Penyebab tekanan darah rendah, gejala khas dan berbahaya, apa yang perlu dilakukan di rumah dan rawatan apa yang diperlukan


Dan hipotensi arteri atau hipotensi adalah penurunan tekanan darah yang berterusan atau berkala ke tahap yang dianggap kurang daripada batas yang ditentukan oleh WHO - 100 hingga 60 mm Hg.

Tekanan rendah mungkin mempunyai nilai lain yang berbeza dari penunjuk "rujukan" sebanyak 5-10 unit. Ini juga merupakan varian norma fungsional, anda tidak perlu berjumpa doktor dengannya sekiranya anda merasa sihat.

Sekiranya tekanan di bawah 90 hingga 55 dan turun lebih jauh, ini sudah menjadi alasan untuk berfikir dengan serius dan memanggil ambulans untuk rawatan primer..

Norma individu tidak boleh dianggap sebagai sesuatu yang lengai; ia mungkin sedikit berbeza sepanjang hayat. Walau bagaimanapun, jika tekanan 100 hingga 60 ke bawah diperhatikan pada pesakit hipertensi "inveterate", tidak ada persoalan mengenai norma apa pun.

Apa yang perlu anda ketahui mengenai hipotensi dalam kategori pesakit yang berlainan?

Tekanan apa yang dianggap rendah?

Tekanan darah rendah adalah konsep yang cukup luas. Malah doktor tidak boleh bersetuju mengenai perkara ini..

Semua mematuhi piawaian yang ditentukan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia, iaitu, indikator pada tahap 100 hingga 60 mm Hg sebagai had yang mungkin lebih rendah.

Bergantung pada tahap tekanan darah, beberapa darjah hipotensi arteri dapat dibezakan:

  • Tingkat 100/60. Ini belum menjadi patologi, tetapi sudah menjadi panggilan bangun, terutama bagi pesakit dengan bacaan tonometer normal..
  • 90 hingga 55 dan sedikit lebih rendah - hipotensi arteri I-II darjah. Ia agak kurang biasa, menunjukkan perubahan fungsi pada sistem saraf pusat, struktur kardiovaskular atau saluran perkumuhan.
  • 80 hingga 50 atau kurang. Hipotensi darjah III-IV. Berbahaya untuk kesihatan dan kehidupan. Memerlukan rawatan segera di dinding hospital. Juga pemantauan berterusan pada pesakit luar.
  • Tekanan di bawah 70 hingga 50, penunjuk kritikal. Kemungkinan berlakunya kejutan dan kematian kardiogenik.

Tekanan juga dianggap rendah jika pesakit merasa lebih teruk pada saat perubahan tahapnya daripada pada petunjuk "bekerja".

Semua perkara di atas hanya berlaku untuk orang dewasa. Kanak-kanak mempunyai norma yang berbeza dan mereka perlu dinilai secara berasingan..

Punca tekanan darah rendah

Penyebab tekanan rendah adalah pelbagai dan semua faktor pembentukan proses dapat dibahagikan kepada patologi pada 70% kes dan fisiologi pada baki 30% situasi klinikal..

Faktor fisiologi

  • Pendedahan berpanjangan kepada iklim panas atau keadaan suhu tinggi. Contohnya, tinggal di negara-negara dengan iklim subtropika, bekerja di kilang keluli, dll. Ini adalah mekanisme pertahanan semula jadi tubuh untuk mencegah perubahan patologi pada jantung dan saluran darah..
  • Sukan profesional. Adalah normal bagi atlet untuk mempunyai tekanan darah rendah. Jantung berusaha untuk mengelakkan beban berlebihan, sehingga tubuh mencegah keadaan berbahaya.
  • Keadaan hormon sempadan. Seperti menopaus (menopaus pada lelaki dan seks yang lebih adil), kitaran haid dalam fasa apa pun, kehamilan (hipotensi fisiologi fungsional semasa kehamilan adalah perkara biasa) atau akil baligh, ketika ribut nyata berlaku di tubuh pesakit muda atau pesakit.
  • Merokok jangka panjang. Nikotin dan bahan berbahaya yang terdapat dalam rokok dan semua produk tembakau mempengaruhi tubuh dengan cara yang berbeza. Bagi sesetengah orang, tekanan meningkat, sementara yang lain turun ke tahap yang signifikan. Dalam semua kes, kaedah yang boleh dipercayai untuk membetulkan keadaan adalah penolakan kebiasaan buruk..
  • Pengurangan penggunaan garam meja. Mempengaruhi kekurangan mineral, iaitu natrium dan kalium di dalam badan. Garam, walaupun dianggap sebagai racun, diperlukan untuk fungsi normal tubuh manusia..
  • Penyalahgunaan ubat antihipertensi. Sekiranya rejimen rawatan untuk hipertensi tidak betul atau tidak mencukupi, ada pelanggaran peraturan khusus nada vaskular dan pengeluaran bahan khas. Kedua-dua pesakit itu sendiri dan doktor buta huruf yang tidak cukup bertanggungjawab untuk bekerja harus dipersalahkan di sini..

Faktor patologi

Senarai penyebab patologi jauh lebih luas dan semuanya tidak begitu berbahaya di sini:

  • Penyakit sistem perkumuhan. Sekiranya buah pinggang tidak berfungsi dengan baik, ada kemungkinan rembesan prehormon renin, yang bertanggungjawab untuk peraturan normal nada vaskular, mungkin terganggu (secara tegas, renin sendiri tidak melakukan fungsi seperti itu, kita membincangkan metabolitnya). Antara penyakit yang mungkin berlaku, nefropati, glomerulonefritis, pielonefritis, nefritis berada dalam satu barisan.
  • Patologi otak vaskular. Hipotensi boleh berlaku sekiranya berlaku kemalangan serebrovaskular. Pemegang rekod jumlah fenomena penyejukan adalah osteochondrosis serviks dan kekurangan vertebrobasilar.

Kedua-dua penyakit ini memerlukan rawatan wajib, kerana semuanya boleh berakhir dengan strok..

  • Strok dan keadaan selepasnya. Tekanan darah rendah dianggap normal selepas kecemasan perubatan. Tubuh menyesuaikan diri dengan keadaan kewujudan baru. Bagaimanapun, pesakit seperti itu perlu dipantau secara berterusan. Pemeriksaan berkala mengelakkan berulang, yang sering membawa maut.
  • Patologi jantung. Terdapat banyak dari mereka. Antara proses yang paling biasa adalah kegagalan jantung kongestif, penyakit jantung koronari, serangan jantung. Semua patologi memerlukan pemantauan pesakit luar dengan teliti oleh pakar kardiologi.
  • Anemia. Selalunya kekurangan zat besi. Patologi berkaitan dengan jumlah hemoglobin yang tidak mencukupi dalam darah.

Oleh itu, hipoksia dan gangguan pemakanan selular, termasuk struktur jantung dan otak dalam sistem.

Sebagai tambahan kepada gejala utama, seperti hipotensi, terdapat banyak manifestasi lain. Adalah sukar untuk tidak memperhatikannya, jika tidak mustahil untuk dinyatakan. Oleh itu, diagnosis tidak menjadi masalah.

  • Avitaminosis, hipovitaminosis. Dikaitkan, sebagai peraturan, dengan diet yang tidak betul. Kanak-kanak perempuan "Diet" tahu tentang keadaan ini secara langsung, ketika mata menjadi gelap dan tidak ada kekuatan untuk melakukan apa-apa.
  • Pendarahan berkala. Mereka sangat biasa dengan patologi saluran gastrointestinal dan profil ginekologi. Keadaan akut yang berkaitan dengan kehilangan darah yang besar disertai dengan penurunan tekanan darah yang kritikal, sebabnya adalah pelanggaran jumlah darah yang beredar dan hemodinamik umum.
  • Penyakit endokrin. Termasuk yang berkaitan dengan sintesis kortisol yang tidak mencukupi oleh kelenjar adrenal, TSH, T3, T4 oleh kelenjar tiroid dan sistem pituitari. Perubahan dalam status pesakit diabetes juga mungkin berlaku..
  • Patologi berjangkit. Sebab penurunan indikator tonometer adalah mabuk badan. Penyakit berbahaya seperti tuberkulosis sangat kerap dijangkiti..

Senarai sebabnya tidak lengkap, tetapi mereka sering dibincangkan. Dalam setiap kes anda perlu memahami.

Etiologi memainkan peranan penting dalam penunjukan terapi yang mencukupi: perjuangan melawan punca yang menjadi tugas utama doktor.

Gejala khas

Gejala yang mungkin berlaku adalah seperti berikut:

  • Hipotermia. Penurunan suhu badan di bawah nilai normal 36 darjah. Orang-orang menyebutnya kerosakan. Proses terbalik juga mungkin dilakukan - peningkatan penunjuk termometer. Apa sebab pelanggaran termoregulasi tidak diketahui sepenuhnya.
  • Menguap. Ia dianggap sebagai tanda kekurangan oksigen dan hipoksia tisu. Walau bagaimanapun, ini tidak terbukti.
  • Pening, episodik atau berpanjangan, adalah tanda khas tekanan darah rendah. Ditentukan oleh pemakanan cerebellum yang tidak mencukupi, yang mengawal keseluruhan alat vestibular badan.
  • Dispepsia, termasuk loya, muntah, kembung perut, gangguan pergerakan usus.
  • Pucat lapisan kulit. Pesakit kelihatan tidak bermaya, berlilin.
  • Berpeluh atau hiperhidrosis tanpa sebab.
  • Pelanggaran proses kitaran di badan wanita.
  • Sakit kepala watak yang menekan dan memikat. Denyutan berdenyut jantung.
  • Pengsan dan sinkop lain.
  • Masalah dengan fungsi ereksi pada seks yang lebih kuat kerana peredaran darah yang tidak mencukupi di badan-badan cavernous organ pembiakan.
  • Bunyi di telinga.
  • Gelap di mata.
  • Sakit di bahagian dada. Gejala tekanan darah rendah ini mungkin menunjukkan serangan angina yang akan datang..

Pesakit disertai oleh keseluruhan sensasi atau hanya sebahagian. Semuanya bergantung pada sifat dan usia proses dan punca.

Hipotonik yang berpengalaman sebahagiannya menyesuaikan diri dengan keadaan patologi. Ini agak merumitkan diagnosis..

Mengapa perkembangan tekanan darah rendah berbahaya?

Tekanan darah rendah kurang dari 90/55 mm Hg. Seni. sangat berbahaya, terutamanya dengan patologi yang panjang.

Pada pesakit hipertensi, kemungkinan mengalami komplikasi dengan penurunan tekanan darah hampir tiga kali lebih tinggi.

Kemungkinan akibatnya termasuk:

  • Mantra pengsan secara tiba-tiba. Mereka mungkin menemui pesakit pada saat yang salah: di jalan raya, di tangga, semasa memandu. Ini pasti kematian, atau sekurang-kurangnya kecederaan serius..
  • Kegagalan jantung dan penyakit jantung koronari. Mereka berkembang akibat kekurangan zat makanan pada struktur organ. Selalunya, "hentian" seterusnya adalah infark miokard. Adakah pesakit pulih selepas ini atau tidak adalah persoalan yang sangat kontroversial..
  • Masalah kognitif, gangguan mental. Proses hipotensi jangka panjang mengancam peningkatan risiko terkena penyakit Alzheimer dan demensia awal.
  • Pukulan. Dalam kebanyakan kes, iskemia. Akibat kekurangan zat makanan pada struktur serebrum. Aterosklerosis meningkatkan risiko sekitar 4 kali.
  • Sindrom Morgagni-Adams-Stokes. Proses patologi berbahaya, disertai dengan pengsan akibat iskemia serebrum.

Berikut adalah beberapa kesannya. Berbeza dengan apa yang difikirkan oleh seseorang, hipotensi tidak kurang berbahaya daripada hipertensi.

Apa yang perlu dilakukan di rumah?

Sangat sedikit yang boleh dilakukan di rumah. Sekiranya tekanan tidak dapat diperbaiki dengan ubat-ubatan dan rawatan tetap belum ditentukan, dan jumlahnya terus menurun, anda perlu menghubungi ambulans untuk menyelesaikan masalah kemasukan ke hospital atau, sekurang-kurangnya, bantuan di tempat..

Algoritma pertolongan cemas pada peringkat pra-hospital:

  • Sebelum kedatangan doktor, anda perlu mengambil kedudukan mendatar dan bergerak sekecil mungkin. Ia boleh berbahaya dan penuh dengan penurunan tekanan darah yang tajam..
  • Seterusnya, anda perlu mengambil ubat tonik - pil kafein, anda boleh mengambil dua. Dengan ketiadaan Citramon akan pergi, tetapi "lebih berat", kerana kehadiran paracetamol dalam komposisi. Kedua-dua ubat tersebut harus ada di kabinet ubat rumah sebagai alat untuk meningkatkan tekanan darah dengan cepat.
  • Minum minuman tonik: anda boleh minum kopi atau teh yang kuat, satu atau dua cawan. Atau makan makanan masin seperti timun.

Sekiranya selepas 20 minit tekanan tidak meningkat, minum tincture Eleutherococcus (satu sudu teh), atau ginseng (30 tetes).

Sekiranya, setelah tindakan yang disenaraikan, petunjuk tidak dinormalisasi, panggilan ambulans diperlukan. Ini jelas bukan mengenai fenomena fisiologi..

Perkara yang harus dielakkan:

  • Aktiviti fizikal.
  • Untuk mencuci dengan air sejuk, mandi, mandi kontras.
  • Minum alkohol.

Secara amnya, prestasi amatur harus diminimumkan. Anda harus bergantung pada pengalaman dan kemampuan doktor. Ini adalah keputusan yang paling tepat dan paling selamat.

Sekiranya tidak mungkin dimasukkan ke hospital, disarankan untuk segera menyelesaikan masalah dengan mengunjungi pakar kardiologi yang merawat untuk pelantikan terapi kekal dan pembetulannya selanjutnya.

Tanda-tanda kecemasan

Sebagai tambahan kepada gejala yang telah dijelaskan, anda perlu ingat tanda-tanda proses yang berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan..

  • Sakit kepala baling akut.
  • Kehilangan orientasi di ruang angkasa.
  • Gangguan mental jenis psikosis organik. Mungkin itu. Gejala halusinasi atau khayalan halusinasi berlaku seperti pada skizofrenia atau delirium alkoholik.
  • Sakit di hati watak yang kuat. Tekan, merengek, berikan ke epigastrium (kawasan di atas perut) dan skapula. Jangan biarkan bernafas secara normal.
  • Sesak nafas, tercekik.
  • Ketidakupayaan mengawal otot muka.
  • Pelanggaran proses bercakap.

Dalam kes ini, anda perlu segera menghubungi ambulans. Mungkin kita bercakap mengenai serangan jantung atau strok.

Apa yang perlu dikaji?

Seorang pakar kardiologi terlibat dalam diagnosis dan pengurusan pesakit dengan hipotensi arteri yang berasal dari jantung.

Dengan etiologi proses yang bercampur-campur (contohnya, dengan penyakit buah pinggang dan osteochondrosis pada masa yang sama), diperlukan bantuan tambahan dari ahli endokrinologi, ahli saraf atau ahli nefrologi. Ada kemungkinan bahawa sekaligus.

Pada temu janji awal, anamnesis dikumpulkan dan aduan disahkan melalui tinjauan mengenai subjek aduan.

Senarai kajian boleh dibuat seperti berikut:

  • Kajian mengenai irama jantung. Tachycardia atau bradikardia boleh mengatakan banyak mengenai prosesnya.
  • Penilaian tahap tekanan darah pada masa sekarang. Adalah perlu bagi pesakit untuk bertenang. Jika tidak, hasilnya akan palsu..
  • Penilaian tekanan darah harian. Ia dilakukan menggunakan monitor Holter atau, dengan kata lain, tonometer automatik.
  • Elektrokardiografi.
  • Ujian invasif untuk menilai pengaliran miokardium.
  • Beban ujian.
  • Kajian kepekatan hormon tertentu dalam aliran darah.
  • Penilaian status neurologi dan psikiatri.

Ini cukup dalam sistem, tetapi ujian tambahan dapat dilakukan untuk menjelaskan diagnosis..
Semuanya mengikut budi bicara pakar rawatan.

Bagaimana rawatan dan bagaimana menghilangkan penurunan tekanan darah patologi?

Rawatan diperlukan hanya jika asal patologi hipotensi terbukti..

Dalam situasi lain, disarankan untuk memperbaiki sebab fisiologi yang mendasari agar dapat menormalkan tahap tekanan darah..

Dadah untuk rawatan hipotensi adalah banyak, ia diresepkan mengikut budi bicara doktor.

Senarai contoh yang boleh digunakan:

  • Serebrovaskular. Meningkatkan peredaran otak dan trofisme jantung. Piracetam, Actovegin.
  • Nootropik. Mereka menormalkan metabolisme dalam struktur serebrum. Glycine.
  • Midodrin dan analognya. Saluran darah yang sempit, meningkatkan tekanan darah.
  • Kafein dan sediaan berdasarkannya. Termasuk Citramon, tetapi dengan berhati-hati.

Walau bagaimanapun, terapi simptomatik sahaja tidak mencukupi. Ia diperlukan untuk menghilangkan punca proses patologi. Ini adalah tugas utama doktor.

Pembetulan gaya hidup memainkan peranan penting dalam terapi. Anda harus berhenti merokok, minuman beralkohol (bukan setetes alkohol), menormalkan diet anda dan minum cukup cecair (tetapi tidak lebih dari 2 liter sehari).

Selain itu, anda perlu hidup dengan lebih aktif, mengelakkan aktiviti tidak aktif. Aktiviti fizikal ringan dianjurkan di bawah pengawasan doktor terapi senaman. Tidak ada gimnasium atau tempat lain yang berkaitan dengan senaman yang melelahkan. Hanya latihan yang ditetapkan.

Pemakanan mengandaikan pemecahan, keutamaan makanan yang diperkaya dan penolakan makanan ringan. Cadangan yang sama digunakan sebagai pencegahan..

Dengan sikap berhati-hati terhadap cadangan doktor, pesakit akan segera bangkit. Tekanan jangka panjang dapat ditingkatkan hanya dengan kaedah sistematik..

Faktor ramalan dan prognostik

Dengan hipotensi patologi jangka panjang, ia agak baik, bergantung kepada pemantauan berterusan terhadap keadaan oleh doktor dan rawatan yang kompleks dan lengkap.

Tidak baik sekiranya tiada rawatan, kerana terdapat risiko komplikasi yang tinggi. Ia juga tidak menguntungkan sekiranya terdapat akibat yang teruk seperti yang dinyatakan di atas. Dengan jangka masa lama penyakit ini, mereka tidak dapat dipulihkan..

Ini mengenai prognosis untuk mengekalkan keupayaan kerja, kehidupan dan kemampuan untuk melayani diri sendiri. Terapi yang kompleks secara berterusan akan membantu meningkatkan hasilnya.

Akhirnya

Tekanan darah rendah adalah keadaan patologi berbahaya yang penuh dengan akibat yang mengancam nyawa.

Sama bahayanya dengan tekanan darah tinggi, dalam beberapa kes, lebih-lebih lagi. Bantuan pakar diperlukan. Dan kadang-kadang bukan hanya satu, tetapi sekumpulan doktor dengan profil berbeza.

Jika tidak, anda boleh mengucapkan selamat tinggal bukan hanya kepada kesihatan, tetapi juga kehidupan. Adakah perlu membuang masa dan memikirkan kebaikan lawatan ke institusi perubatan?

Tekanan darah - rendah, normal dan tinggi

Irama kehidupan orang moden di banyak negara sering tidak memberi masa untuk mengawal beberapa parameter penting dalam tubuhnya, dan mengejar "wortel" bagi banyak orang membawa kepada hasil yang buruk. Apa yang kita bincangkan? Mengenai tekanan - tongkat di kedua hujungnya. Sebilangan orang hampir tidur dengan tonometer, dan kebimbangan yang berterusan mengenai 1-2 tekanan yang menyimpang dari norma membuat mereka segera mengambil pil tekanan dan bimbang ia akan membahayakan mereka lebih daripada yang sebenarnya. Sebaliknya, yang lain sama sekali tidak memperhatikan tekanan mereka sehingga gejala hipertensi atau hipotensi yang jelas memaksa mereka berjumpa doktor. Dalam artikel ini, kita akan melihat tekanan darah rendah, rendah, normal, tinggi dan tinggi - gejala mereka, sebab utama, bagaimana menjaga norma agar lawatan ke doktor tidak menjadi tugas harian. Oleh itu...

Tekanan darah (BP) - tekanan yang diberikan oleh darah di dinding arteri.

BP adalah salah satu jenis tekanan darah, tetapi yang paling penting dari segi diagnosis kesihatan tubuh. Terdapat juga tekanan darah kapilari, vena dan intrakardiak.

1 nilai tonometer (tekanan atas, tekanan sistolik) - tekanan darah pada saluran semasa tekanan jantung yang paling besar (systole).

2 nilai tonometer (tekanan rendah, tekanan diastolik) - tekanan darah pada saluran semasa relaksasi jantung maksimum (diastole).

Perbezaan antara tekanan atas dan bawah disebut tekanan nadi.

Selanjutnya, dalam artikel, di bawah istilah "tekanan" kita bermaksud tepat "tekanan darah" (BP), sejak ia yang mempunyai nilai dalam bidang perubatan, menjadi biomarker kerja tubuh secara keseluruhan.

Tekanan darah rendah dan rendah

Pertimbangkan beberapa ciri khas tekanan darah rendah dan rendah.

Tekanan berkurang dianggap menyimpang dari norma sebanyak 10-20% ke bawah. Contohnya: pada kadar 120/80, tekanan yang dikurangkan akan menjadi 100/65 mm Hg. st.

Tekanan rendah dianggap dapat dikurangkan sebanyak 20-30% atau lebih. Sebagai contoh, pada kadar 120/80, tekanan rendah adalah 90/60 mm Hg. Seni. dan kurang.

Gejala tekanan darah rendah dan rendah

  • Kelemahan, kehilangan kekuatan, keletihan, kelesuan;
  • Pening, kegelapan mata, sakit kepala, penglihatan kabur, tinitus;
  • Kulit pucat, berpeluh meningkat, kaki dan tangan sejuk;
  • Kemerosotan aktiviti mental, ingatan, gangguan, kegelisahan, peningkatan kegembiraan;
  • Sakit jantung, sesak nafas, mual yang kerap;
  • Denyutan jantung meningkat (takikardia);
  • Pelanggaran potensi, kegagalan kitaran haid.

Punca tekanan darah rendah dan rendah

  • Penyakit jantung - kegagalan jantung, miokarditis, perikarditis, stenosis injap aorta, aritmia, hipotensi arteri (hipotensi);
  • Penyakit vaskular - anemia, aterosklerosis, urat varikos;
  • Penyakit sistem endokrin - hipotiroidisme, diabetes mellitus;
  • Penyakit sistem saraf - dystonia vegetatif-vaskular (VVD), sindrom Shay-Drager;
  • Kehamilan;
  • Penyakit berjangkit - sepsis, jangkitan pernafasan akut, hepatitis, jangkitan HIV, ensefalitis;
  • Penyakit tulang belakang - osteochondrosis, kyphosis, scoliosis;
  • Jumlah darah yang beredar tidak mencukupi - pendarahan dalaman, haid, kecederaan;
  • Penyakit dan keadaan lain - kemurungan, neurosis, ketidakseimbangan hormon, hipovitaminosis, kekurangan vitamin, penyakit adrenal, alahan, kejutan anafilaksis, kejutan septik, sirosis hati, rematik, tumor, luka bakar, trauma;
  • Sukan profesional;
  • Kecenderungan keturunan.

Penurunan tekanan darah jangka pendek boleh mencetuskan: dehidrasi, hipotensi ortostatik (perubahan tajam dalam kedudukan badan - dari posisi berbaring atau duduk ke posisi berdiri), rehat malam, tekanan atmosfera rendah, keracunan badan (makanan, ubat, alkohol, racun), penyesuaian badan dengan keadaan persekitaran yang lain Hari Rabu.

Tekanan darah rendah dan rendah yang berterusan disebut hipotensi arteri (hipotensi).

Tekanan darah normal

Tekanan normal adalah petunjuk individu yang boleh berbeza-beza bergantung pada usia dan jantina seseorang, waktu dalam sehari. Di samping itu, tekanan darah normal = kesihatan normal, yang sebenarnya merupakan penanda kesihatan.

Sebilangan orang merasa hebat pada 110/70, sementara orang dengan norma 120/80, pada 110/70 BP, mulai merasa pening, kelemahan muncul. Penduduk di dataran tinggi juga mempunyai tekanan darah lebih rendah daripada di dataran.

Walaupun begitu, data anggaran tekanan normal masih ada. Pertimbangkan tekanan apa yang harus ada pada kanak-kanak, orang dewasa dan orang tua..

Tekanan darah normal (semasa rehat) adalah:

  • untuk kanak-kanak - 100-115 hingga 70-80 mm Hg. st.
  • untuk orang dewasa - 120-135 x 75-85 mm Hg. st.
  • untuk warga tua - 140-155 x 80-85 mm Hg. st.
  • tekanan nadi - 30-40 mm Hg. st.

Berikut adalah jadual yang menunjukkan tekanan darah normal bergantung pada usia dan jantina seseorang:

Perubahan yang berkaitan dengan usia dalam tekanan darah kebanyakannya berkaitan dengan keadaan saluran darah. Oleh itu, pada bayi yang baru lahir, nada saluran darah masih cukup rendah, kerana mereka masih berkembang, sehingga tekanannya rendah, dan lama-kelamaan ia terus meningkat.

Pada remaja, lonjakan tekanan darah dikaitkan dengan perubahan hormon dalam badan..

Pada orang dewasa, tekanan meningkat selama bertahun-tahun, dan pada usia tua ia mulai berkurang, yang disebabkan oleh kehilangan keanjalan dan kekuatan saluran darah.

Peningkatan tekanan darah pada orang dewasa paling sering disebabkan oleh penyumbatan saluran darah oleh produk pemakanan yang tidak betul - plak aterosklerotik.

Pada atlet, tekanan darah rendah mungkin normal, kerana badan mereka menyesuaikan diri dengan aktiviti fizikal yang berterusan, namun, peningkatan dapat terjadi dengan satu tekanan berlebihan fizikal, setelah itu tekanan darah menurun lagi.

Tekanan darah tinggi dan tinggi

Pertimbangkan beberapa ciri khas tekanan darah tinggi dan tinggi.

Peningkatan tekanan dipertimbangkan, yang menyimpang dari norma dengan 10-20% ke atas. Contohnya: pada kadar 120/80, tekanan yang meningkat akan menjadi 130/90 mm Hg. st.

Tekanan dianggap tinggi jika meningkat 20-30% atau lebih. Sebagai contoh, pada kadar 120/80, tekanan darah tinggi adalah 145/100 mm Hg. Seni. dan banyak lagi.

Krisis hipertensi berkembang dengan peningkatan tekanan darah hingga 180 hingga 120 mm Hg. Seni. Dalam kes ini, perlu segera menghubungi ambulans atau segera menghantar pesakit ke institusi perubatan.

Gejala tekanan darah tinggi dan tinggi

  • Pening, gelap di mata dan terbang di hadapan mereka, tinnitus;
  • Rasa panas di wajah, kemerahan kulit wajah;
  • Sakit kepala;
  • Kebimbangan, insomnia, kegelisahan;
  • Berpeluh meningkat, sesak nafas (sering juga dalam keadaan rehat), mati rasa di jari, suhu rendah di bahagian hujung kaki, dan bengkak kaki dan lengan;
  • Peningkatan keletihan, keletihan kronik dan kehilangan tenaga;
  • Kesakitan di kawasan jantung, aritmia;
  • Serangan loya.

Punca tekanan darah tinggi dan tinggi

  • Penyakit sistem kardiovaskular: aterosklerosis, hipertensi, endokarditis, penurunan nada pembuluh darah;
  • Penggunaan garam meja dalam jumlah yang banyak, serta kelebihan kalsium dan natrium dalam darah;
  • Perubahan tahap hormon - kehamilan, menopaus, haid, hipertiroidisme atau hipotiroidisme, diabetes mellitus;
  • Berat badan berlebihan, obesiti, gaya hidup tidak aktif;
  • Umur (tekanan meningkat dengan usia orang itu);
  • Tabiat buruk - penyalahgunaan alkohol, merokok, ketagihan dadah;
  • Mengalami tekanan yang kerap;
  • Pelanggaran pertukaran;
  • Keracunan;
  • Keturunan.

Peningkatan tekanan darah jangka pendek dapat disebabkan oleh: penggunaan alkohol, makanan dan minuman yang mengandung kafein (teh, kopi, coklat gelap), ubat-ubatan tertentu (psikotropik, NSAID, glukokortikoid, kontraseptif oral, pil diet), merokok, keadaan patologi (strok matahari dan panas, gigitan ubur-ubur, dehidrasi), ketakutan, peningkatan tekanan fizikal pada badan, bunyi kuat dan getaran di tempat kerja.

Tekanan darah tinggi dan tinggi yang berterusan disebut hipertensi arteri (hipertensi).

Hipotensi (tekanan darah rendah)

Gambaran keseluruhan

Hipotensi (tekanan darah rendah, hipotensi) - keadaan di mana tekanan darah turun di bawah tahap normal.

Bagi sesetengah orang, hipotensi adalah keadaan semula jadi yang tidak menimbulkan gejala dan biasanya tidak menjadi perhatian. Walau bagaimanapun, jika tekanan darah anda turun ke tahap yang sangat rendah, ia dapat menyekat aliran darah ke otak dan organ penting lain, mengakibatkan ketidakstabilan, pening, pening, atau pingsan..

Dapatkan nasihat doktor sekiranya anda mengalami simptom hipotensi. Orang dewasa harus memeriksa tekanan darah mereka sekurang-kurangnya sekali setiap lima tahun. Sekiranya anda tidak tahu bagaimana mengukur tekanan darah sendiri, hubungi doktor anda.

Tekanan darah - diukur dalam milimeter merkuri (mmHg) dan dicatat sebagai dua petunjuk:

  • tekanan sistolik: tekanan darah ketika jantung berkontraksi dan mendorong darah ke arteri;
  • tekanan diastolik - tekanan darah pada masa relaksasi otot jantung antara dua kontraksi.

Contohnya, jika tekanan darah sistolik anda 120 mmHg. Art., Dan tekanan darah diastolik anda ialah 80 mmHg. Artinya, tekanan anda adalah 120 hingga 80 dan biasanya dicatat sebagai 120/80 mm Hg. st.

Tahap tekanan darah normal antara 90/60 dan 140/90. Sekiranya bacaan anda 140/90 atau lebih, anda mempunyai tekanan darah tinggi (hipertensi), yang menyebabkan anda berisiko lebih tinggi terkena penyakit jantung yang serius, seperti serangan jantung atau strok. Orang dengan tahap tekanan darah kurang dari 90/60 biasanya dianggap hipotonik.

Tekanan darah rendah boleh disebabkan oleh banyak sebab, termasuk: waktu sehari, usia, suhu udara, ubat-ubatan, kecederaan, dan penyakit tertentu. Sekiranya hipotensi menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan, doktor boleh menetapkan rawatan.

Gejala tekanan darah rendah

Sekiranya tekanan darah rendah adalah wajar bagi anda, tidak mungkin ia menimbulkan gejala atau memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun, kadang-kadang tekanan darah rendah boleh bermakna bahawa aliran darah ke otak dan organ penting lain tidak mencukupi, yang boleh menyebabkan gejala seperti:

  • pening;
  • pening kepala;
  • ketidakstabilan atau perasaan kehilangan keseimbangan;
  • pengsan;
  • gelap di mata;
  • degupan jantung yang cepat atau tidak teratur (degupan jantung);
  • kesedaran yang keliru;
  • rasa loya;
  • kelemahan umum.

Sekiranya anda mengalami simptom tekanan darah rendah setelah mengubah kedudukan badan anda, seperti berdiri di atas kaki, ini disebut hipotensi postural atau ortostatik. Gejala tidak boleh bertahan lebih dari beberapa saat sehingga badan anda menyesuaikan diri dengan kedudukan baru anda dan tekanan darah anda kembali normal. Jenis tekanan darah rendah ini memberi kesan kepada orang lebih banyak apabila mereka semakin tua, menyebabkan jatuh lebih kerap. Gejala serupa juga boleh muncul selepas bersenam. Anda harus mengukur tekanan darah anda sebelum dan sesudah mengubah kedudukan badan anda. Contohnya, pertama dalam keadaan duduk, dan kemudian dalam keadaan berdiri. Sekiranya perbezaan bacaan tekanan sistolik anda ialah 15 hingga 30 mm Hg. Art., Kemungkinan besar anda menghidap hipotensi ortostatik.

Sekiranya gejala muncul selepas makan, maka kita bercakap mengenai hipotensi petang (postprandial) yang disebut, yang paling biasa pada orang tua, terutama orang yang mempunyai tekanan darah tinggi, penyakit Parkinson dan diabetes mellitus. Selepas makan, sistem pencernaan memerlukan banyak darah untuk mencerna makanan. Sekiranya degupan jantung tidak cukup meningkat untuk mengekalkan tekanan darah, ia akan turun, menyebabkan gejala hipotensi.

Sebilangan orang mengalami simptom hipotensi setelah berdiri lama. Ini kadang-kadang disebut sebagai hipotensi yang ditengahi oleh neuron. Selalunya ia memberi kesan kepada kanak-kanak dan orang muda.

Sekiranya anda fikir anda mungkin mengalami episod tekanan darah rendah, anda harus:

  • berhenti melakukan perkara yang sedang anda lakukan;
  • duduk atau berbaring;
  • minum sedikit air.

Gejala biasanya hilang dalam beberapa saat atau minit.

Sebab hipotensi

Setiap kali anda mengukur tekanan darah anda, adalah penting anda melakukannya dalam keadaan yang sama untuk memastikan hasil yang setanding. Sekiranya tekanan darah rendah dikesan, doktor anda akan mempertimbangkan kemungkinan penyebab kejadiannya, dan hanya selepas itu - kemungkinan penyebabnya..

Adalah normal untuk tekanan darah anda berubah bergantung pada apa yang anda lakukan pada siang hari. Tekanan di tempat kerja, suhu, diet anda semua boleh mempengaruhi tekanan darah anda. Banyak faktor mempengaruhi jantung dan peredaran anda sepanjang hari atau bahkan satu jam. Berikut adalah faktor keadaan yang boleh menyebabkan penurunan tekanan darah.

  • Waktu siang - tekanan darah anda turun pada waktu malam dan meningkat pada waktu siang.
  • Umur anda - Seiring bertambahnya usia, tekanan darah anda biasanya meningkat, tetapi juga lebih biasa bagi anda untuk melihat penurunan tekanan darah kerana pergerakan atau pengambilan makanan anda.
  • Tekanan atau santai - semakin santai anda, semakin rendah tekanan darah anda
  • Latihan - Melakukan senaman pada mulanya menaikkan tekanan darah anda, tetapi jika anda kerap bersenam dalam keadaan sihat, tekanan darah anda akan turun semasa rehat.
  • Suhu - kenaikan suhu udara dapat menyebabkan tekanan darah anda turun
  • Selepas makan - darah akan digunakan untuk mencerna makanan di perut anda, sehingga menurunkan tekanan darah di kawasan lain di badan.

Penyebab utama tekanan darah rendah (hipotensi)

Sekiranya tekanan darah rendah tidak dapat dijelaskan oleh faktor keadaan sahaja, penyebab yang lebih serius harus dipertimbangkan. Beberapa pilihan yang mungkin dijelaskan di bawah.

Mengambil ubat. Penurunan tekanan boleh disebabkan oleh kumpulan ubat seperti:

  • ubat untuk menurunkan tekanan darah;
  • beta blocker - ubat yang mungkin diresepkan jika anda mempunyai masalah jantung
  • Penyekat alfa - ubat yang diresepkan untuk menurunkan tekanan darah pada orang yang mempunyai tekanan darah tinggi (hipertensi) dan masalah prostat (kelenjar prostat atau prostat adalah kelenjar kecil pada lelaki yang terletak di antara alat kelamin dan pundi kencing);
  • sebilangan antidepresan.

Sekiranya ubat yang diresepkan boleh menyebabkan anda menurunkan tekanan darah, doktor anda harus bercakap dengan anda mengenai kemungkinan kesan sampingan dan memeriksa tekanan darah anda secara berkala..

Dehidrasi (dehidrasi) boleh berlaku akibat berpeluh berlebihan pada cuaca yang sangat panas, atau dari muntah atau cirit-birit (cirit-birit).

Penyakit atau keadaan serius. Untuk penyakit jangka pendek (akut), tekanan darah anda akan diukur secara berkala kerana ini adalah petunjuk yang baik untuk keparahan penyakit anda. Keadaan jantung, seperti cacat jantung atau serangan jantung, juga dapat menyebabkan penurunan tekanan darah kerana jantung anda mungkin tidak dapat mengepam darah ke seluruh tubuh anda..

Gangguan neurologi seperti penyakit Parkinson merosakkan sistem saraf badan anda. Tekanan boleh turun sekiranya bahagian autonomi sistem saraf anda rosak. Sistem saraf autonomi mengatur proses kehidupan di dalam badan yang biasanya tidak anda fikirkan, seperti berpeluh atau pencernaan. Ini juga mengatur pengembangan dan pengecutan saluran darah anda. Sekiranya terdapat masalah dengan sistem saraf autonomi anda dan saluran darah anda tetap terlalu melebar, ini boleh menyebabkan penurunan tekanan darah..

Gangguan hormon Mempunyai keadaan perubatan yang mengganggu pengeluaran hormon tertentu di dalam badan anda, seperti diabetes atau penyakit Addison, juga dapat menyebabkan tekanan darah anda turun. Dalam penyakit Addison, sistem kekebalan tubuh menyerang dan merosakkan kelenjar adrenal, yang merupakan dua kelenjar kecil yang terletak tepat di atas buah pinggang anda. Mereka menghasilkan hormon yang mengatur tekanan darah dan mengekalkan keseimbangan garam dan air di dalam badan anda. Tekanan darah rendah juga boleh berlaku kerana kerosakan pada kelenjar adrenal anda, seperti jangkitan atau tumor.

Penyebab penurunan tekanan secara tiba-tiba

Tekanan darah rendah boleh disebabkan oleh kecederaan serius atau luka bakar, terutamanya jika anda kehilangan banyak darah. Sebab lain yang mungkin berlaku adalah kejutan selepas kecederaan serius..

Sindrom kejutan septik dan kejutan toksik disebabkan oleh jangkitan bakteria. Bakteria menyerang dinding saluran darah kecil, menyebabkan cairan bocor dari darah ke tisu sekitarnya. Ini menyebabkan penurunan tekanan darah yang ketara..

Kejutan anaphylactic, atau anafilaksis, disebabkan oleh reaksi alergi di dalam badan. Semasa reaksi alergi, badan anda menghasilkan sejumlah besar histamin kimia, yang menyebabkan saluran darah anda melebar, menyebabkan penurunan tekanan darah secara tiba-tiba dan teruk.

Kejutan kardiogenik berlaku apabila jantung anda tidak dapat membekalkan cukup darah ke badan anda, menyebabkan tekanan darah anda turun. Ia boleh berlaku semasa serangan jantung.

Punca hipotensi lain

Sebab lain yang mungkin menyebabkan tekanan darah rendah ditunjukkan di bawah..

  • Ketidakseimbangan hubungan antara jantung dan otak - tekanan darah rendah yang muncul sebagai akibat pendirian yang berpanjangan (hipotensi neuron-mediated). Ini berlaku apabila isyarat dihantar dari badan ke otak anda bahawa tekanan darah anda terlalu tinggi, padahal sebenarnya terlalu rendah. Oleh itu, otak anda memberitahu anda untuk melambatkan degupan jantung anda, yang menyebabkan penurunan tekanan darah yang lebih besar..
  • Anemia - penyakit di mana jumlah hemoglobin atau sel darah merah dalam darah berada di bawah tahap normal.
  • Tinggal lama di atas katil.
  • Kecenderungan genetik - sejumlah kajian telah meneliti hipotesis bahawa tekanan darah rendah ditentukan secara genetik. Sekiranya ibu bapa anda mempunyai tekanan darah rendah, ada kemungkinan anda mewarisinya daripada mereka..

Dalam beberapa kes, tidak ada alasan yang jelas untuk tekanan darah rendah..

Diagnosis hipotensi

Hipotensi (tekanan darah rendah, hipotensi) dapat didiagnosis dengan mudah dengan mengukur tekanan darah.

Tekanan darah biasanya diukur dengan tonometer (pressure gauge), alat yang terdiri daripada stetoskop, manset, alat pengukur, peniup udara, dan injap.

Manset melilit lengan anda dan mengembang untuk menyekat aliran darah ke arteri anda. Kemudian udara di cuff perlahan-lahan dilepaskan, sambil mendengar denyut nadi dengan stetoskop.

Mendengarkan degupan jantung anda di bawah celah deflasi memberikan bacaan tekanan darah anda yang boleh dipercayai. Banyak bilik terapi kini dilengkapi dengan monitor tekanan darah automatik (digital) yang mengukur tekanan darah dan nadi menggunakan sensor elektrik..

Sebelum melakukan pengukuran tekanan darah, anda harus berehat sekurang-kurangnya lima minit dan mengosongkan pundi kencing anda. Untuk mendapatkan bacaan tekanan darah yang tepat, anda perlu duduk dan tidak bercakap semasa mengambil tekanan darah anda..

Setelah mengukur tekanan darah anda, doktor atau jururawat anda akan memberitahu anda tekanan darah sistolik (mis. 120 mmHg) dan tekanan diastolik (mis. 80 mmHg) sebagai dua digit, dalam kes ini 120 hingga 80 (120 / 80 mmHg).

Tekanan darah rendah dapat didiagnosis dengan mudah, tetapi penyebabnya jauh lebih sukar untuk dikenal pasti. Sekiranya terdapat penyakit tertentu sebagai penyebab penurunan tekanan darah, kemungkinan besar anda juga akan mengalami simptom lain. Anda harus membincangkannya dengan doktor anda, yang mungkin mengesyorkan ujian tambahan..

Ujian tambahan mungkin termasuk ujian darah untuk memeriksa anemia, mengukur glukosa darah anda, atau mengambil elektrokardiogram (EKG) untuk memeriksa kemungkinan irama jantung yang tidak normal.

Rawatan hipotensi

Hipotensi (tekanan darah rendah, hipotensi) biasanya memerlukan rawatan hanya apabila menyebabkan gejala yang teruk. Rawatan merangkumi cadangan gaya hidup umum dan rawatan langsung yang bertujuan untuk penyebab penyakit yang mendasari. Sekiranya tekanan darah rendah anda semula jadi dan tidak menimbulkan masalah, maka rawatannya jarang diperlukan..

Ikuti garis panduan ini untuk menguruskan gejala hipotensi:

  • Bangun secara beransur-ansur - terutamanya jika bangun dari tidur pada waktu pagi. Ia juga berguna untuk memulakan gerakan memanaskan badan sebelum mengangkat untuk meningkatkan kadar jantung dan meningkatkan peredaran darah di badan anda. Contohnya, meregangkan badan sebelum bangun jika anda berada di atas katil, atau menyilangkan kaki beberapa kali jika anda sedang duduk..
  • Elakkan berdiri dalam jangka masa yang panjang - ini dapat membantu mencegah hipotensi yang dimediasi oleh neuron (tekanan darah rendah yang disebabkan oleh penyelarasan komunikasi antara jantung dan otak).
  • Pakai stoking sokongan - kadangkala dipanggil stoking mampatan, stoking elastik ketat atau seluar dalam. Mereka memberi tekanan tambahan pada kaki dan perut untuk membantu meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan tekanan darah. Walau bagaimanapun, lebih baik membincangkannya dengan doktor anda terlebih dahulu kerana mungkin tidak sesuai untuk semua orang..
  • Elakkan kafein pada waktu petang dan hadkan pengambilan alkohol anda - ini akan membantu anda mengelakkan dehidrasi, yang boleh menyebabkan penurunan tekanan darah.
  • Makan lebih kerap dan dalam bahagian kecil - ini akan membantu mencegah berlakunya hipotensi selepas makan (penurunan tekanan selepas makan). Berbaring atau duduk selepas makan juga boleh membantu..

Dehidrasi (dehidrasi) boleh menyebabkan penurunan tekanan darah. Meningkatkan pengambilan cecair dan garam membantu mengatasinya. Minum lebih banyak cecair menyebabkan peningkatan jumlah darah dan tekanan darah yang lebih tinggi. Juga periksa dengan doktor anda berapa banyak garam tambahan yang anda perlukan dan jika anda boleh menambahkan garam ke makanan biasa anda atau perlu mengambil tablet garam. Sebaiknya jangan menambahkan jumlah garam dalam diet anda tanpa berunding dengan doktor anda.

Sekiranya doktor anda berpendapat bahawa ubat yang anda gunakan menyebabkan tekanan darah anda turun, mereka mungkin akan menetapkan ubat alternatif atau menyesuaikan dos yang anda ambil. Semasa mengambil ubat, anda harus memantau tekanan darah anda dan mencatat perubahan di dalamnya. Beritahu doktor anda jika anda mengalami kesan sampingan semasa mengambil ubat ini.

Sekiranya tekanan darah rendah anda disebabkan oleh keadaan perubatan tertentu, doktor anda boleh merujuk anda kepada pakar untuk ujian dan rawatan selanjutnya. Contohnya, jika tekanan darah rendah anda berkaitan dengan gangguan hormon (lihat Punca Tekanan Darah Rendah), anda mungkin dirujuk kepada pakar endokrinologi yang mungkin menetapkan terapi penggantian hormon untuk anda..

Ubat untuk rawatan tekanan darah rendah hanya ditetapkan dalam kes yang sangat jarang berlaku. Gejala hipotensi biasanya dapat diatasi dengan membuat perubahan gaya hidup yang dijelaskan di atas, khususnya dengan meningkatkan pengambilan cecair dan garam anda. Sekiranya rawatan masih diperlukan, biasanya akan merangkumi ubat untuk meningkatkan jumlah darah atau menyempitkan arteri. Dengan meningkatkan jumlah darah atau menyempitkan arteri anda, tekanan darah anda akan meningkat apabila lebih banyak darah mengalir melalui kawasan yang kurang vaskular.

Doktor mana yang harus dihubungi dengan hipotensi?

Cari ahli terapi yang baik jika anda ingin merawat tekanan darah rendah. Sekiranya anda mengalami simptom lain selain tekanan darah rendah, gunakan bahagian kami "Who Treats It" untuk mengetahui pakar yang perlu anda hubungi.

Tekanan darah rendah: sebab, diagnosis dan rawatan

Hipotensi arteri adalah keadaan di mana tekanan darah seseorang (BP) menurun dengan ketara di bawah nilai normal. Penurunan tekanan darah akut atau kronik di bawah 100/60 mm boleh dianggap hipotensi. rt. Seni. untuk lelaki dan 90/60 mm. rt. Seni. untuk para wanita.

Dalam beberapa kes, pembacaan tonometer yang mencirikan hipotensi arteri tidak selalu menunjukkan patologi - kebolehan penyesuaian individu badan juga boleh menjadi penyebab tekanan darah rendah. Apabila tekanan turun hingga 90/60 mm. rt. Seni. hipotensi arteri didiagnosis dalam semua kes. Berapakah tekanan rendah? Angka yang diberikan hanyalah indikator perkiraan, pada beberapa orang mereka mungkin berbeza, dan tidak ada jawaban yang memuaskan semua pasien untuk pertanyaan: "tekanan apa yang dianggap rendah".

Artikel ini akan membincangkan klasifikasi hipotensi arteri, gejala dan ciri-cirinya, serta nasihat mengenai apa yang harus dilakukan jika tekanan menurun..

Hipotensi arteri fisiologi

Hipotensi arteri fisiologi adalah keadaan di mana petunjuk tekanan darah sistolik dan / atau diastolik pada seseorang berada di bawah normal yang ditetapkan, tetapi walaupun demikian, mereka tidak dianggap sebagai patologi. Ciri ini mungkin timbul kerana versi kadar tekanan darah individu (tekanan darah "berfungsi" khas).

Di samping itu, banyak atlet dan penduduk di beberapa kawasan (Kutub Utara, kawasan tropika, dataran tinggi, dan lain-lain) juga sering mengalami tekanan darah rendah, sebabnya adalah kemampuan menyesuaikan diri badan..

Hipotensi arteri akut

Hipotensi arteri akut adalah keadaan di mana tekanan boleh menjadi sangat rendah (biasanya, ia tiba-tiba, kadang-kadang berterusan selama beberapa minit), sering menimbulkan bahaya bagi kehidupan pesakit dan memerlukan rawatan perubatan segera..

Tekanan jantung rendah akut, yang merupakan penyakit, disebut patologi.

Penurunan tekanan yang mendadak, yang sangat berbahaya, dapat dinyatakan dalam bentuk berikut:

Bentuk kekurangan vaskular yang disebabkan oleh perubahan jumlah darah yang beredar dan / atau penurunan sekejap nada vaskular. Selain menurunkan tekanan darah, keruntuhan berbahaya dengan hipoksia (kebuluran oksigen) otak dan penurunan bekalan darah ke semua organ penting.

Penurunan tekanan darah sistolik (atas) yang tajam, stabil dan berpanjangan, disertai dengan penurunan tajam dalam bekalan darah ke organ vital.

Penyebab hipotensi arteri akut

Sebab-sebab penurunan tekanan darah yang tajam merangkumi faktor dan gangguan berikut:

  • kehilangan jumlah darah yang besar;
  • penyahhidratan badan;
  • keracunan dan mabuk;
  • keadaan kejutan anaphylactic;
  • kecederaan teruk (terutamanya kraniocerebral);
  • mabuk alkohol atau dadah;
  • masalah jantung.

Penyebab tekanan darah rendah yang paling biasa pada wanita adalah ciri struktur badan: wanita dengan badan yang lemah mengalami hipotensi arteri beberapa kali lebih kerap. Tekanan darah rendah sering berlaku pada wanita semasa kehamilan, yang berkaitan dengan kemampuan menyesuaikan diri dalam badan - ia tidak mempunyai masa untuk "menyusun semula" kerjanya sesuai dengan berat badan seseorang yang baru. Anemia juga boleh menjadi penyebab tekanan darah rendah yang berterusan dalam tempoh ini..

Hipertensi arteri, jika tidak dirawat dengan betul, boleh menyebabkan tekanan darah rendah pada seseorang. Dalam kes ini, setelah melakukan tindakan kecemasan, diperlukan penyesuaian wajib ubat yang menurunkan tekanan darah, yang hanya harus dilakukan oleh pakar yang berkelayakan. Penyesuaian diri ubat-ubatan ini boleh menyebabkan akibat yang teruk dan tidak dapat dipulihkan pada bahagian sistem kardiovaskular..

Usia tua adalah faktor risiko relatif untuk perkembangan hipotensi arteri; dalam perubatan rasmi, orang dengan tekanan darah rendah sering dijumpai pada usia muda dan bahkan remaja.

Dystonia vegetovaskular sebagai penyebab tekanan darah rendah, berbanding dengan faktor usia, berlaku beberapa kali lebih kerap. Kerja sistem saraf pusat yang tidak memuaskan mempengaruhi gangguan komunikasi antara jantung dan organ lain, yang akhirnya menyebabkan hipotensi arteri.

Hipotensi arteri kronik

Hipotensi adalah hipotensi arteri kronik, yang memerlukan sokongan berterusan tubuh dengan ubat-ubatan yang sesuai. Ia boleh mengambil salah satu bentuk berikut atau gabungannya:

  1. Hipotensi arteri neurocirculatory adalah penyakit yang memperburuk kesejahteraan pesakit, tetapi tidak mengecualikan kemungkinan pemulihannya.
  2. Hipotensi ortostatik (OH) adalah patologi di mana tekanan lemah diperhatikan hanya dengan peralihan tajam pesakit dari kedudukan mendatar ke kedudukan menegak. Keadaan ini dijelaskan oleh pelanggaran (penurunan) aliran darah ke otak. Ia berbeza dalam jangka waktu tindakan yang pendek - masa di mana gejala pertama penurunan tekanan muncul, dan hilang sepenuhnya, biasanya beberapa minit. Selalunya, pesakit mengalami hipotensi ortostatik pada waktu pagi, sejurus selepas tidur. OH berbahaya bukan hanya dengan kemungkinan kehilangan kesedaran, tetapi juga dengan peningkatan risiko strok, terutama pada orang tua.
  3. Hipotensi arteri penting adalah penyakit dengan jalan bebas, penyebabnya, sebagai peraturan, adalah neurosis, tekanan, beban intelektual yang tinggi, dan lain-lain. Diagnosis seperti ini mempengaruhi pusat vasomotor otak.

Semasa menentukan jenis hipotensi arteri pada wanita (primer atau sekunder) semasa tempoh kehamilan, masa penampilannya diambil kira. Hipotensi sekunder akan menjadi penyakit yang muncul semasa kehamilan itu sendiri (dengan beberapa pengecualian), semua bentuk patologi ini merujuk kepada hipotensi arteri primer.

Penyebab hipotensi arteri kronik

Tekanan darah rendah yang berterusan tidak selalu menjadi penyakit bebas - ia sering berlaku sebagai akibat atau komplikasi keadaan lain yang terdiagnosis atau patologi. Penyebab tekanan darah rendah termasuk:

  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • beberapa penyakit saluran gastrousus - ulser perut, pankreatitis, dan lain-lain;
  • anemia;
  • hepatitis;
  • sistitis;
  • batuk kering;
  • reumatik;
  • alkoholisme;
  • diabetes mellitus dan penyakit lain dari sistem endokrin;
  • penyakit sistem pernafasan;
  • sirosis hati;
  • mabuk;
  • kesan sampingan ubat-ubatan tertentu (dalam kes ini, pembatalannya adalah penyelesaian yang sesuai);
  • gangguan bekalan darah dan kerja sistem kardiovaskular;
  • kekurangan vitamin E, C dan B5.

Rawatan hipertensi arteri sekunder melibatkan, pertama sekali, menghilangkan penyebab yang menyebabkannya. Untuk mengetahui mengapa tekanan pada seseorang menurun dalam kes seperti itu, diperlukan kajian makmal dan diagnostik tambahan.

Gejala hipotensi arteri

Gejala tekanan darah rendah adalah khas untuk penyakit lain dari sistem kardiovaskular. Pesakit dengan hipotensi biasanya melaporkan aduan berikut:

  • pening (kadang-kadang sampai pingsan);
  • pucat dan kebas pada kulit, serta tanda-tanda VSD lain;
  • kelemahan dan keletihan umum;
  • mata kabur;
  • pernafasan meningkat.

Serangan migrain, sebagai tanda penurunan tekanan, mempunyai beberapa ciri khusus: mereka mengganggu pesakit setelah melakukan aktiviti mental dan fizikal (tetapi boleh muncul sejurus selepas tidur), mempunyai kesan yang lama (kadang-kadang hingga 2-3 hari), semakin kuat di bawah pengaruh suara dan cahaya, simetri di kedua-dua belah pihak. Secara semula jadi, sakit kepala seperti ini biasanya berdenyut, kusam. Kawasan tekanan rendah (tempat penyetempatan kesakitan) - dahi, pelipis, mahkota.

Satu lagi simptom tekanan darah rendah adalah mual dan muntah. Mereka dijumpai terutamanya pada orang meteorologi, pesakit yang menderita strok matahari atau dehidrasi. Tekanan darah rendah yang disebabkan oleh keracunan atau overdosis ubat penurun tekanan darah juga sering dikaitkan dengan loya. Perkembangan dan jangka masa gejala ini dapat berlanjutan dengan cara yang berbeza; pada sesetengah pesakit, mual dalam bentuk penyakit akut boleh berlangsung beberapa jam.

Gejala tekanan darah rendah termasuk gangguan lain pada saluran gastrointestinal: kembung, bersendawa, sembelit, dan kolik usus..

Gejala tekanan darah rendah pada hipotensi ortostatik secara praktikalnya tidak berbeza dengan gejala umum penyakit ini: tinitus, pening, kegelapan pada mata, kelesuan, perasaan keletihan kronik, ketidakupayaan untuk mengambil posisi santai. Sebilangan pesakit dengan hipotensi mengalami sesak nafas dan terpaksa menarik nafas dalam-dalam, tetapi mereka tidak mengalami sesak nafas, dalam kebanyakan kes penyebab yang menyebabkannya tidak ada. Tekanan darah rendah dalam semua kes ini dapat ditambahkan secara langsung oleh penyakit sistem kardiovaskular..

Pada beberapa pesakit, pada tahap awal penyakit, tanda-tanda tekanan darah rendah mungkin tidak ada, tetapi ini adalah pengecualian dari peraturan.

Hipotensi arteri pada kanak-kanak

Kecenderungan hipotensi arteri pada kanak-kanak berkembang walaupun dalam tempoh pembentukan janin. Ia disebabkan oleh gangguan pada kehamilan yang normal pada ibu anak. Tekanan darah rendah dalam kes ini biasanya hanya dapat dirasakan ketika anak mencapai usia remaja, faktor-faktor berikut menyebabkannya:

  • perubahan hormon dalam badan;
  • kerja berlebihan kerana sekolah;
  • tahap aktiviti fizikal yang rendah;
  • penyakit berjangkit (aduan tekanan darah rendah biasanya muncul semasa tempoh pemulihan);
  • gangguan pemakanan dan makan yang tidak seimbang;
  • sakit kepala;
  • loya.

Tanda-tanda tekanan darah rendah pada kanak-kanak dengan tahap hipotensi ringan hilang dengan hobi permainan, setelah tidur dan berjalan di udara segar. Sekiranya penyebab hipotensi arteri bentuk akut pada kanak-kanak adalah kerja berlebihan, dalam banyak kes, rehat pendek cukup untuk menghilangkannya..

Di antara semua bentuk hipotensi, hipotensi ortostatik paling kerap berlaku pada kanak-kanak. Apabila seorang kanak-kanak mengalami bentuk penyakit yang kronik, perasaan curiga dan dendamnya menjadi lebih akut, dia menjadi cengeng dan tidak berpikiran. Pada usia sekolah yang lebih tua, penyakit ini biasanya dinyatakan bukan hanya dalam bentuk tekanan darah rendah, tetapi juga rasa sakit di jantung..

Hipotensi arteri pada orang tua

Orang tua lebih cenderung menderita penyakit yang berlawanan - hipertensi arteri. Terdapat juga situasi ketika pesakit telah menderita hipotensi sepanjang hidupnya, dan dengan gaya hidup yang sesuai pada usia persaraan, ia akan hilang darinya sendiri kerana peningkatan tekanan darah secara semula jadi.

Hipotensi arteri pada pesakit tua biasanya mempunyai bentuk ortostatik. "Melegakan" keadaan yang tidak betul atau tidak memperhatikannya boleh menyebabkan strok dan juga demensia (demensia pikun).

Pada orang tua, tekanan darah rendah sering diperhatikan dengan overdosis ubat antihipertensi. Kerana penurunan tekanan di bawah 100/60 mm. rt. Seni. pesakit dengan hipertensi memerlukan penyesuaian ubat.

Tekanan jantung rendah di bawah pengaruh penyakit kardiovaskular yang lain dapat menampakkan dirinya sebagai penurunan hanya tekanan darah sistolik atau diastolik, dan bukan kedua-dua petunjuk sekaligus.

Hipotensi arteri sistolik

Pada sesetengah pesakit, tekanan darah rendah disebabkan oleh pelanggaran hanya satu - petunjuk sistolik atau diastolik. Seperti pada hipotensi arteri umum, kadar tekanan darah sedemikian berbeza bagi setiap orang. Tekanan atas 100 mm. rt. Seni. - nilai minimum statistik purata untuk orang sihat biasa yang bukan atlet dan tidak hidup dalam keadaan iklim tertentu.

Sebab-sebab tekanan sistolik rendah termasuk penyakit dan keadaan patologi berikut:

  • bradikardia (terutamanya jika terdedah kepada pesakit dalam kombinasi dengan aritmia);
  • pelanggaran injap jantung;
  • diabetes;
  • kehamilan (terutamanya trimester pertama);
  • peningkatan aktiviti fizikal.

Diastolik, iaitu tekanan darah rendah, dengan tekanan atas yang rendah, hipotensi tetap normal. Tekanan atas 100 mm. rt. Seni. tidak selalu hipotensi (kerana ciri-ciri individu pesakit dan keadaan hidupnya), tetapi jika muncul secara berkala, tidak perlu berjumpa doktor.

Hipotensi arteri diastolik

Tekanan darah rendah dicatat pada masa relaksasi otot jantung. Tekanan diastolik rendah dianggap sedemikian jika perbezaan antara tekanan darah atas dan bawah lebih dari 60-70 mm. rt. st.

Gejala bentuk hipotensi diastolik termasuk rasa mengantuk, rasa tidak berdaya, kelesuan, pening, dan mual. Pesakit yang telah didiagnosis dengan tekanan darah rendah diastolik mudah marah dan sering menangis.

Sebab-sebab bentuk hipotensi ini termasuk penyakit dan keadaan patologi berikut:

  • kegagalan buah pinggang atau jantung;
  • dystonia vaskular vegetatif;
  • penyakit alahan;
  • keadaan kejutan;
  • gangguan pada kelenjar tiroid.

Tekanan diastolik rendah memerlukan mencari tahu penyebabnya dan penghapusan maksimumnya.

Cadangan serupa berlaku untuk orang yang menderita hipotensi sistolik ringan..

Diagnosis hipotensi arteri

Hipotensi arteri mudah didiagnosis menggunakan prosedur pengukuran tekanan darah, tetapi mustahil untuk segera mengesan penyakit pada pengukuran pertama. Untuk membuat diagnosis atau membantahnya, pemantauan tekanan darah digunakan untuk waktu yang ditentukan oleh doktor yang hadir.

Dengan tekanan rendah dan kadar denyutan jantung yang tinggi, pesakit disarankan untuk menjalani ECG dan berunding dengan pakar kardiologi semasa menangani kerana kemungkinan gangguan pada jantung. Pada pesakit seperti itu, hipotensi boleh digabungkan dengan aritmia, extrasystole (pengecutan jantung atau bilik individu), bradikardia.

Sebagai tambahan kepada EKG, doktor boleh menetapkan pemeriksaan ultrasound jantung untuk menentukan output jantung dan fonokardiografi untuk mengkaji bunyi jantung.

Rawatan hipotensi arteri

Pengurangan tekanan berkala hingga 100/60 mm. rt. Seni. dalam kebanyakan kes, ini adalah alasan untuk memulakan terapi. Hanya pakar yang berkelayakan yang harus menentukan cara menormalkan tekanan darah rendah dan memilih rancangan rawatan yang sesuai. Walaupun hipotensi sahaja kelihatan tidak rumit, mungkin memerlukan pemahaman khusus mengenai apa yang harus dilakukan jika tekanan darah turun dengan mendadak..

Selalunya, hipotensi bukanlah penyakit bebas, tetapi merupakan gejala masalah kesihatan yang lain. Rawatan harus ditujukan untuk menghilangkan penyebab penurunan tekanan darah. Sebagai contoh, jika hipotensi disebabkan oleh kehilangan darah, adalah perlu untuk menghentikan pendarahan dan mengisi jumlah darah yang beredar. Sekiranya hipotensi arteri berlaku kerana dehidrasi, anda perlu menambah keseimbangan air di dalam badan..

Pakar portal, doktor kategori pertama Nevelichuk Taras.

Untuk rawatan keadaan hipotensi, ubat berikut digunakan:

  • ubat-ubatan herba berdasarkan eleutherococcus, ginseng, dll. (adaptogen herba). Terdapat dalam tincture, tablet dan kapsul. Tincture ditujukan untuk penggunaan sistemik dan "kecemasan". Adaptogen herba tidak mempengaruhi kadar denyutan jantung dan dalam banyak kes menjadi ubat pilihan bagi pesakit dengan tekanan darah rendah dan degup jantung tinggi;
  • kafein natrium benzoat. Terdapat dalam bentuk tablet dan penyelesaian suntikan. Penggunaannya tidak digalakkan pada tekanan rendah dan denyut jantung tinggi, kerana ubat ini mempunyai kesan kardiotonik dan meningkatkan kadar jantung;
  • kordiamina. Terdapat dalam bentuk titisan dan penyelesaian suntikan. Ia digunakan hanya di rumah sakit untuk peningkatan tekanan darah dalam keadaan darurat.

Berhati-hati jika sakit kepala memasuki kawasan tekanan rendah: "Citramon" atau "Askofen", yang sering digunakan untuk menghilangkannya, mengandungi kafein-natrium benzoat dalam komposisinya. Jangan berlebihan!

Di gudang doktor ada ubat yang lebih kuat untuk meningkatkan tekanan darah ketika turun dengan mendadak. Ini adalah adrenalin, norepinefrin, mezaton, dopamin. Dana ini hanya digunakan dalam situasi yang mengancam nyawa.

Pakar portal, doktor kategori pertama Nevelichuk Taras.

Apa yang perlu dilakukan dengan keadaan pengsan?

Kadang-kadang serangan hipotensi akut berakhir dengan pingsan. Sekiranya anda mempunyai penyakit seperti itu pada diri sendiri atau orang yang anda sayangi, anda perlu tahu apa yang harus dilakukan dengan tekanan rendah, sehingga pingsan. Anda boleh memberi pertolongan kepada orang yang pingsan hampir di mana sahaja. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan beberapa tindakan berikut:

  1. Letakkan pesakit ke bawah, dengan kaki diangkat. Sekiranya pengsan berlaku di dalam kenderaan, duduklah mangsa sedemikian rupa sehingga kepala membengkokkan lutut sebanyak mungkin.
  2. Bebaskan mangsa dari semua benda yang boleh meremas badan - tali leher, tali pinggang, dll..
  3. Sekiranya boleh, semburkan sedikit air sejuk ke wajah, kemudian tepuk pesakit di pipi, membuatnya bernafas dalam-dalam.
  4. Beri mangsa bau kapas dengan amonia.

Sekiranya tekanan menurun, tidak digalakkan memberi validol kepada mangsa pengsan yang berkaitan dengan musim gugur ini..

Gaya hidup dengan hipotensi arteri

Hipertensi tidak selalu memerlukan terapi ubat. Sangat mudah untuk memahami cara hidup dengan tekanan darah rendah. Yang diperlukan untuk ini adalah mengamati gaya hidup yang sihat, mematuhi pemakanan yang betul, tidur dan rehat pada waktu tekanan. Aktiviti fizikal mestilah sederhana. Latihan terbaik untuk orang hipotonik adalah berjalan di treadmill, latihan basikal pegun, dan berenang di kolam renang. Beban yang disenaraikan menyumbang kepada peningkatan nada vaskular.

Dengan hipotensi arteri, adalah wajar untuk mengikuti peraturan:

  1. Tidur seharusnya tidak hanya kenyang, tetapi juga lama. Tekanan jantung rendah memerlukan rehat yang normal untuk menormalkan penunjuk - anda perlu tidur 1-2 jam lebih banyak daripada orang yang sihat.
  2. Untuk memberi nada pada pembuluh darah (yang pasti akan lemah dengan penyakit ini), jumlah hati, telur, buah-buahan dan sayur-sayuran yang dimakan dalam makanan harus ditingkatkan. Makan makanan mestilah kebanyakan protein.
  3. Dengan hipotensi, mandi kontras membantu mengekalkan tekanan darah dalam keadaan normal. Pada masa yang sama, suhu air harus diturunkan secara beransur-ansur, selama beberapa minggu. Setelah mandi seperti itu, untuk mendapatkan kesan yang lebih hebat, anda boleh menggosok diri dengan baik dengan tuala..
  4. Segera maklumkan kepada doktor mengenai sebarang perubahan keadaan dan mematuhi semua preskripsi yang ditetapkan.
  5. Sekiranya anda sering mengalami tekanan, cubalah mengelakkan situasi yang menyebabkannya sebanyak mungkin..
  6. Sebelum tidur, pesakit dengan hipotensi arteri disarankan untuk menahan kaki mereka di dalam air sejuk selama 1-3 minit, disertai dengan gerakan tajam, kemudian memakai stoking bulu dan berjalan sedikit di sekitar bilik. Ia membantu pesakit dengan penyakit ini dan lawatan berkala ke fisioterapi, yang diresepkan oleh ahli fisioterapi. Anda dapat memperbaiki keadaan anda dengan penyakit ini dengan bantuan rawatan spa.

Sebelum memastikan hipotensi, doktor mesti menunjukkan kepada seseorang pesakit tekanan darah rendahnya, kerana tekanan standard adalah 100 mm. rt. Seni. bukan untuk semua orang akan menjadi ambang batas.


Artikel Seterusnya
Ujian darah untuk ESR: norma dan penyimpangan