Strok hemoragik


Strok hemoragik - apa itu? Gejala, rawatan dan prognosis
Strok hemoragik, kemalangan serebrovaskular akut (CVA) jenis hemoragik adalah sindrom klinikal akut yang merupakan akibat kerosakan pada saluran otak dan pendarahan serebrum. Punca utamanya boleh menjadi kerosakan pada arteri dan urat. Semakin besar kapal yang rosak, semakin besar pendarahan; dalam kes yang teruk, hingga 100 ml darah dituangkan ke dalam tisu. Hematoma yang dihasilkan secara mekanis memampatkan dan memindahkan tisu saraf, edema berkembang dengan cepat di kawasan yang terjejas.

Sekiranya dalam masa tiga jam mangsa tidak diberi bantuan perubatan, peluang untuk hidup dengan cepat menurun dan cenderung menjadi sifar. Menurut statistik, strok hemoragik menyumbang lebih dari 20% kes strok.

Apa ini?

Stroke hemoragik adalah pendarahan akut di otak kerana pecah atau peningkatan kebolehtelapan vaskular. Pelanggaran peredaran serebrum ini berbeza dengan strok klasik (iskemia), yang berlaku lebih kerap (70% pesakit).

Sifat perubahan saluran darah pada stroke iskemia adalah penyumbatan lumen mereka dengan pembekuan darah, akibatnya terjadi nekrosis sel otak secara beransur-ansur, dan pada stroke hemoragik - pelanggaran integriti dinding vaskular, akibatnya tisu otak direndam dan diperah oleh darah yang dituangkan.

Strok hemoragik otak adalah penyakit berbahaya dan berbahaya. Ia dicirikan oleh:

  1. Kematian yang tinggi (60-70% pesakit mati dalam minggu pertama selepas bermulanya penyakit).
  2. Tiba-tiba (pada 60-65% pesakit, pendarahan berlaku tanpa gejala sebelumnya).
  3. Kecacatan mendalam pesakit yang masih hidup - 70-80% orang terbaring di tempat tidur dan tidak dapat melayani diri mereka sendiri, selebihnya 20-30% mempunyai kekurangan neurologi yang kurang jelas (fungsi anggota badan, berjalan kaki, ucapan, penglihatan, akal, dll.)

Lebih daripada 80% pendarahan serebrum dikaitkan dengan peningkatan tekanan darah (hipertensi). Mengambil ubat antihipertensi (pengatur tekanan darah) dapat mengurangkan risiko strok, jumlah pendarahan, dan keparahan kerosakan otak. Sekiranya pesakit dimasukkan ke hospital dalam 3 jam pertama, ini akan meningkatkan peluang hidup. Pusat pemulihan khusus membantu memaksimumkan pemulihan fungsi otak yang hilang selepas strok. Penyembuhan lengkap jarang berlaku, tetapi mungkin.

Pengelasan

Harus diingat bahawa strok batang otak menyebabkan kematian hampir seketika. Hanya dalam kes yang jarang berlaku dapat menyelamatkan nyawa pesakit dengan diagnosis seperti itu. Pada masa yang sama, tidak ada kemungkinan untuk kembali ke kehidupan yang penuh..

Batang otak adalah pusat semua sistem badan, dan dihubungkan secara langsung dengan saraf tunjang. Ini berfungsi sebagai penghubung antara perintah pusat otak dan saraf badan: berkat dia kita dapat bergerak, bernafas, menelan, melihat, mendengar, dan sebagainya. Batang otak juga mengatur sistem peredaran darah, termoregulasi, dan degupan jantung. Inilah sebabnya mengapa kerosakan akibat strok paling sering membawa maut..

Secara asal, strok hemoragik primer dan sekunder dibezakan:

Utamadiprovokasi oleh krisis hipertensi atau penipisan dinding arteri dan urat kerana tekanan yang berpanjangan pada mereka (contohnya, kerana tekanan darah tinggi, beban fizikal dan saraf, dll.)
Menengahdiprovokasi oleh pecahnya aneurisma, hemangioma dan kecacatan vaskular dan anomali lain (malformasi), kongenital atau terbentuk dalam perjalanan hidup.

Bergantung pada zon penyetempatan, saya membezakan jenis strok hemoragik berikut:

  1. Subarachnoid - pendarahan di ruang antara selaput otak yang keras, lembut dan arachnoid;
  2. Pendarahan di pinggir otak atau ketebalan tisu;
  3. Pendarahan ventilasi - dilokalisasikan di ventrikel lateral;
  4. Jenis gabungan: berlaku dengan pendarahan yang meluas di beberapa kawasan otak.

Pendarahan perifer jauh lebih berbahaya daripada pendarahan intraserebral, yang semestinya memprovokasi pembentukan hematoma, edema, dan kematian tisu otak seterusnya. Hematoma juga dibezakan dengan penyetempatan:

  1. Lobar - hematoma dilokalisasi dalam satu lobus otak, tanpa melampaui korteks serebrum.
  2. Medial - pendarahan merosakkan thalamus.
  3. Lateral - kerosakan pada nukleus subkortikal yang dilokalisasikan dalam masalah putih hemisfera (pagar, berbentuk badam, caudate, inti lentikular).
  4. Campuran - hematoma yang mempengaruhi beberapa kawasan otak sekaligus adalah yang paling biasa.

Manifestasi klinikal

Gejala strok hemoragik adalah pelbagai dan terbahagi kepada dua kumpulan besar: serebrum dan fokal. Juga, simtomatologi sangat bergantung pada penyetempatan fokus pendarahan, ukurannya, keadaan somatik pesakit dan banyak faktor lain..

Gejala serebrum strok hemoragik termasuk tanda-tanda berikut:

  1. Gangguan kesedaran (memukau, pusing, koma). Semakin besar fokus, semakin rendah tahap kesedaran. Namun, dengan kerosakan pada batang otak, bahkan sedikit pendarahan menyebabkan kemurungan yang nyata..
  2. Pening.
  3. Loya muntah.
  4. Sakit kepala.
  5. Kelemahan umum.
  6. Gangguan pernafasan.
  7. Gangguan hemodinamik.

Gejala fokus yang utama termasuk:

  1. Paresis atau plegia pada anggota badan, hemiparesis lebih kerap berlaku.
  2. Paresis otot muka.
  3. Gangguan pertuturan, berkembang terutamanya dengan kerosakan pada lobus temporal kiri.
  4. Gangguan penglihatan (termasuk perkembangan anisocoria).
  5. Masalah pendengaran.

Strok harus disyaki berlaku dalam apa-apa jenis gangguan pertuturan pada pesakit, kelemahan pada lengan dan kaki di satu sisi, perkembangan serangan epilepsi tanpa faktor yang memprovokasi (contohnya, pengambilan alkohol adalah faktor seperti itu), gangguan kesedaran sehingga koma. Dalam kes yang mencurigakan, lebih baik bermain dengan selamat dan hubungi ambulans. Tingkah laku dan penilaian keadaan sekiranya disyaki strok harus dipertimbangkan dalam artikel yang berasingan..

Koma dengan strok hemoragik

Kira-kira 90% pesakit dengan HI dalam keadaan berhenti atau koma mati dalam lima hari pertama, walaupun menjalani terapi intensif. Gangguan kesedaran adalah ciri banyak patologi, yang ditunjukkan oleh penekanan fungsi pembentukan retikular otak.

Disfungsi otak berkembang di bawah pengaruh:

  1. Endo- dan exotoxins - turunan produk akhir metabolisme;
  2. Kelaparan oksigen dan tenaga otak;
  3. Gangguan metabolik dalam struktur otak;
  4. Pengembangan isipadu zat otak.

Yang paling penting dalam perkembangan koma adalah asidosis, edema serebrum, peningkatan tekanan intrakranial, gangguan peredaran mikro otak dan cairan darah..

Koma mempengaruhi fungsi sistem pernafasan, perkumuhan (buah pinggang), pencernaan (hati, usus). Menghilangkan koma di rumah adalah mustahil, dan sangat sukar walaupun dalam rawatan intensif.

Definisi klinikal koma dilakukan mengikut GCS (Glasgow Coma Scale), beberapa teknik lain digunakan yang penting bagi doktor. Terdapat empat tahap koma. Yang paling ringan adalah yang pertama, dan keadaan putus asa pesakit sesuai dengan tahap koma keempat.

Rawatan

Terapi untuk strok akut boleh merangkumi:

  • Melegakan kesakitan, pembetulan suhu badan (paracetamol, efferalgan, naproxen, diclofenac, sering candu, propafol). Aspisol intravena, dantrolena, titisan - magnesium sulfat.
  • Menurunkan tekanan darah, yang membantu menghentikan pendarahan di otak. Untuk tujuan ini, ubat diberikan secara intravena: labetalol, nicardipine, esmolol, hydralazine. Walaupun begitu, penurunan tekanan yang mendadak di awal hari tidak dibenarkan. Selanjutnya, persediaan tablet diresepkan - captopril, enalapril, kapoten (sebagai terapi asas, secara lisan atau melalui tiub).
  • Diuretik untuk tekanan darah tinggi yang berterusan (chlorothiazide, andapamide, lasix), antagonis kalsium (nimotop, nifedipine).
  • Sekiranya hipotensi teruk, vasopresor tetes diresepkan (norepinefrin, mezaton, dopamin).
  • Selalunya, infus berterusan intravena digunakan untuk memberikan ubat di atas dengan pemantauan tekanan setiap 15 minit.
  • Untuk mengurangkan edema serebrum, dexamethasone disyorkan selama 3 hari (secara intravena). Sekiranya edema berlangsung, gliserin, beckon, albumin, refortan disuntikkan.
  • Selalunya, infus berterusan intravena digunakan untuk memberikan ubat di atas dengan pemantauan tekanan setiap 15 minit.
  • Ubat untuk pembetulan gejala neurologi (ubat penenang - diazepam, relaksan otot - vecuronium).
  • Terapi tempatan bertujuan untuk menghilangkan ulser tekanan dan merangkumi merawat kulit dengan alkohol kapur barus, debu dengan bedak talcum.
  • Terapi simptomatik - antikonvulsan (lorazepam, thiopental atau anestesia selama 1-2 jam), ubat-ubatan untuk muntah dan mual (metoclopramide, torecan), terhadap pergolakan psikomotor (haloperidol). Dengan radang paru-paru dan jangkitan urologi, rawatan antibakteria dijalankan.

Sekiranya terdapat hematoma besar (lebih daripada 50 ml), operasi dilakukan. Pemotongan tempat pendarahan boleh dilakukan jika dilokalisasi di bahagian otak yang mudah dijangkau, dan juga jika pesakit tidak koma. Selalunya, guntingan leher aneurisma, penghapusan hematoma tusukan-aspirasi, penyingkiran langsungnya, serta saliran ventrikel digunakan.

Kesan

Sekiranya pesakit dapat diselamatkan, mereka berhadapan dengan kekurangan neurologi - gejala yang disebabkan oleh kerosakan pada kawasan otak di mana pendarahan berlaku..

Ini mungkin akibat yang sama dari strok hemoragik:

  • paresis dan kelumpuhan - pelanggaran pergerakan anggota badan pada satu setengah badan, kerana mereka sentiasa berada dalam posisi bengkok dan mustahil untuk meluruskannya;
  • pelanggaran ucapan dan ketiadaannya sepenuhnya;
  • gangguan mental dan mudah marah;
  • sakit kepala yang berterusan;
  • gangguan koordinasi pergerakan;
  • ketidakupayaan untuk berjalan dan duduk sendiri;
  • gangguan penglihatan sehingga kebutaan sepenuhnya;
  • wajah condong;
  • keadaan vegetatif - tidak adanya tanda-tanda aktiviti otak (kesedaran, ingatan, ucapan, pergerakan) dengan pernafasan dan degupan jantung yang terpelihara.

Gejala penyakit dan tempohnya bergantung pada lokasi pendarahan dan isipadu. 3 hari pertama adalah yang paling berbahaya, kerana pada masa ini gangguan serius berlaku di otak. Sebilangan besar kematian (80-90%) berlaku dalam tempoh ini. Baki 10-20% pesakit mati dalam satu hingga dua minggu. Pesakit yang selamat beransur pulih dari beberapa minggu hingga 9-10 bulan.

Sebelah kiri

Sekiranya bahagian kiri terjejas, akibatnya dicirikan oleh pelanggaran bahagian kanan badan. Pesakit mengalami lumpuh lengkap atau separa, dan bukan sahaja kaki dan lengan menderita, tetapi juga separuh lidah dan laring. Pesakit seperti itu mengalami gangguan berjalan, ciri khas tangan kanan (dilipat dalam kapal).

Mangsa mengalami kemerosotan ingatan dan pertuturan, kemampuan untuk mengungkapkan pemikiran dengan jelas terganggu. Untuk kekalahan otak kiri otak, masalah dengan mengenali urutan masa adalah ciri; ia tidak dapat menguraikan unsur-unsur kompleks menjadi komponen. Terdapat pelanggaran menulis dan bercakap.

Sebelah kanan

Sekiranya bahagian kanan terjejas, akibat yang paling berbahaya adalah kerosakan pada batang otak, di mana peluang seseorang untuk bertahan hidup hampir dengan sifar. Jabatan ini bertanggungjawab untuk kerja jantung dan sistem pernafasan..

Agak sukar untuk mendiagnosis stroke hemoragik di sebelah kanan, kerana bahagian ini mengandungi pusat-pusat orientasi di ruang dan kepekaan. Lesi ini ditentukan oleh gangguan pertuturan di tangan kanan (di tangan kiri, pusat pertuturan berada di hemisfera kiri). Di samping itu, ada hubungan yang jelas: sebagai contoh, jika fungsi otak kanan otak terganggu, bahagian kiri menderita dan sebaliknya..

Berapa lama mereka hidup selepas strok hemoragik?

Prognosis strok hemoragik tidak baik. Ia bergantung pada lokasi dan tahap lesi. Pendarahan berbahaya di batang otak, yang disertai dengan kegagalan pernafasan dan ubat yang tajam dan tidak betul, penurunan tekanan darah ke tahap kritikal. Pendarahan yang teruk dan sering membawa maut ke dalam ventrikel dengan penembusannya.

Berapa lama strok hemoragik hidup? Patologi ini berakhir dengan maut dalam 50-90% kes. Kematian mungkin berlaku pada hari pertama - dengan latar belakang kejang umum, ketika pernafasan terganggu. Lebih kerap kematian berlaku kemudian, pada 2 minggu. Ini disebabkan oleh reaksi biokimia yang dipicu oleh pencurahan darah ke rongga kranial dan menyebabkan kematian sel-sel otak. Sekiranya tidak ada perpindahan otak, atau penyisipannya (masuk ke dalam lubang tulang), atau penembusan darah ke dalam ventrikel, dan kemampuan pampasan otak cukup besar (ini lebih khas untuk kanak-kanak dan orang muda), maka orang tersebut mempunyai peluang besar untuk bertahan hidup.

Dalam 1-2 minggu, sebagai tambahan kepada gangguan neurologi, komplikasi yang berkaitan dengan imobilitas pesakit, peningkatan penyakit kroniknya atau hubungannya dengan alat pernafasan tiruan (radang paru-paru, luka baring, hati, kekurangan buah pinggang, kardiovaskular) bergabung. Dan jika mereka tidak membawa kematian, maka pada akhir 2-3 minggu edema serebrum berhenti. Menjelang minggu ke-3, menjadi jelas apa akibat strok hemoragik dalam kes ini..

Pulih dari strok

Tempoh pemulihan selepas strok hemoragik adalah panjang, terutama pada usia tua. Ia bergantung pada fungsi yang hilang dan tidak menjamin pemulihan sepenuhnya. Kebolehan yang hilang dipulihkan paling cepat pada tahun pertama selepas strok, maka proses ini lebih perlahan. Defisit neurologi yang kekal setelah tiga tahun kemungkinan akan kekal seumur hidup.

Pakar perubatan-pakar neurologi dan ahli terapi pemulihan bersedia membantu memulihkan fungsi yang hilang sebanyak mungkin. Untuk ini:

  • kelas diadakan dengan ahli psikologi atau psikoterapis;
  • sekiranya kehilangan kemahiran membaca / menulis, kelas diadakan untuk memulihkannya;
  • hidroterapi dijalankan (urut di kolam renang, senaman ringan di dalam air);
  • kelas pada simulator khas;
  • sekiranya berlaku pelanggaran pembiakan pertuturan, seseorang harus berurusan dengan ahli terapi pertuturan; sekiranya berlaku paresis atau kelumpuhan, fisioterapi dijalankan (misalnya, pada alat "Mioton"), terapi urut dan senaman dengan tenaga pengajar dilakukan;
  • ubat-ubatan diresepkan yang akan membantu memulihkan hubungan saraf yang hilang ("Cerakson", "Somazina"), menurunkan tekanan darah tinggi ("Enalapril", "Nifedipine"), antidepresan dan penenang;
  • terapi warna - rawatan dengan gambar visual.

Prognosis pemulihan bergantung pada seberapa besar kawasan itu diliputi pendarahan, dan juga seberapa mahir tindakan doktor dan ahli terapi pemulihan. Strok hemoragik adalah patologi yang sangat kompleks, akibatnya tidak mungkin dapat dihapuskan sepenuhnya. Rawatan dan pemulihan yang menyokong memerlukan masa yang sangat lama.

Akibat strok di sebelah kanan otak dan prognosis hidup bergantung pada jenis dan tahap nekrosis

Mengenai sistem ini, kemalangan serebrovaskular dengan nekrosis struktur serebrum adalah keadaan yang serius baik dari sudut pandang kursus, dan dari sudut pandang prospek pemulihan.

Kadar kelangsungan hidup sekitar 50-65%, kebanyakan pesakit mati pada minggu pertama, akhir tempoh kritikal jatuh pada 30 hari awal.

Defisit neurologi (pada tahap yang lebih besar atau lebih kecil) berterusan pada hampir 80% pesakit dan lebih banyak lagi. Peluang pemulihan total tanpa komplikasi adalah minimum, sekitar 5-8%.

Akibat strok di sebelah kanan lebih teruk jika dibandingkan dengan proses patologi yang serupa dalam penyetempatan sisi kiri. Sebabnya tidak difahami sepenuhnya.

Komplikasi boleh dibahagikan kepada jangka pendek, timbul dalam 6 bulan pertama, dan jangka panjang, yang dikesan selepas satu tahun atau lebih..

Selama ini, pesakit mesti dipantau dengan teliti, jika perlu, sesuaikan keadaan agar tidak timbul akibat negatif yang boleh mengakibatkan kematian.

Pelbagai iskemia

Strok iskemia di hemisfera kanan adalah pelanggaran akut aliran darah otak kerana penyumbatan kapal oleh plak aterosklerotik, trombus, atau stenosis berterusan pembentukan anatomi.

Kekerapan proses patologi seperti itu hampir 80%, yang menjadikan varieti iskemia paling umum, tanpa mengira diagnosis utama yang memprovokasi pelanggaran.

Walaupun kelihatan ringan berbanding dengan bentuk pendarahan, ini tidak berlaku. Komplikasi berpotensi membawa maut. Doktor menghampiri dari kedudukan ini.

Strok fokus kecil

Konsep ini tidak wujud dalam sains perubatan. Ini adalah pengiraan praktikal semata-mata, yang menunjukkan jumlah pemusnahan tisu serebrum yang tidak signifikan..

Kematian keadaannya minimum, kematian akibat bentuk ini berlaku dalam 3-7% kes, ada pendapat yang bahkan kurang.

Akibat utama yang dihadapi pesakit adalah defisit neurologi yang ketara. Di hemisfera kanan terdapat pusat yang bertanggungjawab untuk aktiviti motor bahagian kiri badan, persepsi dunia yang mencukupi, kemampuan kognitif.

Ini hanya berlaku untuk orang kanan, pada pesakit dengan tangan kiri yang dominan, sebaliknya berlaku..

Gangguan penglihatan dari sisi yang bertentangan dengan fokus

Terdapat penurunan tahap keparahan proses patologi. Dalam kes yang paling ringan, ini adalah kabut dalam bidang pandangan, hantu, fotostat kilat (gambar visual terang yang halusinatif dalam bentuk titik, cincin, garis objek geometri lain).

Dalam kes yang teruk, kehilangan penglihatan sepenuhnya dari seberang mungkin terjadi. Buta monokular kortikal yang disebut.

Ini adalah fenomena yang berpotensi dapat dipulihkan, walaupun memerlukan perawatan jangka panjang.

Akibatnya mungkin tidak segera dinyatakan, tetapi beberapa hari setelah terapi berakhir. Hasil kerosakan pada lobus oksipital otak kanan.

Amnesia

Kerosakan ingatan berterusan atau sementara. Biasanya dari jenis kehilangan ingatan anterograde selektif atau global. Pesakit tahu dengan baik dan dapat memberitahu apa yang berlaku pada mereka pada masa lalu..

Mengenai kejadian dari permulaan proses patologi hingga pembetulan separa, pemulihan aktiviti saraf yang lebih tinggi - tidak ada kenangan.

Pelanggaran selektif ditentukan oleh kehilangan fakta individu. Orientasi diri dalam semua kes terpelihara sepenuhnya. Pesakit tahu apa namanya, apa yang dia lakukan.

Lumpuh badan di sebelah kiri

Anggota badan atas dan bawah terjejas dengan cara yang sama. Dalam kes ini, aktiviti motor kaki dipulihkan lebih cepat daripada tangan, yang dikaitkan dengan intensiti pemeliharaan yang lebih rendah.

Variasi penurunan adalah berbeza: dari kelemahan otot kecil hingga ketiadaan fungsi motor.

Kelainan tingkah laku dan mental

Kebodohan, kegembiraan yang tidak sesuai, kesedihan, tangisan, reaksi emosi lain yang tidak wajar terhadap rangsangan.

Kemungkinan perubahan dalam pertuturan, keagresifan, yang disebabkan oleh kerosakan pada lobus temporal dan, sebahagiannya, struktur frontal.

Pemulihan nampaknya merupakan tugas yang sukar. Dengan ukuran fokus yang kecil, sekilas mungkin tidak mungkin untuk memahami apa yang menyebabkan penyimpangan: strok atau gangguan mental yang timbul. Pada masa yang sama, pemahaman sebahagian dari keadaan masih ada, ini bukan pelanggaran total.

Penyimpangan taktil

Dalam kes ini, terdapat penurunan kepekaan kulit dari bahagian yang terkena. Perengsa suhu, rasa sakit tidak dirasakan cukup akut.

Pada masa yang sama, seseorang mungkin tidak merasakan keadaan anggota badannya sendiri, segmen individu (jari, sendi).

Apa ramalannya

Kebarangkalian pemulihan untuk pelanggaran tersebut adalah 70%. Dalam kes ini, seseorang mesti tergesa-gesa. Tempoh pemulihan yang paling aktif jatuh pada tahun pertama.

Otak dilatih semula untuk bekerja dengan cara yang baru. Dari 12 hingga 24 bulan, terdapat penyatuan stereotaip dan automatik utama.

Maka kadar pemulihan adalah minimum atau normalisasi sama sekali tidak mungkin. Oleh itu, adalah penting untuk mencari pakar yang kompeten yang akan memimpin seseorang ke arah yang betul..

Jangka hayat dalam strok iskemia sebelah kanan, dengan nekrosis fokal kecil tidak berbeza dari pada orang sihat.

Nekrosis fokus besar

Kawasan isipadu yang ketara agak kurang biasa. Keadaan seperti itu jauh lebih sukar dari segi kursus dan ramalan. Gejala pada dasarnya sama, tetapi keparahannya berkali-kali lebih besar..

  • Gangguan pergerakan tidak terhad kepada kelemahan atau paresis. Ini adalah lumpuh lengkap bahagian kiri badan tanpa kawalan anggota badan. Pesakit juga tidak boleh duduk, lebih kurang berjalan kaki.

Pada masa yang sama, kerja organ di sebelah kiri terganggu: paru-paru dan buah pinggang. Yang dengan sendirinya boleh membawa akibat yang membawa maut dalam keadaan tertentu (sejarah penyakit).

  • Disfagia. Ketidakupayaan untuk menelan. Sebagai peraturan, refleks tidak lagi wujud akibat kerosakan pada batang otak. Perkara yang sama diperhatikan dengan penglibatan lobus frontal..

Pemulihan tidak mungkin dilakukan. Pesakit tidak dapat memberi makan secara bebas. Anda mesti memasang tiub gastrik dan dengan itu memastikan keperluan biologi seseorang.

Ini adalah ukuran sepanjang hayat yang mempunyai banyak kelemahan..

  • Infantilisme. Ketidakcukupan lengkap. Ia bukan lagi gangguan mental, tetapi pelanggaran reaksi tingkah laku.

Seseorang jatuh ke zaman kanak-kanak, tidak dapat melayani dirinya sendiri, menyedari realiti, dan lebih-lebih lagi untuk bertindak. Ini adalah kecacatan yang mendalam, pemulihan tidak mungkin dilakukan walaupun dengan pendekatan yang kompeten.

  • Koma. Jenis otak. Kekurangan kesedaran sepenuhnya. Biasanya, tidak ada refleks yang lebih sederhana, yang sesuai dengan kedalaman proses patologi. Pesakit dapat mengekalkan keadaan yang serupa sepanjang hayatnya..
  • Kerosakan ingatan berterusan. Ketidakupayaan untuk menavigasi masa, tempat dan diri sendiri.

Prognosis tidak baik dalam semua aspek. Menurut perhitungan statistik untuk negara, tanpa mengira kawasan planet ini, kematian akibat strok iskemia yang luas berlaku pada 70% kes..

Pada masa yang sama, kualiti rawatan, saat pertolongan cemas tidak penting. Terdapat banyak keberuntungan dan peluang yang terlibat. Dalam 100% keadaan, kekurangan neurologi berterusan dijumpai.

Pada kira-kira separuh pesakit, ia dicirikan sebagai kecacatan yang tidak dapat dipulihkan. Pembetulan sama sekali tidak meminjamkan.

Walaupun dengan berhati-hati, komplikasi jangka panjang dan berpotensi membawa maut tidak dapat dielakkan (lihat di bawah).

Strok hemoragik

Tidak seperti iskemia, ia memberikan komplikasi yang lebih teruk. Ini disebabkan oleh faktor kerosakan tambahan. Yang pertama berkaitan dengan pemusnahan tisu serebrum. Satu lagi ialah pemampatan struktur sekitarnya..

Kematian jauh lebih tinggi, seperti kemungkinan kecacatan kekal dengan gangguan fungsi fungsi sistem saraf pusat, dan oleh itu sistem badan lain.

Fokus kecil

Di antara akibat khas strok hemoragik di sebelah kanan, terdapat pilihan berikut:

  • Kekurangan kemampuan berfikir secara logik, melaksanakan tugas intelektual paling sederhana, menyelesaikan masalah tertentu. Ini disebabkan oleh kerosakan otak frontal lobus. Keadaan serupa dikelaskan sebagai gangguan kognitif, demensia jenis vaskular.
  • Kejang epilepsi yang teruk. Dengan tonik-klonik, kejang umum. Episod boleh berulang beberapa kali dalam tempoh pendarahan yang sama.
  • Kelainan tingkah laku. Minor. Dalam bentuk kebodohan, kesopanan, pencerobohan tanpa motivasi dan pilihan lain.
  • Gangguan pendengaran jenis ketidakupayaan untuk mengeluarkan ucapan. Ini sudah menjadi akibat daripada disfungsi lobus temporal. Secara formal, kemampuan untuk melihat bunyi dipelihara, tetapi tidak dalam semua keadaan. Pengembangan halusinasi verbal adalah mungkin. Ini adalah suara-suara terkenal di kepala. Jarang dalam bentuk pertuturan yang diperluas, lebih sering sebagai sekerap yang terpisah, suara (suara). Pesakit mengekalkan kritikan terhadap keadaan jika lobus frontal tidak terlibat.
  • Halusinasi taktil. Dengan jenis sensasi berkerumun di bawah kulit, dan seterusnya sensitiviti dermis di atas tapak lesi hilang sepenuhnya. Secara formal, aktiviti motor dipelihara, walaupun secara spontan, rawak dan tidak bergantung pada sensasi fizikal.
  • Lumpuh separa atau paresis bahagian kiri badan. Pesakit masih boleh bergerak, duduk, dan menjaga dirinya sendiri di rumah. Walaupun kemungkinannya agak terhad. Kekurangan bau di satu sisi.
  • Ketidakupayaan membaca, menulis, melakukan operasi aritmetik termudah. Sfera kognitif mengalami kerosakan pada lobus parietal. Terdapat pilihan yang serupa pada strok hemoragik fokus kecil agak jarang berlaku. Pemulihan menunjukkan kesulitan besar kerana penyetempatan kawasan yang kompleks.
  • Gangguan visual di sebelah kiri. Seperti halnya dengan strok iskemia. Dari kemunculan kabut, hingga ternak (kehilangan kawasan penglihatan tertentu) dan kehilangan sepenuhnya kemampuan untuk melihat. Buta monokular dapat dibalikkan dengan permulaan terapi yang tepat pada masanya.
  • Ketidakupayaan untuk menavigasi di angkasa. Dengan kerosakan pada otak kecil dan keseluruhan sistem ekstrapiramidal. Orang itu tidak boleh bergerak. Kali ini bukan kerana kelemahan otot atau kurang kawalan..
  • Amnesia, gangguan ingatan. Seperti kehilangan ingatan retrograde atau anterograde. Fenomena ini dapat mengiringi pesakit secara berterusan, selama bertahun-tahun..

Ramalannya tidak jelas. Di satu pihak, stroke hemoragik di sebelah kanan mematikan walaupun dengan bentuk fokus kecil pada 40-50% kes. Yang banyak, tetapi memberi peluang untuk pemeliharaan kewujudan biologi.

Sebaliknya, hampir semua pesakit menjadi kurang upaya sehingga tahap yang berbeza-beza. Dalam 30-40%, ini adalah defisit neurologi yang mendalam dan ketidakupayaan sepenuhnya bukan hanya untuk bekerja, tetapi juga bergerak, untuk melayani diri sendiri dalam kehidupan seharian..

Kebarangkalian pemulihan lengkap adalah 6-10%. Prognosis untuk kelumpuhan sebelah kiri adalah buruk, begitu juga dengan stroke hemoragik yang luas.

Luas

Ia agak jarang berlaku. Pesakit hampir tidak pernah bertahan, kematian 95% atau lebih, bergantung pada kajian. Dalam literatur, terdapat penyebaran 3-5%.

Semua orang bersetuju bahawa walaupun nyawa diselamatkan, pesakit tidak akan pernah sama. Ini adalah kecacatan yang mendalam.

Sangat jarang orang seperti ini melintasi ambang 2 tahun, walaupun dengan penjagaan yang betul. Rang undang-undang sering berlaku selama berbulan-bulan. Sebabnya adalah akibat teruk dari strok hemoragik dari jenis yang luas:

  • Lumpuh separuh badan dengan gangguan aktiviti motor yang teruk. Pesakit tidak dapat duduk. Balik maksimum di seberang dan walaupun tidak selalu.
  • Kekurangan sepenuhnya aktiviti mental. Kecerdasan hilang, refleks termudah, dengan mana seseorang dilahirkan, kembali. Menghisap, mencengkam. Ini adalah petanda yang tidak menguntungkan, perkembangan sebaliknya tidak lagi dapat dilakukan. Seseorang akan kekal dalam keadaan menyedihkan sehingga akhir hari..
  • Kekurangan refleks menelan. Ketidakupayaan untuk makan secara bebas.
  • Koma serebrum dalam. Paling biasa. Pesakit kekal dalam keadaan ini selama beberapa tahun sehingga mati. Merawat orang yang sakit dalam keadaan vegetatif adalah tugas yang sukar. Oleh itu, kematian berlaku dalam tempoh maksimum 1-2 tahun..
  • Kekurangan pertuturan, kemampuan intelektual.

Pesakit dengan strok sisi kanan dari jenis yang luas telah hidup hampir 2 tahun. Kira-kira 95% mati dalam jam pertama, hari maksimum. Hanya 3-4% pesakit yang hidup lebih dari 10 tahun.

Mereka yang masih mengalami kekurangan neurologi teruk atau berada dalam keadaan koma yang mendalam.

Kebarangkalian pemulihan keseluruhan selalu sifar. Ini akan menjadi kejayaan besar sekiranya seseorang mengekalkan kewujudan biologi. Walau bagaimanapun, tidak ada persoalan mengenai kualiti hidup..

Akibat jangka panjang

Ia berlaku terutamanya pada pesakit yang telah lama berada dalam kedudukan mendatar. Mereka dianggap mematikan, dan oleh sebab itulah pesakit mati..

  • Luka di tempat tidur. Dengan masa tinggal yang berpanjangan dalam posisi yang sama, tisu-tisu di mana tekanan terbesar diberikan, kurang mendapat nutrien dan oksigen. Lama kelamaan, ini membawa kepada pemusnahan sel tempatan. Nekrosis atau kematian berlaku ke dalam. Tisu lembut terlibat. Langkah-langkah untuk mencegah ulser tekanan adalah rumit dan tidak selalu berjaya, terutama jika mangsa tidak dapat bergerak sama sekali.
  • Keracunan darah. Hasil logiknya adalah proses proses nekrotik. Ia disertai dengan keradangan umum. Pada pesakit yang lemah, yang merupakan pesakit di tempat tidur yang menderita strok, ia akan mati dalam kebanyakan kes. Penggunaan antibiotik dan ubat lain tidak masuk akal, tidak akan ada kesannya.
  • Proses keradangan di paru-paru. Pneumonia kongestif. Kesannya, pengaruh bakteria atau di luarnya. Dalam kes kedua, mereka membincangkan bentuk aseptik proses patologi. Ia agak jarang berlaku. Lebih kerap ia bersifat dua hala. Gangguan pernafasan am dijumpai. Asfiksia dan kematian akibat kegagalan.
  • Penipisan badan kerana pelbagai sebab. Biasanya dengan disfagia atau ketidakberdayaan sepenuhnya, apabila pesakit tidak dapat memberi makan dirinya sendiri. Berat badan turun sehingga cachexia dan kematian akibat kegagalan pelbagai organ berlaku.
  • Jangkitan buah pinggang. Pyelonephritis, lesi pelvis dan parenchyma organ berpasangan. Lebih kerap ia juga bersifat dua hala. Rawatan tidak berpengaruh, kerana proses ini berakhir dengan kegagalan buah pinggang dan kematian. Kemungkinan hipertensi ganas (peningkatan tekanan darah yang stabil dan tahan terapi).
  • Kegagalan jantung. Lebih kerap berlaku akibat kerosakan pada batang otak. Tidak kira seberapa luas prosesnya. Malah strok fokus kecil berakhir dengan kematian pesakit dalam masa yang singkat.
  • Berhenti bernafas. Dengan alasan yang sama.
  • Gangguan termoregulasi. Malignan. Bacaan termometer melonjak tajam: dari 35 hingga 39 darjah Celsius dan ke atas. Tanda kritikal adalah mungkin. Pembacaan tekanan darah sering berbeza..

Akhirnya

Akibat strok iskemia dan hemoragik adalah teruk. Kematian adalah hasil utama, seperti kekurangan neurologi. Doktor tidak selalu dapat menolong.

Satu-satunya perkara yang dapat dinasihatkan kepada pesakit dan saudara-mara adalah dengan menghubungi pakar neurologi yang kompeten, memilih kursus pemulihan berkualiti tinggi (perkiraan yang dijelaskan dalam artikel ini) dan terus bekerja keras tanpa menyerah.

Dalam kebanyakan kes, pelanggaran dapat diperbaiki ke tahap yang dapat diterima, kadang-kadang kecacatan tidak dapat dilihat bahkan oleh pesakit.

Strok sisi kanan, akibatnya, berapa lama mereka hidup dan bagaimana mereka dirawat?

Jenis Stroke utama Strok sisi kanan, akibatnya, berapa lama mereka hidup dan bagaimana mereka dirawat?

Strok adalah lesi yang berlaku kerana gangguan peredaran darah di otak. Tidak kira bahagian mana yang terjejas, ia sama berbahaya kerana sel mati di otak.

Apa itu strok sisi kanan

Secara keseluruhan, terdapat 3 jenis kerosakan otak. Pukulan di sebelah kanan boleh:

  • iskemia;
  • buasir;
  • bercampur.

Jenis iskemia dicirikan oleh penyumbatan saluran darah atau sejumlah saluran di otak, yang menyebabkan kebuluran oksigen dan proses kematian neuron. Bentuk hemoragik lebih berbahaya, kerana pendarahan menampakkan dirinya di tisu otak kerana saluran pecah. Jenis campuran ditunjukkan melalui tanda-tanda stroke iskemia dan hemoragik.

Bergantung pada apa yang menyebabkan manifestasi sindrom, aterothrombotic, cardioembolic, hemodynamic dan lacunar subspesies of ischemic stroke dibezakan. Penyebab utama subspesies pertama adalah aterosklerosis, subspesies kedua dinyatakan kerana penyumbatan saluran darah di kepala. Hemodinamik berlaku apabila penyakit jantung berlaku. Lacunar dicirikan oleh adanya kekosongan atau lacunas, yang setelah beberapa saat diisi dengan cairan, dan dengan ukurannya, meremas pembuluh darah, mengganggu peredaran darah.

Jenis hemoragik terbahagi kepada epidural, subdural, parenchymal, subarachnoid dan intraventricular. Subspesies pertama dicirikan oleh pencurahan darah dari saluran ke otak, yang terletak di atas cangkang kerasnya. Yang kedua adalah akibat pendarahan pada tisu di bawah kulit keras. Parenchymal didiagnosis kerana pendarahan ke tisu lembut otak. Subspesies seterusnya dicirikan oleh pencurahan ke ruang subaranoid. Pandangan intraventrikular bercakap dengan sendirinya, kerana ia disebabkan oleh efusi ke dalam ventrikel otak.

Punca berlakunya

Etiologi strok di sebelah kanan otak boleh mempunyai banyak sebab. Lebih kerap dipengaruhi oleh sekumpulan gejala. Faktor utama yang mempengaruhi adalah:

  1. tumor atau neoplasma lain di otak - peningkatan saiznya menyebabkan pembuluh darah meremas, dari mana darah berhenti beredar secara normal;
  2. kegemukan - berat badan berlebihan adalah beban tambahan pada jantung;
  3. aterosklerosis saluran darah - pemakanan yang tidak betul membawa kepada pembentukan plak, yang, terkumpul di dalam kapal, menyebabkan kemerosotan peredaran darah;
  4. trombositis - penebalan patologi darah membawa kepada pengembangan pembekuan darah dalam bentuk pembekuan darah yang menutup lumen saluran darah;
  5. hipertensi arteri - penyakit ini membawa kepada pengembangan urat, kapilari yang berterusan, yang menjadikannya kurang padat dan elastik, yang boleh menyebabkan pecahnya;
  6. penipisan badan kerana kurang tidur, tekanan yang kerap;
  7. diet tidak seimbang - pengambilan makanan segera yang kerap, minuman berkarbonat, makanan berlemak;
  8. kehadiran penyakit autoimun seperti diabetes dan lain-lain;
  9. penggunaan ubat jangka panjang yang menyebabkan penebalan darah;
  10. penderaan alkohol.

Gejala strok di hemisfera kanan

Tanda-tanda sakit dan tanda-tanda strok langsung di bahagian kanan otak boleh menjadi:

  • sakit tajam dan sengit di kepala;
  • kemerosotan penglihatan, terutamanya di mata kiri;
  • pendengaran, aroma dan sentuhan membosankan;
  • loya dengan muntah;
  • pening;
  • kehilangan keseimbangan;
  • degupan jantung meningkat;
  • manifestasi rasa mati rasa dan kesemutan di bahagian kiri badan;
  • melebihi tahap tekanan darah yang normal.

Di samping itu, tanda-tanda berikut akan membantu memahami bahawa seseorang mengalami strok di sebelah kanan:

  • garis bibir melengkung ketika cuba tersenyum, sementara sebelah kiri tidak bergerak;
  • kesedaran yang keliru, ketidakupayaan untuk menavigasi di angkasa;
  • mangsa tidak dapat mengangkat kedua tangan pada masa yang sama;
  • pertuturan tidak jelas, tidak selaras, pesakit tidak dapat menjawab soalan dan merumuskan ayat dengan jelas.

Cara mengenali strok sebelah kanan?

Sukar untuk mengenali strok sisi kanan pada peringkat tanda-tanda pertama jika orang itu bukan pakar. Lebih mudah untuk melakukan ini apabila simptomnya reda dan pesakit berada dalam keadaan selepas strok. Kekalahan di sebelah kanan dicirikan oleh:

  • penurunan kepekaan dan kesejukan di bahagian atas dan bawah;
  • kekejangan di bahagian kiri badan;
  • pelanggaran ekspresi wajah kerana kerosakan pada saraf muka;
  • pengeringan membran mukus;
  • kebas lidah.

Kerosakan pada otak kanan otak juga berlaku:

  • lumpuh sebelah kiri badan;
  • keupayaan untuk bercakap biasanya tetap ada;
  • disorientasi;
  • pemadaman yang berkaitan dengan melakukan perkara biasa (ketidakupayaan untuk berpakaian atau memakai kasut sendiri).

Apa yang berbahaya?

Tidak kira sama ada kita membicarakan stroke kanan atau sisi kiri, kekalahan yang sama membahayakan kesihatan dan mengancam kematian. Walaupun kesihatan fizikal tidak lagi terancam, kesihatan mental menderita. Strok tidak hilang tanpa akibat.

Setelah gejala negatif berlalu, tempoh pemulihan bermula. Orang harus belajar semula berjalan, bergerak, berpakaian, memegang sudu, sebatang pen. Selalunya pesakit menjadi apatis, menarik diri ke dalam, yang menyebabkan pengaktifan pelbagai jenis gangguan mental.

Akibat daripada strok sebelah kanan

Strok hemisfera kanan boleh menjadi iskemik dan hemoragik. Bergantung pada mana yang berlaku, akibatnya mungkin berbeza. Keamatan manifestasi akibatnya bergantung pada usia pesakit, jenis lesi, kelajuan pertolongan cemas yang diberikan.

Strok iskemia

Kesan sampingan utama serangan sisi kanan iskemia termasuk:

  • pelanggaran fungsi motor;
  • pelanggaran rasa sentuhan;
  • kemerosotan penglihatan, jika bahagian belakang kepala terkena strok di sebelah kanan;
  • kemungkinan kehilangan keupayaan untuk menelan;
  • kekurangan kawalan pergerakan;
  • ketidakupayaan untuk mengawal kencing;
  • kerap loya, muntah;
  • pelanggaran fungsi organ dan sistem dalaman kerana kerosakan otak yang teruk.

Akibat yang ditunjukkan dapat memperlihatkan diri mereka sebahagian atau sepenuhnya. Senarai ini dapat ditambah dengan kemungkinan akibat lain, seperti terjadinya serangan epilepsi..

Strok hemoragik

Strok hemoragik di sebelah kanan boleh membawa maut. Sukar bagi pakar untuk meramalkan apa yang akan berlaku kepada pesakit beberapa waktu selepas itu. Faktanya adalah bahawa jenis lesi ini berbahaya di mana-mana bahagian otak dan pada usia berapa pun..

Peredaran darah di otak dengan saluran pecah sukar dihilangkan dengan ubat. Selalunya, dengan serangan hemoragik, masalahnya diselesaikan secara pembedahan. Tetapi jika operasi itu tidak dilakukan dengan segera, ada risiko kematian..

Sekiranya akibat dari jenis ini telah dihilangkan, strok sebelah kanan dapat menampakkan diri melalui sawan, sakit kepala yang teruk, serangan mual dan muntah yang kerap, dan pingsan. Pada masa yang sama, sesak nafas diperhatikan..

Rawatan

Rawatan strok bergantung pada jenis yang didiagnosis, tahap keparahan keadaan pesakit. Stroke sebelah kanan hemoragik dan terapi sangat berbeza dengan yang muncul selepas serangan iskemia. Dengan lesi seperti itu, kumpulan ubat berikut digunakan:

  • antikonvulsan;
  • hipotensi;
  • antibiotik;
  • agen neuroprotektif dengan nootropik.

Yang pertama membawa kepada melegakan kejang kejang, merehatkan otot. Hipotensif mengurangkan tekanan untuk mengurangkan ukuran hematoma di otak. Ejen antibakteria bertujuan untuk menghilangkan keradangan, yang dapat dipicu oleh adanya darah di tisu otak. Neuroprotectors dan nootropics bertujuan untuk memulihkan konduksi impuls, bekalan oksigen ke sel.

Strok sisi kanan iskemia dirawat dengan kaedah berikut:

  • trombolitik;
  • antikoagulan;
  • nootropik.

Thrombolytics bertujuan menghilangkan pembekuan darah di saluran darah kepala, penipisan darah. Ubat kedua mencegah penebalan darah yang tidak wajar, meningkatkan peredarannya. Ubat nootropik bertujuan untuk memulihkan hubungan saraf, meningkatkan kekonduksian impuls.

Pemulihan

Setelah strok sebelah kanan dan akibatnya dihilangkan, dan tidak ada ancaman serangan kedua, serangkaian masa pemulihan bermula. Pemulihan bertujuan untuk memulihkan kehidupan normal pesakit melalui pembelajaran kemahiran yang hilang, prosedur fisioterapi, dan diet.

Di samping itu, pesakit perlu melakukan senaman dan urutan terapi setiap hari. Sekiranya penyebab serangan diketahui, ia mesti ditangani. Untuk memulihkan aktiviti, mereka tidak hanya menggunakan latihan fisioterapi, tetapi juga mengunjungi kolam renang, melakukan akupunktur, magnetoterapi, elektroforesis.

Di samping itu, anda harus meninggalkan tabiat buruk, menyembuhkan penyakit kronik, dan menyesuaikan diet. Untuk mengelakkan serangan kedua, yang boleh membawa maut, ada baiknya mengecualikan makanan yang tinggi kolesterol, mengurangkan pengambilan garam, makanan berlemak, goreng.

Ramalan, dan berapa lama mereka hidup selepas strok sebelah kanan?

Prognosis selepas strok sisi kanan tidak sepenuhnya baik. Tetapi pada tahap yang lebih besar bergantung pada sejauh mana kerosakan pada tisu otak. Juga, jangka hayat setelah kecederaan dipengaruhi oleh punca, kehadiran penyakit bersamaan, tahap daya tahan tubuh, memerangi penyakit ini..

Strok utama dalam seperempat kes membawa kepada kematian seseorang, sama ada segera setelah serangan, atau dua minggu ke depan. Kerana fakta bahawa semasa strok iskemia atau hemoragik, pemusnahan sistem saraf pusat berlaku, kebanyakan orang kemudian menjadi tidak berupaya.

Berapa lama pesakit akan hidup selepas kekalahan itu bergantung pada seberapa cepat dan berkesan rawatan perubatan diberikan. Statistik mengatakan bahawa hanya 30% yang menjalani kehidupan normal. Selebihnya kekal kurang upaya. Pada masa yang sama, kematian menimpa seseorang dalam masa setahun..

Lesi sebelah kanan membawa banyak masalah dan kesulitan, tetapi jika bantuan yang memenuhi syarat diberikan pada jam-jam pertama lesi, maka jangka hayat dan keadaan umum pesakit bertambah baik.

Strok otak hemoragik: apakah itu, gejala dan akibatnya

Antara jenis strok yang ada, pendarahan serebrum adalah yang paling teruk dan melumpuhkan. Walaupun perkembangan perubatannya pesat, pengenalan teknologi inovatif, mereka masih sukar dirawat dan boleh menyebabkan bahaya serius pada tubuh. Kejadiannya berbeza dari 10 hingga 20 kes setiap 100 ribu penduduk. Walaupun zon risikonya adalah lelaki, kematian wanita lebih tinggi. Bahaya utamanya adalah tiba-tiba - penyakit ini muncul tanpa diduga, memaksa anda untuk segera bertindak. Seterusnya, kita akan cuba memahami apa itu - strok otak yang besar dan apa akibatnya.

Penerangan

GI adalah permulaan pendarahan serebrum secara tiba-tiba yang berlaku kerana pecah atau peningkatan kebolehtelapan vaskular. Pelanggaran integriti dinding vaskular menyebabkan merendam dan meremas tisu otak dengan darah yang mengalir.

Antara ciri khas penyakit ini:

  • risiko kematian yang tinggi (lebih daripada 60% pesakit mati dalam minggu pertama selepas diagnosis);
  • kejutan (penyakit ini berkembang dengan cepat dan cepat tanpa gejala sebelumnya);
  • kemungkinan kecacatan mendalam (kira-kira 80% pesakit terbaring di tempat tidur).

Menurut statistik rasmi, pada akhir bulan pertama, hanya 10% pesakit yang kekal bebas dalam kehidupan seharian, dengan enam bulan - 20%.

Penting: Kajian epidemiologi baru-baru ini menunjukkan peningkatan mendadak dalam populasi sepanjang usia bekerja. Umur panjang berubah dari hak istimewa menjadi norma; ada kecenderungan jelas bagi penduduk untuk menua. Sudah tentu, faktor yang dijelaskan tidak dapat dilihat dalam statistik morbiditi - sebilangan pakar menunjukkan bahawa dalam 50 tahun akan datang jumlah kes stroke hemoragik (GI) akan berlipat ganda. Fakta ini menerangkan perkaitannya mempelajari patologi ini..

Sebab dan faktor risiko

Setiap pesakit kedua mengalami hipertensi arteri sebagai penyebab strok hemoragik. Lebih jarang, faktor yang menimbulkan permulaan patologi adalah:

  • angiopati serebrum yang didiagnosis sebelumnya (12%);
  • mengambil antikoagulan (10%);
  • tumor dan neoplasma barah (8%);
  • trombosis vena, vaskulitis, gangguan sistem arteriovenous (20%).

Secara patogenetik, pendarahan boleh berlaku kerana pecahnya kapal (misalnya, terhadap latar belakang hipertensi arteri).

Pengelasan

Dalam perubatan moden, klasifikasi GI berikut digunakan:

  • Pelbagai parenchymal. Ia menganggap kerosakan pada dinding pembuluh darah akibat parenkim, agak sukar, mempunyai senarai subtipe yang ditentukan oleh zon pecah (sisi kanan, sisi kiri, batang otak, dll.).
  • Subarachnoid. Penyebab perkembangannya adalah aneurisma, lebih jarang - trauma kraniocerebral.
  • Arachnoid. Pendarahan berlaku disebabkan oleh tumor jinak.

Bersama dengan spesies, tahap penyakit yang berbeza dibezakan, berbeza dalam jangka masa kursus ini.

Bentuk penyakit

Bergantung pada lokasi pecah vaskular, jenis GI berikut dapat dibezakan:

  • subarachnoid;
  • intraserebral;
  • berventilasi;
  • bercampur.

Bentuk penyakit ini menentukan gejalanya..

Tahap penyakit

Ia berlangsung dalam beberapa peringkat:

  • Yang pertama adalah yang paling tajam. Berlangsung 24 jam pertama setelah aliran darah masuk ke otak.
  • Yang kedua adalah tajam. Bermula selepas sehari, boleh bertahan hingga tiga minggu.
  • Yang ketiga adalah subakut. Berlaku pada hari ke-22 setelah pecahnya saluran darah, berlangsung sekitar tiga bulan.
  • Yang keempat adalah pemulihan awal. Istilah standard - dari beberapa bulan hingga enam bulan.
  • Yang kelima lewat. Tempoh - kira-kira setahun.

Tahap terakhir adalah tahap akibat yang jauh. Ia bermula setelah setahun setelah GI yang dipindahkan, berlanjutan sehingga akibatnya hilang sepenuhnya. Dalam beberapa kes ternyata seumur hidup.

Gejala

Antara simptom klasik strok hemoragik otak:

  • loya;
  • muntah;
  • perubahan tahap kesedaran;
  • peningkatan tekanan darah.

Walau bagaimanapun, diagnosis yang tepat tidak dapat dibuat tanpa melakukan kajian tomografi..

Rumah tumpangan kami

Golitsyno

Minsk

Hematoma intraserebral

Gejala ditentukan oleh kawasan pengumpulan darah. Selalunya, terdapat pelanggaran nada dan kelemahan otot, gangguan visual berlaku, dan pertuturan mula menderita. Antara prekursor vegetatif - pembilasan muka, perubahan persepsi warna.

Hematoma subdural dan epidural

Ia berlaku sebagai hasil rawatan dengan antikoagulan. Cecair yang tumpah terkumpul di kawasan subdural atau epidural.

Strok hemoragik pada kanak-kanak

GI adalah penyakit yang berlaku bukan sahaja pada orang tua. Bersama mereka, bayi dari minggu ke-28 kewujudan intrauterin hingga 7 hari dari saat kelahiran berisiko.

Pendarahan berlaku kerana pecahnya dinding vaskular, agak sukar. Terdapat gambaran yang disebut "kesejahteraan khayalan", yang untuk seketika dapat menyesatkan doktor. Kebarangkalian kematian adalah 90% dalam 24 jam pertama.

Manifestasi klinikal

Secara konvensional, semua gejala boleh dibahagikan kepada dua kumpulan: fokus dan serebrum. Yang pertama merangkumi:

  • paresis anggota badan dan otot muka;
  • gangguan pertuturan;
  • gangguan visual;
  • gangguan pendengaran.
  • perubahan dalam kesedaran (contohnya, kepada siapa atau pekak);
  • pening;
  • pening dan muntah;
  • kelemahan dan mengantuk;
  • kekejangan;
  • gangguan pernafasan;
  • kegagalan termodinamik.

Sebagai peraturan, kekeliruan ucapan, serta kebas pada lengan atau kaki di satu sisi, membantu mengesyaki GI..

Penentuan klinikal dilakukan dengan menggunakan skala khas - GCS. Keadaan precoma dibezakan, serta empat tahap komik, di mana yang pertama adalah yang paling mudah, dan yang keempat adalah yang paling sukar. Koma boleh diprovokasi oleh asidosis, edema serebrum, dan tekanan intrakranial yang tinggi.

GI sebelah kiri

Bentuk ini dianggap paling akut dan berbahaya - lebih daripada 60% pesakit mati dalam 24 jam pertama, sementara selebihnya menjadi cacat seumur hidup. Masalahnya timbul kerana pecahnya saluran darah, memprovokasi aliran keluar darah ke tisu hemisfera kiri dan pembentukan hematoma.

Kesan

Biasanya, penyakit ini membawa kepada:

  • perkembangan kemurungan;
  • lumpuh anggota badan, otot muka dan pernafasan;
  • pelbagai gangguan dalaman - kesukaran menelan, penurunan kepekaan, dan lain-lain;
  • ketidakupayaan untuk berfikir secara logik.

Di samping itu, pesakit mengalami kesukaran dengan orientasi di ruang angkasa..

Rumah tumpangan kami

Ramensky

Sheremetyevsky

Berapa banyak yang tinggal selepas itu

Statistiknya mengecewakan: setelah sebulan sejak pendarahan, kira-kira 35% pesakit mati. 50% lagi mati sepanjang tahun. Prognosis yang paling tidak baik bagi mereka yang menderita penyakit kronik sistem kardiovaskular.

Sebelah kanan gi

Strok sisi kanan adalah penyakit serius yang menyebabkan penutupan fungsi penting badan. Biasanya menyebabkan masalah pemikiran dan pertuturan.

Kesan

Orang yang mempunyai penyakit menderita:

  • tekanan darah tinggi;
  • kerap pengsan;
  • sawan berkembang di bahagian kiri badan;
  • penurunan ketajaman penglihatan mata kiri.

Semua masalah dan gangguan terletak di sebelah kiri: kepekaan menurun atau hilang sepenuhnya, pandangan dan perubahan kecondongan kepala, mati rasa berlaku.

Berapa banyak yang tinggal

Ramalannya sangat mengecewakan. Kematian pada hari pertama berlaku dalam 60% kes. Mereka yang bertahan paling sukar 24 jam boleh bertahan satu setengah tahun lagi. Apa yang luar biasa: kira-kira 70% yang terselamat adalah orang kurang upaya.

Diagnostik

Hari ini langkah diagnostik berikut dijalankan:

  • ECG - membolehkan anda menilai kualiti jantung;
  • sinar-x;
  • ujian darah klinikal;
  • pengukuran tekanan darah.

Dalam beberapa kes, kapal dupleks digunakan.

Rawatan dan pemulihan

Semua manipulasi terapi boleh dibahagikan kepada empat kumpulan: pertolongan cemas, pendedahan awal, pembedahan dan pemulihan. Kami akan memberitahu anda lebih banyak mengenai masing-masing di bawah..

Pertolongan cemas

Perkara yang paling penting adalah segera menghubungi ambulans. Selanjutnya, sejumlah acara sederhana, tetapi sangat penting harus dilakukan:

  • baringkan pesakit di punggungnya, sedikit mengangkat kepalanya;
  • menyediakan aliran udara segar;
  • putar orang itu ke satu sisi sekiranya muntah bermula;
  • mengesan degup jantung dan tekanan darah.

Semua tindakan ini mesti dilakukan sebelum kedatangan pakar..

Rawatan awal

Doktor menghadapi beberapa tugas penting:

  • memulihkan pernafasan;
  • menormalkan degupan jantung;
  • untuk sawan epilepsi, antikonvulsan intravena;
  • mengurangkan tekanan;
  • sekiranya berlaku pelanggaran fungsi menelan, masukkan probe khas;
  • masukkan kateter ke dalam pundi kencing untuk menormalkan sistem perkumuhan;
  • melakukan rawatan camphor untuk mengelakkan pembentukan ulser tekanan.

Dalam beberapa kes, embolisme paru dilakukan.

Operasi

Campur tangan pembedahan mempunyai tujuan tunggal untuk menghilangkan hematoma. Salah satu bidang bedah saraf yang paling kontroversial dan diperdebatkan, ditetapkan untuk GI yang teruk apabila terdapat kemungkinan kematian yang tinggi..

Rumah tumpangan kami

Rublevsky

Dolgoprudny

Pemulihan

Langkah pemulihan dapat dilakukan di rumah dan dalam keadaan pegun. Keperluan utama adalah keteraturan kelas, durasinya sekurang-kurangnya 30 minit.

Kemudahan yang baik

Selepas keluar dari hospital, pesakit yang mengalami strok otak hemoroid dapat ditugaskan:

  • ubat untuk menormalkan peredaran darah dan meningkatkan fungsi kognitif;
  • bermaksud untuk mempercepat metabolisme, khususnya, Enfefabol;
  • tablet untuk mengaktifkan proses metabolik - kolin, sitoflavin, dll..

Ubat antioksidan juga boleh diresepkan.

Program pemulihan dan pemulihan

Tidak ada senario universal untuk pemulihan, semua kaedah dipilih sesuai dengan ciri-ciri kesihatan pesakit. Antara pilihan pemulihan yang sering dilakukan adalah:

  • belajar untuk memenuhi keperluan mereka sendiri;
  • fisioterapi;
  • terapi manual;
  • urut;
  • ahli terapi pertuturan;
  • kelas penyesuaian sosial.

Selain itu, pakaian khas untuk mencipta refleks, dan juga kinesioterapi, membantu mencapai dinamika positif. Semua prosedur ini, serta perawatan berkualiti tinggi, orang tua boleh menerima di rangkaian asrama "Care". Pekerja kami bersedia berada di sana pada masa yang tepat dan melakukan segala-galanya untuk memastikan keselesaan di wad mereka.

Penjagaan selepas operasi untuk warga tua

Tempoh selepas operasi adalah salah satu yang paling sukar, dibahagikan kepada dua peringkat: yang pertama - dari saat pembedahan hingga pembuangan; yang kedua adalah di luar dinding institusi perubatan. Pada usia tua, terdapat penurunan yang signifikan dalam keupayaan vital paru-paru, yang menyebabkan pelanggaran fungsi saliran. Oleh itu, aspek utama penjagaan adalah normalisasi sistem pernafasan, pencegahan perkembangan radang paru-paru..

Pencegahan

Untuk mengelakkan timbulnya penyakit, anda boleh:

  • mengikuti diet;
  • mengawal berat badan;
  • sentiasa memantau tahap tekanan darah;
  • mengekalkan aktiviti fizikal.

Penting untuk mematuhi prinsip gaya hidup sihat, melepaskan kebiasaan buruk.

Kesan

Pendarahan boleh menyebabkan:

  • disfungsi motor;
  • gangguan otak;
  • bentuk epilepsi tahan.

Salah satu hasil terburuk adalah keterbelakangan mental.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Apabila masa yang mengancam nyawa telah berlalu, para pakar menyarankan untuk menambahkan diet dengan pelbagai ubat-ubatan herba. Koleksi biara berdasarkan sage atau pinggul mawar memberikan kesan yang indah.

Kesimpulannya

Untuk menggabungkan semua bahan yang dibincangkan di atas, kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan video terperinci "Strok otak buasir: apa itu, akibatnya".


Artikel Seterusnya
Hipertensi penting: apa itu? apakah perbezaan dari arteri