Latihan untuk aritmia jantung: beban dan kontraindikasi yang dibenarkan


Bukan hanya orang yang sihat sempurna memerlukan aktiviti fizikal yang sederhana dan teratur. Dengan sejumlah penyakit kardiovaskular, senaman aerobik dinamik yang dilakukan di bawah pengawasan perubatan dapat meningkatkan keadaan seseorang, prestasi mental dan fizikal seseorang. Oleh itu, banyak pesakit berminat dengan persoalan aktiviti fizikal apa yang dibenarkan untuk aritmia jantung: adakah mungkin mereka melakukan senaman pagi, melakukan kerja fizikal, berlari, adakah terapi fizikal berkesan untuk aritmia?

Kontraindikasi untuk aritmia untuk menjalankan terapi

Latihan untuk aritmia jantung mesti dibatalkan dalam kes berikut:

  • dengan gangguan irama jantung yang teruk yang disebabkan oleh infark miokard sebelumnya (serangan takikardia paroxysmal berulang, extrasystoles ventrikel yang kerap, fibrilasi atrium stabil);
  • penyakit jantung iskemia dengan gangguan irama dan serangan angina yang kerap timbul semasa aktiviti fizikal, dikesan sebagai hasil pemantauan Holter;
  • kecacatan jantung yang diperoleh dan kongenital yang membawa kepada kegagalan peredaran darah;
  • gangguan pengaliran jantung yang teruk;
  • penyakit endokrin (tirotoksikosis, diabetes mellitus jenis I pada tahap dekompensasi);
  • gangguan teruk dalam aktiviti buah pinggang dan hati;
  • kegagalan jantung darjah kedua dan ketiga;
  • aneurisma aorta atau jantung;
  • hipertensi tahap kedua dan ketiga dengan nilai tekanan darah awal lebih dari 160/90, walaupun semasa mengambil ubat yang menurunkan tekanan darah;
  • trombophlebitis urat pada bahagian bawah kaki.

Sebagai tambahan kepada yang disenaraikan, terdapat sejumlah kontraindikasi yang akan dipertimbangkan oleh doktor yang hadir semasa memutuskan sama ada akan menghantar pesakit untuk menjalankan terapi untuk aritmia jantung. Oleh itu, anda boleh memulakan latihan ini hanya setelah mendapat rujukan doktor dan lulus ujian fungsi yang diperlukan..

Aktiviti fizikal yang berlebihan bukan sahaja dapat menimbulkan komplikasi tertentu pada orang yang menderita aritmia, tetapi juga boleh membawa maut kepada kehidupan. Oleh itu, mereka boleh memulakan latihan, bermula hanya dengan latihan yang paling ringan, dan pada masa yang sama, pakar terapi senaman dan pakar kardiologi mesti hadir. Kekerapan dan tempoh kelas juga harus ditentukan oleh doktor. Sekiranya pemantauan perubatan secara berkala terhadap keadaan sistem kardiovaskular, seseorang boleh beralih ke latihan bebas. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, maka secara beransur-ansur beban dapat ditingkatkan.

Latihan tidak boleh menyebabkan ketidakselesaan. Sekiranya aritmia muncul semasa latihan fizikal atau sakit di jantung, maka kelas harus segera dihentikan dan berjumpa dengan pakar kardiologi.

Aktiviti fizikal yang boleh diterima untuk aritmia

Latihan fisioterapi untuk aritmia jantung harus dimulakan dengan pemeriksaan menyeluruh awal oleh pakar kardiologi, yang akan menetapkan sejumlah kajian diagnostik, termasuk:

Semasa ujian, tahap kecergasan fizikal pesakit tertentu dan toleransi beban oleh tubuhnya ditentukan. Selalunya terdapat situasi ketika aritmia melarang sepenuhnya latihan fisioterapi.

Sekiranya beban sederhana ditunjukkan, ia harus dilakukan setiap hari, secara beransur-ansur meningkatkannya dan sesuai dengan kemampuan individu badan anda. Selalunya, permulaannya adalah berjalan biasa di sekitar rumah selama beberapa minit dan latihan paling sederhana dilakukan semasa duduk di kerusi. Dan hanya setelah beberapa bulan, tetapi lebih sering bertahun-tahun, adalah mungkin untuk mencapai kesan peningkatan kesihatan yang signifikan dengan penghapusan penyakit sepenuhnya.

Gimnastik pagi

Dijalankan sebaik sahaja bangun, latihan untuk jantung dengan aritmia dalam bentuk pemanasan cahaya sesuai untuk hampir semua kategori pesakit tersebut. Doktor secara individu menentukan tahap beban yang dibenarkan, dengan mempertimbangkan keparahan keadaan pesakit, umurnya, kesihatan umum dan kehadiran penyakit bersamaan. Anda perlu melakukan senaman pagi setiap hari sekurang-kurangnya 15 minit. Pengecasan harus dimulakan dengan latihan paling sederhana pada kadar perlahan atau sederhana..

Berjalan kaki setiap hari

Berjalan jarak jauh juga sangat bermanfaat bagi orang yang menderita aritmia jantung. Laju berjalan harus dipilih berdasarkan keadaan kesihatan. Agar jalan kaki mempunyai kesan terapi yang baik, mereka perlu dilakukan secara berkala, sambil meningkatkan jarak perjalanan secara beransur-ansur. Untuk mengawal beban semasa berjalan, disarankan untuk bersama monitor degupan jantung. Sekiranya peranti menunjukkan peningkatan kadar denyutan jantung yang ketara, anda harus berhenti dan berehat, atau memperlahankan kadarnya.

Aktiviti fizikal tambahan

Sekiranya serangan aritmia kecil dan jarang berlaku, latihan kardiovaskular ringan akan sangat membantu. Berenang dan berbasikal boleh membantu. Tetapi di sini juga, aktiviti fizikal mesti dilakukan dengan ketat, memantau kesejahteraan dan nadi secara keseluruhan.

Sekiranya terdapat penyakit kardiovaskular, adalah mungkin untuk memasukkan dalam program terapi senaman latihan aerobik (dinamik) dengan pergerakan bebas, pengulangan berulang dan tanpa menahan nafas. Ini termasuk berjalan kaki dan kebanyakan senaman gimnastik yang dilakukan semasa pergerakan, serta dalam keadaan berdiri atau duduk, di mana kumpulan otot utama terlibat, terutama bahagian belakang dan anggota badan..

Satu set latihan gimnastik untuk aritmia

  • Dalam posisi berdiri selama 2-3 minit, berjalan di tempat dengan kecepatan yang diukur dengan pergerakan tangan yang sama seperti berjalan normal. Bernafas dengan bebas hanya menggunakan hidung anda.
  • Dalam posisi berdiri, angkat tangan ke atas sambil menghirup, dan turunkan sambil menghembuskan nafas. Ulangi pergerakan ini 5-10 kali, secara beransur-ansur membawa hingga 30-50 kitaran.
  • Dalam posisi berdiri, angkat tangan ke sisi selebar bahu, setelah itu, putar badan ke kiri, tarik nafas, dan ketika berpusing ke kanan, hembuskan. Lakukan 10-15 repetisi.
  • Miringkan badan ke sisi dengan lengan diturunkan di sepanjangnya, ketika memiringkan ke kiri, tangan kiri harus meluncur di sepanjang paha, dan yang kanan harus membengkokkan siku dan naik di sepanjang dada ke ketiak. Begitu juga, kecenderungan dibuat ke sisi lain. Bermula dengan 10-15 kecenderungan di setiap arah, jumlahnya harus ditingkatkan menjadi 30-50. Ini adalah pendidikan jasmani yang sangat baik untuk aritmia jantung.
  • Letakkan tangan anda di tali pinggang anda, lakukan gerakan melingkar dengan pelvis anda, ke arah masing-masing 10-15 kali, dan apabila keadaan anda bertambah baik, bawa sehingga 30-50 kali.
  • Lakukan gerakan bulat 10-15 dengan tangan ke depan dan ke belakang, kemudian jumlahkan hingga 30-50 kali.
  • Berjalan di tempat dengan lutut tinggi selama 2-3 minit.
  • Pada akhirnya, 3-5 minit berjalan dengan tenang.

Terapi fizikal untuk aritmia harus dilakukan sama ada sebelum sarapan pagi, atau beberapa jam selepas makan siang.

Pada mulanya, latihan harus berlangsung sekitar seperempat jam, tetapi secara beransur-ansur tempohnya dapat dua kali ganda..

Kesihatan berjalan untuk orang yang mengalami aritmia

Tahap 1

Kelas harus dimulakan dengan berjalan kaki yang diukur. Pada bulan pertama, anda perlu melakukan ini dua kali sehari: 1-2 jam selepas sarapan dan pada waktu yang sesuai pada waktu petang (biasanya antara 16 dan 19 jam).

Jalan pertama harus berlangsung 10-15 minit (masing-masing dua kali sehari).

Secara beransur-ansur, berjalan kaki setiap hari dapat ditingkatkan menjadi 1 jam untuk kedua-dua berjalan kaki, dan bahkan kemudian, setiap berjalan dapat berlangsung 1 jam. Pada puncak beban, denyut jantung maksimum tidak boleh melebihi (180 minus usia orang) denyutan seminit, tetapi untuk penyakit yang lebih serius, 10 denyut lebih rendah sehingga aritmia tidak berlaku selepas latihan fizikal. Lebih mudah untuk mengira nadi ketika berjalan dalam 10 saat dan kemudian mengalikan hasilnya dengan 6.

Tahap ke-2 - berjalan kaki kesihatan

Pada masa ini, seseorang sudah dapat berjalan dengan mudah dengan berjalan kaki selama 1 jam, secara berkala memecut. Pada mulanya, modus adalah seperti berikut: 10-15 minit berjalan kaki yang tenang, 10 minit - dengan pecutan, 10-15 minit sekali lagi dengan kecepatan normal, 10 minit lagi pecutan dan pada akhir berjalan 10 minit dalam mod tenang.

Setelah menjalani latihan selama beberapa bulan menurut prinsip ini, seseorang berjalan sejauh 5-7 kilometer untuk berjalan, dan denyut nadinya semasa berjalan dipercepat tidak melebihi 120-130 denyut, dan semasa yang normal - 100-110 denyut. Adalah cukup untuk melakukan jalan-jalan seperti itu 4-5 kali seminggu. Kaedah yang baik untuk menguatkan sistem kardiovaskular, sendi, tulang, ligamen dan otot adalah berjalan kaki Nordic yang bergaya dengan tiang ski..

Hasilnya, latihan fisioterapi antiaritmia akan merangkumi senaman pagi setiap hari dan sejam berjalan kaki yang meningkatkan kesihatan 4-5 kali seminggu. Setelah setahun berlalu setelah latihan seperti itu, jika pemeriksaan doktor menunjukkan tidak adanya tanda-tanda aritmia dan kesejahteraan umum pesakit, maka doktor mungkin mengizinkannya beralih ke latihan yang lebih aktif (joging lambat, ergometer basikal, treadmill).

Yoga untuk aritmia

Ramai orang dapat melihat bahawa yoga untuk aritmia jantung adalah rawatan yang sangat berkesan. Dalam kes ini, latihan fizikal khas dilakukan dari satu siri latihan pernafasan, di mana kaedah pernafasan yang berbeza digunakan. Pernafasan khas, ditambah dengan aktiviti fizikal, membolehkan anda menormalkan degupan jantung, dan kerapuhan latihan seperti itu secara beransur-ansur dapat melegakan pesakit dari aritmia.

  • Untuk melakukan gimnastik aerobik, bilik mesti berventilasi dengan baik, dan harus dilakukan sebelum sarapan. Walau bagaimanapun, anda boleh memilih waktu lain untuk kelas, misalnya, 2-3 jam sebelum makan malam.
  • Selepas senaman fizikal, anda harus menahan diri dari minum selama satu jam.
  • Semasa bersenam, anda harus mengawal otot agar tidak sentiasa tegang - tempoh pengecutan harus bergantian dengan masa rehat.
  • Semasa berlatih yoga, anda perlu bernafas dengan perlahan, tenang, tanpa desahan dan pergerakan secara tiba-tiba.

Arrhythmia yoga terdiri daripada latihan yang mudah tetapi berkesan:

  1. Anda harus mengambil "kedudukan teratai", kemudian meletakkan bahagian belakang tangan di tumit, dan kemudian menarik nafas panjang. Semasa menghirup, anda perlu menarik perut anda, dan memiringkan badan ke hadapan, cuba menyentuh lantai dengan dahi anda. Kedudukan ini mesti diperbaiki selama beberapa saat, dan kemudian, menghembus nafas, kembali ke posisi awal. Latihan ini pada bulan pertama kelas yoga harus dilakukan hanya sekali sehari, dan pada setiap bulan berikutnya anda dapat menambahkan satu kecondongan..
  1. Berbaring dengan kepala ke arah timur dan, semasa menghirup, angkat kaki kanan anda, dan sambil menghembus nafas, kaki kiri anda, tanpa membengkokkannya ke lutut. Latihan mesti berlangsung 5-7 minit.
  2. Juga, dari posisi berbaring, angkat kedua tangan ke atas dan perlahan-lahan menariknya kembali, sambil menarik nafas panjang. Semasa menghembus nafas, kembalikan tangan anda ke posisi semula, angkat badan anda dari lantai dan sentuh kaki anda dengan tangan anda. Latihan ini cukup dilakukan sekali sahaja..
  3. Ambil kedudukan yang rawan dan rentangkan lengan anda di sepanjang badan di sisi, menekannya supaya siku tidak menyentuh lantai. Semasa menghirup, kepala dan kaki perlu sedikit terkoyak dari lantai dan menahan berat selama 2-3 saat, selepas itu anda mula menghembus nafas dan menurunkan kepala dengan kaki ke lantai.
  4. Dalam keadaan berbaring, rentangkan kaki sehingga anda dapat meregangkan pergelangan kaki dengan tangan anda. Dalam kedudukan ini, anda harus menarik nafas dalam-dalam, dan semasa menghembus nafas, ambil posisi permulaan. Latihan ini boleh dilakukan dua kali seminggu, tetapi anda perlu mengulanginya sekurang-kurangnya 7 kali..
  5. Pada akhir kelas yoga, anda harus merehatkan otot-otot badan sepenuhnya, yang mana anda perlu merebak di lantai sebagai "bintang", meregangkan semua otot selama beberapa saat dan kemudian merehatkannya. Ulangi latihan santai ini selama 4 minit..

Senaman yang sangat dilarang untuk aritmia

Tidak semua rawatan senaman untuk aritmia bermanfaat. Contohnya, latihan ketahanan dan latihan isometrik dikontraindikasikan kerana mengganggu fungsi normal sistem pernafasan dan kardiovaskular. Terdapat sindrom mencuri khas: peredaran darah pada otot yang bekerja secara aktif meningkat, tetapi jantung itu sendiri mula mengalami kekurangan nutrisi dan oksigen.

Oleh itu, pesakit dengan aritmia harus melupakan barbell, dumbbells, mesin kekuatan dan band rintangan. Dengan cara yang sama, anda harus meninggalkan pemompaan senam perut dan gimnastik yoga, di mana asana digunakan, yang terdiri daripada menahan nafas, atau dalam keadaan statik untuk jangka masa yang cukup.

Adakah anda mempunyai nasihat daripada doktor anda mengenai senaman untuk aritmia? Apa cadangan yang anda ikuti? Beritahu kami mengenainya dalam komen - pembaca lain akan tertarik dengan pengalaman anda.

Adakah mungkin bermain sukan dengan aritmia jantung

Sukan adalah kaedah terbaik untuk mengekalkan kesihatan anda selama bertahun-tahun. Walaupun angka itu tidak memerlukan peningkatan, aktiviti fizikal tetap diperlukan untuk tubuh kita untuk mengekalkan prestasi otot dan organ dalaman kita. Di samping itu, senaman sederhana dapat membantu mengatasi masalah emosi dan mengurangkan ketegangan saraf. Setiap orang harus berusaha untuk aktif secara fizikal, dan sangat memuaskan bahawa ramai yang mulai memahami mengapa ini penting.

Terdapat situasi ketika masalah kesihatan menjadi halangan kelas. Seseorang mungkin bimbang sama ada badannya yang tidak terlatih dapat mengatasi beban yang meningkat dengan mendadak. Sebagai contoh, persoalan seperti ini timbul dengan tajam: adakah aktiviti fizikal dibenarkan untuk aritmia jantung? Adalah sangat penting untuk mengetahui jawapannya agar tidak merosakkan badan anda dengan niat yang baik.

  • Aritmia sebagai diagnosis
  • Mengapa anda memerlukan sukan untuk aritmia
  • Sukan banyak dengan aritmia
  • Memilih sukan
  • Apabila aritmia adalah kontraindikasi untuk sukan
  • Pendapat pakar

Aritmia sebagai diagnosis

Segera harus diperhatikan bahawa aritmia bukan penyakit, tetapi hanya gejala penyakit jantung yang serius. Ciri utama aritmia adalah penyimpangan dari degupan jantung normal - ketidakkonsistenan, ketidakteraturan, pecutan atau penurunan frekuensi pengecutan otot jantung. Aritmia terdiri daripada beberapa jenis, yang mana penyakit yang mendasari ditentukan..

Adalah mustahil untuk mengabaikan kehadiran pelanggaran tersebut, dan lebih-lebih lagi untuk memulakan sukan tanpa berunding dengan doktor anda. Hanya dia, setelah diperiksa dan diuji, yang akan menentukan beban apa yang dibenarkan dalam setiap kes individu..

Adakah mungkin untuk menyembuhkan aritmia jantung: kaedah terapi

Pada masa ini, terdapat dua cara untuk menghilangkan gangguan degupan jantung:

  • Rawatan ubat;

Ia dijalankan menggunakan kumpulan ubat yang berlainan. Secara umum, terapi kompleks digunakan, termasuk penyekat saluran natrium, kalium dan kalsium, beta-blocker. Kesemuanya bertujuan menstabilkan sel jantung, mengurangkan kesan NS bersimpati pada miokardium, meningkatkan bekalan oksigen, dan memulihkan pengecutan jantung yang normal. Rawatan ubat membantu menghilangkan aritmia dan melupakan fibrilasi atrium selamanya. Tetapi anda perlu menggunakan ubat seperti yang ditetapkan oleh doktor dan untuk masa yang lama..

Bolehkah aritmia dirawat dengan pembedahan? Ia digunakan hanya untuk perubahan patologi serius yang mengancam kematian. Terutamanya digunakan adalah ablasi frekuensi radio, alat pacu jantung dan cardioverter-defibrillator. Selepas pemasangan alat buatan, kejadian gangguan pada degup jantung cepat dihilangkan.

Mengapa anda memerlukan sukan untuk aritmia

Cara termudah adalah dengan melarang pesakit aritmia melakukan sebarang aktiviti fizikal untuk mengelakkan komplikasi. Namun, ini bukan pilihan, kerana jantung perlu dilatih agar lebih mudah mengatasi kemungkinan faktor tekanan. Latihan yang betul diperlukan untuk memenuhi jaringan jantung dan saluran darah dengan oksigen, untuk melancarkan peredaran darah di dalamnya.

Sekiranya anda mengikuti cadangan semasa bermain sukan, anda dapat memperbaiki keadaan jantung dengan ketara dan bahkan mengembalikan irama degupan jantung yang normal. Sukan menstabilkan sistem saraf, dengan itu meningkatkan kesihatan organ yang paling penting - jantung.

Adakah mungkin mati akibat aritmia?

Malangnya ya. Fibrilasi atrium menyebabkan pembentukan gumpalan darah, yang dapat bermigrasi melalui saluran darah ke otak, di mana ia menyebabkan strok. Dan penyakit ini sering menyebabkan kematian pesakit atau kecacatannya..

Di samping itu, aritmia yang tidak terkawal dari masa ke masa menyebabkan kegagalan jantung, di mana peredaran darah terganggu dan seluruh tubuh tidak menerima cukup oksigen dan nutrien. Dan ini menyumbang kepada pengurangan jangka hayat.

Adakah mungkin mati secara tiba-tiba akibat aritmia? Ya, jika serangan jantung berlaku kerana gangguan irama.

Sukan banyak dengan aritmia

Terdapat terapi fizikal yang bertujuan untuk menguatkan jantung dan meningkatkan daya tahannya. Walaupun begitu, bermain sukan dengan aritmia yang didiagnosis harus berbeza dengan beban yang dibenarkan untuk orang yang sihat..

Prinsip utama yang mesti dipatuhi oleh seseorang yang mengalami arrhythmia ketika dia mula bersukan:

  1. Kesederhanaan. Kerana aritmia sering meningkatkan degupan jantung, senaman dapat memicu degupan jantung yang lebih cepat. Itulah sebabnya penting untuk memulakan sukan dengan latihan ringan dan tenang, secara beransur-ansur meningkatkan intensiti latihan, bergantung pada bagaimana perasaan anda..
  2. Keteraturan. Terlepas dari apa tujuan latihan, penting untuk melakukannya secara teratur. Tidak akan ada faedahnya jika atlet itu berlatih secara aktif atau berehat lama di kelas. Lompatan dalam aktiviti seperti itu bahkan berbahaya bagi mereka yang mengalami aritmia, terutama fibrilasi atrium. Aktiviti fizikal mesti dilakukan setiap hari.
  3. Kawal. Ini terutama mengenai kawalan diri terhadap kesejahteraan anda, perasaan anda dari latihan. Segala ketidakselesaan adalah alasan untuk mengubah pendekatan, untuk mengurangkan intensiti kelas. Oleh kerana doktor juga tidak tahu bagaimana tubuh pesakit akan bertindak balas terhadap beban yang diizinkan olehnya, diperlukan nasihat berulang kali untuk mencari kadar dan keparahan latihan yang optimum..

Memandangkan prinsip-prinsip ini, anda hanya dapat memperoleh emosi positif dari sukan tanpa rasa takut akan akibatnya bagi hati anda..

Mengapa berlari dengan degupan jantung yang tinggi berbahaya bagi kesihatan

Pelari amatur tidak sedar akan degupan jantung mereka, walaupun berjalan dengan kadar jantung yang betul adalah mustahak. Sekiranya nadi terlalu tinggi, maka badan tidak bersenam, tetapi habis, yang mengancam kesihatan atlet.

"RG" berbincang dengan jurulatih yang berlari untuk mengetahui mengapa memantau degupan jantung anda ketika berlari, bahaya apa yang ditimbulkan oleh degupan jantung tinggi, dan bagaimana menentukan zon degup jantung anda.

Vasily Permitin, anggota pasukan larian gunung kebangsaan Rusia dan penyelaras sukan sekolah I Love Running dengan larian yang betul, menjawab soalan..

Mengapa memantau degupan jantung anda adalah penting bagi pelari?

Permitin Vasily:

Denyutan jantung adalah petunjuk paling objektif untuk menentukan keadaan pelari. Mana-mana tahap intensiti mempunyai zon nadi sendiri. Setiap latihan mengandungi beban puncak dan pemulihan yang sesuai dengan zon denyut jantung tertentu. Anda perlu memperhatikan perkara ini, jika tidak, anda berisiko masuk ke zon degupan jantung yang salah dan membebani badan.

Pengasas Bersama Ironstar Menerangkan Mengapa Orang Menjadi Triathletes

Apakah zon degupan jantung yang ada?

Permitin Vasily:

Sebarang senaman melibatkan senaman, yang seterusnya dibahagikan kepada lima tahap intensiti: pemulihan, aerobik, ambang, anaerobik dan zon muatan maksimum..

Cara menentukan zon degupan jantung anda?

Permitin Vasily:

Untuk menentukan zon degupan jantung anda, anda perlu mengira kadar denyutan jantung maksimum anda, kerana setiap zon degup jantung sesuai dengan peratusannya. Zon pemulihan adalah 55-75% daripada kadar denyut jantung maksimum, aerobik - 75-85%, ambang - 85-90%, anaerobik 90-95%, zon muatan maksimum - 95-100%.

Sebilangan besar amatur menumpukan latihan mereka pada salib aerobik, iaitu berjalan di zon denyut jantung pertama dan kedua. Petunjuk ringkas bahawa anda berada di zon degupan jantung adalah anda boleh bercakap dengan bebas semasa anda berlari..

Cara mengira kadar denyutan jantung maksimum anda?

Permitin Vasily:

Sebaik-baiknya, ini dilakukan di makmal khas diagnostik fungsional semasa ujian berfungsi untuk menentukan BMD (penggunaan oksigen maksimum) dan TANM (ambang metabolisme anaerob), di sini anda akan dikira kedua-dua zon nadi (mereka mungkin individu dan berbeza dari klasifikasi peratusan), dan nadi maksimum.

Pilihan seterusnya ialah jam tangan Garmin atau, misalnya, Polar - jam tangan ini (tentu saja tidak begitu tepat) dapat mengira kedua VO2 max, dan bahkan ANSP (ketika dianalisis dalam program khas) dan, tentu saja, mereka akan merekodkan degup jantung dengan tepat dan mengira zon anda secara automatik.

Dan akhirnya, jika tidak ada, anda boleh beralih ke formula: "220 - umur" atau "205.8 - (0.685 * umur)" yang ditentukan, tetapi ketepatannya akan meninggalkan banyak yang diinginkan.

Cara mengira zon degupan jantung anda apabila anda mengetahui kadar denyutan jantung maksimum anda?

Motivasi: Cara mula berlari dan tidak berhenti setelah kilometer pertama

Permitin Vasily:

Contohnya, kadar denyut jantung maksimum anda ialah 200. Kemudian formula adalah:

  • 1 zon - 55-75% daripada kadar denyut jantung maksimum (200/100 * 55 (atau 75) = dari 110 hingga 150 denyutan seminit - zon pemulihan
  • Zon 2 - 75-85% daripada kadar denyut jantung maksimum (200/100 * 75 (atau 85) = dari 150 hingga 170 denyutan seminit - zon aerobik
  • Zon 3 - 85-90% daripada kadar denyut jantung maksimum (200/100 * 85 (atau 90) = dari 170 hingga 180 denyutan seminit - zon ambang metabolisme anaerob (apabila badan tiba-tiba mula mengumpul asid laktik, seseorang boleh tinggal di dalamnya dari 30 minit sehingga 1 jam)
  • Zon 4 - 90-95% daripada kadar denyut jantung maksimum (200/100 * 90 (atau 95) = 180 hingga 190 denyutan seminit - zon anaerobik
  • 5 zon - 95-100% daripada kadar denyut jantung maksimum (200/100 * 95 (atau 100) = dari 190 hingga 200 denyutan seminit - zon maksimum glikolitik

Mengapa penting untuk berlatih di zon HR 1 dan 2? Mengapa kerap menggunakan zon degupan jantung yang lain adalah berbahaya?

Permitin Vasily:

Semuanya dibina secara berperingkat dan sedikit demi sedikit.

Sama seperti rumah bermula dengan pondasi, profil aerobik pelari mesti berdasarkan asas aerobik yang kuat, iaitu, dia mesti mempunyai hati yang kuat yang dapat mengepam darah beroksigen dalam jumlah yang cukup banyak..

Ini dicapai apabila latihan di zon pertama dan kedua, juga di zon intensiti lemak terbakar dengan baik, jaringan kapilari otot berkembang dan, sebagai hasilnya, kecekapan penggunaan oksigen.

Tanpa pangkalan aerobik yang betul, latihan di zon nadi yang lebih kuat dapat dengan cepat menghabiskan simpanan dalaman badan dan menggunakannya. Seorang atlet profesional, berolahraga di zon degupan jantung yang tinggi, akan meningkatkan bentuk atletnya, sementara orang yang tidak bersedia berisiko terlatih.

Sekiranya kita beralih kepada atlet profesional, maka hampir semua orang akan mempunyai nisbah 80/20 (80% latihan dilakukan di zon intensiti rendah, 20% di zon intensiti tinggi). Hanya kerana asas aerobik yang kuat, kelajuan larian mereka, misalnya, pada kadar nadi 140 akan menjadi 3'40 min / km, dan untuk seorang amatur yang belum bersedia, katakanlah, 7 min / km.

di dan Instagram.

Memilih sukan

Dengan aritmia, sukan haruslah lembut. Terdapat beberapa jenis senaman yang dapat memberi manfaat kepada pesakit, bukan membahayakan. Ini adalah aktiviti seperti:

  • berenang di kolam renang;
  • berjalan kaki jarak dekat atau berjalan di lokasi;
  • menunggang basikal biasa atau basikal sukan;
  • berjoging dengan tenang di udara atau di treadmill di gim;
  • gimnastik;
  • bermain ski.

Sekali lagi, faedah aktiviti sukan tersebut hanya akan dapat dilihat jika dilakukan secara sederhana. Anda hanya boleh berlari jika anda sentiasa memantau degupan jantung anda. Apabila tahap latihan meningkat, anda sedikit dapat meningkatkan beban, tetapi hanya dengan izin doktor..

Berjoging - kesejahteraan berjalan

Dan semua orang berlari, berlari, berlari, berlari, berlari, berlari,

lari, lari, lari, lari, lari, dan dia.

Dari repertoir Valery Leontiev

Berjoging mungkin merupakan salah satu jenis aktiviti kecergasan yang paling terkenal. Tidak ada latihan lain yang mempunyai penekanan yang sama seperti berlari. Kesan berjalan pada orang yang sihat dan sakit dikaji, keberkesanan berjoging diuji pada ketinggian dan suhu rendah, ada karya yang menganalisis kesan positif berlari ke belakang pada tubuh manusia.

Malah ada yang menyiasat kesan beban ini pada keadaan sistem kardiovaskular anjing tulen dan kera besar. Dan satu kesimpulan dapat diambil dari semua karya: berjalan berguna untuk hampir semua orang dan dalam keadaan apa pun. (Demi keadilan, harus diperhatikan bahawa saya belum menemukan artikel yang mengkaji tentang kesan joging pada tubuh kucing, jadi luangkan masa anda untuk menyeret binatang peliharaan berbulu anda.)

Rahsia cinta ini sederhana dan jelas. Semua orang, baik biped dan berkaki empat, boleh berlari, anda tidak perlu mempelajarinya. Anda boleh berlari ke mana-mana: di taman dan stadium, di jalan dan trek treadmill. Kesan berjalan pada sistem badan serupa dengan latihan aerobik kitaran. Berikut adalah beberapa fakta:

  • Kesan positif berjalan pada keadaan sistem peredaran darah sudah diketahui. Telah terbukti bahawa berjalan meningkatkan fungsi kontraktil dan "mengepam" jantung, meningkatkan aliran darah di saluran kecil jantung, otak, ginjal dan organ lain, dan meningkatkan jisim "miokardium yang berfungsi" (otot jantung, sebenarnya, melakukan kerja utama). Yang kurang terkenal adalah kenyataan bahawa peningkatan jisim jantung (hipertrofi miokard) pada joggers berbeza dengan hipertrofi miokard yang berkembang pada atlet profesional. Semasa berlari, hipertrofi ini tidak menyebabkan penurunan relatif bekalan darah ke jantung, sebaliknya, kapilariisasi miokardium meningkat (iaitu, rangkaian pembuluh kecil tumbuh, menyediakan otot jantung dengan oksigen dan nutrien).
  • Berlari membantu meningkatkan imuniti, kandungan imunoglobulin, eritrosit dan limfosit meningkat dalam darah. Beberapa kajian menunjukkan perubahan positif dalam sistem pertahanan antitumor badan. Pada pelari, keupayaan oksigen darah meningkat dengan ketara, sifat pelindungnya.
  • Semasa berlari, pengaktifan metabolisme lemak meningkat dengan ketara, akibatnya berjalan dapat dianggap cara yang baik untuk menurunkan berat badan. Selain mengaktifkan metabolisme lipid, pengambilan kalori tambahan berperanan dalam menormalkan berat badan, dan penekanan rasa lapar, dan pengoptimuman metabolisme karbohidrat dan fungsi hati, dll..
  • Berlari (dalam kombinasi dengan prosedur air) adalah salah satu ubat penenang terbaik hari ini, yang membolehkan anda menghilangkan emosi negatif yang terkumpul dan menghabiskan lebihan adrenalin yang terkumpul dalam darah pada siang hari. Selain itu, berbeza dengan ubat penenang ubat, berlari juga merangsang pengeluaran endorfin, yang bertanggungjawab untuk meningkatkan mood dan rasa gembira. Perubahan metabolik berlaku di sistem saraf pusat, akibatnya penentangan terhadap tekanan psikologi, prestasi mental, dan kreativiti manusia meningkat.

Bagaimana ia? Mengagumkan? Kemudian mari kita pergi.

Pertama, pilih gear yang betul. Ia harus sesuai dengan cuaca dan medan. Mereka yang ingin memeriksa kebolehpercayaan data mengenai kesan peningkatan kesihatan ketika berjalan di pergunungan dan dalam keadaan sejuk, dapatkan peralatan memanjat dan topi dengan penutup telinga, dan jika anda pergi ke belakang, anda tidak boleh melakukannya tanpa cermin pandangan belakang. Baiklah, tetapi serius, periksa kasut anda - kasut itu tidak boleh usang dan selesa. Sekiranya bentuk kaki anda sedikit menyerupai huruf O dan X, serta jika anda disyaki mempunyai kaki rata, jaga sol ortopedik.

Semasa mula berlari, anda mesti ingat bahawa tidak semua laju berjalan sama bermanfaat..

Terdapat bukti perubahan patologi dalam komposisi darah pelari maraton yang berkelayakan (hingga perkembangan "anemia sukan", dan lain-lain), gangguan irama yang berkaitan dengan fungsi automatisme sering didedahkan pada pelari jarak pelari, perubahan ciri distrofi miokard kerana terlalu banyak fizikal sering dijumpai dan sebagainya.

Oleh itu, untuk berjoging memberi kesan positif kepada anda, penting untuk memilih intensiti dan jangka masa latihan yang betul. Mulakan dengan larian 200-300 meter, jangan memaksa beban, walaupun anda merasakan kekuatan untuk berlari jarak maraton. Mungkin berlaku pada keesokan harinya, degupan jantung yang cepat dan sakit pada sendi lutut akan mengelakkan anda bangun dari tidur..

Jangan mengabaikan pemanasan. Menjalankan beban terutamanya otot betis dan tali pinggang, jadi meregangkan otot-otot ini dengan paru-paru kecil dan selekoh, jongkok, pergelangan kaki hangat dan sendi lutut dengan senaman regangan, dalam cuaca sejuk, dan ketika pulih dari kecederaan, gunakan pendakap pergelangan kaki dan lutut.

Kami mengingatkan anda bahawa berlari adalah penenang semula jadi, ia menghilangkan emosi negatif, dalam proses latihan, endorfin hormon pituitari dilepaskan ke dalam darah, yang menyebabkan keadaan semacam euforia, perasaan kegembiraan tanpa sebab, menekan perasaan lapar dan kesakitan. Tetapi, bukannya sensasi yang indah ini, setelah beberapa lama anda mungkin merasa sakit di kaki anda, peningkatan sesak nafas, peningkatan degupan jantung.

Jangan risau, belum ada yang menipu anda - akan ada euforia, tetapi kemudian. Perasaan tidak selesa pada fasa awal latihan dalam sukan biasanya disebut "pusat mati".

Perkara utama di sini adalah dengan usaha kemahuan untuk memaksa diri untuk terus berjalan dengan kadar yang sama. Dengan kelajuan 1 km dalam 7-8 minit, tempoh mati akan dikekalkan selama 7-11 minit. Kemudian "angin kedua" sesak nafas akan terbuka, keletihan akan hilang, senang berjalan, mood akan bertambah baik, kadar nadi akan mula berkurang. Jauhkan langkah ini lebih jauh, jangan menambah beban, dalam perjalanan perlahan ini pada nafas kedua, kesan terapinya terletak.

Banyak literatur yang dikhaskan untuk persoalan pembinaan latihan larian yang betul untuk pelbagai penyakit, salah satu buku yang paling menarik mengenai topik ini ialah "Formula Berlari" oleh EG Milner. Kami juga mengesyorkannya kepada mereka yang ingin serius melibatkan diri dalam jenis kecergasan ini. Dan bagi pihak kami, marilah kita membuat beberapa penyesuaian terhadap cadangan pakar, berdasarkan pengalaman berlari kita sendiri, serta penyelidikan terkini dalam bidang perubatan sukan.

Doktor Sains Perubatan B. PANFILOV: "Lebih baik berlari, bangun satu jam lebih awal daripada biasa, dengan perut kosong".

Sayangnya, tidak semua orang mampu melakukan sesuatu seperti itu, dan perut kosong dapat menyebabkan sakit kepala pada beberapa orang. Di samping itu, terdapat bukti bahawa beban yang ketara pada separuh pertama hari dalam beberapa kes boleh menyebabkan perkembangan infark miokard secara tiba-tiba. Oleh itu, berjalan pada waktu petang, menurut kami, tidak lebih buruk, terutamanya kerana berjoging setelah seharian bekerja membantu melepaskan emosi negatif yang terkumpul setelah seharian bersusah payah, "membakar" adrenalin berlebihan, dan menormalkan fungsi autonomi badan.

E. Milner, Calon Pedagogi: "Lebih baik berlari sendiri, tidak menyesuaikan diri dengan kemampuan fizikal orang lain"

Sudah tentu, beban apa pun, termasuk berjalan, mestilah secara individu. Telah lama terbukti bahawa kesan maksimum latihan pada kebanyakan orang dengan tahap kesediaan rata-rata dicapai pada kadar jantung 50-85% daripada kadar denyut jantung maksimum yang dikira untuk usia ini. Oleh itu, disarankan untuk berlatih sendirian, agar tidak ada semangat "persaingan". Tetapi pada masa kita mengalami masalah, ketika banyak orang jahat dapat menjumpai meja dan rumah di taman di bawah setiap belukar, berjalan sendiri tidak selamat, kecuali anda memutuskan untuk meningkatkan kesihatan anjing anda dan berlari dengannya. Ternyata, ia juga berguna untuknya. Di samping itu, kami memberikan petua keselamatan berikut untuk pelari yang dikembangkan oleh American Road Runners Club pada bulan Oktober 1989. Mungkin ia juga berguna untuk pelari kita. Peraturan keemasan perubatan - penyakit lebih mudah dicegah daripada disembuhkan - ia universal dan sangat sesuai untuk sukan dan bidang kehidupan lain (tentu saja, setelah beberapa pengulangan). begitu,

Jangan memakai barang kemas.

  • Ada perubahan untuk telefon anda.
  • Berlari dengan pasangan.
  • Tinggalkan nota atau beritahu kami bahawa anda berjalan sendiri. Maklumkan kepada saudara-mara dan rakan-rakan mengenai laluan kegemaran anda.
  • Berlari di kawasan yang biasa.
  • Elakkan kawasan berpenduduk jarang, jalan sepi, jalan yang tersembunyi di kawasan tebal. Terutama mengelakkan tempat gelap pada waktu malam. Lari dari kereta atau semak yang diparkir.
  • Jangan memakai fon kepala. Gunakan pendengaran anda untuk menavigasi persekitaran anda.
  • Abaikan gangguan verbal. Berhati-hati ketika menghampiri orang yang tidak dikenali. Lihat orang lain secara langsung dan berjaga-jaga, tetapi jaga jarak dan terus bergerak.
  • Berlari ke arah lalu lintas untuk melihat kenderaan yang akan datang.
  • Pakai bahan reflektif jika anda berlari pada waktu senja pagi atau petang.
  • Bawa wisel atau alat bunyi yang lain.

Dari sebuah artikel di majalah: "Berusaha untuk bergerak dalam garis lurus. letakkan kaki di bawah anda. Jangan melebarkan kaki ke sisi atau mencubit lutut. Sebilangan wanita mempunyai kebiasaan buruk untuk berlari dengan kaki tersebar luas dan melebar. Sekiranya anda tidak boleh

untuk mengatasi
kebiasaan anda berjalan tidak akan berkesan ".
Letakkan kaki anda seperti biasa. Terdapat banyak petua mengenai perkara ini, tetapi jika anda cuba mengikutinya, anda berisiko menyebabkan anda mengalami sawan. Masing-masing mempunyai gaya berjalan dan berlari sendiri, yang ditetapkan sejak usia dini.

Dan WAJIB dikatakan mengenai siapa yang berlari tanpa pengawasan doktor dikontraindikasikan dalam terapi senaman:

Kecacatan jantung kongenital dan stenosis mitral (penyempitan pembukaan atrio-gastrik).

Strok yang ditangguhkan atau infark miokard.

Gangguan irama jantung yang teruk, seperti fibrilasi atrium.

Kegagalan peredaran darah atau kegagalan paru-paru etiologi apa pun.

Hipertensi arteri tinggi (tekanan arteri 180 hingga 110 dan lebih tinggi), tahan terhadap tindakan terapi ubat.

Penyakit buah pinggang kronik, tirotoksikosis dan diabetes yang tidak dikawal oleh insulin.

Glaukoma dan miopia progresif mengancam detasmen retina.

Segala penyakit akut, termasuk selsema, dan pemburukan penyakit kronik.

Ingat bahawa berjoging menyebabkan gegar otak yang teruk. Dalam setiap langkah, ada fasa penerbangan ketika kedua kaki tidak menyentuh penyangga dan badan nampaknya melayang di udara. Apabila sebelah kaki mendarat. beban jatuh ke atasnya, 5 kali berat badan. Dengan setiap langkah anda "melemparkan" tulang belakang anda ke atas seolah-olah anda sedang meregangkan akordeon, menegangkan tendon Achilles, dan beban besar jatuh pada sendi lutut. Sekiranya lutut atau punggung bawah anda sakit, berlari mungkin juga bukan untuk anda. Dalam kes ini, anda juga perlu berunding dengan doktor terapi senaman atau pakar ortopedik..

Dan sejak kita bermula dengan adik-adik kita, kita akan berakhir dengan mereka..

Semasa berlari pada hari musim panas yang hangat dengan anjing anda, jangan lupa bahawa mereka tidak mempunyai kelenjar peluh. Mereka menyejukkan badan melalui pernafasan, yang bukan merupakan kaedah terbaik untuk menurunkan suhu badan. Bulldog, Boxer, dan anjing berwajah segi empat lain sangat sukar untuk bertolak ansur dengan panas, seperti halnya anjing penuaan atau berat badan yang ketara. Mereka harus dilatih secara beransur-ansur untuk mengatasi panas dan jarak jauh, dan jika anjing anda kelihatan letih, pindahkan dia ke tempat teduh dan celupkan kepalanya dengan air..

Apabila aritmia adalah kontraindikasi untuk sukan

Oleh kerana aritmia didiagnosis dengan tahap keparahan yang berbeza-beza dan sering menjadi tanda patologi teruk, seseorang perlu mendengar keadaannya. Latihan mesti dibatalkan atau ditunda sekiranya gejala berikut diperhatikan:

  • sindrom kesakitan di kawasan otot jantung;
  • serangan akut fibrilasi atrium, degupan jantung;
  • keadaan separa samar;
  • pening dan loya;
  • sakit berdenyut di kepala atau dada;
  • perasaan jantung "melompat keluar" kerana degupan jantung meningkat.

Sensasi seperti itu tidak dapat diabaikan, mengingat mereka timbul dari "kebiasaan" dan berusaha untuk berlatih lebih jauh melalui kekuatan. Jantung bukanlah mainan; ia adalah organ penting yang tidak boleh terdedah kepada risiko yang tidak perlu. Dalam beberapa kes, seseorang yang mengalami aritmia hanya perlu melakukan latihan pernafasan, melupakan aktiviti fizikal lain.

Adakah mungkin terbang dengan kapal terbang semasa gangguan?

Dengan penurunan tekanan atmosfera dan tahap oksigen di kabin pengangkutan udara, kurang 02 dibekalkan secara serentak ke darah. Pada ketinggian lebih dari 3 ribu meter, pesakit dengan penyakit jantung (penyakit arteri koronari, hipertensi, serangan jantung sebelumnya) mungkin mengalami serangan jantung yang lain. Oleh itu, sama ada mungkin untuk menerbangkan kapal terbang dengan aritmia, lebih baik bertanya kepada pakar kardiologi yang mengetahui keparahan penyakit ini..

Tetapi, jika tidak ada jalan keluar dan anda perlu terbang, maka disarankan untuk memilih syarikat penerbangan yang menyediakan topeng oksigen di pesawat. Sebelum berangkat, lebih baik mengambil Validol di bawah lidah. Dan sebelum mendarat, anda boleh mengambil 40 tetes Corvalol untuk merehatkan otot jantung dan menurunkan degupan jantung. Juga, semasa penerbangan, disarankan untuk tidak terganggu oleh percakapan, membaca atau menyelesaikan teka-teki silang..

ECG normal dalam atlet: Mengenali Adaptasi Fisiologi

Pasukan pakar antarabangsa yang besar mengemukakan artikel - salah satu dari sejumlah penjelasan metodologi terperinci mengenai praktik menerapkan apa yang disebut "Kriteria Seattle". Kriteria ini bertujuan untuk memudahkan masalah diagnosis awal gangguan kardiovaskular pada atlet menggunakan elektrokardiograf 12 saluran.

Pekerjaan ini dikhaskan untuk tanda-tanda yang tidak biasa bahawa pada orang biasa mungkin menunjukkan perkembangan keadaan yang menyebabkan serangan jantung secara tiba-tiba, tetapi dalam hal atlet hanya mencerminkan proses penyesuaian normal yang berlaku di dalam badan di bawah pengaruh senaman fizikal yang tetap. Penulis berharap dengan mengambil kira proses ini akan memungkinkan untuk mengelakkan banyak kajian tambahan yang tidak masuk akal terhadap atlet dan sekatan yang tidak dibenarkan dalam proses latihan dan persaingan..

Sehingga 60% atlet menunjukkan perubahan pada kardiogram (secara individu atau gabungan) seperti:

  • bradikardia sinus

Pengelasan

  • Gangguan urat simpul:
  1. irama betul, kerap - takikardia sinus;
  2. irama betul, jarang berlaku - bradikardia sinus;
  3. irama tidak betul - arrhythmia sinus;
  4. pemberhentian sementara nod;
  5. kekurangan kontraksi atrium;
  6. kelemahan automatik nod (sindrom kelemahan).
  • Gangguan irama ektopik - dorongan untuk pengecutan miokard tidak berasal dari nod sinus:
  1. aktif;
  2. pasif.

Adalah mustahil untuk menentukan jenis penyakit secara bebas; hanya doktor yang dapat melakukan ini dengan melakukan kajian komprehensif dengan kardiogram

  • Kelipan dan (atau) kelenturan atrium dan (atau) ventrikel.
  • Sekatan:
  1. tidak lengkap;
  2. penuh.

Sebab perkembangan aritmia jantung adalah kerosakan pada sistem pengaliran miokardium. Aritmia dengan pengaruh toksik dari faktor luaran dan dalaman, pelanggaran keseimbangan air-garam, gangguan mental adalah sementara, setelah rawatan irama dinormalisasi. Aritmia dan sekatan dengan kerosakan organik pada otot jantung (hipoksia teruk, serangan jantung, miokarditis) tidak dapat dipulihkan. Terdapat blok dalam penghantaran impuls dari alat pacu jantung ke struktur kerja. Sekiranya tiada terapi yang mencukupi, kemajuan.

Mengapa aritmia berlaku selepas latihan fizikal dan apa yang harus dilakukan mengenainya??

Selepas bersenam dengan bersungguh-sungguh, kadang-kadang mungkin terdapat rasa tidak selesa di kawasan jantung. Ia dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza: degupan jantung yang cepat atau pudar. Perlu diperhatikan fenomena ini, kerana ini mungkin tanda-tanda aritmia, yang muncul sebagai akibat latihan fizikal aktif atau penyimpangan.

Punca berlakunya

Jantung manusia berfungsi secara berterusan sepanjang hayatnya, tetapi dalam keadaan tenang ia dapat berdenyut pada frekuensi 60-90 denyutan seminit, dan jika seseorang merasa gelisah atau aktif berolahraga, ia dapat meningkat hingga 150. Fenomena ini dianggap normal jika, setelah beberapa minit, degupan jantung melantun ke belakang.

Kerja jantung terdiri daripada dua fasa - systole dan diastole. Pada fasa pertama, ia berkontrak, menyediakan aliran darah dan membekalkan oksigen, zat berguna kepada tubuh, dan pada tahap kedua, ia berada dalam keadaan rehat. Sekiranya salah satu fasa dengan sebab tertentu menjadi lebih kecil, ini mengancam munculnya gangguan dalam fungsi jantung, kerana ia tidak mempunyai masa untuk menyediakan semua yang diperlukan oleh tubuh, atau tidak dapat berehat sepenuhnya. Semua faktor ini boleh menyebabkan aritmia..

Aritmia adalah kemunculan kelainan fungsi jantung di mana degupan jantungnya berubah. Ia muncul apabila sistem pengalir, yang bertanggungjawab untuk memastikan pengecutan miokardium secara berkala, gagal. Irama dalam sistem ini disediakan oleh sel-sel saraf tisu, dikumpulkan dalam nodul, yang tumbuh semula dan melakukan impuls jantung ke miokardium. Di bawah pengaruh dorongan, ia berkontraksi (systole) dan berehat (diastole). Apabila penghantaran impuls terganggu, aritmia berlaku.

Jenis aritmia apa yang boleh berlaku selepas bersenam?

Selepas latihan aktif, kegagalan irama dapat menampakkan dirinya sebagai:

  1. Aritmia sinus. Ia terdiri daripada penggantian impuls jantung yang salah. Selalunya ia menunjukkan dirinya sebagai kontraksi yang kerap semasa menghirup dan penurunannya semasa menghembus nafas. Ini bukan sebab kemerosotan kesihatan dan sering hilang sendiri, tanpa penggunaan ubat-ubatan, jika anda menahan nafas selama beberapa saat.
  2. Ekstrasistol. Ia berlaku kerana terlalu banyak rongga jantung dan kekurangan oksigen semasa bersenam. Apabila ia berlaku, gegaran terasa di sternum.
  3. Takikardia sinus. Denyutan jantung yang cepat, di mana jumlah denyutan seminit menjadi lebih daripada 90.
  4. Bradikardia sinus. Ia dicirikan oleh penurunan penguncupan degupan jantung hingga 50 per minit. Aritmia jenis ini disertai oleh kelemahan dan pening..
  5. Tachycardia paroxysmal. Ini adalah irama degupan jantung yang cepat apabila berfungsi dengan betul. Aritmia ini dicirikan oleh bilangan rentak dari 140 hingga 240 per minit. Ia boleh berlaku secara tiba-tiba selepas bersenam dan hilang begitu sahaja, disertai dengan degupan jantung yang cepat, peningkatan berpeluh, kelemahan.
  6. Aritmia berkelip. Ia menampakkan diri dalam pengecutan serat otot yang tidak teratur, sementara atrium tidak berfungsi sepenuhnya. Jumlah rentak berbeza antara 100 - 160 per minit. Tanda aritmia seperti itu adalah bahawa nadi kurang daripada jumlah pengecutan otot jantung.

Tanda-tanda

Apa-apa aritmia dalam keadaan tenang seseorang mungkin tidak membuat dirinya merasa, dan kejadiannya hanya mungkin berlaku setelah melakukan senaman fizikal.

Gejala utama boleh menjadi:

  • sakit seketika di bahagian atas jantung yang tidak lama lagi akan hilang;
  • sensasi gegaran di sternum;
  • gangguan pada irama jantung atau pudarnya;
  • rasa tidak selesa dan kesakitan yang sederhana tetapi berpanjangan di jantung;
  • Vena di leher boleh meletup
  • pucat;
  • dyspnea;
  • menjadi panas;
  • mati pucuk, kelemahan;
  • peningkatan berpeluh;
  • kegelisahan;
  • mudah marah;
  • pening.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai tanda-tanda aritmia selepas senaman fizikal dengan menonton video ini.

Adakah aritmia berbahaya?

Keamatan bersenam yang memberi tekanan pada otot jantung boleh membawa kesan negatif. Sekiranya gejala aritmia tidak hilang dalam masa 5-10 minit, maka anda harus berkunjung ke pakar kardiologi.

Bahaya aritmia bergantung pada jenis aritmia yang muncul pada aktiviti fizikal.

Aritmia sinus dan takikardia sering tidak memerlukan rawatan, tetapi kadang-kadang mereka dapat menunjukkan keadaan lain yang lebih serius. Bradikardia sinus berbahaya kerana akibat penurunan kadar denyutan jantung boleh pingsan, dan dalam kes seperti itu, kemungkinan serangan jantung meningkat.

Sekiranya fibrilasi atrium berlaku dan rawatan belum dilakukan, pembentukan trombus mungkin berlaku. Tachycardia paroxysmal mengancam tubuh manusia dengan kehausan otot-otot organ utama kerana kerja yang tidak betul. Extrasystole menimbulkan ancaman kepada kesihatan sekiranya terdapat penyakit seperti miokarditis, penyakit arteri koronari, penyakit valvular.

Secara amnya, akibat aritmia dapat muncul sebagai berikut:

  1. Pembentukan darah beku akibat kerja jantung yang tidak stabil, yang menyebabkan genangan darah di saluran.
  2. Kegagalan jantung - akibat kekurangan rawatan untuk aritmia, di mana terdapat pembengkakan lengan, kaki dan sesak nafas.
  3. Kegagalan ginjal - kemungkinan besar menghidap penyakit ini sekiranya berlaku kegagalan jantung.
  4. Strok adalah akibat daripada pembentukan trombus, di mana pembekuan darah yang terlepas dapat mencapai saluran otak dan menyebabkan serangan.
  5. Kejutan arrhythmogenic berlaku dengan fibrilasi ventrikel.
  6. Penangkapan jantung adalah akibat aritmia yang sangat berbahaya, di mana jantung berhenti berdegup, dan kematian klinikal berlaku.

Cara menghapuskan serangan?

Untuk menghilangkan serangan aritmia selepas senaman fizikal, anda memerlukan:

  • mengambil kedudukan yang selesa (duduk atau berbaring);
  • bertenang;
  • tarik nafas dalam-dalam beberapa kali, tahan nafas dan hembuskan dengan kuat;
  • minum segelas air, kerana kadang-kadang dehidrasi menyebabkan aritmia;
  • mengambil ubat penenang atau ubat penenang;
  • basuh dengan air sejuk.

Apabila serangan telah berlalu, anda perlu pergi ke hospital, di mana doktor akan memeriksa anda dan menetapkan rawatan yang sesuai jika perlu. Sekiranya keadaan bertambah buruk, anda harus segera menghubungi ambulans..

Untuk rawatan aritmia patologi, kompleks ubat digunakan, yang dibahagikan kepada beberapa kelas:

Kelas 1. Mengandungi ubat-ubatan yang menyekat saluran natrium:

  • Ia - secara perlahan melambatkan arus (Quinidine, Novocainamide, Cybenzene, Primalin);
  • Ib - mengembalikan keupayaan untuk repolarisasi dan konduktansi (lidocaine, trimecaine, phenytoin, penticainide).
  • Ic - melambatkan pengaliran impuls (Indekainid, Etacizin, Allapinin, Nikainoprol).

Kelas 2. Ubat-ubatan yang membatasi kesan neurosimpatik pada jantung - beta-blocker (Propranolol, Metoprolol, Bisoprolol, Nadolol, Esmolol).

Kelas 3. Bermakna yang memanjangkan tempoh am tindakan impuls berpotensi (Amiodarone, Dofetilide, Bretilium tosylate, Nibentan, Ibutilide).

Kelas 4. Ubat dengan kesan penyekat pada tali kalsium (Verapamil, Bepridil, Diltiazem, Tiapamil, Gallopamil).

Anda harus menggunakan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor dalam kursus dan jangan berhenti menggunakannya semasa gejala penyakit hilang.

Untuk menghilangkan serangan aritmia di rumah, anda boleh menggunakan ubat tradisional. Terdapat banyak resipi untuk menangani penyakit ini. Berikut adalah yang utama:

  1. Tuangkan air mendidih lebih dari 1 sudu besar buah hawthorn kering (1 gelas) dan biarkan selama kira-kira 2 jam. Saring sebelum digunakan dan minum setengah gelas beberapa kali sehari sebelum makan..
  2. Dalam bekas kaca, campurkan dalam tincture bahagian yang sama dari hawthorn, valerian, motherwort dan Corvalol. Anda perlu minum ubat tersebut selama tujuh hari dalam jumlah satu sudu teh 30 minit sebelum makan..
  3. 200 gr. lemon parut dengan semangat, gabungkan dengan 200 gr. madu dan tambah biji tanah dari 10 lubang aprikot. Ubat ini harus diminum setengah jam sebelum makan..
  4. 25 gr. tuangkan air mendidih di atas balsem lemon kering, biarkan selama beberapa jam, tapis dan minum 2-3 kali sehari selama dua bulan.
  5. Masukkan bawang putih (3 kepala) ke dalam balang, peras jus dari lemon (4 pcs.) Dan gaul. Tutup bekas dengan beberapa lapisan kain tipis dan letakkan di dalam peti sejuk selama beberapa jam. Terikan sebelum digunakan.
  6. Mandi dengan teh valerian (akar).

Anda boleh mengetahui mengenai ubat tradisional lain yang boleh digunakan untuk aritmia dari video ini.

Pemakanan juga memainkan peranan penting dalam memerangi aritmia. Sangat berguna untuk memasukkan makanan yang mengandungi kalium (pisang) dan magnesium (biji labu) dalam makanan anda. Mereka diperlukan untuk fungsi jantung yang betul..

Juga disyorkan untuk menggunakan:

  • ikan merah atau sardin, tuna dan ikan hering;
  • Garnet;
  • minyak zaitun;
  • pir;
  • plum;
  • raspberi;
  • rosemary;
  • lobak;
  • anggur;
  • limau gedang;
  • bawang putih;
  • buah persik;
  • anggur hitam;
  • kacang;
  • buah kering;
  • rosehip;
  • madu;
  • pasli;
  • jagung;
  • dedak;
  • kekacang;
  • soba, barli, oatmeal;
  • produk tenusu;
  • teh hitam dan hijau.

Pencegahan

Kunci kesejahteraan setelah bersenam adalah penyederhanaan aktiviti fizikal, kerana orang yang tidak bersedia yang pertama kali datang ke gim dan mula melakukan senaman yang kuat berisiko membahayakan kesihatannya. Oleh itu, jika ada keinginan untuk bersukan, beban harus ditingkatkan secara beransur-ansur dan reaksi badan harus diperhatikan. Pelajaran harus dimulakan dengan pemanasan untuk menyiapkan badan untuk beban yang lebih kuat. Juga penting adalah keteraturan kelas dan rehat antara latihan, yang memungkinkan untuk memulihkan pernafasan dan degupan jantung..

Gaya hidup sihat akan memantapkan pencapaian anda dan membuat anda berasa hebat. Pertama sekali, ini adalah penolakan tabiat buruk (nikotin, alkohol), diet tinggi sayur-sayuran dan rejimen hari yang betul dan rehat. Penting untuk memberi perhatian kepada kekebalan tubuh dan melindungi diri dari selesema, yang juga dapat menimbulkan aritmia. Untuk tujuan ini, mereka minum rebusan rosehip, menggunakan viburnum, buckthorn laut dan sauerkraut, kaya dengan vitamin C.

Aritmia ringan mungkin berlaku selepas melakukan senaman yang kuat. Ini dianggap normal, tetapi penampilannya tidak dapat diabaikan. Penting untuk memantau gejala-gejala lain yang dijumpai dan seberapa cepat pernafasan dipulihkan. Sekiranya rasa tidak selesa tidak hilang, atau serangan aritmia muncul lagi, anda perlu berjumpa doktor.


Artikel Seterusnya
Latihan pernafasan untuk aritmia jantung