Disfungsi diastolik ventrikel kiri 1, 2, 3 jenis: sebab dan gejala, rawatan dan prognosis hidup


Disfungsi diastolik ventrikel kiri adalah pelanggaran pengeluaran darah ke lingkaran besar dari ruang yang sesuai kerana pengisian yang tidak mencukupi pada masa relaksasi organ otot.

Penyakit ini membawa bahaya kesihatan yang besar kerana peningkatan iskemia semua tisu, termasuk jantung.

Gagal jantung kronik (CHF) berkembang, gejala proses patologi yang jelas muncul. Kualiti hidup dikurangkan dengan ketara.

Anda perlu bertindak dengan cepat, kerana keadaan ini menyebabkan kematian atau kecacatan teruk pada masa akan datang.

Inti rawatan adalah untuk menghilangkan punca proses patologi. Pada tahap awal, dilakukan dalam keadaan rawat inap, kemudian diperhatikan pemerhatian pesakit luar dan terapi ubat sokongan. Mungkin seumur hidup.

Mekanisme pembangunan

Fungsi diastolik yang terganggu pada ventrikel kiri adalah akibat penyakit jantung kongenital atau yang diperoleh, hipertensi arteri, kelemahan miokardium umum, yang berkembang akibat faktor autonomi atau proses keradangan yang ditangguhkan.

Inti penyakit ini terletak pada pelanggaran pengeluaran darah ke aorta, dan dari itu menjadi lingkaran besar.

Pada saat relaksasi, tisu penghubung cair dalam jumlah yang tidak mencukupi memasuki ventrikel kiri, kerana dindingnya menebal atau tidak elastik.

Oleh itu, semasa sistol, ketika struktur jantung berkontrak, jumlah darah tidak mencukupi untuk memastikan pemakanan yang mencukupi..

Bukan hanya sistem jarak jauh yang menderita. Masalah bermula dengan hati itu sendiri. Sebilangan kecil tisu cecair mengalir melalui arteri koronari. Oleh itu, kekurangan zat makanan, iskemia, kematian sel-sel berfungsi secara beransur-ansur.

Prosesnya bergerak dalam bulatan, secara berterusan. Tanpa bantuan yang berkelayakan, kebarangkalian pemulihan adalah sifar. Kecacatan atau kematian akan berlaku pada masa akan datang.

Pengelasan

Pembentukan proses dilakukan mengikut bentuk, iaitu penyimpangan organik yang berlaku pada tisu jantung. Anda juga boleh mengatakan bahawa cara berikut untuk membezakan keadaan adalah berdasarkan tahap keparahan dan tahap pelanggaran.

  • Disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1. Atau pelbagai hipertrofik.

Ia berkembang pada pesakit dengan bentuk patologi kardiovaskular yang agak ringan. Contohnya, hipertensi arteri, prolaps injap mitral, fasa awal kardiomiopati.

Proses jenis pertama dicirikan oleh pelanggaran nada miokardium. Otot jantung tidak dapat berehat semasa diastole. Otot-ototnya tegang, ia tidak membiarkan darah bergerak secara normal di ruang.

Cepat atau lambat, disfungsi mengambil ciri yang lebih berbahaya dan menjadi stabil. Jenis pertama memberikan risiko minimum dari segi kematian, tanpa rawatan ia akan berlangsung dalam 1-2 tahun.

Gejala kabur, mungkin sama sekali tidak ada atau menyamar sebagai proses patologi yang mendasari.

  • Pandangan semu-normal. Sekiranya LVDD jenis 1 dicirikan oleh ketiadaan kecacatan organik pada otot jantung, ini ditentukan oleh kelemahan miokardium akibat kerosakan tisu.

Biasanya, permulaan disfungsi diastolik jenis 2 didahului oleh serangan jantung sebelumnya atau angina pectoris yang berterusan (kekurangan koronari).

Gejala ada, mereka diucapkan, tetapi tidak spesifik. Menemani pesakit secara berterusan, kursus paroxysmal tidak khas, kerana tidak ada tempoh yang memburukkan.

Bermula dari tahap ini, tidak mustahil untuk menolong pesakit secara kardinal. Kerana diagnosis utama biasanya sukar. Ini adalah kardiosklerosis, miopati dan lain-lain..

  • Bentuk pembatasan adalah jenis gangguan ketiga. Ia dicirikan oleh gangguan keanjalan, kepanjangan ventrikel kiri.

Oleh kerana miokardium tidak dapat menguncup sebagaimana mestinya, kegagalan jantung yang teruk berlaku..

Perlu 4 hingga 6 tahun untuk mengembangkan jenis disfungsi ini, kadang-kadang kurang.

Fasa terminal tidak dapat diperbetulkan. Maksimum yang boleh anda harapkan, sedikit jangka hayat.

Ketiga-tiga jenis disfungsi diastolik ventrikel kiri adalah sekunder. Penyakit ini tidak pernah utama, oleh itu perlu untuk menghentikan diagnosis utama dengan berhati-hati. Ini adalah satu-satunya cara untuk mencegah LVDD..

Punca fisiologi

Faktornya tidak selalu bersifat patologi. Dalam banyak kes, keadaan berkembang akibat momen semula jadi. Yang mana satu?

Umur

Dalam kumpulan berisiko tinggi, pesakit berusia 60+. Apabila aktiviti fungsional badan semakin pudar, penyusunan semula merosakkan berbahaya berlaku.

Latar belakang hormon menurun, kerana tempoh klimakserik bermula, keanjalan struktur jantung menurun, dan aterosklerosis berkembang.

Beban penyakit somatik menekan dengan lebih kuat, kemungkinan mengekalkan aktiviti fizikal adalah minimum, dan genangan bermula. Oleh itu, kegagalan struktur jantung disebabkan oleh kehausan semula jadi mereka..

Momen seperti itu tidak dapat dipulihkan. Satu-satunya perkara yang boleh dilakukan adalah mengambil ubat penyelenggaraan..

Nasib baik, disfungsi diastolik yang berkaitan dengan usia tidak menimbulkan bahaya besar, kerana tidak cenderung berkembang dengan cepat..

Sudah lama bermain sukan

Beban yang tidak mencukupi menyebabkan percambahan jantung secara beransur-ansur. Terdapat penyusunan semula seluruh tubuh dengan cara yang baru untuk menyediakan tubuh dengan jumlah nutrien yang diperlukan.

Miokardium yang menebal tidak dapat menguncup secara normal dari sini dan LVDV mengikut jenis 1.

Lama kelamaan, keadaan hanya bertambah buruk. Sekiranya struktur jantung tidak menerima beban yang betul, fenomena distrofi tisu meningkat dengan cepat. Oleh itu, atlet profesional dan amatur yang bersemangat sama sekali tidak sihat..

Faktor patologi

Terdapat lebih banyak lagi dan mereka menimbulkan disfungsi pada 70% keadaan klinikal..

Berat badan meningkat

Tegasnya, ini hanyalah gejala masalah yang mendasari. Orang dengan obesiti dalam 100% kes mengalami gangguan metabolik. Metabolisme lipid biasanya diserang.

Pemendapan lemak yang berlebihan pada dinding saluran darah terbentuk dengan latar belakang kecenderungan genetik atau ketidakseimbangan hormon.

Aterosklerosis hampir selalu berlaku, yang meningkatkan kemungkinan disfungsi diastolik ventrikel kiri tiga kali ganda.

Menurunkan berat badan tidak akan membantu. Ini adalah kesan pada kesan, bukan pada sebabnya. Rawatan sokongan jangka panjang diperlukan. Ini bertujuan untuk membetulkan status endokrin pesakit..

Faktor ini agak mudah dinormalkan. Tetapi mungkin memakan masa bertahun-tahun untuk mencarinya..

Stenosis injap mitral

Ia berlaku akibat proses keradangan yang ditangguhkan, serangan jantung atau gangguan kongenital dari rancangan organik. Intinya adalah kekurangan patensi struktur anatomi yang ditentukan.

Injap mitral bertindak sebagai septum antara atrium kiri dan ventrikel. Menyediakan aliran darah yang stabil dalam satu arah.

Walau bagaimanapun, akibat stenosis MC atau pertumbuhannya yang berlebihan, tisu penghubung cair dibekalkan dalam jumlah yang tidak mencukupi. Ini bermaksud bahawa pelepasan akan dikurangkan..

Lingkaran setan tidak dapat dipatahkan tanpa rawatan pembedahan. Kecacatan injap mitral memerlukan prostetik. Plastik tidak mempunyai kesan.

Serangan jantung yang ditangguhkan

Nutrisi akut miokardium dan nekrosis tisu aktif jantung. Ia berkembang dengan cepat, sel kardiomiosit mati dalam beberapa minit, lebih jarang berjam-jam.

Tanpa rawatan di hospital yang mendesak, kemungkinan untuk bertahan hidup adalah minimum. Walaupun anda bernasib baik, akan ada kecacatan besar dalam bentuk penyakit jantung iskemia..

Akibat yang tidak menyenangkan dari serangan jantung yang diderita adalah kardiosklerosis. Penggantian tisu aktif dengan tisu parut.

Mereka tidak mengecil, tidak boleh meregang. Oleh itu, sekatan (kehilangan keanjalan) ventrikel, dan ketidakupayaan untuk menahan jumlah darah yang mencukupi.

Hipertensi arteri

Apa pun penyakit dengan nama yang sama. Sebarang peningkatan tekanan yang simptomatik memberi tekanan yang berlebihan pada struktur jantung.

Terdapat hubungan langsung antara tahap tekanan darah dan risiko keadaan yang dijelaskan. Peningkatan indeks tonometer sebanyak 10 mm Hg meningkatkan kemungkinan gangguan relaksasi ventrikel kiri sebanyak 15% secara purata.

Oleh kerana mustahil untuk menghentikan hipertensi secara kardinal pada tahap lanjut, kemungkinan penyembuhan untuk LVPD juga sangat kabur..

Patologi miokardium keradangan

Adakah asal berjangkit atau genesis autoimun, tetapi agak jarang. Mereka dicirikan oleh jalan yang agresif. Dalam jangka masa panjang, mereka boleh mengakibatkan kemusnahan atria total.

Isipadu sangat besar sehingga mustahil diganti oleh tisu parut. Prostetik diperlukan. Pembedahan juga dianggap sebagai faktor risiko.

Oleh itu, jika anda mengesyaki miokarditis, anda harus berjumpa doktor atau menghubungi ambulans. Terapi pegun.

Keradangan perikardium

Lapisan jantung, yang memegang organ dalam satu kedudukan. Kerosakan struktur membawa kepada tamponade. Maksudnya, pemampatan kerana pengumpulan efusi.

Rawatan sangat diperlukan, di bawah pengawasan pakar khusus. Pada peringkat awal, ubat, di kemudian hari, jika terdapat komplikasi - pembedahan.

Senarai sebabnya tidak lengkap, tetapi yang dijelaskan sangat biasa. Keadaan tidak pernah dikondisikan oleh momen jantung tambahan. Ini memudahkan diagnosis, sebaliknya, ini memberikan prognosis sukar pada awalnya untuk pemulihan dan kehidupan..

Gejala

Tanda-tanda disfungsi LV adalah jantung dan neurogenik. Mereka bercakap mengenai manifestasi proses patologi seperti itu:

  • Edema teruk pada bahagian bawah kaki. Pada waktu pagi, juga pada waktu malam, setelah lama tinggal dalam posisi tegak. Simptomnya reda, kemudian kembali lagi dan seterusnya untuk jangka masa yang panjang.
  • Batuk yang sengit. Tidak produktif, tidak ada dahak yang dihasilkan. Dalam kedudukan terlentang, manifestasi meningkat. Kegagalan pernafasan mungkin berlaku, yang mengancam nyawa.
  • Aritmia. Pada peringkat awal, seperti takikardia sederhana. Kemudian ada fibrilasi atau extrasystole. Tanda-tanda ini memerlukan pembetulan segera. Kemungkinan operasi organ berhenti.
  • Dyspnea. Pada peringkat awal selepas aktiviti fizikal yang sengit. Kemudian ada gangguan pada waktu rehat, yang menunjukkan proses yang dikembangkan.
  • Kelemahan, mengantuk, penurunan prestasi hampir sifar.
  • Sakit kepala.
  • Keadaan pengsan. Sebagai peraturan, manifestasi dari sistem saraf pusat berlaku agak lewat. Bukti menyokong proses umum yang mempengaruhi struktur serebrum. Risiko strok meningkat secara mendadak. Keadaan berbilang sinkop dalam satu hari sangat tidak baik dari segi prognosis.
  • Sianosis segitiga nasolabial.
  • Pucat kulit.
  • Rasa tekanan di dada, rasa berat, tidak selesa.
  • Dari semasa ke semasa, terdapat serangan ketakutan yang tidak masuk akal. Serangan panik sebagai pilihan yang sah secara klinikal.

Tanda-tanda ini tidak spesifik hanya untuk disfungsi diastolik LV, kerana timbul dengan latar belakang semua kemungkinan masalah dengan sistem kardiovaskular. Walau bagaimanapun, ia berterusan, tidak lulus sama sekali. Aliran paroxysmal tidak tipikal.

Diagnostik

Ia dilakukan di bawah pengawasan ahli kardiologi, jika diperlukan, pakar bedah khusus terlibat, tetapi biasanya pada tahap merancang rawatan pembedahan. Reka bentuk tinjauan bergantung kepada penyebab yang diduga.

Senarai aktiviti yang disukai adalah seperti berikut:

  • Soalan lisan pesakit untuk aduan. Untuk menyatakan gejala. Pada tahap ini, mustahil untuk mengatakan sesuatu yang spesifik, kecuali untuk penyataan mengenai fakta asal patologi jantung.
  • Mengambil anamnesis. Gaya hidup, keadaan masa lalu, usia, sejarah keluarga.
  • Pengukuran tekanan darah, degupan jantung. Terdapat hubungan langsung antara tahap disfungsi diastolik ventrikel kiri dan petunjuk. Terhadap latar belakang fenomena yang diabaikan, mereka berubah ke atas. Ini bukan aksioma. Kemungkinan varian dengan nombor yang tidak stabil.
  • Pemantauan harian. Tekanan darah dan degupan jantung dicatatkan selama 254 jam, secara dinamik.
  • Elektrokardiografi. Penilaian keadaan fungsi struktur jantung. Digunakan untuk pengesanan awal aritmia.
  • Ekokardiografi. Pengimejan tisu jantung.
  • MRI atau CT mengikut keperluan.

Auskultasi juga diamalkan - mendengar suara hati.

Rawatan

Terutama etiotropik, iaitu bertujuan untuk menghilangkan punca keadaan patologi. Terapi perubatan dan pembedahan dipraktikkan.

Dalam kerangka teknik konservatif, sekumpulan soalan diselesaikan, ubat mana yang diresepkan:

  • Antiaritmia. Quinidine atau Amiodarone, bergantung kepada toleransi. Betulkan degupan jantung, cegah perkembangan fibrilasi berbahaya atau extrasystole.
  • Penyekat beta. Untuk tujuan yang sama, ditambah dengan pembetulan tekanan darah tinggi. Carvedilol,
  • Metoprolol sebagai mustahak.
  • Hipotensif. Perindopril, Moxonidine, Diltiazem, Verapamil. Banyak pilihan.
  • Nitrogliserin untuk melegakan sindrom kesakitan, jika ada.
  • Glikosida jantung. Meningkatkan kontraktiliti miokardium. Pewarnaan teratai lembah atau Digoxin sebagai utama.
  • Diuretik Keluarkan cecair berlebihan dari badan. Lebih baik menggunakan ubat lembut seperti Veroshpiron.

Teknik pembedahan bertujuan menghilangkan kecacatan dan kecacatan. Prostetik tisu dan struktur yang terjejas dipraktikkan. Kaedah yang serupa ditetapkan dengan ketat mengikut petunjuk, jika tidak ada jalan keluar lain.

Mengubah gaya hidup anda, kecuali pengecualian merokok dan alkohol, tidak masuk akal. Prosesnya sudah berjalan.

Pada masa yang sama, sangat disarankan untuk mengurangkan intensiti aktiviti fizikal. Kemungkinan komplikasi tinggi.

Ramalan

Hasilnya mungkin bergantung kepada pelbagai faktor. Dengan sendirinya, disfungsi diastolik tidak memberi pertanda baik bagi pesakit, kerana ia tidak utama dan bergantung kepada perjalanan penyakit yang mendasari..

Perkara apa yang harus diambil kira semasa menentukan ramalan:

  • Umur.
  • Lantai. Lelaki mati kerana patologi jantung lebih kerap.
  • Sejarah keluarga.
  • Anamnesis individu. Apa penyakit yang ada dan apa, pesakit mengambilnya.
  • Kesihatan umum.
  • Cara hidup.
  • Berat badan, tahap kegemukan, jika ada.
  • Sifat rawatan yang diterima.
  • Aktiviti profesional, sama ada aktiviti fizikal ada.

Secara amnya, dengan latar belakang patologi semasa, kebarangkalian kematian adalah 60% dalam 3-5 tahun.

Sekiranya tidak ada faktor risiko sama sekali, risiko kematian ditentukan pada 7-12%. Pemulihan mempunyai prospek yang baik. Doktor boleh mengatakan sesuatu yang spesifik setelah tempoh pemerhatian.

Kemungkinan komplikasi

  • Penangkapan jantung kerana kekurangan zat makanan dan penurunan kontraktilitas miokardium.
  • Serangan jantung. Nekrosis tisu aktif dan berfungsi. Biasanya luas, berkaitan dengan kematian yang hampir pasti.
  • Kejutan kardiogenik. Sebagai akibat daripada bencana penurunan tanda-tanda vital. Keluar dari keadaan ini hampir mustahil. Risiko adalah maksimum.
  • Pukulan. Melemahkan trofisme tisu saraf. Ia disertai oleh kekurangan neurologi dengan tahap keparahan yang berbeza-beza. Kemungkinan gangguan pemikiran, pertuturan, penglihatan, pendengaran, mnestic, kemampuan kognitif, tingkah laku dan momen lain.
  • Demensia vaskular. Gejala serupa dengan Alzheimer. Memandangkan berlakunya gangguan sistem kardiovaskular, ia mempunyai prognosis yang buruk dan sukar untuk membalikkan perkembangannya..
  • Kegagalan pernafasan, edema paru.
  • Thromboembolisme.

Kematian atau kecacatan, akibat semua akibat yang dinyatakan di atas.

Komplikasi berlaku kerana kualiti atau kekurangan rawatan yang tidak mencukupi. Malangnya, bentuk yang tahan terutamanya tidak bertindak balas terhadap terapi sama sekali, atau hasilnya tidak mempunyai kepentingan klinikal. Terdapat minimum situasi seperti itu, tetapi ada.

Akhirnya

Disfungsi diastolik LV - gangguan pengeluaran darah akibat aliran tisu penghubung cecair yang tidak mencukupi ke ventrikel kiri semasa kelonggaran organ otot (dalam diastole).

Prospek rawatan bergantung pada diagnosis yang mendasari. Teknik berbeza-beza. Terapi hanya berkesan pada peringkat awal.

Disfungsi diastolik ventrikel kiri. Pendekatan diagnostik dan rawatan

Rehat untuk jantung

Jantung adalah "motor" yang sukar, jika hanya kerana ia berfungsi dan pada masa yang sama berehat. Maksudnya ialah ruang jantung: ruang ventrikel dan atrium bergantian berkontrak. Semasa sistol (mampatan) atria, diastol ventrikel berlaku (mereka berehat), dan sebaliknya, ketika ventrikel mula berfungsi, pada masa ini atria berehat.

Oleh itu, diastol ventrikel adalah tempoh ketika bahagian ini berada dalam keadaan santai dan dipenuhi dengan darah. Semasa pengecutan jantung selanjutnya, darah dihantar melalui saluran dan dihantar ke semua organ manusia. Fungsi jantung, diukur dengan jumlah darah yang dikirim ke ruang jantung, juga bergantung pada koherensi dan kelengkapan relaksasi - saat diastole.

Definisi disfungsi diastolik

Disfungsi endostelial ventrikel kiri (LVDD) nampaknya merupakan definisi perubatan yang kompleks. Tetapi intinya adalah sederhana. Ini menyiratkan pelanggaran ventrikel kiri dalam tempoh kelonggarannya (diastole). Proses ini dikaitkan dengan gangguan patologi kelonggaran miokardium ruang jantung kiri. Dalam kes ini, kelonggaran miokardium ventrikel yang diperlukan tidak berlaku. Oleh itu, terlalu lambat dan tidak penuh dengan darah.

Jumlah darah yang menuju ke bahagian bawah jantung berkurang, ini meningkatkan beban pada atrium jantung. Pada mereka, tekanan meningkat kerana terlalu banyak darah, stagnasi berkembang. Dengan disfungsi jantung seperti itu, kekurangan diastolik sering berlaku, namun, dalam banyak kes, patologi ini menampakkan dirinya dengan prestasi sistolik ventrikel yang tidak berubah.

Ringkasnya, perubahan patologi paling awal dalam prestasi ventrikel adalah fungsi mereka yang terganggu dalam tempoh rehat; kegagalan jantung pada saat diastole menjadi masalah serius dengan patologi seperti itu. Disfungsi sistolik ventrikel kiri mungkin tidak berlaku.

Cara merawat hipertrofi ventrikel kiri

Ramai orang terdedah kepada hipertrofi jantung. Sekiranya masalahnya teruk, rawatan perubatan atau pembedahan hipertrofi ventrikel kiri dilakukan. Pada waktu yang sama, bergantung pada tahap kerusakan, perawatan dapat ditujukan untuk mencegah perkembangan penyakit atau mengembalikan miokardium ke ukuran normal. Tetapi kebetulan keadaan ini dapat dipulihkan, jika penyakit ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, maka regresi dapat dicapai dengan memperbaiki hal-hal seperti:

  • Cara hidup;
  • jenis makanan;
  • keseimbangan hormon;
  • berat badan berlebihan;
  • jumlah aktiviti fizikal.

Rawatan hipertrofi ventrikel kiri dengan ubat

Ubat untuk hipertrofi ventrikel kiri jantung boleh memberikan hasil yang berkesan jika diambil di bawah pengawasan doktor. Tidak mustahil untuk menghilangkan gejala hipertensi sepenuhnya, bagaimanapun, mengambil ubat antihipertensi untuk penyakit ini dan mengikuti diet akan membantu melawan penyebabnya dan mencegah kemerosotan kesihatan. Untuk menyembuhkan LVH, ubat berikut diresepkan:

  1. Verapamil adalah agen angiarrhythmic dari kumpulan penyekat saluran kalsium. Mengurangkan kontraktil miokardium, menurunkan degupan jantung. Boleh digunakan oleh orang dewasa dan kanak-kanak, dos ditetapkan secara individu.
  2. Beta-blocker - mengurangkan tekanan dan pemuatan volume di rongga jantung, membantu menyelaraskan irama dan mengurangkan risiko kecacatan.
  3. Sartans - berkesan mengurangkan keseluruhan beban pada jantung dan merombak miokardium.

Hipertensi miokardium jantung kiri tergolong dalam kelas 9 pada skala ICD-10, bersama dengan penyakit lain dari sistem peredaran darah. Keutamaan harus diberikan secara eksklusif kepada ubat-ubatan yang kualitinya telah diuji dan dibuktikan secara klinikal, ubat eksperimen tidak hanya gagal memberikan kesan yang diharapkan, tetapi juga mempengaruhi semua kesihatan secara umum..

Rawatan pembedahan kardiomiopati

Pembedahan untuk hipertrofi ventrikel kiri mungkin diperlukan untuk membuang tapak otot hipertrofi pada peringkat akhir dan lanjut penyakit ini. Untuk ini, pemindahan seluruh jantung atau bahagiannya dilakukan. Sekiranya LVH disebabkan oleh kerosakan pada injap atau septum, transplantasi organ-organ ini dicuba terlebih dahulu, yang lebih mudah daripada pembedahan jantung. Sekiranya berlaku intervensi seperti itu, pesakit harus berada di bawah pengawasan ahli kardiologi sepanjang hidupnya dan mengambil ubat untuk mencegah trombosis koronari.

Rawatan alternatif hipertrofi ventrikel kiri

Rawatan hipertrofi ventrikel kiri dengan ubat-ubatan rakyat tidak dapat membantu dalam lesi pada peringkat kemudian, tetapi boleh berkesan dengan sedikit peningkatan, untuk mencegah perkembangannya, untuk mengurangkan risiko akibat yang lebih serius. Anda tidak akan dapat menyembuhkan penyakit sepenuhnya, tetapi ubat tradisional dapat menghilangkan rasa tidak selesa, sakit dada, kelemahan dan pingsan. Cara seperti itu diketahui:

  1. Persediaan herba sebagai terapi tambahan dalam rawatan utama (blueberry, motherwort, bogulnik hawthorn, ekor kuda, bunga jagung, adonis)
  2. Susu yang dimasukkan: rebus dan tuangkan termos semalaman, atau masukkan ke dalam ketuhar sehingga kerak coklat terbentuk.
  3. Lily lembah dalam bentuk titisan tincture atau gruel. Untuk tincture, tuangkan lily lembah dengan vodka atau alkohol, berkeras di tempat yang gelap selama 2 minggu, ambil 10 tetes 3 kali sehari selama 2 bulan. Gruel: tuangkan air mendidih ke atas bunga lily lembah, biarkan selama 10 minit. Kemudian toskan air, kisar tanaman dan ambil satu sudu 2 kali sehari. Disyorkan dalam kombinasi dengan titisan.
  4. Madu bawang putih: campurkan bawang putih yang dihancurkan dengan madu dalam kadar 1: 1, biarkan selama seminggu di tempat yang gelap, ambil 1 sudu 3 kali sehari sebelum makan.
  5. Anggur merah kering diselitkan dengan rosemary kering. Tuangkan wain di atas daun, biarkan selama kira-kira sebulan di tempat yang gelap, saring dan ambil sebelum makan.
  6. Cranberry, digiling dengan gula: satu sudu teh 4 kali sehari.

Penyebab disfungsi ventrikel

Perubahan yang menyakitkan dalam kerja miokardium ventrikel pada tahap diastole dapat berkembang disebabkan oleh kenaikan berat badannya (hipertrofi) atau disebabkan oleh perubahan struktur tisu miokard itu sendiri. Perhatikan bahawa hampir semua penyakit jantung sedikit sebanyak mempengaruhi kerja ventrikel kiri. Selalunya, gangguan fungsi LV diastolik muncul dalam penyakit seperti:

  • Penyakit jantung iskemia,
  • kardiomiopati,
  • hipertensi arteri,
  • stenosis aorta,
  • aritmia etiologi yang berbeza,
  • penyakit keradangan pada perikardium dan endokardium.

Peningkatan ukuran atau kehilangan keanjalan otot ventrikel juga berlaku dalam proses penuaan semula jadi badan. Pesakit berusia lebih enam puluh tahun berisiko. Tekanan darah tinggi pada pembuluh menyebabkan peningkatan beban pada ventrikel jantung, yang menyebabkan ukurannya meningkat, hipertrofi miokardium. Dan pelanggaran struktur miokardium menyebabkan kehilangan keupayaannya untuk berehat secukupnya. Perubahan ini pertama kali menyebabkan disfungsi, dan kemudian - perkembangan kegagalan jantung..

Sebab pembangunan

Lebih kerap, alasannya adalah gabungan beberapa faktor:

  • usia tua;
  • hipertensi arteri;
  • berat badan berlebihan;
  • patologi jantung kronik: aritmia atau gangguan irama lain, fibrosis miokard (penggantian tisu otot dengan tisu berserabut, yang tidak dapat mengontrak dan melakukan impuls elektrik), stenosis aorta;
  • masalah jantung akut, seperti serangan jantung.

Pelanggaran aliran darah (hemodinamik) boleh menyebabkan:

  • patologi sistem peredaran darah dan saluran koronari: trombophlebitis, iskemia saluran jantung;
  • perikarditis konstriktif dengan penebalan kulit luar jantung dan pemampatan ruang jantung;
  • amiloidosis primer, di mana keanjalan miokardium menurun kerana pemendapan bahan khas yang menyebabkan atrofi serat otot;
  • kardiosklerosis postinfarction.

Jenis patologi

Terdapat tiga jenis (tahap) disfungsi diastolik ventrikel kiri:

  1. Disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1 dikenal pasti sebagai bentuk penyakit yang ringan. Gangguan patologi pada miokardium berada pada tahap awal, nama kedua mereka adalah disfungsi hipertrofik. Penyakit pada peringkat awal berlalu tanpa gejala, dan inilah bahayanya. Sekiranya penyakit tidak simptomatik, kekurangan jantung tidak diperhatikan, oleh itu jenis disfungsi ini dapat didiagnosis dengan echocardiography.
  2. Penyakit jenis 2 adalah patologi sederhana. Oleh kerana fungsi kontraktil yang lemah dari ventrikel kiri dan pengurangan jumlah darah yang dikeluarkan daripadanya, atrium di sebelah kiri mula mengimbangi ini. Ia terpaksa bertindak untuk dua jabatan sekaligus. Oleh itu, tekanan meningkat di atrium yang sesuai, akibatnya hipertropi berlaku. Jenis disfungsi diastolik ventrikel kiri mempunyai tanda-tanda klinikal kegagalan jantung dan patologi kongestif di paru-paru..
  3. Yang ketiga adalah jenis disfungsi yang terhad. Patologi jenis ini dianggap teruk. Ia disertai dengan penurunan ketara pada sifat elastik ventrikel, peningkatan tekanan darah secara konsisten di kawasan atrium, gejala CHF yang jelas.

Terapi moden gangguan patologi

Terdapat lebih banyak lagi dan mereka menimbulkan disfungsi pada 70% keadaan klinikal..

Tegasnya, ini hanyalah gejala masalah yang mendasari. Orang dengan obesiti dalam 100% kes mengalami gangguan metabolik. Metabolisme lipid biasanya diserang.

Pemendapan lemak yang berlebihan pada dinding saluran darah terbentuk dengan latar belakang kecenderungan genetik atau ketidakseimbangan hormon.

Aterosklerosis hampir selalu berlaku, yang meningkatkan kemungkinan disfungsi diastolik ventrikel kiri tiga kali ganda.

Menurunkan berat badan tidak akan membantu. Ini adalah kesan pada kesan, bukan pada sebabnya. Rawatan sokongan jangka panjang diperlukan. Ini bertujuan untuk membetulkan status endokrin pesakit..

Faktor ini agak mudah dinormalkan. Tetapi mungkin memakan masa bertahun-tahun untuk mencarinya..

Ia berlaku akibat proses keradangan yang ditangguhkan, serangan jantung atau gangguan kongenital dari rancangan organik. Intinya adalah kekurangan patensi struktur anatomi yang ditentukan.

Injap mitral bertindak sebagai septum antara atrium kiri dan ventrikel. Menyediakan aliran darah yang stabil dalam satu arah.

Walau bagaimanapun, akibat stenosis MC atau pertumbuhannya yang berlebihan, tisu penghubung cair dibekalkan dalam jumlah yang tidak mencukupi. Ini bermaksud bahawa pelepasan akan dikurangkan..

Lingkaran setan tidak dapat dipatahkan tanpa rawatan pembedahan. Kecacatan injap mitral memerlukan prostetik. Plastik tidak mempunyai kesan.

Nutrisi akut miokardium dan nekrosis tisu aktif jantung. Ia berkembang dengan cepat, sel kardiomiosit mati dalam beberapa minit, lebih jarang berjam-jam.

Tanpa rawatan di hospital yang mendesak, kemungkinan untuk bertahan hidup adalah minimum. Walaupun anda bernasib baik, akan ada kecacatan besar dalam bentuk penyakit jantung iskemia..

Akibat yang tidak menyenangkan dari serangan jantung yang diderita adalah kardiosklerosis. Penggantian tisu aktif dengan tisu parut.

Mereka tidak mengecil, tidak boleh meregang. Oleh itu, sekatan (kehilangan keanjalan) ventrikel, dan ketidakupayaan untuk menahan jumlah darah yang mencukupi.

Apa pun penyakit dengan nama yang sama. Sebarang peningkatan tekanan yang simptomatik memberi tekanan yang berlebihan pada struktur jantung.

Terdapat hubungan langsung antara tahap tekanan darah dan risiko keadaan yang dijelaskan. Peningkatan indeks tonometer sebanyak 10 mm Hg meningkatkan kemungkinan gangguan relaksasi ventrikel kiri sebanyak 15% secara purata.

Oleh kerana mustahil untuk menghentikan hipertensi secara kardinal pada tahap lanjut, kemungkinan penyembuhan untuk LVPD juga sangat kabur..

Adakah asal berjangkit atau genesis autoimun, tetapi agak jarang. Mereka dicirikan oleh jalan yang agresif. Dalam jangka masa panjang, mereka boleh mengakibatkan kemusnahan atria total.

Isipadu sangat besar sehingga mustahil diganti oleh tisu parut. Prostetik diperlukan. Pembedahan juga dianggap sebagai faktor risiko.

Oleh itu, jika anda mengesyaki miokarditis, anda harus berjumpa doktor atau menghubungi ambulans. Terapi pegun.

Lapisan jantung, yang memegang organ dalam satu kedudukan. Kerosakan struktur membawa kepada tamponade. Maksudnya, pemampatan kerana pengumpulan efusi.

Rawatan sangat diperlukan, di bawah pengawasan pakar khusus. Pada peringkat awal, ubat, di kemudian hari, jika terdapat komplikasi - pembedahan.

Senarai sebabnya tidak lengkap, tetapi yang dijelaskan sangat biasa. Keadaan tidak pernah dikondisikan oleh momen jantung tambahan. Ini memudahkan diagnosis, sebaliknya, ini memberikan prognosis sukar pada awalnya untuk pemulihan dan kehidupan..

Pelanggaran fungsi diastolik miokardium ventrikel mungkin berlaku kerana peningkatan jisimnya - hipertropi, atau penurunan keanjalan, kepatuhan miokardium. Harus diingat bahawa hampir semua penyakit jantung mempengaruhi fungsi ventrikel kiri hingga satu darjah atau yang lain. Disfungsi diastolik yang paling biasa pada ventrikel kiri berlaku pada penyakit seperti hipertensi, kardiomiopati, penyakit iskemia, stenosis aorta, aritmia pelbagai jenis dan asal usul, penyakit perikardial.

Perlu diperhatikan bahawa kehilangan keanjalan dan peningkatan kekakuan dinding otot ventrikel diperhatikan semasa proses penuaan semula jadi. Wanita berusia lebih dari enam puluh lebih terdedah kepada gangguan ini. Tekanan darah tinggi menyebabkan peningkatan beban pada ventrikel kiri, kerana peningkatan saiznya, hipertrofi miokardium. Dan miokardium yang diubah kehilangan keupayaan untuk berehat normal, gangguan seperti itu pertama kali menyebabkan disfungsi, dan kemudian gagal.

Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa perkembangan disfungsi diastolik miokardium difasilitasi oleh hipertropi, iaitu. penebalan dinding ventrikel dan septum interventrikular.

Penyebab utama hipertrofi otot jantung adalah hipertensi. Selain itu, bahaya perkembangannya dikaitkan dengan tekanan fizikal yang berlebihan pada badan (contohnya sukan yang kuat, kerja fizikal yang keras).

Bagaimana datang untuk mendapatkan rawatan

Secara berasingan, faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan penyebab utama - hipertrofi dibezakan dan ini adalah:

  • hipertensi arteri;
  • penyakit jantung;
  • diabetes;
  • kegemukan;
  • berdengkur (kesannya disebabkan oleh berhenti bernafas secara tidak sengaja selama beberapa saat semasa tidur).

Kaedah konservatif digunakan untuk merawat disfungsi miokardium diastolik. Rancangan terapi dimulakan dengan menghilangkan penyebab perkembangan patologi. Memandangkan faktor utama perkembangannya adalah hipertrofi, yang berkembang akibat hipertensi, maka ubat antihipertensi tentu diresepkan dan tekanan darah sentiasa dipantau.

Di antara ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat disfungsi, kumpulan berikut dibezakan:

  • penyekat adrenergik;
  • ubat-ubatan yang direka untuk meningkatkan keanjalan dinding dan mengurangkan tekanan, mendorong pembentukan semula miokard (penghambat enzim penukar angiotensin);
  • diuretik thiazide;
  • antagonis kalsium.

Bahaya penyakit

Sekiranya pesakit dengan disfungsi diastolik endotel mengabaikan nasihat doktor dan enggan mengambil ubat yang diresepkan, ini membawa kepada perkembangan patologi miokardium dan munculnya tanda-tanda kegagalan jantung kronik. Pada pesakit, perkembangan penyakit ini tidak sama. Untuk sebilangan - perlahan, selama puluhan tahun Dan pada pesakit lain - dengan cepat, dalam tahun pertama dari diagnosis. Bahaya disfungsi yang paling besar adalah perkembangan kegagalan jantung kronik..

Selain itu, terdapat risiko komplikasi, terutama pada disfungsi yang teruk, apabila endotelium vaskular habis, dan pecahan pelepasan bahkan tidak mencapai 30 persen. Jadi, tromboemboli, kegagalan ventrikel kiri, gangguan irama jantung yang tidak dapat diperbaiki, dll..

Rawatan

Kaedah membetulkan gangguan hemodinamik merangkumi langkah-langkah terapi berikut:

  • kawalan tekanan darah;
  • penurunan kadar jantung;
  • mengekalkan metabolisme garam air untuk mengurangkan preload;
  • pembentukan semula hipertrofi ventrikel kiri.

Kumpulan utama ubat yang digunakan untuk rawatan adalah:

  1. Penyekat adrenergik - melambatkan degupan jantung, mengurangkan tekanan darah, memperbaiki proses pemakanan sel-sel miokardium.
  2. Inhibitor Angiotensin-converting enzyme (ACE) atau antagonis reseptor angiotensin (sartans) adalah dua kelas ubat yang mempunyai kesan yang sama: kesan positif pada pembentukan semula miokard, meningkatkan keanjalannya, menurunkan tekanan darah, dan mengurangkan preload. Mempunyai kesan positif yang terbukti pada prognosis, jangka hayat dan peningkatan kualitinya pada pesakit dengan kegagalan jantung kronik.
  3. Diuretik - kerana penghapusan cecair berlebihan, mengurangkan manifestasi sesak nafas, dalam kombinasi dengan ubat-ubatan kelas antihipertensi lain, mereka menyumbang kepada pengawalan tekanan darah yang lebih berkesan. Diresepkan dalam dosis kecil, kerana boleh menyebabkan penurunan jumlah strok yang ketara.
  4. Antagonis kalsium - mempunyai kesan positif langsung pada disfungsi diastolik: kerana penurunan kalsium dalam miokardiocytes, mereka menyumbang kepada kelonggaran miokardium. Mereka juga menurunkan tahap tekanan darah. Adakah ubat pilihan untuk intoleransi terhadap penyekat adrenergik.
  5. Nitrat tergolong dalam kumpulan ubat tambahan, penunjukannya mungkin berlaku apabila terdapat tanda-tanda iskemia miokardium, terbukti berperanan.

Apa itu disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1 dan bagaimana ia dirawat?

Apabila disfungsi ventrikel kiri diastolik jenis 1 didiagnosis, apakah itu, apakah gejala penyakit, bagaimana mendiagnosis penyakit itu - soalan yang menarik minat pesakit dengan masalah jantung seperti itu. Disfungsi diastolik adalah patologi di mana proses peredaran darah terganggu pada masa relaksasi otot jantung.

  • 1. Sebab dan gejala
  • 2. Diagnosis patologi
  • 3. Langkah-langkah rawatan
  • 4. Pencegahan penyakit

Para saintis telah mencatatkan bahawa disfungsi jantung adalah yang paling biasa pada wanita usia persaraan, lelaki cenderung tidak didiagnosis dengan diagnosis ini..

Peredaran darah di otot jantung berlaku dalam tiga langkah:

  1. 1. Kelonggaran otot.
  2. 2. Terdapat perbezaan tekanan di dalam atria, kerana darah perlahan-lahan bergerak ke ventrikel jantung kiri.
  3. 3. Sebaik sahaja otot jantung berkontrak, darah yang tersisa secara dramatik mengalir ke ventrikel kiri..

Kerana beberapa sebab, proses debug ini gagal, akibatnya fungsi diastolik ventrikel kiri terganggu..

Terdapat banyak sebab yang menyebabkan penyakit ini berlaku. Ini sering merupakan gabungan beberapa faktor..

Penyakit ini berlaku dengan latar belakang:

  1. 1. Serangan jantung.
  2. 2. Umur persaraan.
  3. 3. Kegemukan.
  4. 4. Disfungsi miokardium.
  5. 5. Pelanggaran aliran darah dari aorta ke ventrikel jantung.
  6. 6. Hipertensi.

Sebilangan besar penyakit jantung menyebabkan disfungsi diastolik ventrikel kiri. Otot kritikal ini dipengaruhi secara negatif oleh ketagihan seperti penyalahgunaan alkohol dan merokok, dan cinta kafein juga memberi tekanan tambahan pada jantung. Alam sekitar mempunyai kesan langsung terhadap keadaan organ penting ini..

Penyakit ini terbahagi kepada 3 jenis. Disfungsi ventrikel kiri tipe 1 adalah, sebagai peraturan, perubahan fungsi organ terhadap latar belakang usia tua, akibatnya jumlah darah di otot jantung menurun, tetapi jumlah darah yang dikeluarkan oleh ventrikel, sebaliknya, meningkat. Akibatnya, langkah pertama bekalan darah terganggu - kelonggaran ventrikel.

Disfungsi ventrikel kiri jenis 2 adalah pelanggaran tekanan atrium, di sebelah kiri ia lebih tinggi. Pengisian ventrikel jantung dengan darah berlaku kerana perbezaan tekanan.

Penyakit jenis 3 dikaitkan dengan perubahan pada dinding organ, mereka kehilangan keanjalannya. Pada masa yang sama, tekanan atrium jauh lebih tinggi daripada biasa..

Gejala disfungsi ventrikel kiri mungkin tidak muncul untuk waktu yang lama, namun, jika patologi tidak dirawat, pesakit akan mengalami gejala berikut:

  1. 1. Sesak nafas yang berlaku selepas aktiviti fizikal dan rehat.
  2. 2. Denyutan jantung meningkat.
  3. 3. Batuk tanpa sebab.
  4. 4. Rasa sesak di dada, kemungkinan kekurangan udara.
  5. 5. Sakit jantung.
  6. 6. Bengkak kaki.

Setelah pesakit mengadu kepada doktor mengenai gejala ciri disfungsi ventrikel kiri, sejumlah kajian ditugaskan. Dalam kebanyakan kes, pakar kardiologi yang sempit bekerja dengan pesakit.

Pertama sekali, doktor menetapkan ujian umum, berdasarkan mana kerja badan secara keseluruhan akan dinilai. Mereka menyerahkan biokimia, analisis umum air kencing dan darah, menentukan tahap kalium, natrium, hemoglobin. Doktor akan menilai kerja organ manusia yang paling penting - buah pinggang dan hati.

Sekiranya terdapat kecurigaan, pemeriksaan tiroid akan diperintahkan untuk menentukan tahap hormon. Selalunya, gangguan hormon mempunyai kesan negatif pada seluruh badan, sementara otot jantung mesti mengatasi kerja berganda. Sekiranya penyebab disfungsi terletak tepat pada gangguan kelenjar tiroid, maka ahli endokrinologi akan menangani rawatannya. Hanya setelah menyesuaikan tahap hormon, otot jantung akan kembali normal..

Kajian ECG adalah kaedah utama untuk mendiagnosis masalah seperti ini. Prosedur berlangsung tidak lebih dari 10 minit; elektrod dipasang di dada pesakit untuk membaca maklumat. Semasa pemantauan ECG, pesakit mesti mengikuti beberapa peraturan:

  1. 1. Bernafas harus tenang, sekata.
  2. 2. Anda tidak boleh mencubit, anda perlu merehatkan seluruh badan.
  3. 3. Sebaiknya menjalani prosedur semasa perut kosong, setelah makan, 2-3 jam harus berlalu.

Sekiranya perlu, doktor boleh menetapkan ECG menggunakan kaedah Holter. Hasil pemantauan tersebut lebih tepat, kerana peranti membaca maklumat pada siang hari. Tali pinggang khas dengan poket untuk alat dilampirkan pada pesakit, dan elektrod dipasang dan dipasang di dada dan belakang. Tugas utama adalah menjalani kehidupan yang normal. ECG dapat mengesan bukan sahaja LVDV (disfungsi diastolik ventrikel kiri), tetapi juga penyakit jantung yang lain.

Bersamaan dengan ECG, ultrasound jantung ditetapkan, ia dapat menilai secara visual keadaan organ dan mengesan aliran darah. Semasa prosedur, pesakit diletakkan di sebelah kiri dan sensor dipandu di sepanjang dada. Tidak diperlukan persediaan untuk ultrasound. Kajian ini dapat mendedahkan banyak kecacatan jantung, menjelaskan sakit dada.

Doktor membuat diagnosis berdasarkan ujian umum, hasil pemantauan EKG dan ultrasound jantung, tetapi dalam beberapa kes, diperlukan kajian lanjutan. Pesakit boleh diberi EKG selepas bersenam, sinar-X dada, MRI otot jantung, angiografi koronari.

Disfungsi diastolik jenis 1 LV: apakah itu, penyebab perkembangan, kaedah terapi

Untuk kerja jantung yang jelas dan terkoordinasi, kerja harmoni seluruh sistem kardiovaskular diperlukan. Disfungsi miokard diastolik adalah patologi yang sangat serius yang menyebabkan kegagalan jantung kronik. Jantung adalah sistem yang kompleks, dan setiap lapisannya bertanggungjawab untuk fungsi penting yang membantu menjaga daya hidup manusia. Diastole ventrikel bertanggungjawab untuk pengecutan dan kelonggaran otot jantung. Dinding jantung mula-mula berehat, mengambil darah, kemudian mendorongnya ke arah yang diperlukan.

Disfungsi diastolik jenis 1 LV: apa itu? Disfungsi diastolik miokardium ventrikel kiri disebabkan oleh ketidakmampuan filamen myotik untuk menerima jumlah darah yang diperlukan. Akibatnya, atrium kiri meningkatkan pengeluaran. Ini menyumbang kepada fakta bahawa atrium kelebihan beban dan peningkatan jumlah. Patologi ini kadang-kadang menyebabkan sederhana pada paru-paru dan arteri, dan ini, seterusnya, menyukarkan peredaran darah ke seluruh badan..

Kajian pelanggaran fungsi jantung diastolik adalah tugas mendesak

Penyakit ini terbahagi kepada beberapa jenis:

Hipertrofik / diastolikperingkat awal perkembangan patologi. Disfungsi miokardium diastolik jenis 1 adalah jenis penyakit yang paling biasa. Kerumitannya jika tidak ada gejala pada tahap awal perkembangan penyakit ini
PseudonormalTerdapat peningkatan tekanan di rongga atrium kiri. Tekanan inilah yang membolehkan ventrikel mengisi.
Sekatantahap terma, di mana keanjalan LV menurun

Punca penyakit

Statistik menyatakan bahawa faktor utama pembentukan penyakit ini adalah kegagalan fungsi miokard untuk menerima dan mengeluarkan darah dengan betul. Kerana keanjalan otot yang terhad, beberapa penyakit boleh terbentuk: hipertrofi miokardium ventrikel kiri, penyakit arteri koronari, serangan jantung.

Penyakit ini dapat menampakkan diri pada orang dewasa dan bayi baru lahir. Pada bayi, peningkatan bekalan darah ke paru-paru menyebabkan sejumlah komplikasi:

  1. peningkatan saiz bahagian jantung;
  2. atria berlebihan;
  3. keupayaan otot jantung berkontraksi terganggu;
  4. takikardia berkembang.

Anak tidak selalu memerlukan rawatan khas, kerana keadaannya tidak termasuk dalam keadaan patologi.

Gejala utama penyakit ini

Disfungsi miokard diastolik tidak dianggap sebagai penyakit bebas. Sebagai peraturan, ini dengan sendirinya merupakan tanda penyakit yang sudah berkembang. Patologi ini membawa kepada kegagalan jantung dan ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bengkak kaki;
  • keletihan tinggi;
  • penampilan sesak nafas walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal. Sekiranya ia menampakkan diri dalam keadaan rehat, maka penyakit itu sudah berubah menjadi bentuk yang serius;
  • degupan jantung yang cepat;
  • kulit berubah menjadi pucat, terutama di kawasan badan yang jauh dari jantung.

Batuk juga boleh dikaitkan dengan salah satu gejala HF. Selalunya, ia muncul pada waktu malam, menunjukkan kesesakan yang timbul di paru-paru..

Diagnosis kegagalan jantung diastolik

Diagnosis awal penyakit akan mengelakkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan.

Untuk menetapkan diagnosis, sebagai peraturan, tiga syarat diperlukan:

  • manifestasi gejala dan tanda-tanda HF;
  • Fungsi sistolik PV adalah normal atau sedikit berkurang;
  • dengan kaedah diagnostik instrumental, pelanggaran kerja LV dikesan, peningkatan ketegarannya.

Diagnosis awal membantu mencegah perubahan fungsi jantung yang tidak dapat dipulihkan

Kaedah diagnostik instrumental utama merangkumi:

  • ekokardiografi dua dimensi dengan dopplerografi adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menentukan diagnosis;
  • ventrikulografi radionuklida akan menentukan kegagalan fungsi kontraktilasi miokardium;
  • Ekokardiografi mendedahkan tanda-tanda iskemia miokardium;
  • x-ray dada akan membantu mengenal pasti hipertensi paru.

Kaedah rawatan penyakit

Masalah utama untuk rawatan penyakit yang berkesan adalah pemulihan sepenuhnya kontraktilitas organ. Disfungsi diastolik miokardium LV termasuk terapi ubat dan pembedahan. Oleh itu, rawatan mempunyai beberapa petunjuk utama:

  1. penstabilan degupan jantung yang normal untuk mencegah perkembangan aritmia;
  2. rawatan penyakit iskemia;
  3. penstabilan tekanan darah.

Untuk tujuan rawatan yang kompleks, dia menetapkan kumpulan ubat berikut:

Penyekat adrenergikbertujuan untuk menormalkan degupan jantung, menurunkan tekanan darah, memperbaiki prosedur pemakanan untuk sel-sel miokardium
Inhibitor atau sartanberusaha untuk merombak miokardium, meningkatkan keanjalannya, mengurangkan beban. Meningkatkan hasil analisis pesakit dengan kegagalan jantung kekal dengan ketara
Diuretikmembuang cecair berlebihan, mengurangkan manifestasi asma, dan juga membolehkan anda mengawal tekanan darah. Ubat ini diresepkan dalam jumlah kecil, kerana menyebabkan penurunan jumlah strok
Antagonis kalsiummenggalakkan kelonggaran miokardium, menurunkan tekanan darah
Nitrathanya ubat tambahan yang boleh diresepkan untuk iskemia miokardium

Proses rawatan berlaku di hospital, di mana keadaan pesakit dipantau oleh pegawai perubatan.

Seorang pesakit dengan disfungsi ventrikel pasti mengikuti diet. Untuk melakukan ini, anda harus menghadkan pengambilan garam, mengawasi cecair yang anda minum - ini akan mengurangkan beban pada sistem peredaran darah. Perlu makan secara rasional, mematuhi rejimen, anda perlu membahagikan makanan 4-6 kali. Anda perlu menyerah berlemak, goreng dan pedas.

Rawatan bertujuan untuk memperbaiki gangguan hemodinamik

Juga penting untuk membetulkan gaya hidup anda: menyingkirkan tabiat buruk, jangan terlalu banyak melakukan diri anda, cukup tidur. Perhatikan aktiviti fizikal. Beban harus rasional, sesuai dengan kemampuan tubuh. Anda perlu menghabiskan lebih banyak masa di udara segar. Sekiranya penyakit menjadi lebih rumit, ada baiknya tidak termasuk beban atau berjumpa doktor.

Sekiranya anda mengikuti cadangan doktor dan mengambil ubat, prognosis penyakit ini menguntungkan..

Disfungsi diastolik: sebab, gejala, diagnosis dan rawatan

Disfungsi diastolik adalah diagnosis yang agak baru. Sehingga baru-baru ini, malah ahli kardiologi jarang mempamerkannya. Walau bagaimanapun, disfungsi diastolik pada masa ini merupakan salah satu masalah jantung yang paling kerap dikesan pada ekokardiografi..

Disfungsi diastolik: diagnosis baru atau sukar untuk didiagnosis penyakit

Baru-baru ini, ahli kardiologi dan ahli terapi semakin menunjukkan pesakit mereka dengan diagnosis "baru" - disfungsi diastolik. Dalam kes yang teruk, kegagalan jantung diastolik (HF) mungkin berlaku..

Pada masa ini, disfungsi diastolik sering dijumpai, terutama pada wanita yang lebih tua, yang kebanyakannya terkejut apabila mengetahui bahawa mereka mempunyai masalah jantung.

Disfungsi diastolik atau kegagalan jantung diastolik sebenarnya penyakit "baru" - ia selalu mempengaruhi sistem kardiovaskular manusia. Tetapi hanya dalam beberapa dekad kebelakangan ini kedua-dua penyakit ini sering dikesan. Ini disebabkan oleh penggunaan kaedah ultrasound (ekokardiografi) yang meluas dalam diagnosis masalah jantung..

Adalah dipercayai bahawa hampir separuh daripada pesakit yang dimasukkan ke jabatan kecemasan dengan kegagalan jantung akut sebenarnya mempunyai HF diastolik. Tetapi sukar untuk membuat diagnosis yang tepat, kerana apabila keadaan pesakit stabil, jantung mungkin kelihatan normal pada ekokardiografi kecuali jika pakar tersebut sengaja mencari tanda-tanda disfungsi diastolik. Oleh itu, doktor yang tidak berhati-hati dan tidak sedar sering mengabaikan penyakit ini..

Ciri-ciri penyakit ini

Kitaran jantung terbahagi kepada dua fasa - systole dan diastole. Semasa yang pertama, ventrikel (ruang utama jantung) berkontrak, mengepam darah dari jantung ke arteri, dan kemudian berehat. Apabila mereka berehat, mereka mengisi semula dengan darah untuk mempersiapkan pengecutan berikutnya. Fasa relaksasi ini disebut diastole..

Kitaran jantung terdiri daripada sistol (pengecutan jantung) dan diastole (kelonggaran miokard), di mana jantung dipenuhi dengan darah

Walau bagaimanapun, kadang-kadang disebabkan oleh pelbagai penyakit, ventrikel menjadi agak "kaku". Dalam kes ini, mereka tidak dapat berehat sepenuhnya semasa diastole. Akibatnya, ventrikel tidak sepenuhnya dipenuhi dengan darah, tetapi ia berhenti di bahagian badan yang lain (di paru-paru).

Pengetatan patologi dinding ventrikel dan pengisian darah yang tidak mencukupi semasa diastole disebut disfungsi diastolik. Apabila disfungsi diastolik sangat teruk sehingga menyebabkan kesesakan di paru-paru (iaitu pengumpulan darah di dalamnya), dianggap bahawa ia sudah gagal jantung diastolik.

Tanda-tanda kegagalan jantung - video

Sebab-sebabnya

Penyebab disfungsi diastolik yang paling biasa adalah kesan semula jadi penuaan pada jantung. Dengan bertambahnya usia, otot jantung menjadi kaku, mengganggu pengisian ventrikel kiri dengan darah. Di samping itu, terdapat banyak penyakit yang boleh menyebabkan patologi ini..

Penyakit yang menimbulkan disfungsi diastolik - jadual

PenyakitApa itu?Bagaimana ia menyebabkan disfungsi diastolik?
Penyakit jantung koronariPenyakit yang disebabkan oleh penyumbatan arteri koronari yang membekalkan darah ke jantung.Bekalan darah yang lemah ke jantung (iskemia) boleh mengganggu kelonggaran dan pengisian darah.
Hipertensi arteriTekanan darah tinggi.Untuk mengatasi peningkatan tekanan, otot jantung dan dinding ventrikel kiri menebal. Ini membatasi kemampuan mereka untuk berehat dan dipenuhi dengan darah..
Stenosis aortaPenyempitan bukaan injap aorta.Dinding ventrikel kiri menebal, merosakkan keupayaannya untuk dipenuhi dengan darah.
Kardiomiopati hipertrofikPatologi miokard keturunan yang menyebabkan penebalan dinding jantung yang ketara.Otot jantung yang menebal mengganggu pengisian darah ventrikel kiri.
Penyakit perikardialPatologi membran yang mengelilingi jantung (perikardium).Cecair di rongga perikardial (tamponade jantung) atau penebalan (perikarditis konstriktif) boleh membatasi kemampuan ventrikel kiri untuk mengisi dengan darah.
TachyarrhythmiasKelainan irama jantung dengan kadar denyutan jantung yang sangat tinggi.Masa diastole dipendekkan, yang memberi kesan negatif terhadap tahap pengisian ventrikel kiri dengan darah.

Pengelasan

Berdasarkan data ekokardiografi, tahap disfungsi diastolik berikut dibezakan:

  • I darjah (gangguan relaksasi) - dapat diperhatikan pada banyak orang, tidak disertai dengan gejala kegagalan jantung;
  • Gred II (pengisian jantung pseudonormal) adalah disfungsi diastolik dengan tahap keparahan sederhana, di mana pesakit sering mengalami gejala kegagalan jantung, terdapat peningkatan ukuran atrium kiri;
  • III (pengisian jantung terhad yang boleh diterbalikkan) dan IV (pengisian jantung yang ketat yang tidak dapat dipulihkan) adalah bentuk disfungsi diastolik yang teruk yang disertai dengan gejala kegagalan jantung yang teruk.

Berdasarkan simptom, kelas fungsional (jenis) HF mengikut klasifikasi Persatuan Jantung New York (NYHA)

  • FC I - tiada gejala HF;
  • FC II - gejala kegagalan jantung dengan aktiviti fizikal yang sederhana (contohnya, ketika mendaki ke tingkat 2);
  • FC III - gejala kegagalan jantung dengan aktiviti fizikal yang minimum (contohnya, ketika naik ke tingkat 1);
  • FC IV - gejala HF pada waktu rehat.

Gejala

Gejala yang membimbangkan orang dengan disfungsi diastolik sama dengan pesakit dengan sebarang bentuk kegagalan jantung.

Dengan kegagalan jantung diastolik, tanda-tanda kesesakan paru muncul:

  • dyspnea;
  • batuk;
  • pernafasan cepat.

Pesakit dengan diagnosis ini sering mengalami gejala ini dalam bentuk serangan tiba-tiba yang muncul tanpa sebarang amaran. Ini membezakan HF diastolik dari bentuk kegagalan jantung yang lain, di mana sesak nafas biasanya berkembang secara beransur-ansur selama beberapa jam atau hari..

Kesukaran bernafas secara tiba-tiba dan teruk yang biasa berlaku dengan kegagalan jantung diastolik disebut "wabak edema paru".

Walaupun wabak edema paru adalah ciri khas HF diastolik, pesakit dengan gangguan ini juga mungkin mengalami episod kesukaran bernafas yang kurang teruk dengan perkembangan yang lebih beransur-ansur..

Diagnostik

Untuk mengesan kehadiran disfungsi diastolik, anda boleh menggunakan pemeriksaan ultrasound jantung - ekokardiografi. Kaedah pemeriksaan ini membolehkan anda menilai ciri-ciri kelonggaran miokard semasa diastole dan tahap kekakuan dinding ventrikel kiri. Ekokardiografi kadang-kadang dapat membantu mencari penyebab disfungsi diastolik. Sebagai contoh, ia boleh digunakan untuk mengenal pasti:

  • penebalan dinding ventrikel kiri dengan hipertensi dan kardiomiopati hipertrofik;
  • stenosis aorta;
  • beberapa jenis kardiomiopati terhad.

Walaupun begitu, banyak pesakit dengan tanda-tanda disfungsi diastolik pada ekokardiografi tidak mempunyai patologi lain yang dapat menjelaskan kehadirannya. Pada orang seperti itu, mustahil untuk menentukan penyebab spesifik penyakit ini..

Harus diingat bahawa untuk setiap tahap disfungsi diastolik, ada kriteria khusus untuk ekokardiografi, sehingga mereka dapat ditentukan hanya dengan bantuan kajian ini..

Rawatan

Strategi terapi terbaik untuk disfungsi diastolik dan kegagalan jantung diastolik adalah dengan berusaha mencari dan merawat penyebabnya. Oleh itu, cabaran berikut perlu diatasi:

  1. Hipertensi arteri. Orang yang mengalami disfungsi diastolik sering mengalami tekanan darah tinggi yang sukar dikesan. Lebih-lebih lagi, selalunya hipertensi seperti ini dirawat dengan tidak mencukupi. Walau bagaimanapun, sangat penting bagi pesakit dengan disfungsi diastolik untuk menjaga tekanan darah mereka dalam had normal..
  2. Penyakit jantung koronari. Orang dengan disfungsi diastolik harus diperiksa untuk penyakit arteri koronari. Penyakit ini adalah penyebab biasa disfungsi diastolik..
  3. Fibrilasi atrium. Denyutan jantung yang cepat disebabkan oleh gangguan irama ini boleh menyebabkan penurunan fungsi jantung yang ketara pada orang yang mengalami disfungsi diastolik. Oleh itu, kawalan irama adalah aspek yang sangat penting dalam rawatan pesakit dengan fibrilasi atrium dan disfungsi diastolik..
  4. Diabetes mellitus dan berat badan berlebihan. Berat badan dan kawalan glukosa dapat membantu menghentikan pemburukan disfungsi diastolik.
  5. Gaya hidup pasif. Ramai orang dengan disfungsi diastolik biasanya tidak aktif. Program senaman aerobik dapat meningkatkan fungsi jantung diastolik.

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah yang bertujuan untuk mengenal pasti dan merawat penyebab disfungsi diastolik, doktor boleh menetapkan ubat-ubatan yang mempengaruhi gejalanya. Untuk tujuan ini, diuretik (Furosemide) paling sering digunakan, yang mengeluarkan lebihan air dan natrium dari badan, mengurangkan keparahan gejala kesesakan di paru-paru.

Furosemide membantu mengurangkan intensiti gejala disfungsi diastolik

Pencegahan

Anda boleh mencegah perkembangan disfungsi diastolik dengan bantuan langkah-langkah yang bertujuan mencegah penyakit kardiovaskular:

  • diet yang rasional dan seimbang dengan kandungan lemak dan garam rendah;
  • senaman berkala;
  • kawalan diabetes dan tekanan darah;
  • mengekalkan berat badan yang sihat;
  • mengurangkan tekanan.

Ramalan

Pada pesakit dengan disfungsi diastolik, prognosis pemulihan adalah baik, tetapi hanya jika pesakit mengikuti semua cadangan pakar tanpa ragu.

Pada HF diastolik, kemungkinan pemulihan lebih besar daripada pada HF sistolik, tetapi kurang daripada orang dengan disfungsi diastolik tanpa kegagalan jantung. Diagnosis tepat pada masanya dan terapi yang kompeten dapat meningkatkan prognosis penyakit.

Disfungsi diastolik jauh lebih biasa daripada yang difikirkan sebelumnya. Penyakit ini berlaku pada 15% pesakit di bawah usia 50 tahun, dan pada 50% orang berusia lebih dari 70 tahun. Oleh itu, adalah selamat untuk mengatakan bahawa peranan penyakit ini dalam perkembangan kegagalan jantung jelas diremehkan..


Artikel Seterusnya
Apa yang perlu dilakukan sekiranya tekanan melonjak dan kepala sakit