Ekstrasistol


Extrasystole adalah salah satu jenis aritmia yang paling biasa (iaitu, penyimpangan dalam irama jantung), yang dicirikan oleh penampilan kontraksi yang luar biasa dari otot jantung atau beberapa kontraksi yang luar biasa.

Extrasystole, gejala yang tidak hanya terjadi pada pesakit, tetapi juga pada orang yang sehat, dapat dipicu oleh kerja berlebihan, tekanan psikologi, dan juga beberapa rangsangan luaran yang lain.

Apa ini?

Extrasystole adalah depolarisasi dan pengecutan jantung pada waktunya atau ruang individu, jenis aritmia yang paling kerap direkodkan. Ekstrasistol boleh didapati pada 60-70% orang. Pada dasarnya, mereka bersifat (neurogenik), penampilan mereka disebabkan oleh tekanan, merokok, alkohol, teh yang kuat dan terutama kopi. Ekstrasistol yang berasal dari organik berlaku apabila miokardium rosak (penyakit jantung koronari, kardiosklerosis, distrofi, keradangan).

Dorongan luar biasa boleh datang dari atria, persimpangan atrioventricular, dan ventrikel. Kemunculan extrasystoles dijelaskan oleh penampilan fokus ektopik aktiviti pencetus, serta adanya mekanisme masuk semula. Hubungan temporal kompleks luar biasa dan normal mencirikan selang lekatan.

Punca berlakunya

Extrasystole berlaku kerana pelbagai sebab dan, oleh itu, mempunyai pelbagai akibat. Terdapat beberapa kumpulan faktor yang meningkatkan risiko aritmia..

Faktor-faktor yang mendorong extrasystole:

  1. Penyakit jantung struktural: penyakit jantung iskemia, kardiomiopati, perikarditis, kegagalan jantung, kecacatan jantung, infark, sindrom koronari akut, hipertrofi miokard ventrikel.
  2. Penyakit extracardiac: kecacatan sistem pernafasan, sistem pencernaan, kelenjar tiroid, tulang belakang, reaksi alergi sistemik, proses neoplastik, gangguan metabolisme elektrolit, hipertensi arteri.
  3. Kesan toksik dari beberapa kumpulan ubat, seperti glikosida jantung, antidepresan trisiklik, glukokortikosteroid, sypatolitik, diuretik. Dan juga kesan pada tubuh tirotoksikosis, mabuk pada penyakit berjangkit.
  4. Sebab-sebab fungsional - tekanan harian, gangguan psikoemosi dan autonomi, peningkatan aktiviti fizikal, penyalahgunaan alkohol, teh kuat, kopi, merokok.
  5. Penyebab idiopatik - berlakunya kelainan spontan dalam denyutan jantung normal etiologi yang tidak dapat dijelaskan tanpa sebab yang jelas.

Di samping itu, diketahui bahawa extrasystole berkembang seiring bertambahnya usia. Juga diperhatikan bahawa extrasystole muncul lebih kerap pada waktu pagi dan hampir tidak pernah berlaku pada waktu malam..

Pengelasan

Definisi bentuk extrasystole dipengaruhi oleh banyak faktor yang berbeza. Extrasystoles diklasifikasikan mengikut lokalisasi penjana nadi, jenis irama jantung extrasystolic dan corak impuls, frekuensi, jumlah fokus, masa berlakunya diastole, etiologi, faktor usia dan prognosis hidup.

Ekstrasistol fungsional, sebagai peraturan, tidak mengancam kesihatan, bagaimanapun, mereka dapat menimbulkan aritmia lain yang lebih penting.

Pengelasan lokalisasi penjana nadi:

  • extrasystoles atrium - impuls timbul di atrium, dihantar ke nod sinus dan ke ventrikel;
  • extrasystoles ventrikel - impuls dihasilkan di mana-mana bahagian ventrikel jantung, bergantian dengan jeda pampasan, tidak dihantar ke atria. Mereka boleh menjadi ventrikel kanan dan kiri;
  • extrasystoles atrioventricular (atrioventricular) - impuls dihasilkan di sempadan ventrikel dan atria, yang tersebar ke bawah dan ke atas, boleh menyebabkan aliran darah terbalik ke jantung. Bergantung pada penyetempatan fokus di nod, mereka dibahagikan kepada bahagian atas, tengah dan bawah;
  • batang extrasystoles - fokus impuls terletak di batang bundel atrioventricular (bundle His), impuls seperti itu dihantar ke ventrikel;
  • extrasystoles sinoarthrial - dihasilkan di persimpangan sinoartial.

Nama umum untuk extrasystoles, yang berbeza dalam keteraturan kejadiannya, penggantian irama utama dan extrasystoles, adalah allorhythmy. Terdapat beberapa jenis allorhythmy:

  • bigeminy - extrasystoles mengikuti setiap degupan jantung yang normal;
  • trigeminy - extrasystoles yang berlaku selepas setiap detik degupan jantung normal;
  • quadrheminia - extrasystoles yang berlaku selepas setiap kontraksi jantung normal ketiga.

Kekerapan berlakunya extrasystoles dibezakan:

  • bujang;
  • pelbagai;
  • kumpulan (atau salvo) - terdapat beberapa ekstrasistol berturut-turut [berpasangan, kuplet (dua berturut-turut), kembar tiga, dll.].

Mengikut bilangan fokus:

  • monotopik - semua extrasystoles berlaku dalam satu fokus di jantung;
  • polytopic - extrasystoles berlaku dalam dua atau lebih fokus.

Kursus ekstrasistol ventrikel yang ganas boleh menyebabkan takikardia ventrikel berterusan dan fibrilasi ventrikel, extrasystoles supraventrikular - kepada perkembangan fibrilasi atrium dan kematian mendadak.

Pada masa penampilan diastole:

  • awal - extrasystoles berlaku pada awal diastole (selang, keadaan otot jantung semasa rehat);
  • lewat - berlaku di tengah atau akhir diastole.

Atas sebab dan keadaan kejadian:

  • berfungsi (neurogenik);
  • organik - berlaku pada orang yang mempunyai sejarah penyakit jantung yang telah menjalani pembedahan jantung;
  • idiopatik - timbul tanpa sebab objektif yang jelas, selalunya proses keturunan;
  • psikogenik.

Mengikut faktor usia, extrasystoles kongenital dan diperoleh dibezakan; mengikut prognosis hidup - selamat, berpotensi berbahaya dan mengancam nyawa.

Terdapat juga jenis extrasystole - parasystole yang berasingan, di mana impuls tepat waktu dihasilkan tanpa mengira yang utama, dua irama selari terbentuk (sinus dan extrasystolic).

Gejala dan tanda pertama

Gejala extrasystole dalam kebanyakan kes tidak ada, terutamanya jika kontraksi miokardium tambahan adalah tunggal dan tidak kerap berlaku.

Manifestasi penyakit secara klinikal termasuk:

  • merasakan bahawa otot jantung berfungsi sekejap-sekejap;
  • degupan jantung yang ketara atau meningkat;
  • perasaan sakit jantung;
  • tenggelam jantung;
  • merasakan ada sesuatu yang terbalik di dada;
  • kegelisahan;
  • ketidakupayaan untuk bernafas;
  • ketakutan.

Aduan ini tidak selalu dikaitkan dengan gangguan aliran darah di jantung dan arteri besar, selalunya gejala pengecutan miokardium tambahan muncul dengan latar belakang penurunan ambang sensasi manusia.

Juga, keparahan keluhan pesakit tidak selalu sesuai dengan keparahan extrasystole yang dikesan pada elektrokardiogram, yang dikaitkan dengan ambang persepsi yang berbeza pada pesakit yang berbeza..

Sekiranya extrasystoles dikaitkan dengan kerosakan organik pada otot jantung, maka manifestasi klinikal patologi kardiologi yang mendasari muncul, dan kontraksi luar biasa miokardium adalah penemuan ketika melakukan pencarian diagnostik.

Segala bentuk dan jenis extrasystole dapat diterima dengan baik oleh pesakit, tanpa menjejaskan kemampuan mereka untuk melakukan aktiviti apa pun. Kesihatan umum yang buruk, penurunan daya tahan terhadap tekanan adalah tanda-tanda gangguan fungsi jantung terhadap latar belakang penyakit yang menyebabkan kontraksi miokardium yang luar biasa.

Manifestasi semasa kehamilan

Hampir 50% daripada semua wanita hamil mempunyai extrasystole dalam satu bentuk atau yang lain. Sebab utama untuk ini adalah dan akan berlaku perubahan hormon dalam tubuh wanita. Ibu mengandung sangat bimbang bahawa masalah ini boleh menjadi sebab kontraindikasi kehamilan. Sebenarnya, tidak ada yang perlu ditakuti. Ekstrasistol di jantung adalah perkara biasa. Adalah penting bahawa wanita hamil tidak mempunyai patologi jantung..

Dan untuk pencegahan ekstrasistol jantung, cukup semasa kehamilan memberikan persekitaran yang tenang, tidak terlalu banyak bekerja (secara fizikal dan emosi), untuk lebih banyak berada di udara segar.
Hari ini, perubatan telah melangkah maju dan doktor mempunyai kemampuan untuk mengukur degupan jantung janin yang sedang berkembang. Dalam kebanyakan kes, bayi mempunyai extrasystoles di jantung. Kemunculan extrasystoles dianggap penyimpangan yang dapat diterima dari norma, sekurang-kurangnya setiap 10 degupan jantung.

Sekiranya seorang wanita mempunyai extrasystoles "sederhana", maka kelahiran semula jadi tidak dikontraindikasikan untuknya. Tetapi jika seorang wanita yang bersalin mempunyai patologi jantung organik, maka harus dipantau oleh ahli kardiologi sepanjang kehamilan, dan adalah wajar untuk melahirkan dengan pembedahan caesar.

Diagnostik

Kaedah yang paling objektif digunakan untuk mendiagnosis extrasystole adalah kajian ECG. Kehadiran aritmia jenis ini kurang dapat dikesan dengan menganalisis keluhan pesakit dan melakukan pemeriksaan fizikal..

Semasa pemeriksaan, perlu diketahui penyebab extrasystole, kerana kes kerosakan pada otot jantung yang bersifat organik, berbeza dengan yang berfungsi dan toksik, memerlukan rawatan yang berbeza.

Hanya setelah ECG dan sejumlah kajian khas lain dapat disahkan diagnosis extrasystole. Selalunya, dengan kaedah ini, extrasystole dapat dikenalpasti walaupun pesakit tidak mempunyai aduan.

Pemantauan ECG (menurut Holter) adalah rakaman ECG yang cukup lama (24-48 jam) menggunakan peranti mudah alih yang terpaku pada kulit pesakit. Pendaftaran petunjuk ECG juga memerlukan mengisi buku harian khas oleh pesakit, di mana dia mencatat tindakan dan perasaannya. Pemantauan EKG adalah wajib bagi semua pesakit dengan kardiopatologi, tidak menjadi masalah jika mereka mempunyai gejala yang dapat dilihat, yang menurutnya ekstrasistol didiagnosis, serta hasil ECG.

Untuk mengenal pasti extrasystole yang tidak direkodkan oleh EKG, anda boleh menggunakan ujian treadmill dan veloergometry. Mereka adalah ujian yang dapat mengesan aritmia semasa bersenam. Untuk mendiagnosis patologi jantung organik yang berdekatan, ultrasound otot jantung, tekanan Echo-KG, MRI jantung dilakukan.

Cara merawat extrasystole?

Sebelum memulakan rawatan, adalah mustahak untuk berjumpa doktor. Anda tidak boleh mengubat sendiri, kerana aritmia adalah penyakit serius yang boleh menyebabkan pelbagai komplikasi. Doktor akan melakukan pemeriksaan yang diperlukan, mengukur tekanan darah, menetapkan kaedah pemeriksaan tambahan dan, jika perlu, menetapkan ubat yang sesuai. Ingat: rawatan extrasystole jantung hanya boleh diresepkan oleh pakar!

  1. Dengan extrasystole berfungsi, kemungkinan besar rawatan tidak diperlukan. Walau bagaimanapun, ada risiko. Oleh itu, pesakit harus mengurangkan pengambilan kopi, minuman beralkohol dan jumlah rokok yang dihisap..
  2. Sekiranya tekanan adalah penyebabnya, maka penurunan yang menenangkan sudah mencukupi. Ia boleh menjadi warna valerian, motherwort atau hawthorn. Ia juga dibenarkan mencampurkannya (ambil 40-50 tetes 3-4 kali sehari). Tetes, selain kesan sedatif, juga mempunyai kesan sedatif yang lemah, yang memberi kesan positif dalam rawatan tekanan.
  3. Dengan extrasystole yang disebabkan oleh osteochondrosis, rawatan ubat diperlukan. Ini boleh menjadi ubat vaskular (mildronate atau mexidol), ubat-ubatan yang melonggarkan otot (otot relaksan) dan mempunyai sedikit kesan penenang dan sedatif (sirdalud). Yang terakhir diambil sebaiknya sebelum tidur, kerana dapat menghalang reaksi.
  4. Sekiranya penyebab gangguan irama jantung adalah terlalu banyak kerja, dalam hal ini perlu menyesuaikan rutin harian, berehat lebih banyak dan berada di udara segar. Jangan lupa tentang tidur: waktu tidur yang optimum, di mana tubuh manusia akan berehat dan bersiap untuk hari baru, adalah 8 jam. Dan pada masa yang sama, lebih baik tidur sebelum jam 23:00.
  5. Dengan extrasystole organik, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mencari tahu penyebabnya, dan kemudian merawat penyakit yang mendasari. Selain itu, anda perlu menjalani terapi yang sesuai. Selalunya, tidak kira sama ada ia adalah extrasystole atrium atau supraventricular, pesakit diberi beta-blocker (egilok, metoprolol, bisoprolol). Dos ditetapkan oleh doktor secara individu. Denyut jantung harus dipantau semasa rawatan, kerana ubat ini memperlambat degupan jantung.
  6. Penyekat beta tidak diresepkan untuk pesakit yang mengalami bradikardia (degupan jantung kurang daripada 60 degupan seminit). Dalam kes ini, ubat seperti bellataminal adalah alternatif. Di samping itu, dengan extrasystole yang teruk, apabila keadaan pesakit bertambah buruk, ubat antiaritmia boleh diresepkan - cordarone, amiodarone, diltiazem, novocainomide, anaprilin, obzidan dan beberapa yang lain. Semasa mengambil ubat, pesakit mesti sentiasa dipantau oleh doktor yang hadir, menjalani pemeriksaan ECG dan Holter secara berkala.

Sekiranya terapi konservatif tidak berkesan, pembedahan mungkin dilakukan - pemasangan alat pacu jantung buatan. Ia akan mencegah berlakunya aritmia dan meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan ketara. Sekiranya tidak ada dinamika positif selepas terapi antiaritmia, pesakit boleh diberi ablasi kateter frekuensi radio..

Pencegahan

Untuk pencegahan, anda harus mematuhi peraturan tertentu yang akan membantu bukan sahaja mengelakkan penyakit berulang, tetapi juga menguatkan badan secara umum:

  1. Cobalah untuk mematuhi gaya hidup sihat: jangan makan makanan berlemak, bersenam dalam had yang munasabah, berhenti dari kebiasaan buruk.
  2. Dapatkan tidur yang mencukupi
  3. Makan semua jenis vitamin
  4. Luangkan banyak masa di luar rumah
  5. Mengurangkan tekanan emosi
  6. Elakkan Minuman Kafein dan Tenaga

Patuhi peraturan ini agar extrasystole tidak mengancam anda pada masa akan datang..

Komplikasi

Terhadap latar belakang berterusan extrasystole, kegagalan jantung dan buah pinggang, serta kegagalan peredaran serebrum, boleh berkembang. Sekiranya tidak dirawat, extrasystole dapat berubah menjadi bentuk aritmia yang lebih serius (atrial flutter, paroxysmal tachycardia, atrial fibrillation), yang mengakibatkan peningkatan risiko kematian secara mendadak.

Ramalan

Pengecutan miokardium yang luar biasa jarang berlaku pada ECG pada lebih daripada 80% orang. Sebilangan besar dari mereka sihat sepenuhnya dan tidak memerlukan rawatan perubatan. Hanya perlu memantau ECG secara dinamik. Gangguan irama terhadap latar belakang perubahan organik di jantung menimbulkan ancaman.

Secara prognostik, extrasystole ventrikel lebih berbahaya, yang, tidak seperti jenis lain, dikaitkan dengan peningkatan kematian akibat gangguan aliran darah di jantung dan otak. Lebih-lebih lagi, aritmia jenis ini lebih cenderung kepada tahap kerosakan tisu jantung daripada penyebab fibrilasi ventrikel yang mematikan. Oleh itu, sekiranya berlaku penyakit tanpa gejala, extrasystoles tidak memerlukan rawatan. Pesakit ditunjukkan pembetulan patologi jantung yang mendasari.

Sekiranya tidak ada perubahan patologi dalam struktur miokardium, tetapi aritmia ekstrasistolik ventrikel dalam bentuk apa pun dicatatkan, risiko kematian mendadak meningkat 2-3 kali.

Bagi pesakit dengan serangan jantung akut dan (atau) fungsi otot jantung yang tidak mencukupi, risiko ini meningkat hingga 3 kali ganda. Ini disebabkan oleh fakta bahawa extrasystoles, terutama yang kerap dan berkelompok, memperburuk perjalanan sebarang patologi kardiologi, dengan cepat menyebabkan perkembangan kegagalan ventrikel kiri.

Walaupun demikian, extrasystoles ventrikel itu sendiri, walaupun dalam bentuk yang teruk, bukan kriteria prognosis bebas untuk kehidupan dan keupayaan bekerja. Dalam kebanyakan kes, pengecutan jantung tambahan tidak berbahaya. Pengenalpastian jenis gangguan dalam irama kontraksi miokardium adalah alasan untuk pemeriksaan penuh. Tujuannya adalah untuk mengecualikan penyakit miokardium dan organ dalaman..

Extrasystole - sebab, gejala, diagnosis, rawatan dan pencegahan

Extrasystole (extrasystoles) adalah pelanggaran irama jantung yang normal, yang dicirikan oleh pengecutan miokardium dan / atau ruangnya yang luar biasa (atria, ventrikel). Pada masa ini, seseorang pada awalnya dapat merasakan seolah-olah jantung telah berhenti dan ada kekurangan udara, setelah pukulan kuat, dan pada akhirnya - pemulihan irama normal kontraksi jantung. Gambar klinikal ini dipaparkan dengan baik pada elektrokardiogram (ECG), gambar yang akan kami lampirkan sedikit lebih jauh..

Extrasystole adalah salah satu jenis aritmia, dan boleh mempunyai watak jangka pendek (neurogenik), yang disebabkan oleh tekanan, minum kopi atau alkohol, merokok, atau jangka panjang, menandakan adanya penyakit sistem kardiovaskular (penyakit arteri koronari, aterosklerosis, kardiosklerosis) ).

Gejala utama adalah rasa tidak selesa dan sakit di kawasan jantung, perasaan cemas dan kekurangan udara, berpeluh berlebihan.

Pembangunan

Untuk memahami prinsip patogenesis extrasystoles, pertama anda perlu mengetahui mekanisme kontraksi miokardium. Mari buat pendek.

Jadi, pengecutan otot jantung (miokardium) menyebabkan impuls elektrik yang terbentuk dalam sistem pengaliran jantung. Dorongan neurogenik ini berasal dari node sinus-atrial (sinoatrial), kemudian melewati jalur antara nod atrium, menyebabkan mereka mengalami depolarisasi. Kemudian isyarat melalui nod atrioventricular dan pada akhirnya, melalui bundel atrioventricular, diarahkan ke otot ventrikel.

Kesan sekecil-kecilnya pada elemen penyusun sistem ini membawa kepada pelanggaran aliran impuls yang seragam, penundaan yang (jeda kompensasi) secara eksternal menampakkan dirinya dalam bentuk aritmia, atau, seperti dalam kes kita, extrasystoles.

Statistik

Menurut statistik perubatan, di dunia, extrasystoles terdapat pada sekitar 65-70% orang yang sihat. Sekiranya kira-kira 200 ekstrasistol ventrikel dan supraventrikular diperhatikan setiap hari, maka ini adalah petunjuk biasa yang tidak menyebabkan ketidakselesaan pada seseorang. Walau bagaimanapun, dengan patologi jantung dan penyakit lain, jumlah extrasystoles setiap hari dapat mencapai 6-10 ribu, dan di sini praktikalnya mustahil dilakukan tanpa berunding dengan doktor..

Faktor sekunder, seperti tabiat buruk, gaya hidup yang tidak betul, makanan ringan dan keadaan tertekan, melakukan tugasnya, menyebabkan kerosakan serius bukan sahaja pada jantung, tetapi juga pada seluruh tubuh secara keseluruhan.

Kod ICD

ICD-10: I49.3
ICD-9: 427.69

Gejala extrasystole

Gejala bergantung kepada penyebab kegagalan jantung, usia dan status kesihatan seseorang.

Ekstrasistol tunggal yang disebabkan oleh tekanan, minum teh atau kopi mungkin tidak menampakkan diri dan orang itu tidak akan merasakan apa-apa. Kadang-kadang gegaran miokardium yang tajam dapat dirasakan, yang cepat dilupakan oleh seseorang.

Extrasystoles yang berkembang dengan latar belakang pelbagai penyakit disertakan dengan gambar klinikal berikut:

  • Rasa jantung semakin pudar, seperti berhenti, kekurangan udara dan rasa tidak selesa di dada, kemudian sentakan otot jantung yang tajam, selepas itu irama miokardium dipulihkan;
  • Kebimbangan, kebimbangan, ketakutan;
  • Kulit pucat, berpeluh meningkat;
  • Kesakitan di kawasan jantung;
  • Melemahkan nadi.

Ekstrasistol kumpulan, apabila pelanggaran berlaku berulang kali, satu demi satu, atau tunggal, tetapi selalunya, kerana suntikan darah yang kurang, bekalan darah normal berkurang, dan, dengan itu, pemakanan otak, saluran koronari miokardium, ginjal dan organ penting lain sekitar 8-25%. Ini membawa kepada gejala berikut:

  • Pening, pingsan;
  • Pelanggaran alat pendengaran dan pertuturan (afasia);
  • Menekan kesakitan di jantung (angina pectoris);
  • Paresis.

Komplikasi

Antara komplikasi extrasystole yang paling biasa adalah:

  • Peningkatan degupan jantung secara berterusan (takikardia paroxysmal);
  • Fibrilasi atrium;
  • Komplikasi penyakit kardiovaskular.

Punca extrasystole

Penyebab luaran extrasystoles:

  • Tekanan adalah penyebab utama hampir semua jenis aritmia;
  • Alkohol, kopi, penyalahgunaan teh yang kuat;
  • Merokok, dadah;
  • Pengambilan ubat-ubatan yang tidak terkawal, khususnya - kafein, aminofilin, efedrin, novodrin, neostigmin, glukokortikosteroid (GC), diuretik, antidepresan trisiklik dan lain-lain;
  • Keracunan badan dengan makanan atau pelbagai bahan kimia;
  • Aktiviti fizikal yang hebat pada badan.

Penyebab dalaman extrasystoles:

  • Penyakit sistem kardiovaskular - penyakit jantung iskemia (IHD), kardiosklerosis, aterosklerosis, kardiomiopati, miokarditis, perikarditis, infark miokard;
  • Penyakit neurologi - dystonia vegetatif-vaskular (VVD), neurosis;
  • Penyakit sistem muskuloskeletal - osteochondrosis, scoliosis, kyphosis;
  • Penyakit berjangkit;
  • Gangguan pertukaran ion kalium, magnesium, natrium dan kalsium dalam miokardium;
  • Perubahan tahap hormon - haid, ovulasi, hipertiroidisme (pengeluaran hormon berlebihan oleh kelenjar tiroid, dos besar yang meracuni badan);
  • Penyakit dan keadaan lain - keradangan, amiloidosis, sarcoidosis, hemochromatosis.

Pengelasan extrasystole

Klasifikasi extrasystole adalah seperti berikut:

Dengan penyetempatan

  • Ventrikular - 62.5% kes;
  • Atrial - 25% kes.
  • Atrioventricular dan nodal (atrioventricular) - 2%.
  • Sinus-atrial (sinus extrasystole) - 0,5%.
  • Gabungan - 10%

Untuk etiologi (penyebab berlakunya):

Ekstrasistol berfungsi - perkembangan berlaku terutamanya akibat gangguan fungsi sistem saraf, khususnya - dengan neurosis, disfungsi autonomi. Dicirikan oleh kehadiran pada waktu rehat, dan pemberhentian selepas pengalaman emosi atau latihan fizikal. ECG memaparkan perubahan monotopik pada ventrikel.

Ekstrasistol organik - perkembangan berlaku akibat patologi jantung, saluran darah, sistem endokrin, atau keracunan badan. Mereka didiagnosis paling kerap pada orang tua. ECG menunjukkan extrasystoles di semua bahagian / nod jantung satu persatu atau dalam satu kumpulan, secara serentak di mana sahaja. Faktor penting dalam penampilan adalah terlalu banyak fizikal dan tekanan..

Dengan sumber kegembiraan:

Monotopik - selang waktu stabil antara puncak pada kardiogram dan satu fokus pengujaan;

Polytopic - selang waktu yang berbeza antara extrasystoles dan beberapa fokus penampilan.

Tachycardia paroxysmal yang tidak stabil - extrasystoles kumpulan datang satu demi satu.

Klasifikasi extrasystoles ventrikel "Lown & Wolf"

Kelas I - dicirikan oleh extrasystoles berulang tunggal dalam jumlah sehingga 30 per jam. Ia tidak berbahaya, tidak memerlukan pembetulan.

Kelas II - dicirikan oleh extrasystoles berulang tunggal dalam jumlah 30 atau lebih sejam. Walaupun terdapat sedikit penyimpangan dalam irama, tidak ada akibat kesihatan yang serius.

Kelas III - dicirikan oleh kompleks jantung yang kacau dengan selang, bentuk dan bilangan episod yang berbeza. Seseorang memerlukan bantuan perubatan untuk membetulkan kerja jantung.

Kelas IVa - dicirikan oleh ekstrasistol berpasangan mengikut satu demi satu, serta kebolehubahan yang tinggi, yang membawa kepada perubahan patologi dalam sistem kardiovaskular.

Kelas IVb - dengan 3-5 ekstrasistol, mengikuti satu sama lain, tahap tinggi dan akibat yang tidak dapat dipulihkan dalam kerja badan, terutama jantung dan saluran darah. Merupakan bahaya bagi kehidupan manusia.

Kelas V - dicirikan oleh extrasystoles awal (R, T) dan gradasi tinggi, yang menyebabkan serangan jantung.

Diagnostik

Diagnosis extrasystole merangkumi:

  • Pemeriksaan awal, sejarah;
  • Elektrokardiografi (ECG), termasuk pemantauan harian (ECG-Holter) dan ECG di bawah usaha fizikal (ergometri basikal);
  • Untuk menjelaskan diagnosis, MRI dan ultrasound jantung mungkin diperlukan.

Rawatan extrasystole

Bagaimana merawat extrasystole? Rejimen rawatan untuk extrasystole kelihatan seperti ini:

1. Penghapusan faktor patogen.
2. Diet.
3. Rawatan ubat.
4. Rawatan pembedahan.

Resep ubat dan rejimen rawatan secara langsung bergantung pada jenis patologi, etiologi, kehadiran penyakit bersamaan dan kesihatan pesakit.

1. Penghapusan faktor patogen

Kami telah menulis mengenai ubat dan faktor apa yang bertindak pada jantung sedemikian rupa sehingga irama kerja normalnya berubah (lihat "Punca extrasitolia").
Langkah pertama adalah menghapuskan faktor-faktor ini. Sekiranya irama dipulihkan dalam satu atau dua hari pertama, maka tidak perlu pergi ke doktor. Ini adalah tempoh ketika kebanyakan ubat yang boleh menyebabkan extrasystoles dikeluarkan dari badan..

Jangan lupa untuk berehat untuk badan - kurangkan aktiviti fizikal, hilangkan faktor tekanan, yang boleh, misalnya, menonton ringkasan berita.

Ia memberi kesan yang baik pada jantung dengan berenang, berjalan sederhana, menunggang perlahan, tidak berbasikal.

2. Diet dengan extrasystole

Magnesium (Mg) adalah makronutrien penting dalam organisma hidup yang mempunyai kesan yang baik dan menyumbang kepada fungsi normal jantung dan tisu otot yang lain. Perkara khusus harus diberikan kepada pengambilan magnesium secara serentak dengan vitamin B6, yang bertanggungjawab untuk fungsi sistem saraf..

Makanan berikut mempunyai kapasiti magnesium yang tinggi - biji labu, pelbagai kacang, bijirin (soba, gandum gulung, gandum, gandum), semangka, makarel, bayam, selada, kesemek, kismis, aprikot kering, pisang, epal, kekacang dan lain-lain. Anda mesti mengecualikan makanan berlemak berat, goreng, daging asap dari makanan.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai magnesium, nilai hariannya, sebab kekurangannya.

Selenium (Se) adalah mineral lain yang sangat penting untuk kesihatan miokardium. Para saintis dari Finland mula menambahkan selenium untuk memberi makan haiwan pertanian untuk mengesahkan fakta ini. Akibatnya, jumlah kematian akibat penyakit sistem kardiovaskular menjadi separuh.

Sebilangan besar selenium terdapat dalam tomato segar, bawang putih, ikan, telur (ayam dan puyuh).

Omega-3 - asid lemak tak jenuh ganda yang mempunyai sifat melindungi saluran darah dari pemendapan plak aterosklerotik di atasnya, sehingga disebut. Kolesterol "buruk" dikeluarkan dari badan tanpa berlengah. Akibatnya, darah beredar bebas ke seluruh badan, dan tidak ada tanah yang subur untuk serangan jantung, strok, penyakit jantung iskemia..

Sebilangan besar Omega-3 terdapat dalam ikan laut, minyak biji rami, walnut.

Kalium (K) - serta tanpa magnesium, kerja otot jantung tidak mungkin dilakukan tanpa kalium. Makronutrien ini juga menyumbang kepada pemeliharaan tekanan darah normal..

Sebilangan besar kalium terdapat dalam buah-buahan manisan, aprikot, aprikot kering, dedak gandum, kacang, kacang polong, pasta tomat, prun, kismis, biji rami.

3. Ubat (ubat untuk extrasystole)

Rejimen rawatan yang kompleks untuk extrasystoles mungkin termasuk penggunaan ubat berikut:

Dengan kegembiraan yang meningkat, apabila irama jantung terganggu kerana keadaan tertekan, ubat penenang (penenang) dan ubat-ubatan diresepkan - warna valerian, motherwort, hawthorn, "Persen", "Grandaxin".

Semasa mendiagnosis extrasystole ventrikel, ubat berikut diresepkan - "Amiodarone", "Propafenone", "Sotalol", "Etatsizin".

Semasa mendiagnosis extrasystole supraventricular, ubat berikut diresepkan - beta-blocker ("Bisoprolol", "Nebivolol", "Metoprolol"), serta "Amiodarone", "Cordaron", "Etatsizin", "Obsidan", "Propafenone" dan "Verapamil".

Walaupun terdapat banyak jenis ubat, pilihannya tetap berdasarkan etiologi extrasystole, kerana ia adalah pelbagai penyakit jantung yang paling sering menyebabkan gangguan kerjanya..

4. Rawatan pembedahan

Rawatan pembedahan extrasystole dilakukan sekiranya tidak berkesan kaedah rawatan konservatif dan termasuk:

Ablasi frekuensi radio (RFA) - sumber sumber impuls tambahan di jantung diauterisasi menggunakan kateter khas.

Memasang defibrillator di dada - sekiranya takikardia ventrikel paroxysmal dan penangkapan jantung, alat ini membekalkan cas yang membantu mengembalikan irama normal otot jantung.

Ramalan dan akibatnya

Hasilnya setelah menjalani terapi extrasystole sangat bergantung pada kehidupan pesakit, tahap dan pengabaian patologi sebelum mendapatkan bantuan perubatan.

Sekiranya perubahan pada jantung tidak berlaku, maka extrasystole yang dipindahkan tidak mempengaruhi kesihatan dan gaya hidup seseorang secara signifikan.

Ekstrasistol yang disebabkan oleh infark miokard, miokarditis, kardiomiopati, dan penyakit jantung iskemia berbahaya bagi kesihatan..

Tidak baik adalah degenerasi extrasystole menjadi fibrilasi atrium, takikardia berterusan, yang boleh mengakibatkan serangan jantung secara tiba-tiba.

Rawatan extrasystole dengan ubat-ubatan rakyat

Penting! Sebelum menggunakan ubat tradisional untuk extrasystole, pastikan anda berunding dengan doktor anda!

Koleksi yang menenangkan. Ubat-ubatan rakyat berikut digunakan dalam keadaan tekanan emosi, kerana aritmia telah muncul. Untuk memasak, kisar dan campurkan 1 sudu besar. sudu balsem lemon, pudina, chamomile dan oregano. Seterusnya, tuangkan 1 sudu teh koleksi dengan segelas air mendidih dan sisihkan selama 40 minit di bawah penutup untuk infusi dan penyejukan. Terikan dan minum teh herba pada siang hari dalam 3-4 dos.

Valerian. Ramuan ini juga mempunyai kesan menenangkan saraf. Untuk memasak, tuangkan 1 sudu besar. sesudu akar valerian cincang dengan segelas air rebus pada suhu bilik dan sisihkan selama 10 jam untuk dimasukkan ke dalam bekas tertutup. Kemudian tapis produk dan ambil 1 sudu besar pada siang hari. sudu, 3-4 kali.

Lobak dan madu. Ini adalah ubat yang baik bukan sahaja untuk pelbagai jenis aritmia, tetapi juga untuk penyakit pernafasan akut (ARI). Campurkan jus segar dari lobak hitam dan madu asli, dengan nisbah 1 hingga 1. Ambil 1 sudu besar. sudu 20 minit sebelum makan, 2-3 kali sehari.

Ekor Kuda. Tumbuhan ini mempunyai kemampuan untuk membuang kolesterol "buruk" dari badan, meningkatkan pembekuan darah, menguatkan dinding saluran darah, menguatkan imuniti dan menormalkan tekanan darah dan keseimbangan garam-air. Kontraindikasi termasuk penyakit buah pinggang (nefritis dan lain-lain), kehamilan. Untuk memasak 1 sudu besar. tuangkan 400 ml air mendidih di atas sesudu ekor kuda, sisihkan selama 2 jam di bawah penutup untuk meresap dan sejuk. Terikan produk dan minum 1 sudu besar. sudu 5 kali sehari.

Pencegahan

Pencegahan extrasystole merangkumi:

Pengesanan dan rawatan pramatang pelbagai penyakit, terutamanya sistem kardiovaskular, saraf dan endokrin.

Ambil ubat setelah berunding dengan doktor, dengan mematuhi arahan ubat tersebut.

Setelah menjalani rawatan extrasystole, menjalani pemeriksaan badan agar tidak terlepas dari kemungkinan kambuh.

Elakkan makan makanan yang tidak sihat dan berbahaya yang menyumbang kepada pemendapan plak aterosklerotik pada saluran darah, yang merupakan penyebab utama dalam kebanyakan kes semua penyakit sistem kardiovaskular.

Makan makanan yang diperkaya dengan vitamin dan mineral.

Menghentikan tabiat buruk - merokok, minum alkohol, penyalahgunaan produk yang mengandungi kafein (kopi, teh yang kuat, dll.)

Kawal berat badan anda sambil mengelakkan kegemukan.

Jalani gaya hidup aktif dan cobalah untuk mencari saat-saat positif dalam hidup, menghindari tekanan, kerana seperti yang tertulis dalam Kitab Suci (Alkitab): "Hati yang ceria bermanfaat sebagai ubat, tetapi roh yang lembab mengeringkan tulang" (Amsal 17:22).

Ekstrasistol

Maklumat am

Peranan utama dalam kerja irama jantung dimainkan oleh sistem pengaliran jantung - ini adalah kardiomiosit, disusun menjadi dua nod dan satu bundle: sinus-atrial node, atrioventricular node dan atrioventricular bundle (serat dari bundel Giss dan serat Purkinje yang terletak di wilayah ventrikel). Nod sinus terletak di atrium kanan, ia adalah alat pacu jantung jantung yang pertama, dorongan dihasilkan di dalamnya.

Daripadanya, dorongan menyebar ke bahagian jantung yang mendasari: sepanjang kardiomiosit atrium ke nod atrioventricular, kemudian ke bundel atrioventricular. Sebagai tindak balas kepada dorongan, jantung berkontraksi dalam urutan yang ketat: atrium kanan, atrium kiri, kelewatan pada nod atrioventricular, kemudian septum interventrikular dan dinding ventrikel. Pengujaan merebak dalam satu arah - dari atria ke ventrikel, dan refraktori (tempoh otot yang tidak menggembirakan) menghalang pembiakan terbalik.

Keseronokan adalah ciri terpenting sel jantung. Ia memberikan pergerakan gelombang depolarisasi, dari simpul sinus ke miokardium ventrikel. Pelbagai bahagian sistem pengalir juga automatik dan mampu menghasilkan dorongan. Nod sinus biasanya menekan automasi bahagian lain, oleh itu ia adalah alat pacu jantung - ini adalah pusat automasi pesanan pertama. Walaupun begitu, kerana pelbagai sebab, kerja irama jantung dapat terganggu dan pelbagai gangguan berlaku. Salah satunya adalah extrasystole. Ini adalah gangguan irama jantung yang paling biasa, yang didiagnosis dalam pelbagai penyakit (bukan hanya kardiologi) dan pada orang yang sihat..


Estrasystole, apa itu? Kontraksi jantung (bahagian luar biasa) jantung atau bahagiannya disebut extrasystoles. Pengecutan pramatang disebabkan oleh dorongan heterotropik yang tidak berasal dari simpul sinus, tetapi berlaku di persimpangan atria, ventrikel, atau atrioventrikular. Sekiranya fokus peningkatan aktiviti dilokalisasikan di ventrikel, maka terdapat depolarisasi pramatang ventrikel.

Depolarisasi ventrikel pramatang, apa itu? Depolarisasi bermaksud kegembiraan yang menyebar ke otot jantung dan menyebabkan jantung berkontraksi diastole, ketika jantung mesti berehat dan mengambil darah. Ini adalah bagaimana extrasystoles ventrikel dan takikardia ventrikel berlaku. Sekiranya fokus ektopik terbentuk di atrium, berlaku depolarisasi pramatang atrium, yang menampakkan dirinya bukan hanya oleh extrasystole atrium, tetapi juga oleh takikardia sinus dan paroxysmal.

Sekiranya biasanya, dalam tempoh diastole yang panjang, darah berjaya mengisi ventrikel, kemudian dengan peningkatan frekuensi kontraksi (dengan takikardia) atau akibat pengecutan luar biasa (dengan extrasystoles), pengisian ventrikel berkurang dan jumlah pelepasan extrasystolic jatuh di bawah normal. Ekstrasistol yang kerap (lebih daripada 15 per minit) menyebabkan penurunan jumlah darah minit yang ketara. Semakin awal extrasystole muncul, semakin sedikit isipadu darah dapat memenuhi ventrikel dan semakin sedikit pengeluaran extrasystolic. Pertama sekali, ini tercermin dalam aliran darah koronari dan peredaran serebrum. Oleh itu, pengesanan extrasystole adalah kesempatan untuk pemeriksaan, menentukan penyebabnya dan keadaan fungsional miokardium.

Patogenesis

Dalam patogenesis extrasystole, tiga mekanisme pengembangannya adalah penting - ini adalah peningkatan automatisme, mencetuskan aktiviti dan kemasukan semula pengujaan (masuk semula). Automatik yang dipertingkatkan bermaksud penampilan kawasan pengujaan baru di jantung, yang boleh menyebabkan pengecutannya yang luar biasa. Sebab peningkatan automatisme adalah gangguan metabolisme elektrolit atau iskemia miokard..

Dengan mekanisme masuk semula, dorongan bergerak di sepanjang jalan tertutup - gelombang pengujaan dalam miokardium kembali ke tempat asalnya dan mengulangi pergerakannya lagi. Ini berlaku apabila kawasan tisu yang perlahan-lahan melakukan pengujaan berdekatan dengan tisu normal. Dalam kes ini, syarat dibuat untuk kemasukan semula pengujaan.

Dengan aktiviti pencetus, kegembiraan jejak berkembang pada awal fasa rehat atau pada akhir repolarisasi (pemulihan potensi awal). Ini disebabkan oleh gangguan saluran ion transmembran. Pelbagai gangguan (elektrolit, hipoksia atau mekanikal) adalah penyebab gangguan tersebut..

Menurut hipotesis lain, pelanggaran peraturan autonomi dan endokrin menyebabkan disfungsi nod sinoatrial dan secara serentak mengaktifkan pusat automatisme lain, dan juga meningkatkan pengaliran impuls di sepanjang persimpangan atrioventricular dan serat His-Purkinje. Sel-sel yang terletak di selebaran injap mitral, dengan peningkatan tahap katekolamin, membentuk impuls automatik, yang dilakukan ke miokardium atrium. Sel simpul atrioventricular juga menyebabkan aritmia supraventricular.

Pengelasan

Ekstrasistol dengan penyetempatan dibahagikan kepada:

  • Ventrikular.
  • Supraventrikular (supraventrikular).
  • Extrasystole dari sambungan AV.

Pada masa penampilan dalam tempoh diastole:

  • Luka.
  • Rata-rata.
  • Lewat.
  • Monomorphic - bentuk semua extrasystoles pada ECG adalah sama.
  • Polimorfik - perubahan dalam bentuk kompleks ekstrasistolik.

Dalam kerja praktikal, extrasystole ventrikel sangat penting..

Ekstrasistol ventrikel

Jenis extrasystole ini berlaku pada pesakit dengan penyakit arteri koronari, hipertensi arteri, hipertrofi ventrikel, kardiomiopati, prolaps injap mitral. Selalunya berlaku dengan hipokemia dan peningkatan aktiviti sistem simpatoadrenal. Ekstrasistol ventrikel diperhatikan pada 64% pesakit selepas infark miokard dan lebih kerap berlaku pada lelaki. Lebih-lebih lagi, prevalensi penyakit ini meningkat seiring bertambahnya usia. Terdapat hubungan antara kejadian extrasystoles dengan waktu siang - pada waktu pagi lebih kerap daripada semasa tidur.

Ekstrasistol ventrikel: apa itu, akibatnya

Ekstrasistol ventrikel apa itu? Ini adalah kontraksi luar biasa yang timbul di bawah pengaruh impuls yang datang dari bahagian berlainan sistem pengaliran ventrikel. Selalunya, sumbernya adalah serat Purkinje dan ikatan milik-Nya. Dalam kebanyakan kes, extrasystoles tidak bergantian dengan degupan jantung yang normal. Kod untuk extrasystole ventrikel ICB-10 mempunyai I49.3 dan dikodkan sebagai "Depolarisasi pramatang ventrikel." Extrasystole tanpa menentukan tempat dorongan keluar mempunyai kod mengikut μb-10 I49.4 "Depolarisasi pramatang lain dan tidak ditentukan".

Bahaya extrasystole ventrikel untuk manusia ditunjukkan oleh akibatnya - takikardia ventrikel, yang boleh berubah menjadi fibrilasi ventrikel (fibrilasi ventrikel), dan ini adalah penyebab biasa kematian jantung secara tiba-tiba. Ekstrasistol yang kerap menyebabkan kekurangan peredaran koronari, ginjal dan serebrum.

Denyutan pramatang ventrikel dikelaskan

  • Ventrikular kanan.
  • Ventrikular kiri.

Mengikut bilangan fokus:

  • Monotopik (ada satu sumber impuls).
  • Denyutan pramatang ventrikel politopik (kehadiran pelbagai sumber impuls).

Dengan selang lekatan:

  • Awal.
  • Lewat.
  • Extrasystole R hingga T.

Berkaitan dengan irama asas:

  • Trigeminia.
  • Bigeminia.
  • Quadrogeminia.
  • Kembar tiga.
  • Ayat.
  • Jarang - kurang dari 5 dalam 1 minit.
  • Purata - sehingga 15 dalam 1 minit.
  • Denyutan pramatang ventrikel yang kerap - lebih daripada 15 dalam 1 minit.
  • Ekstrasistol bersendirian. Denyutan pramatang ventrikel tunggal, apa itu? Ini bermaksud bahawa extrasystoles berlaku satu demi satu dengan latar belakang irama normal..
  • Berpasangan - dua ekstrasistol mengikuti satu sama lain.
  • Kumpulan (mereka juga dipanggil salvo) - tiga atau lebih extrasystoles yang saling mengikut satu sama lain.

Tiga atau lebih extrasystoles yang berlaku berturut-turut disebut takikardia "jogging" atau takikardia yang tidak stabil. Episod takikardia sedemikian berlangsung kurang dari 30 saat. Untuk menetapkan 3-5 ekstrasistol mengikut satu sama lain, gunakan istilah "kumpulan" atau "salvo" ES.

Ekstrasistol yang kerap, berpasangan, berkumpulan dan sering "berjoging" takikardia tidak stabil kadang-kadang mencapai tahap takikardia berterusan, sementara 50-90% kontraksi sehari adalah kompleks ekstrasistolik.

Ekstrasistol ventrikel pada ECG

  • Tidak ada pengecutan atrium - tidak ada gelombang P pada EKG.
  • Kompleks ventrikel diubah.
  • Selepas pengecutan pramatang - jeda panjang, yang selepas extrasystoles ventrikel adalah yang paling lama berbanding dengan jenis extrasystoles lain.

Salah satu klasifikasi aritmia ventrikel yang paling terkenal adalah klasifikasi extrasystoles Lawn-Wolff pada tahun 1971. Dia menganggap extrasystoles ventrikel pada pesakit dengan infark miokard.

Sebelum ini dipercayai bahawa semakin tinggi kelas extrasystole, semakin tinggi kemungkinan aritmia yang mengancam nyawa (fibrilasi ventrikel), tetapi ketika mengkaji masalah ini, kedudukan ini tidak dibenarkan.

Ekstrasistol ventrikel yang mengancam nyawa selalu dikaitkan dengan patologi jantung, oleh itu, tugas utama adalah merawat penyakit yang mendasari.


Pengkelasan Lown ekstrasistol ventrikel diubah pada tahun 1975 untuk menawarkan gradasi aritmia ventrikel pada pesakit tanpa infark miokard..

Peningkatan risiko kematian secara tiba-tiba dikaitkan dengan peningkatan kelas extrasystoles pada pesakit dengan kerosakan jantung dan penurunan fungsi pengepamannya. Oleh itu, terdapat kategori extrasystoles ventrikel:

  • Jinak.
  • Malignan.
  • Berpotensi malignan.

Extrasystoles dianggap jinak pada orang yang tidak mengalami kerosakan jantung, bergantung pada tahapnya. Mereka tidak mempengaruhi prognosis kehidupan. Dengan extrasystole ventrikel jinak, rawatan (terapi antiarrhythmic) digunakan hanya dengan gejala yang teruk.

Berpotensi malignan - ekstrasistol ventrikel dengan frekuensi lebih dari 10 per minit pada pesakit dengan penyakit jantung organik dan penurunan kontraktilitas ventrikel kiri.

Malignan adalah paroxysms takikardia, fibrilasi ventrikel berkala terhadap latar belakang penyakit jantung dan fungsi pelepasan ventrikel kurang dari 40%. Oleh itu, gabungan extrasystole kelas tinggi dan penurunan kontraktilitas ventrikel kiri meningkatkan risiko kematian..

Ekstrasistol supraventrikular

Ekstrasistol supraventrikular: apa itu, akibatnya. Ini adalah kontraksi pramatang jantung, yang disebabkan oleh impuls dari fokus ektopik yang terletak di atria, persimpangan AV, atau di tempat-tempat di mana urat paru-paru memasuki atria. Maksudnya, fokus impuls mungkin berbeza, tetapi terletak di atas cabang bundle-Nya, di atas ventrikel jantung - maka namanya. Ingatlah bahawa extrasystoles ventrikel berasal dari fokus yang terletak di percabangan bundle His. Sinonim untuk supraventricular extrasystole - supraventricular extrasystole.

Sekiranya gangguan irama disebabkan oleh emosi (ia bersifat vegetatif), jangkitan, gangguan elektrolit, pelbagai perangsang, termasuk alkohol, minuman yang mengandung kafein dan ubat-ubatan, ubat-ubatan, maka itu bersifat sementara. Tetapi ES supraventrikular juga dapat muncul dengan latar belakang luka-luka miokardium radang, distrofik, iskemia atau sklerotik. Dalam kes ini, extrasystoles akan berterusan, dan kekerapannya menurun hanya selepas rawatan penyakit yang mendasari. Orang yang sihat juga mempunyai ekstrasistol supraventrikular, kadarnya hingga 200 per hari. Kadar ini setiap hari dicatat hanya ketika melakukan pemantauan EKG setiap hari.

Ekstrasistol supraventrikular tunggal (berlaku satu demi satu, jarang dan sistematik) di klinik tidak simptomatik. ES yang kerap dapat dirasakan sebagai ketidakselesaan dada, benjolan di dada, pudar, kegelisahan diikuti dengan sesak nafas. Ekstrasistol yang kerap boleh merosakkan kualiti hidup seseorang.

Ekstrasistol supraventrikular tidak dikaitkan dengan risiko kematian, tetapi banyak ekstrasistol, kumpulan dan sangat awal (jenis R hingga T) boleh menjadi fibrilasi atrium (fibrilasi atrium). Ini adalah akibat yang paling serius dari extrasystole supraventricular, yang berkembang pada pesakit dengan atria yang membesar. Rawatan bergantung kepada keparahan ES dan keluhan pesakit. Sekiranya extrasystoles berlaku dengan latar belakang penyakit jantung dan terdapat tanda-tanda echocardiographic pengembangan atrium kiri, dalam kes ini, rawatan ubat ditunjukkan. Keadaan ini sering diperhatikan pada pesakit setelah 50 tahun..

Ekstrasistol atrium dianggap sebagai jenis extrasystole supraventricular, apabila fokus aritmogenik terletak di atrium kanan atau kiri. Menurut pemantauan Holter, pada siang hari, ekstrasistol atrium diperhatikan pada 60% individu yang sihat. Mereka tidak simptomatik dan tidak mempengaruhi prognosis. Sekiranya terdapat prasyarat (kerosakan miokard pelbagai asal) boleh menyebabkan takikardia supraventrikular dan takikardia supraventrikular paroksismal.

Detak pramatang atrium pada ECG

  • P-gelombang pramatang.
  • Selalu berbeza bentuknya dari gelombang sinus P (cacat).
  • Mengubah kekutuban mereka (negatif).
  • Selang PQ extrasystoles adalah normal atau sedikit panjang.
  • Jeda pampasan yang tidak lengkap selepas extrasystole.

Punca extrasystole

  • Penyakit jantung koronari. Extrasystole adalah manifestasi awal infark miokard, adalah manifestasi kardiosklerosis, atau mencerminkan ketidakstabilan elektrik pada aneurisma postinfarction. Supraventricular ES juga merupakan manifestasi penyakit arteri koronari, tetapi pada tahap yang lebih rendah mempengaruhi prognosis.
  • Kardiomiopati hipertrofik. ES ventrikel adalah gejala awal kardiomiopati hipertrofik dan menentukan prognosis. Ekstrasistol supraventrikular tidak tipikal untuk penyakit ini.
  • Displasia tisu penghubung jantung. Dengan itu, kord tidak normal muncul di ventrikel, memanjang dari dinding ke septum interventrikular. Mereka adalah substrat arrhythmogenic untuk rentak pramatang ventrikel..
  • Cardiopsychoneurosis. Gangguan irama dan automatisme di NCD adalah perkara biasa dan beragam. Pada sesetengah pesakit, gangguan irama dijumpai dalam bentuk extrasystole polytopic, takikardia supraventricular paroxysmal dan flutter atrium. Ekstrasistol ventrikel dan supraventrikular berlaku dengan kekerapan yang sama. Gangguan irama ini muncul pada waktu rehat atau semasa tekanan emosi. Sifat extrasystoles adalah jinak, walaupun terdapat gangguan pada kerja jantung dan ketakutan menghentikannya menakutkan banyak pesakit, dan mereka berkeras untuk merawat aritmia.
  • Kardiomiopati metabolik, termasuk kardiomiopati alkohol.
  • Miokarditis, termasuk endokarditis infektif dan miokarditis pada penyakit autoimun. Perkaitan dengan jangkitan adalah ciri khas miokarditis. Extrasystoles muncul dalam gelombang dengan eksaserbasi miokarditis. Pada pesakit, antibodi terhadap virus Epstein-Barr, virus Coxsackie, sitomegalovirus, streptokokus, faktor nekrosis tumor (dengan miokarditis imun) dikesan. Terdapat pengembangan ruang yang sederhana (kadang-kadang hanya atria) dan sedikit penurunan pecahan pelepasan. Satu-satunya manifestasi miokarditis lambat adalah extrasystoles. Untuk menjelaskan diagnosis miokarditis lambat, dilakukan biopsi miokardium.
  • Kardiomiopati dilatasi. Penyakit ini dicirikan oleh gabungan extrasystole ventrikel dan supraventrikular, yang berubah menjadi fibrilasi atrium.
  • Kecacatan jantung kongenital dan diperoleh (reumatik). ES ventrikel muncul pada awal kecacatan aorta. VES dengan kecacatan mitral menunjukkan penyakit jantung reumatik aktif. Kecacatan mitral (terutamanya stenosis) dicirikan oleh penampilan pada peringkat awal penyakit supraventricular ES, yang berlaku kerana kelebihan ventrikel kanan.
  • Kardiomiopati terhad disertai oleh kedua-dua jenis ES dalam kombinasi dengan sekatan. Amyloidosis berlaku dengan perubahan yang membatasi dan dalam bentuk kerosakan hanya pada atria dengan berlakunya supraventricular ES dan atrial fibrillation.
  • Penyakit hipertonik. Keterukan ES ventrikel berkorelasi dengan keparahan hipertrofi ventrikel kiri. Faktor yang memprovokasi ES boleh menjadi penggunaan diuretik hemat kalium. Bagi bentuk supraventrikular, ia kurang ciri.
  • Prolaps injap mitral. VES lebih kerap berlaku dengan degenerasi myxomatous injap, dan VES - dengan latar belakang regurgitasi mitral yang teruk.
  • Pulmonale kor kronik. Dengan penyakit ini, extrasystoles supraventricular dan ventrikel kanan.
  • "Hati Atlet". Ekstrasistol dan sukan adalah kombinasi yang cukup kerap. Pelbagai gangguan dalam irama dan konduksi berlaku terhadap latar belakang hipertrofi miokard dengan bekalan darah yang tidak mencukupi. Dengan PVC yang jarang ditemui yang pertama kali dikesan dan ketiadaan patologi jantung, sukan apa pun dibenarkan. Bagi atlet yang mempunyai ekstrasistol ventrikel yang kerap, disyorkan ablasi frekuensi radio fokus aritmia. Selepas operasi, pemeriksaan dilakukan setelah 2 bulan, termasuk ECG, ECHO-KG, pemantauan Holter, ujian tekanan. Sekiranya tidak ada kambuhan extrasystole dan gangguan irama lain, semua sukan dibenarkan.
  • Kecederaan jantung.
  • Ketidakseimbangan elektrolit (hipokalemia, hipomagnesemia atau hiperkalsemia). Hipomagnesemia yang berpanjangan dikaitkan dengan kejadian rentak pramatang ventrikel yang tinggi dan fibrilasi ventrikel. Pada pesakit dengan hipomagnesemia, kematian meningkat. Persediaan magnesium digunakan sebagai ubat antiaritmia yang menggabungkan sifat ubat antiaritmia kelas I dan IV. Di samping itu, magnesium mencegah kehilangan kalium oleh sel.
  • Overdosis glikosida jantung (mereka memprovokasi kedua-dua jenis extrasystoles), antidepresan trisiklik, Cavinton, Nootropil, Euphyllin, Amitriptyline, Fluoxetine, thiazide dan diuretik gelung, kontraseptif hormon.
  • Mengambil ubat narkotik.
  • Penggunaan anestetik.
  • Penerimaan ubat antiaritmia kelas IA, IC, III.
  • Hipertiroidisme. Pada pesakit dengan ES, pemeriksaan hormon tiroid adalah wajib.
  • Anemia. Terhadap latar belakang peningkatan hemoglobin, perjalanan extrasystole bertambah baik.
  • Ulser perut tidak parut untuk masa yang lama. Dalam peratusan kes yang lebih besar, degupan pramatang atrium berlaku, tetapi mungkin terdapat aritmia ventrikel. Extrasystole pada pesakit dengan penyakit ulser peptik berlaku lebih kerap pada waktu malam dan berlatarbelakangkan bradikardia. Allapinin adalah ubat yang berkesan dalam keadaan ini..
  • Jangkitan.
  • Tekanan.
  • Urat saraf. Dalam keadaan ini, extrasystoles disertai oleh rasa takut, panik, kegelisahan yang meningkat, yang sangat lemah dikompensasikan oleh rasa puas diri dan memerlukan pembetulan perubatan. Dengan neurosis, extrasystoles dari dua kelas pertama mengikut klasifikasi Laun, oleh itu, perlu untuk merawat neurosis, bukan jantung.
  • Penyalahgunaan minuman beralkohol, teh, kopi, merokok berat.

Semua faktor di atas boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan. Terdapat pembahagian extrasystoles bergantung pada faktor etiologi:

  • Berfungsi. Ini termasuk gangguan irama asal psikogenik yang berkaitan dengan pendedahan kimia, tekanan, alkohol, ubat-ubatan, kopi dan teh. Ekstrasystole berfungsi berlaku dengan dystonia vegetatif-vaskular, osteochondrosis, neurosis. Terdapat juga kes-kes perkembangan extrasystole pada wanita semasa haid..
  • Organik. Kumpulan extrasystoles ini berkembang dengan latar belakang pelbagai lesi miokardium: miokarditis, kardiosklerosis, infark miokard, penyakit arteri koronari, perikarditis, kecacatan jantung, sarcoidosis, hemochromatosis, amiloidosis, keadaan selepas rawatan pembedahan jantung, "jantung atlet".
  • Beracun. Mereka disebabkan oleh kesan toksik ubat-ubatan tertentu, hormon tiroid dalam tirotoksikosis, toksin pada penyakit berjangkit.

Extrasystole: forum orang yang menderita penyakit itu

Semua sebab di atas disahkan dalam topik "extrasystole, forum". Selalunya, terdapat ulasan mengenai penampilan extrasystoles dengan dystonia vegetatif dan neurosis. Sebab-sebab psikologi untuk penampilan extrasystoles adalah kecurigaan, ketakutan, kegelisahan. Dalam kes seperti itu, pesakit berunding dengan psikoterapis dan psikiatri, dan mengambil ubat penenang (Vamelan, Bellataminal) atau penggunaan antidepresan jangka panjang memberikan hasil yang positif..

Selalunya, extrasystoles dikaitkan dengan hernia hiatal. Pesakit didapati mempunyai banyak makanan, berbaring atau duduk. Mengehadkan pengambilan makanan, terutama pada waktu malam, berkesan. Selalunya ada laporan bahawa pengambilan suplemen magnesium (Magne B6, Magnerot), hawthorn membantu mengurangkan bilangan extrasystoles dan mereka menjadi kurang ketara bagi pesakit.

Gejala extrasystole

Gejala extrasystole ventrikel lebih ketara berbanding dengan supraventricular. Keluhan yang biasa adalah gangguan pada jantung, perasaan pudar atau serangan jantung, peningkatan pengecutan dan peningkatan degupan jantung setelah pudar sebelumnya. Beberapa pesakit mengalami pening, sakit dada, dan keletihan yang teruk. Denyutan vena serviks mungkin berlaku, yang berlaku pada sistol atrium.

Ekstrasistol ventrikel tunggal - apakah itu dan bagaimana mereka menjelma? Ini bermaksud bahawa extrasystoles berlaku satu per satu di antara degupan jantung normal. Selalunya mereka tidak menampakkan diri, dan pesakit tidak merasakannya. Ramai pesakit merasakan gangguan dalam kerja jantung hanya pada hari-hari pertama kemunculan extrasystoles, dan kemudian mereka terbiasa dan tidak memberi tumpuan kepada mereka..

Gejala seperti "strok teruk" dan "serangan jantung" dikaitkan dengan peningkatan jumlah strok, yang dilepaskan selepas extrasystole oleh kontraksi normal pertama dan jeda pampasan yang panjang. Pesakit menggambarkan gejala ini sebagai "memusingkan hati" dan "membeku".

Dengan adanya kumpulan ekstasistol yang kerap, pesakit merasa berdebar atau berdebar-debar jantung. Sensasi gelombang dari jantung ke kepala dan aliran darah ke leher dikaitkan dengan aliran darah dari atrium kanan ke urat leher, sementara atria dan ventrikel berkontraksi. Kesakitan di kawasan jantung jarang dapat dilihat dalam bentuk kesakitan yang pendek dan tidak tentu dan dikaitkan dengan kerengsaan reseptor dengan limpahan ventrikel semasa jeda pampasan.

Sebilangan pesakit mengalami gejala yang menunjukkan iskemia serebrum: pening, mual, tidak stabil ketika berjalan. Pada tahap tertentu, gejala ini juga boleh disebabkan oleh faktor neurotik, kerana simptomologi umum pada aritmia adalah manifestasi gangguan autonomi.

Analisis dan diagnostik

Pemeriksaan klinikal dan biokimia:

  • Ujian darah klinikal.
  • Sekiranya disyaki miokarditis, penanda keradangan (tahap CRP), troponin jantung (TnI, TnT), peptida natriuretik (BNP), autoantibodi jantung.
  • Tahap elektrolit darah.
  • Penyelidikan mengenai hormon tiroid.

Penyelidikan instrumental

  • ECG. Contoh ECG dari jenis utama (ventrikel dan atrium) diberikan di atas. Denyutan pramatang atrium lebih sukar didiagnosis jika pesakit mempunyai kompleks QRS yang luas (serupa dengan sekumpulan His), ES supraventrikular awal (gelombang P ditumpangkan pada T sebelumnya dan sukar untuk mengenal pasti gelombang P), atau ES supraventrikular tersekat (gelombang P tidak diadakan pada ventrikel). Gangguan irama yang kompleks bahkan lebih sukar. Contohnya, extrasystole politopik. Bersamanya, extrasystoles dihasilkan oleh beberapa sumber di jantung, yang dilokalisasikan di kawasan yang berlainan. Pada ECG, extrasystoles muncul, yang mempunyai bentuk yang berbeza, jangka masa jeda pampasan yang berbeza, selang pra-extrasystolic yang tidak tetap. Sekiranya pengujaan lebih jauh berjalan di jalan yang sama, maka extrasystoles akan mempunyai bentuk yang sama - ini adalah bentuk monomorfik politopik. Ekstrasistol polimorfik politorfik berlaku dengan arah impuls yang berbeza. Aritmia jenis ini menunjukkan kerosakan miokard yang serius, ketidakseimbangan elektrolit yang ketara dan perubahan tahap hormon..
  • Pemantauan Holter. Menilai perubahan degupan jantung setiap hari. Pemantauan Holter berulang semasa rawatan membolehkan anda menilai keberkesanannya. HM dilakukan dengan adanya extrasystoles yang jarang berlaku, yang tidak direkodkan semasa kajian elektrokardiografi standard. Perkara yang paling penting dalam kajian ini adalah untuk menentukan jumlah ES setiap hari. Tidak dibenarkan melebihi 30 ES sejam.
  • Ujian senaman. Ujian Treadmill - kajian dengan beban di treadmill dengan rakaman ECG masa nyata. Subjek berjalan di sepanjang jalan yang bergerak dan beban (kelajuan perjalanan dan sudut pendakian) berubah setiap 3 minit. Sebelum dan semasa kajian, tekanan dan elektrokardiogram dipantau. Kajian berhenti apabila pesakit mengadu. Semasa menjalankan ujian dengan beban, kejadian VES berpasangan pada denyut jantung kurang dari 130 per minit dalam kombinasi dengan "iskemia" ST adalah penting. Sekiranya extrasystoles berlaku selepas bersenam, maka ini menunjukkan etiologi iskemia mereka..
  • Ekokardiografi. Dimensi ruang, perubahan struktur pada jantung dikaji, keadaan miokardium dan hemodinamik dinilai, tanda-tanda disfungsi aritmogenik, perubahan hemodinamik semasa extrasystoles dinyatakan.
  • Pengimejan resonans magnetik jantung. Pemeriksaan dan penilaian fungsi ventrikel kanan dan kiri, mengenal pasti perubahan berserat, perubahan cicatricial dalam miokardium, kawasan edema, lipomatosis.
  • Kajian elektrofisiologi (EPI). Ia dilakukan sebelum pembedahan untuk menjelaskan lokasi fokus impuls patologi.

Rawatan extrasystole

Bagaimana merawat extrasystole? Pertama sekali, anda perlu tahu bahawa kehadiran extrasystole bukanlah petunjuk untuk pelantikan ubat-ubatan antiarrhythmic. Ekstrasistol asimtomatik dan oligosimptomatik tidak memerlukan rawatan sekiranya ketiadaan patologi jantung. Ini adalah extrasystole berfungsi, yang mana orang dengan dystonia vaskular cenderung. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini?

Perubahan gaya hidup adalah peringkat penting dalam rawatan extrasystole. Pesakit harus menjalani gaya hidup sihat:

  • Hilangkan pengambilan alkohol dan merokok, perkenalkan berjalan di udara segar.
  • Menghilangkan kemungkinan faktor yang menyebabkan aritmia - teh, kopi yang kuat. Sekiranya extrasystole berlaku selepas makan, anda perlu memerhatikan makanan apa yang berlaku dan mengecualikannya. Walau bagaimanapun, bagi banyak orang, extrasystoles berlaku setelah makan banyak dan dengan pengambilan alkohol..
  • Menghilangkan tekanan dan tekanan psychoemotional, yang pada banyak pesakit adalah faktor yang memprovokasi penampilan extrasystoles.
  • Perkenalkan makanan yang kaya dengan magnesium dan kalium ke dalam diet: kismis, bijirin, buah sitrus, selada, kesemek, aprikot kering, dedak, prun.

Pesakit sedemikian ditunjukkan untuk ekokardiografi untuk mengesan perubahan struktur dan memantau fungsi ventrikel kiri. Dalam semua kes gangguan irama, pesakit harus diperiksa untuk mengecualikan metabolik, hormon, elektrolit, gangguan dan pengaruh simpatik.

Sekiranya tirotoksikosis dan miokarditis dikesan, penyakit yang mendasari akan dirawat. Pembetulan aritmia dalam gangguan elektrolit terdiri daripada pelantikan persediaan kalium dan magnesium. Dengan pengaruh utama sistem saraf simpatik, beta-blocker disyorkan.

Petunjuk untuk rawatan extrasystole:

  • Intoleransi subyektif terhadap sensasi gangguan irama.
  • Ekstrasistol kumpulan yang kerap, yang menyebabkan gangguan hemodinamik. ES supraventrikular lebih daripada 1-1,5 ribu sehari dianggap tidak disukai secara prognostik terhadap latar belakang kerosakan jantung organik dan pelebaran atrium.
  • ES ventrikel malignan dengan frekuensi 10-100 / jam dengan latar belakang penyakit jantung, dengan pengsan, paroxysms takikardia atau serangan jantung.
  • Berpotensi ganas - ancaman fibrilasi ventrikel.
  • Mendedahkan kemerosotan prestasi (penurunan ejeksi, pengembangan ventrikel kiri) semasa ekokardiografi berulang.
  • Terlepas dari toleransi, extrasystoles yang kerap (lebih dari 1.5-2 ribu sehari), yang digabungkan dengan penurunan kontraktilitas miokardium.

Rawatan extrasystole di rumah adalah dengan mengambil ubat antiarrhythmic. Pemilihan ubat paling baik dilakukan di persekitaran hospital, kerana ia dilakukan secara percubaan dan kesilapan: pesakit secara berurutan (3-5 hari) menetapkan ubat dalam dos harian rata-rata dan kesannya dinilai berdasarkan keadaan pesakit dan data EKG. Pesakit mengambil ubat yang dipilih di rumah dan secara berkala muncul untuk kajian ECG kawalan. Kadang-kadang memerlukan beberapa minggu untuk menilai kesan antiaritmia amiodarone.

Ubat antiarrhythmic untuk extrasystole

Dadah dari pelbagai kumpulan digunakan:

  • Kelas I - penyekat saluran natrium: Quinidine Durules, Allapinin, Etatsizin, Ritmonorm, Aimalin, Ritmilen, Novocainamide, Pulsnorma, Etmozin. Ubat ini sama berkesan. Dalam keadaan kecemasan, Novocainamide intravena digunakan. Semua wakil ubat antiaritmia kelas I mempengaruhi peningkatan kematian pada pesakit dengan penyakit jantung organik.
  • Kelas II - ini adalah penyekat β, yang mengurangkan kesan simpatik pada jantung. Yang paling berkesan untuk aritmia yang berkaitan dengan tekanan psiko-emosi dan senaman fizikal. Persediaan Propranolol, Korgard, Atenolol, Trazikor, Visken, Kordanum.
  • Kelas III - penyekat saluran kalium. Dadah yang meningkatkan jangka masa potensi tindakan kardiomiosit. Cordarone (bahan aktif amiodarone) dan Sotalol (juga mempunyai sifat beta-blocker).
  • Kelas IV - penyekat saluran kalsium: Verapamil, Lekoptin, Isoptin, Falicard.

Amiodarone menggabungkan sifat ubat dari keempat-empat kelas dan telah menjadi ubat pilihan dalam rawatan semua aritmia, termasuk extrasystoles supraventricular dan ventrikel. Menurut pakar kardiologi, ubat ini adalah satu-satunya yang resepnya selamat pada pesakit dengan penyakit jantung dan kegagalan jantung. Dalam kegagalan jantung akut dan dekompensasi kegagalan jantung kronik dengan takikardia sinus dan fibrilasi atrium, amiodarone dapat meningkatkan hemodinamik dan menurunkan kadar jantung.

Rejimen rawatan biasa dengan amiodarone: minggu pertama - 600 mg / hari (3 tablet sehari), kemudian 400 mg / hari (2 tablet sehari), dos penyelenggaraan - 200 mg (diambil untuk waktu yang lama). Dos penyelenggaraan boleh menjadi 100 mg atau 50 mg sehari. Kriteria keberkesanan adalah hilangnya gangguan, penurunan jumlah extrasystoles dan peningkatan kesejahteraan.

Kekurangan amiodarone - dengan penggunaan jangka panjang, kesan sampingan berlaku (kelemahan otot, perubahan warna kulit, kepekaan, gegaran, neuropati, peningkatan transaminase). Reaksi buruk ini dapat diterbalikkan dan hilang setelah penghentian / pengurangan dos.

Ramai pakar kardiologi memulakan pemilihan ubat dengan penyekat β. Pada pesakit dengan penyakit jantung, ubat pilihan adalah gabungan amiodarone + a-β-blocker. Pada pesakit tanpa kerosakan jantung, sebagai tambahan kepada kombinasi ini, ubat kelas I digunakan. Oleh itu, amiodarone diresepkan untuk sebarang varian extrasystole, jika tidak terdapat beberapa ciri rawatan.

Ekstrasistol ventrikel: rawatan

  • Pada ES ventrikel jinak dan berpotensi ganas, rawatan dimulakan dengan ubat kelas I (keberkesanannya kurang daripada amiodarone) dan β-blocker.
  • Sekiranya mereka tidak berkesan - kumpulan ubat III Cordaron (amiodarone) atau Sotalol. Penggunaan amiodarone cukup berkesan pada semua aritmia supraventrikular dan ventrikel. Keberkesanan ubat mencapai 80% untuk aritmia yang tidak dapat dirawat dengan semua antiaritmia lain. Sotalol juga berkesan dan selamat dan digunakan dalam rawatan ES ventrikel berpasangan, bersendirian dan kumpulan. Ubat Kelas III sama berkesan dalam extrasystoles supraventricular dan ventrikel, tetapi tidak diresepkan untuk extrasystoles terpencil. Oleh kerana kesan proarrhythmogenic mereka (peningkatan aritmia atau kemunculan gangguan irama baru), ia digunakan apabila ubat lain tidak berkesan.
  • Kadang-kadang Novocainamide digunakan - keberkesanannya tinggi, tetapi rejimen dos dalam tablet menyusahkan.
  • Untuk ES ventrikel ganas dan berpotensi ganas (dengan serangan jantung sebelumnya), penggunaan Amiodarone atau Sotalex (Sotalol) lebih disukai. Yang terakhir digunakan dalam kes di mana amiodarone tidak berkesan. Keberkesanan amiodarone dalam menghilangkan extrasystoles ventrikel mencapai 90-95%, dan Sotaleksa 75%.
  • Dengan thyrotoxicosis, penyakit arteri koronari dan hipertensi, pelantikan β-blocker dibenarkan.
  • Dengan kardiomiopati hipertrofik dengan gangguan irama - antagonis Ca.
  • Dengan digitalis extrasystole, Difenin berkesan.
  • Untuk ES ventrikel dalam tempoh akut infark miokard - Lidocaine.
  • Pada pesakit dengan kegagalan jantung, penurunan ekstrasistol dicatat semasa mengambil perencat Veroshpiron dan ACE.
  • Sekiranya disfungsi tiroid yang berkembang semasa mengambil Amiodarone, mereka beralih ke kelas antiaritmia, walaupun keberkesanannya jauh lebih sedikit. Dalam kes ini, ubat Kelas I adalah yang paling berkesan dan selamat..
  • Apabila monoterapi berkesan, kombinasi Sotalol dan Allapinin digunakan (dalam dos yang lebih kecil daripada dengan monoterapi, gabungan Allapinin dan antagonis β-blocker atau kalsium).
  • Quinidine tidak boleh diberikan untuk denyutan pramatang ventrikel.

Ekstrasistol supraventrikular: rawatan

Semasa memilih untuk rawatan pesakit dengan extrasystole supraventricular, mereka dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  • Tanpa patologi jantung, kehadiran extrasystole bersifat vegetatif berfungsi.
  • Kehadiran patologi jantung (kardiopati, kecacatan, penyakit arteri koronari, miokardystrofi) tanpa dilatasi atrium kiri.
  • Kehadiran patologi jantung dan dilatasi atrium kiri lebih besar daripada 4 cm. Pada pesakit seperti itu, terdapat risiko mengembangkan fibrilasi atrium.

Semua pesakit, tanpa pengecualian, diberi cadangan umum: membatasi merokok, tidak termasuk alkohol, mengurangkan pengambilan kopi dan teh yang kuat. Ia juga penting untuk menormalkan tidur - jika perlu, gunakan dos kecil Phenazepam atau Clonazepam.

  • Sekiranya pesakit dari kumpulan pertama tidak terganggu oleh extrasystoles, mereka hanya terhad kepada cadangan dan penjelasan umum mengenai bahaya gangguan kesihatan kepada kesihatan. Sekiranya orang dalam kumpulan ini mempunyai extrasystoles lebih dari 1000 sehari atau lebih kurang, tetapi dengan toleransi yang lemah, atau jika pesakit berusia lebih dari 50 tahun, maka rawatan perlu dilakukan. Antagonis kalsium (Verapamil, Diltiazem) atau penyekat β diresepkan. Kumpulan ubat inilah yang berkesan di NSES. Rawatan dimulakan dengan setengah dos, dan secara beransur-ansur meningkat jika perlu. Salah satu ubat penyekat β diresepkan: Anaprilin, Metoprolol, Bisoprolol, Betaxolol, Sotalol, Nebilet. Sekiranya extrasystoles muncul pada masa yang sama, satu preskripsi ubat digunakan pada masa ini. Verapamil disyorkan untuk menggabungkan extrasystoles dan asma bronkial. Sekiranya tidak ada kesan ubat-ubatan ini, mereka beralih kepada setengah dos ubat kelas I (Propafenone, Allapinin, Quinidine durules). Sekiranya tidak berkesan, beralih ke Amiodarone atau Sotalol.
  • Rawatan pesakit dari kumpulan ke-2 dijalankan mengikut skema yang sama, tetapi dalam dos yang besar. Trimetazidin, Magnerot, Riboxin, Panangin juga diperkenalkan ke dalam rawatan yang kompleks. Sekiranya perlu untuk mencapai kesannya dengan cepat, amiodarone diresepkan tanpa persetujuan ubat lain.
  • Pesakit kumpulan ke-3 memulakan rawatan dengan amiodarone 400-600 mg sehari, Sotalol atau Propafenone. Pesakit dalam kumpulan ini perlu selalu mengambil ubat. Juga digunakan adalah perencat ACE dan Trimetazidine.
  • Pesakit dengan NZhES dengan latar belakang bradikardia disyorkan untuk meresepkan Ritmodan, Quinidine-durules atau Allapinin. Selain itu, anda boleh memberi ubat yang meningkatkan kadar denyutan jantung: Belloid, Teopek (theophylline), Nifedipine. Sekiranya ES berlaku dengan latar belakang bradikardia nokturnal, ubat diambil pada waktu malam.

Pesakit kumpulan pertama atau kedua, setelah 2-3 minggu mengambil ubat, dapat mengurangkan dos dan membatalkan sepenuhnya ubat tersebut. Juga, ubat itu dibatalkan sekiranya berlaku seperti supraventricular ES seperti gelombang semasa tempoh remisi. Sekiranya alat pacu jantung muncul semula, ubat akan disambung semula.

Ekstrasistol yang disebabkan oleh ketidakseimbangan elektrolit

Kegiatan antiaritmia dari sediaan magnesium disebabkan oleh fakta bahawa ia adalah antagonis kalsium, dan juga mempunyai sifat penstabil membran yang dimiliki oleh antiaritma kelas I (mencegah kehilangan kalium), di samping itu, menekan pengaruh simpatik.

Kesan antiaritmia magnesium muncul selepas 3 minggu dan mengurangkan bilangan extrasystoles ventrikel sebanyak 12%, dan jumlah keseluruhan sebanyak 60-70%. Dalam amalan kardiologi, Magnerot digunakan, yang mengandungi magnesium dan asid orotik. Ia mengambil bahagian dalam metabolisme dan mendorong pertumbuhan sel. Rejimen pengambilan ubat yang biasa: minggu pertama, 2 tablet 3 kali sehari, dan kemudian 1 tablet 3 kali. Ubat ini boleh digunakan untuk waktu yang lama, ia boleh diterima dengan baik dan tidak menyebabkan kesan sampingan. Pesakit yang mengalami sembelit mempunyai najis normal.

Kumpulan ubat yang selebihnya digunakan sebagai tambahan:

  • Antihipoksidan. Menggalakkan penyerapan oksigen yang lebih baik oleh badan dan meningkatkan daya tahan terhadap hipoksia. Daripada antihipoksidan dalam kardiologi, Actovegin digunakan.
  • Antioksidan Mereka mengganggu reaksi oksidasi radikal bebas lipid, memusnahkan molekul peroksida, dan menutup struktur membran. Daripada ubat tersebut, Emoxipin dan Mexidol banyak digunakan.
  • Cytoprotectors. Mengambil Trimetazidine mengurangkan kekerapan extrasystoles dan episod depresi ST iskemia. Preductal, Trimetazid, Trimetazidine, Rimecor boleh didapati di pasaran Rusia.

Artikel Seterusnya
MERASA DINGIN DI KEPALA.