Angiografi koronari saluran jantung - apakah itu, adakah selamat ketika dilakukan


Penyakit kardiovaskular adalah patologi yang sangat biasa bagi orang berusia lebih dari 40 tahun. Dan di antara penyakit ini, yang paling biasa dikaitkan dengan ketidaksempurnaan tempat tidur vaskular dan pemakanan otot jantung yang terhad..

Untuk menjelaskan penyebab penyakit jantung, terdapat banyak kaedah diagnostik. Salah satu ujian yang paling bermaklumat adalah angiografi koronari saluran jantung - apakah itu, adakah berbahaya untuk melakukannya, dan bagaimana pemeriksaannya?

maklumat am

Ini adalah manipulasi invasif yang digunakan untuk menentukan keadaan saluran yang membawa darah dan oksigen ke jantung. Mereka dipanggil koronari. Arteri koronari kiri dan kanan biasanya memberi khasiat otot dan menjaga kesihatan seluruh organ.

Dengan perkembangan kejadian yang tidak menguntungkan, arteri ini, kerana pelbagai sebab, sempit (stenosis) atau tersumbat (oklusi). Bekalan darah ke jantung sangat terhad atau di kawasan tertentu berhenti sama sekali, yang menyebabkan penyakit arteri koronari dan serangan jantung.

Untuk mengecualikan kecacatan tersebut atau, jika ada, tentukan tahapnya, angiografi koronari dilakukan.

Ini adalah pemeriksaan sinar-X pada lumen saluran koronari menggunakan angiograf dan agen kontras yang disuntikkan melalui kateter tepat di ruang depan arteri jantung. Tinjauan dijalankan dari sudut yang berbeza, yang membolehkan anda membuat gambaran yang paling terperinci mengenai keadaan objek tinjauan.

Petunjuk untuk prosedur

Angiografi koronari dilakukan secara rutin untuk:

  • pengesahan atau penolakan diagnosis penyakit jantung iskemia;
  • penjelasan diagnosis jika kaedah lain untuk menentukan penyakit tidak berkesan;
  • menentukan sifat dan cara menghilangkan kecacatan semasa operasi akan datang;
  • penyemakan keadaan organ sebagai persediaan untuk pembedahan jantung terbuka, misalnya, dengan kecacatan.

Dalam kes kecemasan, prosedur ini dilakukan dengan adanya tanda dan gejala pertama serangan jantung atau dalam keadaan pra-infark, yang memerlukan campur tangan segera untuk alasan kesihatan.

Pertimbangkan bagaimana mempersiapkan angiografi koronari jantung, serta bagaimana prosedur ini dilakukan.

Latihan

Sebelum pelantikan angiografi koronari, perlu menjalani beberapa siri pemeriksaan untuk mengecualikan atau mengesahkan adanya faktor yang tidak membenarkan menggunakan kaedah diagnostik ini. Program Latihan:

  • ujian darah (umum, untuk gula, untuk hepatitis B dan C, bilirubin dan parameter hati lain, untuk HIV, untuk RW, untuk kumpulan dan faktor Rh);
  • urinalisis untuk kehadiran penyakit buah pinggang;
  • ECG 12-plumbum;
  • pemeriksaan dan kesimpulan pakar mengenai penyakit kronik yang ada.

Setelah masuk ke manipulasi, persiapan langsung dilakukan sebelum prosedur:

  • doktor membatalkan beberapa ubat terlebih dahulu, misalnya ubat yang mengurangkan pembekuan darah;
  • kecualikan pengambilan makanan pada hari diagnosis - untuk mengelakkan komplikasi dalam bentuk muntah, kajian dilakukan pada waktu perut kosong;
  • doktor mengumpulkan sejarah alahan, melakukan ujian dengan agen kontras.

Segera sebelum angiografi koronari, disarankan untuk mandi, mencukur rambut di pangkal paha, mengeluarkan perhiasan dari badan (anting-anting, cincin, tindikan), cermin mata, gigi palsu yang boleh ditanggalkan, lensa, gunakan tandas.

Bagaimana ia dilakukan

Pesakit berbaring di atas meja khas. Sensor jantung melekat di dadanya. Di kawasan di mana kateter dimasukkan, anestesia tempatan dan pembasmian kuman kulit dilakukan. Insisi mikro dibuat di urat di mana kateter dimasukkan.

Kateter disalurkan melalui kapal di bawah kawalan angiograf ke mulut arteri koronari. Sebagai alternatif, agen kontras disuntik ke dalam masing-masing, yang menunjukkan ruang dalam kapal ini. Penembakan dan penetapan dilakukan dari pelbagai posisi. Tapak stenosis atau oklusi ditentukan.

Semasa operasi, pesakit sedar, keadaannya dipantau dengan memerhatikan penampilan, degupan jantung dan tingkah laku lisannya.

Setelah pemantauan selesai, kateter dikeluarkan dari urat dengan teliti. Luka dijahit dengan teliti. Pesakit tetap di tempat tidur untuk beberapa waktu, dan doktor menulis kesimpulan. Ini menunjukkan ukuran jurang terkecil pada kapal, tahap penyempitan dan kaedah yang disyorkan untuk membetulkan keadaan - pembedahan stenting atau pintasan saluran jantung. Sekiranya tidak ada kawasan yang bermasalah, penerangan umum mengenai arteri koronari diberikan.

Video mengenai bagaimana angiografi koronari saluran jantung pesakit luar dilakukan:

Syarat

Selalunya, angiografi koronari dilakukan di rumah sakit sebagai sebahagian daripada pemeriksaan rutin untuk penyakit arteri koronari. Dalam kes ini, semua ujian dilakukan di sini, beberapa hari sebelum campur tangan..

Adalah mungkin untuk menjalankan diagnostik dan berdasarkan pesakit luar. Tetapi pesakit mesti menjalani semua pemeriksaan secara bebas mengikut senarai, mendapatkan kesimpulan ahli kardiologi mengenai kemungkinan angiografi koronari dan rujukan kepadanya yang menunjukkan tujuan kajian.

Secara rawat jalan, penyisipan kateter untuk angiografi koronari paling sering dilakukan melalui urat pergelangan tangan dan di lengan - dalam tempoh selepas operasi, beban di atasnya, berbeza dengan pencerobohan melalui kapal femoral, dapat diminimumkan untuk mengelakkan pendarahan berbahaya.

Kontraindikasi

Sebilangan keadaan tidak membenarkan penggunaan kaedah diagnostik ini, oleh itu mereka menggunakan kaedah alternatif. Pemeriksaan awal dapat menunjukkan syarat-syarat berikut:

  • hipertensi arteri yang tidak terkawal - campur tangan boleh menimbulkan tekanan, akibatnya, krisis hipertensi adalah mungkin;
  • keadaan selepas strok - kegembiraan boleh menyebabkan serangan penyakit berulang;
  • pendarahan dalaman di mana-mana organ - dengan pencerobohan, kehilangan darah dapat meningkat;
  • penyakit berjangkit - virus boleh menyumbang kepada pembentukan trombus di lokasi sayatan, serta pengelupasan kawasan di dinding saluran darah;
  • diabetes mellitus pada tahap dekompensasi adalah keadaan kerosakan buah pinggang yang signifikan, gula darah tinggi, kemungkinan serangan jantung;
  • demam dari mana-mana asal - tekanan darah tinggi dan berdebar-debar jantung boleh menyebabkan masalah jantung semasa dan selepas prosedur;
  • penyakit buah pinggang yang teruk - agen kontras boleh menyebabkan kerosakan organ atau memburukkan lagi penyakit;
  • intoleransi terhadap medium kontras - menjelang diagnosis, ujian dijalankan;
  • peningkatan atau penurunan pembekuan darah - boleh menyebabkan trombosis atau kehilangan darah.
Dengan persiapan awal, semua keadaan ini dikenal pasti, dan rawatan ditetapkan untuk mengimbanginya. Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk prosedur tersebut. Setelah penstabilan dicapai, prosedur dapat dijalankan dalam keadaan pegun..

Risiko, komplikasi dan akibatnya

Angiografi koronari, seperti pencerobohan apa pun, boleh memberi kesan sampingan yang disebabkan oleh tindak balas badan yang tidak betul terhadap campur tangan dan tekanan pesakit. Jarang, tetapi peristiwa berikut berlaku:

  • pendarahan di pintu pentadbiran;
  • aritmia;
  • alahan;
  • detasmen lapisan dalaman arteri;
  • perkembangan infark miokard.

Pemeriksaan pra-prosedur dirancang untuk mengelakkan keadaan ini, tetapi kadang-kadang ia berlaku. Doktor yang mengambil bahagian dalam pemeriksaan mengatasi keadaan, prosedur berhenti pada tanda-tanda pertama yang tidak menguntungkan, pesakit dibawa keluar dari keadaan berbahaya dan dipindahkan ke hospital untuk pemerhatian.

Cadangan selepas pelaksanaan

Menurut kesimpulan doktor yang menjalankan kajian, pakar kardiologi menentukan cara merawat pesakit. Sekiranya ditunjukkan, masa penempatan stent ditetapkan (dengan cara yang sama seperti angiografi koronari - menggunakan kateter).

Kadang-kadang prosedur ini dilakukan tepat semasa diagnosis, jika ada persetujuan sebelumnya dari pesakit. Pakar kardiologi juga boleh menetapkan rawatan pesakit luar atau cantuman bypass arteri koronari.

Kos diagnostik

Sekiranya anda mempunyai polisi insurans perubatan wajib, angiografi koronari dilakukan secara percuma mengikut petunjuk Tetapi peralatan di kebanyakan hospital tidak membenarkan meliputi semua orang dengan kaedah diagnostik ini dalam masa yang singkat. Biasanya barisan berlangsung selama berbulan-bulan, kerana kuota tinjauan terhad disediakan. Adalah mungkin untuk mengambil kajian ini secara komersial.

Kos di Rusia adalah pelbagai - dari 10 hingga 45 ribu rubel. Di luar negara, campur tangan ini juga tidak selalu dilindungi oleh insurans dan juga tidak murah - dari 300 dolar hingga 2500 euro.

Angiografi koronari termasuk dalam senarai prosedur diagnostik wajib untuk menentukan tahap kerosakan pada saluran jantung. Prosedur ini telah disusun dan diseragamkan untuk masa yang lama - ini berfungsi sebagai jaminan keselamatan pesakit. Tahap kardiologi di negara ini memungkinkan untuk mengenal pasti patologi pada peringkat awal dan mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya atau mencegah perkembangannya.

Apakah keadaan jantung dan saluran darah anda? Kajian semula teknik diagnostik moden

Penyakit sistem kardiovaskular adalah kumpulan penyakit yang paling biasa, terutama pada orang tua. Pemeriksaan saluran jantung yang tepat pada masanya akan memungkinkan untuk mengenal pasti patologi tepat pada masanya dan memulakan rawatan. Pertimbangkan jenis diagnostik yang paling biasa dan berkualiti tinggi dalam kardiologi.

Pemeriksaan awal dan pengumpulan aduan

Tahap awal pemeriksaan pesakit dengan penyakit kardiovaskular adalah mengumpulkan aduan, anamnesis dan pemeriksaan fizikal oleh doktor. Teknik ini dijalankan di pejabat kemasukan oleh pakar kardiologi. Pertama, dia bertanya kepada pesakit tentang kehadiran dan sifat aduan, dinamika mereka. Berapa lama mereka bertahan pada pesakit, pukul berapa mereka menjadi bertambah teruk dan bagaimana mereka diprovokasi.

Langkah penting dalam diagnosis adalah pengumpulan sejarah keluarga. Atas dasar itu, doktor menilai sifat keturunan patologi..

Pemeriksaan objektif (fizikal) dilakukan dalam tiga tahap - palpasi, perkusi (mengetuk) dan auskultasi. Pertama, pakar kardiologi memeriksa pesakit secara visual mengenai kehadiran denyutan patologi, edema, perubahan warna kulit. Pakar memberi perhatian kepada ketinggian, berat badan, keharmonian perkembangan dan keadaan umum, keanehan pergerakan pernafasan. Kumpulan utama kelenjar getah bening, hati dan limpa diperiksa dengan palpasi. Hati yang membesar mungkin menjadi penanda stagnasi dalam peredaran sistemik kerana kekurangan valvular atau patologi ventrikel.

Selepas itu, doktor meneruskan perkusi - mengetuk batas jantung. Perpindahan mereka mungkin menunjukkan peningkatan pada bahagian otot jantung tertentu. Hipertrofi ini boleh berlaku akibat beban jantung yang berlebihan. Tahap pemeriksaan fizikal yang ketiga dan paling penting adalah auskultasi.

Ahli kardiologi mendengar dengan stetoskop bunyi, nada, corak irama, ciri aliran darah dan fungsi injap. Kemunculan nada atau suara tambahan boleh menjadi tanda kecacatan, stenosis atau kekurangan injap, aterosklerosis salah satu kapal (misalnya, aorta).

Untuk memeriksa kerja jantung dan saluran darah secara komprehensif, doktor memeriksa nadi pada beberapa tahap - arteri karotid di leher, arteri radial di pergelangan tangan, dan arteri femoral di pangkal paha. Sekiranya terdapat diabetes, denyutan arteri kaki juga diperiksa untuk menilai angiopati diabetes (degenerasi vaskular). Pengukuran kadar jantung mestilah simetris - di kedua-dua belah pihak.

Doktor tidak hanya mengambil kira frekuensi, tetapi juga memberinya ciri dari segi irama, tahap pengisian kapal dan kestabilan (ketegangan). Perbezaan nadi di sebelah kanan dan di sebelah kiri mungkin menunjukkan fibrilasi atrium, dan perbezaannya di lengan dan kaki mungkin menunjukkan patologi aorta (contohnya, koarktasi).

Kaedah diagnostik instrumental

Pengimejan adalah langkah logik seterusnya dalam pemeriksaan jantung setelah bahagian objektif. Diagnosis jantung dan saluran darah seperti ini adalah seperti berikut.

Kaedah elektrokardiografi (ECG)

Elektrokardiografi adalah teknik untuk menentukan aktiviti elektrik otot jantung. ECG memaparkan vektor pengembangan potensi tindakan semua bahagian jantung, ciri-ciri impuls dan perubahannya. Ini adalah penyelidikan yang paling mudah diakses, selamat dan bermaklumat. Ia dilihat sebagai grafik pada filem atau monitor.

Grafik menunjukkan alat pacu jantung - kumpulan denyut jantung yang dominan, yang mengarahkan pengecutan. ECG juga dapat digunakan untuk menilai perubahan iskemia di bahagian kanan atau kiri, mengenai gangguan konduksi impuls elektrik - blokade bundle-Nya, blokade AV, blokade gabungan. Pada graf elektrokardiografi, episod aritmia dan kontraksi luar biasa otot jantung (extrasystoles) jelas kelihatan. Seorang doktor yang cekap menyedari serangan jantung, tromboemboli, takikardia paroxysmal, flutter dan banyak diagnosis lain berdasarkan ECG.

Gambaran klinikal yang paling informatif mengenai pengabaian penyakit ini, keadaan jantung dan simpanan fisiologinya, dicapai dengan usaha fizikal. Untuk tujuan tersebut, terdapat ujian ECG dengan beban sukan dosis. Selalunya mereka yang dapat mendedahkan patologi jantung laten, yang tidak dapat dilihat pada penerimaan biasa dalam keadaan tenang..

Dua jenis prosedur yang paling biasa digunakan - ergometri basikal dan ujian treadmill.

Ergometri basikal adalah prosedur latihan langkah di mana pesakit mengayuh mesin dengan kelajuan 60 per minit. Dengan selang 3 minit, beban ini meningkat, dan semua petunjuk aktiviti elektrik jantung direkodkan di latar belakang oleh elektrokardiograf. Ujian Treadmill adalah teknik yang lebih moden yang membolehkan anda memilih beban secara individu untuk ciri diagnosis pesakit. Prosedur ujian treadmill adalah peningkatan simulasi dalam setahun dengan kawalan latar belakang dan rakaman EKG. Kelajuan berjalan dan lereng jalan boleh disesuaikan dengan jarak yang luas, yang memberikan kelebihan dari ujian ECG ini.

Pemetaan permukaan pelbagai saluran dapat digunakan untuk mendiagnosis penyakit arteri koronari dan aritmia. Teknik ini terdiri dalam menilai potensi elektrik yang keluar ke permukaan dada. Membolehkan anda mengenal pasti penyetempatan kawasan jantung yang terjejas lebih tepat daripada ECG rutin. Pemetaan sering digabungkan dengan ergometri basikal dan ujian latihan lain.

Tidak semua patologi jantung dapat dilihat secara langsung semasa temujanji doktor. Episod aritmia, sekatan, extrasystoles dan masalah pengaliran lain boleh berlaku pada bila-bila masa, dan kadang-kadang bahkan tidak disedari oleh pesakit (contohnya, semasa tidur). Prosedur yang membolehkan anda merakam ECG sepanjang hari disebut "Holter monitoring". Sekumpulan elektrod dan alat rakaman dipasang ke badan pesakit. Selama 24 jam, ia membaca impuls dan menghasilkan graf EKG dalam bentuk elektronik, yang dapat dilihat dan dianalisis oleh doktor yang hadir pada keesokan harinya.

Kaedah ultrabunyi (ultrasound)

Ekokardiografi, bersama dengan elektrokardiografi, adalah salah satu kaedah wajib diagnostik jantung. Ultrasound jantung memberi gambaran lengkap mengenai struktur anatomi, keadaan injap, kehadiran atau ketiadaan penyempitan dan kekurangannya.

Parameter ultrabunyi - pecahan ejeksi, lebar rongga, diameter injap - digunakan untuk membuat diagnosis dan memilih ubat. Dengan bantuan visualisasi ultrasound dan 3D, model aliran darah dapat dihasilkan. Prosedur ini untuk memeriksa saluran jantung untuk patensi disebut imbasan dupleks..

Kaedah angiografi

Angiografi adalah kaedah invasif, paling sering digunakan untuk mendiagnosis jantung dan saluran darah jantung dalam patologi serius. Ejen kontras disuntik ke dalam katil arteri melalui kateter, yang dapat dilihat pada imbasan sinar-X. Oleh itu, kontras melukis jalan alirannya, dan gambar dengan jelas akan menunjukkan kawasan di mana halangan berada dan peredaran darah menjadi perlahan atau berhenti.

Angiografi koronari, sebagai jenis angiografi tertentu, selalunya merupakan langkah pra operasi, atau secara langsung tahap pertama intervensi pembedahan.

Teknik nuklear

Tidak seperti kajian ultrasound, teknik nuklear memungkinkan untuk menilai bukan struktur anatomi, tetapi fungsi dan rizab tisu fisiologi. Jenis yang paling biasa adalah tomografi komputasi multispiral jantung dan saluran koronari, tomografi pelepasan positron dan MRI standard jantung dan saluran koronari..

Ujian makmal untuk diagnosis patologi jantung dan saluran darah

Sebagai sebahagian daripada pemeriksaan jantung dan saluran darah, ujian makmal diperlukan. Setiap pesakit, memasuki hospital kardiologi, menderma darah, air kencing, dan, jika perlu, ujian khusus untuk memeriksa jantung dan saluran darah. Ini termasuk koagulogram, analisis troponin, dehidrogenase laktat, D-dimer, profil biokimia darah. Dengan kolesterol tinggi dan plak kolesterol yang disyaki, profil lipid ditetapkan.

Tahap perubatan moden memungkinkan untuk mengesan kebanyakan penyakit pada tahap praklinikal, ketika proses patologi dapat diterbalikkan dan memberi respons yang baik terhadap rawatan. Dalam diagnostik kardiologi, tempat utama diduduki oleh elektrokardiografi, ekokardiografi, angiografi dan teknik nuklear. Kajian asas menonjol untuk keselamatan mereka, kandungan maklumat tinggi dan aksesibilitas bagi mana-mana pesakit.

Pemeriksaan jantung: 16 kaedah penyelidikan yang memberitahu segala-galanya mengenai keadaannya

Jantung boleh terdedah kepada banyak penyakit. Kaedah penyelidikan berikut dapat digunakan untuk mendiagnosis pelbagai penyakit:

  • radiografi;
  • pengimejan resonans magnetik (MRI);
  • Ekopardiografi Doppler (ECHO-KG);
  • pemeriksaan ultrasound (ultrasound);
  • elektrokardiogram (ECG).

Dalam kardiologi, banyak teknik melengkapkan pemeriksaan klinikal (pengukuran tekanan darah, auskultasi) dan membantu doktor mengenal pasti punca pelbagai gejala yang timbul pada pesakit:

  • masalah pernafasan;
  • peningkatan keletihan;
  • keadaan kesihatan yang tidak baik;
  • sakit.

Kaedah 1. Angiokardiografi

Angiokardiografi adalah pemeriksaan sinar-X pada urat dan arteri toraks dan ruang jantung.

Bagaimana angiokardiografi dilakukan?

Ejen kontras sinar-X cair disuntik ke ruang jantung dengan kateter melalui saluran darah (arteri atau vena).

Angiokardiografi dilakukan semasa perut kosong dan di bawah anestesia tempatan.

Pemeriksaan berlangsung antara 30-90 minit.

Untuk apa angiokardiografi ditetapkan??

Angiokardiografi membolehkan anda menilai keadaan injap jantung (terutamanya aorta dan mitral) dan kualiti kontraksi jantung.

Kaedah 2. Arteriografi (visualisasi arteri)

Apa itu arteriografi?

Ejen kontras radiopaque disuntik ke dalam arteri yang perlu dianalisis.

Ujian ini dilakukan semasa perut kosong..

Pemeriksaan mengambil masa selama 30 minit.

Untuk apa arteriografi??

Arteriografi mengesan deposit kolesterol arteri, serta aterosklerosis atau embolisme paru.

Kaedah 3. Kateterisasi untuk mengukur tekanan darah jantung dan saluran darah besar

Bagaimana tekanan darah di jantung diukur??

Kateter dimasukkan melalui saluran darah ke jantung untuk mengukur tekanan darah dan output jantung.

Mengapa tekanan darah diukur di jantung??

Kaedah penyelidikan ini membolehkan anda mendapatkan data mengenai keadaan pengecutan jantung dan penyakit injap jantung..

Kaedah 4. Angiografi koronari

Angiografi koronari adalah kaedah untuk memeriksa arteri koronari.

Bagaimana angiografi koronari dilakukan?

Ejen kontras radiopaque disuntik ke dalam setiap arteri koronari setelah kateter dimasukkan ke dalam aorta.

Pemeriksaan dilakukan semasa perut kosong.

Tempoh prosedur adalah 20-90 minit.

Sebilangan pesakit mungkin mengalami reaksi alahan terhadap bahan kimia yang disuntik.

Petunjuk untuk angiografi koronari

Kaedah penyelidikan ini memungkinkan untuk mendiagnosis gangguan arteri koronari (infark miokard, angina pectoris), kambuh penyempitan akibat aterosklerosis, penilaian tahap keparahannya dan pelantikan cangkok pintasan koronari (jika perlu).

Kaedah 5. Ekopardiografi Doppler (ECHO-KG)

Ekopardiografi Doppler adalah kaedah ujian untuk mencitrakan saluran darah yang besar dan untuk mengukur halaju darah.

Bagaimana Ekopardiografi Doppler Selesai?

Pesakit berbaring di punggungnya. Doktor meletakkan transceiver ultrasound di dadanya dan memeriksa gambar yang dihasilkan pada monitor kawalan.

Gambar serupa dengan potongan anatomi.

Untuk apa echocardiography Doppler dilakukan??

Ujian ini mengukur ukuran rongga jantung dan saluran darah yang besar, memeriksa keadaan dinding dan injap jantung, dan mencari gumpalan darah dan tumor di dalam organ..

Ekopardiografi Doppler membolehkan anda mendapatkan maklumat berikut:

  • output jantung;
  • kelajuan darah;
  • keadaan degupan jantung.

Kaedah 6. Doppler ultrasound arteri

Ultrasound Doppler (DUS) memeriksa arteri.

Prinsip dopplerografi ultrasound arteri

Pesakit berbaring di punggungnya. Doktor menggerakkan pemeriksaan ultrasound di sepanjang kulit pesakit, diarahkan ke arteri, dan dengan itu mengukur halaju darah.

Mengapa Doppler ultrasound arteri dilakukan??

Pemeriksaan ini membolehkan anda mengukur diameter arteri dan memeriksa keadaan dinding dalamannya. Biasanya, dinding dalam saluran darah licin, tetapi apabila terdapat plak kolesterol, bentuknya tidak teratur..

Oleh kerana kesan Doppler, adalah mungkin untuk mengenal pasti anjing laut di dalam arteri (arteritis).

Kaedah 7. Ultrasound Doppler urat

Bagaimana ultrasound vena Doppler dilakukan??

Pesakit berbaring di punggungnya. Pemeriksaan ultrasound digunakan pada kulit anggota badan dan mengukur halaju darah.

Untuk apa ultrasound Doppler urat digunakan??

Ultrasound urat Doppler membolehkan anda melihat urat, mengesan urat varikos dan phlebitis (walaupun pada peringkat awal).

Kaedah 8. Elektrokardiogram (Elektrokardiografi)

Elektrokardiografi mengkaji aktiviti elektrik jantung semasa rehat.

Bagaimana elektrokardiogram dilakukan?

Pesakit berada dalam keadaan terlentang. Elektrod bertumpu pada pergelangan tangan, pergelangan kaki dan dada disambungkan ke alat rakaman.

Grafik yang diperoleh di atas kertas dianalisis oleh doktor.

Petunjuk elektrokardiografi

Pemeriksaan ini mengesan aritmia jantung dan tanda-tanda kekurangan koronari. Juga, elektrokardiogram diperlukan untuk memantau kemajuan rawatan untuk gangguan jantung..

Kaedah 9. Latihan elektrokardiogram

Kaedah penyelidikan ini membolehkan anda mengkaji keadaan jantung semasa bersenam dan berehat..

Bagaimana elektrokardiogram dilakukan semasa bersenam?

Kaedah ini diamalkan pada waktu rehat dan selepas bersenam. Pesakit mengayuh basikal atau bergerak di treadmill.

Mengapa elektrokardiogram dilakukan selepas bersenam?

Kaedah penyelidikan ini membolehkan anda mengenal pasti kekurangan koronari dan aritmia jantung tertentu..

Kaedah 10. Pemantauan ECG harian (Pemantauan Holter)

Pemantauan holter dilakukan dalam masa 24 jam. Ujian ini memeriksa aktiviti elektrik jantung selama beberapa jam..

Prinsip pemantauan ECG setiap hari

Elektrod di dada pesakit merekodkan elektrokardiogram selama 24 jam.

Pesakit mempunyai alat rakaman dan merekodkan semua kemungkinan kejadian pada waktu siang yang boleh mengubah degupan jantung (tekanan, tekanan).

Bilakah pengawasan Holter disyorkan??

Pemantauan EKG setiap hari dilakukan untuk mengesan irama jantung yang tidak normal, sama ada pesakit telah memerhatikan atau tidak, untuk mencari kelainan yang berkaitan dengan penyakit koronari (misalnya, angina pectoris).

Kaedah 11. Pemeriksaan elektrofisiologi jantung intracardiac (EFI)

Pemeriksaan elektrofisiologi jantung intrakardiak (EPI) meneliti aktiviti elektrikal dan kelainan irama jantung.

Prinsip pemeriksaan elektrofisiologi jantung intracardiac (EPI)

Probe fleksibel yang dilengkapi dengan elektrod dimasukkan ke dalam pesakit melalui urat ke jantung.

Pemeriksaan dilakukan pada perut kosong di bawah anestesia tempatan.

Petunjuk untuk pemeriksaan elektrofisiologi jantung intracardiac (EPI)

Kaedah penyelidikan ini merekodkan aktiviti elektrik jantung, mengenal pasti dan menjelaskan mekanisme gangguan irama (takikardia, bradikardia).

Kaedah 12. Pencitraan resonans magnetik (MRI)

Pencitraan resonans magnetik dapat menganalisis ukuran rongga jantung, saluran darah besar dan aliran darah.

Prinsip pengimejan resonans magnetik

Pesakit berada dalam kedudukan terlentang di dalam elektromagnet.

Memperoleh gambar statik (di bahagian) dan gambar dalam pergerakan jantung. Kemungkinan untuk membayangkan arteri.

Petunjuk pengimejan resonans magnetik

Terima kasih kepada pengimejan resonans magnetik, anda dapat mengenal pasti pelanggaran berikut:

  • pelebaran saluran darah besar yang tidak normal (aneurisma);
  • keabnormalan perikard;
  • penyakit injap;
  • kecacatan kongenital.

Kaedah 13. Pengukuran tekanan darah ambulatori

Prinsip pengukuran tekanan darah ambulatori

Berkat gelang lengan yang tersambung ke kotak, tekanan darah diukur selama 24 jam, setiap 20-30 minit.

Mengapa anda memerlukan pengukuran tekanan darah pesakit luar??

Pemeriksaan ini membolehkan anda mengesahkan diagnosis hipertensi dan memantau keberkesanan ubat antihipertensi..

Kaedah 14. Phlebocavography

Phlebocavography membolehkan anda mengkaji keadaan urat pada bahagian bawah kaki dan vena cava inferior.

Prinsip phlebocavography

Ejen kontras sinar-X legap disuntik untuk memeriksa urat mendalam di kaki, paha, dan perut bawah.

Petunjuk phlebocavography

Phlebocavography mengesan pembekuan darah, yang merupakan penyebab utama tromboemboli paru.

Kaedah 15. Pengimbasan dan angioscanning

Cara pengimbasan dan angioscanning dilakukan?

Pesakit berada dalam keadaan terlentang di bawah pengaruh sinar-X.

Prosedur mengambil masa kira-kira 30-45 minit.

Untuk apa pengimbasan dan angioscanning dilakukan??

Pemeriksaan ini membolehkan anda memeriksa ukuran rongga jantung dan saluran darah besar, serta mengesan penurunan atau penyumbatan arteri..

Kaedah 16. Skintigrafi miokardium

Bagaimana scintografi miokardium dilakukan??

Pesakit disuntik dengan bahan radioaktif yang lemah (gallium, technetium, thallium), dan kamera video merakam radiasi terakhir.

Petunjuk scintigraphy miokardium

Pemeriksaan ini membolehkan anda mengkaji cara peredaran darah jantung dan mengenal pasti penyakit jantung koronari atau akibat infark miokard..

Kaedah apa yang digunakan untuk mendiagnosis penyakit kardiovaskular

Diagnosis berkesan penyakit kardiovaskular sangat penting dalam masyarakat moden kerana peningkatan skala dan bahaya mereka. Terima kasih kepada kaedah khas moden untuk mendiagnosis penyakit berbahaya ini, yang berjaya digunakan oleh perubatan asing dan domestik, doktor menyelamatkan dan memperpanjang nyawa puluhan juta pesakit..

Kaedah diagnostik instrumental

Diagnostik moden penyakit jantung dan saluran darah yang tepat telah dikembangkan dengan cukup fleksibel oleh sains perubatan dan amalan perubatan. Ini adalah pemeriksaan mendalam terhadap pesakit dengan gejala penyakit ini menggunakan kaedah instrumental yang terbukti. Kaedah sedemikian telah berulang kali membuktikan objektiviti mereka, perlunya penerapannya dalam kajian mekanikal, aktiviti elektrik jantung dan fungsinya, sistem vaskular dan organ manusia penting lainnya..

Trend positif sejak kebelakangan ini adalah penambahan kaedah penyelidikan tradisional (ECG dan jenis kardiografi lain) dengan kaedah baru. Antaranya, perlu diperhatikan elektrokardiografi ortogonal, rheografi, dan lain-lain, yang membantu memperluas jangkauan pemeriksaan biasa tubuh pesakit, memberikan maklumat penting kepada doktor mengenai keadaan, risiko dan prospeknya. Oleh itu, diagnosis difasilitasi dengan ketara, yang mempermudah proses rawatan. Ini memerlukan pengetahuan tambahan dari doktor dan pekerja perubatan lain, bukan hanya bersifat profesional, tetapi juga di bidang yang diterapkan - teknologi pengukuran, fisiologi, matematik, fizik, elektronik dan lain-lain..

Elektrokardiogram

Tanpa memperoleh ECG, mustahil untuk membuat diagnosis perubatan yang tepat mengenai keadaan jantung, oleh itu ia boleh dianggap sebagai kaedah diagnostik utama dalam karologi. Tidak banyak yang menggunakan kaedah ini untuk diri mereka sendiri. Hakikatnya terletak pada kenyataan bahawa beberapa sensor khas dilekatkan pada tubuh pesakit di kawasan dada dan anggota badannya. Dengan bantuan mereka, mekanisme kardiograf menangkap dan merekodkan aktiviti elektrik jantung. Hasilnya ditunjukkan secara grafik pada pita khas dalam bentuk garis lengkung. Seorang pakar kardiologi yang berpengalaman membaca nota-nota ini tanpa masalah, dengan segera menentukan apa sebenarnya kerja jantung yang menyimpang dari norma, iaitu, pada tahap ini, dia dapat membuat diagnosis awal.

Dengan bantuan ECG, iskemia miokard, kehadiran nekrosis (infark), kedalaman, kelaziman dan parameter lain ditentukan dengan tepat. Di samping itu, mudah untuk menentukan kehadiran gangguan elektrolit, aritmia dari semua jenis. Perikarditis, tamponade jantung, dan kecacatan lain juga diramalkan. Kadang-kadang ECG dilakukan dengan tekanan: sensor dipasang pada pesakit dan menghantar data semasa dia berlari, berjalan atau bersenam di ergometer basikal.

Penyelidikan elektrofisiologi

Alat diagnostik yang berkesan juga merupakan kajian elektrofisiologi jantung (EPI) jantung, yang mula diamalkan pada tahun 60-an abad yang lalu. Sejak itu, bentuk, kaedahnya telah diperbaiki dengan ketara dan digunakan di mana-mana sahaja. Prosedur ini dilakukan dengan bantuan elektrod kateter khas dan sensor pendaftaran, mengkaji keadaan permukaan jantung dalam. Hasil yang diperoleh dengan cara ini membolehkan doktor mendiagnosis penyakit dengan ketepatan yang cukup tinggi, merawatnya secara berkesan secara terapeutik atau pembedahan, serta meramalkan pelbagai aritmia dan jenis gangguan konduksi jantung. Sebagai tambahan, selama lebih dari 30 tahun, EPI bukan invasif jenis HPES telah digunakan dengan berkesan, di mana elektrod esofagus digunakan..

Echocardiogram

Untuk membuat diagnosis penyakit jantung tepat, pemeriksaan ultrasound khas dalam format elektrokardiogram juga digunakan. Untuk ini, sensor khas digerakkan di dada pesakit. Pada monitor alat tersebut, doktor memerhatikan gambaran yang jelas mengenai saluran dan jantung, di mana dia dapat menentukan keadaan, ciri-ciri, serta kualiti otot jantung mereka. Pemeriksaan dengan pemeriksaan ultrasound (ekokardiografi) digilap secara maksimum dengan mengambil kira pencapaian terkini sains perubatan domestik dan pemerhatian klinikal pesakit dengan patologi jantung. Oleh itu, diagnostik ultrasound diamalkan sekarang di banyak klinik kardiologi dan pusat khusus. Pada masa yang sama, prosedur ultrasound (diagnosis jantung) sama sekali tidak menyakitkan bagi pesakit dan memerlukan masa sekitar 20 minit..

Pemantauan Holter

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, serangan jantung pesakit dapat dimulai pada bila-bila masa sepanjang hari, termasuk ketika tidak ada cara untuk melihat keadaannya secara visual (misalnya, pada waktu malam). Untuk merakam gangguan jantung yang berbahaya, amalan pemantauan Holter 24-jam dilakukan. Ia adalah rakaman ECG kekal sepanjang hari. Semasa penggunaan kaedah ini, kardiograf mudah alih dilekatkan pada tubuh pesakit. Ia membolehkan anda merakam semua data yang diperlukan. Pada masa yang sama, pesakit selama keseluruhan pemeriksaan mencatat setiap tindakannya, menyimpan catatan dalam buku harian. Selepas itu, doktor menganalisis bacaan ECG, memproyeksikannya pada rekod pesakit. Perbandingan sedemikian memungkinkan untuk menentukan dengan tepat kapan, mengapa dan bagaimana kecacatan patologi berlaku pada pesakit. Analisis CVS sepanjang masa - sistem kardiovaskular Holter juga digunakan secara meluas dan berkesan dalam praktik. Ia dianggap wajib bagi semua pesakit dengan aritmia jantung dan kecenderungan untuk pingsan..

Ujian treadmill

Pemeriksaan elektrokardiografi pesakit seperti itu dilakukan ketika dia mengalami tekanan fisik, berjalan di tempatnya, yang memungkinkan treadmill khas, yang disebut treadmill. Pelbagai teknik pengujian treadmill yang popular telah menjadi kajian keadaan jantung dan organ lain pesakit ketika dia mempunyai beban kerja fizikal ketika berolahraga dengan basikal khas - ergometer basikal.

Pemantauan tekanan darah 24 jam

Selalunya, pesakit harus didiagnosis menggunakan teknik ABPM - pemantauan tekanan darah 24 jam. Inti dari teknik ini adalah pengukuran automatiknya sepanjang hari. Untuk tujuan ini, alat khas digunakan yang dipasang pada badan pesakit dewasa atau kanak-kanak. Hasil yang diperoleh dengan cara ini memungkinkan untuk menilai dinamika tekanan selama 24 jam pada mereka yang mengalami hipertensi arteri atau disfungsi autonomi..

Angiografi koronari

Kaedah ini sering dicirikan dalam diagnostik sebagai "standard emas", kerana ia membolehkan anda mengetahui dengan ketepatan tinggi apa arteri koronari, sama ada penyempitan aterosklerotik, panjangnya, dan ciri lain. Dengan mengambil kira semua faktor penting ini di sebuah kompleks, doktor mendapat peluang untuk menjelaskan keadaan jantung dan saluran darah pesakit, dan kemudian menyesuaikan proses rawatan, mengoptimumkan taktiknya. Angiografi koroner tidak diresepkan untuk semua pesakit, tetapi, terutama, hanya kepada mereka yang berkaitan dengannya pertanyaan mengenai perlunya rawatan pembedahan penyakit jantung iskemik diputuskan, iaitu bypass atau stentingnya.

Angiografi koronari saluran jantung

Kaedah ini digunakan secara rutin dan mendesak (sebagai contoh, jika terdapat kecurigaan infark miokard). Kerana kenyataan bahawa ia adalah jenis intervensi pembedahan invasif yang serius, penggunaannya secara meluas tidak dipraktikkan. Intipati kaedahnya adalah bahawa pesakit tertusuk di kapal paha atau di arteri radial. Melalui tusukan ini, doktor memasukkan kateter ke dalam aliran darah. Menurut gambar yang diperoleh, anda dapat dengan jelas menganalisis keadaan sebenar kapal itu berada.

Ultrasonografi Doppler

Ultrasonografi Doppler telah menjadi kaedah yang berkesan untuk mengkaji pesakit jantung. Istilah ini mentakrifkan jenis pemeriksaan ultrasound pada tubuh, yang memungkinkan untuk mengenal pasti fakta-fakta aliran darah yang terganggu. Nama kaedah itu berasal dari kesan fizikal yang terkenal. Ini terdiri dari ciri gelombang ultrasonik, ketika dipantulkan dari objek yang bergerak, mengubah frekuensi mereka sebanding dengan kecepatan pergerakan objek-objek ini. Dalam kes ini, eritrosit berfungsi sebagai perisai reflektif untuk gelombang bunyi. Bergantung pada bagaimana mereka bergerak dan berapa kecepatan aliran darah, gambar yang sesuai muncul di monitor. Ia mencirikan keadaan saluran darah. Selain itu, dengan menggunakan ultrasonografi Doppler, juga memungkinkan untuk mendiagnosis keadaan saluran organ-organ manusia penting seperti kepalanya, leher, tulang belakang, anggota badan, dll..

Prosedur ini dilakukan dengan menggunakan alat ultrasound yang dilengkapi dengan sensor khas. Sensor sedemikian menghantar gelombang melalui kulit seseorang ke tisu badannya. Data yang dikumpulkan dan digeneralisasikan oleh alat menggambarkan pergerakan darah dengan fasih. Menggabungkannya dengan maklumat dari ultrasound konvensional, mesin membuat gambar yang memberi alasan kepada doktor untuk menegaskan bahawa terdapat pelanggaran aliran darah atau tidak. Sekiranya terdapat penyumbatan, diagnosis membolehkan anda menentukan ukuran dan nuansa lain dengan tepat. Perhatikan bahawa prosedur itu sendiri untuk pesakit sama sekali tidak menyakitkan, tidak menimbulkan bahaya kepadanya dan, sebagai peraturan, tidak lebih dari setengah jam..

Aortografi

Aortografi telah membuktikan dirinya sebagai teknik diagnostik moden yang berkesan. Di sini, aorta diperiksa secara radiografi, memperoleh gambaran kompleks aorta setelah diisi dengan agen kontras khas. Peranan utama di sini dimainkan oleh penyinaran gelombang radioaktif: berkat gambar-gambar yang diperoleh menunjukkan dengan jelas keadaan kapal yang dipenuhi dengan agen kontras seperti itu. Aortografi jantung membolehkan diagnostik apabila jantung pesakit mempunyai penyakit tumor dan penyimpangan lain dari parameter normal.

Harus diingat bahawa dalam praktiknya, selain yang disenaraikan di atas, kaedah lain yang terbukti dan terbukti baik untuk mendiagnosis penyakit kardiovaskular berjaya digunakan. Kami bercakap mengenai radiografi, yang membolehkan anda menemui kegelapan di paru-paru pesakit - bukti bahawa peredaran paru ditandai oleh genangan, pencitraan resonans magnetik, tomografi terkompilasi dan lain-lain. Oleh itu, sekiranya terdapat kelainan pada kerja jantung dan saluran darah, kami sangat menyarankan anda untuk segera menghubungi doktor untuk menjalani pemeriksaan penuh dengan bantuan mereka: pencegahan kesihatan anda seperti itu tidak akan menyakitkan!

Angiografi koronari jantung: apa yang ditunjukkan dan bagaimana ia dilakukan, kontraindikasi dan kemungkinan akibatnya

Angiografi koronari jantung adalah pemeriksaan sinar-X struktur jantung yang diperpanjang, khususnya, keadaan arteri yang memberi nutrisi kepada organ otot dinilai.

Pada dasarnya, ini adalah diagnostik yang disempurnakan dengan kontras, yang agak kompleks. Mempunyai komponen invasif, kerana semasa pemeriksaan kateter dilanjutkan ke jantung melalui arteri femoral.

Walau bagaimanapun, diagnosisnya tidak menyakitkan, walaupun terdapat teknik yang sukar dilakukan secara teknikal.

Kaedah ini ditetapkan mengikut petunjuk jika ada sebab untuk menganggap gangguan dari arteri koronari.

Apa yang dinyatakan oleh tinjauan

Prosedur ini dianggap cukup bermaklumat, ini membolehkan anda mengenal pasti ciri struktur sistem peredaran tempatan dengan cepat dan tepat..

Walau bagaimanapun, teknik ini digunakan dalam pengimejan tisu statik. Maksudnya, anda boleh mendapatkan gambaran mengenai keadaan semasa, struktur anatomi dan semua penyimpangan kecuali berfungsi.

Mereka tidak dipaparkan dalam waktu nyata, yang membuat angiografi koronari, walaupun efektif, tetapi teknik terbatas yang memerlukan penelitian tambahan. Untuk mengesahkan diagnosis atau mendapatkan maklumat tambahan.

Hasil pemeriksaan saluran darah jantung adalah:

  • Perubahan kongenital anatomi. Banyak kecacatan jantung, termasuk yang mematikan, tidak selalu kelihatan semasa prosedur diagnostik klasik. Ini adalah masalah besar. Angiografi koronari memberi peluang untuk mengesahkan pelanggaran struktur jantung dan saluran darah sejak pertama kali.
  • Lesi trauma pada dada. Mereka dijumpai dalam pelbagai bentuk dan variasi: dari patah tulang hingga lebam serius. Menurut statistik, dalam kira-kira 30-60% kes dari jumlah jisim, struktur jantung juga mengalami kerosakan seperti itu. Ini mematikan, kerana hemopericardium atau perubahan lain mungkin berlaku..
  • Angiografi koronari memberikan lebih banyak maklumat mengenai keadaan tisu, tetapi hanya digunakan sebagai teknik bantu. Dan kemudian, dengan kecederaan, kajian invasif tidak selalu dapat dilakukan kerana kedudukan umum pesakit. Petunjuk tekanan darah, kontraktil miokard dan tahap penting yang lain. Bagi orang yang berada dalam keadaan serius, acara ini dikontraindikasikan. Ia adalah beban pada badan.
  • Kegagalan jantung pada fasa kronik. Ini adalah penurunan fungsi pengepaman organ otot dengan beransur-ansur memudar dari aktiviti. Ia berkembang secara berterusan, tetapi tidak dalam semua keadaan mungkin untuk mengetahui penyebab fenomena ini. Termasuk kaedah yang sangat sensitif.

Angiografi koronari dalam situasi seperti ini bertindak sebagai kaedah tambahan. Ada kemungkinan bahawa penyebab kekurangan yang berlaku adalah aterosklerosis. Perubahan lumen arteri, penyempitannya.

  • Angina pectoris. Penyakit klasik. Ciri ciri ini adalah peredaran darah yang tidak mencukupi di lapisan otot organ. Ini adalah hasil aterosklerosis atau vasospasme yang tidak lagi memberi nutrien pada tisu.

Penting untuk mengenal pasti proses patologi pada peringkat awal, kerana hasil tanpa terapi adalah serangan jantung, dan di sana mendekati hasil yang mematikan.

  • Aterosklerosis. Penyakit umum. Intinya terletak pada pemendapan kolesterol berlebihan pada dinding arteri besar. Termasuk hati.

Selanjutnya, plak terpaku dan tumbuh, menyekat lumen kapal. Mereka tidak dapat mengalirkan darah dalam jumlah yang mencukupi, tisu mula mati.

Di samping itu, tekanan meningkat, yang boleh menyebabkan pelanggaran integriti anatomi arteri, pecah dan pendarahan besar-besaran..

Varian aterosklerosis lain adalah penyempitan (stenosis) lumen akibat kekejangan. Ini adalah keadaan klasik bagi perokok, peminum alkohol dan juga mereka yang melebihi norma individu untuk melakukan aktiviti fizikal..

Kaedah diagnostik memberikan banyak maklumat. Walau bagaimanapun, ia adalah spesifik dan biasanya prosedur itu digunakan bersama dengan yang lain. Untuk mendapatkan gambaran yang paling jelas dan menyeluruh. Sama ada USDG, ECHO-KG atau MRI. ECG. Banyak pilihan.

Jenis angiografi koronari

Kaedah pemeriksaan diklasifikasikan mengikut kriteria seperti intipati prosedur dan teknik yang digunakan (asas komprehensif untuk menaip).

Berdasarkan ini, bentuk berikut disebut:

  • Am. Klasik. Ini terdiri daripada memasukkan kateter melalui arteri femoral, menyuntikkan agen kontras, dan kemudian menilai keadaan seluruh jantung menggunakan alat pengesan khas. Kaedah ini paling kerap digunakan. Ia bertindak sebagai gambaran keseluruhan, untuk mengenal pasti keadaan umum struktur jantung.
  • Angiografi koronari selektif. Ia digunakan untuk menentukan patologi kapal individu. Kajian invasif yang sama. Walau bagaimanapun, titik penyisipan kateter tidak semestinya dilokalisasikan di arteri femoral (menurut Seldinger). Punca lengan bawah mungkin, semuanya bergantung pada tujuan diagnosis dan penemuan yang dicadangkan.
  • Angiografi koronari CT. Tidak bermaksud menyerang. Ia dilakukan tanpa peningkatan kontras atau dengan jumlah minimum, kerana darah itu sendiri adalah agen pewarna yang baik. Sebenarnya, ini adalah teknik yang berbeza, walaupun disebut angiografi koronari. Dan itu tidak menggantikan, tetapi hanya melengkapkan dua kaedah sebelumnya. Nama lain ialah angiografi koronari MSCT (dengan menggunakan tomografi multispiral).

Persoalan memilih kaedah diagnostik adalah kompleks, bergantung pada kes klinikal tertentu. Semuanya berada di tangan pakar kardiologi.

Angiografi koronari hampir tidak pernah ditetapkan terlebih dahulu, jadi pakar bergantung pada hasil kajian objektif lain ketika membuat keputusan.

Petunjuk diagnostik

Terdapat banyak sebab untuk menetapkan prosedur. Antara semua itu:

  • Kesakitan yang teruk di dada asal yang tidak diketahui. Mereka berlaku akibat banyak kemungkinan gangguan. Langkah-langkah tersebut memungkinkan untuk memperjelas struktur arteri pada tingkat lokal, untuk menentukan tahap perubahan hemodinamik (aliran darah). Sekiranya terdapat penyimpangan, prosedur tambahan mesti dijalankan.
  • Bersedia untuk pembedahan. Pembedahan jantung tidak dapat difikirkan tanpa rancangan yang teliti. Masalah ini diselesaikan dengan angiografi koronari. Ini membolehkan anda menjelaskan skala bidang pembedahan masa depan, untuk mengetahui kaedah rawatan.
  • Angiografi koronari jantung juga dilakukan selepas operasi untuk menilai keberkesanan rawatan, tahap kejayaan terapi. Termasuk lebih lewat daripada campur tangan pembedahan, untuk menyiasat hasil jangka panjang.
  • Sesak nafas tanpa sebab yang jelas. Paroxysms kesakitan teruk (serangan yang berlangsung lebih dari beberapa saat atau minit), penurunan toleransi latihan, dan saat-saat serupa yang lain menyertai proses seperti kekurangan koronari. Diagnostik ditetapkan untuk mengesampingkan atau mengesahkan gangguan ini. Baca mengenai sebab lain sesak nafas dan sesak nafas dalam artikel ini..
  • Kekurangan kesan daripada ubat-ubatan yang digunakan untuk rawatan patologi kardiovaskular. Penyebabnya mesti dicari di arteri koronari, terutamanya jika jalan diagnostik lain tidak memberikan hasil yang spesifik.
  • Gangguan jantung yang disyaki Ini bukan teknik yang sangat penting; ia dilakukan jauh dari awal diagnostik. Tetapi ia membolehkan anda mengenal pasti gangguan jika sistem peredaran darah terlibat.

Gejala kegagalan jantung mengikut peringkatnya dijelaskan dalam artikel ini..

  • Trauma dada. Penyelidikan tidak selalu diperlukan, hanya apabila terdapat kecurigaan kerosakan tertentu pada arteri.
  • Aterosklerosis yang disyaki. Penyempitan lumen saluran darah akibat kekejangan atau pemendapan kolesterol di dindingnya. Baca lebih lanjut mengenai penyebab kolesterol darah tinggi dan apa yang harus dilakukan mengenainya - baca di sini.

Angiografi koronari mungkin diperlukan untuk mendiagnosis kecacatan dan kecacatan anatomi kongenital. Sebagai kaedah pengesahan.

Kontraindikasi

Senarai sebab untuk membatalkan acara tidak begitu luas. Tetapi cadangan ini mesti dipatuhi dengan ketat agar tidak menimbulkan komplikasi yang mengancam nyawa..

  • Diabetes mellitus pada fasa sub- dan dekompensasi. Tahap glukosa tidak stabil, keadaan kapal juga tidak membenarkan diagnostik. Ia perlu terlebih dahulu untuk menjadikan keadaan kembali normal dan memulihkan kerja badan. Tanpa ini, berbahaya untuk menetapkan angiografi koronari. Kemungkinan pendarahan, pecahnya arteri dan kematian akibatnya.
  • Umur lanjut usia. Ini bukan kontraindikasi mutlak. Tetapi kejadian itu menimbulkan beban tertentu pada tubuh, yang boleh mengancam kesihatan dan juga nyawa manusia. Adalah perlu untuk mempertimbangkan kebaikan dan keburukan dengan teliti, hanya untuk mula bertindak. Soalan itu diputuskan oleh pakar kardiologi.
  • Gangguan profil kardiovaskular pada fasa akut. Contohnya, serangan angina pectoris yang ketara, serangan jantung dan lain-lain seperti itu, hingga proses keradangan (miokarditis dan lain-lain). Anda mesti menghidupkan keadaan terlebih dahulu, hanya kemudian menjalankan diagnostik.
  • Berdarah.
  • Kenaikan suhu badan. Jangkitan adalah kontraindikasi mutlak untuk angiografi koronari pada masa ini. Sebaik sahaja seseorang kembali normal, pemeriksaan dapat dijadualkan.
  • Penyakit paru paru. Kegagalan pernafasan. Diagnostik ditangguhkan sehingga masa yang lebih baik.

Sebahagian besarnya, ini adalah kontraindikasi relatif. Artinya, prosedur itu dapat dilakukan hanya setelah penghapusan faktor yang mencegahnya. Pemantauan dinamika keadaan seseorang dilakukan oleh pakar di lapangan, serta pakar kardiologi.

Persediaan untuk penyelidikan

Oleh kerana pemeriksaan koronari bersifat invasif, walaupun pada tahap minimum, langkah-langkah sebelumnya sama dengan tindakan intervensi pembedahan..

Kira-kira seminggu atau beberapa hari sebelum diagnosis, pesakit menjalani prosedur berikut:

  • Ujian darah dan air kencing am.
  • Coagulogram. Kajian pembekuan.
  • Elektrokardiografi. Untuk mengecualikan gangguan jantung, sekurang-kurangnya yang boleh menjadi halangan.
  • Ultrasound, USGD, pengimbasan dupleks.
  • X-Ray dada.
  • Langkah-langkah khusus untuk pengesanan HIV, sifilis.

7 hari sebelum peperiksaan, anda mesti berhenti minum alkohol.

Makan dan minum dilarang kira-kira 12 jam sebelum prosedur..

Seterusnya, anda perlu mengikuti arahan:

  • Anda tidak boleh mengambil ubat pada hari diagnosis, kecuali jika pakar memberikan kebenaran untuk itu..
  • Semua ubat yang biasanya diambil seseorang harus dibawa ke klinik.
  • Penting untuk mengosongkan pundi kencing sebelum diagnosis..
  • Semasa memasuki pejabat, anda mesti mengeluarkan semua perhiasan logam.
  • Semasa angiografi koronari, pesakit harus mengikuti arahan kakitangan perubatan. Mungkin diminta menarik nafas dalam-dalam, mengubah kedudukan badan.

Mempersiapkan diagnostik tidak menghadapi kesukaran. Selepas prosedur, perlu diperiksa dengan doktor apa yang harus dilakukan selanjutnya untuk mengurangkan risiko komplikasi.

Bagaimana angiografi koronari dilakukan

Prosedur ini dilakukan di ruang operasi sinar-X. Diagnosis bermula dengan rawatan laman penyisipan kateter. Rambut di pangkal paha atau lengan bawah dicukur, bergantung pada titik hentaman. Kemudian pesakit dibaringkan di sofa.

Anestetik diberikan, dan ubat penenang boleh digunakan sesuai keperluan. Untuk mengurangkan tahap ketidakselesaan psikologi. Terutama dengan orang yang mudah terpengaruh.

Sayatan dibuat pada kulit di kawasan kapal besar. Probe adalah tiub kecil, nipis dan panjang. Di bawah kawalan peralatan video, kateter bergerak di sepanjang katil aorta sehingga sampai ke jantung.

Ejen kontras diperkenalkan. Pada masa yang sama, peranti khas yang merakam kekerapan kontraksi ditumpangkan di dada untuk menghilangkan masalah semasa acara berlangsung..

Selepas pemberian ubat, pesakit diletakkan di bawah pengesan. X-ray itu sendiri dilakukan dalam unjuran yang berbeza.

Angiografi koronari dengan kontras boleh mencetuskan alergi, semasa anda perlu memberitahu doktor jika anda mempunyai sensasi.

Sebagai peraturan, selama keseluruhan prosedur, pesakit tidak merasa sakit atau tidak selesa. Seorang doktor atau kakitangan kejururawatan (atau jururawat) boleh memberi arahan mengenai tingkah laku. Ini diperlukan untuk kemajuan kateter melalui kapal yang lebih cekap..

Semua diagnostik mengambil masa kira-kira 1 jam, mungkin sedikit lagi. Selepas tamat pengajian, orang itu tinggal di klinik untuk beberapa waktu. Sekurang-kurangnya 2-4 jam.

Bergantung pada institusi, kemasukan ke hospital sehingga satu hari adalah mungkin. Untuk mengawal tempoh selepas acara.

Hasilnya dianalisis oleh tiga pakar: pakar bedah jantung, pakar bedah sinar-X dan pakar kardiologi, pendapat bertulis biasanya dikeluarkan pada keesokan harinya..

Gambar-gambar itu sendiri boleh diperolehi sebagai cetakan atau dalam bentuk elektronik pada CD atau pemacu kilat pada hari diagnosis.

Risiko dan kemungkinan masalah

Antara kemungkinan akibat angiografi koronari:

  • Pendarahan besar-besaran akibat kerosakan iatrogenik pada arteri. Tidak biasa, tetapi membawa maut kepada pesakit.
  • Serangan jantung. Episod angina pectoris. Ia cukup mampu berakhir dengan serangan jantung.
  • Pecahnya saluran darah, jantung.
  • Reaksi alahan terhadap agen kontras yang disuntik. Ini berisiko kerana tidak diketahui bagaimana tubuh akan bertindak balas terhadap penggunaan ubat tersebut..
  • Pembentukan trombus adalah mungkin. Termasuk setelah waktu tertentu, dari beberapa jam hingga beberapa hari. Oleh itu, disyorkan untuk diperhatikan oleh doktor dalam tempoh kritikal..
  • Aritmia.

Angiografi koronari adalah teknik yang agak selamat, tetapi pemerhatian diperlukan untuk mengesampingkan akibat negatif. Walaupun kebarangkalian mereka tidak besar.

Cadangan selepas prosedur

Terdapat beberapa petua:

  • Anda perlu berada di klinik selama beberapa jam atau sehari. Bergantung pada apa yang ditentukan oleh pakar atau pakar diagnostik yang hadir.
  • Semua manifestasi mesti dilaporkan kepada pegawai perubatan. Ini masalah keselamatan.
  • Penting untuk minum cecair pada akhir acara. Ini akan mengelakkan pembekuan darah..
  • Aktiviti fizikal yang intensif dikontraindikasikan selama 2-3 hari, serta hipotermia yang terlalu panas.
  • Anda tidak boleh mengambil alkohol sekurang-kurangnya dalam tempoh yang sama..

Kos di Rusia

Di klinik negeri di Rusia, angiografi koronari saluran jantung jantung adalah percuma untuk pesakit dengan polisi insurans perubatan wajib. Di klinik swasta, harga prosedur antara 8 hingga 60 ribu rubel.

Angiografi koronari dilakukan mengikut petunjuk, ini adalah kajian invasif. Oleh itu, anda perlu memandang serius. Persoalan mengenai kesesuaian pelantikan itu diputuskan oleh pakar. Acara ini dapat memberikan banyak maklumat berharga.


Artikel Seterusnya
Gambaran keseluruhan lengkap mengenai serangan jantung: sebab, diagnosis, rawatan