Fibrilasi atrium


Jantung mempunyai empat ruang, dua di antaranya adalah atrium kiri dan kanan berbentuk kuboid, di mana darah mengalir dari urat peredaran sistemik dan dievakuasi ke dalam ventrikel, dan dari sana ke arteri. Jantung yang sihat berkontraksi secara berirama (berkontrak dan melepaskan diri) tanpa berhenti atau terganggu. Sekiranya impuls elektrik kacau berlaku, dengan frekuensi 350-700 / minit, keadaan ini disebut fibrilasi atrium (fibrilasi atrium, AF) - salah satu bentuk aritmia yang paling biasa.

Atrium dan ventrikel mula berkontrak pada kadar yang berbeza, yang menyebabkan kegagalan jantung serius. Kejadian AF meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini kerana penuaan penduduk dunia.

1-2% populasi dunia menderita patologi; di negara-negara Eropah, 4.5 juta pesakit telah terdaftar yang mengalami sekurang-kurangnya sekali fibrilasi atrium dan flutter atrium. Berisiko adalah orang berusia lebih dari 40 tahun, terutama lelaki berusia lebih dari 60 tahun. 8% AF berlaku pada orang berusia lebih dari 80 tahun.

Sebab-sebabnya

AF berkembang dengan latar belakang lesi kardiovaskular organik. Penyebab fibrilasi atrium yang paling biasa adalah:

  • penyakit hipertonik;
  • kegagalan jantung, kelas II - IV - gangguan miokardium (otot jantung) pada peringkat dekompensasi;
  • kecacatan valvular - kecacatan yang diperoleh yang berkaitan dengan disfungsi injap jantung (lebih kerap mitral), sekiranya berlaku kerosakan pada injap, fibrilasi atrium valvular berlaku;
  • kecacatan kongenital (PJK) - anomali di mana aliran darah di jantung dan / atau di kedua-dua lingkaran peredaran darah (kecil dan besar) terganggu;
  • kardiomiopati - perubahan fungsional dalam miokardium tanpa patologi injap, arteri koronari, tanpa hipertensi;
  • IHD - penyakit jantung iskemia, salah satu penyebab AF yang paling biasa (20%);
  • proses keradangan (miokarditis - keradangan otot jantung, perikarditis - keradangan kulit luar jantung, perikardium);
  • barah jantung atau saluran darah (angiosarcoma adalah tumor malignan yang sangat agresif);
  • strok.

Terdapat faktor-faktor yang tidak baik yang menyumbang kepada perkembangan fibrilasi atrium yang berasal dari bukan valvular, yang tidak berkaitan dengan kardiopatologi. Ini adalah diabetes mellitus, penyakit paru obstruktif, obesiti, apnea, hipertiroidisme (hiperfungsi kelenjar tiroid), anamnesis yang memburuk.

Kecenderungan keturunan memainkan peranan penting dalam perkembangan AF. Penyelidikan menunjukkan bahawa 30% pesakit dengan AF mempunyai ahli keluarga terdekat dengan penyakit yang sama..

Pengambilan alkohol secara teratur, walaupun dalam jumlah 10 gram, meningkatkan risiko mengembangkan fibrilasi atrium bukan valvular. Minum terlalu banyak boleh membawa akibat yang sama (sindrom jantung percutian). Meningkatkan risiko pembedahan kardiovaskular, kejutan elektrik, jangkitan HIV.

Terdapat banyak andaian mengenai patogenesis fibrilasi atrium. Terdapat dua kemungkinan hipotesis (kemungkinan gabungan):

  1. Teori mekanisme fokus - terdapat banyak fokus impuls, ketika mereka berkembang, menyebar ke seluruh atrium.
  2. Teori pelbagai gelombang kecil - timbul gelombang kacau kecil yang kecil.

Perubahan berterusan di atria setelah AF berkembang. Tempoh pembiasan dipendekkan (tempoh selepas munculnya gelombang pengujaan pada membran, yang dicirikan oleh penurunan awal rangsangan membran dengan pemulihan berikutnya). Fungsi kontraksi atrium menurun, pertukaran tenaga dalam myofibril menurun (organel yang memberikan pengecutan otot), aliran darah di atria melambat, yang menyebabkan pembentukan trombus.

Pengelasan

Pengelasan FP adalah seperti berikut.

  1. Baru didiagnosis - episod pertama fibrilasi atrium (fibrilasi atrium).
  2. Bentuk paroxysmal atrial fibrillation - serangan berlangsung sehingga dua hari, tetapi tidak lebih dari tujuh, irama sinus (norma) dipulihkan secara spontan.
  3. Fibrilasi atrium berterusan - jangka masa serangan lebih dari seminggu.
  4. Ketekunan jangka panjang - jangka masa serangan adalah satu tahun atau lebih, pemulihan irama sinus adalah perlu.
  5. Bentuk kekal fibrilasi atrium - fibrilasi jangka panjang di mana defibrilasi (kardioversi) tidak dilakukan atau tidak memberi kesan yang diinginkan.

Menurut kelas EHRA, bergantung pada manifestasi klinikal:

  1. Saya - kursus tanpa gejala, terapi sangat berkesan.
  2. II - gejala kecil, tidak mengganggu kehidupan normal.
  3. III - gambaran klinikal yang jelas, gangguan kehidupan seharian.
  4. IV - gejala teruk yang menyebabkan kecacatan, kehidupan seharian adalah mustahil.

Bergantung pada kadar jantung (degupan jantung):

  1. Bentuk normosistolik - 60-70 / minit.
  2. Bentuk takikistik - lebih daripada 90 / minit.
  3. Bradystolic - kurang daripada 60 / minit.

Dalam 25% kes, fibrilasi atrium yang berterusan mempengaruhi orang pada usia muda dengan jantung yang sihat, dalam 30-45% kes - AF paroxysmal.

Gejala

Manifestasi klinikal banyak bergantung pada bentuk fibrilasi. Dengan bentuk paroxysmal, pesakit mungkin tidak merasakan apa-apa. Aduan paling kerap:

  • takikardia (degupan jantung yang cepat);
  • ketidakselesaan di rantau mediastinal.

Dengan kegagalan jantung, aduan pening, penurunan aktiviti fizikal, kelemahan, sesak nafas, terutamanya dengan bersenam, kencing kerap, pening, kehilangan kesedaran.

Beberapa pesakit yang mengalami penyakit tanpa gejala mengalami strok - kedua-duanya merupakan komplikasi dan tanda pertama AF.

Salah satu ciri khas fibrilasi atrium adalah defisit nadi (denyut jantung tinggi di puncak jantung dan nadi jarang di pergelangan tangan). Keadaan ini disebabkan oleh fakta bahawa ventrikel kiri membuat pengeluaran darah yang lemah. Ini juga menjadi penyebab nadi tidak teratur, kerana pelepasan lemah tidak dapat membuat gelombang vena yang mencukupi di pinggiran..

Bilangan degupan jantung bergantung pada elektrofisiologi nod atrioventricular (plexus of myocytes, node terletak di atrium kanan), perubahan pada kedua-dua bahagian sistem saraf (simpatik dan parasimpatis), kesan terapi ubat-ubatan.

Diagnostik

Ahli kardiologi mengetahui apa yang membimbangkan pesakit, ketika serangan itu berlaku untuk pertama kalinya, berapa lama ia berlaku, sama ada rawatan dijalankan, sama ada ubat diambil, apakah dan seberapa berkesan.

Doktor mengukur tekanan darah, yang sering meningkat pada pasien, menentukan degup jantung, ketika diperiksa mendedahkan defisit nadi, mendengar suara jantung (teredam dalam AF). Nada didengar dengan stetoskop, dalam kitaran jantung normal terdapat 4 nada. Telinga dapat mendengar nada pertama - rendah, panjang, kerana penutupan injap (bicuspid dan tricuspid) - dan nada kedua - tinggi, pendek, kerana penutupan injap aorta dan injap paru. Antara nada - fasa pengecutan kedua-dua ventrikel.

Aduan AF mungkin tidak ada atau gejala mungkin ringan atau serupa dengan kardiopatologi lain. Diagnosis fibrilasi atrium berdasarkan penyelidikan.

Ultrasound dan ultrasound Doppler - struktur jantung, ukuran dan bentuk atria, kelainan fungsi organ, bekalan darah dinilai, anomali dalam perkembangan organ, pembekuan darah, gangguan organik, parut postinfarction (beberapa pesakit bahkan tidak mengetahui bahawa mereka mengalami serangan jantung). Tidak seperti sinar-X, sonografi selamat, tidak memberi pendedahan radiasi pada badan. Kemampuan untuk mendapatkan hasil echocardiogram dengan cepat sangat penting, terutamanya dalam kes kecemasan apabila anda perlu membuat keputusan mengenai rawatan perubatan dengan cepat.

ECG - fenomena elektrik di jantung direkodkan, mewujudkan medan elektromagnetik di sekitar, gambaran perubahan potensi elektrik diperhatikan. Tanda ECG AF merangkumi:

  • ketiadaan gelombang P pada semua petunjuk;
  • gelombang kacau f (fibrilasi) dengan amplitud yang berlainan direkodkan;
  • penyelewengan irama ventrikel (selang antara R - R dengan jangka masa yang berbeza);
  • QRS tidak teratur (kompleks ventrikel) atau QRS normal tanpa kecacatan.

Pelbagai kaedah digunakan untuk menilai aktiviti mekanikal jantung:

  1. Kinetokardiografi - fasa kitaran dinilai, getaran frekuensi rendah direkodkan.
  2. Elektrokimografi - osiloskop (mesin sinar-X) merakam pergerakan kontur bayangan jantung.
  3. Ballistokardiografi adalah rakaman grafik anjakan badan bergantung pada aktiviti jantung. Getaran badan disebabkan oleh pergerakan darah dari ventrikel ke arteri dan aliran darah di saluran besar..
  4. Dynamocardiography - alat khas yang dilekatkan pada tubuh pesakit mencatatkan anjakan pusat graviti sternum yang disebabkan oleh aliran darah dari jantung melalui saluran. Dynamocardiogram menunjukkan fasa kitaran: systole (pengecutan otot jantung, pengusiran darah ke aliran darah), diastole (kelonggaran otot, peredaran darah di jantung).
  5. Fonokardiografi - pendaftaran nada dalam bentuk lekukan, memungkinkan untuk mengenal pasti lesi valvular.

Pemantauan Harian (Holter) - elektrod disambungkan ke badan pesakit, disambungkan ke alat perakam mudah alih (perakam), yang dipakai pesakit di dalam poketnya, di tali pinggangnya atau di tali pinggangnya sepanjang hari. Sekiranya perlu, pemantauan berlangsung dari dua hingga tujuh hari. Selama ini, elektrokardiogram dirakam di beberapa saluran (2-12).

Dalam beberapa kes, echocardiogram transesophageal dilakukan untuk mendapatkan gambaran yang lebih terperinci mengenai kelainan dalam aktiviti jantung. Ini adalah diagnosis yang bermaklumat, kerana esofagus melekat erat pada jantung, yang memungkinkan untuk mendapatkan gambaran struktur organ yang lebih jelas.

Ekokardiografi transesophageal digunakan dalam kes seperti:

  • ketidakupayaan untuk membuat ekokardiogram konvensional (penyakit paru-paru, kecacatan sternum, obesiti);
  • patologi injap - baik semula jadi dan prostetik;
  • endokarditis berjangkit.

Sekiranya tidak ada kesan defibrilasi semasa serangan pertama AF, kambuh secara tiba-tiba, analisis hormon tiroid dilakukan.

Rawatan

Terdapat dua taktik dalam rawatan fibrilasi atrium:

  1. Pengendalian irama - pemulihan irama sinus menggunakan defibrilasi dengan pencegahan berulang lagi.
  2. Kawalan kadar jantung - bentuk kekal tetap ada, tetapi degupan jantung dikawal dengan ubat-ubatan.

Irama sinus dipulihkan menggunakan kardioversi elektrik (defibrilasi) atau farmakologi. Untuk menghentikan paroxysm atrial fibrillation, ubat antiarrhythmic digunakan. Denyutan jantung dikurangkan oleh beta-blocker menjadi 80-100 / minit. Sekiranya serangan berlangsung lama (48 jam atau lebih), antikoagulan diberikan kepada pesakit sebelum kardioversi elektrik yang dirancang untuk mencegah pembekuan darah sebelum dan selepas prosedur selama 3-4 minggu (risiko pembekuan darah meningkat dengan defibrilasi).

Defibrilasi lebih berkesan daripada kardioversi perubatan, tetapi menyakitkan, jadi pesakit diberi pra-pemberian ubat penenang atau anestesia umum. Pelepasan dua fasa dimulakan dari 100 J, meningkatkan setiap pelepasan berikutnya sebanyak 50 J. Untuk pelepasan fasa tunggal, permulaan dari 200 J diperlukan dengan peningkatan setiap pelepasan berikutnya sebanyak 100 J. Tahap maksimum ialah 400 J. Pelepasan dua fasa lebih efisien dan memerlukan lebih sedikit masa dan tenaga.

Kardioversi perubatan dilakukan dengan ubat-ubatan antiarrhythmic. Pemilihan ubat sukar dilakukan, kerana ubat-ubatan tersebut mempunyai banyak kesan sampingan, dan hasilnya kawalan irama rendah.

Bentuk AF kronik memerlukan penggunaan ubat-ubatan antiarrhythmic jangka panjang, yang diperuntukkan kepada kumpulan yang terpisah. Kumpulan ini merangkumi:

  • penstabil membran;
  • penyekat saluran kalsium;
  • sediaan magnesium dan kalium;
  • agonis beta-adrenergik dan penyekat beta;
  • M-antikolinergik;
  • glikosida dan lain-lain.

Matlamat utama terapi adalah untuk mencapai kadar pengecutan kurang dari 110 / minit, dalam kes tertentu - kurang dari 80 / minit dan kurang dari 110 / minit dengan sedikit aktiviti fizikal.

Sekiranya tubuh tahan (kebal) terhadap agen farmakologi, ablasi frekuensi radio kateter (RFA) dilakukan, yang, jika dibandingkan dengan ubat antiaritmia, memberikan kesan yang lebih baik dalam banyak kes.

Teknologi RFA moden membolehkan doktor membuat gambar tiga dimensi atrium atau kamera lain dan menguruskan kateter tanpa kawalan sinar-X, mengurangkan masa manipulasi.

Prosedurnya terdiri daripada tusukan kapal besar (arteri femoral atau vena, urat subclavian) dan pengenalan elektrod menggunakan sarung pengenalan (tiub khas) ke dalam rongga jantung. Operasi dilakukan oleh pakar bedah dan pembantu (atau beberapa pembantu).

RFA dari nod atrioventricular dilakukan. Dengan bantuan arus frekuensi radio, sekatan melintang disebabkan, memusnahkan bundel-Nya atau nod AV. Selepas itu, IVR (alat pacu jantung buatan) ditanamkan, yang membawa degupan jantung ke ciri normal. Ini adalah perawatan paliatif, yang tujuannya adalah untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Ramalan

Fibrilasi atrium berbahaya dengan komplikasi:

  • pelanggaran hemodinamik;
  • pembekuan darah;
  • kegagalan jantung berlaku pada pesakit dengan kardiopatologi;
  • strok - 5% setahun, risiko strok meningkat seiring bertambahnya usia.

Prognosis bergantung pada kehadiran penyakit jantung organik yang membawa kepada AF. Risiko kematian dengan AF berlipat ganda. Kemungkinan patologi organik sistem kardiovaskular terhadap latar belakang AF berlipat ganda.

Pencegahan

Pencegahan primer terdiri daripada rawatan penyakit tepat pada masanya - kemungkinan penyebab AF - dan penghapusan faktor-faktor buruk. Dianjurkan untuk menghentikan tabiat buruk, melawan berat badan berlebihan, jangan makan makanan berlemak, jangan minum kopi yang kuat, minuman beralkohol, mengawal tekanan darah.

Pencegahan sekunder merangkumi kepatuhan kepada cadangan doktor, pemerhatian oleh pakar kardiologi, menjalani pemeriksaan dan pemeriksaan, dengan kerap mengambil ubat antiaritmia dan antikoagulan dalam dos yang ditetapkan oleh doktor. Di rumah, anda perlu mengukur tekanan darah setiap hari, memantau nadi. Sekiranya terdapat gejala yang membimbangkan, segera hubungi doktor anda..

Pemasangan alat pacu jantung - pencegahan kekambuhan dan komplikasi, meningkatkan kualiti hidup dan peluasannya.

Fibrilasi atrium

Apa itu fibrilasi atrium?

Atrial fibrillation (AF), atau atrial fibrillation, adalah gangguan yang dicirikan oleh degupan jantung yang cepat dan sangat tidak teratur. Walaupun AF itu sendiri tidak mengancam nyawa, ia sering menyebabkan gejala yang signifikan, termasuk degupan jantung yang cepat (takikardia), sesak nafas, dan keletihan ringan. Ini boleh menyebabkan masalah yang lebih serius, terutamanya strok, dan - pada orang dengan penyakit jantung - memburukkan lagi kegagalan jantung..

Terdapat beberapa pilihan rawatan untuk fibrilasi atrium, tetapi memilih yang terbaik tidak selalu mudah. Sekiranya anda mengalami fibrilasi atrium, anda harus berusaha mempelajari segala yang anda boleh mengenai penyakit jantung ini supaya anda dapat bekerjasama dengan doktor anda untuk menentukan terapi yang sesuai untuk anda..

Apa yang berlaku dengan fibrilasi?

Atrial fibrillation (AF) adalah gangguan irama jantung yang dicirikan oleh kontraksi cepat dan tidak teratur yang disebabkan oleh impuls elektrik yang sangat cepat dan huru-hara yang berlaku di atria jantung (dua ruang atas jantung). Jenis aktiviti elektrik yang cepat dan kacau di jantung ini disebut fibrilasi..

Apabila atria mula fibrillate, 3 perkara boleh berlaku:

  1. Denyutan jantung menjadi cepat dan tidak teratur. Simpul AV terdedah kepada impuls elektrik yang kerap dan tidak teratur dari atria. Sebilangan besar impuls ini - hingga 200 per minit atau lebih - dihantar ke ventrikel. Ini membawa kepada degupan jantung yang cepat dan tidak sekata dan gejala yang membimbangkan...
  2. Apabila atria fibrillate, mereka tidak lagi mengalahkan dengan cekap. Oleh itu, koordinasi normal antara atria dan ventrikel hilang. Akibatnya, jantung berfungsi dengan kurang cekap dan boleh mula gagal dari masa ke masa..
  3. Oleh kerana atria tidak lagi berkontrak secara berkesan, pembekuan darah dapat terbentuk setelah beberapa saat (biasanya sekitar 24 jam atau lebih). Gumpalan darah ini dapat pecah dari masa ke masa dan bergerak ke pelbagai bahagian badan, seperti otak..

Walaupun fibrilasi atrium dengan sendirinya sering menimbulkan gejala yang ketara, bahaya sebenarnya adalah bahawa pesakit tersebut berisiko menghidap penyakit yang boleh menyebabkan kecacatan atau serangan jantung, dan oleh itu kematian..

Gejala fibrilasi atrium

Gejala fibrilasi atrium boleh sangat berbeza dari orang ke orang, dan bahkan pada orang yang sama pada masa yang berlainan. Palpitasi jantung adalah gejala yang paling biasa. Walaupun AF itu sendiri bukan aritmia yang mengancam nyawa, ia boleh menyebabkan komplikasi (terutamanya strok) yang boleh menyebabkan kecacatan atau kematian..

Dalam kebanyakan kes, sekurang-kurangnya sebelum fibrilasi atrium dirawat dengan baik, ia menyebabkan kegelisahan yang ketara, jika tidak dapat ditoleransi sepenuhnya..

Gejala yang kerap

Gejala AF yang paling biasa adalah:

  • degupan jantung yang cepat;
  • keletihan yang mudah;
  • sesak nafas;
  • ketidakselesaan dada;
  • episod pening ringan.

Denyutan jantung

Palpitasi jantung paling kerap dikaitkan dengan patologi ini. Ini adalah detik-detik kesedaran degupan jantung yang luar biasa dan sibuk. Dalam AF, berdebar-debar jantung disebabkan oleh degupan jantung yang cepat dan tidak teratur yang biasanya dilihat dengan aritmia ini.

Orang yang mengalami berdebar-debar dengan fibrilasi atrium biasanya mengadu sensasi "berdebar" di dada mereka, sering disertai dengan perasaan berdegup "terlepas", dan kadang-kadang episod pening pendek. Palpitasi yang berkaitan dengan aritmia ini boleh menyebabkan bukan sahaja sedikit ketakutan pada pesakit, tetapi juga menjadi kegelisahan yang teruk. Keterukan mereka mungkin bertambah buruk atau berkurang.

Dalam beberapa kes, keparahan degupan jantung mungkin bergantung pada keadaan emosi, sama ada orang itu duduk atau berbaring, terhidrasi, kurang tidur, atau sebilangan faktor lain yang berkaitan dengan kehidupan seharian. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, tidak ada perkaitan khusus..

Gejala kontraksi atrium

Fibrilasi atrium (AF) juga sering terjadi dengan penurunan toleransi latihan, keletihan, sesak nafas, dan bahkan pening pada hampir semua tahap latihan. Gejala-gejala ini biasanya dikaitkan dengan kehilangan fungsi jantung, yang berlaku apabila ruang atrium tidak lagi dapat berdenyut dengan berkesan..

Dengan kehilangan pengecutan atrium, jumlah darah yang dapat dilepaskan oleh ventrikel dengan setiap degupan jantung dapat berkurang. Output jantung yang terhad mengurangkan toleransi senaman seseorang. Selain itu, apabila ruang atrium berhenti berdetak dengan berkesan, darah cenderung "kembali" ke paru-paru, menyebabkan sesak nafas..

Bagi banyak orang dengan AF, prestasi jantung mungkin cukup baik ketika berehat, tetapi dengan bersenam, ketika jantung perlu bekerja lebih keras, gejala dapat menjadi sangat parah..

Gejala yang jarang berlaku

Sinkop Vasovagal, atau episod kehilangan kesedaran, tidak biasa dengan fibrilasi atrium. Apabila pengsan berlaku, itu adalah tanda serius bahawa pesakit juga mungkin mempunyai penyakit sinus yang mendasari atau sindrom sinus yang sakit (SSS, disfungsi nod sinus).

Sebilangan orang dengan fibrilasi atrium sama sekali tidak mempunyai gejala, dan aritmia dikesan hanya apabila doktor memeriksa nadi atau mengambil elektrokardiogram (EKG).

Komplikasi

Gejala yang disebabkan oleh kehilangan kontraksi atrium yang berkesan cenderung menjadi lebih bermasalah pada orang yang, selain fibrilasi atrium, mempunyai keadaan jantung di mana ventrikel relatif "kaku". Keadaan yang biasanya menyebabkan pembentukan ventrikel kaku termasuk kardiomiopati hipertrofik, disfungsi diastolik, stenosis aorta, dan bahkan tekanan darah tinggi kronik (hipertensi arteri).

Pada orang dengan keadaan ini, permulaan fibrilasi atrium biasanya menyebabkan komplikasi yang sangat serius.

Angina pectoris.

Pada orang dengan penyakit arteri koronari, degupan jantung yang cepat yang berkaitan dengan AF boleh menyebabkan angina senaman (ketidakselesaan dada).

Sindrom sinus yang sakit.

Sindrom lemah sinus (SSS) adalah gangguan elektrik umum jantung, yang ditunjukkan oleh degupan jantung yang perlahan (bradikardia).

AF biasa berlaku pada pesakit dengan CVS. Dalam erti kata lain, fibrilasi "melindungi" pesakit dengan CVD kerana biasanya menyebabkan peningkatan kadar jantung yang cukup diperlukan untuk menekan gejala bradikardia seperti pening dan kelemahan..

Walau bagaimanapun, AF sering berlaku dan hilang sekejap-sekejap. Apabila aritmia tiba-tiba berhenti, selalunya terdapat kelewatan yang sangat lama sebelum nod sinus yang sakit mula berfungsi semula. Jeda lama sebelum degupan jantung adalah yang membawa kepada pengsan.

Rawatan SSS memerlukan penggunaan alat pacu jantung kekal. Selalunya lebih baik bagi orang dengan CVD dan AF untuk memasukkan alat pacu jantung sebelum melakukan rawatan agresif untuk fibrilasi atrium (kerana rawatan ini sering menyebabkan degupan jantung lambat).

Kegagalan jantung.

Bagi orang yang mengalami kegagalan jantung, penurunan tambahan fungsi jantung yang disebabkan oleh AF dapat memburukkan lagi gejala - terutamanya sesak nafas, kelemahan, dan bengkak di kaki.

Dalam kes yang jarang berlaku, fibrilasi atrium dengan sendirinya boleh menyebabkan kegagalan jantung. Aritmia yang boleh menyebabkan degupan jantung cepat (takikardia) selama beberapa minggu atau bulan boleh melemahkan otot jantung dan menyebabkan kegagalan jantung.

Nasib baik, keadaan ini (kegagalan jantung disebabkan oleh takikardia) adalah akibat AF yang agak jarang berlaku..

Pukulan.

AF meningkatkan risiko strok lima kali ganda. Peningkatan risiko strok adalah alasan utama mengapa selalu penting untuk mempertimbangkan dengan berhati-hati rawatan optimum untuk AF - walaupun keadaannya ditoleransi dengan baik dan nampaknya tidak menjadi masalah besar.

Beberapa orang mempunyai episod AF berulang tanpa gejala sehingga akhirnya mereka mengalami strok. Hanya selepas strok mereka didapati mengalami fibrilasi atrium.

Bukti yang ada menunjukkan bahawa fibrilasi atrium "subklinikal" lebih biasa daripada yang difikirkan oleh pakar, dan AF yang tidak dikenali mungkin merupakan penyebab penting strok kriptogenik, iaitu strok tanpa sebab yang jelas..

Penyebab fibrilasi atrium

Fibrilasi atrium (AF) boleh disebabkan oleh beberapa keadaan jantung, termasuk penyakit arteri koronari, regurgitasi mitral, hipertensi kronik, perikarditis, kegagalan jantung, atau masalah jantung yang lain. Aritmia ini juga sering berlaku pada hipertiroidisme, radang paru-paru, atau embolisme paru..

Mengambil amfetamin atau perangsang lain (seperti ubat sejuk yang mengandungi pseudoephedrine) boleh menyebabkan AF pada sesetengah orang, dan minum hanya satu atau dua minuman beralkohol, keadaan yang dikenali sebagai sindrom jantung percutian. Walaupun doktor secara tradisional mengatakan bahawa kafein juga menyebabkan AF, bukti klinikal baru-baru ini menunjukkan bahawa ini tidak berlaku pada kebanyakan orang..

Sebilangan besar orang dengan fibrilasi atrium juga tidak mempunyai sebab tertentu. Ini, yang disebut fibrilasi atrium idiopatik, sering merupakan keadaan yang berkaitan dengan penuaan. Walaupun AF jarang berlaku pada orang yang berumur kurang dari 50 tahun, namun AF adalah perkara biasa pada orang berusia 80-an atau 90-an..

Kajian baru menunjukkan bahawa aritmia jenis ini berkaitan dengan gaya hidup dalam banyak kes. Sebagai contoh, orang yang mempunyai berat badan berlebihan yang tidak aktif mempunyai risiko AF yang jauh lebih tinggi. Pada orang yang mempunyai AF yang berkaitan dengan gaya hidup, program pengubahsuaian gaya hidup yang intensif dapat membantu menghilangkan aritmia.

Diagnostik

Diagnosis fibrilasi atrium biasanya mudah. Ia hanya memerlukan elektrokardiogram (ECG) dilakukan semasa episod AF. Keperluan ini tidak menjadi masalah bagi orang dengan AF kronik atau berterusan, yang mungkin mengalami aritmia setiap kali ECG dilakukan..

Walau bagaimanapun, pada orang yang aritmia berlaku sebentar-sebentar, pemantauan ECG ambulatori jangka panjang mungkin diperlukan untuk membuat diagnosis. Ini sangat berguna bagi orang yang mengalami strok kriptogenik, kerana merawat fibrilasi atrium (jika ada) dapat membantu mencegah berulang strok.

Pengelasan

Doktor mengklasifikasikan fibrilasi atrium kepada pelbagai jenis. Sebenarnya, beberapa sistem klasifikasi FP yang membingungkan telah digunakan. Untuk membantu anda menentukan pendekatan rawatan yang tepat untuk anda, adalah berguna untuk mengelompokkan jenis AF hanya dalam dua kumpulan:

  1. Permulaan semula atau fibrilasi atrium sekejap-sekejap. Di sini, aritmia adalah masalah baru atau hanya sekejap sahaja. Intermiten AF sering disebut sebagai fibrilasi atrium paroxysmal. Orang dalam kategori ini mempunyai kadar denyutan jantung yang normal dalam kebanyakan kes, dan episod fibrilasi atrium cenderung agak pendek dan biasanya jarang..
  2. Fibrilasi atrium kronik atau berterusan. Di sini, aritmia wujud sepanjang masa atau berlaku begitu kerap sehingga jangka masa irama jantung yang normal agak jarang berlaku atau berumur pendek..

Rawatan fibrilasi atrium

Sekiranya sangat mudah dan sangat selamat untuk dilakukan, nampak jelas bahawa rawatan terbaik untuk fibrilasi atrium adalah memulihkan dan mengekalkan kadar denyutan jantung yang normal. Malangnya, dalam banyak kes ini tidak mudah dicapai..

Terutama jika AF hadir selama beberapa minggu atau bulan, sangat sukar untuk mengekalkan irama normal selama beberapa jam atau hari. Fakta malang ini memerlukan dua pendekatan umum yang berbeza untuk rawatan fibrilasi atrium:

  • Pendekatan kawalan irama bertujuan untuk memulihkan dan mengekalkan degupan jantung yang normal. Ia lebih cenderung berlaku pada orang dengan fibrilasi atrium rekonstruktif atau sekejap-sekejap, dan jauh lebih berkesan pada orang dengan AF kronik atau kerap. Pengendalian irama biasanya memerlukan ubat antiaritmia, terapi ablasi, atau kedua-duanya..
  • Pendekatan pengawalan degupan jantung menghilangkan keperluan untuk berusaha pulih dan mengekalkan kadar denyutan jantung yang normal. Fibrilasi atrium dianggap sebagai "normal," dan terapi bertujuan untuk mengatur detak jantung untuk mengurangkan gejala yang disebabkan oleh aritmia ini. Rawatan merangkumi ubat-ubatan untuk mengawal degupan jantung seperti digitalis, beta blocker, dan calcium channel blocker.

Kajian jangka panjang menunjukkan bahawa hasil klinikal dengan pendekatan terkawal frekuensi pada umumnya sama baiknya dengan pendekatan terkawal kadar jantung.

Apa pun pendekatan terapi yang dipilih, ciri tambahan penting dari rawatan fibrilasi atrium adalah mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk meminimumkan risiko strok. Ini biasanya memerlukan pengambilan ubat antikoagulan, tetapi ada alternatif rawatan lain, termasuk pembedahan atau prosedur kateter untuk mengasingkan epididimis atrium kiri.

Perubahan gaya hidup adalah komponen penting dalam rawatan untuk mengurangkan kedua-dua tanda dan risiko penyakit strok atau kardiovaskular.

Adalah wajar dan normal untuk merasakan ketakutan, kegelisahan, kemarahan, atau kesedihan ketika anda menyesuaikan diri dengan diagnosis dan mula membuat keputusan yang sukar mengenai rancangan rawatan anda..

Mengurangkan tekanan, menurunkan berat badan berlebihan, makan jantung yang sihat, dan perubahan gaya hidup yang lain dapat membantu menguruskan diagnosis dan mengurangkan gejala. Sekiranya anda atau seseorang yang dekat dengan anda yang mempunyai AF, buat semua perubahan dalam hidup sekaligus - ini akan memberi peluang terbaik untuk berjaya..

Ramalan hidup

Berjuta-juta orang menjalani kehidupan normal walaupun AF. Walaupun membuat keputusan rawatan yang tepat boleh menjadi sesuatu yang mencabar, dan sementara menguruskan terapi memerlukan sedikit masa dan usaha, anda seharusnya dapat kembali normal setelah itu berlaku. Semasa membincangkan pilihan rawatan dengan doktor anda, pastikan perkara itu sama dengan anda.

Fibrilasi atrium: bentuk dan sebab, gejala, diagnosis dan kaedah rawatan

Menurut definisi standard, fibrilasi atrium adalah proses pengecutan kekacauan struktur anatomi organ otot (sinonim dengan fibrilasi atrium).

Bilangan denyutan spontan berbeza dari 150 hingga 400 atau lebih setiap minit. Pesakit tidak merasakannya, kerana ini adalah gerakan intensif rendah yang kejang. Mereka didaftarkan hanya dengan kaedah perkakasan.

Di antara masalah profil jantung, yang agak tidak berbahaya dan berbahaya dapat dibezakan. Yang terakhir ini merangkumi apa yang disebut fibrilasi atrium, AF yang disingkat.

Diagnostik dan rawatan proses aritmia patologi adalah hak istimewa ahli kardiologi. Pada tahap yang lebih rendah, pakar berkaitan lain dalam sistem saraf pusat dan struktur lain.

Pengelasan masalah

Penamaan proses dilakukan berdasarkan pelbagai kriteria. Dalam praktik doktor khusus, tiga kaedah digunakan.

Bergantung pada masa pengesanan:

  • Bentuk yang baru didiagnosis. Ia dijumpai terutamanya pada pesakit muda yang berumur di bawah 30 tahun. Kurang biasa pada orang tua.
  • Penampilan berulang. Berlaku selepas rawatan sebelumnya. Berbeza dengan keparahan manifestasi yang lebih besar, kerana pesakit sering mengalami ketahanan terhadap ubat farmakologi.

Klasifikasi berdasarkan tempoh acara:

  • Jenis paroxysmal. Serangan berlangsung sekitar 10-30 minit dan diakhiri dengan aliran air kencing yang banyak. Seiring waktu, pembentukan kegagalan buah pinggang sekunder adalah mungkin, yang tidak dapat diperbaiki dengan kaedah standard.
  • Jenis berterusan. Berbeza dalam jangka masa yang lebih lama, tetapi tidak terus menerus mengejar pesakit. Tempoh satu episod tidak lebih dari beberapa hari. Kemungkinan komplikasi maut adalah beberapa kali lebih tinggi, semuanya boleh mengakibatkan kerosakan teruk pada otot jantung atau organ.
  • Pelbagai berterusan. Ia tidak akan hilang lagi, sehingga saya menghilangkannya dengan kaedah ubat atau pembedahan. Lama kelamaan, pesakit berhenti merasakan masalahnya, pengampunan khayalan berlaku. Sebenarnya, penyakit ini tidak berlaku ke mana-mana, semuanya tetap ada. Dalam kerangka diagnostik, fenomena itu jelas.

Terapi yang sesuai dipilih bergantung pada jenisnya. Tidak ada gunanya menetapkan operasi, dan lain-lain, kepada pesakit dengan jenis AF awal. Bentuk fibrilasi atrium yang berterusan dicirikan oleh perlunya terapi kompleks: ubat-ubatan dan teknik radikal.

Anda juga dapat membezakan fenomena dengan pelanggaran irama yang dominan:

  • Pelbagai takikistik. Ditentukan oleh percepatan degupan jantung dalam jarak yang luas.
  • Bradikardia. Sebaliknya adalah benar. Badan semakin perlahan.

Semua klasifikasi AF yang dikemukakan adalah kepentingan klinikal (untuk menentukan taktik terapi).

Mekanisme pengembangan proses

Penjelasan mengenai kaedah pembentukan patologi diperlukan untuk memahami cara-cara pembetulan.

Biasanya, jantung berfungsi secara autonomi, tanpa sokongan organ dan sistem lain. Sementara itu, otak memberikan hakikat fungsi jantung. Perubahan kadar jantung boleh dilakukan melalui rangsangan dengan hormon, dll..

Cardiomyocytes adalah satu-satunya yang mampu melakukan pengujaan diri secara spontan dan pengecutan selanjutnya. Ini adalah mekanisme semula jadi untuk memastikan kerja. Nod sinus yang disebut bertanggungjawab untuk menghasilkan impuls elektrik yang mencukupi..

Sekiranya isyarat mula dibuat oleh struktur jantung yang lain, aktiviti organ yang berlebihan akan berlaku. Sebagai peraturan, atria adalah sumber perkembangan patologi (80% keadaan), lebih jarang ventrikel.

Mengenal pasti sebab tertentu terletak pada kaedah instrumental: elektrokardiografi dan pemantauan harian. Berdasarkan hasilnya, kita dapat membincangkan cara untuk menghilangkan.

Sebab-sebab perkembangan patologi

Faktor-faktor pembentukan proses selalu patogen. Tidak ada asal usul semula jadi. Kemungkinan diagnosis:

Stenosis injap mitral

Fenomena kongenital atau lebih kerap diperoleh. Penyakit jantung. Dibentuk sebagai akibat infark miokard yang luas, keradangan struktur jantung.

Biasanya, pembentukan anatomi adalah lubang dari 4 hingga 7 sentimeter, memberikan penembusan darah dan pembebasannya yang mencukupi. Dengan jangkitan atau stenosis, tetingkap menyempit, terdapat kegagalan dalam kerja organ.

Gejala meningkat ketika prosesnya bergerak maju. Pada peringkat selanjutnya, rawatan, secara prinsipnya, mustahil, perawatan paliatif, bertujuan untuk memastikan taraf hidup minimum yang dapat diterima, hingga hasil yang mematikan. Menyediakan bentuk tetap fibrilasi atrium. Pada peringkat awal, sawan mungkin berlaku. Determinisme - 35%.

Akibat dari pembedahan

Rawatan secara radikal dengan sendirinya menimbulkan bahaya bagi kehidupan dan kesihatan pesakit.

Aritmia seperti ini mempengaruhi keadaan organ otot melalui provokasi kegagalan sementara buatan. Oleh itu, pesakit yang dikendalikan dipantau dengan berhati-hati. Sekurang-kurangnya 7-14 hari. Mungkin lebih banyak lagi, dengan latar belakang tempoh pemulihan yang tidak baik.

Hasil terapi adalah bentuk fibrilasi atrium paroxysmal. Serangan berlangsung beberapa minit, tetapi boleh mengakibatkan penghentian kerja.

Hipertensi arteri

Dengan sendirinya, ia menyebabkan gangguan pada aktiviti organ otot. Terutama dengan latar belakang kursus yang panjang. Ijazah memainkan peranan kecil, tetapi juga meningkatkan kemungkinan aritmia.

Lebih kerap ia menampakkan diri dalam bentuk tachysystole jangka pendek. Ia berlalu tanpa ubat. Pesakit hipertensi yang berpengalaman lebih berisiko mati kerana komplikasi.

Penyakit jantung koronari

Pemakanan miokardium yang tidak mencukupi. Dalam 100% kes, ia berakhir dengan serangan jantung. Ia adalah masalah masa. Prekursor yang membimbangkan - aritmia jenis flutter (fibrilasi).

Kardiomiopati

Kecacatan jantung dan struktur kongenital dan diperolehi. Berpotensi membawa maut. Mereka menimbulkan gejala yang kompleks pada peringkat kemudian. Pada hari-hari awal, sehingga bermulanya keadaan yang mematikan, mereka mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun.

  • Gangguan metabolisme lipid. Obesiti hanyalah akibatnya, tanda yang mendorong pemikiran mengenai asal usul patologi. Hasil aterosklerosis arteri besar badan.
  • Penyakit kelenjar adrenal, disertai dengan kelebihan atau kekurangan kortisol dan hormon lain. Biasanya disebabkan oleh pheochromocytoma atau barah. Kurang biasa disebabkan oleh kekurangan pituitari.
  • Diabetes. Patologi umum. Ia disertai dengan banyak manifestasi. Bentuk pendam boleh bertahan selama bertahun-tahun tanpa tanda yang jelas.
  • Pengeluaran hormon tiroid yang berlebihan. Thyrotoxicosis.

Peningkatan risiko tertentu diperhatikan pada pesakit merokok, orang yang menderita alkoholisme (dos alkohol sehari tidak boleh melebihi 40 ml).

Sekiranya tidak ada data untuk luka organik, mereka bercakap mengenai jenis aritmia idiopatik. Ia melibatkan rawatan jangka panjang tanpa kemungkinan menghilangkan punca..

Gejala

Pada tahap awal, tidak ada manifestasi sama sekali, atau gambaran klinikalnya sangat sedikit sehingga tidak menarik perhatian pesakit. Dengan tanggungjawab yang sewajarnya untuk hidup anda, anda dapat menemui tanda-tanda berikut:

  • Kelemahan Kekurangan keupayaan untuk bekerja dan melaksanakan fungsi rumah tangga yang berpanjangan. Mungkin disertai dengan sikap tidak peduli. Seseorang tidak dapat bergerak, dan tidak ada keinginan seperti itu. Kekurangan kehendak, mengantuk dan detik-detik lain menjadi teman tetap.
  • Perubahan kadar jantung: pecutan (dari 100 denyutan seminit atau lebih) atau perlambatan (hingga 60). Pada peringkat pertama, semuanya terhad kepada serangan tunggal. Paroxysm atrial fibrillation diperhatikan 1-3 kali seminggu, selama 15-30 minit setiap episod. Apa-apa lagi sudah menjadi asas untuk mengkaji semula diagnosis..
  • Pening. Gangguan pemakanan normal struktur otak dan serebrum mengakibatkan kemustahilan orientasi di ruang angkasa. Ia boleh berlaku sehingga orang itu tidak dapat bangun dari tempat tidur.
  • Dyspnea. Ia disebabkan oleh peredaran darah yang tidak mencukupi di paru-paru dan, oleh itu, penurunan intensiti pertukaran gas.
  • Gangguan jantung: gangguan, pudar, denyutan ponteng.
  • Ketidakselesaan di dada. Sakit atau berat. Biasanya bersifat jangka pendek, tanpa memerlukan ubat dan pertolongan cemas.

Pembengkakan kaki pada waktu petang, sesak nafas, gangguan penglihatan dan pendengaran adalah mungkin. Bergantung pada tempoh fibrilasi dan bentuknya.

Terdapat juga manifestasi yang lebih berbahaya yang menunjukkan keadaan mendesak:

  • Sakit kepala yang tajam. Bales, pucuk, mengikuti degup jantung tanpa henti.
  • Kehabisan nafas.
  • Disfungsi neurologi, sehingga kebutaan lengkap, pekak.
  • Lumpuh, paresis. Kebas anggota badan. Biasanya sebelah.

Dalam keadaan seperti itu, perlu memanggil ambulans. Kelewatan mengancam dengan komplikasi. Kemungkinan strok atau serangan jantung.

Dalam keadaan apa-apa pesakit tidak merasakan keadaan sebenar. Denyut jantung mencapai 300-400 denyut atau lebih, tetapi mereka lebih rendah. Ini hanya kontraksi kecil dan otot yang berkedut, yang tidak disertai dengan pelepasan darah sepenuhnya..

Jantung tidak mempunyai masa untuk berehat, diastole tidak ada. Oleh itu kemerosotan organ yang cepat dan kemustahilan pemulihannya di masa hadapan..

Diagnostik

Pengenalpastian sifat masalah, pernyataan dan pengesahan dilakukan di bawah pengawasan pakar kardiologi atau pakar bedah operasi khusus.

Sekiranya ada sebab, pakar luar terlibat, menilai etiologi proses dan, jika perlu, menyesuaikan kursus terapi.

Kaedah pemeriksaan awal merangkumi:

  • Temu ramah pesakit. Penjelasan aduan, usia, asal usul dan sifatnya. Sangat penting pada peringkat akhir proses.
  • Mengambil anamnesis. Digunakan untuk menetapkan genesis masalah. Sejarah keluarga (masalah faktor genetik), gaya hidup, tabiat buruk, penyakit fizikal, semasa atau masa lalu perlu dinilai.
  • Perubahan tekanan darah, degupan jantung.
  • Mendengar nada. Semasa fibrilasi, mereka sangat kuat, huru-hara. Tidak ada irama normal. Ini adalah bukti yang menyokong diagnosis yang telah ditetapkan..
  • Pemantauan harian oleh Holter. Teknik utama untuk mengkaji fenomena dalam dinamika. Lebih baik berdasarkan pesakit luar. Ini akan membuatkan pesakit berasa lebih tenang. Di samping itu, sifat aktiviti fizikal akan menjadi kebiasaan, yang penting..
  • Elektrokardiografi. Piawaian emas untuk diagnosis awal proses patologi. Digunakan untuk mengenal pasti masalah kesihatan dengan cepat. Tetapi untuk penyahsulitan yang tepat, kelayakan tinggi diperlukan. Kerana kemungkinan kesalahan, penilaian nilai palsu.
  • Ekokardiografi. Teknik ultrasonik. Visualisasi memungkinkan untuk menentukan penyimpangan dalam struktur organik jantung.
  • Angiografi.
  • MRI dan CT. Doktor mendapatkan gambaran terperinci. Peningkatan kontras dengan persiapan gadolinium atau yodium dapat digunakan. Tidak ada alternatif untuk diagnosis awal tumor.

Sekiranya perlu, teknik lain mungkin ditetapkan. Ujian makmal tidak bermaklumat, tetapi ia digunakan untuk menilai kesihatan secara keseluruhan.

Tanda ECG

  • Ketiadaan gelombang P sepenuhnya.
  • Jenis gelombang T-ST ubah bentuk.
  • Selang R-R yang tidak teratur.
  • Kadar pengecutan adalah 300-600. Ini bukan pukulan penuh, tetapi gegaran. Puncaknya jauh lebih kecil daripada biasa.

Perkara lain mungkin. Analisis ciri-ciri yang dikemukakan harus dilakukan oleh pakar dalam kardiologi dan diagnostik fungsional..

Rawatan

Taktik terapeutik dicampurkan, dengan penggunaan ubat-ubatan, teknik invasif minimum dan pembuangan akar penyebab pembedahan.

Pada peringkat awal, sudah cukup untuk berhenti merokok dan alkohol, menjaga aktiviti fizikal pada tahap 2 jam sehari, memperkaya diet dengan vitamin.

Teknik ubat

Kumpulan farmasi berikut digunakan:

  • Antagonis kalsium dan natrium. Diltiazem, Verapamil, beberapa yang lain, mengikut budi bicara doktor.
  • Kompleks kalium dan magnesium. Asparkam B6. Kembalikan kekonduksian normal miokardium dan struktur yang berkaitan.
  • Glikosida. Secara artifisial menyokong fungsi kontraktil normal. Digoxin dan bunga bakung di lembah.
  • Ubat antiaritmia. Amiodarone sebagai yang utama.
  • Carvedilol, Metoprolone, Anaprilin dan analognya.

Kardioversi elektrik

Ia dilakukan melalui kulit dada dengan menggunakan probe. Anestesia tidak diperlukan; penenang parenteral adalah mungkin. Teknik dalaman diresepkan lebih jarang, dengan bentuk aritmia yang teruk.

Ia terdiri daripada kesan jangka pendek pada struktur miokardium dan jantung dengan dorongan. Mengganggu paroxysm, menghilangkan pesakit dari serangan berterusan yang lama. Pada masa yang sama, bahayanya adalah minimum.

Pembuangan kateter

Ini terdiri dalam pengenalan pemancar gelombang radio khas ke dalam formasi jantung melalui kapal.

Bahagian patologi dibakar, yang "mematikannya" dari mod fungsi. Ia berhenti berfungsi, menghasilkan dan sebahagiannya melakukan isyarat. Digunakan sekiranya berlaku ketahanan terhadap kaedah terapi lain.

Memasang alat pacu jantung

Ia ditetapkan untuk proses patologi selari dalam struktur jantung dan nod sinus. Memerlukan pemantauan sepanjang hayat oleh pakar kardiologi.

Sekiranya benar-benar mustahil untuk memulihkan irama, transplantasi ditunjukkan. Petunjuk - hipertrofi atrium organ dan kiri. Ini praktikalnya ayat.

Prognosis dan kemungkinan komplikasi

Hasilnya bergantung pada tahap pelanggaran yang dikenal pasti. Pada peringkat awal, kebarangkalian pemulihan penuh menghampiri 100%.

Sekiranya perubahan organik telah hilang, jantung telah tumbuh, kemungkinan penyembuhan berjaya turun dengan mendadak hingga 60-70%. Tahap akhir tidak dapat diperbetulkan sama sekali, dan penyelenggaraan aktiviti penting juga nampaknya tidak mungkin. Pemindahan organ diperlukan.

Komplikasi juga merupakan faktor kematian pesakit:

  • Kegagalan jantung. Spontan atau berlatarbelakangkan kemerosotan. Dalam keadaan umum yang teruk, tidak mempunyai prospek untuk menghidupkan semula.
  • Kejutan kardiogenik.
  • Thromboembolism dan strok seterusnya atau infark miokard. Kekurangan zat makanan struktur.

Penghapusan akibat keadaan darurat juga sia-sia jika proses itu telah berlangsung lama dan telah dimulakan..

Akhirnya

Fibrilasi adalah pengecutan patologi struktur jantung (dalam kes ini, atria), yang menyebabkan kekacauan dalam kerja organ.

Hasilnya tidak dapat diramalkan. Kemungkinan kematian seseorang. Ia diperhatikan secara tiba-tiba, oleh itu tidak masuk akal untuk membuat ramalan. Untuk mengelakkan nasib yang tidak diingini, disarankan menjalani pemeriksaan rutin oleh pakar kardiologi dan ECG setiap 6-12 bulan.

Sekiranya terdapat kecurigaan masalah, pemeriksaan yang lebih mendalam ditunjukkan. Rawatan ditetapkan mengikut keperluan.


Artikel Seterusnya
Mengambil warfarin - kadar INR, dos, diet, kontraindikasi dan ulasan