Injap jantung tidak ditutup sepenuhnya


Injap jantung tidak ditutup sepenuhnya? Terdapat beberapa sebab mengapa injap jantung tidak ditutup sepenuhnya. Selalunya, menentukan penyebabnya membantu menentukan dan menetapkan kaedah rawatan yang paling berkesan..

Jantung adalah organ berongga yang memperkaya organ dan tisu dengan oksigen melalui peredaran darah ke seluruh badan. Ia mempunyai empat ruang: dua atria dan dua ventrikel. Atria dan ventrikel dipisahkan oleh injap atrioventricular: mitral di sebelah kiri dan tricuspid di sebelah kanan.

Kapal yang meninggalkan jantung juga dipisahkan oleh injap: injap aorta dan injap paru. Membuka satu sisi, injap jantung mengatur arah aliran darah, mencegah pengembalian darah. Sekiranya berlaku perubahan struktur injap, mereka tidak dapat membuka atau menutup sepenuhnya.

Dalam kes pertama, darah dibekalkan dalam jumlah yang tidak mencukupi, di bahagian kedua, darah, semasa pengecutan, tidak memasuki saluran eferen, tetapi kembali ke atrium atau ventrikel, yang setelah beberapa saat menyebabkan kegagalan jantung progresif. Kegagalan jantung dicirikan oleh perkembangan kelemahan otot jantung, yang akhirnya tidak dapat mengatasi fungsinya - pengayaan tubuh dengan darah.

Konsep umum penyakit jantung valvular

Stenosis injap aorta

Kecacatan injap jantung adalah kecacatan kongenital atau diperolehi dari alat injap yang menyebabkan disfungsinya. Kecacatan yang dijangkiti jauh lebih biasa, lebih-lebih lagi, terutamanya bahagian kiri jantung terjejas, oleh itu, kecacatan seperti stenosis injap tricuspid agak jarang berlaku. Perubahan struktur injap atau struktur yang mendasari yang mengatur kerja mereka, menyebabkan gangguan hemodinamik.

Penyakit jantung valvular yang dijangkakan menyebabkan perkembangan penyakit ini - endokarditis infektif, aritmia dan gangguan konduksi dan, akhirnya, kepada kegagalan jantung. Kecacatan jantung valvular boleh dibahagikan kepada dua kumpulan: kekurangan dan stenosis..

Kekurangan injap adalah keadaan di mana injap tidak duduk berdekatan ketika ditutup dan ini menyebabkan darah mengalir ke arah yang bertentangan.

Stenosis adalah keadaan di mana terdapat penyempitan bukaan yang ditutup oleh injap, yang menyebabkan penurunan volume darah yang masuk.

Kes apabila kekurangan dan stenosis mempengaruhi satu injap biasanya disebut pengembangan kecacatan gabungan. Dengan kekalahan dua atau lebih injap - digabungkan.

Punca kekurangan valvular

Prolaps injap mitral

Salah satu penyebab ketidakcukupan valvular adalah adanya kecacatan kelahiran, seperti prolaps atau pemisahan injap. Rheumatisme, sklerosis sistemik, aortoarteritis, lupus eritematosus sistemik dan penyakit keradangan lain pada tisu penghubung dapat memprovokasi perkembangan kecacatan valvular. Penyakit bakteria atau virus, khususnya endokarditis infektif dan miokarditis, boleh menyebabkan kejadiannya..

Kekurangan injap dapat disebabkan oleh kecederaan, akibatnya terdapat penyebaran atau pecahnya daun, atau kerosakan pada otot dan tali yang mengatur pembukaan dan penutupan injap. Hipertensi arteri kerana pengembangan akar aorta boleh menyebabkan perkembangan kekurangan injap aorta.

Rheumatisme sebagai penyebab perkembangan kecacatan injap jantung yang diperoleh

Injap mitral untuk reumatik

Selalunya asas bagi perkembangan penyakit injap jantung yang diperoleh adalah rematik. Perkembangan rematik berlaku dengan latar belakang penyakit keradangan kronik nasofaring. Penyakit ini disebabkan oleh streptokokus β-hemolitik kumpulan A dan mempengaruhi jantung, sendi, kulit dan organ lain. Kanak-kanak dan remaja paling mudah diserang penyakit ini..

Salah satu masalah rematik adalah kesukaran diagnosis, kerana tidak ada ujian makmal khusus patognomonik untuk demam reumatik akut atau berulang. Oleh itu, ketika membuat diagnosis rematik, doktor bergantung pada kriteria dan tanda-tanda tertentu yang mendahului jangkitan streptokokus selama satu setengah bulan.

Selalunya, dengan rematik, injap aorta dan mitral terjejas. Pesakit rematik dirawat di rumah sakit, dan mereka diberi terapi antibakteria dan anti-radang. Yang terakhir ditentukan sesuai dengan ciri-ciri individu pesakit. Pada akhir rawatan, pencegahan kambuh rematik dilakukan..

Klinik Kekurangan Valvular

Keletihan dan sesak nafas

Pada peringkat awal penyakit, pesakit mungkin tidak mengadu sama sekali. Tempoh ini disebut tahap pampasan. Aduan pesakit yang lain bergantung kepada keparahan penyakit dan sama ada penyakit jantung valvular diasingkan atau digabungkan. Apabila aduan muncul, tahap proses dekompensasi bermula, yang dari masa ke masa boleh menyebabkan kegagalan jantung.

Dengan kekurangan mitral yang sederhana, pesakit bimbang akan keletihan yang cepat dan sesak nafas. Dalam kes yang lebih teruk, mungkin terdapat sedikit hemoptisis disebabkan oleh edema paru. Kerana peningkatan progresif di atrium kiri, saraf yang menghidupkan laring ditekan, yang secara klinikal dimanifestasikan oleh suara serak.

Dengan kekurangan injap aorta, gejala awalnya adalah sesak nafas, jantung berdebar, dan sakit dada. Hipotensi dan edema paru boleh berlaku pada regurgitasi aorta yang teruk. Sekiranya tidak ada campur tangan pembedahan tepat pada masanya, risiko kematian yang tinggi.

Diagnostik kekurangan valvular yang diperoleh

  1. Tahap pertama pencarian diagnostik, jika disyaki terdapat kecacatan jantung, doktor menggunakan diagnostik fizikal, yang merupakan pemeriksaan utama pesakit dan auskultasi jantung. Bunyi jantung yang diubah dan gumaman diucapkan.
  2. Tahap kedua diagnostik adalah kaedah penyelidikan yang merangkumi elektrokardiografi (ECG), sinar-x dada dan ekokardiografi (EchoCG). EKG menggambarkan tanda-tanda pembesaran di ruang kiri jantung. X-ray membolehkan anda melihat perubahan dalam ukuran dan bentuk jantung, serta proses patologi pada paru-paru. Dengan bantuan EchoCG, anda dapat melihat penurunan ukuran bukaan dan perubahan pada risalah injap, serta EchoCG membolehkan anda menentukan punca kegagalan, tahapnya, adanya komplikasi dan kemampuan kompensasi badan.

Ekokardiografi adalah kaedah diagnosis primer terbaik dan pemantauan dinamik keadaan pesakit.

Pendekatan yang berbeza dalam rawatan kekurangan injap mitral

Penggantian injap mitral

Sekiranya tidak ada gejala dan menunjukkan regurgitasi mitral ringan hingga sederhana, ubat tidak diresepkan. Sokongan ubat dengan perencat ACE diresepkan apabila diagnosis kekurangan mitral yang teruk dengan kursus asimtomatik dibuat. Gejala walaupun dengan regurgitasi mitral sederhana adalah petunjuk untuk pembedahan.

Sekiranya kekurangan injap mitral, terdapat dua jenis campur tangan pembedahan, iaitu injap plastik dan prostetiknya. Sekiranya injap tidak terkalsifikasi dan tetap bergerak, maka dalam kes ini operasi pilihan adalah plastiknya. Dengan penebalan injap yang cukup jelas, prostetiknya lebih disukai.

Kelebihan plastik injap berbanding prostetiknya ialah dengan operasi ini jumlah komplikasi lebih rendah. Dengan pembaikan injap mitral, risiko menghidap penyakit seperti endokarditis infektif lebih rendah.

Pendekatan yang berbeza dalam rawatan kekurangan injap aorta

Penggantian injap aorta melalui sayatan di dinding aorta

Regurgitasi aorta asimtomatik ringan yang didiagnosis tidak memerlukan rawatan khusus, namun sangat disyorkan untuk mengehadkan aktiviti fizikal dan mengunjungi ahli kardiologi setiap tahun. Petunjuk untuk pelantikan terapi konservatif adalah kekurangan aorta sederhana jika tidak ada gejala; sekiranya berjumpa dengan ahli kardiologi, ia bernilai sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan.

Sekiranya terdapat kekurangan injap aorta yang teruk dan tidak adanya gejala kekurangan, terapi ubat tetap ditetapkan, pemeriksaan oleh pakar kardiologi setiap enam bulan, ekokardiografi sekali atau dua kali setahun. Petunjuk untuk rawatan pembedahan adalah kekurangan aorta yang teruk di hadapan klinik dan perkembangan kegagalan jantung ventrikel kiri.

Kesimpulannya, penting untuk diingat bahawa kejayaan pemulihan paling kerap bergantung pada keadaan emosi anda..

Sekiranya injap jantung tidak ditutup sepenuhnya, apakah maksudnya?

Adakah salah satu injap jantung anda tidak ditutup sepenuhnya? Gangguan ini disebabkan oleh sebab-sebab tertentu dan disebut kegagalan injap.

Untuk memahami penyebab kegagalan injap jantung, anda harus membiasakan diri dengan struktur jantung anatomi..

Jantung adalah organ berongga berongga dengan struktur empat ruang (dua ventrikel dan dua atria). Injap, tricuspid dan mitral, memisahkan ventrikel dari atria.

Kapal di jantung juga dipisahkan oleh injap: paru dan aorta. Injap diperlukan untuk mengatur aliran darah. Sekiranya tisu mereka diubah dan strukturnya cacat, ia tidak dapat ditutup sepenuhnya atau terbuka sepenuhnya..

Sekiranya injap tidak dapat ditutup sepenuhnya, maka darah yang memasuki atrium tidak mencukupi untuk berfungsi normal, ia tidak membenarkan aliran darah.

Injap tidak terbuka - aliran darah sebahagian kembali ke atrium atau ventrikel, yang dari masa ke masa membawa kepada gangguan jantung, kegagalan jantung yang teruk berlaku.

  • Penyakit jantung valvular. Penerangan
  • Stenosis injap aorta
  • Prolaps injap mitral
  • Kecacatan injap pada rematik
  • Bagaimana kegagalan injap nyata
  • Diagnostik injap yang tidak berfungsi
  • Kaedah rawatan
  • Pencegahan, diet dan gaya hidup

Penyakit jantung valvular. Penerangan

Stenosis injap aorta

Ia adalah penyakit jantung yang jarang berlaku yang mempengaruhi bahagian kiri organ. Akibat kecacatan injap, aritmia, gangguan konduksi elektrik atau endokarditis berjangkit boleh timbul.

Stenosis injap berlaku akibat penyempitan bukaan aorta yang menutup injap.

Pengaliran darah ke arah yang bertentangan menyebabkan pelanggaran hemodinamik.

Prolaps injap mitral

Apa yang membawa kepada prolaps:

  • jangkitan virus dan bakteria;
  • endokarditis;
  • reumatik;
  • keradangan yang mengganggu struktur tisu penghubung;
  • sklerosis;
  • miokarditis;
  • arteritis aorta;
  • trauma pada kord dan otot jantung.

Hipertensi juga boleh menyebabkan penutupan injap yang tidak lengkap..

Kecacatan injap pada rematik

Keradangan kronik nasofaring pada kanak-kanak boleh menyebabkan rematik. Gangguan ini disebabkan oleh jangkitan streptokokus yang berterusan. Prolaps reumatik sukar didiagnosis kerana tidak ada ujian makmal khusus.

Untuk mengenal pasti masalahnya, doktor menggunakan senarai gejala, menganalisis aduan pesakit dan mengambil kira manifestasi klinikal gangguan tersebut..

Sekiranya berlaku kerosakan pada injap mitral dan aorta, pesakit dirawat di hospital dengan antibiotik dan ubat anti-radang.

Bagaimana kegagalan injap nyata

Pelanggaran injap pada peringkat awal tidak mempengaruhi fungsi tubuh, dan pesakit tidak mengadu merasa tidak sihat. Tahapnya disebut pampasan. Selepas itu, pada tahap dekompensasi, gejala yang teruk mulai muncul, yang boleh menyebabkan kematian..

Pada tahap sederhana, seseorang bimbang akan keletihan berterusan, sesak nafas, dengan edema paru, hemoptisis bermula. Dengan peningkatan atrium di sebelah kiri, saraf laring ditekan, suara menjadi serak.

Kekurangan injap aorta menampakkan diri sebagai degupan jantung yang cepat, sakit dada, sesak nafas dengan senaman sederhana.

Kekurangan aorta yang teruk boleh menyebabkan kematian kerana penurunan tekanan yang tajam dan edema paru. Pesakit memerlukan pembedahan segera.

Diagnostik injap yang tidak berfungsi

Langkah pertama dalam mendiagnosis masalahnya adalah dengan mendengar nada degup jantung dan mengesan gumaman. Auskultasi jantung membolehkan anda membuat diagnosis awal, dengan mana pesakit dihantar untuk pemeriksaan lebih lanjut.

ECG, ECHO-KG jantung dan sinar-X dada adalah peringkat pemeriksaan seterusnya untuk menentukan sama ada terdapat peningkatan ruang jantung.

X-ray menunjukkan penyelewengan bentuk jantung dan pembesarannya.

ECHO menunjukkan ubah bentuk injap, ketidakupayaan untuk menutup atau membuka sepenuhnya, dan juga membantu mencari punca yang menyebabkan masalah dengan injap, tahap kegagalannya dan kemungkinan pampasan dari badan.

Pada peringkat diagnostik seterusnya, pengenalan kateter untuk koronografi dan ventrikulografi digunakan..

Kaedah rawatan

Kaedah utama untuk menyelesaikan masalah hari ini adalah prostetik. Dengan tahap kekurangan injap yang lemah atau sederhana, terapi ubat tidak diresepkan, perencat diresepkan untuk penyakit teruk yang tidak memberi gejala tertentu.

Dua jenis campur tangan pembedahan digunakan: prostetik injap dan plastik. Semasa mengekalkan struktur injap, tidak ada perubahan pada tisu dan pemeliharaan lengkap pergerakannya, pesakit menjalani pembedahan plastik. Tisu yang diubah dan menebal memerlukan pendekatan yang berbeza - prostetik.

Pembedahan plastik mempunyai kelebihan berbanding prostetik - lebih sedikit komplikasi pasca operasi dan risiko endokarditis infektif yang lebih rendah.

Kekurangan aorta ringan, yang mempunyai kursus asimtomatik, tidak memerlukan terapi, namun, aktiviti fizikal terbatas pada pesakit, kerja keras dikontraindikasikan untuk mereka.

Setiap tahun perlu menjalani pemeriksaan oleh pakar kardiologi. Apabila gejala muncul, pesakit diberi terapi ubat.

Kekurangan injap yang teruk memerlukan rawatan konservatif yang berterusan, jika ditunjukkan, pembedahan dapat dilakukan.

Pencegahan, diet dan gaya hidup

Gaya hidup sihat dan diet khas menyokong kesihatan pesakit dengan kekurangan injap pada tahap yang betul.

Pesakit disarankan untuk memerhatikan rejimen harian, di mana waktu bekerja dan rehat dipilih secara optimum. Berjalan dan bersenam ringan di udara segar akan membantu menjaga tubuh dalam keadaan baik..

Sekiranya boleh, elakkan situasi tertekan, tempat di mana kekurangan oksigen, kerja fizikal yang berat

Untuk memberi makan kepada pesakit kategori ini, mereka menggunakan diet terapeutik No. 10, yang dikembangkan oleh Pevzner untuk orang yang mempunyai masalah sistem kardiovaskular yang berkaitan dengan gangguan peredaran darah..

Diet membantu melegakan edema, melegakan sesak nafas, aritmia, kelemahan, keletihan kronik, dengan mengurangkan beban pada buah pinggang dan menormalkan sistem pencernaan.

Makan mengikut sistem Pevzner (jadual nombor 10) menghalang pembentukan segel kolesterol dan mengembalikan metabolisme.

Peraturan asas pemakanan perubatan Dr. Pevzner:

  • Mengehadkan pengambilan garam.
  • Mengurangkan jumlah gula dan lemak haiwan.
  • Mengelakkan makanan dengan kolesterol yang terlalu banyak.
  • Mengehadkan jumlah cecair yang dimakan.
  • Makanan yang menggembirakan sistem saraf, juga mengganggu perut dan memberi kesan negatif kepada hati dan ginjal tidak termasuk dalam diet.
  • Goreng, berlemak dan berat untuk pencernaan tidak dibenarkan.

Pemulihan sistem kardiovaskular difasilitasi oleh produk yang diperkaya dengan yodium, magnesium, kalium, vitamin.

Makanan beralkali seperti keju kotej, kefir, susu panggang yang diperam mempunyai kesan yang baik pada tubuh.

Daging, ikan dan sayur-sayuran direbus, direbus atau dimasak dalam dandang berganda, tidak ada garam yang ditambahkan semasa memasak. Sebaiknya tambah garam pada makanan yang dimasak dengan ringan. Sebaiknya jangan memasak buah beri, sayur-sayuran, buah-buahan.

Dengan bengkak teruk, garam dikeluarkan sepenuhnya dari diet, tidak lebih daripada 1.5 liter cecair sehari dibenarkan, termasuk sup.

Dianjurkan untuk mengambil makanan dalam bahagian kecil, lima kali sehari..

Semasa menyusun menu, pakar dibimbing oleh berat badan pesakit. Dengan kegemukan, kandungan kalori makanan dikurangkan dengan mengurangkan bahagian, mengurangkan gula dan produk tepung.

Untuk mengurangkan rasa lapar, pesakit yang berlebihan berat badan makan makanan kecil enam kali sehari. Hidangan dimasak terutamanya di dalam air atau dikukus.

  • roti kering;
  • biskut;
  • daging tanpa lemak;
  • ikan rebus, tanpa lemak;
  • susu dan produk tenusu yang ditapai;
  • sebiji telur rebus sehari;
  • sayur-sayuran segar dan rebus;
  • buah-buahan segar, herba, beri;
  • sup sayur-sayuran;
  • jeli, kompot, jus;
  • madu;
  • minuman chicory.

Pembakar, penkek, pemeliharaan tidak termasuk dalam diet.

Kerosakan pada injap jantung membawa kepada infarksi miokardium

Jantung adalah organ berongga yang memperkaya organ dan tisu dengan oksigen melalui peredaran darah ke seluruh badan. Ia mempunyai empat ruang: dua atria dan dua ventrikel. Atria dan ventrikel dipisahkan oleh injap atrioventricular: mitral di sebelah kiri dan tricuspid di sebelah kanan.

Kapal yang meninggalkan jantung juga dipisahkan oleh injap: injap aorta dan injap paru. Membuka satu sisi, injap jantung mengatur arah aliran darah, mencegah pengembalian darah. Sekiranya berlaku perubahan struktur injap, mereka tidak dapat membuka atau menutup sepenuhnya.

Dalam kes pertama, darah dibekalkan dalam jumlah yang tidak mencukupi, di bahagian kedua, darah, semasa pengecutan, tidak memasuki saluran eferen, tetapi kembali ke atrium atau ventrikel, yang setelah beberapa saat menyebabkan kegagalan jantung progresif. Kegagalan jantung dicirikan oleh perkembangan kelemahan otot jantung, yang akhirnya tidak dapat mengatasi fungsinya - pengayaan tubuh dengan darah.

Injap jantung apa yang ada?

Jantung kita kira-kira seukuran kepalan tangan dan terletak di bawah tulang dada. Pada waktu rehat, ia berdenyut sekitar 60 kali per minit dan mengepam kira-kira 5.000 liter darah setiap hari ke seluruh badan kita - dengan beban atletik, jumlah darah yang dipam boleh mencapai 10,000 liter atau lebih..
Jantung mempunyai empat ruang: dua atria dan dua ventrikel. Saluran masuk dan keluarnya dilengkapi dengan injap yang membolehkan darah mengalir hanya dalam satu arah. Injap di tempat keluarnya darah ke dalam lingkaran sistemik yang besar disebut injap aorta. Di pintu keluar ke paru-paru terdapat injap paru, dan antara atria dan ventrikel di sebelah kiri jantung terdapat injap mitral, di sebelah kanan - tricuspid.

Kaedah rawatan

Kaedah utama untuk menyelesaikan masalah hari ini adalah prostetik. Dengan tahap kekurangan injap yang lemah atau sederhana, terapi ubat tidak diresepkan, perencat diresepkan untuk penyakit teruk yang tidak memberi gejala tertentu.

Dua jenis campur tangan pembedahan digunakan: prostetik injap dan plastik. Semasa mengekalkan struktur injap, tidak ada perubahan pada tisu dan pemeliharaan lengkap pergerakannya, pesakit menjalani pembedahan plastik. Tisu yang diubah dan menebal memerlukan pendekatan yang berbeza - prostetik.

Pembedahan plastik mempunyai kelebihan berbanding prostetik - lebih sedikit komplikasi pasca operasi dan risiko endokarditis infektif yang lebih rendah.

Kekurangan aorta ringan, yang mempunyai kursus asimtomatik, tidak memerlukan terapi, namun, aktiviti fizikal terbatas pada pesakit, kerja keras dikontraindikasikan untuk mereka.

Setiap tahun perlu menjalani pemeriksaan oleh pakar kardiologi. Apabila gejala muncul, pesakit diberi terapi ubat.

Kekurangan injap yang teruk memerlukan rawatan konservatif yang berterusan, jika ditunjukkan, pembedahan dapat dilakukan.

Apa penyakit injap jantung yang ada?

Secara amnya, setiap injap jantung boleh terkena penyakit. Walau bagaimanapun, kecacatan yang paling biasa adalah stenosis aorta dan kekurangan mitral. Stenosis injap aorta adalah salah satu kecacatan injap jantung yang paling biasa di dunia Barat dan sering berlaku pada usia tua. Kecacatan injap jantung lain:

  • Kekurangan injap aorta
  • Stenosis injap mitral
  • Prolaps injap mitral
  • Stenosis atau kekurangan injap paru
  • Stenosis atau kekurangan tricuspid

berhenti merokok sekiranya anda merokok

selepas diet yang sihat

  • Ubat-ubatan yang biasanya diresepkan:
  • penyekat beta dan penyekat saluran kalsium, yang membantu mengawal degupan jantung dan aliran darah
  • diuretik untuk mengurangkan pengekalan cecair

vasodilators, yang merupakan ubat yang membuka atau melebarkan saluran darah

  • Anda mungkin memerlukan pembedahan sekiranya gejala anda bertambah teruk. Ini mungkin termasuk memperbaiki injap jantung menggunakan:
  • kain sendiri
  • injap haiwan jika anda mempunyai penggantian injap biologi

Adakah salah satu injap jantung anda tidak ditutup sepenuhnya? Gangguan ini disebabkan oleh sebab-sebab tertentu dan disebut kegagalan injap.

Untuk memahami penyebab kegagalan injap jantung, anda harus membiasakan diri dengan struktur jantung anatomi..

Jantung adalah organ berongga berongga dengan struktur empat ruang (dua ventrikel dan dua atria). Injap, tricuspid dan mitral, memisahkan ventrikel dari atria.

Kapal di jantung juga dipisahkan oleh injap: paru dan aorta. Injap diperlukan untuk mengatur aliran darah. Sekiranya tisu mereka diubah dan strukturnya cacat, ia tidak dapat ditutup sepenuhnya atau terbuka sepenuhnya..

Sekiranya injap tidak dapat ditutup sepenuhnya, maka darah yang memasuki atrium tidak mencukupi untuk berfungsi normal, ia tidak membenarkan aliran darah.

Injap tidak terbuka - aliran darah sebahagian kembali ke atrium atau ventrikel, yang dari masa ke masa membawa kepada gangguan jantung, kegagalan jantung yang teruk berlaku.

Apakah penyebab kecacatan injap jantung?

Dalam kes yang jarang berlaku, kecacatan injap jantung adalah kongenital. Bahagian yang sangat kecil dijumpai pada janin di dalam rahim. Sejauh mana kecacatan ini ditentukan secara genetik atau berlaku semasa perkembangan embrio belum terbukti secara saintifik. Sebilangan kecacatan jantung kongenital tidak dikesan sebaik sahaja dilahirkan, tetapi hanya pada tahun-tahun berikutnya. Ini sering berlaku secara tidak sengaja semasa pemeriksaan rutin atau ketika gejala pertama muncul.

Walau bagaimanapun, kebanyakan kecacatan injap jantung muncul semasa hidup dan mempunyai sebab lain, iaitu:

  • Pengapuran injap yang berkaitan dengan usia
  • Pelebaran ruang jantung atau aorta
  • Jangkitan bakteria dan keradangan kronik
  • Ketumbuhan jantung

Sebab utama

Apa-apa keadaan yang menghalang penyembuhan parut postinfarction boleh menyebabkan pecah jantung seseorang. Ini boleh mengakibatkan pecah otot jenis dalaman dan luaran..
Dalaman menunjukkan pelanggaran tisu otot papillary atau septum antara ventrikel, dan luaran menyebabkan kerosakan pada tisu luaran jantung. Sebenarnya, penyebab pecah jantung yang paling biasa adalah kerosakan luaran..

Menjawab persoalan apakah pecah jantung pada dasarnya, akan berguna untuk mengingat apa itu infark miokard.

Kerosakan integriti jantung boleh disebabkan oleh faktor-faktor seperti:

  • akibat daripada kesan mekanikal: hentaman, kecederaan;
  • pecah jantung pada infark miokard
  • Penyakit boleh menyebabkan pecah: patologi tumor jantung,
  • anomali kongenital - terdapat kawasan di jantung di mana dindingnya lebih tipis daripada normal sejak lahir; fenomena seperti itu pada peningkatan beban boleh menyebabkan pecahnya di tempat yang nipis;
  • penyakit berjangkit atau keradangan pada lapisan jantung,
  • sebagai akibat daripada kandungan berlebihan dari sebarang bahan dalam komposisi tisu organ: sarcoidosis,
  • amiloidosis,
  • hemokromatosis,
  • menjadi wanita dianggap sebagai faktor risiko kerana, menurut statistik, penyakit ini dua kali lebih biasa di kalangan wanita.

    Pecahnya tisu dinding jantung atau septum dalaman, sebagai komplikasi infark miokard, berlaku pada 8% pesakit dengan diagnosis ini. Ini adalah pelanggaran integriti jantung yang menjadi penyebab kematian akibat serangan jantung, ia menyumbang hingga 30% pesakit yang menderita penyakit ini.

    Dengan serangan jantung

    Sebab-sebab yang menyebabkan pecahnya dinding jantung semasa serangan jantung adalah:

    • Sekiranya pesakit mengalami serangan jantung pertama, maka pelanggaran integriti dinding lebih cenderung berlaku berbanding dengan serangan jantung berikutnya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa parut yang terbentuk dalam kes pecah pertama menjadikan tempat ini lebih tahan terhadap bahaya tersebut..
    • Kerosakan yang meluas pada otot jantung, yang boleh menyebabkan infark transmural.
    • Aktiviti fizikal pramatang selepas serangan jantung boleh menyebabkan pecahnya dinding jantung.
    • Ketika pesakit yang mengalami serangan jantung mendapat pertolongan doktor selewat-lewatnya sehari selepas serangan.
    • Fakta jangka panjang pemberian ubat-ubatan anti-radang dan hormon oleh pesakit memainkan peranan negatif. Mereka merosakkan keupayaan tubuh untuk parut di tempat koyak.
    • Hipertensi menimbulkan prasyarat untuk serangan jantung, yang boleh menyebabkan pecah jantung.
    • Sekiranya dalam proses merawat pesakit dengan masalah jantung, ubat trombolitik diresepkan dengan penundaan. Oleh itu, mereka tidak berjaya mencegah infark miokard, yang seterusnya dapat menyebabkan pecah jantung..

    Pecah jantung mempunyai simptom tersendiri, dan kita akan membincangkannya lebih lanjut..

    Akibat infark miokard yang sangat teruk dan hampir membawa maut, yang diperhatikan pada 2-8% pesakit, adalah pecah jantung. Ini menunjukkan pelanggaran integriti dinding organ, atau, dengan kata lain, pembentukan kecacatan melalui dinding jantung pada infark miokard transmural.

    Pecahnya otot jantung berlaku, sebagai peraturan, 5-7 hari selepas bermulanya infark miokard. Ini adalah penyebab kematian ketiga yang paling biasa pada pesakit, hanya selepas edema paru dan kejutan kardiogenik, yang, bagaimanapun, dapat berkembang dengan latar belakang pecah miokardium.

    Dipercayai bahawa ia adalah serangan jantung pertama yang mengancam bahaya pecah jantung yang paling besar. Selepas itu, jika pesakit berjaya bertahan, tisu parut yang tahan terhadap hipoksia terbentuk, sehingga serangan jantung berulang cenderung menyebabkan pecah jantung..

    Menurut statistik, 80% dari semua pecah adalah kerosakan pada dinding jantung yang bebas, 15% - kerosakan pada septum interventrikular, 5% - kord injap jantung dan otot papilari, mengakibatkan regurgitasi mitral akut.

    Seiring bertambahnya usia, kemungkinan serangan jantung selepas serangan jantung meningkat secara mendadak. Oleh itu, jika berumur hingga 50 tahun ia adalah 4%, maka setelah 60 tahun ia meningkat melebihi 30%, sementara menjadi sangat penting sekiranya terdapat infark transmural anterior yang luas dengan kawasan lesi ventrikel kiri 20%.

    Lebih kerap, air mata serat diperhatikan dengan serangan jantung pada wanita, orang tua kerana parut lambat miokardium, pada orang dengan berat badan rendah, dan keletihan. Terdapat faktor risiko lain yang diakui serius meningkatkan risiko patologi miokard akut:

    • hipertensi arteri;
    • diabetes;
    • pemeliharaan aktiviti motor semasa fasa akut serangan jantung, atau dalam seminggu dari saat perkembangannya;
    • terlantar di hospital dan memulakan rawatan serangan jantung pada waktunya;
    • ketiadaan penggunaan ubat trombolitik pada tarikh seawal mungkin selepas trombosis saluran koronari;
    • serangan jantung pertama, berakhir dengan serangan jantung, dengan penyakit jantung iskemia sebelumnya, angina pectoris, penyakit vaskular;
    • kehadiran angina pectoris postinfarction awal;
    • mengambil NSAID, hormon yang menghalang tisu parut daripada terbentuk dengan cepat.

    Sebab lain yang mungkin menyebabkan pecah miokard, yang jarang berlaku, termasuk:

    • kerosakan jantung traumatik;
    • tumor otot jantung;
    • endokarditis;
    • pembedahan aneurisma aorta;
    • kerosakan organ infiltratif semasa sarcoidosis, amyloidosis, hemochromatosis;
    • anomali jantung kongenital.

    Pecah jantung, walaupun terdapat kemajuan dalam perubatan moden, adalah patologi yang kurang difahami. Ramai pakar menganggapnya sebagai keadaan tanpa harapan, satu-satunya peluang untuk bertahan hidup adalah kecemasan dan berjaya melakukan rawatan pembedahan.

    Malangnya, kelajuan penyakit ini berkembang tidak memberi banyak ruang untuk organisasi campur tangan pembedahan, terutamanya ketika seseorang tidak berada di jabatan pembedahan jantung khusus..

    Itulah sebabnya para pakar memperhatikan pentingnya langkah pencegahan dan pengenalpastian faktor risiko, yang akan mencegah komplikasi hebat dari infark miokard..

    Otot miokardium sangat kuat dan elastik, sehingga tidak boleh pecah dengan sendirinya.

    Gejala kecacatan injap jantung

    Tidak setiap disfungsi injap jantung langsung membawa kepada gejala tertentu. Oleh itu, kecacatan tetap tidak dapat dikesan untuk waktu yang lama, kadang-kadang hingga beberapa dekad, dalam kes-kes yang melampau, sehingga jantung akhirnya rosak teruk..

    Terdapat simptom kecacatan injap jantung berikut yang perlu diperiksa oleh doktor:

    • Dyspnea
    • Prestasi buruk
    • Sakit hati
    • Gangguan irama jantung
    • Pening
    • Pengsan
    • Cecair bertakung
    • Bibir biru (sianosis)
    • Pengurangan berat

    Pertolongan cemas untuk aritmia

    • 1 Apakah aritmia?
    • 2 Punca patologi
    • 3 Jenis dan gejala
    • 4 Pertolongan cemas di rumah
    • 5 Apabila ambulans kecemasan diperlukan?
    • 6 Rawatan aritmia jantung
    • 7 Cara mencegah serangan?

    Berjuang tidak berjaya dengan HYPERTENSION selama bertahun-tahun?

    Ketua Institut: "Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan darah tinggi dengan mengambil setiap hari...

    Faktor penting dalam memerangi akibatnya adalah ambulans yang kompeten untuk aritmia jantung. Aritmia secara amnya tidak menyebabkan komplikasi teruk, namun, apabila dipengaruhi oleh pelbagai faktor, ia boleh mengakibatkan akibat yang buruk. Pautan utama yang membantu mencegah keparahan akibatnya adalah kepantasan pertolongan cemas, yang bertujuan untuk memperbaiki keadaan degupan jantung mangsa, sebelum kedatangan doktor.

    Apakah aritmia?

    Aritmia jantung - kegagalan dalam pembetulan kontraksi otot jantung (kekerapan, irama, urutan). Penyakit ini berlaku kerana kerosakan pada otot jantung. Ini difasilitasi oleh serangan jantung sebelumnya, perubahan keseimbangan air dan garam di dalam badan, dan keadaan saraf. Aritmia juga bertindak sebagai akibat penyakit yang dihidapi oleh badan. Ramai pakar menganggap bahawa aritmia tidak menimbulkan risiko serius kepada pesakit. Tetapi ada kes apabila aritmia yang teruk dan kerap menyebabkan kerosakan kesihatan yang teruk. Dengan serangan yang berpanjangan, otot jantung habis, disfungsi injap organ berlaku, perubahan ukuran bahagian organ jantung berlaku.

    Kembali ke senarai kandungan

    Punca patologi

    Selain gangguan degupan jantung, pesakit mempunyai kelemahan yang teruk, pening, mual, pingsan.

    Aritmia, sering bertindak sebagai komplikasi selepas penyakit seseorang. Penyebab gangguan irama jantung adalah:

    • tekanan psiko-emosi;
    • lebihan minuman beralkohol yang dimakan;
    • lebihan kafein;
    • ubat-ubatan, overdosisnya;
    • penggunaan makanan tambahan aktif;
    • penyalahgunaan produk tembakau;
    • masalah aliran darah;

    Kembali ke senarai kandungan

    Jenis dan gejala

    NamaKepelbagaianCiri
    TakikardiaTakikardia sinus
    • peningkatan degupan jantung hingga 90-100 degupan;
    • timbul daripada aktiviti fizikal dan keterlaluan psiko-emosi;
    • mencirikan dystonia vegetatif-vaskular.
    Tachycardia paroxysmal
    • bermula dengan frekuensi kuat otot jantung hingga 140-240 degupan;
    • tiba-tiba manifestasi dan penamatan;
    • tanda-tanda kelesuan, demam.
    BradikardiaBradikardia sinus
    • menurunkan degupan jantung hingga 40-60 denyutan;
    • berlaku kerana infark miokard, penyakit virus;
    • mencirikan dystonia vegetatif-vaskular.
    Sekatan jantung
    • degupan jantung turun di bawah 40 denyutan;
    • membezakan antara sekatan berterusan dan sementara.
    • berlaku kerana serangan jantung, penggunaan ubat-ubatan.
    EkstrasistolVentrikular
    • merangkumi 25% daripada jumlah sistol;
    • berlaku kerana peningkatan tekanan darah, kecacatan jantung;
    • dorongan patologi terletak di atria.
    Atrioventrikular
    • menyumbang 2% daripada jumlah serangan;
    • dorongan dilokalisasikan di nod atrioventricular.
    Atrial
    • menyumbang 62.5% daripada semua kes;
    • impuls terletak dan berada di ventrikel;
    • berlaku kerana tekanan darah tinggi, masalah sistem kardiovaskular.
    Ekstrasistol sinus
    • patologi dorongan tambahan nod sinus;
    • diperhatikan sebagai takikardia;
    • dicirikan oleh peningkatan atau penurunan degupan jantung.
    Fibrilasi atriumParoxysmal
    • mencirikan kejadian pertama patologi;
    • tempoh sehingga 5 hari;
    • agen penyebabnya adalah penurunan kadar kalium.
    Berterusan
    • manifestasi fibrilasi berkala;
    • tempoh hingga 7 hari;
    Kronik
    • petunjuk menjadi kekal.

    Kembali ke senarai kandungan

    Pertolongan cemas di rumah

    Jenis dan gejala aritmia jantung berbeza-beza, oleh itu, jika anda mengesyaki serangan, penting untuk segera menghubungi ambulans, dan sebelum itu, cuba berikan bantuan dengan aritmia dengan cara yang berpatutan.

    Tindakan segeraPenerangan
    Kurniakan ketenanganPesakit harus diletakkan dalam keadaan terlentang atau dipindahkan ke posisi duduk dengan bantal di bawah punggungnya. Meletakkan semula, di ruang angkasa, dapat membantu menghentikan serangan.
    Memancing muntahKetidakberkesanan perubahan kedudukan mencetuskan kaedah bantuan lain. Pesakit perlu melakukan serangan emetik, ini dalam 90% kes menyebabkan stabilnya degupan jantung.
    Mendukung Roh ManusiaTiba-tiba serangan boleh menyebabkan kegelisahan. Orang yang berada di rumah di sebelah pesakit disarankan untuk melakukan segala yang mungkin untuk menenangkan orang itu, menjelaskan sifat serangan sementara.
    Ketersediaan udara segarSemasa tempoh serangan, keadaan mati lemas bermula, orang itu perlu dibawa ke udara segar atau membuka tingkap di dalam bilik.
    Mengambil ubat penenangDengan aritmia, seseorang perlu diberi ubat penenang atau anti-jantung, untuk melegakan serangan kegelisahan.
    Amalan terapi pernafasanManipulasi pernafasan dalam yang sistematik akan membantu menghilangkan serangan aritmia. Ini akan mengisi badan dengan oksigen dan nada otot jantung..

    Pertolongan cemas mempunyai algoritma tersendiri apabila nadi turun, dalam hal ini pesakit dilemparkan ke belakang untuk memudahkan proses pernafasan, melegakan tekanan pakaian di kerongkong, dan memantau perubahan kadar nadi. Sekiranya manipulasi tidak berkesan, mereka mula melakukan urutan jantung dan pernafasan buatan, segera hubungi ambulans.

    Kembali ke senarai kandungan

    Apabila ambulans kecemasan diperlukan?

    Sejumlah ubat digunakan untuk mengatur irama..

    Penjagaan kecemasan untuk aritmia diperlukan untuk sebarang kejang untuk memantau pembacaan degupan jantung. Penjagaan kecemasan untuk fibrilasi atrium akan membantu mengelakkan kematian yang disebabkan oleh pembentukan plak trombotik. Diperlukan untuk memanggil ambulans jika tidak mungkin untuk menghilangkan keadaan serangan dengan cepat atau dengan kemerosotan tajam dalam keadaan pesakit, ini dapat mempengaruhi keadaan tubuh secara keseluruhan, dan dalam kes yang teruk, menyebabkan kematian.

    Mengapa anda memberi makan di farmasi, jika hipertensi, seperti kebakaran, takut akan kebiasaan...

    Tabakov telah menemui ubat unik untuk darah tinggi! Untuk mengurangkan tekanan sambil menjaga kapal, tambahkan ke...

    Kembali ke senarai kandungan

    Rawatan aritmia jantung

    Sekiranya aritmia jantung, pesakit dirujuk untuk pemeriksaan kepada pakar kardiologi. Semasa pemeriksaan awal, doktor, menggunakan pemeriksaan perkakasan, mengesahkan atau membantah diagnosis aritmia jantung. Semasa mengesahkan diagnosis, pakar mengembangkan algoritma rawatan, yang merangkumi ubat dan rawatan alternatif. Rawatan ubat berdasarkan keperibadian diagnosis. Ubat-ubatan diresepkan bergantung kepada keparahan penyakit, petunjuk kompleks badan. Dalam bentuk ringan, ubat penenang diambil dari aritmia jantung. Rawatan bentuk aritmia yang lebih kompleks berlaku di bawah pengawasan ketat doktor yang hadir.

    Kembali ke senarai kandungan

    Cara mencegah serangan?

    Langkah pencegahan merangkumi algoritma yang bertujuan merawat dan mengekalkan daya hidup badan. Rawatan awal penyakit yang berkaitan dengan keadaan jantung membantu mencegah serangan aritmia. Anda perlu melakukan latihan fizikal yang sederhana, mempertimbangkan semula tindakan anda pada siang hari, menyingkirkan kecenderungan berbahaya, mengambil ubat yang ditetapkan tepat pada masanya dan mengikuti cadangan doktor yang hadir.

    Penjagaan kecemasan untuk aritmia bermula di rumah, apabila orang di sekitarnya menolong pesakit untuk memulihkan irama jantung yang normal. Tahap ini membantu menyokong orang itu sehingga ambulans tiba, dan untuk mencegah kemungkinan akibat negatif yang disebabkan oleh serangan. Untuk ini, disarankan untuk mengetahui peraturan pertolongan cemas untuk serangan..

    Bagaimana penyakit injap jantung didiagnosis??

    Ahli kardiologi yang berkelayakan dapat mengesan kecacatan injap di jantung yang sudah berada pada tahap mendengar nada. Prosedur diagnostik yang paling biasa adalah pemeriksaan menggunakan apa yang disebut ultrasound Doppler. Dengan bantuannya, doktor dapat mengetahui ukuran jantung dan ruangnya, serta ketebalan dinding jantung. Di sinilah injap diperiksa untuk operasi dan penutupan yang betul..

    Sebagai tambahan, pakar kardiologi dapat memperlihatkan aliran darah di jantung dengan warna grafik dan dengan bunyi akustik. Oleh itu, walaupun kecacatan valvular kompleks dapat didiagnosis dengan tepat. Di samping itu, MRI jantung sangat sesuai untuk menilai fungsi injap. Untuk beberapa pemeriksaan yang lebih terperinci dalam kes yang jarang berlaku, penggunaan kateter jantung adalah disyorkan.

    Mengalami masalah jantung dan simptomnya

    Walaupun penyakit jantung mematikan, ramai yang tidak berjumpa doktor. Kenyataannya adalah bahawa tanda-tanda masalah tersebut dianggap sebagai penyakit biasa, seseorang tidak tergesa-gesa untuk mengatasinya. Hanya apabila penyakit itu sudah berkembang, gejala yang teruk muncul, orang-orang berjumpa doktor.

    Sebarang penyakit mesti dirawat pada peringkat awal, ini membolehkan anda mencapai kesan terapi yang baik atau menyembuhkan pesakit sepenuhnya. Di rumah, ini tidak akan berjaya; pemeriksaan di institusi perubatan diperlukan. Ubat-ubatan rakyat digunakan untuk merawat jantung, tetapi hanya dapat digunakan sebagai kaedah terapi tambahan, ubat-ubatan diperlukan. Masalah dengan organ ini hanya dapat diselesaikan oleh doktor, berdasarkan diagnosis khusus dan mengambil kira tanda-tanda penyakit ini.

    Penyakit jantung

    Terdapat banyak penyakit jantung, semuanya berbeza antara satu sama lain dalam gejala dan perjalanan. Pertama sekali, adalah perlu untuk menetapkan diagnosis dengan tepat sehingga memungkinkan untuk merawat penyakit ini..

    1. Infarksi miokardium.
    2. Penyakit jantung koronari.
    3. Aritmia.
    4. Fibrilasi atrium.
    5. Kegagalan jantung.
    6. Penyakit injap jantung.
    7. Kardiomiopati.
    8. Perikarditis.
    9. Penyakit jantung.

    Rawatan jantung berdasarkan ubat-ubatan, tetapi kadang-kadang doktor menetapkan untuk mengambil ubat-ubatan rakyat. Masalah-masalah ini hanya dapat diselesaikan dengan menggunakan semua kaedah, maka kesannya akan positif.

    Infarksi miokardium

    Gejala infark miokard diucapkan, tetapi kadang-kadang mereka tidak dapat berjalan dengan sangat kuat, yang berkaitan dengan kehadiran penyakit lain, misalnya diabetes mellitus. Dalam kes ini, gejala utama serangan tersebut adalah kesakitan yang teruk, yang mungkin tidak ada..

    • kelemahan, kesukaran bernafas;
    • pening;
    • rasa cemas;
    • kesakitan yang teruk di kawasan dada;
    • perasaan berat dan tekanan di dada;
    • peningkatan berpeluh;
    • loya muntah;
    • berat di perut, kadang-kadang tanda-tanda pedih ulu hati;
    • degupan jantung tidak sekata.

    Harus diingat bahawa di rumah serangan serangan jantung tidak dapat dihentikan, ubat-ubatan dalam bentuk tablet tidak akan membantu di sini. Apabila tanda-tanda pertama masalah tersebut muncul, anda perlu segera menghubungi ambulans..

    Patologi ini sering berakhir dengan kematian seseorang, oleh itu ia dianggap salah satu yang paling serius.

    Penyakit jantung koronari

    Masalah jantung pada penyakit arteri koronari sering dikelirukan dengan penyakit perut atau keseluruhan sistem pencernaan. Tanda-tanda penyakit seperti itu sama..

    • dyspnea;
    • loya, kadang-kadang muntah;
    • pening dan kelesuan;
    • peningkatan berpeluh;
    • degupan jantung sekejap;
    • nadi cepat;
    • sakit dada;
    • pembakaran dan tekanan di dada.

    Gejala penyakit ini dapat menampakkan diri dengan intensiti yang berbeza. Kesakitan sering dirasakan di lengan, gigi, bahu atau leher. Kegagalan jantung adalah gejala utama masalah tersebut. Ubat-ubatan yang biasanya diambil oleh pesakit tidak akan memberi kesan tertentu terhadap serangan penyakit ini, perlu segera menghubungi institusi perubatan untuk merawat seseorang di hospital.

    Aritmia

    Aritmia lebih kerap berlaku di kalangan penyakit lain pada populasi. Tanda-tandanya diucapkan dan mirip dengan gejala penyakit lain, jadi tidak mungkin untuk tidak melihat perkembangan aritmia. Hanya pakar kardiologi yang dapat merawat penyakit ini, oleh itu, mustahil untuk mengambil ubat-ubatan rakyat sendiri di rumah.

    • kegagalan degupan jantung (pecutan dan perlambatan);
    • pening;
    • pernafasan yang sukar;
    • merasakan bahawa jantung berdegup kencang dan melompat keluar dari dada;
    • kehilangan kesedaran;
    • peningkatan keletihan dan kelemahan.

    Rawatan jantung adalah proses yang kompleks, aritmia termasuk dalam kategori penyakit jantung dan juga memerlukan terapi yang mencukupi. Sekiranya pesakit tidak mengambil ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor secara berterusan, penyakit itu akan berkembang, dan keadaan orang itu akan bertambah buruk. Salah satu jenis aritmia adalah fibrilasi atrium. Gejala penyakit ini serupa dengan aritmia, dan rawatan untuk penyakit ini juga hampir sama..

    Kegagalan jantung

    Wanita menghadapi penyakit ini lebih kerap daripada lelaki. Dengan penyakit ini, jantung tidak dapat memberikan darah ke seluruh tubuh dalam jumlah yang diperlukan..

    • pernafasan berat (walaupun dalam keadaan tenang);
    • mengi kering;
    • batuk darah;
    • sianosis (perubahan warna biru pada jari dan bibir);
    • sakit di bahagian kanan (bermaksud genangan darah di saluran hati);
    • bengkak tangan dan kaki.

    Masalah seperti itu boleh timbul terhadap latar belakang aritmia. Rawatan dibuat berdasarkan kompleks tindakan, pembedahan dan ubat-ubatan. Keadaan ini memerlukan rawatan segera, jadi keperluan mendesak untuk berjumpa doktor pada tanda pertama kegagalan jantung.

    Terapi untuk patologi ini bertujuan untuk menghilangkan gejala dan tidak termasuk semua momen yang menyumbang kepada beban jantung..

    Penyakit injap jantung

    Terdapat 4 injap yang sentiasa berfungsi di jantung manusia, ia ditutup dan dibuka sepanjang hari. Sekiranya proses ini terganggu, dan injap tidak ditutup atau terbuka seperti yang diperlukan, ini menunjukkan masalah kesihatan. Pada peringkat awal, penyakit ini mungkin tidak simptomatik, dan orang itu tidak mengesyaki bahawa tidak semuanya sesuai dengan tubuhnya. Injap jantung yang kecil dan nipis boleh menyebabkan masalah besar.

    • dyspnea;
    • bengkak anggota badan;
    • sakit di kawasan dada, di sebelah kiri;
    • perasaan tidak selesa di kawasan jantung;
    • sujud.

    Risiko kematian jantung akibat penyakit injap adalah tinggi, terutama pada mereka yang tidak mengalami gejala penyakit. Selama masa yang hilang pada peringkat awal, penyakit ini berkembang, dan menjadi lebih sukar untuk menyelesaikan masalah ini. Semasa menghubungi hospital, doktor akan menentukan betapa rosaknya injap, dan berdasarkan data yang dikumpulkan, rawatan akan ditetapkan. Terapi boleh menjadi ubat, tetapi kadang-kadang perlu dilakukan pembedahan. Semuanya bergantung pada peringkat penyakit.

    Kardiomiopati

    Dalam penyakit ini, otot jantung manusia terjejas, yang tidak berkaitan dengan kehadiran tumor, iskemia atau keradangan. Patologi ini tergolong dalam kategori penyakit, asal usulnya berlaku kerana alasan yang tidak diketahui, dan dianggap sebagai penyakit miokardium.

    • berdebar-debar jantung;
    • kehilangan kesedaran;
    • pening;
    • askites;
    • pembengkakan urat di leher;
    • bengkak teruk;
    • hepatomegali.

    Mustahil untuk menyembuhkan kardiomiopati sepenuhnya. Rawatan bertujuan untuk menghilangkan gejala dan komplikasi yang disebabkan oleh proses patologi ini. Terapi untuk penyakit seperti itu dapat dilakukan di rumah dengan keperluan untuk dirawat di hospital. Dalam kes-kes yang teruk, pesakit dihantar ke hospital dengan segera, kerana komplikasi penyakit ini boleh menyebabkan kematian seseorang.

    Pelantikan doktor semestinya merangkumi bukan sahaja ubat-ubatan, tetapi juga diet, serta rutin harian yang betul. Pesakit mesti menjaga dirinya dengan berhati-hati, tidak mengalami senaman fizikal yang serius, maka rawatan itu akan memberikan hasil yang positif.

    Perikarditis

    Sebenarnya, perikarditis adalah beg di mana jantung berada, ia adalah cangkang yang menyelimuti organ itu sendiri. Atas pelbagai sebab, proses keradangan pada tisu ini berlaku, iaitu perikarditis. Ahli kardiologi terlibat dalam rawatan penyakit seperti itu. Harus diingat bahawa sekitar 6-7% populasi dunia menderita perikarditis, tetapi gejalanya sangat beragam sehingga sukar untuk mendiagnosis penyakit dengan tepat..

    • suhu badan tinggi;
    • sakit di kawasan dada;
    • penurunan berat badan yang perlahan;
    • keletihan berterusan;
    • dyspnea;
    • pembengkakan urat di leher;
    • kesukaran menelan (disfagia);
    • pelanggaran kekerapan kontraksi jantung (aritmia);
    • hati yang membesar;
    • batuk;
    • sakit kepala.

    Terdapat banyak jenis dan bentuk perikarditis, mereka berbeza dengan sebab-sebab yang menyebabkan penyakit dan gejala. Mustahil untuk merawat penyakit ini sendiri, boleh menyebabkan komplikasi dan juga kematian. Tidak semua bentuk perikarditis mematikan; kadang-kadang seseorang dapat hidup dengan penyakit ini selama bertahun-tahun, tanpa menyedari adanya penyakit. Terapi perikarditis yang tepat pada masanya memberikan hasil yang baik, dan seseorang dapat menyembuhkan penyakit serius ini sepenuhnya..

    Kes penyakit yang teruk ini jarang diperhatikan, yang menyebabkan pesakit mengalami kecacatan atau kematian. Terdapat resipi untuk ubat tradisional yang membantu melegakan proses keradangan dari kantung jantung, ia digunakan sebagai rawatan tambahan untuk penyakit ini, dan memungkinkan anda mencapai kesan positif terapi dengan lebih cepat.

    Rawatan dan pembedahan injap jantung

    Ubat dapat membantu meningkatkan atau mengekalkan nisbah tekanan-ke-aliran darah. Ini menghilangkan tekanan dari hati. Sebabnya, kerosakan injap, ubat tidak dapat dihilangkan.

    Hanya pembedahan yang membantu di sini. Hari ini, beberapa kecacatan injap jantung sudah dapat diperbaiki tanpa pembedahan jantung yang luas menggunakan kateterisasi jantung atau invasif minimum. Beberapa prosedur pembedahan untuk merawat kecacatan injap jantung diringkaskan di bawah..

    • Pembentukan semula injap jantung: Di sinilah injap jantung yang rosak diperbaiki semasa operasi. Maklumat lebih lanjut mengenai pembinaan semula injap jantung boleh didapati di sini.
    • Penggantian injap jantung: Di sini injap yang rosak diganti dengan yang baru. Terdapat injap jantung mekanikal dan biologi.
    • Valvuloplasty belon: Prosedur ini boleh digunakan dengan kateter jantung untuk stenosis paru dan mitral. Penyempitan diperluas dengan belon dan deposit dikeluarkan.
    • Penggantian injap aorta yang dibantu oleh kateter: Untuk penggantian injap aorta yang dibantu oleh kateter, akses sama ada melalui pangkal paha atau puncak jantung. Prosedur ini boleh digunakan pada pesakit tua yang kemungkinan besar pembedahan jantungnya terlalu berisiko..
    • Mitraclip untuk kekurangan injap mitral: Penempatan Mitraclip adalah prosedur rekonstruktif invasif minimum untuk kekurangan injap mitral. Dengan menggunakan kateter, klip khas dihantar melalui pangkal paha ke bahagian kiri jantung untuk memulakan semula fungsi injap mitral.

    Diagnostik

    Pakar mendengar dan menganalisis aduan pesakit, meminta perincian dan jangka masa ketika gejala yang membimbangkan muncul. Doktor mengetahui sama ada pesakit itu pernah mengalami serangan jantung sebelumnya. Selepas itu, penyelidikan tambahan dilakukan setakat yang dipilih oleh pakar.

    • Nadi dan tekanan darah diukur.
    • Hati didengar dengan stetoskop.
    • Kulit diperiksa untuk menentukan warnanya.
    • Ujian persampelan: Ujian darah biokimia - tahap sebilangan zat ditentukan, yang akan memberitahu tentang kemungkinan pelanggaran sistem dan organ.
    • Klinikal (darah dan air kencing) - petunjuk akan memberikan maklumat mengenai kesihatan umum pesakit dan kemungkinan penyakit lain.
    • Coagulogram yang diperluas - kajian menentukan keupayaan darah untuk membeku.
    • Analisis kandungan troponin T - kandungannya yang tinggi mungkin menunjukkan bahawa otot jantung telah mengalami kemusnahan.
  • Ekokardiografi - menentukan pelanggaran dalam pergerakan darah, tempat pecah, berapa banyak darah yang dituangkan ke dalam rongga.
  • Elektrokardiografi - dapat menentukan apa perbezaan antara denyutan nadi dan degup jantung. Dari saat pecah, jantung masih memiliki irama mendekati nilai normalnya, dan tekanan dan nadi menurun. Lama kelamaan, degupan jantung menjadi kurang kerap dan serangan jantung mungkin berlaku.

    Kami akan membincangkan lebih lanjut mengenai rawatan untuk jantung yang pecah..

    Biasanya, pesakit dengan infark miokard sudah berada di hospital untuk mendapatkan rawatan, yang mana doktor yang berpengalaman akan segera menentukan tanda-tanda komplikasi yang berkembang, walaupun menurut data pemeriksaan fizikal.

    Kehadiran edema ekstremitas, kulit kusam, penurunan tekanan dan nadi, serta gejala ciri lain, menunjukkan pecah yang akan datang. Semasa mendengar bunyi jantung, murmur sistolik kasar ditentukan, yang muncul secara tiba-tiba semasa sistol dan terletak di puncak jantung, di belakang sternum, di antara bilah bahu.

    Seorang pesakit yang disyaki pecah jantung diberi ECG. Sekiranya kajian dilakukan pada masa pra-pecah, peningkatan selang S-T, kemunculan gelombang QS patologi dalam beberapa petunjuk.

    Ini bermaksud pengembangan zon infark dan pecah berikutnya. Sekiranya berlaku pecah yang berlaku, irama jantung yang tidak teratur mula-mula diperhatikan, dan kemudian berhenti - asystole.

    Sekiranya mungkin untuk melakukan ECHO-KG, maka tempat pecah atau robek, ukuran lesi, kehadiran darah di perikardium, kerusakan injap.

    Diagnosis dilakukan seperti berikut:

    • kajian doktor mengenai sejarah perubatan pesakit dan aduannya sekarang, pakar kardiologi akan berminat dengan kehadiran / ketiadaan penyakit jantung kongenital atau yang ada pada pesakit, kes-kes trauma dada, infark miokard sebelumnya;
    • analisis gaya hidup pesakit - kehadiran penyakit keturunan, penggunaan ubat hormon, risiko kematian secara tiba-tiba;
    • pemeriksaan visual pesakit, mendengar degupan jantung, mengukur tekanan;
    • pensampelan darah umum, analisis air kencing;
    • bahan darah untuk biokimia;
    • koagulogram;
    • elektrokardiogram;
    • kateterisasi.

    Bila perlu menjalani pembedahan injap jantung?

    Kecacatan injap jantung harus diatasi seawal mungkin; walaupun mereka tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Tujuannya adalah untuk mengelakkan kerosakan kekal pada jantung dan memanjangkan umur. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kemajuan dalam perbaikan injap jantung dan penggantian injap yang cacat telah meroket. Terdapat banyak penyelidikan yang sedang dijalankan dan bertujuan untuk pembedahan injap jantung yang lebih sedikit dan lebih invasif. Sekiranya anda mempunyai keadaan ini, berjumpa dengan pakar kardiologi atau pakar bedah jantung.

    Komplikasi patologi

    Sekiranya terdapat pecah jantung, maka semua pesakit memerlukan bantuan pembedahan segera. Sekiranya pecah kecil, ketika pelepasan darah telah berhenti, berkat gumpalan darah yang menciptakan trombus di tempat pecahnya, pasien masih memiliki ancaman kematian, yang agak tertunda, dan memerlukan pembedahan.

    Penyakit itu sendiri sangat teruk sehingga hampir selalu menyebabkan kematian. Mana-mana pesakit yang belum mendapat rawatan pembedahan akan mati.

    Walaupun dengan pecah kecil ketika yang terakhir ditutup dengan trombus, kematian berlaku tidak lebih dari 2 bulan tanpa pembedahan jantung. Dengan rawatan berkualiti tinggi, hingga 50% pesakit mati selama operasi, kerana jahitan di kawasan pecah dapat meletus.

    Perkara yang Perlu Dipertimbangkan Selepas Pembedahan Injap Jantung?

    Tidak kira sama ada injap jantung buatan atau prostesis dipasang, selalu ada pencegahan endokarditis yang ketat selepas pembedahan. Parut menyebabkan pergolakan darah di jantung. Ini meningkatkan risiko pemendapan dan keradangan bakteria, yang boleh membawa maut kepada jantung. Oleh itu, antibiotik profilaksis harus diambil segera sebelum pembedahan, prosedur oral (seperti profilaksis gigi) dan jangkitan bakteria..

    Ramalan

    Pecah tisu jantung boleh membawa maut. Dengan pembedahan pantas, ada harapan untuk menyelamatkan nyawa pesakit. Hasil daripada rawatan operasi yang berkelayakan, hanya separuh daripada pesakit yang dapat bertahan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa, setelah jahitan, otot jantung cenderung meletus.

    • Sekiranya terdapat pecahnya septum di antara ventrikel, maka pesakit dapat diselamatkan jika pertolongan datang selewat-lewatnya dua hari setelah keadaan akut berkembang. Ada harapan untuk memanjangkan umur pesakit untuk sementara waktu.
    • Sekiranya pecah sepenuhnya otot papillary, timbulnya edema paru dan kematian dengan cepat.

    Berapa banyak saya boleh bertolak ansur dengan aktiviti fizikal selepas pembedahan?

    Selepas pembinaan semula injap jantung yang berjaya, pesakit biasanya tidak terhad dalam pergerakan, mampu melakukan aktiviti fizikal sepenuhnya dan bahkan boleh mengambil bahagian dalam pertandingan sukan. Namun, untuk mengekalkan hasil ini, pemeriksaan ultrasound secara berkala harus dilakukan..

    Walaupun selepas penggantian injap, kebanyakan pesakit dapat menahan aktiviti fizikal sepenuhnya. Sukan daya tahan sering juga digalakkan untuk dinamika positif negara, tetapi hanya perlu menahan diri daripada menyertai pertandingan. Betapa sesuai, doktor akan menentukan. Pesakit dengan injap buatan biasanya memerlukan terapi antikoagulan. Sekiranya menggunakan bioprostesis, tidak ada keperluan seperti itu.

    Tahap infark miokard

    1. Yang paling akut (iskemia). Pada masa ini, nekrosis kardiomiosit berlaku akibat iskemia kritikal, prosesnya berlangsung dari 20 minit hingga 2 jam.

    2. Akut (nekrotik). Dalam jangka masa dari 2 jam hingga 2 minggu, fokus nekrotik akhirnya terbentuk, diikuti dengan penyerapan semula.

    3. Subakut (organisasi). Parut tisu penghubung terbentuk di tapak bekas nekrosis dalam masa 1,5 - 2 bulan..

    4. Postinfarction (parut). Proses pembentukan dan pengukuhan tisu parut berakhir. Terdapat fasa awal (hingga 6 bulan) dan terlambat (lebih dari 6 bulan) dalam tempoh postinfarction.

    Tanda ECG infarksi miokardium

    Prolaps injap mitral: sekiranya anda takut?

    Prolaps adalah penonjolan (eversion) injap ke rongga atrium kiri. Prolaps injap mitral (MVP) adalah patologi yang agak biasa yang kadang-kadang tidak dianggap seperti itu. Keadaan ini paling sering dijumpai secara tidak sengaja semasa melakukan ultrasound jantung semasa pemeriksaan rutin (contohnya, ketika menyerahkan komisen kepada tentera) atau atas sebab lain. Hakikat untuk mempunyai PMK bukanlah alasan untuk panik. Semuanya bergantung pada tahap prolaps (eversion) dan keparahan gejala. Penilaian keadaan terdiri daripada beberapa petunjuk:

    • Prolaps darjah (diukur dalam mm, mempunyai 4 darjah).
    • Volume regurgitasi - aliran darah terbalik melalui bukaan di antara risalah injap (mempunyai 3 darjah).
    • Keterukan gejala klinikal.

    Kursus asimtomatik penyakit dengan prolaps 1-2 darjah dan ketiadaan atau tahap regurgitasi ringan dianggap sebagai varian normal dan tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan. Tetapi ini tidak bermakna anda perlu melupakan diagnosis anda. Setiap tahun, pesakit dengan prolaps injap mitral harus menjalani pemeriksaan pencegahan, dan juga menjalani gaya hidup yang sihat agar keadaan injap tidak memburuk.

    Secara umum, pakar kardiologi menganggap MVP sebagai penyakit yang baik. Tetapi ia sama sekali tidak selamat. Pertama, prolaps yang teruk dengan jumlah refluks yang signifikan mempengaruhi kesihatan pesakit. Ini ditunjukkan dalam gejala berikut:

    • Kemunculan rasa sakit di jantung;
    • Rasa berdebar-debar, gangguan di jantung;
    • Takikardia;
    • Dari sistem saraf: sakit kepala, pingsan, kelemahan.
    • Kedua, MVP dapat digabungkan dengan gangguan pada irama normal..

    Walaupun komplikasi dari prolaps injap mitral tidak begitu biasa, ia perlu diketahui. Mereka berkembang lebih kerap pada orang yang menghidap penyakit serius.

    Ramalan dan langkah pencegahan

    Prognosis untuk kekurangan aorta bergantung kepada keparahan penyakit, dan juga penyakit apa yang menyebabkan perkembangan patologi. Kadar kelangsungan hidup pesakit dengan kekurangan aorta yang teruk tanpa gejala dekompensasi adalah sekitar 5-10 tahun.

    Tahap dekompensasi tidak memberikan ramalan yang menenangkan - terapi ubat tidak berkesan dengannya dan kebanyakan pesakit, tanpa campur tangan pembedahan tepat pada waktunya, mati dalam 2-3 tahun ke depan.

    Langkah pencegahan penyakit ini adalah:

    • pencegahan penyakit yang menyebabkan kerosakan pada injap aorta - reumatik, endokarditis;
    • pengerasan badan;
    • rawatan penyakit radang kronik yang tepat pada masanya.

    Kekurangan injap aorta adalah penyakit yang sangat serius yang tidak boleh dibiarkan berlaku. Ubat-ubatan rakyat tidak akan membantu perkara-perkara di sini. Tanpa rawatan ubat yang betul dan pemantauan berterusan oleh doktor, penyakit ini boleh menyebabkan komplikasi serius, hingga dan termasuk kematian..

    Dapatkan pemeriksaan jantung yang ditetapkan oleh pakar kardiologi anda.

    Mereka akan membantu anda menentukan masalah dan menentukan keparahannya. Prosedur diagnostik penting untuk diagnosis akhir dan rancangan rawatan selanjutnya. Pakar kardiologi boleh memerintahkan ujian berikut untuk anda: [10] [11] [12]

    • Echocardiogram (echocardiogram atau ultrasound jantung). Ujian ini menggunakan gelombang bunyi untuk mengambil gambar hati anda. Doktor akan dapat melihat apakah jantung membesar dan jika terdapat kelainan pada struktur injap jantung. Sebagai hasil ultrasound, pelbagai bahagian jantung akan diukur dan kecekapannya diperiksa. Prosedur ini biasanya tidak lebih dari 45 minit. Ahli kardiologi atau uzist sendiri akan melincirkan payudara anda dengan gel, dan kemudian melampirkan pemeriksaan ultrasound ke atasnya. Ini adalah kaedah pemeriksaan yang tidak invasif yang tidak akan menyebabkan anda sakit. Lebih-lebih lagi, ia benar-benar selamat..
    • Elektrokardiogram (ECG). Jenis pemeriksaan ini mencatat masa dan mencatat kekuatan impuls elektrik yang dihasilkan oleh degupan jantung. Kajian ini juga tidak invasif, tidak menyakitkan dan selamat. Doktor atau juruteknik anda akan melekatkan elektrod ke kulit anda supaya mesin ECG membaca isyarat elektrik dari jantung anda. ECG dapat mengesan aritmia jantung.
    • X-ray dada. X-ray tidak menyakitkan. Mereka melewati badan anda dan memberikan gambaran jantung. Dengan bantuan sinar-X, doktor akan dapat memahami jika ada bahagian jantung anda yang membesar. Untuk melindungi organ pembiakan anda dari sinaran semasa prosedur, anda perlu memakai apron plumbum khas.
    • Kateterisasi jantung. Kajian ini invasif. Kateter kecil dimasukkan ke dalam vena atau arteri dan kemudian disalurkan ke jantung itu sendiri. Kateter mengukur tekanan di bahagian jantung yang berlainan. Maklumat yang diperoleh dapat berguna dalam mendiagnosis keabnormalan dalam kerja injap jantung..

    1, 2, 3, 4 dan 5 darjah

    Bergantung pada gambaran klinikal penyakit ini, kekurangan aorta terdiri daripada beberapa peringkat:

    1. Peringkat pertama. Ia dicirikan oleh ketiadaan gejala, sedikit pembesaran dinding jantung di sebelah kiri, dengan peningkatan ukuran rongga ventrikel kiri yang sederhana.
    2. Tahap kedua. Tempoh dekompensasi laten, ketika gejala yang jelas belum diperhatikan, tetapi dinding dan rongga ventrikel kiri sudah bertambah besar.
    3. Tahap Tiga. Pembentukan kekurangan koronari, apabila sudah ada refluks darah separa dari aorta kembali ke ventrikel. Disifatkan oleh sakit jantung yang kerap.
    4. Tahap empat. Ventrikel kiri berkontrak lemah, yang menyebabkan kesesakan di saluran darah. Gejala seperti sesak nafas, sesak nafas, edema paru, kegagalan jantung diperhatikan.
    5. Peringkat kelima. Ia dianggap sebagai tahap mati, ketika hampir mustahil untuk menyelamatkan nyawa pesakit. Jantung berkontrak sangat lemah, akibatnya genangan darah berlaku pada organ dalaman.

    Jenis dan bentuk penyakit ini

    Kekurangan aorta terbahagi kepada beberapa jenis dan bentuk. Bergantung pada tempoh pembentukan patologi, penyakit ini adalah:

    • kongenital - berlaku kerana genetik yang lemah atau kesan buruk faktor berbahaya pada wanita hamil;
    • diperoleh - muncul akibat pelbagai penyakit, tumor atau kecederaan.

    Bentuk yang diperoleh, seterusnya dibahagikan kepada fungsi dan organik.

    • berfungsi - terbentuk apabila aorta atau ventrikel kiri mengembang;
    • organik - berlaku kerana kerosakan pada tisu injap.

  • Artikel Seterusnya
    Analisis darah umum