Sesak nafas dengan asma bronkial


Penyakit asma bronkial dicirikan oleh proses keradangan kronik di saluran udara. Bagi pesakit, gejala utama asma adalah sesak nafas. Pada orang yang sihat, ketika menghirup bronkus, tidak ada kekejangan, pada pesakit asma ketika menghirup, reaksi bronkus meningkat. Dalam asma bronkial, jenis sesak nafas tertentu adalah ciri, yang bagi doktor adalah sebab utama untuk menentukan asma bronkial.

  1. Apa yang boleh menjadi sesak nafas dengan asma
  2. Gejala sesak nafas asma
  3. Diagnostik
  4. Kaedah rawatan
  5. Mengapa perlu berjumpa doktor
  6. etnosains
  7. Ramalan
  8. Pencegahan sesak nafas
  9. Bahaya sesak nafas

Apa yang boleh menjadi sesak nafas dengan asma

Jenis dyspnea asma:

  1. Luput - penyedutan pendek, pernafasan sukar. Patogenesis kejadiannya terletak pada penyempitan lumen bronkiol, kekejangan otot licin.
  2. Inspirasi - masalah dengan pernafasan udara yang normal. Berlaku kerana penyempitan lumen bronkus besar, trakea.

Dispnea ekspirasi pada asma bronkial boleh dijumpai lebih kerap daripada dispnea inspirasi. Jenis yang terakhir biasanya berlaku dengan gangguan jantung, pleurisy, alveolitis, masalah dengan diafragma. Sesak nafas adalah jenis campuran.

Gejala sesak nafas asma

Sebelum mempertimbangkan jenisnya, anda perlu memahami apakah sesak nafas itu. Pada asma bronkial, sesak nafas disertai oleh kekurangan udara yang tajam. Pesakit mengalami kekejangan di kawasan dada, dan dia tidak dapat menarik nafas penuh.

Sesak nafas ditakrifkan sebagai peningkatan jumlah pergerakan pernafasan. Dengan penyakit seperti itu, pergerakan pernafasan lebih daripada 18 seminit. Perhatikan bahawa norma adalah 16, sementara kedalaman inspirasi semestinya meningkat.

Sesak nafas pada asma bronkial berlaku dengan latar belakang gangguan sistem bronkopulmonari, dan penyebab utama perkembangan tersembunyi pada hiperaktifan bronkus. Pada masa ini, sistem pernafasan pesakit menjadi lebih sensitif terhadap kerengsaan..

  1. Otot-otot pokok bronkus mula kekejangan, sehingga menyebabkan penyempitan saluran.
  2. Pesakit mengalami pembengkakan pada masa kerengsaan sistem pernafasan, oleh itu, sukar bukan sahaja untuk menyedut, tetapi juga menghembuskan nafas.
  3. Sesak nafas pada asma dicirikan oleh rembesan sejumlah besar lendir, sehingga menyekat saluran bronkus.

Dalam praktik perubatan, terdapat klasifikasi sesak nafas yang berlaku dengan penyakit ini..

  1. Bradypnea berlaku dengan kegembiraan yang berkurang, langsung dari pusat pernafasan. Pesakit mengalami pengecutan pernafasan tanpa disengaja, dari sekitar 10-12 kitaran seminit.
  2. Oligopnea disertai dengan kemurungan tajam di pusat pernafasan. Oleh itu, dalam kes ini, terdapat pernafasan yang tajam dan cetek..
  3. Hyperpnea berlaku pernafasan dalam dan cepat.
  4. Jenis sesak nafas yang paling tidak berbahaya adalah tachypnea, yang bermaksud seseorang mengalami pernafasan cetek yang cepat. Perhatikan bahawa dengan tachypnea, tidak ada pelanggaran irama pergerakan pernafasan.

Pada asma bronkial, pelbagai jenis sesak nafas, masing-masing mempunyai ciri tersendiri.

Dispnea inspirasi dicirikan oleh komplikasi inspirasi. Sebab utama berlakunya kejadian ini adalah penyempitan lumen trakea, serta bronkus besar. Selalunya sesak nafas seperti ini menunjukkan adanya penyakit kardiovaskular..

Dyspnea jenis inspirasi bertambah buruk pada waktu siang dan malam

Sifat sesak nafas pada asma bronkial dari jenis inspirasi: tidak seperti jenis lain, ia boleh memburuk bukan sahaja pada waktu rehat pada waktu siang, tetapi juga pada waktu malam. Serangan berlaku ketika pesakit berada dalam kedudukan mendatar.

Sebaik sahaja tanda-tanda pertama dispnea inspirasi muncul, pesakit perlu mengambil posisi tegak, ini akan membantu melegakan serangan dan memudahkan fungsi paru-paru.

Dengan asma bronkial, ada jenis sesak nafas seperti ekspirasi. Dalam kes ini, pesakit mengalami kesukaran untuk menghembus nafas. Dispnea ekspirasi, dicirikan oleh pengumpulan dahak di bronkus, sehingga menyebabkan edema pada membran mukus.

Tanda jelas dyspnea ekspirasi pada asma bronkial adalah munculnya wisel semasa menghembus nafas.

Sesak nafas bercampur adalah bentuk yang paling parah, kerana pesakit mengalami kesukaran bukan sahaja dengan pernafasan, tetapi juga dengan penyedutan. Sifat sesak nafas: menampakkan diri dalam pernafasan yang bising, terdapat tanda-tanda jenis pertama dan kedua. Perhatikan bahawa jika mati lemas, anda mesti segera menghubungi pasukan ambulans, kerana mustahil untuk mengatasi gejala ini sendiri di rumah..

Kadang-kadang sebilangan penyakit lain yang disertai dengan gejala serupa mengganggu diagnosis asma bronkial. Dalam beberapa kes, doktor dapat membuat diagnosis setelah berbincang dengan pesakit dan membincangkan sifat sesak nafas yang mengganggunya. Terdapat penyakit lain yang menyertainya yang muncul sebelum sesak nafas. Pertimbangkan nuansa ini:

  • Batuk semasa tidur
  • Kehadiran mengi
  • Reaksi badan terhadap alergen
  • Kesan aktiviti fizikal pada sistem pernafasan
  • Keberkesanan rawatan dengan ubat-ubatan yang melegakan kekejangan

Sekiranya anda mempunyai salah satu perkara di atas, maka ini adalah alasan untuk menghubungi pakar yang akan menetapkan diagnosis penyakit.

  • Bentuk paroxysmal (permulaan yang tidak dapat diramalkan secara akut dan cepat).
  • Gangguan pernafasan semasa menghembus nafas. Dari ketegangan diafragma, rasa sakit muncul di sternum bawah.
  • Batuk bermula, perasaan kesesakan dan ketidakupayaan untuk batuk.
  • Sakit kepala yang teruk dan tajam, yang boleh menyebabkan kesedaran semakin kabur. Ini berlaku kerana bekalan oksigen ke otak tidak mencukupi..
  • Mual yang timbul akibat paroxysmal. Tidak ada muntah.
  • Menggelapkan mata, terbalik warna (putih berubah menjadi hijau), merosakkan persepsi objek.
  • Kadang-kadang ruam kulit muncul.
  • Sensasi menyakitkan hilang setelah mengambil ubat yang melonggarkan dinding bronkus (bronkomimetik).

Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, mungkin tidak ada tanda-tanda seperti itu. Kadang-kadang terdapat bentuk batuk penyakit ini, di mana sesak nafas mungkin tidak muncul selama beberapa tahun. Ia lebih biasa pada kanak-kanak. Tetapi ia juga dapat diperhatikan pada orang dewasa. Tanpa rawatan, bentuk batuk berubah menjadi asma bronkus sepenuhnya.

Sekiranya gejala di atas muncul, dan ia muncul lebih dari sekali, tetapi secara berkala berulang, semakin meningkat, anda perlu berjumpa pakar pulmonologi. Penting di sini untuk memberitahu tentang sensasi yang dialami dengan betul..

  • Adakah batuk sesuai pada waktu malam.
  • Bolehkah anda mendengar suara mengi.
  • Adakah keadaan menjadi lebih teruk apabila bersentuhan dengan alergen?.
  • Adakah keadaan bertambah buruk dengan senaman fizikal.
  • Adakah serangan itu hilang setelah mengambil ubat anti-asma?.

Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu jawapannya adalah afirmatif, terdapat kecurigaan penyakit asma bronkial. Sekiranya rawatan dijalankan dengan secukupnya, maka sesaat kemudian serangan sesak nafas akan kelihatan semakin kurang. Sakit kepala dan loya akan hilang, dan berdebar-debar jantung akan diperhatikan hanya semasa melakukan aktiviti fizikal.

Diagnostik

Sesak nafas berlaku dengan penyakit lain. Untuk menentukan bahawa keadaan patologi diprovokasi tepat oleh asma bronkial, doktor menanyakan beberapa soalan:

  • sama ada terdapat batuk pada waktu malam;
  • sama ada suara bersiul didengar;
  • sama ada keadaan bertambah buruk apabila terkena alergen
  • adakah malaise bertambah dengan senaman fizikal;
  • adakah keadaan patologi berlalu setelah mengambil ubat anti-asma.

Sekiranya satu soalan dijawab ya, ada sebab untuk mengesyaki bahawa pesakit tersebut menderita asma bronkial. Doktor menetapkan diagnosis yang lebih tepat:

  • pengumpulan anamnesis;
  • mengambil sampel alahan, penentuan IgE;
  • pemeriksaan dahak di bawah mikroskop;
  • pengenalpastian perubahan fungsi pernafasan luaran;
  • pemeriksaan klinikal;
  • radiografi dan komputasi tomografi;
  • ujian dengan bronkodilator;
  • pensampelan kulit untuk menentukan alergen.

Hanya setelah langkah-langkah diagnostik diambil, doktor mendiagnosis "asma bronkial" dan menetapkan rawatan yang berkesan.

Kaedah rawatan

Terapi kompleks merangkumi:

  1. Penyedutan: mengembang lumen bronkus dalam waktu yang singkat, melegakan kekejangan, menormalkan proses pernafasan. Prosedur ini dapat mengurangkan jumlah kejang.
  2. Terapi bertujuan untuk mengurangkan kerentanan bronkus terhadap rangsangan luar.
  3. Mengambil ubat gabungan, glukokortikoid bersama dengan antagonis.
  4. Penggunaan opioid untuk menekan kejang yang teruk. Dengan hipoksia, rawatan oksigen ditetapkan.
  5. Selain itu, mereka melakukan senaman pernafasan, berjalan-jalan, mengikuti diet.

Sebarang ubat digunakan hanya setelah berunding dengan doktor. Hanya dia yang dapat memilih ubat dengan mekanisme tindakan yang sesuai. Pengambilan ubat yang tidak terkawal membawa kepada kesan buruk, memperburuk keadaan pesakit.

Mengapa perlu berjumpa doktor

Anda tidak boleh mengubati diri sendiri dengan asma bronkial. Ini boleh menyebabkan komplikasi serius dan akibat yang tidak dapat dipulihkan, termasuk kematian. Sekiranya sesak nafas muncul, anda perlu membuat temu janji dengan ahli pulmonologi. Dia akan melakukan pemeriksaan dan merujuk, jika perlu, kepada doktor pakar yang berkaitan:

  • pakar kardiologi;
  • ahli alahan;
  • ahli gastroenterologi;
  • ahli endokrinologi.

Anda tidak dapat sepenuhnya menghilangkan asma bronkial, tetapi serangan dapat dikawal. Adalah sangat penting untuk tidak memulakan keadaan patologi dan kerap mengunjungi ahli pulmonologi.

etnosains

Untuk rawatan dyspnea inspirasi pada asma, resipi rakyat berikut boleh digunakan sebagai kaedah tambahan:

  • campurkan thyme, blackberry, motherwort, woodruff, mongrel kering (dalam nisbah 2: 5: 4: 4: 3);
  • tuangkan koleksi dengan air mendidih;
  • berkeras 40 minit;
  • ambil pada waktu siang dan bukannya teh.
Thyme

Untuk mengubati dispnea ekspirasi dengan asma, anda boleh menggunakan kaedah rakyat ini:

  • tuangkan empat sudu daun cranberry dengan 0.7 liter air mendidih;
  • cuti selama tiga jam;
  • tapis, tambah satu sudu teh madu;
  • minum pada waktu siang.

Sebarang kaedah rawatan bukan tradisional dipersetujui dengan pakar. Ini akan membantu mengelakkan akibat yang tidak diingini. Contohnya, manifestasi kulit alahan.

Ramalan

Pada asma bronkial atopik tahap pertama atau kedua, jika alergen dikenal pasti dan hubungan dengannya dihentikan, kemerosotan stabil berlaku. Pesakit menjadi cacat hanya pada tahap pemburukan. Hasil maut jarang berlaku. Keupayaan untuk bekerja hilang sepenuhnya dengan keadaan patologi yang berpanjangan, jika bronkitis kronik dan komplikasi lain bergabung dengan asma.

Asma alahan berjangkit lebih rumit. Tahap remisi jarang berlaku. Dengan sifat penyakit yang teruk dan penambahan komplikasi, prognosisnya buruk. Pesakit diberikan kumpulan kecacatan, sudah dua hingga tiga tahun selepas bermulanya penyakit. Dengan status asthmaticus, semuanya boleh berakhir dengan kematian.

Pencegahan sesak nafas

Untuk mengurangkan kejadian sesak nafas, pesakit perlu membuat perubahan gaya hidup. Sejumlah langkah pencegahan dapat memperbaiki keadaan pesakit. Doktor mengesyorkan:

  1. Catat dan analisa keadaan sesak nafas secara berterusan dan elakkan pendedahan kepada faktor-faktor yang memprovokasi.
  2. Pesakit asma semestinya dapat menggunakan meter aliran puncak. Ia membolehkan anda mengenal pasti pernafasan yang sukar untuk menghidap asma.
  3. Hilangkan hubungan dengan alergen.
  4. Elakkan terdedah kepada bau yang kuat dan asap tembakau.
  5. Ambil ubat dengan ketat seperti yang diarahkan oleh doktor anda.
  6. Menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala untuk menilai keadaan sistem pernafasan dan kardiovaskular.
  7. Ikuti diet.
  8. Untuk dirawat di sanatorium dan dispensari.

Mematuhi peraturan ini membolehkan anda meminimumkan manifestasi sesak nafas dan memberi pesakit peluang untuk hidup normal..

Bahaya sesak nafas

Sesak nafas tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan atau nyawa, kerana hanya merupakan manifestasi penyakit. Simptomnya mudah dihilangkan dengan ubat. Adalah perlu untuk membunyikan penggera apabila sesak nafas meningkat dan menyebabkan serangan sesak nafas dengan latar belakang langkah-langkah terapi yang sedang dilakukan. Ini menunjukkan bahawa keadaan patologi berubah menjadi status asma, yang mengancam nyawa..

Calon Sains Perubatan. Ketua Jabatan Pulmonologi.

Pelawat yang dihormati, sebelum menggunakan nasihat saya - ikuti ujian dan berjumpa doktor!
Buat janji temu dengan doktor yang baik:

Sesak nafas dengan asma bronkial

Penyakit asma bronkial dicirikan oleh proses keradangan kronik di saluran udara. Bagi pesakit, gejala utama asma adalah sesak nafas. Pada orang yang sihat, ketika menghirup bronkus, tidak ada kekejangan, pada pesakit asma ketika menghirup, reaksi bronkus meningkat. Dalam asma bronkial, jenis sesak nafas tertentu adalah ciri, yang bagi doktor adalah sebab utama untuk menentukan asma bronkial.

Sesak nafas muncul secara tiba-tiba, memberi pesakit rasa tidak selesa dan tidak selesa di mana sahaja dia berada. Ciri struktur badan sedemikian rupa sehingga sesak nafas muncul pada kanak-kanak lebih kerap daripada pada orang dewasa..
Kesukaran bernafas pada orang dewasa dan kanak-kanak berlaku dengan tiga jenis asma bronkial: alahan, tidak alergi dan bentuk campuran. Jenis asma pertama didiagnosis dengan ujian alergi. Dalam beberapa kes, pesakit mengalami ruam alergi. Selalunya, asma alahan berlaku pada kanak-kanak dan remaja. Untuk bentuk kedua penyakit ini, faktor penentu perkembangannya adalah penyakit berjangkit yang sebelumnya dipindahkan. Asma bukan alahan adalah perkara biasa pada orang dewasa. Untuk bentuk asma bercampur, gejala dua bentuk asma yang dinyatakan di atas adalah ciri. Sesak nafas adalah ciri semua jenis asma, dan intensitasnya ditentukan oleh rangsangan luaran dan dalaman.

Punca penyakit

Terdapat 2 kumpulan alasan bersyarat yang memprovokasi perkembangan asma bronkial: eksogen dan endogen. Mari pertimbangkan sebab utama kumpulan pertama:

  • Perlakuan tidak rasional
  • Ciri iklim
  • Ekologi
  • Penggunaan bahan kimia isi rumah, pelbagai bahan tambahan makanan.

Penyebab kumpulan kedua yang paling popular dalam asma bronkial:

  • Penyakit pernafasan
  • Gangguan hormon
  • Sistem imun terjejas
  • Keturunan

Punca dan sifat sesak nafas

Pada pesakit asma, tempoh penyakit disertai oleh tahap episodik ringan dan gejala yang teruk dengan serangan mati lemas. Pada dasarnya, dengan penyakit ini, sesak nafas muncul. Ia dicirikan oleh gangguan: kedalaman, kekerapan dan irama pernafasan. Dengan asma bronkial, sesak nafas pada pesakit yang mengalami ekspirasi - sukar baginya untuk menghembuskan nafas.

Penyebab sesak nafas adalah penyumbatan yang boleh dipulihkan pada bronkus. Semasa menghirup, reagen memasuki saluran pernafasan dan edema membran mukus berlaku. Kemudian otot licin bronkus menyempit dan sukar bagi seseorang untuk menghembuskan nafas. Selepas beberapa ketika, kekejangan reda, dan proses pernafasan pulih. Pada pesakit yang menderita asma bronkial untuk masa yang lama, berlaku perubahan yang tidak dapat diperbaiki pada dinding pokok bronkial. Sesak nafas pada pesakit asma "dengan pengalaman" adalah berterusan dan menampakkan diri pada selang waktu yang berbeza.

Sifat sesak nafas

Sesak nafas disertai dengan serangan sesak nafas, berdehit dan batuk kering. Semasa serangan asma seterusnya pada asma bronkial, otot perut pesakit dan tali pinggang bahu terlibat. Serangan yang teruk dan berpanjangan dicirikan oleh rasa sakit dan ketidakselesaan di dada. Dengan serangan sesak nafas berikutnya, pesakit mengalami tekanan mengi. Sebab penampilan mereka adalah kekejangan bronkus. Kadang-kadang pada asma bronkial, mengi tidak hadir sepenuhnya. Proses serangan disertai dengan batuk kering. Perwatakannya histeris, dan setelah selesai, sejumlah kecil dahak dipisahkan dalam bentuk lendir.

Dalam beberapa kes, dengan asma bronkial, satu-satunya gejala penyakit ini adalah serangan batuk kering. Ia menampakkan diri pada waktu malam dengan sejumlah kecil dahak. Pada dasarnya, simptomologi ini khas untuk kanak-kanak..

Sensasi seseorang semasa sesak nafas

Dengan serangan sesak nafas seterusnya, pesakit asma merasakan bahawa mereka tidak dapat menghembuskan nafas. Untuk menghembuskan nafas, pesakit perlu menggunakan beban otot tertentu. Dengan kata lain, orang itu ingin menghembuskan nafas, tetapi ia tidak berjaya, dan nafas seterusnya sudah diperlukan. Pada masa ini, menurut pesakit, terdapat kesakitan yang teruk di dada.

Sesak nafas dengan tahap penyakit yang berlainan

Pada asma bronkial yang sederhana dan teruk, sesak nafas berlaku semasa latihan fizikal. Apabila asma berkembang, ia menjadi lebih kerap. Selalunya, gejala sesak nafas berlaku pada masa eksaserbasi pada asma bronkial. Pada siang hari, sesak nafas berlaku dari semasa ke semasa dengan asma bronkial, pada waktu malam kekerapan sesak nafas meningkat. Ramai pesakit melaporkan bahawa kekerapan serangan meningkat dalam keadaan tertentu: berada di bilik berdebu, bermain dengan haiwan kesayangan, membersihkan diri, berjalan di luar atau setelah makan makanan tertentu..
Apabila badan bertindak balas terhadap bau busuk atau asap tembakau, proses keradangan berlaku pada bronkus, yang memerlukan rawatan dengan ubat-ubatan.

Serangan malam

Serangan sesak nafas dan sesak nafas yang paling teruk berlaku pada waktu malam. Penyebab masalah tersebut adalah perubahan fungsi tubuh, yang merupakan sumber utama kekejangan pada bronkus. Sebilangan besar pesakit asma mengalami serangan sesak nafas pada awal pagi - sekitar jam 5 pagi. Terapi siang hari yang tepat adalah penting untuk mengurangkan serangan pada waktu malam. Sekiranya anda betul-betul menyokong badan dengan ubat-ubatan pada siang hari, maka pada waktu malam kemungkinan kejang adalah minimum..

Sesak nafas dan tanda-tanda diagnosis asma yang lain

Kadang-kadang sebilangan penyakit lain yang disertai dengan gejala serupa mengganggu diagnosis asma bronkial. Dalam beberapa kes, doktor dapat membuat diagnosis setelah berbincang dengan pesakit dan membincangkan sifat sesak nafas yang mengganggunya. Terdapat penyakit lain yang menyertainya yang muncul sebelum sesak nafas. Pertimbangkan nuansa ini:

  • Batuk semasa tidur
  • Kehadiran mengi
  • Reaksi badan terhadap alergen
  • Kesan aktiviti fizikal pada sistem pernafasan
  • Keberkesanan rawatan dengan ubat-ubatan yang melegakan kekejangan

Sekiranya anda mempunyai salah satu perkara di atas, maka ini adalah alasan untuk menghubungi pakar yang akan menetapkan diagnosis penyakit.

Mengurangkan kekerapan sesak nafas

Rawatan penyakit asma bronkial berlaku sepanjang hayat. Adalah mungkin untuk mengurangkan kekerapan sesak nafas sekiranya cadangan berikut diikuti:

  1. Pesakit mesti belajar hidup dengan asma: catat dalam keadaan apa intensiti sesak nafas meningkat, mesti belajar bagaimana menggunakan alat - fluometer puncak, yang menentukan kadar aliran ekspirasi puncak.
  2. Elakkan sentuhan langsung dengan perengsa (alergen).
  3. Rawatan ubat yang kompeten, bergantung pada tahap penyakit. Hanya pakar yang dapat menetapkan ubat yang dapat mengurangkan kekerapan sesak nafas dan gejala penyakit lain pada asma bronkial.
  4. Orang yang asma dan orang yang disayanginya mesti tahu apa yang harus dilakukan sekiranya berlaku serangan teruk - sesak nafas dan status asthmaticus. Pesakit harus selalu membawa ubat untuk rawatan asma bronkial. Saudara-mara dalam situasi mendesak harus mengetahui cara membantu asma bronkial sekiranya berlaku serangan yang teruk sebelum ambulans tiba.
  5. Pendaftaran di dispensari. Pesakit harus diperiksa secara sistematik oleh doktor dan memantau keadaan saluran pernafasan.
  6. Apabila serangan hilang, cuba diet khas untuk asma bronkial, pergi ke sanatorium, latihan pernafasan utama.

Sekiranya anda mengikuti semua cadangan, anda pasti akan meningkatkan kualiti hidup dengan asma bronkial dan mengurangkan jumlah serangan.

Aerosol - "penolong" untuk sesak nafas

Sekiranya sesak nafas atau tahapnya yang lebih teruk - serangan sesak nafas, berkesan menggunakan aerosol bermeter. Cuba jangan menyerah pada serangan panik dan kemudian anda dapat memulihkan fungsi pernafasan.

Dos ubat dalam aerosol dan keperluannya sehari adalah bergantung kepada tahap penyakit asma bronkial. Salbutamol atau aerosol Berotec boleh digunakan 3 kali sehari untuk mengawal penyakit.

Sekiranya anda mengetahui mengenai hubungan dengan perengsa asma yang akan datang: pelbagai jenis alergen atau aktiviti fizikal, kemudian gunakan profilaksis aerosol untuk mencegah serangan atau sesak nafas.

Dyspnea dengan asma bronkial eksogen, endogen dan bercampur

Dalam kebanyakan kes, sesak nafas pada asma bronkial muncul di luar jangkaan. Ia berkembang dengan cepat. Ini meningkatkan risiko asfiksia..

Apakah sesak nafas?

Dyspnea dengan asma bronkial eksogen, endogen dan campuran boleh berlaku dalam keadaan remisi. Keadaan ini terbahagi kepada beberapa jenis:

  • inspirasi - pesakit mempunyai masalah dengan pernafasan (dapat dikesan sekiranya terdapat penyakit jantung);
  • expiratory - sukar bagi seseorang untuk menghembuskan nafas (proses spasmodik berlaku di organ pernafasan);
  • bercampur - ada kesukaran untuk menghembus nafas dan penyedutan (keadaan yang serupa berlaku sekiranya terdapat selesema dan penyakit lain).

Kesukaran menentukan jenisnya mungkin timbul kerana aduan pesakit yang tidak jelas. Ini berlaku dengan gejala bercampur..

Sesak nafas adalah sejenis reaksi terhadap pengurangan oksigen dalam darah yang ketara. Nafas tidak terganggu untuk beberapa lama. Kemudian pesakit berhadapan dengan gejala berikut:

  • masalah dengan kerja jantung (dengan adanya penyakit kronik, irama dapat terganggu dari satu minit hingga lima belas minit penuh);
  • sakit teruk di kepala;
  • kesedaran mungkin tidak jelas;
  • loya (muntah hampir tidak pernah berlaku);
  • kesukaran untuk melihat garis besar objek;
  • di hadapan mata bertudung gelap.

Perhatian! Anda perlu bergegas berjumpa dengan ahli pulmonologi. Dia akan menetapkan atau menyesuaikan rawatan yang telah ditetapkan sebelumnya. Sekiranya anda mempunyai masalah jantung, anda perlu berjumpa dengan pakar kardiologi.

Gejala boleh berubah dengan ketara pada peringkat penyakit yang berlainan. Agar tidak keliru dengan jenis keadaan, anda perlu mengenal pasti gejala dengan pasti.

Perhatian! Kaedah rawatan secara langsung bergantung pada jenis sesak nafas. Dengan mengambil kira ini, kursus pemulihan juga ditetapkan..

Semua jenis sesak nafas dibenarkan untuk terapi. Sekiranya sesak nafas sekali lagi berlaku beberapa waktu selepas rawatan, maka kursus mesti diulang, namun ubat lain sudah diperlukan. Dyspnea selalu dirawat dengan AD.

Dengan penggunaan ubat-ubatan yang sesuai, keadaan ini tidak akan menyebabkan kerosakan serius pada kesihatan. Tetapi ini boleh menyebabkan sesak nafas. Kegagalan mengambil tindakan sewajarnya boleh mengakibatkan kematian.

Asphyxia menunjukkan peralihan serangan ke status asma. Amat mustahak untuk tidak membiarkan hubungan dengan alergen dan tidak membatalkan ubat anti-asma glukokortikosteroid. Ini boleh menyebabkan penyumbatan saluran bronkus, kerana pesakit tidak dapat bernafas secara normal, akan mula tercekik.

Juga, dengan status asthmaticus, irama jantung terganggu, tekanan darah sering meningkat, akibatnya kulit menjadi biru, tekanan menurun, pesakit jatuh ke seseorang atau kehilangan kesedaran. Tubuh tidak berfungsi.

Perhatian! Jangan ubat sendiri. Ini boleh membawa kepada hasil yang tidak dapat diramalkan..

Punca sesak nafas

BA adalah patologi kronik. Doktor tidak selalu dapat mendiagnosis penyakit dengan tepat. Untuk mengelakkan komplikasi, perlu diketahui dengan jelas penyebab perkembangan penyakit ini..

Dispnea ekspirasi dan inspirasi berlaku pada asma kerana beberapa sebab:

  • alahan terhadap bau;
  • reaksi negatif terhadap debunga, rambut haiwan, debu;
  • reaksi terhadap jenis makanan tertentu;
  • alergi terhadap kosmetik dan / atau produk pembersih rumah tangga;
  • tekanan sistematik.

Perhatian! Apa pun penyebabnya, penting untuk segera mengambil tindakan yang berkesan. Ini akan mengelakkan akibat yang lebih serius..

Cara melegakan sesak nafas?

Dyspnea pada asma harus dirawat secara menyeluruh. Terapi perubatan harus ditetapkan oleh doktor. Perlu meninggalkan kaedah rakyat, tk. mereka tidak akan membiarkan anda mendapat kesan yang diinginkan, dan dalam beberapa kes, rawatan sedemikian boleh menyebabkan bahaya serius.

Terlepas dari apa sifat sesak nafas pada asma bronkial, sebaik sahaja serangan itu bermula, anda perlu melakukan perkara berikut: memberikan kemasukan udara segar, bersantai dengan pakaian ketat, mengambil posisi yang selesa.

Rawatan harus dimulakan dengan penyedutan agonis beta-adrenergik selektif. Ia boleh menjadi "Berotek", "Salbutamol" dan ubat bertindak pendek lain. Penting untuk mengikuti cadangan ini di sini..

  • Jangan buat lebih daripada dua "suntikan" berturut-turut. Waktu rehat mestilah dua puluh minit. Sebilangan besar "suntikan" tidak akan memberikan kesan yang lebih besar, tetapi kesan sampingannya akan meningkat (perubahan tekanan darah, degupan jantung yang kerap, dll.).
  • Jangan melebihi dos harian penyedut. Enam hingga lapan nafas penggunaan berterusan. Jumlah yang lebih besar membahayakan kesihatan.

Rawatan selanjutnya secara langsung bergantung pada ciri BA dan keadaan umum pesakit. Dengan mengambil kira ini, doktor menetapkan ubat tambahan yang diperlukan.

Perhatian! Dengan asma, anda perlu minum ubat seumur hidup. Sebilangan pesakit juga perlu mengambil ubat hormon yang mengandungi glukokortikosteroid.

Untuk mengurangkan keadaan dengan asma bronkial, seseorang harus menggunakan langkah pencegahan tertentu..

  • Menghilangkan alergen. Ini boleh, misalnya, rambut haiwan atau debu rumah..
  • Makan dengan betul: jangan makan makanan goreng.
  • Elakkan fizikal dan emosi badan yang berlebihan.
  • Mengubati patologi berjangkit dengan cekap, kehadirannya boleh menyebabkan bronkospasme.
  • Berikan alkohol dan rokok.

Sila kongsi bahan bermanfaat ini di media sosial. Ini akan membolehkan lebih ramai orang mengetahui tentang penyakit asma..

Sesak nafas dengan asma bronkial. Penyedut bukan ubat mujarab - ia tidak sembuh!

Gejala yang paling penting dalam diagnosis asma bronkial adalah kehadiran sesak nafas pada pesakit. Tanda ini bukan sahaja menunjukkan penyakit, tetapi juga membolehkan anda mengenal pasti keadaan pesakit dan keparahan penyakit..

Semasa serangan asma, sesak nafas berbeza dengan masalah pernafasan dengan radang paru-paru, angina, atau gangguan saraf..

Oleh itu, untuk menilai keparahan penyakit, doktor terlebih dahulu memberi perhatian kepada gejala ini. Ini akan membolehkan doktor yang hadir memilih rawatan ubat yang berkesan..

Sesak nafas

Sesak nafas pada asma bronkial terbahagi kepada 2 jenis utama: inspirasi dan ekspirasi. Dalam kes yang jarang berlaku, bentuk campuran berlaku, di mana sukar bagi pesakit untuk menghirup dan menghembuskan nafas. Biasanya, dengan bentuk ini, pesakit mengalami pernafasan yang bising, yang disebut doktor sebagai stridor. Dia bercakap mengenai perubahan patologi serius pada paru-paru.

Inspirasi

Bentuk ini dicirikan oleh kesukaran untuk menghirup, akibatnya pesakit harus tertekan, berusaha untuk bernafas sepenuhnya dengan dadanya. Penyedutan itu bising dan sekejap-sekejap. Kita harus mencari kedudukan badan seperti mana lega akan datang. Selalunya, lebih mudah baginya menghirup dalam kedudukan tegak..

Ini berlaku akibat kenyataan bahawa lumen pesakit di bronkus dan trakea besar menyempit di bawah pengaruh penyakit atau faktor yang tidak baik. Pada masa yang sama, pesakit begitu takut sehingga pada tanda pertama dia berpaling kepada doktor. Ini membolehkan diagnosis dan rawatan berkualiti tepat pada masanya..

Sesak nafas jenis ini agak jarang berlaku berbanding dengan dispnea yang sudah habis. Penampilannya boleh memprovokasi penyakit seperti gangguan pada sistem kardiovaskular, kehadiran pleurisy, operasi diafragma yang tidak betul, kehadiran alveoritis.

Tamat tempoh

Dengan bentuk sesak nafas ini, pesakit tidak dapat menghembuskan nafas sepenuhnya. Tarik nafas pendek, dia menghembuskan nafas dengan sukar. Dia harus menggunakan otot bahu untuk memudahkan pernafasan. Ini disebabkan oleh penyempitan lumen bronkus, dengan kekejangan otot licin, perubahan pada dinding bronkus, dengan pembengkakan atau penyumbatan lumen mereka dengan dahak. Pesakit mengalami pernafasan yang bising dengan mengi dan bahkan bersiul. Batuk dengan sedikit dahak mungkin berlaku. Nafas lebih lama daripada penyedutan..

Kerana jumlah oksigen yang tidak mencukupi, pesakit tidak dapat bernafas sepenuhnya, pening, kelemahan, takikardia dan kulit biru muncul. Oleh kerana pesakit mengalami tekanan semasa menghembuskan nafas, dia mengalami kesakitan dan ketidakselesaan diafragma. Untuk mengelakkan sesak nafas, pesakit harus berbaring secara menegak sehingga kepalanya berada di permukaan serendah mungkin.

Semasa mendengar pesakit, doktor memerhatikan bunyi siulan dan berdengung semasa menghembus nafas, yang kedengaran walaupun dari kejauhan.

Sebab-sebabnya

Asma bronkial adalah penyakit kronik. Walaupun seseorang mengalami sesak nafas dan batuk, doktor tidak selalu dapat mendiagnosis penyakit dengan tepat. Serangan itu mengancam nyawa, jadi penting untuk mengetahui sebab-sebab perkembangannya untuk mengelakkan komplikasi..

Selalunya, pesakit ketakutan dengan serangan pertama, menyebabkan dia merasa kematian yang teruk. Serangan berikutnya tidak begitu menakutkannya, dan pesakit yakin bahawa semuanya akan berlalu dengan sendirinya. Kerana sikap sembrono terhadap asma, kira-kira 2 juta orang mati setiap tahun di dunia..

Terdapat beberapa sebab untuk sesak nafas, dan dalam kebanyakan kes, agak sukar untuk menyesuaikan gaya hidup anda untuk menghilangkannya sepenuhnya. Ia boleh menjadi:

  • Reaksi buruk terhadap habuk, rambut haiwan dan debunga;
  • Beberapa barang makanan;
  • Alergi terhadap bau;
  • Alergi terhadap kosmetik;
  • Alahan terhadap bahan kimia isi rumah;
  • Tekanan biasa dan tekanan psiko-emosi.

Bahaya sesak nafas

Oleh kerana sesak nafas itu sendiri adalah akibat penyakit ini, ia tidak menimbulkan ancaman bagi kesihatan manusia. Cukup dengan menggunakan ubat-ubatan anti-asma yang melegakan sesak nafas. Tetapi jika, semasa rawatan dengan ubat-ubatan, sesak nafas muncul, yang tidak dapat dihilangkan, perlu dibunyikan. Ini menunjukkan bahawa serangan asma seseorang telah bertukar menjadi status asthmaticus. Penyedut tidak dapat meneutralkan serangan sepenuhnya, dan sesak nafas mungkin hilang dan kembali.

Status asma berbahaya kerana alergen atau pengambilan ubat anti-asma glukokortikosteroid secara tiba-tiba sudah mencukupi, kerana terdapat kemungkinan kematian yang tinggi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa saluran bronkus sangat tersumbat dan terdapat pelanggaran pernafasan penuh..

Gangguan irama jantung dan kenaikan tekanan yang tinggi mungkin terjadi. Selanjutnya, pernafasan menjadi cetek, kulit menjadi kebiruan, tekanan mula berkurang, dan orang itu kehilangan kesedaran atau jatuh koma. Akibatnya, tubuh tidak berfungsi, dan kematian berlaku..

Oleh itu, untuk mendapatkan hasil yang baik dari penyakit ini, doktor perlu mengetahui penyebab sesak nafas, yang berkaitan dengan asma bronkial, yang menyebabkan kegagalan pernafasan. Hanya dengan mengenal pasti sebab-sebab sesak nafas, doktor dapat memilih rawatan yang berkesan.

Rawatan

Rawatan dyspnea bertujuan terutamanya untuk menghilangkan atau melegakan serangan asma bronkial. Terdapat banyak kaedah menggunakan ubat, rawatan kesihatan dan fisioterapi. Hanya doktor yang memutuskan teknik mana yang akan digunakan untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira diagnosis, sebab dan gejala. Penggunaan ubat tradisional juga harus dilakukan di bawah pengawasan doktor..

Untuk mengelakkan pembengkakan dan mengurangkan sesak nafas, pesakit harus:

  1. mengecualikan sebarang kontak dengan alergen;
  2. melakukan pembersihan basah hingga 2 kali di dalam rumah;
  3. berhenti merokok;
  4. melakukan gimnastik, berenang, berjalan kaki sebanyak mungkin;
  5. merawat selesema tepat pada masanya;
  6. sentiasa mematuhi peraturan kebersihan diri.

Sesak nafas adalah manifestasi asma bronkial. Ia boleh berlalu dalam bentuk akut atau bertambah sedikit demi sedikit. Untuk mengelakkan komplikasi dan tidak membahayakan kesihatan mereka, setiap pesakit harus berjumpa doktor tepat pada masanya..

Video berguna

Pastikan untuk menonton video yang akan memberi anda lebih banyak pemahaman tentang cara mengatasi salah satu gejala asma bronkial: sesak nafas

Sesak nafas dengan asma bronkial

Sesak nafas - kesukaran bernafas, disertai dengan ketidakselesaan di sternum. Dengan senaman fizikal yang kuat, fenomena tersebut dianggap normal. Sekiranya patologi berlaku pada waktu rehat atau dengan pergerakan yang diukur, ini menunjukkan pelbagai penyakit. Sesak nafas pada asma boleh menyebabkan perkembangan kesan buruk dan komplikasi pada orang dewasa atau kanak-kanak.

Apa yang boleh menjadi sesak nafas dengan asma

Jenis dyspnea asma:

  1. Luput - penyedutan pendek, pernafasan sukar. Patogenesis kejadiannya terletak pada penyempitan lumen bronkiol, kekejangan otot licin.
  2. Inspirasi - masalah dengan pernafasan udara yang normal. Berlaku kerana penyempitan lumen bronkus besar, trakea.

Dispnea ekspirasi pada asma bronkial boleh dijumpai lebih kerap daripada dispnea inspirasi. Jenis yang terakhir biasanya berlaku dengan gangguan jantung, pleurisy, alveolitis, masalah dengan diafragma. Sesak nafas adalah jenis campuran.

Manifestasi klinikal

Sesak nafas pada asma dicirikan oleh gejala berikut:

Sakit di bahagian bawah dada

  1. Keadaan patologi berkembang dalam bentuk kejang. Semasa mengambil bronkomimetik (ubat-ubatan yang membantu melonggarkan dinding bronkus), kesukaran bernafas hilang.
  2. Dengan sesak nafas yang berpanjangan, diafragma meneran. Kerana ini, rasa sakit berlaku di sternum bawah..
  3. Dengan serangan, batuk, rasa sesak muncul. Pada akhir mati lemas, dahak berkaca dan likat keluar dalam jumlah kecil.
  4. Sesak nafas biasanya berlaku semasa bersentuhan dengan alergen (rambut haiwan, bunga, dll.).
  5. Sesak nafas sering disertai ruam pada epidermis.

Sekiranya gejala ini berlaku, anda harus berjumpa doktor. Keadaan patologi dapat memperoleh status asma. Ia berlaku seperti serangan biasa, tetapi tidak hilang walaupun dengan ubat. Pesakit mungkin koma atau mati.

Diagnostik

Sesak nafas berlaku dengan penyakit lain. Untuk menentukan bahawa keadaan patologi diprovokasi tepat oleh asma bronkial, doktor menanyakan beberapa soalan:

Mengambil anamnesis

  • sama ada terdapat batuk pada waktu malam;
  • sama ada suara bersiul didengar;
  • sama ada keadaan bertambah buruk apabila terkena alergen
  • adakah malaise bertambah dengan senaman fizikal;
  • adakah keadaan patologi berlalu setelah mengambil ubat anti-asma.

Sekiranya satu soalan dijawab ya, ada sebab untuk mengesyaki bahawa pesakit tersebut menderita asma bronkial. Doktor menetapkan diagnosis yang lebih tepat:

  • pengumpulan anamnesis;
  • mengambil sampel alahan, penentuan IgE;
  • pemeriksaan dahak di bawah mikroskop;
  • pengenalpastian perubahan fungsi pernafasan luaran;
  • pemeriksaan klinikal;
  • radiografi dan komputasi tomografi;
  • ujian dengan bronkodilator;
  • pensampelan kulit untuk menentukan alergen.

Hanya setelah langkah-langkah diagnostik diambil, doktor mendiagnosis "asma bronkial" dan menetapkan rawatan yang berkesan.

Kaedah rawatan

Terapi kompleks merangkumi:

  1. Penyedutan: mengembang lumen bronkus dalam waktu yang singkat, melegakan kekejangan, menormalkan proses pernafasan. Prosedur ini dapat mengurangkan jumlah kejang.
  2. Terapi bertujuan untuk mengurangkan kerentanan bronkus terhadap rangsangan luar.
  3. Mengambil ubat gabungan, glukokortikoid bersama dengan antagonis.
  4. Penggunaan opioid untuk menekan kejang yang teruk. Dengan hipoksia, rawatan oksigen ditetapkan.
  5. Selain itu, mereka melakukan senaman pernafasan, berjalan-jalan, mengikuti diet.

Sebarang ubat digunakan hanya setelah berunding dengan doktor. Hanya dia yang dapat memilih ubat dengan mekanisme tindakan yang sesuai. Pengambilan ubat yang tidak terkawal membawa kepada kesan buruk, memperburuk keadaan pesakit.

Mengapa perlu berjumpa doktor

Anda tidak boleh mengubati diri sendiri dengan asma bronkial. Ini boleh menyebabkan komplikasi serius dan akibat yang tidak dapat dipulihkan, termasuk kematian. Sekiranya sesak nafas muncul, anda perlu membuat temu janji dengan ahli pulmonologi. Dia akan melakukan pemeriksaan dan merujuk, jika perlu, kepada doktor pakar yang berkaitan:

Ahli pulmonologi

  • pakar kardiologi;
  • ahli alahan;
  • ahli gastroenterologi;
  • ahli endokrinologi.

Anda tidak dapat sepenuhnya menghilangkan asma bronkial, tetapi serangan dapat dikawal. Adalah sangat penting untuk tidak memulakan keadaan patologi dan kerap mengunjungi ahli pulmonologi.

etnosains

Untuk rawatan dyspnea inspirasi pada asma, resipi rakyat berikut boleh digunakan sebagai kaedah tambahan:

Thyme

  • campurkan thyme, blackberry, motherwort, woodruff, mongrel kering (dalam nisbah 2: 5: 4: 4: 3);
  • tuangkan koleksi dengan air mendidih;
  • berkeras 40 minit;
  • ambil pada waktu siang dan bukannya teh.

Untuk mengubati dispnea ekspirasi dengan asma, anda boleh menggunakan kaedah rakyat ini:

  • tuangkan empat sudu daun cranberry dengan 0.7 liter air mendidih;
  • cuti selama tiga jam;
  • tapis, tambah satu sudu teh madu;
  • minum pada waktu siang.

Sebarang kaedah rawatan bukan tradisional dipersetujui dengan pakar. Ini akan membantu mengelakkan akibat yang tidak diingini. Contohnya, manifestasi kulit alahan.

Ramalan

Pada asma bronkial atopik tahap pertama atau kedua, jika alergen dikenal pasti dan hubungan dengannya dihentikan, kemerosotan stabil berlaku. Pesakit menjadi cacat hanya pada tahap pemburukan. Hasil maut jarang berlaku. Keupayaan untuk bekerja hilang sepenuhnya dengan keadaan patologi yang berpanjangan, jika bronkitis kronik dan komplikasi lain bergabung dengan asma.

Asma alahan berjangkit lebih rumit. Tahap remisi jarang berlaku. Dengan sifat penyakit yang teruk dan penambahan komplikasi, prognosisnya buruk. Pesakit diberikan kumpulan kecacatan, sudah dua hingga tiga tahun selepas bermulanya penyakit. Dengan status asthmaticus, semuanya boleh berakhir dengan kematian.

Pencegahan

Langkah pencegahan utama:

  • keadaan ekologi yang baik;
  • kerap membersihkan premis, bilangan objek minimum yang terkumpul habuk;
  • pematuhan dengan keperluan kebersihan diri;
  • kekurangan haiwan peliharaan (jika memang ada, maka pemeliharaan haiwan mesti bersih);
  • penggunaan barangan rumah yang hypoallergenic;
  • diet seimbang;
  • penggunaan penyegar udara, minyak wangi dan produk aromatik yang minimum;
  • melepaskan rokok;
  • mengambil ubat hanya selepas temujanji doktor;
  • penghapusan manifestasi alahan dalam masa sesingkat mungkin, penentuan perengsa;
  • terapi penyakit pernafasan tepat pada masanya;
  • Gaya hidup sihat (sukan, pengerasan, berjalan lumba);
  • percutian sanatorium-resort di laut atau di dataran tinggi.

Langkah pencegahan sekunder:

Untuk berhenti merokok

  • rawatan tepat pada masanya keadaan patologi paru-paru, bronkus;
  • penolakan lengkap produk tembakau, alkohol;
  • pembersihan basah setiap hari;
  • pencegahan hubungan dengan haiwan, walaupun dengan ikan akuarium (terdapat alergen dalam makanan mereka);
  • berhati-hati semasa tumbuh-tumbuhan berbunga;
  • mengelakkan gigitan serangga;
  • pengecualian produk alergen dari menu;
  • prosedur urut terapeutik;
  • senaman pernafasan, penyedutan;
  • akupunktur, profilaksis herba, gua garam;
  • rehat sanatorium.

Langkah-langkah pencegahan primer dan sekunder saling berkaitan dan mengurangkan kemungkinan asma, dan sesak nafas.

Bahaya sesak nafas

Sesak nafas tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan atau nyawa, kerana hanya merupakan manifestasi penyakit. Simptomnya mudah dihilangkan dengan ubat. Adalah perlu untuk membunyikan penggera apabila sesak nafas meningkat dan menyebabkan serangan sesak nafas dengan latar belakang langkah-langkah terapi yang sedang dilakukan. Ini menunjukkan bahawa keadaan patologi berubah menjadi status asma, yang mengancam nyawa..

Sesak nafas dengan asma bronkial

Asma bronkial adalah penyakit saluran udara yang tidak berjangkit kronik. Penyakit ini dicirikan oleh kursus paroxysmal, yang memburukkan lagi disertai dengan serangan sesak nafas pesakit.

Penyakit ini dicirikan oleh proses progresif dan proses rawatan yang kompleks, dan faktor-faktor yang memprovokasi perkembangan penyakit ini semakin kerap. Kami akan membincangkan secara terperinci mengenai penyebab manifestasi gejala sesak nafas pada asma bronkial dalam artikel ini..

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Setelah memahami apa itu asma bronkial, menjadi jelas bahawa terdapat banyak sebab untuk perkembangannya. Definisi penyakit ini, asma bronkial, menunjukkan bahawa penyakit ini disebabkan oleh beberapa faktor, baik dari persekitaran luaran dan dalam proses dalaman badan..

Patogenesis penyakit asma bronkus terletak pada peningkatan kepekaan bronkus. Atas sebab inilah kejang berlaku. Apa-apa perengsa yang memasuki saluran pernafasan menyebabkan kekejangan, di mana saluran bronkus menyempit, menghasilkan lendir. Ini menyukarkan pernafasan dengan betul dan menyebabkan sesak nafas..

Asma bronkial adalah asma yang dipicu oleh kecenderungan perkembangan reaksi alahan. Sebab-sebab peningkatan kerengsaan bronkus mungkin:

  • kecenderungan keturunan terhadap reaksi alahan badan;
  • wap berbahaya kepada sistem pernafasan kerana profesion;
  • tidak menyembuhkan penyakit berjangkit sistem pernafasan sepenuhnya;
  • kemerosotan kualiti udara dan keadaan persekitaran;
  • kehadiran tabiat berbahaya bagi sistem pernafasan (merokok aktif atau pasif);
  • peningkatan tahap habuk di udara;
  • tahap tekanan yang tinggi di udara terbuka;
  • penggunaan ubat-ubatan yang merosakkan fungsi bronkus dan sistem imun.

Sebab-sebab mengapa asma bronkial berkembang pada pesakit dewasa mungkin berkaitan dengan salah satu faktor yang disenaraikan atau akibat dari gabungannya. Prognosis perjalanan penyakit asma bronkial akan sangat bergantung pada kesihatan umum pesakit dan tahap penyakit pada masa lawatan ke doktor. Walau bagaimanapun, rawatan asma bronkial adalah proses yang sukar dan sukar..

Gejala asma bronkial

Tanda-tanda di mana asma bronkial menampakkan diri dalam tubuh manusia dapat diabaikan oleh pesakit atau dikaitkan dengan malaise sementara. Untuk memahami bagaimana asma bronkial menampakkan diri, apakah perbezaan gejala keparahan yang berbeza-beza, marilah kita mempertimbangkannya dengan lebih terperinci. Gejala asma bronkial pada peringkat awal penyakit ini termasuk:

  • kerap berlaku sesak nafas atau tercekik;
  • batuk yang teruk;
  • kesukaran bernafas dengan pernafasan yang berpanjangan;
  • berdehit ketara semasa bernafas;
  • postur pesakit ketika serangan berlaku.

Gejala asma seperti sesak nafas atau sesak nafas berlaku dalam keadaan yang berbeza. Sensasi tiba-tiba kekurangan udara di paru-paru dapat dijumpai semasa latihan fizikal, penyedutan perengsa, atau, sebaliknya, pada waktu rehat (dalam mimpi).

Sesak nafas dengan serangan asma bronkial

Dengan asma bronkial, dispnea ekspirasi lebih kerap berlaku. Ini menunjukkan bahawa apabila eksaserbasi berlaku, pesakit dapat menghirup, dan menghembuskan nafas dengan susah payah..

Sekiranya berlaku penyakit yang teruk atau sangat teruk dengan asma bronkial, dispnea inspirasi dapat diperhatikan. Jenis sesak nafas dalam asma bronkial dicirikan oleh fakta bahawa proses pernafasan sukar dilakukan semasa penyedutan. Bronchi begitu menyempit sehingga sukar untuk udara menembusinya. Sekiranya, dalam kes ini, pesakit tidak diberi rawatan kecemasan, dia mungkin akan mati..

Dispnea tamat tempoh

Untuk memahami jenis sesak nafas yang dijelaskan dalam asma bronkial, cukup untuk melihat dengan teliti bagaimana pernafasan dilakukan pada seseorang semasa serangan. Sekiranya sifat sesak nafas pada asma bronkial adalah expiratory, maka pernafasan akan berlaku mengikut prinsip penyedutan pendek dan nafas yang berpanjangan. Proses sedemikian akan disertai dengan mengi, yang dapat dibezakan dengan jelas tanpa peralatan khusus. Otot-otot pinggang bahu, belakang, dan perut mengambil bahagian dalam bernafas. Kedudukan dada pesakit dibekukan pada kedudukan inspirasi maksimum.

Dispnea inspirasi

Sekiranya sesak nafas dengan penyakit asma bronkial adalah jenis inspirasi, keadaan akan kelihatan seperti cermin. Pernafasan berlaku mengikut prinsip penyedutan dalam, perlahan dan pernafasan pendek. Dada pesakit dengan asma bronkial diturunkan sebanyak mungkin, seperti dengan pernafasan penuh. Lebih sukar untuk menghilangkan sesak nafas seperti ini, oleh itu, pada tanda-tanda pertama manifestasi, anda perlu berjumpa doktor.

Oleh kerana asma bronkial adalah penyakit kronik, gejala manifestasi hanya dapat dikesan dengan pemburukan. Sesak nafas tidak terkecuali. Gejala ini menampakkan dirinya sebagai salah satu yang pertama, yang memungkinkan untuk menentukan terlebih dahulu pendekatan serangan penyakit. Semasa mengambil ubat yang mengendurkan otot licin pada pokok bronkus, sesak nafas surut dan pernafasan menjadi normal.

Sekiranya anda mengabaikan serangan sesak nafas atau kekurangan pertolongan cemas, keadaan pesakit bertambah buruk. Pesakit mengalami sakit di bahagian bawah dada. Ini disebabkan oleh keadaan ketegangan diafragma yang berlarutan.

Mengambil bronkodilator dalam kebanyakan kes dapat melegakan gejala serangan asma bronkial, termasuk sesak nafas. Walau bagaimanapun, jika tahap penyakit ini melebihi ringan, pada tanda pertama adalah perlu untuk memanggil ambulans dan menghubungi doktor yang menghadiri.

Membiarkan penyakit itu berjalan lancar atau mengubati diri sendiri adalah berbahaya. Pada penyakit pertama, penting untuk menjalani pemeriksaan dan berunding dengan ahli pulmonologi. Sekiranya penyakit itu didiagnosis dan dirawat pada peringkat awal perkembangannya, akan lebih mudah membawanya terkawal. Kemudian simptom seperti sesak nafas akan meninggalkan pesakit untuk masa yang lama..

Gangguan pernafasan pada asma bronkial

Di antara semua penyakit pernafasan, asma bronkial menempati tempat yang istimewa. Ia dicirikan oleh serangan spesifik yang berlaku akibat pembengkakan selaput lendir, penyumbatan bronkus. Akibatnya, sukar bernafas, batuk, mengi.

Sekiranya sesak nafas tidak cepat melegakan, asfiksia mungkin timbul. Dalam artikel ini kami akan memberitahu anda mengapa sesak nafas berkembang pada asma bronkial, apa akibatnya, dan mempertimbangkan bagaimana keadaan ini dapat dihilangkan.

  • Klasifikasi sesak nafas
  • Punca sesak nafas dan tercekik
  • Cara menggunakan alat sedut dengan betul
  • Akibat dari sawan

Mengapa asma bronkus mengganggu fungsi pernafasan?

Asma bronkial menyebabkan gangguan fungsi pernafasan, yang dinyatakan oleh kekejangan dan penyempitan saluran udara. Kerana apa pergerakan udara bebas terganggu di paru-paru. Dalam proses patologi ini, hanya bronkiol yang terlibat, dan tisu paru-paru tetap utuh. Bronkiol disempit kerana mekanisme negatif berikut:

Keradangan. Sebab yang paling penting mempengaruhi penyempitan bronkus adalah proses keradangan, kerana tisu bronkiol meningkat, keupayaan mereka untuk menghantar udara berkurang. Kerana keradangan, bronkus menjadi bengkak, jengkel, mula menghasilkan sejumlah besar dahak tebal, menyumbat saluran pernafasan dan meningkatkan kekurangan pernafasan.

Asma dan kahak

  • Bronkospasme. Sesak nafas pada asma bronkial menyebabkan penguncupan bronkiol, disebabkan oleh perkembangan bronkospasme. Ini menimbulkan lebih banyak keradangan, yang menyebabkan keadaan bertambah buruk dan perkembangan halangan saluran udara. Selain itu, bronkospasme juga ditingkatkan dengan fungsi sistem saraf, yang disebabkan oleh kerengsaan saraf tambahan, menyebabkan serangan.
  • Hiperaktifan. Pada pesakit asma, saluran pernafasan dicirikan oleh peningkatan kerengsaan, yang menyebabkan hiperaktif dan penyempitan bronkus berkembang..
  • Faktor-faktor ini menyukarkan bukan sahaja untuk menghirup, tetapi juga untuk menghembuskan nafas, yang mana mengi berkembang pada asma bronkial. Pesakit terpaksa batuk dengan kuat untuk mengeluarkan dahak likat.

    Wheezing selalu menyertai asma bronkial dan berlaku kerana membran yang terbentuk di bronkus dari dahak tebal. Juga, sesak nafas dan pernafasan yang bising berlaku kerana lumen bronkus yang menyempit. Kelantangan bunyi ditentukan oleh kedalaman proses penyakit dan ciri sistem pernafasan setiap orang.

    Wheezing lembap terbentuk semasa bersentuhan dengan dahak dan udara yang bernafas oleh pesakit. Rembesan cairan yang terkumpul di bronkus menghalangnya melewatinya, akibatnya suara berdengkur dibuat, yang terdengar dengan baik ketika menghirup.

    Oleh kerana saiz bronkus dan jumlah cecair, jenis bunyi berikut dipancarkan:

    • Hembus halus, mirip dengan bunyi yang dihasilkan oleh air mineral,
    • Sedang berbuih, mengingatkan bunyi tisu yang terkoyak,
    • Besar berbuih, yang kelihatan seperti gelembung yang meletup di dalam air.

    Apa sesak nafas dan tersedak, apakah tanda-tanda mereka

    Sesak nafas dan tercekik adalah tanda-tanda asma bronkial, yang merupakan sensasi subjektif. Sebilangan besar pesakit mendakwa bahawa mereka tidak mempunyai udara yang cukup untuk bernafas, dada kelihatan menahan, tidak ada kekuatan di paru-paru untuk bernafas dengan seluruh dada.

    Sebagai peraturan, orang yang sihat tidak memikirkan berapa banyak nafas yang diambilnya setiap minit, pesakit asma perlu melakukan ini, kerana dengan penyakit jumlah dan kedalaman nafas meningkat dengan ketara.

    Perkembangan sesak nafas pada asma bronkial menunjukkan bahawa pesakit mengalami serangan asma atau berada di ambang permulaan perkembangan.

    Sesak nafas sering disertai dengan gejala berikut:

    • nadi cepat,
    • peningkatan kegelisahan,
    • ketakutan,
    • ucapan sukar,
    • jeda paksa antara ayat, dan dalam kes yang lebih teruk - perkataan,
    • batuk dengan pengeluaran dahak,
    • mengi, terdengar walaupun dari kejauhan,

    Penting! Adalah perlu untuk menghilangkan serangan pada tahap perkembangan, maka gejalanya tidak akan berkembang lebih jauh daripada sesak nafas dan batuk.

    Sekiranya tidak ada tindakan yang diambil, maka gejala akan bertambah apabila keadaan asma semakin teruk, menyebabkan sesak nafas..

    Klasifikasi sesak nafas

    Orang dengan asma mempunyai sifat sesak nafas yang berbeza, yang sesuai dengan bentuk penyakit yang berbeza:

    1. Sesak nafas bernafas pada asma bronkial mempunyai tanda-tanda kesukaran bernafas, berlaku akibat pembengkakan dan pembengkakan laring dan trakea, disertai dengan pernafasan yang bising.
    2. Dispnea ekspirasi berkembang kerana lumen bronkus yang menyempit, dicirikan oleh pernafasan yang sukar dan mempunyai beberapa subspesies. Proses keradangan merebak di paru-paru manusia. Bentuk kronik berlaku pada orang dengan bronkitis kronik. Obstruktif - dicirikan oleh gangguan patensi bronkus dan kerosakan fungsi paru-paru. Subspesies terakhir sering berlaku ketika rehat..
    3. Dispnea asma bercampur mempunyai gejala dua jenis pertama.

    Penting! Sekiranya gejala sianosis bergabung dengan dyspnea: segitiga nasolabial biru, maka perlu dilakukan lawatan segera ke doktor, kerana terdapat risiko penyumbatan saluran udara.

    Punca sesak nafas dan tercekik

    Serangan pada asma bronkial diprovokasi dan diperburuk oleh pengaruh faktor-faktor tertentu yang mempengaruhi keparahan gejala. Perubatan mengenal pasti 2 kategori faktor pencetus:

    Alahan. Sekiranya alergen mempunyai kesan negatif pada tubuh, maka pesakit mengalami gejala akut. Selalunya ini adalah:

    • debunga,
    • rambut haiwan kesayangan,
    • Makanan,
    • bahan kimia,
    • bau yang teruk.

    Tidak alahan. Bronkiol dapat bertindak balas negatif terhadap rangsangan lain, seperti:

    • ARVI,
    • asap tembakau,
    • perubahan cuaca,
    • latihan fizikal,
    • keadaan tertekan,
    • udara sejuk dan kering,
    • beban emosi,
    • perubahan hormon dalam badan.

    Cara menolong seseorang semasa tersedak

    Sekiranya seseorang yang menderita asma mempunyai tanda-tanda serangan yang baru berlaku, maka seseorang tidak boleh panik. Langkah pertama adalah memanggil ambulans dan membantunya. Pesakit mesti mengambil kedudukan badan yang betul. Untuk melakukan ini, anda harus duduk, meletakkan tangan anda di sisi, membongkarnya sehingga dada mengambil posisi yang dikerahkan, yang melibatkan otot-otot tambahan yang terlibat dalam fungsi pernafasan.

    Penting! Anda perlu membebaskan dada dari pakaian ketat, membuka tingkap untuk udara segar dan mengawal jumlah nafas dan nafas dalam 1 minit.

    Untuk memudahkan serangan ringan, disarankan:

    • penggunaan alat sedut dengan kesan bronkodilatori (Budesonide),
    • penyedutan dengan nebulizer menggunakan larutan berikut: 3 ml garam dan 20 tetes Berodual,
    • penggunaan terapi oksigen, oksigen yang dilembabkan, akan membantu memudahkan pernafasan.

    Anda boleh membuat pernafasan lebih mudah dengan serangan tahap keparahan sederhana dengan:

    • terapi oksigen,
    • penyedut (Atrovent),
    • pentadbiran Euphyllin secara intravena.

    Serangan yang teruk dapat diatasi dengan menggunakan:

    • penyedutan dengan nebulizer,
    • penyedut (Salbutamol, Terbutaline),
    • pentadbiran prednisolone secara intravena.

    Setelah memberikan pertolongan cemas, pesakit mesti dimasukkan ke hospital di hospital.

    Cara menggunakan alat sedut dengan betul

    Penyedut sangat penting untuk melegakan serangan. Untuk mendapatkan kesan maksimum, anda perlu menggunakannya dengan betul. Sebelum digunakan, alat sedut mesti digoncang, terbalik dan ditekan semasa nafas tajam di dalam tin.

    Anda perlu menghirup sedalam mungkin sehingga ubat memasuki saluran pernafasan. Perlu memastikan bahawa tidak ada asap yang keluar ketika ditekan. Oleh kerana dalam kes ini kurang ubat memasuki bronkus, oleh itu, pesakit asma tidak akan melegakan..

    Ia berlaku bahawa orang mengalami kesukaran menggunakan alat sedut. Dalam kes ini, lebih baik membeli spacer, dengan bantuan mereka, anda dapat dengan cepat menghilangkan serangan. Inhaler dan spacer mempunyai kesan bronkodilatori, selalunya doktor mengesyorkan:

    • Berotek,
    • Salbutamol,
    • Ventolin.

    Akibat dari sawan

    Serangan sesak nafas yang kerap boleh mengakibatkan pelbagai akibat, yang menampakkan diri dalam bentuk:

    • penyumbatan bronkus,
    • pneumosklerosis,
    • penyakit jantung paru,
    • aritmia,
    • darah tinggi,
    • penyakit vaskular,
    • penyakit jantung paru,
    • kegagalan pernafasan.

    Sesak nafas pada asma bronkial adalah keadaan yang agak berbahaya yang hanya perlu dirawat di bawah pengawasan pakar, kerana kaedah yang tidak betul dapat memburukkan keadaan dan menyebabkan mati lemas dan kematian..


    Artikel Seterusnya
    Apa itu angiodystonia serebrum?