Apakah fungsi atrium kanan?


Jantung adalah salah satu organ penting tubuh manusia. Hanya ciri-ciri kerja organ minyak dan struktur yang memungkinkan untuk memberi nutrien sepenuhnya untuk tisu organ dan sistem. Organ adalah otot yang terdiri daripada tiga lapisan: endokardium, miokardium, epikardium. Yang pertama dan terakhir adalah lapisan nipis yang menutupi miokardium (sekumpulan serat otot berlarut) dari dalam dan luar. Jantung mengandungi empat ruang, di antaranya adalah ventrikel kiri dan kanan, serta atria kiri dan kanan. Setiap kamera menjalankan fungsi pentingnya sendiri. Mereka dipisahkan antara satu sama lain menggunakan septa ventrikel kanan dan interatrium. Terdapat injap yang menghalang aliran balik darah. Struktur anatomi yang kompleks membolehkan anda mengepam darah secara berterusan, memberikan nutrien ke semua organ dan sistem tubuh manusia.

Beban fungsional atrium kanan

Atrium kanan manusia terletak di sebelah kanan di hadapan organ. Ini menyerupai bentuk kubus yang tidak teratur. terdapat lubang pada bahagian atas kamera. Di bahagian yang diperluas terdapat persimpangan dengan kapal vena yang besar. Vena cava unggul juga mengalir ke PN, yang mengumpulkan aliran darah dari bahagian seperti:

  • kepala;
  • leher;
  • anggota badan atas;
  • dinding batang.

Dari bahagian bawah, PN menyambung ke ventrikel kanan. Komunikasi antara ruang disebabkan oleh bukaan, di mana terdapat injap tricuspid. Risalah injap adalah plat berserat. Fungsi utama injap adalah untuk mencegah aliran balik darah dari ventrikel ke atrium. Kehadiran filamen tendon dan ciri struktur injap tidak membenarkan dinding terbuka ke rongga ruang PP. Fungsi utama atrium kanan adalah untuk menyimpan darah yang masuk dari urat. Terlalu banyak pengisian rongga dicegah dengan meregangkan dinding ruang.

Di luar, ia diliputi oleh lapisan epikardium, yang menyelimuti seluruh jantung dalam kantung. Dari bahagian dalam, serat otot dilapisi dengan lapisan endokardium yang sangat nipis, yang mengulangi seluruh tisu. Sebahagian besar permukaan dalaman PP mempunyai struktur yang halus. Ciri-ciri tulang rusuk dapat dilihat di kawasan dinding anterior, serta di dekat telinga. Struktur ini muncul kerana adanya tisu otot sisir.

Telinga berfungsi sebagai takungan darah dan juga berfungsi sebagai ruang semasa sistol ventrikel. Telinga, pada gilirannya, mempunyai aktiviti reseptor, yang memungkinkannya mengambil bahagian semasa pengecutan otot jantung. Di dekat telinga terdapat bukaan atrioventrikular, dengan bantuan ventrikel dan atrium berkomunikasi. Atria kiri dan kanan dipisahkan oleh septum, di mana terdapat fossa kecil, ditutup oleh membran penghubung. Fossa ini sebelumnya merupakan lubang yang berfungsi untuk peredaran janin sebelum kelahiran bayi dalam kandungan. Selepas kelahiran, beban berfungsi hilang dan lubang ditutup, meninggalkan fossa di tempatnya. Kira-kira 25% penduduk didiagnosis mengalami cacat septum atrium kerana bukaan tidak ditutup dengan betul. Diagnosis adalah "tetingkap bujur". Kecacatan seperti itu mungkin tidak menimbulkan masalah sama sekali, dan di masa depan dapat menjadi risiko terkena serangan jantung atau embolisme paradoks..

Kepentingan atrium kanan

Atrium kanan manusia, kerana struktur anatominya, membolehkan aliran darah berterusan setelah penguncupan ventrikel. Dicapai kerana aspek berikut:

  1. Terdapat aliran darah vena yang berterusan, sehingga dinding ruang cukup tipis, yang memungkinkan organ meregangkan dan mencegah ruang dari meluap dan meningkatkan tekanan;
  2. Dinding atrium kanan mempunyai lapisan tisu otot yang nipis. Ciri ini tidak membenarkan ruang berkontraksi sepenuhnya, yang juga menyediakan aliran darah vena transit;
  3. Kontraksi, pada gilirannya, sangat lemah, yang menghalang aliran balik darah, tidak mengganggu perjalanannya yang betul;
  4. Peredaran berterusan juga terjamin dengan ketiadaan injap masuk di vena cava ostia. Untuk membukanya, tekanan yang lebih tinggi diperlukan, yang tidak ada di bahagian ini;
  5. Kehadiran reseptor isipadu atrium memainkan peranan penting dalam menjaga aliran darah. Ini termasuk baroreceptor tekanan rendah. Tugas mereka adalah menghantar isyarat ke hipotalamus apabila tekanan di bahagian ini menurun. Hipotalamus bertindak balas pada gilirannya dengan melepaskan vasopressin. Semasa pengecutan ventrikel, tekanan meningkat.

Fungsi atrium kanan di atas memberikan aliran dan peredaran darah yang berterusan. Sekiranya tekanan tidak meningkat secara berkala, terima kasih kepada baroreceptors, maka aliran darah akan tersentak, dan tidak berterusan.

Fungsi jantung

Sebelum menerangkan fungsi organ utama sistem jantung dan vaskular manusia - jantung, perlu secara ringkas memikirkan strukturnya, kerana jantung bukan sahaja "organ cinta", tetapi juga melakukan fungsi terpenting untuk menjaga fungsi penting organisma secara keseluruhan.

Hati - data anatomi


Jadi, jantung (kardia Yunani, oleh itu nama sains jantung - kardiologi) adalah organ otot berongga yang menerima darah dari pembuluh vena yang mengalir dan mengepam darah yang sudah diperkaya ke dalam sistem arteri. Jantung manusia terdiri daripada 4 ruang: atrium kiri, ventrikel kiri, atrium kanan dan ventrikel kanan. Di antara mereka, jantung kiri dan kanan dipisahkan oleh septa atrium dan interventrikular. Di bahagian kanan, vena (bukan darah beroksigen) mengalir, di sebelah kiri - arteri (darah beroksigen).

Fungsi umum jantung

Dalam bahagian ini, kita akan menerangkan fungsi umum otot jantung, sebagai organ secara keseluruhan..

Automatik

Automatik hati

Komposisi sel jantung (kardiomiosit) juga merangkumi kardiomiosit atipikal yang disebut, yang, seperti ikan pari elektrik, secara spontan menghasilkan impuls pengujaan elektrik, dan pada gilirannya, mereka menyumbang kepada pengecutan otot jantung. Pelanggaran harta benda ini menyebabkan, paling sering, penghentian peredaran darah dan tanpa bantuan tepat pada masanya adalah membawa maut.

Kekonduksian

Di jantung manusia terdapat jalan tertentu yang memastikan pengaliran cas elektrik melalui otot jantung, tidak kacau, tetapi diarahkan, dalam urutan tertentu, dari atria ke ventrikel. Sekiranya berlaku pelanggaran pada sistem pengaliran jantung, pelbagai aritmia, sekatan dan gangguan irama lain dikesan, yang memerlukan terapi perubatan dan kadang-kadang campur tangan pembedahan..

Kekentalan

Sebahagian besar sel-sel sistem jantung terdiri daripada sel-sel khas (berfungsi) yang memastikan pengecutan jantung. Mekanisme ini setanding dengan kerja otot lain (bisep, trisep, otot iris mata), jadi isyarat dari kardiomiosit atipikal memasuki otot, setelah itu mereka berkontraksi. Sekiranya pelanggaran kontraktil otot jantung, pelbagai jenis edema (paru-paru, bahagian bawah kaki, lengan, seluruh permukaan badan) paling sering diperhatikan, yang terbentuk kerana kegagalan jantung.

Ketegangan

Ini adalah kemampuan, berkat struktur histologi (selular) khas, untuk mengekalkan bentuknya dalam semua fasa kitaran jantung. (Pengecutan jantung - systole, kelonggaran - diastole). Semua sifat di atas memungkinkan fungsi yang paling kompleks, dan mungkin yang paling penting - mengepam. Fungsi mengepam memastikan pergerakan darah yang betul, tepat pada masanya dan lengkap melalui saluran badan, tanpa sifat ini, aktiviti penting badan (tanpa bantuan peralatan perubatan) adalah mustahil.

Fungsi endokrin

Hormon natriuretik atrium

Fungsi endokrin sistem jantung dan vaskular disediakan oleh kardiomiosit sekretori, yang terdapat terutamanya di telinga jantung dan atrium kanan. Sel sekretori menghasilkan hormon natriuretik atrium (PNH). Penghasilan hormon ini berlaku apabila otot atrium kanan berlebihan dan melebar. Mengapa ini dilakukan? Jawapannya terletak pada sifat hormon ini. PNH terutamanya bertindak pada buah pinggang, merangsang diuresis, dan di bawah tindakan PNH, terjadi vasodilasi dan penurunan tekanan darah, yang, bersamaan dengan peningkatan pengeluaran air kencing, menyebabkan penurunan lebihan cairan dalam tubuh dan mengurangi beban di atrium kanan, akibatnya, produksi PNH menurun.

Fungsi atrium kanan (RP)

Selain fungsi sekretori PP yang dijelaskan di atas, terdapat juga fungsi biomekanik. Jadi dalam ketebalan dinding PN terletak simpul sinus, yang menghasilkan cas elektrik dan menyumbang kepada pengecutan otot jantung dari 60 dan lebih banyak denyutan seminit. Perlu juga diperhatikan bahawa PP, yang merupakan salah satu ruang jantung, mempunyai fungsi untuk memindahkan darah dari vena cava yang unggul dan rendah ke dalam pankreas, dan terdapat injap tricuspid pada bukaan antara atrium dan ventrikel..

Fungsi ventrikel kanan (RV)

Fungsi mekanikal ventrikel kanan

Pankreas terutamanya melakukan fungsi mekanikal. Oleh itu, ketika berkontrak, darah masuk melalui injap paru ke dalam saluran paru, dan kemudian langsung ke paru-paru, di mana darah itu dipenuhi dengan oksigen. Dengan penurunan sifat pankreas ini, darah vena bertakung terlebih dahulu di RA, dan kemudian di semua urat badan, yang membawa kepada edema pada bahagian bawah kaki, pembentukan gumpalan darah, baik di RA dan terutama pada urat di bahagian bawah kaki, yang, jika tidak dirawat, dapat menyebabkan mengancam nyawa, dan dalam 40% kes bahkan membawa maut - embolisme paru (PE).

Fungsi atrium kiri (LA)

LP melakukan fungsi mempromosikan darah yang sudah diperkaya dengan oksigen ke dalam LV. Dengan LP, lingkaran besar peredaran darah bermula, yang menyediakan oksigen kepada semua organ dan tisu badan. Harta utama jabatan ini adalah untuk menghilangkan tekanan LV. Dengan perkembangan kekurangan LP, darah yang sudah diperkaya dengan oksigen dibuang kembali ke paru-paru, yang menyebabkan edema paru dan, jika tidak dirawat, hasilnya paling sering membawa maut.

Fungsi ventrikel kiri

Dinding LV 10-12 mm

Di antara LA dan LV terdapat injap mitral, melalui darah darah memasuki LV, dan kemudian, melalui injap aorta, ke dalam aorta dan seluruh badan. LV mempunyai tekanan terbesar dari semua rongga jantung, sebab itulah dinding LV paling tebal, kerana biasanya mencapai 10-12 mm. Sekiranya ventrikel kiri berhenti memenuhi sifatnya sebanyak 100%, terdapat peningkatan beban di atrium kiri, yang kemudiannya dapat menyebabkan edema paru..

Fungsi septum interventrikular

Fungsi utama septum interventrikular adalah untuk mengelakkan pencampuran aliran dari ventrikel kiri dan kanan. Dalam patologi IVS, pencampuran darah vena dengan darah arteri berlaku, yang kemudiannya membawa kepada penyakit paru-paru, kekurangan jantung kanan dan kiri, keadaan seperti pembedahan yang paling sering berakhir dengan kematian. Juga, dalam ketebalan septum interventrikular, terdapat jalan yang melakukan cas elektrik dari atria ke ventrikel, yang menyebabkan kerja segerak semua bahagian sistem jantung dan vaskular.

kesimpulan

Aktiviti mengepam ventrikel

Semua sifat di atas sangat penting untuk fungsi normal jantung dan aktiviti penting tubuh manusia secara keseluruhan, kerana pelanggaran sekurang-kurangnya salah satu daripadanya menimbulkan pelbagai tahap ancaman terhadap kehidupan manusia.

    1. Fungsi mengepam adalah sifat terpenting otot jantung, yang memastikan pergerakan darah melalui tubuh manusia, pengayaannya dengan oksigen. Fungsi mengepam dilakukan kerana beberapa sifat jantung, iaitu:
      • automatisme - keupayaan untuk menghasilkan cas elektrik secara spontan
      • konduksi - keupayaan untuk melakukan impuls elektrik ke seluruh bahagian jantung, dalam urutan tertentu, dari atria ke ventrikel
      • kontraktiliti - keupayaan semua bahagian otot jantung untuk berkontraksi sebagai tindak balas kepada dorongan
      • tonisiti - keupayaan jantung untuk mengekalkan bentuknya dalam semua fasa kitaran jantung.

    Semua sifat ini memberikan aktiviti jantung yang stabil dan berterusan, dan sekiranya tidak ada satu daripada sifat di atas, aktiviti penting (tanpa peralatan perubatan luaran) tidak mungkin dilakukan..

    Setiap bahagian sistem jantung dan vaskular mempunyai fungsi yang sangat penting. Bahagian kanan jantung mengepam darah ke paru-paru, di mana darah vena tepu dengan oksigen, dan bahagian kiri membantu darah arteri bergerak dari jantung ke seluruh badan. Oleh itu, adalah penting untuk memahami bahawa kerja segerak setiap jabatan menyumbang kepada kehidupan normal badan dan pelanggaran struktur atau kerja sekurang-kurangnya salah satu daripadanya akhirnya akan memerlukan proses patologi di jabatan lain..

    Kapal yang mengalir ke atrium kanan. Atrium kanan

    Hipertrofi atrium kanan (RAP) adalah istilah untuk pembesaran bahagian jantung ini. Ingat bahawa darah vena, yang terkumpul di dalam kapal besar dari seluruh badan, memasuki atrium kanan. Atrium kanan berkomunikasi dengan ventrikel kanan. Antara atrium dan ventrikel adalah injap tricuspid (tricuspid) yang menghalang darah mengalir kembali dari ventrikel ke atrium. Dari ventrikel kanan, darah vena melalui arteri pulmonari memasuki peredaran paru, di mana ia diperkaya dengan oksigen, dan kemudian memasuki jantung kanan dan dari sana ke aorta. GLP ditunjukkan oleh penebalan dinding atrium kanan, dan kemudian dengan pengembangan rongga. Ia berlaku apabila atrium dibebani tekanan atau jumlah darah.

    Dalam artikel ini, kita akan mengenali pembaca dengan sebab, gejala utama dan prinsip diagnosis hipertrofi atrium kanan..

    Punca berlakunya


    Malformasi kongenital seperti tetrad Fallot boleh menyebabkan hipertrofi atrium kanan.
    Beban tekanan atrium kanan adalah ciri stenosis injap tricuspid. Ini adalah kecacatan jantung yang diperoleh di mana kawasan bukaan antara atrium dan ventrikel berkurang. Stenosis injap tricuspid mungkin disebabkan oleh endokarditis.

    Dengan penyakit jantung yang lain - kekurangan injap tricuspid - atrium kanan mengalami jumlah berlebihan. Dalam keadaan ini, darah dari ventrikel kanan, semasa pengecutannya, memasuki bukan sahaja arteri pulmonari, tetapi juga kembali ke atrium kanan, memaksa ia bekerja dengan beban berlebihan.

    Atrium kanan membesar pada beberapa kecacatan jantung kongenital. Sebagai contoh, dengan kecacatan yang signifikan dari septum interatrial, darah dari atrium kiri memasuki bukan sahaja ventrikel kiri, tetapi juga melalui kecacatan ke atrium kanan, menyebabkan kelebihannya. Kecacatan jantung kongenital, disertai dengan perkembangan GLP pada kanak-kanak - anomali Ebstein, tetrad Fallot, peralihan kapal besar dan lain-lain. Lebihan atrium kanan dapat berlaku dengan cepat dan menampakkan diri terutamanya pada elektrokardiogram. Keadaan ini boleh berlaku dengan serangan asma bronkial, radang paru-paru, infark miokard, embolisme paru. Kemudian, dengan pemulihan, tanda-tanda GLP secara beransur-ansur hilang..

    Kadang-kadang tanda-tanda elektrokardiografi GLP muncul dengan peningkatan kadar jantung, misalnya, dengan latar belakang hipertiroidisme. Pada orang kurus, tanda-tanda HIP elektrokardiografi mungkin normal.

    Kapal yang mengalir ke atria jantung

    Kapal mengalir ke atrium kanan melalui darah vena dengan kandungan CO2 dan toksin yang tinggi. Mereka menutup peredaran sistemik.

    1. Vena cava rendah. Ia adalah kapal vena terbesar, yang sering disebut batang vena. Darah terbuang dari kaki, tisu dan organ yang terletak di pelvis dan perut dikumpulkan di sini..
    2. Vena cava unggul. Ia adalah batang pendek yang dibentuk oleh dua kapal vena brachiocephalic. Ia terbuka dengan mulut ke ruang atrium kanan pada tahap III tulang rusuk kanan. Darah vena mengalir di sini dari tangan, kepala, tisu dan organ dada.

    Ketebalan saluran vena berongga atas dan bawah yang mengalir ke jantung adalah berbeza, kerana mereka mengalami beban yang berbeza. Di samping itu, terdapat perbezaan jantina dalam ciri topografi dan anatomi ketebalan dindingnya..

    Nota. Kematangan histologi tisu dinding vena cava inferior dan superior berlaku pada usia 10 tahun, dan bermula dari usia 70 tahun terdapat penurunan secara beransur-ansur dalam jumlah dan atrofi sel otot polos yang terletak di bulat.

    By the way, menjawab soalan: "Kapal apa yang mengalir ke atrium kanan?" - anda harus ingat mengenai sistem limfa. Salurannya menyambung ke batang yang terbuka ke urat yang terletak berhampiran tulang klavikula.

    Oleh itu, darah vena yang mengalir di kawasan antara mulut batang limfa dan vena cava yang unggul mempunyai tahap aktiviti bakteria tertinggi..


    Vena yang mengalir ke atrium jantung

    Kapal berpasangan mengalir ke atrium kiri, menutup lingkaran kecil (paru) peredaran darah:

    1. Kedua-dua urat paru kiri (unggul dan inferior) mengalirkan darah beroksigen ke atrium kiri. Mulut mereka terletak secara menegak, satu di atas yang lain, dan terletak di kawasan posterolateral kiri dinding ruang atrium. Kapal atas mengumpulkan darah dari lobus atas paru-paru kiri, dan urat paru kiri bawah masing-masing, dari lobus bawah paru-paru kiri.
    2. Dua urat paru kanan (atas dan bawah) mengalirkan darah ke ruang atrium kiri jantung dari paru-paru kanan. Panjang kapal ini lebih besar daripada urat pulmonari kiri, kerana sebelum memasuki dinding posterior atrium kiri di sebelah septum interatrium, mereka masih melewati ketebalan dinding posterior atrium kanan (gambar di bawah).

    Ketebalan dinding kapal yang mengalir ke atrium kiri hampir sama pada lelaki dan wanita. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan. Ketebalan dinding antara lubang dan diameter saluran vena atas lebih besar pada wanita, dan diameter kedua-dua urat pulmonari bawah pada lelaki..


    Lokasi lubang mulut vena pulmonari

    Kami juga perhatikan bahawa semasa perkembangan intrauterin, lingkaran kecil peredaran darah tidak berfungsi. Darah beroksigen masuk dari ibu melalui vena umbilikus dan dikeluarkan melalui arteri umbilikal dari plasenta.

    Lingkaran kecil peredaran darah, bermula dengan kolum paru dan berakhir dengan urat pulmonari, mula berfungsi sebaik sahaja dilahirkan, sebaik sahaja bayi membuat penyedutan dan pernafasan pertama.

    Gejala dan komplikasi

    GLP dengan sendirinya tidak menyebabkan sebarang gejala. Pesakit hanya memperhatikan tanda-tanda yang berkaitan dengan penyakit yang mendasari. Dengan pembentukan pulmonale kor kronik, sesak nafas dengan sedikit aktiviti dan rehat, terutamanya ketika berbaring, batuk pada waktu malam, hemoptisis.

    Sekiranya atrium kanan berhenti mengatasi peningkatan beban, ada tanda-tanda kegagalan peredaran darah dalam lingkaran besar, yang berkaitan dengan genangan darah vena di dalam badan. Ini adalah gejala seperti berat di hipokondrium kanan, peningkatan ukuran perut, edema kaki dan dinding perut anterior, penampilan urat yang melebar di perut dan lain-lain..

    Kaedah pemeriksaan utama dan ukuran kapal adalah normal

    Peredaran darah melalui vena cava menentang graviti. Akibatnya, darah vena mengalami tekanan tekanan hidrostatik, yang biasanya sekitar 10 mm Hg. Seni. Di bawah pengaruh pelbagai faktor, graviti dapat meningkat dan mengganggu aliran darah normal. Ini membawa kepada penyumbatan saluran darah, ubah bentuk dinding vaskular.
    Untuk menilai keadaan vena cava, disarankan untuk menjalani diagnosis. Kaedah tinjauan yang paling bermaklumat:

    • Ultrasound (ultrasound). Membolehkan menilai patensi saluran darah, keadaan dindingnya, kehadiran fokus keradangan. Ia digunakan untuk mengesan phlebitis, trombosis, aneurisma, neoplasma malignan.
    • Flebografi. Ia dilakukan dengan pengenalan agen kontras ke dalam kapal. Memberi gambaran lengkap mengenai keadaan dan gangguan fungsi. Ia digunakan untuk urat varikos yang disyaki, sebab yang tidak jelas untuk pembengkakan bahagian bawah kaki dan kesakitan, trombosis akut.
    • Radiografi. Dilakukan dalam dua unjuran. Gambar menunjukkan perpindahan organ tetangga terhadap latar belakang patologi vena cava, tempat penyumbatan dan ubah bentuk kapal.
    • Tomografi (dikira, resonans magnetik, lingkaran). Pengimbasan melibatkan pengenalan agen kontras. Hasilnya menunjukkan kelajuan aliran darah, perubahan komposisi dinding vaskular, tahap mampatan, kehadiran trombus dan panjangnya, perpindahan urat berhubung dengan organ dan saluran lain..

    Hasil diagnosis harus ditunjukkan kepada ahli bedah. Sekiranya data tidak mencukupi, torakoskopi, mediastinotomi juga dilakukan.

    Biasanya, ukuran vena cava inferior adalah hingga 2.5 cm, dan yang lebih tinggi - 1.3-1.5 cm. Penyimpangan walaupun beberapa milimeter meningkatkan risiko terkena penyakit. Sekiranya proses patologi sudah dimulakan, ia disertai dengan gejala ciri. Pesakit menderita bengkak anggota badan, sakit mereda. Kulit menjadi pucat, kebiruan, dan urat di bawahnya lebih jelas. Dengan lesi SVC, dyspnea yang kerap dalam keadaan rehat, batuk, sakit dada, suara serak.

    Taktik terapi

    Untuk mendapatkan kesan positif yang diinginkan dari rawatan kompleks, cadangan doktor berikut mesti diikuti:

    • berhenti merokok dan alkohol sepenuhnya;
    • penurunan berat badan secara beransur-ansur;
    • pelaksanaan secara tetap kompleks latihan fisioterapi;
    • normalisasi diet di bawah pengawasan ahli diet.

    Taktik terapi yang berkesan menunjukkan rawatan wajib penyakit yang mendasari. Sekiranya terdapat tanda-tanda (kecacatan kongenital atau yang diperoleh, tromboembolisme), campur tangan pembedahan dilakukan. Dalam kes lain, rawatan ubat akan optimum, bertujuan menormalkan aliran darah melalui arteri pulmonari, memperbaiki penyakit paru-paru dan bronkus, menormalkan tekanan darah dan mencegah infark miokard (anda boleh membaca lebih lanjut mengenai penyakit ini dalam artikel kami di pautan).

    Hipertrofi jantung kanan hampir selalu merupakan perubahan sekunder, oleh itu, dengan rawatan patologi primer tepat pada masanya, tidak akan ada masalah serius di atrium dan ventrikel.

    Atrium kanan

    Konsep yang berkaitan

    Rujukan dalam kesusasteraan

    Konsep berkaitan (bersambung)

    Vena pulmonari membawa darah arteri dari paru-paru ke atrium kiri. Bermula dari kapilari paru-paru, mereka bergabung menjadi urat yang lebih besar, masing-masing menuju ke bronkus, ruas dan lobus, dan di pintu paru-paru mereka melipat menjadi batang besar, dua batang dari setiap paru-paru (satu di atas, yang lain lebih rendah), yang melintang secara mendatar ke atrium kiri dan mengalir ke dinding atasnya, dan setiap batang mengalir ke lubang yang terpisah: kanan - di kanan, kiri - di tepi kiri atrium kiri.
    Arteri adalah saluran darah yang membawa darah dari jantung ke organ, berbanding dengan urat di mana darah bergerak ke jantung ("sentripetally").

    Lingkaran kecil peredaran darah (pulmonari). Ia bermula dengan batang paru-paru, yang berlepas dari ventrikel kanan dan membawa darah vena ke paru-paru. Bahagian paru-paru bercabang menjadi dua cabang, menuju ke paru-paru kiri dan kanan. Di paru-paru, arteri paru dibahagikan kepada arteri, arteriol, dan kapilari yang lebih kecil. Di kapilari, darah mengeluarkan karbon dioksida dan diperkaya dengan oksigen. Kapilari pulmonari masuk ke venula, yang kemudian membentuk urat. Darah arteri mengalir melalui empat urat paru ke atrium kiri.

    Arteri pulmonari (lat.arteriae pulmonales) adalah dua cabang besar (hingga 2.5 cm diameter) batang paru (truncus pulmonalis), memanjang dari ventrikel kanan. Arteri pulmonari kanan (a. Pulmonalis dextra) sedikit lebih panjang daripada kiri; ke tempat pembahagian menjadi cabang lobang, panjangnya 4 cm. Ia berlepas dari batang paru pada sudut, terletak di belakang aorta menaik dan vena cava unggul dan di hadapan bronkus utama kanan. Arteri pulmonari kiri (a. Pulmonalis sinistra) meneruskan batang paru, menuju.

    Arteri penghubung posterior berpasangan (kiri dan kanan) adalah arteri di dasar otak manusia yang membentuk salah satu bahagian bulatan Willis. Setiap arteri komunikasi posterior menghubungkan tiga arteri serebrum di sisi yang sesuai. Dengan bahagian anteriornya, arteri komunikasi posterior menghubungkan dengan arteri karotid dalaman yang sepadan sehingga bahagian terakhirnya menjadi dua arteri - arteri serebrum anterior dan tengah. Pada masa yang sama, bahagian belakang belakang menyambung.

    Kaedah diagnostik lain

    Temujanji utama dengan pakar kardiologi untuk mengenal pasti tanda peningkatan beban di atrium kanan merangkumi kaedah diagnostik awal:

    • menyoal pesakit untuk menerangkan sejarah terperinci;
    • perkusi - mengetuk di bahagian jantung;
    • palpasi - menekan bahagian tubuh tertentu untuk mengenal pasti kelainan patologi;
    • auscultation - mendengar degupan jantung.

    Untuk menentukan diagnosis yang tepat, kajian instrumental ditetapkan:

    1. ECHO-KG (ekokardiografi) atau ultrasound jantung - pemeriksaan struktur anatomi organ (peningkatan jumlah atrium, penebalan dinding), serta menentukan jenis kecacatan.
    2. Radiografi kontras dan CT (komputasi tomografi) - pengenalpastian perubahan di sempadan atrium dan ventrikel di sebelah kanan, memeriksa keadaan mesh arteri.
    3. MRI - dilakukan apabila sukar untuk menilai ekokardiografi.
    4. Pengimbasan dupleks Doppler - untuk mendapatkan ciri hemodinamik.
    1. ECHO-KG (ekokardiografi) atau ultrasound jantung - pemeriksaan struktur anatomi organ (peningkatan jumlah atrium, penebalan dinding), serta menentukan jenis kecacatan.
    2. Radiografi kontras dan CT (komputasi tomografi) - pengenalpastian perubahan di sempadan atrium dan ventrikel di sebelah kanan, memeriksa keadaan mesh arteri.
    3. MRI - dilakukan apabila sukar untuk menilai ekokardiografi.
    4. Pengimbasan dupleks Doppler - untuk mendapatkan ciri hemodinamik.

    Pencegahan penyakit vena cava yang rendah dan unggul

    Pencegahan penyakit trombotik vena cava yang terbaik adalah gaya hidup aktif. Pergerakan menghalang genangan darah, mempercepat proses peredaran darah dan mendorong penyingkiran toksin dan toksin dari darah dengan cepat. Selepas tidur, disarankan untuk melakukan latihan, dan semasa bekerja di pejabat atau memandu lama, luangkan 10-15 minit untuk latihan khas.
    Diet orang yang mempunyai kumpulan risiko penyakit vena harus mengandungi makanan yang menipiskan darah, memberikan keanjalan pada dinding saluran darah. Ini termasuk kekacang, herba, minyak sayuran, buah sitrus, beri masam, ikan. Sebaiknya minum sekurang-kurangnya 2 liter cecair setiap hari. Lebih suka air bersih dan teh herba.

    Juga, untuk menjaga kesihatan sistem vena, doktor menegaskan prosedur urut secara teratur, rangsangan neuromuskular, dan bedak kontras. Sekiranya boleh, anda harus menolak memakai tumit selama lebih dari 2-3 jam, seluar jeans ketat dan korset.

    Pada usia tua, anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan lengkap setiap tahun menggunakan kaedah diagnostik moden. Ini akan membantu mengenal pasti patologi dan memilih rejimen rawatan yang berkesan.

    3 Pembantu dalam diagnosis hipertrofi

    Tanda ECG hipertrofi atrium kanan

    Doktor dapat mengenali hipertrofi oleh ECG. Terdapat tanda-tanda tertentu di mana doktor dapat mengenali atrium yang membesar. Oleh itu, tanda ECG: gelombang P, yang pada kardiogram bertanggung jawab untuk fungsi atrium, pada petunjuk II, III, avF menjadi tinggi, runcing, tinggi lebih dari 2.5 mm. Gelombang P juga disebut P- "pulmonale" dengan cara lain, di ECG memimpin v1, v2 ia menjadi dua-bonggol atau biphasic.

    Paksi elektrik jantung terpesong ke kiri. Sekiranya anda mengesyaki hipertrofi pada ECG, doktor akan menetapkan Echocardiography. Pada ekokardiografi, akan ada peningkatan ketebalan miokardium atau peningkatan ukuran atrium. Pada roentgenogram, mungkin terdapat peningkatan bayangan jantung kanan. Perlu diperhatikan bahawa perubahan ECG dalam bentuk peningkatan amplitud gelombang P dapat diperhatikan pada orang muda yang tinggi dan kurus. Ini adalah varian norma.

    Jantung manusia: struktur dinding, fungsi dan lingkaran peredaran darah

    Semua organ adalah penting, tetapi tanpa sebahagian daripadanya anda boleh wujud. Sekiranya satu buah pinggang berhenti berfungsi, seseorang dapat hidup dan berfungsi dengan normal. Hati, dari mana bahagian dipotong, tumbuh menjadi ukuran standard dalam beberapa bulan. Walau bagaimanapun, serangan jantung boleh menjadi penyebab kematian secara tiba-tiba. Bahkan kegagalan sederhana dalam otot ini menimbulkan masalah pada organ lain, kerana metabolisme terganggu.

    Fungsi umum jantung

    Otot berhampiran pusat dada adalah motor utama tubuh manusia. Secara rasmi dalam bidang perubatan, kematian dicatat jika aktiviti otak hilang, pekerjaan yang mustahil dilakukan tanpa jantung. Organ ini memerlukan aliran glukosa dan oksigen yang berterusan, yang memasukinya dengan darah. Sekiranya unsur-unsur yang diperlukan tidak memasuki otak dalam 5-6 minit, sel-selnya mulai mati, mencetuskan proses yang tidak dapat dipulihkan. Oleh itu, kebanyakan mangsa strok tidak pulih sepenuhnya. Penangkapan jantung adalah salah satu sebab yang paling umum mengapa organ berhenti mendapat oksigen..

    Dengan mengepam darah, otot ini menyediakan unsur surih yang berguna kepada seluruh badan dan membuang toksin dari badan. Dalam struktur dan fungsi, jantung serupa dengan pam biologi. metabolisme menimbulkan penyakit serius, rawatannya boleh memakan masa bertahun-tahun. Walaupun kematian berlaku ketika oksigen berhenti mengalir ke otak, semua organ menderita kekurangan oksigen. Penting untuk memantau keadaan jantung dan mendapatkan rawatan tepat pada waktunya sekiranya terdapat sebarang kelainan.

    Denyutan jantung wanita rata-rata 8 denyutan lebih tinggi daripada lelaki.

    Data anatomi

    Fungsi utama jantung adalah peredaran darah. Ia biasanya terletak sedikit di sebelah kiri tengah dada, pada ketinggian 5-8 vertebra. Sekiranya seseorang mempunyai struktur badan seperti cermin, jantung terletak di sebelah kanan. Patologi ini dipanggil transposisi organ dalaman. Atria lebih dekat dengan tulang belakang. Ventrikel dilindungi oleh tulang rusuk. Berat otot yang sihat biasanya berkisar antara 250 hingga 300 g. Dalam kes yang jarang berlaku, jumlahnya boleh lebih tinggi atau lebih rendah, tetapi lebih kerap tumor dan penyakit lain menjadi penyebabnya. Ukuran jantung tidak boleh melebihi 15 cm dan lebar 10 cm.

    Darah dipam oleh pengecutan otot. Pertama, atrium dan ventrikel berkontrak dan kemudian berehat. Dengan mengukur "lompatan" sedemikian, anda dapat memperoleh data mengenai degupan jantung.

    Setiap kontraksi menyebabkan darah bergerak dalam dua bulatan:

    • kecil, bermula di ventrikel kanan dan menyediakan pertukaran gas yang stabil di paru-paru;
    • besar, yang memenuhi semua organ dengan oksigen.

    Denyutan yang dapat didengar di dada kedengaran ketika injap membanting.

    Jantung dilindungi oleh membran khas - perikardium (kantung perikardial). Ia melindungi organ dari peregangan berlebihan. Di luar, tisu lebih padat dan disebut membran berserat. Di dalamnya terdapat perikardium serous. Endokardium dan miokardium terletak di bawah lapisan ini. Walaupun struktur jantung kelihatan dicerminkan, dinding ventrikel kiri 3 kali lebih besar daripada yang betul. Ini disebabkan oleh perbezaan tekanan. Ventrikel kiri mendorong darah ke dalam lingkaran besar dan dindingnya berada dalam keadaan tertekan.

    Fungsi utama otot ini adalah untuk memastikan aliran darah yang stabil ke semua organ. Injap di jantung sentiasa terbuka dan ditutup, membolehkan cecair mengalir ke arah yang betul. Terdapat empat daripadanya. Injap tricuspid terdiri daripada 2 plat yang melindungi atria daripada masuknya darah semasa penguncupan ventrikel kanan. Ia akan berlaku sekiranya darah berubah arah. Ini disebut regurgitasi dalam perubatan. Di sebelah kiri jantung, injap mitral melakukan fungsi yang sama..

    Aliran darah terbalik boleh berlaku dari aorta. Injap aorta melindungi ventrikel kiri dari ini. Kerjanya secara langsung berkaitan dengan pengecutan jantung. Apabila ventrikel kiri berkontraksi, tekanan darah pada injap, membukanya dan memasuki aorta. Kemudian datang tahap diastole - kelonggaran otot. Terdapat aliran keluar darah dari arteri dari injap dan ia ditutup. Bilangan kepak mungkin berbeza. Dalam badan yang sihat, injap aorta mempunyai 3 daripadanya, tetapi anomali berlaku apabila bilangan ini dikurangkan menjadi 2. Atrium kanan juga melindungi injap paru, yang disebut injap paru..

    Mengapa kita memerlukan hati

    Walaupun organ ini bertanggungjawab untuk peredaran darah, ia sendiri memerlukan nutrien. Mereka memasuki jantung melalui saluran koronari dan koronari yang memanjang dari aorta. Yang pertama memberikan jantung aliran darah, dari mana oksigen dipam keluar. Arteri epikardium terletak di permukaan jantung, dan saluran subendokardial terletak di dalam, yang masuk ke dalam miokardium. Fungsi asas jantung tidak dapat dilakukan oleh organ dalam badan. Sekiranya kegagalan otot ini sepenuhnya dan mustahil untuk menggantinya dengan yang sihat, doktor mendaftarkan kematian, kerana darah tidak lagi dapat mengalir ke otak, menjenuhkannya dengan oksigen.

    Oleh kerana fungsi badan tidak mungkin dilakukan tanpa peredaran darah, jantung adalah organ pertama dalam embrio. Ini berlaku pada kehamilan 3 minggu. Pada mulanya, tidak ada otot dalam badan dalam bentuk biasa. Ia digantikan oleh dua tiub, yang kemudian digabungkan menjadi satu, membentuk gelung jantung. Di kawasan ini, pembentukan sel baru berlaku beberapa kali lebih cepat daripada di bahagian lain janin. Buat pertama kalinya, jantung yang selesai dalam embrio berkontrak pada hari ke-22 kehamilan. Peredaran diselaraskan sepenuhnya pada hari ke-26. Nadi kanak-kanak jauh lebih pantas daripada orang dewasa. Prestasinya berubah sepanjang hayat. Perkara berikut dianggap sebagai kebiasaan:

    • 165-185 denyutan seminit pada 7 minggu perkembangan janin;
    • 120-170 pada bayi baru lahir;
    • 75-80 pada orang dewasa.

    Rata-rata, jantung seseorang berkontrak kira-kira 2.5 bilion kali dalam hidup seseorang..

    Fungsi endokrin

    Selain memberikan aliran darah ke organ, organ ini bertanggungjawab untuk penghasilan hormon. Fungsi ini dilakukan oleh atrium kanan. Ia mengandungi atriopeptide yang disebut peptida natriuretik atrium atau ANP. Apabila digabungkan dengan agonis, hormon ini mengurangkan jumlah darah di vena dan arteri, mengatur tekanan. Ia juga bertanggungjawab untuk mengeluarkan natrium klorida dari buah pinggang..

    Sekiranya jantung tidak memenuhi peranannya dalam sistem endokrin, seluruh tubuh menderita. Pertama, kegagalan buah pinggang akan bermula. Atriopeptide bertanggungjawab untuk:

    • mengurangkan jumlah urea di lapisan medula;
    • peningkatan tekanan hidrostatik;
    • penurunan pengeluaran aldosteron;
    • kelonggaran sel mesangial;
    • penapisan bertambah baik kerana pembukaan sel mesangial;
    • penurunan penyerapan semula pada tubulus berbelit;
    • perencatan rembesan renin.

    Atriopeptida juga mempengaruhi jantung. Tanpa itu, hipertrofi akan timbul, iaitu peningkatan miokardium. Ini mengganggu metabolisme dan menghalang tubuh daripada mendapat oksigen. Lama kelamaan, penyakit ini berkembang, aritmia muncul. Peringkat terakhir adalah kegagalan jantung. Oleh kerana kekurangan hormon ini, jisim organ dapat meningkat, yang menyebabkan fibrosis dan, akhirnya, mati..

    Tanpa hormon yang dihasilkan oleh atrium kanan, akan lebih sukar bagi seseorang untuk menurunkan berat badan. Atriopeptide meningkatkan pembebasan asid bebas dari tisu adiposa.

    Fungsi atrium kanan (RP)

    Dorongan yang membuat degupan jantung terbentuk di bahagian organ ini. Di dinding atrium kanan terdapat simpul sinus, yang mencetuskan penghasilan pelepasan. Sekiranya kerjanya terganggu, degupan jantung pasti akan melebihi petunjuk yang sihat. Fungsi utama PN adalah peredaran darah dari vena cava, yang terletak di atas dan di bawah, ke ventrikel kanan.

    Fungsi ventrikel kanan (RV)

    Tugas utama bahagian jantung ini adalah untuk menghantar darah ke saluran paru-paru. Peredarannya disebabkan oleh pengecutan mekanikal. Melalui injap, darah memasuki paru-paru, di mana ia diperkaya dengan oksigen. Sekiranya ventrikel kanan tidak berfungsi, genangan darah akan bermula. PP menderita terlebih dahulu, kemudian beban meningkat pada semua kapal di dalam badan. Gejala umum patologi ini adalah pembengkakan. Kerana genangan darah, darah beku terbentuk, yang menyebabkan serangan jantung dan strok. Keadaan ini boleh membawa maut sekiranya tidak dirawat..

    Fungsi atrium kiri (LA)

    Bahagian jantung ini menerima darah yang sudah diperkaya dengan oksigen. Dari sana, ia memasuki ventrikel kiri dan terus beredar dalam bulatan besar. Sekiranya pengoperasian LP terganggu, organ tidak akan menerima oksigen yang mencukupi dan tidak dapat berfungsi dengan normal. Atrium juga mengurangkan tekanan pada ventrikel. Pada orang yang mengalami kegagalan jantung, LP berfungsi lebih lemah, sehingga sebahagian darah yang sudah diperkaya dengan oksigen kembali ke paru-paru, memprovokasi pembengkakan.

    Fungsi ventrikel kiri (LV)

    Kegagalan mana-mana komponen otot jantung boleh membawa maut. Darah memasuki LV melalui injap mitral. Kemudian ia meninggalkan ventrikel kiri ke dalam aorta, memenuhi seluruh badan dengan oksigen. Oleh kerana beban tinggi pada LV, dindingnya rata-rata 2 kali lebih tebal daripada yang betul. Ketumpatannya boleh mencapai 12 mm. Sebarang kegagalan dalam ventrikel menyumbang kepada perkembangan edema paru..

    Fungsi septum interventrikular

    Penyakit paru-paru dan jantung boleh berkembang kerana pencampuran darah vena dengan arteri. Oleh itu, cecair yang mengandungi oksigen mula mengalir ke paru-paru, mengganggu operasi seluruh sistem. Lama kelamaan, jantung tidak lagi dapat menahan beban seperti itu, yang menyebabkan kematian. Septum interventrikular mengganggu ini. Ia akan memisahkan darah vena dari arteri dan membolehkan seluruh organ berfungsi dengan normal..

    Jantung adalah organ bebas. Dorongan elektrik di dalamnya timbul kerana oksigen, dengan tahap yang cukup di mana otot dapat berfungsi walaupun di luar tubuh manusia.

    Sistem peredaran darah

    Jantung sentiasa mengepam darah melalui urat dan arteri, memenuhi semua badan dengan zat yang diperlukan untuk menjalani aktiviti. Kapal berbeza dari segi tujuan, bentuk dan lokasi:

    1. Dinding arteri terdiri daripada 3 lapisan. Permukaan mereka licin dan padat. Ini membolehkan kapal menahan beban besar, yang terbentuk kerana pergerakan darah yang cepat..
    2. Vena mempunyai selaput yang lebih tipis, jadi lebih kerap portnya rosak akibat pukulan. Terdapat penyakit yang mengurangkan kekuatan dinding, seperti vena varikos.
    3. Kapilari adalah saluran tertipis dalam badan yang mengedarkan darah ke tisu organ.

    Kesihatan keseluruhan sistem dapat ditentukan oleh tekanan. Sekiranya tidak ada patologi, indikator tidak boleh melebihi nilai standard. Mereka berbeza untuk setiap usia. Walaupun nombor 120/80 diterima secara umum, ia hanya relevan untuk orang berusia 23 hingga 45 tahun. Tekanan darah paling rendah pada bayi baru lahir. Pada hari-hari pertama kehidupan, ia tidak melebihi 80/50. Pada usia tua, sebaliknya, tekanan darah pasti meningkat. Jadi bagi orang yang berumur 60 tahun ke atas, petunjuk hingga 150/100 dianggap sebagai norma. Sekiranya tekanannya jauh berbeza dengan bilangan ini, saluran darah yang sudah usang atau masalah jantung mungkin menjadi penyebabnya. Sebilangan besar penyakit dapat disembuhkan sebelum menjadi kronik. Walau bagaimanapun, memilih kursus ubat tanpa cadangan doktor adalah berbahaya: gejala banyak patologi otot jantung serupa. Kadang-kadang tekanan darah rendah atau tinggi boleh menjadi gejala penyakit yang tidak berkaitan dengan sistem peredaran darah.

    Mampat, jantung mengeluarkan cecair dengan kekuatan sedemikian sehingga dapat terbang 9 meter.

    Kekonduksian

    Semua otot dalam badan dikawal oleh neuron. Dengan prinsip yang sama, jantung mengendur dan menguncup. Dorongan tersebut menyebabkan organ ini berdegup dengan mengepam darah. Ini mustahil jika elektrik diedarkan secara rawak melalui tisu, dan tidak diarahkan ke kawasan tertentu. Agar jantung berfungsi tanpa gangguan, dorongan mesti melalui atria dan memasuki ventrikel. Bila. Gangguan konduksi. Urutan ini boleh berubah, sebab itulah patologi berkembang. Sekiranya masalah itu tidak dapat diatasi tepat pada waktunya, keadaannya akan menjadi kronik. Dalam kebanyakan kes, pembedahan diperlukan untuk rawatan.

    Kerana pengaliran jantung yang lemah, degupan jantung menurun. Pelanggaran dapat dilihat walaupun tanpa penyertaan doktor. Sebagai contoh, jika dorongan itu salah, ada perasaan "membeku" jantung, seolah-olah ia telah melewatkan satu kitaran. Peredaran yang lemah menjadikan orang itu berasa pening. Otak berhenti mendapat cukup oksigen. Yang pertama menderita adalah ingatan jangka pendek. Sekiranya penyebab pengaliran yang buruk tidak dijumpai dalam masa, tisu jantung akan rosak, yang menyebabkan serangan jantung. Penyakit arteri koronari juga boleh berkembang. Terdapat senarai panjang sebab penurunan kekonduksian:

    • kegagalan jantung;
    • kardiomiopati;
    • miokarditis;
    • hipertensi arteri;
    • gangguan neuron;
    • hipoksia (kebuluran oksigen);
    • diabetes.

    Ketawa cenderung melonggarkan dinding jantung, meningkatkan jangka hayatnya.

    Kekentalan

    Denyutan jantung disebabkan oleh sel yang berfungsi. Organ ini berfungsi pada mekanik yang sama dengan bisep dan trisep. Kardiomiosit atipikal adalah sel yang menimbulkan kegembiraan pada otot dan menyebabkannya berkontrak. Serat ini terdapat di dalam miokardium. Detik ketika jantung berkontrak disebut systole. Pada masa ini, lingkaran peredaran darah selesai. Ia diikuti dengan kelonggaran diastole - tisu. Sekiranya kegagalan fungsi kardiomiosit atipikal, peredaran akan berhenti.

    Setiap kali jantung berkontrak, ia menyelesaikan satu pusingan. Secara purata, pengecutan sebegini berlaku dari 70 hingga 80. Kadar ini dikekalkan ketika badan berada dalam keadaan tenang. 1 kitaran mengambil masa sekitar 0.8 saat. Dengan senaman fizikal, nadi dapat meningkat hingga 120-140 denyutan seminit. Petunjuk sedemikian dianggap sebagai norma. Sekiranya latihan kardio membuat jantung berfungsi lebih cepat daripada nilai yang ditunjukkan, seseorang perlu berjumpa doktor untuk mendiagnosis patologi yang berkembang pada waktunya.

    Rata-rata, degupan jantung menurun sebanyak 1.2-1.4 kali. Petunjuk boleh berkembang walaupun orang itu hanya mengubah kedudukan badan. Sebagai contoh, dengan kedudukan tegak, jantung mengecut 8-12 degupan lebih cepat. Oleh kerana metabolisme dalam badan bergantung pada degupan jantung, banyak orang mengukur keberkesanan latihan dengannya. Julat paling berkesan dianggap dari 131 hingga 156 denyutan seminit. Apabila pengecutan menjadi lebih kerap daripada tanda yang ditentukan, simpanan lemak berhenti terbakar dan badan memasuki mod tekanan, berusaha menjimatkan sisa tenaga.

    Denyut jantung (HR) berbeza dengan bioritme. Puncak aktiviti adalah dari jam 15:00 hingga 20:00. Selepas itu, badan mula bersiap untuk tidur, menurunkan nadi secara perlahan. Denyut jantung yang meningkat atau menurun membantu doktor mendiagnosis pelbagai penyakit jantung, tetapi degupan jantung yang cepat tidak selalu menunjukkan masalah. Pengecutan dapat dipercepat kerana:

    • kerja berlebihan, kurang tidur secara sistematik;
    • sakit (sakit gigi, sakit kepala, dan lain-lain);
    • tekanan, kegembiraan;
    • panas atau kekurangan udara.

    Beban kerja pada jantung meningkat oleh faktor fisiologi. Contohnya, kelebihan berat badan menimbulkan kesukaran tambahan dan meningkatkan degupan jantung. Pertumbuhan yang tinggi, sebaliknya, menurunkan nadi. Pada orang meteorologi, jantung berdegup lebih kerap dalam cuaca panas dan melambatkan ketika cuaca hujan. Nadi menurun kerana penyakit yang tidak berkaitan dengan saluran. Sebagai contoh, patologi sistem endokrin dan tumor mempengaruhi kadar jantung tidak kurang daripada penyakit jantung..

    Sekiranya otot berkontrak kurang dari 60 kali seminit, keadaan ini disebut bradikardia. Ia berlaku bukan hanya kerana penyakit. Sebagai contoh, pada atlet profesional, jantung dilatih dan berdegup dengan lebih perlahan ketika berehat daripada pada orang biasa. Keadaan sebaliknya, ketika nadi berada di atas normal, disebut takikardia. Diagnosis ini dibuat apabila denyut jantung secara sistematik melebihi 100 denyutan seminit. Lompatan pendek dalam nadi tidak dianggap sebagai patologi, tetapi dengan gangguan irama berkala, keadaan ini dicirikan sebagai aritmia.

    Dalam tidur seseorang, nadi boleh turun hingga 38.

    Ketegangan

    Sebarang ubah bentuk organ mempengaruhi prestasinya. Struktur histologi jantung membolehkannya berkontraksi dan berehat, berfungsi seperti pam. Tonality adalah kemampuan otot untuk mengekalkan bentuknya pada setiap tahap pekerjaan. Jangka hayat organ bergantung pada fungsi ini, yang habis dengan setiap kontraksi. Dinding saluran darah menjadi lebih nipis dan kehilangan keanjalan. Kerana tonikiti yang lemah, hanya dalam 10 tahun bekerja, otot dapat menjadi tidak dapat digunakan..

    Jantung adalah organ yang kompleks, yang bergantung kepada kerja semua sistem dalam tubuh manusia. Sebarang pelanggaran menimbulkan kekurangan oksigen dalam tisu dan pembengkakan. Untuk mengelakkan masalah kesihatan, semua otot penyusun mesti bekerja dengan harmoni. Penangkapan jantung secara tiba-tiba memprovokasi hipoksia, jadi walaupun sedikit kerosakan organ ini boleh mengancam nyawa.

    Struktur dan fungsi jantung manusia

    Jantung adalah sebahagian daripada sistem peredaran darah. Organ ini terletak di mediastinum anterior (ruang antara paru-paru, tulang belakang, sternum dan diafragma). Pengecutan jantung adalah penyebab pergerakan darah melalui saluran. Nama Latin untuk jantung adalah cor, nama Yunani adalah kardia. Dari kata-kata ini berasal istilah seperti "koronari", "kardiologi", "jantung" dan lain-lain.

    Struktur jantung

    Jantung di rongga dada sedikit tergelincir berbanding garis tengah. Kira-kira satu pertiga daripadanya terletak di sebelah kanan, dan dua pertiga di bahagian kiri badan. Permukaan bawah organ bersentuhan dengan diafragma. Esofagus dan saluran besar (aorta, vena cava inferior) berdekatan dengan jantung dari belakang. Di hadapan jantung, paru-paru ditutup, dan hanya sebahagian kecil dindingnya yang menyentuh dinding dada secara langsung. Dalam bentuk, jantung dekat dengan kerucut dengan bahagian atas dan pangkal bulat. Berat organ rata-rata 300 - 350 gram.

    Ruang jantung

    Jantung terdiri dari rongga, atau ruang. Dua yang lebih kecil disebut atria, dua ruang yang lebih besar adalah ventrikel. Atria kanan dan kiri dipisahkan oleh septum interatrial. Ventrikel kanan dan kiri dipisahkan antara satu sama lain oleh septum interventrikular. Akibatnya, tidak ada pencampuran darah vena dan aorta di dalam jantung..
    Setiap atria berkomunikasi dengan ventrikel yang sesuai, tetapi bukaan di antara mereka mempunyai injap. Injap antara atrium kanan dan ventrikel disebut injap tricuspid, atau tricuspid, kerana mempunyai tiga injap. Injap antara atrium kiri dan ventrikel terdiri daripada dua cusps, menyerupai penutup kepala paus - mitra, dan oleh itu disebut bicuspid, atau mitral. Injap atrioventrikular membenarkan aliran darah sehala dari atrium ke ventrikel, tetapi tidak kembali.
    Darah dari seluruh badan, kaya dengan karbon dioksida (vena), dikumpulkan dalam kapal besar: vena cava yang unggul dan rendah. Mulut mereka terbuka di dinding atrium kanan. Dari ruang ini, darah mengalir ke rongga ventrikel kanan. Batang paru menghantar darah ke paru-paru, di mana ia menjadi arteri. Melalui urat pulmonari, ia menuju ke atrium kiri, dan dari sana ke ventrikel kiri. Dari yang terakhir bermula aorta: kapal terbesar di dalam tubuh manusia, di mana darah memasuki yang lebih kecil dan memasuki badan. Batang paru dan aorta dipisahkan dari ventrikel dengan injap yang sesuai yang menghalang aliran darah retrograde (kembali).

    Struktur dinding jantung

    Otot jantung (miokardium) adalah sebahagian besar jantung. Miokardium mempunyai struktur berlapis yang kompleks. Ketebalan dinding jantung berkisar antara 6 hingga 11 mm di bahagian yang berlainan.
    Di kedalaman dinding jantung adalah sistem pengaliran jantung. Ia dibentuk oleh tisu khas yang menghasilkan dan menjalankan impuls elektrik. Isyarat elektrik merangsang otot jantung, menyebabkannya berkontrak. Dalam sistem pengaliran terdapat formasi besar tisu saraf: nod. Nod sinus terletak di bahagian atas miokardium atrium kanan. Ia menghasilkan dorongan yang bertanggungjawab terhadap kerja jantung. Nod atrioventricular terletak di segmen bawah septum interatrial. Dari itu keluarlah kumpulan yang disebut-Nya, terbahagi kepada kaki kanan dan kiri, yang berpecah menjadi dahan yang lebih kecil dan lebih kecil. Cabang terkecil dari sistem pengalir disebut "serat Purkinje" dan bersentuhan langsung dengan sel otot di dinding ventrikel.
    Ruang jantung dilapisi dengan endokardium. Lipatannya membentuk injap jantung, yang telah kita bincangkan di atas. Cangkang luar jantung adalah perikardium, yang terdiri daripada dua kepingan: parietal (luaran) dan visceral (dalaman). Lapisan viseral perikardium disebut epikardium. Dalam selang antara lapisan luar dan dalam (kepingan) perikardium terdapat kira-kira 15 ml cecair serous, yang memastikan gelongsor mereka saling berkaitan.

    Bekalan darah, sistem limfa dan persarafan

    Bekalan darah ke otot jantung dilakukan oleh arteri koronari. Batang besar arteri koronari kanan dan kiri bermula dari aorta. Kemudian mereka berpecah menjadi dahan kecil yang membekalkan darah ke miokardium..
    Sistem limfa terdiri daripada lapisan saluran darah yang mengalirkan limfa ke dalam pengumpul, dan kemudian ke saluran toraks.
    Kerja jantung dikendalikan oleh sistem saraf autonomi, tanpa mengira kesedaran manusia. Saraf vagus mempunyai kesan parasimpatis, termasuk melambatkan degupan jantung. Saraf simpatik mempercepat dan menguatkan jantung.

    Fisiologi aktiviti jantung

    Fungsi utama jantung adalah kontraktil. Organ ini adalah sejenis pam yang memberikan aliran darah yang berterusan melalui saluran..
    Kitaran jantung - penguncupan berulang (systole) dan kelonggaran (diastole) otot jantung.
    Systole memberikan pembebasan darah dari ruang jantung. Semasa diastole, potensi tenaga sel jantung dipulihkan.
    Semasa sistol, ventrikel kiri mengeluarkan sekitar 50 - 70 ml darah ke aorta. Jantung mengepam 4 hingga 5 liter darah seminit. Di bawah beban, isipadu ini boleh mencapai 30 liter atau lebih..
    Pengecutan atria disertai dengan peningkatan tekanan di dalamnya, sementara mulut urat berongga mengalir ke dalamnya dekat. Darah dari ruang atrium "diperas" ke dalam ventrikel. Kemudian diastole atrium berlaku, tekanan di dalamnya menurun, sementara cengkerik injap tricuspid dan mitral ditutup. Pengecutan ventrikel bermula, menyebabkan darah mengalir ke batang paru-paru dan aorta. Apabila sistol berakhir, tekanan di ventrikel menurun, injap batang paru-paru dan aorta ditutup. Ini memastikan pergerakan darah ke arah jantung tidak sehala..
    Dengan kecacatan valvular, endokarditis dan keadaan patologi lain, alat injap tidak dapat memastikan sesak ruang jantung. Darah mula mengalir secara retrograde, mengganggu kontraktilitas miokardium.
    Kontraktilitas jantung disediakan oleh impuls elektrik yang timbul di nod sinus. Dorongan ini timbul tanpa pengaruh luaran, iaitu secara automatik. Kemudian mereka dibawa ke sepanjang sistem pengaliran dan membangkitkan sel otot, menyebabkan mereka berkontrak..
    Jantung juga mempunyai aktiviti intrasecretory. Ia membebaskan zat aktif secara biologi ke dalam darah, khususnya peptida natriuretik atrium, yang mendorong perkumuhan ion air dan natrium melalui buah pinggang.

    Animasi perubatan dengan tema "Bagaimana jantung manusia berfungsi":

    Video pendidikan mengenai topik "Jantung Manusia: Struktur Dalaman" (eng.):


Artikel Seterusnya
Apa yang harus menjadi penunjuk ALT dalam darah