Penyahkodan ekokardiografi jantung


Ekokardiografi (Echo-KG), atau pemeriksaan ultrasound jantung, dianggap sebagai salah satu kaedah diagnostik yang paling bermaklumat dan sederhana. Prosedur ini tidak disertai dengan ketidakselesaan bagi pesakit itu sendiri dan untuk doktor, dan tidak ada sinaran radioaktif, yang memungkinkan pemeriksaan tidak banyak kali.

Satu-satunya perkara yang sukar bagi seseorang yang menjalani diagnosis ini adalah penyahkodan ekokardiografi, kerana orang awam tidak dapat memahami bahan yang banyak. Dan jangan buat! Menetapkan diagnosis dan menetapkan terapi adalah hak prerogatif doktor, tetapi artikel ini akan mempertimbangkan perkara utama di mana pesakit dapat memahami apa yang ditunjukkan oleh Echo-KG..

Ciri umum

Konsep ekokardiografi yang secara harfiah diterjemahkan dari bahasa Yunani bermaksud "gema" - gema, "kardio" - hati dan "grafik" - untuk dirakam atau digambarkan. Para saintis dari Sweden adalah yang pertama membuat dan menguji alat kajian ini pada separuh kedua abad ke-20. Hasil penggunaan echocardiograph, mereka dapat mengkaji struktur dan fungsi ventrikel kiri dan mitral injap.

Ekokardiografi, seperti semua teknik lain berdasarkan kemampuan ultrasound, dilakukan dengan melewati dan mencerminkan ayunan gelombang dengan fiksasi berikutnya. Prinsip diagnosis ini terletak pada perbezaan ketumpatan dan kemampuan pantulan ultrasound oleh struktur tisu yang berbeza, baik yang sihat dan diubah secara patologi..

Terdapat beberapa teknik Echo-KG, dan doktor menentukan kesesuaian untuk menetapkan satu atau yang lain, bergantung pada gejala dan ciri anatomi pesakit yang ada sekarang. Oleh itu, ekokardiografi transthoracic (TTE) dan transesophageal (TEE) atau echocardiography transesophageal dianggap yang utama..

Yang pertama adalah yang paling disukai, kerana tidak memerlukan persiapan dan tidak disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan bagi pesakit, dan yang kedua paling sering diresepkan jika mustahil untuk menjalankan TTE. Situasi seperti itu merangkumi pesakit yang berlebihan berat badan, payudara besar pada wanita, kecacatan dada, atau kesukaran untuk mengakses kawasan tertentu otot jantung..

Di samping itu, baru-baru ini, setelah pengenalan kesan Doppler ke dalam diagnostik perubatan, semasa Echo-KG adalah mungkin untuk mengkaji kualiti dan ciri-ciri asas aliran darah di saluran jantung dan kawasan sekitarnya..

Ekopardiografi Doppler terdiri dalam mengubah frekuensi getaran bergantung pada pergerakan sumber yang menyebarkan gelombang. Ketika yang terakhir menghampiri, frekuensi meningkat dan panjangnya berkurang, dan ini dipaparkan dengan warna merah di layar. Apabila dihapus, masing-masing, perubahan bertentangan dan ditandakan dengan warna biru.

Apabila diagnostik diperlukan?

Echo-KG banyak digunakan dalam diagnostik kardiologi, kerana memungkinkan untuk mengesan banyak patologi jantung, termasuk kecacatan kongenital dan yang diperoleh. Prosedur ini akan ditetapkan sekiranya pesakit mempunyai gejala berikut:

  • sensasi kesakitan yang berbeza, dilokalisasi di kawasan dada (terutamanya di sebelah kiri);
  • kelemahan umum, keletihan cepat, sesak nafas walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal;
  • pening, ringan kepala atau kehilangan kesedaran (kedua-dua episod dan kerap);
  • batuk kering jangka panjang, tidak disertai dengan selsema;
  • gangguan peredaran darah, dinyatakan dalam keadaan sejuk di bahagian bawah kaki, bengkak (pada waktu petang atau sepanjang hari);
  • jantung berdebar-debar atau, sebaliknya, tenggelam jantung, irama kerjanya yang tidak teratur;
  • kehadiran murmur jantung, serta perubahan patologi dalam parameter elektrokardiogram.

Ultrasound jantung adalah wajib dan secara berkala dilakukan pada pesakit dengan rematik, kolagenosis (misalnya, lupus erythematosus), dll Prosedur dalam kebanyakan kes membolehkan anda menentukan penyebab yang menyebabkan serangan takikardia (peningkatan kadar jantung).

Di samping itu, ekokardiografi digunakan untuk memantau aktiviti jantung semasa rawatan banyak penyakit. Terdapat prosedur Doppler Echo-KG, yang dapat dibaca dengan lebih terperinci dalam artikel ini..

Ciri penyahkodan Echo-KG

Tafsiran dan penyahkodan echocardiogram adalah proses yang agak kompleks dan luas yang hanya tertakluk kepada pakar yang berkelayakan. Tetapi, dengan mengetahui parameter utama penilaian, pesakit dapat memperoleh gambaran umum mengenai keadaannya.

Terdapat beberapa kriteria yang digunakan oleh doktor untuk menyahkod bahan yang diterima. Lebih-lebih lagi, setiap indikator telah menerima norma yang diterima umum, dan penyimpangan yang terdapat dalam kajian dalam satu arah atau yang lain menunjukkan adanya perubahan patologi.

Parameter apa yang dinilai?

Dalam proses diagnosis, dan juga setelah itu, kajian mendalam mengenai petunjuk seperti:

  • parameter ruang jantung (atria dan ventrikel);
  • keadaan dan fungsi injap;
  • kehadiran eksudat di perikardium (kantung perikardial);
  • miokardium semasa pengecutan (systole) dan kelonggaran (diastole);
  • intensiti dan arah aliran darah;
  • keadaan dinding vaskular.

Sebagai tambahan kepada petunjuk normal Echo-KG yang diterima umum, pakar kardiologi atau sonologi (uzis) mengambil kira usia, berat badan subjek dan ciri-ciri individu lain semasa membuat diagnosis. Oleh itu, penyimpangan kecil dari parameter purata dalam beberapa kes tidak dianggap sebagai tanda patologi..

Singkatan dalam protokol

Seperti bentuk hampir semua prosedur diagnostik, protokol Echo-KG juga mengandungi singkatan yang sama sekali tidak dapat difahami oleh pesakit yang tidak mempunyai pendidikan perubatan khusus. Sebagai contoh, TO dan KO adalah paksi panjang dan pendek, dan SDPA adalah tekanan arteri pulmonari purata. Singkatan utama yang digunakan untuk penunjuk pengekodan boleh didapati di bawah.

Perlu diperhatikan bahawa untuk membuat diagnosis, doktor tidak akan cukup hanya dengan bahan-bahan yang terkandung dalam protokol Echo-KG. Pakar diagnostik atau pakar kardiologi perlu mengambil kira sejarah, intensiti, dan kronologi peningkatan gejala, dan kehalusan lain. Hanya pendekatan bersepadu yang membolehkan anda menentukan penyakit tertentu dengan pasti.

Petunjuk dan norma mereka untuk orang dewasa

Jantung dibentuk oleh beberapa jabatan yang menjalankan misi penting untuk keseluruhan organisma secara keseluruhan, dan khususnya untuk setiap sistem berfungsi. Pelanggaran aktiviti mana-mana ruang, sebagai peraturan, menjadi penyebab kegagalan jantung atau komplikasi lain yang sama berbahaya. Jantung terdiri daripada atrium kanan dan kiri (LA), ventrikel, dan injap mitral dan tricuspid.

Ekokardiografi memungkinkan untuk memvisualisasikan butiran terkecil yang mencirikan keadaan umum otot jantung, menilai kerja injap, ketebalan dinding, arah dan halaju aliran darah. Di samping itu, stenosis vaskular dan kehadiran trombosis dalam aliran darah mudah didiagnosis..

Tidak ada batasan yang ditentukan dengan jelas di kawasan ini, kerana keperibadian setiap organisma tertentu. Pada masa yang sama, standard purata umum telah ditentukan. Pada orang dewasa, mereka adalah seperti berikut:

  • ketebalan ventrikel kiri (LVL) dalam sistol dan diastol - 10-16 mm dan 8-11 mm;
  • ketebalan ventrikel kanan (RV) tidak boleh melebihi 3-5 mm;
  • septum interventrikular (IVS) dalam sistol dan diastole - 10-15 mm dan 6-11 mm;
  • berat miokardium (MM) pada lelaki dan wanita ialah 130-180 g dan 90-140 g;
  • degupan jantung (HR) - 75-90 degupan;
  • lilitan aorta (OA) - 18-35 mm;
  • pecahan pelepasan tidak kurang dari 50%.

Sebagai tambahan kepada parameter ini, jumlah cecair dalam perikardium (tidak lebih dari 30-35 ml 3), diameter injap aorta (tidak lebih daripada 1.5 cm) dan pembukaan injap mitral (4 cm 2) juga ditentukan. Ekokardiografi yang dilakukan pada waktunya akan membantu mengenal pasti patologi tersembunyi aktiviti jantung, serta penyakit pada peringkat awal perkembangan. Berkat ini, terapi akan lebih cepat dan berkesan..

Norma untuk kanak-kanak

Echo-KG adalah prosedur yang sangat sering dilakukan pada masa kanak-kanak, dan terutama pada bayi baru lahir. Dengan pertolongannya, mungkin untuk mengesan kecacatan kongenital, serta kelainan patologi dalam fungsi jantung. Menguraikan echocardiogram pada kanak-kanak hampir merupakan proses perhiasan yang memerlukan kelayakan tinggi dari pakar sonologi atau ahli kardiologi. Petunjuk norma pada bayi yang baru lahir, dan juga pada orang dewasa, mempunyai hadnya.

Contohnya, pada kanak-kanak perempuan, ukuran LV akhir-diastolik tidak boleh melebihi 16-21 mm, dan pada kanak-kanak lelaki - 17-22 mm. Nilai normal isipadu sistolik akhir LV pada bayi baru lahir dari kedua-dua jantina ialah 11-15 mm. Diameter pankreas pada kanak-kanak perempuan mestilah dalam lingkungan 5-13 mm, dan pada kanak-kanak lelaki - 6-14 mm. Saiz LA pada kanak-kanak perempuan adalah 11-16 mm, dan pada kanak-kanak lelaki, masing-masing, 12-17 mm.

Kriteria diagnostik yang sangat penting adalah septum yang memisahkan ventrikel kanan dan kiri. Hipertrofi menunjukkan adanya kecacatan dan dalam kebanyakan kes memerlukan campur tangan pembedahan. Sama pentingnya adalah parameter pecahan ejeksi, yang mencirikan isipadu darah yang dikeluarkan oleh LV.

Nilainya tidak boleh melebihi jumlah 65-75%. Dalam kes ini, kelajuan pergerakan darah di injap arteri pulmonari adalah 1.4-1.6 mm / s. Dalam proses membesar, parameter ini mengalami perubahan. Setelah anak mencapai usia remaja, norma kanak-kanak menjadi sama dengan petunjuk dewasa.

Terdapat jenis ekokardiografi berasingan yang dilakukan pada janin yang belum lahir di rahim. Echo-KG yang disebut janin atau pranatal memungkinkan untuk mendiagnosis kecacatan jantung pada awal kehamilan dan mengambil langkah-langkah yang sesuai.

Cadangan umum

Memandangkan kandungan maklumat, kesederhanaan dan, di samping itu, kos ekokardiografi yang rendah, sesiapa sahaja yang mengetahui gejala di atas dalam diri mereka harus memikirkan lawatan ke doktor dan pemeriksaan. Ini sangat penting bagi orang yang mempunyai berat badan berlebihan, mempunyai kecenderungan untuk melakukan tabiat buruk (merokok, alkoholisme) dan juga mempunyai sejarah penyakit kardiovaskular..

Di samping itu, orang yang mempunyai kecenderungan keturunan, iaitu, saudara-mara terdekatnya yang didiagnosis menderita penyakit jantung, termasuk dalam kategori risiko. Menurut cadangan Kementerian Kesihatan, Echo-KG harus disahkan oleh lelaki selepas 40 tahun dan wanita setelah 45 tahun sekurang-kurangnya sekali setiap 5 tahun, dengan syarat tidak ada gejala patologi. Bagaimanapun, setelah menghabiskan waktu kurang dari satu jam untuk pemeriksaan, anda dapat mencegah terjadinya penyakit serius, yang kemudiannya harus dirawat untuk waktu yang lama dan tidak selalu berjaya..

Apa itu kardiogram ECHO

Ekokardiografi (ultrasound jantung) adalah kaedah diagnostik yang membolehkan anda mengkaji struktur dan fungsi jantung dan saluran darah. Kaedah pemeriksaan yang selamat digunakan untuk kategori pesakit yang berlainan. Ini adalah prosedur yang tidak invasif (integriti kulit tidak rosak) tidak menyebabkan sensasi yang menyakitkan. Dengan bantuan ultrasound, pakar kardiologi akan mengenal pasti perubahan dalam kerja jantung yang tidak ditunjukkan oleh rasa sakit dan tidak dapat dikesan semasa elektrokardiogram.

Ultrasound jantung - maklumat asas

Ramai pesakit yang menetapkan prosedur ini untuk pertama kalinya berminat dengan yang berikut: "Echo cardiogram - apa itu?"

Ini adalah ujian bukan invasif yang menggunakan ultrasound. Semasa prosedur, alat yang disebut echocardiograph digunakan. Sensornya, di bawah pengaruh elektrik, mengeluarkan suara frekuensi tinggi, yang melewati bahagian jantung yang berlainan, dipantulkan dari mereka, kembali dalam bentuk asalnya, direkodkan oleh sensor yang sama, diubah kembali menjadi elektrik, membentuk gambar di layar.

ECHO KG membolehkan anda menentukan parameter berikut:

  • dimensi jantung;
  • ketebalan dinding jantung;
  • struktur dinding dan integriti mereka;
  • ukuran ruang jantung (atria, ventrikel);
  • keupayaan kontraktil otot jantung;
  • keadaan injap dan fungsi mereka;
  • penilaian keadaan arteri pulmonari dan aorta;
  • tekanan darah di ruang jantung dan saluran besar;
  • peredaran darah di atria, ventrikel, injap (arah dan halaju aliran darah);
  • keadaan epikardium (kulit luar jantung) dan perikardium.

Ekokardiogram dapat mengesan penyakit dan keadaan berikut:

  • Pengumpulan cecair dalam kantung perikardial. Gejala ini menunjukkan adanya patologi serius..
  • Kecacatan jantung (perubahan struktur organ yang mengganggu peredaran darah).
  • Trombosis intrakardiak.
  • Perubahan patologi (pengembangan atau pengurangan) ruang jantung.
  • Penebalan atau penipisan dinding ruang.
  • Neoplasma.
  • Gangguan peredaran darah (kelajuan atau arah).

Pesakit yang pertama kali menemui istilah "electrocardiogram" dan "echocardiogram" percaya bahawa mereka adalah perkara yang sama. Walau bagaimanapun, ini adalah salah tanggapan. Sekiranya disyaki penyakit jantung dan vaskular, kedua-dua kajian tersebut ditetapkan. Dan kemudian banyak pesakit mengemukakan soalan: "ECG dan ECHO - apa perbezaannya?".

Elektrokardiogram dapat mengesan masalah jantung berfungsi yang menandakan pelbagai penyakit. Dengan prosedur ini, anda dapat mengesan gejala pertama serangan jantung terhadap latar belakang penyakit arteri koronari dan angina pectoris..

Gema jantung mendedahkan keabnormalan struktur organ, kontraktil otot jantung dan aliran darah terganggu.

Sekarang anda tahu bagaimana echocardiogram berbeza dengan elektrokardiogram. Kedua-dua kaedah penyelidikan sangat penting bagi seseorang yang disyaki patologi jantung..

Siapa yang harus mempunyai echocardiogram??

Diagnosis echocardiographic diperlukan untuk orang yang sudah menderita penyakit jantung dan vaskular atau berada pada tahap pengesanannya.

Prosedur ini ditetapkan dalam kes berikut:

  • Hipertensi arteri.
  • Kecacatan kongenital atau kecurigaan yang disyaki (contohnya, untuk mengesan saliran urat pulmonari yang tidak normal).
  • Risiko kecacatan kelahiran.
  • Pening dan kehilangan kesedaran yang kerap.
  • Gangguan pernafasan, edema.
  • Pudar atau gangguan yang kerap dalam kerja organ.
  • Sakit di belakang sternum, yang memancar ke bahagian kiri badan (lengan, bilah bahu, bahagian leher).
  • Tempoh postinfarction (untuk menilai kekentalan miokardium).
  • Angina pectoris (untuk menilai kontraktilitas ventrikel).
  • Sekiranya anda mengesyaki adanya neoplasma pada jantung.
  • Betul atau pseudoaneurisma jantung.
  • Kardiomiopati (untuk mengenal pasti jenis penyakit).
  • Perikarditis (untuk mengukur isipadu cecair).
  • Dengan aktiviti psiko-emosi atau fizikal yang berlebihan.

Echocardiogram diperlukan jika perubahan ECG dikesan atau jika sinar-X menunjukkan pelanggaran struktur jantung (bentuk, ukuran, lokasi, dll.).

Penting bagi wanita hamil untuk melakukan ECHO jantung untuk penyakit dan keadaan berikut:

  • Diabetes.
  • Seorang wanita berisiko mengalami kecacatan jantung.
  • Ibu mengandung mengalami rubella semasa membawa janin.
  • Mengambil ubat antibakteria atau antiepileptik sehingga 13 minggu.
  • Kehamilan sebelumnya berakhir dengan keguguran atau bayi dilahirkan sebelum waktunya.

Jenis ECHO-KG

Terdapat jenis echocardiogram berikut, yang kebanyakannya dilakukan melalui dada.

Satu dimensi

Kaedah ini jarang digunakan secara bersendirian. Semasa pemeriksaan, grafik muncul di skrin dengan catatan dari bahagian jantung yang diperiksa. Ini tepat menentukan ukuran kamera dan fungsinya.

Dua dimensi

Gambar jantung dihasilkan pada monitor komputer, skrin ini memaparkan pengecutan dan kelonggaran otot jantung dan injap. Kardiografi gema menunjukkan ukuran jantung dan ruangnya yang tepat, pergerakan dan kontraktilasinya.

Ekokardiografi Doppler

Pemeriksaan ini sering digabungkan dengan ultrasound 2D. Kaedah ini membolehkan anda memerhatikan aliran darah di ruang jantung dan saluran besar. Pada orang yang sihat, darah bergerak ke satu arah, tetapi jika fungsi injap terganggu, regurgitasi (aliran darah terbalik) diperhatikan. Di skrin, pergerakan darah ditunjukkan dengan warna merah dan biru. Sekiranya aliran darah terbalik berlaku, maka pakar kardiologi memeriksa petunjuk berikut: kelajuan aliran darah maju dan terbalik, diameter lumen.

Kontras

Kajian ini membolehkan anda melihat dengan jelas struktur dalaman jantung. Komposisi kontras disuntikkan ke dalam aliran darah pesakit dan diperiksa menggunakan teknik standard..

Ekokardiografi stres adalah gabungan ekokardiografi dan senaman 2D. Ini dapat membantu mengesan penyakit jantung pada peringkat awal..

Petunjuk untuk tekanan-ECHO-KG:

  • kecurigaan iskemia;
  • untuk menilai keberkesanan terapi iskemia;
  • untuk mengenal pasti prognosis penyakit iskemia;
  • untuk menilai patensi saluran darah;
  • untuk menentukan ancaman komplikasi sebelum pembedahan jantung atau vaskular.

Kaedah pemeriksaan ini dikontraindikasikan sekiranya disfungsi hati atau ginjal, penonjolan dinding aorta atau serangan jantung.

Transesofagus

Ultrasound jenis ini dilakukan melalui esofagus, sementara transduser yang memancarkan ultrasound diturunkan ke bawah saluran pencernaan. Transesophageal ECHO KG diresepkan jika terdapat kecurigaan disfungsi injap prostetik, adanya gumpalan darah di jantung, penonjolan dinding aorta, dll..

Pemilihan kaedah diagnostik bergantung pada keadaan dan usia pesakit..

Ciri-ciri ECHO-KG

Ekokardiogram satu dimensi, dua dimensi dan Doppler dilakukan tanpa persiapan awal. 5 jam sebelum ultrasound transesophageal, lebih baik menolak makan.

Semasa ECHO KG, subjek terletak di sebelah kirinya, kedudukan ini menyumbang kepada visualisasi jantung yang maksimum (4 ruangnya dapat dilihat di skrin). Doktor merawat sensor dengan gel khas, yang meningkatkan hubungan dengan tubuh pesakit. Semasa sensor menyentuh kulit, gambar jantung dipaparkan di monitor. Sensor digunakan secara bergantian ke titik yang diterima umum: fossa jugular, di ruang interkostal V 1.5 cm di sebelah kiri sternum, di kawasan di bawah proses xiphoid.

Hasil penyelidikan bergantung pada faktor berikut:

  • Ciri-ciri anatomi pesakit: berat badan berlebihan, perubahan patologi dalam bentuk dada, kegagalan pernafasan kerana emfisema paru-paru, dan lain-lain. Oleh kerana halangan ini, sukar untuk membaca gambar.
  • Kualiti teknologi. Peranti moden menjamin diagnostik yang tepat dan bermaklumat.
  • Pengalaman doktor. Pakar mesti mempunyai kemahiran teknikal dan dapat menganalisis data yang diterima.

Semasa echocardiogram tekanan, ultrasound standard pertama kali dilakukan, kemudian sensor diletakkan pada subjek, yang akan merakam perubahan gambar di layar semasa melakukan aktiviti fizikal. Kemudian pesakit harus bersenam di simulator (treadmill, basikal latihan), pertama dengan beban minimum, yang akan meningkat secara beransur-ansur.

Semasa melakukan aktiviti fizikal, doktor mengawal tekanan dan kekerapan kontraksi miokardium pesakit. Sekiranya keadaannya bertambah buruk, maka prosedurnya dihentikan.

Dalam pemeriksaan transesofagus, mukosa mulut dirawat dengan larutan lidokain untuk mengurangkan refleks gag. Kemudian orang yang diperiksa terletak di sisinya, penutup mulut terpasang di mulut, dan endoskopi (tiub fleksibel tebal) dimasukkan dengan hati-hati ke dalam esofagus. Sensor ultrasonik menghasilkan gambar di skrin komputer.

Penyahkodan hasilnya

Doktor yang melakukan ultrasound memeriksa hasil kajian. Dia menyampaikan hasil yang diperoleh kepada doktor yang hadir, yang menetapkan diagnosis dengan mempertimbangkan keluhan pesakit. Di samping itu, perlu mengambil kira kajian instrumental dan makmal..

Jadual di bawah akan menunjukkan nilai ECHO-KG normal untuk orang dewasa:

Isipadu RV (ventrikel kanan) pada akhir diastoledari 0.9 hingga 2.5 cm
Isipadu PV (atrium kanan) pada masa pengecutan ventrikeldari 1.9 hingga 4 cm
Isipadu LV pada akhir diastoledari 3.5 hingga 5.7 cm
Ketebalan CSF (dinding posterior ventrikel) pada masa pengembangan0.6 hingga 1.1 cm
Amplitud pergerakan ZSLZH pada masa pengecutandari 0.9 hingga 1.4 cm
Ketebalan septum antara ventrikel pada akhir diastole0.6 hingga 1.1 cm
Amplitud pergerakan (BP) septum antara ventrikel pada tahap pertiga pertengahan pada masa pengecutandari 0.3 hingga 0.8 cm
BP septum antara ventrikel pada tahap puncak jantung pada masa pengecutandari 0.5 hingga 1.2 cm
Pembukaan aortadari 2 hingga 3.7 cm
Mulut arteri pulmonari1.8 hingga 2.4
Batang arteri pulmonarikira-kira 3 cm

Selain itu, ada parameter tambahan yang memerlukan perhatian khusus:

  • Indeks jisim otot jantung LV adalah dari 70 hingga 95 g / m2.
  • Isipadu darah yang mendorong LV ke dalam sistol ke dalam lumen aorta adalah dari 55 hingga 60%.
  • Jumlah darah yang mendorong jantung ke aliran darah pada masa pengecutan setiap ventrikel adalah dari 60 hingga 100 ml.
  • Halaju aliran darah melalui arteri karotid - dari 17 hingga 27 cm / s.
  • Tidak ada cecair di perikardium.
  • Tiada gejala regurgitasi (aliran darah terbalik).
  • Otot papillary berfungsi dengan normal.
  • Tiada pertumbuhan berlebihan pada injap.

Semua nilai di atas adalah norma bagi orang yang sihat..

Sekarang anda tahu apa itu ekokardiografi, anda boleh menjalankan kajian di hospital awam atau pusat diagnostik dan rawatan. Ekokardiografi transesophageal atau stres hanya dilakukan di institusi perubatan khusus dengan peralatan moden. Prosedur ini dilakukan setelah pelantikan doktor. Di klinik swasta, anda boleh mendaftar untuk menjalani pemeriksaan sendiri, tetapi anda perlu mengadakan elektrokardiogram dengan anda.

Semua mengenai echocardiography (echocardiography jantung)

Echocardiography (aka ultrasound) jantung adalah kaedah bukan invasif untuk memeriksa kerja jantung dan kapal besar yang berdekatan. Inti kaedahnya adalah dengan menggunakan gelombang ultrasonik, frekuensi di luar kawalan telinga manusia..

  1. Manfaat prosedur
  2. Petunjuk untuk ultrasound jantung
  3. Persiapan untuk prosedur dan pelaksanaannya
  4. Ekokardiografi transesophageal
  5. Ekokardiografi tekanan
  6. Pengkelasan penyelidikan
  7. Penyahsulitan data yang diterima
  8. Parameter ventrikel
  9. Piawaian ultrabunyi

Manfaat prosedur

Melakukan gema hati memberi peluang kepada pakar untuk memeriksa di sini dan sekarang:

  1. Aktiviti otot jantung.
  2. Keadaan injap dan ruang.
  3. Tekanan pada rongga jantung dan ukurannya.
  4. Ketebalan dinding organ.
  5. Kelajuan aliran darah (aliran darah intrakardiak).

Dengan bantuan gema atau ultrasound jantung, dinyatakan:

  • Pembekuan darah.
  • Kecacatan kongenital atau diperolehi.
  • Injap berubah.
  • Kawasan asynergy (ketidakupayaan untuk melakukan serangkaian pergerakan tertentu).

Prosedur ini sama berkesan untuk mengukur tekanan arteri pulmonari. Penggunaan ekokardiografi dibenarkan baik untuk menilai kerja organ yang sihat, dan untuk sebarang patologi jantung.

Ciri-ciri utama ultrasound jantung dianggap sebagai:

  • Keselamatan prosedur.
  • Kemodenan.
  • Kurangnya ketidakselesaan.
  • Kandungan maklumat yang cukup tinggi.

Tempoh prosedur bergantung pada tujuan pelantikannya dan rata-rata tidak lebih dari 40-50 minit. Penyinaran dan akibat negatif selepas ekokardiografi tidak diperhatikan.

Tinjauan yang ditentukan memberikan data mengenai pengecutan jantung. Pakar yang cekap dapat mengesan penurunan indikator ini pada peringkat awal dan mengesyorkan terapi yang sesuai. Di masa depan, adalah mungkin untuk mengulangi prosedur untuk menilai dinamika dan keberkesanan rawatan yang ditetapkan..

Petunjuk untuk ultrasound jantung

Sejumlah gejala diketahui yang memerlukan nasihat perubatan segera dan ekokardiografi. Ini termasuk:

  • Gangguan irama jantung, gumam.
  • Sakit di jantung, dada.
  • Faktor-faktor yang menunjukkan kegagalan jantung (bengkak kaki, hati yang membesar).
  • Iskemia kronik atau infark miokard.
  • Sianosis segitiga nasolabial, telinga, kulit tangan dan kaki.
  • Sesak nafas, sukar bernafas.
  • Keletihan, selalunya dengan keputihan kulit.
  • Kehadiran kecederaan dada.
  • Campur tangan pembedahan yang ditangguhkan.

Harus diingat bahawa pesakit dengan sakit kepala kronik yang kerap juga memerlukan gema jantung. Permulaan penyakit ini dapat dijelaskan oleh pergerakan beberapa bahagian pembekuan darah dari bahagian kanan organ ke kiri (microemboli). Sebab pergerakan ini adalah kecacatan septum..

Pemeriksaan ekokardiografi ditunjukkan untuk atlet yang jantungnya terdedah kepada beban berat (menyelam, berlari jarak jauh, melompat parasut, dll.). Bayi yang berat badannya lemah dan pesakit yang menderita aterosklerosis, onkologi, hipertensi juga melakukan pemeriksaan gema. Penting untuk difahami: diagnosis awal memungkinkan terapi yang sesuai dan mencegah komplikasi serius.

Persiapan untuk prosedur dan pelaksanaannya

Adalah mustahak untuk memahami perbezaan antara ekokardiografi dan EKG. Yang terakhir menangkap dan secara grafik menggambarkan aktiviti jantung, tetapi bukan struktur organ dan saluran darah.

Tidak semua pesakit tahu bagaimana melakukan gema. Tidak diperlukan persiapan khas untuk kajian ini. Semasa prosedur, pesakit perlu mendedahkan bahagian atas badan dan berbaring di sebelah kiri. Yang terakhir ini dilakukan untuk mendapatkan hasil penyelidikan yang lebih baik dengan mendekatkan puncak organ dan bahagian kiri dada.

Langkah seterusnya untuk ekokardiografi adalah memasang transduser, yang mungkin berkat gel khas yang disapukan ke dada. Lokasi mereka membolehkan anda menilai dan merakam ukuran dan penunjuk jantung lain yang diperlukan. Kehadiran sensor tidak menimbulkan rasa tidak selesa dan sakit.

Sekiranya patologi jantung dalam bentuk kronik dikesan, pemeriksaan harus dilakukan sekurang-kurangnya 1-2 kali setahun..

Ekokardiografi transesophageal

Kaedah utama ekokardiografi adalah transthoracic. Intinya terletak pada kenyataan bahawa prosedur itu dilakukan melalui permukaan badan subjek. Semasa pemeriksaan, pakar berada di sebelah kanan atau kiri pesakit dan mengawal susunan teknik, bergantung pada petunjuk yang diperoleh.

Walau bagaimanapun, sering terdapat situasi apabila kajian mengenai jantung menggunakan kaedah ini tidak mungkin dilakukan. Paru-paru, tulang rusuk, lapisan lemak subkutan, otot, injap prostetik boleh berfungsi sebagai penghalang kepada ultrasound. Dalam kes ini, pesakit akan menjalani ultrasound jantung transesophageal, juga disebut transesophageal.

Inti kaedah ini adalah pengenalan sensor khas melalui kerongkongan, yang terletak di sekitar atrium kiri. Ini membolehkan anda memeriksa struktur organ secara halus. Seperti pemeriksaan dada yang biasa, ultrasound jantung melalui esofagus dapat ditunjukkan dalam tiga dimensi.

Ekokardiografi transesophageal dikontraindikasikan pada pesakit dengan sebarang penyakit esofagus. Yang utama merangkumi:

  • Urat varikos organ.
  • Proses keradangan di esofagus.
  • Berdarah.

Prosedur ekokardiografi transesophageal memerlukan beberapa langkah persediaan. Adalah perlu untuk mengecualikan makanan oleh pesakit sekurang-kurangnya 4 jam. Probe yang diletakkan di kerongkongan akan tinggal di sana selama kira-kira 12-15 minit.

Ekokardiografi tekanan

Inti kaedahnya adalah bahawa kerja jantung yang kuat dijamin dengan penggunaan ubat-ubatan atau dengan memberikan tahap beban yang diperlukan dalam dos kecil. Semua perubahan yang berlaku pada organ semasa ujian tersebut semestinya direkodkan dan harus diteliti.

Persiapan yang cukup untuk peperiksaan adalah:

  • Memakai pakaian yang selesa yang tidak menghalang pergerakan pesakit dengan cara apa pun.
  • Pengecualian makanan pejal dan pelbagai jenis aktiviti fizikal sekurang-kurangnya 3 jam sebelum prosedur.
  • Makanan ringan dan minuman air 2 jam sebelum acara.

Ekokardiografi tekanan jantung melibatkan pengenalpastian patologi implisit aktiviti organ, yang sering tidak dapat didiagnosis dalam keadaan normal. Tempoh acara adalah sekitar 45-50 minit, dan tahap tekanan pada jantung berbeza-beza. Yang terakhir dipilih secara individu untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira usia dan masalah kesihatan yang ada.

Pengkelasan penyelidikan

Prosedur ekokardiografi jantung berbeza bukan sahaja dalam kaedah pelaksanaannya. Jenis penyelidikan juga berbeza-beza. Klasifikasi utama:

  • Satu dimensi dalam mod-M.
  • Analisis 2D.
  • Ekokardiografi Doppler.

Dalam kes pertama, bekalan gelombang dari sensor dilakukan di sepanjang satu paksi yang ditentukan. Semasa pemeriksaan, unjuran jantung (pandangan atas) segera dipaparkan di skrin. Untuk memeriksa aorta, atria dan ventrikel, perlu memperbetulkan arah gelombang ultrasound. Prosedur ini benar-benar selamat, oleh itu boleh dilakukan untuk memeriksa jantung pesakit dewasa dan bayi yang baru lahir.

Untuk mendapatkan gambar dalam dua satah, echocardiography dua dimensi akan diperlukan. Kawasan imbasan dalam kes ini adalah tegak lurus dengan kedudukan empat ruang apikal. Pemeriksaan dan analisis pergerakan struktur yang paling tepat adalah mungkin kerana perubahan lokasi sensor dan gambar yang dihasilkan.

Untuk menentukan pergolakan aliran darah, serta kecepatan pergerakan darah, diperlukan ekokardiografi dengan analisis Doppler. Kaedah ini dapat digunakan untuk mendiagnosis kecacatan, untuk mendapatkan data mengenai pengisian ventrikel kiri. Asas kaedah ini adalah pengiraan nisbah kecepatan pergerakan objek dalam kaitannya dengan variasi frekuensi isyarat yang dipantulkan. Apabila bunyi bertabrakan dengan eritrosit yang bergerak, perubahan frekuensi berlaku, yang nilainya adalah pergeseran Doppler. Selalunya ia dihasilkan oleh peralatan gema sebagai isyarat yang dapat didengar dan dirasakan oleh seseorang.

Penyahsulitan data yang diterima

Setelah menyelesaikan prosedur dengan penggunaan elektrokardiograf, perlu untuk menilai maklumat yang diterima dan menyahkod gema. Anda hanya boleh memahami keseluruhan gambar anda sendiri. Untuk analisis yang lebih lengkap, anda perlu berjumpa pakar kardiologi. Penting untuk difahami: hasil penyelidikan mungkin sedikit berbeza bergantung pada kesihatan dan usia pesakit, serta tujuan gema jantung.

Menurut pendapat yang dikeluarkan, terdapat pekali numerik yang mencirikan struktur dan fungsi organ dan kapal: keadaan perikardium, injap, parameter atria, kedua ventrikel dan septum di antara keduanya. Melalui penggunaan literatur khusus, standard yang ditetapkan untuk nilai-nilai ini dapat dikenal pasti..

Parameter ventrikel

Maklumat mengenai fungsi ventrikel dan septum adalah petunjuk utama yang menentukan keadaan otot jantung.

Ventrikel kiri (LV) dan parameternya dicirikan oleh 8 nilai asas. Ini termasuk:

  • Jisim miokardium LV (LVMM). Norma untuk wanita bervariasi antara 95-141 g, untuk lelaki - 135-182 g.
  • Indeks LVM. Untuk wanita, nilai yang ditetapkan adalah 71-80 g / m2, untuk lelaki - 71-94 g / m2.
  • Isipadu LV dalam keadaan rehat (CVD). Petunjuk untuk lelaki - 65-193 ml, untuk wanita - 59-136 ml.
  • Saiz LV pada waktu rehat (RVR). Bervariasi dari 4.6 hingga 5.7 cm.
  • Saiz LV pada masa pengecutan (DAC). Bervariasi dari 3.1 hingga 4.3 cm.
  • Semasa bekerja, ketebalan dinding di luar pengecutan adalah 1.1 cm. Apabila beban pada jantung berlaku, penunjuk ini dapat meningkat, yang merupakan tanda hipertrofi yang jelas. Tahap penyakit yang ketara dicirikan oleh parameter ketebalan dinding ventrikel sama dengan 1.6 cm.
  • Pecahan pelepasan (EF). Ini adalah parameter yang menunjukkan jumlah darah yang dikeluarkan organ dengan setiap pengecutan. Kadar yang ditetapkan untuk nilai ini adalah 55-60%. Sekiranya penunjuknya lebih rendah, kita boleh bercakap mengenai kehadiran kegagalan jantung..
  • Isipadu impak. Menentukan jumlah darah yang dikeluarkan setiap pengecutan. Norma isipadu untuk parameter ini ialah 60-100 ml.

Untuk ventrikel kanan (RV), ketebalan dinding (5 mm), indeks ukuran (0,75-1,25 cm / m2), dan CRV (0,75-1,1 cm.).

Piawaian ultrabunyi

Lebih mudah untuk menjelaskan hasilnya setelah memeriksa injap organ. Sekiranya ada penyimpangan dari norma yang ditetapkan, stenosis atau kekurangan dapat diasumsikan.

Dalam kes pertama, diameter bukaan injap menurun, yang menjadikan pengepaman darah lebih sukar..

Pilihan kedua adalah sebaliknya. Flap injap, yang menghalang aliran balik darah, berfungsi dengan baik. Kerana ini, kecekapan jantung berkurang, kerana darah dikembalikan, yang bergerak ke ruang bersebelahan..

Patologi perikardium yang sangat biasa adalah perikarditis. Ini adalah keradangan yang dicirikan oleh pengumpulan segmen cecair atau pembentukan lekatan organ dan perikardium. Norma yang ditetapkan untuk jumlah cecair adalah 10-30 ml, jika melebihi 500 ml, fungsi normal organ menjadi sukar.

Langkah asas untuk diagnosis patologi jantung adalah keperluan melakukan ekokardiografi. Kos prosedur bergantung pada kelayakan doktor, tahap peralatan, dan reputasi organisasi perubatan. Rata-rata, harganya berkisar antara 1500-4000 rubel. untuk jenis kajian standard. Pemeriksaan jantung melalui kerongkongan akan menanggung pesakit 2.000-6.000 rubel, dan tekanan bergema - lebih daripada 3.000 rubel.

Yang terbaik adalah mempercayakan penyahkodan data yang diperoleh kepada pakar yang berkelayakan tinggi yang, berdasarkan petunjuk yang dikenal pasti, akan membuat diagnosis yang kompeten dan menetapkan terapi yang sesuai. Anda tidak boleh mengubat sendiri. Ini tidak akan mendatangkan faedah, tetapi boleh menambahkan akibat yang tidak diingini.

Ekokardiografi jantung (ekokardiografi): apa itu, bagaimana ia dilakukan, petunjuk dan kontraindikasi, tafsiran hasil dan analog kaedah

Kardiografi K menggunakan sensor ultrasound adalah teknik rutin berdasarkan pengaruh sinaran frekuensi tinggi pada tubuh pesakit, pada tisu-tisu. Dalam praktik pakar kardiologi, kita bercakap mengenai teknik yang tidak dapat diganti. Walaupun terdapat kesederhanaan kaedah, kaedah ini sangat bermaklumat, mudah dan mudah diakses oleh pesakit sendiri..

ECHO KG jantung adalah kaedah diagnostik ultrasound yang membolehkan anda memvisualisasikan ciri anatomi organ otot: keadaan injap, miokardium itu sendiri dan salurannya, oleh itu, teknik ini terutama mengesan kecacatan. Juga diperoleh pelanggaran selama bertahun-tahun. Contohnya, dengan peningkatan tekanan darah yang berpanjangan. Banyak pilihan.

Sebenarnya, ini adalah ultrasound konvensional, hanya sensor yang digunakan untuk mendiagnosis struktur jantung.

Oleh kerana teknik ini selamat, ia digunakan berkali-kali. Sekerap mana keadaan memerlukan. Tidak ada umur atau sekatan serius yang lain. Walaupun terdapat kontraindikasi tertentu.

Apa yang perlu diketahui oleh pesakit sebelum echocardiography? Sejauh manakah keberkesanan penyelidikan ini?

Intipati teknik dan apa yang ditunjukkannya

Seperti yang telah disebutkan, ECHO jantung adalah pengubahsuaian ultrasound standard organ dalaman. Walau bagaimanapun, tidak seperti kaedah lain yang serupa makna, alat kardiografi dapat beroperasi dalam beberapa mod.

Sebagai contoh, pengimbasan dupleks tersedia untuk pakar diagnostik. Ultrasonografi Doppler digunakan, antara lain, untuk memeriksa halaju aliran darah. Kualitinya. Apa yang penting semasa mendiagnosis, misalnya, penyakit iskemia, menilai keadaan organ setelah serangan jantung.

Seperti ultrasound lain, echocardiography selamat sepenuhnya..

Apa yang ditunjukkan oleh ECHO sebagai sebahagian daripada pemeriksaan rutin:

  • Jisim, jumlah tisu otot di kawasan ventrikel kiri jantung. Sebagai peraturan, perubahan dengan peningkatan tekanan yang berpanjangan. Hipertensi yang tidak dirawat sangat berbahaya.
  • Echogram jantung akan menunjukkan intensiti aliran darah melalui arteri pulmonari. Kapal ini adalah salah satu yang terbesar. Sebarang pelanggaran dipenuhi dengan komplikasi awal. Hingga mati. Terutama peningkatan tekanan tempatan.
  • Isipadu impak. Jumlah darah yang dilemparkan jantung ke aorta dan "menggerakkan" dalam bulatan besar. Banyak kecacatan mengubah petunjuk ini, oleh itu penyimpangan cukup bermaklumat..
  • Keadaan atrium kiri.
  • ketebalan dinding.
  • Ekokardiografi jantung menunjukkan sedikit pun perubahan struktur jantung: kedudukan miokardium, injap jantung (tricuspid, mitral, dll.) Pada masa pengecutan dan kembali ke keadaan tenang. Petunjuk ini ditakrifkan sebagai isipadu sistolik dan diastolik akhir.
  • Kedudukan umum jantung. Saiznya, penyetempatan anatomi. Termasuk berkenaan dengan organ dada yang lain.

Teknik ini menunjukkan ciri-ciri morfologi struktur jantung.

Penyakit apa yang dapat dikesan

Menurut hasil ekokardiografi, pakar membuat beberapa diagnosis.

Hipertensi arteri

Proses ini dapat dikenal pasti secara tidak langsung. Kami bercakap mengenai peningkatan tekanan yang stabil dan tetap di tempat tidur vaskular. Sekiranya kita bercakap mengenai diagnosis penuh, maka keadaan itu mesti disebut hipertensi..

Kursus jangka panjang proses patologi membawa kepada perubahan organik di jantung - ventrikel kiri berubah. Lapisan otot pada tahap ruang ini menjadi lebih tebal.

Baca lebih lanjut mengenai hipertrofi ventrikel kiri dalam artikel ini..

Ini adalah sejenis mekanisme pampasan. Jadi struktur kardio dapat mengepam darah dengan lebih kuat. Keamatan setiap kesan meningkat. Ini bukan perkara biasa, tetapi difahami..

Semakin lama patologi wujud, semakin teruk keadaannya. Kardiomegali adalah mungkin. Pertumbuhan organ otot yang berlebihan. Maka mereka tidak akan dapat memenuhi fungsi mereka..

Kecacatan jantung

Kedua-dua kongenital dan diperolehi. Sebilangan besar yang mempengaruhi injap - aorta, mitral, tricuspid, lebih jarang septum antara ruang.

Keadaan ini sangat berbahaya. Oleh kerana, tanpa rawatan, dini menyebabkan disfungsi umum, gangguan peredaran darah. Dan ini adalah jalan langsung ke kematian akibat kegagalan jantung atau serangan jantung. Oleh itu, segera setelah pengesanan, isu rawatan diputuskan.

Beberapa anomali kongenital diklasifikasikan sebagai malformasi dengan sangat kondisional. Contohnya, tetingkap bujur terbuka. Dalam kes ini, biasanya tidak ada yang dilakukan. Hanya dari semasa ke semasa, setiap tahun, pesakit diperhatikan.

Thromboembolisme

Gangguan berbahaya. Pokoknya terletak pada penyumbatan saluran besar dengan pembekuan darah. Gema jantung adalah kaedah yang membolehkan anda melihat pembekuan darah di arteri pulmonari, saluran koronari. Berkat ini, anda dapat menjalani rawatan tepat pada masanya. Pesakit akan terus hidup.

Baca lebih lanjut mengenai jenis tromboemboli di sini, penyumbatan arteri pulmonari, kemungkinan risiko dan kaedah rawatan dijelaskan di sini.

Penyakit jantung iskemia dalam bentuk angina pectoris

Situasi klasik: pelanggaran trofisme (pemakanan) jantung, tisu-tisu. Ia disertai dengan sakit dada yang teruk, sesak nafas, loya dan gejala lain. Itu belum lagi serangan jantung, tetapi tidak begitu jauh. Selangkah lagi.

Angina yang tidak stabil amat berbahaya. Prosesnya tidak dapat diramalkan, kerana tidak ada yang dapat mengatakan terlebih dahulu bagaimana prosesnya akan berakhir ketika serangan berikutnya.

Ekokardiogram memberikan gambaran di mana kawasan distrofi dapat dilihat dengan jelas, dan kawasan di mana aliran darah terganggu akan dikesan oleh ekokardiografi dengan analisis Doppler.

Gejala serangan angina dan kaedah membetulkan keadaan dijelaskan dalam artikel ini..

Serangan jantung sebenarnya

Kecemasan perubatan. Apabila berlaku pada pesakit, ada sedikit masa untuk diagnosis. Biasanya, fakta dinyatakan selepas rawatan awal..

Peluang pemulihan bergantung pada seberapa cepat terapi dimulakan. Melalui ECHO Kg, tumpuan nekrosis (kematian struktur jantung) dapat dilihat. Semakin kecil, semakin mudah rawatannya..

Sklerosis jantung

Akibat serangan jantung, proses keradangan pada struktur jantung. Ini adalah keadaan di mana kawasan tertentu miokardium berparut..

Tisu penghubung seperti ini tidak mampu mengecut atau meregangkan. Oleh itu, sebahagian organ tidak berfungsi..

Keadaannya berbahaya kerana ia menimbulkan lagi distrofi dan masalah dengan pemakanan jantung. Rawatan seumur hidup diperlukan. Ekokardiografi menunjukkan kedua-dua fokus kardisclerosis itu sendiri dan tahap pelanggarannya.

Ketumbuhan

Peliknya, proses neoplastik pada organ otot agak jarang berlaku. Namun, mereka membawa bahaya besar.

  • Yang pertama ialah formasi jinak (misalnya, myxoma), mencapai ukuran lebih dari 1 cm, memampatkan, memerah jantung. Oleh itu pelanggaran bentuk organ, disfungsi, kekurangan zat makanan.
  • Kedua, jika tumor ganas, tumbuh melalui tisu otot. Sehingga merosakkan mereka. Mampatan juga ada, kemudaratannya berlipat ganda.

Rawatan pembedahan segera.

Perikarditis

Proses keradangan. Provocateur - flora pyogenik dan agen lain. Sebagai peraturan, streptokokus atau staphylococci harus dipersalahkan. Jarang.

Pengumpulan cecair dalam perikardium - hidroperikardium - terpisah. Sekiranya kantung dipenuhi dengan efusi, darah, tekanan tempatan meningkat. Sebaik sahaja indikator sama dengan di dalam ruang organ otot, serangan jantung akan berlaku. Oleh itu, keadaan diklasifikasikan sebagai mendesak.

Miokarditis

Penyakit radang jantung itu sendiri. Ia disertai dengan kesakitan yang teruk. Semasa mengimbas, fokus perubahan dapat dilihat. Sekiranya tidak dirawat tepat pada waktunya, akibatnya akan berlaku seperti serangan jantung. Mungkin lebih sukar.

Kardiomiopati

Proses patologi khas bagi mereka yang melakukan kerja fizikal yang sengit. Contohnya, untuk atlet. Penghidap alkohol berisiko tinggi, perokok berat.

Inti dari proses ini adalah perubahan dalam miokardium: lapisan otot tumbuh, menjadi besar, atau meregangkan.

Ini tidak normal dan memerlukan terapi. Sebagai peraturan, ubat. Pembetulan gaya hidup ditambah.

Baca lebih lanjut mengenai jenis kaedah cardimipathy dan kaedah rawatan dalam artikel ini..

Gangguan irama

Pelbagai. Dari fibrilasi atrium hingga takikardia paroxysmal. Ekokardiografi sahaja tidak mungkin dapat membantu. Untuk mengenal pasti gangguan fungsi, anda juga memerlukan ECG..

Perubahan kedudukan anatomi jantung

Contohnya, cermin (dextrocardia). Mungkin berlaku kejahatan atau kejadian semula jadi dan normal..

Kira-kira diagnosis tersebut dapat dibuat atau disahkan oleh hasil echography. Di samping itu, peperiksaan lain diperlukan. ECG, ujian tekanan, ergometri basikal, pemantauan, dll..

Petunjuk dan kontraindikasi

Oleh kerana teknik ini bersifat universal, terdapat banyak alasan untuk ECHO KG.

  • Sakit dada asal tidak diketahui. Pesakit tidak selalu betul dalam menilai kesejahteraan. Ketidakselesaan dijumpai pada penyakit perut, neuralgia intercostal dan keadaan lain. Kesakitan berjaya disembunyikan. Tetapi sangat mustahak untuk memeriksa kedudukan organ otot..

Bagaimana memahami apa sebenarnya sakit hati dan membezakan sakit jantung daripada yang lain yang dibaca di sini.

  • Kenaikan tekanan darah secara sistematik. Hipertensi tidak berlaku secara tiba-tiba. Bentuk sekunder disebabkan oleh penyakit buah pinggang, disfungsi hormon. Dan yang utama hanya berkembang dengan patologi struktur jantung. Oleh itu, anda perlu memeriksa pelakunya menggunakan teknik ultrasound..
  • Gangguan irama jantung. Perubahan organik dapat dikesan dengan kaedah ultrasonik. Doktor tidak selalu menerima maklumat. Oleh itu, pemeriksaan echocardioraphic dilengkapi dengan ECG, sering juga dengan pemantauan Holter setiap hari. Apabila alat automatik membaca tekanan darah dan kekerapan kontraksi organ otot pada siang hari.
  • Tanda-tanda gejala penyakit jantung yang mungkin berlaku. Contohnya, sianosis segitiga nasolabial. Jari pucat, dll. Termasuk sesak nafas. Iaitu, manifestasi yang biasanya menunjukkan patologi organ otot. Dalam kes ini, teknik ini digunakan sebagai pencegahan.
  • Tumor yang disyaki. Secara tidak langsung, proses neoplastik ditunjukkan oleh gejala yang sama seperti di atas. Sesak nafas, kelemahan, perubahan warna biru di kawasan sekitar mulut, pucat, gangguan irama Ultrasound memberi idea kasar mengenai neoplasia. Hasil yang sama dapat diperoleh melalui MRI.
  • Tidak bertoleransi fizikal. Toleransi menurun. Mengiringi angina pectoris, penyakit iskemia. Imbasan ultrasound adalah wajib.
  • Rawatan. Dalam kes ini, ekokardiografi digunakan untuk mengesan kemungkinan komplikasi dan kesan sampingan terapi. Juga sebagai sebahagian daripada pemeriksaan pencegahan.
  • Sudah ditentukan diagnosis profil jantung. Untuk mengenal pasti kemerosotan (periksa dinamika gangguan).
  • Penilaian keberkesanan rawatan. Termasuk pembedahan.

Siapa yang dikontraindikasikan dalam kajian ini?

Terdapat minimum kontraindikasi, tetapi masih ada.

  • Penyakit paru paru. Kerana sukar bagi pesakit yang mengalami masalah pernafasan untuk berbaring diam selama 10-20 minit.
  • Deformasi sternum. Contohnya, bonggol. Dalam kes ini, akan ada masalah dengan visualisasi tisu jantung..
  • Proses keradangan pada kulit payudara.
  • Gangguan mental. Tidak termasuk kecukupan. Sebagai contoh, pemburukan skizofrenia.

Kontraindikasi tidak mutlak. Doktor sedang mencari pilihan untuk melakukan manipulasi.

Jenis Echo KG dan perbezaannya

Terdapat beberapa jenis ultrasound jantung. Pada asasnya, kaedah dibahagikan mengikut kaedah akses ke organ otot..

  • Bentuk klasik atau transthoracic, melalui dinding anterior sternum. Ini adalah pilihan yang paling biasa. Piawaian emas untuk diagnostik utama. Pemeriksaan ultrasound diletakkan di dada, selepas itu doktor mengubah kedudukannya. Untuk menggambarkan tisu dalam unjuran yang berbeza dan dari pelbagai sudut.
  • Pilihan kedua adalah kajian ECHO dengan peningkatan kontras. Sebenarnya - semua ultrasound transthoracic sama. Tetapi kali ini, bahan khas disuntik secara intravena. Mereka berkumpul di saluran darah, tisu dan meningkatkan pantulan gelombang ultrasonik. Jadikan gambar lebih jelas. Secara amnya, kaedahnya sedikit berbeza dengan kaedah sebelumnya. Dari sudut teknikal, semuanya sama. Tetapi maklumat dengan kontras dapat diperoleh berkali-kali lebih banyak..
  • Akhirnya, ekokardiografi transesophageal. Penyelidikan invasif. Oleh kerana kerumitan yang tinggi, ia hanya dilakukan di rumah sakit. Lebih-lebih lagi, mungkin ada masalah, kekecewaan yang tidak dijangka selepas itu. Ia dianggap sebagai kaedah yang sangat tepat berbanding yang lain. Teknik ini digunakan sekiranya pengubahsuaian sebelumnya tidak berjaya..

Kaedah klasifikasi lain adalah dengan sifat kajian.

  • ECHO sahaja. Ia adalah perkara biasa. Ini adalah kardiografi khas.
  • Penilaian keadaan jantung selepas bersenam. Dilantik dalam situasi kontroversi.

Latihan

Tidak perlu acara khas. Secara konvensional, anda boleh menamakan keperluan berikut:

  • Jangan merokok sehari sebelum kajian. Jika tidak, kapal akan menyempit dan doktor akan mengesan perubahan yang salah. Di arteri koronari, paru.
  • Perkara yang sama berlaku untuk alkohol. Anda harus berhenti minum alkohol beberapa hari sebelumnya. Untuk menjadikan hasilnya lebih tepat.
  • Pada hari prosedur, anda tidak boleh melakukan aktiviti fizikal yang sengit. Adalah perlu untuk memerhatikan rejim yang hemat. Damai sangat diharapkan.
  • Anda harus menghampiri masa yang ditentukan. Sebaiknya bawa tuala atau serbet pakai buang bersama anda. Untuk membuang lebihan gel selepas echocardiography.

Jika tidak, persiapan tidak diperlukan. Anda boleh melakukan perkara biasa dan biasa.

Kemajuan penyelidikan

Pesakit pergi ke pejabat diagnostik yang berfungsi. Selanjutnya, prosedur ini dilakukan sesuai dengan senario yang biasa diketahui oleh banyak orang, seperti ultrasound biasa.

  • Perlu berbaring di sofa.
  • Doktor akan melincirkan dada dengan gel khas. Ia melakukan gelombang ultrasonik dengan lebih baik, jadi gambar akan lebih tepat.
  • Pakar menggunakan probe dan mula mengkaji kawasan anatomi.
  • Semasa prosedur, doktor mengubah kedudukan pengimbas dan memeriksa organ dari sudut yang berbeza. Berfungsi dalam beberapa mod. Jangan takut dengan bunyi pelik yang dikeluarkan oleh peranti ini. Ini adalah biasa.
  • Semasa imbasan, pakar mungkin meminta anda menahan nafas. Gulung di sebelah anda. Tugas pesakit adalah mengikut arahan doktor.
    Selepas prosedur selesai, anda boleh pulang ke rumah.

Pengubahsuaian lain berbeza. Sekiranya kajian kontras ditetapkan, ultrasound standard pertama kali dilakukan, maka kontras disuntik dan prosedur diulang.
Semuanya mengambil masa sekitar 10-20 minit. Tambah atau tolak. Ultrasound jantung transoesophageal mengambil masa lebih lama.

Ekokardiogram diberikan kepada pesakit di tangannya, selepas 10-20 minit lagi. Sebagai pakar mesti memberi pendapat. Kadang-kadang seseorang hanya menerima protokol diagnostik, tanpa penjelasan doktor.

Penyahkodan hasilnya

Tafsiran adalah tanggungjawab pakar yang menghadiri. Pakar Kardiologi. Sangat sukar untuk memahami secara bebas apa itu. Pengetahuan perubatan khas diperlukan. Bagi orang yang tidak berpengalaman, kesimpulan dan protokol akan kelihatan seperti huruf Cina.

Adalah perlu untuk menguraikan hasil dalam sistem dan bukan satu persatu. Kardiografi sahaja tidak cukup untuk membuat kesimpulan yang jauh. Walaupun ada pengecualian.

Petunjuk normal untuk orang dewasa ditunjukkan dalam jadual:

Ventrikel kiri dan atrium

IndeksLelakiWanita
Jisim miokardium85-220 g65-160 g
Isipadu semasa rehat165-195 ml60-135 ml
Saiz semasa diastole35-55 mm
Saiz semasa systole25-35 mm
Saiz atrium kiri25-35 mm
Pecahan pelepasan55-70%
Memendekkan pecahan25-40%
Ketebalan dinding belakang ketika rehat8-11 mm
Menenangkan ketebalan septum interventrikular8-10 mm

Ventrikel kanan dan atrium

IndeksNilai
Ukuran rehat75-110 mm
Ketebalan dinding RV2-5 mm
Saiz atrium kanan25-45 mm
Saiz ventrikel kanan20-30 mm
Ketebalan septum interventrikular pada masa sistol10-15 mm
Ketebalan septum interventrikular pada masa diastole6-11 mm

Kadar aliran darah

NamaIndeks
Transmitral0.5 - 1.5 ms
Transtricuspid0.3 - 0.7 ms
Transpulmonari0.6 - 0.9 ms
Transaortik1 - 1.7 ms

Yang lain

IndeksNilai
Kadar cecair perikardial10-30 ml
Diameter akar aorta20-35 mm
Amplitudo bukaan injap aorta15-25 mm

Tiang dan keburukan teknik diagnostik

Penyelidikan ini mempunyai banyak kelebihan:

  • Kesederhanaan. Peranti ECHO terdapat di hampir semua klinik daerah. Bahkan di wilayah, belum lagi ibu kota dan bandar-bandar besar.
  • Keselamatan. Teknik ini tidak menimbulkan pendedahan radiasi yang berbahaya. Kajian ini dapat dilakukan sekerap yang diperlukan oleh kes klinikal.
  • Kelajuan pengimbasan yang tinggi. Semuanya mengambil masa sekitar 10-20 minit. Tambah atau tolak.
  • Keberkesanan Walaupun terdapat teknik dan kemudahannya, ia cukup berkesan untuk mengesan kebanyakan penyakit.
  • Tidak invasif dan tidak menyakitkan. Selain daripada kaedah transesophageal. Dia masih tergolong dalam invasif. Namun begitu, boleh diterima. Dan prosedurnya jarang diperlukan.
  • Minimum kontraindikasi. Mereka agak formal.
  • Pemboleh ubah. Beberapa mod pengimbasan. Sebagai contoh, ekokardiografi dengan analisis Doppler adalah kaedah memeriksa bukan sahaja jantung itu sendiri, tetapi juga saluran jaringan peredaran tempatan..

Hanya ada satu tolak - ECHO KG tidak memberikan maklumat yang tepat dalam banyak kes. Kita harus melantik langkah-langkah tambahan. Bolehkah ini disebut sifat negatif? Hampir tidak. Oleh kerana teknik ini mengatasi tugasnya seratus peratus.

ECHO jantung menunjukkan keadaan miokardium, keseluruhan organ dan rangkaian peredaran tempatan. Bahagian awal aorta, arteri pulmonari. Ini adalah teknik diagnostik yang universal, selamat dan berkesan..


Artikel Seterusnya
HDL menurunkan sebab dan apa yang perlu dilakukan