Penyebab, rawatan dan pencegahan sakit kepala yang teruk


Terdapat kira-kira 200 penyebab sakit kepala yang diketahui (cephalalgia). Ini boleh menjadi peningkatan atau penurunan tekanan darah, patologi saluran otak, penyakit tulang belakang, saluran otak, tumor otak, mabuk. Di hospital Yusupov, pakar neurologi mengetahui punca sakit kepala menggunakan peralatan diagnostik terkini dari pengeluar terkemuka di dunia.

Sakit kepala di dahi boleh mengganggu pesakit dengan sinusitis, sinusitis frontal. Dalam kes ini, rawatan dijalankan oleh ahli otolaryngologi. Sekiranya penyebab sakit kepala adalah hipertensi arteri, ahli kardiologi menjalankan terapi antihipertensi. Sekiranya terdapat keracunan, pakar penyakit berjangkit terlibat dalam rawatan pesakit sakit kepala. Pendekatan multidisiplin untuk merawat pesakit sakit kepala memungkinkan peningkatan pesakit yang cepat.

Punca sakit kepala pada wanita

Punca sakit kepala pada lelaki

Pendapat pakar

Ketua Jabatan Perubatan Restoratif, pakar neurologi, ahli refleksologi

90% penduduk telah mengalami gejala sakit kepala sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Data tersebut disediakan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Dalam 20% kes, sakit kepala kekal. Nisbah struktur morbiditi antara lelaki dan wanita adalah 1: 3. Ahli neurologi mengenal pasti pelbagai penyebab sakit kepala. Faktor etiologi yang paling biasa adalah migrain dan sakit kepala yang tegang. Migrain didiagnosis dalam 20-30% kes, bahagian HDN menyumbang 50-70%.

Sakit kepala boleh menjadi gejala keadaan perubatan yang serius. Oleh itu, dengan kerap munculnya gejala patologi, serta apabila terdapat gejala lain, anda harus berjumpa doktor. Di hospital Yusupov, pakar neurologi memperhatikan rawatan pelbagai jenis sakit kepala. Diagnosis kemungkinan penyebab dilakukan dengan menggunakan sinar-X, MRI, CT, EEG, angiografi dan ujian makmal. Sekiranya perlu, kajian tambahan ditetapkan. Terapi yang dipilih secara individu membolehkan anda menghentikan serangan akut dan mencegah perkembangan semula gejala patologi. Ubat yang digunakan diuji untuk kualiti dan keselamatan. Rejimen rawatan mematuhi cadangan global untuk terapi sakit kepala.

Ahli neurologi membezakan jenis sakit kepala berikut:

  • Migrain - disebabkan oleh kerosakan sistem vaskular;
  • Ketegangan sakit kepala - terutamanya disebabkan oleh ketegangan serviks, otot mata yang berlebihan, serta otot tali pinggang bahu dan aponeurosis kulit kepala, serta disebabkan oleh tekanan kronik, kemurungan;
  • Hemicrania paroxysmal kronik, sakit kepala kelompok - boleh menjadi primer dan sekunder.
  • Sakit kepala tidak berkaitan dengan kerosakan pada struktur otak;
  • Sakit kepala ambulan yang berlaku dengan ubat yang tidak terkawal.
Juga membezakan antara sakit kepala selepas kecederaan otak traumatik, dengan penyakit sistem vaskular, yang timbul dari gangguan intrakranial asal ekstravaskular.

Ketegangan sakit kepala berlaku lebih kerap pada wanita selepas tekanan atau kejutan saraf. Ini hilang dengan adanya emosi positif, setelah minum teh herba yang menenangkan.

Pakar neurologi tidak mengesyorkan mengambil pil sakit kepala sendiri. Setiap ubat dirancang untuk menghilangkan rasa sakit tertentu dan mempunyai sejumlah kontraindikasi. Doktor mengambil kira semua ini semasa memberi ubat kepada pesakit..

Migrain

Migrain adalah jenis sakit kepala yang paling biasa. Ia berlaku lebih kerap pada wanita dari awal akil baligh (dari 11-13 tahun) hingga 35 tahun. Migrain sederhana atau dengan aura. Ia boleh berlaku di kuil, mahkota, okiput, dahi. Penyebab penyakit ini - pelanggaran keturunan peraturan vasomotor arteri yang terletak di luar dan di dalam tengkorak.

Dengan migrain, sakit kepala berlaku dalam bentuk serangan. Mereka mengganggu anda pada selang waktu yang berbeza - dari seminggu sekali hingga setahun sekali. Serangan berlangsung dari beberapa jam hingga 3 hari. Biasanya rasa sakit berdenyut, menutupi separuh kepala. Selalunya berlaku selepas bersenam, tekanan, kurang tidur atau terlalu lama tidur, makan makanan tertentu.

Serangan migrain disertai dengan loya dan muntah, intoleransi terhadap cahaya terang, bunyi bising, dan bau yang kuat. Kadang-kadang sakit kepala sangat teruk dan berlangsung selama beberapa hari - keadaan ini disebut status migrain. Menurut statistik, migrain berlaku pada 2% orang.

Ahli neurologi percaya bahawa serangan migrain berkembang di bawah pengaruh faktor-faktor yang memprovokasi berikut:

  • Tekanan kronik
  • Kerja berlebihan;
  • Kerja mental yang berat;
  • Gangguan hormon.
Selalunya penyebab migrain membebankan keturunan.

Sakit kepala tegang

Sakit kepala jenis ini berlaku akibat ketegangan yang berpanjangan pada otot kepala dan leher. Sakit kepala yang tegang boleh menjadi kronik dan selalu terganggu, hanya sesekali berhenti selama 2-3 hari. Tidak ada pelanggaran lain. Tidak ada mual atau muntah, cahaya terang dan bunyi yang kuat tidak menyebabkan penderitaan. Hampir semua orang sakit menjalani kehidupan normal, mereka mempunyai kemampuan bekerja normal.

Sakit kepala ketegangan lebih kerap berlaku pada individu yang mengalami kegelisahan dan kecenderungan jatuh ke dalam kemurungan. Kesakitan sering berlaku dengan latar belakang tekanan yang teruk. Terdapat perasaan tekanan di bahagian atas kepala atau tekanan pada seluruh kepala.
Ramai orang dengan gangguan ini mengambil banyak penghilang rasa sakit sepanjang masa. Lama kelamaan, "rawatan" ini boleh menyebabkan sakit kepala..

Sakit kepala ketegangan dirawat dengan antidepresan - hanya doktor yang berhak menetapkannya. Urut kepala dan akupunktur membantu memperbaiki keadaan..

Di kawasan mata dan dahi

Pelbagai faktor menyebabkan sakit kepala di dahi. Kesakitan cluster atau rasuk berlaku di kawasan mata. Dia mungkin akan kembali selepas beberapa ketika. Kadang-kadang sawan berlangsung selama beberapa jam.

Sakit kepala yang memancar ke bola mata dapat menjadi tanda migrain, penyakit mata, neoplasma otak, dan penyakit otak neurologi. Selalunya berlaku selepas tekanan yang teruk atau berpanjangan. Penyebab sakit kepala mungkin keradangan sinus rahang atas atau frontal. Dia sering merenung bola mata. Sakit kepala sinus hilang setelah penyakit yang mendasari disembuhkan. Kesakitan di dahi adalah gejala biasa meningitis, malaria, kepialu, radang paru-paru.

Di kawasan oksipital kepala

Di bahagian belakang kepala, cephalalgia berlaku dengan peningkatan tekanan darah, penyebabnya adalah osteochondrosis, spondylosis, spondylolisthesis, anomali pada pengembangan saluran darah di kepala atau leher. Kesakitan yang teruk di bahagian belakang kepala berlaku selepas ketegangan saraf, akibat kekejangan otot-otot leher, arteri kepala dan leher, pelanggaran aliran keluar darah vena dari kepala. Dia bimbang pesakit yang menderita neuralgia saraf oksipital, kekurangan tulang belakang, penyakit tulang belakang, migrain.

Sakit kepala yang tajam di bahagian belakang kepala sering berlaku dengan berlakunya krisis hipertensi. Sakit kepala yang tajam, pecah dan berdenyut di bahagian belakang kepala disertai dengan pucat wajah pesakit, hiperhidrosis umum, mulut kering, sakit jantung dan takikardia..

Hipertensi arteri kronik dengan sedikit peningkatan tekanan darah juga dicirikan oleh perkembangan kesakitan terutamanya di bahagian belakang kepala. Sakit kepala membimbangkan pesakit segera setelah bangun tidur, meningkat dengan senaman fizikal, dan sering disertai dengan edema kelopak mata bawah. Kesakitan disebabkan oleh pelanggaran aliran keluar darah vena dari saluran kepala.

Digabungkan dengan loya

Sakit kepala dan mual yang teruk adalah tanda-tanda migrain, meningitis, krisis hipertensi. Selalunya, penyebab gejala ini adalah sinusitis, sinusitis frontal, dan mabuk badan. Trauma kraniocerebral dan penyakit berjangkit juga ditunjukkan oleh rasa mual, sakit kepala, pening. Pesakit mengadu sakit kepala, loya, kelemahan pada peringkat awal influenza dan jangkitan pernafasan akut. Dalam kes ini, suhu badan meningkat kepada jumlah yang tinggi..

Riak di mata, loya dan sakit kepala dapat memberi isyarat perkembangan migrain. Dengan migrain, selera makan pesakit hilang, rasa tidak senang muncul, rasa mual, mudah marah, fotofobia, mati rasa bahagian tubuh tertentu muncul.

Sakit kepala dan pening juga berlaku ketika memakai cermin mata atau lensa yang tidak sesuai, gangguan sistem vaskular. Sakit kepala dan lalat di mata muncul kerana keletihan dan keletihan saraf, semasa perubahan cuaca, setelah tekanan. Gejala ini berlaku pada orang yang mengalami kecederaan kepala, kecederaan, atau penyakit tulang belakang.

Sakit kepala dan kilatan lalat di depan mata muncul semasa krisis hipertensi. Jenisnya - krisis hiperkinetik - bermula secara tiba-tiba dengan sakit kepala, loya, kilatan lalat di depan mata dan muntah. Pesakit berasa panas. Dia mengalami peningkatan berpeluh, berdebar-debar. Gegaran terasa di seluruh badan. Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan ensefalopati hipertensi. Ia menampakkan diri dengan gejala berikut:

  • Sakit kepala yang sangat teruk;
  • Pening;
  • Loya;
  • Muntah;
  • Berkelip melayang di mata.
Pesakit boleh kehilangan kesedaran dan mati sekiranya rawatan perubatan tidak diberikan tepat pada waktunya.

Sakit kepala yang berlaku pada waktu pagi setelah tidur boleh menjadi manifestasi neoplasma otak, cephalalgia penyalahgunaan, sakit ketegangan, migrain. Sakit kepala yang salah berlaku dengan penggunaan analgesik yang berpanjangan. Ia menjadi lebih teruk pada waktu pagi. Keamatan kesakitan terus berubah sepanjang hari. Sakit kepala yang disalahgunakan meningkat dengan tekanan, tekanan mental, latihan fizikal yang berlebihan, dan juga dengan pengambilan ubat yang melegakan kesakitan. Cephalalgia penyalahgunaan menjadi kekal jika pesakit menderita sindrom kemurungan, sering kesal, dan sangat letih. Kerana sakit kepala yang berterusan, tumpuan perhatian seseorang, keupayaan kerja menurun. Dia tidak tidur lena, sentiasa merasa letih.

Sakit kepala sementara

Sakit kepala yang teruk di pelipat membimbangkan pesakit dengan otitis media, migrain. Ia berlaku dengan peningkatan tekanan darah intrakranial dan. Salah satu penyebab kesakitan di kawasan kuil adalah keradangan atau kecederaan pada sendi temporomandibular. Dalam kes ini, rasa sakit berlaku di kawasan kuil, memancar ke telinga dan mata. Kadang-kadang sensasi menyakitkan timbul di bahu, leher, skapula. Sekiranya sendi temporomandibular berada dalam kedudukan yang salah, kekejangan otot berkembang, yang menyebabkan peningkatan sakit kepala. Selepas rawatan penyakit yang mendasari, rasa sakit hilang.

Salah satu penyebab sakit kepala di kawasan kuil adalah arteritis. Ini adalah penyakit di mana proses keradangan mempengaruhi saluran kepala dan kawasan temporal. Kerana keradangan autoimun pada dinding arteri dan pembuluh besar di wilayah temporal, kompleks imun disimpan di dindingnya, yang dihasilkan sebagai tindak balas terhadap jangkitan. Sistem imun menganggap sel-sel ini sebagai asing. Dinding saluran darah menebal, gumpalan darah terbentuk di atasnya. Patologi ini ditunjukkan oleh sakit kepala yang teruk di kawasan kuil, kelemahan umum, dan gangguan fungsi visual. Ketika penyakit itu berkembang, kerosakan arteri menyebabkan kegagalan organ..

Tekanan adalah penyebab sakit yang biasa di kuil, di kawasan mata dan kesakitan yang teruk di tengkorak. Dengan gangguan ingatan, pendengaran, penglihatan dan kesakitan berterusan di kawasan kuil, seorang pakar neurologi mungkin mengesyaki perkembangan neoplasma otak.

Kesakitan tajam di kawasan kuil adalah gejala biasa strok. Ia disertai dengan mati rasa pada satu sisi wajah, badan, kehilangan ucapan. Strok hemoragik boleh berlaku disebabkan oleh aneurisma arteri serebrum yang pecah. Kemalangan vaskular akut berkembang akibat tekanan. Sakit kepala yang teruk boleh menjadi pertanda..

Sakit kepala dan tinnitus

Sakit kepala kluster

Sakit kepala cluster berlaku dalam serangan, secara berurutan (cluster). Ahli neurologi percaya bahawa sakit kepala kluster dikaitkan dengan "jam biologi" seseorang - mekanisme yang mengatur kerja kelenjar endokrin, organ dan saluran darah. Kesakitan berlaku apabila lumen saluran cerebral mengembang.

Sakit kepala kelompok boleh menjadi sangat teruk sehingga beberapa pesakit mempunyai pemikiran atau tindakan bunuh diri semasa serangan. Tempoh serangan berbeza dari 15 minit hingga beberapa jam. Serangan diulang beberapa kali pada siang hari. Ini boleh berlangsung selama beberapa bulan, dan kemudian ada "rehat" selama enam bulan.

Kesakitan biasanya berlaku di satu bahagian kepala, di pelipis, atau di orbit mata. Ia digabungkan dengan ciri-ciri berikut:

  • Kemerahan mata;
  • Lachrymation;
  • Hidung tersumbat;
  • Bengkak (edema) pada kening, dahi.
Ahli saraf di hospital Yusupov menggunakan kaedah yang berkesan untuk merawat sakit kepala kelompok dan mencegah serangan berulang.

Sakit dengan peningkatan tekanan intrakranial

Sakit kepala vaskular

Sakit kepala vena

Sakit kepala dengan osteochondrosis serviks

Dengan perkembangan osteochondrosis serviks, akar saraf yang memanjang dari saraf tunjang ditekan. Pesakit risau akan sakit di leher, yang memancar ke kepala. Arteri vertebra berjalan di sepanjang tulang belakang di leher. Melalui mereka, oksigen dengan darah dihantar ke otak. Dengan osteochondrosis serviks, aliran darah di dalamnya secara beransur-ansur terganggu. Ini disebabkan oleh pemampatan kapal oleh cakera vertebra yang dipindahkan, otot yang tegang, atau pertumbuhan tulang pada vertebra..

Tanpa terapi yang mencukupi, gangguan meningkat, dan sindrom arteri vertebra secara beransur-ansur berkembang. Ia menampakkan diri sebagai sakit kepala, pening, kehilangan kesedaran yang kerap (terutama dengan putaran kepala yang tajam), keletihan yang teruk dan penurunan prestasi.

Diagnostik

Rawatan

Di atas disenaraikan hanya penyebab sakit kepala yang paling biasa, di mana pesakit beralih kepada pakar neurologi. Sebenarnya, terdapat banyak lagi daripadanya. Anda tidak mungkin dapat mencari punca sakit kepala berulang, pemeriksaan dan pemeriksaan pakar diperlukan.

Rawatan sakit kepala adalah tugas sukar yang berjaya ditangani oleh pakar neurologi Hospital Yusupov. Terapi untuk cephalalgia bermula dengan penghapusan penyebabnya. Doktor klinik neurologi menetapkan ubat setelah pemeriksaan lengkap pesakit. Mereka membantu mengurangkan jumlah serangan sakit, mengurangkan intensiti..

Semasa berunding, pesakit menerima jawapan untuk soalan berikut:

  • Cara menghilangkan sakit kepala dengan ubat-ubatan;
  • Cara mengurangkan migrain dengan urut, senaman khas, senaman pernafasan;
  • Pil mana yang harus diambil jika sakit kepala digabungkan dengan gejala lain.
Juga, doktor akan memberi cadangan untuk membetulkan pemakanan, gaya hidup, normalisasi kerja dan rehat, tidur. Ahli neurologi secara individu memilih rawatan untuk setiap pesakit yang paling berkesan untuk jenis sakit kepala tertentu. Pesakit diberi ubat penenang dan ubat anti-radang bukan steroid, analgesik, antispasmodik.

Pakar klinik pemulihan akan mengajar akupresur pesakit, dengan bantuan yang mana mungkin untuk menghentikan serangan sakit kepala, melakukan prosedur akupunktur dan prosedur fisioterapi. Untuk membuat janji temu dengan pakar neurologi, hubungi nombor telefon pusat hubungan hospital Yusupov.

7 jenis sakit kepala: bagaimana mereka berbeza dan apa yang mereka katakan

Sementara itu, sakit kepala boleh menjadi kronik dan merosakkan hidup anda. Sakit kepala yang manakah menunjukkan penyakit serius? Dan penyakit itu sendiri? Mari cuba cari cara membezakan antara sakit kepala dan cara mengatasinya.

Sakit ketegangan

Ini adalah jenis sakit kepala yang paling biasa di dunia - kita masing-masing mengalaminya sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita. Mereka tidak sering berulang, mereka mendapat bentuk kronik dalam 3% kes..

Tanda-tanda. Rasa seperti tekanan atau sesak di bahagian atas kepala. Otot di dahi dan soket mata anda mungkin kelihatan terlalu tegang, tetapi anda tidak boleh mengendurkannya. Tempoh kesakitan seperti itu berbeza dari setengah jam hingga seminggu, intensiti biasanya meningkat pada waktu petang.

Sebab yang mungkin. Kesakitan ketegangan boleh dikaitkan dengan tekanan atau kecederaan yang berlebihan pada otot kepala dan leher. Namun, apabila didiagnosis, sumber kesakitan biasanya tetap "tidak ditentukan".

Cara rawatan. Oleh kerana kesakitan jarang menjadi biasa, penghilang rasa sakit sederhana seperti ibuprofen atau paracetamol adalah ubat terbaik untuk kesakitan. Sekiranya rasa sakit tidak hilang selama lebih dari seminggu, anda boleh melakukan pendidikan jasmani ringan, meregangkan bahu dan leher anda secara teratur, dan berada di luar rumah lebih banyak untuk meneutralkan tekanan. Kesakitan kronik dirawat dengan ubat seperti yang ditetapkan oleh doktor.

Migrain

Tanda-tanda. Migrain adalah sakit berulang di satu sisi kepala yang berlangsung sekitar 4 jam atau lebih lama. Biasanya, episod migrain berulang dan boleh menyebabkan pening, loya, dan fotofobia (fotofobia). Kadang-kadang, sebelum bermulanya serangan, pesakit mengalami kelainan penglihatan - mereka melihat cincin dan jalur berwarna terang - atau mereka merasakan sedikit sensasi kesemutan di seluruh badan.

Sebab yang mungkin. Mekanisme sakit kepala migrain telah lama menjadi topik kontroversi di kalangan saintifik. Sekarang doktor yakin bahawa ini jelas bukan penyakit mental. Ia dikaitkan dengan disfungsi otak, tetapi dengan apa, ia tidak diketahui secara pasti. Telah diperhatikan bahawa semasa permulaan kesakitan, saluran darah kepala sangat mengembang, dan aktiviti elektrik yang tidak normal berlaku pada korteks serebrum..

Cara rawatan. Kira-kira 20% penghidap migrain mengalami kesakitan selepas pengaruh luaran tertentu - bau yang menyakitkan, bunyi monoton yang kuat, asap rokok, dan lain-lain. Doktor hanya menasihatkan pesakit tersebut untuk mengelakkan "faktor risiko", sementara selebihnya dibiarkan minum ubat seperti yang diarahkan (keberkesanan terbesar diberikan triptans, tetapi mereka bertindak hampir seperti ubat - semakin banyak anda minum, semakin teruk penyembuhannya). Sayangnya, mustahil untuk menyembuhkan migrain sepenuhnya, dan ubat penahan sakit yang sederhana tidak akan dapat membantu anda..

Kesakitan kluster

Kesakitan ini mempengaruhi sekitar 1% daripada jumlah populasi planet ini, dan dalam 80% kes mereka adalah lelaki.

Tanda-tanda. Ini adalah rasa sakit berdenyut yang kuat di satu sisi kepala, biasanya di bahagian depan kepala, dekat dengan mata. Ia berlangsung dari 15 minit hingga satu jam dan disertai dengan kemerahan mata, air mata, hidung berair, aliran darah ke kepala. Selalunya berlaku pada waktu yang sama dengan selang waktu biasa - seminggu sekali, sebulan, dua, dan seterusnya. Kadang-kadang mencapai ketajaman sedemikian sehingga seseorang tidak hanya dapat berfungsi dengan normal - bahkan bergerak dan bercakap.

Sebab yang mungkin. Tidak diketahui.

Cara merawat. Kesakitan jenis ini sukar untuk diubati kerana ia berlaku secara sporadis dan dapat hilang seperti yang tidak dijangka. Untuk serangan yang berpanjangan, terapi oksigen digunakan (pesakit bernafas melalui topeng) dan suntikan ubat seperti yang ditetapkan oleh doktor.

Hangover

Tanda-tanda. Jelas.

Sebab yang mungkin. Terdapat banyak dugaan mengenai bagaimana alkohol menyumbang kepada sakit kepala. Salah seorang daripada mereka mengatakan bahawa alkohol melebarkan saluran otak dan mengganggu kerja neurotransmitter serotonin, bahan di mana isyarat elektrik dihantar dari satu sel saraf ke sel saraf yang lain. Kedua-dua gejala ini diperhatikan dengan sakit migrain. Selain itu, alkohol mengeringkan badan, dan dehidrasi juga dikenali sebagai provokator serangan migrain..

Cara merawat. Ubat terbaik adalah tablet parasetamol dan tidur nyenyak. Tetapi anda tidak boleh bergurau tentang mabuk. Sekiranya kepala anda sakit walaupun setelah minum alkohol dalam jumlah kecil, ada kemungkinan anda menderita migrain, dan alkohol hanya mendorong serangan.

Barah otak

Pesakit hipokondria dan pesakit kecemasan sering mengaitkan sakit kepala dengan barah otak. Kami bergegas untuk meyakinkan anda: sebenarnya, hanya 4% daripada pembentukan tumor yang menyatakan diri mereka dengan cara ini.

Tanda-tanda. Sekiranya kesakitan dikaitkan dengan pembengkakan, ia biasanya muncul pada waktu pagi dan disertai dengan muntah. Episod berulang secara berkala dan semakin teruk dan teruk dari masa ke masa. Sekiranya, berdasarkan latar belakang ini, terdapat penurunan berat badan yang tajam, perubahan keperibadian dan kejang, ini adalah alasan untuk menjalani pemeriksaan otak..

Sebab yang mungkin. Apabila tumor tumbuh pada ukuran tertentu, peningkatan jumlah otak menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial. Oleh itu gejala awal.

Cara rawatan. Bergantung pada lokasi, ukuran dan jenis pendidikan.

Pendarahan intrakranial

Setelah mengalami kecederaan pada kepala kepala, seseorang mungkin tidak akan segera mengetahuinya. Kadang-kadang pendarahan muncul beberapa jam selepas pecahnya kapal, tetapi berpotensi sangat berbahaya.

Tanda-tanda. Tiba-tiba, rasa sakit semakin meningkat di mana sahaja di kepala. Ia disertai dengan gangguan penglihatan, kemahiran pertuturan, koordinasi, gangguan keperibadian, mual. Gejala muncul secara bergantian dan bertambah buruk dari masa ke masa. Akhirnya, seseorang mungkin kehilangan kesedaran.

Sebab yang mungkin. Pecahnya kapal boleh berlaku akibat trauma (pukulan kuat) atau penipisan dindingnya yang berlebihan.

Cara merawat. Pertama sekali, doktor perlu mengeluarkan darah yang terkumpul dari tengkorak, kerana hematoma akan menekan otak, merosakkannya. Maka sangat penting untuk mengetahui penyebab pendarahan: jika tidak didahului oleh trauma yang jelas, pecahnya mungkin berulang. Pesakit seperti itu memerlukan pemeriksaan saluran otak..

Arteritis temporal

Penyakit ini biasanya menyerang orang berumur 50 tahun ke atas dan tanpa rawatan boleh menyebabkan kebutaan sepenuhnya..

Tanda-tanda. Sakit kepala yang teruk berlaku dengan penurunan berat badan, insomnia, kemurungan, kadang-kadang demam, dan kemerahan pada kulit kepala. Bahu dan leher juga boleh sakit.

Sebab yang mungkin. Banyak faktor yang berbeza dapat mendorong penyakit ini, termasuk jangkitan virus. Serangan kuat pada sistem imun menyebabkannya tidak berfungsi dan menyebabkan sistem imun menyerang dinding saluran darah. "Provokasi" arteritis lain termasuk ubat yang tidak terkawal, pendedahan cahaya matahari yang kuat, alkoholisme, hipotermia dan pelbagai kecederaan..

Cara rawatan. Ubat steroid yang paling biasa digunakan adalah untuk menghentikan keradangan saluran darah. Sekiranya terdapat masalah penglihatan bersamaan (misalnya, kelegapan lensa), pakar oftalmologi harus dirawat.

Jenis sakit kepala: sebab, gejala dan rawatan

Seseorang yang mengalami sakit kepala yang kerap atau teruk tidak dapat menjalani kehidupan yang memuaskan. Kaedah diagnostik moden memungkinkan untuk mengenal pasti sumber masalah dengan cepat dan memulakan terapi khusus yang berkesan. Tekanan dan keletihan tidak selalu menimbulkan gejala. Selalunya ia berlaku dengan latar belakang patologi serius. Ramai orang memilih untuk mengalami serangan sakit kepala yang tidak menyenangkan dan melemahkan. Sebahagian daripada mereka berusaha mendapatkan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat untuk menyingkirkannya. Pendekatan seperti itu memperburuk keadaan dan mengurangkan peluang pesakit untuk mendapatkan hasil penyakit yang baik..

  1. Punca dan gejala sakit kepala
  2. Penyebab sakit kepala vaskular
  3. Penyakit otak organik
  4. Psikogenik penyebab sakit kepala
  5. Penyebab ekstraserebral
  6. Pengelasan
  7. Sakit tekanan
  8. Sakit kepala kluster
  9. Sakit kepala sinus
  10. Migrain
  11. Menyakitkan kepala
  12. Rawatan sakit kepala

Punca dan gejala sakit kepala

Bergantung pada faktor yang memprovokasi, penyetempatan sumber sensasi yang tidak menyenangkan dapat terjadi di bahagian kepala yang berlainan. Untuk munculnya gejala, reseptor bertanggungjawab, yang terletak di kapal, meninges, di bawah tisu luar tengkorak. Dalam beberapa kes, penyebab keadaan tidak berkaitan dengan aktiviti otak. Untuk memahami mengapa kepala sakit, perlu menilai tempat, jenis dan sifat sensasi, intensitas manifestasi mereka, kehadiran gejala tambahan.

Penyebab sakit kepala vaskular

Mengalami sakit kepala setiap hari mungkin menunjukkan masalah pada kapilari, urat, atau arteri. Wanita dan lelaki dari mana-mana umur sama-sama dipengaruhi oleh mereka. Selalunya gejala penyakit pertama muncul pada remaja. Perubahan tekanan darah di saluran, peregangan dinding saluran, kekejangan otot licin menimbulkan rasa sakit di kepala dan tanda-tanda ciri lain.

Penyebab utama sakit kepala vaskular yang kerap adalah:

  • dystonia vegetatif-vaskular - kesakitan sementara atau kekal, peningkatan gejala terhadap latar belakang perubahan cuaca, kemerosotan keadaan emosi, saluran darah yang menonjol di bola mata. Sakit kepala yang berterusan sering disertai dengan rasa berat dan bengkak pada kelopak mata, mual dan muntah, kegelapan mata, gangguan penglihatan dan pendengaran;
  • migrain - sensasi kuat dan berdenyut, tertumpu pada satu sisi tengkorak. Sakit kepala tidak hilang dalam masa 4-72 jam, tidak selalu bertindak balas terhadap ubat penahan sakit atau antispasmodik yang biasa. Gambaran klinikal sering dilengkapkan dengan loya, takut cahaya, reaksi tajam terhadap bunyi dan bau;
  • tekanan darah tinggi - sensasi letupan berat yang secara literal menekan kepala dan mata dari dalam. Biasanya dilokalisasi di bahagian belakang kepala dan leher;
  • tekanan darah rendah - sensasi berterusan yang membosankan, kesakitan ringan dan meletihkan. Jarang berdenyut dan paroxysmal. Disertai dengan menggigil, pucat, kelemahan, loya, keinginan untuk menutup mata dan berehat.

Ketahui lebih lanjut mengenai sebab dan gejala migrain dengan aura dalam artikel ini..

Analgesik sering tidak berguna dalam menangani gejala ini. Hanya jika anda mengetahui sebab-sebabnya dan bertindak sesuai dengan keadaan, anda boleh bergantung pada keadaan pesakit yang lega.

Penyakit otak organik

Proses patologi di otak sangat berbahaya bagi pesakit. Sekiranya anda tidak bertindak balas terhadap gejala pada waktunya dan tidak memulakan terapi khusus, ada bahaya bagi kehidupan pesakit. Dalam beberapa kes, bantuan tepat pada masanya tidak dapat menyelamatkan seseorang dari kematian atau kecacatan..

Penyebab organik sakit kepala yang teruk:

  • strok - kerosakan otak hemoragik atau iskemia dicirikan oleh gambaran klinikal yang jelas, yang membolehkan seseorang mengesyaki diagnosis pada permulaan proses. Kesakitan disertai dengan kelemahan, pening, kehilangan orientasi di ruang angkasa, gangguan pergerakan, kelumpuhan otot pada separuh wajah;
  • bengkak, sista, aneurisma - kepala mengganggu selama beberapa hari berturut-turut, ubat tidak membawa kelegaan yang diinginkan. Gejala bergantung pada jenis pembentukan, ukuran dan lokasinya;
  • trauma craniocerebral - sakit kepala dilengkapi dengan pening, kehilangan ingatan, gangguan mental, pertuturan dan masalah penglihatan. Kadang-kadang terdapat paresis dan kelumpuhan, kelemahan otot;
  • penyakit berjangkit - parasit bakteria, virus, kulat dan protozoa lain dalam tisu otak membawa kepada proses keradangan dan purulen. Perjalanan patologi adalah akut, perkembangannya pesat. Kepala mungkin sakit teruk, selalunya dari gejala ini dan pembentukan gambaran klinikal bermula;
  • mabuk - berlaku dengan latar belakang pengambilan alkohol dan dadah, merokok tembakau, penyalahgunaan dadah, keracunan dengan racun dan bahan berbahaya. Sakit kepala boleh disertai dengan sebarang manifestasi, boleh berubah menjadi psikosis, demensia, koma;
  • penyakit jenis neurodegeneratif - sangat kerap orang tua mengalami sakit kepala, yang menderita penyakit Alzheimer dan Parkinson, demensia Pick. Gambaran klinikalnya terang, berdasarkan gangguan mental dari pelbagai jenis dan keparahan.

Prognosis positif dalam semua kes ini hanya mungkin berlaku jika penyebab sebenar sakit kepala cepat dikenali dan rawatan dimulakan. Percubaan untuk mengatasi sawan dengan sendirinya dapat memperburuk keadaan dan mempercepat perkembangan penyakit ini.

Sekiranya pukulan dilakukan ke kawasan kepala, kecederaan sering disertai sakit kepala. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini, anda akan belajar di sini.

Psikogenik penyebab sakit kepala

Ketegangan yang disebut terdapat dalam kebanyakan kes rawatan perubatan dengan gejala ini. Mereka sering menjadi satu-satunya manifestasi klinikal, tetapi mereka boleh mengambil pelbagai bentuk. Dalam beberapa kes, ia adalah sakit kepala, tetapi yang lain adalah rasa kenyang atau berdenyut. Sensasi boleh mengubah lokalisasi, berterusan atau paroxysmal. Mereka sering dikaitkan dengan kerengsaan, keletihan, masalah tidur, penurunan perhatian, dan keengganan untuk makan..

Situasi tertekan adalah salah satu penyebab sakit kepala psikogenik.

Penyebab utama sakit kepala psikogenik:

  • berada dalam keadaan tertekan;
  • keperluan untuk penyertaan dari orang lain, percubaan untuk menarik perhatian orang tersayang;
  • empati terhadap seseorang dari saudara atau rakan yang sakit;
  • dystonia vegetatif-vaskular, peningkatan kegelisahan, kemurungan;
  • tekanan fizikal dan psikologi yang membawa kepada ketegangan otot punggung, leher, mata yang berpanjangan.

Pakar mencatat ketegangan sakit kepala pada wanita lebih kerap daripada pada lelaki. Ini disebabkan oleh peningkatan kesan dan kepekaan mereka terhadap kejadian di sekitarnya. Penyakit ini khas untuk orang di bawah usia 50 tahun, boleh berlaku pada kanak-kanak dan remaja.

Ketahui lebih lanjut mengenai sakit kepala ketegangan di sini..

Penyebab ekstraserebral

Dalam beberapa kes, penampilan sakit kepala tidak dikaitkan dengan aktiviti otak atau keadaan psiko-emosi seseorang. Ini tidak menjadikan simptomnya kurang penting atau tidak bermaklumat. Kadang-kadang, dialah yang membuat orang memperhatikan keadaan mereka dan mengesyaki adanya patologi.

Penyebab sakit kepala extracerebral:

  • pendedahan kepada reagen kimia - mengambil pil perancang, menyedut wap sejumlah bahan, minum alkohol atau kafein;
  • penyakit berjangkit - pada permulaannya, aktiviti patogen menampakkan diri dalam bentuk sakit kepala. Selanjutnya ditambahkan suhu, kelemahan, sikap tidak peduli, mengantuk dan penurunan selera makan;
  • proses keradangan dan purulen di rongga mulut, hidung, telinga, mata - karies, penyakit gusi, glaukoma;
  • gangguan metabolik semasa kehamilan, keracunan karbon monoksida, kekurangan oksigen;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks - sensasi ciri terbentuk di kawasan dan leher oksipital, memberi pada pelipis dan mata. Keadaan ini menyebabkan pergerakan terhad di punggung atas.

Osteochondrosis tulang belakang serviks adalah faktor yang sering menyebabkan sakit kepala ekstraserebral.

Kesakitan dalam kebanyakan kes ini berpanjangan, membosankan atau sakit. Ia melemah dengan latar belakang pengambilan analgesik, dan hilang sepenuhnya setelah penyebabnya dihilangkan.

Adakah sakit kepala sakit normal atau tidak normal semasa kehamilan? Dapatkan jawapan dari artikel ini.

Pengelasan

Pakar membezakan dua jenis gejala utama - primer dan sekunder. Kumpulan pertama merangkumi varian sakit kepala yang berkembang secara bebas dan tidak semestinya menunjukkan adanya patologi organik atau sistemik. Ini adalah gejala mendadak dan akut yang biasanya muncul sebagai tindak balas terhadap rangsangan luaran. Serangan sakit kepala sekunder berlaku dengan latar belakang penyakit dan hanya merupakan komponen gambaran klinikal yang jelas.

Jenis kesakitan primer: ketegangan, kluster, migrain, penyalahgunaan.

Jenis kesakitan sekunder: dengan latar belakang penurunan fungsi vaskular, lesi organik, patologi ekstraserebral.

Sakit tekanan

Sakit kepala yang paling biasa berlaku dengan latar belakang tekanan fizikal, mental atau emosi yang berpanjangan, daripada kerja atau kemurungan kronik. Biasanya tidak terlalu kuat, tetapi dapat bertahan selama beberapa hari, melelahkan dan mengalihkan perhatian dari kehidupan biasa. Ia dicirikan oleh sensasi menekan yang mempengaruhi bahagian tengkorak yang terpisah atau seluruh kepala. Manifestasi dapat hilang sendiri setelah berehat, bermain sukan, mengambil antidepresan yang berasal dari industri atau semula jadi.

Sakit kepala kluster

Kesakitan jenis ini dicirikan oleh gambaran klinikal paroxysmal. Sensasinya berdenyut dan sangat tajam, kadang-kadang tidak tertahankan. Biasanya ia dilokalisasi di satu sisi tengkorak, dan paling terasa di kawasan dahi dan mata. Tempoh serangan berkala adalah dari 20 minit hingga 1.5 jam, dalam kes yang jarang berlaku beberapa hari atau bahkan beberapa minggu. Pada puncak sensasi, mata pesakit berubah menjadi merah dan berair, selaput lendir membengkak. Lelaki muda dan pertengahan umur lebih cenderung menderita fenomena ini..

Ketahui lebih lanjut mengenai jenis kesakitan ini di sini.

Sakit kepala sinus

Salah satu manifestasi keradangan pada sinus. Sensasi menyakitkan dilokalisasi di bahagian depan kepala, mempengaruhi dahi. Mereka meningkat dengan perubahan kedudukan badan. Keadaan ini disertai oleh keracunan umum badan, kesesakan hidung, pembengkakan membran mukus. Serangan kesakitan paroxysmal terhadap latar belakang ini menunjukkan permulaan proses bernanah. Ini sangat berbahaya bagi kesihatan pesakit dan memerlukan rawatan perubatan profesional segera..

Migrain

Sakit kepala unilateral akut yang boleh berlangsung dari 4 jam hingga 3 hari. Sebab-sebab perkembangan keadaan tidak difahami sepenuhnya hari ini. Selalunya timbul sebagai tindak balas terhadap tindakan pencetus - rangsangan yang boleh menjadi individu. Serangan disertai dengan loya, kelemahan, reaksi tajam terhadap cahaya, suara dan bau.

Menyakitkan kepala

Gejala ini berlaku dengan latar belakang penggunaan ubat yang berpanjangan atau tidak mematuhi peraturan terapi ubat. Biasanya ia adalah sakit kepala yang membosankan, intensiti yang berubah pada siang hari. Ia berlaku di bahagian depan atau oksipital kepala, dan boleh merebak ke seluruh tengkorak. Sensasi meningkat dengan aktiviti fizikal atau aktiviti mental yang berpanjangan. Sakit hilang setelah mengambil analgesik, tetapi setelah beberapa jam ia muncul kembali, memaksa sekali lagi untuk minum ubat.

Untuk mengesahkan diagnosis, perlu berhenti mengambil analgesik atau NSAID yang biasa. Kemunculan kesakitan kronik dengan tidak adanya tanda-tanda patologi menunjukkan kebenaran kecurigaan. Beberapa hari atau minggu setelah berhenti minum pil, keadaannya akan kembali normal. Sekiranya selepas 2 bulan ini tidak berlaku, perlu mempertimbangkan semula diagnosis.

Rawatan sakit kepala

Ramai orang meminta pertolongan doktor hanya apabila kesakitan tidak dapat ditanggung. Ini membawa kepada peningkatan proses patologi dan mengurangkan kemungkinan hasil penyakit yang baik. Kaedah diagnostik moden membolehkan anda menentukan penyebab ketidakselesaan dengan cepat dan memulakan terapi profil yang berkesan..

Pilihan ambulans untuk sakit kepala:

  • menyerah kopi dan teh hitam yang kuat untuk meminum minuman teh hijau atau putih, rebusan chamomile atau lemon balm;
  • minum air masak sejuk dengan cuka sari apel (satu sudu teh reagen kimia dalam segelas cecair);
  • sapu setetes minyak pati rosemary atau lavender ke dalam wiski;
  • usapkan pelipis dan dahi dengan salap mentol;
  • buat urutan kepala ringan, bergerak dengan gerakan membelai dari dahi ke belakang kepala dan dari mahkota ke pelipis;
  • cuba tidur di bilik yang gelap dan sedikit sejuk tanpa perengsa;
  • ambil tablet "Citramon", "Aspirin" atau "Pentalgin" untuk sakit kusam dan sakit sekiranya tiada gejala lain. Sekiranya sensasi paroxysmal, tajam dan akut, terdapat kebarangkalian vasospasme yang tinggi. Dia akan dikeluarkan oleh "No-Shpa" atau "Spazmalgon".

Baca lebih lanjut mengenai pil kepala dalam artikel ini..

Walaupun dalam keadaan gejala jarang berlaku dan tidak menimbulkan banyak kebimbangan, lebih baik berjumpa doktor. Kaedah yang disenaraikan untuk menghilangkan sakit kepala tidak selalu selamat. Khususnya, rawatan terma dapat mempercepat pertumbuhan kista, abses dan tumor malignan. Kompres sejuk tidak akan membantu dengan vasospasme, tetapi hanya akan menjadikannya lebih teruk. Aromaterapi untuk migrain akan meningkatkan keparahan serangan.

Dilarang keras untuk mengalami sakit kepala, walaupun tidak disebabkan oleh proses patologi. Perasaan tidak selesa yang berpanjangan atau kronik memberi kesan negatif terhadap jiwa dan keadaan emosi seseorang. Ini membawa kepada penurunan kualiti hidupnya dan meningkatkan kemungkinan terkena psikosis..


Artikel Seterusnya
Apakah regurgitasi paru-paru tahap 1 kerumitan