Buku Panduan Perubatan


Artikel berdasarkan nasihat pakar

Buku Panduan Perubatan

Artikel berdasarkan nasihat pakar

Hipoplasia urat jugular dalaman kiri apa itu

Hipoplasia urat jugular dalaman kiri apa itu

Urat simpul dan penyakitnya

Vena jugular tergolong dalam sistem vena cava yang unggul dan bertanggungjawab untuk aliran darah dari kepala dan leher. Nama mereka yang lain adalah jugular. Ini adalah tiga kapal berpasangan: dalaman, luar, depan.

Sedikit anatomi

Isipadu darah utama dikeluarkan dari kepala dan leher melalui jugular terbesar - yang dalaman. Batangnya berdiameter 11-21 mm. Ia bermula di foramen jugular cranial, kemudian mengembang, membentuk sinus sigmoid, dan turun ke tempat di mana klavikula bergabung dengan sternum. Di hujung bawah, sebelum menyambung ke urat subclavian, ia membentuk penebalan lain, di atas, di leher, terdapat injap (satu atau dua).

Vena jugular dalaman mempunyai anak sungai intrakranial dan ekstrakranial. Intracranial - ini adalah sinus dura mater otak dengan urat otak, soket mata, organ pendengaran, dan tulang tengkorak yang mengalir ke dalamnya. Vena ekstranranial adalah saluran muka dan permukaan luar tengkorak, yang mengalir ke jugular dalaman sepanjang perjalanannya. Vena ekstrasranial dan intrakranial saling berkaitan oleh ligamen yang melalui lubang kranial khas.

Vena jugular dalaman adalah lebuh raya utama yang mengeluarkan darah yang tepu dengan karbon dioksida dari kepala. Vena ini, karena lokasinya yang nyaman, digunakan dalam praktik perubatan untuk memasukkan kateter untuk memberi ubat..

Yang kedua paling penting adalah luaran. Ia berjalan di bawah tisu subkutan di bahagian depan leher dan mengumpul darah dari bahagian luar leher dan kepala. Letaknya dekat dengan permukaan dan mudah diraba, terutama terlihat ketika menyanyi, batuk, menjerit.

Yang paling kecil dari urat jugular adalah jugular anterior, yang terbentuk oleh saluran dagu yang dangkal. Ia turun ke leher, bergabung dengan urat luar di bawah otot yang menghubungkan proses mastoid, sternum dan tulang selangka.

Fungsi urat simpul

Kapal-kapal ini melakukan fungsi yang sangat penting dalam tubuh manusia:

    Berikan aliran darah terbalik selepas tepu dengan karbon dioksida, produk metabolik dan toksin dari tisu leher dan kepala. Bertanggungjawab untuk peredaran darah yang normal di kawasan serebrum.

Kateterisasi

Untuk akses vena dalam amalan perubatan, vena jugular dalaman kanan atau urat subclavian kanan biasanya digunakan. Semasa menjalankan prosedur di sebelah kiri, ada risiko kerosakan pada saluran limfa toraks, oleh itu lebih mudah melakukan manipulasi di sebelah kanan. Di samping itu, aliran darah dari bahagian otak yang dominan dilakukan di sepanjang garis jugular kiri..

Menurut doktor, tusukan dan kateterisasi jugular dalaman daripada urat subclavian lebih disukai kerana jumlah komplikasi yang lebih rendah, seperti pendarahan, trombosis, pneumotoraks.

Skema kateterisasi urat jugular

Petunjuk utama prosedur:

    Kemustahilan atau ketidakberkesanan penggunaan ubat ke dalam saluran periferal. Terapi infusi jangka panjang dan intensif yang akan datang. Keperluan untuk kajian diagnostik dan kawalan. Menjalankan detoksifikasi dengan plasmapheresis, hemodialisis, hemoabsorption.

Kateterisasi vena jugular dalaman dikontraindikasikan jika:

    sejarah pembedahan leher; gangguan pembekuan darah; terdapat abses, luka, luka bakar yang dijangkiti.

Terdapat beberapa titik akses ke urat jugular dalaman: pusat, posterior, dan anterior. Yang paling biasa dan senang adalah pusat.

Teknik tusukan urat dengan akses pusat adalah seperti berikut:

Pesakit diletakkan di punggungnya, kepalanya dipusing ke kiri, tangan berada di sepanjang badan, meja dari sisi kepala diturunkan sebanyak 15 °. Tentukan kedudukan arteri karotid kanan. Vena jugular dalaman terletak lebih dekat ke permukaan, selari dengan vena karotid. Tempat tusukan dirawat dengan antiseptik dan dibatasi dengan serbet steril, lidokain (1%) disuntik ke dalam kulit dan tisu subkutan, dan pencarian lokasi vena dimulakan dengan jarum carian intramuskular. Tentukan perjalanan arteri karotid dengan tangan kiri dan masukkan jarum secara lateral ke arteri karotid 1 cm pada sudut 45 °. Maju jarum perlahan sehingga darah muncul. Masukkan tidak lebih dalam dari 3-4 cm. Sekiranya mungkin terdapat urat, lepaskan jarum carian dan masukkan jarum dari set, mengingat jalan, atau masukkan jarum dari set ke arah yang dijumpai oleh jarum carian, kemudian keluarkan yang terakhir.

Penempatan kateter biasanya dilakukan mengikut Seldinger. Teknik pengenalannya adalah seperti berikut:

Anda perlu memastikan bahawa darah mengalir dengan bebas ke dalam jarum suntik, dan melepaskannya, meninggalkan jarum. Kawat panduan dimasukkan ke dalam jarum kira-kira separuh panjangnya dan jarum dikeluarkan. Kulit diukir dengan pisau bedah dan dilator dimasukkan di sepanjang wayar. Dilator diambil dengan tangan lebih dekat ke badan supaya tidak membengkokkan atau mencederakan tisu. Dilator tidak disuntik sepenuhnya, hanya terowong yang dibuat di tisu subkutan tanpa penembusan ke dalam vena. Dilator dikeluarkan, kateter dimasukkan, dan wayar pemandu dikeluarkan. Ujian dibuat untuk reaksi alahan terhadap ubat. Dengan aliran darah bebas, dapat difahami bahawa kateter berada di lumen kapal.

Patologi urat simpul

Penyakit utama urat ini termasuk ciri patologi dari semua kapal besar:

    phlebitis (keradangan); trombosis (pembentukan gumpalan darah di dalam saluran yang menghalang aliran darah; ektasia (pelebaran).

Ia adalah penyakit radang pada dinding vena. Bagi urat jugular, terdapat tiga jenis phlebitis:

    Periphlebitis adalah keradangan tisu tisu subkutan yang mengelilingi kapal. Gejala utama adalah edema di alur jugular tanpa mengganggu peredaran darah. Phlebitis adalah keradangan dinding vena, disertai dengan edema yang padat, sementara kebolehtelapan kapal tetap ada. Thrombophlebitis - keradangan dinding vena dengan pembentukan gumpalan darah di dalam kapal. Ia disertai dengan edema lebat yang menyakitkan, kulit panas di sekelilingnya, peredaran darah terganggu.

Terdapat beberapa sebab untuk phlebitis pada urat jugular:

    luka, lebam dan kecederaan lain; pelanggaran kemandulan semasa meletakkan kateter dan suntikan; kemasukan ubat ke dalam tisu di sekitar kapal (sering berlaku apabila kalsium klorida diberikan sebagai tambahan kepada urat); jangkitan dari tisu tetangga yang terkena mikroorganisma berbahaya.

Untuk phlebitis yang tidak rumit (tanpa suppuration), rawatan tempatan ditetapkan dalam bentuk kompres dan salap (heparin, kapur barus, ichthyol).

Salap Heparin digunakan untuk phlebitis untuk mencegah pembekuan darah

Phlebitis purulen memerlukan pendekatan yang berbeza. Dalam kes ini, berikut ditunjukkan:

    ubat anti-radang (Diclofenac, Ibuprofen); ubat-ubatan yang menguatkan dinding saluran darah (Phlebodia, Detralex); agen anti pembekuan (Curantil, Trental).

Sekiranya kaedah terapeutik tidak berfungsi, kawasan urat yang terkena dipotong secara pembedahan.

Phlebectasia

Jadi dalam perubatan mereka memanggil pengembangan urat jugular. Sebagai peraturan, tidak ada gejala pada permulaan penyakit ini. Penyakit ini boleh berlanjutan selama bertahun-tahun tanpa menampakkan diri. Gambaran klinikal terungkap seperti berikut:

    Manifestasi pertama adalah pembesaran urat di leher yang tidak menyakitkan. Bengkak terbentuk di bahagian bawah, menyerupai gelendong dalam bentuk, di bahagian atas, pembengkakan kebiruan muncul dalam bentuk beg. Pada tahap berikutnya, ada perasaan tekanan ketika menjerit, pergerakan kepala secara tiba-tiba, membongkok. Kemudian ada rasa sakit di leher, pernafasan sukar, dan suaranya menjadi serak..

Ectasia boleh berkembang pada usia berapa pun, dan penyebab utamanya adalah seperti berikut:

    Lebam kepala dan leher, gegar otak, kecederaan otak traumatik. Kerja tidak aktif tanpa gangguan untuk masa yang lama. Patah tulang rusuk, kecederaan tulang belakang dan belakang. Gangguan alat injap, yang tidak dapat mengatur pergerakan dan darah, akibatnya ia terkumpul dan meregangkan dinding vaskular. Hipertensi, penyakit arteri koronari, penyakit miokard, kecacatan jantung, kegagalan jantung. Tidak bergerak lama kerana patologi tisu tulang belakang atau otot. Leukemia. Tumor (jinak atau ganas) organ dalaman. Gangguan Endokrin.

Selalunya, urat jugular melebar kerana beberapa sebab..

Rawatan ektasia bergantung pada keadaan umum pesakit, keparahan penyakit dan seberapa banyak kapal dilatasi dan bagaimana ia mempengaruhi tisu di sekitarnya. Sekiranya tidak ada yang mengancam fungsi normal badan, pesakit akan dipantau dan tidak memerlukan rawatan khas.

Mengenai komplikasi, ada kemungkinan pecahnya kapal dan pendarahan, yang paling sering berakhir dengan kematian. Walaupun pecah ektasia jarang berlaku, jangan biarkan penyakit ini berulang. Penting untuk selalu diawasi oleh dokter sehingga jika terjadi penyakit, dia dapat segera menetapkan operasi pembedahan..

Trombosis urat Jugular

Dengan trombosis, gumpalan darah terbentuk di dalam kapal, yang menghalang aliran darah. Trombosis urat jugular adalah kongenital, diperoleh dan dicampur.

Faktor risiko keturunan merangkumi:

    struktur khas urat; kekurangan antithrombin-3; gangguan pembekuan darah; kekurangan protein C, S.
    campur tangan pembedahan dan keadaan selepas pembedahan; ketumbuhan; usia tua; tempoh selepas bersalin; imobilisasi berpanjangan semasa perjalanan jauh, penerbangan; kemoterapi; sindrom antiphospholipid; trauma mengakibatkan mampatan urat; pentadbiran ubat intravena; pembalut gipsum; kateterisasi urat; serangan jantung akut, strok; menopaus; lupus erythematosus; merokok; ulser perut, sepsis; terapi hormon; trombositosis; kekeringan teruk; penyakit endokrin; mengambil kontraseptif hormon.

Antara campuran boleh disebut peningkatan darah beberapa faktor pembekuan, fibrinogen dan homosistein.

    sakit teruk di leher dan tulang selangka semasa putaran kepala, yang boleh memancar ke lengan; bengkak, kemerahan, atau perubahan warna biru di kawasan pembekuan darah; keterukan corak vena; pembengkakan saraf optik dan penglihatan kabur; sepsis; kelemahan di lengan dan kaki; gangren anggota badan; embolisme pulmonari.

Dengan trombosis urat jugular, ubat-ubatan dan rawatan antikoagulan diresepkan, dalam kes yang jarang berlaku, pembedahan dilakukan.

Ia kelihatan seperti pembengkakan urat jugular pada pesakit

Persediaan yang ditunjukkan:

    anti-radang; penghilang rasa sakit; phlebotonics; antikoagulan (Cardiomagnet, Thrombo ACC, Warfarin, suntikan heparin di bawah kulit dalam bentuk akut).

Di samping itu, diet rendah kolesterol ditetapkan..

Dalam beberapa kes, trombektomi (penyingkiran gumpalan darah dengan pemotongan tisu) dan trombolisis mungkin diperlukan, di mana bekuan larut.

Kecacatan kongenital pada urat jugular

Penyakit kongenital termasuk hipoplasia (kurang berkembang) dan aneurisma vena jugularis.

Gejala hipoplasia bergantung kepada keparahan penyakit. Sekiranya penyimpangan dari norma tidak signifikan, ia dikompensasi kerana fakta bahawa urat kedua dari pasangan mengambil alih fungsi jalan raya yang cacat, maka perkembangan anak dan kehidupannya yang lebih lanjut berjalan normal. Dengan penyimpangan yang ketara dalam perkembangan urat jugular, anak mungkin mengalami sakit kepala yang teruk, dia sering muntah, dia ketinggalan dalam perkembangannya kerana aliran keluar darah dari kepala yang buruk. Dalam kes ini, campur tangan pembedahan diperlukan..

Kesimpulannya

Dalam keadaan moden, patologi urat jugular mudah didiagnosis menggunakan kaedah moden, seperti ultrasound vaskular, CT, MRI, tromboelastografi, ujian makmal masa prothrombin. Perkara utama adalah memperhatikan sebarang perubahan dalam badan dan berjumpa doktor pada waktunya.

Ciri-ciri urat jugular: norma dan patologi

Aliran darah yang berkualiti tinggi dari otak berfungsi sebagai asas bagi kewujudan tubuh manusia. Walaupun terdapat rangkaian pengembangan semua saluran tubuh manusia, hanya urat jugular yang memainkan peranan utama dalam memastikan metabolisme otak normal..

Ciri-ciri anatomi dan anomali struktur

Vena jugular atau jugular adalah tiga saluran besar vena cava unggul yang mengangkut darah dari kepala ke leher. Ini termasuk urat jugular dalaman, urat jugular luaran, dan vena jugular anterior..

Kapal terbesar yang mendorong pembebasan darah dari sinus kranial adalah urat jugular dalaman. Vena jugular dalaman berasal dari bukaan tengkorak jugularis, terus ke sinus sigmoid di dura mater, dari mana ia turun melalui arteri karotid hingga ke persimpangan klavikula dan sternum.

Selanjutnya, ia bersambung dengan subclavian dan merupakan asas garis vena brachiocephalic. Vena jugular dalaman adalah saluran utama yang mengeluarkan aliran darah dari kepala.

Yang kedua dari segi ukuran dan kepentingannya adalah urat jugular luaran, yang berdiameter lebih kecil, terletak di bawah tisu kulit dan merupakan tempat pertemuan telinga posterior, saluran vena okiput dan kawasan suprascapular. Fungsi urat jugular luaran merangkumi pengumpulan darah dari bahagian luar kepala dan leher. Garis vena ini berjalan di bahagian depan leher di mana ia bersambung ke garis vena subclavian..

Kerana duduk di bawah kulit, ia dapat dengan mudah dikesan oleh palpasi ketika batuk, menjerit atau bernyanyi..

Dalam latihan rawatan intensif, kapal ini digunakan untuk memasukkan kateter periferal untuk memudahkan pemberian ubat..

Vena jugular anterior adalah salah satu saluran terkecil dalam kumpulan ini. Ia terbentuk dari dangkal dangkal dangkal, turun ke leher, di mana di bawah otot yang menghubungkan proses sternum, klavikula dan mastoid, ia bergabung dengan urat jugular luaran dan membentuk saluran vena median leher.

Kecacatan perkembangan

Penyakit kongenital yang, walaupun jarang terjadi, tetapi terjadi, adalah ectasia atau aneurisma urat jugular. Patologi ini didiagnosis pada usia dua tahun dan memerlukan campur tangan pembedahan. Tanda-tandanya adalah penonjolan sfera di dinding kapal dengan kekejangan otot..

Penyimpangan ini dapat dikesan secara visual ketika anak sedang tegang, menjerit - penonjolan dalam bentuk tumor terbentuk di bahagian depan lehernya. Ia lembut apabila disentuh dan tidak menimbulkan rasa sakit.

Kanak-kanak itu mengadu sakit tekak ketika menelan, rasa memerah dan sakit kepala. Terdapat suara serak dan pertumbuhan anak yang perlahan. Walau bagaimanapun, ektasia saluran vena jugular berbahaya dengan komplikasi. Kerana pemusnahan integriti dinding vena, pelanggaran bekalan darah berlaku, yang penuh dengan perkembangan trombophlebitis dan pecahnya saluran jugular kerana pengembangannya.

Baru-baru ini saya membaca sebuah artikel yang menceritakan tentang krim semula jadi "Bee Spas Kashtan" untuk rawatan urat varikos dan membersihkan saluran darah dari pembekuan darah. Dengan bantuan krim ini, anda dapat SELAMANYA menyembuhkan urat varikos, menghilangkan rasa sakit, memperbaiki peredaran darah, meningkatkan nada vena, cepat memulihkan dinding saluran darah, membersihkan dan memulihkan urat varikos di rumah.

Saya tidak biasa mempercayai sebarang maklumat, tetapi saya memutuskan untuk memeriksa dan memesan satu bungkusan. Saya perhatikan perubahan dalam seminggu: rasa sakit hilang, kaki saya berhenti "berdengung" dan bengkak, dan setelah 2 minggu kerucut vena mula berkurang. Cuba dan anda, dan jika ada yang berminat, di bawah ini adalah pautan ke artikel tersebut.

Pecahnya urat jugular hampir selalu membawa maut kerana kehilangan darah yang banyak, terutamanya jika pecahnya berlaku di luar dinding institusi perubatan.

Ectasia bukan sahaja boleh menjadi anomali kongenital. Kecacatan kongenital juga hipoplasia vena jugularis. Gambaran klinikal dalam patologi ini bergantung pada tahap hipoplasia. Dengan penyimpangan kecil, perkembangan anak dan kehidupan lebih jauh tidak berubah sama sekali, kerana jalan raya jugular kedua melakukan fungsi kompensasi.

Dengan tahap hipoplasia yang besar, terutamanya pembedahan, pembetulan kecacatan pembedahan mungkin diperlukan, jika tidak, aliran keluar darah dari otak sangat sukar. Kesukaran aliran darah akan menyebabkan sakit kepala yang tidak tertahankan, muntah, sementara anak-anak masih jauh dalam perkembangan.

Perubahan struktur dalam patologi

Salah satu proses patologi yang berlaku secara langsung di urat jugular adalah trombosis. Trombosis urat Jugular adalah penyakit akut yang dicirikan oleh pembentukan trombus di lumen saluran jugular. Penyebab penyakit ini dikaitkan dengan gangguan pada sistem pembekuan darah manusia. Pembekuan darah yang dihasilkan adalah ancaman bagi kehidupan manusia.

Manifestasi utama penyakit ini adalah sakit di leher di bahagian yang terkena, kesukaran akibat sindrom kesakitan ketika memusingkan kepala. Asimetri leher jelas kelihatan disebabkan oleh edema pada kawasan yang terjejas.

Elena Malysheva mengesyorkan kaedah baru berdasarkan Cream of Varicose Veins untuk rawatan urat varikos dan membersihkan saluran darah dari trombus. Ia mengandungi 8 tumbuhan perubatan berguna yang sangat berkesan dalam rawatan VARICOSIS. Dalam kes ini, hanya bahan semula jadi yang digunakan, tanpa kimia dan hormon!

Penyakit ini didiagnosis menggunakan imbasan dupleks ultrasound pada saluran leher. Patologi ini memerlukan rawatan segera dengan menggunakan rejimen terapi trombotik standard..

Oleh kerana semua kapal dangkal, mereka berisiko cedera. Ini boleh berlaku sekiranya leher cedera. Vena jugularis adalah kapal besar, yang cedera disertai dengan pendarahan, termasuk, mungkin, membawa maut.

Untuk rawatan varikos, banyak pembaca kami secara aktif menggunakan kaedah terkenal berdasarkan bahan semula jadi, yang ditemui oleh Elena Malysheva. Pastikan anda membaca.

Selalunya, perubahan luaran pada saluran vena jugular tidak berkaitan dengan patologi secara langsung di dalamnya, tetapi merupakan gejala gangguan teruk yang lain. Gejala ini adalah dinding vena jugular yang tegang dan bengkak. Ini berlaku dalam sindrom pemampatan organ mediastinal oleh pembentukan patologi, misalnya, tumor.

Aliran darah dari jalan raya jugular terganggu, dan leher meningkat dengan ketara kerana dinding vaskular bengkak. Pada masa yang sama, kulit di leher memperoleh warna kebiruan. Selain sindrom mediastinal, pembengkakan vaskular dapat menyebabkan kegagalan jantung kanan.

Perubahan pada kawasan leher sangat ketara apabila tekanan pada bahagian hati. Adalah mungkin untuk membantu pesakit yang mengalami masalah pembengkakan saluran leher dengan menyembuhkan penyakit yang mendasari yang menyebabkan gejala.

Oleh itu, urat jugular melakukan fungsi yang tidak dapat diganti dalam kehidupan tubuh manusia. Gangguan dalam kerja saluran jugular boleh dikaitkan dengan patologi diri mereka sendiri dan organ dan sistem lain. Sekiranya terdapat gangguan dalam fungsi kapal ini untuk mencegah komplikasi yang membawa maut, perlu berjumpa dengan pakar yang merawat..

Adakah anda pernah mencuba menghilangkan VARICOSIS? Berdasarkan fakta bahawa anda membaca artikel ini, kemenangan itu bukan di pihak anda. Dan tentu saja anda tidak tahu dengan mendengar apa itu:

    rasa berat di kaki, kesemutan. bengkak kaki, lebih teruk pada waktu petang, urat bengkak. lebam pada urat lengan dan kaki.

Sekarang jawab soalan: adakah ini sesuai dengan anda? Adakah SEMUA GEJALA INI boleh diterima? Dan berapa banyak usaha, wang dan masa yang telah anda "sia-siakan" dengan rawatan yang tidak berkesan? Bagaimanapun, cepat atau lambat, SITUASI AKAN DITURUNKAN dan satu-satunya jalan keluar adalah campur tangan pembedahan sahaja!

Betul - sudah tiba masanya untuk mula mengakhiri masalah ini! Adakah anda bersetuju? Itulah sebabnya kami memutuskan untuk menerbitkan wawancara eksklusif dengan ketua Institut Flebologi Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia - V.M.Semenov, di mana dia mendedahkan rahsia kaedah sen untuk merawat urat varikos dan pemulihan lengkap saluran darah. Baca temu ramah. Baca lebih lanjut >>>

Penggunaan MRI dalam kajian urat serebrum

Angiografi MR (pemeriksaan urat otak)

Peranan gangguan peredaran vena dalam asal dan perjalanan penyakit vaskular otak telah dipandang rendah untuk jangka masa yang panjang. Ini dijelaskan oleh kesukaran yang ada sebelumnya dalam penilaian intravital hemodinamik vena serebral ketika menggunakan kaedah tradisional untuk merekam aliran darah vena di saluran cerebral, serta perhatian yang tidak mencukupi dari para penyelidik terhadap bahagian angiologi ini..

Kemunculan kaedah moden neuroimaging, khususnya diagnostik MRI, sangat memudahkan pengenalan penyakit tersebut..

Mari kita pertimbangkan beberapa contoh proses patologi yang dikesan oleh diagnostik MRI menggunakan venografi MR..

Trombosis urat dan sinus otak

Penyebab perkembangan trombosis vena dan sinus dura mater boleh menjadi lesi septik, trauma, pemampatan sinus oleh tumor, lesi sistemik tisu penghubung.

Selain itu, trombosis sinus boleh berkembang disebabkan oleh trombophlebitis pada bahagian ekstremitas atau fokus keradangan di dalam badan (dalam tempoh selepas bersalin, selepas pengguguran, dengan penyakit berjangkit, serta penyakit telinga dan sinus paranasal).

Dengan mengambil kira usia pesakit, tahap perkembangan peredaran cagaran, serta penyetempatan proses patologi, manifestasi klinikal trombosis vena agak berubah-ubah dan tidak spesifik..

Sangat sukar untuk mengasingkan manifestasi klinikal trombosis sinus, tetapi gejala awal yang paling biasa adalah berikut:
1. sakit kepala
2. edema cakera optik (tanda hipertensi intrakranial)
3. defisit neurologi fokus
4. gangguan kesadaran (muncul jika terjadi kerosakan pada bahan otak dalam bentuk edema progresif, serangan jantung atau pendarahan).

Sekiranya berlaku kerosakan pada sinus, gejala serebrum bergantung pada besarnya dan kadar peningkatan trombosis.

Gejala fokus berkembang apabila bahan otak terlibat dalam proses, iaitu dengan perkembangan infark vena kortikal. Kekurangan motor kortikal, gejala kortikal dan kejang muncul, sesuai dengan penyetempatan sinus yang terkena.

Apabila gambaran klinikal trombosis vena dan sinus otak muncul pada MRI, dalam kebanyakan kes, terdapat tanda-tanda kawasan iskemia dan pendarahan yang luas. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, kaedah neuroimaging standard gagal mengesan perubahan pada parenkim otak..

Kaedah pilihan dalam kes seperti itu adalah pengimejan resonans magnetik (MRI) otak menggunakan venografi MR..

Trombosis sinus melintang kanan - kawasan hypointense T2 (deoxyhemoglobin intraselular).

Venografi MR diperlukan untuk mengesahkan trombosis sinus vena dan menentukan lokasi dan tahap trombus yang tepat.

Venografi MR - tiada visualisasi aliran darah di sinus melintang kanan dan urat jugular.

MRI otak: di sebelah kanan (anak panah hijau) pada gambar berwajaran T2, terdapat fenomena normal "flow void" dari sinus sigmoid kanan dan urat jugular. Di sebelah kiri (anak panah oren), isyarat tinggi yang luar biasa diperhatikan, kemungkinan besar disebabkan oleh trombosis. Untuk mengesahkan trombosis sinus dan akhirnya menentukan lokasi dan tahap trombosis, diperlukan MR venografi.

Venografi MR: trombosis sinus melintang kiri. Kehilangan isyarat MR dari sinus melintang kiri diperhatikan.
Kehadiran visualisasi sinus pada data "mentah" atau MRI otak mengesahkan trombosis sinus dan tidak termasuk hipoplasia.

Venografi MR: trombosis sinus melintang kanan. Kehilangan isyarat MR dari sinus melintang kanan diperhatikan.
Kehadiran visualisasi sinus pada data "mentah" atau MRI otak mengesahkan trombosis sinus dan tidak termasuk hipo- dan aplasia.

Trombosis sinus melintang kanan. Ketiadaan fenomena "aliran void" dari sinus melintang kanan pada MRI otak. Kurangnya visualisasi sinus melintang kanan pada MR-venografi.

Seperti disebutkan di atas, dalam kes gambaran klinikal trombosis vena serebral di sepanjang vena dan sinus, MRI otak dalam beberapa kes menunjukkan zon iskemia dan pendarahan.

MRI otak: terdapat gabungan vasogenik (anak panah oren), edema sitotoksik, dan pendarahan (panah hijau). Gambar MRI ini, serta lokasi zon patologi dalam unjuran lobus temporal, membuat seseorang berfikir tentang CMC vena hemoragik akibat trombosis vena Labbe. Pengesahan memerlukan MRI venografi atau MRI yang ditingkatkan kontras.

STENOSES, KAWASAN PENGEMBANGAN PATOLOGI DAN HIPOPLASIA STRUKTUR VENOUS OTAK

MRA-gambar asimetri yang jelas dari rangkaian vena dengan dominasi dan pelebaran yang tidak jelas pada urat hemisfera kanan (melintang, sinus sigmoid dan urat jugular di sebelah kanan); hipoplasia sinus melintang kiri dan sigmoid. Kawasan tunggal (2) pengembangan urat tempatan di bahagian parasagital hemisfera kiri, urat otak yang hebat. Struktur vena berbelit yang tidak simetri, dilatasi dan diucapkan pada bahagian ekstrakranial di sebelah kanan.

Tanda-tanda MRA sedikit pelebaran sinus sagital unggul, penurunan aliran darah setempat dan penyempitan lumen sinus rektum distal; asimetri lumen sinus sigmoid melintang dan urat jugular dalaman.

PELAKSANAAN VASKULAR

1. Malformasi vena (angioma vena).

Ia berlaku agak kerap dan bukan merupakan malformasi yang sebenarnya, pada tahap yang lebih besar ia adalah varian struktur aliran keluar vena.

Kursus biasanya tidak simptomatik. Jarang mengalami sawan.

Kecacatan vena. Skim. Venaula kecil yang melebar dalam bentuk "payung", "kepala ubur-ubur" dikenal pasti, mengalir ke urat transkortikal besar, yang seterusnya mengalir ke sinus sagital unggul.

a) T1 dengan kontras intravena. Anak panah menunjukkan urat materi putih dalam yang melebar mengalir ke urat transkortikal yang melebar;
b) Venaografi MR yang dipertingkatkan kontras menunjukkan displasia vena mengalir ke urat serebrum dalaman yang membesar. Kecacatan vena.

2. Kerosakan urat otak yang besar (urat Galen).

AVM yang terletak di pusat yang mengalir ke urat Galen, dengan pembentukan vena varikosnya. Pada bayi baru lahir, gejala kegagalan jantung mungkin berlaku kerana jumlah aliran darah shunt yang besar.

a) Malformasi (dilatasi varikos) urat Galen, skema.
b) T1-sag ditentukan oleh urat Galen yang melebar (panah terbuka), mengalirkan (anak panah) ke dalam sinus sagital;
c) Pembinaan semula isipadu MR.

Hipoplasia serebrovaskular

Hipoplasia serebrovaskular adalah penyakit vaskular yang dicirikan oleh perkembangan struktur sistem peredaran darah GM yang tidak mencukupi. Dengan itu, struktur yang memberi makan organ mempunyai bentuk yang tidak teratur, berpusing secara tidak normal, cacat dan tidak dapat berfungsi dengan baik. Patologi ini membawa kepada bekalan darah ke otak yang tidak mencukupi dan akibat yang sesuai..

Jenis hipoplasia

Dalam pengertian yang luas, hipoplasia adalah kelainan dalam pembentukan organ mana pun, di mana ia sepenuhnya atau sebahagiannya dikurangkan. Salah satu bentuk anomali yang paling teruk ini dianggap sebagai hipoplasia corpus callosum otak pada seorang kanak-kanak. Ia tidak mempunyai corpus callosum - struktur sistem saraf pusat yang menghubungkan hemisfera. Dalam 70-75% kes klinikal, anak menjadi kurang upaya.

Otak paling kerap terkena penyakit vaskular satu darjah atau yang lain. Pada masa yang sama, sebarang patologi langsung mempengaruhi keadaan seseorang, kerana organ ini sensitif terhadap kekurangan unsur surih.

Hipoplasia arteri otak boleh diperoleh atau kongenital. Yang pertama berkembang dengan latar belakang pengaruh faktor-faktor yang tidak menguntungkan, dan jenis patologi kedua adalah akibat dari perkembangan abnormal tisu-tisu arteri dan urat semasa tempoh perkembangan intrauterin anak. Dalam amalan perubatan, hipoplasia kongenital paling kerap didiagnosis..

Bekalan darah ke bahagian kepala sistem saraf pusat berlaku melalui dua arteri karotid dalaman dan dua arteri vertebra - kiri dan kanan. Pada orang yang sihat, mereka berkembang sama rata. Sekiranya kerosakan berlaku semasa pembentukan sistem peredaran darah otak janin, maka ini menyebabkan kekurangan beberapa saluran darah. Pakar membezakan hipoplasia sisi kanan, sisi kiri dan dua hala.

Apabila saluran utama tersumbat, bekalan darah ke otak dilakukan melalui struktur bulatan Willis, yang terbentuk oleh arteri utama berhampiran pangkal tengkorak..

Lingkaran Willis yang biasanya dikembangkan hanya terdapat di 25-40% populasi, dalam kes lain komponennya mempunyai struktur yang tidak normal. Selalunya ini adalah hipoplasia arteri komunikasi anterior atau posterior, ketiadaan dan ubah bentuk segmen pertama arteri serebrum anterior dan posterior.

Patologi juga boleh mempengaruhi sinus vena - pengumpul di mana sisa darah terkumpul dari permukaan otak. Dari mereka, ia memasuki dua urat jugular - saluran darah berpasangan yang terletak di leher. Dengan hipoplasia sinus vena, terdapat penurunan aliran keluar vena.

Lesi arteri kanan

Saluran darah vertebra pertama kali bergabung menjadi satu arteri basilar, yang kemudiannya terbelah menjadi arteri serebrum posterior kanan dan kiri. Arteri penyambung posterior kanan dan kiri masing-masing berlepas dari mereka. Melalui saluran darah ini, darah mengalir ke otak posterior, cerebellum dan kawasan thalamic..

Oleh itu, dengan hipoplasia arteri vertebra kanan, aktiviti motorik manusia, penglihatan dan keadaan psikoemosi seseorang menderita terlebih dahulu. Beberapa tanda patologi boleh dikelirukan dengan manifestasi kemurungan: penurunan harga diri, perasaan bersalah, pesimisme, gangguan tidur, ketergantungan cuaca, apatis dan kelesuan.

Kadang-kadang gejala hipoplasia serupa dengan manifestasi perkembangan tumor:

  • Pening yang kerap;
  • Gangguan koordinasi pergerakan;
  • Sakit kepala.

Bahaya utama patologi adalah bahawa hipoplasia menyebabkan peredaran darah yang tidak mencukupi di lembangan vertebro-basilar dan kemunculan gumpalan darah di dalamnya - trombi. Perubahan degeneratif pada zat otak juga dapat muncul dan penyakit latar belakang dapat berkembang, misalnya aterosklerosis, di mana plak kolesterol yang menempel pada dinding akan mengurangkan lumen kapal dan mengganggu peredaran darah yang normal..

Lesi arteri kiri

Hipoplasia boleh menjadi arteri vertebra kanan atau kiri. Pada masa yang sama, patologi sebelah kiri tidak segera dinyatakan, kerana saluran darah ini secara fisiologis lebih lebar daripada yang betul dan disfungsinya dapat dikompensasi oleh tubuh untuk waktu yang lama. Selalunya, gejala muncul hanya dengan peningkatan penyakit kronik, misalnya, dengan aterosklerosis, hipertensi, dll..

Lama kelamaan, gejala akan meningkat seiring dengan perubahan berkaitan dengan usia pada tisu dan organ tubuh manusia. Gejala utama hipoplasia kapal ini adalah cephalalgia, meluas ke tulang belakang serviks..

Oleh kerana arteri vertebra sempit di dalam badan, anastomosis pampasan terbentuk - anastomosis vaskular. Selanjutnya, darah mengalir secara bulat, melewati bahagian hipoplastik sistem peredaran darah..

Gambaran klinikal hipoplasia sinus melintang kiri ditentukan oleh tahap keterbelakangan arteri vertebra kiri. Bentuk patologi ringan praktikal tidak muncul, sementara dengan tahap perubahan yang teruk, anomali dapat dilihat pada gambar MRI. Kehadirannya juga ditunjukkan oleh sakit kepala pada waktu malam, mual, muntah..

Hipoplasia sinus otak yang teruk boleh menyebabkan trombosis, edema saraf optik dan kehilangan medan visual.

Sebab dan akibat utama patologi

Hipoplasia struktur sistem peredaran darah otak biasanya merupakan patologi kongenital, permulaannya biasanya berlaku pada tahun-tahun pertama kehidupan anak. Dalam kes ini, faktor yang memprovokasi penyakit ini adalah keracunan dengan bahan berbahaya semasa kehamilan..

Ini boleh menyebabkan:

  • Merokok;
  • Minum minuman beralkohol;
  • Keracunan badan dengan produk buangan patogen (rubella, selesema);
  • Pengambilan ubat yang tidak terkawal, mabuk dengan mereka.

Pembentukan arteri vertebra yang tidak normal boleh menjadi akibat tekanan dan kemurungan wanita hamil.

Hipoplasia otak yang ringan mungkin tidak menampakkan diri untuk jangka masa yang lama, namun, semasa pemburukan penyakit kronik sistem kardiovaskular, ia akan merumitkan keadaan dengan serius.

Pemerolehan patologi paling kerap muncul kerana kerosakan mekanikal pada struktur sistem peredaran darah yang sesuai atau mencubitnya di antara cakera vertebra. Perubahan sedemikian berlaku kerana pelanggaran integriti vertebra serviks atau pemakaian pendakap serviks yang lama.

Bentuk hipoplasia vaskular yang teruk selalu dikaitkan dengan akibat yang serius. Ini termasuk:

  1. Risiko terkena aneurisma dan, akibat pecahnya, strok;
  2. Ketidakstabilan tekanan darah, hipertensi;
  3. Kemerosotan kesejahteraan umum, keletihan cepat, mengantuk;
  4. Pening, pingsan, muntah teruk.

Kurangnya pembuluh darah serebrum pada janin penuh dengan akibat yang serius, sehingga perkembangan kecacatan pada struktur sistem saraf pusat. Selepas itu, mereka boleh menyebabkan disfungsi corpus callosum, keterbelakangan cerebellar, dll..

Gejala hipoplasia

Kerana perubahan hipoplastik pada saluran otak, jumlah darah yang melaluinya berkurang. Ini menyebabkan kekurangan nutrien dan oksigen yang diperlukan untuk fungsi normal sistem saraf pusat, seperti yang ditunjukkan oleh gejala berikut:

  1. Keletihan kronik;
  2. Sakit kepala, pening;
  3. Perubahan tekanan darah.

Patologi mempengaruhi keadaan psikoemosi pesakit: dia mungkin mengalami kerengsaan, terdapat penurunan kemampuan mental, ingatan menderita, tumpuan perhatian terganggu.

Manifestasi tempatan hipoplasia arteri serebrum bergantung pada tahap patologi dan jumlah gangguan yang disebabkan oleh peredaran darah yang tidak mencukupi.

Hipoplasia arteri penyambung posterior menyebabkan disfungsi bahagian organ organ belakang. Ini menampakkan diri dalam mual, muntah, pening. Selalunya, dengan keadaan ini, gangguan deria berkembang: mati rasa anggota badan, kesemutan di dalamnya, rasa panas, dll. Di bahagian sistem visual, diplopia diperhatikan.

Oleh kerana arteri komunikasi posterior, bersama dengan cabang saluran darah vertebra lain, membentuk lingkaran Vallisian, kegagalan mereka menyebabkan disfungsinya. Pada orang yang sihat, gejala patologi secara praktikal tidak mempengaruhi kesejahteraan, namun, semasa pemeriksaan, para pakar masih melihat sedikit asimetri bekalan darah.

Hipoplasia bahagian sistem peredaran otak ini boleh mengakibatkan akibat negatif, kerana ia melakukan fungsi "pelampung hidup" apabila bekalan darah melalui arteri utama terputus.

Hipoplasia dua sisi lembangan arteri vertebral (vertebral) membawa kepada ketidakcukupan vertebral-basilar. Patologi ini membawa kepada peredaran darah yang tidak mencukupi di beberapa bahagian otak sekaligus: bahagian oksipital, otak kecil dan batang badan..

Selepas itu, pesakit mengalami kerosakan iskemik pada tisu sistem saraf pusat dengan gangguan fungsi fungsi struktur yang sesuai..

Kurangnya perkembangan salah satu arteri vertebra juga mempengaruhi kesejahteraan pesakit. Sebagai contoh, dengan patologi saluran darah kiri yang teruk, perkara berikut diperhatikan:

  • Sakit berdenyut yang teruk di bahagian belakang kepala;
  • Pening yang kerap, pingsan;
  • Hipertensi;
  • Perasaan sesak pada oksiput;
  • Penyelarasan pergerakan terjejas;
  • Mengantuk;
  • Gangguan sensitif.

Dari masa ke masa, orang yang sakit mungkin mengalami halusinasi pendengaran dan visual, kerengsaan, dan ketidakstabilan mood muncul. Terdapat pelanggaran serius terhadap peraturan "tidur-terjaga".

Bagaimana diagnosis dibuat

Kaedah optimum untuk mengesan hipoplasia sistem vaskular otak dianggap sebagai angiografi klasik dan variasinya, misalnya, pemeriksaan selektif. Dengan bantuannya, para pakar menilai fungsi semua arteri dan urat kepala, panjangnya, dan mengenal pasti kehadiran laluan aliran darah tambahan.

Walaupun terdapat kelebihan, kaedah penyelidikan ini mempunyai beberapa kontraindikasi:

  • Alergi terhadap yodium (adalah komponen agen kontras);
  • Penyakit kronik: kegagalan buah pinggang, kegagalan jantung, kegagalan paru-paru, onkopatologi;
  • Proses keradangan di dalam badan;
  • Thrombophlebitis;
  • Sakit mental;
  • Kehamilan.

Dengan patologi seperti hipoplasia arteri vertebra kanan atau kiri otak, pakar boleh menetapkan ultrasound Doppler (USG). Kaedah penyelidikan non-invasif ini memungkinkan dalam waktu sesingkat mungkin untuk mendapatkan maklumat mengenai ketebalan dinding kapal yang terjejas, sifat dan fasa aliran darah di dalamnya, simetri struktur berpasangan, halaju aliran darah dan indeks resistif..

Kaedah rawatan

Taktik terapi untuk orang sakit ditentukan berdasarkan ciri-ciri patologi dan tahap pengaruhnya terhadap bekalan darah ke otak. Ini boleh menjadi rawatan atau pembedahan yang konservatif..

Sebagai tambahan untuk hipoplasia vaskular, pakar mengesyorkan menggabungkan rawatan utama dengan kaedah alternatif. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan sendiri berbahaya, kerana ubat-ubatan mungkin tidak sesuai dengan tanaman ubat.

Rawatan ubat

Rawatan konservatif terdiri dari pengambilan ubat-ubatan, yang tindakannya bertujuan untuk meningkatkan parameter darah dan metabolisme tisu. Dalam beberapa kes, agen hormon boleh digunakan.

Penting untuk diingat bahawa walaupun semua cadangan pakar dipatuhi, masalahnya tidak akan hilang, tetapi akan melindungi otak daripada penyakit yang lebih serius.

Campur tangan operasi

Dalam keadaan akut, apabila aliran darah tidak dapat dipulihkan dengan ubat-ubatan, pesakit diberi campur tangan pembedahan.

Biasanya ini adalah operasi yang menggunakan teknik endovaskular: dilator khas dimasukkan ke dalam kapal yang terkena melalui endoskopi, yang kemudian akan menahan dindingnya dan mencegah kekejangan mereka.

Ubat-ubatan rakyat

Sekiranya berlaku hipoplasia, penggunaan ubat tradisional tidak terhad, namun perlu diingat bahawa bantuan tersebut tidak boleh menjadi rawatan utama, tetapi hanya melengkapkannya.

Penerimaan ubat-ubatan rakyat mesti diselaraskan dengan doktor yang merawat.

Produk yang mempunyai kesan positif terhadap komposisi darah yang berkualiti:

  • Zaitun, minyak biji rami;
  • Sayang;
  • Jus lemon;
  • Kentang;
  • Biji Dill;
  • Bawang putih;
  • Merebus Melissa.

Kaedah terapi yang tidak konvensional untuk hipoplasia sistem vaskular otak juga merangkumi akupunktur, urutan dan senaman gimnastik..

Patologi vaskular kongenital - phlebectasia urat jugular: gejala, pilihan rawatan

Hipoplasia kapal di otak adalah keterbelakangan unsur-unsur sistem peredaran darah. Hipoplasia arteri di otak adalah anomali dalam perkembangan unsur aliran darah, yang menyebabkan lesi iskemia pada proses medulla, atropik dan merosakkan. Perubahan ini sering menjadi penyebab strok..

Ciri-ciri phlebectasia urat jugular

Ini adalah anomali perkembangan kongenital yang berkembang pada kira-kira 1 dari 10,000 kanak-kanak. Ia mula menampakkan diri pada usia 2 - 5 tahun. Semasa meneran, batuk, menangis, kelihatan menonjol di lehernya. Ia disebabkan oleh pengumpulan darah dan peregangan dinding vena jugularis yang lemah. Pelemahan ini dikaitkan dengan perkembangan urat yang terganggu pada masa embrio..


1- dalaman; 2- urat jugular luaran; 3- arteri karotid biasa

Bezakan antara patologi urat jugular dalaman dan luaran (jugular). Dalaman - kapal lebar yang mengumpulkan darah dari bahagian dalaman tengkorak. Bahagian luarnya lebih nipis, pembuluh vena dari permukaan luar kepala mengalir ke dalamnya. Terdapat juga urat anterior, yang merupakan pengumpul darah vena dari leher dan kawasan sublingual. Semua kapal ini berpasangan, ia mengalir ke urat subclavian.

Semua urat dilengkapi dengan injap maju yang menghalang darah mengalir ke arah yang bertentangan. Ini mungkin berlaku apabila tekanan di rongga dada meningkat, ketika darah vena biasanya mengalir kembali ke kepala dalam jumlah kecil. Semasa kanak-kanak menangis atau menangis, urat leher atau saluran di permukaan kepalanya boleh membengkak. Ia berlaku secara simetrik.

Dengan kelemahan kongenital salah satu injap, darah mengalir ke urat yang terkena secara lebih intensif, dan kemudian, dengan ketegangan, jelas bahawa kenaikannya jauh lebih besar di satu sisi. Gejala ini adalah gejala utama phlebectasia..

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai trombosis subclavian. Dari situ anda akan belajar mengenai penyebab perkembangan trombosis subklavia, gejala masalah pada arteri dalam bentuk penyumbatan vena akut, serta kaedah diagnosis dan rawatan. Dan di sini lebih banyak mengenai trombophlebitis pada urat muka dan leher.

Video berguna

Tonton video mengenai lokasi urat jugular dalaman, luaran dan anterior:

Pembengkakan atau aneurisma arteri karotid boleh menjadi keadaan kongenital. Ia juga boleh kiri dan kanan, dalaman dan luaran, sakular atau fusiform. Gejala muncul bukan hanya dalam bentuk benjolan, tetapi juga pelanggaran kesejahteraan. Rawatan - pembedahan sahaja.

Oleh kerana sejumlah penyakit, walaupun disebabkan oleh rongga, trombosis subclavian dapat berkembang. Sebab-sebab kemunculannya di arteri, urat sangat pelbagai. Gejala berwarna biru di muka, sakit. Bentuk akut memerlukan rawatan segera.

Hasil proses keradangan-purulen boleh menjadi trombophlebitis pada urat muka dan leher. Penyakit yang tidak menyenangkan yang memerlukan lawatan wajib ke doktor. Walau bagaimanapun, trombophlebitis urat muka dapat dicegah.

Trombosis sinus serebrum atau urat meninges boleh berlaku secara spontan. Gejala akan membantu anda mendapatkan pertolongan dan rawatan tepat pada masanya.

Pendarahan adalah fenomena hebat yang boleh mengakibatkan kematian. Selalunya, ia menimbulkan vena varikos esofagus. Apakah sebab-sebab perkembangan patologi? Apakah simptom urat varikos esofagus dan perut? Rawatan dan diet apa yang ditunjukkan?

Pada bahagian bawah kaki, trombophlebitis vena dangkal berlaku paling kerap. Ia mempunyai bentuk yang berbeza - urat akut, dangkal, menaik, subakut, urat saphenous. Hanya pengesanan dan rawatan tepat pada masanya yang akan menyelamatkan anda dari akibat yang menyedihkan.

Kateterisasi vena dilakukan jika perlu untuk pemberian ubat secara berkala atau cepat. Urat pusat, jugular, subclavian, periferal, umbilik boleh dipilih. Teknik Seldinger mudah, tetapi mungkin ada komplikasi, termasuk pada anak-anak.

Kateterisasi jantung dilakukan untuk mengesahkan patologi serius. Pemeriksaan bahagian yang betul, rongga dapat dilakukan. Ia juga digunakan untuk hipertensi paru..

Kerana kecacatan kelahiran atau selepas penyakit, regurgitasi tricuspid mungkin muncul. Sebabnya boleh berlaku pada endokarditis reumatik, radang paru-paru dan penyakit lain. Dikesan pada kanak-kanak, termasuk baru lahir, dewasa. Mungkin 4 darjah, dan juga gabungan - paru, injap, paru, prolaps dengan regurgitasi.

Sebab-sebab perubahan pada urat kanan, kiri, kedua-dua urat

Penyebab phlebectasia adalah kelemahan tisu penghubung injapnya. Patologi dapat menampakkan dirinya pada seorang kanak-kanak, tetapi sering terjadi pada wanita semasa menopaus dan pada orang tua. Ini disebabkan oleh peningkatan proses perubahan struktur di bawah pengaruh perubahan usia atau hormon. Dalam kes-kes ini, phlebectasia jugular di kedua-dua sisi atau bahkan secara bilateral boleh berlaku dengan kebarangkalian yang sama..

Pelebaran kedua-dua urat serviks adalah tanda penyakit jantung yang teruk dengan kerja ventrikel kirinya yang tidak mencukupi. Ini dapat dilihat dengan penyakit paru-paru kronik atau kecacatan jantung yang teruk seperti stenosis mitral.

Sebagai tambahan kepada kelemahan anatomi injap vena, penyebab penyakit ini boleh menjadi tumor yang menekan bahagian atas kapal. Dalam kes ini, penting dari sisi mana kekalahan itu berlaku:

  • Flebektasia jugular sisi kanan dapat diperhatikan dengan peningkatan yang ketara pada kelenjar getah bening serviks pada tumor tisu kanan atau lembut di kawasan ini;
  • oleh itu, kekalahan vena jugularis kiri harus memberi amaran kepada doktor berhubung dengan sebarang patologi saluran limfa di sebelah kiri.

Tidak ada senarai penyakit yang menyebabkan phlebectasia. Dalam setiap kes, doktor memeriksa pesakit secara individu, mengenal pasti semua ciri tubuhnya.

Mengapa penyakit itu berlaku

Penyakit ini tidak bergantung pada jantina atau usia, lebih-lebih lagi, ia juga boleh menjadi kongenital. Pelebaran urat (jugular) di leher adalah yang paling biasa. Sumbang untuk ini:

  • lebam tulang belakang, patah tulang, trauma kraniocerebral, gegar otak;
  • gaya hidup pasif;
  • penyakit vaskular, kegagalan jantung, strok, serangan jantung, tekanan;
  • barah, fibroid dan neoplasma organ dalaman yang lain;
  • penyakit sistem endokrin.

Manifestasi dan tahap phlebectasia vena

Phlebectasia dari urat pada bahagian bawah kaki, jugular, atau yang lain terbentuk tanpa perbezaan yang dapat dilihat. Penyakit ini boleh berkembang selama bertahun-tahun tanpa membuatnya terasa. Tetapi anda masih dapat melihat beberapa gejala:

Kapal yang terjejas mungkin menonjol di badan, tetapi jarang menyebabkan rasa tidak selesa.

  • Terdapat peningkatan urat, ia membengkak. Dalam kes ini, pesakit tidak mengalami kesakitan atau ketidaknyamanan..
  • Kemudian, terdapat perasaan tekanan atau denyutan pada kapal yang terkena.
  • Dalam kes yang teruk, kesakitan berlaku.

Gejala penyakit

Pada kanak-kanak lelaki, patologi berlaku 3 kali lebih kerap daripada pada kanak-kanak perempuan. Selalunya, seiring dengan pengembangan urat, terdapat juga kura-kura.

Patologi keluar secara langsung hampir tidak dapat dilihat. Biasanya, pesakit mengunjungi doktor pada usia 8-15 tahun dengan aduan membengkak pada satu sisi leher, yang disebabkan oleh pengembangan urat jugular luaran. Pada mulanya, ia menampakkan diri hanya dengan pembengkakan dari sisi otot sternocleidomastoid leher semasa ketegangannya.

Kemudian, dengan perkembangan, formasi ini meningkat dengan tangisan, ketegangan dan keadaan lain yang meningkatkan tekanan di rongga dada dan menghalang aliran darah vena normal melalui subklavia dan vena cava unggul ke jantung.

Pelanggaran aliran darah yang normal dari tisu kepala disertai dengan gejala klinikal yang pertama kali muncul pada masa kanak-kanak:

  • sakit kepala;
  • episod pening;
  • gangguan tidur;
  • keletihan cepat;
  • prestasi sekolah yang buruk;
  • mimisan yang tidak jelas;
  • rasa sesak nafas, tekanan pada leher;
  • pening dan muntah;
  • pengsan.

Kejadian simptom tersebut berkisar antara 10 hingga 40% dan memaksa pesakit berjumpa doktor. Dalam kes lain, jika penyakit ini tidak simptomatik, seseorang mungkin menjalani seluruh hidupnya dan tidak menyedari kehadiran anomali vaskular seperti itu..

Semakin besar lumen pengembangan, semakin kerap pesakit bimbang akan sesuatu. Ini disebabkan oleh jumlah aliran darah terbalik dan perkembangan stasis vena pada tisu kepala..

Anatomi dan fungsi

Semua darah yang mengalir dari kepala dan leher beredar melalui vena jugular dalaman (IJV). Diameter batang plexus vena berkisar antara 11 hingga 21 mm. Ia berasal dari lumen jugular kranial, setelah itu menjadi lebih luas dan lengkung sigmoid terbentuk. Secara beransur-ansur turun ke tempat pertemuan klavikula dan sternum.

Vena serviks di kedua sisi mempunyai 2 anak sungai:

  • Intrakranial. Mereka adalah sinus padat pada lapisan otak, di mana urat otak, soket mata, organ yang bertanggungjawab untuk aliran fungsi pendengaran.
  • Ekstrakranial. Termasuk plexus koroid muka dan kran luar.

Di antara mereka, saluran di sebelah kanan dan di sebelah kiri dihubungkan oleh ligamen yang melalui lubang khas di tengkorak. Vena jugular dalaman mengalirkan darah yang dipenuhi karbon dioksida dari kepala. Ia digunakan dalam perubatan untuk kateterisasi dan pengenalan jarum di mana bahan ubat masuk.

Fungsi utama kapal:

  • Menyediakan aliran darah terbalik setelah jenuh dengan karbon dioksida, produk metabolik dan bahan toksik.
  • Tanggungjawab untuk peredaran darah yang normal di kawasan serebrum.

Kaedah diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki phlebectasia jugular, anda harus menghubungi pakar bedah vaskular yang akan melakukan pemeriksaan angiologi yang sesuai. Untuk menilai tahap keparahan proses yang disebabkan oleh pelanggaran aliran keluar vena, ditetapkan perundingan dengan pakar neurologi dan pakar oftalmologi (pemeriksaan fundus).

Kaedah pemeriksaan, iaitu diagnosis awal yang cepat, adalah imbasan dupleks ultrasound. Ini membolehkan anda menentukan tanda-tanda berikut:

  • lokasi dan struktur pendidikan, saiznya;
  • arah aliran darah, sifatnya (laminar, iaitu, linier, atau bergelora, iaitu, berpusing);
  • patensi urat, keadaan dinding dan injapnya.

Kemudian pesakit diberi kaedah penyelidikan berikut:

  • darah, air kencing, ujian ECG;
  • Pemeriksaan sinar-X pada tulang belakang dan tulang belakang serviks;
  • pengimbasan tripleks ultrasonik dalam mod-B;
  • Penentuan Doppler mengenai halaju aliran darah linear dan volumetrik melalui urat;
  • Flebografi kontras sinar-X (mengisi lumen vena dengan bahan yang tidak menyebarkan sinar-X);
  • tomoangiografi resonans dikira dan magnetik untuk menentukan dengan tepat semua ciri lesi.

Menurut phlebography, 4 jenis penyakit dibezakan:

  • pengembangan lingkaran yang terhad dalam kombinasi dengan kura-kura urat;
  • pengembangan pekeliling terhad;
  • pengembangan pekeliling meresap;
  • pengembangan lateral, atau aneurisma.

Bergantung pada data yang diterima, pakar bedah merancang jenis operasi.

Ectasia

Pergi ke Katalog Ubat

Kembali ke Direktori Istilah Perubatan

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W X Y Z

Ectasia - (ectasia, ectasis) - pengembangan paip, saluran atau organ berongga.;

Terdapat dalam 105 soalan:

pakar neurologi pediatrik 29 April 2020 / Natalia / Yaroslavl

… Indeks rintangan (RI) 0,65 (normal dari 0,6) KESIMPULAN: Deformasi kedua-dua ICA, di sebelah kanan, dengan kepentingan hemodinamik sederhana. Ectasia

VYAV. Kesukaran perfusi otak pada latar belakang stasis vena di tengkorak 2-3 sudu besar. (tidak dikecualikan... terbuka

pakar bedah vaskular 20 Januari 2020 / Irina / Kremenchug

... Di kaki kanan dan ketika berjalan terus sakit. Saya menjalani pemeriksaan ultrasound hari ini. Diagnosis: Tidak ada patologi yang dikesan. Makanan Tambahan: Ectasia sederhana

anak sungai ke kaki kanan. Bolehkah anda menerangkan apa itu dan bagaimana menanganinya? Adakah ia akan hilang selepas kehamilan? Di... terbuka

pakar bedah vaskular 12 Januari 2020 / Grigory... / Saratov

Pada kanak-kanak, dengan ketegangan (ketawa atau menangis), tumor terbentuk di leher, ketika keadaan tenang, tidak ada yang tidak dapat dilihat terbuka

13 Januari 2020 / Uchkin Ilya Gennadievich

Ectasia kemungkinan besar

urat jugular. Varian norma kongenital tidak memerlukan rawatan.

pakar neurologi 22 Ogos 2020 / Nadezhda / Moscow

… Leher dan otak: aterosklerosis stenosis arteri utama kepala. Tanda-tanda ultrasonografi angiopati disirkular. Ectasia

urat jugular dalaman. Ketidak lurus sederhana kedua arteri vertebra di rantau intravertebral lebih banyak di sebelah kiri.... buka

pakar neurologi 8 Jun 2020 / Albina / Mukhtolovo

... pergeseran hepodinamik; Kecacatan berbentuk C VA di sebelah kanan pada proksimal dengan pergeseran hemodinamik. Aliran darah di sepanjang PA di kanal saural mencukupi di kedua-dua belah pihak. Ectasia

VYAV kedua-dua belah pihak. Apa itu? Terdapat osteochondrosis kronik dan serviks dan dada. buka

pakar kardiologi 6 Jun 2020 / Albina / Mukhtolovo

... pergeseran hepodinamik; Kecacatan berbentuk C VA di sebelah kanan pada proksimal dengan pergeseran hemodinamik. Aliran darah di sepanjang PA di kanal saural mencukupi di kedua-dua belah pihak. Ectasia

VYAV kedua-dua belah pihak. Apa itu? Terdapat osteochondrosis kronik dan serviks dan dada. buka

pakar neurologi pediatrik 21 Februari 2020 / harapan / Poshekhonye

… Oleh PA, secara intrakrani 27% S> D. indeks yang mencirikan nada vaskular sedikit meningkat di PCA kiri, OA, sedikit menurun di MCA kiri. Halangan sederhana aliran keluar vena di sepanjang ZMV kanan, IJV kanan (di pintu masuk tengkorak). Ectasia

VYAV di sebelah kiri. buka

pakar neurologi 25 Januari 2020 / natalia / arzamas

MRI kepala, imbasan normal arteri utama CCA pada ubah bentuk C kanan oleh pergeseran hemodinamik antara ektasia vertebra ke-4 dan ke-5

VJV di sebelah kanan adalah berbahaya bagaimana merawat secara terbuka

pakar bedah vaskular 18 November 2014 / Andrey / Arkadak, wilayah Saratov.

... dan indeks rintangan periferal). Aliran keluar vena melalui urat Rosenthal, urat jugular dalaman dan urat vertebra agak sukar. Ektasia kecil

urat jugular. Adakah ia dirawat dengan cara apa pun? Dan jika ini tidak dirawat, maka berapa lama anda akan hidup. buka

pakar bedah vaskular 11 November 2014 / ANATOLI... / Saint Petersburg

Plak aterosklerotik yang tidak signifikan dari bifurcasi CCA yang betul terhadap latar belakang perubahan degeneratif di lembangan arteri karotid di kedua-dua belah pihak. Extravasal... terbuka

18 November 2014 / Andrey

... dan indeks rintangan periferal). Aliran keluar vena melalui urat Rosenthal, urat jugular dalaman dan urat vertebra agak sukar. Ektasia kecil

urat jugular. Adakah ia dirawat dengan cara apa pun? Dan jika ini tidak dirawat maka berapa lama anda akan hidup.

pakar neurologi 15 Oktober 2014 / Yuri / Moscow

… 1. ubah bentuk arteri vertebra kiri. Pelanggaran aliran darah di VA kiri semasa ujian berfungsi. 2. Ectasia sederhana

urat vertebra di kedua sisi dengan tanda-tanda aliran keluar vena terganggu.

Doktor yang dihormati! Tolong bantu saya memahami... terbuka

pakar mamologi 17 Julai 2014 / Valentina... / Moldova

Saya berumur 51 tahun. Pembakaran sangat kuat di kawasan puting. Apa yang mungkin berlaku? Dan apa yang boleh anda lakukan? buka

19 Julai 2014 / Andrey Petrov

Valentine. Sebaiknya berjumpa dengan pakar sakit puan. Ia mungkin ectasia

pakar mamologi 13 Julai 2014 / Julia / Kazan

Helo! Saya berumur 22 tahun, tidak melahirkan anak. Semalam dada kanan saya sakit sedikit, tetapi tidak lama. pagi ini saya melihat sejumlah kecil pembuangan berdarah dari puting kanan... terbuka

14 Julai 2014 / Andrey Petrov

Yulenka. Kemungkinan besar anda mengalami ectasia

saluran susu. Hubungi doktor tempatan di ZhK - dia akan memberi rawatan selepas pemeriksaan dan penjelasan diagnosis.

Rawatan phlebectasia urat jugular

Phlebectasia bukan hanya kecacatan kosmetik. Ini menyebabkan gangguan bekalan darah ke otak dan mengganggu fungsinya. Pada masa akan datang, keadaan ini mungkin akan berlanjutan. Oleh itu, lebih baik menjalani pembedahan pada usia 7-10 tahun..

Jenis campur tangan pembedahan:

  • reseksi bulat (penyingkiran) pengembangan;
  • reseksi membujur;
  • selubung (menguatkan dinding kapal) dengan mesh polimer;
  • reseksi dilatasi dengan plast vaskular.

Semua jenis intervensi ini sama berkesan dan membolehkan anda akhirnya mengembalikan aliran darah yang normal. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum dan berlangsung sekitar 2 jam. Tempoh pemulihan tidak lama. Tisu-tisu ini dibekalkan dengan darah dan sembuh dengan cepat.

maklumat am

Hipoplasia arteri vertebra adalah penyakit kongenital yang dicirikan oleh kekurangannya. Lumen kapal di lokasi pengenalannya ke dalam saluran tulang disempit dengan ketara, yang menyebabkan pelanggaran bekalan darah ke tisu otak.

Patologi boleh menjadi sisi kiri, sisi kanan atau dua hala, dan paling sering pelanggaran tersebut berkaitan dengan arteri kanan - menurut statistik, fenomena ini diperhatikan pada setiap orang kesepuluh di dunia.

Kemungkinan komplikasi

Selepas pembedahan pada urat jugular dalam masa terdekat, 8 - 9% pesakit mengalami stenosis atau trombosis kapal. Doktor pandai menangani komplikasi ini. Penggunaan ubat-ubatan moden dapat mengurangkan kekerapan komplikasi ke tahap minimum.

Tidak ada komplikasi yang dicatatkan pada tempoh akhir operasi.

Sekiranya operasi itu diperlukan, maka penolakan daripadanya akan membawa kepada akibat buruk:

  • sakit kepala yang berpanjangan;
  • kemustahilan aktiviti fizikal yang sengit;
  • prestasi sekolah yang buruk;
  • peningkatan keparahan gejala lain;
  • peningkatan kecacatan kosmetik di leher.

Komplikasi yang jarang berlaku tetapi berbahaya adalah trauma atau pecahnya vena yang membesar. Dalam kes ini, pendarahan sengit berlaku, memerlukan rawatan perubatan segera. Keadaan ini berlaku dengan pemanjangan besar (sehingga 10 cm atau lebih)..

Bahkan phlebectasias terkecil adalah sumber aliran darah yang tidak normal, sehingga mereka dapat berdenyut dari masa ke masa. Bahaya darah beku masuk ke jantung, dan melalui ventrikel kanannya ke dalam sistem peredaran paru. Hasilnya adalah keadaan yang teruk dan sering membawa maut seperti embolisme paru..

Kesan

Ektasia pengumpulan saluran darah yang memberikan aliran keluar darah dari kepala boleh membawa akibat yang tidak menyenangkan, pengembangan urat jugular di leher sering menyebabkan komplikasi. Penyakit jarang berlaku pada pesakit muda - trombosis sinus serebrum.

Hasil maut adalah 30%. Oklusi vena serebrum menyebabkan edema serebrum atau gangguan bekalan darah serebrum.

Sekiranya trombosis sinus sigmoid terletak di urat dalaman, proses keradangan berkembang pada kulit.

Akibat kerosakan pada kapal besar di leher sering ditunjukkan oleh tanda-tanda seperti:

  • gangguan pergerakan;
  • sawan;
  • sawan epilepsi;
  • pengujaan;
  • masalah penglihatan;
  • keadaan sopori;
  • koma;
  • gejala meningeal;
  • patologi vestibular;
  • gangguan cerebellar.

Thrombophlebitis sinus kavernous disertai oleh gejala dua hala. Pesakit mengalami gangguan kepekaan kulit di bahagian cabang orbital yang memanjang dari saraf trigeminal, hematoma berlaku di retina.

Lesi berjangkit pada sinus serebrum rumit oleh proses purulen di rongga kranial. Akibat dari munculnya ketegangan yang kuat di dinding kapal, pecahnya berlaku, disertai dengan pendarahan besar-besaran.

Pesakit mengalami simptom oftalmik:

  • bengkak dan kemerahan kelopak mata;
  • perubahan fungsi saraf lateral dan abducens.

Kegagalan mendapatkan bantuan perubatan menyebabkan kebutaan. Pesakit jatuh koma.

Trombosis batang vaskular disertai dengan kerosakan pada saraf berdekatan dan aksesori. Pesakit mengalami hemiparesis.

Adakah mungkin melahirkan dengan phlebectasia sederhana

Semasa melahirkan anak, tekanan di rongga dada meningkat, yang memberi tekanan tambahan pada urat yang melebar. Oleh itu, persoalan pengurusan proses persalinan bergantung kepada keparahan phlebectasia..

Seorang wanita hamil harus berjumpa dengan pakar bedah vaskular.

Anda boleh melahirkan dengan penyakit ini dalam apa jua keadaan. Bergantung pada keparahan patologi, kelahiran anak secara semula jadi dapat dilakukan, pengecualian tempoh yang berterusan, anestesia.

Untuk phlebectasia yang teruk dan penyakit bersamaan, bahagian caesar ditunjukkan.

Persoalan mengenai taktik melahirkan anak diputuskan untuk setiap wanita secara individu. Sekiranya dia menjalani pembedahan untuk penyakit ini pada masa kanak-kanak, tidak ada batasan untuk kelahiran normal..

Prosedur fisioterapi untuk sindrom PA

Tahap penting terapi pemulihan yang lain tidak boleh diabaikan - prosedur fisioterapi. Kesan yang baik diberikan oleh urutan zon kolar, prosedur akupunktur, dan langkah-langkah fisioterapeutik lain: UHF, elektroforesis dengan ubat-ubatan dan latihan fisioterapi yang bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit dan manifestasi klinikal lain dari penyakit ini

Setelah selesai menjalani rawatan, pesakit harus menjalani rawatan pemulihan tambahan di sanatorium atau pusat peranginan khusus, di mana mungkin untuk mengambil hidrogen sulfida, mandi radon, lumpur terapi, urut profesional dari kawasan yang terjejas untuk menggabungkan hasil terapi.

Pencegahan pembangunan

Pencegahan utama penyakit ini belum dikembangkan, kerana kongenital, dan penyebabnya belum dapat diketahui. Hanya nasihat umum untuk membawa anak - makan sihat, rehat yang baik, mengambil multivitamin untuk wanita hamil.

Sekiranya seorang kanak-kanak telah menjalani pembedahan untuk penyakit ini, maka ultrasound urat serviks dilakukan setiap tahun untuk memastikan pemulihannya normal..

Sekiranya campur tangan pembedahan tidak dilakukan, dengan cacat ukuran kecil, ia kemudian boleh hilang atau hilang secara bebas. Untuk ini adalah perlu untuk menguatkan otot leher: urut dan latihan fisioterapi ditunjukkan. Situasi yang meningkatkan tekanan intra-perut dan intrathoracic harus dielakkan:

  • batuk berpanjangan yang teruk;
  • sembelit berterusan;
  • mengangkat berat;
  • aktiviti fizikal yang sengit.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai kateterisasi urat. Daripadanya anda akan mengetahui kelebihan dan kekurangan kaedah, petunjuk dan kontraindikasi untuk kateterisasi vena, serta teknik Seldinger, peraturan penjagaan kateter dan cara mengeluarkan kateter dari urat. Dan di sini lebih banyak mengenai trombophlebitis vena dangkal.

Phlebectasia vena Jugular adalah pembesaran kongenital pada urat leher yang disebabkan oleh kelemahan injapnya. Ia menyebabkan kecacatan kosmetik, dan juga menyebabkan gangguan aliran darah vena di otak, kepala, leher. Kaedah rawatan utama adalah pembedahan pada usia 7-10 tahun.

Teknik yang digunakan dalam rawatan pemampatan ekstravasal PA

Rawatan yang ditetapkan harus ditujukan untuk mengurangkan edema dan keradangan yang timbul semasa pengapalan mekanikal saluran darah. Pelanggaran aliran darah vena ditambahkan kepadanya - akibatnya, proses saling bertumpu berkembang. Oleh itu, faktor ini mesti diambil kira dalam rawatan. Untuk tujuan ini, pakar neurologi mesti menetapkan ubat kompleks yang dapat memulihkan hemodinamik yang terganggu. Tahap ini sangat penting dan bertanggungjawab dalam rawatan penyakit ini, kerana ubat yang dipilih dengan tidak betul dapat meningkatkan manifestasi dan bahkan menyebabkan pelbagai komplikasi, termasuk stroke hemoragik. Biasanya doktor menetapkan ubat dekongestan dan anti-radang bukan steroid.

Dengan sakit kepala yang teruk, doktor mungkin menetapkan penyumbatan novocaine PA dan plexus simpatik. Dalam beberapa kes, dengan tidak berkesannya rawatan konservatif, doktor boleh memutuskan untuk melakukan operasi, di mana penyahmampatan PA dilakukan, penyingkiran osteofit dan pertumbuhan yang menyumbang kepada mampatan saluran darah di badan vertebra. Operasi kompleks ini dilakukan di pusat perubatan khusus oleh pakar bedah saraf yang berpengalaman dalam menjalankan intervensi tersebut..

Selepas penyingkiran fenomena keradangan akut, perlu dilakukan terapi khas yang bertujuan untuk pertumbuhan semula neuron yang rosak dan pemulihan fungsi otak yang terjejas oleh kebuluran oksigen yang berpanjangan. Penggunaan ubat-ubatan ini akan membantu meningkatkan peredaran mikro tisu dan bekalan darah ke seluruh batang otak. Akibatnya, semua proses fungsional penting di otak harus kembali normal..

Tahap rawatan ini sangat penting bagi pesakit dengan peningkatan risiko terkena serangan iskemia sementara, dengan adanya sindrom vertebral - untuk mencegah defisit neurologi yang berterusan dan perkembangan komplikasi sekunder..

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan asas, pesakit harus mengambil ubat antispasmodik, antiallergik dan multivitamin. Perlu diingat bahawa semua janji mesti dibuat oleh doktor - jika tidak, rawatan diri boleh membawa kepada akibat yang buruk..


Artikel Seterusnya
Nisbah normalisasi antarabangsa