Cara memeriksa keadaan saluran darah di rumah


Terdapat sebilangan besar saluran darah di dalam tubuh manusia. Seperti yang anda ketahui, oksigen dibawa melalui darah dan fungsi ini secara langsung bergantung pada keadaan kapal. Banyak penyakit berkembang dengan latar belakang sistem peredaran darah yang tidak berfungsi dengan baik. Itulah sebabnya diagnosis tepat pada masanya sangat penting, kerana dengan mengenal pasti pelanggaran tepat pada waktunya, anda dapat menyingkirkannya dengan cepat dan tanpa rasa sakit..

Artikel ini akan membincangkan secara terperinci jenis diagnostik saluran darah, faedahnya dan kemungkinan bahaya, serta pakar yang akan membantu menyelesaikan masalah ini..

Saluran darah, struktur dan fungsinya

Terdapat 2 jenis peredaran darah di dalam tubuh manusia: vena dan arteri. Saluran darah dan jantung terlibat dalam fungsi sistem vaskular. Pada yang pertama, darah bergerak melalui tubuh manusia, dan berkat yang kedua, ia dipam. Terdapat jenis seperti itu:

  • arteri aorta utama,
  • besar: arteri dan urat (melaluinya oksigen bergerak ke jantung dan organ besar),
  • sederhana dan kecil: kapilari, venula, arteriol (oksigen dibawa ke tisu kecil dan sel seluruh organisma).

Sekiranya sekurang-kurangnya seseorang mula tidak berfungsi dengan baik, terdapat penurunan aliran masuk dan aliran darah, dindingnya tersumbat. Kajian saluran darah adalah titik yang sangat penting untuk mengenal pasti masalah yang mungkin tepat pada masanya..

Tidak ada ciri khas penyakit sistem peredaran darah, kerana setiap komponennya secara langsung berinteraksi dengan organ tertentu. Oleh itu, jika terdapat pelanggaran dalam kerjanya, pertama-tama gejala muncul di organ yang bertanggungjawab untuk kapal yang terkena. Semua ini menjadikannya sukar untuk menyelesaikan masalah dengan tepat dan menangguhkan rawatannya..

Cara menangani serangan panik sendiri?

Ketahui dari artikel ini cara membersihkan saluran darah di rumah..

Oleh itu, mari kita mulakan dengan apa nama pemeriksaan vaskular? Semuanya bergantung pada kawasan yang akan diperiksa. Sebagai contoh, ultrasound Doppler memeriksa aorta jantung, dan pengimejan resonans magnetik memeriksa seluruh badan.

Petunjuk utama untuk kajian ini:

  • kecederaan tengkorak dan kepala,
  • tekanan darah meningkat,
  • disyaki onkologi otak,
  • sakit kepala berterusan yang tidak menentu,
  • penyakit jantung koronari,
  • phlebeurysm,
  • bengkak pada bahagian bawah kaki,
  • penyalahgunaan merokok, kenaikan berat badan yang teruk, penyakit kronik, dll..

Jenis diagnostik

Hanya pakar yang berpengalaman yang dapat mengetahui bagaimana memeriksa keadaan saluran seluruh organisma. Ini terutamanya pakar neuropatologi, mereka menangani rujukan untuk pemeriksaan otak dan sistem saraf.

Kapal kepala

Pelanggaran saluran kepala disertai dengan sakit kepala yang teruk, yang merupakan faktor tambahan yang mendorong seseorang untuk pergi ke institusi perubatan. Sebagai peraturan, doktor menetapkan pemeriksaan otak dalam kombinasi dengan leher, kerana mereka membentuk sistem peredaran darah tunggal. Terdapat jenis diagnostik berikut:

Bagaimana memeriksa saluran darah? Kaedah diagnostik 2020

Penyakit kardiovaskular menduduki tempat utama dalam struktur morbiditi keseluruhan, dan menyebabkan kematian ratusan ribu orang di seluruh dunia. Selalunya, pelanggaran jantung dan saluran darah didiagnosis pada orang yang telah melepasi ambang dewasa. Oleh itu, setelah mencapai usia 45 tahun untuk lelaki dan wanita, soalan berikut menjadi relevan: "Bagaimana memeriksa kapal?", "Pemeriksaan apa yang harus saya lulus?" Maklumat terperinci mengenai kaedah untuk mengkaji aliran darah dinyatakan dalam teks artikel ini..

Bilakah anda perlu memeriksa saluran darah?

Arteriovenous memberikan aliran darah di semua struktur organ badan. Dengan penyumbatan separa atau lengkap dari bahagian rangkaian peredaran darah yang menyediakan aliran darah dalam organ tertentu, proses iskemia berkembang di dalam tisu. Perubahan negatif ini menyebabkan munculnya sejumlah gejala yang menunjukkan penyakit ini. Imbasan vaskular untuk diagnosis penyakit kardiovaskular dilakukan dalam situasi berikut:

  • peningkatan tekanan cecair serebrospinal;
  • sakit kepala yang kerap berlaku tanpa sebab yang jelas;
  • pembentukan volumetrik rongga kranial;
  • rehat atau senaman angina;
  • kekejangan atau bengkak pada bahagian bawah kaki;
  • kepincangan, kecacatan ulseratif yang tidak menyembuhkan pada kaki;
  • kecederaan otak trauma;
  • aterosklerosis sebarang penyetempatan;
  • berumur lebih dari 45 tahun;
  • kolesterol serum yang tinggi.

Prosedur untuk memeriksa pembuluh darah untuk membolehkan anda mengesan plak kolesterol, menjelaskan lokalisasi mereka, tahap penyempitan aliran darah dan gangguan aliran darah. Berdasarkan data pemeriksaan, doktor akan membuat diagnosis yang tepat, menetapkan rawatan yang sesuai.

Kaedah asas untuk mendiagnosis keadaan saluran darah

Kajian instrumental yang memungkinkan menilai keadaan sistem peredaran darah badan dibahagikan kepada tidak invasif (MRI, CT, ultrasound, rheography, duplex scanning) dan invasive (angiografi, phlebography, koronary angiography). Sebilangan besar dari mereka menunjukkan keadaan lapisan endotel, pengisian arteri atau urat dengan darah, kelajuan pergerakan darah, kehadiran atau ketiadaan gumpalan darah, dan simpanan lemak. Semua kapal boleh diperiksa sekaligus atau secara berasingan. Memerlukan pembuluh darah seluruh badan lebih lama daripada memeriksa kawasan anatomi tertentu..

MRI - Pengimejan Resonans Magnetik

MRI saluran darah memungkinkan untuk memeriksa kawasan aliran darah seluruh organisma. Teknik ini membolehkan anda menyiasat keadaan lapisan endotel, untuk mengenal pasti apa-apa halangan aliran darah (gumpalan darah kecil dan besar, plak lemak, kalsifikasi). Pencitraan resonans magnetik sistem arteriovenous dilakukan pada alat dengan resolusi sekurang-kurangnya 1 Tesla (T). Tomograf moden mempunyai kekuatan 1.5 T dan lebih. Tinjauan yang dilakukan dengan alat resolusi rendah tidak akan tepat.

Tomograf menghantar isyarat medan magnet, yang dengan kekuatan yang berlainan dipantulkan dari semua tisu dalaman tubuh manusia. Komputer mendaftarkannya, menukar dan menghasilkan gambar 3D yang menunjukkan dengan jelas semua penyimpangan yang ada. Teknik ini dikontraindikasikan pada pesakit yang mempunyai unsur logam di dalam badan (wayar atau plat titanium, pemacu degupan jantung buatan, alat pendengaran implan, mahkota gigi emas).

Sebelum memulakan pemeriksaan, di bilik khas, pesakit menanggalkan semua perhiasan logam, meninggalkan telefon bimbitnya dan semua pakaian yang mengandungi komponen logam. Ini disebabkan oleh fakta bahawa radas memancarkan medan magnet terkuat.

Ultrasound - pemeriksaan ultrasound

Diagnostik ultrasonografi mengenai keadaan pembuluh darah badan memungkinkan untuk menilai membrannya, mengesan kehadiran gumpalan darah, plak lemak, dan mengukur diameter lumen aliran darah. Peranti moden membolehkan kita membuat ultrasound kapal ekstrakranial, serta bahagian rangkaian vaskular di dalam rongga kranial (neurosonografi).

Gelombang ultrasonik yang dipancarkan oleh transduser melalui gel khas dan dipantulkan dari objek bergerak atau pegun di dalam badan. Gambar muncul di skrin dalam masa nyata. Pakar segera menyahsulitkannya. Tidak diperlukan persediaan khas untuk ultrasound. Sejam sebelum kajian, pesakit diminta untuk tidak merokok atau minum kopi untuk mengelakkan kekejangan aliran darah.

Kaedah ultrasound Doppler (ultrasound Doppler) memungkinkan untuk memeriksa halaju aliran darah di dalam tempat tidur arteriovenous, untuk mengenal pasti kawasan yang mengalami gangguan. Untuk menjalankan ujian ini, doktor menggunakan transduser yang memancarkan gelombang ultrasound yang dipantulkan dari zarah darah yang beredar (sel darah merah, platelet, sel darah putih). Dengan bantuan USDG, keadaan rangkaian peredaran darah leher, anggota badan, dan tulang belakang dinilai.

Angiografi dan phlebography

Angiografi dan phlebography adalah teknik invasif yang memeriksa saluran darah berdasarkan tindakan sinar-X. Untuk visualisasi lengkap aliran darah, agen kontras disuntik ke dalamnya. Dengan bantuan angiografi, pakar memeriksa arteri, dan phlebography digunakan untuk menilai keadaan tempat tidur vena.

Angiografi dapat dilakukan dengan menggunakan mesin sinar-x, komputasi tomografi atau pencitraan resonans magnetik. Walau bagaimanapun, pemberian agen kontras secara intravena atau intra-arteri diperlukan. Kaedah penyelidikan ini membolehkan anda mengenal pasti tempat penyumbatan arteri atau vena yang tepat, kehadiran dan lokasi kantung aneurisma, sumber pendarahan. Dengan menggunakan teknik ini, mungkin untuk menjangkiti aneurisma, membuang gumpalan darah, plak berlemak, dan membeku kawasan pendarahan. Untuk memeriksa saluran darah jantung, angiografi koronari dilakukan.

Untuk melakukan pemeriksaan, tusukan dibuat di lokasi unjuran arteri femoral, di mana kateter berdiameter kecil dimasukkan. Pakar mendorongnya lebih jauh untuk mencapai kawasan yang diminati. Setelah mencapai kawasan yang diinginkan, doktor menyuntikkan agen kontras, dan kemudian mula menilai hasilnya dengan menggunakan sinar-X. Ejen kontras adalah isotop radioaktif iodin. Oleh itu, kaedah pemeriksaan saluran darah ini tidak sesuai untuk pesakit yang alah kepada yodium.!

Pengimbasan dupleks kapal

Ini adalah salah satu jenis ultrasound Doppler. Dengan bantuan sensor khas, pakar memeriksa kelajuan pergerakan darah di bahagian aliran darah tertentu. Sebagai tambahan kepada halaju aliran darah, kaedah ini memungkinkan seseorang menilai lokasi anatomi arteri dan urat, kemungkinan anomali perkembangannya, simpanan lemak atau gumpalan darah di dindingnya. Pada monitor radas, arteri berwarna merah, dan vena berwarna biru.

Rheografi

Teknik ini digunakan untuk menilai keadaan rangkaian peredaran otak, dan juga peredaran otak. Tinjauan dilakukan dengan menggunakan alat rheograf. Ia adalah alat diagnostik dengan elektrod logam. Mereka dipasang ke kepala pesakit dengan pita khas. Peranti memancarkan gelombang elektrik yang dilakukan oleh badan orang yang diperiksa. Denyutan tindak balas berlaku, yang direkodkan oleh rheograf.

Rheografi membolehkan menilai nada cabang vaskular otak, keadaan lapisan endotelnya. Dengan pertolongannya, adalah mungkin untuk mengenal pasti kesesakan di dalam sinus vena serebrum..

Termografi

Teknik ini berdasarkan penggunaan sinaran inframerah. Peranti ini mengirimkan pancaran sinar ke tubuh pesakit, mereka diubah menjadi denyutan, yang direkam oleh sensor, dan kemudian ditampilkan di monitor. Kebiasaannya, semua bahagian badan mempunyai suhu masing-masing. Sekiranya peredaran darah terganggu, suhu badan akan berkurang - skrin termografik membayangkan ini sebagai kawasan biru. Di hadapan proses keradangan (phlebitis), suhu meningkat. Ia dipaparkan dengan warna merah.

Kajian ini tidak mempunyai kontraindikasi, ia boleh dilakukan untuk semua kategori pesakit tanpa sekatan. Termografi menentukan gangguan keadaan arteri dan urat yang tidak dapat dikesan menggunakan kajian instrumental lain.

Doktor mana yang memeriksa saluran darah

Dalam bidang perubatan, tidak ada "doktor vaskular" khusus. Penyakit sistem kardiovaskular dirawat oleh pakar kardiologi, yang juga menghantarnya ke pemeriksaan yang diperlukan. Masalah dengan arteri atau urat kepala, leher, tulang belakang adalah kecekapan pakar neuropatologi atau pakar bedah saraf. Penyakit arteri, urat pada bahagian bawah atau atas diatasi oleh pakar bedah vaskular. Penyakit yang teruk pada arteri koronari yang memberi makan otot jantung dirawat oleh pakar bedah jantung. Sekiranya gejala muncul yang menunjukkan patologi vaskular, anda harus berjumpa dengan ahli terapi. Dan dia akan memberikan rujukan kepada pakar yang sesuai!


Artikel Seterusnya
Apa yang perlu dilakukan jika kapal di mata pecah: jenis pendarahan dan rawatan