Apa itu fibrosis jantung


Apa itu fibrosis jantung

Fibrosis jantung

DlyaSerdca → Penyakit Jantung → Penyakit Lain → Penggera Badan Tersembunyi: Konsep Fibrosis Jantung

Fibrosis adalah proses patologi yang memanifestasikan dirinya dalam bentuk pemadatan dan percambahan tisu penghubung, yang menyebabkan kemunculan bekas luka di pelbagai organ manusia. Dalam perubatan, terdapat beberapa jenisnya:

Focal (tempatan) adalah proses terhad yang membawa kepada kemunculan fokus tunggal. Adakah peringkat awal proses.

Diffuse - dikesan sudah pada peringkat akhir penyakit ini, sementara lebih banyak tisu rosak.

Kista sudah menjadi penyakit yang berasingan yang mempengaruhi metabolisme dan boleh menyebabkan kemunculan kista, yang juga serius mengancam kesihatan manusia..

Perubahan sifat ini dalam hati adalah proses yang tidak dapat dipulihkan, oleh itu, tugas utama dalam mengenal pasti patologi seperti itu adalah menghentikan perkembangan lebih lanjut dan merawat penyakit yang mendasari.

Perubatan moden menangani diagnosis dan rawatan jenis perubahan seperti fibrosis injap aorta, risalah injap mitral, perikarditis berserat dan kardiomiopati..

Sebab-sebab pembentukan

Terdapat banyak sebab untuk pembentukan fibrosis jantung. Salah satu faktor utama adalah akibat infark miokard dan perubahan berkaitan dengan usia dalam badan..

Sebab pembentukan fibrosis aorta boleh menjadi penyakit alergi yang kerap, penyakit berjangkit, trauma. Fibrosis risalah injap mitral muncul sebagai akibat proses reumatik badan, yang memberi kesan negatif pada tisu penghubung.

Kehadiran kardiomiopati progresif membawa kepada penyebaran tisu berserabut dan pemburukan perjalanan penyakit umum.

Pembangunan proses

Jantung manusia mempunyai empat injap, iaitu penutup yang terbuka dan ditutup pada waktu yang tepat..

Fibrosis risalah injap mitral

Di bawah pengaruh faktor luaran, ditunjukkan ketika terkena otot jantung kerana proses reumatik, jangkitan pada otot jantung, trauma dalam bentuk apa pun, kesan pada tisu penghubung dan perubahannya berlaku. Akibatnya, sebagai reaksi defensif, perubahan fibrotik muncul di pelbagai bahagian organ..

Gejala penyakit

Gejala dengan penyakit yang dikesan berbeza dan muncul bergantung pada tahap kerosakan, tahap perkembangan dan keadaan umum badan. Manifestasi utama tahap awal kerosakan pada otot jantung adalah:

Sesak nafas yang teruk dan sedikit batuk semasa bersenam. Keletihan cepat. Kemunculan hipertensi.

Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada masanya, keadaannya bertambah buruk dengan penambahan gejala yang lebih ketara:

Untuk rawatan penyakit kardiovaskular, Elena Malysheva mengesyorkan kaedah baru berdasarkan teh Monastery.

Ia mengandungi 8 tumbuhan ubat yang berguna, yang sangat berkesan dalam rawatan dan pencegahan aritmia, kegagalan jantung, aterosklerosis, penyakit arteri koronari, infark miokard, dan banyak penyakit lain. Dalam kes ini, hanya bahan semula jadi yang digunakan, tanpa kimia dan hormon!

Baca mengenai teknik Malysheva...

Gangguan irama jantung. Pening dan tinitus yang kerap. Keterukan dan kesakitan di dada dan hipokondrium kanan kerana genangan darah di hati. Tekanan darah turun.

Perkembangan penyakit pada tahap berlainan lesi boleh memakan masa bertahun-tahun dan gejalanya dapat bervariasi..

Kaedah diagnostik moden

Diagnosis untuk manifestasi fibrotik berbeza, dan bergantung pada organ lesi dan tahap perkembangannya. Tahap utama dalam pemeriksaan pesakit adalah elektrokardiografi, radiografi dan, secara selari, ekografi dua dimensi..

Semasa menyahkod gambar dua dimensi, adalah mungkin untuk menilai perubahan yang telah berlaku di jantung dan mengira tekanan di arteri pulmonari.

Radiografi membantu menentukan kesesakan akar paru-paru dan pleura. Akibatnya, kalsifikasi dalam injap mitral dapat dikesan. Kaedah tambahan untuk mendiagnosis kerja sistem kardiovaskular adalah menjalankan ujian tekanan.

Setelah mempelajari kaedah Elena Malysheva dalam rawatan PENYAKIT JANTUNG, serta pemulihan dan pembersihan kapal, kami memutuskan untuk memberikannya...

Dari kaedah yang lebih moden, dapat dilakukan pengimejan resonans magnetik dan dikira. Secara amnya, untuk mengelakkan komplikasi lebih lanjut, diperlukan pemeriksaan lengkap pesakit, dengan kaedah mempelajari biokimia, ujian darah klinikal, analisis untuk penanda fibrosis.

Oleh kerana penyakit ini muncul dalam tahap yang tidak dapat dipulihkan, diagnosis terbaik adalah pemeriksaan pencegahan, sekurang-kurangnya sekali setahun dengan elektrokardiografi dan berunding dengan pakar kardiologi..

Rawatan

Perubahan serat yang mempengaruhi tisu organ adalah proses yang tidak dapat dipulihkan. Oleh itu, adalah perlu untuk merawat patologi yang mendasari..

Dalam kes yang melampau, jika anda tidak terlibat dalam diagnostik dengan pemeriksaan berkualiti tinggi pada waktunya, perlu beralih kepada kaedah rawatan pembedahan, hingga penggantian injap.

Dengan penyakit yang tidak dirawat, kegagalan jantung berkembang dari masa ke masa selama beberapa tahun, mengancam nyawa seseorang. Kaedah rawatan yang paling berkesan adalah ubat-ubatan yang mempengaruhi pemulihan irama jantung dan mengembalikan fungsi kegagalan jantung..

Rejimen rawatan adalah diet dengan pengambilan makanan berlemak dan garam yang terhad. Sekatan dalam aktiviti fizikal, penghapusan tekanan dan tabiat buruk.

Maklum balas dari pembaca kami Victoria Mirnova

Baru-baru ini saya membaca sebuah artikel yang membincangkan mengenai teh Monastery untuk rawatan penyakit jantung. Dengan bantuan teh ini, anda dapat menyembuhkan aritmia, kegagalan jantung, aterosklerosis, penyakit jantung iskemia, infark miokard dan banyak lagi penyakit jantung dan saluran darah di rumah..

Saya tidak biasa mempercayai sebarang maklumat, tetapi saya memutuskan untuk memeriksanya dan memesan beg. Saya perhatikan perubahannya setelah seminggu: rasa sakit dan kesemutan yang berterusan di hati saya yang telah menyiksa saya sebelum ini - surut, dan setelah 2 minggu mereka hilang sepenuhnya. Cuba dan anda, dan jika ada yang berminat, di bawah ini adalah pautan ke artikel tersebut.

Dari terapi ubat, penggunaan beta-blocker yang paling biasa, terapi antiarrhythmic. Untuk menghentikan proses tersebut, penghambat enzim penukar angiotensin (ACE) digunakan.

Untuk meningkatkan kerja otot jantung, penggunaan persediaan kalium dan magnesium dan asid amino berguna.


Klinik Jantung dan VaskularMoscow, st. Schepkina, 35(495) 933-66-55Perundingan dengan pakar kardiologi13813
"CM-Klinik"Moscow, st. K. Zetkin, 33(495) 241-89-41Perundingan dengan pakar kardiologi1450
Klinik "Nearmedic"Moscow, 2 - Botkinsky proezd, 88 (499) 558-33-21Perundingan dengan pakar kardiologi1000
"Pusat Endosurgeri dan Lithotripsy"Moscow, Lebuhraya Peminat, 62(495) 266-14-32Perundingan dengan pakar kardiologi2000
IMC "Klinik Kesatuan"St. Petersburg, jalan Marata, 69+7 812 600-67-67Perundingan dengan pakar kardiologi1500
Rangkaian pusat perubatan dan makmal "MedLab SPb"St. Petersburg, Prospek Obukhovskoy oborony, 51+7 812 600-22-10Perundingan dengan pakar kardiologi1000

Adakah anda masih berfikir bahawa menyingkirkan PENYAKIT HATI adalah mustahil!?

Adakah anda sering mengalami ketidakselesaan di bahagian jantung (sakit, kesemutan, memerah)? Tiba-tiba, anda mungkin merasa lemah dan keletihan... Peningkatan tekanan selalu dirasakan... Mengenai sesak nafas setelah sedikit latihan fizikal dan tidak ada yang boleh dikatakan... Dan anda telah lama mengambil banyak ubat, anda sedang menjalani diet dan memerhatikan berat badan anda...

Tetapi jika dilihat dari kenyataan bahawa anda membaca baris-baris ini, kemenangan bukanlah di pihak anda. Itulah sebabnya kami mengesyorkan membaca kisah Olga Markovich, yang menemui ubat yang berkesan untuk penyakit kardiovaskular. >>>

Kekurangan atau fibrosis injap jantung: penyebab dan pertolongan bagi pesakit

Penggantian gentian elastik tisu penghubung alat injap jantung dengan yang kasar disebut fibrosis. Ia berlaku di bawah pengaruh iskemia, keradangan atau perubahan yang berkaitan dengan usia. Injap mitral dan aorta paling kerap terjejas. Penyakit jantung yang diperoleh dengan kegagalan peredaran darah terbentuk. Rawatan memerlukan pembedahan jantung.

Sebab-sebab perkembangan fibrosis jantung

Serat berserat menggantikan fokus nekrosis atau keradangan pada miokardium. Dalam struktur, tisu seperti menyerupai parut. Sebab yang paling biasa mengapa injap kehilangan fleksibiliti dan mobiliti adalah:

  • penurunan berkaitan dengan pemakanan injap yang berkaitan dengan usia,
  • serangan reumatik,
  • tonsilitis, sinusitis, otitis media,
  • demam scarlet,
  • endokarditis bakteria atau miokarditis,
  • Sindrom Marfan dengan prolaps injap mitral,
  • pemendapan kolesterol aterosklerotik pada injap aorta,
  • infarksi miokardium,
  • proses autoimun.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai penyakit jantung mitral. Dari situ anda akan belajar mengenai kecacatan injap jantung dan sebab, gejala, kaedah diagnosis dan rawatannya, prognosis untuk pesakit.

Dan di sini lebih banyak mengenai aterosklerosis aorta dan injap.

Varieti dan tahap patologi

Tahap awal pembentukan fibrosis injap jantung adalah fokus. Ia dicirikan oleh percambahan serat di kawasan setempat. Mekanisme ini berfungsi untuk membatasi fokus keradangan atau pemusnahan miokardium, yang merupakan tindak balas kompensasi-adaptif.

Dengan perkembangan proses patologi dalam badan, zon sklerosis merebak, dan peringkat kedua bermula - perubahan meresap.

Sebarang pembentukan tisu parut di miokardium tidak dapat dipulihkan, serat otot kehilangan sifat fungsinya dan menghalang kerja seluruh organ.

Perkembangan lesi injap mitral, aorta

Sekiranya risalah injap menjadi kaku dan tidak aktif, ini menyebabkan penutupan (kegagalan) yang tidak mencukupi atau penurunan bukaan (stenosis) yang melaluinya darah.

Stenosis menimbulkan halangan untuk pembebasan darah ke batang aorta atau ke ventrikel kiri. Oleh kerana itu, organ dalaman tidak diberi nutrien yang mencukupi..

Dengan kekurangan mitral atau aorta, sebahagian darah kembali ke atrium atau ventrikel separuh kiri jantung. Ini menimbulkan peningkatan beban pada miokardium, menyumbang kepada penurunan kontraktiliti tisu otot, yang akhirnya menyebabkan dekompensasi peredaran darah.

Gejala fibrosis

Ciri fibrosis injap mitral adalah pampasan jangka panjang. Oleh itu, penyakit ini mungkin tidak muncul selama 3 hingga 5 tahun. Secara morfologi, ini sesuai dengan tahap perubahan fokus. Dengan perkembangan penyakit ini, keluhan berikut muncul:

  • kelemahan dan toleransi senaman yang lemah;
  • kesukaran bernafas, merasa kekurangan udara, serangan sesak nafas;
  • degupan jantung yang kerap, gangguan;
  • sakit di kawasan jantung, termasuk serangan angina pectoris;
  • bengkak di kaki.

Kerana penyempitan atau penutupan injap aorta yang tidak lengkap, aliran darah ke peredaran sistemik menurun.

Ini disertai oleh kebuluran oksigen dan kekurangan nutrien di semua organ dalaman. Tetapi yang paling sensitif terhadap iskemia adalah otak dan miokardium..

Oleh itu, fibrosis aorta membawa kepada pening, pingsan, kelemahan, serangan sakit jantung.

Tonton video mengenai fibrosis, gejala dan rawatan injap jantung:

Kaedah diagnostik

Pada peringkat pertama pemeriksaan, pesakit diberikan analisis klinikal umum mengenai darah, air kencing dan EKG. Tetapi dengan pertolongan mereka, seseorang hanya dapat mengesan proses keradangan atau iskemia pada miokardium, oleh itu, kaedah instrumental diperlukan untuk mendiagnosis fibrosis injap jantung:

  • Ultrasound jantung adalah kaedah yang paling dipercayai, ia membantu mengenal pasti tahap penyempitan atau kekurangan injap, untuk menilai fungsi kontraktil miokardium dan jumlah darah yang memasuki aorta semasa sistol.
  • Radiografi mendedahkan hipertrofi miokard sebagai reaksi terhadap beban jantung, kesesakan di paru-paru, deposit kalsium pada bahagian injap.
  • CT dan MRI dilakukan jika perlu untuk diagnosis pembezaan atau sebelum pembedahan.

Hipertrofi miokard sebagai akibat daripada fibrosis injap

Rawatan patologi

Dalam fibrosis injap tanpa gejala, rawatan tidak ditetapkan. Terapi ubat ditunjukkan untuk gejala kegagalan jantung:

Ubat untuk fibrosis hanya dapat bertindak pada gejala yang ditimbulkannya. Oleh itu, untuk peningkatan radikal dalam keadaan, disyorkan campur tangan pembedahan. Ia dilakukan untuk penguraian jantung.

Selain operasi jantung terbuka dengan mesin jantung-paru, kaedah akses intravaskular melalui arteri besar dan pilihan invasif minimum dipilih..

Dengan sedikit kerosakan pada penutup injap, plastik, jahitan, dan pemotongan lekatan digunakan. Stenosis atau kekurangan yang signifikan secara hemodinamik diperbaiki dengan menanam injap buatan. Mereka boleh menjadi mekanikal atau biologi, dibuat dari bahan penderma atau haiwan.

Akibat fibrosis

Pembentukan stenosis pembukaan atau penutupan injap akibat fibrosis paling sering berlaku terhadap latar belakang rematik, aterosklerosis, endokarditis etiologi bakteria. Dengan serangan jantung dan miokarditis, perubahan dalam peredaran darah kurang ketara.

Pada usia tua, selain aliran darah yang tidak mencukupi, gangguan irama jantung, bengkak dan sesak nafas, pemakanan otak yang tidak mencukupi sukar ditoleransi. Oleh itu, dengan adanya gejala serebrum (tanpa sebab neurologi), anda perlu menjalani pemeriksaan jantung.

Prognosis untuk pesakit

Perjalanan penyakit dan kesannya terhadap jangka hayat bergantung pada tahap stenosis atau kekurangan alat injap. Perubahan kecil mempunyai prognosis yang baik, dan dalam keadaan cacat jantung yang teruk dan teruk, hasil penyakit ini bergantung pada masa dan kejayaan rawatan pembedahan..

Pencegahan perkembangan patologi

Oleh kerana fibrosis membawa kepada perubahan hemodinamik jantung yang tidak dapat dipulihkan, anda perlu mengetahui cara mencegah perkembangannya. Untuk ini, pertama sekali, rawatan lengkap fokus jangkitan di dalam badan diperlukan. Penyakit bakteria atau virus yang dibawa pada kaki sangat berbahaya..

Sekiranya anda mengesyaki komplikasi selepasnya dari jantung (sakit sakit, berdebar-debar dan sesak nafas dengan beban ringan), anda perlu menjalani kompleks diagnostik minimum - ujian darah, EKG, ultrasound jantung.

Juga penting untuk berhenti merokok, penyalahgunaan minuman beralkohol, membatasi produk haiwan berlemak, gula dan produk tepung dalam diet. Dianjurkan untuk mematuhi tahap aktiviti fizikal yang mencukupi, mengawal berat badan.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai kalsifikasi jantung. Dari situ anda akan belajar mengenai patologi dan sebab-sebab perkembangannya, gejala, kaedah diagnosis dan rawatan, prognosis untuk pesakit.

Baca lebih lanjut mengenai kardiomiopati terhad di sini..

Fibrosis injap jantung berlaku dengan latar belakang perubahan yang berkaitan dengan usia dalam badan, proses keradangan atau iskemia. Pertumbuhan tisu penghubung berserat kasar yang berlebihan mengganggu pergerakan injap dan membawa kepada pembentukan kecacatan jantung yang diperoleh.

Manifestasi klinikal bergantung pada tahap penutupan bahagian injap atau stenosis pembukaan, perkembangan kegagalan peredaran darah. Untuk rawatan, ubat-ubatan hanya digunakan pada tahap awal, penyingkiran penyakit radikal mungkin dilakukan setelah pembedahan (penggantian plastik atau injap).

Apa itu fibrosis injap aorta

»Artikel dari pakar» Kapal

Penyakit yang dikenali sebagai fibrosis injap aorta berlaku apabila dinding aorta menjadi padat, keanjalannya menurun, dan terdapat kesukaran dalam perjalanan darah melalui pembuluh darah. Ini menjadi sebab perkembangan patologi yang sangat serius..

Faktor-faktor berikut menjadi penyebab penyakit:

  1. Jangkitan yang menyebabkan keradangan. Injap jantung kehilangan fungsinya.
  2. Kecederaan lalu.
  3. Alahan di dalam badan.
  4. Tindakan dadah.
  5. Mengambil alkohol dan merokok.
  6. Rheumatisme yang mempengaruhi tisu penghubung.
  7. Kekurangan kalsium, yang menyebabkan perubahan dalaman dalam badan.
  8. Stenosis keturunan atau displasia risalah injap aorta yang didiagnosis oleh doktor pada awal kanak-kanak.

Patologi ini cenderung berkembang, yang menyebabkan fibrosis dan kalsifikasi. Dengan bertambahnya usia, injap aorta bicuspid menyebabkan penyempitan bukaan aorta, mengganggu perjalanan darah, sehingga penyakit ini dapat berkembang dengan cepat, menyebabkan kematian.

Sekiranya fibrosis dibiarkan tidak dapat dirawat, maka injap sentiasa berlebihan, tekanan darah meningkat, kegagalan jantung berkembang, hipertensi paru.

Irama jantung sentiasa dipukul, terganggu, yang menjadi penyebab kekurangan koronari. Penyakit yang disebabkan oleh fibrosis injap aorta berkembang secara beransur-ansur, bertambah buruk selama bertahun-tahun.

Apakah simptom penyakit ini

Apakah simptom risalah dan fibrosis injap aorta? Penyakit ini mempunyai beberapa peringkat, jadi gejala perkembangannya berbeza bagi masing-masing. Pada awalnya, pesakit akan mengalami sesak nafas, batuk, tetapi tidak kuat dan tidak terlalu ketara. Kadang-kadang darah mungkin muncul dalam batuk, tetapi jarang sekali.

Ketika fibrosis risalah berlangsung, peredaran darah terganggu dengan teruk, walaupun pesakit masih dapat bertolak ansur dengan aktiviti fizikal yang bervariasi. Ramai orang terus menjalani gaya hidup aktif dan bersukan. Dan hanya melalui pemeriksaan fizikal membantu mengesan fibrosis injap aorta.

Dengan penurunan penguncupan miokardium di ventrikel kiri, tekanan dalam lingkaran kecil peredaran darah mula meningkat, kemudian gejala bertambah buruk. Sesak nafas mengganggu kehidupan, degupan jantung sentiasa meningkat. Sesak nafas akan muncul walaupun orang itu sedang berehat, tanpa bermain sukan atau aktiviti fizikal.

Selalunya keadaan ini digabungkan dengan sindrom asma. Penyakit ini mulai menampakkan diri secara klinikal apabila peredaran darah terganggu, yang berkaitan dengan aliran darah dari ventrikel kiri ke atrium. Akibatnya, fungsi kontraksi miokard berkurang dengan ketara, dan keadaannya boleh bertambah buruk jika jumlah darah hanya 15 hingga 30%.

Dalam keadaan ini, pesakit akan mengalami dan secara aktif menampakkan gejala seperti peningkatan degupan jantung, peningkatan denyutan pada saluran yang terdapat di seluruh badan, sakit dada, bunyi bising dan pening, pingsan, bengkak kaki. Sesak nafas menjadi teman tetap orang sakit, yang mula merasakan penyakit di hipokondrium yang betul. Ini menunjukkan bahawa genangan darah telah bermula di organ lain - hati..

Bagaimana penyakit ini ditubuhkan? Pertama, doktor melakukan pemeriksaan visual, dan kemudian menghantar pesakit untuk menjalani kardiogram dua dimensi.

Ini diperlukan untuk menentukan berapa banyak injap mitral yang diperluas, yang boleh menjadi lebih besar dan mencapai ukuran 3-4 cm.

Ekokardiogram dua dimensi dipantulkan pada skrin dalam bentuk keratan rentas dan membujur, yang membolehkan anda melihat struktur injap dari semua sisi, untuk menilai perubahan apa yang terjadi padanya. Hasil yang paling sering menunjukkan bahawa regurgitasi telah bermula di injap..

Bersamaan dengan kaedah ini, kaedah diagnostik lain dilakukan, yang disebut x-ray dada..

Perlu difahami di mana bahagian proses stagnasi paru-paru telah terjadi, apakah ada garis pleura di paru-paru di sepanjang pleura kostum dan interlobar. Pada unjuran langsung, jantung akan tercermin dalam bentuk konfigurasi mitral.

Fonokardiografi dilakukan secara berasingan untuk mendiagnosis patologi lain yang berkaitan dengan fibrosis injap aorta.

Cara merawat penyakit

Paling mudah untuk merawat penyakit jika didiagnosis pada peringkat awal perkembangannya. Kemudian hanya ubat khas yang diresepkan untuk mengatur degupan jantung, menghilangkan gejala kekurangan.

Sekiranya fibrosis injap aorta berkembang dengan kuat, maka pembedahan ditetapkan untuk memperbaiki injap atau menggantinya.

Dalam kes ini, peranan penting dimainkan oleh bagaimana injap tidak berfungsi, bagaimana perkembangan kekurangannya. Sekiranya dia terjejas teruk, maka prostetik adalah wajib..

Untuk ini, kaedah pencerobohan mini sering digunakan, bertujuan untuk memulihkan injap menggunakan kateter yang dimasukkan melalui sayatan kecil di dada..

Juga, kecacatan itu diperbetulkan dengan kaedah metraclips, yang dianggap sebagai jenis pencerobohan mini..

Teknik ini dianggap cukup inovatif dan maju, memungkinkan untuk memperluas kemungkinan merawat pelbagai kecacatan jantung, termasuk fibrosis dinding..

Metraclips membolehkan anda beroperasi pada pesakit yang sangat serius dan mereka yang intervensi pembedahan dikontraindikasikan. Hasilnya, pencerobohan ini membantu pesakit untuk kembali ke gaya hidup normal, untuk melakukan aktiviti biasa, termasuk bersukan.

Kadang-kadang operasi tidak dilakukan kerana kontraindikasi yang agak serius, maka satu set langkah terapi ditetapkan, yang mesti dipatuhi dengan ketat.

Ini harus mengelakkan perkembangan fibrosis. Pesakit harus memahami bahawa tabiat buruk, terutama merokok dan alkohol, teh dan kopi yang kuat harus dikecualikan sepenuhnya dari kehidupan seharian. Teh dan kopi diganti dengan ramuan herba, yang meningkatkan tahap pertahanan imun.

Adalah wajar dengan segala cara untuk mengelakkan penembusan jangkitan ke dalam tubuh manusia, yang memberi kesan negatif terhadap keadaan kesihatan dan tubuh manusia..

Pada musim bunga dan musim sejuk, doktor akan menetapkan kompleks vitamin dan mineral tambahan untuk meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai virus dan bakteria berbahaya..

Seseorang harus dengan segala cara dapat mengelakkan tekanan dan kegembiraan yang berlebihan, melepaskan sukan, aktiviti fizikal, kerana ini menjadi penyebab komplikasi keadaan.

Sekiranya pesakit sakit dengan penyakit virus atau berjangkit, maka ketika menghubungi ahli terapi, perlu diberitahu tentang perkembangan fibrosis injap.

Dari diet, anda perlu mengecualikan makanan berlemak, makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Salah satu kaedah pencegahan adalah menjalani pemeriksaan berkala oleh doktor..

Kami mengesyorkan membaca

Fibrosis risalah injap aorta: bagaimana ia menampakkan diri, rawatan dan pencegahan

Pendidikan tambahan:

"Kardiologi", "Kursus pengimejan resonans magnetik sistem kardiovaskular"

Institut Penyelidikan Kardiologi. A.L. Myasnikova

"Kursus dalam diagnostik fungsional"

NTSSSH mereka. A. N. Bakuleva

"Kursus dalam Farmakologi Klinikal"

Akademi Perubatan Pascasiswazah Perubatan Rusia

"Kardiologi kecemasan"

Hospital Cantonal Geneva, Geneva (Switzerland)

"Kursus dalam terapi"

Institut Perubatan Negeri Rusia Roszdrav

Apakah fibrosis injap aorta atau mitral? Fibrosis jantung tergolong dalam sejumlah penyakit patologi. Ini membawa kepada pertumbuhan pesat dan peningkatan jumlah tisu penghubung. Ini, pada gilirannya, penuh dengan penampilan parut..

Terdapat beberapa jenis fibrosis jantung. Yang pertama adalah fibrosis fokus. Bentuk penyakit ini adalah awal. Ia membawa kepada pembentukan parut tunggal. Diagnosis dan rawatan tepat pada masanya dapat menghentikan perkembangan fibrosis fokus. Jika tidak, ia akan berkembang menjadi spesies lain.

Jenis kedua adalah fibrosis meresap. Dia adalah salah satu peringkat terakhir penyakit ini. Fibrosis jantung yang meresap boleh merosakkan sejumlah besar tisu penghubung dan membawa kepada akibat yang lebih berbahaya dan serius..

Fibrosis kistik adalah penyakit yang berbeza. Ia boleh menyebabkan gangguan metabolik dan pembentukan sista di dalam tubuh manusia. Ini sangat mengancam nyawa, oleh itu, diagnosis dan rawatan tepat pada masanya pada peringkat awal fibrosis tidak boleh diabaikan..

Fibrosis juga berbeza pada bahagian jantung yang terkena. Perlu dipertimbangkan setiap jenis ini dengan lebih terperinci..

Fibrosis risalah injap mitral

Fibrosis risalah injap mitral jantung adalah keadaan yang agak berbahaya dan serius. Sebab-sebab kejadiannya sangat berbeza. Perlu dipertimbangkan dengan lebih terperinci..

Sebab-sebabnya

Selalunya, penyakit ini muncul setelah pesakit mengalami infark miokard. Perubahan berkaitan dengan usia dalam tubuh manusia juga merupakan penyebab biasa. Selama bertahun-tahun, tisu dan organ luntur. Tisu jantung, MK boleh rosak kerana perubahan hormon, metabolisme yang perlahan, dll..

Fibrosis injap mitral boleh disebabkan oleh sebab berikut:

  • Hipertensi.
  • Gangguan paru-paru.
  • Kecacatan jantung.
  • Jangkitan berjangkit atau virus pada tisu penghubung jantung.
  • Aktiviti fizikal yang kuat, dll..

Penyakit ini, sekiranya tidak ada campur tangan tepat pada masanya oleh pakar, boleh berkembang menjadi fibrosis miokardium. Jika tidak, ia dipanggil miokardiofibrosis..

Fibrosis injap aorta

Aorta adalah arteri yang tidak dapat diganti di dalam tubuh manusia. Ia mengalirkan darah melalui lingkaran bekalan darah yang besar dari jantung ke semua organ. Tetapi selalunya dia diserang pelbagai penyakit..

Salah satunya ialah fibrosis injap aorta. Bagaimana ia dinyatakan? Ketebalan dinding aorta meningkat dengan cepat.

Ini memberi kesan negatif terhadap keanjalannya, yang secara perlahan melancarkan peredaran darah..

Fibrosis septum interventrikular

Fibrosis septum interventrikular adalah penyakit jantung yang agak biasa. Gejala ciri-ciri itu muncul sejak tahun-tahun pertama kehidupan seseorang..

Oleh kerana penyakit ini adalah kongenital, sebab utama berlakunya adalah faktor genetik. Fibrosis IVS diwarisi.

Diagnostik

Diagnosis tepat pada masanya dan tepat dapat menentukan rawatan yang diperlukan dan mengurangkan risiko komplikasi dengan ketara.

Perkara pertama yang akan dilakukan oleh doktor pada lawatan pertama adalah analisis anamnesis. Pakar kardiologi akan memeriksa anda, mengkaji sejarah perubatan dengan teliti.

Selanjutnya, doktor boleh menetapkan salah satu jenis diagnostik moden. Ia boleh menjadi:

  • Radiografi. Kaedah diagnostik ini dapat dengan tepat menunjukkan tahap perubahan pada jantung dan sistem kardiovaskular secara keseluruhan..
  • Ekokardiografi. Ini akan membantu menentukan lokasi yang tepat dan tahap perkembangan kecacatan (parut).
  • MRI. Kaedah diagnostik tradisional dalam kardiologi.
  • Kateterisasi. Dengan kaedah diagnosis penyakit ini, agen kontras digunakan. Ia disuntik melalui arteri femoral. Dengan bantuan kateterisasi, adalah mungkin untuk menentukan keadaan dan kualiti struktur dan bahagian jantung.
  • EKG, dll..

Bersama dengan kaedah diagnostik yang disenaraikan di atas, ujian darah dan air kencing yang biasa juga digunakan. Mereka tidak kurang berkesan dan cekap. Analisis ini akan membantu menentukan bukan sahaja tahap perkembangan fibrosis, tetapi juga kehadiran dalam tubuh pelbagai jangkitan virus dan reaksi keradangan.

Fibrosis risalah injap aorta - apakah itu dan bagaimana merawatnya?

Fibrosis risalah injap aorta adalah keadaan patologi arteri utama badan manusia (aorta). Aorta melakukan pergerakan darah melalui lingkaran besar peredaran darah di dalam tubuh manusia, dari jantung ke semua organ. Tetapi kadang-kadang dia diserang oleh pelbagai jenis penyakit, dan kemudian keadaannya berubah..

Intipati penyakit ini

Fibrosis risalah injap aorta adalah keadaan berbahaya dan serius

Dalam kes penyakit manusia dengan fibrosis cusps injap aorta, ketebalan dinding injap (atau beberapa injap) mula meningkat dengan cepat, walaupun untuk fungsi normal injap mesti tipis, elastik dan licin, terdiri daripada tisu penghubung yang longgar.

Dengan pertumbuhan tisu, jumlah kapilari darah di dalamnya menurun dengan ketara, oleh itu, ia mendapat nutrien yang lebih sedikit, dan sebagai akibatnya, beberapa sel injap mati, berubah menjadi tisu berserat.

Semakin banyak tumbuh, semakin banyak pelanggaran muncul dalam operasi injap itu sendiri..

Ia tidak dapat ditutup rapat ketika darah dikeluarkan dari ventrikel oleh kontraksi jantung, dan sebahagiannya merembes ke belakang, kembali ke atrium. Ini penuh dengan peregangan atria berikutnya. Atau, sebaliknya, penyempitan bukaan injap berlaku - stenosis jelas terbentuk.

Ini adalah keadaan patologi, kerana penebalan dinding dan injap aorta dengan cepat mengurangkan keanjalannya, dan ini, seterusnya, secara perlahan melambatkan kadar aliran darah melalui arteri dan saluran dan merosakkan parameter fizikal fungsi penting seseorang. Artinya, ini memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia, dan pada tahap perkembangan penyakit ini, malah mengancam nyawanya.

Punca berlakunya

Gangguan itu boleh berlaku kongenital atau timbul

Penyebab penyakit ini yang biasa berlaku adalah perubahan berkaitan dengan usia dalam tubuh manusia. Tubuh semakin tua, semua organ dan tisu-tisunya habis, dan struktur aorta juga berubah.

Juga, aorta mengalami percambahan patologi kerana gangguan hormon dalam badan atau gangguan metabolik.

Kemungkinan sebab pelanggaran:

  • Selalunya, fibrosis injap mitral adalah akibat dari perkembangan dan rawatan hipertensi yang tidak mencukupi (atau tidak betul).
  • Ia menampakkan diri setelah mengalami infark miokard.
  • Pelbagai penyakit berjangkit pada tisu penghubung jantung, kecacatan jantung, penyakit paru-paru tertentu (atau gangguan dalam kerja paru-paru, fungsi mereka tidak mencukupi) juga dapat memicu timbulnya penyakit ini..
  • Selain itu, aktiviti fizikal yang berlebihan yang tidak sesuai dengan tahap keadaan fizikal seseorang dapat memberi dorongan kepada perkembangan fibrosis risalah injap aorta..
  • Tabiat buruk (merokok, pengambilan minuman beralkohol secara sistematik) dan gaya hidup yang tidak sihat (ketiadaan atau pelanggaran berat dalam rutin harian, nisbah kerja dan rehat yang salah, keadaan tekanan kronik) boleh mempengaruhi perkembangan penyakit ini dengan ketara.
  • Mengambil ubat tanpa pengawasan pakar juga membawa perubahan patologi pada aorta..
  • Sekiranya seseorang sentiasa kekurangan kalsium dalam badan, dinding aorta juga dapat mulai menebal, fenomena yang sama dapat dipercepat oleh alergi yang salah didiagnosis..
  • Sekiranya seseorang mempunyai kandungan kolesterol darah yang meningkat secara kronik, ini cepat atau lambat akan menyebabkan pembentukan plak kolesterol di dinding saluran darah, kemudian kalsium akan disimpan pada plak ini, dan ini menyebabkan kerosakan pada injap dan aorta itu sendiri.

Akhirnya, harus disebutkan bahawa patologi aorta hanya boleh menjadi kongenital, dan penyakit ini secara genetik mampu menular dari ibu bapa kepada anak-anak dengan mudah..

Gejala dan komplikasi

Sesak nafas, sakit jantung, kelemahan, dan berdebar adalah tanda-tanda penyakit

Seperti kebanyakan penyakit serius, fibrosis injap aorta tidak dapat berjalan tanpa gejala, yang, walaupun kepada orang biasa yang kekurangan pengetahuan perubatan, dapat memberi isyarat bahawa tubuh telah berhenti bekerja secara harmoni dan stabil, dan perubahan patologi timbul di dalamnya..

Tanda-tanda luaran apa yang dapat menunjukkan kepada seseorang bahawa gangguan dalam aliran darah normal melalui arteri bermula:

  1. Sesiapa sahaja dapat melihat bahawa dia telah mengalami sesak nafas yang sebelumnya tidak diketahui dengan sedikit aktiviti fizikal, dan bahkan dengan makanan biasa. Sebagai contoh, jika seseorang sebelum dengan tenang menaiki tangga ke tingkat empat, tiba-tiba mula melakukannya dengan sukar, dengan pelanggaran irama pernafasan, ada alasan untuk memikirkan sebab fenomena yang tidak biasa itu.
  2. Sekiranya dia mulai letih jauh lebih cepat dari biasanya, jika kemampuan kerjanya menurun dengan ketara, dia menjadi lesu, pucat, mulai menurunkan berat badan tanpa alasan, maka ini mungkin juga bermaksud bahawa gangguan pada struktur arteri telah mulai.
  3. Sekiranya, selain ini, seseorang mula mengalami sakit sensitif (atau rasa berat) di kawasan dada, jantungnya mula berdegup dengan peningkatan frekuensi yang ketara, dia mengalami pening kecil, dan bahkan pada waktu pagi (atau bahkan pada siang hari) dia mengalami kaki terasa bengkak, maka kemungkinan berlakunya perkembangan penyakit ini semakin meningkat.
  4. Dengan adanya tinnitus dan perubahan tekanan darah yang tajam (tekanan meningkat atau turun dengan mendadak tanpa alasan yang baik, dan proses ini secara praktikal tidak dikendalikan dengan mengambil ubat), kita dapat dengan yakin menyatakan: ada penyakit atau perubahan pada saluran darah dan arteri.

Sama ada tanda-tanda ini muncul di kompleks, atau secara berasingan, anda harus segera menghubungi doktor. Penyakit jenis ini ditangani secara eksklusif oleh pakar kardiologi. Dan walaupun seseorang secara tidak sedar beralih kepada ahli terapi daerah yang sederhana, doktor yang berkebolehan semestinya akan merujuk pesakit ke pakar sempit untuk menjelaskan dan mengesahkan diagnosis.

Sekiranya anda tidak memperhatikan semua gejala di atas, jangan diperiksa tepat pada masanya oleh pakar jantung yang berpengalaman dan tidak memulakan rawatan yang kompeten, dipilih secara profesional, fibrosis risalah injap mitral kemungkinan besar akan menimbulkan kegagalan jantung serius yang mengancam nyawa pesakit, atau penyakit jantung, yang mana adalah keadaan patologi yang sama berbahaya. Ringkasnya, ini pasti akan menyebabkan kematian seseorang..

Apa ini?

Anda dapat memahami apa itu fibrosis risalah injap mitral dengan melihat ciri struktur dan fungsinya. Inti dari alat injap adalah mengalirkan darah (dalam satu arah) sambil mengurangkan bahagian tertentu. Peranan utama dimainkan oleh injap, yang diwakili oleh tisu penghubung yang longgar. Pemakanan mereka dilakukan dengan mengorbankan kapal terkecil. Injap aorta mempunyai tiga risalah (kanan, kiri, posterior), dan injap mitral mempunyai dua (posterior, anterior).

Di bawah pengaruh faktor-faktor yang menjengkelkan, tisu penghubung menjadi lebih kasar, kerana ia berhenti menjalankan fungsinya sepenuhnya (untuk mengekalkan kelenturan injap). Dari masa ke masa, jumlah saluran darah yang membekalkan injap menurun dengan ketara. Sel yang dikandungnya mulai mati, digantikan oleh tisu berserabut. Ini adalah salah satu jenis tisu penghubung, yang dicirikan oleh kekuatan tinggi.

Pengelasan fibrosis

Setiap bentuk patologi mempunyai ciri tersendiri..

  • Bentuk fokus adalah asas. Ia dicirikan oleh lesi berpecah sederhana struktur alat injap.
  • Jenis meresap dicirikan oleh kawasan lesi yang besar (injap dan ruang subvalvular). Ia dikesan pada peringkat awal perkembangan fibrosis.
  • Bentuk sista dianggap sebagai patologi yang terpisah. Ia menampakkan dirinya sebagai gangguan serius dalam proses metabolik dan membawa kepada pembentukan kista..

Sekiranya cusps injap mitral dipadatkan, maka tidak perlu sama sekali ini adalah kecacatan jantung. Fibrosis hanyalah perubahan patologi yang berlaku di bawah pengaruh faktor lain, dan bukan diagnosis. Oleh kerana itu, stenosis dan kekurangan valvular dapat berkembang. Kemunculan patologi yang terdengar memerlukan campur tangan perubatan segera. Adalah mungkin untuk melihat percambahan tisu berserat dalam peranan substrat untuk pembentukan kecacatan otot jantung. Walau bagaimanapun, tidak mungkin ia berkembang lebih awal. Meningkatkan kemungkinan pengesanan masalah tepat pada masanya kerana pemeriksaan berkala.

Punca berlakunya

Sebilangan besar, pemadatan risalah injap mitral berlaku. Masalahnya boleh mempengaruhi kanak-kanak dan orang dewasa kerana perkembangan jangkitan, keradangan, kecacatan jantung dan faktor lain. Ia timbul kerana sebab-sebab berikut:

  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • reumatik;
  • kecacatan kongenital;
  • aterosklerosis;
  • infarksi miokardium;
  • penyakit keradangan.

Ciri-ciri manifestasi fibrosis injap jantung

Pemburukan keadaan tidak berlaku dengan segera. Adalah mungkin untuk mendedahkan pemadatan dinding injap mengikut gambaran klinikal kegagalan hemodinamik hanya dengan perkembangan regurgitasi yang teruk. Ia dicirikan oleh aliran darah terbalik. Ia kembali ke atrium atau ventrikel, bergantung pada injap yang terjejas. Inti masalahnya terletak pada penutupan injap yang tidak lengkap. Kadang-kadang perkara sebaliknya berlaku. Fibrosis menyebabkan perpaduan injap di antara mereka. Dalam kes pertama, proses patologi menimbulkan peningkatan atrium, dan pada yang kedua - penyempitan bukaan injap.

Tahap regurgitasi ringan atau teruk. Gambaran klinikal akan bergantung kepada keparahan patologi.

Lesi injap mitral

Sekiranya risalah injap mitral dipadatkan, pesakit akhirnya dapat mengalami gejala fibrosis berikut:

  • keletihan cepat;
  • sesak nafas yang kerap;
  • berdebar-debar;
  • aritmia;
  • berasa sesak nafas;
  • sakit di kawasan jantung;
  • bengkak kaki.

Penglibatan injap aorta

Fibrosis injap aorta menyumbang kepada manifestasi hipoksia serebrum. Pesakit menunjukkan proses patologi dengan gejala berikut:

  • kelemahan umum;
  • edema paru;
  • kehilangan kesedaran;
  • angina.

Kaedah diagnostik

Dengan perkembangan gambaran klinikal ciri fibrosis, perlu membuat janji temu dengan pakar kardiologi. Pakar akan melakukan tinjauan untuk mengetahui aduan dan perincian pesakit (adanya patologi dan kecacatan lain, kecenderungan keturunan). Kemudian dia akan memeriksa pesakit dan menetapkan beberapa siri pemeriksaan. Sebagai peraturan, ini adalah:

  • Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound) otot jantung memungkinkan untuk melihat strukturnya dengan terperinci untuk menilai tahap regurgitasi atau stenosis. Dengan pemeriksaan ini, doktor juga akan melihat sejauh mana ventrikel kiri berfungsi dan adakah pecahan pelepasan (jumlah darah yang memasuki aorta) mencukupi..
  • X-ray toraks diambil jika terdapat kecurigaan kesesakan vena atau pembesaran ruang jantung tertentu.
  • Angiografi koronari dalam kebanyakan kes dilakukan sebelum melakukan campur tangan pembedahan untuk menggantikan alat injap.

Sebagai kaedah pemeriksaan tambahan, ujian darah dan air kencing ditetapkan untuk ujian dan elektrokardiografi. Mereka akan membantu mengenal pasti komplikasi dan faktor penyebab perubahan yang berlaku. Berdasarkan hasil yang diperoleh, doktor akan dapat mendiagnosis dan menyusun rejimen rawatan dengan tepat.

Kursus terapi

Sekiranya tiada manifestasi fibrosis yang jelas, rawatan tidak diperlukan. Cukup untuk pesakit diperhatikan oleh pakar kardiologi dan secara berkala melakukan ultrasound jantung. Pengecualian adalah orang yang mempunyai penyakit bersamaan (aritmia, hipertensi, iskemia). Dalam kes mereka, anda perlu menggunakan ubat, bergantung pada proses patologi.

Dengan fibrosis teruk, yang memprovokasi perkembangan kegagalan jantung, diuretik ("Indapamide", "Veroshpiron") dan glikosida jantung ("Digoxin", "Strofantin") ditetapkan. Peranan mereka adalah untuk merangsang jantung dan membuang kelembapan berlebihan dari badan. Ubat lain digunakan bergantung pada manifestasi proses patologi dan faktor penyebabnya..

Perubahan ketara yang menyebabkan stenosis cincin injap teruk dihapuskan secara pembedahan. Intinya adalah pada prostetik atau plastik injap. Sebilangan besar operasi berskala penuh, iaitu dengan hati terbuka, menggunakan mesin jantung-paru.

Penggunaan ubat tradisional mesti dipersetujui dengan doktor yang merawat. Sebenarnya, ia tidak akan dapat membantu dalam rawatan fibrosis dengan cara apa pun - ia hanya akan mengurangkan ketegangan saraf dan memenuhkan badan dengan bahan berguna..

Langkah pencegahan

Kemunculan tisu berserat lebih mudah dicegah daripada berhenti atau dirawat. Petua di bawah akan membantu anda dengan ini:

  • menjalankan pencegahan rematik;
  • menghilangkan penyakit berjangkit, mengelakkan komplikasi;
  • merumuskan diet dengan betul;
  • berjalan lebih kerap di udara segar;
  • ikut cadangan doktor anda;
  • menjalani pemeriksaan perubatan lengkap setiap tahun;
  • menguatkan sistem imun;
  • elakkan beban fizikal;
  • elakkan situasi tertekan;
  • bersukan.

Aktiviti fizikal sederhana sangat berguna untuk kanak-kanak. Lebih baik melupakan angkat berat dan latihan yang terlalu sengit di simulator. Dianjurkan untuk memberi perhatian kepada berlari, berenang dan sukan lain yang menguatkan otot jantung.


Fibrosis alat injap dicirikan oleh kemunculan akibat negatif, misalnya, penyakit jantung yang diperoleh (stenosis cincin injap atau kekurangan injapnya). Sekiranya perubahan itu disebabkan oleh rematik, maka kemungkinan perkembangannya lebih tinggi daripada disebabkan oleh iskemia atau serangan jantung. Aterosklerosis aorta memprovokasi jenis kecacatan bukan reumatik lebih kerap daripada miokarditis. Sangat sukar untuk meramalkan kebarangkalian pembentukannya. Doktor cuba menumpukan perhatian pada hasil pemeriksaan dan perjalanan proses patologi utama yang memprovokasi perubahan dalam hati untuk memastikan keadaan terkawal.

Ramalan pakar

Prognosis secara langsung bergantung kepada kehadiran akibat dan keparahannya. Sekiranya mereka tidak hadir, maka fibrosis tidak mengancam nyawa. Keadaannya berbeza dengan pembentukan kecacatan jantung kongenital, yang disebabkan oleh kegagalan serius dalam hemodinamik. Prognosis dalam kes ini sangat negatif dan pesakit memerlukan operasi segera. Tahap pemulihan dan jangka hayat pesakit bergantung pada hasilnya..

Fibrosis biasanya melibatkan risalah injap mitral dan aorta. Gejala berkembang apabila kegagalan hemodinamik berlaku kerana regurgitasi atau stenosis cincin injap. Campur tangan pembedahan digunakan sebagai rawatan. Anda boleh melegakan keadaan dengan ubat. Adalah perlu untuk menggabungkan rejimen rawatan utama dengan mematuhi peraturan pencegahan.

Punca fibrosis dan bagaimana mendiagnosisnya

Peranan penting dalam fungsi alat injap jantung dimainkan oleh injap, yang diwakili oleh tisu penghubung yang longgar, yang terdiri daripada kolagen padat dan terus menerus masuk ke dalam tali tendon (menurut Wikipedia). Di bawah beberapa keadaan, jumlah saluran darah yang membekalkan struktur injap berkurang. Akibatnya, serat elastik digantikan oleh tisu berserat padat, yang dicirikan oleh kekuatan yang mencukupi. Setelah kehilangan keupayaan, injap kehilangan keupayaan untuk menyediakan hemodinamik fisiologi. Selalunya, injap mitral rentan terhadap patologi, lebih jarang aorta.

Klasifikasi patologi:

  • fokus. Terdapat kerosakan sederhana pada struktur alat injap;
  • meresap. Kawasan lesi meliputi risalah dan ruang subvalvular;
  • sista. Ini adalah ciri tahap lanjut dan dianggap sebagai patologi yang terpisah dengan pembentukan formasi rongga.

Fibrosis risalah injap aorta dan mitral dijelaskan oleh sebab berikut:

  • perubahan berkaitan dengan usia dengan kehilangan potensi kolagen semula jadi;
  • serangan reumatik (terutamanya berulang), sebagai contoh, selepas jangkitan orofaring pada masa lalu. Kerosakan tersebut disebabkan oleh pembentukan antibodi dan kereaktifan silang antara kumpulan A karbohidrat streptokokus dan glikoprotein injap jantung. Kajian menunjukkan bahawa hampir setiap kanak-kanak berusia 5 tahun mempunyai sejarah jangkitan tekak. Mungkin pembentukan penyakit jantung reumatik kronik dengan lesi dalam bentuk fibrosis marginal pasca-radang;
  • Sindrom Marfan, displasia, di mana ciri-ciri anatomi dan fungsi tisu penghubung secara genetik tidak normal;
  • aterosklerosis aorta. Pengiraan plak dan penebalan dindingnya kemudian;
  • fokus nekrosis (dengan serangan jantung) atau keradangan (dengan miokarditis) berhampiran cincin injap.

Diagnosis fibrosis tidak sukar. Pada mulanya, ujian darah dan air kencing klinikal ditetapkan, mengesan kemungkinan adanya keradangan. Kajian biokimia menunjukkan perubahan kolesterol, gula, asid urik, jumlah protein, kadar kreatinin.

X-ray mendedahkan hipertrofi miokard, kesesakan paru-paru, kalsifikasi serpihan injap.

CT, MRI, CAG dilakukan jika perlu, campur tangan pembedahan untuk prostetik struktur.

Bagaimana proses ini mempengaruhi kualiti hidup pesakit?

Simptomologi penyakit bergantung pada injap tertentu yang dipengaruhi oleh fibrosis, walaupun beberapa tanda patologi mungkin bertindih. Selalunya, pesakit tidak membuat aduan untuk waktu yang lama, keadaannya tetap memuaskan. Kemerosotan kesejahteraan adalah ciri dari proses yang diabaikan dan pembentukan komplikasi.

Sekiranya risalah injap mitral ditutup, diperhatikan:

  • keletihan semasa melakukan aktiviti fizikal rutin, sukan;
  • sesak nafas semasa rehat;
  • episod gangguan irama jantung dalam bentuk extrasystole atau fibrilasi atrium;
  • sakit dada;
  • edema berkala.

Sekiranya pengerasan risalah mitral terus berjalan tanpa adanya atau tidak berkesannya rawatan, MVP berlaku dengan tahap regurgitasi yang berbeza-beza atau tanpa.

Fibrosis dinding injap aorta menyebabkan:

  • sesak nafas progresif;
  • sakit di jantung semasa bersenam;
  • pening dan pengsan ketika bermain sukan;
  • gangguan degupan jantung.

Kadang-kadang kehidupan pesakit dengan fibrosis valvular rumit oleh episod hemoptisis, serangan asma, yang dijelaskan oleh gangguan hemodinamik.

Pada pesakit muda, masalah yang berkaitan dengan kehamilan dan ketenteraan muncul. Yang pertama diselesaikan secara individu bergantung pada tahap proses fibrotik, kehadiran stenosis dan gangguan hemodinamik. Seorang wanita yang membawa anak diperhatikan, selain pakar kandungan-ginekologi, juga oleh pakar kardiologi. Melahirkan berlaku secara caesar.

Tentera dan kemungkinan bermain sukan profesional bergantung pada keputusan suruhanjaya perubatan. Ini diambil kira sama ada patologi menyebabkan kecacatan yang jelas dan adanya penyakit bersamaan.

Rawatan dan tindak lanjut pesakit dengan fibrosis valvular

Selalunya di forum anda boleh membaca persoalan sama ada fibrosis dirawat dengan ubat-ubatan rakyat. Jawapannya jelas: tidak ada resipi seperti itu. Proses ini agak sukar dalam terapi walaupun untuk perubatan moden..

Penting untuk mengetahui bahawa pelantikan ubat ditunjukkan hanya dalam gambaran klinikal kegagalan jantung, di mana ia digunakan:

  • glikosida jantung - Celanide, Digoxin, Strofantin;
  • diuretik - Trifas, Indap, Veroshpiron;
  • jika ditunjukkan, ubat antihipertensi dan antiaritmia.

Ubat hanya dapat mengurangkan gejala yang disebabkan oleh fibrosis tanpa mempengaruhi perkembangan penyakit.

Rawatan radikal terdiri daripada kaedah berikut:

  • penggantian injap untuk menggantikan struktur berpenyakit dengan analog mekanikal atau biologi. Sebagai peraturan, sternotomi median dilakukan menggunakan mesin jantung-paru;
  • komisurotomi mitral tertutup atau terbuka dengan tugas membedah hubungan patologi antara risalah injap;
  • cantuman pintasan arteri koronari;
  • prostetik endovaskular. Inti kaedahnya adalah dengan menggunakan kateter dengan implan melalui saluran femoral tanpa anestesia umum. Dinyatakan untuk pesakit dengan penyakit kronik yang teruk;
  • pemindahan injap (teknik yang agak baru).

Petunjuk untuk fibrosis untuk pembedahan:

  • pengabaian proses;
  • kedutan injap, filamen tendon;
  • kehadiran kalsifikasi yang teruk.

Selepas operasi, pesakit harus berada di bawah pengawasan dispensari seorang pakar kardiologi. Pesakit ditunjukkan pemeriksaan dan rawatan tahunan di sanatorium kardio atau reumatologi kardio.

kesimpulan

Gejala subyektif, yang menunjukkan perubahan dalam kerja jantung, selalu memerlukan lawatan ke doktor. Pemeriksaan pencegahan juga penting, yang membolehkan anda mengesyaki tepat pada masanya adanya gangguan patologi dalam struktur miokardium. Terutama dalam kes kehilangan injap kerana distrofi berserabut, kemampuan untuk melaksanakan fungsinya secara optimum. Dari segi prognosis penyakit, secara langsung bergantung kepada keparahan proses, usia pesakit, kehadiran penyakit kronik yang lain.


Artikel Seterusnya
Salap untuk urat dan saluran darah di kaki