DEP 2 darjah: definisi, gejala dan rawatan


Dyscirculatory encephalopathy darjah 2 adalah proses kerosakan otak iskemia yang berlaku dalam bentuk kronik. Patologi dikaitkan dengan kerosakan organik pada medula. Ini adalah salah satu penyakit vaskular otak yang paling biasa. Merupakan salah satu faktor risiko utama yang memprovokasi perkembangan strok iskemia.

Ciri-ciri penyakit ini

Ensefalopati disirkulasi 2 sudu besar. dicirikan oleh perkembangan disfungsi otak yang perlahan, yang dikaitkan dengan kekurangan bekalan darah jangka panjangnya. DEP 2 darjah adalah keadaan yang berkembang akibat penyakit primer, yang menentukan sifat sekunder proses gangguan peredaran darah. Patogenesis berdasarkan aliran darah yang terganggu pada tisu otak dan peredaran darah (pergeseran hemodinamik).

Mekanisme ini memprovokasi proses hipoksia-iskemia, menyebabkan hiperemia (limpahan saluran darah) tisu otak. Akibat anoxia (kekurangan oksigen), gangguan fungsi berlaku di otak, kemudian - perubahan struktur dalam struktur morfologi zat otak. Dalam kes kedua, proses patologi tidak dapat dipulihkan..

Ensefalopati dyscirculatory dari tahap 2 genesis kompleks adalah penyakit yang mencerminkan proses kerusakan multiforme pada tisu otak, yang disebabkan oleh kegagalan peredaran otak kronik atau episod berulang gangguan aliran darah akut. Di antara gangguan bekalan darah yang berlaku secara serius, perlu diperhatikan TIA (serangan iskemia transistor) dan strok.

Membezakan antara ensefalopati multifokal atau diffuse (diffuse) darjah kedua. Dalam kes pertama, semasa diagnostik instrumental, banyak kawasan tisu dengan perubahan nekrotik dinyatakan. Dalam kes kedua, batas antara fokus nekrosis dan tisu sihat kabur, tidak jelas. Terdapat beberapa pilihan untuk penyakit ini:

  1. Anomali struktur dan ubah bentuk saluran darah terhadap latar belakang kerosakan pada arteri dan urat besar.
  2. Dilatasi segmen (pelebaran) kapal dengan pembentukan aneurisma (kawasan yang diluaskan secara berterusan dalam sistem aliran darah) terhadap latar belakang kerosakan pada kapal kecil dan arteriol akibat pemendapan formasi amiloid (protein) di dinding. Kemunculan beberapa fokus kecil infark serebral adalah ciri.
  3. Thromboembolism (penyumbatan lumen oleh trombus) terhadap latar belakang fibrilasi atrium, kecacatan jantung (kongenital, diperolehi), infark miokard, aneurisma aorta.
  4. Hemostasiopathy (kerosakan sistem hemostasis) terhadap latar belakang penebalan darah patologi.
  5. Hipotensi arteri terhadap latar belakang disfungsi vena dan gangguan jantung.

Ensefalopati hipertensi disirkulasi pada darjah 2 adalah salah satu diagnosis yang paling biasa dalam amalan neurologi. Penyakit ini disertai oleh perubahan patomorfologi pada tisu otak:

  • Mikrogliosis (proses penggantian neuron yang rosak atau mati dengan sel mikroglial).
  • Astrogliosis (proses penggantian neuron yang rosak atau mati dengan astrosit).
  • Proses demyelining (pemusnahan selubung serat saraf myelin).
  • Penurunan ketumpatan bahan putih.
  • Pembentukan semula (perubahan struktur) kapilari.

Proses merosakkan yang mempengaruhi struktur tisu otak menimbulkan gangguan skala besar yang lain - leukoaraiosis (kerosakan pada sistem peredaran darah yang membekalkan bahan putih dengan darah), atrofi kortikal, diikuti dengan peningkatan ruang subarachnoid (di bawah arachnoid), pengembangan ventrikel serebrum.

Punca berlakunya

Diagnosis DEP gred 2 adalah penyakit yang tergolong dalam kumpulan penyakit serebrovaskular (CVD), yang menunjukkan peranan yang menentukan dalam patogenesis patologi vaskular. Antara penyebab umum ensefalopati peredaran darah tahap 2, perlu diperhatikan trombosis arteri dan urat, aterosklerosis, patologi arteri serebrum utama, disertai dengan stenosis (penyempitan lumen vaskular yang berterusan).

Pelanggaran peraturan neurohumoral, melemahnya nada dinding vena dan arteri, penyumbatan saluran darah menyebabkan kemerosotan bekalan darah ke struktur otak. Hasil aliran darah yang tidak mencukupi adalah proses iskemia. Faktor risiko untuk perkembangan DEP tahap 2:

  1. Hipertensi arteri, berlaku dalam bentuk kronik.
  2. Hipotensi arteri, jangka panjang.
  3. Hiperkolesterolemia (peningkatan kolesterol darah yang berterusan).
  4. Fibrilasi atrium (kontraksi tersebar, tidak terkoordinasi) atrium.
  5. Diabetes.
  6. Penyakit jantung iskemia.
  7. Sejarah infark miokard.
  8. Hyperhomocysteinemia (peningkatan kadar homosistein darah, asid amino sulfhydryl dari jenis bukan protein).
  9. Pelanggaran hemostasis (pengaturan diri terhadap aktiviti sistem peredaran darah - menjaga keadaan darah yang cair, menghentikan pendarahan, melarutkan pembekuan darah yang telah melakukan fungsi menyekat dinding pembuluh yang rosak).

Ensefalopati gred 2 sering berkembang akibat hipertensi arteri yang berpanjangan. Patogenesis merangkumi beberapa proses dan mekanisme yang berurutan:

  • Kenaikan nilai tekanan darah secara berterusan.
  • Mikroangiopati (kerosakan pada arteri serebral diameter kecil).
  • Arteriolosklerosis (penebalan dinding arteriol).
  • Liphyalinosis (distrofi protein vaskular dengan penggantian tisu normal dinding vaskular oleh struktur tulang rawan dalam kombinasi dengan lipoprotein - protein kompleks dengan pecahan lemak dalam komposisi).
  • Perubahan struktur pada lapisan endotel pada kapal.
  • Predisposisi untuk trombosis.
  • Leukoaraiosis (kerosakan bahan putih yang meresap).

Patogenesis DEP gred 2, yang timbul akibat lesi aterosklerotik saluran ekstraserebral (terletak di luar otak) dan intraserebral (di dalam otak), menunjukkan urutan proses dan keadaan patologi:

  1. Episod iskemia akut, dimanifestasikan dalam bentuk serangan iskemia sementara dan strok jenis iskemia.
  2. Perkembangan ensefalopati aterosklerotik tanpa strok.
  3. Kemerosotan aliran darah serebrum kerana mikroembolisme - penampilan dan peredaran darah dalam mikropartikel asing yang terlepas dari plak aterosklerotik. Proses patologi memprovokasi penyumbatan saluran berdiameter kecil, yang menyebabkan pelanggaran bekalan darah tempatan.

Faktor risiko untuk perkembangan mikroembolisme termasuk peningkatan kelikatan darah, pengaktifan pembentukan gumpalan darah, dan peningkatan kemampuan platelet untuk agregat (melampirkan). Ensefalopati disirkulasi dari genesis campuran tahap 2 adalah bentuk patologi yang berkembang akibat beberapa faktor patogenetik, yang memerlukan diagnosis pembezaan yang teliti.

Gejala patologi

Patologi dicirikan oleh peningkatan gejala neurologi, yang berkaitan dengan peningkatan dan penyebaran proses merosakkan pada tisu saraf. Gejala ensefalopati peredaran darah gred 2:

  • Sindrom Cephalgic. Kesakitan di bahagian kepala biasanya berdenyut, sengit, tidak teratur, sering disertai dengan loya, tinnitus.
  • Pening, pening, pening jangka pendek.
  • Kemerosotan kemampuan kognitif (ingatan, pemikiran).
  • Penurunan prestasi, peningkatan keletihan.
  • Perubahan mood secara tiba-tiba (ketidakupayaan emosi).
  • Gangguan tidur.

Ensefalopati dyscirculatory darjah 1 mungkin tidak simptomatik atau nyata dengan tanda-tanda halus. Dengan DEP 2 darjah, gejala dapat dijelaskan dengan jelas, definisi patologi tahap ini menunjukkan perlunya rawatan ubat. Tanda-tanda gangguan neurologi bergantung pada tahap (tahap) penyakit:

  1. 1 darjah (tahap pampasan). Mekanisme pampasan mengembalikan keseimbangan dan fungsi normal struktur otak. Penyakit ini tidak menampakkan diri dengan gejala yang teruk. Gejala khas untuk peringkat ini: asthenia, kegelisahan, perkembangan kemurungan dan fobia. Gangguan neurologi dimanifestasikan oleh anisoreflexia, gangguan koordinasi motorik, disfungsi visual, automatik oral.
  2. Gred 2 (tahap subkompensasi - gejala klinikal yang teruk secara beransur-ansur meningkat kerana peningkatan proses patologi dan kelemahan mekanisme pampasan). Gejala neurologi fokus sebahagiannya boleh dibalikkan Apabila 1-2 fokus terbentuk, sistem piramid rosak dengan perkembangan gangguan motor (kemahiran motor halus, pergerakan kompleks). Tanda khas lain: ataksia (koordinasi pergerakan), sindrom amiostatik (jarak pergerakan terhad, gerakan perlahan), paresis saraf kranial.
  3. 3 darjah (tahap dekompensasi - gangguan yang ketara yang tidak memihak kepada mekanisme peraturan diri semula jadi). Terdapat defisit neurologi kasar - ataksia kasar, gangguan amiostatik (melambatkan dan penurunan jumlah aktiviti motor), paresis dan kelumpuhan, gangguan pseudobulbar dan bulbar (dysarthria - gangguan pertuturan, disfonia - perubahan ciri kualiti suara, disfagia - kesukaran menelan), disebabkan oleh kerosakan dan gangguan laluan kortikal-nuklear. Untuk peringkat ini, keadaan paroxysmal (pengsan, kejatuhan, sawan epilepsi) adalah tipikal.

Pada tahap ke-3 perjalanan patologi, demensia asal vaskular sering berkembang dalam kombinasi dengan apraxia (gangguan tujuan sengaja) dan agnosia (gangguan visual, pendengaran, persepsi taktil). Terhadap latar belakang gangguan kognitif, jumlah aduan pesakit menurun, penilaian kritikal terhadap keadaan dan tindakan seseorang menurun.

Diagnostik

Diagnosis dibuat berdasarkan aduan pesakit dan manifestasi klinikal (gejala neurologi dan neuropsikologi) yang menunjukkan kerosakan otak.

Kaedah diagnostik instrumental:

  • CT, MRI.
  • Angiografi.
  • Ultrasonografi Doppler.
  • Echoencephalografi.

Semasa pemeriksaan dalam format MRI, perubahan struktur morfologi medula dinyatakan, termasuk fokus leukoaraiosis dengan diameter lebih dari 10 mm, fokus infark lacunar - 3-5, atrofi sederhana tisu otak. Sebagai perbandingan, tahap 3 penyakit ini dicirikan oleh fokus leukoaraiosis dengan diameter lebih daripada 20 mm, fokus infark lacunar - lebih daripada 5 keping, atrofi tisu otak yang ketara. Rundingan pakar neurologi, ahli kardiologi, ahli terapi ditunjukkan.

Kaedah rawatan

Doktor akan memberitahu anda bagaimana merawat penyakit ini, berdasarkan hasil pemeriksaan fizikal dan pemeriksaan diagnostik. Ensefalopati dyscirculatory darjah 2 tergolong dalam kumpulan CVD (penyakit serebrovaskular), yang menentukan sifat rawatan. Terapi dijalankan secara menyeluruh dan difokuskan pada penyakit utama sistem vaskular. Objektif utama rawatan:

  1. Pencegahan gangguan semula aliran darah di tisu otak.
  2. Pemulihan peredaran serebrum.
  3. Normalisasi aktiviti otak berfungsi.

Pembetulan petunjuk tekanan darah adalah salah satu bidang terapi yang diutamakan. Menstabilkan nilai tekanan darah mencegah perkembangan penyakit serebrovaskular. Program rawatan merangkumi pengambilan ubat-ubatan dan bukan ubat-ubatan. Petunjuk utama rawatan bukan ubat:

  1. Pembetulan berat badan (berat tidak boleh melebihi 115% daripada norma).
  2. Penurunan bahagian asid lemak tepu dalam makanan.
  3. Mengehadkan pengambilan garam (tidak lebih daripada 4-6 g / hari).
  4. Mendapatkan cukup banyak unsur jejak penting dengan makanan - magnesium, kalium, kalsium.
  5. Menghentikan tabiat buruk (penyalahgunaan alkohol, merokok).
  6. Aktiviti fizikal dos.

Penyakit yang berlaku dalam 2 peringkat mesti diubati dengan ubat. Ubat dan pencegahan perkembangan penyakit strok adalah sangat penting..

Terapi ubat

Dalam terapi kompleks, ubat-ubatan digunakan yang merangsang metabolisme sel, meningkatkan bekalan darah ke tisu otak, dan mencegah kerusakan saraf. Rawatan ensefalopati peredaran darah kelas 2 melibatkan pengambilan ubat yang menstabilkan penunjuk tekanan darah:

  • Inhibitor ACE (enzim penukaran angiotensin) - Ramipril, Enalapril, Perindopril, Capoten.
  • Penyekat beta (Anaprilin, Metoprolol, Atenolol).
  • Penyekat reseptor angiotensin (Eprosartan, Losartan).
  • Penyekat saluran kalsium (Verapamil, Nifedipine).
  • Diuretik (Furosemide, Triamteren).

Statistik menunjukkan bahawa normalisasi penunjuk tekanan darah memperlambat perkembangan patologi sebanyak 40%. Sekiranya tidak ada stenosis yang jelas dan penyumbatan arteri karotid, doktor berusaha untuk mencapai nilai normal: sistolik - 120-130 mm. rt. Art., Diastolik - 80-85 mm. rt. st.

Dengan stenosis arteri karotid, normalisasi nilai tekanan darah tidak berkesan. Sekiranya hiperkolesterolemia dikesan, statin diresepkan (Simvastatin, Pravastatin), yang menormalkan tahap lipid dalam darah. Dengan penggunaan statin yang berpanjangan, regresi lengkap plak aterosklerotik sering diperhatikan..

Penggunaan trombolitik jangka panjang mengurangkan risiko strok sebanyak 30%. Yang ditunjukkan adalah nootropik (Cerakson, Actovegin), yang meningkatkan penghantaran impuls saraf, dan neuroprotectors (Cortexin), yang melindungi neuron daripada kerosakan dan memperlambat perkembangan kekurangan serebrovaskular. Ubat mesti digabungkan dengan rawatan bukan ubat.

etnosains

Rawatan ensefalopati peredaran darah tahap 2 dengan ubat-ubatan rakyat tidak berkesan. Yang ditunjukkan adalah persiapan yang disediakan berdasarkan tanaman ubat dengan sifat antihipertensi, anti-radang, imunostimulasi, penenang. Tekstur, decoctions yang disyorkan, yang mengandungi komponen: pudina dan balsem lemon, motherwort, hawthorn dan rose rose, meadowsweet dan semanggi. Resipi buatan sendiri yang berguna berdasarkan akar valerian dan kerucut hop, pisang, propolis.

Diet

Makanan harus lengkap dan seimbang, termasuk lemak sayuran, asid lemak tak jenuh ganda (ikan laut, makanan laut), protein, karbohidrat perlahan. Pengenalan makanan yang mempunyai sifat tertentu ke dalam diet adalah disyorkan:

  1. Merangsang metabolisme lipid (kentang, bawang, bawang putih, pisang, tomato, pasli).
  2. Mengandungi kepekatan vitamin C yang tinggi (jeruk, lemon, limau gedang, paprika).
  3. Mengandungi kepekatan vitamin E yang tinggi (alpukat, minyak zaitun, minyak sayuran lain).
  4. Mengandungi kepekatan serat sayuran yang tinggi (biji-bijian, kekacang, sayur-sayuran, buah-buahan).
  5. Memperbaiki keadaan dinding vaskular - meningkatkan keanjalan dan kelenturan (raspberi, ceri, anggur, plum).

Antioksidan yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran mengurangkan intensiti proses tekanan oksidatif, yang memainkan peranan utama dalam perkembangan perubahan neurodegeneratif.

Ramalan dan pencegahan

Doktor yang hadir akan dapat menjawab persoalan berapa lama anda boleh hidup dengan ensefalopati discirculatory gred 2. Prognosis dibuat secara individu, dengan mengambil kira usia pesakit, jenis penyakit, kehadiran patologi yang memburukkan, keadaan kesihatan umum.

Ensefalopati dyscirculatory tahap 2 adalah penyakit yang menampakkan dirinya dengan gejala neurologi yang teruk dan gangguan neuropsikologi. Pesakit memerlukan diagnosis pembezaan yang teliti, terapi ubat dan rawatan bukan ubat.

Dyscirculatory encephalopathy (DEP) 2 darjah: apakah itu, gejala, rawatan dan prognosis hidup

Ensefalopati peredaran E darjah 2 adalah penyakit kronik yang dicirikan oleh peningkatan iskemia serebrum secara beransur-ansur kerana peredaran darah yang tidak mencukupi.

Proses patologi pada tahap ini tidak lagi dapat disembuhkan, tetapi ada peluang yang baik untuk mengimbangi pelanggaran dan memulihkan pemakanan sekurang-kurangnya sebahagian.

Prognosis dan berapa lama pesakit akan hidup bergantung pada kejayaan rawatan.

Klinik sudah kelihatan baik. Terapi adalah konservatif, lebih jarang berlaku. Sekiranya terdapat faktor pengaruh fizikal (tumor, pembentukan vaskular, dll.).

Mekanisme pengembangan, perbezaan dari peringkat awal

Encephalopathy dyscirculatory (disingkat DEP) secara keseluruhan adalah "saudara" strok terdekat, tidak termasuk serangan iskemia sementara.

Proses ini dicirikan oleh fenomena yang serupa dengan satu-satunya perbezaan bahawa penyimpangan dalam pemakanan tidak cepat dan tidak berlaku pada satu masa.

Encephalopathy tumbuh dan terbentuk secara beransur-ansur, sedikit demi sedikit. Kadang-kadang selama beberapa dekad, sehingga mencapai fasa tertentu dan tidak mencetuskan gangguan kerja struktur serebrum.

Mekanisme, seperti namanya, didasarkan pada melemahnya peredaran serebrum ("dyscirculatory" - petunjuk proses distrofik).

Mengapa ia timbul adalah persoalan individu. Faktor utama adalah aterosklerosis.

Maksudnya, penyempitan arteri kerana pemendapan sebatian lipid, kolesterol. Atau kekejangan, ketegangan patologi otot licin kapal.

Terlepas dari penyebabnya, intinya tetap sama: lumen arteri menurun, tekanan meningkat, nutrien dan bekalan oksigen melemah.

Pilihan lain yang mungkin adalah anomali kongenital dalam pembentukan struktur pembekalan darah, tetapi ini adalah kejadian yang agak jarang berlaku..

Terdapat juga faktor seperti tumor, masalah vaskular, malformasi, aneurisma. Banyak pilihan.

Dengan satu cara atau yang lain, hasilnya selalu serupa. Pelanggaran aliran darah serebrum disertai pada awalnya dengan pampasan keadaan kerana peningkatan tekanan dan peningkatan denyut jantung.

Ini adalah peringkat pertama. Secara formal, intensiti makan masih normal. Dan kemudian badan berhenti mengatasi dengan betul. Pertama, penyakit ini "berkembang" ke tahap 2, dan kemudian memasuki fasa terminal, ketiga, yang sepenuhnya tidak dapat dikompensasi.

Bermula dari peringkat kedua, perubahan struktur di otak dijumpai: pengembangan ventrikel dan lain-lain.

Pada masa akan datang, sangat mungkin untuk mengembangkan gangguan akut aliran darah serebrum - strok. Walaupun tidak hadir, disfungsi neurologi secara beransur-ansur, tetapi meningkat secara tidak langsung, dan kadar pembentukan defisit meningkat ketika gangguan itu berlangsung..

Pada peringkat kedua, keberkesanan pemulihan menurun, sudah mustahil untuk mencapai penyembuhan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, masih ada kemungkinan pampasan untuk keadaan ini dengan ubat..

Apakah perbezaan antara tahap pertama ensefalopati diskirkulasi dan yang kedua?

Tahap akhir dicirikan oleh sejumlah ciri khusus:

  • Gambaran klinikal yang lebih jelas. Keamatan gejala lebih tinggi, tempohnya juga lebih tinggi. Terdapat tanda tambahan.
  • Keparahan keseluruhan keadaan pesakit. Kesejahteraan mengganggu pelaksanaan kemahiran profesional. Tetapi keupayaan undang-undang masih terpelihara.
  • Kehadiran perubahan struktur yang ketara.
  • Prospek pemulihan sepenuhnya redup. Tidak ada lagi kemungkinan penyembuhan, seperti yang dikatakan. Pada tahap pertama, ada setiap peluang untuk mencapai penghapusan pelanggaran.

Untuk alasan yang jelas, ramalan juga berbeza..

Gejala

Gambaran klinikal berubah-ubah, dalam banyak aspek, kompleks manifestasi bergantung pada ciri-ciri individu organisma, penyetempatan proses iskemia, juga pada usia dan beberapa faktor lain.

Senarai manifestasi yang hampir dapat ditunjukkan sebagai berikut:

  • Sakit kepala secara berterusan. Keamatan mereka ketara, sukar ditoleransi. Sifat ketidakselesaan adalah menembak, menekan, meletup. Penyetempatan - bahagian belakang kepala. Wilayah Parietal. Terdapat rasa sakit meresap yang tersebar di seluruh tengkorak.

Sekiranya pada tahap pertama ketidakselesaan itu berlaku dengan serangan kecil, maka pada tahap berikutnya durasinya jauh lebih tinggi, selama beberapa jam atau hampir sepanjang hari.

Keamatan meningkat pada waktu pagi setelah kedudukan leher yang tidak selesa di atas bantal. Juga pada waktu petang, pada akhir beban.

  • Pening. Dunia ini benar-benar berputar. Koordinasi normal terganggu, orang itu tidak dapat menavigasi di angkasa. Ini menyebabkan pesakit mengambil posisi badan paksa dan kurang bergerak..

Simptomnya tidak kekal, berlaku dalam serangan, hilang setelah beberapa jam. Dihilangkan dengan ubat khusus.

  • Pelanggaran bidang intelektual-mnestic. Kepantasan berfikir menurun, pesakit menjadi terganggu, pelupa. Berorientasikan buruk pada konsep abstrak, mungkin pelanggaran pemahaman masa, ini adalah gejala yang berlaku ketika ia berkembang, semakin dekat dengan tahap ketiga, gangguan mencapai titik kritikal.

Pada peringkat kedua, pelanggaran pemikiran sudah jelas dan dapat dilihat walaupun tanpa pemeriksaan khas. Termasuk pesakit itu sendiri, yang masih mengekalkan kewarasannya.

  • Ensefalopati discirculatory gred 2 disertai dengan gangguan fungsi organ deria. Penurunan ketajaman visual, pendengaran, bunyi yang dikesan dan deringan di telinga. Terdapat juga penurunan intensiti sensasi taktil..

Pesakit melihat dunia di sekelilingnya lebih teruk. Dan bersama dengan kecacatan intelektual, terdapat juga kelesuan. Yang mengurangkan keupayaan kognitif dengan ketara.

  • Gangguan artikulasi, ketidakupayaan untuk mengawal otot muka. Wajah mengambil watak topeng beku, ekspresi, ekspresi emosi sukar.

Pemulihan bidang ini menimbulkan kesulitan besar. Sebab fenomena ini adalah gangguan lobus frontal dan parietal..

  • Kelemahan, mengantuk, keletihan. Asthenia adalah sebahagian daripada defisit neurologi. Ia berkembang sejurus selepas permulaan proses.

Pada peringkat kedua, pelanggaran tersebut berlaku secara besar-besaran. Seseorang tidak dapat bekerja dengan normal, menyedari dirinya dalam masyarakat, terpaksa berehat lebih banyak.

Produktiviti menurun, yang merumitkan aktiviti profesional dengan ketara. Tetapi pesakit masih mampu.

  • Gejala DEP Gred 2 merangkumi gangguan tidur. Gangguan ini disertai oleh kebangkitan yang cepat dan kerap sejurus selepas tenggelam dalam keadaan tidak sedarkan diri.

Setelah malam seperti itu, pesakit berasa lebih teruk daripada pada waktu petang. Gangguan seperti itu menyebabkan keadaan bertambah buruk, pemakanan otak merosot.

  • Pelanggaran aktiviti motor. Sekiranya pada tahap pertama hanya kemahiran motorik halus yang terjejas dan pesakit tidak dapat mengawal jarinya sendiri, pada tahap kedua intensiti gejala meningkat.

Koordinasi terganggu, aktiviti motor lebih sukar kerana kelemahan otot. Ini adalah fenomena berbahaya.

  • Gangguan mental dan tingkah laku juga telah dilaporkan. Ketidakstabilan emosi, peningkatan agresif, air mata, mudah marah.

Terdapat peningkatan sifat watak khas, bergantung pada penekanan. Biasanya kualiti negatif diperkuat. Merawat pesakit pada peringkat kedua tidak lagi mudah kerana reaksi yang tidak mencukupi.

Klinik ensefalopati diskirkulasi melemah dengan penggunaan ubat secara sistematik. Terutama jika kursus itu dipilih dengan betul. Walau bagaimanapun, pemulihan sepenuhnya tidak boleh diharapkan..

Tanpa terapi, proses patologi memasuki tahap baru setelah beberapa tahun (dari 1 hingga 3, biasanya di sepanjang sempadan bernama bawah).

Terapi juga tidak dapat menghentikan perkembangan sepenuhnya, tetapi jangka masa yang signifikan (lebih dari 5 tahun) atau lama, jika anda bernasib baik.

Sebab-sebabnya

Ensefalopati dyscirculatory berkembang akibat gangguan peredaran serebrum. Pada gilirannya, ia terbentuk akibat pengaruh satu atau sekumpulan faktor:

  • Hipertensi gred 2 atau peningkatan simptomatik dalam tekanan darah sambil mengekalkan bilangan diubah yang stabil. Proses patologi tidak selalu menyebabkan pelanggaran, tetapi risikonya sangat tinggi. Pada pesakit tua, senario negatif hampir tidak dapat dielakkan..
  • Aterosklerosis saluran struktur serebrum. Akibat dari pengendapan kolesterol atau kekejangan sebagai tindak balas terhadap penggunaan ubat-ubatan, merokok, pengambilan kafein, alkohol. Rawatan membolehkan anda mengatasi masalah dengan cepat dan sepenuhnya menghilangkan pelanggaran peredaran darah.
  • Vaskulitis. Keradangan vaskular etiologi yang berbeza. Selalunya arteri. Diagnosis semacam itu agak jarang berlaku, tetapi disertai dengan jalan yang teruk dan mampu memprovokasi kematian tisu di luar strok..
  • Pelanggaran struktur anatomi karotid dan / atau arteri vertebra. Akibat penyakit yang diperoleh atau kongenital. Intinya hampir sama. Jumlah darah yang mencukupi dengan oksigen dan nutrien dibekalkan ke otak. Pemulihan sangat diperlukan. Kerana ensefalopati hampir dijamin akan berakhir dalam jangka pendek dengan strok iskemia.
  • Diebet gula. Memberi komplikasi dalam bentuk aterosklerosis. Sepanjang rantai yang begitu kompleks, pelanggaran trofisme tisu saraf berkembang..
  • Kegagalan jantung dalam fasa sub dan dekompensasi.
  • Trombosis. Penyumbatan separa (penyumbatan) kedua-dua saluran otak dan arteri karotid atau vertebra.
  • Tumor otak. Jinak atau agresif. Ini tidak memainkan peranan besar. Kerana faktor utamanya adalah mampatan tisu dan saluran darah.
  • Hematoma, aneurisma dan malformasi juga berbahaya..

Senarai ini tidak lengkap, tetapi titik-titik inilah yang memberi kesan paling besar.

Diagnostik

Pemeriksaan dilakukan oleh pakar neurologi. Adalah wajar dalam keadaan pegun untuk segera mengesan ciri-ciri proses dan pembetulan segera rawatan, jika perlu.

Senarai acara hampir selalu serupa:

  • Menemu ramah pesakit untuk mengetahui simptomnya.
  • Mengambil anamnesis. Sejarah keluarga, masa permulaan ensefalopati, sama ada ia didiagnosis lebih awal, gaya hidup, tabiat, terutama yang berbahaya, sifat diet. Perkara penting lain, seperti penyakit masa lalu dan semasa.

Teknik ini bertujuan untuk mengenal pasti kemungkinan penyebab keadaan. Tanpa mengetahui tentang asal usulnya, tidak ada cara untuk merawat seseorang secara berkesan. Kedua-dua kaedah yang dijelaskan: pengumpulan anamnesis dan tinjauan menetapkan vektor diagnostik. Mereka sangat penting.

  • Ultrasonografi Doppler, imbasan dupleks kepala dan leher. Tujuannya adalah untuk menilai sifat dan kualiti aliran darah dalam tisu serebrum. Juga tahap gangguan pada proses normal.
  • Angiografi.
  • MRI otak. Arteri. Ia digunakan untuk mengesan perubahan struktur, termasuk tumor dan lain-lain. Dianggap sebagai standard emas untuk tinjauan.
  • ECG, ECHO, pemantauan harian dalam rangka diagnostik kardiologi. Tidak selalu diperlukan.
  • Teknik endokrin. Ujian darah untuk gula, ujian glukosa, kajian untuk hormon kelenjar pituitari, kelenjar tiroid, korteks adrenal. Seperti yang diperlukan.
  • Oftalmoskopi. Untuk mengesan keabnormalan fundus.

Pada tanda langsung dan tidak langsung, doktor membuat diagnosis. Sekiranya terdapat keraguan, adalah perlu untuk mengulangi peperiksaan di bahagian tertentu..

Cara merawat DEP pada tahap 2

Terapi bertujuan untuk menyelesaikan dua masalah. Yang pertama adalah menghapuskan penyebabnya. Yang kedua adalah untuk melegakan gejala dan pada masa yang sama mencegah perkembangan penyakit ini. Sebilangan besar pembetulan ubat diperlukan.

Bagi tugas asas memerangi faktor yang memprovokasi, semuanya bergantung pada jenis penyakit:

  • trombosis memerlukan penggunaan antikoagulan dan fibrinolitik;
  • diabetes - perubahan dalam diet dan pentadbiran insulin;
  • aterosklerosis melibatkan pelantikan statin;
  • darah tinggi - sekumpulan ubat untuk menurunkan tekanan darah, dll. Ini adalah soalan individu;
  • tumor, aneurisma dan malformasi dikeluarkan hanya dengan pembedahan. Skop intervensi berbeza. Bergantung pada kes.

Mengenai penghapusan simptom dan pencegahan perkembangan penyakit, ubat-ubatan beberapa kumpulan diresepkan:

  • Ejen serebrovaskular. Mereka menormalkan aliran darah di otak. Piracetam sebagai yang utama. Anda juga boleh menggunakan Cavinton.
  • Dadah yang bertujuan untuk menahan iskemia. Actovegin dan analognya.
  • Ubat nootropik. Mereka digunakan untuk mempercepat proses metabolik dan melindungi tisu dari kehancuran. Glycine, Phenibut dan lain-lain.
  • Pening lega dengan Tagistibo, Vestibo dan ubat serupa.
Perhatian:

Ubat ini tidak boleh diambil untuk tumor, terutama yang ganas. Kerana ia akan menyumbang kepada pertumbuhan neoplasma yang cepat: bukan sahaja tisu saraf, tetapi juga struktur yang tidak normal mula makan dengan lebih baik.

Atau anda perlu memilih nama dengan teliti, di bawah pengawasan pakar, dan mengikuti skema dengan jelas.

Diagnosis DEP melibatkan rawatan yang sistematik, kerana penyakit ini kronik dan tidak dapat disembuhkan sepenuhnya.

Dianjurkan untuk mengambil kompleks vitamin dan mineral, menyesuaikan diet (kurang garam, lebih banyak produk tumbuhan), walaupun pemakanan tidak kritikal.

Adalah perlu untuk berhenti merokok, minum alkohol, kafein, penting untuk mengoptimumkan tekanan mekanikal. Aktiviti yang pantas akan menyumbang kepada normalisasi peredaran serebrum. Oleh itu, pendidikan jasmani tidak boleh diabaikan..

Kemungkinan fisioterapi, urut untuk sindrom arteri vertebra. Elektroforesis. Sesuai keperluan, jika ia membantu mencapai tujuan rawatan.

Ramalan

Adalah sukar untuk mengatakan sesuatu yang spesifik. Ensefalopati 2 darjah berbeza dalam kursus, keagresifan, untuk penjelasan, anda perlu mengambil kira banyak faktor.

Prospek pasti lebih buruk daripada tahap pertama proses patologi. Tiada penawar yang mungkin.

Namun ini bukan keputusan. Dengan terapi kompleks yang kompeten, ada peluang untuk memindahkan penyakit ke fasa lambat, mengimbangi fungsi neurologi utama dan kembali ke kehidupan yang aktif.

Selanjutnya, senario bergantung pada usia, keadaan kesihatan umum, kesediaan pesakit untuk mengikuti cadangannya. Kadang kala anda perlu mengubah gaya hidup anda secara radikal, ini adalah ujian serius untuk kehendak anda.

Biasanya dapat menunda permulaan fasa kritikal selama 5-10 tahun. Adalah mungkin dan pemeliharaan jangka panjang yang normal selama-lamanya. Termasuk hingga akhir hayat. Ramalan ini disebut baik secara kondisional..

Kemungkinan akibatnya

Kunci antaranya:

  • Strok iskemia.
  • Demensia total vaskular. Demensia.
  • Kecacatan lengkap. Juga, seseorang tidak dapat melayani dirinya sendiri dalam kehidupan seharian. Ini adalah kecacatan yang mendalam.
  • Kematian akibat gangguan kritikal aliran darah serebrum.

DEP 2 darjah adalah penyakit kronik yang berkaitan dengan proses degeneratif dalam sistem saraf pusat.

Mustahil untuk menyembuhkannya, tetapi sangat mungkin untuk memperbaiki keadaan dan mencapai hasil yang baik, memanjangkan umur dan meningkatkan kualiti..

Penting untuk tidak menangguhkan lawatan ke pakar neurologi dan mengikuti semua janji temu dengan jelas.

Ensefalopati dyscirculatory dari tahap 2 genesis kompleks

Ensefalopati disirkulasi otak 2 darjah

Pada masa ini, diagnosis ensefalopati discirculatory gred 2 dibuat, boleh dikatakan di mana-mana sahaja. Orang muda dan tua di semua benua sama-sama menderita penyakit ini, dan bangsa Kaukasia cenderung untuk mengembangkan tahap tertinggi penyakit ini. Dengan pengabaian yang berpanjangan, jika tidak dirawat, ensefalopati kronik akan membawa kepada risiko strok iskemik dan juga hemoragik..

Apakah penyakit ini?

Manifestasi penyakit tersebut dikaitkan dengan beberapa faktor, beberapa di antaranya dianggap sebagai kelainan kongenital bekalan darah ke otak, dan ada yang disebabkan oleh tindakan gabungan faktor.

Menurut statistik, setelah 70 tahun, risiko mengembangkan ensefalopati diskirkulasi pada tahap kedua atau ketiga meningkat kira-kira tiga kali lipat, sementara peluang untuk mendapatkan kecacatan meningkat 5-6 kali.

Atherosclerotic (disebabkan oleh aterosklerosis) atau ensefalopati diskirkulasi pada umumnya dianggap sebagai gangguan fokus difus bekalan darah ke otak. Akibatnya, kerja sel saraf terganggu. Bertanggungjawab terhadap fungsi sistem badan tertentu. Dan jika seseorang tidak ditolong tepat pada waktunya dengan memberikan rawatan pada peringkat pertama atau menekan gejala pada peringkat awal perkembangan, prognosisnya mengecewakan: kecacatan 1-2 kumpulan.

Penyebab ensefalopati

Sejauh yang telah diketahui oleh doktor sehingga kini, ensefalopati diskirkulasi gred 2 timbul dan berkembang dengan bekalan darah yang tidak mencukupi ke pusat otak. Ini boleh dipengaruhi oleh sebab-sebab berikut:

  • Aterosklerosis saluran darah, arteri.
  • Hipertensi arteri, kekejangan saluran darah yang tajam akibat lonjakan tekanan darah.
  • Trombosis vena.
  • Kehadiran kolesterol yang tinggi di dinding saluran darah - selalunya alasannya adalah diet yang tidak betul dan berat badan berlebihan.
  • Masuknya racun ke dalam darah adalah jenis bakteria, seperti pada campak atau botulisme, penyakit organ dalaman, atau bahan kimia / organik. Contohnya, rawatan yang tidak betul, alkoholisme, keracunan, merokok.
  • Osteochondrosis tulang belakang serviks, mencubit saluran dan menyebabkan gejala penyakit otak ini.
  • Dystonia vegetovaskular juga mempengaruhi penampilan ensefalopati diskirkulasi dengan ketara..
  • Vaskulitis - keradangan vaskular.

Di samping itu, salah satu faktor negatif yang boleh dicatat sebagai penyebab penyakit ini pada peringkat pertama adalah tekanan..

Tekanan psiko-emosi, gangguan yang kerap menyebabkan otak dan saluran darah di dalamnya mengalami kejutan yang berlebihan, haus sebelum waktunya.

Ini adalah aterosklerosis semua perkara di atas yang merupakan faktor yang paling biasa dalam perkembangan ensefalopati discirculatory. Selalunya 2-3 alasan lagi menyertainya..

Gejala ensefalopati

Sukar untuk mengatakan dengan jelas bagaimana sebenarnya ensefalopati tahap 2 menampakkan dirinya, kerana banyak gejala pada peringkat awal sama dengan manifestasi penyakit otak lain. Oleh itu, sukar untuk membina prognosis penyakit ini..

Oleh itu, manifestasi berikut dibezakan, yang, hingga satu tahap atau yang lain, memerlukan rawatan:

  1. Gangguan sifat emosi dan mental - adalah ciri tahap 2, ia tidak muncul lebih awal.
  2. Masalah ingatan - khususnya, amnesia untuk peristiwa baru-baru ini.
  3. Kelesuan, sikap tidak peduli, kekurangan minat sepenuhnya terhadap hobi.
  4. Sakit kepala yang teruk - sebagai gejala fokus.
  5. Ketidakhadiran, sklerosis.
  6. Ketidakupayaan untuk melihat sejumlah besar maklumat.
  7. Mual dan kelemahan, pening.

Perlu diperhatikan bahawa, pada tahap yang lebih besar, gejala mulai muncul menjelang malam, setelah hari yang panjang atau setelah tekanan yang melelahkan. Dan jika jangka masa gejala ini berlangsung sekitar enam bulan atau lebih, mereka membincangkan tahap 2 perkembangan ensefalopati diskirkulasi, dan setelah diagnosis, rawatan yang mencukupi ditetapkan.

Sudah semasa menjalani rawatan pesakit luar atau pesakit dalam, doktor mengesyorkan untuk mengeluarkan kecacatan. Oleh kerana otak mengalami atrofi teruk, pesakit tidak akan dapat kembali ke pekerjaan sebelumnya..

Rawatan ensefalopati

Gangguan otak ini diubati dengan cara yang sama seperti penyakit yang serupa. Ensefalopati vena, hipertensi, hipertensi, dan disirkulasi memerlukan kompleks, dicampurkan dengan ubat-ubatan, diresepkan. Untuk mendiagnosis dan mengesahkan keadaan otak, menilai ukuran lesi ensefalopati, sejumlah pemeriksaan dilakukan:

  • Tomografi Pelepasan Positron.
  • Elektroensefalografi.
  • Pengimejan resonans magnetik.
  • Imbasan CT.
  • X-ray tulang belakang serviks (untuk mengecualikan osteochondrosis).
  • Ujian darah biokimia, dll..

Berdasarkan hasil pemeriksaan, menjadi jelas berapa skala kawasan otak dan pada tahap lesi apa, oleh itu, berapa lama rawatan akan dilakukan dan tahap kecacatan apa yang akan diberikan (biasanya sekurang-kurangnya kumpulan II).

Sebagai tambahan untuk menghilangkan patologi otak itu sendiri, pendekatan bersepadu diperlukan untuk menghilangkan gejala yang timbul dari ensefalopati discirculatory. Pemeriksaan terperinci dilakukan oleh pakar neurologi, serta pakar kardiologi, ahli terapi dan, jika perlu, psikiatri.

  1. Pemulihan peredaran darah di tisu otak. Biasanya, ubat nootropik digunakan bersama dengan normalizer tekanan darah - Cavinton, Nootropil, Tanakan, dll..
  2. Ubat yang menurunkan platelet dan menurunkan kelikatan darah, seperti Tiklid atau Instenon.
  3. Tablet dan suntikan yang mengurangkan hipertensi vaskular dengan kaedah antagonis kalium dan beta-blocker. Contohnya, Finoptin atau Nimopidin.
  4. Terapi bertujuan untuk mencapai kesan hipolipidemik.

Fisioterapi berdasarkan elektroforesis magnesium sulfat, kolar galvanik, oksigenasi hiperbarik sangat disarankan bersama dengan kaedah perubatan. Dalam kes yang paling jarang berlaku, ketika terjadi serangan iskemia sementara atau pendarahan (pendarahan), serta edema serebrum yang teruk, diperlukan campur tangan pembedahan..

Ensefalopati aterosklerotik disirkulasi darjah 2: apakah itu?

Encephalopathy dyscirculatory adalah penyakit di mana peredaran darah terganggu dan proses kerosakan kronik pada tisu otak manusia berkembang. Hari ini, penyakit seperti ini sering dikesan ketika didiagnosis dengan diabetes mellitus dan gangguan metabolik lain..

Dalam kes ini, keadaan patologi semakin banyak dijumpai pada orang muda. Sekiranya anda tidak memperhatikan perubahan negatif tepat pada masanya dan tidak memulakan rawatan yang diperlukan, keupayaan kerja pesakit akan berkurang, kualiti hidup bertambah buruk, kecacatan dan strok berkembang..

Untuk mengurangkan risiko komplikasi dan menghentikan penyakit pada peringkat awal, anda mesti kerap berjumpa doktor dan menjalani semua ujian diagnostik.

Mengapa patologi berkembang

Apabila kerja pembuluh darah di otak terganggu, aliran darah di dalam tisu berkurang, sebagai akibatnya, kawasan tertentu mulai kekurangan nutrien dan oksigen. Pertama, sel-sel mula mati, dan kemudian lesi merebak ke kawasan yang luas. Pada mulanya, kawasan jiran memainkan peranan sebagai pengganti. Sekiranya terapi sokongan yang diperlukan tidak dijalankan, sambungan ini terputus..

Selalunya, penyebab perkembangan penyakit ini menjadi aterosklerosis tidak sembuh pada waktunya, ketika plak kolesterol terbentuk di saluran darah dan menyempitkan lumen arteri. Kerana hipoksia otak, organ dalaman tidak dapat melaksanakan tugasnya sepenuhnya. Keadaan ini biasanya dikaitkan dengan diet yang buruk dan gaya hidup yang tidak sihat..

Sekiranya urat yang mengeluarkan darah dan produk metabolik dari otak diperah, keracunan tisu toksik dan perkembangan proses keradangan berlaku. Risiko tinggi patologi seperti ini terdapat pada orang yang didiagnosis dengan kegagalan jantung dan paru-paru, serta hipertensi..

  • Dengan peningkatan tekanan darah yang tajam, saluran darah cenderung menjaga integriti, sehingga menyebabkan vasospasme. Selepas beberapa ketika, terdapat penebalan saluran dan penyempitan lumen arteri. Oleh itu, penyebab perkembangan pelanggaran tersebut adalah glomerulonefritis, kegagalan hati, penyakit Cushing..
  • Terdapat risiko kecederaan besar jika seseorang merokok dan menyalahgunakan alkohol. Sekiranya komposisi darah terganggu, keracunan dengan bahan toksik, osteochondrosis serviks, keadaan saluran darah juga berubah.
  • Pada orang tua, ensefalopati aterosklerotik campuran biasanya dikesan, apabila aterosklerosis dan hipertensi secara serentak menjadi penyebab patologi. Bentuk ini dicirikan oleh perkembangan pesat..

Terdapat beberapa peringkat penyakit ini, bergantung pada apa kaedah rawatan yang dipilih.

  1. Pada peringkat pertama, terdapat sedikit perubahan pada keadaan tisu otak, tetapi tanda-tanda sudah dapat dikesan. Sebagai peraturan, gejala disertai dengan keletihan, penurunan perhatian dan ingatan, kemunculan tinnitus, sakit kepala, tidur yang buruk, kerengsaan tanpa sebab, mood tidak baik.
  2. Ensefalopati aterosklerotik gred 2 dicirikan oleh gejala yang lebih mencolok, perkembangan patologi dan penurunan fungsi otak. Pesakit masih boleh menjaga dirinya sendiri dan pertolongan luar tidak diperlukan. Sekiranya keadaan ini berterusan selama enam bulan, doktor membuat diagnosis yang tepat..
  3. Sekiranya perubahan organik yang tidak dapat dipulihkan dan mendalam, cerebral palsy, diperhatikan, tahap ketiga penyakit ini didiagnosis. Dalam keadaan ini, seseorang tidak dapat menjaga dirinya sendiri, sementara dia menjadi berbahaya secara sosial kerana tingkah laku yang sering tidak sesuai. Rawatan dalam kes ini tidak membawa kelegaan, tetapi hanya membantu memanjangkan umur.

Oleh itu, berapa lama seseorang akan hidup bergantung pada tahap penyakit apa dan seberapa berkesan terapi ubat berlalu..

Sekiranya pada orang muda bahkan patologi yang berkembang pesat mengalami rawatan yang cepat, maka pada usia tua sangat sukar untuk mencegah kecacatan..

Apa itu encephalopathy discirculatory: gambaran klinikal dan kaedah merawat penyakit ini

Ensefalopati dyscirculatory mempengaruhi terutamanya orang tua, tetapi baru-baru ini juga didiagnosis pada orang di bawah 40 tahun. Ini disebabkan oleh kerja berlebihan, kecepatan hidup yang cepat, gaya hidup yang tidak menetap, diet yang tidak sihat.

Sekiranya penyakit itu dikesan pada peringkat awal dan preskripsi perubatan diikuti, seseorang dapat menjalani hidup bahagia selama bertahun-tahun lagi..

Penerangan

Apatis, sakit kepala, mood tidak baik biasanya disebabkan oleh keletihan, hari kerja yang sukar, masalah atau keadaan cuaca. Fenomena yang sama boleh menjadi gejala patologi yang paling kompleks - ensefalopati discirculatory..

Penyakit ini dikenali secara rasmi, termasuk dalam ICD-10 di bawah kod G93.4. Dipercayai bahawa di Rusia 6% penduduknya sakit dengannya.

Punca dan mekanisme perkembangan

Penyebab utama penyakit ini adalah gangguan peredaran darah. Terdapat pelanggaran aliran darah ke otak dan pelbagai bahagiannya, serta aliran keluarnya dari rongga kranial. Penyakit seperti hipertensi arteri, aterosklerosis, vaskulitis, trombosis, tromboflebitis, diabetes mellitus membawa kepada patologi.

Ensefalopati dyscirculatory boleh berlaku kerana patologi genetik, akibat trauma kelahiran, hipoksia yang berpanjangan pada masa pranatal. Faktor-faktor yang memburukkan lagi perjalanan adalah trauma kraniocerebral, osteochondrosis, alkoholisme, kegemukan, tidak aktif fizikal. Tekanan mental dan mental, kurang tidur, dan kerja berlebihan juga menyumbang kepada perkembangan penyakit ini..

Kemerosotan bekalan darah ke otak, kerosakan pada saluran kecil dan besar menyebabkan kematian sel-sel neuron dan pembantu (glial), serta pembentukan kawasan lembut dengan kepadatan yang berkurang. Bahan putih adalah yang pertama menderita - ia adalah yang paling rentan. Seterusnya muncul kekalahan bahan kelabu.

Kekurangan oksigen yang berterusan menyebabkan gangguan dan penghancuran hubungan antara unsur subkortikal dan korteks, pemusnahan sel saraf. Hasilnya adalah gangguan emosi, kognitif dan pergerakan. Kemungkinan besar, pada peringkat pertama penyakit ini, gangguan menampakkan diri hanya berfungsi dan dapat dikompensasi. Fungsi sel mati dapat diambil alih oleh jiran.

Kemajuan penyakit ini membawa kepada proses neurodegeneratif, luka organik yang tidak dapat dikompensasi.

Ensefalopati dyscirculatory paling sering berlaku sebagai penyakit yang diperoleh, namun kes patologi kongenital adalah mungkin. Faktor-faktor buruk yang menyertai kehamilan dan kelahiran menyebabkan kedua..

Kadar timbulnya gejala membolehkan kita berbicara mengenai patologi yang perlahan progresif, remitting dan berkembang pesat. Tempoh pertama diukur dalam beberapa tahun. Ia boleh mengambil masa 15 tahun antara permulaan gejala dan kecacatan..

Menghilangkan ensefalopati peredaran darah menyebabkan keadaan pesakit semakin teruk. Keistimewaannya adalah penggantian tempoh pemburukan dan normalisasi keadaan. Biasanya kecacatan berterusan, tidak sementara berlaku dalam masa 10 tahun.

Bentuk berlari (berkembang pesat) boleh menyebabkan kecacatan atau bahkan kematian dalam 2-3 tahun.

Bergantung pada penyebab utama, jenis ensefalopati diskirkulasi berikut dibezakan:

  1. Aterosklerotik. Ia berkembang kerana kemunculan sebatian protein dan lipid di dinding saluran darah. Mereka mengurangkan lumen saluran darah, sehingga mengurangkan jumlah darah yang beredar. Terdapat kekalahan di lebuh raya utama yang memberikan aliran darah ke otak dan mengatur isipadu.
  2. Venous. Penyebab utama penyakit ini adalah pelanggaran aliran keluar darah vena. Kesesakan berlaku, meracuni otak dengan racun dan menyebabkan keradangan.
  3. Hipertensi. Berkaitan dengan kekejangan, penebalan dan pecahnya dinding saluran darah. Kemajuan cepat penyakit adalah ciri. Boleh berkembang pada orang muda. Bentuk akut penyakit ini berlaku serta-merta berikutan peningkatan tekanan dan mungkin disertai dengan serangan epilepsi dan pergolakan. Dalam perjalanan kronik, terdapat kerosakan secara beransur-ansur pada kapal kecil..
  4. Bercampur. Dalam bentuk ini, terdapat tanda-tanda bentuk hipertensi dan aterosklerotik. Pengurangan aliran darah melalui saluran utama disertai oleh krisis hipertensi.

Dalam beberapa kes, ensefalopati genesis gabungan diasingkan. Penyakit ini berkembang apabila bekalan darah terganggu, kesan toksik atau trauma.

Gejala

Ensefalopati disirkulasi pada peringkat awal penyakit ini menyerupai keadaan yang muncul semasa kerja berlebihan dan keletihan. Kerosakan emosi, kognitif dan motor jelas kelihatan.

Suasana buruk digantikan oleh kegembiraan, kegembiraan yang berlebihan, kemudian sikap tidak peduli, sikap tidak peduli terhadap segala-galanya, kegembiraan, keagresifan timbul. Ciri utama keadaan emosi seseorang adalah kemurungan dan sikap tidak peduli. Pada mulanya, kedua-dua sifat ini kadang-kadang mengingatkan diri mereka sendiri, tetapi lama-kelamaan mereka kelihatan lebih aktif dan semakin banyak mengisi kehidupan seseorang, tanpa meninggalkan ruang untuk emosi positif, semangat, dan optimisme..

Penyakit serebrovaskular dicirikan oleh kemerosotan kecerdasan. Pesakit mula melupakan kata-kata, nama yang sukar, secara beransur-ansur kehilangan kemampuan untuk menganalisis sejumlah besar bahan yang diperoleh semasa membaca, belajar perkara baru, dan berkomunikasi. Dia berhenti memahami dirinya sendiri, kehilangan kemampuan untuk mengawal diri dan introspeksi. Tidak dapat merancang harinya, bekerja. Lama kelamaan, dia berhenti mengenali orang di sekelilingnya, jalannya, rumahnya, tidak memahami masa. Banyak tindakan berdasarkan dorongan, bukan hubungan logik.

Ketidakpedulian merangkumi semua bidang aktiviti - kerja, hobi. Perhatian ditarik oleh perkara-perkara kecil yang nampaknya mudah, boleh dilaksanakan, tidak memerlukan daya tumpuan dan ingatan.

Aktiviti fizikal juga menderita. Pada mulanya, ini adalah kemahiran motor halus - pesakit tidak dapat menggunakan jarum, menulis sesuatu. Kemudian, gegaran lengan dan kaki muncul. Pergerakan obsesif timbul. Orang itu kehilangan koordinasi, kadang-kadang jatuh. Ucapan menderita - menjadi kabur, tidak jelas.

Pesakit mengadu sakit kepala, rasa kenyang, terbang di depan mata, terdengar di telinga. Muntah berlaku semasa berjalan. Pada siang hari, rasa mengantuk menghantui, dan insomnia menjadi pelawat yang kerap pada waktu malam. Penglihatan berkurang, sementara satu mata melihat secara normal, dan sebelum yang kedua semuanya kelihatan tenggelam dalam kabut.

Tahap

Dalam perkembangan penyakit, tiga darjah dibezakan, dicirikan oleh keparahan manifestasi gejala, keanehan pengaruhnya terhadap pesakit.

Apa itu ensefalopati peredaran darah kelas 2?

Ensefalopati dyscirculatory (kod ICB 10 - G93.4 - ensefalopati tidak ditentukan) adalah bentuk penyakit serebrovaskular kronik dengan perkembangan yang lebih perlahan. Penyakit ini adalah akibat dari pelbagai penyakit, di mana mereka mempunyai kerosakan bersama pada arteri kecil dan arteri..

Penyakit ini dicirikan oleh komplikasi gangguan fungsi kognitif dan mental, yang berinteraksi dengan gangguan motorik dan deria. Kesimpulannya dibuat oleh pakar neurologi setelah pemeriksaan, begitu juga dengan kajian yang dilalui.

Tahap penyakit ini

Ensefalopati dyscirculatory dibahagikan kepada 4 darjah, masing-masing sesuai dengan tanda-tanda tertentu:

    Tahap I - dicirikan oleh kelainan otak organik kecil. Selalunya berlaku pada kanak-kanak atau orang muda. Ia boleh dikelirukan dengan tanda-tanda penyakit dan komplikasi lain..
    Tahap pertama ensefalopati peredaran darah dicirikan oleh gejala berikut:

  • Keletihan cepat;
  • Kerengsaan;
  • Suasana buruk;
  • Sakit kepala;
  • Kerosakan ingatan;
  • Bunyi di kepala;
  • Pening;
  • Tidur terganggu;
  • Migrain;
  • Kerosakan ingatan.
    Sebab darjah DEP 1 adalah:
  • Tidur yang tidak mencukupi;
  • Pemakanan yang tidak betul;
  • Aktiviti fizikal minimum;
  • Ekologi buruk.
  • Tahap II adalah penyakit neurologi yang sangat biasa di kalangan orang tua. Penyakit ini berkembang agak perlahan, tetapi jika anda mengabaikan perkembangannya, ia boleh menyebabkan strok dan kecacatan, tetapi tetap saja, pesakit akan dapat melayani.
    Perbezaan utama antara DEP 2 darjah dari 1 adalah gejala yang jelas.
    Tahap kedua ensefalopati diskirkulasi diucapkan oleh tanda-tanda berikut:

    • Ketidakhadiran;
    • Ingatan yang buruk, hingga kegagalan di dalamnya;
    • Ketidakupayaan untuk mengawal tindakan anda;
    • Kerengsaan yang kerap
    • Keadaan kemurungan dan antipati terhadap segalanya;
    • Kelesuan;
    • Aktiviti menurun;
    • Kehilangan minat dalam hidup;
    • Masalah emosi dan mental;
    • Sklerosis;
    • Kecuaian.
  • Ciri-ciri DEP 2 darjah

    • Selalunya, ensefalopati peredaran darah tahap kedua memberi kesan kepada orang yang berumur 35 hingga 60 tahun, tetapi belum bersara.
    • Terutama penyakit ini berkembang pada populasi, yang kerjanya berkait rapat dengan aktiviti otak aktif..
    • Selalunya orang yang menderita ketergantungan alkohol, diabetes mellitus, serta penyakit sistem neurologi terdedah kepada penyakit ini..
    • Ia adalah ensefalopati peredaran darah tahap 2 yang merupakan penyakit genesis campuran yang agak biasa, yang berlaku pada 75% daripada semua kes penyakit ini..
    • DEP genesis kompleks tahap 2 adalah bentuk penyakit yang mempunyai beberapa sebab. Selalunya berlaku apabila kandungan oksigen di atmosfera berkurang..

    Ia dicirikan oleh gejala seperti:

    • Sakit kepala;
    • Pening;
    • Hilang ingatan;
    • Kenaikan tekanan.

    DEP 2 darjah - klasifikasi

    DEP 2 darjah diklasifikasikan ke dalam jenis yang mempunyai gambaran klinikal mereka sendiri dan spesifik petikan:

      Ensefalopati dyscirculatory jenis hipertensi, sering muncul pada orang muda, penyakit ini berlalu dengan cepat dan agak akut. Jenis ini dicirikan oleh serangan krisis hipertensi yang kerap..
      Gejala utama adalah:

    • Pelanggaran proses neuropsikologi;
    • Reaksi yang dihambat;
    • Perubahan mood yang kerap.
  • Jenis ensefalopati discirculatory yang sangat biasa adalah ensefalopati discirculatory aterosklerotik. Penyebab penyakit jenis ini adalah aterosklerosis serebrum. Perkembangan penyakit selanjutnya menyebabkan masalah dengan aliran darah, serta disfungsi otak..
    Terdapat banyak faktor untuk penampilan penyakit ini, mereka dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

    1. Kumpulan pertama dikaitkan dengan penyimpangan yang timbul semasa kelahiran. Selalunya, bekalan darah ke otak terganggu;
    2. Kumpulan kedua dikaitkan dengan penyakit neurologi sebelumnya, serta kecederaan kepala.
  • Vena DEP 2 darjah berkembang berkaitan dengan pelanggaran aliran keluar darah vena. Ini membawa kepada pengumpulan darah di urat..
  • Sindrom utama DEP darjah 2 diperhatikan:

    • Sindrom Cephalgic. Selalunya dinyatakan dalam sakit kepala, muntah, dan tinitus. Jenis ini merangkumi semua sensasi yang tidak menyenangkan yang berkaitan dengan kepala;
    • Sindrom astheno-neurotik dicirikan oleh perubahan mood yang kerap, pening, sakit kepala yang berterusan. Dengan jenis penyakit ini, seseorang menjadi sangat cengeng, tidak sabar terhadap segala-galanya, dan juga mempunyai mood yang tidak baik;
    • Gangguan koordinasi vestibular termasuk pening yang kerap, masalah koordinasi, ketidakstabilan ketika berjalan;
    • Sindrom Dyssomnic dicirikan oleh gangguan tidur;
    • Sindrom kognitif merangkumi gangguan ingatan yang ketara serta gangguan dan tumpuan.

    Gejala ensefalopati peredaran darah

    Untuk DEP 2 darjah, gejala berikut adalah ciri:

    • Perubahan ingatan menjadi lebih teruk;
    • Kelesuan;
    • Tidak peduli terhadap persekitaran;
    • Aktiviti menurun;
    • Sakit kepala yang kerap;
    • Pening;
    • Masalah dengan persepsi jumlah maklumat yang lebih besar;
    • Kesukaran melakukan kerja mental;
    • Titik rujukan masa dan lokasi yang lemah;
    • Kerengsaan yang kerap;
    • Insomnia;
    • Loya;
    • Kelemahan dalam badan;
    • Kerosakan fungsi;
    • Kecacatan kognitif;
    • Pelanggaran penyesuaian sosial.

    Penyebab ensefalopati peredaran darah

    Dan juga sebab-sebab penampilan ensefalopati diskirkulasi gred 2 adalah:

    • Keradangan vaskular;
    • Trombosis vena;
    • Mabuk badan;
    • Tekanan tinggi;
    • Aterosklerosis saluran darah dan arteri;
    • Tekanan berterusan;
    • Tekanan dan kekecewaan emosi;
    • Kapal yang dicubit;
    • Penyakit darah.

    Semua sebab ini menyebabkan peredaran darah terganggu di saluran otak. Ini menyokong perkembangan kebuluran oksigen, dan juga perkembangan serangan jantung..

    Diagnostik DEP 2 darjah

    Untuk mendiagnosis penyakit, pertama-tama seseorang mesti mempunyai gejala pelbagai penemuan klinikal yang berkaitan..

    Untuk mendiagnosis dengan betul, doktor mesti memerhatikan perubahan keadaan pesakit, berdasarkan kriteria berikut:

    1. Gangguan neurologi dan dan peningkatan x;
    2. Kajian keadaan neuropsikiatrik pesakit;
    3. Perubahan yang dikesan oleh tomografi yang dikira;
    4. Perubahan yang dikenalpasti semasa mengkaji darah pesakit.
    • Rheoencephalography - apakah itu? Ini adalah salah satu kaedah untuk mendiagnosis DEP, termasuk kajian tentang keadaan saluran otak, yang memberikan maklumat tentang nada mereka, serta seberapa banyak mereka tepu dengan darah. Kaedah ini sama sekali tidak menyakitkan, ia dilakukan oleh pakar neuropatologi atau pakar neurologi.
    • Komputasi tomografi adalah kaedah penyelidikan yang tidak menyakitkan yang memberikan maklumat mengenai kehadiran proses atropik di otak.
    • Penilaian manifestasi neurologi penyakit. Kaedah ini dicirikan oleh fakta bahawa ahli neuropatologi memeriksa pesakit, memeriksa refleks. Tetapi penting untuk mempertimbangkan bahawa untuk mendiagnosis DEP, anda tidak hanya bergantung pada manifestasi penyakit neurologi, tetapi juga pada pelbagai tanda.
    • Ultrasound Doppler saluran serebral adalah kaedah pemeriksaan ultrasound saluran cerebral, yang memungkinkan penilaian objektif mengenai kecepatan aliran darah melalui kapal..
    • Penyelidikan neuropsikologi adalah kaedah untuk mendiagnosis keadaan mental pesakit. Kaedah ini menentukan pelbagai kerosakan pada fungsi jiwa yang lebih tinggi..

    Rawatan DEP

    Kaedah rawatan yang paling berkesan adalah rawatan langsung dalam kombinasi dengan ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan..

    Juga, rawatan DEP merangkumi terapi ubat, terapi fizikal dan gaya hidup sihat. Ini harus ditujukan untuk mengembalikan penyakit yang sudah ada, serta mengoptimumkan peredaran mikro.

    Kaedah yang popular dalam rawatan ensefalopati peredaran darah adalah terapi etiotropik. Ia dicirikan oleh pemilihan individu ubat antihipertensi, serta ubat yang menurunkan kehadiran gula dalam darah..

    Rawatan DEP didasarkan pada pelbagai ubat yang meningkatkan hemodinamik serebrum..

    Kaedah tersebut adalah:

    • Penyekat saluran kalsium: flunarizine, nimodipine;
    • Perencat fosfodiesterase: pentoxifylline;
    • Antagonis: nicergoline.
    • Clonidine;
    • Pentamin;
    • Octadin;
    • Vitamin;
    • Produk perubatan asal haiwan.

    Campur tangan pembedahan juga merupakan salah satu kaedah untuk merawat DEP. Ini dilakukan di dinding kapal besar, pada saat ubat tidak lagi dapat mengatasi masalah pembuluh darah.

    Semasa rawatan, perlu mengubah kualiti kehidupan seharian:

    • Adalah mustahak untuk meninggalkan pelbagai pekerjaan dengan mengangkat berat.
    • Jauhkan diri dari situasi tertekan.
    • Berjalan banyak, selalunya di udara segar.
    • Lakukan senaman dan senaman kecil secara berkala.
    • Perlu melakukan gimnastik setiap hari. Sekiranya terdapat pening, senaman harus dilakukan semasa duduk..

    Kaedah tradisional rawatan DEP

    Ubat-ubatan rakyat juga boleh sangat membantu dalam merawat ensefalopati discirculatory. Herba dan decoctions mengurangkan keadaan pesakit dengan ketara.

    Infusi yang berkesan adalah:

    • Infusi semanggi;
    • Tekstur propolis;
    • Infusi Hawthorn;
    • Persediaan herba dengan valerian, chamomile, kerucut hop, pinggul mawar, pudina, balsem lemon;
    • Tuduhan bawang.
    • Bawang putih dan bawang muda sangat membantu dalam rawatannya..

    Herba tidak universal untuk semua orang, tetapi apabila digabungkan dengan rawatan ubat, ia memberikan kesan yang sangat berkesan. Perkara utama adalah sikap positif dan serius terhadap memerangi penyakit ini..

    Komplikasi dan akibat penyakit ini

    Apabila penyakit ini sudah berkembang secara aktif, dan pesakit dengan sengaja melambatkan berjumpa doktor, atau tidak mengambil ubat yang disyorkan, anda perlu mengetahui bagaimana ini boleh berubah:

    1. Sebagai permulaan, ini adalah kemerosotan seseorang sebagai orang, kerana fungsi otak bertambah buruk.
    2. Selalunya, orang menjadi kurang upaya dengan DEP gred 2 kerana kemungkinan komplikasi.
    3. Ia juga boleh membawa maut.

    Langkah pencegahan terhadap ensefalopati peredaran darah

    Untuk mencegah perkembangan DEP, perlu mengambil pelbagai langkah untuk mengobatinya pada peringkat awal penyakit. Adalah perlu untuk memantau keadaan pembekuan darah, dan juga menghubungi pakar pada waktunya.

    Semua orang berminat untuk berapa lama mereka hidup dengan DEP. Jangka hayat dengan diagnosis ini tidak terhad. Sekiranya rawatan dimulakan untuk penyakit, ia boleh menyebabkan tahap kecacatan yang berlainan..

    Cadangan untuk penyakit, diet, apa yang tidak boleh dilakukan?

    Untuk mengelakkan ensefalopati peredaran darah, anda perlu melakukan latihan fizikal, gimnastik, menjalani gaya hidup aktif, dan juga mematuhi diet. Sebilangan besar doktor memutuskan bahawa diet rendah kalori mempunyai kesan yang cukup baik terhadap keadaan dan kesejahteraan pesakit..


    Artikel Seterusnya
    Diet dengan kolesterol tinggi: meja, menu selama seminggu