Angiografi koronari - standard emas dalam diagnosis penyakit arteri koronari


Angiografi koronari adalah kaedah penyelidikan radiopaque yang menilai keadaan arteri jantung. Angiografi koronari adalah kaedah yang paling tepat dan boleh dipercayai untuk mendiagnosis penyakit arteri koronari, yang membolehkan anda memutuskan taktik merawat pesakit dalam setiap keadaan tertentu, misalnya, kemungkinan rawatan berterusan dengan ubat-ubatan, keperluan prosedur perubatan seperti angioplasti dan stenting atau cangkok pintasan arteri koronari.
Prosedur ini invasif, yang menyiratkan pengenalan kateter khas di ruang operasi dan dapat dilakukan baik untuk tujuan diagnostik dan untuk memantau keadaan saluran darah setelah melakukan operasi..

Angiografi koronari adalah kaedah penyelidikan radiopaque, yang merupakan kaedah paling tepat dan boleh dipercayai untuk mendiagnosis penyakit arteri koronari, yang membolehkan anda menentukan sifat, tempat dan tahap penyempitan arteri koronari dengan tepat.
Kaedah ini adalah "standard emas" dalam diagnosis penyakit arteri koronari dan membolehkan anda memutuskan pilihan dan ruang lingkup rawatan selanjutnya seperti angioplasti belon dan cantuman bypass arteri koronari..

Tugas angiografi koronari:

  • menentukan penyetempatan dan struktur anatomi arteri koronari;
  • mengenal pasti kehadiran dan tahap stenosis lumen arteri;
  • tentukan penyetempatan lesi yang tepat dan sejauh mana;
  • tentukan diameter lumen arteri (tidak berubah dan di tempat stenosis);
  • untuk menentukan kehadiran dan keterukan kapal cagaran.

Petunjuk untuk angiografi koronari

  • risiko komplikasi yang tinggi mengikut data pemeriksaan klinikal dan bukan invasif, termasuk dalam IB tanpa gejala;
  • ketidakberkesanan rawatan ubat angina pectoris;
  • angina pectoris yang tidak stabil, tidak disetujui oleh rawatan ubat, yang timbul pada pesakit dengan riwayat sindrom miokard, disertai oleh disfungsi ventrikel kiri, hipotensi arteri atau edema paru;
  • postinfarction angina pectoris;
  • ketidakupayaan untuk menentukan risiko komplikasi menggunakan kaedah yang tidak invasif;
  • pembedahan jantung terbuka yang akan datang (contohnya, penggantian injap, pembetulan kecacatan jantung kongenital, dll.) pada pesakit yang berumur lebih dari 35 tahun.

Tahap angiografi koronari

Angiografi koronari dilakukan secara rutin dan segera. Petunjuk untuk angiografi koronari ditentukan oleh doktor yang menghadiri, yang akan menetapkan ujian dan kajian yang diperlukan untuk prosedur..

Pada peringkat pertama, pesakit dipilih untuk prosedur diagnostik, pemeriksaan tambahan yang diperlukan dilakukan.

Petunjuk untuk angiografi koronari:

  • penyakit jantung iskemia yang dikenal pasti atau disyaki;
  • sakit dada, mencurigakan angina pectoris;
  • infarksi miokardium;
  • pembedahan yang dirancang untuk kecacatan jantung;
  • kegagalan jantung, aritmia ventrikel.

Petunjuk untuk angiografi koronari ditentukan oleh doktor yang hadir mengikut kriteria yang diterima. Semasa penyediaan pesakit untuk CAG, ujian dan kajian yang diperlukan dilakukan. Di samping itu, kajian tambahan boleh dipesan..

Tahap kedua CAG pesakit luar adalah prosedur angiografi sebenar. Pesakit dimasukkan ke wad hospital. Setelah menilai kestabilan keadaannya, premedikasi dilakukan dan dia dibawa ke bilik operasi sinar-X, di mana prosedur angiografi koronari dilakukan. Selepas anestesia zon akses, kajian dimulakan - kateter khas dilalui melalui arteri lengan bawah ke dalam lumen arteri koronari. Dengan bantuan kateter, zat radiopaque disuntikkan ke dalam darah, yang mana lumen kapal dapat dilihat pada alat khas - angiograf. Dalam perjalanan angiografi koronari, tahap dan ukuran lesi saluran koronari ditetapkan, yang menentukan taktik rawatan selanjutnya. Prosedur ini kurang trauma, yang memungkinkannya dilakukan di bawah anestesia tempatan tanpa menggunakan anestesia umum. Tempoh prosedur, sebagai peraturan, tidak melebihi 20 minit. Dari bilik operasi, pesakit, ditemani oleh pegawai perubatan, dihantar ke wad hospital.

Tahap ketiga CAG pesakit luar adalah pemerhatian pesakit di wad hospital sehari selama 4-5 jam selepas kajian. Di wad, pesakit boleh minum air atau jus tanpa sekatan, makan. Sekiranya tidak ada komplikasi, pesakit dibenarkan pulang.

Pada hari CAG pesakit luar, pesakit mendapat kesimpulan dengan cadangan mengenai taktik rawatan lebih lanjut dan cakera dengan hasil angiografi koronari.
Sekiranya terdapat komplikasi semasa CAG atau dalam tempoh kawalan, pesakit dimasukkan ke unit pemerhatian intensif di hospital.

Soalan Lazim:

Soalan: Saya berumur 56 tahun, saya menghidap penyakit jantung koronari. Seorang pakar kardiologi mengesyorkan angiografi koronari. Saya tidak faham apa itu?

Jawapan: Angiografi koronari adalah kajian mengenai saluran jantung, yang, seperti mahkota, menutupi jantung, membekalkannya dengan darah kaya oksigen. Mereka dipanggil arteri koronari. Penyempitan arteri koronari menyebabkan penurunan bekalan darah ke jantung, yang menyebabkan kebuluran oksigen, iaitu. kepada iskemia jantung. Adalah sangat penting untuk mengetahui keadaan arteri jantung, kerana penyumbatan aliran darah dapat dikeluarkan dengan menghilangkan radikal orang dari gejala penyakit jantung iskemia.

Soalan: Bagaimana angiografi koronari dilakukan?

Jawapan: Angiografi koronari adalah pemeriksaan sinar-X di mana agen kontras khas disuntik ke dalam saluran jantung menggunakan probe nipis yang fleksibel. Pada masa berlalunya agen kontras melalui kapal, tinjauan sinar-X jangka pendek dilakukan dengan peningkatan ketara pada peralatan beresolusi tinggi. Perubahan sedikit di tempat tidur koronari kelihatan "dalam pandangan penuh". Hasilnya direkodkan dalam format digital, tersedia untuk dilihat di mana-mana komputer peribadi.

Soalan: Angiografi koronari dilakukan di bawah anestesia umum?

Jawapan: Tidak diperlukan penghilang rasa sakit umum. Di kawasan pangkal paha atau di pergelangan tangan, nadi ditentukan, di bawah anestesia tempatan, probe atau kateter dimasukkan ke dalam lumen arteri menggunakan tusukan. Subjek tidak merasakan bagaimana kateter bergerak melalui kapal, kerana tidak ada ujung saraf sensitif di dalam arteri. Tidak ada rasa sakit, pesakit sedar sepenuhnya dan, bersama-sama dengan pengendali, memantau perkembangan kajian di monitor. Tempoh prosedur tidak lebih dari 15-20 minit. Pemerhatian lebih lanjut terhadap pesakit diperlukan selama beberapa jam. Di jabatan itu, angiografi koronari dilakukan secara eksklusif dengan akses melalui arteri radial (di pergelangan tangan). Sejurus selepas pemeriksaan, pesakit boleh bangun, berjalan, pembalut di lengannya tidak menghalangnya dalam apa-apa (lihat angiografi koronari pesakit luar). Selepas 4 jam, pesakit keluar dari rumah. Sekiranya kajian dilakukan melalui pangkal paha, maka rehat di tempat tidur diperlukan dan tempoh tinggal di klinik diperpanjang hingga sehari.

Soalan: Sekiranya tidak terdapat penyempitan pada saluran jantung semasa angiografi koronari, maka tidak ada penyakit jantung koronari?

Jawapan: Ya, tidak adanya perubahan pada arteri koronari secara praktikal tidak termasuk diagnosis penyakit jantung koronari. Dalam kes yang jarang berlaku, iskemia otot jantung juga boleh berlaku di hadapan arteri koronari "normal", tetapi ketiadaan kerosakan pada arteri jantung adalah peramal yang paling boleh dipercayai untuk prognosis yang baik. Ini adalah maklumat yang sangat penting untuk memilih taktik yang tepat untuk pengurusan pesakit..

Soalan: Pada usia berapa angiografi koronari dilakukan, apakah kontraindikasi untuk angiografi koronari?

Jawapan: Angiografi koroner dilakukan pada usia berapa pun, dalam semua keadaan ketika ada kebutuhannya, yaitu, jika pesakit mengalami angina pectoris, setelah infark miokard. Angiografi koronari, pada jam pertama infark miokard, memungkinkan untuk menentukan di mana penyumbatan kapal, menyebabkan serangan jantung, dan segera menghilangkannya. Angiografi koronari diperlukan untuk semua orang dewasa dengan kecacatan jantung sebelum operasi, sebelum operasi vaskular "besar". Sebilangan pesakit dengan risiko tinggi penyakit jantung koroner, seperti diabetes mellitus, mungkin tidak mengalami gejala penyakit ini. Dalam kes ini, angiografi koronari sebenarnya adalah satu-satunya cara yang boleh dipercayai untuk mengecualikan atau mengesahkan penyakit arteri koronari..

Senarai dokumen dan analisis yang diperlukan untuk angiografi koronari

  • analisis darah umum,
  • jenis darah,
  • Faktor Rh,
  • sampel untuk virus hepatitis B dan C, HIV, RW,
  • ECG 12-plumbum,
  • Echo-KG.

Kajian tambahan boleh dilakukan sekiranya perlu. Pesakit boleh diperiksa di klinik di tempat kediaman dan di klinik di mana angiografi koronari harus dilakukan.

Selepas dimasukkan ke hospital, anda akan diperiksa oleh doktor yang hadir dan, jika perlu, pakar dari kepakaran lain terlibat. Keadaan pada saat angiografi koronari ditentukan, intipati dan kemungkinan hasil prosedur dijelaskan.

Prosedurnya traumatik rendah - sepanjang keseluruhan prosedur, pesakit sedar.
Setelah melakukan anestesia tempatan, kajian dimulakan - kateter khas dilalui melalui arteri femoral dan bahagian atas aorta ke dalam lumen arteri koronari.
Dalam beberapa kes, kateter dimasukkan melalui arteri lengan bawah, yang mengurangkan tempoh tindak lanjut setelah dilakukan angiografi koronari.
Bahan radiopaque disuntik melalui kateter, yang dibawa oleh aliran darah melalui saluran koronari. Prosesnya dirakam menggunakan pemasangan khas - angiograph.
Hasilnya dipaparkan pada monitor dan diletakkan dalam arkib digital.
Dalam perjalanan angiografi koronari, tahap dan ukuran lesi saluran koronari ditetapkan, yang menentukan taktik rawatan selanjutnya.
Sekiranya perlu, setelah mendapat persetujuan dengan pesakit, dilakukan pelebaran belon dan (atau) pemasangan endoprostheses - stent secara serentak.
Selepas kajian itu, pakar menunjukkan pesakit angiografi koronernya dan menjelaskan tahap kerosakan pada saluran koronari, mencadangkan taktik rawatan lebih lanjut.
Setelah pemeriksaan, pesakit diberi pendapat tertulis dan rakaman angiografi koronari pada CD-ROM, yang memungkinkan penggunaan rakaman untuk pemeriksaan oleh pakar di mana-mana institusi perubatan, di komputer mana pun dalam menentukan dinamika penyakit.

Angiografi koronari dilakukan secara rutin secara percuma untuk pesakit di St. Petersburg GBUZ GB No. 40, dan seterusnya, menurut petunjuk, kaedah rawatan - angioplasti belon dengan stenting dari arteri koronari dan cangkok pintasan arteri koronari.

Konsultasi dengan pakar kardiologi untuk menentukan indikasi angiografi koronari dan pelantikan tarikh untuk prosedur ini dilakukan di bangunan pemulihan St. Petersburg GBUZ GB No. 40 pada hari Selasa dan Khamis dari jam 14:00 hingga 16:00 di pejabat 426 di tingkat 4.

Untuk perundingan, anda memerlukan:

  • pasport, polisi perubatan;
  • rujukan dari klinik tempat anda diperhatikan;
  • pemeriksaan perubatan, antaranya harus ada ECG, hasil ECHOKG (ultrasound jantung), hasil pemantauan Holter ECG.

Angioplasti belon dan stenting arteri koronari dilakukan secara rutin mengikut kuota persekutuan, yang dikeluarkan di institusi kami (jenis rawatan ini juga percuma untuk pesakit) jika pesakit mempunyai:

  • pasport;
  • polisi perubatan;
  • SNILS.

Konsultasi dengan pakar kardiologi untuk menentukan petunjuk untuk angiografi koronari dan pelantikan tarikh prosedur ini dilakukan di bangunan pemulihan St. Petersburg GBUZ GB No. 40

pada hari Selasa dan Khamis dari jam 2 petang hingga 4 petang di pejabat 426 di tingkat 4.

Untuk semua soalan yang anda minati, anda boleh menghubungi telefon berikut:

Angiografi koronari jantung: apa yang ditunjukkan dan bagaimana ia dilakukan, kontraindikasi dan kemungkinan akibatnya

Angiografi koronari jantung adalah pemeriksaan sinar-X struktur jantung yang diperpanjang, khususnya, keadaan arteri yang memberi nutrisi kepada organ otot dinilai.

Pada dasarnya, ini adalah diagnostik yang disempurnakan dengan kontras, yang agak kompleks. Mempunyai komponen invasif, kerana semasa pemeriksaan kateter dilanjutkan ke jantung melalui arteri femoral.

Walau bagaimanapun, diagnosisnya tidak menyakitkan, walaupun terdapat teknik yang sukar dilakukan secara teknikal.

Kaedah ini ditetapkan mengikut petunjuk jika ada sebab untuk menganggap gangguan dari arteri koronari.

Apa yang dinyatakan oleh tinjauan

Prosedur ini dianggap cukup bermaklumat, ini membolehkan anda mengenal pasti ciri struktur sistem peredaran tempatan dengan cepat dan tepat..

Walau bagaimanapun, teknik ini digunakan dalam pengimejan tisu statik. Maksudnya, anda boleh mendapatkan gambaran mengenai keadaan semasa, struktur anatomi dan semua penyimpangan kecuali berfungsi.

Mereka tidak dipaparkan dalam waktu nyata, yang membuat angiografi koronari, walaupun efektif, tetapi teknik terbatas yang memerlukan penelitian tambahan. Untuk mengesahkan diagnosis atau mendapatkan maklumat tambahan.

Hasil pemeriksaan saluran darah jantung adalah:

  • Perubahan kongenital anatomi. Banyak kecacatan jantung, termasuk yang mematikan, tidak selalu kelihatan semasa prosedur diagnostik klasik. Ini adalah masalah besar. Angiografi koronari memberi peluang untuk mengesahkan pelanggaran struktur jantung dan saluran darah sejak pertama kali.
  • Lesi trauma pada dada. Mereka dijumpai dalam pelbagai bentuk dan variasi: dari patah tulang hingga lebam serius. Menurut statistik, dalam kira-kira 30-60% kes dari jumlah jisim, struktur jantung juga mengalami kerosakan seperti itu. Ini mematikan, kerana hemopericardium atau perubahan lain mungkin berlaku..
  • Angiografi koronari memberikan lebih banyak maklumat mengenai keadaan tisu, tetapi hanya digunakan sebagai teknik bantu. Dan kemudian, dengan kecederaan, kajian invasif tidak selalu dapat dilakukan kerana kedudukan umum pesakit. Petunjuk tekanan darah, kontraktil miokard dan tahap penting yang lain. Bagi orang yang berada dalam keadaan serius, acara ini dikontraindikasikan. Ia adalah beban pada badan.
  • Kegagalan jantung pada fasa kronik. Ini adalah penurunan fungsi pengepaman organ otot dengan beransur-ansur memudar dari aktiviti. Ia berkembang secara berterusan, tetapi tidak dalam semua keadaan mungkin untuk mengetahui penyebab fenomena ini. Termasuk kaedah yang sangat sensitif.

Angiografi koronari dalam situasi seperti ini bertindak sebagai kaedah tambahan. Ada kemungkinan bahawa penyebab kekurangan yang berlaku adalah aterosklerosis. Perubahan lumen arteri, penyempitannya.

  • Angina pectoris. Penyakit klasik. Ciri ciri ini adalah peredaran darah yang tidak mencukupi di lapisan otot organ. Ini adalah hasil aterosklerosis atau vasospasme yang tidak lagi memberi nutrien pada tisu.

Penting untuk mengenal pasti proses patologi pada peringkat awal, kerana hasil tanpa terapi adalah serangan jantung, dan di sana mendekati hasil yang mematikan.

  • Aterosklerosis. Penyakit umum. Intinya terletak pada pemendapan kolesterol berlebihan pada dinding arteri besar. Termasuk hati.

Selanjutnya, plak terpaku dan tumbuh, menyekat lumen kapal. Mereka tidak dapat mengalirkan darah dalam jumlah yang mencukupi, tisu mula mati.

Di samping itu, tekanan meningkat, yang boleh menyebabkan pelanggaran integriti anatomi arteri, pecah dan pendarahan besar-besaran..

Varian aterosklerosis lain adalah penyempitan (stenosis) lumen akibat kekejangan. Ini adalah keadaan klasik bagi perokok, peminum alkohol dan juga mereka yang melebihi norma individu untuk melakukan aktiviti fizikal..

Kaedah diagnostik memberikan banyak maklumat. Walau bagaimanapun, ia adalah spesifik dan biasanya prosedur itu digunakan bersama dengan yang lain. Untuk mendapatkan gambaran yang paling jelas dan menyeluruh. Sama ada USDG, ECHO-KG atau MRI. ECG. Banyak pilihan.

Jenis angiografi koronari

Kaedah pemeriksaan diklasifikasikan mengikut kriteria seperti intipati prosedur dan teknik yang digunakan (asas komprehensif untuk menaip).

Berdasarkan ini, bentuk berikut disebut:

  • Am. Klasik. Ini terdiri daripada memasukkan kateter melalui arteri femoral, menyuntikkan agen kontras, dan kemudian menilai keadaan seluruh jantung menggunakan alat pengesan khas. Kaedah ini paling kerap digunakan. Ia bertindak sebagai gambaran keseluruhan, untuk mengenal pasti keadaan umum struktur jantung.
  • Angiografi koronari selektif. Ia digunakan untuk menentukan patologi kapal individu. Kajian invasif yang sama. Walau bagaimanapun, titik penyisipan kateter tidak semestinya dilokalisasikan di arteri femoral (menurut Seldinger). Punca lengan bawah mungkin, semuanya bergantung pada tujuan diagnosis dan penemuan yang dicadangkan.
  • Angiografi koronari CT. Tidak bermaksud menyerang. Ia dilakukan tanpa peningkatan kontras atau dengan jumlah minimum, kerana darah itu sendiri adalah agen pewarna yang baik. Sebenarnya, ini adalah teknik yang berbeza, walaupun disebut angiografi koronari. Dan itu tidak menggantikan, tetapi hanya melengkapkan dua kaedah sebelumnya. Nama lain ialah angiografi koronari MSCT (dengan menggunakan tomografi multispiral).

Persoalan memilih kaedah diagnostik adalah kompleks, bergantung pada kes klinikal tertentu. Semuanya berada di tangan pakar kardiologi.

Angiografi koronari hampir tidak pernah ditetapkan terlebih dahulu, jadi pakar bergantung pada hasil kajian objektif lain ketika membuat keputusan.

Petunjuk diagnostik

Terdapat banyak sebab untuk menetapkan prosedur. Antara semua itu:

  • Kesakitan yang teruk di dada asal yang tidak diketahui. Mereka berlaku akibat banyak kemungkinan gangguan. Langkah-langkah tersebut memungkinkan untuk memperjelas struktur arteri pada tingkat lokal, untuk menentukan tahap perubahan hemodinamik (aliran darah). Sekiranya terdapat penyimpangan, prosedur tambahan mesti dijalankan.
  • Bersedia untuk pembedahan. Pembedahan jantung tidak dapat difikirkan tanpa rancangan yang teliti. Masalah ini diselesaikan dengan angiografi koronari. Ini membolehkan anda menjelaskan skala bidang pembedahan masa depan, untuk mengetahui kaedah rawatan.
  • Angiografi koronari jantung juga dilakukan selepas operasi untuk menilai keberkesanan rawatan, tahap kejayaan terapi. Termasuk lebih lewat daripada campur tangan pembedahan, untuk menyiasat hasil jangka panjang.
  • Sesak nafas tanpa sebab yang jelas. Paroxysms kesakitan teruk (serangan yang berlangsung lebih dari beberapa saat atau minit), penurunan toleransi latihan, dan saat-saat serupa yang lain menyertai proses seperti kekurangan koronari. Diagnostik ditetapkan untuk mengesampingkan atau mengesahkan gangguan ini. Baca mengenai sebab lain sesak nafas dan sesak nafas dalam artikel ini..
  • Kekurangan kesan daripada ubat-ubatan yang digunakan untuk rawatan patologi kardiovaskular. Penyebabnya mesti dicari di arteri koronari, terutamanya jika jalan diagnostik lain tidak memberikan hasil yang spesifik.
  • Gangguan jantung yang disyaki Ini bukan teknik yang sangat penting; ia dilakukan jauh dari awal diagnostik. Tetapi ia membolehkan anda mengenal pasti gangguan jika sistem peredaran darah terlibat.

Gejala kegagalan jantung mengikut peringkatnya dijelaskan dalam artikel ini..

  • Trauma dada. Penyelidikan tidak selalu diperlukan, hanya apabila terdapat kecurigaan kerosakan tertentu pada arteri.
  • Aterosklerosis yang disyaki. Penyempitan lumen saluran darah akibat kekejangan atau pemendapan kolesterol di dindingnya. Baca lebih lanjut mengenai penyebab kolesterol darah tinggi dan apa yang harus dilakukan mengenainya - baca di sini.

Angiografi koronari mungkin diperlukan untuk mendiagnosis kecacatan dan kecacatan anatomi kongenital. Sebagai kaedah pengesahan.

Kontraindikasi

Senarai sebab untuk membatalkan acara tidak begitu luas. Tetapi cadangan ini mesti dipatuhi dengan ketat agar tidak menimbulkan komplikasi yang mengancam nyawa..

  • Diabetes mellitus pada fasa sub- dan dekompensasi. Tahap glukosa tidak stabil, keadaan kapal juga tidak membenarkan diagnostik. Ia perlu terlebih dahulu untuk menjadikan keadaan kembali normal dan memulihkan kerja badan. Tanpa ini, berbahaya untuk menetapkan angiografi koronari. Kemungkinan pendarahan, pecahnya arteri dan kematian akibatnya.
  • Umur lanjut usia. Ini bukan kontraindikasi mutlak. Tetapi kejadian itu menimbulkan beban tertentu pada tubuh, yang boleh mengancam kesihatan dan juga nyawa manusia. Adalah perlu untuk mempertimbangkan kebaikan dan keburukan dengan teliti, hanya untuk mula bertindak. Soalan itu diputuskan oleh pakar kardiologi.
  • Gangguan profil kardiovaskular pada fasa akut. Contohnya, serangan angina pectoris yang ketara, serangan jantung dan lain-lain seperti itu, hingga proses keradangan (miokarditis dan lain-lain). Anda mesti menghidupkan keadaan terlebih dahulu, hanya kemudian menjalankan diagnostik.
  • Berdarah.
  • Kenaikan suhu badan. Jangkitan adalah kontraindikasi mutlak untuk angiografi koronari pada masa ini. Sebaik sahaja seseorang kembali normal, pemeriksaan dapat dijadualkan.
  • Penyakit paru paru. Kegagalan pernafasan. Diagnostik ditangguhkan sehingga masa yang lebih baik.

Sebahagian besarnya, ini adalah kontraindikasi relatif. Artinya, prosedur itu dapat dilakukan hanya setelah penghapusan faktor yang mencegahnya. Pemantauan dinamika keadaan seseorang dilakukan oleh pakar di lapangan, serta pakar kardiologi.

Persediaan untuk penyelidikan

Oleh kerana pemeriksaan koronari bersifat invasif, walaupun pada tahap minimum, langkah-langkah sebelumnya sama dengan tindakan intervensi pembedahan..

Kira-kira seminggu atau beberapa hari sebelum diagnosis, pesakit menjalani prosedur berikut:

  • Ujian darah dan air kencing am.
  • Coagulogram. Kajian pembekuan.
  • Elektrokardiografi. Untuk mengecualikan gangguan jantung, sekurang-kurangnya yang boleh menjadi halangan.
  • Ultrasound, USGD, pengimbasan dupleks.
  • X-Ray dada.
  • Langkah-langkah khusus untuk pengesanan HIV, sifilis.

7 hari sebelum peperiksaan, anda mesti berhenti minum alkohol.

Makan dan minum dilarang kira-kira 12 jam sebelum prosedur..

Seterusnya, anda perlu mengikuti arahan:

  • Anda tidak boleh mengambil ubat pada hari diagnosis, kecuali jika pakar memberikan kebenaran untuk itu..
  • Semua ubat yang biasanya diambil seseorang harus dibawa ke klinik.
  • Penting untuk mengosongkan pundi kencing sebelum diagnosis..
  • Semasa memasuki pejabat, anda mesti mengeluarkan semua perhiasan logam.
  • Semasa angiografi koronari, pesakit harus mengikuti arahan kakitangan perubatan. Mungkin diminta menarik nafas dalam-dalam, mengubah kedudukan badan.

Mempersiapkan diagnostik tidak menghadapi kesukaran. Selepas prosedur, perlu diperiksa dengan doktor apa yang harus dilakukan selanjutnya untuk mengurangkan risiko komplikasi.

Bagaimana angiografi koronari dilakukan

Prosedur ini dilakukan di ruang operasi sinar-X. Diagnosis bermula dengan rawatan laman penyisipan kateter. Rambut di pangkal paha atau lengan bawah dicukur, bergantung pada titik hentaman. Kemudian pesakit dibaringkan di sofa.

Anestetik diberikan, dan ubat penenang boleh digunakan sesuai keperluan. Untuk mengurangkan tahap ketidakselesaan psikologi. Terutama dengan orang yang mudah terpengaruh.

Sayatan dibuat pada kulit di kawasan kapal besar. Probe adalah tiub kecil, nipis dan panjang. Di bawah kawalan peralatan video, kateter bergerak di sepanjang katil aorta sehingga sampai ke jantung.

Ejen kontras diperkenalkan. Pada masa yang sama, peranti khas yang merakam kekerapan kontraksi ditumpangkan di dada untuk menghilangkan masalah semasa acara berlangsung..

Selepas pemberian ubat, pesakit diletakkan di bawah pengesan. X-ray itu sendiri dilakukan dalam unjuran yang berbeza.

Angiografi koronari dengan kontras boleh mencetuskan alergi, semasa anda perlu memberitahu doktor jika anda mempunyai sensasi.

Sebagai peraturan, selama keseluruhan prosedur, pesakit tidak merasa sakit atau tidak selesa. Seorang doktor atau kakitangan kejururawatan (atau jururawat) boleh memberi arahan mengenai tingkah laku. Ini diperlukan untuk kemajuan kateter melalui kapal yang lebih cekap..

Semua diagnostik mengambil masa kira-kira 1 jam, mungkin sedikit lagi. Selepas tamat pengajian, orang itu tinggal di klinik untuk beberapa waktu. Sekurang-kurangnya 2-4 jam.

Bergantung pada institusi, kemasukan ke hospital sehingga satu hari adalah mungkin. Untuk mengawal tempoh selepas acara.

Hasilnya dianalisis oleh tiga pakar: pakar bedah jantung, pakar bedah sinar-X dan pakar kardiologi, pendapat bertulis biasanya dikeluarkan pada keesokan harinya..

Gambar-gambar itu sendiri boleh diperolehi sebagai cetakan atau dalam bentuk elektronik pada CD atau pemacu kilat pada hari diagnosis.

Risiko dan kemungkinan masalah

Antara kemungkinan akibat angiografi koronari:

  • Pendarahan besar-besaran akibat kerosakan iatrogenik pada arteri. Tidak biasa, tetapi membawa maut kepada pesakit.
  • Serangan jantung. Episod angina pectoris. Ia cukup mampu berakhir dengan serangan jantung.
  • Pecahnya saluran darah, jantung.
  • Reaksi alahan terhadap agen kontras yang disuntik. Ini berisiko kerana tidak diketahui bagaimana tubuh akan bertindak balas terhadap penggunaan ubat tersebut..
  • Pembentukan trombus adalah mungkin. Termasuk setelah waktu tertentu, dari beberapa jam hingga beberapa hari. Oleh itu, disyorkan untuk diperhatikan oleh doktor dalam tempoh kritikal..
  • Aritmia.

Angiografi koronari adalah teknik yang agak selamat, tetapi pemerhatian diperlukan untuk mengesampingkan akibat negatif. Walaupun kebarangkalian mereka tidak besar.

Cadangan selepas prosedur

Terdapat beberapa petua:

  • Anda perlu berada di klinik selama beberapa jam atau sehari. Bergantung pada apa yang ditentukan oleh pakar atau pakar diagnostik yang hadir.
  • Semua manifestasi mesti dilaporkan kepada pegawai perubatan. Ini masalah keselamatan.
  • Penting untuk minum cecair pada akhir acara. Ini akan mengelakkan pembekuan darah..
  • Aktiviti fizikal yang intensif dikontraindikasikan selama 2-3 hari, serta hipotermia yang terlalu panas.
  • Anda tidak boleh mengambil alkohol sekurang-kurangnya dalam tempoh yang sama..

Kos di Rusia

Di klinik negeri di Rusia, angiografi koronari saluran jantung jantung adalah percuma untuk pesakit dengan polisi insurans perubatan wajib. Di klinik swasta, harga prosedur antara 8 hingga 60 ribu rubel.

Angiografi koronari dilakukan mengikut petunjuk, ini adalah kajian invasif. Oleh itu, anda perlu memandang serius. Persoalan mengenai kesesuaian pelantikan itu diputuskan oleh pakar. Acara ini dapat memberikan banyak maklumat berharga.

Angiografi koronari (CAG). Stenting arteri koronari.

Angiografi adalah visualisasi kapal dengan cara apa pun. Angiografi koronari atau angiografi koronari (CAG) adalah visualisasi diagnostik (bukan terapi) arteri koronari (koronari) jantung. Kaedah pengimejan adalah pengenalan (sinar-X) agen kontras ke dalam arteri koronari dan fluoroskopi serentak - merakam filem yang menunjukkan bagaimana kontras melewati arteri.

Struktur katil koronari:

Pada masa ini, CAG bersifat poliposional, iaitu tiub sinar-X diputar dalam posisi yang berbeza dan fluoroskopi dilakukan di masing-masing, menyuntikkan kontras. Ini diperlukan untuk penilaian yang tepat mengenai lesi arteri koronari, kerana pengambilan stenosis eksentrik hanya dalam satu unjuran akan memberikan maklumat palsu.

Di sebelah kiri, stenosis (penyempitan) arteri koronari adalah sepusat dan bahkan dalam satu unjuran tahap stenosis ditentukan dengan betul. Di sebelah kanan, stenosis adalah eksentrik. Apabila hanya satu unjuran diambil, tahap stenosis dipandang rendah. Sebenarnya, stenosis yang digambarkan adalah sekitar 50%.

Penyempitan arteri disebut stenosis. Sebagai peraturan, stenosis berlaku kerana plak aterosklerotik.

Petunjuk untuk CAG

Petunjuk untuk CAG adalah kecurigaan penyakit jantung koronari. Pertama sekali, ini adalah keluhan khas pesakit - tekanan atau tekanan yang menyakitkan di belakang sternum, timbul semasa latihan fizikal dan berhenti pada waktu rehat atau ketika mengambil nitrat, jangka masa - sehingga 20 minit. Kadang-kadang gambaran klinikal angina pectoris boleh menjadi tidak biasa - sakit epigastrik, sesak nafas, "benjolan di kerongkong." Rasa sakit dapat memancar ke skapula, lengan, rahang. Kadang-kadang rasa sakit mungkin tidak berlaku - iskemia miokardium tanpa rasa sakit.

Angiogram Sebelum dan SELEPAS stenting

Kontraindikasi untuk CAG

Mutlak - gangguan mental yang teruk. Relatif - penyakit berjangkit, kegagalan buah pinggang (dalam kes ini, latihan khas dilakukan), alergi terhadap yodium, anemia, koagulopati, pemburukan penyakit kronik, dll. Dalam kes ini, doktor mempertimbangkan risiko dan faedah CAG dan membuat keputusan.

Menjalankan CAG

Komplikasi CAG

Ia jarang berlaku, kira-kira 0.1% (1 kes dalam 1000). Ini termasuk alahan, pendarahan, tusukan / pecahnya arteri, penutupan arteri, hematoma di tempat tusukan, dan kegagalan buah pinggang. Sebelum ini, strok boleh berlaku, yang kini tidak berlaku (penggunaan bahan berkualiti tinggi digunakan). Infarksi miokard boleh berlaku hanya dengan kerosakan yang teruk pada tempat tidur koronari, iaitu ketika keadaan pesakit sangat kritikal.

Walaupun terdapat senarai komplikasi yang mungkin berlaku, perlu diketahui bahawa ia ditunjukkan bukan kerana alasan etika, kerana komplikasi dengan CAG saat ini sangat jarang berlaku.

Pesakit Luar atau Pesakit Dalam?

Selalunya, CAG dilakukan secara tidak bergerak (semasa dimasukkan ke hospital), kerana mungkin untuk melakukan angioplasti belon transluminal secara serentak, dan juga melakukan pemeriksaan di atas sebelum CAG. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, CAG pesakit luar juga mungkin dilakukan. Doktor harus memutuskan masalah ini.

Angioplasti Belon dengan Stenting (PTCA).

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, jumlah kematian secara tiba-tiba pada pesakit dengan penyakit arteri koronari telah meningkat. Kerosakan pada arteri yang membekalkan jantung menyebabkan stenosis dan penyumbatannya; akibatnya, bekalan darah ke otot jantung terganggu. Biasanya, penyebab penyempitan ini adalah adanya plak aterosklerotik di dinding arteri..

Deposit lemak ini menyebabkan penurunan bekalan oksigen ke jantung. Apabila bekalan darah ke miokardium berada di bawah tahap tertentu, rawatan perubatan diperlukan. Foto menunjukkan lesi arteri koronari.

Kaedah bukan pembedahan utama untuk memulihkan lumen arteri koronari adalah dengan melakukan angioplasti belon koronari percutaneus. Anda boleh menilai intipati manipulasi ini berdasarkan namanya:

Percutaneus - bermaksud kateter dimasukkan ke dalam kapal melalui tusukan kulit.

Transluminal - bermaksud bahawa semua manipulasi dilakukan melalui arteri koronari.

Koronari - bermaksud arteri koronari terdedah, iaitu arteri yang membekalkan jantung.

Angioplasti - bermaksud bahawa lumen kapal dipulihkan (menggunakan belon).

Istilah "belon" bermaksud bahawa pemulihan lumen arteri yang terjejas (ditunjukkan dalam gambar) berlaku dengan melewati kateter dengan belon dan kemudian mengembang.

Kateter khas digunakan untuk meletakkan stent. Pertanyaan mengenai angioplasti dan stenting belon diputuskan setelah menerima hasil angiografi koronari - gambar arteri koronari. Untuk ini, kontras disuntikkan ke dalam lumen arteri koronari menggunakan kateter.

Prosedur angioplasti belon dapat dilakukan secara serentak dengan angiografi koronari, dan setelah beberapa waktu (tetapi tidak lebih dari 6 bulan kemudian, kerana perubahan pada gambar angiografi mungkin terjadi selama ini). Kelebihan angioplasti satu peringkat adalah kurang trauma (arteri tertusuk sekali). Kelebihan angioplasti yang tertunda adalah kemampuan memilih stent dengan lebih tepat (jenis, panjang, diameter). Pilihan prosedur dalam setiap prosedur ditentukan oleh doktor yang melakukan angiografi koronari.

Prosedur TBCA

Selepas pemeriksaan awal (analisis, ECG, ECHO KG, diagnostik isotop), anda perlu mandi, mencukur rambut di kawasan selangkangan (dengan akses melalui arteri femoral). Anda harus melewatkan sarapan, atau sarapan mesti ringan. Anda perlu mempunyai 1.5-2 liter air mineral dan kaset video baru (atau CD-disk kosong dengan kemampuan merakam).

Apabila kateter sampai ke tempat stenosis, anda mungkin merasa tidak selesa di belakang tulang dada, ini adalah perkara biasa. Kesakitan mungkin berlaku semasa inflasi belon. Doktor mungkin meminta anda menahan nafas selama beberapa saat.

Selepas prosedur, pesakit dipindahkan ke unit rawatan intensif untuk pemantauan dinamik ECG, jumlah darah dan tempat tusukan. Kateter fleksibel kecil (sarung) dipegang di arteri selama beberapa jam, yang kemudian dikeluarkan oleh doktor. Pembalut tekanan dikenakan ke tempat tusukan. Selama ini, tidak dibenarkan membengkokkan kaki. Keesokan harinya, pesakit dipindahkan ke wad, pembalut dikeluarkan dan dibiarkan berjalan.

Anda boleh makan dan minum sejurus selepas prosedur. Sebaiknya minum 1-1,5 liter air mineral untuk penyingkiran kontras yang lebih baik.

Beberapa hari pertama selepas PTCA, adalah perlu untuk membatasi aktiviti fizikal (beban pada anggota bawah).

Potensi komplikasi dan risiko.

Sekiranya anda mengikuti cadangan doktor, risiko dari prosedur adalah minimum. Sekiranya berlaku komplikasi, bantuan penuh akan diberikan segera (hingga pembedahan pintasan koronari kecemasan.).

Kemungkinan komplikasi:

  • Pendarahan di tempat tusukan.
  • Pelanggaran irama jantung.
  • Reaksi alergi terhadap kontras.
  • Trombosis arteri koronari di tapak belon.
  • Perkembangan infark miokard.

Selepas prosedur

Doktor boleh menukar terapi (misalnya, membatalkan nitrat, beta-blocker, menetapkan ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah). Selepas itu, kami mengesyorkan agar anda menjalani pemeriksaan berkala - ujian makmal, ECG, ujian tekanan, diagnostik isotop, dll..

Cadangan selepas stenting arteri koronari

Elakkan aktiviti berat dan kerja fizikal yang berat selama beberapa hari selepas keluar. Tapak tusukan kemungkinan akan tetap tegang untuk sementara waktu. Mungkin sedikit bengkak dan sedikit lebam.

Jumpa doktor anda sekiranya:
- anda melihat pendarahan, lebam baru atau pembengkakan teruk di kawasan tusukan dan kateter;
- anda berasa bertambah sakit atau tidak selesa di kawasan tusukan dan kateter;
- Terdapat kemerahan dan demam di kawasan penembusan tusukan dan kateter;
- Suhu atau warna kaki / lengan yang mana prosedur dilakukan telah berubah;
- anda merasa sakit dada atau sesak nafas.

Gambaran keseluruhan angiografi koronari (CAG), aplikasinya dalam kardiologi

Dari artikel ini, anda akan belajar: apa itu angiografi koronari (CAG), petunjuk untuk kelakuan dan teknik penyelidikannya. Siapa yang menetapkan dan menjalankan pemeriksaan, kontraindikasi terhadap prosedur dan kemungkinan komplikasi selepasnya.

Pengarang artikel: Yachnaya Alina, pakar bedah onkologi, pendidikan perubatan yang lebih tinggi dalam bidang "Perubatan Umum".

Keanehan angiografi koronari, atau angiografi koronari: ini adalah prosedur diagnostik invasif (memerlukan "penembusan" ke dalam tisu badan) untuk memeriksa arteri yang membekalkan otot jantung (koronari). Ia dilakukan dalam keadaan steril di ruang operasi khusus, di mana agen kontras (dapat dilihat dalam sinaran pengion) disuntik ke dalam arteri di bawah kawalan peralatan sinar-X.

Arteri utama yang membekalkan darah ke jantung adalah arteri koronari kiri dan kanan. Mereka bercabang rapat ke seluruh permukaan miokardium, membekalkannya sepenuhnya

Dalam kardiologi klinikal, penyelidikan dilakukan untuk beberapa tujuan:

  • Pengenalpastian perubahan patologi pada saluran koronari dalam kes diagnostik yang sukar, apabila terdapat manifestasi klinikal gangguan aliran darah di arteri otot jantung (penyakit jantung iskemia, atau penyakit jantung koronari, iskemia miokard), tetapi kaedah pemeriksaan lain tidak menunjukkannya.
  • Penilaian keperluan, kelayakan teknikal dan pilihan kaedah rawatan pembedahan pada pesakit dengan diagnosis iskemia miokard yang telah ditetapkan.
  • Kawal selepas rawatan pembedahan (pengembangan balon, penempatan stent, cantuman bypass) atau terapi konservatif untuk penyakit arteri koronari.

Berdasarkan hasil prosedur, doktor dapat:

  • menentukan kehadiran, lokasi, panjang dan tahap perubahan patologi di dinding kapal koronari;
  • mengenal pasti komplikasi patologi (pembentukan gumpalan darah, ulserasi, pecah);
  • ketahui sama ada terdapat kekejangan arteri jantung;
  • cari kawasan saluran darah yang terletak di ketebalan otot jantung (jambatan miokardium), yang biasanya tidak seharusnya;
  • untuk menilai kemungkinan memintas bekalan darah ke kawasan iskemia miokard (kehadiran rangkaian saluran kecil, selain yang utama).

Secara terancang, CAG diresepkan oleh pakar kardiologi atau ahli terapi, dalam keadaan kecemasan atau mendesak - oleh pakar bedah vaskular. Kajian ini dilakukan oleh pakar bedah angio- atau endovaskular sinar-X.

Petunjuk untuk prosedur

Bergantung pada keadaan klinikal dan masa, kajian mengenai arteri otot jantung boleh menjadi:

  • dirancang (sehingga 6 bulan);
  • mendesak (dalam masa 6-12 jam);
  • kecemasan (dengan latar belakang fasa akut gangguan aliran darah di miokardium).

Sesuai dengan syarat-syarat ini, petunjuk untuk prosedur juga berubah..

Penyelidikan terancang

  1. Manifestasi klinikal (kesakitan jenis angina), gangguan bekalan darah ke jantung, disahkan oleh data pemeriksaan tambahan (ECG, pemantauan ECG 24 jam, ultrasound).
  2. Serangan jantung yang ditangguhkan pada usia muda dan pertengahan, terutama bentuknya yang tidak menyakitkan.
  3. Sebelum sebarang pembedahan pada otot jantung dan saluran besar pada pesakit berusia lebih dari 40 tahun.
  4. Pelanggaran irama kontraksi jantung jenis ventrikel (berdebar).
  5. Untuk menjelaskan diagnosis kesakitan di dada, ketika, berdasarkan hasil kajian lain, penyebabnya tidak jelas.
  6. Pemeriksaan tahunan pesakit selepas pemindahan jantung.
  7. Kecurigaan aliran darah di otot jantung terganggu pada orang yang profesionnya dikaitkan dengan tanggungjawab untuk kehidupan orang lain (juruterbang, pemandu, juruteknik, dll.).

Penyelidikan kecemasan

  • Peningkatan sindrom kesakitan angina pectoris pada pesakit yang menerima rawatan pesakit dalam dan (atau) penampilan kesakitan ketika rehat, tanpa tekanan fizikal dan emosi.
  • Tidak berkesannya pembetulan angina pectoris yang berterusan terhadap latar belakang dos ubat yang besar.
  • Kemerosotan keadaan pesakit selepas rawatan pembedahan untuk gangguan bekalan darah ke otot jantung dalam bentuk: penampilan kesakitan, hasil buruk kardiogram jantung, peningkatan tahap "enzim infark" (troponin, CPK, LDH).
Berdasarkan aktiviti LDH-1 (lactate dehydrogenase) dalam darah, doktor dapat membuat kesimpulan tertentu mengenai infark miokard.

Penyelidikan kecemasan

CAG dilakukan untuk sebarang sindrom koronari fasa akut; ia terbahagi kepada dua jenis utama:

Jenis gangguan akut aliran darah di otot jantungJenis pelanggaran tersebut
Infarksi miokardium akutTanpa, atau dengan ketinggian segmen ST mengikut data ECG

Ditubuhkan hanya berdasarkan peningkatan "enzim serangan jantung"

Menurut petunjuk "lewat" (lebih 6-12 jam) EKG

Angina tidak stabil (sindrom kesakitan tanpa tekanan)Kejang berulang (berulang)

Serangan berpanjangan (berpanjangan atau berpanjangan)

Tahan terhadap rawatan (tahan api)

Penyediaan dan prosedur

Prinsip umum

Kajian ini dijalankan hanya di hospital, di ruang operasi khusus, di mana, selain peralatan anestetik dan sinar-X, terdapat semua jenis peralatan untuk mengesan tanda-tanda vital (pemantauan berterusan ECG di semua petunjuk, pemantauan nadi dan tekanan, ketepuan oksigen darah).

Bagaimana untuk mempersiapkan prosedur dan apa yang perlu dilakukan selepas itu

  • Pengecualian lengkap makanan dan air 6-8 jam sebelum prosedur.
  • Sekiranya perlu, cukur kawasan tusukan arteri.
  • 30 minit sebelum kajian, pemberian ubat intramuskular untuk ubat penenang (penenang) dan untuk pencegahan reaksi alahan.
  • Selepas prosedur, pemberian garam secara intravena dengan jumlah keseluruhan hingga 1 liter untuk mempercepat perkumuhan agen kontras.
  • Apabila tusukan arteri femoral dalam masa 12 jam selepas pemeriksaan, rehat tempat tidur yang ketat diperlukan.

Teknik prosedur itu sendiri

  1. Setelah merawat kulit dengan larutan antiseptik, anestesia dilakukan di tempat tusukan arteri (lipatan inguinal, pergelangan tangan, kawasan siku atau zon subclavian).
  2. Jarum dimasukkan ke dalam kapal, kateter khas dilaluinya dan, di bawah kawalan sinar-X, ia dimasukkan ke dalam kapal hingga ke awal (mulut) arteri jantung.
  3. Ejen kontras disuntik ke kateter, mengisi semua kapal, membolehkannya dinilai.
  4. Sekiranya tidak ada komplikasi yang timbul semasa CAG, tidak diperlukan rawatan pembedahan, prosedurnya memakan masa sekitar 15 minit.
  5. Pembalut yang ketat dikenakan pada kapal di zon tusukan selama sehari.

Perubahan apa yang dilihat semasa penyelidikan

Jenis angiografi koronariPerubahan
TerancangPenyempitan atau ulserasi arteri dengan perubahan aterosklerotik

Pembekuan darah di saluran jantung

Kekejangan patologi arteri koronari

Perubahan anatomi dalam rangkaian vaskular (laluan kapal dalam ketebalan miokardium, malformasi)MendesakGangguan yang sama seperti dalam kajian yang dirancang, tetapi dengan tanda-tanda dekompensasi awal aliran darah di otot jantung (stenosis ketara, kekejangan, atau pertindihan hampir lumen kapal oleh trombus)

Kehadiran bekalan darah pintas dan fungsinya dalam mengekalkan bekalan darah normal ke kawasan yang terkena otot jantungKecemasanKapal dengan oklusi lumen yang lengkap atau hampir lengkap

Panjang perubahan arteri

Zon miokardium dengan bekalan darah terganggu

Angiografi koronari yang mendesak dan kecemasan dalam kebanyakan kes merangkumi bukan sahaja diagnosis, tetapi juga rawatan pembedahan gangguan aliran darah yang timbul pada otot jantung (pemasangan stent ke dalam arteri atau pengembangan lumennya dengan belon).

Untuk memasang stent, balon dipam, yang meluruskannya di dalam arteri dan dalam kedudukan ini ia tetap. Belon dikeluarkan.

Kontraindikasi

  • kegagalan buah pinggang akut dan kronik dengan tahap kreatinin lebih daripada 140-150 mmol / l;
  • intoleransi terhadap medium kontras dan (atau) ubat untuk anestesia tempatan;
  • ulser peptik dalam tempoh akut;
  • hakisan membran mukus saluran gastrousus atas;
  • gangguan sistem pembekuan darah (koagulopati semua jenis);
  • pelanggaran aliran darah di struktur otak dalam tempoh akut;
  • pendarahan kronik atau akut dari mana-mana penyetempatan;
  • istilah awal selepas campur tangan pembedahan utama;
  • fasa terminal penyakit yang tidak dapat disembuhkan;
  • penurunan tahap hemoglobin (anemia) yang ketara;
  • fasa akut penyakit mental;
  • peningkatan atau penurunan tahap kalium dalam darah;
  • penyakit bersamaan yang teruk atau tempoh akutnya, dengan ketara meningkatkan risiko komplikasi;
  • disfungsi jantung dalam fasa dekompensasi;
  • penyakit berjangkit akut;
  • peningkatan suhu badan kepada nilai demam;
  • bilangan tekanan darah tinggi, terutamanya dengan kesan terapi yang buruk terhadap latar belakang pembetulan;
  • overdosis glikosida jantung;
  • perubahan patologi yang ketara pada arteri periferal;
  • jangkitan pada lapisan dalam otot jantung (endokarditis).

Tidak ada kontraindikasi mutlak, terutamanya untuk prosedur mendesak dan kecemasan. Semua keadaan atau penyakit hanya boleh menjadi alasan relatif untuk menolak menjalankan kajian. Sekiranya ada, fakta yang menentukan adalah ancaman kepada kehidupan.

Sekiranya pelanggaran aliran darah jantung pada tahap yang lebih besar dapat menyebabkan kematian, pilihan dibuat untuk memihak kepada prosedur. Doktor memberitahu pesakit atau saudara-saudaranya mengenai semua kemungkinan pilihan (jika tahap keadaan tidak mengizinkan), dan mereka membuat keputusan.

Pada masa CAG yang dirancang, hampir semua kontraindikasi berjaya dikompensasi atau dirawat sepenuhnya..

Kemungkinan komplikasi

KomplikasiKejadiannya sebagai peratusan
Infarksi miokardium akut0.1
Pelanggaran bekalan darah ke struktur otak (akut atau sementara)0.2
Patologi arteri melalui mana akses dibuat (pendarahan, pembentukan bekuan atau vasodilasi)1.6
Gangguan irama0,4
Kematian0.1
Kerosakan pada dinding otot jantung, kerosakan buah pinggang oleh agen kontras, kejutan alahan, jangkitan pada bahagian tusukan atau jantungKes terpencil

Faktor-faktor yang meningkatkan risiko komplikasi termasuk yang berikut:

  • fasa akut dan akut pelanggaran bekalan darah ke otot jantung (serangan jantung);
  • gejala kejutan jantung (tekanan darah rendah yang sangat rendah, degupan jantung yang lemah dan tahap kesedaran);
  • kekurangan fungsi jantung dengan penurunan jumlah pengeluaran darah semasa penguncupan;
  • perubahan patologi di bahagian utama arteri kiri jantung dan (atau) tiga atau lebih saluran koronari;
  • pelanggaran struktur jantung, unsur strukturnya dan saluran eferen (kecacatan);
  • tekanan tinggi di saluran paru-paru;
  • bilangan glukosa darah tinggi;
  • penyakit paru-paru kronik dengan gejala kegagalan pernafasan;
  • berat badan meningkat atau menurun;
  • pesakit berumur lebih dari 70 tahun.

Walaupun terdapat risiko komplikasi, angiografi koronari dalam keadaan gangguan aliran darah akut pada otot jantung adalah peluang untuk menyelamatkan nyawa pesakit dan membebaskannya dari kecacatan.

Semasa memutuskan kajian yang dirancang, doktor menentukan risiko mana yang lebih tinggi: dari menjalankan kajian atau jika tidak dilakukan.

Angiografi koronari saluran jantung

Angiografi koronari jantung adalah kaedah untuk mendiagnosis keadaan sistem kardiovaskular. Berbeza dengan kandungan maklumat yang tinggi dan membolehkan anda mengenal pasti penyakit vaskular pada peringkat awal perkembangannya. Diagnosis awal memastikan rawatan yang sangat berkesan dan pemulihan cepat.

Adakah prosedur ini berbahaya? Doktor mengatakan bahawa risiko komplikasi dan reaksi buruk selepas angiografi koronari jantung adalah 1-2%. Sekiranya pakar mengambil kira semua petunjuk untuk prosedur dan kontraindikasi, maka kemungkinan terjadinya akibat yang tidak menyenangkan disamakan dengan sifar.

  1. Penerangan mengenai prosedur
  2. Jenis angiografi koronari
  3. Am
  4. Selektif
  5. Angiografi koronari CT (MSCT, komputer)
  6. Petunjuk untuk melakukan
  7. Angiografi koronari dalam diagnosis aterosklerosis
  8. Bagaimana angiografi koronari dilakukan
  9. Persiapan untuk prosedur
  10. Kontraindikasi
  11. Risiko dan Komplikasi Berpotensi
  12. maklumat am
  13. Petunjuk untuk prosedur
  14. Latihan
  15. Bagaimana ia dilakukan
  16. Bagaimana angiografi koronari pesakit luar saluran jantung, video
  17. Syarat
  18. Kontraindikasi
  19. Risiko, komplikasi dan akibatnya
  20. Cadangan selepas pelaksanaan
  21. Kos diagnostik
  22. Intipati teknik
  23. Apa komplikasi yang boleh menyebabkan diagnosis sedemikian?
  24. Bila hendak dijalankan?
  25. Apabila anda tidak dapat melaksanakannya
  26. Latihan
  27. Bagaimana peperiksaan
  28. Akibat berbahaya
  29. Akibat angiografi koronari jantung
  30. Faktor-faktor risiko
  31. Senarai kemungkinan komplikasi
  32. Nefropati
  33. Jangkitan
  34. Kegagalan pernafasan
  35. Tindak balas alahan
  36. Pembedahan arteri
  37. Kerosakan vaskular tempatan
  38. Pukulan
  39. Hematoma
  40. Cara mengelakkan komplikasi?
  41. Mengapa dan siapa yang memerlukan angiografi koronari saluran jantung
  42. Petunjuk untuk angiografi koronari jantung
  43. Kontraindikasi terhadap angiografi jantung koronari
  44. Persiapan untuk angiografi koronari jantung
  45. Bagaimana angiografi koronari jantung dilakukan?
  46. Berapa lamakah kajian ini berlangsung?
  47. Cadangan dalam tempoh pemulihan selepas prosedur
  48. Kemungkinan akibat negatif dari angiografi koronari jantung
  49. Kos Penyelidikan Jantung
  50. Soalan sebenar pesakit
  51. Angiografi koronari kapal: apakah itu dan bagaimana ia dilakukan
  52. Apa itu angiografi koronari vaskular
  53. Adakah dia berbahaya?
  54. Bagaimana ia dilakukan
  55. Invasif
  56. Tidak invasif
  57. Kontraindikasi untuk
  58. Akibat angiografi koronari
  59. Kesimpulannya

Penerangan mengenai prosedur

Oleh kerana peningkatan relevansi pemeriksaan lesi jantung yang berkesan dan tepat, pesakit tertarik dengan persoalan apa maksud angiografi koronari.

Angiografi koronari adalah kaedah untuk memeriksa lesi jantung dan sistem peredaran darah. Ketepatan dan kecekapan tinggi ukuran diagnostik dijelaskan oleh teknologi pelaksanaannya. Angiografi koroner saluran jantung dilakukan dengan memperkenalkan bahan radio-legap khas - urografin, yang membolehkan anda membuat gambar yang jelas dari semua arteri dan dinding pada mesin sinar-X.

Persoalan mengenai apa yang diungkapkan oleh angiografi koronari memerlukan pertimbangan yang lebih terperinci. Perkara ini akan dibincangkan lebih lanjut..

Dengan bertambahnya usia, beberapa pesakit mengembangkan plak di arteri koronari kanan atau kiri yang menyekat lumen. Kaedah penyelidikan ini membolehkan anda menilai petunjuk berikut dengan tepat:

  • kehadiran penyempitan atau stenosis dan penyetempatannya;
  • tahap kerosakan arteri;
  • kehadiran angina pectoris, serangan jantung, kardiosklerosis, perkembangan aterosklerosis.

Berkat lumen yang baik, pakar diagnostik berjaya memeriksa saluran atau arteri yang terjejas dengan teliti dan membuat diagnosis yang betul. Angiografi koronari membolehkan anda menentukan dengan tepat keperluan untuk pintasan dan stenting arteri koronari seterusnya menggunakan pendirian.

Jenis angiografi koronari

Sehingga kini, doktor mematuhi satu klasifikasi angiografi koronari mengikut kriteria jumlah kapal yang diperiksa. Mereka membezakan tiga jenis utama:

  1. Am. Ia menganggap pemeriksaan radiasi klasik mengenai patologi jantung dengan agen kontras.
  2. Selektif. Kaedah diagnostik ini membolehkan anda memeriksa kawasan jantung atau kapal tertentu. Kateter dimasukkan melalui lengan, lengan bawah, atau paha..
  3. Angiografi koronari CT. CT (dengan bantuan tomografi yang dikira) angiografi koronari adalah salah satu kaedah paling inovatif untuk mengkaji patologi intrakardiak. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, telah terbukti bahawa diagnostik bukan invasif lebih tepat dan lebih efisien daripada kaedah pemeriksaan jantung invasif.

Am

Angiografi koronari umum adalah kaedah klasik pemeriksaan radiasi lesi intracardiac pada mesin sinar-X konvensional. Pakar diagnostik berjaya melihat hampir semua kawasan jantung. Ejen kontras radiopaque disuntik terus ke saluran koronari.

Rakaman video yang menunjukkan keadaan dan jenis lesi, misalnya, penyempitan lumen saluran koronari, dan penyetempatannya, dirakam pada CD atau peranti penyimpanan memori luaran yang lain.

Selektif

Apa itu angiografi koronari selektif (SCG)? Kaedah diagnostik ini adalah pengubahsuaian angiografi koronari umum. Perbezaan antara keduanya terletak pada jumlah kapal yang diperiksa. Dengan bantuan kaedah umum, pakar diagnostik berjaya mempertimbangkan semuanya, sementara semasa diagnosis selektif di bidang pandangan doktor hanya terdapat beberapa atau satu kapal.

Angiografi koronari selektif dilakukan dengan memasang kateter khas, di mana sejumlah kecil agen kontras radiopaque disuntikkan. Ciri-ciri lain SCG termasuk:

  • kelajuan manipulasi yang tinggi;
  • kemungkinan mengambil gambar dari unjuran yang berbeza.

Walaupun terdapat kelebihan yang signifikan dari jenis angiografi koroner selektif, kaedah ini masih mempunyai kekurangannya. Pertama, pakar perlu menjalankan prosedur pada probe yang berlainan, akibatnya pesakit boleh mengalami arrhythmia atau bahkan fibrilasi jantung. Kedua, alat untuk angiografi koronari selektif mesti menjalankan fungsi pengimejan cepat. Jika tidak, pakar diagnostik tidak dapat menangkap keadaan patologi unit yang dikaji..

Angiografi koronari dan angiografi jantung adalah sama dan sama

Angiografi koronari CT (MSCT, komputer)

Angiografi koronari CT adalah kaedah moden untuk mengkaji ciri-ciri anatomi, serta keadaan patologi arteri koronari menggunakan tomografi yang dikira. Ia dipanggil bukan hanya CT, diagnostik mempunyai nama lain - angiografi koronari maya atau dikira. Tidak seperti dua jenis prosedur lain, angiografi koronari CT mempunyai kelebihan berikut:

  • keupayaan untuk mengukur kalsifikasi;
  • kelajuan tinggi prosedur, kerana angiografi koronari CT tidak memerlukan kemasukan ke hospital.
  • diagnosis awal plak aterosklerotik;
  • kandungan ketepatan dan maklumat yang tinggi mengenai keadaan dan fungsi jantung;
  • penentuan tepat lokasi stenosis;
  • kualiti gambar yang lebih baik;
  • keupayaan untuk menggambarkan bukan sahaja lumen, tetapi juga dinding;
  • kurang pendedahan radiasi pesakit.


Sebilangan besar pusat diagnostik moden menawarkan pesakit untuk menjalani angiografi koronari MSCT. Sebenarnya, ini adalah nama yang sama untuk angiografi koronari maya. MSCT dijalankan menggunakan model baru tomografi terkomputeran multislice. Peranti ini mempunyai fungsi yang lebih luas.

Petunjuk untuk melakukan

Angiografi koronari adalah ukuran diagnostik yang sangat tepat dan bermaklumat yang membolehkan anda mengkaji banyak penyakit, oleh itu, pesakit berminat apabila ia dilakukan. Tujuannya dibezakan oleh pelbagai petunjuk. Angiografi koronari dilakukan dalam dua pesanan - dirancang dan darurat.

Prosedur yang dirancang diperlukan untuk memeriksa kapal koronari dalam kes berikut:

  • jika perlu, pengesahan diagnosis "iskemia jantung" setelah melewati ECG;
  • sebelum pembedahan jantung pada semua pesakit di bawah umur 35 tahun atau selepas infark miokard;
  • patologi aorta;
  • berlakunya gejala iskemia jantung pada orang dengan kecenderungan untuk perkembangan penyakit;
  • selepas pembedahan pada jantung;
  • dengan penyakit vaskular - aneurisma aorta;
  • dengan tidak adanya keberkesanan dari ubat-ubatan dalam memerangi angina pectoris;
  • untuk mengesahkan diagnosis endokarditis infektif.

Angiografi koronari kecemasan dilakukan sekiranya terdapat manifestasi akut penyakit jantung. Urgensi prosedur ini disebabkan oleh syarat-syarat berikut:

  1. Disyaki infark miokard akut. Pada manifestasi pertama - angina pectoris tanpa sebab, hipotensi arteri, kejutan, doktor mengarahkan pesakit untuk diagnosis.
  2. Serangan angina pectoris berulang selepas pembedahan. Angiografi koroner diulang selepas stenting sekiranya terdapat gejala iskemia.

Angiografi koronari oleh CT mempunyai pelbagai petunjuk. Sebagai tambahan kepada fakta bahawa menggunakan kaedah ini, pakar diagnostik berjaya mengenal pasti semua lesi dan keadaan patologi di atas, angiografi koronari maya pada tomograf juga membolehkan anda mengesan aneurisma saluran cerebral, memungkinkan untuk menentukan fokus strok.

Angiografi koronari dalam diagnosis aterosklerosis

Aterosklerosis mengambil salah satu tempat utama dalam peringkat penyakit maut. Kunci pemulihan dan pencegahan perkembangan komplikasi vaskular adalah mengenal pasti penyakit pada peringkat awal. Angiografi koronari adalah kaedah yang sangat tepat untuk menentukan kehadiran plak aterosklerotik dan penyetempatannya. Kajian ini membolehkan kita membuat kesimpulan mengenai keparahan dan kelaziman aterosklerosis. Kesimpulan hasil dilakukan dengan mengambil kira kriteria berikut:

  1. Darjah sempit. Sekiranya, menurut hasil diagnostik, lumen kapal disempit kurang dari 50%, kesimpulan dibuat mengenai aterosklerosis koronari yang tidak obstruktif.
  2. Jumlah plak di arteri jantung. Jumlah plak dalam satu, dua atau tiga arteri jantung memungkinkan untuk membuat kesimpulan mengenai kerosakan kuantitatif pada sistem limfa..

Angiografi koronari Atherosclerosis oleh CT adalah kaedah paling maju dan terpantas untuk mengesan plak di jantung. Pakar diagnostik berjaya menjelaskan tahap lesi aterosklerotik pada peringkat awal diagnosis tanpa pengenalan kateter intravena.

Bagaimana angiografi koronari dilakukan

Angiografi koroner saluran darah dilakukan oleh pakar bedah intervensi di bilik operasi sinar-X - bilik yang dilengkapi khas di mana diagnostik radiasi dan terapi lesi jantung dijalankan. Pada masa manipulasi, seorang resusitasi juga mesti hadir di sini sekiranya memerlukan rawatan perubatan kecemasan.

Sebelum memulakan manipulasi, pesakit disuntik dengan ubat penenang melalui urat. Seterusnya, doktor meletakkan elektrod elektrokardiograf pada lengan dan kaki. Meringkaskan bagaimana angiografi koronari dilakukan, beberapa peringkat dapat dibezakan:

  1. Pada peringkat pertama, kateter dimasukkan. Menurut teknik Judkins, dua kateter yang terpisah dimasukkan melalui arteri femoral. Menurut Sones, pakar bedah mesti memasukkan satu kateter melalui arteri di bahu. Semua manipulasi dilakukan menggunakan anestetik tempatan.
  2. Pada peringkat kedua, kateter dibawa ke arteri koronari menggunakan angiograf. Pertama, heparin mesti memasukkannya, dan kemudian agen kontras.
  3. Pada peringkat ketiga, kawasan yang terjejas terpaku pada gambar. Arteri kiri diimbas dari lima kedudukan, dan yang kanan - dari dua.
  4. Pada peringkat akhir, kateter dikeluarkan dari urat, dan kawasan tusukan ditutup dengan pembalut yang ketat.

Ketika ditanya berapa lama prosedur itu berlangsung, doktor memberikan jawapan yang tidak jelas. Prosedur ini memakan masa sekitar 25-30 minit, tetapi pesakit berada di bilik operasi sekurang-kurangnya satu jam. Selepas diagnosis, pesakit ditempatkan di wad selama sehari. Dianjurkan untuk menghabiskan 4-7 jam pertama untuk berehat dan tidak bangun dari tidur. Pesakit dibenarkan mula bekerja hanya 24-48 jam selepas manipulasi.

Angiografi koronari maya pada CT agak berbeza dengan prosedur biasa yang dilakukan pada angiograf. Tempoh prosedur tidak melebihi 1 minit. Diagnostik berlaku secara berperingkat:

  1. Tekanan pesakit diukur. Kadar optimum dianggap 70 degupan jantung dalam 60 saat. Sekiranya pesakit mempunyai irama jantung yang tidak normal, pesakit diberi ubat penenang.
  2. Doktor memasukkan kateter melalui urat periferal, di mana agen kontras akan masuk.
  3. Diagnostik langsung dilakukan di atas meja tomograf dalam posisi terlentang dengan lengan terangkat ke atas.

Pesakit sering tertarik dengan bagaimana dan kapan hasilnya dilaporkan. Mereka boleh didapati dalam bentuk gambar bercetak atau dalam bentuk elektronik pada CD atau pemacu denyar USB pada hari diagnosis. Sebagai peraturan, pendapat bertulis dikeluarkan pada keesokan harinya..

Berapa kerap angiografi koronari dapat dilakukan? Oleh kerana keselamatan prosedur, prosedur tersebut dibenarkan untuk dilakukan sebanyak yang diperlukan. Pakar sering memilih kaedah diagnostik ini sebagai kaedah utama untuk memantau keadaan saluran darah..

Angiografi koronari berulang diresepkan untuk kambuh akut penyakit jantung, serta jika tidak ada kesan dari rawatan ubat.

Persiapan untuk prosedur

Prosedur tersebut memerlukan penyediaan pesakit dengan teliti. Pertama, doktor mesti menghantarnya menjalani beberapa ujian makmal untuk mengenal pasti kemungkinan kontraindikasi. Pesakit perlu melakukan elektrokardiogram 12 plumbum, dan juga menjalani ujian darah menyeluruh, yang merangkumi ujian berikut:

  • untuk kemungkinan reaksi alahan;
  • jangkitan laten dan HIV;
  • pembekuan;
  • untuk kreatinin;
  • untuk enzim hati;
  • mengenai biokimia.

Sekiranya keputusan diagnostik tidak menunjukkan kontraindikasi, pakar kardiologi harus memberi arahan dan menjelaskan nuansa utama untuk mempersiapkan prosedur. Sebilangan besar pesakit bimbang tentang banyak soalan mengenai bagaimana mempersiapkan angiografi koronari - di mana hendak mencukur, perhiasan apa yang harus dikeluarkan, apa yang harus dimakan. Persiapan untuk prosedur angiografi koronari jantung memerlukan pematuhan dengan peraturan berikut:

  • penangguhan penggunaan ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah;
  • penyusutan kawasan di mana arteri akan menusuk (pubis dan lipatan inguinal);
  • tidak termasuk pengambilan makanan pada hari prosedur, yang bermaksud bahawa angiografi koronari dilakukan pada waktu perut kosong;
  • menanggalkan semua perhiasan, perhiasan logam, cermin mata, kanta dan prostesis.

Kontraindikasi

Sekatan dan larangan angiografi koronari tidak boleh diabaikan kerana boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius atau bahkan kematian. Prosedur angiografi koronari maya dan angiografi dikontraindikasikan dalam kes berikut:

  • semasa kehamilan;
  • selepas strok;
  • dengan penyakit kelenjar tiroid;
  • dengan diabetes mellitus yang rumit;
  • dengan hipersensitiviti terhadap agen kontras;
  • dengan patologi buah pinggang dan hati yang teruk;
  • dengan kegagalan jantung yang ketara.

Doktor mengenal pasti beberapa keadaan di mana perlakuan angiografi koronari jantung harus dipersetujui dengan pakar khusus. Sebagai contoh, pesakit dengan ARVI dan semua gejala yang menyertainya - hidung berair, demam, boleh menangguhkan prosedur dan menangguhkannya selama seminggu. Menjalankan boleh dilakukan sekiranya berlaku kecemasan dengan penyakit relatif berikut:

  • hipertensi arteri, yang tidak dirawat dengan ubat-ubatan;
  • sedikit peningkatan suhu badan dengan latar belakang penyakit berjangkit dan virus;
  • endokarditis berjangkit;
  • penyakit sistemik organ dalaman;
  • aritmia ventrikel yang tidak stabil.

Risiko dan Komplikasi Berpotensi

Walaupun tahap tinggi angiografi koronari tidak berbahaya, prosedur ini tidak boleh disebut benar-benar selamat kerana kemungkinan komplikasi. Akibat yang tidak menyenangkan, sebagai peraturan, menimpa pesakit yang tidak mengikuti peraturan persiapan prosedur atau setuju untuk melakukan manipulasi walaupun terdapat kontraindikasi. Komplikasi selepas angiografi koronari juga dapat terjadi pada mereka yang tidak mengikuti cadangan mengenai pemulihan setelah prosedur. Ini adalah perkara berikut:

  • penginapan di hospital sepanjang hari;
  • sekatan dalam pengambilan makanan;
  • penghapusan aktiviti fizikal selama seminggu;
  • penolakan mandi sementara sehingga tusukan sembuh.

Menurut tinjauan pesakit, akibat yang paling biasa selepas angiografi koronari saluran jantung termasuk:

  1. Reaksi terhadap tusukan kapal dalam bentuk hematoma, edema, kemerahan selepas angiografi koronari.
  2. Kerosakan vaskular
  3. Manifestasi alahan. Mereka berlaku sekiranya bersentuhan dengan alergen yang berpotensi..

Oleh itu, komplikasi selepas angiografi koronari jantung sangat jarang berlaku. Sekiranya pesakit berisiko mengalami akibat yang tidak menyenangkan, doktor mungkin menawarkan alternatif - pilih kaedah diagnostik lain.

Menyimpulkan semua perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa angiografi koronari adalah cara inovatif untuk mendiagnosis keadaan saluran jantung. Pemeriksaan vaskular untuk kehadiran lesi (contohnya, stenosis saluran koronari atau penyempitannya) dan penyetempatannya memungkinkan untuk mengesan perkembangan penyakit jantung pada peringkat awal.

Hasil diagnostik bergantung pada banyak parameter - alat di mana angiografi koroner dilakukan, pematuhan terhadap peraturan untuk mempersiapkan dan menjalankan prosedur, serta keadaan pesakit semasa manipulasi. Setelah selesai, pesakit menerima pendapat dan gambar bertulis yang diperoleh semasa imbasan, dalam dua bentuk - bercetak dan elektronik.

Penyakit kardiovaskular adalah patologi yang sangat biasa bagi orang berusia lebih dari 40 tahun. Dan di antara penyakit ini, yang paling biasa dikaitkan dengan ketidaksempurnaan tempat tidur vaskular dan pemakanan otot jantung yang terhad..

Untuk menjelaskan penyebab penyakit jantung, terdapat banyak kaedah diagnostik. Salah satu ujian yang paling bermaklumat adalah angiografi koronari saluran jantung - apakah itu, adakah berbahaya untuk melakukannya, dan bagaimana pemeriksaannya?

maklumat am

Ini adalah manipulasi invasif yang digunakan untuk menentukan keadaan saluran yang membawa darah dan oksigen ke jantung. Mereka dipanggil koronari. Arteri koronari kiri dan kanan biasanya memberi khasiat otot dan menjaga kesihatan seluruh organ.

Dengan perkembangan kejadian yang tidak menguntungkan, arteri ini, kerana pelbagai sebab, sempit (stenosis) atau tersumbat (oklusi). Bekalan darah ke jantung sangat terhad atau di kawasan tertentu berhenti sama sekali, yang menyebabkan penyakit arteri koronari dan serangan jantung.

Untuk mengecualikan kecacatan tersebut atau, jika ada, tentukan tahapnya, angiografi koronari dilakukan.

Ini adalah pemeriksaan sinar-X pada lumen saluran koronari menggunakan angiograf dan agen kontras yang disuntikkan melalui kateter tepat di ruang depan arteri jantung. Tinjauan dijalankan dari sudut yang berbeza, yang membolehkan anda membuat gambaran yang paling terperinci mengenai keadaan objek tinjauan.

Petunjuk untuk prosedur

Angiografi koronari dilakukan secara rutin untuk:

  • pengesahan atau penolakan diagnosis penyakit jantung iskemia;
  • penjelasan diagnosis jika kaedah lain untuk menentukan penyakit tidak berkesan;
  • menentukan sifat dan cara menghilangkan kecacatan semasa operasi akan datang;
  • penyemakan keadaan organ sebagai persediaan untuk pembedahan jantung terbuka, misalnya, dengan kecacatan.

Dalam kes kecemasan, prosedur ini dilakukan dengan adanya tanda dan gejala pertama serangan jantung atau dalam keadaan pra-infark, yang memerlukan campur tangan segera untuk alasan kesihatan.
Pertimbangkan bagaimana mempersiapkan angiografi koronari jantung, serta bagaimana prosedur ini dilakukan.

Latihan

Sebelum pelantikan angiografi koronari, perlu menjalani beberapa siri pemeriksaan untuk mengecualikan atau mengesahkan adanya faktor yang tidak membenarkan menggunakan kaedah diagnostik ini..

  • ujian darah (umum, untuk gula, untuk hepatitis B dan C, bilirubin dan parameter hati lain, untuk HIV, untuk RW, untuk kumpulan dan faktor Rh);
  • urinalisis untuk kehadiran penyakit buah pinggang;
  • ECG 12-plumbum;
  • pemeriksaan dan kesimpulan pakar mengenai penyakit kronik yang ada.

Setelah masuk ke manipulasi, persiapan langsung dilakukan sebelum prosedur:

  • doktor membatalkan beberapa ubat terlebih dahulu, misalnya ubat yang mengurangkan pembekuan darah;
  • kecualikan pengambilan makanan pada hari diagnosis - untuk mengelakkan komplikasi dalam bentuk muntah, kajian dilakukan pada waktu perut kosong;
  • doktor mengumpulkan sejarah alahan, melakukan ujian dengan agen kontras.

Segera sebelum angiografi koronari, disarankan untuk mandi, mencukur rambut di pangkal paha, mengeluarkan perhiasan dari badan (anting-anting, cincin, tindikan), cermin mata, gigi palsu yang boleh ditanggalkan, lensa, gunakan tandas.

Bagaimana ia dilakukan

Pesakit berbaring di atas meja khas. Sensor jantung melekat di dadanya. Di kawasan di mana kateter dimasukkan, anestesia tempatan dan pembasmian kuman kulit dilakukan. Insisi mikro dibuat di urat di mana kateter dimasukkan.

Kateter disalurkan melalui kapal di bawah kawalan angiograf ke mulut arteri koronari. Sebagai alternatif, agen kontras disuntik ke dalam masing-masing, yang menunjukkan ruang dalam kapal ini. Penembakan dan penetapan dilakukan dari pelbagai posisi. Tapak stenosis atau oklusi ditentukan.

Semasa operasi, pesakit sedar, keadaannya dipantau dengan memerhatikan penampilan, degupan jantung dan tingkah laku lisannya.

Setelah pemantauan selesai, kateter dikeluarkan dari urat dengan teliti. Luka dijahit dengan teliti. Pesakit tetap di tempat tidur untuk beberapa waktu, dan doktor menulis kesimpulan. Ini menunjukkan ukuran jurang terkecil pada kapal, tahap penyempitan dan kaedah yang disyorkan untuk membetulkan keadaan - pembedahan stenting atau pintasan saluran jantung. Sekiranya tidak ada kawasan yang bermasalah, penerangan umum mengenai arteri koronari diberikan.

Bagaimana angiografi koronari pesakit luar saluran jantung, video

Syarat

Selalunya, angiografi koronari dilakukan di rumah sakit sebagai sebahagian daripada pemeriksaan rutin untuk penyakit arteri koronari. Dalam kes ini, semua ujian dilakukan di sini, beberapa hari sebelum campur tangan..

Adalah mungkin untuk menjalankan diagnostik dan berdasarkan pesakit luar. Tetapi pesakit mesti menjalani semua pemeriksaan secara bebas mengikut senarai, mendapatkan kesimpulan ahli kardiologi mengenai kemungkinan angiografi koronari dan rujukan kepadanya yang menunjukkan tujuan kajian.

Secara rawat jalan, penyisipan kateter untuk angiografi koronari paling sering dilakukan melalui urat pergelangan tangan dan di lengan - dalam tempoh selepas operasi, beban di atasnya, berbeza dengan pencerobohan melalui kapal femoral, dapat diminimumkan untuk mengelakkan pendarahan berbahaya.

Kontraindikasi

Sebilangan keadaan tidak membenarkan penggunaan kaedah diagnostik ini, oleh itu mereka menggunakan kaedah alternatif. Pemeriksaan awal dapat menunjukkan syarat-syarat berikut:

  • hipertensi arteri yang tidak terkawal - campur tangan boleh menimbulkan tekanan, akibatnya, krisis hipertensi adalah mungkin;
  • keadaan selepas strok - kegembiraan boleh menyebabkan serangan penyakit berulang;
  • pendarahan dalaman di mana-mana organ - dengan pencerobohan, kehilangan darah dapat meningkat;
  • penyakit berjangkit - virus boleh menyumbang kepada pembentukan trombus di lokasi sayatan, serta pengelupasan kawasan di dinding saluran darah;
  • diabetes mellitus pada tahap dekompensasi adalah keadaan kerosakan buah pinggang yang signifikan, gula darah tinggi, kemungkinan serangan jantung;
  • demam dari mana-mana asal - tekanan darah tinggi dan berdebar-debar jantung boleh menyebabkan masalah jantung semasa dan selepas prosedur;
  • penyakit buah pinggang yang teruk - agen kontras boleh menyebabkan kerosakan organ atau memburukkan lagi penyakit;
  • intoleransi terhadap medium kontras - menjelang diagnosis, ujian dijalankan;
  • peningkatan atau penurunan pembekuan darah - boleh menyebabkan trombosis atau kehilangan darah.

Dengan persiapan awal, semua keadaan ini dikenal pasti, dan rawatan ditetapkan untuk mengimbanginya. Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk prosedur tersebut. Setelah penstabilan dicapai, prosedur dapat dijalankan dalam keadaan pegun..

Risiko, komplikasi dan akibatnya

Angiografi koronari, seperti pencerobohan apa pun, boleh memberi kesan sampingan yang disebabkan oleh tindak balas badan yang tidak betul terhadap campur tangan dan tekanan pesakit. Jarang, tetapi peristiwa berikut berlaku:

  • pendarahan di pintu pentadbiran;
  • aritmia;
  • alahan;
  • detasmen lapisan dalaman arteri;
  • perkembangan infark miokard.

Pemeriksaan pra-prosedur dirancang untuk mengelakkan keadaan ini, tetapi kadang-kadang ia berlaku. Doktor yang mengambil bahagian dalam pemeriksaan mengatasi keadaan, prosedur berhenti pada tanda-tanda pertama yang tidak menguntungkan, pesakit dibawa keluar dari keadaan berbahaya dan dipindahkan ke hospital untuk pemerhatian.

Cadangan selepas pelaksanaan

Menurut kesimpulan doktor yang menjalankan kajian, pakar kardiologi menentukan cara merawat pesakit. Sekiranya ditunjukkan, masa penempatan stent ditetapkan (dengan cara yang sama seperti angiografi koronari - menggunakan kateter).

Kadang-kadang prosedur ini dilakukan tepat semasa diagnosis, jika ada persetujuan sebelumnya dari pesakit. Pakar kardiologi juga boleh menetapkan rawatan pesakit luar atau cantuman bypass arteri koronari.

Kos diagnostik

Sekiranya anda mempunyai polisi insurans perubatan wajib, angiografi koronari dilakukan secara percuma mengikut petunjuk Tetapi peralatan di kebanyakan hospital tidak membenarkan meliputi semua orang dengan kaedah diagnostik ini dalam masa yang singkat. Biasanya barisan berlangsung selama berbulan-bulan, kerana kuota tinjauan terhad disediakan. Adalah mungkin untuk mengambil kajian ini secara komersial.

Kos di Rusia adalah pelbagai - dari 10 hingga 45 ribu rubel. Di luar negara, campur tangan ini juga tidak selalu dilindungi oleh insurans dan juga tidak murah - dari 300 dolar hingga 2500 euro.

Angiografi koronari termasuk dalam senarai prosedur diagnostik wajib untuk menentukan tahap kerosakan pada saluran jantung. Prosedur ini telah disusun dan diseragamkan untuk masa yang lama - ini berfungsi sebagai jaminan keselamatan pesakit.

Tahap kardiologi di negara ini memungkinkan untuk mengenal pasti patologi pada peringkat awal dan mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya atau mencegah perkembangannya.

Penyakit jantung adalah ancaman serius terhadap kesihatan dan kehidupan manusia. Hari ini terdapat sebilangan besar kaedah diagnostik yang berbeza yang memungkinkan untuk menjelaskan gambaran klinikal dan mengklasifikasikan penyakit organ utama pada peringkat awal perkembangan..

Angiografi koronari jantung adalah salah satu kaedah tersebut. Sistem kardiovaskular manusia terdedah kepada sebilangan besar pengaruh negatif, yang disebabkan oleh beban emosi berterusan, makanan ringan dan faktor lain.

Jadi, apa itu - angiografi koronari jantung, dan mengapa ia dilakukan?

Intipati teknik

Telah diketahui bahawa kerja organ utama bergantung sepenuhnya kepada bekalan darah ke miokardium, dan oleh itu pada saluran. Arteri inilah yang memberikan semua nutrien ke jantung, yang paling penting adalah oksigen. Dan aktiviti organ utama mempengaruhi semua bahagian tubuh yang lain, oleh itu, jika kegagalan berlaku di sana, maka pelanggaran juga akan diperhatikan di kawasan terpencil.

Apabila lumen kapal tersumbat dengan plak kolesterol atau trombus yang terlepas, penghantaran nutrien ke jantung ditangguhkan. Hasil gangguan tersebut boleh menjadi hipoksia tisu, diikuti dengan perubahan nekrotiknya..

Proses ini menyebabkan perkembangan kerosakan iskemia, serta infark miokard. Biasanya, cukup untuk membuat pemeriksaan ultrasound pada organ atau elektrokardiogram yang menunjukkan degupan jantung kepada pesakit, kerana gambaran klinikal menjadi jelas.

Tetapi teknik seperti itu tidak selalu memungkinkan untuk menentukan secara tepat sifat proses patologi yang berlaku di kawasan masalah..

Apa komplikasi yang boleh menyebabkan diagnosis sedemikian?

Kaedah tinjauan ini sangat penting. Ia dilakukan dengan memasukkan bahan radiopaque ke dalam sistem peredaran organ utama.

Seterusnya, pesakit diberi sinar-X, gambar-gambar yang menunjukkan patensi arteri.

Angiografi koronari membantu mengenal pasti bagaimana gangguan peredaran darah di kawasan jantung, dan untuk mengetahui penyebab penyakit ini.

Setelah menjalankan pemeriksaan ini, doktor memutuskan taktik terapi lebih lanjut atau perlunya pembedahan..

Varieti tinjauan sedemikian:

  1. Angiografi koronari CT adalah kaedah non-invasif di mana keadaan saluran koronari diperiksa. Teknik ini dianggap moden dan tidak memerlukan suntikan agen kontras ke arteri. Tomografi yang dikira digunakan untuk melakukan, semasa diagnostik, penyegerakan elektrokardiografi digunakan. Hasilnya selalu sangat tepat.
  2. Pemeriksaan intravaskular memerlukan pemeriksaan arteri ultrasound. Oleh kerana tidak selalu dapat menilai keadaan saluran darah menggunakan kaedah ini, sangat jarang digunakan..
  3. Angiografi koronari MRI hanya digunakan untuk tujuan penyelidikan di pusat saintifik. Hospital tidak mempunyai peralatan seperti itu, kerana pengembangan kaedah ini belum dapat menilai keadaan arteri dengan tepat.
  4. Angiografi koronari dengan kateterisasi. Doktor memanggil kaedah diagnosis selektif ini sebagai intervensi. Hari ini kaedah ini agak biasa dan sering digunakan untuk menilai dasar kapal koronari..

Walaupun terdapat beberapa jenis diagnostik seperti itu, doktor sering menggunakan teknik invasif, kerana ia tersedia di hampir setiap klinik, dan harganya rendah berbanding yang lain..

Bila hendak dijalankan?

Petunjuk untuk penyelidikan:

  1. Ketidakupayaan untuk menjadikan pesakit sebagai elektrokardiogram atau diagnostik ultrasound menggunakan beban.
  2. Infark miokard, yang berlaku dalam bentuk akut, pada beberapa pesakit yang memerlukan stenting, seperti yang dikatakan oleh doktor.
  3. Angina Prinzmetal.
  4. Kemungkinan tinggi kematian mendadak kerana penyakit jantung.
  5. Diresepkan kepada pesakit yang perlu menjalani pembedahan pada injap organ.
  6. Angina pectoris, yang berlaku bersama dengan manifestasi iskemia, semasa latihan fizikal seseorang.
  7. Infarksi miokardium, selepas itu aritmia jantung yang fatal seperti fibrilasi ventrikel atau blok AV lengkap, serta kematian klinikal.
  8. Berulang selepas serangan jantung atau angina.
  9. Penjelasan mengenai jenis penyakit apabila kaedah lain belum menunjukkan gambaran klinikal.
  10. Edema tisu paru-paru.
  11. Kegagalan jantung dalam apa jua kursus.

Kadang-kadang doktor memutuskan untuk melakukan pembedahan pada organ utama selepas angiografi koronari. Soalan penting pesakit mengenai prosedur ini adalah kos diagnostik. Kos peperiksaan di institusi yang berbeza mungkin berbeza, tetapi tidak boleh dikatakan bahawa seseorang harus membayar sejumlah besar untuk acara seperti itu..

Apabila anda tidak dapat melaksanakannya

Oleh kerana prosedur ini invasif, ada risiko yang menunjukkan akibat dari angiografi koronari jantung.

Untuk mengelakkan reaksi negatif berbahaya tubuh pesakit, diagnosis dilakukan hanya setelah menilai setiap keadaan tertentu. Terdapat kontraindikasi untuk menggunakan teknik tinjauan seperti itu..

Sekiranya seseorang mempunyai sekurang-kurangnya satu daripadanya, maka doktor yang hadir akan melarang campur tangan sedemikian untuk pesakitnya..

Bilakah berhenti menggunakan angiografi koronari:

  • Penyakit berjangkit akut.
  • Hemoglobin yang sangat rendah dalam darah pesakit.
  • Pelanggaran ciri pembekuan darah yang boleh menyebabkan pendarahan yang teruk.
  • Patologi organ dalaman lain, kursus kronik atau akut.
  • Pukulan dari sebarang jenis.

Doktor sendiri menentukan kehadiran atau ketiadaan kontraindikasi pada pesakitnya. Semua janji dibuat secara individu. Sebilangan orang alah kepada bahan yang dimasukkan ke dalam badan untuk membezakan saluran darah. Dalam keadaan ini, doktor akan melarang angiografi koronari..

Latihan

Sebelum memulakan prosedur, doktor mesti memastikan bahawa semua langkah persediaan telah dilakukan dengan betul. Beberapa saat sebelum diagnosis yang ditetapkan, pesakit diberitahu tentang tindakan yang diperlukan untuk pemeriksaan normal dan memperoleh hasil yang dapat dipercayai.

  1. Sebelum prosedur, anda tidak boleh makan 8-10 jam sebelum prosedur, jika tidak, muntah boleh terbuka semasa kejadian.
  2. Rejim minum sangat penting, jadi anda perlu mengikuti cadangan mengenai peraturan penggunaan air ini. Dilarang minum dalam jumlah kecil hanya 2-3 jam sebelum permulaan diagnosis. Ini diperlukan untuk menstabilkan aktiviti buah pinggang, yang mesti dengan cepat mengeluarkan agen kontras dari badan..
  3. Beberapa hari sebelum kajian, anda perlu lulus ujian, yang mesti diberikan kepada doktor yang menjalankan acara tersebut.

Kita tidak boleh melupakan keadaan emosi, pesakit perlu tenang sehingga semua proses badan berlaku dalam keadaan normal dan tidak dapat mempengaruhi keputusan peperiksaan.

Ujian apa yang diperlukan:

  • Analisis air kencing umum (OAM).
  • Ujian darah umum, dengan penyahkodan terperinci tahap platelet, serta indeks prothrombin.
  • Ujian pembekuan darah.
  • Ujian darah biokimia (BAC).
  • Ujian pengesahan bahawa pesakit tidak mengalami sifilis, HIV, hepatitis B atau C.
  • Diagnostik ultrabunyi organ utama.
  • Elektrokardiogram.
  • Ekokardiografi.

Kadang kala angiografi koronari perlu dilakukan dengan segera, terutamanya dalam kes infark miokard. Dalam keadaan ini, doktor akan melakukan semua penyelidikan dengan segera.

Bagaimana peperiksaan

Sekiranya seseorang takut bahawa prosedur ini menyakitkan, maka tidak perlu risau, diagnosis dilakukan di bawah anestesia. Apabila keadaan emosi menjadi sangat tegang, maka ubat penenang boleh diambil sebelum kejadian, ia tidak akan membahayakan dan tidak akan mempengaruhi keputusan ujian..

Pesakit diletakkan di sofa, selepas itu doktor menebuk arteri yang terletak di lengan, paha atau kaki. Tiub plastik pertama kali dipasang di tempat ini, yang membantu memperkenalkan instrumen lain tanpa halangan..

Tiub ini dipanggil pintu pagar. Selepas tindakan ini, doktor memasukkan kateter di mana agen kontras memasuki arteri.

Seluruh proses dikendalikan oleh pakar bedah yang melakukan sinar-X sepanjang keseluruhan diagnosis dari sudut yang berbeza.

Tempat suntikan bahan khas diubah, untuk ini, kateter dipasang secara bergantian: di sebelah kanan dan kemudian di arteri koronari kiri. Setelah tiub plastik dikeluarkan, tempat di mana ia dilumasi dengan larutan disinfektan dan pembalut digunakan, kadang-kadang jahitan diperlukan.

Tahap pemeriksaan seterusnya adalah penyahkodan data yang diperoleh, yang dilakukan oleh doktor. Menurut hasil prosedur, tahap vasokonstriksi dinilai, kehadiran pelbagai penyumbatan di dalamnya. Semua kebimbangan pesakit tentang bagaimana angiografi koronari dilakukan harus dihilangkan oleh doktor, kerana komplikasi setelahnya sangat jarang terjadi.

Akibat berbahaya

Sebarang diagnosis invasif boleh menyebabkan komplikasi, terutama ketika datang ke jantung dan saluran darah di sekitar organ ini. Banyak bergantung pada pengalaman pakar, tetapi tidak semuanya.

Sangat jarang untuk membicarakan akibat buruk yang timbul setelah campur tangan seperti itu, tetapi ia berlaku. Sekiranya kita mengkaji data statistik, maka kita berbicara tentang 1% per 100,000 kes kajian tersebut, yang berakhir dengan hasil pesakit yang menyedihkan dan membawa maut.

Untuk mengurangkan kemungkinan komplikasi, perlu menjalani angiografi koronari hanya jika perlu, dan pastikan untuk diresepkan oleh doktor yang merawat.

Apa akibat serius:

  1. Berdarah.
  2. Jantung atau kapal pecah.
  3. Manifestasi alahan.
  4. Pelanggaran irama organ.
  5. Strok atau serangan jantung kerana pemisahan bekuan darah dari dinding vaskular.
  6. Serangan jantung.

Komplikasi serius hanya berlaku dalam kes-kes yang jarang berlaku, tetapi akibat tempatan diperhatikan lebih kerap. Biasanya seseorang mengalami proses patologi yang muncul di tempat tusukan. Ini boleh menjadi trombosis, pembentukan hematoma, lesi arteri traumatik. Sekiranya jangkitan masuk ke luka, maka reaksi keradangan pada pengenalan ini sangat mungkin.

Hanya sedikit orang yang mengetahui tentang pemeriksaan jantung dengan angiografi koronari, tetapi terdapat maklumat mengenai bagaimana menjalankannya. Setelah mempelajari semua aspek diagnosis seperti itu, anda boleh mengikuti prosedur ini tanpa rasa takut. Dengan pertolongan seperti itu, doktor berjaya mengesan penyakit serius, dan jika rawatan dimulakan tepat pada waktunya, maka prognosis biasanya baik..

Walaupun dengan hasil yang buruk, menunjukkan penyakit yang tidak dapat disembuhkan, selalu ada peluang untuk memperbaiki keadaan pesakit setelah operasi organ. Perubatan moden mampu menghilangkan hampir semua kecacatan dan patologi yang mengganggu aktiviti normal jantung. Anda tidak boleh menghentikan angiografi koronari jika doktor menegaskannya.

Mungkin ini adalah satu-satunya kaedah diagnostik yang dapat menunjukkan di mana punca masalahnya terletak..

Akibat angiografi koronari jantung

Menurut statistik, penyakit sistem kardiovaskular menduduki kedudukan utama penyebab kematian di dunia. Penyakit seperti ini terutama mempengaruhi wakil-wakil penduduk yang bekerja, yang berkaitan dengan beban badan yang berterusan dan tekanan kronik.

Prosedur yang agak muda yang disebut angiografi koronari saluran jantung memungkinkan untuk mengesan "tunas" patologi jantung dalam masa. Tetapi sebelum menggunakan pertolongannya, anda harus mengkaji dengan teliti akibat angiografi koronari. Pengetahuan ini akan membolehkan anda meminimumkan kemungkinan hasil yang buruk..

Faktor-faktor risiko

Apa itu angiografi koronari dan apa akibatnya angiografi koronari saluran jantung? Ini, pertama sekali, prosedur invasif yang membolehkan anda menilai keadaan saluran darah jantung dengan memperkenalkan agen kontras khas ke dalam badan yang mengotorkan arteri dengan warna khas pada masa pemeriksaan. Ketika datang ke "penembusan" melalui membran pelindung seseorang (dalam kes ini, melalui kulit), satu peraturan pendek tetapi penting harus disebutkan: "campur tangan semacam itu selalu dikaitkan dengan risiko, baik yang tidak penting untuk kesihatan dan menimbulkan potensi bahaya bagi kehidupan.".

Dalam beberapa kes, kemungkinan komplikasi meningkat dengan ketara. Kumpulan faktor risiko khas menggabungkan penyakit seperti:

  • reaksi alahan terhadap kontras yang disuntik;
  • keadaan serius yang berkaitan dengan jiwa atau somatik;
  • kehamilan;
  • fibrilasi atrium (gangguan degupan jantung dengan penguncupan dan pengujaan atria yang kerap);
  • hipokalemia;
  • extrasystole yang kerap;
  • kegagalan buah pinggang dan jantung;
  • demam;
  • hemofilia, anemia dan bentuk gangguan pembekuan darah yang lain;
  • keracunan dengan glikosida jantung khas;
  • usia lanjut pesakit;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • diabetes mellitus dan strok;
  • penurunan atau berat badan berlebihan;
  • penyakit paru-paru yang teruk, seperti kekurangan paru-paru;
  • penyakit jantung;
  • kalsifikasi saluran koronari (pemendapan garam kalsium di cusps injap dan berhampiran dinding arteri).

Sekiranya pesakit yang berisiko perlu menjalani koronografi dengan segera, maka prosedur tersebut dilakukan di bawah pengawasan pasukan doktor. Dalam satu hari selepas diagnosis, indikator kawalan khas ECG (elektrokardiogram) dan hemodinamik (aliran darah melalui saluran) dilakukan.

Sekiranya terdapat campur tangan kecemasan, perlu memberi maklumat kepada doktor mengenai reaksi alahan dan kemungkinan penyakit bersamaan.

Perlu diperhatikan bahawa kemungkinan komplikasi adalah sekitar 0.05–0.2%. Hasil maut berlaku dalam kurang daripada 0.08% kes.

Senarai kemungkinan komplikasi

Untuk mempersiapkan mental untuk angiografi koronari dan menilai tahap risiko, perlu membiasakan diri dengan komplikasi yang paling biasa menurut statistik perubatan..

Nefropati

Kadang-kadang penurunan tekanan darah semasa diagnosis atau komponen tertentu dari agen kontras memprovokasi kerosakan buah pinggang, yang dalam kebanyakan kes hilang setelah sekitar 1-1,5 minggu. Jarang terdapat kegagalan akut yang memerlukan hemodialisis - pemurnian darah di luar ginjal.

Jangkitan

Di kawasan tusukan arteri selepas angiografi koronari, muncul sedikit kemerahan, sesuai dengan pelepasan dari luka yang dihasilkan, dan dalam beberapa kes, suhu badan meningkat. Jangkitan ini berlaku pada kurang dari 1,0% pesakit. Untuk profilaksis selepas campur tangan perubatan, perlu mengelakkan air di tempat tusukan selama 2-3 hari.

Jangkitan juga boleh disebabkan oleh penggunaan instrumen yang tidak steril oleh doktor, ada baiknya anda membiasakan diri dengan pakar terlebih dahulu dan memastikan kecekapan dan ketelitian mereka

Kegagalan pernafasan

Tidak seperti kebanyakan komplikasi angiografi koronari yang lain, kegagalan pernafasan boleh berlaku kerana beberapa sebab yang berlainan, mulai dari reaksi alergi hingga edema paru..

Tindak balas alahan

Alergi disebabkan oleh pengawet pada agen kontras. Lebih-lebih lagi, pada sesetengah orang, reaksi ini akan dinyatakan dalam bentuk ruam kulit, sementara yang lain akan dalam bentuk kejutan anafilaksis. Untuk mengelakkan akibat seperti itu, anda harus memberi amaran kepada doktor terlebih dahulu mengenai alahan terhadap sebarang ubat dan makanan, terutamanya makanan laut..

Pembedahan arteri

Fenomena yang jarang berlaku dikaitkan dengan penembusan darah ke kawasan yang terletak di antara cangkang dinding kapal. Sekiranya tidak dielakkan, pembedahan akan mengakibatkan penyumbatan aliran darah, yang berpotensi mengancam nyawa pesakit..

Kerosakan vaskular tempatan

Angiografi - apa itu?

Jenis akibat ini dianggap paling biasa. Ini dinyatakan dalam bentuk pendarahan besar dari tempat tusukan, kerana prosedur ini dilakukan di rongga arteri, di mana tekanan darah yang relatif tinggi diperhatikan. Menghentikan darah dari kapal besar seperti itu agak sukar, terutamanya jika tusukan dimasukkan ke dalam arteri inguinal..

Pukulan

Dalam keadaan ini, kita bercakap mengenai pendarahan serebrum yang disebabkan oleh pertindihan saluran darah oleh zarah udara atau gumpalan darah. Biasanya dilihat pada pesakit dengan tekanan darah tinggi, diabetes, dan kegagalan buah pinggang.

Hematoma

Hematoma terbentuk apabila darah mengalir dari arteri femoral ke kawasan anterior paha. Sebilangan besar lesi tidak membahayakan pesakit, tetapi lesi besar yang berkaitan dengan kehilangan darah yang teruk kadang-kadang memerlukan transfusi.

Cara mengelakkan komplikasi?

Sebagai permulaan, anda perlu memilih pakar yang akan menjalani prosedur invasif. Perlu meneliti maklumat mengenai tahap kecekapan dan kemahiran mereka. Ini mungkin titik persiapan yang paling penting..

Pada masa komunikasi dengan doktor yang bertanggungjawab untuk prosedur, anda harus memastikan kecekapannya: dia mesti melakukan sekurang-kurangnya 100 kajian sedemikian setiap tahun

Juga, beberapa hari sebelum angiografi koronari, dilarang sama sekali mengambil ubat tanpa persetujuan yang sesuai dengan doktor yang merawat..

Untuk mengelakkan jangkitan di kawasan kateterisasi, disarankan untuk mencabut bulu di kawasan lengan bawah atau pangkal paha (bergantung pada laman web yang dipilih oleh pakar) dengan pencukur elektrik. Penggunaannya akan mengelakkan kerosakan pada permukaan lapisan epitelium..

Sebaiknya mandi sehari sebelum prosedur diagnostik. Selepas jam 00:00, tepat sebelum koronografi, makanan dan minuman tidak boleh dimakan. Hanya pendekatan yang munasabah untuk diagnosis yang akan datang yang akan mengurangkan kemungkinan kesan sampingan berbahaya..

Mengapa dan siapa yang memerlukan angiografi koronari saluran jantung

Angiografi koronari adalah pengenalan zat radiopaque ke dalam saluran jantung koronari untuk menentukan patensi mereka.

Imej rangkaian vaskular diperoleh pada sinar-X dan berfungsi sebagai panduan untuk memilih kaedah untuk rawatan penyakit arteri koronari lebih lanjut.

Ini adalah salah satu cara yang paling boleh dipercayai untuk menentukan penyetempatan penyempitan, keparahan dan kelazimannya untuk cantuman atau penyimpangan pintasan arteri koronari..

Petunjuk untuk angiografi koronari jantung

Tujuan kajian mengenai keadaan katil vaskular mungkin untuk petunjuk kecemasan. Ini termasuk ketidakstabilan tajam keadaan pesakit dengan angina pectoris atau selepas campur tangan pembedahan pada jantung. Tanda-tanda kemerosotan seperti peningkatan kesakitan, perubahan patologi dalam ECG, peningkatan kepekatan troponin, ALT dan AST dalam darah.

Angiografi koronari yang dirancang dilakukan dalam kes seperti:

  • Penyakit jantung iskemik, disahkan oleh ECG, ujian senaman, sekiranya tidak ada tindak balas terhadap rawatan ubat.
  • Sebelum pembedahan jantung pada pesakit berusia lebih dari 35 tahun.
  • Angina awal selepas serangan jantung.
  • Kehadiran tanda-tanda klinikal iskemia pada orang dengan peningkatan risiko pekerjaan.
  • Selepas pembedahan pada jantung atau kapal besar.

Dianjurkan untuk menjalani pemeriksaan sedemikian jika terjadi kesulitan dalam membuat diagnosis - percanggahan antara keluhan pesakit dan data metode penyelidikan tambahan.

Kontraindikasi terhadap angiografi jantung koronari

Sekiranya terdapat patologi jantung dan bukan jantung yang teruk, kajian ini tidak dijalankan, kerana terdapat peningkatan risiko komplikasi.

Kajian ini tidak ditunjukkan kepada pesakit dengan:

  • kegagalan fungsi ginjal dengan tahap kreatinin lebih daripada 150 mmol / l;
  • kegagalan jantung yang teruk;
  • diabetes mellitus dekompensasi;
  • jenis aritmia yang kompleks;
  • hipertensi arteri malignan;
  • tempoh akut serangan jantung atau strok (kurang dari seminggu dari tarikh permulaan);
  • endarteritis, endokarditis;
  • reaksi alahan (kontraindikasi relatif).

Persiapan untuk angiografi koronari jantung

Tahap persiapan sebelum prosedur termasuk mengambil anamnesis untuk menjelaskan keparahan penyakit jantung iskemia (keadaan untuk permulaan kejang, serangan jantung). Juga, adanya alahan, diabetes, darah tinggi, luka ulseratif pada perut atau usus, gangguan hemodinamik, penyakit vaskular, pendarahan rahim.

Pesakit perlu menjalani jenis pemeriksaan berikut:

  • ECG, jika perlu - pemantauan harian;
  • x-Ray dada;
  • ekokardiografi;
  • dopplerografi ultrasound arteri subclavian dan femoral;
  • ujian darah untuk HIV, hepatitis, sifilis;
  • koagulogram, elektrolit, kreatinin, AST dan ALT, tahap glisemik.

Sekiranya anda terdedah kepada reaksi alahan, ujian kulit awal untuk bahan radiopaque diperlukan.

Bagaimana angiografi koronari jantung dilakukan?

Angiografi koronari merujuk kepada intervensi diagnostik pembedahan, jadi hanya boleh dilakukan di jabatan di mana terdapat pakar yang mahir dalam teknik intravaskular dan peralatan angiografi. Di bilik operasi semasa prosedur ini, para resusitasi berada untuk memberi bantuan kecemasan sekiranya berlaku komplikasi.

Tahap pertama angiografi koronari mungkin berbeza bergantung pada teknik yang dipilih:

  • Menurut Judkins, dua kateter arteri koronari yang terpisah dimasukkan melalui arteri femoral..
  • Kaedah Sones menggunakan satu kateter, arteri koronari kanan dan kiri dilalui secara berurutan, tapak suntikan adalah arteri brakial.

Semua peringkat seterusnya adalah serupa, tanpa mengira jenis penyelidikan yang digunakan. Kateter dimasukkan ke dalam arteri koronari, heparin pertama melaluinya, dan kemudian kontras (Visipak, Omnipak, Ultravist atau lain-lain). Untuk arteri koronari kiri, sinar-X mestilah dalam lima unjuran, untuk kanan - dalam dua. Pada masa yang sama, keadaan ventrikel jantung dianalisis.

Semasa angiografi, tekanan dan bacaan ECG sentiasa dipantau. Sesuai dengan pesakit, lumen kapal yang menyempit dapat diperluas dengan belon atau stent dapat dipasang. Setelah selesai prosedur, kateter dikeluarkan, pembalut tekanan dikenakan ke tempat tusukan.

Sebagai kesimpulan, nyatakan maklumat berikut:

  • Jenis bekalan darah yang utama - kanan, kiri, seragam.
  • Keadaan lapisan otot jantung, yang dibekalkan dengan saluran yang menyempit.
  • Kehadiran cagaran dan ciri-cirinya.

Untuk maklumat mengenai bagaimana angiografi koronari jantung dilakukan, lihat video ini:

Berapa lamakah kajian ini berlangsung?

Angiografi koronari dilakukan di bawah anestesia tempatan, jadi tidak diperlukan persiapan pra operasi. Hanya ubat penenang yang boleh digunakan.

Selepas anestesia di tempat tusukan dan penyisipan kateter, prosedur itu sendiri bermula, yang memakan masa 20 hingga 30 minit. Jumlah masa yang dihabiskan di bilik operasi adalah sekitar satu jam.

Ini dengan syarat tidak ada stenting yang akan dilakukan.

Cadangan dalam tempoh pemulihan selepas prosedur

Pesakit boleh tinggal di hospital setelah melakukan angiografi dari 5 hingga 24 jam. Dalam tempoh ini, rehat di tempat tidur adalah disyorkan, anda boleh minum air dan jus buah. Sekiranya degupan jantung stabil, maka pesakit akan keluar.

Di rumah, sekurang-kurangnya seminggu, anda perlu mengikuti rejimen yang lembut, tidak termasuk aktiviti fizikal, pengambilan alkohol dan merokok. Selama 2 - 3 hari, anda tidak perlu mandi; tempat tusukan harus tetap kering semasa mandi. Kereta boleh dipandu dalam 3 - 5 hari.

Keperluan mendesak untuk berjumpa doktor dengan gejala berikut:

  • pendarahan dari tempat tusukan arteri;
  • sakit, bengkak dan kemerahan kulit;
  • terdapat pengerasan berhampiran zon kateterisasi;
  • suhu badan telah meningkat;
  • kulit berubah warna, dan anggota badan yang digunakan untuk memandu kateter menjadi kebas dan terasa sejuk atau panas apabila disentuh;
  • mengalami kelemahan yang berlebihan, sakit dada dan sesak nafas.

Kemungkinan akibat negatif dari angiografi koronari jantung

Komplikasi yang paling biasa adalah pendarahan dari tempat tusukan arteri. Secara umum, angiografi koronari adalah prosedur yang tidak berbahaya..

Kurang daripada satu peratus pesakit mengalami aritmia dalam bentuk fibrilasi ventrikel, kerosakan pada dinding vaskular, dan infark miokard. Sebagai peraturan, ini disebabkan oleh manifestasi angina pectoris yang teruk. Kemungkinan intoleransi terhadap agen kontras, penyumbatan kapal oleh trombus.

Kos Penyelidikan Jantung

Anggaran kos prosedur adalah antara 10 - 19 ribu rubel, selalunya ia bergantung pada teknik yang digunakan oleh klinik, serta ketersediaan peralatan berketepatan tinggi.

Sekiranya semasa angiografi koroner dibuat keputusan (bersama-sama dengan pesakit) untuk stent kapal, pembayaran tambahan akan dibuat untuk barang habis pakai dan perawatan pembedahan tambahan. Di luar negara, kos pemeriksaan menggunakan kapal koronari yang berbeza antara 7 hingga 15 ribu dolar.

Soalan sebenar pesakit

Pesakit biasanya mempunyai banyak soalan sebelum prosedur. Yang paling biasa adalah:

Adakah mungkin melakukan pembedahan pintasan tanpa angiografi koronari?

Penilaian awal tahap kerosakan pada arteri dan tempat gangguan bekalan darah hanya dapat ditentukan dengan tepat dengan angiografi koronari, oleh itu disyorkan untuk menjalani semua pesakit sebelum operasi pada saluran jantung.

Saya menghidap diabetes jenis 1. Adakah mungkin menjalani angiografi koronari?

Diabetes mellitus bukanlah suatu kontraindikasi. Tetapi sebelum prosedur ditetapkan, anda perlu mendapatkan pendapat ahli endokrinologi, menjalani ujian darah untuk gula dan tahap hemoglobin glikasi. Dos insulin harus disesuaikan agar glisemia hampir normal.

Berapa kerap angiografi koronari dapat dilakukan?

Kaedah diagnostik ini tidak berbahaya, oleh itu ia boleh dilakukan sekerap yang diperlukan untuk memantau saluran koronari jantung. Pemeriksaan semula boleh diresepkan sekiranya berlaku peningkatan kesakitan di jantung, keberkesanan terapi ubat yang rendah, perubahan ECG atau ujian darah biokimia.

Adakah mungkin menjalani angiografi koronari tanpa rujukan doktor?

Petunjuk untuk diagnostik saluran koronari adalah, pertama sekali, penyakit jantung iskemia.

Sekiranya mempunyai simptom khas dan keadaan pesakit dinilai memuaskan, serangan angina hanya berlaku dengan latihan fizikal yang tinggi, dan operasi tidak dirancang dalam waktu terdekat, maka tidak perlu dilakukan diagnosis seperti itu.

Untuk akhirnya menentukan sama ada corornarography ditunjukkan, adalah mustahak untuk menganalisis semua dokumentasi perubatan yang ada. Ini hanya boleh dilakukan secara profesional oleh pakar kardiologi..

Oleh itu, pemeriksaan angiografi koronari saluran darah adalah "standard emas" dalam diagnosis iskemia miokard dan perancangan penempatan stent atau shunt..

Kaedah ini termasuk dalam jenis pemeriksaan yang agak selamat, oleh itu ia boleh disyorkan untuk hampir semua pesakit dengan penyakit arteri koronari, kecuali mereka yang mempunyai penyakit bersamaan atau patologi jantung yang kompleks.

Angiografi koronari kapal: apakah itu dan bagaimana ia dilakukan

Statistik di seluruh dunia mengatakan bahawa penyakit jantung adalah yang pertama di antara semua penyakit. Untuk pencegahan penyakit jantung dan untuk menentukan taktik rawatan, angiografi vaskular sering diresepkan kepada pesakit.

Angiografi koronari - apa itu? Ini adalah kajian mengenai saluran koronari jantung menggunakan agen kontras dan sinar-X, atau tanpa mereka menggunakan peralatan moden. Disingkat KAG.

Prosedur ini dapat dilakukan secara rutin selama pemeriksaan pencegahan, atau dengan segera untuk mengetahui keadaan pembuluh darah koroner jika ada kecurigaan, atau tanda-tanda pertama serangan jantung dalam 5 hingga 12 jam pertama.

Apa itu angiografi koronari vaskular

Kajian mengenai saluran koronari yang memberi makan tisu otot jantung dan memastikan fungsi normal sangat penting untuk mengenal pasti perubahan patologi dan rawatan tepat pada masanya..

Angiografi koronari kapal adalah jenis pemeriksaan maklumat secara visual yang membolehkan anda mengenal pasti penyebab pelanggaran keadaan kapal koronari dengan tepat. Kajian ini hanya dilakukan di institusi perubatan oleh pakar kardiologi mengikut petunjuk:

  • penyakit jantung koronari;
  • peringkat persediaan sebelum operasi, stenting, cantuman pintasan;
  • kesakitan teruk yang berterusan di belakang sternum;
  • kecurigaan infark miokard;
  • gangguan irama jantung yang mengancam nyawa pesakit;
  • pemeriksaan susulan selepas pelbagai operasi jantung;
  • pemeriksaan diagnostik untuk menjelaskan diagnosis.

Adakah dia berbahaya?

Dengan campur tangan dalam tubuh manusia, komplikasi mungkin berlaku. Dengan angiografi koronari, mereka hanya merangkumi 1% daripada jumlah prosedur yang dilakukan dan dapat menampakkan diri sebagai:

  • fibrilasi ventrikel jantung;
  • semasa bergerak di sepanjang dasar kapal kateter, pemisahan trombus;
  • berlakunya embolisme udara;
  • kerosakan pada tisu jantung;
  • infarksi miokardium.

Walau bagaimanapun, prosedur ini dijalankan di sebuah hospital, di mana para pakar tersedia sepanjang masa, yang akan dapat memberikan rawatan tepat pada masanya dan mengurangkan risiko komplikasi yang teruk. Adakah angiografi koronari berbahaya, untuk melaksanakannya dan dengan cara apa bukan sahaja doktor memutuskan, tetapi juga pesakit itu sendiri.

Semasa melakukan angiografi koronari tanpa kontak secara langsung dengan jantung, tidak ada komplikasi.

Bagaimana ia dilakukan

Apa itu angiografi koronari, dan bagaimana ia dilakukan, harus diberitahu oleh doktor yang hadir, seorang pakar kardiologi. Sebelum prosedur, kaedah pemeriksaan diagnostik tambahan diberikan secara rutin:

  • ujian darah dan air kencing;
  • Ultrasound jantung;
  • ekokardiografi;
  • ujian untuk kehadiran virus;
  • elektrokardiografi;
  • perundingan doktor dengan kepakaran yang berkaitan (dalam setiap kes secara individu, mengikut keperluan dan keadaan pesakit).

Pesakit bersiap untuk prosedur lebih awal: kajian dilakukan pada waktu perut kosong (makanan tidak boleh diambil pada waktu petang setelah jam 18-00 pada malam prosedur). Sebilangan pesakit disarankan untuk mengambil ubat khas seperti yang diarahkan oleh doktor. Sekiranya perlu, tapak tusukan masa depan dicukur.

Angiografi koronari dilakukan dengan dua kaedah utama: kaedah invasif atau menggunakan tomografi.

Invasif

Kaedah angiografi koronari selektif melibatkan pengenalan melalui kulit di bawah anestesia tempatan ke dalam arteri (femoral, radial) kateter khas, yang disalurkan ke saluran koronari. Kemudian kontras khas diperkenalkan.

Ejen kontras semasa angiografi koronari diedarkan di semua kapal koronari, dan dengan menggunakan angiograph, kualiti pengedaran dan pengisian kapal dapat dilihat pada monitor. Untuk menyusun gambaran lengkap mengenai patensi kapal koronari, gambar diambil dari semua sisi.

Selepas pengenalan agen kontras ke dalam badan, pesakit mungkin menjadi panas. Denyutan jantung menjadi perlahan, yang jelas terasa. Ini diperlukan untuk membuat gambaran yang jelas dan melihat secara langsung keadaan kapal di monitor peranti. Selepas akhir prosedur, degupan jantung dipulihkan.

Kelebihan kaedah hubungan, jika perlu, adalah kemampuan untuk segera melakukan pelebaran belon atau melakukan stenting, yang dilakukan setelah perjanjian dengan pesakit (dalam keadaan sedar). Kelemahannya ialah pendedahan radiasi mengion.

Keseluruhan prosedur angiografi koronari berlangsung dari 20 minit hingga satu jam, rata-rata 30-40 minit. Pesakit berada dalam keadaan terlentang dan tidak merasa tidak selesa.

Tidak invasif

  • Angiografi koronari CT (computed tomography) dilakukan tanpa memasukkan sebarang instrumen ke dalam badan.
  • Satu jam sebelum diagnosis, pesakit mengambil ubat untuk mengurangkan jumlah kontraksi jantung.
  • Sejurus sebelum mengambil gambar, agen kontras disuntik secara intravena dan jantung diimbas dari pelbagai sudut.

Dengan penyegerakan tomografi tambahan dengan elektrokardiografi, gambar dapat diambil semasa diastole. Kaedah ini menghasilkan gambar 3D, di mana keadaan saluran jantung koronari dapat dilihat dengan jelas..

Ciri diagnosis jenis ini adalah sensasi degupan jantung yang jarang berlaku, serta keperluan untuk melaksanakan pelbagai arahan doktor semasa pemeriksaan..

Pesakit menerima hasil pemeriksaan sebaik sahaja selesai kajian diagnostik.

Kontraindikasi untuk

Terdapat kontraindikasi tertentu untuk melakukan angiografi koronari:

  • kehamilan;
  • alahan terhadap agen kontras;
  • diabetes;
  • gangguan hati atau buah pinggang;
  • aritmia jantung yang tidak terkawal (selepas rawatan, prosedur boleh dijalankan);
  • gangguan patologi pembekuan darah;
  • suhu badan tinggi;
  • mabuk;
  • kegagalan jantung;
  • penyakit jantung berjangkit.

Dalam keadaan yang mengancam nyawa akut, beberapa kontraindikasi adalah bersyarat (mengikut budi bicara doktor yang hadir dan keadaan pesakit). Setelah menjalani rawatan untuk beberapa jenis keadaan patologi dan penstabilan kesihatan pesakit, kajian dapat dijalankan.

Akibat angiografi koronari

Untuk semua keadaan yang tidak dapat difahami selepas kajian diagnostik, anda harus segera berjumpa doktor. Akibat angiografi koronari adalah minimum, tetapi masih berlaku:

  • perkembangan serangan jantung apabila seseorang terlalu bimbang;
  • kecederaan arteri;
  • detasmen pembekuan darah, yang boleh menyebabkan strok atau serangan jantung;
  • komplikasi keadaan buah pinggang;
  • jika diagnosis terlalu lama, penyinaran sinar-X;
  • dinding jantung atau saluran darah yang terlalu nipis boleh pecah;
  • pendarahan di kawasan tusukan melalui kulit atau bahagian dalam, apabila kapal atau tisu jantung rosak;
  • jangkitan ke dalam badan selepas prosedur (kateter yang diproses dengan buruk atau tempat pengenalannya);
  • reaksi alahan terhadap ubat tambahan.

Kesimpulannya

Setiap campur tangan dalam tubuh manusia mempunyai risiko sendiri. Kemungkinan komplikasi dikurangkan apabila pesakit dengan jelas mengikuti semua langkah persediaan untuk pemeriksaan diagnostik.

Walaupun terdapat kontraindikasi dan risiko komplikasi yang minimum, angiografi koronari tetap menjadi salah satu kaedah pemeriksaan diagnostik saluran jantung yang paling bermaklumat, yang menyelamatkan banyak nyawa..


Artikel Seterusnya
Mengapa Penyakit Parkinson Mengerikan dan Bagaimana Rasanya Hidup Bersamanya