Penyelarasan aorta: apakah itu, sebab, gejala bergantung pada tahap, rawatan dan prognosis hidup


Arctation aorta adalah malformasi kongenital kapal terbesar di dalam tubuh manusia. Intinya terletak pada penyempitan lumen arteri pada tahap selekoh (dari arka ke bahagian menurun).

Stenosis membawa kepada ketidakmungkinan aliran darah normal dalam lingkaran besar. Ini bermaksud bahawa semua organ dan sistem menderita, serta jantung itu sendiri..

Pelanggaran dijumpai pada hari-hari pertama kehidupan, kerana gejalanya cukup jelas, ia ditunjukkan oleh klinik yang teruk.

Ramai kanak-kanak mati dalam beberapa bulan pertama sejak lahir. Tanpa rawatan, tidak ada kesempatan sama sekali, kerana kita berbicara tentang kecacatan hebat yang dapat menghentikan hemodinamik normal (aliran darah). Kegagalan jantung berkembang pesat, iskemia semua tisu dan organ.

Rawatan adalah pembedahan, segera. Tidak memberi pemulihan sepenuhnya, tetapi meningkatkan peluang bertahan.

Tempoh purata kewujudan biologi pada pesakit dengan diagnosis yang dijelaskan adalah 30-45 tahun. Ia berlaku sedikit lagi.

Ini bukan ayat, semuanya bergantung pada kualiti terapi semasa, tahap pembetulan keadaan.

Mekanisme pembentukan

Penyelarasan aorta pada kanak-kanak adalah malformasi kongenital. Patogenesis tepat tidak diketahui. Penyelidikan menunjukkan dua faktor berperanan.

Yang pertama adalah pelanggaran spontan perkembangan intrauterin pada trimester pertama. Jantung diletakkan pada tempoh awal, setelah beberapa minggu. Aorta juga.

Pada peringkat ini, pelanggaran proses anatomi secara tidak sengaja berlaku. Ini disebabkan oleh kesan negatif kepada ibu semasa mengandung. Dari kekurangan zat makanan dan merokok, minum alkohol, tekanan berterusan dan kehadiran patologi somatik, terutamanya rancangan hormon.

Pilihan kedua adalah kelainan kromosom. Penyakit genetik berlipat ganda. Selalunya ia adalah sindrom Down, yang lain kurang biasa.

Dalam keadaan seperti itu, koordinasi aorta tidak mencukupi. Terdapat sekumpulan gangguan pada bahagian organ otot itu sendiri dan struktur lain. Kanak-kanak seperti itu tidak hidup lama dengan pengecualian yang jarang berlaku..

Inti dari proses patologi adalah stenosis, iaitu penyempitan lumen aorta pada tahap peralihan busur ke bahagian seterusnya.

Penyimpangan ini menghasilkan tiga perkara:

  • Ventrikel kiri mula berfungsi dengan lebih aktif. Ia memerlukan lebih banyak usaha untuk mendorong darah. Ini membawa kepada peningkatan tekanan darah di atas tahap stenosis dan penunjuk yang sama di ruang organ otot..
  • Kemudian terdapat penebalan dan peregangan dinding miokardium di peringkat tempatan. Oleh itu, penurunan kontraktiliti lapisan otot yang lebih jauh, kemustahilan operasi normal dan pergerakan tisu penghubung cecair. Pada peringkat, gejala berubah, gambaran klinikal mungkin mereda, tetapi ini adalah fenomena yang salah.
  • Disfungsi sistolik ventrikel kiri berlaku. Ruang yang diregangkan tidak dapat berkontraksi dengan daya normal. Tekanan turun di atas tahap stenosis, dan di bawahnya turun ke tahap kritikal. Risiko pembentukan aneurisma, degenerasi dan pecah kapal meningkat dengan ketara.
  • Akhirnya, kegagalan jantung dekompensasi berkembang. Pesakit mati akibat disfungsi pelbagai organ atau menghentikan kerja organ otot.

Tahap perkembangan

Penyelarasan aorta pada neonatus dan kemudian pada pesakit dewasa melalui lima tempoh dengan dua puncak.

  • Pertama. Umur hingga setahun. Ini adalah tahap kritikal (puncak pertama). Ia disertai dengan gangguan hemodinamik yang teruk, darah tidak memberi makan sistem, oleh itu tekanan darah meningkat, manifestasi neurologi dan ginjal berlaku. Nafas terganggu.

Dalam tempoh ini, jumlah pesakit terbesar mati. Sehingga 70% kanak-kanak yang didiagnosis tidak hidup selama 6 bulan. Operasi segera diperlukan.

  • Kedua. Adaptasi. Gambaran klinikal dilancarkan. Yang tinggal hanyalah toleransi senaman yang berkurang, ketidakupayaan untuk bersenam dengan cukup, sesak nafas, sakit dada. Dengan keparahan kecacatan yang ketara, ketiadaan pembetulan, anak mungkin ketinggalan dalam perkembangan mental dan fizikal. Tempohnya berlangsung sehingga 5 tahun.
  • Ketiga. Pampasan. Sehingga 13 tahun atau lebih sedikit. Gambaran klinikal sia-sia, terdapat sedikit kelemahan. Tubuh mampu mengembalikan aliran darah yang normal dengan sendirinya. Tetapi ini adalah sementara.
  • Keempat. Subkompensasi. Berumur sehingga 21 tahun. Ia disertai dengan sakit di dada dan sesak nafas. Gejala meningkat dengan perkembangan, yang sudah sukar dihentikan. Ini akan mencapai puncak baru.
  • Dekompensasi. Berumur sehingga 30-45 tahun. Terdapat puncak kedua dengan kegagalan jantung akut, penurunan kontraktilasi miokard, disfungsi pelbagai organ. Kematian hampir tidak dapat dielakkan.

Adakah ini bermaksud bahawa tidak ada peluang untuk pulih? Tidak juga. Masalahnya diselesaikan secara individu.

Penyakit ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, memang benar. Tetapi ada kemungkinan setiap kali operasi untuk membetulkan keadaan dengan ubat, memperlambat perkembangan secara signifikan dan melambatkan permulaan fasa kelima yang kritikal sehingga usia tua.

Ia memerlukan banyak usaha, tetapi peluangnya ada. Semuanya bergantung pada doktor yang hadir dan aspirasi pesakit untuk hidup.

Gejala tahap satu

Tanda-tanda proses patologi bergantung pada tahap perkembangannya.

Peringkat awal adalah yang paling sukar. Antara saat-saat:

  • Peningkatan berat badan. Bukan dengan mengorbankan lemak badan. Ini adalah hasil edema, pembesaran hati, dan pengumpulan cecair di perut. Ia dicirikan oleh prognosis yang tidak baik, kerana terdapat kemungkinan besar kegagalan organ, kematian pada masa akan datang dalam beberapa minggu.
  • Dyspnea. Anak tidak boleh makan secara normal. Anda mesti berehat dalam memberi makan. Perkara yang sama berlaku untuk aktiviti fizikal secara umum. Bayi yang baru lahir cuba bergerak kurang.
  • Kelemahan, asthenia. Mereka ditunjukkan oleh ketiadaan reaksi emosi yang jelas terhadap rangsangan. Pesakit lesu, tidak ada minat dalam dunia yang mencerminkan. Kanak-kanak itu menangis sedikit.
  • Pucat kulit dan membran mukus gusi, lain-lain.
  • Mengantuk Bayi yang baru lahir tidur lebih banyak dari biasa.
  • Perkembangan fizikal tidak mencukupi. Tulang dan otot menderita. Peningkatan berat badan diperlahankan. Sisihan boleh mencapai nilai yang signifikan.

Tahap dua

Pada fasa kedua, manifestasi melancarkan, menjadi kurang aktif, tetapi masih ada. Mustahil untuk tidak memperhatikan mereka:

  • Sesak nafas selepas sedikit aktiviti fizikal. Toleransi terhadap aktiviti menurun. Adalah mustahil untuk meningkatkannya dengan kaedah buatan, rawatan koarkasi yang kompleks, pemulihan hemodinamik diperlukan. Kanak-kanak itu terhad dalam pilihan aktiviti bermain.
  • Kelemahan, mengantuk Seperti pada peringkat pertama. Keupayaan belajar dikurangkan.
    Patologi menghentikan perkembangan fizikal yang normal. Ia berlaku dengan kelewatan.
  • Kulit pucat, sianosis segitiga nasolabial. Perubahan warna membran mukus.
  • Mungkin ketinggalan dalam perkembangan mental dan intelektual.

Tahap tiga

Dari usia 5 hingga 13-14 tahun, fasa ketiga patologi berjalan.

Ini adalah masa pampasan lengkap dari keadaan, ketika hampir tidak ada gejala seperti itu..

Hanya pada tahap kelemahan yang kecil, sesak nafas dan sakit kepala yang tidak diketahui, biasa. Tidak ada sekatan, tetapi toleransi latihan tidak meningkat dengan ketara.

Peringkat keempat

Bermula dari peringkat keempat, gambaran klinikalnya tetap dan tidak berubah secara kuantitatif. Secara kualitatif, keparahan manifestasi terus meningkat, selari dengan perkembangan koarkasi.

  • Sakit dada. Membakar, menekan. Dilokalisasikan di bahagian tengah atau sedikit ke kiri. Ia berlaku secara berkala, hilang secara spontan setelah beberapa minit. Membantu Nitrogliserin.
  • Dyspnea. Pertama selepas sedikit aktiviti fizikal dan kemudian pada waktu rehat.
  • Gangguan irama. Mengikut jenis bradikardia. Hati tidak tahan, tidak dapat bekerja dengan kadar yang sama. Oleh itu, penurunan frekuensi kontraksi, pecahan pelepasan (nisbah darah didorong ke lingkaran besar dengan darah kembali ke diastol).
  • Pucat kulit dan membran mukus.
  • Sianosis segitiga nasolabial.
  • Sakit kepala. Cephalalgia. Di kawasan oksipital dan parietal. Bale mengiringi setiap degupan jantung. Bersambung untuk masa yang singkat. Berlaku dalam serangan.
  • Vertigo. Kemungkinan orientasi normal di ruang angkasa. Pesakit mengambil posisi badan paksa. Pening secara signifikan mengganggu kualiti hidup, berlaku secara tiba-tiba.
  • Tinnitus, juga penurunan pendengaran, penglihatan.
  • Kejang.
  • Sejuknya hujung jari dan jari kaki.
  • Kerapuhan vaskular. Pendarahan dari hidung, lebam asal tidak diketahui.
  • Batuk. Semasa ia berlangsung - dengan darah. Adalah perlu untuk membezakan proses dengan tuberkulosis dan barah paru-paru. Mereka dapat menunjukkan manifestasi serupa ke semua arah..
  • Mati rasa kulit, sensasi menjalar (paresthesia).

Gambaran klinikalnya terang. Sesuai dengan kegagalan jantung.

Peringkat terminal

Pada fasa terminal, gejala asal bukan jantung muncul:

  • Peningkatan tekanan darah yang ketara, penurunan jumlah pengeluaran air kencing harian (jumlah air kencing), sakit belakang bawah - akibat daripada kegagalan buah pinggang.
  • Ketidakselesaan di hipokondrium kanan, mual, muntah, warna kuning kulit, peningkatan ukuran perut - akibat dari disfungsi hati.
  • Tidak perlu dibincangkan mengenai potensi dan libido pada lelaki, kitaran haid pada wanita dan fungsi pembiakan pada kedua-dua jantina. Sehingga keadaan itu diperbaiki, mereka dilanggar..

Gangguan pencernaan, cirit-birit, sembelit, penggantian proses adalah mungkin. Gejala dirawat dengan bantuan tambahan dari doktor lain.

Sebab-sebabnya

Kerosakan pada lengkungan aorta pada bayi baru lahir adalah kecacatan di mana mereka dilahirkan. Ia tidak pernah diperoleh. Oleh itu, faktor perkembangan mesti dicari dalam tempoh sebelum kelahiran..

Ini sama ada mengenai patologi genetik apabila kelainan kromosom disalahkan. Atau mengenai penyimpangan spontan. Ini adalah hasil pengaruh jangka panjang faktor negatif pada anak semasa perkembangan intrauterin..

Penyakit virus, diet tidak sihat, merokok, minum alkohol, tekanan, beban fizikal, perubahan keadaan iklim.

Ini dan banyak momen lain mempengaruhi perjalanan kehamilan, berbalik dengan cara yang tidak dapat diramalkan. Oleh itu, seorang ibu mesti menunjukkan tanggungjawab terhadap kehidupan orang yang belum lahir..

Diagnostik

Ia dilakukan di bawah pengawasan pakar kardiologi, kemudian pakar bedah khusus. Senarai acara:

Soal jawab pesakit secara lisan. Sekiranya penyempitan aorta jantung pada bayi baru lahir - ibu bapa pesakit kerana ada aduan, gambaran objektif mengenai apa yang berlaku.

  • Mengambil anamnesis anak dan ibu. Penting untuk mengenal pasti faktor-faktor negatif yang boleh mempengaruhi tempoh perkembangan intrauterin..
  • Pengukuran tekanan darah dan degupan jantung. Teknik ini membolehkan kita mengesyaki masalah ini atau itu..
  • Kaedah diagnostik utama adalah ekokardiografi. Dia membayangkan kecacatan itu sendiri. Sebenarnya, ini adalah ultrasound jantung.

Juga digunakan untuk mengukur pecahan ejeksi. Ia dikira secara bebas sebagai perbezaan antara jumlah darah yang dikeluarkan dalam sistol dengan jumlah yang dikembalikan dalam diastole. Ia digunakan untuk menilai fungsi kontraktil. Dengan latar belakang kecacatan, penunjuk sentiasa dikurangkan dengan ketara.

  • Elektrokardiografi. Untuk menentukan pelanggaran degupan jantung. Aritmia boleh menyebabkan kematian pramatang, yang paling biasa.

Ini biasanya cukup. Adalah mungkin untuk melakukan langkah tambahan untuk mengenal pasti penyakit organ lain.

  • Pemeriksaan rutin oleh pakar neurologi. Ujian refleks.
  • Ultrasonografi Doppler saluran serebrum. Menunjukkan tahap dan sifat pemakanan tisu serebrum. Ia digunakan untuk mengesan pelanggaran hemodinamik dan trofisme struktur saraf.
  • Ultrasound rongga perut, termasuk buah pinggang. Menunjukkan penyimpangan dari hati dan organ penapis berpasangan.
  • X-Ray dada. Untuk mengecualikan barah, batuk kering.

Senarai langkah-langkah khusus ditentukan oleh doktor. Diagnostik proses patologi itu sendiri dan akibatnya tidak sukar.

Rawatan

Ia dilakukan sejurus selepas pengesanan penyakit. Tidak ada masa untuk berfikir, kerana operasi dijadualkan segera.

Dalam situasi yang sangat jarang berlaku, terapi yang dirancang mungkin dilakukan, tetapi ini tidak praktikal dan memburukkan keseluruhan prognosis.

Terdapat beberapa kaedah kesan operasi:

  • Melonjakkan kawasan stenotik. Pembesaran mekanikal lumen menggunakan kateter khas. Ia digunakan untuk luka yang agak kecil. Minus - kekambuhan adalah mungkin, kerana teknik ini jarang digunakan.
  • Plastik. Pembentukan kawasan aorta menggunakan tisu kapal sendiri. Ini adalah jalan yang sukar, ia memerlukan profesionalisme doktor yang hebat. Pada masa yang sama, rawatan seperti itu tidak selalu dapat dilakukan. Bergantung pada tahap ubah bentuk.
  • Reseksi dan pembentukan lumen baru aorta menggunakan arteri subclavian. Varian pembedahan plastik, hanya dalam hal ini kawasan yang terkena dipotong, digantikan oleh tisu vaskular struktur pembekalan darah yang berdekatan.
  • Pembedahan pintasan. Membuat penyelesaian untuk peredaran darah. Dari kawasan kapal yang sihat ke tapak setelah penyempitan.

Operasi biasanya berakhir dengan jayanya, membolehkan anda mencapai peningkatan jangka hayat dan kualitinya.

Selepas rawatan, diperlukan beberapa kumpulan ubat:

  • Antiaritmia. Untuk pembetulan gangguan jantung. Amiodarone sebagai yang utama.
  • Antihipertensi. Sekiranya terdapat tekanan darah tinggi. Penyekat beta, penghambat ACE dan lain-lain.
  • Pelindung Kardio. Mildronate dan Riboxin. Untuk meningkatkan proses metabolik di jantung. Pencegahan gangguan metabolik.
  • Kompleks vitamin dan mineral, penyediaan kalium dan magnesium.
  • Ejen antiplatelet. Untuk meningkatkan aliran darah.

Terapi ubat, pemulihan disesuaikan dengan mengambil kira usia pesakit. Selepas pemulihan, sekatan tertentu dikenakan terhadap kehidupan seseorang.

  • Merokok, minum alkohol walaupun dalam jumlah kecil adalah kontraindikasi.
  • Jangan terlalu memaksakan diri. Beban yang mencukupi mungkin dilakukan, tetapi hanya dengan izin pakar yang hadir.
  • Kurang garam dalam diet. Sehingga 7 gram sehari. Cecair hingga 1.8 liter sehari.
  • Makanan berlemak, goreng, salai, makanan dalam tin, produk separuh siap, makanan segera tidak termasuk dalam menu.
  • Tidur sekurang-kurangnya 7 jam.

Ramalan

Tidak disukai dalam kebanyakan kes. Hampir 70% kanak-kanak mati tanpa rawatan pada tahun pertama kehidupan. Dengan terapi pembedahan yang berjaya, pembetulan dapat dicapai dalam 98% keadaan.

Puncak kedua, sekitar 30-45 tahun, meragut nyawa 60% pesakit yang lain, selebihnya berpeluang meneruskan kewujudan biologi untuk jangka masa yang panjang.

Tetapi risiko berterusan sepanjang masa. Tidak ada yang akan mengatakan bila kematian itu akan berlaku. Sekarang, dalam sebulan, setahun atau pada usia tua. Kemungkinan ada, tetapi pesakit harus menggunakan semua kekuatannya.

Kemungkinan komplikasi

Yang utama adalah serangan jantung akibat penurunan fungsi pam yang kritikal. Serangan jantung sebagai pilihan.

Strok, pelanggaran akut peredaran serebrum. Edema paru, disfungsi ginjal, dan kegagalan pelbagai organ juga mungkin.

Semua ini adalah faktor kematian. Kematian menjadi hasil semula jadi.

Akhirnya

Koordinasi aorta pada orang dewasa dan kanak-kanak adalah kecacatan kongenital kapal terbesar, penyempitan arteri pada tahap lengkungan. Keadaan yang berpotensi membawa maut memerlukan pembetulan segera setelah kelahiran.

Ramalannya tidak menguntungkan, tetapi kemungkinan ada. Mencari penjagaan sokongan yang betul adalah penting.

Penyelarasan aorta: gejala, diagnosis dan rawatan

Sudah tentu salah satu organ manusia yang paling penting adalah jantung. Namun, di sini, malangnya, kesulitan dan kesulitan tertentu mungkin timbul. Dalam artikel ini, saya ingin membincangkan masalah seperti penyusunan aorta.

Terminologi

Pada awalnya, anda perlu memahami istilah yang akan digunakan secara aktif dalam artikel. Dan anda juga perlu memahami apakah penyakit ini. Jadi, penyatuan aorta adalah penyempitan lumen organ ini. Akibatnya, dua cara peredaran darah dapat dibuat atau peredaran darah menjadi sukar. Dalam perubatan, masalah ini juga disebut penyakit jantung. Keadaan ini selalunya kongenital. Ia juga harus dikatakan bahawa, bergantung pada tahap penyempitan aorta, gejala dan prognosis untuk rawatan akan berbeza..

Beberapa statistik

Penyelarasan aorta berlaku pada kira-kira 7% orang dengan kecacatan jantung kongenital. Lebih-lebih lagi, pada lelaki dan lelaki, diagnosis ini berlaku dua kali lebih kerap. Pada kira-kira sepertiga kes, masalah ini dikaitkan dengan injap aorta bicuspid. Dalam kebanyakan kes (dengan rawatan yang mencukupi), pesakit mempunyai jangka hayat yang panjang dan dengan diagnosis ini hidup rata-rata 40-50 tahun.

Apa yang sedang berlaku?

Bagaimana penyelarasan aorta berlaku? Pakar mengatakan bahawa kecacatan kongenital dalam bentuk penyempitan adalah akibat dari proses penutupan aliran arteri yang menghubungkan arteri pulmonari dan aorta. Penutupan saluran Batall yang disebut paling kerap berlaku sejurus selepas kelahiran bayi. Pada masa ini, dindingnya akan reda dengan pembentukan parut berserat. Walau bagaimanapun, kadang-kadang kegagalan berlaku dan dinding arteri yang berdekatan mungkin terlibat dalam proses ini. Akibatnya, lumen arteri boleh menyempit, kadang-kadang lumen ini dapat ditumbuhi.

Juga, para pakar mengatakan bahawa kehadiran ligamen sabit dapat menyebabkan penyatuan aorta..

Terdapat teori lain mengenai masalah ini. Sebilangan pakar berpendapat bahawa koarkarkasi dapat terbentuk kerana jumlah aliran darah yang berlainan. Atau lebih tepatnya, kerana terdapat pelepasan sebahagian darah dari aorta pada masa pranatal (melalui paten ductus arteriosus). Dalam kes ini, jumlah darah yang jauh lebih kecil memasuki lumen aorta. Akibatnya, penggabungan boleh berkembang..

Sebab lain

Sebagai tambahan kepada teori perubatan, terdapat sebab lain penyusunan aorta..

  1. Masalah ini mungkin timbul disebabkan oleh pelbagai jenis jangkitan yang ditanggung oleh seorang wanita semasa membawa remah..
  2. Ini mungkin disebabkan oleh pengambilan ubat tertentu semasa kehamilan.
  3. Dan, tentu saja, penyebab masalah ini boleh menjadi kebiasaan buruk seperti alkoholisme dan merokok (jika wanita itu tidak menolaknya semasa mengandung bayi).
  4. Jarang, gangguan genetik boleh menjadi penyebabnya.

Sekiranya kita tidak membicarakan koarktasi kongenital, maka ia boleh timbul kerana aterosklerosis. Dalam kes ini, plak aterosklerotik mengurangkan lumen aorta, yang menyumbang kepada penggabungannya. Situasi lain yang boleh menyebabkan masalah ini: Sindrom Takayasu pada pesakit atau kecederaan dada tumpul.

Jenis penggabungan

Koordinasi aorta terbahagi kepada beberapa jenis utama. Lebih-lebih lagi, masing-masing mempunyai ciri tersendiri..

  1. Ia mungkin merupakan penyempitan aorta yang terpencil.
  2. Aorta mungkin sempit bersama dengan saluran arteri terpencil.
  3. Masalah ini boleh digabungkan dengan kecacatan jantung kongenital atau yang lain.

Jenis penggabungan

Harus dikatakan bahawa penyatuan aorta terdiri daripada beberapa jenis. Ia berbeza bergantung pada lokasi proses patologi. Ia boleh terletak di kawasan:

  1. Menaiki aorta.
  2. Menurun aorta.
  3. Isthmus aorta.
  4. Aorta perut.
  5. Aorta toraks.

Tahap pembentukkan

Kami mempertimbangkan lebih lanjut kecacatan jantung ini. Koordinasi aorta juga mempunyai lima peringkat:

  1. Tempoh kritikal. Ia diperhatikan pada kanak-kanak berumur satu tahun, ketika pendarahan normal terganggu. Selalunya masalah ini digabungkan dengan kecacatan jantung kongenital yang lain..
  2. Tempoh seterusnya adalah penyesuaian. Diperhatikan dari satu tahun hingga lima tahun. Pada masa ini, peredaran darah diselaraskan. Walau bagaimanapun, kanak-kanak itu mungkin merasa lemah, sesak nafas, peningkatan keletihan..
  3. Tempoh pampasan berlangsung sehingga lebih kurang 15 tahun. Lebih-lebih lagi, pada kanak-kanak, kualiti hidup sering tidak menurun apabila terdapat masalah ini (jika simptomologi utama tidak ada).
  4. Tempoh dekompensasi relatif (sehingga 20 tahun). Gejala utama sekali lagi membuatkan diri mereka merasa.
  5. Tahap dekompensasi. Ia berkembang hingga sekitar 40 tahun. Pada masa ini, pesakit mungkin mengalami semua gejala dan masalah utama sistem kardiovaskular..

Mengenai bayi

Bagaimana koordinasi aorta ditentukan pada bayi baru lahir? Sekiranya bayi mengalami bentuk cacat yang teruk, anak akan pucat, dia juga akan mengalami tekanan darah tinggi, pernafasan mungkin sukar, dan akan ada keringat yang teruk. Dalam kes ini, keperluan mendesak untuk pembedahan, di mana doktor akan mengembangkan lumen aorta. Dan kerana bayi akan terus tumbuh, dia secara berkala perlu melakukan operasi yang sama sekali lagi. Namun, ketika bayi membesar, senario lain adalah mungkin: stent khas dapat diletakkan untuk anak, yang akan mencegah penyempitan aorta ketika bayi membesar. Doktor menganggap usia anak itu sukar seperti satu tahun. Sesungguhnya, dalam kes ini, penguraian yang teruk terhadap kecacatan ini dapat berkembang, yang bahkan boleh menyebabkan kematian bayi. Walau bagaimanapun, terdapat kontraindikasi apabila pembentukkan aorta pada bayi baru lahir tidak dapat diperbaiki secara pembedahan. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai kehadiran penyakit bersamaan berikut:

  1. Kegagalan jantung peringkat akhir.
  2. Hipertensi paru (tahap tidak dapat dipulihkan).
  3. Patologi teruk bersamaan yang tidak dapat dibetulkan.

Mengenai kanak-kanak yang lebih tua

Walau bagaimanapun, koordinasi aorta pada kanak-kanak juga dapat dikesan pada usia yang lebih tua. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai masa remaja. Ini mungkin berlaku sekiranya penyempitan aorta tidak terlalu teruk. Tetapi masalah boleh timbul kerana peningkatan beban pada organisma yang sedang berkembang secara aktif. Dalam kes ini, anak mungkin mengalami gejala berikut:

  1. Seorang remaja mungkin mengalami sakit kepala yang berterusan.
  2. Mungkin juga ada rasa sakit di bahagian dada.
  3. Selalunya, nadi mungkin tidak terasa pada arteri kaki..
  4. Anak itu akan selalu mengalami tekanan darah tinggi..
  5. Mungkin terdapat kepincangan sementara, kekejangan kaki.
  6. Selalunya terdapat mimisan, tinitus mungkin berlaku, penglihatan menurun.
  7. Juga, kanak-kanak itu mungkin merasakan kelemahan umum (terutama selepas latihan fizikal), sesak nafas mungkin muncul.

Selalunya, kanak-kanak dengan diagnosis ini mungkin mengalami kerencatan pertumbuhan..

Mengenai orang dewasa

Juga, untuk pertama kalinya, koordinasi aorta dapat dijumpai pada orang dewasa. Dalam kes ini, orang itu bahkan tidak mengesyaki bahawa dia mempunyai masalah jantung tertentu. Adalah mustahil untuk membuat diagnosis seperti itu sendiri. Ini hanya boleh dilakukan oleh pakar yang berkelayakan..

Gejala utama

Sekiranya kita bercakap mengenai penyakit seperti koarkasi aorta, gejalanya mungkin seperti berikut:

  1. Peningkatan berat badan yang tidak munasabah.
  2. Edema paru mungkin berlaku.
  3. Pesakit mungkin mengalami sesak nafas.
  4. Mungkin juga menghidap asma jantung.

Sekiranya kita bercakap mengenai penyakit seperti koarkasi aorta, gejala pada orang dewasa dengan usia juga mungkin berlaku:

  1. Denyutan jantung.
  2. Pening.
  3. Bunyi di telinga.
  4. Migrain.
  5. Pengurangan ketajaman visual.
  6. Kekejangan kaki, kepincangan.
  7. Kemungkinan mimisan, hemoptisis.
  8. Mungkin juga ada pengsan dan sakit perut.

Diagnostik

Bagaimana penyakit seperti koarkasi aorta dapat ditakrifkan? Diagnostik dalam kes ini akan merangkumi prosedur seperti:

  1. Pemeriksaan pesakit, pengumpulan anamnesis oleh doktor.
  2. X-Ray dada.
  3. Ekokardiografi. Prosedur ini membolehkan doktor memeriksa kecacatan aorta, dan juga mengenal pasti pelbagai patologi jantung..
  4. Elektrokardiogram. Kajian ini akan menunjukkan pelbagai tanda dekompensasi dan juga hipertrofi ventrikel kiri..
  5. MRI, atau pencitraan resonans magnetik. Membolehkan anda menentukan penyempitan aorta dengan tepat.
  6. Dalam kes-kes tertentu, terutamanya yang teruk, pesakit mungkin mengalami bunyi jantung. Prosedur ini akan membantu menentukan tahap penyempitan secara tepat, dan juga menentukan ciri struktur anatomi kecacatan aorta..

Perlu dinyatakan bahawa salah satu kaedah diagnostik di atas tidak akan mencukupi. Hanya di kompleks yang dapat menentukan diagnosis dan lokasi kecacatan aorta dengan tepat. Pada saat yang sama, juga dimungkinkan untuk memahami pelbagai jenis komplikasi yang menyertainya dan, berdasarkan diagnosis, memberikan prognosis utama untuk rawatan..

Bolehkah koarkation aorta dikesan pada janin, iaitu pada anak yang masih dalam kandungan? Semasa imbasan ultrasound, mudah untuk menentukan masalah ini jika digabungkan dengan anomali jantung yang lain. Jika tidak, sangat sukar untuk membuat diagnosis yang betul untuk bayi yang belum lahir..

Rawatan ubat

Kami menganggap penyakit ini lebih lanjut sebagai penyusunan aorta. Rawatan dengan ubat-ubatan dengan diagnosis ini tidak akan berguna. Mustahil untuk membetulkan penyempitan dengan ubat. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan harus diambil sebelum dan selepas pembedahan. Ini diperlukan untuk menormalkan tekanan darah tinggi (yang berlaku kerana penyempitan).

Campur tangan operasi

Apa yang akan membantu mengatasi masalah seperti penggabungan aorta? Operasi adalah satu-satunya jalan keluar dari keadaan. Hanya melalui campur tangan pembedahan, orang-orang dari pelbagai peringkat umur dapat mengatasi masalah tersebut. Oleh itu, apa yang boleh dilakukan oleh doktor?

  1. Kemungkinan penyebaran semula koordinasi aorta diikuti oleh anastomosis hujungnya ke hujungnya. Secara sederhana, tapak penyempitan dipotong, aorta dijahit supaya tidak mengganggu aliran darah..
  2. Pembedahan aorta juga mungkin. Dalam kes ini, prostesis vaskular yang disebut akan dihantar. Operasi ini diperlukan jika penyempitan telah menangkap bahagian aorta yang agak panjang dan reseksi dan pemadanan hujung tidak mungkin dilakukan..
  3. Angioplasti. Dalam kes ini, tisu dari arteri subclavian kiri digunakan..
  4. Shunting kawasan yang menyempit. Shunt dijahit sehingga darah dapat dengan mudah melewati kawasan yang menyempit.
  5. Stenting, angioplasti belon. Teknik ini paling kerap digunakan jika aorta menyempit selepas operasi. Dalam kes ini, belon khas dimasukkan ke dalam aorta, yang memperluas tapak penyempitan. Dalam beberapa kes, doktor meletakkan stent, yang disebut dilator, yang menghalang aorta menyempit..

Tempoh selepas operasi

Bagaimana pesakit harus bersikap selepas pembedahan? Coarctation aorta dikeluarkan kerana pembedahan, semua gejala hilang. Namun, ini tidak bermaksud bahawa pesakit dapat segera kembali ke kehidupan normal..

  1. Selepas operasi, pesakit dibebaskan dari pekerjaan untuk waktu yang agak lama. Rata-rata - enam bulan. Angka lain boleh diberikan oleh komisen yang ada khas untuk ini, yang menilai keadaan pesakit dan membolehkan orang itu bekerja.
  2. Sepanjang masa operasi, anda mesti memerhatikan rejimen yang lembut. Anda tidak boleh melakukan kerja fizikal yang lebih baik. Anda perlu berehat sebanyak mungkin.
  3. Selalunya perlu berada di udara segar, berjalan-jalan.
  4. Sangat mustahak untuk mengambil semua ubat yang ditetapkan oleh doktor. Walaupun pesakit tidak merasakan prasyarat untuk ini.
  5. Setelah waktu tertentu setelah operasi, latihan fisioterapi dan langkah-langkah fisioterapeutik lain harus dimasukkan ke dalam rejimen pesakit..

Komplikasi

Sekiranya pesakit mempunyai kolarasi kongenital aorta, doktor boleh menetapkan pembedahan. Ini diperlukan sekiranya penyempitannya teruk dan mengganggu aliran darah yang normal. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, operasi dapat dibatalkan. Tetapi pada masa yang sama, doktor mesti memberi amaran kepada pesakit bahawa perkembangan kejadian seperti itu mungkin penuh dengan komplikasi tertentu. Apa yang boleh berlaku dalam kes ini?

  1. Aneurisma serebrum.
  2. Pecah aorta.
  3. Strok hemoragik.
  4. Penyakit arteri koronari.
  5. Endokarditis berjangkit. Bagaimanapun, peredaran darah yang buruk mewujudkan persekitaran yang sangat baik untuk mikroorganisma patogen..
  6. Peredaran darah yang tidak normal semasa pembentukkan aorta boleh menyebabkan kerosakan pelbagai organ.

Semua pesakit dalam kes ini berisiko. Doktor mesti memberitahu mengenai perkara ini. Pengubatan sendiri dengan diagnosis ini juga boleh membahayakan bukan sahaja untuk kesihatan, tetapi juga untuk kehidupan pesakit..

Ramalan

Bagaimana dengan orang yang pernah menjalani pembedahan? Dalam kes ini, semua gejala hilang pada pesakit hampir sepenuhnya. Walau bagaimanapun, prognosis akan sangat bergantung pada jenis pembedahan yang digunakan, dan juga sama ada bahan penderma digunakan, sama ada prostetik dilakukan.

Dalam kes yang teruk, pesakit mungkin mengalami pelbagai jenis komplikasi. Ia boleh menjadi trombosis kawasan yang dikendalikan, gangren iskemia dapat berkembang. Penyempitan semula aorta juga mungkin berlaku, pendarahan, aneurisma (iaitu pembesaran) boleh terbentuk di tempat-tempat di atas tempat yang dioperasikan pada.

Sekiranya seseorang tidak mahu mendapatkan bantuan perubatan, perkembangan kejadian juga boleh berbeza. Dalam beberapa kes, pesakit dapat menjalani diagnosis ini selama 40 tahun. Tetapi, apabila aliran darah menjadi sukar, pesakit sering mati akibat pelbagai komplikasi..

Sekiranya operasi berjaya, pesakit dengan diagnosis ini selalunya tidak akan terganggu sama sekali. Pesakit akan dapat kembali sepenuhnya ke kehidupan normal setelah waktu tertentu. Satu-satunya perkara adalah anda harus mengelakkan aktiviti fizikal sepanjang hidup anda..

Penting!

Sekiranya pesakit sebelum ini menjalani operasi untuk membuang koordinasi aorta, orang tersebut harus menjalani pemeriksaan berkala oleh pakar kardiologi dan pakar bedah jantung sepanjang masa. Ini diperlukan untuk memantau tekanan pada jantung pada bekas pesakit..

Seorang doktor juga harus memantau perkembangan penyakit seperti penyusutan aorta pada kanak-kanak. Dan ini tidak kira sama ada operasi itu dilakukan. Harus dikatakan bahawa kanak-kanak sering memerlukan pembedahan berulang untuk diagnosis ini. Contohnya, jika bayi mempunyai prostesis vaskular. Dengan perubahan ukuran badan, prostesis juga perlu diubah secara berkala..

Sekiranya seorang wanita hamil mempunyai penyakit yang sama, dia harus berada di bawah pengawasan ketat bukan sahaja pakar obstetrik-ginekologi, tetapi juga ahli kardiologi. Memang, dalam tempoh melahirkan bayi, perkembangan pelbagai komplikasi jantung adalah mungkin. Dan untuk mengelakkan keadaan seperti itu, seorang wanita mungkin diberi ubat tertentu untuk sepanjang tempoh kehamilan. Sekiranya anda mengikuti semua cadangan doktor, maka tempoh melahirkan anak dan dalam tempoh selepas bersalin akan baik. Walau bagaimanapun, dengan berhati-hati sepanjang masa anda perlu memantau tekanan darah ibu hamil..

Pencegahan

Seperti yang telah disebutkan di atas, para saintis masih mengetahui sebab sebenar penyakit ini. Walau bagaimanapun, terdapat pendapat bahawa gen tertentu bertanggungjawab untuk ini. Kemungkinan kanak-kanak mendapat penyakit ini meningkat sekiranya penyakit seperti ini telah diperhatikan dalam keluarga ibu bapa. Perlu dinyatakan bahawa adalah mungkin untuk menentukan risiko bayi semasa kaunseling perubatan dan genetik (by the way, semua ibu bapa harus menjalani prosedur ini pada tahap merancang bayi).

Kemungkinan menjaga kesihatan untuk waktu yang lama dengan penyakit ini adalah mungkin sekiranya patologi tidak melewati tahap dekompensasi. Doktor harus menumpukan semua usaha mereka di sini untuk memberikan bantuan tepat pada masanya kepada pesakit dan mencegah akibat negatif..

Penyelarasan aorta pada janin. Ketepatan dan kesilapan diagnostik

Kaedah rawatan utama untuk penyusunan aorta adalah pembedahan.

Bagaimana pergerakan darah berubah semasa pembentukkan aorta?

Aliran darah yang bebas kerana kehadiran rintangan di jalan akan terganggu. Di atas stenosis, peningkatan tekanan berlaku, masing-masing, pada pembuluh darah bahagian atas hipertensi arteri badan berkembang (dalam kes ini, kepala, leher, dada, anggota badan atas "menderita"). Perubahan ini berlaku kerana penyumbatan aliran darah normal di kawasan stenosis dan dikaitkan dengan faktor-faktor seperti peningkatan fungsi jantung, peningkatan denyut jantung, peningkatan aliran darah dari jantung, ketika perubahan berlangsung, mekanisme lain dapat diaktifkan (pengaktifan sistem neurohumoral).

Di bawah stenosis, sebaliknya, terdapat penurunan tekanan darah, kerana aliran keluar darah dari tapak stenotik menurun. Dalam kes ini, bahagian bawah badan "menderita" (iaitu, saluran yang membekalkan darah ke organ dalaman, bahagian bawah kaki). Kerana kenyataan bahawa jumlah darah yang kurang dari normal masuk ke saluran yang terletak di bawah stenosis, anastomosis atau jalan aliran darah pintasan (arteri intercostal, arteri dinding dada, arteri hipogastrik) mengalami pampasan. Penyelesaian ini membolehkan darah beredar dari jantung ke kawasan badan di bawah stenosis..

Di bawah kawasan yang menyempit, aliran darah bergelora yang disebut ("pusaran") berkembang, yang disebabkan oleh peningkatan tekanan pada kapal, menyebabkan penipisan dan pengembangan dinding aorta di kawasan ini.

Ketika beban di ventrikel kiri meningkat, kerana halangan aliran darah yang berterusan, ia akan menjadi beban dan menebal. Ini akhirnya berakhir dengan perkembangan kegagalan jantung..

Sebab-sebabnya

Biasanya, patologi seperti itu muncul ketika anak berada di dalam rahim. Gangguan dalam perkembangan janin berlaku. Sebabnya:

  1. Semasa embrio masih terbentuk, saluran menghubungkan aorta dengan arteri pulmonari. Pada bayi baru lahir, ia ditutup dengan cepat - sebaik sahaja bayi mula bernafas. Tetapi kerana perkembangan yang tidak betul, tisu saluran dapat bergerak ke kapal. Ia akan menutup dan "menyeret" bahagian dinding aorta dengannya.
  2. Patologi septum interventrikular.
  3. Semasa pembentukan janin, lengkungan aorta tidak tersambung dengan betul.
  4. Mempunyai ligamen sabit aorta.
  5. Gangguan peredaran intrauterin.

Patologi dalam perkembangan embrio boleh timbul kerana kecenderungan genetik, keturunan, mutasi.

Faktor risiko termasuk apa yang berlaku pada ibu mengandung:

  1. Penyakit virus atau berjangkit pada trimester pertama.
  2. Mengambil ubat. Amat berbahaya untuk meminum ubat-ubatan yang tidak disetujui oleh doktor anda pada awal kehamilan. Pastikan anda melihat kontraindikasi. Dan berjumpa doktor sebelum memilih ubat..
  3. Pengaruh persekitaran. Ia bukan sekadar ekologi buruk. Anda tidak boleh, misalnya, bekerja dengan bahan berbahaya: varnis, cat.
  4. Penyakit organ pelvis.
  5. Diabetes.
  6. Terdapat pengguguran.
  7. Ibu mengandung mempunyai tabiat buruk: alkohol, merokok.
  8. Kopi.
  9. Kehamilan lewat, wanita yang bersalin berusia lebih dari 35 tahun.

Faktor-faktor ini meningkatkan risiko mengembangkan pelbagai patologi pada janin. Bukan hanya stenosis. Ini tidak bermaksud bahawa jika seorang wanita hamil pada usia 40, dia pasti akan mempunyai anak yang sakit. Sekiranya anda makan dengan betul, menjalani gaya hidup yang sihat, jangan gugup, menjaga tubuh anda dalam keadaan baik, menjalani pemeriksaan, kerap berjumpa doktor dan mendengar cadangannya, maka sesuatu yang buruk tidak mungkin terjadi. Tetapi tabiat buruk ibu boleh membahayakan bayi..

Kadang kala koordinasi aorta berlaku pada orang dewasa. Dalam kes ini, patologi tidak kongenital. Anomali seperti itu berlaku kerana sebab lain:

  • trauma dada;
  • kecederaan vaskular;
  • kecederaan vaskular aterosklerotik, aterosklerosis: plak menyempitkan lumen aorta;
  • Penyakit Takayasu, radang aorta.

Nyatakan klasifikasi

Jenis penyusunan aorta berikut dibezakan.

  1. Infantil.
  2. Dewasa.

Infantil

Pilihan ini dicirikan oleh lumen aorta yang sangat sempit hingga penutupan kapal sepenuhnya, yang terletak di bahagian lanjutan dinding arteri (penyetempatan khas adalah isthmus aorta). Ia sering digabungkan dengan kecacatan jantung kongenital (paten ductus arteriosus, injap bicuspid aorta). Prognosis keadaan tidak baik.

Dewasa

Ia dicirikan oleh penyempitan lumen aorta di kawasan yang pendek, lebih kerap di kawasan lengkungan aorta. Jenis koordinasi aorta ini diasingkan (tidak digabungkan dengan kecacatan lain).

Dengan tahap penyempitan

Mengikut tahap penyempitan aorta, terdapat:

  • sederhana - ukuran terkecil dari kawasan penyempitan aorta ialah 5 mm;
  • diucapkan - diameter kurang dari 5 mm;
  • stenosis yang melampau - hanya rambut atau kuda yang sangat tipis yang dapat melewati bukaan yang menyempit, biasanya diameternya adalah 0.5-1.5 mm.

Diagnostik

Untuk mendiagnosis penyakit jantung kongenital pada kanak-kanak atau orang dewasa, perlu melakukan pelbagai pemeriksaan instrumental, namun, mereka mesti didahului dengan manipulasi yang dilakukan secara langsung oleh ahli kardiologi, yaitu:

  • membiasakan diri dengan sejarah penyakit bukan sahaja pesakit, tetapi juga saudara-mara;
  • mengumpulkan dan menganalisis sejarah kehidupan seorang wanita semasa mengandung anak - ini akan membantu doktor memahami faktor predisposisi yang mempengaruhi perkembangan kecacatan tersebut pada aorta;
  • pemeriksaan fizikal yang menyeluruh, yang merangkumi penilaian keadaan kulit, jenis badan dan mendengar pesakit dengan fonendoskop;
  • temu ramah terperinci ibu bapa pesakit - ini akan membolehkan doktor mengetahui lebih lanjut mengenai keparahan gejala dan keparahan penyakit.

Diagnostik instrumental melibatkan pelaksanaan:

  • ECG dan EchoCG;
  • pemantauan harian elektrokardiogram;
  • x-Ray dada;
  • meneliti rongga jantung;
  • kateterisasi jantung dengan aortografi;
  • CT dan MRI;
  • ventrikulografi;
  • angiografi koronari.

Kajian makmal terbatas untuk melakukan analisis klinikal umum darah dan air kencing, serta ujian biokimia darah dan PCR.

Kecacatan jantung seperti itu mesti dibezakan dari:

  • hipertensi bentuk vasorenal dan berkesan;
  • penyakit jantung aorta;
  • Sindrom Takayasu.

Manifestasi utama penyelarasan aorta

Sifat aduan dipengaruhi oleh ukuran lumen aorta, penyakit bersamaan jantung dan saluran darah.

Dalam kes penyempitan aorta yang teruk, 3 kumpulan aduan utama dapat dibezakan:

  • disebabkan oleh adanya hipertensi arteri di atas tapak penyempitan - sakit berdenyut berdenyut yang berdenyut, rasa mampatan, rasa berat di kepala, pening, mimisan yang kerap, hemoptisis;
  • kerana peningkatan kerja jantung - kesakitan dan ketidakselesaan di kawasan jantung, jeda dan gangguan dalam kerja jantung, berdebar-debar, dan sesak nafas;
  • disebabkan oleh pembentukan hipotensi arteri di bahagian bawah badan - kekejangan dan kesakitan pada otot betis, kesejukan, kaki sejuk, keletihan cepat ketika berjalan, kelemahan pada kaki ketika berjalan, penyembuhan luka yang perlahan pada kaki.

Pada pemeriksaan, peningkatan perkembangan otot-otot bahagian atas badan dapat diperhatikan - otot-otot ikat bahu, dada, punggung. Sebaliknya, perkembangan otot kaki yang lemah (tetapi tidak selalu).

Kerana pengembangan jalan pintas aliran darah (anastomosis) dan peningkatan beban pada mereka (kerana mereka "mengangkut" darah dari jantung ke bahagian bawah badan), denyutan yang jelas dari arteri yang sesuai yang membentuk cagaran dapat diperhatikan: di fossa supra dan subclavian, ruang interkostal, antara tulang belikat. Sebagai tambahan, gumaman sistolik terdengar di kawasan di atas..

Pemeriksaan jantung: auskultasi - murmur sistolik di ruang interkostal II-III di sebelah kiri sternum, yang dilakukan pada saluran leher. Dalam kes ini, murmur sistolik dapat didengar dengan baik di ruang interscapular..

Semasa memeriksa nadi: salah satu tanda tambahan penyakit ini adalah kelemahan nadi pada kaki atau ketiadaan lengkap.

Semasa mengukur tekanan darah: tanda khas adalah hipotensi pada kaki kerana peredaran darah berkurang, di samping itu, terdapat perbezaan tekanan darah antara bahagian atas dan bawah yang melebihi 30 mm Hg. Sekiranya stenosis terletak di atas pelepasan arteri subclavian kiri, maka nombor tekanan antara tangan kanan dan kiri akan berbeza.

Pendekatan diagnostik

ECG: tanda-tanda beban berlebihan ventrikel kiri, kelainan konduksi juga dapat dikesan.

X-ray dada: pembesaran aorta di atas stenosis. Tanda khas adalah apa yang disebut "gejala 8": ia merangkumi penyempitan aorta + pengembangan diameter kapal di atas dan di bawah tapak penyempitan.

Sinar X tulang rusuk: membolehkan anda mengenal pasti apa yang disebut "usure" (takik) tulang rusuk yang disebabkan oleh mampatan bahagian bawah tulang rusuk oleh arteri interkostal yang melebar.

Ekokardiografi: anda dapat menentukan penyetempatan tapak stenotik, menentukan kecerunan tekanan antara bahagian aorta yang melebar dan menyempit, mengenal pasti penyakit jantung bersamaan, mengesan penebalan dinding jantung.

Aortografi: membolehkan anda menentukan tahap dan tahap penyempitan, yang diperlukan untuk menentukan jumlah operasi, di samping itu, membolehkan anda mengenal pasti cagaran.

Pencitraan resonans magnetik, tomografi yang dikira: membantu menentukan penyetempatan dan anatomi yang lebih tepat dari koarktasi aorta, untuk mengenal pasti cagaran.

Prognosis keadaan, kemungkinan komplikasi

Penting untuk segera memperbaiki kecacatan secepat mungkin. Jangka hayat pada pesakit yang menjalani pembedahan sebelum berumur 10 tahun akan dimaksimumkan. Selanjutnya pembetulan kecacatan pembedahan dilakukan, perubahan yang lebih stabil dan tidak dapat dipulihkan dalam badan menjadi (hipertensi arteri akhirnya terbentuk, dinding ventrikel kiri menebal, dan kemudian rongga meningkat, kegagalan jantung berlanjutan). Walau bagaimanapun, rawatan pembedahan selepas manifestasi tidak menghalang perkembangan perubahan selanjutnya..

Komplikasi boleh dibahagikan kepada kumpulan berikut:

  • disebabkan oleh peningkatan tekanan darah: strok hemoragik, infark miokard, kegagalan jantung, nefroangiosklerosis hipertensi (pembentukan tisu penghubung di buah pinggang) dengan perkembangan kegagalan buah pinggang;
  • dikaitkan dengan perubahan aorta itu sendiri dan kolateral - pembentukan aneurisma (pengembangan dinding kapal tempatan) dan pecahnya;
  • kerana penambahan komplikasi berjangkit - endokarditis infektif, endoaortitis;
  • perkembangan perubahan distrofi pada organ dalaman yang kurang sempurna.

Kumpulan penyakit

Aorta dicirikan oleh spektrum penyakit yang berkaitan dengan anomali dan kecacatan kongenital, serta lesi yang diperoleh: aterosklerosis dan aneurisma. Kongenital harus merangkumi koordinasi, memendekkan atau menggandakan busur dalam kombinasi dengan tetrad Fallot. Di antara penyakit yang diperoleh, yang paling berbahaya adalah aneurisma aorta perut atau kawasan toraksnya. Ini secara langsung mengancam nyawa jika terjadi stratifikasi dan pecah, ketika sebagian besar darah dituangkan ke rongga tubuh dalam jangka waktu yang singkat..

Semua kumpulan penyakit vaskular sangat berbahaya dan memerlukan pembetulan tepat pada masanya. Dalam kes kecacatan kongenital, mereka diperbaiki secara pembedahan, dan jika aneurisma pembedah dikesan, prostetik dilakukan. Lagipun, apakah aorta dari sudut pandang morfologi? Ini adalah tiub elastik. Oleh itu, setelah menghilangkan pembekuan darah sebagai tindak balas terhadap kontak dengan bahan sintetik, adalah mungkin untuk membuat prostesis kapal yang tahan lama. Ia ditanamkan setelah pemotongan kawasan aneurisma, menyelamatkan nyawa pesakit.

Taktik terapeutik

Pembedahan adalah kaedah rawatan radikal.

Jenis rawatan pembedahan berikut dibezakan:

  • Pembedahan: penyingkiran kawasan penyempitan dan pembentukan sambungan hujung ke hujung;
  • penghapusan penyelarasan aorta dan plet kecacatan berikutnya menggunakan tampalan;
  • pembedahan pintasan - sambungan pintasan dibuat di atas dan di bawah kawasan aorta yang menyempit untuk mewujudkan aliran darah bebas.
  • Rawatan endovaskular:
      angioplasti belon - pengembangan lumen kapal menggunakan tekanan yang dibuat oleh belon;
  • stenting - pembentukan "bingkai" khas di dinding kapal untuk mengelakkan dinding aorta dari penyempitan berikutnya.

    Petunjuk untuk pilihan rawatan ditentukan oleh pakar.

    Terapi ubat akan ditentukan oleh manifestasi klinikal penyakit jantung.

    Kumpulan ubat utama:

    • perencat sistem renin-angiotensin-aldosteron (RAAS): perencat ACE, penyekat reseptor angiotensin II;
    • Penyekat reseptor β-adrenergik;
    • diuretik.

    Ramalan seumur hidup

    Prognosis keadaan akan bergantung terutamanya pada tahap penyempitan aorta. Jadi, dengan stenosis ringan dan gaya hidup sihat, seseorang dapat hidup selama bertahun-tahun. Dengan penyempitan yang teruk dan ketiadaan rawatan pembedahan, seseorang akan hidup rata-rata 30-35 tahun.

    Sekiranya tidak ada rawatan pembedahan sekiranya terdapat koordinasi aorta pada bayi baru lahir, kira-kira 10% kanak-kanak dengan patologi terpencil mati dalam 1 bulan kehidupan, kira-kira 20% kanak-kanak mati dalam 1 tahun kehidupan.

    Penyebab utama kematian pada pesakit dengan patologi vaskular ini adalah kegagalan jantung yang teruk, pendarahan intraserebral, radang paru-paru yang teruk, pecahnya arteri yang melebar aneurisma, aorta, endokarditis infektif.

    Pencegahan

    1. Pemantauan dilakukan setiap 3-6 bulan. Penting untuk menilai risiko recoarctation, keadaan injap aorta bicuspid.
    2. Melawan sisa darah tinggi.
    3. Pencegahan endokarditis bakteria.
    4. Pendidikan jasmani yang mencukupi.

    Sekiranya tidak ada rawatan, jangka hayat pesakit dikurangkan. Kira-kira 20% pesakit mati sebelum mencapai usia 25, 80% pada usia 30-50.

    ADA KONTRAINDIKASI YANG DIPERLUKAN PERUNDINGAN DOKTOR

    Pengarang artikel tersebut adalah Ivanova Svetlana Anatolyevna, ahli terapi

    Penyelarasan aorta

    Koordinasi aorta adalah bentuk kongenital penyempitan lumen aorta di salah satu segmennya, yang dilokalisasi di zon isthmus, iaitu, di kawasan peralihan busur ke kawasan menurun. Beberapa kali lebih jarang, patologi diperhatikan di kawasan menaik dan perut..

    Sebab-sebab berlakunya kecacatan jantung seperti itu masih belum difahami sepenuhnya, namun, pakar dalam bidang kardiologi telah memperoleh beberapa teori mengenai asal usul penyakit ini. Di samping itu, sebilangan besar faktor predisposisi telah dikenal pasti..

    Simptomologi penyakit ini mulai menampakkan diri pada masa kanak-kanak, selalunya terdapat sesak nafas, batuk yang teruk, peningkatan kegelisahan, pening yang teruk, degupan jantung yang cepat dan pendarahan dari rongga hidung.

    Diagnostik berdasarkan pelaksanaan prosedur instrumental, di antaranya tempat utama diberikan kepada ECG dan EchoCG. Di samping itu, diperlukan pemeriksaan fizikal yang menyeluruh.

    Langkah-langkah terapi terhad untuk melakukan operasi pembedahan, kerana kaedah terapi konservatif dalam kes ini tidak memberikan hasil yang positif..

    Menurut klasifikasi penyakit penyakit semakan kesepuluh, penyakit seperti itu mempunyai kodnya sendiri. Kod ICD-10 adalah Q25.1.

    Etiologi

    Koordinasi aorta pada kanak-kanak dianggap sebagai kelainan jantung yang agak biasa, yang dikesan dengan frekuensi 7.5%. Perlu diperhatikan bahawa ia paling sering didiagnosis pada lelaki. Lebih-lebih lagi, dalam kebanyakan situasi, kecacatan tersebut dilengkapi dengan kelainan perkembangan kongenital lain, yang paling biasa adalah:

    • saluran arteri terbuka;
    • pelbagai kecacatan septum interventrikular;
    • kekurangan injap mitral;
    • peralihan kapal besar.

    Sehingga kini, beberapa teori biasanya dianggap penyebab pembentukan kecacatan di aorta:

    • pelekapan lengkungan aorta yang tidak betul semasa perkembangan embrio;
    • penutupan PDA atau paten ductus arteriosus, disertai dengan pemasangan bahagian aorta yang berdekatan dengan proses patologi. Penyimpangan seperti itu terbentuk segera setelah anak dilahirkan, sementara dinding saluran mudah runtuh dan parut;
    • kehadiran ligamen sabit aorta, yang memerlukan penyempitan isthmus dengan kehadiran PDA yang bertindih;
    • perbezaan individu dalam peredaran darah janin intrauterin.

    Faktor predisposisi yang meningkatkan kemungkinan kecacatan jantung seperti ini disebabkan oleh:

    • membebankan keturunan;
    • keadaan persekitaran, yang mempunyai kesan negatif terhadap peletakan, pengembangan tisu dan organ dalaman janin di dalam rahim;
    • penyakit virus yang dipindahkan pada trimester pertama;
    • penggunaan ubat-ubatan yang tidak terkawal hingga 12 minggu kehamilan - ini harus merangkumi zat hormon, serta ubat-ubatan yang bertujuan menghentikan nada darah tinggi dan melawan penyakit sistem saraf;
    • penyalahgunaan minuman beralkohol dan menghisap rokok semasa mengandung;
    • bahaya pekerjaan, terutamanya hubungan ibu mengandung dengan cat, varnis, petrol dan bahan kimia lain;
    • kehadiran dalam sejarah perubatan wanita diabetes mellitus, patologi organ pelvis, dan pengguguran sebelumnya;
    • kategori umur wanita hamil, berumur lebih dari 35 tahun;
    • minum secara berkala (sekali sehari cukup) lebih daripada 8 gram kopi pekat.

    Perlu juga dipertimbangkan bahawa koarkasi aorta berlaku pada setiap 10 pesakit yang didiagnosis dengan sindrom Shereshevsky-Turner, yang merupakan penyakit kromosom.

    Pengelasan

    Sudah menjadi kebiasaan bagi ahli kardiologi untuk membezakan antara dua jenis kecacatan kongenital seperti:

    • orang dewasa - berlaku untuk stenosis segmental lumen aorta di bawah bahagian dari mana arteri subclavian kiri berlepas daripadanya, dan saluran arteri ditutup;
    • kanak-kanak - dalam situasi seperti itu, perkembangan lokaliti aorta penyetempatan serupa diperhatikan, tetapi ductus arteriosus terbuka.

    Berdasarkan ciri-ciri anatomi, bentuk penyakit seperti ini diketahui:

    • terpencil - dalam keadaan seperti itu, hanya penyatuan yang diperhatikan, tanpa adanya penyimpangan lain. Ini adalah jenis yang paling biasa, didiagnosis pada 73% pesakit;
    • digabungkan dengan PDA - hanya 5%;
    • disertai dengan kecacatan jantung kongenital lain, yang disebutkan di atas. Dikesan dalam 12% keadaan.

    Jenis penyakit kedua mempunyai klasifikasi tersendiri dan terbahagi kepada:

    • postductal - dilokalisasi di bawah tempat di mana saluran aorta terbuka berada;
    • juxtaductal - terletak pada tahap yang sama dengan PDA;
    • preductal - saluran aorta terbuka terletak di bawah koordinasi aorta.

    Semasa penyakit itu berkembang, ia akan melalui beberapa tempoh:

    • kritikal - diperhatikan pada bayi yang belum berumur satu tahun. Berbeza dengan perkembangan kegagalan jantung dan kematian yang tinggi;
    • adaptif - diperhatikan pada kanak-kanak dari 1 tahun hingga 5 tahun. Asas gambaran klinikal hanya keletihan dan sesak nafas;
    • pampasan - dikesan pada usia 5 hingga 15 tahun dan selalunya tidak simptomatik sepenuhnya;
    • dekompensasi relatif - berkembang pada pesakit dalam selang waktu antara 15 hingga 20 tahun. Perlu diingat bahawa semasa akil baligh, gejala kegagalan muncul semula;
    • dekompensasi - penyusunan aorta seperti itu pada orang dewasa berusia 20-40 tahun dinyatakan dalam hipertensi malignan, kegagalan jantung, dan juga mempunyai risiko kematian yang tinggi.

    Bergantung pada lokasi pendarahan kecacatan jantung, terdapat pilihan seperti itu untuk patologi:

    • khas - di zon peralihan busur ke kawasan menurun;
    • atipikal - di kawasan toraks dan perut.

    Secara berasingan, perlu diserlahkan pseudo-coarctation aorta pada bayi baru lahir - ini adalah kecacatan yang serupa dengan coarctation, tetapi tidak mengganggu aliran darah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia adalah kura-kura sederhana atau pemanjangan lengkungan aorta.

    Gejala

    Gambaran klinikal penyakit seperti ini tidak spesifik, iaitu, ia adalah ciri sebilangan besar penyakit jantung yang lain. Walau bagaimanapun, gejala pada kanak-kanak dan orang dewasa akan sedikit berbeza..

    Gejala penyelarasan aorta pada bayi baru lahir dan bayi termasuk:

    • kenaikan berat badan yang lemah;
    • ketinggalan daripada rakan sebaya dalam perkembangan motor dan fizikal;
    • penurunan selera makan dan menyusukan bayi yang perlahan;
    • pucat kulit;
    • sianosis segitiga nasolabial, serta hujung jari dan jari kaki;
    • sesak nafas dan batuk;
    • peningkatan pergerakan pernafasan, yang mencapai 100 pengulangan seminit;
    • peningkatan kegelisahan;
    • tangisan tangisan yang tidak masuk akal;
    • pergerakan kaki yang kuat, yang mungkin menunjukkan permulaan kesakitan di jantung.

    Tanda-tanda klinikal penyakit pada kanak-kanak yang lebih tua adalah:

    • sakit kepala yang teruk;
    • berdenyut kuat di kuil;
    • ketidakselesaan di kawasan jantung;
    • keletihan mental yang cepat;
    • gangguan ingatan;
    • penurunan penglihatan;
    • sakit di betis dengan berjalan kaki yang berpanjangan;
    • tinitus;
    • pening;
    • perkembangan bahagian atas badan yang lebih baik berbanding dengan bahagian bawah;
    • kelemahan berterusan;
    • kaki sejuk;
    • peningkatan tekanan darah;
    • perasaan terganggu dalam fungsi jantung.

    Pada pesakit dewasa, gejala koarkasi aorta adalah seperti berikut:

    • hipertensi paru;
    • gangguan kitaran haid pada wanita;
    • mimisan;
    • tempoh kehilangan kesedaran;
    • perasaan mati rasa dan kesejukan;
    • perubahan gaya berjalan dan kepincangan;
    • kekejangan bahagian bawah kaki;
    • sakit perut;
    • berat di kepala;
    • sesak nafas dan batuk kering - tanda-tanda seperti itu hanya muncul dengan senaman fizikal;
    • peningkatan tekanan darah dengan aktiviti sederhana;
    • pelanggaran kadar jantung;
    • prestasi menurun.

    Mengabaikan gejala membawa akibat yang mengancam nyawa atau kematian awal.

    Diagnostik

    Untuk mendiagnosis penyakit jantung kongenital pada kanak-kanak atau orang dewasa, perlu melakukan pelbagai pemeriksaan instrumental, namun, mereka mesti didahului dengan manipulasi yang dilakukan secara langsung oleh ahli kardiologi, yaitu:

    • membiasakan diri dengan sejarah penyakit bukan sahaja pesakit, tetapi juga saudara-mara;
    • mengumpulkan dan menganalisis sejarah kehidupan seorang wanita semasa mengandung anak - ini akan membantu doktor memahami faktor predisposisi apa yang mempengaruhi perkembangan kecacatan pada aorta;
    • pemeriksaan fizikal yang menyeluruh, yang merangkumi penilaian keadaan kulit, jenis badan dan mendengar pesakit dengan fonendoskop;
    • tinjauan terperinci mengenai ibu bapa pesakit - ini akan membolehkan doktor mengetahui lebih lanjut mengenai keparahan gejala dan keparahan penyakit.

    Diagnostik instrumental melibatkan pelaksanaan:

    • ECG dan EchoCG;
    • pemantauan harian elektrokardiogram;
    • x-Ray dada;
    • meneliti rongga jantung;
    • kateterisasi jantung dengan aortografi;
    • CT dan MRI;
    • ventrikulografi;
    • angiografi koronari.

    Kajian makmal terbatas untuk melakukan analisis klinikal umum darah dan air kencing, serta ujian biokimia darah dan PCR.

    Kecacatan jantung seperti itu mesti dibezakan dari:

    • hipertensi bentuk vasorenal dan berkesan;
    • penyakit jantung aorta;
    • Sindrom Takayasu.

    Rawatan

    Pengesahan diagnosis adalah petunjuk untuk campur tangan perubatan. Operasi penyelarasan aorta dilakukan pada masa awal - pada pesakit dalam kategori umur dari 1 hingga 3 tahun, namun, dalam kes-kes kritikal, adalah mungkin untuk melakukan perawatan pembedahan sehingga pesakit mencapai 1 tahun.

    Walaupun pembedahan jantung adalah satu-satunya cara untuk menghilangkan penyakit ini, ia mempunyai beberapa kontraindikasi:

    • hipertensi paru tahan terapi;
    • perjalanan patologi sekunder yang teruk dan tidak dapat diubati;
    • kegagalan jantung peringkat akhir.

    Rawatan pembedahan coarctation aorta dilakukan dengan menggunakan:

    • pembinaan semula plastik aorta tempatan;
    • pengecualian kecacatan dengan prostetik berikutnya;
    • pembentukan anastomosis pintasan;
    • pelebaran belon aorta.

    Pilihan kaedah campur tangan perubatan dipilih secara individu untuk setiap pesakit.

    Kemungkinan komplikasi

    Kekurangan rawatan untuk penyelarasan aorta penuh dengan akibat berikut:

    • aneurisma dengan pecahnya yang seterusnya;
    • pendarahan di otak;
    • stratifikasi saluran kepala dan leher;
    • strok iskemia atau hemoragik;
    • endokarditis berjangkit atau septik;
    • kegagalan jantung.

    Kemungkinan komplikasi selepas pembedahan jantung tidak dikecualikan. Ini termasuk:

    • iskemia saraf tunjang;
    • trombosis bahagian aorta yang dikendalikan;
    • pecah anastomosis;
    • penyusunan semula aorta;
    • gangren lengan kiri.

    Pencegahan dan prognosis

    Tidak ada langkah pencegahan yang dirancang khusus untuk mencegah pembentukan kecacatan aorta. Satu-satunya perkara yang boleh dilakukan untuk mengurangkan kemungkinan penyusutan aorta adalah dengan memantau pengurusan kehamilan yang mencukupi..

    Prognosis penyakit ini agak baik - rata-rata, jangka hayat orang dengan diagnosis seperti itu mencapai 35 tahun. Ketiadaan sepenuhnya bantuan pakar bedah jantung membawa kepada fakta bahawa 55% pesakit mati pada tahun pertama kehidupan. Dengan campur tangan pembedahan tepat pada masanya, hasil positif diperhatikan pada sekitar 90% pesakit, tetapi dengan syarat operasi itu dilakukan sebelum usia 10 tahun. Pesakit yang telah menjalani pembedahan harus didaftarkan seumur hidup dengan pakar kardiologi atau pakar bedah jantung.


  • Artikel Seterusnya
    Herba untuk membersihkan saluran darah: resipi ubat alternatif yang berkesan untuk kebersihan dan kesihatan saluran darah