Cara memberi pertolongan cemas untuk pendarahan kapilari


Kapilari adalah struktur vaskular paling nipis yang meresap ke semua tisu badan. Di dalamnya terdapat pertukaran oksigen dan karbon dioksida. Oleh kerana diameter vaskular kecil, pendarahan dari kapilari biasanya berhenti secara spontan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, dengan pendarahan kapilari, perlu memberi pertolongan cemas..

Tanda-tanda pendarahan kapilari

Pendarahan kapilari adalah luaran, apabila kulitnya rosak, atau dalaman, jika saluran pada organ terjejas.

Untuk membezakan pendarahan kapilari luaran dari pendarahan vena dan arteri, perhatikan tanda-tanda berikut:

  • Permukaan luka berdarah di seluruh kawasan;
  • Darah biasanya dikeluarkan dalam jumlah kecil;
  • Tidak ada denyutan aliran darah;
  • Warna darah kapilari berwarna merah pekat, berbeza dengan warna merah dari arteri dan gelap dari urat.

Pada orang yang sihat, pendarahan dari kapilari sering berhenti secara spontan walaupun permukaan besar cedera, tetapi selalu ada risiko jangkitan luka.

Apabila darah mengalir dari organ dalaman, ia boleh didapati tidak berubah dalam air kencing, tinja, muntah, dahak. Dalam beberapa kes, darah berubah rupa dan kelihatan seperti najis tarry, muntah "kopi tanah", dahak "berkarat" dan air kencing warna "slop daging".

Pendarahan dalaman sering berlaku. Kemudian, kehilangan darah boleh disyaki hanya dengan gejala tidak langsung:

  • Pucat kulit;
  • Kelemahan berterusan, pening;
  • Episod penglihatan kabur;
  • Mulut kering;
  • Denyutan jantung yang kerap, gelombang nadi dangkal, lemah;
  • Penurunan tekanan darah.

Selalunya manifestasi ini disertai dengan rasa sakit di kawasan proses patologi..

Sekiranya anda mengesyaki kehilangan darah dalaman, anda mesti mendapatkan bantuan perubatan dan menjalani pemeriksaan menyeluruh.

Sebab-sebabnya

Punca pendarahan dari katil kapilari adalah:

1. Kecederaan traumatik:

  • - Mekanikal (luka, gigitan, lecet, calar);
  • - Termal (luka bakar, radang dingin);

2. Penurunan pembekuan darah pada:

  • - Hemofilia;
  • - Thrombocytopenia;
  • - Mengambil ubat-ubatan tertentu (ubat anti-radang bukan steroid, antikoagulan);
  • - Penyakit sistemik (hepatitis, sirosis, gangguan hormon);

3. Peningkatan kebolehtelapan dinding vaskular terhadap latar belakang:

  • - Avitaminosis;
  • - Neoplasma malignan;
  • - Aterosklerosis.

Apabila beberapa perkara di atas digabungkan, pendarahan kapilari sukar dihentikan sendiri.

Sekiranya seseorang cedera dengan pelanggaran sistem pembekuan darah, maka perlu mendapatkan bantuan perubatan. Jika tidak, risiko kehilangan darah besar dan pembentukan hematoma subkutan tersembunyi meningkat..

Apakah bahaya pendarahan kapilari

Bagi orang yang sihat, pendarahan kapilari di kawasan kecil bukanlah ancaman. Oleh kerana darah mengalir secara pasif, tanpa tekanan, dan lumen kapal kecil, kapilari dengan cepat menjadi trombosis. Walau bagaimanapun, dalam beberapa keadaan, pendarahan seperti itu boleh membahayakan:

  • Apabila jangkitan menembusi ke luka, mikroba menyebabkan reaksi keradangan tempatan, supurasi, dan dengan rawatan yang tidak tepat waktu mereka menyebar dengan aliran darah ke seluruh badan;
  • Sekiranya terdapat masalah dengan pembekuan darah - dalam kes ini, trombus tidak terbentuk dan darah terus mengalir walaupun dari luka kecil;
  • Sekiranya pesakit menderita penyakit sistemik yang serius - hipertensi arteri, proses onkologi, hepatitis - yang secara tidak langsung menyebabkan penipisan darah;
  • Dengan pendarahan yang meluas - jika kulit atau selaput lendir berdarah di kawasan yang luas, maka sistem pembekuan mungkin tidak dapat mengatasi beban;
  • Sekiranya suhu badan mangsa atau suhu persekitaran meningkat, darah juga akan mencair;
  • Dengan kehilangan darah dari struktur dalaman badan, ia tidak dapat dihentikan secara mekanikal, dan banyak cecair biologi (enzim, asid hidroklorik dalam perut) mencegah pembentukan trombus.

Cara menghentikan darah dengan segera

Cara terpantas untuk mengatasi pendarahan kapilari adalah dengan menggunakan span hemostatik. Ini adalah struktur berasaskan kolagen berpori yang menyerap darah dan membuat filem yang tidak tertembus di permukaan luka, mempercepat pembekuan dan penyembuhannya. Selain itu, span mempunyai sifat antimikroba dan melindungi luka daripada penembusan bakteria..

Span ditekan ke kawasan pendarahan, sementara serat menjadi basah dan menebal. Sekiranya selepas 5 minit. span tepu sepenuhnya dengan darah, kemudian lapisan kedua disapu. Anda boleh memperbaikinya dengan pembalut. Tidak perlu mengeluarkan span dari permukaan luka - ia akan larut dengan sendirinya.

Kolagen span boleh didapati secara bebas di farmasi dalam pelbagai versi - 50 × 50 mm atau 100 × 100 mm. Sekiranya perlu, anda boleh memotong sekeping kawasan yang dikehendaki.

Sekiranya span hemostatik tidak tersedia, maka pembalut tekanan akan diperlukan. Maka algoritma untuk menyediakan pertolongan cemas akan agak rumit..

Video - Penjagaan kecemasan untuk pendarahan kapilari

Pertolongan cemas

Pertolongan cemas untuk pendarahan kapilari harus diberikan mengikut rancangan berikut:

  1. Berikan kawasan pendarahan pada kedudukan yang tinggi - angkat anggota badan ke atas, mengurangkan tekanan pada kapal.
  2. Rawat kawasan yang rosak dengan larutan antiseptik - hidrogen peroksida, klorheksidin atau miramistin. Sekiranya anda tidak mempunyai ubat, maka air bersih sesuai untuk mencuci luka..
  3. Sapukan beberapa kasa steril terus ke permukaan luka. Sekiranya saluran luka dalam, kemudian bentuk tampon dari kain kasa dan letakkan di dalamnya.
  4. Membalut anggota badan atau bahagian badan yang lain yang rosak dari pinggiran ke pusat.
  5. Setelah 2-3 lapisan pembalut, tambahkan lapisan bulu kapas dan teruskan pembalut.
  6. Ikat pembalut di atas luka dan sapukan kompres penyejuk, beg hipotermik, atau bekas air sejuk di atasnya.

Dalam kes-kes yang sangat serius, apabila tidak mungkin untuk menghentikan kehilangan darah dengan kaedah konvensional, mereka menggunakan pengenaan tourniquet. Penting untuk mengikuti peraturan penggunaannya:

  1. Tourniquet digunakan dengan ketat melalui pakaian atau kain yang diletakkan khas.
  2. Semasa pendarahan dari tempat tidur kapilari, tapak aplikasi terletak berdekatan dengan luka - lebih dekat dengan badan.
  3. Gelang getah dililitkan di anggota badan dua kali dan simpul diketatkan.
  4. Nota diletakkan di bawah simpulan, di mana waktu penggunaan tourniquet dicatat dengan ketepatan minit.
  5. Tourniquet dibiarkan diketatkan tidak lebih dari 2 jam pada musim panas dan tidak lebih dari 1 jam pada musim sejuk..
  6. Setiap setengah jam, ia dilonggarkan selama 30 saat untuk mengekalkan aliran darah normal di tisu..

Pertolongan cemas untuk pendarahan kapilari hidung perlu dipertimbangkan secara berasingan..

  1. Miringkan sedikit kepala pesakit ke depan dan pasangkan sayap hidung sehingga gumpalan darah terbentuk lebih cepat di saluran pendarahan.
  2. Sapukan kompres sejuk atau pek ais ke bahagian hidung.
  3. Sekiranya darah terus mengalir, kain kapas yang direndam dalam hidrogen peroksida dapat diletakkan di saluran hidung.

Keluarkan tampon dari hidung hanya setelah pendarahan berhenti sepenuhnya, lancar dan berhati-hati agar tidak merosakkan gumpalan darah.

Video - Cara menghentikan pendarahan kapilari

Kesalahan asas dalam pertolongan cemas

Pada peringkat pertolongan cemas untuk pendarahan, sejumlah kesalahan dapat dilakukan yang tidak hanya membuat semua manipulasi tidak berkesan, tetapi juga menyebabkan komplikasi:

  1. Kegagalan mematuhi peraturan asepsis - semua yang bersentuhan dengan luka mestilah steril, termasuk tangan orang yang terlibat dalam berpakaian.
  2. Pelinciran luka dengan iodin, hijau cemerlang. Penyelesaian agresif ini hanya boleh digunakan pada tepi luka, dan di permukaan luka juga akan menyebabkan luka bakar kimia.
  3. Sapukan terus ke permukaan pendarahan bola kapas. Vata melekat dan meninggalkan serat halus di luka setelah pembalut dikeluarkan.
  4. Memohon salap, krim berlemak pada luka segar. Mereka bertujuan untuk tempoh penyembuhan kemudian..
  5. Membuang belakang kepala dengan pendarahan dari hidung. Ini membolehkan darah mengalir ke kerongkong dan dapat menyekat saluran udara. Di samping itu, menyukarkan untuk menilai jumlah kehilangan darah..
  6. Pembuangan pakaian yang terlalu awal dan tidak tepat, yang menyebabkan kerosakan pada pembekuan darah.
  7. Pembuangan diri dari luka serpihan, benda tajam - ini meningkatkan risiko kerosakan tambahan.

Semasa merawat pesakit dengan pendarahan kapilari, perhatikan langkah berjaga-jaga dan aseptik. Jangan cuba menolong mangsa dengan luka yang dalam, luka dan terkena luka sendiri. Walaupun anda dapat menghentikan pendarahan dan mengelakkan komplikasi, risiko pembentukan parut kasar masih akan lebih tinggi daripada dengan pemberian rawatan perubatan yang berkelayakan..

Berdarah

Peraturan tingkah laku

Tujuan dan prosedur untuk melakukan tinjauan terhadap mangsa

Tujuan tinjauan adalah untuk menentukan tanda-tanda pendarahan yang memerlukan pemberhentian awal. Pemeriksaan umum dilakukan dengan cepat, dalam 1-2 saat, dari kepala hingga kaki.

Konsep "pendarahan", "kehilangan darah akut"

Pendarahan difahami sebagai keadaan ketika darah (biasanya terletak di dalam pembuluh darah tubuh manusia) kerana pelbagai sebab (paling sering akibat kecederaan) meninggalkan tempat tidur vaskular, yang menyebabkan kehilangan darah akut - kehilangan sebahagian darah yang tidak dapat dipulihkan. Ini disertai dengan penurunan fungsi sistem peredaran darah untuk membawa oksigen dan nutrien ke organ, yang disertai dengan kemerosotan atau penghentian aktiviti mereka..

Tanda-tanda utama kehilangan darah akut:

• kelemahan umum yang tajam;

• berkelip "lalat" di depan mata;

• pingsan, lebih kerap ketika cuba bangun;

• kulit pucat, lembap dan sejuk;

Tanda-tanda ini dapat dilihat baik dengan adanya pendarahan luaran yang berterusan, dan dengan pendarahan yang berhenti, serta jika tidak ada pendarahan yang dapat dilihat atau sedang berlangsung.

Bergantung pada jumlah kehilangan darah, jenis kapal, dan organ mana yang dibekalkan darah oleh kapal yang rosak, pelbagai gangguan dapat terjadi pada tubuh manusia - dari kecil hingga penghentian aktiviti penting, iaitu. kematian mangsa. Ini boleh berlaku apabila kapal besar rosak jika pertolongan cemas tidak diberikan, iaitu. dengan pendarahan teruk yang tidak dapat dihentikan. Keupayaan kompensasi tubuh manusia, sebagai peraturan, cukup untuk mempertahankan hidup dengan pendarahan intensitas rendah dan sederhana, ketika kadar kehilangan darah rendah. Sekiranya berlaku kerosakan pada kapal besar, kadar kehilangan darah dapat begitu ketara sehingga kematian mangsa tanpa pertolongan cemas dapat terjadi dalam beberapa minit dari saat kecederaan.

Tanda-tanda pelbagai jenis pendarahan luaran (arteri, vena, kapilari, bercampur)

Pendarahan luaran disertai dengan kerosakan pada kulit dan selaput lendir, sementara darah dicurahkan ke persekitaran.

Mengikut jenis saluran darah yang rosak, pendarahan adalah:

- Arteri. Mereka adalah yang paling berbahaya, kerana ketika arteri besar cedera, terdapat banyak kehilangan darah dalam waktu yang singkat. Tanda pendarahan arteri biasanya adalah aliran darah merah berdenyut, kolam darah merah yang cepat tersebar, pakaian mangsa cepat berendam dengan darah.

- Venous. Mereka dicirikan oleh kadar kehilangan darah yang lebih rendah, darah berwarna ceri gelap, mengalir keluar dalam "aliran". Pendarahan vena mungkin kurang berbahaya daripada pendarahan arteri, tetapi ia juga memerlukan penghentian awal..

- Kapilari. Diperhatikan dengan lecet, luka, calar. Pendarahan kapilari, sebagai peraturan, tidak menimbulkan ancaman langsung terhadap kehidupan.

- Bercampur. Ini adalah pendarahan, di mana terdapat pendarahan arteri, vena dan kapilari secara serentak. Diperhatikan, misalnya, ketika anggota badan terkoyak. Berbahaya kerana adanya pendarahan arteri.

Kaedah untuk menghentikan pendarahan luaran buat sementara waktu: tekanan jari pada arteri, penggunaan tourniquet, lenturan maksimum anggota badan pada sendi, tekanan langsung pada luka, penggunaan pembalut tekanan

Sekiranya mangsa cedera, orang yang memberikan pertolongan cemas harus mengambil langkah-langkah berikut:

- menyediakan persekitaran yang selamat untuk pertolongan cemas;

- pastikan ada tanda-tanda kehidupan pada mangsa;

- menjalankan tinjauan untuk menentukan kehadiran pendarahan;

- tentukan jenis pendarahan;

- hentikan pendarahan dengan cara yang paling sesuai atau bersama.

Pada masa ini, dalam pemberian pertolongan cemas, kaedah berikut digunakan untuk menghentikan pendarahan buat sementara waktu:

1. Tekanan langsung pada luka.

2. Menerapkan pembalut tekanan.

3. Tekanan jari pada arteri.

4. Lenturan maksimum anggota badan pada sendi.

5. Pengenaan hemostatic tourniquet (perkhidmatan atau improvisasi).

1. Tekanan langsung pada luka adalah cara termudah untuk menghentikan pendarahan. Semasa menggunakannya, luka ditutup dengan serbet steril atau pembalut steril, setelah itu tangan peserta pertolongan cemas diaplikasikan ke kawasan luka dengan kekuatan yang cukup untuk menghentikan pendarahan. Sekiranya tidak ada pembalut atau serbet, tisu yang ada boleh digunakan untuk digunakan pada luka. Sekiranya tidak ada perkhidmatan dan alat yang diperbaiki, dibenarkan untuk memberi tekanan pada tangan dengan tangan peserta dalam pertolongan cemas (sementara anda tidak boleh melupakan keperluan menggunakan sarung tangan perubatan).

Mangsa juga didorong untuk berusaha menghentikan pendarahan yang dihidapinya sendiri dengan menggunakan tekanan langsung pada luka..

2. Untuk kawalan pendarahan yang lebih lama, anda boleh menggunakan pembalut tekanan. Semasa menggunakannya, prinsip umum penggunaan pembalut harus diperhatikan: disarankan untuk meletakkan serbet steril dari alat pertolongan pertama pada luka, pembalut harus dilancarkan ke arah perjalanan, di akhir aplikasi, pembalut harus diperbaiki dengan mengikat hujung bebas pembalut di sekitar anggota badan. Oleh kerana tujuan utama pembalut adalah untuk menghentikan pendarahan, ia mesti dikenakan dengan tekanan (tekanan). Sekiranya pembalut mula berendam dengan darah, maka serbet steril lagi digunakan di atasnya dan dibalut dengan ketat.

3. Tekanan arteri dengan jari membolehkan anda menghentikan pendarahan dari arteri besar dengan cepat dan berkesan. Tekanan diberikan pada titik-titik tertentu antara luka dan jantung. Pemilihan titik adalah kerana kemungkinan menekan arteri ke tulang. Hasilnya adalah penghentian aliran darah ke kawasan kapal yang rosak dan penangkapan atau pendarahan yang lemah. Biasanya, pemampatan arteri digital mendahului penggunaan tourniquet dan digunakan pada saat pertama setelah pendarahan dikesan dan pertolongan cemas dimulakan (seperti tekanan langsung pada luka). Tekanan arteri pada jari boleh menjadi kaedah bebas untuk menghentikan pendarahan atau digunakan bersama dengan kaedah lain (contohnya, dengan pembalut tekanan pada luka). Keberkesanan dan kebenaran menggunakan kaedah ini ditentukan secara visual - dengan mengurangkan atau menghentikan pendarahan.

Arteri karotid biasa ditekan pada permukaan anterior leher di luar laring di sisi kecederaan. Tekanan ke titik yang ditunjukkan dapat diberikan dengan empat jari secara serentak ke arah tulang belakang, sementara arteri karotid ditekan ke arahnya. Pilihan lain untuk tekanan jari pada arteri karotid adalah menekan titik yang sama dengan ibu jari ke arah tulang belakang. Perlu menekan dengan kuat, kerana pendarahan dari arteri karotid sangat sengit.

Arteri subclavian ditekan di fossa di atas klavikula ke tulang rusuk pertama. Anda boleh memberi tekanan ke titik tekanan arteri subclavian menggunakan empat jari yang diluruskan. Kaedah lain tekanan jari pada arteri subclavian adalah dengan jari yang lentur..

Arteri brakial ditekan ke humerus dari bahagian dalam antara bisep dan trisep di sepertiga tengah bahu sekiranya pendarahan timbul akibat luka di bahagian tengah dan bawah bahu, lengan bawah dan tangan. Tekanan pada titik tekanan dilakukan dengan bantuan empat jari tangan, membungkus bahu mangsa dari atas atau bawah.

Arteri axillary ditekan pada humerus di ketiak ketika pendarahan dari luka bahu di bawah sendi bahu. Tekanan ke titik tekanan arteri axillary dihasilkan dengan jari lurus dan tetap dengan kekuatan yang cukup pada arah sendi bahu. Dalam kes ini, bahagian sendi bahu mangsa harus dipegang dengan tangan yang lain..

Arteri femoral dimampatkan di bawah lipatan pangkal paha ketika pendarahan akibat luka di paha. Tekanan diberikan dengan penumbuk yang tetap dengan tangan yang lain, berat badan peserta pertolongan cemas.

4. Lenturan maksimum anggota badan pada sendi menyebabkan lenturan dan mampatan saluran darah, yang membantu menghentikan pendarahan. Kaedah ini cukup berkesan untuk menghentikan pendarahan. Untuk meningkatkan kecekapan, 1-2 pembalut atau pakaian yang digulung harus diletakkan di kawasan sendi. Selepas lenturan, anggota badan dipasang dengan tangan, beberapa putaran pembalut atau alat improvisasi (contohnya, tali pinggang seluar).

Sekiranya berlaku pendarahan dari luka di bahagian atas bahu dan kawasan subclavian, anggota badan atas dibawa ke belakang dengan lenturan pada sendi siku dan terpaku dengan pembalut atau kedua-dua tangan dibawa kembali dengan lenturan pada sendi siku dan ditarik satu sama lain dengan pembalut.

Untuk menghentikan pendarahan dari lengan bawah, roller dimasukkan ke dalam selekoh siku, anggota badan dilenturkan sebanyak mungkin di sendi siku dan lengan bawah terpaku pada bahu dalam kedudukan ini, misalnya, dengan tali pinggang.

Sekiranya berlaku kerosakan pada saluran kaki, kaki bawah dan fossa popliteal, beberapa pembalut atau roller tisu dimasukkan ke dalam yang terakhir, selepas itu anggota badan dibengkokkan pada sendi lutut dan terpaku pada kedudukan ini dengan pembalut.

Untuk menghentikan pendarahan sekiranya kecederaan paha, gulungan tisu atau beberapa pembalut diletakkan di lipatan pangkal paha, anggota bawah dibengkokkan pada sendi pinggul (lutut ditarik ke dada) dan terpaku dengan tangan atau pembalut.

5. Pengenaan hemostatic tourniquet boleh digunakan untuk pemberhentian sementara pendarahan arteri yang lebih lama. Untuk mengurangkan kesan negatif dari tourniquet pada anggota badan, ia harus digunakan sesuai dengan peraturan berikut.

1). Tourniquet hanya boleh digunakan untuk pendarahan arteri dengan kecederaan pada bahu dan paha.

2). Tourniquet mesti digunakan di antara luka dan jantung, sedekat mungkin dengan luka. Sekiranya tapak turniquet berada di sepertiga tengah bahu dan sepertiga bahagian bawah paha, tourniquet harus digunakan lebih tinggi.

3). Tourniquet tidak boleh digunakan pada badan telanjang, hanya di atas pakaian atau kain (pembalut).

4). Sebelum pemakaian, pucuk paha harus dililit pada anggota badan dan diregangkan.

lima). Pendarahan dihentikan oleh lawatan pertama (diperpanjang) turnamen, semua lawatan berikutnya (penetapan) ditumpangkan sehingga setiap tur berikutnya kira-kira separuh bertindih sebelumnya.

6). Tourniquet tidak boleh ditutup dengan pembalut atau pakaian, mis. mesti dilihat.

7). Waktu yang tepat untuk penerapan turnamen harus ditunjukkan dalam catatan, catatan itu harus diletakkan di bawah turnamet

lapan). Waktu maksimum pucuk palu pada anggota badan tidak boleh melebihi 60 minit pada musim panas dan 30 minit pada waktu sejuk.

sembilan). Setelah menggunakan tourniquet, anggota badan harus bergerak (tidak bergerak) dan terlindung (dibungkus) dengan menggunakan kaedah yang ada.

sepuluh). Sekiranya masa maksimum untuk menerapkan tourniquet telah tamat dan bantuan perubatan tidak tersedia, anda harus melakukan perkara berikut:

a) melakukan tekanan jari arteri di atas pucuk pucuk;

b) lepaskan pucuk pinggan selama 15 minit;

c) jika boleh, lakukan urutan ringan anggota badan, di mana pinggan mangkuk digunakan;

d) menggunakan tourniquet tepat di atas tempat pengenaan sebelumnya;

e) masa penggunaan semula maksimum - 15 minit.

Sebagai tunjuk ajar yang tidak tepat, anda boleh menggunakan kaedah improvisasi: jalinan, selendang, tali leher dan lain-lain yang serupa. Untuk menghentikan pendarahan, dalam kes ini, gelung dibuat dari bahan yang ditunjukkan, memutar sehingga pendarahan arteri berhenti atau melemah dengan ketara dengan bantuan objek tahan lama (logam atau batang kayu). Setelah mencapai penghentian pendarahan, batangnya dibalut ke anggota badan. Harness yang diperbaiki juga digunakan mengikut peraturan di atas..

Pertolongan cemas untuk mimisan

Sekiranya mangsa sedar, perlu duduk dengan kepalanya sedikit condong ke depan dan mencubit hidungnya di bahagian sayap hidung selama 15-20 minit. Dalam kes ini, anda boleh meletakkan sejuk di jambatan hidung. Sekiranya selepas waktu yang dinyatakan pendarahan belum berhenti, anda harus menghubungi ambulans, sebelum ketibaan anda mesti terus melakukan tindakan yang sama.

Sekiranya mangsa yang mengalami mimisan tidak sedarkan diri, berikan kedudukan lateral yang stabil, mengawal patensi saluran udara, hubungi ambulans.

Pendarahan kapilari

Kesihatan Pelajaran Kesihatan habits Tabiat buruk Alkohol • Kesan alkohol • Alkoholisme Merokok • Tembakau • Bahaya merokok • Remaja merokok • Berhenti merokok Dadah • Ketagihan ○ Pertolongan cemas Luka Kecederaan ○ Keselamatan Penyakit ○ Risiko Kecederaan Arus elektrik Bahan berbahaya Bahan terorisme kanak-kanak Bunuh diri ○ Keselamatan Keselamatan di atas es Kelakuan di jalan Kelakuan dalam alam Hidup safety Keselamatan lalu lintas Jalan raya • Pengangkutan • Peraturan lalu lintas pejalan kaki • Tanda lalu lintas • Ujian peraturan lalu lintas Kecemasan ○ Kecemasan teknogenik Kebakaran • Tindakan sekiranya berlaku kebakaran • Sinaran Kemalangan keselamatan kebakaran • Chernobyl ○ Kecemasan semula jadi Bencana alam Kebakaran hutan Banjir Gempa Letusan Gunung Berapi Pertahanan awam ○ Perlindungan ○ Pemulihan Ketenteraan ○ Senjata Senjata nuklear

4. Pertolongan cemas untuk pendarahan dalaman

Pendarahan ini boleh menyebabkan penyakit atau kecederaan pada organ dalaman. Ini sangat berbahaya kerana kehilangan darah tidak dapat dikawal. Selain itu, tidak ada sindrom kesakitan, memberi isyarat bahaya, sehingga pendarahan dalaman tidak dapat diketahui lama

Dan hanya apabila keadaan pesakit merosot dengan teruk, mereka memperhatikan ini

Pendarahan yang paling berbahaya adalah aliran keluar darah dari organ parenkim, yang biasanya tidak mempunyai rongga, dan di mana rangkaian arteri-vena berkembang dengan baik. Ini termasuk organ seperti paru-paru, pankreas, hati.

Kerosakan pada organ ini boleh menyebabkan pendarahan teruk. Praktikalnya tidak boleh berhenti dengan sendirinya, kerana saluran organ ini terpaku di dalam tisu dan boleh runtuh. Oleh itu, pertolongan cemas untuk pendarahan dari organ parenkim dilakukan dengan segera. Penyebab kehilangan darah jenis ini adalah trauma, penyakit berjangkit seperti tuberkulosis; kerosakan atau pecah tumor.

Pendarahan dari organ dalaman mungkin disertai dengan kemunculan secara bertahap gejala subjektif umum dan tanda objektif, iaitu:

  • kelemahan;
  • keadaan kesihatan yang tidak baik;
  • pening;
  • pengsan;
  • kekurangan minat dalam segala hal;
  • mengantuk;
  • kejatuhan tekanan;
  • pemutihan;
  • nadi cepat.

Tugas utama pertolongan cemas untuk pendarahan dari organ dalaman adalah mendesak pesakit ke hospital. Sebelum ambulans tiba, anda mesti:

  • Baringkan pesakit, beri rehat.
  • Sapukan sejuk ke perut atau dada, bergantung pada lokasi sumber pendarahan yang disyaki.
  • Anda boleh memasukkan ubat hemostatik (asid Aminokaproik, Vikasol).

Sekiranya pendarahan parenkim, dengan penurunan tekanan yang tajam, perlu mengangkat kaki pesakit di atas kawasan jantung sekitar tiga puluh hingga empat puluh sentimeter. Kawal pernafasan dan degupan jantung sepanjang masa. Sekiranya perlu, lakukan resusitasi. Pesakit tidak boleh diberi ubat penghilang rasa sakit atau ubat lain. Jangan memberi makanan dan air, membilas mulut dengan air adalah dibenarkan.

Dengan pertolongan cemas yang cepat dan betul untuk pelbagai jenis pendarahan, prognosisnya baik, pertolongan cemas yang cepat juga akan menyumbang kepada pemulihan mangsa yang lebih cepat.

Pertolongan cemas untuk pendarahan kapilari

Sekiranya anda mula berusaha menghentikan pendarahan tepat pada waktunya, ia tidak akan memakan banyak masa dan tidak memerlukan banyak usaha. Terdapat beberapa kaedah yang berkesan untuk mencegah kehilangan cecair badan. Untuk memilih cara yang betul untuk menyelesaikan masalah, anda perlu mempunyai idea umum mengenai semua kemungkinan.

Sebelum menggunakan cara untuk menghentikan darah, luka mesti dirawat dengan hidrogen peroksida. Ia adalah ubat yang mempunyai beberapa sifat penting. Pertama, ia meneutralkan tindakan bakteria dan kuman, mencegah jangkitan daripada berlaku. Kedua, ia menyempitkan saluran darah, dan darah akan berhenti lebih cepat..

Aplikasi pembalut

Penggunaan pembalut tekanan adalah teknik yang paling biasa digunakan untuk membantu menghentikan pendarahan kapilari dengan cepat dan berkesan. Untuk mengetahui cara menggunakan pembalut pada luka, anda tidak perlu menyelesaikan kursus khas, anda hanya perlu mencubanya sekali dan kemahiran akan dikembangkan secara automatik, kerana ini adalah cara yang mudah dan senang. Pertolongan cemas yang diberikan kepada orang yang menderita akan menghilangkan masalah sepenuhnya.

Urutan menggunakan pembalut tekanan:

  1. Pertama sekali, tempat kecederaan, dari mana darah mengalir, mesti dinaikkan sehingga berada di atas paras jantung. Sekiranya ini adalah tangan, cukup untuk mengangkatnya, dan jika kaki, anda perlu meletakkan mangsa di permukaan rata dan cuba memperbaikinya lebih tinggi.
  2. Seterusnya, anda perlu memproses luka dengan menggunakan ubat-ubatan yang dinyatakan di atas, dan kemudian tutup luka dengan kain pembalut dan bulu kapas. Sekiranya anda mempunyai kemampuan dan akses ke farmasi, lebih baik menggunakan tisu steril yang direka khusus untuk rawatan luka.
  3. Selepas itu, perlu membalut tempat pendarahan dengan pembalut yang ketat atau kain panjang untuk membatasi aliran darah dari luka..

Harness overlay

Tourniquet yang menghentikan darah untuk menghilangkan pendarahan kapilari sangat jarang digunakan, kerana ini adalah kaedah radikal dan digunakan untuk luka yang lebih serius. Walau bagaimanapun, ini adalah kaedah yang cukup cekap, jadi ada baiknya mengetahui cara melakukannya..

Selalunya, tourniquet adalah tiub berongga getah yang meregang dengan baik dan mudah diikat. Penggunaan pembalut seperti itu dilakukan dalam urutan tertentu:

  1. Adalah perlu untuk membetulkan urat kaki di badan di atas tempat luka, setelah meletakkan serbet steril atau sehelai tisu bersih di bawahnya.
  2. Tiub getah dililit pada bahagian badan dalam dua putaran dan diikat dalam satu simpul. Ini cukup untuk membetulkan turnamet dengan selamat..
  3. Selembar kertas mesti diletakkan di bawah tiub, di mana anda perlu menulis masa permohonan turniquet, ketika pertolongan cemas diberikan. Selepas 1-1.5 jam, ia perlu dilonggarkan untuk meneruskan aliran darah sepenuhnya. Sekiranya bahagian badan dipindahkan untuk jangka masa yang lebih lama, ia boleh menyebabkan bengkak dan lebam..

Menghentikan pendarahan kapilari dalam keadaan tidak bersih

Kadang-kadang luka atau luka berlaku dalam keadaan seperti itu apabila tidak mungkin untuk merawat luka dengan agen antiseptik dan menggunakan pembalut atau pucat, tetapi pertolongan cemas masih harus diberikan kepada mangsa. Kemudian, untuk menyelesaikan masalah, anda perlu menggunakan kaedah yang ada di tangan.

Sekiranya tidak mungkin merawat luka dengan hidrogen peroksida atau iodin, penting untuk membilasnya dengan sekurang-kurangnya air bersih. Mengeluarkan kotoran dan debu secara menyeluruh akan mengurangkan kemungkinan jangkitan memasuki aliran darah, walaupun kaedah ini tidak sepenuhnya berkesan.

Selepas rawatan, luka perlu ditutup atau diperbaiki dengan sesuatu. Sekiranya terdapat tanaman pisang yang berdekatan, anda boleh menggunakan kaedah lama yang telah terbukti ini. Lembaran juga mesti dibilas terlebih dahulu dan sedikit berkerut sehingga mula mengeluarkan jus. Ini juga jenis pembasmian kuman luka..

Sekiranya tidak mungkin menutup luka dengan serbet, bulu kapas, pembalut atau pelekat, anda perlu menggunakan sehelai kain bersih atau sapu tangan. Setelah memasang bahan pada permukaan kulit yang rosak, anda perlu menaikkan bahagian badan di atas paras jantung dan tunggu sehingga pendarahan berhenti sepenuhnya. Kaedah ini adalah alternatif yang baik sehingga pertolongan cemas dapat diberikan dalam keadaan kebersihan..

Lebih banyak mengenai topik "Pertolongan cemas. Menghentikan pendarahan ":

Hari Pertolongan Cemas

Pada 18 Julai 2015, Taman Sokolniki akan menjadi tuan rumah bagi perayaan Hari Pertolongan Cemas Kota Moscow - acara penting sosial yang bertujuan untuk mempromosikan pengetahuan dan kemahiran praktikal dalam pertolongan cemas di kalangan orang dewasa dan belia, yang telah diadakan selama empat tahun oleh ARIBRIS dengan kerjasama dengan Palang Merah Rusia. Program percutian dirancang: Sektor "A": latihan dalam menyediakan pertolongan cemas menggunakan kursus tradisional menggunakan manekin...

masalah sekolah dan perubatan

Bahagian: Situasi... (jika anak itu neokazoli di sekolah di bilik perubatan pertolongan cemas). Tuhan! Mengapa pulang jika ada mimisan? Sekiranya saya menghantar semua orang pulang dengan mimisan setiap kali...

Mengenai harga pingat dan skor purata

Pertolongan cemas termasuk menghentikan pendarahan, pernafasan buatan - tetapi bagaimana jika anda tidak bernafas? Menumbuk di bahagian belakang jika tersedak; teh panas, jika tergigit, fiksasi anggota badan dengan beberapa jenis ski, jika patah akan dipindahkan.

Peraduan Pesta Ulang Tahun Disney Channel!

31 Disember 2012 Disney Channel akan menyambut ulang tahun pertamanya di udara Rusia. Untuk menghormati acara ini, pertandingan untuk seluruh keluarga akan diadakan di laman web saluran dari 5 hingga 28 Disember. 10 pemenang, yang dipilih oleh penonton, akan diberikan foto keluarga dalam video perayaan Disney Channel! Hanya dalam setahun penyiaran, Disney Channel memenangi hati berjuta-juta keluarga Rusia, dan pahlawan program saluran itu jatuh cinta kepada penonton dari semua peringkat usia. Sebagai penghormatan…

apa yang perlu dilakukan sekiranya anda memotong jari dengan teruk

Saya faham apa yang diperlukan bukan di forum ini, tetapi di sini mereka akan menjawab dengan lebih pantas.
memotong jari saya dengan teruk memotong pad hampir separuh.
darah berhenti dengan menggunakan pembalut di bawah.
sekarang apa yang perlu dibuat.
perlu membalut atau tidak.
sesuatu untuk memburuk-burukkan.
anda perlu membersihkan darah beku.
sesuatu yang saya keliru.

Kanak-kanak akan diajar untuk membantu dengan serangan panas dan gigitan

Mereka akan mengajar anda asas-asas menghentikan pendarahan. Di samping itu, dalam rangka projek, risalah disediakan khas dan diterbitkan mengenai topik pertolongan cemas yang paling relevan..

Berdarah

Tolonglah. Kelab. Album gambar. Dan sebelum ini dia menjalani rawatan diagnostik terpisah (RDV), ini adalah diagnosis endometrium dan sebagai cara untuk menghentikan pendarahan secara mekanikal ?

Menstruasi tidak berhenti, minggu kedua

Tolonglah. Kelab. Album gambar. Terdapat subjek untuk menghentikan pendarahan, sayangnya saya tahu banyak tentangnya, tetapi sekurang-kurangnya saya tahu bahawa saya mempunyai endometriosis dan mempunyai polip kecil, duroa tumbuh menjadi sangat besar (semua WFD "takut" dan menarik kucing dengan ekor).

Janine

Tolonglah. Kelab. Album gambar. Saya membaca bahawa terdapat pendarahan terobosan pada pek kedua. Dan di sini pakej pertama tidak berakhir dengan cara apa pun.

Soalan telah muncul...

Undian. Soalan Lazim. Tolonglah. Kelab. Album gambar. Pada kesempatan pertama, kehamilan seperti itu diselesaikan dengan operasi Sekiranya berlaku pendarahan dari saluran kemaluan, bersalin dengan pembedahan caesar sebagai kecemasan.

menggaru hidung saya teruk!

Tolonglah. Kelab. Album gambar. Saya bercakap sebagai doktor, orang yang mudah terkena mimisan dan ibu kepada anak perempuan yang terdedah kepada mimisan :)) 23.10.2006 18:19:33, Lyubimitsa Klappa.

hidung berdarah

Tolonglah. Kelab. Album gambar. Hanya ada satu cara untuk menghentikan pendarahan - jangan membuang kepalanya ke belakang, lap kapas dengan peroksida Ketika ahli neuropatologi melihat gambar otak, perkara pertama yang dia tanyakan adalah sama ada anak itu mimisan.

Rawatan pendarahan arteri

Terapi untuk pendarahan dari saluran arteri terdiri daripada penutupan awal kawasan badan yang rosak. Dalam proses perawatan, obat dapat digunakan, sifat farmakologinya adalah untuk merangsang peningkatan pembekuan darah, dan juga kompleks mineral vitamin.

Jenis ubat terakhir dimasukkan ke dalam tubuh pesakit semasa tempoh pemulihan untuk memulihkan daya hidup setelah kehilangan darah yang banyak..

Ubat-ubatan

Ubat untuk pendarahan arteri hanya digunakan dalam beberapa minit pertama ketika pesakit bersiap untuk menjalani pembedahan. Untuk ini, tisu hemostatik "Koletex" digunakan..

Mereka diresapi dengan komposisi penyelesaian antiseptik dan hemostatik yang bertindak dari saat pertama penggunaannya. Sebaik sahaja pesakit memasuki jabatan kecemasan, permukaan luka diketam, dan secara langsung tapak pembuluh arteri yang rosak dengan bantuan serbet hemostatik.

Gumpalan darah pertama mula terbentuk dalam masa 40 saat. selepas menangkis luka. Pendarahan arteri yang mengalir berhenti selama 3 minit. selepas pembungkusan yang ketat. Selepas itu, pesakit mendapat rawatan pembedahan sepenuhnya. Kos purata tisu hemostatik Koletex adalah 120-150 rubel. untuk 1 helai.

Setelah semua tindakan yang bertujuan untuk menghilangkan pendarahan telah selesai, manipulasi terapi dilakukan untuk memulihkan badan dan mencegah kejutan buasir.

Untuk ini, ubat berikut boleh digunakan:

plasma dan albumin yang baru dibekukan - diberikan secara intravena dengan menetapkan penitis;

penyelesaian fisiologi dengan penambahan kepekatan glukosa 5% - penitis intravena diletakkan;
pemindahan darah dari penderma darah yang serasi;

Dopamine, Epinefrin, dan Norepinephrine adalah ubat vasokonstriktor yang ditunjukkan untuk disuntik ke dalam sistem peredaran darah sejurus selepas operasi untuk menstabilkan tekanan darah;

Trental, Heparin, Curantil - ubat yang meningkatkan sifat reologi sel darah, yang sangat penting untuk kekurangannya setelah kehilangan darah.

Dos ubat-ubatan dan produk darah di atas, serta tempoh pemberiannya, ditentukan secara eksklusif oleh pakar bedah atau ahli hematologi..

Dalam kes ini, rejimen rawatan dikembangkan secara individu berdasarkan berapa banyak darah arteri yang hilang. Keadaan pesakit semasa, petunjuk tekanan darah, kehadiran penyakit bersamaan, serta usia pesakit diambil kira.

Kaedah tradisional

Pendarahan arteri terlalu serius patologi vaskular. Oleh itu, ubat tradisional dalam kes ini tidak berkesan. Tidak digalakkan menggunakan resep ubat alternatif untuk menghentikan kehilangan darah arteri, kerana ini boleh menyebabkan kematian awal.

Kaedah lain

Ubat adalah kaedah tambahan untuk menghentikan kehilangan darah arteri. Kaedah terapi utama untuk memulihkan fungsi normal sistem kardiovaskular adalah melakukan operasi pembedahan..

Ia dilakukan seperti berikut:

  1. Setelah pembungkusan awal permukaan luka dengan agen hemostatik, pesakit dibawa ke bilik operasi.
  2. Pakar anestesiologi menyuntik anestetik tempatan di kawasan luka terbuka.
  3. Doktor yang beroperasi dengan bantuan penjepit pembedahan menghentikan bahagian arteri yang musnah.
  4. Jahitan bahagian kapal utama yang rosak dilakukan.
  5. Rawatan tisu lembut dengan penyelesaian antiseptik.
  6. Permukaan luka terbuka dijahit dengan bahan jahitan steril.

Setelah menyelesaikan prosedur pembedahan, pesakit dipindahkan selama 3 hari ke unit rawatan rapi, di mana dia menerima rawatan dengan ubat-ubatan dan produk darah untuk mencegah timbulnya kejutan hemoragik. Selepas masa yang ditentukan, jika tidak ada komplikasi, pesakit akan menjalani pemulihan lebih lanjut di wad umum.

Cara mengenali pendarahan kapilari dan memberi pertolongan cemas

Pendarahan kapilari adalah perkara biasa. Ia kurang berbahaya daripada vena dan arteri. Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa anda tidak perlu mengetahui tentang ciri dan kaedah penyediaan pertolongan cemasnya..

Sebab, tanda ciri dan gejala pendarahan kapilari

Sekiranya integriti kapilari dilanggar, darah akan mengalir keluar. Ia boleh berlaku akibat kerosakan pada kulit, otot, selaput lendir.

Dengan pendarahan kapilari, sejumlah kecil darah mengalir keluar, tidak ada denyutan yang diamati, kerana tekanan pada pembuluh ini minimum.

Biasanya, pendarahan seperti itu terhenti dengan sendirinya akibat pengaktifan proses pembekuan darah, oleh itu ia tidak menimbulkan ancaman serius bagi seseorang. Namun, akibat kecederaan serius, ia boleh menjadi agak luas dan tidak menyenangkan..

Terdapat beberapa sebab penampilannya:

  1. Akibat kecederaan:
    • haba - luka bakar;
    • mekanikal - luka, lecet.
  2. Kerana gangguan pembekuan (koagulopati):
    • Penyakit Verlhof (thrombocytopenic purpura) - kecenderungan pendarahan kerana penurunan tahap platelet dalam darah (lebih banyak lagi: https://krasnayakrov.ru/organizm-cheloveka/chto-takoe-bolezn-verlgofa-kak-ee-raspoznat.html) ;
    • hemofilia adalah penyakit keturunan yang dicirikan oleh gangguan pembekuan;
    • Penyakit von Willebrand - pendarahan spontan berkala kerana peningkatan kebolehtelapan vaskular.
  3. Kerana perubahan patologi dalam badan, ketika dinding saluran darah rosak di seluruh tubuh:
    • pelbagai tumor;
    • proses keradangan purulen pada kulit dengan lesi vaskular;
    • aterosklerosis;
    • tisu nekrotik berubah akibat pelbagai penyakit;
    • gangguan hormon.

Pendarahan kapilari boleh:

  • luaran, apabila darah dilepaskan di luar;
  • dalaman, jika darah mengalir dari organ dalaman yang rosak (perut, usus, rahim, dll.) di rongga badan.

Tanda utama pendarahan dari kapilari adalah bahawa darah dilepaskan secara merata ke seluruh permukaan luka atau dalam tetesan lemah yang kecil.

Meja kapilari, arteri atau vena

Jenis pendarahanTanda-tanda
KapilariDarah mengalir keluar dengan perlahan, tanpa denyutan, warna merah.
ArteriDarah yang keluar dari warna merah cerah, mengalir keluar dalam aliran berdenyut atau air pancut ketika arteri besar pecah.
VenousDarah gelap, pendarahan banyak, berterusan, dengan kerosakan pada urat besar, darah mengalir keluar dalam aliran, tetapi tanpa denyutan.

Cara memberi pertolongan cemas dengan betul

Penjagaan kecemasan untuk sebarang pendarahan bertujuan menghentikannya. Tindakan utama adalah pengenaan pembalut yang ketat dan penggunaan selsema untuk mengurangkan saluran darah dan mengurangkan rasa sakit.

Sekiranya cedera ringan, cukup untuk merawat lelasan atau calar dengan antiseptik (sebaiknya larutan hidrogen peroksida 3%) dan menggunakan plaster bakterisida.

2 Tanda

Dengan kehilangan darah, seseorang mempunyai gejala umum berikut:

  • dahaga;
  • pening;
  • kelemahan, mengantuk;
  • perasaan berdebar-debar dan sesak nafas.

Dengan kehilangan darah yang teruk, kesan berikut akan muncul:

  • pucat kulit;
  • dyspnea;
  • peningkatan kadar jantung;
  • peluh sejuk;
  • gangguan kencing;
  • nadi cepat dan lemah;
  • kejatuhan tekanan;
  • kemerosotan kesedaran sehingga kehilangannya.

2.1 Luar

Untuk semua jenis pendarahan luaran, gejala yang biasa berlaku adalah adanya luka atau kerosakan pada kulit atau selaput lendir dan pendarahan yang kelihatan dari itu. Namun, wataknya berbeza-beza bergantung pada jenis kapal.

Pendarahan kapilari ditutup dengan kerak darah kering

Pendarahan kapilari adalah yang paling kerap, kerana ia berlaku dengan sebarang kecederaan dan kerosakan dengan pelanggaran integriti kulit. Jenis ini dicirikan oleh aliran darah seragam yang tidak kuat, yang biasanya berhenti dengan sendirinya. Kesukaran tidak timbul sama ada dalam diagnosis keadaan atau dalam rawatan. Kes yang luar biasa adalah apabila seseorang mempunyai luka dangkal yang luas yang, jika tidak ada rawatan perubatan, dapat menyebabkan kehilangan darah yang besar..

Penyebab pendarahan vena adalah luka dalam dari pelbagai ukuran dan kecederaan dangkal yang mengganggu integriti urat intermuskular dan saphenous. Mereka dapat dikenali oleh intensitas aliran darah, yang sulit dihentikan, kerana terdapat aliran darah yang berterusan melalui vena. Darah mempunyai warna gelap, pencurahannya dapat dihentikan dengan menekan saluran darah yang rosak di bawah luka.

Pendarahan vena sangat berbahaya dan oleh itu memerlukan rawatan perubatan segera. Dalam masa yang singkat, seseorang boleh kehilangan sejumlah besar darah. Hanya dalam kes yang jarang berlaku pendarahan vena berhenti dengan sendirinya. Luka dangkal berdarah kurang kuat, dan jika urat dalam rosak, pendarahan besar berlaku.

Kapal arteri terletak lebih dalam, kerana pencurahannya jarang berlaku. Sebagai peraturan, letupan, luka letupan ranjau dan tembakan boleh mencetuskan pendarahan arteri. Dalam persekitaran rumah tangga, kerosakan seperti itu hanya dapat diperoleh dengan benda yang sangat tipis dan tajam..

Pendarahan arteri dicirikan oleh pendarahan darah merah yang kuat dan berdenyut. Kehilangan darah tidak dapat dihentikan oleh tekanan normal di atas atau di bawah luka.

Sebagai peraturan, dengan pendarahan arteri, seseorang dengan cepat kehilangan banyak darah, yang menyebabkan kejutan. Dengan pecahnya arteri, darah dalam jumlah peredaran penuh dapat mengalir hanya dalam 1 minit. Oleh itu, kecederaan seperti itu memerlukan bantuan segera..

2.2 Pendam dan Dalaman

Bergantung pada penyetempatan pendarahan laten, gejala dan tanda ciri ditetapkan.

Paru-paruSemasa batukMerah terang, berbusa
PerutDari mulutCoklat (kerana interaksi dengan jus gastrik), mungkin mempunyai gumpalan
UsusDari saluran dubur dengan tinja sekiranya berlaku pendarahan sederhana dan tanpa mengira pengosongan usus sekiranya berlaku kehilangan darah yang kuatCoklat gelap / hitam, likat
Ginjal dan saluran kencingDengan membuang air kecilWarna merah (bata hingga coklat), mempunyai gumpalan dan kepingan kain
RektumDengan najis semasa buang air besarScarlet, jatuh
Rahim dan alat kelaminSemasa dan tidak kira haidMerah, bersilang dengan selaput lendir rahim

Jadual serupa boleh dibuat untuk pendarahan dalaman. Perbezaannya dari yang tersembunyi ialah darah tidak keluar. Penyetempatan kehilangan darah dapat dikenali dengan ciri khasnya.

Kehilangan atau kekeliruan kesedaran, gangguan pergerakan tempatan, koma

Sakit di perut, loya dan muntah; ketegangan otot di dinding perut

Sakit di kawasan dada, sesak nafas

Bengkak pada sendi, sakit pada palpasi dan pergerakan

Jenis pendarahan

Ventrikel otak
Rongga perut
Rongga pleura
Rongga sendi
Bergantung pada jenis kapal yang rosak:
PandanganBagaimana rupanya?Ciri
  1. Pendarahan arteri
Warnanya berwarna merah tua. Darah mengalir keluar dalam aliran berdenyut, dengan cepat, di bawah tekanan. Kadar kehilangan darah yang tinggi.
  1. Pendarahan vena
Darah bunga sakura. Aliran darah yang berterusan, sekata tanpa denyutan. Kadar pendarahan kurang berbanding dengan arteri.
  1. Pendarahan kapilari
Ia berlaku akibat kerosakan pada kapilari, urat kecil dan arteri. Permukaan luka berdarah. Pendarahan tidak begitu teruk seperti pendarahan arteri atau vena.
  1. Pendarahan parenkim
Ia berlaku kerana kerosakan pada organ dalaman, seperti: hati, limpa, paru-paru, ginjal. Sama dengan pendarahan kapilari, tetapi menimbulkan ancaman yang lebih besar bagi kesihatan.
Bergantung pada penyebab yang menyebabkan pembebasan darah dari tempat tidur vaskular:
1. Hemorrhagia per rhexinPendarahan akibat kerosakan mekanikal pada dinding kapal. Paling kerap.
2. Haemorrhagia per diabrosinPendarahan akibat ulserasi atau pemusnahan dinding vaskular dalam proses patologi (proses keradangan, kerosakan tumor, peritonitis, dll.).
3. Haemorrhagia per diapedesinPendarahan akibat pelanggaran kebolehtelapan dinding vaskular. Peningkatan kebolehtelapan dinding lebih kerap berlaku dalam keadaan berikut: penurunan vitamin C dalam badan, vaskulitis hemoragik, demam merah, uremia, sepsis, dll.
Berkaitan dengan persekitaran luaran
Pendarahan luaranDarah mengalir dari luka ke persekitaran luaran.
Pendarahan dalamanDarah dituangkan ke rongga dalaman badan, ke dalam lumen organ berongga, dan tisu. Pendarahan seperti itu terbahagi kepada rahsia dan tersembunyi. Eksplisit: darah, walaupun dalam bentuk yang diubah, tetapi setelah masa tertentu muncul di luar Contoh: pendarahan gastrik - muntah atau najis dengan darah (melena); Tersembunyi: darah dituangkan ke dalam pelbagai rongga dan tidak dapat dilihat oleh mata (ke rongga dada, ke rongga sendi, dll..
Menjelang masa kejadian
Pendarahan primerPendarahan berlaku dengan segera pada masa kecederaan apabila kapal rosak.
Pendarahan sekunderPeruntukkan: pendarahan awal dan lewat. Permulaan awal dari beberapa jam hingga 4-5 hari selepas kecederaan. Sebab-sebab: tergelincirnya benang dari kapal yang dikenakan semasa operasi utama, pembilasan trombus dari kapal dengan peningkatan tekanan, mempercepat aliran darah atau penurunan nada kapal. Yang lewat muncul selepas 4-5 hari atau lebih, selepas kerosakan. Ini biasanya dikaitkan dengan pemusnahan dinding vaskular akibat perkembangan jangkitan pada luka..
Dengan aliran
Pendarahan akutPendarahan berlaku dalam jangka masa yang singkat.
Pendarahan kronikPendarahan berlaku secara beransur-ansur, dalam bahagian kecil.
Dengan keterukan
MudahJumlah kehilangan darah adalah 500-700 ml;
Rata-rataKerugian 1000-1400 ml;
BeratKehilangan 1.5-2 liter;
Kehilangan darah secara besar-besaranKerugian lebih daripada 2000 ml; Kehilangan darah satu kali sekitar 3-4 liter dianggap tidak sesuai dengan nyawa.

Kesalahan biasa dalam pertolongan cemas untuk pendarahan

Pertimbangkan kesilapan apa yang paling sering dilakukan orang ketika memberikan pertolongan cemas untuk pendarahan.

Dengan kuat
untuk kehilangan darah, kesilapan utama adalah penggunaan segera tourniquet. Data itu
peranti hanya boleh digunakan sebagai jalan terakhir. Apabila bertindih, anda perlu
gunakan lapisan lembut, seperti pakaian mangsa. Superimpose
tourniquet hendaklah berada di atas tempat luka dan sedekat mungkin.

Bila
Semasa pendarahan dari hidung, kepala sering tersilap terkeluar ke belakang. DALAM
dalam keadaan seperti itu, anda perlu memiringkan kepala mangsa sedikit ke hadapan
darah mengalir, dan cubit hidung dengan jari sedikit di atas lubang hidung secara maksimum
10 min. Kemudian pesakit harus ditawarkan untuk mengeluarkan darah, sejak, sekali masuk
perut, ia mampu memprovokasi muntah. Sekiranya kehilangan darah belum berhenti
selepas 15 minit, masukkan turunda bulu kapas. Dalam keadaan serupa, mangsa
harus segera dibawa ke kemudahan perubatan.

Bila
menggunakan tourniquet, tindakan berikut paling sering dilakukan secara salah:

  • gunakan alat semasa darah mengalir dari urat dan kapilari;
  • digunakan pada kulit yang telanjang;
  • memohon dari kecederaan;
  • pengetatan lemah atau berlebihan;
  • memasang hujung peranti dengan teruk;
  • Terlupa menulis nota sampul
  • gunakan lebih dari 2 jam;
  • letakkan pembalut di atas atau pakai pakaian.

Cara memberi pertolongan cemas untuk pendarahan kapilari?

Bahan-bahan tersebut diterbitkan untuk tujuan maklumat sahaja, dan bukan merupakan preskripsi untuk rawatan! Kami mengesyorkan agar anda berjumpa dengan pakar hematologi di hospital anda!

Pengarang bersama: Natalya Markovets, ahli hematologi

Kapilari adalah saluran darah mikro yang terletak sangat dekat dengan permukaan kulit dan selaput lendir. Sebarang kerosakan mekanikal pada kulit (calar, lecet) menyebabkan pendarahan kapilari. Kehilangan darah yang banyak dengan trauma seperti itu tidak mungkin berlaku. Bahaya utama di sini adalah kemungkinan jangkitan oleh mikroorganisma patogen..

Cara mengenal pasti pendarahan kapilari?

Ciri-ciri pendarahan kapilari

Mari kita perhatikan secara terperinci apa yang menjadi ciri kehilangan darah ini:

  • Darah muncul sama rata di seluruh permukaan lecet, calar, dll..
  • Keamatan pendarahan adalah minimum, ia tidak mempunyai watak yang jelas.
  • Warna cecair biologi berwarna merah cerah.
  • Tidak ada denyutan semasa pendarahan.

Pertolongan cemas untuk pendarahan kapilari (potong jari)

Dengan syarat keadaan umum badan adalah normal, trombosis permukaan pendarahan segera berlaku dan kehilangan darah berhenti. Walau bagaimanapun, keadaan yang mengancam kesihatan juga boleh berlaku. Tanda-tanda berikut menunjukkan bahawa rawatan pra-perubatan dan perubatan mungkin diperlukan untuk pendarahan kapilari:

  • Hipovitaminosis terwujud.
  • Lesi yang ketara pada kulit.
  • Sebarang pelanggaran proses pembekuan darah.
  • Sekiranya bacaan tekanan darah meningkat dengan ketara.
  • Penyakit dan patologi serius (contohnya, penyakit kuning, sepsis, barah, dll.).

Kami sebelumnya telah menulis mengenai pertolongan cemas untuk pendarahan vena dan mencadangkan penanda buku artikel ini.

Pendarahan selepas bersalin adalah proses fisiologi. Pelepasan dari alat kelamin wanita berlangsung selama beberapa minggu. Dalam beberapa kes, pendarahan berlaku hingga 6 minggu setelah melahirkan - ini juga merupakan varian norma..

Dalam keadaan seperti itu, sangat penting untuk memilih cara yang tepat untuk menghentikan kehilangan darah. Mari kita perhatikan secara terperinci apa yang harus dilakukan untuk berjaya menghentikan pendarahan kapilari

Pertolongan cemas kepada mangsa

Menghentikan pendarahan kapilari (dalam kes ini, misalnya, pes tomato)

Secara amnya, anda tidak perlu risau tentang cara menghentikan pendarahan dengan kerosakan kulit jenis ini..

Apa yang perlu dilakukan dengan kehilangan darah jenis ini bergantung pada keadaan, sifat kecederaan dan keadaan umum pesakit. Sebagai peraturan, dalam kes seperti itu, gunakan pembalut tekanan. Sekiranya pendarahan jenis kapilari telah dikenalpasti, langkah demi langkah pertolongan pertama adalah seperti berikut:

  1. Kawasan kulit yang rosak harus dibasuh dengan larutan antiseptik. Sebagai usaha terakhir, anda boleh membilas luka dengan air rebus..
  2. Seterusnya, anda perlu menggunakan pembasmi kuman.

Pendarahan, tanpa mengira kadar kehilangan darah, adalah keadaan mendesak yang memerlukan rawatan perubatan segera. Setiap orang harus mengetahui tahap dan kaedah memberi pertolongan cemas kepada seseorang yang mengalami tanda-tanda kehilangan darah.

Penting untuk mempunyai masa untuk menghentikan pendarahan sekurang-kurangnya untuk waktu yang singkat sebelum kedatangan doktor

Setelah melakukan manipulasi di atas, anda boleh mula menggunakan pembalut tekanan. Ini dilakukan dengan cara ini:

  • Sekiranya lesi dalam bentuk rongga, maka tampon harus dibentuk dari pembalut steril dan disapukan ke permukaan.
  • Sekiranya luka itu cetek, maka anda boleh menggunakan serbet steril khas, yang digunakan pada beberapa lapisan.
  • Apabila kehilangan darah berterusan, pembalut atau gulungan kapas harus digunakan.
  • Di atas kawasan yang terjejas dibalut rapat.

Sebelum ini, kami sudah menulis mengenai pertolongan cemas untuk pendarahan paru dan mengesyorkan penanda buku artikel ini.

Memohon pembalut tekanan

Ubat yang paling biasa untuk merawat luka adalah alkohol perubatan, hidrogen peroksida, yodium, atau hijau terang. Tetapi anda juga boleh menggunakan penyelesaian Septil, Hemostab, Capilor, chlorhexidine atau calendula tincture.

Pertolongan cemas untuk pendarahan kapilari sangat mudah dan tidak memerlukan kemahiran atau kebolehan khas. Tetapi penghantaran tepat pada masanya memainkan peranan penting. Sekiranya kecederaan berlaku di lapangan dan tidak ada alat pertolongan cemas di tangan, anda sekurang-kurangnya mesti membilas kawasan yang rosak dengan air bersih. Tetapi hanya perlu memproses kerosakan kecil secepat mungkin..


Artikel Seterusnya
Prolaps injap mitral: berbahaya atau selamat?