Ujian darah untuk koagulogram


Coagulogram adalah hasil kajian makmal menyeluruh sistem pembekuan darah (hemostasis). Maklumat yang diterima disusun dalam bentuk jadual atau grafik, setelah itu diserahkan kepada pakar khusus untuk kajian, pembetulan dan diagnosis lebih lanjut. Di makmal moden, banyak ujian koagulologi dilakukan, yang menunjukkan fungsi keseluruhan lata koagulasi dan bahagiannya secara individu. Mengapa mengambil ujian darah untuk koagulogram, bagaimana mempersiapkan diri dengan betul untuk kajian dan menguraikan hasilnya?

Ciri umum kaedah

Semua makmal moden menawarkan pesakit ujian darah yang komprehensif. Satu kajian seperti itu adalah koagulogram. Ini adalah satu set parameter darah yang membantu menilai fungsi hemostasis. Hemostasis adalah sistem biologi badan kita. Dia bertanggungjawab untuk menjaga keadaan cairan darah, penciptaan / pembubaran pembekuan darah dan penangkapan pendarahan. Sebagai bahan penyelidikan, doktor menggunakan darah vena. Kajiannya memberikan maklumat mengenai tahap pembekuan darah, risiko mengembangkan pembekuan darah atau pendarahan dalaman..

Setiap daripada kita dapat melihat fungsi hemostasis sekurang-kurangnya sekali. Contohnya, jika jari atau bahagian badan yang lain rosak, luka berdarah terbentuk di permukaan kulit. Munculnya luka menghidupkan sistem pembekuan darah dan membuatnya berfungsi dengan penuh dendam. Tubuh secara mandiri menghentikan pendarahan (jika tidak signifikan) dan membentuk gumpalan darah, yang menutup kerosakan pada dinding vaskular. Hemostasis berfungsi dengan lebih baik dan intensif, tisu yang lebih cepat dapat tumbuh semula, dan seseorang dapat kembali ke irama kehidupan yang biasa..

  • Ciri umum kaedah
  • Petunjuk kajian
  • Cara persediaan untuk mengumpulkan bahan?
  • Adakah saya perlu mengambil koagulogram untuk kanak-kanak dan wanita hamil?

Sistem pembekuan darah juga bertanggung jawab untuk haid pada wanita, gangguan plasenta setelah melahirkan dan kerosakan pada saluran darah tubuh manusia. Fungsinya dapat dipecahkan ke dua arah. Dengan kerja hemostasis yang berlebihan di dalam badan, pembekuan darah terlalu banyak terbentuk, yang menyumbat saluran dan menyebabkan serangan jantung, strok, trombosis. Kegiatan hemostasis yang tidak mencukupi dipenuhi dengan peningkatan pendarahan, kecenderungan untuk lebam, dan pertumbuhan semula yang berpanjangan. Untuk menilai fungsi sistem, kemungkinan risiko bagi pesakit dan menentukan pembetulan pelanggaran, digunakan koagulogram..

Analisis ditetapkan untuk tujuan terapi dan profilaksis. Lihat doktor anda untuk mendapatkan nasihat dan menentukan kesesuaian kajian.

Petunjuk untuk koagulogram

Kajian ini ditetapkan dalam kes seperti:

  • pendarahan yang kerap;
  • pembentukan lebam walaupun dengan trauma tisu minimum;
  • persediaan untuk campur tangan pembedahan (untuk menilai kemungkinan risiko operasi);
  • patologi hati, sistem kardiovaskular (untuk penyediaan kursus terapi dan pemilihan ubat);
  • pelanggaran fungsi pelindung sistem imun (untuk mengkaji kemungkinan penyebab penyakit);
  • kehamilan (memantau keadaan ibu dan anak).

Petunjuk kajian

Coagulogram adalah keseluruhan kompleks pelbagai kajian sistem pembekuan darah, yang memberikan idea mengenai kerjanya. Mengikut jumlah indikator yang diperlukan untuk kajian ini, terdapat 2 jenis koagulogram - standard dan diperpanjang. Analisis standard ditetapkan untuk kawalan kesihatan umum, tetapi perlu dilakukan kajian lanjutan semasa kehamilan, sebelum operasi, untuk menilai keberkesanan terapi.

Darah vena diletakkan di dalam tabung uji dengan antikoagulan tertentu. Ia menghalang pembekuan darah dan membolehkan anda mengkaji reaksi cecair tertentu. Sekiranya ada indikator koagulogram di luar norma, pakar akan memantau tahap di mana pelanggaran itu berlaku dan terus mempelajarinya secara terperinci. Setiap petunjuk keadaan darah berkait rapat dengan yang berikutnya. Sambungan inilah yang membantu mengesan norma / patologi sistem pembekuan..

Parameter utama koagulogram merangkumi:

  1. Masa prothrombin dan turunannya. Ini adalah parameter makmal yang menilai jalur pembekuan darah luaran. Mereka membantu menentukan keberkesanan terapi warfarin, tahap disfungsi hati dan ketepuan badan dengan vitamin K..
  2. Masa tromboplastin separa diaktifkan. Petunjuk keberkesanan jalan pembekuan dalaman dan umum. Membantu menilai keberkesanan terapi antikoagulan. Selalu digunakan bersama dengan keputusan ujian masa prothrombin.
  3. Masa trombin. Mencerminkan pelanggaran tahap akhir pembekuan. Mengukur kadar penukaran fibrinogen menjadi fibrin dengan memeriksa plasma darah sitrat.
  4. Fibrinogen. Protein tidak berwarna yang larut dalam plasma darah. Sebaik sahaja pendarahan terbuka di dalam badan, tanpa mengira intensiti, protein dibelah oleh trombin dan berubah menjadi fibrin. Fibrinogen dihasilkan di hati dan akhirnya berkembang menjadi pembekuan darah, menyelesaikan pembekuan darah.

Cara persediaan untuk mengumpulkan bahan?

Bahan untuk penyelidikan adalah darah vena. Untuk mendapatkan hasil yang paling tepat, pesakit mesti mematuhi peraturan persiapan khusus. Mereka tidak dapat diabaikan, kerana kehidupan manusia boleh menanggung analisis yang salah. Peraturan pertama dan paling penting ialah darah diambil semasa perut kosong. Kira-kira 12 jam sebelum ujian, pesakit harus berhenti makan makanan. Dilarang minum alkohol atau minuman tenaga 24 jam sebelum mengambil bahan tersebut. Larangan itu juga merangkumi teh, kopi dan jus yang baru diperah. Pesakit hanya boleh minum air yang disaring, yang tidak akan mempengaruhi komposisi dan fungsi darah..

Pada malam sebelum mengambil bahan, tubuh tidak boleh terdedah kepada tekanan. Elakkan senaman gim, kerja berat, atau pertunjukan yang panjang. Luangkan hari cuti atau cuba berehat seberapa banyak yang mungkin mengikut kadar biasa anda. Penggunaan dadah juga harus dihentikan sebelum memulakan kajian. Adakah badan anda memerlukan ubat untuk meneruskannya? Maklumkan kepada doktor terlebih dahulu. Dia akan menilai keadaan dan menentukan kesesuaian koagulogram.

Sekiranya, sebelum / semasa pengambilan sampel darah, anda merasa sakit kepala, pening, kelemahan umum - pastikan anda memberitahu profesional penjagaan kesihatan anda.

Adakah saya perlu mengambil koagulogram untuk kanak-kanak dan wanita hamil?

Ya, kanak-kanak dan wanita hamil boleh menjalani kajian sistem pembekuan darah. Rujukan untuk analisis dikeluarkan oleh doktor khusus, jika perlu. Untuk menentukan hemostasis tubuh anak, parameter yang termasuk dalam koagulogram standard akan cukup. Wanita hamil memerlukan pemantauan kesihatan yang lebih baik, jadi mereka diberi coagulogram yang diperpanjang.

Ujian darah semasa kehamilan adalah amalan wajib bagi setiap wanita. Coagulogram diperlukan baik semasa kehamilan normal dan sekiranya terdapat patologi. Kiraan darah dapat berubah dengan ketara semasa perkembangan janin. Perbezaan antara hemostasis pada trimester pertama dan beberapa minggu sebelum kelahiran sangat besar. Ini adalah bagaimana tubuh bersiap untuk tekanan masa depan, kehilangan darah yang besar semasa melahirkan dan pemulihan seterusnya..

Menafsirkan analisis koagulogram semasa kehamilan

Isipadu darah yang beredar di dalam badan wanita hamil meningkat sekitar 20-30%. Ini mendorong pengisian darah plasenta dan janin. Sebenarnya, badan wanita menjalankan bekalan darah ke dua organisma yang berbeza - ibu dan anak, yang mengeluarkan sejumlah cecair. Peningkatan kepekatan darah tentunya dikaitkan dengan peningkatan tahap zat dalam sistem pembekuan dan antikoagulasi. Bilangan dan aktiviti mereka biasanya meningkat sebanyak 15-30%.

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Penting untuk memahami bahawa koagulogram diresepkan untuk wanita hamil untuk mengesan risiko trombosis dan keadaan yang boleh membahayakan ibu dan bayi. Antaranya - gangguan plasenta, kematian janin intrauterin, keguguran, gestosis. Kajian ini tidak membawa maklumat lain (misalnya, mengenai penyakit organ-organ tertentu). Sebarang jangkitan dan keradangan di badan ibu mesti dihentikan sebelum kehamilan, kerana boleh menyebabkan kematian wanita dan bayi.

Sekiranya satu atau dua petunjuk koagulogram wanita hamil berada di luar lingkungan normal, ini tidak menunjukkan gangguan plasenta atau ancaman keguguran. Sebaliknya, sistem ini berfungsi dalam mod yang diperlukan dan tidak menunjukkan adanya patologi yang teruk. Anda hanya perlu risau tentang keadaan wanita hamil sekiranya semua petunjuk koagulogram lebih tinggi atau lebih rendah daripada biasa..

Ujian koagulogram darah adalah ujian makmal standard yang dilakukan untuk menilai hemostasis. Hasil kajian ini dapat bermanfaat bagi semua kumpulan pesakit, tanpa mengira usia, jantina dan ciri khas organisma. Sebelum mengikuti ujian, anda harus berjumpa dengan doktor am anda. Dia akan membantu mempersiapkan pengumpulan darah vena, menilai hasil koagulogram dan menetapkan kursus terapi / profilaksis. Nikmati faedah perubatan moden dan kekal sihat.

  1. Kochetov A.G., Lyang O.V. Coagulogram. Ujian dan kepentingan diagnostiknya PFUR, Jabatan terapi hospital dengan kursus diagnostik makmal klinikal, 39 p..

Maklumat kesihatan yang lebih segar dan relevan di saluran Telegram kami. Langgan: https://t.me/foodandhealthru

Kepakaran: pakar penyakit berjangkit, ahli gastroenterologi, ahli pulmonologi.

Jumlah pengalaman: 35 tahun.

Pendidikan: 1975-1982, 1MMI, san-gig, kelayakan yang lebih tinggi, doktor penyakit berjangkit.

Ijazah saintifik: doktor kategori tertinggi, calon sains perubatan.

Latihan:

  1. Penyakit berjangkit.
  2. Penyakit parasit.
  3. Kecemasan.
  4. HIV.

Coagulogram adalah ujian pembekuan darah yang akan memberi amaran mengenai patologi tersembunyi dan jelas

Koagulogram adalah kajian terperinci kompleks yang bertujuan untuk menentukan faktor darah utama yang menjadi ciri keupayaannya untuk membeku. Pembekuan darah adalah salah satu fungsi dasar yang memastikan fungsi normal tubuh, dan penyimpangan dari parameter normal dari beberapa parameter mengancam sama ada dengan peningkatan pendarahan atau pembekuan darah yang cepat menjadi pembekuan yang padat. Dengan menilai secara komprehensif data koagulogram, doktor yang berkebolehan akan mendiagnosis dan menetapkan rawatan tepat pada waktunya, mencegah perkembangan strok, serangan jantung, patologi ginjal-hati dan komplikasi berbahaya semasa kehamilan.

Coagulogram - apakah ujian darah ini

Coagulogram adalah ujian darah makmal khas yang memantau fungsi hemostasis - biosystem kompleks yang bertujuan untuk mengekalkan aliran darah, menjaga proses menghentikan pendarahan, dan pembubaran bekuan padat (trombi) tepat pada masanya. Lebih banyak mengenai hemostasis.

Dengan kata lain, analisis yang memeriksa kerja hemostasis disebut hemostasiogram..

Untuk mengekalkan fungsi asas, darah mesti:

  • cukup cair untuk membawa oksigen dan nutrien melalui saluran ke tisu dan organ, membuang produk pembusukan dan toksin, menyokong sistem imun dan termoregulasi;
  • mempunyai kelikatan tertentu untuk menutup jurang pada kapal besar dan kecil sekiranya berlaku kecederaan.

Sekiranya pembekuan darah menurun ke nilai kritikal, sekiranya berlaku pendarahan, ini menyebabkan kehilangan darah dan kematian tubuh yang besar..

Ketebalan yang berlebihan dan peningkatan kebekuan (hypercoagulability), sebaliknya, menyebabkan pembentukan gumpalan darah yang dapat menyekat saluran yang paling penting (pulmonari, koronari, serebral) dan membawa kepada tromboemboli, serangan jantung dan strok.

Analisis untuk hemostasiogram sangat penting, kerana sistem hemostasis yang berfungsi dengan baik mencegah kehilangan darah yang mengancam nyawa dan pembentukan trombus spontan dan penyumbatan tempat tidur vaskular oleh pembekuan darah.

Kajian ini dianggap sukar, kerana untuk memahami kerja sistem pembekuan darah, doktor mesti dapat menilai setiap parameter secara berasingan dan menganalisis semua indikator secara agregat..

Coagulogram mengandungi sebilangan besar parameter, masing-masing mencerminkan fungsi hemostasis tertentu.

Terdapat dua jenis hemostasiogram:

  • sederhana (asas, petunjuk, saringan, standard);
  • dilanjutkan (diperluas).

Kajian asas mengenal pasti atau mengecualikan fakta pelanggaran fungsi sistem pembekuan darah. Analisis membantu menavigasi di mana hubungan penyimpangan dari norma ditentukan, dan kemudian - jika ada kecurigaan perkembangan penyakit ini, analisis lanjutan diberikan.

Coagulogram standard merangkumi: prothrombin dalam% mengikut Quick atau PTI, INR, fibrinogen, APTT, TB.
Analisis terperinci menyediakan kajian lanjutan, di mana tidak hanya fakta perubahan kualitatif ditentukan, tetapi juga petunjuk kuantitatif.

Analisis lengkap koagulogram dilakukan dengan mempertimbangkan banyak faktor pembekuan, penyimpangan yang masing-masing dari nilai normal menyebabkan masalah serius. Tanpa ini, kajian ini dianggap sebagai petunjuk.

Hemostasiogram yang diperluas, sebagai tambahan kepada petunjuk koagulogram asas, termasuk TV - Waktu Thrombin, Antithrombin III, D-dimer.
Sebagai tambahan kepada mereka, beberapa jenis batubara standard dilakukan, termasuk beberapa petunjuk yang diperlukan untuk menilai hemostasis dalam keadaan yang diketahui (sebelum pembedahan, semasa kehamilan, terapi antikoagulan).

Kepada siapa dan dalam keadaan apa ia boleh diberikan

Hemostasiogram diberikan kepada pesakit untuk ujian diagnostik, penyakit, dan keadaan berikut:

  • idea umum mengenai fungsi sistem hemostasis;
  • penyimpangan dari petunjuk pembekuan darah normal;
  • operasi terancang dan kecemasan (untuk mengelakkan risiko kehilangan darah besar-besaran atau, sebaliknya, pembentukan trombus aktif);
  • gangguan vaskular di bahagian bawah kaki (trombosis urat dalam, urat varikos), organ pelvis, usus, embolisme paru;
  • patologi hemoragik (hemofilia, demam hemoragik, trombositopati, trombositopenia, penyakit von Willebrand, mimisan yang kerap, pendarahan subkutan);
  • strok, fibrilasi atrium, serangan jantung, penyakit jantung iskemia;
  • kehamilan, kelahiran anak, bahagian caesar;
  • toksikosis teruk;
  • kecurigaan pembekuan intravaskular yang tersebar (pembekuan intravaskular tersebar);
  • diagnosis penyebab keguguran;
  • kawalan rawatan dengan antikoagulan penipisan darah (Warfarin, Dabigatran, Trental, Heparin, Clexan, Fraxiparin, ubat-ubatan berasaskan aspirin);
  • mengambil pil perancang (analisis 3 bulan sekali), kerana bahan-bahan yang membentuk pil perancang boleh menyebabkan trombosis akut pada wanita muda, sering menyebabkan keadaan serius;
  • penyakit hati kronik, termasuk sirosis; penilaian fungsi sintesis kompleks protein - faktor pembekuan darah;
  • patologi sistemik autoimun (lupus erythematosus, rheumatoid arthritis, scleroderma);
  • mengambil ubat hormon, steroid anabolik;
  • hirudoterapi (rawatan dengan lintah) untuk mencegah pendarahan (pendarahan, pendarahan subkutan).

Cara penyediaan analisis dengan betul

Kos ujian pembekuan yang salah - pendarahan yang mengancam nyawa atau penyumbatan saluran darah oleh pembekuan darah dengan pelanggaran bekalan darah ke organ penting.

Agar kajian dapat dipercayai, diperlukan langkah-langkah dasar, yang merangkumi peraturan penyediaan berikut:

  • jangan memberi makan bayi sehingga usia 12 bulan dalam selang 30 - 40 minit sebelum pengambilan darah;
  • kanak-kanak berumur 1 - 5 tahun tidak memberi makan dalam selang 2 - 3 jam sebelum kajian;
  • untuk orang dewasa dan pesakit muda berusia lebih dari 5 tahun, berhenti makan 12 jam sebelum analisis;
  • tidak termasuk aktiviti fizikal dan tekanan psikologi 30 minit sebelum menderma darah;
  • tidak termasuk merokok tembakau 30 minit sebelum kajian;
  • memberi amaran kepada doktor mengenai pengambilan antikoagulan.

Di mana saya boleh menderma darah untuk pembekuan? Julat harga purata

Hemostasiogram dilakukan oleh doktor makmal yang berkelayakan di poliklinik, pusat perubatan, makmal, yang mempunyai peralatan, reagen yang diperlukan.

Kos pemeriksaan ditentukan oleh jenis koagulogram (asas atau terperinci), jumlah parameter yang ditentukan dan berkisar antara 350 hingga 3000 rubel. Pesakit yang menunggu kelahiran anak menjalani kajian percuma jika mereka mempunyai polisi insurans perubatan wajib, kerana kajian ini termasuk dalam kategori wajib semasa kehamilan.

Bagaimana analisisnya berjalan

Darah untuk hemostasiogram diambil dari urat. Tempat pengambilan sampel darah didesinfeksi dengan antiseptik dan kulit dicucuk menggunakan picagari atau sistem vakum. Kecederaan pada urat dan tisu sekitarnya tidak dibenarkan untuk mencegah ketidakpercayaan hasilnya kerana kemungkinan penembusan serpihan tromboplastin dari tisu yang rosak ke dalam biomaterial untuk penyelidikan.

Untuk tujuan yang sama, 2 tabung uji dipenuhi dengan darah, yang terakhir dihantar untuk dianalisis.

Berapa lama masa yang diperlukan: berapa lama untuk menunggu keputusan

Hasil koagulogram biasanya diperoleh setelah 1 hingga 2 hari. Waktu kesediaan analisis berkaitan dengan jumlah faktor yang ditentukan, beban kerja makmal, spesifikasi perkhidmatan kurier.

Petunjuk dan norma analisis pada orang dewasa dan kanak-kanak

Memandangkan proses hemostasis dinilai dalam beberapa sistem unit dan beberapa kaedah, indeks koagulogram di makmal yang berbeza mungkin berbeza.

Adalah tidak praktikal dan bahkan berbahaya untuk menganalisis koagulogram anda sendiri, kerana pakar, ketika penunjuk penyahkodan, mengambil kira banyak faktor yang tidak diketahui oleh pesakit, dan gabungannya. Kadang-kadang penyimpangan kecil pada petunjuk tertentu berbahaya, dan pada masa yang sama penyimpangan pada orang lain mungkin tidak menunjukkan penyakit serius..

Petunjuk penyahkodan - apa yang bertanggungjawab dan maksudnya

Terima kasih kepada penilaian parameter yang diperoleh dalam hemostasiogram, doktor dapat menentukan penyebab penyimpangan dari norma dan memahami sama ada ia berlaku kerana patologi dalam sistem pembekuan atau disebabkan oleh penyakit lain yang menunjukkan petunjuk serupa dalam koagulogram, iaitu, untuk menjalankan diagnosis yang berbeza.

Masa tromboplastin separa aktif (separa) adalah salah satu parameter hemostasis terpenting (singkatan lain adalah APTT, ARTT). Menunjukkan masa yang diperlukan untuk pembekuan darah terbentuk setelah reagen tertentu dimasukkan ke dalam plasma darah. Nilai penunjuk ini secara langsung berkaitan dengan perubahan indikator hemostasiogram yang lain..

Kemungkinan patologi dengan penyimpangan APTT

PembesaranMenurun
  • kandungan vitamin K yang rendah, faktor pembekuan, fibrinogen;
  • mengambil antikoagulan, streptokinase;
  • penyakit hati, glomerulonefritis;
  • pemindahan darah volumetrik (pemindahan darah);
  • kehadiran antikoagulan lupus;
  • hemofilia, sindrom antiphospholipid, lupus erythematosus sistemik;
  • penyakit von Willebrand;
  • proses malignan aktif;
  • kehilangan darah akut.

Tahap fibrinogen (Fib)

Fibrinogen (faktor I) adalah protein khas yang dihasilkan oleh sel hati. Di tempat pecahnya kapal, ia berubah menjadi filamen fibrin yang tidak larut, yang menstabilkan jisim trombus yang menyumbat kapal dan tetap tetap sehingga luka sembuh.

Kemungkinan keadaan dan penyakit dengan perubahan tahap fibrinogen

DinaikkanBerkurang
  • peringkat pasca operasi;
  • kehamilan;
  • Mengambil pil kawalan kelahiran;
  • proses keradangan jangka panjang;
  • aterosklerosis, merokok;
  • serangan jantung;
  • kecederaan dengan kerosakan pada saluran darah, luka bakar;
  • reumatik, nefrosis;
  • proses malignan;
  • kanak-kanak di bawah umur 6 bulan;
  • penggunaan trombolitik (agen pemusnahan pembekuan darah), antikoagulan dan agen antiplatelet;
  • kegagalan jantung, hati;
  • keracunan, termasuk racun;
  • gestosis pada wanita hamil, sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • komplikasi selepas melahirkan anak;
  • mononukleosis;
  • perkembangan tumor yang agresif, leukemia akut;
  • kekurangan fibrinogen.

Prothrombin (faktor F II)

Merujuk kepada faktor pembekuan asas dan merupakan pecahan protein yang tidak aktif yang, di bawah tindakan vitamin K, diubah menjadi trombin aktif, yang juga mengambil bahagian dalam pembentukan bekuan yang menghentikan pendarahan.

Sekiranya terdapat penyimpangan faktor I - II dari norma, ini mengancam perkembangan pendarahan dan trombosis spontan tanpa kerosakan dan dengan pembentukan gumpalan darah patologi yang dapat memecah dinding vena atau arteri dan menyekat aliran darah.

Untuk memahami perubahan dalam proses hemostasis, ditentukan oleh kepekatan prothrombin, ujian pembekuan digunakan:

  • PTI (indeks prothrombin). Ini adalah nisbah, dinyatakan sebagai peratusan, antara waktu individu yang diperlukan untuk pembekuan darah pada pasien hingga waktu pembekuan plasma kontrol. Nilai normal ialah 97 - 107%. Petunjuk rendah menunjukkan kefasihan darah yang berlebihan, penyakit hati, kekurangan vitamin K, mengambil diuretik, antikoagulan. Pergeseran patologi ke atas (sering dengan penggunaan pil kawalan kelahiran) menunjukkan penebalan darah yang berbahaya dan ancaman pembentukan trombus.
  • PO (nisbah prothrombin) adalah kebalikan dari parameter PTI;
  • INR (Nisbah Normalisasi Antarabangsa). Menunjukkan kadar pembentukan trombus sebagai peratusan. Kes biasa yang memerlukan penilaian INR adalah pesakit yang menerima Warfarin, Warfarex, Finilin, Syncumar.
  • Waktu PTT atau Prothrombin (PT, PT, RECOMBIPL-PT). Menentukan selang (dalam beberapa saat) yang diperlukan agar prothrombin berubah menjadi trombin aktif.

Kemungkinan patologi sekiranya berlaku penyimpangan PTV

PemanjanganMemendekkan
  • kekurangan vitamin K, fibrinogen, faktor pembekuan;
  • mengambil antikoagulan;
  • diatesis hemoragik (pada bayi dan kanak-kanak kecil);
  • kekejangan saluran empedu;
  • gangguan penyerapan lipid usus;
  • Sindrom Zollinger-Ellison $
  • kehamilan;
  • penyimpangan dalam hematokrit (isipadu eritrosit);
  • peningkatan antitrombin III.

Prothrombin dalam% menurut Quick

Ini adalah salah satu kaedah yang paling penting dan sensitif untuk menentukan prothrombin jika dibandingkan dengan profil IPT dan PTV. Indeks Pantas diperoleh dengan perbandingan peratusan aktiviti faktor pembekuan plasma pesakit dengan norma yang telah ditetapkan.

Waktu pembekuan mengikut Lee-White

Parameter mencerminkan kadar lekatan platelet ke dalam gumpalan, menunjukkan peningkatan aktiviti hemostasis dan risiko trombosis (dengan penurunan nilai), atau peningkatan kemungkinan pendarahan jika waktunya meningkat.

Masa trombin (TT, TV)

Penunjuk menyatakan kadar penukaran fibrinogen menjadi serat fibrin, yang memperbaiki bekuan platelet di tempat kecederaan.

Kemungkinan keadaan tidak normal apabila TV menyimpang dari norma

PemanjanganMemendekkan
  • kandungan fibrinogen rendah;
  • pelbagai myeloma;
  • patologi hepatik;
  • urea darah tinggi (uremia);
  • kehadiran D-dimers dalam plasma
  • 1 peringkat sindrom DIC pada wanita hamil;
  • pentadbiran heparin.

Petunjuk enzim pembekuan

Mencerminkan tahap aktiviti enzim II, V, VII, VIII, IX, X, XI, XII, yang nilainya tidak dikaitkan dengan sebab fisiologi, dan penyimpangan dari norma selalu menunjukkan perkembangan patologi.

Masa dan masa pengaktifan pengiraan semula plasma (GRP dan AVR, masing-masing)

Kedua-dua kajian menentukan keseluruhan aktiviti hemostasis dan kadar pembentukan bekuan fibrin, dan hanya berbeza dalam cara analisis dilakukan..

Dengan AVR, GRP yang berkurang, terdapat bahaya trombosis. Tahap tinggi menunjukkan ancaman pendarahan walaupun dengan kecederaan ringan seperti luka bakar, kejutan, trombositopenia (jumlah platelet rendah), terapi dengan pengencer darah.

Antikoagulan Lupus

Kompleks protein, tahap yang ditentukan dalam patologi autoimun, kerana biasanya tidak ada enzim lupus dalam darah. Pengesanannya dalam darah menunjukkan risiko tinggi sindrom antiphospholipid (APS), yang boleh menyebabkan kekurangan plasenta dan kehamilan pramatang..

D-dimer

Unsur protein fibrin yang tersisa setelah pemusnahan pembekuan darah. Peningkatan jumlah mereka menunjukkan pembekuan darah yang terlalu kuat dan kemungkinan keadaan seperti: jangkitan dan keradangan, kegagalan buah pinggang-hati, serangan jantung, trombosis, sepsis, hematoma besar, tumor ganas.

Kadang-kadang peningkatan dimer diperhatikan selepas operasi, pada usia tua, dengan latar belakang penggunaan plasminogen.

Kompleks fibrin-monomer larut (RFMK)

Peningkatan kepekatan sebatian protein molekul ini (produk peralihan antara fibrinogen dan fibrin) memberi amaran mengenai kemungkinan trombosis.

Platelet

Sel asas yang menyokong proses hemostasis biasanya 150.000-400.000 μl. Apabila jumlahnya berkurang, trombositopenia didiagnosis.

Protein C

Protein yang dapat mengurangkan aktiviti proses pembekuan, mencegah pembentukan gumpalan besar.

Antithrombin-III

Protein, yang merupakan antikoagulan fisiologi yang selalu terdapat di dalam plasma dan paling aktif (sebanyak 75 - 80%) menghalang aktiviti trombin, mencegah penebalan darah yang berlebihan dan pembentukan trombus.

Kemungkinan patologi dengan penyimpangan antithrombin 3 dari norma

PeningkatanMenurun
  • kekurangan vitamin K;
  • haid;
  • penggunaan steroid anabolik, agen untuk menipis dan meningkatkan pembekuan darah;
  • kolestasis, pankreatitis atau hepatitis akut;
  • pemindahan buah pinggang;
  • tahap bilirubin yang tinggi;
  • kekurangan antithrombin 3 kongenital;
  • 26 - 40 minggu kehamilan;
  • penggunaan ubat-ubatan kontraseptif;
  • patologi hepatik (kekurangan, sirosis);
  • pemindahan hati;
  • trombosis, serangan jantung, embolisme paru;
  • penggunaan heparin dalam dos tinggi yang tidak terkawal;
  • mengambil L-asparaginase untuk gestosis.
proses keradangan akut atau jangka panjang yang teruk, jangkitan

Protein S

Protein, tanpanya antitrombin atau protein C. tidak dapat berfungsi. Tahapnya hanya dapat menurun, yang ditentukan dengan kekurangan protein S kongenital, penyakit hati, mengambil Warfarin dan antikoagulan lain.
norma analisis pada orang dewasa dan kanak-kanak

Nilai normal parameter hemostasiogram

Sebilangan besar parameter hemostasis hanya sedikit berbeza antara orang dewasa dan pesakit muda. Perbezaan yang ketara adalah khas untuk bayi selepas melahirkan sehingga usia 2 bulan.

Jadual nilai normal koagulogram

Parameter dan / atau singkatannyaNorma pada orang dewasaPada kanak-kanak
Masa pendarahan3 - 10 minit
Masa pembekuan (Lee-White)Dalam silikon 12 - 15, dalam gelas 5 - 7 minit4 - 9 minit
Masa prothrombin, saat15 - 17, 11 - 14 atau 9 - 12 dengan reagen yang berbezabayi baru lahir pramatang 14 - 19, jangka masa penuh 13 - 17 saat; kanak-kanak berumur lebih dari 1 tahun 13 - 16 tahun
Prothrombin dalam% menurut Duke70 - 120%78 - 142%
Penggunaan prothrombin75 - 125%julat nilai yang sama
PTI0.7 - 1.3dalam peratus 70 - 100
Masa pengkalsifikasi GRP plasma, saat60 - 12090 - 120
Masa trombin, saat11 - 17.8
Platelet150 - 400 g / l150 - 350 g / l
Masa pengaktifan pengiraan semula ATS, saat50 - 70
APTT dalam beberapa saat (APTT, APTT)23 - 35 atau 31 - 45 dengan reagen yang berbeza
INR, INR0.8 - 1.2julat nilai yang sama
Kepekatan fibrinogen FIB, RECOMBIPL-FIB, FIB.CLAUSS2 - 5 g / l5.9 - 11.7 μmol / l
RFMK3.36 - 4.0 mg / 100 ml1.25 - 4 g / l.
Fibrinogen2.75 - 3.65 g / l5.9-11.7 μmol / l, untuk bayi baru lahir 1.25 - 3.1 g / l
Antikoagulan Lupustidak hadir
D-dimerkurang daripada 0.79 mg / l
33.5 - 727.5 ng / ml
Protein C70-140% atau 2.82 - 5.65 mg / l
Protein S67 - 140 U / ml
antithrombin III70 - 125%bayi baru lahir 40 - 80%
sehingga setahun 45 - 80%
sehingga 10 tahun 65 - 130%
sehingga 16 tahun 80 - 120%
faktor II dan aktiviti V60 - 150%
aktiviti faktor VII65 - 135%
aktiviti faktor VIII, IX dan IX50 - 200%
faktor X X60 - 130%
faktor XI65 - 135%
faktor XII65 - 150%

Semasa menganalisis koagulogram, harus diingat bahawa nilai rujukan, kaedah dan unit pengukuran mungkin berbeza di setiap makmal..

Coagulogram semasa kehamilan

Semasa tempoh menunggu bayi, tubuh mengalami beban tinggi dan perubahan ketara dalam petunjuk hemostasis, yang ditentukan oleh perkembangan peredaran darah uteroplacental pada wanita hamil.

Dalam tempoh ini, tubuh berusaha mempertahankan diri dari kemungkinan perkembangan gangguan plasenta, pendarahan rahim, dan pembentukan gumpalan darah intravaskular. Coagulogram membantu mengenal pasti ancaman keguguran, pendarahan, kesan negatif pada fungsi otak dan organ janin lain tepat pada masanya.

Dengan gestosis yang teruk, komplikasi yang mengancam nyawa dapat berkembang - penyebaran sindrom pembekuan intravaskular, yang pertama kali menampakkan diri dalam penampilan banyak pembekuan darah kecil, aliran darah terganggu antara ibu dan janin, dan kemudian dalam kegagalan mekanisme pembekuan darah (akoagulasi). Keadaan patologi seperti itu membawa pada tahap 1 kepada kekurangan plasenta, hipoksia janin, kepada kebarangkalian penyumbatan arteri organ penting, dan kemudian risiko pendarahan besar-besaran dan kematian wanita hamil dan janin..

Oleh itu, seorang wanita, semasa mengharapkan bayi, sekali trimester (dan sekiranya berlaku komplikasi - dan lebih kerap), mesti menjalani hemostasiogram.

Petunjuk hemostasis pada wanita hamil

Petunjuk / trimester123
Fibrinogen, g / l2.921 - 3.123.04 - 3.454.41 - 5.11
Masa trombin, sek10.6 - 13.410.4 - 13.210.2 - 12.8
Prothrombin78 - 142%
APTT, sek17 - 24
D-dimerhingga 1.1 mg / l atau kurang dari 500 ng / mlhingga 2.1 mg / l atau kurang dari 900 ng / lhingga 2.81 mg / l atau kurang dari 1500 ng / ml
AVR, sek60.2 - 72.556.6 - 67.748.3 - 55.2
Platelet, * 109 / l302 - 316274 - 297241 - 262
Indeks prothrombin,%85.3 - 90.291.1 - 100.3105.7 - 110.5
RFMK, ED77 - 12985 - 13591 - 139
Antithrombin III, g / l0.2210.1750.154, tetapi tidak kurang dari 75 - 65%
Fibrinogen, g / l2.5 - 5.22.9 - 5.53.8 - 6.2

Penting! Semua piawaian yang ditentukan adalah petunjuk, tidak bersatu. Hanya pakar obstetrik-ginekologi yang dapat melakukan penyahkodan koagulogram yang cekap. Sangat tidak digalakkan menggunakan maklumat dari Internet dan nasihat dari forum di Internet.

Menguraikan hemostasiogram semasa kehamilan

Biasanya, dalam tiga bulan pertama, parameter pembekuan darah dapat dikurangkan, tetapi pada akhir kehamilan, sebaliknya, mereka meningkat, kerana ada persiapan untuk kehilangan darah semasa melahirkan.

Kemungkinan keadaan tidak normal apabila petunjuk hemostasis menyimpang dari norma

IndeksPenyimpangan dari norma dan kemungkinan patologi
PeningkatanTolak
APTTkemungkinan pendarahan kerana adanya 2 - 3 peringkat sindrom DIC1 peringkat sindrom DIC, dengan peningkatan pembekuan darah;
tromboemboli, trombosis
Masa Prothrombin dan INR2-3 peringkat sindrom DICsindrom pembekuan intravaskular utama yang disebarkan; minggu terakhir sebelum melahirkan
Prothrombinrisiko gangguan plasentakurang daripada 70% menurut Duke - 1 fasa sindrom DIC
Masa trombinlebih daripada 26 saat - 2 - 3 peringkat sindrom DICkurang dari 10 - 11 saat - 1 fasa sindrom DIC
Antithrombin IIIRisiko penamatan kehamilan, hepatitis akut, pendarahanpenurunan sebanyak 50% dari norma - gangguan plasenta, kekurangan plasenta, serangan jantung organ dalaman
D-dimerpertumbuhan tajam - gestosis teruk,
penyakit buah pinggang, diabetes mellitus, trombosis, onkologi
jarang diperhatikan dan tidak mempunyai nilai diagnostik
FibrinogenDIC fasa 1, jangkitan akut, radang paru-paru, onkologi, strokdi bawah 3 g / l - toksikosis teruk, patologi hati, sindrom DIC, kekurangan akut B12 dan C;
leukemia myeloid kronik
Antikoagulan LupusPenampilan menunjukkan kemungkinan gestosis, preeklampsia, trombosis, keguguran, serangan jantung dan gangguan plasenta
RFMKKenaikan lebih dari 4 kali ganda dari norma (15 mg / l) mengancam gangguan plasenta, pengembangan DIC

Sekiranya di hemostasiogram 1 atau 2 indikator mempunyai nilai yang menyimpang dari norma, ini tidak bermaksud bahawa pesakit segera diancam dengan komplikasi serius. Sebagai peraturan, ini hanya menunjukkan penyesuaian mekanisme hemostasis, yang berfungsi dalam mod yang diperlukan pada masa ini untuk wanita hamil.

Patologi yang benar-benar mengancam dicerminkan dalam koagulogram oleh penyimpangan yang signifikan dari norma dalam banyak petunjuk

Hemostasiogram betul dan tepat pada masanya adalah kunci kejayaan rawatan penyakit yang diperoleh dan kongenital pada peringkat perkembangan dan awal, pencegahan pendarahan atau, sebaliknya, pembekuan darah yang tidak normal. Ujian pembekuan darah pada wanita yang membawa anak akan memungkinkan doktor untuk mencegah gangguan plasenta, perkembangan janin akibat trombosis vaskular, keguguran, perkembangan preeklamsia, pembekuan intravaskular yang tersebar, pendarahan dan kematian yang berbahaya. Tetapi kerana kerumitan kajian, tidak dapat diterima secara bebas membuat kesimpulan mengenai kehadiran atau ketiadaan patologi. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat melakukan analisis yang tepat dan membuat ramalan yang tepat.

Mengapa menderma koagulogram darah dan berapa hari analisis dilakukan?

Koagulogram adalah ujian penting yang menentukan parameter pembekuan darah. Ia diresepkan semasa kehamilan, sebelum pembedahan dan cenderung untuk trombosis..

Coagulogram apakah analisis ini?

Coagulology atau coagulogy adalah cabang hematologi yang mengkaji proses pembekuan darah, biokimia dan fisiologinya. Analisis yang menentukan indikator pembekuan disebut koagulogram. Ia membantu mewujudkan aktiviti platelet dalam tubuh manusia..

Sekiranya ia dikurangkan, terdapat risiko pendarahan tinggi dan luka yang sukar disembuhkan. Apabila meningkat, gumpalan darah dapat terbentuk, yang menyebabkan penyakit serius.

Pemeriksaan koagulologi ditunjukkan dalam kes berikut:

  • Sebelum pembedahan.
  • Semasa mengandung.
  • Sekiranya anda mengesyaki patologi pembekuan darah.
  • Dengan kecenderungan untuk membentuk pembekuan darah.
  • Di hadapan patologi autoimun.
  • Semasa rawatan dengan antikoagulan.
  • Selepas kecederaan dan luka bakar.
  • Dengan penyakit hati, saluran darah.
  • Selepas serangan jantung atau strok.

Pemeriksaan koagulologi dilakukan dengan pendarahan yang teruk untuk menentukan penyebabnya atau sebelum pembedahan.

Ujian membantu doktor menetapkan dos antikoagulan yang betul dan memantau keadaan kesihatan semasa mengambil pil perancang, yang boleh menyebabkan pembekuan darah.

Perlu difikirkan tentang melewati koagulogram sekiranya berlaku lebam walaupun setelah lebam ringan dan sekiranya terdapat pendarahan yang kerap.

Tujuan ujian bergantung pada keadaan kesihatan seseorang dan kehadiran penyakit kronik. Indeks koagulogram memungkinkan untuk menilai bukan sahaja keadaan darah, tetapi juga untuk mengenal pasti beberapa patologi kronik organ dalaman. Analisis ini dimasukkan dalam pemeriksaan lengkap badan.

Cara mengambil coagulogram?

Untuk mempersiapkan penghantaran koagulogram, anda mesti mengikuti peraturan mudah:

  • Darah untuk koagulogram diambil dengan ketat semasa perut kosong. Dilarang makan 8 jam sebelum mengikuti ujian.
  • Minum alkohol adalah kontraindikasi.
  • Sejam sebelum menderma darah, anda tidak boleh minum teh, kopi dan jus.
  • Anda boleh minum segelas air kira-kira 20 minit sebelum prosedur..
  • Jangan mengambil analisis dalam keadaan tertekan dan keletihan, kerana hasilnya mungkin diputarbelitkan.

Persiapan untuk analisis tidak berbeza dengan yang dilakukan dalam kajian lain. Sebaiknya menderma darah pada awal pagi sebelum sarapan. Di bilik rawatan, seseorang berada dalam keadaan berbaring di sofa.

Semasa analisis, perlu memberi tahu doktor mengenai pengambilan ubat-ubatan, kerana ini boleh mempengaruhi hasilnya.

Dari mana darah berasal dari koagulogram?

Bahan diambil dari urat atau jari, setelah itu area dari mana analisis diambil dijepit dengan kapas sehingga darah berhenti sepenuhnya. Bahan yang dihasilkan diletakkan di dalam tabung uji, dan kajian dilakukan dengan alat - koagulometer.

Berapa hari analisis dilakukan dan berapa harga koagulogram?

Itu bergantung pada makmal, tetapi biasanya hasilnya siap pada keesokan harinya. Harga berbeza dalam had kecil dan tidak melebihi 1,500 rubel. Coagulogram yang diperpanjang berharga kira-kira 3200 rubel. Menurut rujukan doktor, analisis di klinik negeri adalah percuma.

Faktor utama

Analisis koagulologi membolehkan anda mengenal pasti senarai petunjuk yang bersama-sama memberikan penilaian lengkap mengenai keadaan darah seseorang.

Yang utama ditunjukkan dalam jadual:

IndeksPeneranganBiasa
ProthrombinIni adalah salah satu petunjuk terpenting koagulogram dan mencirikan keadaan pembekuan. Pemergiannya dari norma berlaku sekiranya terdapat gangguan pembekuan darah. Peningkatan berlaku pada orang yang terdedah kepada trombosis.70-120
Masa prothrombinMasa pembekuan plasma sesaat.11-16 saat
INR (Nisbah Normalisasi Antarabangsa)Menunjukkan nisbah masa prothrombin dengan tahap min nilai ini. Untuk disewa semasa mengambil antikoagulan sekurang-kurangnya 1 kali dalam 3 bulan. Dengan peningkatan, kita dapat membicarakan kecenderungan pendarahan, dan penurunan - risiko pembekuan darah.0.85-1.35
Indeks prothrombinNisbah pembekuan plasma normal dengan yang dikesan pada pesakit. Peningkatan menunjukkan kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah, dan penurunan menunjukkan risiko pendarahan..0.8
FibrinogenDalam perubatan, ia dicirikan sebagai protein yang menjadi asas pembekuan darah. Pelepasan aktif boleh dilakukan dengan proses keradangan dan risiko patologi kardiovaskular. Penurunan berlaku dengan kecenderungan pendarahan, dengan penyakit hati.5.9-11.7 μmol / L
APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan)Ketika menyimpang dari norma ke bawah, ini menunjukkan kecenderungan pembekuan darah, dan memanjang - penurunan kecenderungan pendarahan.35-45 saat
Antithrombin IIIIa adalah antikoagulan semula jadi yang melumpuhkan trombin dan mengurangkan pembekuan.66 - 124%

Petunjuk utama koagulogram adalah masa pembekuan dan selang ketika pembekuan padat terbentuk, yang membantu menghentikan pendarahan. Anda boleh mendapatkan petunjuk pembekuan lain semasa koagulogram diperluas.

Pembentukan bekuan padat

Coagulogram yang diperpanjang membolehkan anda mengenal pasti sejumlah penyakit keturunan, tetapi tidak dilakukan di semua makmal kerana kekurangan peralatan.

Petunjuk yang menunjukkan koagulogram terperinci termasuk:

IndeksPenerangan
Masa trombinLarutan trombin ditambahkan ke plasma dan kemampuan pembekuannya ditentukan. Lazimnya, ia meninggalkan 15-18 saat. Meningkat apabila aktiviti fibrinolitik berkurang atau tisu hati terjejas.
Pencabutan darah bekuKekentalan dan tahap mampatan gumpalan (0 - tidak ada, 1 - sekarang). Norma adalah dari 40 hingga 95%. Penurunan berlaku dengan trombositopenia, peningkatan - anemia.
Masa pengiraan semula plasmaMasa yang diperlukan untuk bekuan muncul ketika mencampurkan larutan plasma darah dan kalsium klorida. Norma - 1-2 minit.
ThrombotestPenilaian visual mengenai kehadiran fibrinogen dalam darah. Norma adalah 5 - 4 darjah. Gred 6 menunjukkan risiko trombosis, berlaku pada penyakit hati dan darah, serta selepas luka bakar dan kecederaan.
Toleransi Plasma terhadap HeparinPembentukan bekuan apabila heparin ditambahkan ke dalam darah. Pemanjangan penunjuk menunjukkan penurunan toleransi. Norma - 7-15 minit.
Aktiviti fibrinolitikKeupayaan darah untuk melarutkan pembekuan darah. Norma - 183-263.

Penafsiran koagulometri harus dilakukan secara eksklusif oleh doktor yang menghadiri. Pakar menilai hasilnya secara berasingan dalam setiap kes.

Norma boleh dipengaruhi oleh:

  • Kehamilan.
  • Tempoh penyusuan.
  • Kehadiran penyakit kronik.
  • Cedera dan luka bakar ditangguhkan.

Coagulogram semasa kehamilan

Tempoh kehamilan dicirikan oleh perubahan global pada organ dan sistem, dan terutama pada hemostasis. Ini dapat dijelaskan dengan munculnya lingkaran tambahan peredaran darah dan perubahan latar belakang hormon, yang menyumbang kepada peningkatan aktiviti faktor pembekuan..

Semasa mengandung, serpihan fibrin disimpan di dinding kapal plasenta. Oleh itu, badan melindungi dirinya dari pendarahan rahim dan keguguran..

Pada setiap trimester, kadar hemostasis berbeza terutamanya ke arah yang lebih besar. Jadual menunjukkan norma bagi wanita pada trimester 1-3.

Indeks1 trimester2 trimester3 trimester
Platelet300-317270-300240-260
Fibrinogen2.91-3.113-3.464.42-5.12
PTI85-9091 -100105-110
APTT35.7-41.233.6-37.436.9-39.6
RFMK80-13085-13590-140
Antithrombin III0.220.180.15

Sekiranya berlaku pelanggaran semasa kehamilan, perubahan penunjuk koagulogram diperhatikan naik atau turun..

Wanita yang tidak pergi ke doktor dan tidak menjalani pemeriksaan boleh mendapat DIC, yang berkembang dalam 3 peringkat:

  • Kemunculan sebilangan besar darah beku kecil. Peredaran antara ibu dan janin terganggu.
  • Gumpalan darah pecah dan faktor pembekuan habis.
  • Darah berhenti membeku, menyebabkan pendarahan rahim, yang boleh menyebabkan kematian janin.

Coagulogram semasa merancang kehamilan

Semasa merancang kehamilan, perkembangan seterusnya perkembangan janin bergantung pada data koagulogram. Sebilangan besar petunjuk dapat menyimpang sedikit semasa kehamilan, dan ini adalah proses biasa..

Tetapi penyimpangan yang ketara dari norma menunjukkan adanya penyimpangan yang dapat menyebabkan keguguran dan mengancam kehidupan seorang wanita..

Peningkatan pembekuan darah boleh menyebabkan gangguan plasenta, pendarahan teruk dan hipoksia janin..

Penting untuk melakukan ujian darah baik semasa merancang kehamilan dan semasa kehamilan. Penyimpangan terkecil dari norma harus memberi amaran kepada pakar. Sekiranya perlu, kajian tambahan ditetapkan untuk membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang betul.

Coagulogram pada kanak-kanak

Norma-norma koagulogram pada kanak-kanak secara praktikalnya tidak berbeza dengan yang terdapat pada orang dewasa.

Semua data dimasukkan ke dalam jadual dan dianalisis. Hanya dalam kes-kes yang jarang, sukar bagi doktor sendiri untuk menentukan kehadiran penyimpangan tertentu..

Selalunya ini berlaku dengan penyakit hati kronik dan masalah sistem imun..

Norma koagulogram pada kanak-kanak berumur 3-14 tahun ditunjukkan dalam jadual:

IndeksBiasa
Platelet200-400
Fibrinogen200-400
Masa prothrombin15-21
Masa trombin10-15
Antithrombin III85-110
Duke masa pendarahan2-4

Penyampaian analisis harus dilakukan dalam kes berikut:

  • Sebelum pembedahan.
  • Dengan pendarahan dan luka yang kerap tidak sembuh dalam jangka masa yang lama.
  • Sekiranya anda mengesyaki adanya penyakit yang berkaitan dengan pembekuan darah.

Hanya doktor yang bertanggungjawab menyahkod analisis. Pakar tidak hanya mengesahkan indikator dengan norma, tetapi juga mengambil kira faktor lain yang dapat mempengaruhi penyimpangan hasilnya.

Akibatnya, koagulogram mendedahkan adanya penyakit vaskular, radang dan autoimun.

Coagulogram adalah analisis penting yang membolehkan anda mengenal pasti perubahan pertama dalam penunjuk pembekuan darah. Penyelidikan boleh dilakukan di hampir semua makmal, tetapi analisis terperinci memerlukan peralatan tambahan. Semasa mengandung, penghantaran koagulogram adalah percuma.


Artikel Seterusnya
Manfaat derma untuk tubuh manusia