Pemulihan strok: cara belajar berjalan


Strok memakan berjuta-juta nyawa di seluruh dunia, meninggalkan orang kurang upaya, dan tidak semua orang dapat pulih sepenuhnya dari serangan. Akibat pukulan boleh menjadi lumpuh sepenuhnya atau separa, kehilangan kemahiran kebiasaan, seseorang menjadi tidak berupaya dan memerlukan penjagaan luaran secara berkala. Ketergantungan pesakit terhadap orang yang peduli, bersama dengan keadaan kesihatan, menimbulkan masalah psikologi. Dalam kes ini, pertolongan psikologi diperlukan, pesakit perlu bersedia menghadapi kesukaran dalam perjalanan untuk pemulihan.

Pemulihan fungsi motor adalah tahap pemulihan yang penting.

Selain menyokong orang yang disayangi, pesakit itu sendiri mesti melakukan usaha yang besar untuk memulihkan fungsi yang hilang. Tempoh pemulihan boleh berlangsung selama beberapa bulan atau tahun. Kursus ini terdiri daripada penggunaan langkah-langkah kompleks yang bertujuan untuk memulihkan pertuturan, motorik, fungsi kognitif. Ketika masa krisis telah berlalu, pesakit memerlukan pemulihan yang lama, kerana belajar berjalan lagi setelah mengalami strok sangat sukar. Dengan langkah-langkah pemulihan tidak boleh ditangguhkan, mereka harus dimulakan segera setelah terapi ubat untuk memulihkan peredaran serebrum. Pesakit tidak boleh terbiasa tidur rehat, semakin cepat dia dapat bangun dari tempat tidur, semakin cepat proses pemulihan akan dimulakan.

Kesan strok pada fungsi motor

Gangguan peredaran darah akut menyebabkan kegagalan semua sistem badan. Selain pertuturan yang tidak tepat, disfagia, pesakit mengalami kebas pada anggota badan, lumpuh. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan tepat pada waktunya, gejala ini boleh berubah menjadi fenomena kekal. Mengalami kekejangan otot boleh menjadi sangat berbahaya dan menyebabkan serangan berulang..

Tanda-tanda berikut adalah ciri fungsi motor terjejas:

  • terdapat ketidakpastian, keteguhan berjalan;
  • ketidakupayaan untuk mengembangkan kelajuan pergerakan;
  • pesakit tidak boleh membengkokkan, meluruskan atau meluruskan lengan atau kaki sebanyak mungkin;
  • kekejangan otot kaki yang menyakitkan mengganggu lenturan sendi pelvis dan lutut, sering berlaku di kaki;
  • pergerakan kaki lumpuh dapat meningkatkan kekejangan lengan;
  • koordinasi pergerakan terganggu;
  • ketiadaan sebahagian atau keseluruhan kepekaan anggota badan;
  • pesakit tidak boleh meletakkan kakinya di telapak kaki, akibatnya, ketika berjalan, pergerakan bermula dari kaki, dan bukan dari tumit;
  • berjalan selepas strok mungkin disertai dengan jatuh secara tiba-tiba.

Langkah-langkah pemulihan mulai dilakukan secara individu, tidak ada jangka waktu yang jelas untuk proses pemulihan, semuanya bergantung pada keadaan pesakit. Sebilangan pesakit mula berjalan setelah 2 - 3 bulan, sementara yang lain memerlukan lebih banyak masa untuk mengembalikan fungsi yang hilang. Walau apa pun, orang yang sakit dan orang tersayang perlu bersabar dan berusaha untuk mendapatkan hasil yang positif..

Walaupun pengaruh yang signifikan dari skala kerusakan otak pada dinamika pemulihan, sokongan saudara-mara sangat membantu dalam menjayakan peristiwa tersebut. Sikap psikologi pesakit itu sendiri tidak kurang pentingnya. Keadaan kemurungan yang disebabkan oleh perasaan tidak berdaya, azab dan keengganan untuk bertindak boleh merosakkan semua pekerjaan pemulihan yang sedang berlangsung.

Terapi ubat tidak berakhir selepas fasa akut patologi. Pesakit boleh diberi ubat untuk jangka masa yang panjang, bergantung kepada keadaan dan gejala:

  • ubat-ubatan yang menstabilkan aliran darah normal melalui saluran, menormalkan kerja jantung;
  • bermaksud menurunkan tekanan darah sekiranya terdapat nilai yang tinggi;
  • ubat-ubatan yang menipiskan darah, mencegah pembentukan gumpalan darah di hujung kaki (dengan strok hemoragik tidak digunakan);
  • relaksan otot yang melegakan kekejangan otot;
  • ubat neurotropik yang mempromosikan aktiviti fizikal;
  • antioksidan untuk memperbaiki sel otak.

Cara memulakan berjalan selepas strok

Untuk mengeluarkan seseorang secepat mungkin, anda perlu memulakan dengan latihan sederhana, secara beransur-ansur beralih ke latihan yang lebih serius. Seorang pesakit selepas strok sangat tidak bermotivasi dan sering tidak mahu melakukan apa-apa untuk memperbaiki keadaannya. Tugas ahli psikologi dan orang tersayang adalah memberi pesakit secara positif untuk pemulihan. Walaupun tempoh pemulihan yang panjang, pesakit berpeluang untuk mendapatkan kembali fungsi yang hilang sepenuhnya atau sebahagiannya akibat serangan.

Prosedur pemulihan merangkumi aktiviti berikut:

  1. Tahap pertama memerlukan pengisian pasif, yang tidak memerlukan bangun dari tempat tidur. Ia dilakukan oleh pekerja kesihatan atau saudara-mara pesakit. Gimnastik melatih fungsi lenturan sendi, untuk ini, satu demi satu mereka mengangkat, membengkokkan satu atau lengan yang lain di siku, kemudian melakukan latihan yang serupa pada setiap kaki.
  2. Tempat tidur simulator direka untuk memulakan proses mempelajari pergerakan kaki yang betul pada peringkat awal, ia mensimulasikan berjalan.
  3. Kira-kira 4 - 5 hari setelah serangan, mereka berusaha untuk meletakkan pesakit. Peranti khas membantu mencapai kedudukan tegak. Pertama, pesakit duduk di atas katil, kemudian menggantung kakinya ke lantai.
  4. Seterusnya, anda boleh meniru berjalan dengan menggerakkan kaki anda dalam keadaan duduk. Keperluan untuk kedudukan tegak belum dapat ditentukan dengan tepat dan bergantung pada keadaan individu pesakit.
  5. Pada peringkat ini, kerja persiapan sedang berjalan untuk latihan berjalan kaki, dengan berkesan menggunakan gerakan "basikal", kerana melibatkan semua kumpulan otot.
  6. Hidroterapi, yang melibatkan penggunaan hydromassage, meningkatkan peredaran darah.
  7. Aplikasi ozokerite, rawatan dengan kompres parafin.
  8. Urut yang merupakan bahagian rawatan yang berkesan dan tidak terpisahkan.
  9. Hidroterapi, aplikasi ozokerite, urutan membantu menghilangkan kekejangan otot.
  10. Pemulihan berjaya dilakukan di rumah, di mana pesakit cuba melakukan aktiviti rumah tangga biasa yang mengembangkan kemahiran motor.
  11. Penggunaan simulator mempercepat proses pemulihan dengan ketara. Terdapat beberapa jenis alat untuk mengembangkan kemahiran berjalan kaki, bangun dari kerusi, basikal latihan, treadmill.
  12. Selepas beberapa waktu (tempoh pemulihan adalah individu), pesakit berjaya bangkit semula. Berdiri dan berjalan tidak mudah bagi pesakit dalam keadaan selepas strok. Anda harus mula mengambil langkah pertama dengan sokongan orang lain, kemudian secara bebas dengan bantuan sokongan.
  13. Jejak kaki pesakit dapat ditandai untuk pembetulan langkah selanjutnya. Untuk menggabungkan kemahiran kedudukan kaki yang betul, anda perlu berjalan di sepanjang jalan yang ditandai dengan langkah yang ditandakan khas di atasnya.

Dengan permulaan tahap latihan, kemahiran berjalan perlu memperoleh:

  • kasut ortopedik dengan telapak lebar dengan sedikit angkat;
  • pemegang khas digunakan untuk membetulkan kaki;
  • disarankan juga memakai pelindung lutut agar kaki di lutut tidak membengkok semasa berjalan.

Selalunya, selepas strok, kaki tidak berjalan dengan baik, apa yang harus dilakukan dalam kes ini, pusat pemulihan tahu, tetapi tidak semua orang berpeluang untuk melakukan prosedur yang mahal. Pengajaran berjalan kaki di rumah mengikut prinsip "Saya akan mengajar berjalan ketika saya berjalan sendiri" tidak kurang berkesan; latihan dapat dilakukan dengan bantuan orang dekat.

Latihan untuk mengembalikan kemahiran berjalan

Jumlah pengulangan akan bergantung pada keadaan pesakit, jika dia tidak dapat melakukan beberapa latihan, pesakit dapat dibantu. Berolahraga terlalu kuat sebaiknya dilakukan ketika pesakit merasa lebih baik.

  • dalam keadaan rawan dengan kaki bengkok di lutut, pesakit meluruskan satu atau kaki yang lain, bermula dari anggota badan yang sihat;
  • melambung satu kaki ke kaki yang lain secara bergantian;
  • pesakit memusingkan kaki ke dalam dan ke luar;
  • pemanjangan dan lenturan sendi lengan dan kaki;
  • melakukan latihan "basikal";
  • penculikan kaki ke sisi: latihan dilakukan berbaring di belakang dengan kaki diluruskan atau dibengkokkan di lutut;
  • menaikkan pelvis: kaki dibengkokkan di lutut, dalam kedudukan terlentang, pesakit menaikkan dan menurunkan pelvis;
  • pemindahan kaki yang diluruskan ke atas yang lain;
  • lenturan kaki;
  • berbaring di sebelahnya, pesakit harus mengangkat dan menurunkan kakinya, kemudian, sambil membalikkan sisi kedua, melakukan perkara yang sama dengan kaki kedua.

Bukan mudah untuk mendapatkan kembali kawalan otot, tetapi usaha yang dilakukan oleh pesakit dan keluarganya kadang-kadang dapat mencapai hasil yang luar biasa. Dalam praktik perubatan, terdapat banyak kes ketika pesakit yang sepertinya putus asa kembali ke kehidupan sebelumnya..

Kehidupan selepas strok. Bagaimana untuk membantu pesakit kembali berdiri

Aras kepada pakar kami: Doktor Sains Perubatan, pegawai Institut Penyelidikan Neurologi Akademi Sains Perubatan Rusia Natalia Shakhparonova.

Musuh utama

1. Postur patologi

Saudara-mara harus sedar bahawa pesakit yang mengalami strok sering mengalami peningkatan nada otot di lengan atau kaki yang cedera. Keketatan otot menyebabkan kesukaran berterusan dalam meregangkan sendi.

Cara melawan. Perhatikan jari dan jari kaki, serta otot-otot lengan bawah dan paha yang memanjangkan bahagian bawah kaki, terutama pada bahagian "terjejas". Sekiranya komplikasi mula berkembang, otot tidak relaks, pesakit mengalami postur patologi, yang, menurut ekspresi orang yang tepat, kelihatan seperti ini ketika berjalan: "tangan bertanya, kaki menyipit".

Untuk mengelakkan perkara ini terjadi, pada hari-hari pertama dan minggu-minggu setelah strok, pesakit mesti dibaringkan sehingga lengan atau kaki yang cedera benar-benar santai. Letakkannya di punggung anda sehingga otot-otot yang telah kencang setelah strok diregangkan.

Setelah mengekalkan kedudukan ini selama 1.5-2 jam, pesakit dipindahkan ke bahagian yang sihat selama 30-50 minit.

Pada hari-hari pertama setelah sakit, anda perlu melakukan ini sekerap mungkin, selagi pesakit dan mereka yang menjaganya akan cukup sabar. Sebaik-baiknya, rehat hanya boleh dilakukan semasa makan, tidur malam, dan prosedur perubatan. Di samping itu, perlu melakukan latihan relaksasi khusus untuk lengan atau kaki yang sakit. Ia juga berguna untuk menggunakan haba (contohnya, parafin yang dipanaskan) ke bahagian badan yang lumpuh atau hanya mandi air suam selama 10-15 minit.

Kesalahan. Kadang-kadang jiran yang "berpengetahuan" menasihati pesakit untuk selalu menekan bola getah atau cincin. Perkara ini tidak boleh dilakukan.!

2. Sakit

Kesakitan selepas strok boleh menjadi sangat ringan, seperti sakit ketika bergerak atau menekan sendi yang terkena. Tetapi mungkin ada rasa sakit yang kuat dan menyakitkan yang merampas separuh badan. Ini berlaku apabila fokus kerosakan otak terletak di kawasan yang disebut puncak bukit optik, di mana saraf sensori berkumpul. Kesakitan seperti itu muncul secara tiba-tiba, kadang-kadang semakin meningkat dan menjadi tidak tertahankan. Mereka boleh disebabkan oleh tekanan pada bahagian tubuh yang terkena (kadang-kadang bahkan menyentuhnya), perubahan cuaca, emosi negatif. Pada kebanyakan pesakit, kesakitan jenis ini berlaku 3-4 bulan selepas strok. Kadang-kadang mereka menimbulkan kecurigaan: adakah strok kedua telah berlaku. Pesakit juga mungkin mengalami sensasi yang tidak menyenangkan seperti "beku", "merayap", "mengetatkan" kulit. Semua ini membawa kepada penurunan mood yang ketara..

Cara melawan. Sekiranya pada hari-hari pertama selepas strok, pesakit menjalani tomografi otak yang dikira, di mana terdapat lesi di kawasan tuberkel optik, anda boleh membuat persediaan terlebih dahulu untuk masalah masa depan. Sekiranya rasa sakit ringan, haba membantu - penggunaan parafin atau ozokerite, mandi air suam. Hormon digunakan untuk meningkatkan pemakanan tisu yang terjejas, serta penghilang rasa sakit, fisioterapi - arus diadynamic.

Sekiranya doktor menganggapnya perlu, dia boleh, menurut hasil tomografi yang dikira, tidak hanya menetapkan analgesik yang secara langsung mengurangkan kesakitan, tetapi juga antidepresan.

Kesalahan. Jangan biarkan semua kepentingan pesakit tertumpu pada kesakitan. Atas sebab ini, anda tidak seharusnya mengambil jururawat pada mulanya. Lebih baik orang-orang dekat menjaga mangsa, supaya mereka berbicara dengannya, menenangkannya, menceritakan pengalamannya, tetapi pada masa yang sama mengalihkan perhatiannya dari pemikiran mengenai penyakit itu.

3. Kesukaran dalam komunikasi lisan

Ketidakupayaan untuk bercakap menjadi halangan utama untuk kembali ke kehidupan normal. Mereka yang keluar dari hospital memerlukan kelas dengan ahli terapi pertuturan-aphasiologist atau ahli neuropsikologi. Sokongan orang tersayang dalam hal ini sangat berharga, memandangkan perkhidmatan terapi pertuturan hanya tersedia di beberapa bandar di negara ini. Setelah mendapat nasihat yang diperlukan dari ahli terapi pertuturan atau doktor, saudara-mara harus setiap hari berurusan dengan pesakit dengan pemulihan ucapan dan fungsi yang berkaitan - membaca dan menulis.

Kesalahan. Proses pemulihan ucapan kadang-kadang lebih lambat daripada pemulihan pergerakan, dan boleh memakan masa satu atau dua tahun. Saudara-mara dan rakan-rakan pesakit tidak perlu putus asa dan ingat bahawa akal, sebagai peraturan, tidak menderita gangguan pertuturan. Oleh itu, pesakit tidak boleh dianggap sebagai anak yang tidak masuk akal. Walaupun dengan gangguan pertuturan kasar, mangsa stroke tidak hanya mempertahankan logik pemikiran dan tindak balas yang mencukupi terhadap persekitaran, tetapi juga kemampuan kreatif. Oleh itu, komposer terkenal Alfred Schnittke, yang menderita tahun-tahun terakhir dalam gangguan pertuturan hidupnya akibat pukulan, terus mengarang muzik yang sangat baik.

Pembantu utama

1. Urut dan rawatan ubat

Urut diperlukan untuk mengurangkan nada otot. Untuk membuatnya semaksimum mungkin, lebih baik mempercayakannya kepada pakar pada bulan pertama setelah keluar, dan kemudian saudara-mara dapat menggunakannya untuk menguasai teknik asas dan meneruskan prosedur setiap hari - setelah strok, keteraturan pendedahan adalah penting. Di samping itu, disyorkan untuk mengambil ubat-ubatan yang mengurangkan nada otot dengan mengurangkan intensiti isyarat saraf. Dos ubat-ubatan ini adalah individu, ubat tersebut harus dipilih oleh doktor yang hadir.

2. Perbualan berterusan dengan pesakit

Saudara-mara dan rakan-rakan orang yang menderita strok harus bercakap dengannya semaksimum mungkin. Malah perbincangan mengenai situasi sehari-hari biasa banyak menyumbang kepada pemulihan pemahaman pesakit mengenai ucapan orang lain dan "ucapan kepada diri sendiri." Sekiranya nampaknya anda tidak difahami, anda perlu mengulang soalan yang ditujukan kepada pesakit, sambil bercakap dengan jelas, kuat dan perlahan.

Adalah berguna untuk mendengar radio dan menonton program TV bersama-sama, petikan yang tidak dapat difahami yang mesti dijelaskan pada mulanya. Malah perbincangan di hadapan pesakit mengenai tugas rumah tangga dan kejadian kecil (tetapi hanya perkara yang secara tidak langsung menyusahkannya dan tidak mencederakannya) akan menyumbang kepada pemulihan ucapannya.

Di hadapan pesakit, seseorang tidak dapat membicarakan masalah pertuturannya. Sebaliknya, perlu mencatat semua kejayaannya, sedikit pun peningkatan dalam keadaannya. Kebiasaan dan kepekaan saudara-mara sering secara langsung menentukan bagaimana pesakit akan mengatasi kesukarannya.

Seharusnya tidak ada "pengasingan ucapan" pesakit ketika dia diserahkan kepada dirinya sendiri. Pada masa yang sama, saudara-mara harus bergantung pada fungsi pertuturan yang telah diselamatkan oleh mangsa strok secara keseluruhan atau sebahagian. Sekiranya ini adalah pemahaman tentang ucapan orang lain, anda perlu bercakap lebih banyak sendiri, jika membaca adalah untuk membincangkan apa yang anda baca pada siang hari. Sekiranya pesakit mengulang perkataan dan frasa dengan baik, penekanan harus diberikan pada aktiviti ini. Bersabarlah! Usaha anda tidak akan sia-sia!

Pemulihan aktiviti motor selepas strok

Pada satu atau dua minggu pertama selepas strok, kerja untuk memulihkan aktiviti fizikal biasanya terhad kepada urut. Setiap hari (dengan izin doktor!), Urut perlahan-lahan lengan dan kaki pesakit: strok, gosok dan sedikit meregangkan otot. Urut bukan sahaja dapat membantu mengekalkan otot dalam keadaan "bekerja", tetapi juga akan berfungsi sebagai perlindungan yang sangat baik terhadap penyakit seperti trombosis.

Selain mengurut, sangat berguna untuk memulakan apa yang disebut "postur treatment" dari hari-hari pertama selepas strok. Kami telah membincangkan betapa pentingnya mengubah posisi tubuh pesakit secara berkala dalam hal mencegah ulser tekanan, radang paru-paru dan trombosis. Tetapi lebih baik bukan hanya menggerakkan lengan dan kaki yang tidak bergerak akibat kelumpuhan dari satu tempat ke tempat lain, tetapi memberi mereka posisi yang berbeza yang membantu memulihkan aktiviti otot. Sekiranya kumpulan otot ini atau ketegangan, anda perlu meletakkan pesakit supaya otot-otot ini meregang dan merehatkan badan. Sekiranya, misalnya, lengan pesakit lumpuh (dan lumpuh menunjukkan ketegangan otot), anda perlu meluruskannya dan meletakkannya, mengarahkannya ke sisi pada sudut yang tepat ke badan pesakit (jika lebar tempat tidur tidak membenarkan ini, letakkan kerusi di sebelahnya, letakkan bantal kecil di tempat duduknya), telapak tangan ke atas, luruskan jari. Untuk mengelakkan tangan membongkok ke belakang, ia harus diikat pada sesuatu yang selamat: misalnya, jalur papan lapis atau kadbod yang sangat tebal (jangan lupa membungkusnya dengan kain lembut!). Untuk tambahan tangan dalam kedudukan "diluruskan" ini, letakkan berat kecil di telapak tangan - beg pasir atau garam, seberat kira-kira 500 gram. Letakkan roller kecil di bawah lengan pesakit.

Selepas "rawatan kedudukan", anda boleh meneruskan "rawatan tetap". Tahap peralihan antara kedua rawatan ini boleh dianggap sebagai "rawatan duduk". Ia menjadi mungkin apabila pesakit dibenarkan duduk. Bantu pesakit untuk duduk, letakkan bantal di bawah punggungnya (atau beberapa bantal, tidak terlalu lembut), dan turunkan kakinya dari tempat tidur dan ganti bangku rendah di bawahnya. Pada kedudukan ini, pada mulanya, pesakit menghabiskan hanya beberapa minit sehari, secara beransur-ansur jangka masa "latihan" meningkat menjadi satu jam. Di mata orang yang sihat, tidak ada latihan di sini. Tetapi untuk pesakit yang pulih dari strok, ini adalah langkah besar ke hadapan: adalah satu perkara untuk berbaring di tempat tidur tanpa henti, walaupun kadang-kadang anda sedikit terangkat ("berjongkok"), membelek bantal di bawah bahu anda, dan agak lain untuk duduk seperti ini, secara praktikal anda sendiri, dan merasa sokongan di bawah kaki anda. Lagipun, sekarang anda sudah dapat membayangkan bahawa hari akan tiba ketika anda boleh berdiri di atas kaki ini!

Dan sekarang anda sampai di perbatasan seterusnya: pesakit bersedia akhirnya bangkit. Pada mulanya, anda sangat berhati-hati untuk membantunya bangun dari tidur; memegang erat pinggang. Pesakit sendiri mesti memegang kepala katil dengan tangannya. Apabila pesakit berjaya mengambil posisi tegak, pastikan bahawa dia berada di kedua kaki - kedua-duanya sihat dan lumpuh (agar kaki yang cedera dapat diluruskan, betulkan pada kedudukan ini: paling senang melakukan ini, meletakkan lutut anda sendiri di lutut pesakit dan dengan itu mengelakkan kaki membongkok). Seorang pesakit yang berdiri untuk kali pertama selepas strok tidak boleh berdiri lebih dari tiga minit, biasanya satu minit sudah cukup untuk pertama kalinya; secara beransur-ansur masa yang dia habiskan untuk kaki meningkat.

Setelah pesakit belajar untuk terus berdiri, anda perlu terus bergerak mengajar. Di sini, sekali lagi, semuanya bermula kecil. Langkah pertama bagi pesakit adalah mempelajari cara mengalihkan berat badannya dari satu kaki ke kaki yang lain. Pada masa yang sama, dia mesti tetap memegang kepala katil dengan kuat, dan anda mesti terus memastikan bahawa kakinya yang sakit tidak bengkok (jika perlu, seperti sebelumnya, betulkan sendi lutut).

Tahap kerja seterusnya yang bertujuan untuk memulihkan aktiviti fizikal adalah "terapi berjalan". Sekarang anda berubah menjadi sejenis "LIVING crutch", tanpanya pesakit tidak boleh melakukannya tanpa. Berdiri di sebelahnya dan peluk erat di pinggang, dan pesakit itu sendiri harus meletakkan tangannya yang lumpuh di leher anda (bantu dia meletakkan tangannya di kedudukan yang betul). Mula bergerak perlahan; pelajaran pertama seperti itu, tentu saja, sangat pendek, secara beransur-ansur beban meningkat.

Banyak mangsa strok yang merosakkan bukan sahaja kemampuan bergerak, tetapi juga koordinasi. Bagaimanapun, setelah sekian lama bergerak, sangat sukar untuk mengawal badan anda. Sebaliknya, seperti dalam hal anak kecil, kemahiran yang diperoleh sekarang tidak lama lagi akan kukuh. Oleh itu, dari langkah pertama yang diambil oleh pesakit yang pulih, adalah penting untuk memastikan bahawa gaya berjalan yang "kemas" yang betul terbentuk di dalam dirinya. Inilah satu teknik mudah: betul-betul di lantai (atau, jika anda merasa kasihan dengan lantai, di atas selembar kertas Whatman yang besar di atas lantai) lukiskan "jalur kawalan-jalur". Untuk melakukan ini, anda hanya perlu mengoleskan tumit anda sendiri dengan sesuatu (yang paling selamat untuk anda dan cara dalamannya adalah kapur biasa) dan berjalan di jalan di mana pesakit membuat "berjalan" biasa. Kemudian bulatkan trek anda dengan cetek yang lebih terang - dan "simulator" sudah siap. Tugas pesakit adalah sederhana (sekurang-kurangnya dari sudut pandang orang yang sihat) dan dapat difahami: dia mesti berusaha sebaik mungkin untuk mengikut jejak anda..

Secara umum, dengan sedikit khayalan, jalan-jalan kecil di sekitar bilik ini dapat diubah menjadi "permulaan yang menyeronokkan" (tentu saja, memandangkan kemampuan peserta mereka). Dengan bantuan latihan sederhana, anda akan melatih koordinasi pesakit, dia akan dapat mengembangkan pelbagai pergerakan. Jejak yang sama dapat digambarkan pada selang waktu yang berbeza: pesakit perlu berjalan beberapa meter dalam langkah yang sangat kecil, di bahagian jalan berikutnya dia harus berjalan lebih lebar. Dengan pengembangan kemahiran motornya, seseorang dapat menghadapi rintangan kecil: meletakkan kotak mancis atau kubus di depan trek yang dilukis di lantai, yang harus dilalui oleh pesakit, secara beransur-ansur meningkatkan ketinggian "penghalang" ini. Anda bahkan boleh menawarkan pesakit untuk "bermain bola sepak", menolak bola kecil dengan jari kaki ketika dia bergerak ke depan.

Walaupun pesakit membuat kejayaan yang sangat memusingkan dan bergerak dengan lebih yakin setiap hari, jangan biarkan dia bersendirian semasa semua latihan ini: anda mesti selalu memastikannya. Juga, pastikan pesakit berehat dan berehat tepat pada masanya. Kegembiraan dari kemampuan yang baru ditemukan untuk bergerak sangat besar sehingga pesakit itu sendiri tidak mahu berhenti sehingga dia benar-benar rebah tanpa kekuatan. Tugas anda adalah untuk mengelakkan "keterlaluan" seperti itu.

Anda dan wad anda akan merasa apabila tiba masanya untuk membiarkannya melakukan "perjalanan" yang bebas. Benar, masih mustahil untuk dilakukan pesakit tanpa sokongan. Tetapi sekarang anda tidak perlu lagi memegang dan membimbingnya dengan tegas; pesakit mungkin cuba berjalan tanpa sokongan, bersandar di kerusi (terdapat juga "pejalan kaki" dewasa khas, tetapi, sayangnya, tidak semua orang mampu). Nah, setelah dapat mengganti kerusi dengan tongkat sederhana, anda berdua berhak untuk meraikan salah satu kemenangan terbesar dalam pertempuran kesihatan anda..

Selain berjalan, terdapat banyak lagi pergerakan yang perlu dikuasai oleh seseorang yang mengalami strok. Untuk pengembangan kemahiran motor halus (pergerakan jari yang halus dan tepat), tidak ada yang lebih baik daripada semua jenis aktiviti perkembangan "kanak-kanak": pemodelan dari plasticine, melukis (terutamanya melukis dengan jari; sekarang di kedai kanak-kanak khusus anda boleh membeli cat yang dimaksudkan untuk ini, yang sangat mudah dibasuh tangan dan dicuci dari pakaian), pereka. Semua aktiviti ini sangat penting dan bermanfaat dari beberapa sudut pandang: mereka mendorong perkembangan pergerakan tepat, mengembangkan kecerdasan dan imaginasi, dan di samping itu, mereka adalah alat psikoterapi yang baik. Ahli psikologi telah lama mengetahui bahawa mengukir dan melukis membolehkan anda menghilangkan tekanan, "membuang" pencerobohan dan kerengsaan yang terkumpul. Ngomong-ngomong, anda boleh melakukan perkara seperti itu dengan pesakit: ini adalah kaedah yang baik untuk menghabiskan masa dengan faedah dan kesenangan, berehat dan bersenang-senang. Mungkin pada mulanya anda akan merasa sedikit tidak selesa dengan "jatuh ke zaman kanak-kanak" ini, tetapi tidak lama lagi anda akan mendapat rasa.

Lama kelamaan, anda dapat mula membiasakan pesakit dengan kehidupan seharian keluarga. Sebaik sahaja anda memahami bahawa dia sudah mampu melakukan tindakan paling sederhana, mulailah "membebankan" dia sedikit dengan tugas rumah tangga. Kami telah membincangkan betapa pentingnya tidak membiarkan pesakit terjangkit penyakit ini, "memperbaiki" penderitaannya. Dia harus yakin dari pengalamannya sendiri bahawa pemulihan mungkin, bahawa setiap hari dia semakin dekat dan dekat dengan kehidupan yang memuaskan. Biarkan dia terlebih dahulu menguasai kemahiran asas layan diri, kemudian beri dia "pekerjaan yang berguna secara sosial" yang paling mudah (contohnya, membersihkan permukaan yang mudah dijangkau olehnya, atau menyiram bunga). Adalah penting bahawa, semasa pemulihan, pesakit semakin banyak terlibat dalam pelbagai tanggungjawab dan merasa tidak membebankan, tetapi anggota keluarga anda sepenuhnya.

L. Obraztsova

Artikel "Pemulihan aktiviti motor selepas strok" dari bahagian Stroke

Cara belajar berjalan selepas strok: cadangan asas

Strok adalah gangguan akut peredaran serebrum yang boleh berlaku kerana patologi serius sistem vaskular. Semasa serangan, orang itu akan mengalami sakit kepala yang kuat, pening dan kebas pada anggota badan.

Selalunya, fungsi motor mungkin hilang, kerana pesakit tidak dapat berjalan sepenuhnya. Dengan semua akibatnya, penting untuk memulakan pertempuran tepat pada masanya agar cepat pulih. Perkara pertama untuk bertanya kepada diri sendiri adalah bagaimana belajar berjalan kaki selepas strok. Semakin awal seseorang memulakan latihan, semakin banyak peluang dia kembali ke kehidupan normal..

Jenis patologi

Doktor membezakan dua jenis strok utama, masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Patologi dibahagikan kepada jenis berikut: iskemik dan hemoragik. Pilihan pertama jauh lebih biasa, ia didiagnosis pada sekitar 80% kes.

Dengan serangan iskemia, kapal tersumbat, yang dapat dipicu oleh trombus atau plak aterosklerotik. Oleh kerana itu, terdapat pelanggaran aliran darah dan kematian tisu otak seterusnya. Sekiranya langkah-langkah tidak diambil tepat pada waktunya, maka kematian dapat terjadi..

Penampilan iskemia lebih mudah dirawat, dan juga lebih mudah pulih selepasnya. Sekiranya anda memanggil ambulans tepat pada masanya, maka akan ada peluang untuk mengembalikan orang itu ke kehidupan normal. Pada masa yang sama, akan ada akibat negatif dalam hal apa pun, dan setelah keadaan pesakit bertambah baik, mereka harus melawan.

Strok hemoragik berlaku pada sekitar 20% kes. Dalam keadaan ini, kapal pecah, yang boleh berlaku kerana penipisan dindingnya. Selalunya, hipertensi membawa kepada masalah, kerana otak tidak tahan tekanan biasa meningkat dengan teruk. Untuk mengelakkan berlakunya serangan, sangat penting untuk menjaga kesihatan anda terlebih dahulu dan mengambil langkah pencegahan..

Strok hemoragik lebih sukar ditoleransi, di mana pendarahan berlaku di otak. Seseorang mempunyai akibat yang lebih negatif yang timbul akibat pelanggaran dalam kerja organ.


Sekiranya pesakit tidak memulakan rawatan tepat pada masanya, maka dia mungkin menghadapi akibat yang sangat negatif. Salah satunya adalah kematian, yang terjadi jika tidak ada terapi yang tepat..

Prosedur latihan

Adalah mungkin untuk mengembalikan kemahiran motor pergerakan automatik hanya jika semua latihan yang disyorkan di atas dilakukan dalam urutan tertentu:

  1. Normalisasi nada otot. Pertama, pemulihan ubat ditunjukkan (mengambil antikonvulsan, nootropik dan agen metabolik), serta rawatan urut sehingga anda dapat menghilangkan kekejangan.
  2. Pada peringkat seterusnya, prosedur fisioterapi disambungkan, menggunakan sinaran ultraviolet atau jenis pemanasan lain. Di samping itu, disyorkan untuk menggunakan pemulihan ubat - walaupun tidak sejauh yang sama seperti sebelumnya, tetapi semua sel saraf yang "berkembang" secara intensif, yang, sebenarnya, harus mengganti fungsi orang mati dengan kerja mereka, memerlukan sokongan metabolik yang intensif.
  3. Kompleks latihan fisioterapi. Terdapat senarai latihan yang dilakukan oleh pesakit di bawah bimbingan tenaga pengajar yang berpengalaman. Ini adalah jenis latihan, di mana seseorang mengembalikan (atau membentuk semula) apa yang disebut "memori otot" dan belajar melakukan pergerakan asas "di mesin." Di samping itu, kedudukan kaki yang betul dikembangkan..
  4. Latihan bebas. Untuk membina dan menggabungkan kejayaan yang dicapai dengan semua pendekatan di atas, anda perlu berusaha sendiri. Untuk tujuan inilah penyembuh perlu berusaha berjalan-jalan di bilik sendiri - ya, pada mulanya dengan sokongan, tetapi terus berusaha untuk menyingkirkannya! Sekiranya tidak mungkin untuk membuat pegangan tangan, pesakit sekurang-kurangnya harus dilengkapi dengan tongkat atau alat pejalan kaki - jadi akan lebih mudah dan selamat untuk mengajar pergerakan otot motorik..
  5. Sepanjang tempoh pemulihan, kerja psikologi dengan pesakit sangat penting. Dalam pemikirannya, dia mesti membayangkan bagaimana dia membuat pergerakan, dan bahkan berbaring di atas katil, menelusuri saat ini dalam fikirannya.

Sebab-sebabnya

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan kemunculan patologi. Dalam kebanyakan kes, penyakit lain menyebabkannya, yang sering dalam bentuk kronik. Sekiranya seseorang tidak mahu mengalami kesakitan pada kaki selepas strok dan mengalami gangguan pertuturan, maka perlu untuk menghilangkan faktor-faktor negatif dari hidupnya dan, jika mungkin, untuk mencegah penyakit.

Plak aterosklerotik muncul di otak. Oleh kerana itu, penyumbatan lumen di dalam kapal berlaku, akibatnya, seseorang mungkin menghadapi gangguan peredaran akut. Sebenarnya, diabetes mellitus membawa kepada hasil yang sama..

Sekiranya seseorang merokok dan minum alkohol, maka kemungkinan besar dia akan mengalami strok. Atas sebab inilah, penting untuk menyingkirkan ketagihan sehingga kelak anda tidak perlu menderita pelbagai penyakit. Berat badan yang berlebihan secara amnya meningkatkan beban pada badan. Atas sebab inilah, penting untuk mengawal keadaan badan anda agar nanti anda tidak perlu mengalami masalah dengan saluran darah..

Sebilangan orang lebih suka duduk lebih banyak dan kurang bergerak. Tingkah laku seperti itu tidak boleh disebut betul, kerana ia memberi kesan buruk terhadap kesejahteraan. Sekiranya seseorang harus menjalani gaya hidup yang tidak aktif kerana bekerja, maka sangat penting untuk mencari masa untuk berjalan kaki, dan juga untuk bermain sukan.

Sebaliknya, sebilangan orang terlalu letih, misalnya, kerana pengangkatan berat badan secara berkala. Ada juga yang terpaksa menghabiskan seharian dengan kaki dan tidak duduk walaupun hanya beberapa minit. Akibatnya, tubuh akan mengalami terlalu banyak kerja, sebab itulah sangat penting untuk mempertimbangkan semula gaya hidup anda. Dalam situasi yang berbeza, anda mungkin menghadapi masalah kesihatan.

Sekiranya seseorang terpaksa selalu gugup, maka dia mungkin menghadapi masalah kesihatan. Sebaiknya berusaha untuk menjalani gaya hidup yang santai dan bertindak balas dengan lebih mudah terhadap kesulitan. Dalam situasi yang berbeza, anda mungkin menghadapi kenyataan bahawa keadaan kesihatan akan terjejas dengan ketara.

Penting juga untuk diperhatikan bahawa tekanan darah tinggi sering menyebabkan serangan, kerana memberi kesan buruk pada saluran. Penting untuk memastikannya terkawal, jika tidak, anda perlu menghadapi akibat negatif kelak. Umur memainkan peranan penting, kerana orang-orang yang berumur lanjut paling sering mengalami strok. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa selama bertahun-tahun, arteri menjadi lebih kurus dan kehilangan keanjalan..

Akibatnya, mereka menjadi rentan pecah atau tersumbat. Sekiranya seseorang cuba mengelakkan faktor negatif, kesihatannya akan bertambah baik. Ada juga kesempatan untuk menghindari serangan, yang sangat penting untuk menjaga tubuh dalam keadaan baik..

Masa pemulihan

Masa yang diperlukan bagi pesakit yang berlainan untuk sembuh adalah sangat berbeza - walaupun dalam kedua-dua kes tersebut program pemulihan dan profesionalisme kakitangan perubatan hampir sama (iaitu, secara teori, manfaat prosedur dan latihan akan serupa). Terdapat banyak faktor yang, dalam satu atau lain cara, mempengaruhi jangka masa pemulihan selepas kemalangan serebrovaskular akut yang berlaku:

  1. Jenis strok (hemoragik atau iskemia), serta penyetempatan dan kelaziman fokus proses nekrotik. Adalah logik untuk menganggap bahawa semakin banyak neuron mati, semakin sukar untuk pulih. Tetapi ada juga beberapa pengecualian - walaupun luka kecil yang mempengaruhi diencephalon atau medulla oblongata kemungkinan akan membawa akibat yang buruk, setelah itu pemulihan tidak akan membawa hasil. Atau akan membawa maut.
  2. Umur pesakit. Semakin tua pesakit, semakin sukar untuk memulihkannya, kerana kemampuan penyesuaian badan semakin pudar setiap tahun kehidupan..
  3. Kehadiran penyakit bersamaan. Beberapa patologi mengecualikan kemungkinan sejumlah langkah pemulihan (contohnya, senarai latihan terapi latihan dikecualikan jika terdapat ancaman pecahnya aneurisma aorta perut atau toraks).
  4. Ketepatan masa rawatan perubatan kecemasan. Semakin cepat langkah-langkah resusitasi dimulakan, semakin sedikit "masalah" yang dapat menimbulkan fokus lesi nekrotik. Setiap minit masa pada tahap strok akut sama dengan bulan pemulihan!

Sekiranya badan bawah pesakit lumpuh sepenuhnya (iaitu, dia bahkan tidak dapat mengawal secara bebas kerja sistem genitouriner), ramalan pemulihannya benar-benar mengecewakan.

Mungkin pesakit sama sekali tidak akan pulih secara normal, dan ketika berusaha berdiri di atas kakinya, tanpa bersandar pada objek pihak ketiga, kejang yang teruk akan berlaku.

Rata-rata, masa pemulihan kemahiran untuk pergerakan bebas pada pesakit pasca strok berlangsung dari beberapa bulan hingga beberapa tahun, tetapi selalunya orang-orang ini berjalan kaki pertama enam bulan setelah permulaan pemulihan (ya, walaupun cara berjalan mereka masih belum pasti, tetapi mereka sudah dapat menguruskannya tanpa bantuan luar).

Gejala

Sebilangan orang mungkin tidak segera menyedari bahawa mereka mengalami strok. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa semasa pukulan, kesedaran sering terganggu. Akibatnya, seseorang mungkin mengalami manifestasi patologi negatif. Untuk memperbaiki keadaan, adalah mustahak untuk mengambil tindakan tepat pada masanya untuk rawatan yang berjaya..

Seringkali, beberapa saat sebelum serangan, pendahulu muncul, yang merupakan sebab langsung untuk berjumpa doktor. Sebagai contoh, serangan iskemia mungkin muncul, yang dalam manifestasi mereka serupa dengan strok. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa semua gejala hilang dalam beberapa jam, lebih jarang ia dapat bertahan hingga satu hari. Dalam kes ini, seseorang mungkin mengalami sakit kepala, masalah dengan pertuturan dan koordinasi..

Adalah mustahak untuk mengetahui gejala utama strok agar dapat mengenali serangan tepat pada waktunya. Sakit kepala tidak mempunyai lokalisasi yang spesifik, sementara ia berlaku dengan mendadak. Selalunya ia boleh berlaku walaupun semasa tidur, kerana seseorang akan segera bangun. Pada masa yang sama, sakit kepala tidak dapat dihilangkan dengan bantuan ubat konvensional, oleh sebab ini sangat penting untuk segera berjumpa doktor.

Vertigo muncul walaupun dalam keadaan tenang, dan bertambah dengan pergerakan. Seseorang tidak disarankan untuk berdiri supaya tidak jatuh. Pesakit mungkin tidak mengingati kejadian baru-baru ini dan bahkan nama saudara terdekat, serta maklumat mengenai dirinya. Banyak bergantung pada seberapa besar kerosakan otak yang berlaku..

Sukar bagi pesakit untuk bercakap, dan juga untuk memahami ucapan orang lain. Kesukaran mungkin timbul dengan pengucapan suara, dan juga dengan pemilihan kata. Fikiran mungkin keliru, menyebabkan orang itu melakukan khayalan yang tidak sesuai. Tinnitus boleh bersifat sementara atau kekal. Selain itu, ia mungkin menjadi gelap pada mata, yang menunjukkan pelanggaran peredaran serebrum..

Peningkatan kegelisahan, keagresifan, dan tingkah laku yang tidak biasa bagi seseorang Pada masa terkena, pesakit mungkin bersikap tidak wajar, yang berkaitan dengan penyumbatan atau pecahnya saluran darah. Mual dan muntah diperhatikan dengan latar belakang tanda-tanda lain, sementara ia tidak menjadi gejala utama.

Berjalan selepas strok sering sukar, kerana seseorang mengalami kebas pada anggota badan semasa serangan. Oleh sebab itulah, sangat mustahak untuk memulakan rawatan tepat pada waktunya dan menjaga jalan pemulihan yang betul. Memandangkan hakikat bahawa seseorang sering berada dalam keadaan tidak mencukupi, tugas seperti itu jatuh pada orang yang disayangi dan doktor..

Pukulan: apa yang tidak boleh dilakukan selepas serangan, dan bagaimana untuk pulih secepat mungkin?

Strok jenis apa pun adalah penyakit kompleks yang menyerang fungsi asas tubuh, termasuk sistem pertuturan dan muskuloskeletal, memori dan fungsi jantung.

Mengetahui apa yang tidak boleh dilakukan selepas strok akan menarik bagi pesakit yang telah didiagnosis dengan diagnosis tersebut dan saudara-mara mereka yang merancang jadual rawatan untuk mereka. Kepantasan pemulihan bergantung kepada kejayaan pemulihan dan pematuhan dengan cadangan doktor.

Adalah mungkin untuk mengembalikan fungsi penting tubuh dengan melakukan usaha yang serius, tetapi proses ini dapat memakan waktu bertahun-tahun. Menurut statistik, pesakit strok pulih hanya sebahagiannya, kerana patologi ini mempengaruhi otak..

Penting! Tahap awal rawatan berlangsung dalam keadaan pegun, di mana pesakit dibawa keluar dari keadaan tidak sedarkan diri dan parameter hemodinamik dinormalisasi. Selepas keluar, doktor dan saudara terdekat harus mengawal kesejahteraannya..

Kesan yang baik diberikan oleh kursus peningkatan kesihatan tambahan di sanatorium atau pusat khusus, di mana keadaan yang sesuai diciptakan untuk pemulihan sepenuhnya. Jauh lebih sukar untuk mengatur pemulihan di rumah setelah keluar, tetapi dengan penjagaan yang betul, kira-kira 85% pesakit kembali ke kehidupan biasa setelah 1.5 tahun.

Saranan doktor selepas strok

Tempoh dan urutan tempoh pemulihan bergantung pada keadaan individu pesakit tertentu, perubahan pada saluran dan lesi. Sekiranya pesakit secara konsisten mengikuti cadangan doktor, jangka masa pemulihan boleh dikurangkan..

Fasa pemulihan dibezakan dengan mengambil kira hasil yang dicapai. Tempoh awal memakan masa sekurang-kurangnya enam bulan, yang terakhir berlangsung hingga satu tahun, anda dapat memperoleh kesan yang nyata walaupun setelah beberapa tahun. Ahli Rehabilitologi membezakan 4 peringkat:

  1. Bulan pertama. Tempoh ini dianggap paling berbahaya, kerana kelangsungan hidup pesakit bergantung padanya. Pada masa ini, serangan jantung dan strok berulang dapat terjadi, serangan dan kemerosotan keadaan yang ketara dapat dicatat. Kepala berpusing dan sakit. Rawatan merangkumi menghilangkan edema serebrum, merangsang peredaran cagaran dan mencegah perkembangan komplikasi.
  2. Enam bulan selepas strok. Dalam enam bulan akan datang, pesakit harus menyesuaikan diri dengan keadaannya secara psikologi dan mengembangkan rancangan tindakan yang jelas. Sikap pesakit sangat penting - jika dia bersedia untuk melawan penyakit ini, peningkatan akan datang lebih cepat.
  3. Enam bulan akan datang. Sekiranya selama tujuh bulan pesakit mematuhi rehat tidur dan diet, tidak menolak minum ubat dan menolak kemungkinan komplikasi, dia berjaya memulihkan sebahagian fungsi yang hilang, termasuk pertuturan dan aktiviti motor.
  4. Tahun kedua selepas strok iskemia atau hemoragik. Seseorang yang telah menderita penyakit dapat kembali sepenuhnya ke kehidupan sebelumnya, sementara dia harus mengikuti cadangan doktor untuk hidup setelah strok.

Tempoh pemulihan standard adalah tiga tahun, tetapi semuanya bergantung pada perubahan kerja jantung, perkembangan iskemia dan patologi lain yang bersamaan, serta banyak faktor lain.

Latihan pemulihan strok

Ramalan doktor memungkinkan untuk memahami berapa lama masa yang diperlukan untuk memulihkan sepenuhnya fungsi sebahagian atau sebahagiannya. Pemulihan harus dimulakan seawal mungkin setelah keadaan umum pesakit stabil..

Anggota keluarganya harus secara aktif mengambil bahagian dalam rawatan, memantau pelaksanaan rancangan, dengan mempertimbangkan perubahan, meningkatkan beban kerja dan menetapkan tujuan baru untuk pesakit. Strok sering menyebabkan banyak masalah yang timbul semasa rawatan:

  1. Lumpuh anggota badan atas dan bawah, kelemahan pada kaki atau tangan. Lebih kerap, pesakit melumpuhkan satu bahagian badan, sementara dia secara bebas boleh bangun untuk duduk dan berjalan. Penghapusan masalah itu dicapai dengan bantuan fisioterapeutik dan rawatan ubat, setelah bermulanya peningkatan yang dapat dilihat, pesakit harus berlatih dan melakukan latihan.
  2. Kekejangan dan peningkatan nada otot. Selalunya anggota badan yang lumpuh kekal dalam satu kedudukan untuk jangka masa panjang, yang menimbulkan masalah dengan mobiliti. Pakar menetapkan ubat khas, kelonggaran otot, fisioterapi.
  3. Masalah dengan pertuturan. Kerosakan terapi pertuturan separa atau lengkap diperhatikan pada semua pesakit yang mengalami strok. Selalunya, pesakit seperti itu kehilangan kemampuan menulis, pemulihan fungsi ini berlaku di bawah pengawasan ahli terapi pertuturan..
  4. Kesukaran menelan. Disfagia atau kesukaran menelan makanan dan cecair boleh menyebabkan radang paru-paru sekiranya makanan masuk ke saluran udara. Ini disebabkan kerosakan pada saraf yang terlibat dalam fungsi menelan..
  5. Masalah penglihatan. Selalunya, selepas strok, pesakit mengalami kehilangan penglihatan yang teruk, kehilangan sebahagiannya disebabkan oleh gangguan fungsi otak.
  6. Gangguan saluran pencernaan dan pundi kencing. Inkontinensia dan sembelit adalah masalah utama bagi pesakit di tempat tidur. Masalah usus timbul akibat berpanjangan di ranjang, mereka dapat dihilangkan setelah menyesuaikan diet, melatih otot panggul dan meningkatkan aktiviti motorik.

Epilepsi dan gangguan mental adalah komplikasi lain yang biasa. Pesakit strok sering tertekan dan dicirikan oleh peningkatan emosi, kegelisahan, perubahan mood yang berterusan dan ketidakupayaan untuk mengawal diri.

Gangguan mental dapat melambatkan proses pemulihan, jadi doktor sering menetapkan ubat khas untuk kesan yang menenangkan. Dalam tempoh dari 6 bulan hingga 2 tahun, beberapa pesakit mengalami epilepsi, memerlukan rawatan yang berasingan.

Setelah kembali ke kehidupan normal, banyak pesakit menginginkan lebih banyak autonomi, seperti mula memandu lagi, pergi bekerja, dan melakukan aktiviti normal dan harian.

Malangnya, strok mengenakan sejumlah sekatan pada banyak jenis aktiviti, larangan tersebut sangat menyukarkan kehidupan pesakit dan memberi kesan negatif terhadap latar belakang emosinya. Keupayaan untuk melibatkan diri dalam satu atau lain jenis aktiviti bergantung sepenuhnya pada keadaan badan masing-masing.

Menjawab sama ada mungkin bermain sukan selepas strok, banyak doktor mengesyorkan untuk memasukkan beban yang layak dan sederhana pada peringkat pemulihan kedua. Sukan dan aktiviti fizikal memulihkan tisu otot, menolong pesakit untuk belajar mengawal tubuhnya semula, menguatkan kerja sistem saraf.

Walaupun mengekalkan aktiviti yang optimum, kemungkinan pukulan berulang dikurangkan dengan ketara. Bulan pertama terapi adalah yang paling penting selepas sakit dan merangkumi banyak prosedur.

Penting! Kelas kecergasan intensif, lawatan ke pusat sukan standard dan kolam renang dilarang pada peringkat awal pemulihan. Pesakit tidak boleh melakukan sukan berat.

Kelas-kelas seperti itu harus biasa, hanya dalam kes ini mereka akan membawa faedah yang nyata. Dilarang berenang di laut dan berenang di kolam selama beberapa bulan dalam tempoh pemulihan.

Beban ringan mempunyai kesan positif pada sistem saraf, mengembangkan otot jantung, mengurangkan kegembiraan dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap tekanan, baik pada wanita dan lelaki. Senaman yang kuat memberi kesan positif pada sistem pernafasan, meningkatkan keupayaan paru-paru dan membolehkan otak menerima lebih banyak oksigen.

Ramai orang berminat sama ada mungkin untuk pergi ke tempat mandi selepas strok, dan bagaimana mandi wap akan mempengaruhi kerja otak dan sistem badan yang lain. Doktor membenarkan lawatan ke rumah mandian, tetapi dalam setiap kes tersebut, pesakit perlu menjalani pemeriksaan, termasuk MRI, dan mendapatkan nasihat tambahan.

Oleh kerana kemungkinan berlakunya komplikasi, prosedur air dapat memperburuk keadaan atau mengakibatkan kematian mendadak. Pada tahun pertama selepas strok, dilarang pergi ke tempat mandi..

Sekiranya pemulihan berjalan seperti biasa, kerosakan otak adalah kecil, dan jaringan parut tisu nekrotik berlaku pada kadar yang cepat, lawatan singkat ke bilik wap akan memberi lebih banyak faedah daripada bahaya.

Sekiranya pesakit mandi wap dan pergi ke sauna, memerhatikan semua langkah keselamatan, maka dalam masa yang singkat dia akan melihat kesannya. Senarai kelebihan mandi dan sauna selepas strok merangkumi vasodilatasi dan kelonggaran sistem lokomotor, peningkatan bekalan darah dan pemakanan intensif sel-sel saraf.

Pemakanan pesakit sangat penting dan secara langsung mempengaruhi pemulihan. Mematuhi diet yang disyorkan oleh doktor akan mengurangkan tempoh pemulihan dengan ketara dan memperbaiki keadaan umum pesakit..

Diet harus merangkumi makanan yang mengurangkan pembekuan darah dan mengencerkan darah. Dianjurkan untuk makan daging dan ikan tanpa lemak, lebih banyak sayur-sayuran dalam bentuk rebus atau rebus, buah-buahan segar, buah beri dan herba, kacang-kacangan, produk lebah, karbohidrat sihat dalam bentuk bijirin.

Ketika ditanya adakah mungkin minum kopi hitam setelah strok, doktor biasanya mengesyorkan bahawa untuk sementara waktu, berhenti minum ini dan lebih suka teh lemah atau ramuan herba.

Senarai makanan terlarang termasuk daging berlemak dan lemak babi, produk tenusu dengan kandungan lemak tinggi, mayonis, daging asap, makanan pedas, goreng dan masin. Mereka harus ditinggalkan sepanjang masa pemulihan untuk menjaga kesihatan dan mempercepat penyembuhan. Garis panduan tambahan merangkumi:

  • pengecualian minuman beralkohol, kopi dan tembakau, yang memberi kesan negatif kepada proses pertumbuhan semula sel otak dan fungsi sistem imun;
  • meminimumkan pengambilan gula dan garam, yang memberi kesan buruk pada saluran darah dan sistem peredaran darah;
  • pengecualian dan diet makanan yang mengandungi sejumlah besar kolesterol dan lemak transgenik;
  • mengurangkan pengambilan makanan yang dibuat dari tepung gandum.

Apa masalah dengan cara berjalan

Selepas strok, berjalan kaki menyebabkan banyak masalah, kerana fungsi motor terganggu. Ini bukan satu-satunya komplikasi, tetapi juga biasa..

Keterukan manifestasi bergantung pada usia pesakit, tahap kerosakan otak dan keadaan umum badan. Sebelum memulihkan gaya berjalan, adalah berguna untuk mengetahui dengan tepat masalah apa yang dialami seseorang setelah serangan..

Kesukaran berjalan:

  • Peningkatan ketidakstabilan yang tidak dilihat pada orang yang sihat. Menjadi sukar untuk menjaga keseimbangan dan tidak jatuh.
  • Sukar untuk meluruskan dan membengkokkan kaki. Selalunya anggota bawah diluruskan dan sukar dikawal.
  • Seseorang mula berjalan dengan perlahan, kerana dia tidak dapat bergerak dengan cepat. Dia merasa tidak selamat dan membuat langkah salah..
  • Tidak dapat berdiri sepenuhnya di kaki. Oleh kerana itu, seseorang mula berjalan kaki dari kaki, dan bukan dari tumit, sebagaimana mestinya dengan warganegara yang sihat..
  • Sensitiviti dikurangkan, jadi setiap langkah boleh mengakibatkan kejatuhan secara tiba-tiba.

Oleh kerana itu, selepas strok, berjalan kaki tidak mudah bagi seseorang. Anda harus tahu dengan tepat apa yang harus dilakukan, kerana hanya dalam kes ini akan dapat mencapai hasil yang positif. Semakin cepat anda mula bersenam, semakin cepat anda dapat pulih dari kesannya..

Permulaan pemulihan

Bahkan sebelum pesakit belajar untuk bangun, dia mempunyai tempoh pemulihan yang agak lama. Dia akan melakukan gerakan pasif dengan bantuan ahli terapi pemulihan, dan juga membayangkan secara sedar bagaimana dia dapat bangun dari tidur. Ini adalah titik yang sangat penting, seperti yang mereka katakan, kesedaran menentukan adanya.

Sebelum pesakit secara bebas dapat memulakan aktiviti fizikal, dia mesti menjalani kursus pemulihan ubat lain - pengenalan pelbagai ubat dilakukan pada tahap ini..

Pemulihan selepas serangan

Setiap pesakit selepas strok dapat merasakan sakit di kaki. Ini disebabkan oleh fakta bahawa otak terjejas dengan ketara, dan bahagian tubuh yang lain juga terjejas. Sekiranya seseorang berjaya menjalani serangan, anda pasti perlu risau untuk menjalani pemulihan. Pemulihan berjalan kaki dari strok biasanya bermula secara purata 2-3 bulan selepas strok..

Mula-mula anda perlu belajar duduk, hanya selepas itu anda boleh cuba bangun dari tempat tidur. Pada mulanya, sukar untuk melakukan ini, jadi orang yang rapat harus memastikan bahawa mangsa tidak jatuh. Secara beransur-ansur, keseimbangan mungkin dapat dilakukan dengan lebih baik, kerana batang tubuh akan tetap berada pada kedudukan yang betul. Anda pasti perlu berusaha belajar untuk membengkokkan dan melenturkan kaki sepenuhnya..

Untuk memulihkan berjalan kaki selepas angin ahmar, anda perlu menggunakan tongkat khas, yang mempunyai empat titik jangkar. Anda juga perlu membeli kasut ortopedik yang direka khas untuk orang sakit..

Sebagai permulaan, anda boleh meniru berjalan dengan menggerakkan kaki sambil duduk. Sekiranya seseorang berjaya, maka dia boleh berusaha untuk bangun. Penting untuk menyimpan perkara tambahan yang menyokong anda semasa berjalan. Anda perlu bergerak di rumah, pada mulanya tanpa meninggalkan bilik. Sekiranya terdapat rasa sakit di hujung kaki, maka perlu berjumpa doktor mengenai perkara ini..

Kami belajar berjalan selepas strok dengan bantuan simulator khas yang dirancang untuk orang sakit. Ini boleh menjadi treadmill khas atau basikal senaman. Penting untuk melakukan senaman sederhana untuk mengelakkan masalah kesihatan.

Selain itu, perlu melakukan urutan anggota badan, yang diperlukan untuk memulihkan fungsi berjalan. Sekiranya kita bercakap mengenai latihan, maka latihan itu perlu dilakukan setiap hari untuk mencapai hasil. Anda tidak boleh berharap semuanya akan berjalan lancar, kerana penting untuk bersabar. Dengan pemulihan yang betul dan rawatan tepat pada masanya, adalah mungkin untuk memulihkan kesihatan seseorang dan mengembalikan keupayaan untuk bergerak secara bebas..

Akibat dari strok kedua dan berapa lama mereka hidup selepas kedua

Pemulihan pesakit dengan kecederaan otak iskemia bermula dalam keadaan pegun. Setelah tidak sedar dan normalisasi parameter hemodinamik, selain ubat-ubatan, pesakit diberi diet, urut, latihan fisioterapi. Langkah-langkah ini tidak kurang pentingnya daripada ubat berterusan..
Keadaan optimum untuk pemulihan dibuat di pusat, jabatan, sanatorium khusus. Terdapat pakar pemulihan di sini: ahli terapi pertuturan, ahli fisioterapi, pengajar terapi senaman, psikologi, pakar pemakanan.

Kepentingan langkah pemulihan dibuktikan dengan statistik: setelah 1.5 tahun, sehingga 85% pesakit yang mengalami strok iskemia dapat kembali ke taraf hidup yang mendekati kebiasaan mereka.

Urutan tempoh pemulihan ditentukan secara individu dan bergantung pada perubahan morfologi selepas iskemia pada fokus lesi dan pembuluh darah. Tempohnya juga bergantung pada pemenuhan berterusan dari semua resep di rumah. Selalunya, terdapat:

  • tempoh awal atau awal - enam bulan pertama;
  • lewat - sehingga setahun;
  • hasil jangka panjang - lebih dari setahun.

Sebilangan ahli terapi pemulihan lebih suka 4 peringkat proses pemulihan:

  1. bulan pertama adalah yang paling berbahaya bagi kehidupan dan pelanggaran berulang, semua rawatan bertujuan untuk mengurangkan edema tisu, mencegah pemampatan pusat-pusat penting, merangsang peredaran cagaran, mencegah komplikasi;
  2. 6 bulan berikutnya - pesakit memerlukan penyesuaian psikologi dengan keadaan barunya, pengembangan insentif untuk daya tahan aktif terhadap penyakit ini;
  3. separuh kedua tahun ini - dengan rawatan yang berkesan, pemulihan fungsi sebahagian (pertuturan, pergerakan) hilang setelah strok berlaku, yang menyenangkan pesakit dan saudara-mara, tetapi memerlukan kerja keras lebih lanjut;
  4. dari tahun kedua - pengembalian sepenuhnya kemampuan seseorang adalah mungkin, bergantung pada kelaziman perubahan fokus, penglibatan inti pusat, perkembangan iskemia.

Di rumah, kawalan terhadap rejimen pesakit bergantung sepenuhnya kepada orang yang disayangi. Seorang ahli terapi tempatan, lawatan ke rumah ke pakar neurologi akan dapat membantu dengan nasihat. Mereka tidak akan dapat datang setiap hari, jadi lebih baik menulis soalan terlebih dahulu agar tidak lupa mencari tahu.

Di tempat bersekedudukan dengan pesakit, salah seorang saudara mesti selalu berada. Sekiranya semua saudara-mara bekerja dan tidak boleh mendapat cuti ganti, maka seorang jururawat harus diambil. Anda harus terlebih dahulu bertanya mengenai pengalaman, ciri-ciri kerjanya.

Semasa pesakit dalam keadaan rehat, dia memerlukan perkara berikut:

  • langkah kebersihan untuk mencegah ulser tekanan;
  • organisasi tidur;
  • pemakanan khas;
  • menjalin hubungan dengan pertuturan yang terganggu;
  • urut setiap hari;
  • melakukan latihan fizikal pasif dan aktif.

Untuk rawatan, penting untuk mewujudkan sikap positif pada pesakit..

Anda harus bercakap dengan pesakit, memberitahu berita, membaca buku dan surat khabar. Ia perlu untuk melindungi pesakit daripada berita yang tidak menyenangkan, pertunjukan emosi dalam keluarga. Terdapat latihan khas untuk memulihkan pertuturan. Anda boleh berjumpa dengan ahli terapi pertuturan mengenai mereka..

Bilik di mana pesakit berada mesti diventilasi beberapa kali sehari. Panas dan sejuk sama-sama dikontraindikasikan. Setiap 2.5 jam adalah perlu untuk menukar kedudukan di tempat tidur, berpusing dari satu sisi ke sisi lain.

Proses ini dapat digabungkan dengan pemanasan pasif minimum anggota badan yang lumpuh akibat strok dan urutan, menggosok kulit dengan alkohol kapur barus, meluruskan dan menukar sprei..

Tekanan darah harus dipantau tiga kali sehari. Fluktuasi tajam menyumbang kepada iskemia serebrum berulang, oleh itu, dalam kes seperti itu, anda harus menghubungi doktor dan menukar dos ubat yang diambil.

Syarat-syarat untuk rawatan di rumah bagi pesakit strok, pertama sekali, harus menjamin keselamatannya dan kemudahan menguasai pergerakan..

  • Keluarkan barang, kotak, permaidani, wayar yang tidak diperlukan dari perkakas rumah dari jalan pergerakan. Mereka meningkatkan risiko jatuh.
  • Sebilangan pesakit kehilangan suhu, mereka dapat membakar diri dengan air yang terlalu panas. Ini memerlukan pemasangan termometer bilik mandi..
  • Pada mulanya, lebih baik menyesuaikan dulang atau meja mudah alih kecil untuk makanan pesakit, sukar untuk berada di dapur atau ruang makan bersama.

Pembelian kerusi roda dapat ditunda selama enam bulan, ketika prospek untuk kegiatan pemulihan menjadi jelas. Dalam tempoh ini, pesakit boleh mula berjalan secara bebas..

Sekiranya mangsa sangat berminat menonton televisyen, maka dia akan memerlukan alat kawalan jauh.

Masalah kuasa

Biasanya, gangguan menelan strok iskemia berlaku pada hari-hari pertama, dan masalah ini dihadapi oleh pesakit di hospital. Tetapi setelah keluar dari rumah, akibatnya mungkin tetap dalam bentuk tercekik, gerakan mengunyah perlahan, ketidakupayaan untuk membuka mulut sepenuhnya. Oleh itu, diet pada bulan-bulan pertama harus selembut mungkin..

Lebih senang diminum bukan dari gelas, tetapi dari cawan sippy dengan cerat memanjang. Pinggan mangkuk disiapkan dengan bahan separuh bersih.

Diet menyediakan kepatuhan dengan beberapa peraturan:

  • dalam makanan, anda perlu mengganti mentega dan lemak haiwan dengan sayur-sayuran (zaitun, biji rami, soya, bunga matahari);
  • jumlah daging dan ikan dalam makanan mestilah sekitar 120 g;
  • dari produk tenusu, kefir dan keju kotej, krim masam rendah lemak lebih disukai, susu semula jadi menyebabkan kembung dan penapaian yang tidak diingini;
  • gunakan makanan laut tidak lebih dari dua kali seminggu;
  • disyorkan untuk menghadkan roti putih, pastri, gula-gula;
  • pesakit ditunjukkan roti gandum hitam kering, roti garing yang direndam dalam sup;
  • teh dengan sesudu madu disyorkan pada waktu malam;
  • buah-buahan dan sayur-sayuran dimasukkan ke dalam menu kerana fungsi mengunyah dipulihkan, disarankan untuk membuat salad dari epal parut dan wortel, jumlah keseluruhan dapat ditingkatkan menjadi 400 g;
  • larangan garam diperlukan dengan tekanan darah tinggi, soalan itu harus diajukan kepada doktor;
  • teh hijau yang lemah, air, jus segar dibenarkan, jika tidak ada edema pada kaki dan fungsi buah pinggang yang baik, jumlah keseluruhan cecair harus sampai 2 liter sehari.

Pesakit sendiri mengaitkan pelanggaran menelan dengan kepekaan hanya satu sisi mulut, bibir. Oleh itu, mereka tidak dapat menelan makanan, tersedak dan batuk sepenuhnya.

Latihan akan membantu mengembalikan kepekaan ke tahap yang diperlukan dengan melakukan latihan berikut:

  • tiruan proses menelan dengan mulut kosong;
  • menguap, membuka mulut dengan lebar;
  • berkumur dengan air biasa;
  • batuk;
  • mengembungkan pipi oleh pesakit dengan menahan keadaan selama beberapa saat;
  • sebutan bunyi panjang "dan" dengan mengetuk jari secara serentak di sepanjang laring.

Perkembangan nada otot untuk mengelakkan atrofi pada anggota badan harus dilakukan sekurang-kurangnya dua kali sehari.

Pada bulan kedua aktiviti pemulihan, pesakit boleh bangun dari tidur sendiri dan belajar menjaga keseimbangan.

Seorang pembantu dan pemerhati diperlukan untuk menyokong stagger. Perkembangan pergerakan bebas bermula dengan bantuan pejalan kaki yang stabil, kemudian bergerak ke tongkat. Lebih-lebih lagi, ia harus diletakkan di sisi lumpuh..

Pendidikan jasmani dimulakan dengan latihan sederhana. Setelah berjaya, mereka beralih ke yang lebih kompleks. Anggota badan yang sihat perlu dikembangkan untuk meningkatkan sokongan pada mereka.

  • buat lif;
  • bengkok dan lenturkan lutut;
  • memusingkan kaki ke kedua-dua arah.

Selepas kira-kira 2 minggu, anda boleh melakukan latihan sambil berdiri:

  • berjalan perlahan di tempat;
  • angkat lutut yang bengkok ke hadapan, bawa ke sisi.

Berjongkok dilakukan ketika pesakit telah memulihkan sepenuhnya kemampuan untuk berdiri tegak dan bergerak sambil menjaga keseimbangan.

Memanaskan lengan bermula dengan lenturan dan pemanjangan di siku, tangan, jari. Untuk mengembangkan pergerakan kecil dengan jari, anda boleh menggunakan teknik permainan:

  • mozek,
  • membuka kad,
  • teka-teki,
  • rosari jari.

Seorang pesakit yang mengalami penyakit serius seperti strok mesti belajar menggunakan sudu dan garpu, kunci pintu. Anda tidak harus memperhatikan kaedah mencengkam objek, pesakit sendiri memilih pilihan yang paling mudah.

Sebilangan pakar mengesyorkan mengikat tangan yang sihat ke badan selama lima jam dan berusaha mendapatkannya dengan satu anggota badan yang sakit. Ini diperlukan untuk mewujudkan keadaan kecemasan bagi otak dan memaksanya untuk kembali lebih cepat ke fungsi lengan yang lumpuh..

Selepas 3 bulan pemulihan berjaya, pesakit menyesuaikan diri dengan keadaannya, bergerak secara bebas dengan bantuan tongkat. Setelah 6 bulan, dia belajar menaiki tangga, membawa beg ringan. Pergi membeli-belah di kedai, berjalan, menggunakan pengangkutan.

Sangat penting untuk melengkapkan pesakit dengan telefon dengan akses cepat dan memasukkan nota ke dalam poketnya dengan data peribadi, alamat dan nombor telefon saudara. Langkah-langkah ini akan menambahkan keyakinan kepada pesakit dan saudara-mara yang tenang..

Dalam jangka masa ini, sudah mungkin untuk mendapatkan jisim otot yang hilang..

Sekiranya latihan tangan kanan pesakit tidak membenarkan penulisan, maka perhatian harus diberikan untuk menguasai fungsi ini dengan tangan kiri..

Tempoh lewat (lebih dari enam bulan selepas strok) perlu menyatukan dan memperbaiki hasil yang dicapai. Untuk memulihkan pertuturan, pesakit dapat beralih sepenuhnya ke sebutan frasa kompleks, dengan memperhatikan kefasihan.

Ubat-ubatan rakyat tidak menentukan dalam tempoh pemulihan. Semua ubat diresepkan dan dibatalkan oleh doktor. Kaedah alternatif bantu mesti dipersetujui dengan doktor. Mereka digunakan tanpa mengehadkan terapi dan cadangan lain..

Jangan jatuh cinta untuk iklan yang mengatakan "percambahan sel saraf baru." Ini adalah gegaran yang lengkap. Para saintis sememangnya bereksperimen dengan menggunakan sel stem untuk pesakit strok, meningkatkan aktiviti hemisfera yang bertentangan.

  • gangguan pertuturan;
  • masalah penglihatan;
  • gangguan ingatan;
  • paresis (penurunan sebahagian dari jumlah pergerakan kerana kerosakan pada sistem saraf);
  • lumpuh (ketiadaan pergerakan sukarela sepenuhnya).

Rawatan

Dalam gudang rawatan ubat iskemia serebrum, ubat digunakan yang melarutkan trombus yang terbentuk. Semakin cepat anda melakukan ini, semakin banyak peluang anda untuk memastikan aktiviti otak anda tetap utuh. Selepas tiga jam, tanpa peredaran darah yang dipulihkan, sebahagian otak mati, dan orang itu tetap tidak bertenaga.

Penyelamatan pesakit bermula dengan tomografi kecemasan. Pemeriksaan ini membantu menentukan sifat strok dan menetapkan rawatan yang betul. Kaedah moden untuk diagnosis yang tepat termasuk MRI (pengimejan resonans magnetik) dan CT (tomografi yang dikira).

Sebelum memulakan pemberian ubat, perlu untuk mendiagnosis jenis strok: ini adalah pembekuan darah atau pendarahan. Masing-masing mempunyai tanda luaran yang khas. Dalam kes terakhir, jika anda memperkenalkan ubat yang melarutkan pembekuan darah, orang itu akan mati dalam satu minit. Oleh itu, pesakit mesti dibawa ke klinik di mana terdapat mesin MRI atau CT untuk mendapatkan gambaran yang tepat mengenai zon hemisfera yang terjejas..

Tujuan rawatan ubat:

  • Pemulihan fungsi dan sistem badan yang rosak akibat strok.
  • Penghapusan maksimum kecacatan neurologi.
  • Pencegahan dan rawatan komplikasi neurologi dan somatik.

Kemurungan selepas strok

Selepas strok, seseorang menjadi sedih, menarik diri, hancur, dan agresif. Dia berada di belas kasihan kemurungan. Apa nak buat? Ia adalah kemurungan dan kesedaran akan rasa rendah diri seseorang, rasa takut menjadi beban bagi saudara-mara, dan pemikiran tentang "akhir hayat" yang merupakan teman biasa pesakit selepas strok, yang belum keluar dari hospital. Kehendaknya untuk hidup lumpuh, dan dia dengan takut mengharapkan bagaimana dia akan berada di rumah dalam keadaan yang tidak biasa sekarang. Akibatnya, seseorang hanya berbohong dengan senyap, dan kehilangan masa berharga yang dapat dihabiskan untuk memulihkan fungsi badan.

Kemurungan pasca strok tidak hanya dirawat dengan pil. Penyertaan saudara-mara yang bersemangat, dan keinginan mereka sendiri untuk kembali ke kehidupan yang aktif, perasaan mereka memerlukan orang lain - inilah yang membuat seseorang memperjuangkan kesihatan mereka.

Pencegahan strok

  1. Ubah gaya hidup anda, berhenti minum alkohol dan merokok.
  2. Mengawal dan merawat hipertensi kerana menyebabkan strok iskemia pada 80 peratus kes.
  3. Ukur tekanan darah anda secara berkala - jika tingkap melebihi 140/90 mm Hg. Seni. - ini adalah alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan segera.
  4. Elakkan makanan yang kaya dengan kolesterol.
  5. Ikuti diet jika anda berlebihan berat badan.
  6. Lakukan aktiviti fizikal biasa dan sederhana.
  7. Elakkan tekanan berterusan.
  8. Pastikan untuk merawat penyakit kardiovaskular dan berjumpa doktor jika anda menghidap diabetes.

Pertolongan cemas untuk strok iskemia

Malangnya, strok serebrum iskemia tidak memilih tempat dan masa - ia dapat menemui seseorang di mana sahaja. Sebelum ketibaan ambulans atau kecemasan, perlu memberi dia segala kemungkinan bantuan - dalam kebanyakan kes, pesakit tidak dapat melakukan apa-apa sendiri.

  1. Letakkan orang itu dengan mendatar dengan bantal di bawah kepala, bahu, dan bilah bahu. Kepala itu sendiri dinaikkan pada sudut sekurang-kurangnya tiga puluh darjah ke tahap permukaan mendatar.
  2. Sekiranya anda berada di dalam rumah, buka tingkap dan berikan udara segar. Jangan biarkan pesakit berada di bawah sinar matahari, bawa dia ke tempat teduh.
  3. Tanggalkan kolar lelaki, tanggalkan tali pinggang, dan pakaian ketat lain. Bebaskan leher anda dari sebarang aksesori yang mengetatkan.
  4. Keluarkan semua benda asing dari mulut - permen karet, gigi palsu, dll..
  5. Ukur tekanan darah anda dan laporkan kepada pasukan perubatan yang tiba kemudian.
  6. Sekiranya pesakit tidak sedarkan diri, putar kepala ke satu sisi sehingga lendir dan air liur tidak mengalir ke saluran udara. Sekiranya seseorang mula muntah, perlahan-lahan membalikkannya ke satu sisi dan selepas akhir proses, bersihkan rongga mulut.
  7. Tutup pesakit dengan selimut, sapukan sejuk kering di kepala, disarankan untuk memilih bahagian yang berlawanan dengan kelumpuhan sisi badan / anggota badan.
  8. Gosokkan bahagian badan yang lumpuh secara berkala dengan mengurutnya.
  9. Pantau keadaan seseorang secara berterusan dan jika ada tanda-tanda kematian klinikal, segera lakukan pengudaraan buatan dan tekanan dada.
  10. Jangan sekali-kali memberikan pil, air, makanan, dan lain-lain kepada orang tersebut. Tunggu ketibaan pasukan perubatan yang berkelayakan.

Mengapa berjalan adalah penting untuk pemulihan keseluruhan

Anggota badan yang lebih rendah bagi manusia sangat penting kerana mereka mampu berjalan tegak. Di samping itu, mereka menyumbang kepada aktiviti fizikal utama; separuh daripada semua aliran darah terlibat dalam trofisme otot kaki. Itulah sebabnya seseorang, "berdiri di atas kakinya" - dalam arti harfiah kata, akan mengalami lonjakan kekuatan dan keyakinan diri! Dia akan dapat melayani dirinya sendiri, bergerak di sekitar rumah dan bahkan (selepas beberapa ketika) berjalan kaki singkat.

Harap diperhatikan bahawa pembentukan sikap positif pada pesakit adalah faktor yang sangat penting yang akan bermanfaat dalam menghilangkan pelanggaran.

Perkara lain yang perlu diberi perhatian - insurans perubatan wajib (insurans) merangkumi pemulihan selepas strok.

Isu pemakanan

Diet strok memainkan peranan besar. Sekiranya seseorang berlebihan berat badan, atau tahap glukosa darah tinggi dijumpai, makanan diet ditetapkan.

Adalah sangat penting untuk membatasi pengambilan garam, gula, lemak dan kolesterol, yang memberi kesan negatif kepada keadaan saluran darah. Makanan harus kaya dengan serat, mineral dan vitamin. Adalah sangat penting untuk makan makanan kecil dan sekurang-kurangnya empat kali sehari..

Apa yang anda tidak boleh makan:

  • daging khinzir;
  • ikan berlemak;
  • daging dan sosej salai;
  • daging panggang;
  • produk tenusu berlemak;
  • anggur;
  • kekacang;
  • teh yang kuat;
  • kopi;
  • minuman berkarbonat;
  • alkohol.

Artikel Seterusnya
Apa yang perlu dilakukan jika urat di kaki anda pecah?