Adakah sista plexus choroid berbahaya bagi bayi yang baru lahir??


1. Sebab 2. Apakah perbezaan antara sista dan pseudocyst? 3. Apa itu pseudocyst subependymal? 4. Isyarat kepada ibu bapa 5. Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat sista pada masa bayi? 6. Adakah sisi penting - kanan atau kiri? 7. Kista koroid

Dalam sebilangan besar kes, kista plexus choroid adalah penemuan yang tidak disengajakan, kerana ia tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Selalunya, kista seperti itu hilang secara spontan pada akhir tahun pertama kehidupan. Sekiranya ia dijumpai, bayi harus diperiksa secara berkala pada selang waktu 3 bulan hingga mencapai usia 1 tahun.

Kehadiran sista plexus choroid pada janin dapat menjadi bukti bahawa semasa kehamilan, faktor-faktor yang menyebabkan terjadinya embriogenesis terjejas.

Sebab-sebabnya

Dalam proses embriogenesis, pembentukan kapal mendahului pembentukan bahan otak, pembentukan neuron. Plexus choroid terletak di ventrikel otak, tujuannya adalah pengeluaran cecair serebrospinal atau cecair serebrospinal. Ia terbentuk dari tisu pia mater, mengandungi saluran dan ujung saraf yang menyebarkan maklumat.

Plexus terbentuk seperti berikut: dinding pundi kencing serebrum di tapak ventrikel masa depan mengekalkan struktur lapisan tunggal yang tidak membezakan tisu saraf. Di luar, pia mater yang kaya dengan vaskular bersebelahan dengannya. Secara beransur-ansur, ia melenturkan dan menembusi lapisan otak pundi kencing. Mereka tumbuh bersama, membentuk banyak saluran baru, dari mana plexus terbentuk.

Plexus choroid pada janin terbentuk dalam jangka masa 18-19 minggu. Dalam tempoh ini, ketika melakukan imbasan ultrasound, tanda-tanda pertama kista dapat dikesan, yang kelihatan seperti formasi negatif gema. Selalunya, dalam masa 20 hingga 24 minggu, ketika otak aktif terbentuk, ukuran kista menurun dan hilang sepenuhnya.

Perkembangan janin berlaku secara berterusan, terdapat pembezaan berterusan organ dan tisu. Tetapi jika ada sesuatu yang "salah", "kekurangan bahan binaan" akan digantikan oleh sista. Penggantian adalah sementara - anak akan dilahirkan, dan pada tahun pertama kehidupan, unit struktur yang diperlukan akan muncul.

Apa yang diperlukan daripada ibu bapa dan doktor adalah untuk mengawal proses perkembangan dan mewujudkan keadaan pertumbuhan yang optimum untuk bayi. Anda hanya perlu risau sekiranya kista bertambah besar dan tidak berkurang..

Apakah perbezaan antara sista dan pseudocyst?

Doktor domestik menggunakan konsep ini sebagai sinonim. Sebenarnya terdapat perbezaan, tetapi mereka bersifat morfologi, berkaitan dengan struktur dan tidak banyak mempengaruhi hasilnya.

Kista dan pseudocyst adalah rongga yang berisi cecair, di otak - dengan cecair serebrospinal. Di dalam kista terdapat lapisan epitel, tetapi di dalam pseudocyst tidak ada. Perbezaan ini dapat dikesan hanya pada peralatan berketepatan tinggi dengan resolusi yang sangat tinggi, yang dilengkapi dengan pusat perubatan yang besar. Apabila merujuk kepada sista atau pseudocyst, doktor bermaksud bahawa terdapat rongga di otak.

Jadi, pseudocyst otak pada bayi baru lahir tidak memerlukan rawatan yang berasingan - ia adalah botol kecil cecair di dalamnya. Kanak-kanak seperti itu harus diperhatikan secara dinamik oleh pakar neurologi.

Apa itu pseudocyst subependymal?

Otak mempunyai beberapa ventrikel. Ini adalah rongga untuk peredaran cecair serebrospinal. Minuman keras dikumpulkan di dalamnya dan mencuci otak. Ependyma adalah membran nipis yang melapisi bahagian dalam ventrikel dan saluran tulang belakang. Sel-sel yang membentuk ependyma adalah neuroglia atau sel saraf bantu yang melakukan fungsi sokongan dan trofik untuk tisu saraf.

Isyarat kepada ibu bapa

Statistik mendakwa bahawa sista plexus vaskular terbentuk dalam 1-2% kes. Penyerapan semula spontan mereka berlaku pada minggu ke-24 dalam 90% kes. Ukurannya dianggap kecil hingga 5 mm.

Ahli genetik mengaitkan formasi ini sebagai penanda kelainan kromosom yang "lembut". Ini bermaksud bahawa kanak-kanak itu mungkin mempunyai kelainan perkembangan kromosom turun-temurun, tetapi tidak semestinya. Kajian yang lebih teliti dan teliti diperlukan, menggunakan kaedah diagnostik molekul genetik.

Sekiranya terdapat kelainan perkembangan lain, disarankan untuk melakukan amniosentesis - pengambilan tusukan cecair amniotik diikuti dengan kajian set kromosom. Akibat dari kelainan kromosom adalah penyakit keturunan yang tidak dapat disembuhkan, dan ibu bapa harus mengetahui perkara ini.

Apa yang perlu dilakukan jika sista dijumpai pada masa bayi?

Pada dasarnya, untuk memerhatikan bahawa patologi tidak mengganggu perkembangan anak. Kawasan subependymal yang rosak menunjukkan bahawa kanak-kanak tersebut telah mengalami beberapa episod hipoksia pada rahim, atau telah dijangkiti.

Juga, sista boleh menggantikan tempat pendarahan di dinding ventrikel. Penyebab yang agak biasa adalah virus herpes, ia dianggap sebagai salah satu sebab pembentukan sista otak. Kerosakan otak disebabkan oleh persalinan yang sukar. Perkara utama adalah bahawa saiz sista tidak boleh meningkat pada bayi dan perkembangannya tidak boleh terganggu..

Ukuran sista dipantau menggunakan imbasan ultrasound, yang dilakukan pada 3, 6, 9 dan 12 bulan. Selalunya setahun, selalunya lebih awal, kista hilang. Ia juga diperlukan untuk memantau waktu perkembangan dan keadaan umum anak. Kelewatan sedikit pun memerlukan pertolongan dan pembetulan.

Keluhan berikut, yang menunjukkan peningkatan tekanan intrakranial, harus menimbulkan kebimbangan, terutama jika mereka muncul untuk pertama kalinya:

  • menangis dan menjerit berterusan;
  • peningkatan kerengsaan umum;
  • muntah;
  • keengganan untuk makan;
  • sawan kejang.

Keadaan seperti itu jarang berlaku, tetapi kesedaran ibu bapa adalah jaminan bahawa bayi akan membesar dengan sihat. Kista yang membesar segera mengubah tingkah laku anak.

Adakah sisi penting - kanan atau kiri?

Jarang. Kista plexus choroid kanan tidak berbahaya sama seperti pembentukan di sebelah kiri. Pada separuh daripada semua kes yang didiagnosis, kista bersifat dua hala. Ini benar terutamanya mengenai formasi yang terdapat pada janin. Ada kalanya cecair serebrospinal sudah dihasilkan, dan pertumbuhan ventrikel hanya "tidak mempunyai masa". Kemudian cairan serebrospinal tersumbat di tengah saluran, yang boleh menjadi sista. Rongga seperti itu kadang kala berterusan sehingga dewasa, tanpa melepaskan diri. Minuman keras, yang bersentuhan dengan plexus villi, mempunyai kemampuan untuk menukar bahan.

Kista tanpa gejala, terutamanya yang ditemui secara kebetulan, tidak memerlukan rawatan. Mereka tidak mempengaruhi kerja sistem saraf, fungsi motor atau mental..

Kista koroid

Ini adalah satu-satunya pembentukan seperti ini yang memerlukan rawatan pembedahan. Plexus choroidal terletak di bawah fontanel besar, dan kistanya tidak membenarkan fontanelle ditutup pada waktunya. Pada kebiasaannya, penutupan fontanelle sepenuhnya harus dilakukan pada akhir tahun pertama kehidupan. Ini adalah tarikh akhir, bagi banyak bayi ia akan ditutup sehingga enam bulan. Seorang kanak-kanak dengan pelanggaran masa tutup fontanelle dihantar untuk pemeriksaan ultrasound, di mana semuanya dijumpai.

Kista koroidal hilang secara spontan dalam kurang daripada separuh kes. Ukuran kista ini sentiasa pekat, dan bayi menderita lebihan kelantangan di dalam tengkorak..

Pada masa yang sama, kanak-kanak itu mungkin terganggu oleh:

  • kedutan tangan dan kaki yang tidak disengajakan;
  • reaksi kejang terhadap pelanggaran rejimen atau selesema;
  • mengantuk berterusan atau peningkatan kerengsaan;
  • pelanggaran penyelarasan pergerakan;
  • sakit kepala;
  • masalah penglihatan.

Fontanelle besar melonjak keluar, tekanan di atasnya meningkat dengan cepat meningkatkan kegelisahan anak atau boleh menyebabkan kejang.

Pembuangan dilakukan setelah diagnosis ultrasound menyeluruh (neurosonografi), MRI. Ahli bedah saraf kanak-kanak terlibat dalam penyingkiran. Diagnosis sista choroidal bukanlah hukuman mati. Dengan meminta pertolongan tepat pada masanya, campur tangan pembedahan membolehkan anda menyembuhkan bayi sepenuhnya.

Seberapa berbahaya kista plexus choroid pada bayi yang baru lahir untuk kehidupan dan kesihatan?

Pada bayi, pembentukan sista agak kerap direkodkan, terbentuk dari anomali arteri plexus mereka. Mereka tidak berbahaya, tetapi ada kemungkinan bahawa patologi yang mempengaruhi penampilan mereka mungkin mempunyai bahaya tertentu terhadap kesihatan anak..

Artikel ini dan video yang dilampirkan akan membincangkan mengenai sista plexus choroid pada bayi yang baru lahir, jenis, sebab dan kemungkinan akibatnya..

maklumat am

Kista difahami sebagai pembentukan sifat jinak, yang mempunyai bentuk bulat, diisi dengan cairan di dalamnya dan dikelilingi oleh kapsul glial atau tisu epitel. Dalam sebilangan besar kes, ukurannya kecil dan tidak memberi kesan negatif terhadap aktiviti dan fungsi otak, oleh itu, pembentukannya dianggap tidak berbahaya.

Selalunya, neoplasma terbentuk di lumen plexus vaskular. Sekiranya dijumpai antara 14 hingga 22 minggu perkembangan janin, maka ini dianggap sebagai salah satu pilihan untuk norma yang dibenarkan, kerana biasanya hilang dengan sendirinya pada saat bayi dilahirkan.

Penting. Fenomena tersebut dianggap berbahaya apabila kista itu besar atau tumbuh dengan tidak terkawal.

Pengelasan

Terdapat beberapa jenis sista plexus vaskular pada bayi baru lahir:

  1. Choroidal - terbentuk di ventrikel ke-3 dan ke-4, selalunya mempunyai genesis berjangkit. Sebab lain mungkin hipoksia tisu otak semasa melahirkan anak. Pertumbuhannya disertai dengan kekejangan, sakit kepala, gegaran lengan dan kaki..
  2. Saling bergantung. Ia disajikan dalam bentuk formasi vesikular dengan cairan serebrospinal, terbentuk di bawah membran yang melapisi rongga serebrum. Nampaknya muncul kerana trauma pada dinding kapilari semasa melahirkan. Apabila 2-3 kapal kecil pecah, hematoma terbentuk, sel khas yang mengisi dengan cairan serebrospinal mengambil bahagian dalam penyerapannya. Akibatnya, sista terbentuk, yang biasanya menghilangkan dirinya jika tidak ada kelainan.
  3. Periventricular - terbentuk semasa patogenesis di medula putih, ketika proses nekrotik berlaku di sana, yang berasal dari masa pranatal, proses serupa juga mungkin terjadi pada penyakit berjangkit. Dalam kes ini, terapi mempunyai kesulitan tertentu, banyak bergantung pada ciri individu. Rawatan kompleks - konservatif dan radikal.
  4. Arachnoid. Ia agak jarang berlaku (kebarangkalian pembentukannya tidak lebih dari 3%). Neoplasma lebih kerap didiagnosis pada kanak-kanak lelaki. Tanda-tanda khas: kekejangan pada otot lengan dan kaki, gegaran, sakit kepala. Ini adalah sista berdinding nipis intrakranial, yang terbahagi kepada dua jenis:
  • primer - dikesan sebelum atau sejurus selepas melahirkan anak;
  • sekunder - terbentuk sebagai komplikasi semasa pembedahan atau apabila terdapat proses keradangan.

Nota. Kista periventrikular jarang sembuh dengan sendirinya.

Sebab-sebabnya

Faktor utama adalah degenerasi tisu dengan nekrosis berikutnya, yang membawa kepada pembentukan eksudat dalaman.

Pada bayi baru lahir, penting untuk menyebutkan perkara berikut antara sebab utama:

  • trauma kelahiran;
  • patologi dalam perkembangan sistem saraf pusat;
  • virus herpes;
  • ensefalitis dan meningitis, dan keradangan lain pada tisu otak atau membran;
  • iskemia dan hipoksia;
  • pelanggaran peredaran intrakranial.

Penting. Dengan adanya keadaan yang tidak menguntungkan, kista plexus choroid yang sudah ada dapat memulai pertumbuhan yang tidak terkawal, memberi tekanan pada tisu, yang menimbulkan bahaya tertentu.

Selalunya, peningkatan tekanan intraserebral dapat menyebabkan peningkatan neoplasia. Berbahaya adalah kecederaan dan gegar otak, serta jangkitan pelbagai jenis bakteria atau virus.

Manifestasi klinikal

Sebagai peraturan, jika kista tidak dihilangkan dengan sendirinya, maka mereka tidak mengganggu kehidupan dan untuk waktu yang lama tidak mengingatkan akan kewujudannya. Tisu otak boleh terjejas jika terdapat patogenesis berjangkit, trauma atau awal neoplasma.

Pertumbuhan neoplasia memprovokasi penampilan klinik tertentu yang berkaitan dengan pemampatan struktur tetangga. Sebagai tambahan, peningkatan pembentukan cairan serebrospinal dicatat, yang menyebabkan munculnya manifestasi negatif yang terdapat pada hidrosefalus.

Klinik khas sekiranya terdapat kista besar atau tumbuh pada bayi baru lahir:

  • serangan mual;
  • regurgitasi berterusan, muntah tidak dikecualikan;
  • penurunan atau peningkatan nada otot di lengan dan kaki;
  • sawan;
  • gangguan koordinasi;
  • strabismus.

Bayi menjadi lesu, murung, tidur nyenyak, tidak menunjukkan minat dan sering menangis, yang berkaitan dengan sakit kepala yang berterusan.

Diagnostik

Doktor tidak menganggap pembentukan kista sebagai penyakit bebas, tetapi pembentukan ini boleh menjadi penyebab pelbagai gangguan. Untuk menentukan, memantau dan mengkaji neoplasma plexus vaskular pada bayi, perlu dilakukan pemeriksaan yang ditunjukkan dalam jadual.

Jadual. Prosedur diagnostik untuk mengenal pasti sista di otak:

KaedahCiri
Boleh dilakukan tanpa membahayakan ibu atau anak. Kaedahnya tersedia (kos rendah) dan bermaklumat. Membantu doktor melihat adanya anomali pada peringkat awal perkembangannya.
Pengumpulan kultur sel dari embrio dan analisis sitogenetiknya seterusnya adalah kaedah yang tepat untuk mengesan neoplasma plexus vaskular. Ditunjukkan semasa perkembangan embrio hingga 22 minggu.
Jenis diagnosis ini dilakukan untuk kanak-kanak berusia satu tahun atau lebih tua, tetapi penting untuk memeriksa pesakit kecil hingga saat fontanelle anteriornya mulai tumbuh berlebihan.
Mengambil tisu untuk pemeriksaan histologi. Teknik invasif ini ditunjukkan sekiranya terdapat risiko pembentukan trisomi yang tinggi..

Asas terapi

Pilihan taktik rawatan sangat bergantung pada sejumlah faktor, yang utama adalah: jenis neoplasia, ukuran dan ciri lokasinya.

Sekiranya diperlukan penghapusan masalah dengan segera, maka mungkin ada beberapa kaedah, yang berbeza dengan tahap pencerobohan, sementara keberkesanannya tetap pada tahap yang tinggi:

  1. Radikal adalah cara yang paling berbahaya dan trauma. Kraniotomi dilakukan. Oleh itu, pakar bedah mendapat akses terbuka ke kista dan memotongnya sepenuhnya. Operasi ini ditunjukkan dalam kes yang melampau, begitu juga dengan kaedah lain yang tidak membantu..
  2. Penghapusan patologi endoskopi. Beberapa tusukan dibuat di peti besi tulang tengkorak, yang berfungsi untuk memperkenalkan instrumen dan mikrokamera (pakar bedah memantau semua manipulasi pada monitor, dapat mengambil gambar dan merakam video). Kista dikeluarkan. Kelebihan teknik ini adalah invasif rendah dan tempoh pemulihan yang jauh lebih pendek. Komplikasi dan kekambuhan sangat jarang berlaku.
  3. Pembedahan pintasan. Shunt dihantar ke sista menggunakan perahu melalui kapal besar, eksudat dipam keluar, dan rongga diisi dengan bahan sclerotizing khas. Dinding rongga melekat bersama, dan neoplasma mereda. Namun, di sebalik keselamatan prosedur ini, terdapat risiko kekambuhan atau penyingkiran yang tidak lengkap, yang dapat menyebabkan perkembangan proses keradangan..

Nota. Apabila sista plexus choroid pada bayi baru lahir dikesan walaupun semasa perkembangan intrauterinnya, selalunya ia akan sembuh dari masa ke masa. Oleh itu, tidak ada tindakan radikal yang diambil, tetapi kanak-kanak itu berada di bawah pengawasan berterusan pakar pediatrik dan pakar sempit..

Komplikasi

Kista cenderung merebak dan berkembang, selalunya proses tersebut tidak lama. Hasil kursus laten akan menjadi manifestasi cepat dari klinik patologi, misalnya, risiko strok serebrum tidak dikecualikan..

Pertumbuhan neoplasma lebih sering diperhatikan pada masa remaja, yang dijelaskan oleh proses metabolik aktif dan perubahan hormon, oleh itu, pada masa ini, anak yang sakit harus diberi perhatian sebanyak mungkin.

Tanpa terapi yang sesuai, kesan negatif berikut adalah mungkin:

  • pelanggaran fungsi visual;
  • masalah pendengaran;
  • berlakunya sawan;
  • kesukaran otak, yang berkaitan dengan kesukaran berfikir, belajar dan menghafal;
  • pelanggaran koordinasi, gangguan alat vestibular, dll..

Diagnosis awal dan terapi yang mencukupi tepat pada masanya akan membantu mengelakkan berlakunya komplikasi. Dalam kes ini, sangat penting untuk membezakan antara neoplasma jinak dan malignan..

Kista plexus choroid pada bayi baru lahir tidak mampu keganasan, iaitu, mereka tidak pernah merosot menjadi kanser, oleh itu, mereka tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan dalam hal ini.

Ramalan

Dalam sebilangan besar kes, semuanya berakhir dengan baik. Biasanya sista plexus choroid pada bayi baru lahir, yang diletakkan dalam embriogenesis, menghilangkan diri pada saat kelahiran.

Sekiranya neoplasma masih ada, maka, bergantung pada ciri-ciri individu diagnosis, taktik terapi dipilih. Sebagai peraturan, dengan penyingkiran displasia besar atau yang berkembang tepat pada masanya, sebagai hasilnya, adalah mungkin untuk mencapai penyembuhan lengkapnya.

Pencegahan

Tanggungjawab utama untuk kesihatan bayi yang belum lahir bergantung pada ibu mengandung. Semasa kehamilan, hipotermia dan penyakit berjangkit tidak boleh dibenarkan, oleh itu disarankan untuk mengelakkan tempat yang sesak semasa tempoh peningkatan keadaan epidemiologi.

Seorang wanita harus menjalani gaya hidup yang betul, mematuhi diet yang sihat. Walaupun kista vaskular di otak dianggap tidak berbahaya, tetap terbaik untuk meminimumkan kemungkinan kejadiannya..

Kista koroid dan sista plexus vaskular

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Kista adalah "gelembung" yang terbentuk di dalam badan yang dipenuhi dengan cecair. Kista boleh muncul di mana sahaja di badan dan memberi isyarat bahawa terdapat beberapa pelanggaran.

Selalunya, sista vaskular muncul pada janin semasa kehamilan, tetapi pada akhir kehamilan mereka dapat sembuh sendiri, oleh itu mereka tidak dianggap sebagai patologi. Tetapi penampilan sista vaskular pada anak yang baru lahir dikaitkan dengan kehamilan yang kompleks atau penyakit berjangkit yang dipindahkan oleh ibu.

Penyebab sista vaskular

Sebab-sebab sista vaskular tidak difahami sepenuhnya. Adalah dipercayai bahawa salah satu penyebab penyakit ini adalah virus herpes. Dalam kebanyakan kes, kista vaskular tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, tidak memerlukan rawatan khas, dan lama-kelamaan berlalu secara semula jadi. Kista vaskular yang berlaku selepas seseorang dilahirkan tidak boleh menimbulkan kebimbangan yang tidak semestinya. Selalunya, ia tidak memerlukan pemerhatian khas, tidak mengganggu orang itu dan tidak menyebabkan perlunya terapi..

Kista vaskular otak

Kista adalah pembentukan patologi dalam badan yang mempunyai dinding yang jelas dan dipenuhi dengan isi. Kista vaskular serebrum adalah pundi kencing yang berisi cecair. Gelembung seperti itu dapat "menetap" di mana-mana bahagian tengkorak. Selalunya berlaku bahawa sista dijumpai semasa pemeriksaan lain yang pada awalnya tidak berkaitan dengan otak, kerana dengan sendirinya ia tidak mengganggu seseorang. Dalam kes lain, sista otak vaskular disertai oleh gejala seperti perasaan tekanan di dalam kepala, gangguan pendengaran dan penglihatan yang kecil, gangguan koordinasi pergerakan, dan epilepsi. Sebab mengapa kista vaskular otak boleh berlaku adalah berbeza-beza. Ini termasuk jangkitan pada tubuh, beberapa penyakit autoimun, kerosakan mekanikal, termasuk gegar otak, peredaran darah terganggu dan strok mikro sebelumnya. Doktor harus menetapkan rawatan, dengan mengambil kira ciri-ciri individu pesakit, serta ukuran dan lokasi kista. Kadang-kadang ini adalah rawatan ubat, dalam kes kecil dan dinamik lambat perkembangan kista. Sekiranya keadaannya kritikal, pembedahan mungkin berlaku. Dengan tingkah laku normal, sista vaskular otak tidak memerlukan terapi dan sembuh dengan sendirinya.

Kista plexus koroid

Tenunan vaskular tidak mempunyai sel saraf, dan fungsinya adalah untuk menyuburkan otak, melalui cairan serebrospinal, yang dihasilkan oleh pleksus ini. Dalam beberapa kes, dengan perkembangan otak bayi yang sangat pesat, semua ruang bebas antara pleksus vaskular dipenuhi dengan cecair ini. Ini dipanggil sista plexus vaskular. Kista plexus choroid sama sekali tidak mempengaruhi otak dan fungsinya. Di samping itu, patologi seperti ini dapat dijumpai pada beberapa kanak-kanak yang lebih tua dan pada beberapa orang dewasa. Sebagai pembentukan bebas, kista plexus vaskular tidak berbahaya, tetapi bersama dengan beberapa patologi lain, ia dapat mempengaruhi kesihatan dan perkembangan manusia. Oleh itu, apabila doktor mengesan sista plexus vaskular, ada baiknya melakukan pemeriksaan tambahan untuk mengecualikan kerjasama patogen dengan penanda negatif. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, kista plexus choroid bukanlah penyebab utama kebimbangan. Sekiranya tidak ada perubahan dalam sistem badan yang lain, prognosisnya cukup baik..

Kista plexus koroid

Kista plexus choroid otak adalah diagnosis yang agak biasa pada zaman kita. Anda harus tahu bahawa ini sama sekali bukan diagnosis berbahaya bagi seseorang. Selalunya, sista plexus vaskular otak dijumpai pada janin semasa mengandung atau pada anak-anak yang sangat muda sejak hari-hari pertama kehidupan. Statistik seperti itu wujud kerana semasa kehamilan, wanita dan dalam enam bulan pertama atau setahun selepas kelahiran melakukan pemeriksaan yang paling lengkap. Memandangkan bahawa sista plexus choroid otak sama sekali tidak membuat dirinya terasa dan tidak mempunyai gejala negatif, banyak orang tidak tahu bahawa mereka mempunyai penyakit yang serupa. Walaupun, sebenarnya, kista plexus choroid otak didiagnosis cukup kerap pada kanak-kanak yang lebih tua dan pada orang dewasa.

Kista plexus choroid otak tidak memberi kesan pada fungsi otak, tidak menyebabkan sebarang kelainan perkembangan dan tidak memerlukan pembetulan terapi atau pembedahan. Penyebab pembentukan tersebut boleh menjadi komplikasi semasa melahirkan di perapian atau semasa melahirkan. Serta penyakit berjangkit yang disebarkan oleh ibu sejurus sebelum kehamilan atau secara langsung semasa kehamilan.

Kista plexus koroid janin

Plexus choroid adalah sistem badan pertama yang mula berkembang seawal minggu keenam selepas pembuahan. Tidak ada sel saraf di pleksus koroid, tetapi mereka memainkan peranan penting dalam pembentukan sel saraf di otak lebih lanjut. Ini adalah formasi yang agak kompleks dan kehadiran dua pleksus koroid menunjukkan bahawa pada masa akan datang, kedua bahagian otak akan berkembang dengan baik. Kista plexus choroid janin adalah rongga bulat berisi cecair yang terletak di kawasan otak berhampiran plexus choroid. Formasi seperti ini paling kerap dijumpai pada janin antara minggu ke-14 dan ke-22. Statistik menunjukkan bahawa pada minggu ke-28, kista secara beransur-ansur menyerap diri dan hilang, kerana pada masa ini otak anak sudah mulai berkembang dan indikator fungsinya telah stabil. Hari ini, sista plexus vaskular janin disebut sebagai "penanda lembut" dalam dunia perubatan. Patologi ini, jika dipertimbangkan secara berasingan, sama sekali tidak berbahaya dan tidak mempengaruhi fungsi tubuh, tetapi boleh dikaitkan dengan peningkatan kemungkinan mengembangkan penyakit atau gangguan sistem fungsional badan yang lain. Kista plexus choroid sama sekali tidak mempengaruhi perkembangan dan kesejahteraan janin. Ramai ibu menunjukkan kegelisahan yang tidak wajar jika imbasan ultrasound menunjukkan adanya sista plexus vaskular pada janin, tetapi doktor yang berkelayakan menjelaskan bahawa ini tidak menakutkan dan tidak ada sebab untuk dibimbangkan.

Kista plexus choroid pada bayi baru lahir

Kista plexus koroid pada bayi yang baru lahir sering mula terbentuk pada masa perkembangan intrauterin. Menurut statistik, kista plexus vaskular muncul pada peringkat awal perkembangan embrio dan hilang pada peringkat kemudian. Sebab bahawa kista plexus choroid pada bayi baru lahir muncul pada masa-masa kemudian mungkin jangkitan yang ditularkan oleh ibu semasa kehamilan. Selalunya, herpes biasa boleh menjadi penyebab sista. Juga, kemungkinan mengembangkan kista plexus choroid dipengaruhi oleh bagaimana kehamilan berlangsung dan bagaimana kelahiran anak berjalan. Biasanya, menjelang tahun pertama kehidupan bayi, kista hilang tanpa jejak. Untuk mengecualikan risiko terkena penyakit paralel organ lain, dengan adanya diagnosis "vascular plexus cyst" pada bayi baru lahir, ia harus diperiksa lagi pada tiga bulan, pada enam bulan dan pada satu tahun. Sekiranya pada masa itu kista tidak hilang sendiri, doktor yang merawat akan memutuskan apa yang harus dilakukan dengan betul, berdasarkan hasil penyelidikan dan perkembangan individu kanak-kanak itu..

Kista plexus choroid kiri

Plexus choroid otak adalah salah satu organ pertama yang diletakkan di dalam tubuh manusia. Plexus choroid terlibat dalam pengeluaran langsung cecair serebrospinal, yang selanjutnya memberi nutrisi kepada otak dan bertanggungjawab untuk perkembangan normalnya. Kista plexus choroid adalah diagnosis yang agak biasa, terutamanya semasa perkembangan intrauterin dan pada bayi hingga setahun. Kista plexus choroid kiri timbul disebabkan oleh penyakit berjangkit yang dialami oleh ibu atau anak yang bermasalah. Kista plexus choroid cenderung terbentuk di mana-mana tapak intrakranial di ruang bebas yang berdekatan dengan plexus choroid. Kista plexus choroid kiri tidak mengancam nyawa dan tidak memerlukan rawatan sama sekali. Sebilangan besar kes yang diketahui, mereka hilang dengan sendirinya kerana pertumbuhan dan penstabilan organ manusia.

Ramai orang sangat bimbang setelah mendengar dari doktor diagnosis yang nampaknya mengancam mengenai "sista plexus choroid kiri", tetapi sebenarnya, semua doktor mengatakan bahawa diagnosis ini tidak berbahaya dan tidak membimbangkan. Patologi seperti itu tidak menyebabkan sama sekali kelainan perkembangan dan tidak memerlukan bantuan perubatan, kursus terapi atau campur tangan perubatan..

Kista plexus choroid di sebelah kiri

Kista plexus choroid kadang-kadang dijumpai pada seorang kanak-kanak semasa tempoh kehidupan ketika kebanyakan pemeriksaan dilakukan. Sebagai peraturan, ini adalah tempoh perkembangan intrauterin dan tahun pertama kehidupan seseorang. Kista plexus choroid di sebelah kiri bukanlah diagnosis yang mengerikan dan penyebab kebimbangan pramatang. Di dalam tubuh manusia, salah satu organ pertama yang berkembang adalah plexus vaskular. Perkembangan normal sistem ini menunjukkan bahawa perkembangan normal hemisfera serebrum berlaku. Kista plexus choroid adalah apa yang disebut "kesan sampingan" pertumbuhan dan perkembangan otak yang cepat. Oleh kerana pertumbuhan yang agak dinamik, ruang bebas antara plexus vaskular dipenuhi dengan formasi dengan cecair di dalamnya. Pembentukan ini. Sebenarnya, yang mana sista dari plexus choroid, hilang ketika semua organ dan otak berkembang dan tubuh mula berfungsi dengan normal.

Kista plexus choroid di sebelah kiri tidak memerlukan campur tangan terapeutik, hanya pemeriksaan kawalan yang dilakukan untuk dapat memerhatikan dinamika kista.

Kista plexus choroid kanan

Plexus choroid otak adalah salah satu organ pertama yang diletakkan di dalam tubuh manusia. Plexus choroid terlibat dalam pengeluaran langsung cecair serebrospinal, yang selanjutnya memberi nutrisi kepada otak dan bertanggungjawab untuk perkembangan normalnya. Kista plexus choroid mungkin merupakan diagnosis yang paling biasa, terutamanya semasa perkembangan intrauterin dan pada bayi di bawah satu tahun. Kista plexus choroid kanan berlaku kerana penyakit berjangkit yang dialami oleh ibu atau masalah yang timbul. Kista plexus vaskular dapat muncul dan berkembang di mana-mana kawasan intrakranial di ruang bebas yang bersempadan dengan plexus vaskular. Kista plexus choroid kanan tidak mengancam nyawa, dan di samping itu, tidak memerlukan rawatan khas. Dalam kebanyakan kes, ia larut dengan sendirinya kerana pertumbuhan dan penstabilan fungsi organ manusia. Ramai orang sangat risau apabila mereka mendengar daripada doktor bahawa terdapat kista plexus choroid kanan semasa pemeriksaan, tetapi sebenarnya, semua doktor mengatakan bahawa diagnosis ini tidak berbahaya dan tidak membimbangkan. Patologi ini tidak menyebabkan kelainan perkembangan dan tidak memerlukan bantuan perubatan, kursus terapi atau campur tangan perubatan..

Kista plexus choroid di sebelah kanan

Kista plexus choroid dapat dikesan dengan ultrasound bahkan sebelum kelahiran anak semasa perkembangan intrauterin. Kadang-kadang berlaku bahawa cecair yang dihasilkan oleh pleksus vaskular tersekat di antara, sebenarnya, pleksus itu sendiri, dan kemudian rongga khas terbentuk di mana ia terkandung. Ini adalah sista. Kista plexus choroid di sebelah kanan dapat didiagnosis pada bayi yang baru lahir dan pada anak bayi yang lebih muda atau lebih tua. Tetapi kista plexus choroid juga boleh terdapat pada orang dewasa. Oleh kerana patologi ini tidak menampakkan diri dengan cara apa pun dan tidak menimbulkan gejala negatif, selalunya orang dewasa tidak tahu mengenai kehadirannya. Kista plexus choroid di sebelah kanan sama sekali tidak berbahaya dan tidak mempengaruhi aktiviti psikomotor seseorang. Di samping itu, tubuh orang yang sihat mengatasi kista ini sendiri, dan oleh itu untuk beberapa waktu ia tersekat dengan sendirinya. Ini menunjukkan bahawa kista plexus choroid tidak memerlukan campur tangan pembedahan dan, dalam kebanyakan kes, bahkan tidak memerlukan kursus terapi. Diagnosis sista plexus choroid kanan tidak boleh menyebabkan panik atau kegelisahan. Untuk mengelakkan kegelisahan, perlu dilakukan ultrasound secara berkala, memerhatikan dinamika sista.

Kista plexus choroid pada kanak-kanak

Fungsi plexus choroid dalam tubuh manusia adalah bahawa sistem ini menghasilkan cecair serebrospinal dan juga memusatkan tahap gula di dalam badan. Kista plexus koroid pada kanak-kanak tidak jarang berlaku, tetapi cukup selamat. Biasanya, kista plexus choroid terdapat pada bayi baru lahir dan bayi, sehingga usia satu tahun. Menurut statistik, dalam 50% kanak-kanak yang diperhatikan, sista ini bersifat dua hala. Dalam 97% kes, sista plexus vaskular dapat diselesaikan sendiri dalam jangka masa yang agak singkat. Dalam beberapa kes. Selepas diagnosis, doktor menetapkan pembetulan ubat, yang membolehkan tubuh pulih secepat mungkin dan memusnahkan kista plexus choroid pada anak..

Juga, para pakar menasihatkan untuk mengawal dinamika sista plexus vaskular dengan menggunakan neurosonogram biasa. Kehadiran sista plexus vaskular tidak mempengaruhi perkembangan dan fungsi otak dan badan anak.

Kista plexus vaskular dua hala

Kista plexus vaskular dua hala menyumbang separuh daripada semua diagnosis sista. Kista seperti itu dapat dikesan oleh ultrasound pada orang-orang dari segala usia, bermula dengan perkembangan intrauterin. Penting untuk diingat bahawa kehadiran sista tidak memberi kesan pada fungsi otak dan pada keadaan umum sistem dan organ tubuh. Juga, kista bilateral plexus choroid tidak memerlukan rawatan dan, dalam kebanyakan kes, tubuh mengatasi penyimpangan ini sendiri, secara beransur-ansur memusnahkan kista dan memulihkan nilai normal. Untuk keyakinan sepenuhnya terhadap keselamatan keadaan dan untuk mengecualikan kehadiran patologi kromosom, setelah diagnosis "kista bilateral plexus choroid," doktor mengesyorkan menghubungi pakar genetik. Juga, kadang-kadang doktor menetapkan agen farmakologi pembetulan yang membantu tubuh mengatasi sista. Sekiranya terdapat kista bilateral plexus choroid, pemeriksaan ultrasound harus dilakukan setiap tiga bulan untuk memerhatikan dinamika pembentukan sista dan mengecualikan patologi selari. Kehadiran kista bilateral plexus choroid bukanlah penyebab panik. Oleh kerana tahap kelayakan tertentu dari beberapa pakar, kadang-kadang ketika diagnosis seperti itu dibuat, mereka segera ditawarkan untuk melakukan operasi pembedahan untuk membuangnya, tetapi kebanyakan pakar perubatan menegaskan bahawa kista plexus vaskular tidak memerlukan campur tangan.

Kista kecil plexus choroid

Selalunya ibu bimbang tentang persoalan sama ada anak mereka boleh sihat jika dia mempunyai sista plexus vaskular. Jawapan untuk soalan ini hampir tidak jelas - tentu saja boleh! Penting untuk difahami bahawa kista kecil plexus choroid tidak mempengaruhi perkembangan otak dan, dengan itu, tidak mempengaruhi perkembangan mental seseorang. Malangnya, sehingga kini, sifat asal kista plexus vaskular tidak diketahui sepenuhnya. Menurut beberapa pemerhatian perubatan, beberapa jenis patologi kromosom mempengaruhi frekuensi sista. Amalan menunjukkan bahawa kista plexus choroid boleh berlaku pada orang yang benar-benar sihat dan pada orang yang mempunyai penyimpangan tertentu dari norma dalam kesihatan. Kista kecil plexus choroid bukanlah penyakit yang berasingan. Juga, itu bukan tanda-tanda penyakit. Terdapat anggapan bahawa formasi seperti itu timbul akibat jangkitan intrauterin janin pada tahap perkembangannya. Untuk mengecualikan sepenuhnya variasi penyimpangan patologi, adalah perlu untuk berunding dengan ahli genetik yang, dengan menggunakan program moden khas, akan dapat mengira tahap risiko.

Diagnosis sista vaskular

Dalam kebanyakan kes, kista vaskular adalah pembentukan jinak dan pesakit tidak memerlukan terapi khusus. Diagnosis sista vaskular dilakukan dengan menggunakan peralatan khas yang membolehkan anda memerhatikan keadaan organ dalaman seseorang tanpa penembusan langsung. Oleh itu, diagnosis kista vaskular pada masa antenatal (pranatal) dilakukan dengan menggunakan ultrasound, yang membolehkan anda mengesan kehadiran kista pada janin pada peringkat awal perkembangan. Untuk menentukan sista vaskular pada bayi, sejenis kajian digunakan sebagai neurosonografi. Ini penting bagi anak-anak yang masih memiliki fontanelles, kerana gelombang ultrasonik dapat menembus kulit tanpa menabrak tulang, yang memungkinkan kajian semacam itu dapat dilakukan. Pediatrik moden percaya bahawa neurosonografi untuk tujuan profilaksis ditunjukkan untuk semua bayi selepas kelahiran. Sekiranya diagnosis kista vaskular diperlukan untuk orang dewasa, maka pemeriksaan ultrasound kapal otak atau pencitraan resonans magnetik digunakan. Kajian-kajian ini memungkinkan penentuan kehadiran sista vaskular yang paling tepat dan tepat.

Rawatan sista vaskular

Kista vaskular, sebagai peraturan, tidak memerlukan rawatan dan tubuh mengatasinya sendiri. Tetapi dalam beberapa kes, beberapa doktor masih menetapkan ubat pembetulan farmakologi yang mempercepat penyerapan semula kista. Dalam kes ini, anda harus berjumpa pakar neurologi untuk temu janji perubatan. Selalunya, rawatan sista vaskular terdiri daripada pengambilan ubat cinnarizine dan cavinton. Cinnarizine adalah ubat yang mempunyai kesan yang baik pada saluran darah dan sistem kardiovaskular, sehingga membantu tubuh menstabilkan dan memusnahkan formasi yang tidak diingini, termasuk kista. Cavinton adalah ubat yang digunakan untuk gangguan peredaran serebrum. Kedua-dua ubat ini boleh diterima dengan baik dan secara praktikal tidak menyebabkan reaksi buruk di dalam badan. Sebelum menggunakan ubat, anda mesti berunding dengan doktor anda. Dalam semua kes lain, tidak ada rawatan sista vaskular seperti itu; doktor menetapkan hanya pemeriksaan ultrasound berulang setiap tiga bulan untuk memantau dinamika pembentukan sista sehingga hilang sepenuhnya. Dengan sendirinya, kista vaskular bukanlah penyakit yang memerlukan rawatan, dan jika doktor yang hadir tidak memberi sebarang ubat, anda tidak perlu risau atau mengambil ubat sendiri..

Pencegahan sista vaskular

Pencegahan sista vaskular cukup mudah. Pertama sekali, anda harus berusaha mengelakkan penyakit berjangkit - jangan terlalu sejuk, jangan tinggal di tempat yang menjadi tumpuan jangkitan dan awasi keadaan imuniti dengan teliti. Memang, dengan tahap imuniti yang rendah, sebarang hipotermia mengancam akan mengakibatkan penyakit berjangkit. Juga, untuk pencegahan sista vaskular, anda harus memantau keadaan kapal. Penting untuk mengecualikan faktor-faktor yang mempengaruhi sistem kardiovaskular secara negatif, seperti pengambilan alkohol yang berlebihan, produk yang mengandungi kafein, dan merokok. Latihan juga penting. Untuk mengekalkan saluran darah normal, disyorkan aktiviti fizikal sekurang-kurangnya minimum. Elakkan tekanan dan keadaan afektif yang ketara. Jika tidak, sista vaskular berlaku atas sebab subjektif yang berkaitan dengan perkembangan dan pertumbuhan. Wanita hamil juga harus lebih berhati-hati terhadap kesihatannya, kerana penyakit yang diderita semasa kehamilan sering mempengaruhi perkembangan kista vaskular pada anak..

Diagnostik dan rawatan sista plexus choroid otak pada bayi

Tujuan utama plexus vaskular adalah pengeluaran cecair serebral (cecair serebrospinal), yang mengelilingi saraf tunjang dan juga otak manusia. Kista plexus choroid otak pada bayi terbentuk jauh sebelum kelahiran, pada 24 - 26 minggu lagi perkembangan dalam rahim ibu, dan kemudian hilang sendiri. Walaupun rongga ini tidak memberi kesan berbahaya pada tubuh anak, sebelum atau selepas kelahiran, banyak wanita bimbang akan hal ini. Pembentukan seperti itu di saluran otak tidak mempengaruhi kerja jabatan otak..

Pembentukan pleksus rongga seperti itu, yang terletak di ventrikel kanan otak, adalah sepihak. Sekiranya seorang kanak-kanak mempunyai kelainan genetik dalam struktur otak, kemungkinan perubahan yang tidak normal di sana. Mereka mudah dilihat semasa ultrasound..
Apabila sista terletak di pleksus lateral, penurunan hCG diperhatikan, yang menunjukkan patologi abnormal kongenital.
Terdapat juga formasi sista bilateral plexus vaskular pada tisu otak, yang merupakan lesi dua hala. Struktur tisu dan saluran darah otak tidak terganggu, tetapi kista mempengaruhi pleksus saluran satu ventrikel lateral atau kedua-duanya.

Biasanya, neoplasma hilang dengan sendirinya. Banyak pertumbuhan plexus choroid terdapat pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Kadang-kadang plexus seperti itu muncul kemudian setelah patologi berjangkit. Mereka didiagnosis pada bayi baru lahir, dan mereka mesti dibezakan dari sista plexus choroid otak pada bayi, yang berkembang di otak dan bukan hasil daripada proses patologi.

Definisi patologi

Kista saluran cerebral merujuk kepada pengumpulan cecair serebrospinal yang beredar di dalam plexus mereka. Ia dihasilkan untuk menyuburkan sel dan tisu otak manusia masa depan, dan pleksus adalah tanda awal perkembangan sistem saraf pusat janin. Dalam kes perkembangan otak yang terlalu cepat antara kapal, ruang kosong muncul, dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Dan kemudian muncul sista. Mengapa pengumpulan cecair ini berlaku di beberapa tempat, tidak ada seorang pun pakar yang dapat mengatakan dengan pasti. Dan tidak ada keperluan mendesak untuk memahami perkara ini, kerana ia tidak mempengaruhi kesihatan bayi. Kelompok ini semasa pemeriksaan ultrasound serupa dengan sista, oleh itu ia dinyatakan dalam kesimpulan. Walaupun terdapat pada bayi baru lahir dan bayi, kista seperti itu biasanya tidak menimbulkan bahaya..

Diagnosis patologi

Perubahan dikesan oleh ultrasound atau sonografi. Atas cadangan masyarakat kesihatan dunia, kajian ini dilakukan untuk semua kanak-kanak di bawah satu tahun. Gangguan neurologi ditentukan menggunakan ultrasound.

Sonografi diresepkan sekiranya terdapat:

  • trauma kelahiran pada bayi;
  • penyakit berjangkit ibu semasa mengandung;
  • kehamilan yang teruk;
  • pramatang janin;
  • ukuran penyimpangan semasa kelahiran anak;
  • gangguan bentuk kepala yang teruk;
  • kecacatan pada struktur organ bayi.

Tidak ada tanda-tanda sista pada bayi. Penyimpangan ini muncul dan hilang tanpa gejala. Ia tidak patologi dan dalam kebanyakan kes tidak mempengaruhi aktiviti otak anak..

Kajian menunjukkan bahawa sista ini tidak hanya dijumpai pada kanak-kanak yang mengalami kelewatan perkembangan. Begitu juga, data pendidikan terdapat pada bayi yang normal..

Potensi bahaya

Tanda-tanda sista yang dikesan semasa pemeriksaan pasti memberi amaran kepada doktor, walaupun ini tidak berbahaya. Tetapi kehadirannya masih meningkatkan kemungkinan kelainan kromosom..
Sekiranya tidak ada kelainan dalam analisis klinikal, kehadiran kista tidak memberikan alasan untuk disyaki adanya kelainan pada tisu otak. Tetapi dalam beberapa kes, untuk memeriksa ketiadaan perubahan genetik, analisis cecair amniotik ibu dilakukan..

Sekiranya janin mengalami kerosakan otak, maka akibatnya boleh menjadi sangat serius, misalnya, sindrom Edwards atau Down. Walau bagaimanapun, kesan ini belum terbukti dengan penyelidikan saintifik..

Hubungan dengan penyimpangan lain

Dalam beberapa sumber, kadang-kadang terdapat maklumat mengenai adanya beberapa hubungan antara kehadiran kista dan patologi yang bersifat kongenital, yang disebabkan oleh mutasi pada gen. Dalam kes ini, penyetempatan tempat pembentukan tidak menjadi masalah, kerana rongga sista ini tidak mampu memprovokasi anomali dalam perkembangan anak. Semuanya bertentangan: anomali atau jangkitan yang boleh menyebabkan perkembangan patologi.

Kelainan genetik di mana kehadiran kista paling sering dijumpai adalah trisomi 18, yang dikenali sebagai sindrom Edwards. Bahkan trisomi 21, yang disebut penyakit Down, tidak mempengaruhi frekuensi penampilan rongga sista di saluran otak..

Sekiranya pengesanan penyakit janin yang lain, peranan utama di sini dimainkan bukan oleh kista, tetapi oleh penyimpangan yang menyertainya. Wanita yang mengandung bayi harus mengetahui perkara ini. Dan seseorang tidak perlu takut dengan diagnosis seperti itu..

Tanda-tanda sista

Pembentukan kista boleh menjadi faktor yang memprovokasi gangguan dalam fungsi pelbagai organ dan pemusnahan tisu mereka. Isipadu sista, serta kecenderungannya untuk meningkat, merupakan petunjuk yang sangat penting dalam kes ini..

Kista vaskular di otak boleh tumbuh kerana beberapa sebab:

  • ruang kosong dengan peningkatan tekanan bendalir di dalam sista;
  • kemajuan jangkitan atau keradangan;
  • kecederaan otak dan lebam kepala dengan sista yang sudah ada;
  • kehadiran sista di tisu otak.

Dengan perkembangan tubuh anak, terutama semasa perubahan remaja, kista, yang hingga kini telah berperilaku dengan tenang, tiba-tiba boleh bertambah besar.

Gejala

Rongga sista yang besar boleh menyebabkan:

  • sakit kepala atau sakit kepala yang tajam;
  • gangguan organ pendengaran dan penglihatan;
  • penglihatan berganda atau penglihatan kabur;
  • gangguan tidur;
  • bunyi di kepala;
  • pelanggaran penyelarasan pergerakan;
  • tekanan kranial tinggi;
  • kelemahan nada otot;
  • pengsan, sawan, atau gegaran;
  • kerap bersendawa;
  • peningkatan denyutan di kawasan fontanel;
  • sawan epilepsi;
  • kadang-kadang kebas anggota badan, sehingga lumpuh sementara mereka.

Setiap tanda ini menampakkan diri bergantung pada tempat pembentukan sista dilokalisasikan. Sebagai contoh, pertumbuhan yang terletak berhampiran kelenjar pituitari sering menyebabkan disfungsi pada kelenjar endokrin dan alat kelamin. Dalam kes yang teruk, perkembangan bayi dihambat, dan tidak semestinya mental. Mungkin ada juga pelanggaran perkembangan fizikal.

Perbezaan dari jenis sista yang lain

Patologi ini harus dibezakan dari sista yang terbentuk di medula. Kemunculan formasi ini sering disebabkan oleh jangkitan yang dihidapi oleh janin. Untuk mengenal pasti sista dan penghapusannya, diagnostik PCR ditetapkan. Ini dilakukan untuk menentukan agen penyebab jangkitan. Selepas kajian, rawatan ditetapkan, dan pada akhir kajian, pemeriksaan diulang.

Pembentukan sista otak dibahagikan kepada subependymal dan arachnoid. Pembentukan jenis pertama muncul apabila pemakanan otak tidak mencukupi di kawasan ventrikel. Ini menyebabkan kematian tisu dan kemunculan rongga kosong..

Kista arachnoid berkembang di dalam meninges. Rongga ini berpunca dari jangkitan. Patologi ini memerlukan rawatan perubatan, dan kadang-kadang campur tangan pembedahan. Sekiranya sub-sista tidak dikeluarkan, ia akan menyebabkan gangguan sistem motor, merosakkan bahagian otak dan visual yang lain.

Jenis dan masa peperiksaan

Semua bayi menjalani neurosonografi untuk mengesan disfungsi tisu otak. Kajian seperti ini dapat dilakukan sebelum anak mencapai usia satu tahun. Pada anak-anak yang lebih tua, fontanel besar, sebagai peraturan, sudah ditutup, dan seperti tingkap di mana anda dapat melihat keadaan otak. Anda juga boleh melakukan imbasan ultrasound ketika bayi anda mencapai usia 3, 6 dan 12 bulan. Anda harus sangat memperhatikan bayi pramatang, dan juga bayi yang dilahirkan dengan masalah berat badan. Bayi baru lahir yang cedera semasa melahirkan atau menderita hipoksia di rahim tidak boleh diabaikan.

Apa dan bagaimana dirawat

Biasanya rongga sista vaskular yang dikesan tidak memerlukan rawatan. Pembentukan kista jarang menyebabkan akibat degeneratif dan munculnya gejala kehadirannya. Oleh itu, ibu bapa sering panik dengan tidak perlu..

Terapi sista khusus tidak dijalankan walaupun ukurannya tidak berubah untuk waktu yang lama. Ia tidak mempengaruhi perkembangan bayi..

Tetapi sekiranya berlaku peningkatan mendadak pada kista dan pertumbuhannya, perlu mengurangkan pembentukannya. Walau bagaimanapun, ini jarang diperlukan. Kista mula tumbuh pada minggu ke-24 perkembangan intrauterin, dan pada minggu ke-28 ia hilang sepenuhnya. Sangat jarang bahawa rongga sista kekal sehingga bayi dilahirkan..
Banyak rongga sista muncul lebih kerap disebabkan oleh penyakit berjangkit. Oleh itu, terapi dalam kes ini harus ditujukan untuk merawat akibat jangkitan. Kista tidak memainkan peranan dominan di sini.

Untuk mengurangkan risiko gangguan pada tahap genetik, setelah kista unilateral dikesan, pemeriksaan ditetapkan, dan kemudian prosedur perubatan dirancang untuk menghilangkan penyimpangan dalam perkembangan bayi.

Hanya pakar neurologi yang harus memutuskan sama ada rongga yang diberi memerlukan rawatan. Terapi sista dengan ubat-ubatan harus ditujukan untuk menghilangkan disfungsi CSF, membantu mengurangkan pengeluaran cairan, dan meningkatkan peredaran darah intrakranial.

Rawatan bermula dengan penggunaan "Cinnarizin". Ubat ini mempunyai kesan yang baik terhadap kerja jantung dan saluran darah, membantu menstabilkan badan dan merosakkan pertumbuhan yang tidak diingini.

Sekiranya berlaku pelanggaran peredaran darah di saluran otak, Cavinton diresepkan. Ubat ini, seperti Cinnarizine, boleh diterima dengan baik, tidak mempunyai kesan dan reaksi sampingan. Namun demikian, anda boleh mengambil ubat hanya dengan berjumpa pakar..

Tidak ada kaedah khas untuk merawat formasi sista ini. Pakar mengesyorkan mengulang pemeriksaan ultrasound setiap dua hingga tiga bulan sekali, supaya anda dapat melihat perkembangan atau hilangnya rongga sista vaskular secara beransur-ansur di dalam tengkorak.

Sekiranya terdapat diagnosis sista subependymal, perlu dilakukan kajian MRI atau diagnostik MRI sekurang-kurangnya dua kali setahun. Walaupun pembentukan pertumbuhan sista jenis ini dianggap oleh doktor sebagai proses positif. Namun demikian, kemunculan tekanan yang tajam di dalam rongga kista yang terlalu besar mungkin terjadi dengan adanya komplikasi.

Untuk mengurangkan risiko kelainan genetik, setelah pengesanan kista unilateral, doktor menetapkan pemeriksaan, dan setelah itu, kursus terapi ditentukan, yang dirancang untuk mencegah penyimpangan dalam perkembangan tubuh anak. Namun, harus diingat bahawa dalam sembilan daripada 10 kes, kista plexus choroid otak yang dikesan tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan, mereka tidak boleh menimbulkan bahaya.


Artikel Seterusnya
Analisis darah umum