JENIS HIPERISTEN MODEN PEKELILING CEREBRAL


BUAT PESAN BARU.

Tetapi anda adalah pengguna yang tidak dibenarkan.

Sekiranya anda mendaftar lebih awal, maka "log masuk" (borang log masuk di bahagian kanan atas laman web). Sekiranya anda berada di sini untuk pertama kalinya, kemudian daftar.

Sekiranya anda mendaftar, anda akan dapat mengikuti maklum balas mesej anda pada masa akan datang, meneruskan dialog dalam topik menarik dengan pengguna dan perunding lain. Di samping itu, pendaftaran akan membolehkan anda melakukan surat-menyurat peribadi dengan perunding dan pengguna laman web lain..

Sakit kepala

Cara merawat?

Hyporesistant jenis sirkulasi serebrum apa itu

Fisiologi sistem vena otak masih kurang difahami pada masa ini. Oleh itu, hanya ahli phlebologists dan neuropathologists yang berpengalaman yang tahu apa itu sirkulasi vena dan bagaimana merawatnya. Walaupun sebenarnya dalam istilah yang begitu kompleks terletak pelanggaran biasa aliran darah vena. Pada orang yang sihat dalam keadaan rehat, kecepatan rata-rata pergerakan darah vena adalah sekitar 220 mm / min, sementara pada mereka yang mengalami disirkulasi, penurunan menjadi 47 mm / min. Pengetahuan tentang anatomi sistem peredaran otak akan membantu menentukan secara bebas gejala yang disebabkan oleh peredaran darah, dan juga untuk mengambil langkah pencegahan terlebih dahulu.

Mekanisme peredaran darah vena

Urat serebral boleh dibahagikan secara kasar kepada 2 subspesies: dangkal dan mendalam. Vena yang terletak di membran lembut (dangkal) dimaksudkan untuk aliran darah dari korteks serebrum, dan urat yang terletak di bahagian tengah hemisfera (urat dalam) berfungsi untuk aliran keluar darah dari masalah putih. Saluran di atas membawa darah ke sinus membujur yang unggul dan rendah. Dari pengumpul ini, darah dipam ke dalam urat jugular dalaman, dan kemudian mengalir dari otak melalui sistem vena vertebra.

Gambaran yang agak mudah mengenai jalan keluar aliran darah yang rumit ini memungkinkan untuk memahami mengapa, sejak sekian lama, doktor tidak dapat menentukan punca sebenar kemalangan serebrovaskular..

Pada masa ini, doktor berjaya mengetahui bahawa diskirkulasi vena serebrum berlaku semasa proses patologi di rongga antara membran otak atau di plexus serviks dan vertebra. Dalam 75% kes, proses patologi ini adalah osteochondrosis serviks atau plak aterosklerotik..

Penyebab kesukaran aliran darah dari otak

Agak sukar untuk menentukan dengan tepat apa yang memicu pelanggaran aliran darah yang normal dari otak, kerana setelah peristiwa yang menyebabkan penyumbatan, mungkin diperlukan lebih dari satu tahun. Penyebab utama peredaran darah vena adalah:

  • kegagalan paru-paru dan jantung;
  • mampatan urat ekstrakranial;
  • trombosis urat jugular;
  • tumor otak;
  • kecederaan otak trauma;
  • bengkak otak;
  • penyakit sistemik (lupus erythematosus, granulomatosis Wegener, sindrom Behcet).

Kedua-dua penyakit dan kompleks dari beberapa gejala yang tidak menyenangkan dapat menimbulkan peredaran darah. Sebagai contoh, mutasi protein prothrombin dalam kombinasi dengan penggunaan pil perancang meningkatkan risiko terkena dysgemia (juga disebut peredaran vena).

Faktor-faktor risiko

Sebagai tambahan kepada penyakit yang disebutkan di atas, aliran darah vena yang terganggu dapat memprovokasi gaya hidup yang tidak sihat. Sekiranya anda menjumpai sekurang-kurangnya salah satu faktor risiko yang disenaraikan di bawah, anda perlu membuat temu janji dengan pakar neurologi untuk membincangkan langkah-langkah untuk mencegah disgemia.


Tekanan darah tinggi dan gaya hidup yang tidak aktif adalah langkah pertama untuk disgemia

Penyimpangan berikut harus memberi amaran:

  • kehadiran diabetes mellitus;
  • tekanan darah tinggi;
  • obesiti gred 2 dan lebih tinggi;
  • kolesterol tinggi;
  • tahap trigliserida yang tinggi;
  • gaya hidup pasif.

Gejala patologi

Disgemia hampir selalu disertai dengan sakit kepala kusam yang berulang, kadang-kadang dengan loya dan muntah. Lebih jarang berlaku, pelanggaran kesedaran berlaku, selepas itu gejala fokus muncul:

  • kebas anggota badan;
  • afasia teruk;
  • sawan epilepsi tunggal;
  • hemostasis platelet vaskular terjejas.

Tanda-tanda sirkulasi vena boleh muncul secara tidak teratur dan berlangsung selama beberapa minit. Sekiranya penyakit itu tidak dirawat, maka gejala yang tidak menyenangkan dapat terus mengganggu pesakit..


Hanya doktor yang dapat membantu mencegah disgemia yang teruk.

Gejala yang paling serius berlaku jika gangguan diabaikan:

  • pening;
  • kemerosotan penglihatan;
  • kehilangan kesedaran yang tidak dijangka;
  • sensasi kesemutan di leher, terutama di sebelah kiri;
  • hipoksia sederhana;
  • pergerakan refleks secara tiba-tiba;
  • mengantuk berterusan.

Apa yang menyebabkan masalah mengabaikan??

Pengabaian simptom jangka panjang membawa kepada fakta bahawa oksigen dan glukosa tidak memasuki otak. Ini boleh menyebabkan masalah neurologi. Kekurangan rawatan boleh menyebabkan keadaan yang lebih serius..

Pukulan

Sekiranya tumor menyekat aliran darah di arteri karotid, serangan jantung atau strok mungkin berlaku. Akibatnya, sebahagian daripada tisu otak boleh mati. Kematian walaupun sejumlah kecil tisu boleh mempengaruhi pertuturan, koordinasi, ingatan. Keterukan kesan strok bergantung pada seberapa banyak tisu telah mati dan seberapa cepat aliran darah vena dipulihkan. Sebilangan pesakit dapat pulih sepenuhnya kesihatan mereka, tetapi kebanyakan mangsa menerima perubahan yang tidak dapat dipulihkan.

Pendarahan otak

Dengan masalah kronik dengan peredaran vena serebrum, pendarahan mungkin berlaku di rongga kranial. Ini berlaku apabila dinding arteri melemah dan pecah. Bahkan pendarahan kecil memberi tekanan pada otak, yang boleh menyebabkan kehilangan kesedaran.

Hipoksia

Hipoksia berlaku apabila pengembalian vena yang tersekat sepenuhnya atau sebahagiannya menghalang oksigen daripada sampai ke otak. Orang yang mengalami hipoksia sering merasa lesu dan pening. Sekiranya kapal tidak segera disekat, maka koma dan kematian mungkin berlaku..

Ensefalopati disirkulasi (termasuk genesis aterosklerotik)

Ensefalopati hipertensi disirkulasi adalah sindrom menyakitkan yang dipicu oleh aliran darah vena yang terganggu. Dengan peredaran darah yang tidak ketara, ensefalopati berkembang dengan sangat perlahan dan hampir tanpa gejala. Sindrom ini cepat hilang apabila penyebab asal disgemia dihilangkan. Tetapi dengan kekurangan oksigen yang berpanjangan atau sebagai akibat penyumbatan aliran keluar vena yang lengkap, kematian otak mungkin berlaku (hanya 6 minit setelah penghentian aliran darah lengkap).

Kaedah diagnostik

Sekiranya pesakit mengadu beberapa gejala di atas, maka semua usaha doktor akan bertujuan untuk mengenal pasti dan menyembuhkan penyebab disirkulasi. Untuk ini, pemeriksaan fizikal dilakukan dan sejarah perubatan dikaji. Untuk mengesahkan pelanggaran aliran keluar vena, beberapa kajian ditetapkan dengan visualisasi urat di otak dan lembangan vertebro-basilar.

Kiraan darah lengkap

Ia ditetapkan untuk mengesan antibodi antinuklear dan menentukan kadar pemendapan eritrosit. Sekiranya hasil analisis mengesahkan adanya antibodi dan indeks ESR yang diturunkan, maka kajian tambahan ditugaskan untuk menentukan komponen pelengkap dan tahap antibodi terhadap asid anti deoksiribonukleik. Hasil ujian di atas akan membolehkan anda mengetahui apakah penyebab disgemia adalah lupus erythematosus sistemik atau granulomatosis Wegener..

Electroencephalogram (EEG)

Electroencephalogram dengan aliran keluar darah vena yang terganggu mungkin normal. Tetapi kajian ini sangat disyorkan selepas infark thalamic unilateral. Penurunan irama alfa asas secara tidak langsung menunjukkan kelainan koordinasi dan masalah dengan aliran darah.


EEG dapat membantu doktor mengenal pasti peredaran darah vena

Tomografi yang dikira (CT)

CT adalah teknik pencitraan yang penting dan sering ditunjukkan untuk diagnosis awal disgemia. Imbasan CT menunjukkan sama ada neoplasma atau trombosis yang menyebabkan disgemia..

Angiografi CT

Angiografi CT juga ditunjukkan untuk memvisualisasikan sistem vena serebrum. Hanya angiografi yang dapat menunjukkan kekurangan aliran di saluran vena.

Pengimejan resonans magnetik kontras

Pengimejan resonans magnetik kontras adalah kaedah yang sangat baik untuk mencitrakan aliran darah di urat otak yang hebat. Ia ditetapkan jika angiografi tidak menunjukkan pelanggaran aliran darah vena di VBB.

Cara merawat sirkulasi vena?

Doktor boleh mengesyorkan beberapa rawatan yang berbeza, bergantung kepada penyebab penyakit yang dikenal pasti. Tetapi kebanyakan pesakit akan disarankan untuk melakukan perubahan dalam gaya hidup harian mereka, yaitu:

  • berhenti merokok dan minum alkohol;
  • melakukan senaman fizikal yang sederhana setiap hari;
  • Makan makanan untuk menurunkan kadar kolesterol
  • pantau gula darah dan tekanan darah setiap hari.

Bagi rawatan ubat pesakit dengan sirkulasi vena, terapi khusus ditetapkan, yang merangkumi penggunaan antikoagulan atau trombolitik (bergantung pada sejarah perubatan). Tetapi penggunaan antikoagulasi sistemik sebagai rawatan utama dianjurkan untuk semua pasien tanpa kecuali (bahkan untuk seorang anak dan dengan adanya pendarahan intrakranial).


Terapi ubat adalah rawatan yang paling berkesan untuk disgemia

Selalunya, ubat yang mengandungi heparin diresepkan. Apabila diberikan secara intravena, tindakannya akan segera dimulakan, yang sangat penting bagi pesakit dengan disgemia akut..

Enoxaparin sodium adalah heparin dengan berat molekul rendah dan diresepkan sekiranya diperlukan untuk meneruskan aliran keluar vena pada pesakit yang mengalami reaksi alergi, atau untuk profilaksis. Kelebihan utama enoxaparin adalah kemungkinan pemberian ubat sekejap-sekejap, yang membolehkan pesakit tidak pergi ke hospital, tetapi memanfaatkan kemungkinan rawatan pesakit luar.

Warfarin diresepkan untuk pesakit dengan gangguan pembekuan darah yang mana heparin dan enoxaparin dikontraindikasikan. Ubat ini secara tidak langsung mempengaruhi aktiviti pembekuan, tetapi kesan terapi dapat dilihat hanya setelah beberapa hari. Oleh itu, rawatan seperti itu tidak ditetapkan pada peringkat akut diskirkulasi. Dos ubat yang disuntik mesti dipantau dengan teliti oleh doktor, oleh itu, penggunaan di rumah tidak termasuk. Dosis yang lebih tinggi diberikan pada awal rawatan untuk mempercepat masa untuk kembali ke aliran keluar normal, tetapi pada masa yang sama, taktik ini meningkatkan risiko pendarahan. Rawatan warfarin harus diteruskan selama 3-6 bulan untuk hasil yang berkekalan..


Campur tangan pembedahan untuk menghilangkan peredaran darah ditetapkan dalam kes yang melampau

Sekiranya gangguan pada sistem vena terlalu serius, maka doktor boleh mengesyorkan operasi pembedahan untuk memperbaiki aliran darah dari otak dengan cepat. Tetapi operasi pembedahan hanya ditetapkan sekiranya kaedah perubatan tidak berjaya..

Jenis prosedur pembedahan yang disyorkan untuk disgemia:

  • endarterektomi (penyingkiran lapisan dalam arteri yang terjejas);
  • pembedahan pintasan: saluran darah baru diletakkan berdekatan dengan tempat penyempitan urat untuk membuat laluan aliran darah baru;
  • angioplasti: kateter belon dimasukkan ke bahagian arteri yang sempit untuk melebarkan dinding dan meningkatkan aliran darah.

Ramalan untuk peredaran darah vena

Prognosis dan kepantasan pemulihan akan bergantung kepada beberapa faktor..

Kejayaan dalam merawat keadaan asas yang menyebabkan disgemia

Sebagai contoh, prognosis kelangsungan hidup untuk disgemia boleh menjadi sangat negatif jika pesakit mengalami strok atau trombosis. Tetapi jika penyebab penyakit ini adalah darah tinggi atau diabetes, maka prognosisnya akan jauh lebih baik..

Kehadiran hipoksia

Prognosis akan menjadi buruk jika peredaran vena sebelum ini menyebabkan hipoksia. Walaupun selepas penghapusan disgemia, kehilangan kesedaran atau masalah dengan sistem muskuloskeletal mungkin terjadi.

Umur dan kesihatan umum

Yang paling penting, hasil rawatan akan bergantung pada usia dan kesihatan umum pesakit. Orang muda dengan imuniti yang baik mempunyai prognosis terbaik untuk pemulihan sepenuhnya..

Soalan jawapan

Untuk orang dewasa

  • Alergi-imunologi
  • Kehamilan dan perancangan keluarga
  • Kemandulan dan keguguran
  • Masalah kontraseptif
  • Venereologi, jangkitan genital
  • Penyakit ginekologi
  • Hirudoterapi
  • Genetik
  • Gastroenterologi
  • Hepatologi
  • Homeopati
  • Dermatologi
  • Kosmetologi
  • Kardiologi
  • Diagnostik makmal
  • Fisioterapi (terapi senaman)
  • Diagnostik MRI
  • Mamalia
  • Perubatan dan undang-undang - perlindungan pengguna
  • Neurologi
  • Bedah Saraf
  • Gangguan tidur
  • Narkologi
  • Nefrologi
  • Otorhinolaringologi
  • Oftalmologi
  • Onkologi
  • Psikologi
  • Psikoterapi-psikiatri
  • Pembedahan plastik
  • Proktologi
  • Podologi
  • Pulmonologi
  • Rheumatologi
  • Pemulihan, rawatan spa
  • Pergigian
  • AIDS, jangkitan HIV
  • Seksologi
  • Terapi
  • Trikologi
  • Traumatologi-ortopedik
  • Diagnostik ultrabunyi
  • Urologi-Andrologi
  • Phlebology, pembedahan vaskular
  • Pembedahan
  • Endokrinologi
  • Endoskopi

Untuk kanak-kanak

  • Alergi-imunologi untuk kanak-kanak
  • Profilaksis vaksin untuk kanak-kanak
  • Gastroenterologi kanak-kanak
  • Terapi ucapan
  • Neurologi pediatrik
  • Otorhinolaryngology untuk kanak-kanak
  • Pediatrik
  • Psikologi kanak-kanak
  • Pulmonologi kanak-kanak
  • Traumatologi-ortopedik untuk kanak-kanak
  • Urologi-andrologi untuk kanak-kanak
  • Pembedahan kanak-kanak
  • Perunding Soalan-Jawapan
  • Memo kepada penyoal

Dengan setia,
ketua pakar neurologi pediatrik Chelyabinsk,
Doktor Sains Perubatan, Profesor, Ketua. pusat neurologi bandar poliklinik bandar Kanak-kanak №14,
Plekhanov Leonid Alexandrovich

Dengan setia,
ketua pakar neurologi pediatrik Chelyabinsk,
Doktor Sains Perubatan, Profesor, Ketua. pusat neurologi bandar poliklinik bandar Kanak-kanak №14,
Plekhanov Leonid Alexandrovich

Dengan setia,
ketua pakar neurologi pediatrik Chelyabinsk,
Doktor Sains Perubatan, Profesor, Ketua. pusat neurologi bandar poliklinik bandar Kanak-kanak №14,
Plekhanov Leonid Alexandrovich

Dengan setia,
ketua pakar neurologi pediatrik Chelyabinsk,
Doktor Sains Perubatan, Profesor, Ketua. pusat neurologi bandar poliklinik bandar Kanak-kanak №14,
Plekhanov Leonid Alexandrovich

Hemodinamik serebrum jenis kelajuan normal yang tinggi

Perundingan

Helo, bantu saya memahami kesimpulan NSG! Apa maksud diagnosis dalam kesimpulan? betapa seriusnya? Apakah ancaman di masa depan? Apa rawatan yang diperlukan? Kanak-kanak berumur 2 bulan. Anak mempunyai masalah untuk tertidur, iaitu, anak itu bangun dalam suasana hati yang baik, tersenyum, bersenandung, dan setelah 40-60 minit mula merengek dan kemudian menjerit. Kita mesti sakit lama dan bertenang. Dia tidur nyenyak pada waktu malam, bangun hanya untuk makan. Serangan menjerit sebelum tidur siang (2-3 tidur) dan tidur malam. Tetapi pada waktu petang dia menangis lebih lama kerana perang (ini entah bagaimana berkaitan dengan kesimpulan nsg? Seperti yang saya fahami, kanak-kanak itu mengalami sakit kepala. Juga, kanak-kanak itu mengalami getaran dagu semasa mandi dan kadang-kadang menjerit. Juga, kanak-kanak itu bergetar ketika dia tertidur dan kadang-kadang semasa tidur. Terima kasih atas rundingan. Nsg saya lampirkan Adakah perkara biasa?

Ahli bedah saraf kanak-kanak

4 jan. Tahun 2013.

Struktur otak pada bayi pramatang

134 komen:

Reseda Maratovna Helo. Saya sangat gembira kerana ada doktor seperti anda. Saya ingin mengemukakan soalan kepada anda, saya bahkan tidak tahu apakah itu mungkin;) Bayi saya dilahirkan pramatang dengan berat 1490 dan tinggi 40cm. sekarang kita berumur 9 bulan dan berat 9500 dan tinggi 70 cm. Kami pergi ke NSG dua minggu yang lalu. Inilah hasil kami: Ruang subarachnoid D = S = 9 mm., lebar fisur interhemispheric 10mm., ventrikel lateral, kedalaman tanduk anterior kiri = 5mm kanan = 5mm, kedalaman badan kiri 6.5 mm., kanan = 8 mm., lebar plexus - tidak melebar, lebar tanduk oksipital kiri 21 mm., kanan 22 mm. Lebar ventrikel ketiga = 4 mm. echogenicity dan echostructure ganglia subkortikal - dipelihara, dengan HTS. Kawasan perventikular: echogenicity adalah biasa, echostructure di sebelah kanan adalah hyperechoic subependymal pada PM-I dengan HTS di kawasan ZRBZH. Kesimpulan: Hidrosefalus luaran dengan atrofi korteks serebrum di kawasan frontal. Dilatasi ZRBZh d = s terhadap latar belakang hipoksia serebrum sebelumnya. Sekarang menjadi persoalan, adakah diagnosisnya serius? dan adakah hidrosefalus berbahaya? pada dasarnya, bayi berkembang mengikut usianya (kehamilan) aktif, tidur lena, bermain, saya tidak boleh mengatakan bahawa dia sangat ketinggalan dalam perkembangannya. bolehkah anda menasihati kami. Terima kasih banyak untuk yang terdahulu! Selamat bercuti kepada anda! salam Aliya.

Aliya, hasilnya untuk 1400g semasa kelahiran adalah baik. Sekiranya perkembangannya normal, hanya pemerhatian yang disarankan.

Terima kasih banyak atas perhatian anda!

Sama-sama. Berkembang gembira!

Helo. Saya ingin mengemukakan soalan, saya baru melahirkan 29 minggu 1400 40 cm dan hanya selepas 5 hari doktor memberitahu bahawa kita mengalami pendarahan serebrum 4 darjah betapa bahayanya, walaupun pernafasan kita normal, semuanya nampak normal

selamat petang.
Terdapat catatan berasingan mengenai ramalan jangka panjang. Kaji semula.

Reseda Maratovna, selamat petang! Anak perempuan kami dilahirkan dalam jangka masa 30 minggu, berat 1770, tinggi 42cm. Oleh Apgar 5/6. Dua minggu pengudaraan mekanikal, kemudian 2 minggu dihabiskan di ARF. Diagnosis semasa keluar dari hospital: iskemia serebrum darjah 2, sindrom kemurungan. Pramatang 3 darjah. Tanda ultrabunyi perubahan hipoksia-iskemia. Hemodinamik jenis hipresresen IV / serebrum. Pada 2 bulan, kami mempunyai NSG. Berikut adalah hasilnya: Nisbah formasi intrakranial tidak terganggu. Lukisan alur dan konvolusi dipelihara. Struktur gema tisu otak tidak berubah. Struktur gema median tidak berpindah. Sistem ventrikel tidak diluaskan: tanduk anterior ventrikel lateral adalah 2.7mm di sebelah kanan, 2.6mm di sebelah kiri, 3.2mm ketiga, tanduk oksipital di sebelah kanan adalah 14mm, di sebelah kiri 16mm, fisur interhemispheric diperluas hingga 5 mm, ruang subarachnoid adalah 6mm. Rongga septum lutsinar tidak terletak. Plexus koroid adalah struktur homogen yang tidak simetris, tidak berkembang. Kemasukan dan pembentukan patologi tidak ditentukan. Kesimpulan: tanda hidrosefalus luaran yang sederhana. Kesimpulan ECHO-ES - tidak ada anjakan struktur median. Sindrom hidrosefalik. Dalam kes ini, fundus adalah normal. Adakah pada temu janji pakar neurologi pada 3 bulan (tatapan mata, mengesan subjek, tidak memegang kepalanya, mengucapkan bunyi yang terpisah. Tengkorak bentuk biasa. BR 2 * 3 cm. UMN (CMN?) Tanpa patologi. Aktiviti motor spontan tidak terhad. Nada otot meningkat di hujung kaki Refleks Tendon dihidupkan kembali. R-dengan Babinsky dari 2 sisi, kawasan automatik oral. Dipanggil penuh, kawasan sokongan +, kawasan berjalan kaki automatik +, kawasan Moro I, II op +, distrik Bauer +, distrik Peres +, distrik Galant +, pelindung daerah +, penggenggam daerah + Diagnosis neuropatologi: encephalopathy posthypoxic-postischemic Sindrom gangguan pergerakan Hipertensi intrakranial jinak. i / m Actovegin 1.0ml 1r / d No. 10, Pantogam 0.05 2r / d 1 bulan, Diacarb 0.06 setiap hari selama 1 bulan, asparks 1/4 tab 2p sehari pada hari-hari pengambilan Diacarb, Urut, terapi senaman No. 10 Saya ingin, jika mungkin, untuk mengetahui apakah semuanya menakutkan? Adakah rawatan yang ditetapkan mencukupi? Mungkin anda akan menasihati sesuatu? Saya akan sangat berterima kasih atas bantuan anda. Salam, Christina.

Christina, ini adalah ciri struktur otak pada bayi pramatang, bukan hidrosefalus. Penyeliaan pakar neurologi.

Terima kasih banyak kerana tidak meninggalkan kami tanpa pengawasan! Saya meminta maaf atas ketekunan itu, tetapi saya akan bertanya lagi: jika ini adalah ciri otak, maka ternyata semua ubat yang diresepkan tidak dapat diberikan kepada anak? Mereka mula menyuntik Actovegin, kanak-kanak itu banyak menangis dari mereka. Ubat selebihnya belum diberikan. Dan satu lagi persoalan mengenai pengambilan vitamin D dan kalsium. Untuk memberi atau tidak? Dan berapa dos? Saya bertanya kepada tiga doktor, semuanya mempunyai pendapat berbeza mengenai perkara ini. Mungkin anda boleh memberitahu saya sesuatu?

Anda sendiri menjawab soalan anda sendiri. Vitami D mesti diberikan.

Terima kasih banyak atas jawapan anda! Selamat bercuti!

Reseda Maratovna, selamat petang! Beritahu saya di mana penipisan jubah otak menuntun?

Selamat petang. Jubah otak adalah masalah kelabu yang bertanggungjawab untuk fungsi yang lebih tinggi yang menentukan aktiviti seseorang secara menyeluruh. Prognosis bergantung pada tahap dan kelaziman.

Terima kasih! Adakah perihalan corpus callosum pada mri menipis? Bagaimana ia akan dicerminkan di masa depan dan mengapa ini berlaku?

Corpus callosum menghubungkan hemisfera dan menyegerakkan kerja mereka. Ia adalah ciri perkembangan.

Adakah berbahaya bagi bayi (35 minggu) untuk melakukan pemindahan prematur persekitaran struktur sebanyak 2 mm?

selamat petang.
Bahaya ditentukan oleh apa yang disebabkan oleh perpindahan ini.

selamat petang. tolong beritahu saya, kami dilahirkan pada 25 minggu 900gr. 33cm. 04/25/2013 hari ini kita telah menjalani operasi ke usus, kita menggunakan ivl, kita makan 2 ml. masukkan vzhk 3 sudu besar hidrosefalus. dilakukan hari ini ultrasound dikatakan semakin meningkat. mengenai shunt dan pertuturan tidak boleh kerana operasi. mereka mengatakan bahawa hanya tinggal menunggu. Saya panik. Betapa seriusnya, terima kasih banyak.

Selamat petang. Sekiranya anda tidak berisiko dengan shunt, maka saliran subgaleal dapat dilakukan. Dengan hidrosefalus, menonton dan menunggu boleh membahayakan. Dinamika akan menjadi negatif pada anak sekiranya tidak ada yang dilakukan.

Helo! Kami dilahirkan pada minggu ke-28, dengan berat 1.040kg dan 39cm.
Kami mempunyai masalah dengan usus, mereka melakukan sinar-X, mereka mengatakan ada penyempitan pada usus, bahawa kita tidak memerlukan campur tangan pembedahan!?!
Kami ditawarkan untuk melakukan tusukan lumbal, tetapi kami menolak! Adakah kami melakukan perkara yang betul??!
Pada masa ini, anak tidak boleh makan lebih dari 10 ml, kerana perut meningkat!!
Doktor tidak benar-benar mengatakan apa-apa!
Saya tidak dapat mencari tempat untuk diri saya sendiri.

selamat petang.
Sila baca teks rayuan anda. Berdasarkan ini sahaja, sangat sukar bagi saya untuk memahami dan menjawab apa sahaja..

Halo, bolehkah anda menjawab soalan saya kepada bayi baru lahir, kami dilahirkan pada usia 39 minggu, kami menyimpulkan tanda-tanda ketidakmatangan sistem saraf pusat dan jenis hemodinamik intraserebral yang hypeoresistant. data tinjauan: nisbah formasi intrakranial tidak dilanggar. struktur tengah tidak berpindah. lukisan alur dan konvolusi dipelihara. sistem ventrikel tidak diperluas, semua jabatannya dibezakan dengan jelas. plexus choroidal simetri, tidak melebar, struktur echostructural homogen, dengan denyutan yang jelas. denyutan vaskular di semua kawasan intrakranial dikesan sama. tiada penyertaan dan formasi patologi dijumpai. terdapat pelebaran pembentukan cecair struktur tengah (rongga septum lutsinar adalah 5 mm). menurut sonografi Doppler, peredaran intraserebral jenis hiporesensi ditentukan, dengan indeks rintangan dalam - 0,53 dalam PMA. Kecepatan aliran darah rata-rata adalah 6 cm / saat Reseda Maratovna yang terhormat, bolehkah anda mengatakan dengan kata mudah apa maksud kesimpulan seperti itu dan apa yang harus dilakukan. malangnya tidak ada pakar neurologi yang cekap untuk pergi berunding.

selamat petang.
Tahniah, anda bukan pesakit saya. Semua baik dengan bayi. Kepada pakar neurologi sekiranya terdapat aduan.

Halo! Kami dilahirkan pada usia 33 minggu, dengan berat 2,733,51 cm. Pemeriksaan ultrabunyi menunjukkan pengembangan yang signifikan antara hemisfera. Ini mempengaruhi perkembangan dan bagaimana ia akan dapat dilihat pada masa akan datang?

Selamat petang. Anda mesti menonton bersama dengan bahagian otak yang lain. Ini adalah penemuan biasa pada bayi pramatang melalui ultrasound.

Selamat petang! Kami dilahirkan pada usia 32 minggu, tinggi 44, berat badan 1990 g. Sekarang kita telah berusia 3.5 bulan. dalam kesimpulan yang ditulis Echo-sign: degenerasi sista secara besar-besaran dari bahan otak (leukomation) Dilatasi sekunder sistem ventrikel. Perluasan ruang tamu luaran. Saya ingin sekali mengetahui perkara ini dan apa yang perlu dilakukan. Terima kasih terlebih dahulu atas jawapan anda. Elena.

Selamat petang. Ini adalah akibat kelahiran pada 32 minggu. Ramalan objektif untuk tahun kanak-kanak. Kini leukomalacia sedang berjalan.

Selamat petang! Kami dilahirkan pada usia 32 minggu, tinggi 44, berat badan 1990 g. Sekarang kita telah berusia 3.5 bulan. dalam kesimpulan yang ditulis Tanda-tanda Echo: degenerasi sista secara besar-besaran dari bahan otak (leukomia) Pelebaran sekunder sistem ventrikel Perluasan ruang tamu luaran. Saya ingin sekali mengetahui perkara ini dan apa yang perlu dilakukan. Terima kasih terlebih dahulu atas jawapan anda. Elena.

selamat petang.
Untuk jawapan yang lebih lengkap, CT diperlukan, tetapi lebih baik daripada MRI otak.

Helo! Keponakan saya dilahirkan pada 25 minggu 710. Sekarang doktor mengatakan bahawa tidak ada konvolusi di otak. Ibu bapa masih muda. Dalam keadaan panik. Apa yang boleh kita harapkan?

selamat petang.
Umur kehamilan dan berat badan sayangnya bukan faktor yang baik. Sekarang langkah-langkah harus ditujukan untuk mencegah pendarahan.

Terima kasih untuk jawapan! Adakah mungkin untuk mengatakan bahawa anak itu akan sihat atau mungkin ada akibatnya.

Tolonglah. Jawapan untuk soalan anda ada dalam teks catatan di atas. Baca dengan teliti dan lihat gambarnya.

Selamat petang, Reseda Maratovna, saya ingin berkongsi kisah saya dan meminta nasihat anda. Terima kasih terlebih dahulu atas kerja dan responsif anda.!

02/23/2013 Saya melahirkan bayi perempuan pramatang (24-25 minggu), berat 640 g, panjang 35 cm, dengan skor Apgar 3-6 mata. Saya didiagnosis dengan ensefalopati hipoksia-iskemia sementara perinatal, sindrom gangguan pergerakan, leukomalacia perventrikular, tahap cystic Adakah 2 CT. CT dari 05/06/2013 kesimpulan kista septum telus, leukomalacia meresap parenkim otak.

CT dari 08/10/2013 kesimpulan CT-tanda hidrosefalus dalaman, kista septum telus, leukomalacia meresap parenkim otak, hipoplasia struktur PCF.

NSG dari 09/19/2013 Corpus callosum dinyatakan, ventrikel lateral: kanan 40-30-34-21 mm, kiri 42-30-29-28 mm, rongga septum telus - 3 mm, ventrikel ke-3 - 12 mm, ke-4 - 5 mm. Parenkim dipancarkan di kawasan parietal 16 mm. Kesimpulan: tanda-tanda ekografik ventrikulomegali. sedikit peningkatan dalam indeks ketahanan vaskular mengikut PMA (halaju aliran darah mengikut PMA 90 cm / s, IR-0,77).

Kesimpulan ahli saraf: dari 01.07.2013 tempoh pemulihan PE, genesis campuran, sindrom gangguan motor (hipotensi), perkembangan motor yang tertunda. pierced Cortexin 2.5mg No. 10, Actovegin 40mg No. 10, urutan terapi senaman No. 15,

Kesimpulan neurologi dari 19.09.2013 tempoh pemulihan PE, genesis campuran, sindrom gangguan motor (dystonia), perkembangan motor tertunda, hidrosefalus dalaman.

sekarang kita mengambil elkar 8 tetes * 3 kali sehari, pantogam 0,25 hingga 1/4 t., diacarb 0,25 hingga 1/4 t * 1r sehari 3 hari, cuti 4 hari, asparkam 1/4 t. * 2 kali sehari pada hari pengambilan diacarb.

Seorang pakar neurologi, yang melihat CT dan NSG, mengatakan bahawa semuanya buruk dengan kami, yang biasanya kanak-kanak tidak berkembang dengan data tersebut. tetapi ketika dia memeriksa gadis saya, dia sangat terkejut, kerana dia berkembang dengan baik untuk usianya (7 bulan sejak lahir, 4 bulan selepas kehamilan).

Gadis saya tersenyum, berjalan, mengenali semua orang, memegang mainan, menontonnya. pakar oftalmologi juga terkejut, tetapi kita baik-baik saja dengan mata kita (tidak ada patologi).

Reseda Maratovna yang terhormat, bolehkah anda memberitahu saya jika bayi pramatang dengan lesi otak dapat berkembang dengan normal? Semua orang di pusat perinatal memberitahu saya bahawa ini pasti orang kurang upaya (((

Saya benar-benar percaya bahawa gadis saya tidak akan berbeza dengan anak-anak biasa dan nasibnya akan menjadi baik. Saya dan suami akan melakukan semuanya untuk ini. Tetapi apa yang harus dilakukan selain pakar neurologi, pil? Adakah rawatan yang mencukupi?
adakah perlu menggunakan terapi manul, osteopati, refleksologi?

selamat petang.
Saya minta maaf kerana gadis itu dilahirkan sebelum waktunya, tetapi saya juga gembira bagaimana kemajuannya. Menurut NSG dan CT, anda mesti bersedia untuk prognosis yang buruk. Bayi tidak memerlukan banyak masa sehingga satu tahun, sehingga bayi yang mengalami kerosakan otak menunjukkan hasil yang baik. Ahli neurologi di negara lain menyebut tempoh ini "tempoh diam atau diam", perbezaannya meningkat setelah setahun. Tetapi ada juga pengecualian. Saya doakan anda. Kejayaan!

terima kasih banyak atas kerja anda.
Saya menghantar gambar CT melalui surat di jpg. sila lihat.

Helo, bayi dilahirkan pada 31 minggu, 2010kg, 45cm. Kerana hipoksia, terdapat pendarahan kelas 3 di kedua-dua belah pihak. Kemudian mereka memakai hidrosefalus. Mereka berkata dengan rawatan yang tepat, ia akan berlalu tahun. hidrosefalus pampasan dalaman. fisura interhemispheric 3, kelenjar 3. di tanduk anterior kanan16, badan18. posterior 32. tanduk anterior kiri21, badan 29. posterior 51. Ventrikel ketiga 5. kiri temporal 15.4. anterior kanan 13.4. Soalan: apa yang harus kita lakukan, pakar neurologi tidak banyak mengatakan, pakar bedah saraf mengatakan bahawa kita bukan pesakitnya, kanak-kanak itu merasa baik, seiring dengan usia. nasihatkan apa yang harus dilakukan, doktor mana yang harus pergi?

selamat petang.
Anda telah mengunjungi semua pakar yang membuat keputusan mengenai bayi-bayi ini.

Terima kasih atas jawapan anda! Saya sangat takut bahawa dari hidrosefalus pampasan, yang progresif akan muncul, yang menyumbang kepada kerosakan!? Mungkinkah hasilnya buruk, tetapi tidak ada klinik? Pakar oftalmologi mempunyai diagnosis angiopati retina, apa ancaman dan apakah ia berkaitan dengan penyakit kita ?! Terima kasih terlebih dahulu!

Umur anak tidak sama dengan perkembangan penyahkompensasi.

Helo !. Anak itu lahir pada usia 34 minggu.Berat 2255 kg. Pertumbuhan 48 cm Pada 3 bulan. Ultrasound otak: Jurang antara hemisfera adalah 8.2. Ruang subarachnoid kiri: 5.3, kanan 12.3 mm. Betapa bahayanya. Terima kasih terlebih dahulu atas jawapan anda

selamat petang.
jika tidak ada aduan, maka tidaklah berbahaya.

Helo! Bayi kami dilahirkan pada usia 32 minggu, berat 1300 kg, tinggi 36 cm.Sekarang kami berumur 7,5 bulan. Ketika diperiksa di jabatan pramatang, MRI tidak menunjukkan pendarahan, kista, atau cairan berlebihan di otak. Tetapi menurut hasil NSG, kami pertama kali didiagnosis menghidap sindrom hidrosefalik, dan sekarang mereka meletakkan hidrosefalus simetri berkomunikasi dengan keutamaan luaran (sederhana teruk) (dinamika negatif sederhana); tanda-tanda aliran keluar vena otak yang tidak berubah terhadap latar belakang normotonia arteri; tanda-tanda kekejangan sederhana arteri vertebra. Yaitu, dalam protokol pemeriksaan (mulai 01.11.13) dituliskan: Tisu otak adalah struktur. Lukisan alur dan konvolusi tidak berubah. Gema kecacatan kongenital otak tidak dapat dilihat. Tidak ada perubahan fokus yang dijumpai. Sistem ventrikel otak diperluas secara sederhana. Ventrikel kanan: tanduk anterior 7 mm, badan 11 mm, tanduk oksipital 4 mm. Ventrikel kiri: tanduk anterior 10 mm, badan 11 mm, tanduk oksipital 5 mm. Ventrikel ketiga diluaskan hingga 8 mm. Plexus koroid dari ventrikel lateral tidak berubah. Ruang subarachnoid diperluas dengan ketara hingga 6-18 mm. Fisur interhemispheric melebar sederhana hingga 6-15 mm, kedalaman 31 mm. di rantau parietal. Doktor ultrasound memberitahu bahawa kami mesti dirawat. Walaupun kami terus menjalani rawatan: sepanjang bulan Ogos kami telah minum diacarb, asporkam, dan cinnorizine. Pada bulan September, Cortexin dicucuk selama 10 hari, 2 kursus urut, elektroforesis untuk tulang belakang serviks, aplikasi parafin selesai. Pada masa ini kami minum Pantogam dan Glycine. Tolong beritahu saya betapa teruknya diagnosis kita? Mengapa cecair di kepala meningkat dengan pertumbuhan bayi, dan tidak berkurang? (kepala bayi berukuran normal, lilitan kepala adalah 41 cm dan lilitan dada adalah 41 cm). Apakah rawatan terbaik untuk kes kita? terima kasih banyak-banyak!

selamat petang.
Struktur otak bayi pramatang berbeza dengan bayi jangka panjang. Menurut ultrasound, anda mempunyai tanda-tanda ini. Terapi tidak akan mengurangkan ukurannya. Peningkatan ini diperhatikan dengan lilitan kepala yang meningkat.

Helo! Bayi saya dilahirkan pada minggu ke-31 dengan berat 1507 gram. dan tinggi 37cm. Setelah 2 minggu kelahiran, diagnosis dibuat, mereka mengatakan bahawa bayi itu mempunyai tekanan dan cairan intrakranial di kepala. Apa peluang kita dan apa yang harus dilakukan.?
Terima kasih terlebih dahulu.

selamat petang.
Tekanan intrakranial adalah normal. Berikan data anda untuk jawapan (penyelidikan).

Komen ini telah dikeluarkan oleh pentadbir blog.

Helo! Saya meminta pertolongan kepada anda. Anak saya berumur 7 bulan. Terdapat kecederaan kelahiran - cephalohematoma. Para doktor berpendapat bahawa tidak ada yang perlu dilakukan, ia akan menyelesaikannya sendiri. Pada 1 bulan kami pergi ke pakar neurologi, dia mengatakan bahawa hematoma kami telah mengeras dan dengan berlalunya waktu ia akan berlalu. Akibatnya, kepala tetap tidak rata. Beritahu saya apa yang perlu dibuat.... Terima kasih terlebih dahulu atas jawapan anda.

selamat petang.
Gambar mesti diambil dan kawasan hematoma mesti dilihat.

Helo! Bayi dilahirkan pada usia 28 minggu (pramatang), kita sekarang berusia 7 bulan, NSG dibuat seminggu yang lalu.
NSH: Hidrofilik tisu normal,
Corak furrows dan convolutions berbeza,
The sulcus interhemispheric dibesarkan 5.3 mm, ruang subaraknoid dibesarkan 3 mm, rongga septum telus dibesarkan 9.6 x 11.6 mm, tanduk anterior ventrikel lateral adalah normal, yang plexuses vaskular kontur adalah jelas, walaupun, heterogen di sebelah kanan, di sebelah kanan pseudocyst 2.9 mm, tiada meterai subventicular tiada pemadatan, Struktur batang dapat dilihat dengan baik, Denyutan vaskular ditingkatkan secara sederhana, Doppler ultrasonografi di sepanjang arteri serebrum anterior, indeks rintangan 0.7
Kesimpulan: Pengembangan ruang cecair serebrospinal luaran sedikit. Pengembangan kista pada rongga septum lutsinar. Choroid plexus pseudocyst. Tolong beritahu saya bagaimana ia akan mempengaruhi perkembangan selanjutnya, dan betapa bahayanya kesimpulan ini?

selamat petang.
Pada ultrasound, terdapat tanda-tanda bahawa bayi dilahirkan sebelum waktunya. Selama 28 minggu tanpa melihat bayi dan tidak mengetahui keluhan anda, jumlahnya cukup bagus. Untuk jawapan yang lebih lengkap, anda memerlukan imbasan MRI dan pemeriksaan anak.

Halo, bolehkah saya menghantar imbasan otak otak anak kepada anda? Saya bimbang, tidak lama lagi saya akan gila!

Menghantar gambar hari ini!

Helo, saya telah membaca semua artikel anda dan menulis kepada anda dengan harapan mendapat jawapan. Anak kita berumur 1.5 bulan, 16 Disember akan berusia tepat 2 bulan, anak lelaki itu dilahirkan sebelum waktunya, pada usia 35-36 minggu, berat 2 kg. 360, menurut semua petunjuk, analisis, ultrasound, anak yang sihat, tidak ada penyimpangan, sedikit pembengkakan otak, tetapi setelah pemeriksaan terakhir, ini tidak lagi, ada sedikit penyakit kuning, bilirubin 139, kami diberi resep ursosan dan tetes d3, pada pengambilan pertama ubat ini anak menjadi mengantuk dan lesu, sukar bangun untuk makan, pada hari kedua keadaannya sama, tetapi pada waktu petang, dia mula menangis dan saya melihat kekejangan kecil di kakinya, mereka tidak bertahan lama dan berhenti sendiri, tidak ada suhu, tetapi kami memanggil ambulans, doktor ambulans mengatakan bahawa semuanya baik-baik saja, fontanelle tidak bengkak, mereka tidak membawa kami pergi, Saya juga melihat bahawa bintik-bintik merah aneh muncul di mulut kanak-kanak pada selaput lendir, ini sangat membimbangkan saya, mereka berkata di ambulans - ini berlaku, pada waktu pagi kami pergi dan melakukan pemeriksaan - tidak ada, semuanya normal, pakar neurologi semuanya normal, pakar pediatrik skaz al mengenai bintik-bintik, ia berlaku. lebih dekat ke malam pada hari yang sama, suhu kanak-kanak meningkat menjadi 38.4, ada cirit-birit - tidak ada darah, kami segera memanggil penyembunyian, kami dibawa dengan jangkitan ketika kami tiba di hospital, ketika saya mula membelainya, dia berwarna biru, hampir tidak dapat bernafas, badannya mengalami bintik-bintik, dia segera dibawa ke unit perawatan intensif, disambungkan ke aaparat, diagnosis sindrom hemoragik (kongenital) dibuat. Pada masa ini, pendarahan dihentikan, kanak-kanak itu juga tidak dapat bernafas sendiri, pendarahan di otak (di ventrikel), hemoglobin meningkat 100, adalah 69. Doktor mengatakan bahawa ia secara konsisten parah, mereka tidak tahu apa yang akan terjadi, bagaimana ia akan berubah lebih jauh. akan hidup atau tidak. Sangat sukar untuk meramalkan apa-apa, tetapi saya ingin tahu apakah ada kemungkinan dia akan hidup? Tolong bantu

selamat petang.
Bagaimana mungkin anda begitu rindu dan doktor tidak diberi amaran. Terdapat catatan blog mengenai pendarahan pada bayi yang berusia lebih kurang sebulan.
Semuanya bergantung pada jumlah dan kelaziman pendarahan. Sekiranya anda mempunyai data nsg atau CT, hantarkan saya ke peti mel saya.
Mengapa ini berlaku sukar dijawab, tetapi saya rasa pramatang tidak sepenuhnya relevan, kerana tempohnya adalah 35-36 minggu. Mungkin cacat darah atau selesema.

Helo! Bayi saya dilahirkan pada usia 32 minggu dengan berat 1560 g dan tinggi 38 cm. Terdapat radang paru-paru, 4 hari pada pengudaraan frekuensi tinggi, 20 hari pada pengudaraan mekanikal tradisional, 10 hari dengan oksigen di buaian. Semasa keluar dari hospital bersalin, diagnosisnya adalah iskemia kelas 1-2. Pada ultrasound pada 1 bulan - tanda-tanda iskemia darjah 2. Ultrasound pada 3.5 bulan - iskemia 1 darjah, peningkatan pada ventrikel kanan dan kiri 9 mm. Ultrasound pada 5 bulan - ventrikel lateral 5.5 mm dan 6 mm, pengembangan ruang subarachnoid 7 mm. Pakar neurologi menetapkan Cerebrum compositum. Sebelum itu terdapat rawatan: urutan umum, elektroforesis tulang belakang serviks dengan asid nikotinik, pantogam, vinpocetine, korteksin. Sekarang kanak-kanak itu berusia 5 bulan, dia tidur normal, dia juga boleh makan, dia memegang kepalanya dengan baik, menarik lengannya, cuba berguling di sisinya, ketawa, bersenandung. Tolong beritahu saya apa ramalan mengenai pembesaran ventrikel dan pengembangan SAP, dan adakah wajar memberi suntikan Cerebrum?

Reseda Maratovna, saya menyempurnakan data NSG: pada 3.5 bulan. - ruang subarachnoid tidak diperbesar, celah interhemispheric adalah 4 mm, ventrikel lateral pada tahap badan adalah 9 mm, pada tahap tanduk anterior sebanyak 4 mm, ventrikel ketiga adalah 4 mm, cisterna utama di satah sagital adalah 5 mm, kesimpulan: iskemia darjah 1 terhadap latar belakang MFN ventrikulomegali sederhana. NSH pada 5 bulan: ruang subarachnoid diperbesar menjadi 4 mm, fisura interhemispheric adalah 7 mm, ventrikel lateral pada tahap badan adalah 6 mm dan 5.5 mm, pada tahap tanduk anterior 3 mm dan 4 mm, ventrikel ketiga adalah 7 mm, cisterna magna berada di sagital satah 6 mm. Kesimpulan: ventrikulomegali sederhana, pengembangan ruang subarachnoid. Pada temu janji pakar neurologi, fontanel tenang, pakar oftalmologi juga baik. Adakah kenaikan petunjuk di atas menunjukkan hidrosefalus luaran??

selamat petang.
Imbasan ultrasound anda sangat baik untuk usia kehamilan dan berat lahir. Susulan dan pemulihan.

Reseda Maratovna, hello! Saya datang ke laman web anda secara tidak sengaja, dan saya gembira kerana ada peluang untuk mengemukakan soalan kepada profesional bebas. Cucu saya dilahirkan 2 bulan yang lalu, sangat awal 24-25 minggu kehamilan. Seminggu yang lalu dia menjalani pembedahan jantung. Di klinik, dia diperiksa dan mendedahkan banyak pelanggaran (jika boleh, saya akan menghantar petikan). Antaranya ialah hidrokyphalus dan retinopati. Doktor yang hadir mengatakan bahawa mereka tidak dapat melakukan apa-apa sekarang, mereka akan memperjuangkan nyawanya, tetapi jika dia selamat, dia akan terlambat secara mental. Majlis perubatan mengatakan perkara yang sama. Dalam komen anda, saya membaca bahawa penyaliran shunting atau subgaleal adalah mungkin. Mengapa doktor di wilayah ini tidak menawarkan kita satu atau yang lain? Dengan apa yang dapat dihubungkan. Bolehkah kita pergi ke negara lain? Di Israel, kata mereka, mereka pakar dalam kanak-kanak seperti itu. Apa yang awak cadangkan? Saya akan menunggu jawapan anda. terima kasih!

selamat petang.
Anda boleh menghantar ekstrak. Bayi mempunyai banyak masalah pada masa ini. Mungkin tiada petunjuk.

Saya menghantar ekstrak kepada anda. Terima kasih kerana memberi maklum balas!

Reseda Maratovna, selamat petang! Saya juga tidak sengaja datang ke laman web anda, dan saya sangat gembira kerana saya boleh mengemukakan soalan kepada profesional bebas. Anak lelaki saya dilahirkan sebelum waktunya pada 33 minggu dan 1 hari, oleh CS kecemasan (plasenta previa yang tidak lengkap, gangguan aliran darah menurut pengukuran Doppler tidak pernah berlaku, pendarahan pranatal dan, sebagai akibatnya, gangguan plasenta 4 * 4 cm, cairan ketuban, anestesia umum), berat anak 2000g, tinggi 42cm, lilitan kepala 27cm, lilitan dada 26cm, Apgar 5/6 mata, Silverman 2 mata, Turun 2 mata. Langkah-langkah resusitasi di bilik bersalin - intubasi trakea, curosurf 360mg dengan kesan positif, tidak bergantung kepada oksigen, dipindahkan ke ncpap, dihantar ke ICU dalam 20 minit. Pemburukan keadaan - sejak lahir, berkaitan dengan ARF, pramatang. Setelah diperiksa oleh seorang resusitasi di bawah pengudaraan mekanikal dan kawalan termal, dia dibawa ke unit rawatan intensif neonatal pada usia 16 jam. Keadaan semasa kemasukan adalah sangat serius, kerana gangguan pernafasan, pramatang, gv-33 minggu. Dalam dinamika - keadaan dengan dinamik positif yang tidak signifikan. Berada di NCPAP. Dari hari ke-3, terdapat PDA hemodinamik yang signifikan. Secara neurologi, hipotensi dan hiporeflesia berterusan. Kemudian, dari unit rawatan rapi, kanak-kanak itu dipindahkan ke kegagalan buah pinggang akut (2 'ng) dan mendapat rawatan di mana dia mendapat NSG, saya juga melampirkan hasilnya:
Parenchyma otak: corak konvolusi dan kerut jarang dinyatakan. Peningkatan heterogen dalam echogenicity periventricularly di kawasan frontal dan oksipital adalah setanding. Fisur interhemispheric: keratan rentas melalui lobus frontal 1.5 mm pada kedalaman 13.0 mm ruang subarachnoid: di kawasan lobus frontal 2.8 mm, di sepanjang permukaan cembung 3.1 mm
Kedalaman tanduk depan: kiri 2.5mm, kanan 2.5mm
Kedalaman badan: kiri 3.5mm, kanan 3.5mm
Kedalaman tanduk oksipital: kiri 14.5mm, kanan 13.5mm
3 ventrikel: 2.0mm
Plexus koroid
kontur: licin di sebelah kiri, walaupun di sebelah kanan;
struktur: homogen di sebelah kiri, homogen di sebelah kanan,
Saiz SS: kiri 5.0mm, kanan 5.0mm
rongga partition lutsinar 3.0mm
Tangki otak
tangki besar 6.5mm
Nukleus Thalamus dan subkortikal
echogenicity: tidak berubah;
struktur: homogen
Cerebellum
Cacing: Echogenicity tidak berubah
Belahan bumi: gema tidak berubah
Penandaan serebelar: simetri
KESIMPULAN: Perubahan hipoksia pada pembahagian periventrikular, tanda-tanda ultrasound IUI. Tanda-tanda tidak matang.
Arteri serebrum anterior. PSS = 42.5 cm / s. CDS + 9.2 cm / s. IR = 0.76.
Vienna dari Galena. LSK = 6.9 cm / s. Indeks denyutan vena = 0.18. Watak Doppler tidak berubah.
KESIMPULAN: Jenis aliran darah yang tahan tekanan di lembangan arteri serebrum anterior. Tiada gangguan aliran darah vena.

Hari ini anak saya berumur 26 hari, saya ingin mendapatkan semua maklumat terlebih dahulu mengenai prognosis dan rawatan lanjut dari pihak anda. Terima kasih terlebih dahulu.

Selamat petang. Menurut data NSG, tidak ada pendarahan, kawasan hipoksia dikesan. Cara mereka berkelakuan akan diketahui dari masa ke masa. Kanak-kanak itu mempunyai berat badan yang baik selama 33 minggu. Sekiranya hari-hari pertama berlalu tanpa komplikasi, saya rasa tidak akan ada kemerosotan lagi. Semoga sihat!

MRI dalam diagnosis kemalangan serebrovaskular

MRI dalam diagnosis kemalangan serebrovaskular.

Gangguan sirkulasi serebrum adalah masalah perubatan dan sosial yang paling mendesak pada masa ini, yang merupakan sekumpulan penyakit yang dimanifestasikan oleh gangguan hemodinamik kronik atau akut pada saluran otak, yang menyebabkan penurunan bekalan darah serebrum..

Oleh kerana penuaan umum penduduk yang progresif, iaitu peningkatan jumlah orang tua dalam populasi, jumlah pesakit dengan kemalangan serebrovaskular akut atau kronik meningkat dari tahun ke tahun.

Salah satu kaedah neuroimaging moden yang paling bermaklumat adalah kaedah diagnostik MRI..

Hanya dengan adanya program moden yang digunakan dalam diagnostik MRI, dapat diketahui tanda-tanda kemalangan serebrovaskular dalam 24 jam pertama.

Menurut klasifikasi moden, gangguan peredaran otak dibahagikan kepada:

  • Gangguan akut peredaran serebrum: strok iskemia, strok hemoragik, gangguan peredaran serebrum sementara.
  • Gangguan kronik peredaran serebrum (ensefalopati diskirkulasi hipertensi dan aterosklerotik genesis.

1. Gangguan akut peredaran serebrum

Kemalangan serebrovaskular sementara - adalah kemalangan serebrovaskular akut, yang ditunjukkan oleh gejala serebrum atau fokus yang tidak melebihi 24 jam. Mereka juga disebut serangan iskemia sementara (TIA) kerana fakta bahawa mereka berdasarkan iskemia sementara di lembangan satu atau lebih saluran otak..

Jam tangan ONMK pertama. Perubahan di kawasan pulau yang tepat hanya ditunjukkan oleh program penghinaan DW..

Tidak seperti gangguan peredaran serebrum sementara, strok dicirikan oleh gangguan berterusan fungsi serebrum dengan keparahan yang berbeza-beza..
Dengan sifat proses patologi, strok dibahagikan kepada iskemia dan hemoragik.

Strok iskemia.

Dalam senarai penyakit yang membawa kepada pembentukan strok iskemia, di tempat pertama adalah aterosklerosis, sering berlatarbelakangkan diabetes mellitus. Selain itu, hipertensi adalah penyebab biasa, juga dalam kombinasi dengan aterosklerosis..

Sementara itu, terdapat banyak penyakit yang dapat disulitkan oleh strok, di antaranya cacat jantung valvular dengan emboli, penyakit hematologi (leukemia, eritremia), vaskulitis dengan kolagenosis.

Faktor etiopatogenetik yang secara langsung membawa kepada penurunan aliran darah melalui pembuluh darah adalah stenosis dan oklusi saluran otak. Dalam beberapa kes, peranan dimainkan oleh malformasi vaskular dan (agak jarang) osteochondrosis serviks dengan patologi cakera intervertebral - dengan pukulan di lembangan vertebro-basilar.

Faktor pencetus dalam perkembangan strok adalah tekanan mental dan fizikal (tekanan, kerja berlebihan, terlalu panas, hipotermia).

Keadaan patogenetik utama untuk perkembangan strok adalah kekurangan aliran darah ke kawasan tertentu bahan otak dengan pembentukan zon hipoksia dan nekrosis selanjutnya. Ukuran tapak strok iskemia bergantung pada tahap perkembangan peredaran cagaran.

Secara klinikal, strok iskemia dicirikan oleh dominasi gejala fokus berbanding gejala serebrum umum, serta hubungan rapat gejala fokus dengan lembangan bekalan darah pada saluran otak tertentu.

Simptomologi meningkat secara beransur-ansur, selama beberapa jam, dan kadang-kadang beberapa hari. Adalah mungkin untuk mengubah peningkatan gejala dengan kelemahan mereka (kerlipan gejala pada peringkat awal strok).

Strok iskemia paling kerap terjadi pada sistem karotid. Dalam vertebrobasilar - agak jarang.

Dengan lesi arteri (utama) yang besar, luas, teritori, strok berkembang, masing-masing, di zon bekalan darah kapal yang terjejas. Kerana kerosakan pada arteri kecil, strok lakunar dengan lesi kecil terbentuk.

Lembangan bekalan darah ke arteri serebral kiri kanan, tahap akut penyakit arteri serebrum.

Zon NMC iskemia subakut, di lembangan arteri serebrum tengah kanan. Dalam mod T1, ia digambarkan dengan gejala "berjilbab" - ketegasan isyarat MR.

Tahap subakut IUD iskemia. Dengan kontras intravena, pengumpulan CV di alur pada tahap zon iskemia ditentukan (jenis penguatan giral).

Zon IUD iskemia kronik, di lembangan arteri serebrum posterior kiri.

Strok iskemia, batang otak (tempoh subakut)

Salah satu kelebihan MRI dalam menilai akibat strok adalah kemampuan untuk membayangkan penurunan degenerasi akson Wallerian pada batang otak dan saluran kortik-tulang belakang pada bahagian yang terkena.

IMC iskemia kortikal

Strok iskemia lakunar dengan latar belakang kekurangan vaskular kronik.

Sebilangan serangan jantung dengan ensefalopati peredaran darah adalah tidak simptomatik. Ini adalah serangan jantung "senyap", yang, sebagai peraturan, dilokalisasi di bahagian otak yang dalam dan hanya didiagnosis oleh MRI. Kes ini menunjukkan kemungkinan mengenal pasti fokus strok iskemia terhad pada inti basal di sebelah kiri dengan latar belakang iskemia kronik..

Ensefalopati vaskular yang teruk dengan adanya pelbagai fokus iskemia kronik, sista postiskemia lacunar. Program DWI dengan jelas menunjukkan fokus strok akut di nukleus basal di sebelah kanan dengan latar belakang leukodystrophy.

Strok iskemia di lembangan arteri serebrum tengah kiri. Tidak adanya fenomena aliran kekosongan pada tahap bahagian intrakranial ICA kiri (tanda-tanda aliran darah melambatkan).

Strok iskemia di EBP di sebelah kiri. Ketiadaan fenomena aliran void pada tahap bahagian ekstrakranial arteri vertebra kiri (tanda-tanda aliran darah melambatkan).

Kista lacunar postiskemia dengan gliosis perifokal (pertiga pertengahan korona radiata di sebelah kanan)

Strok hemoragik.

Perkembangan strok hemoragik paling kerap disebabkan oleh hipertensi terhadap latar belakang aterosklerosis. Dalam beberapa kes, penyebab pendarahan mungkin adalah patologi saluran (angioma kongenital, aneurisma vaskular), serta penyebab hipertensi arteri lain (pheochromacytoma, penyakit buah pinggang, SLE, adenoma hipofisis, dll.).

plasma darah membasahi dinding kapal dengan pelanggaran trofisme dan pemusnahannya yang seterusnya, pembentukan mikroaneurisma, pecahnya saluran darah dan pembebasan darah bebas ke dalam bahan otak, iaitu. perkembangan strok sebagai hematoma. Di samping itu, adalah mungkin untuk membentuk strok jenis impregnasi hemoragik, yang berdasarkan mekanisme diapesis.

Dalam kes pendarahan serebrum yang disebabkan oleh kapal yang pecah, darah sering menerobos masuk ke ventrikel otak atau ruang subarachnoid.
Selalunya, strok hemoragik utama disertai dengan edema yang teruk, yang membawa kepada perpindahan struktur garis tengah otak, pelbagai jenis baji, kecacatan batang otak, diikuti dengan perkembangan pendarahan kecil sekunder.

Perkembangan stroke hemoragik berlaku, sebagai peraturan, pada siang hari, semasa melakukan aktiviti fizikal yang kuat. Kemunculan kedua-dua gejala serebrum dan fokus adalah ciri. Sakit kepala tajam yang mendadak, kesedaran yang lemah, takikardia, pernafasan yang kuat, perkembangan hemiparesis atau hemiplegia adalah gejala awal pendarahan. Kemerosotan kesedaran berbeza dari kekejangan hingga koma dalam dengan kehilangan semua refleks, irama pernafasan terganggu, peningkatan tekanan darah yang ketara, hiperemia kulit, berpeluh, nadi tegang. Anisocaria, juling berlainan, paresis pandangan, hemiplegia kadang-kadang diperhatikan, jarang gejala meningeal.

Hematoma intraserebral (sempadan tahap subakut akut dan awal - 3 hari), rumit oleh pendarahan intraventrikular.

Hematoma intraserebral, tempoh subakut akhir (14-21 hari) dengan edema perifokal di sekitar hematoma.

Hematoma intraserebral lobus parietal kanan. Sempadan tahap subakut akhir dan peringkat awal kronik. Pada T2-VI, pelek hemosiderin terlihat (anak panah).

Saya ingin menekankan kemungkinan MRI dalam mengenal pasti akibat dari lesi hemoragik - pelek hemosiderin, yang dibezakan dengan baik oleh T2, tetap tidak dapat diakses untuk visualisasi dengan kaedah neuroimaging lain.

Anak panah menunjukkan pinggir hemosiderin di sepanjang pinggiran kista postiskemia..

2. Gangguan kronik peredaran serebrum

Gangguan kronik peredaran serebrum adalah bentuk progresif patologi serebrovaskular, yang dicirikan oleh kerosakan otak iskemia multifokal atau meresap dengan perkembangan gangguan neurologi dan psikologi secara beransur-ansur.

Penyebab utama gangguan kronik peredaran serebrum adalah hipertensi arteri, aterosklerosis saluran otak, penyakit jantung disertai dengan kegagalan jantung..
Secara klinikal, gangguan kronik peredaran serebrum ditunjukkan oleh gangguan dalam sfera emosi, ketidakseimbangan, berjalan, gangguan ingatan dan fungsi kognitif lain, gangguan pseudobulbar, gangguan kencing neurogenik, yang menyebabkan berlakunya penyelewengan pesakit dari masa ke masa.
Manifestasi ciri DEP pada imbasan MRI adalah adanya pelbagai fokus gliosis.

Dalam masalah putih frontal kiri dan kedua lobus parietal, terutamanya subkortikal, terdapat beberapa fokus kecil iskemia kronik (kebanyakannya terletak di lembangan arteri serebrum tengah kanan).

Manifestasi iskemia kronik juga merupakan perkembangan perubahan distrofi yang ketara dalam penyetempatan paraventrikular putih - leukoaraiosis.

Perubahan distrofik teruk dalam penyetempatan paraventrikular putih - leukoaraiosis.

Gabungan perubahan fokus multifokus dengan atrofi serebrum kortikal yang meresap.


Artikel Seterusnya
Pemulihan selepas strok di Chelyabinsk