Prolaps injap mitral gred 2


Injap mitral jantung, yang terdiri daripada cusps anterior dan posterior, memisahkan ventrikel kiri dari atrium kiri. Apabila ventrikel berkontrak, injap ditutup sepenuhnya, menghalang aliran darah kembali. Salah satu patologi injap mitral yang paling biasa adalah prolaps, atau kendur salah satu risalah ke arah atrium kiri. Bahagian depan dipengaruhi lebih kerap daripada bahagian belakang, tetapi kecacatan pada kedua-duanya mungkin. Akibatnya, sebahagian darah melalui lubang dikembalikan ke atrium kiri. Prolaps injap mitral bukanlah penyakit, tetapi sindrom klinikal dan anatomi.

Terdapat beberapa kriteria yang membezakan pelbagai jenis anomali. Salah satu daripadanya adalah tahap injap membonjol. Sekiranya mereka menonjol 6-9 mm, maka ini adalah prolaps injap mitral darjah 2. Jalannya selalunya jinak, tanpa kemajuan. Keadaan pesakit sering stabil sepanjang hayat.

Biasanya, prolaps gred 2 dikesan semasa ultrasound jantung. Sebagai tambahan kepada tahap prolaps risalah, perlu menentukan tahap regurgitasi (aliran darah terbalik). Petunjuk ini lebih penting kerana ia menentukan keadaan seseorang. Tahap pengembalian darah mempunyai klasifikasi yang terpisah, kerana tidak selalu sesuai dengan tahap pembengkakan daun. Terdapat tiga tahap regurgitasi:

  1. 1 darjah - jet mencapai kepak;
  2. 2 darjah - darah mencapai bahagian tengah atrium;
  3. Gred 3 - aliran mencapai bahagian lain dari atrium.

Tahap regurgitasi tidak dapat dikesan oleh elektrokardiografi. Biasanya, diagnosis dibuat dengan mendengar jantung untuk mengesan murmur sistolik dan pemeriksaan echocardiographic. Biasanya, keabnormalan jantung berlaku dengan regurgitasi di atas darjah kedua..

Sebab-sebabnya

Prolaps gred 2 boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Ia boleh diasingkan atau digabungkan dengan penyakit jantung lain atau kecacatan tisu penghubung.

Sebab-sebab anomali kongenital tidak jelas. Ini dipercayai bahawa ini disebabkan oleh tisu penghubung yang lemah dari mana alat injap terbentuk. Pada masa yang sama, struktur otot papillary berubah, kord tambahan muncul, panjangnya berubah, dan pemasangannya yang salah mungkin. PMK diketahui diwarisi.
Sebagai peraturan, orang yang mengalami kecacatan ini tinggi, kurus, dengan anggota badan yang panjang. Prolaps kongenital darjah 2 biasanya tidak dianggap sebagai penyakit, mempunyai jalan yang baik dan tidak memerlukan rawatan sekiranya tidak ada gejala yang teruk.

Prolaps injap mitral yang diperoleh boleh berkembang pada penyakit seperti infark miokard, demam reumatik akut, penyakit jantung iskemia, lupus eritematosus sistemik. Sebab lain adalah kecederaan dada.

Prolaps injap mitral sering diperhatikan pada kerapuhan tulang kongenital dan hipertiroidisme.

Gejala

Prolaps gred 2 mungkin tidak menunjukkan tanda-tanda dengan regurgitasi sedikit atau tidak. Sekiranya terdapat tahap regurgitasi kedua dan lebih tinggi, maka gejala berikut adalah mungkin:

  • Sakit dada di kawasan jantung.
  • Ketidakupayaan untuk menarik nafas penuh, merasa sesak nafas.
  • Denyutan jantung yang cepat bergantian dengan yang jarang berlaku.
  • Kelemahan umum.
  • Dyspnea.
  • Sakit kepala yang hilang setelah berjalan.
  • Pening, kadang-kadang pingsan.

Sakit dada biasanya jangka pendek, sakit, kusam. Mereka tidak bergantung pada kerja fizikal. Pada beberapa pesakit dengan regurgitasi darjah 2, sakit otot tidak dominan di jantung. Sesak nafas, serangan panik, perubahan mood biasanya dikaitkan dengan penyakit saraf. Sakit kepala menyerupai migrain. Dengan pening, rasa ringan mungkin muncul. Dengan patologi seperti kaki rata dan skoliosis, gejala mungkin bertambah buruk..

Rawatan

Sekiranya tidak ada gejala dan aduan, rawatan khas mungkin tidak diperlukan. Walaupun disarankan untuk mematuhi peraturan berikut:

  • Adalah perlu untuk mematuhi rutin harian. Tidur yang cukup sangat penting..
  • Aktiviti fizikal dos, gaya hidup aktif ditunjukkan. Sukan dengan pergerakan tiba-tiba harus dielakkan: melompat, berlari, tinju.
  • Dianjurkan untuk mengunjungi ahli kardiologi untuk pemeriksaan setiap 3 tahun jika tidak ada gejala dan tidak ada regurgitasi mitral.

Sekiranya terdapat gejala dystonia vegetatif-vaskular, pelbagai ubat penenang ditetapkan:

  • tinwur motherwort;
  • valerian;
  • rosemary liar;
  • hawthorn;
  • bijak.

Dalam beberapa kes, misalnya, dengan perkembangan aritmia atau regurgitasi mitral, rawatan ubat mungkin diperlukan. Harus dikatakan bahawa terapi ubat tidak akan memperbaiki kecacatan injap, tetapi dapat melegakan gejala. Penyekat beta dan antikoagulan ditetapkan. Ubat tersebut menghilangkan sakit dada, menormalkan degup jantung, melegakan berdebar, melegakan sindrom kegelisahan.

Sekiranya terdapat aduan neurologi, disyorkan untuk mendapatkan bantuan psikoterapis.

Dengan prolaps injap mitral, rawatan fisioterapi dan balneologi mungkin ditunjukkan. Prosedur urut dan air memberi kesan yang baik kepada pesakit.

Untuk prolaps dengan kekurangan injap mitral yang teruk, pembedahan mungkin ditunjukkan. Ini terdiri daripada mengganti injap yang rosak dengan yang buatan atau dalam pembinaannya semula.

Dengan prolaps injap mitral, kelas 2, jantung menjadi lebih rentan, seperti menjadi rentan terhadap jangkitan. Oleh itu, perkembangan endokarditis infektif tidak dikecualikan. Tonsillitis, sinusitis, luka pada gigi harus dirawat dengan segera untuk mencegah penyebaran jangkitan.

Komplikasi

Prolaps tahap kedua jarang menjadi komplikasi. Komplikasi patologi yang paling biasa adalah kekurangan injap mitral. Lebih kerap ia berlaku dengan ubah bentuk ketara alat injap dan regurgitasi yang teruk.

Kehamilan dengan prolaps gred 2

Dengan diagnosis ini, kehamilan mungkin berlaku tanpa adanya gejala. Sebagai peraturan, dalam kes ini, kehamilan dan melahirkan anak berlalu tanpa komplikasi. Sepanjang tempoh kehamilan, seorang wanita harus diperhatikan oleh pakar kardiologi untuk mengelakkan kesan buruk pada janin..

Prolaps 2 darjah pada kanak-kanak

Kanak-kanak dengan kongenital bullet injap mitral mungkin mempunyai patologi berikut:

  • displasia sendi pinggul;
  • scoliosis;
  • Kaki leper;
  • strabismus;
  • nefroptosis;
  • varikokel;
  • hernia umbilik dan inguinal.

Kanak-kanak dengan prolaps injap mitral sekunder tahap kedua pada musim gugur dan musim sejuk sering mendapat selesema pada musim gugur dan musim sejuk, mereka selalu mendapat radang amandel. Mereka mungkin merasa lemah dan pening, cepat letih, sesak nafas, dan kadang-kadang pingsan. Kanak-kanak menjadi tidak mudah terdedah dan mudah marah, cepat teruja, menjadi putus asa. Keadaan ini memerlukan campur tangan ahli kardiologi..

Prolaps gred 2 dan perkhidmatan ketenteraan

Dalam kebanyakan kes, anomali ini bukan merupakan kontraindikasi untuk perkhidmatan ketenteraan. Kecergasan untuk perkhidmatan ditentukan bukan oleh tahap pesongan risalah, tetapi oleh fungsi alat injap, iaitu dengan jumlah darah yang mengalir kembali ke atrium kiri. Sekiranya seorang pemuda mengalami prolaps injap mitral darjah kedua tanpa darah kembali atau dengan regurgitasi darjah 1, maka dia tidak dikecualikan dari tentera. Biasanya kontraindikasi adalah prolaps gred 2 dengan regurgitasi di atas gred 2. Orang muda dengan prolaps gred 2 mungkin tidak layak mendapat perkhidmatan sekiranya terdapat keadaan seperti gangguan konduksi, aritmia, dan lain-lain.

Mengapa prolaps injap mitral berbahaya?

Salah satu keadaan jantung yang paling biasa adalah prolaps injap mitral. Apa maksud istilah ini? Kebiasaannya, kerja hati kelihatan seperti ini. Atrium kiri berkontraksi untuk mengeluarkan darah, tutup injap terbuka pada masa ini, dan darah mengalir ke ventrikel kiri. Selanjutnya, injap ditutup, dan penguncupan ventrikel sudah memaksa darah bergerak ke aorta.

Dengan prolaps injap, sebahagian darah pada masa kontraksi ventrikel kembali ke atrium, kerana prolaps adalah pesongan yang menghalang risalah daripada ditutup secara normal. Oleh itu, aliran balik darah (regurgitasi) berlaku, dan regurgitasi mitral berkembang..

Mengapa patologi berkembang

Prolaps injap mitral adalah masalah yang lebih kerap berlaku pada orang muda. Umur 15-30 adalah diagnosis yang paling tipikal untuk masalah ini. Punca patologi sama sekali tidak jelas. Dalam kebanyakan kes, MVP berlaku pada orang yang mempunyai patologi tisu penghubung, seperti displasia. Salah satu tandanya mungkin peningkatan kelenturan..

Sebagai contoh, jika seseorang dengan mudah membengkokkan ibu jari ke tangan ke arah yang bertentangan dan mencapainya ke lengan bawah, maka terdapat kemungkinan besar adanya salah satu patologi tisu penghubung dan MVP.

Jadi, salah satu sebab prolaps injap mitral adalah gangguan genetik kongenital. Walau bagaimanapun, perkembangan patologi ini adalah mungkin dan disebabkan oleh sebab yang diperoleh.

Memperolehi punca MVP

  • Penyakit jantung koronari;
  • Miokarditis;
  • Pelbagai id cardiomyopathy;
  • Infarksi miokardium;
  • Deposit kalsium pada cincin mitral.

Akibat proses yang menyakitkan, bekalan darah ke struktur jantung terganggu, keradangan tisu berlaku, kematian sel dengan penggantiannya dengan tisu penghubung, pemadatan tisu injap itu sendiri dan struktur sekitarnya.

Semua ini membawa kepada perubahan pada tisu injap, kerosakan pada otot yang mengendalikannya, akibatnya injap berhenti sepenuhnya, iaitu, munculnya risalah daunnya..

Adakah PMK berbahaya

Walaupun prolaps injap mitral memenuhi syarat sebagai keadaan jantung, dalam kebanyakan kes prognosisnya positif dan tidak ada gejala yang diperhatikan. MVP sering didiagnosis secara tidak sengaja semasa ultrasound jantung semasa pemeriksaan pencegahan.

Manifestasi MVP bergantung pada tahap prolaps. Gejala muncul jika regurgitasi teruk, yang mungkin berlaku dalam kes pesongan pelepasan injap yang ketara.

Kebanyakan orang dengan MVP tidak menderita penyakit ini, patologi tidak mempengaruhi kehidupan dan prestasi mereka dengan cara apa pun. Walau bagaimanapun, dengan tahap prolaps kedua dan ketiga, sensasi yang tidak menyenangkan di kawasan jantung, kesakitan, gangguan irama mungkin terjadi.

Dalam kes yang paling teruk, komplikasi berkembang berkaitan dengan peredaran darah yang merosot dan kemerosotan keadaan otot jantung akibat peregangan semasa aliran balik darah.

Komplikasi regurgitasi mitral

  • Pecah kord jantung;
  • Endokarditis berjangkit;
  • Perubahan myxomatous dalam risalah injap;
  • Kegagalan jantung;
  • Kematian secara tiba-tiba.

Komplikasi yang terakhir sangat jarang berlaku dan boleh berlaku jika MVP digabungkan dengan aritmia ventrikel yang mengancam nyawa.

Prolaps darjah

  • Tahap 1 - penutup injap dibengkokkan 3-6 mm,
  • Darjah 2 - pesongan tidak lebih daripada 9 mm,
  • 3 darjah - lebih daripada 9 mm.

Jadi, selalunya, prolaps injap mitral tidak berbahaya, jadi tidak perlu mengatasinya. Walau bagaimanapun, dengan keparahan patologi yang ketara, orang memerlukan diagnosis dan bantuan yang teliti..

Bagaimanakah masalah itu dapat dilihat

Prolaps injap mitral menunjukkan gejala tertentu dengan regurgitasi yang ketara. Namun, ketika menemu ramah pesakit dengan MVP yang dikenalpasti, walaupun tahap terkecil, ternyata orang mengalami banyak keluhan penyakit ringan.

Aduan ini serupa dengan masalah yang berlaku dengan dystonia vegetatif atau peredaran darah. Oleh kerana gangguan ini sering didiagnosis secara serentak dengan regurgitasi mitral, tidak selalu mungkin untuk membezakan antara gejala, tetapi peranan yang menentukan dalam perubahan kesejahteraan diberikan kepada MVP..

Semua masalah, kesakitan atau ketidakselesaan akibat regurgitasi mitral dikaitkan dengan kemerosotan hemodinamik, iaitu aliran darah.

Oleh kerana dalam patologi ini, sebahagian darah dibuang kembali ke atrium, dan tidak memasuki aorta, jantung harus melakukan kerja tambahan untuk memastikan aliran darah normal. Beban yang berlebihan tidak pernah bermanfaat, ia menyebabkan pemakaian kain lebih cepat. Selain itu, regurgitasi membawa kepada pengembangan atrium kerana adanya bahagian darah tambahan di sana..

Akibat limpahan darah di atrium kiri, semua bahagian kiri jantung berlebihan, kekuatan pengecutannya meningkat, kerana anda perlu mengatasi bahagian tambahan darah. Seiring berjalannya waktu, hipertrofi ventrikel kiri, dan juga atrium, dapat berkembang, ini menyebabkan peningkatan tekanan pada saluran yang melewati paru-paru.

Sekiranya proses patologi terus berkembang, maka hipertensi paru menyebabkan hipertrofi ventrikel kanan dan kekurangan injap tricuspid. Gejala kegagalan jantung muncul. Gambar yang dijelaskan khas untuk prolaps injap mitral darjah 3, dalam kes lain penyakit ini lebih mudah.

Sebilangan besar pesakit, antara gejala prolaps injap mitral, memperhatikan tempoh degupan jantung, yang boleh mempunyai kekuatan dan jangka masa yang berbeza..

Sepertiga pesakit secara berkala merasakan kekurangan udara, mereka ingin menyedut lebih dalam.

Gejala yang lebih agresif termasuk kehilangan kesedaran dan pening kepala..

Selalunya, prolaps injap mitral disertai oleh penurunan prestasi, mudah marah, seseorang mungkin tidak stabil secara emosional, dan tidurnya mungkin terganggu. Mungkin ada sakit dada. Lebih-lebih lagi, mereka tidak ada kaitan dengan aktiviti fizikal, dan nitrogliserin tidak berfungsi pada mereka..

Gejala yang paling biasa

  • Sakit dada;
  • Kekurangan udara;
  • Dyspnea;
  • Perasaan degupan jantung atau gangguan irama;
  • Pengsan;
  • Suasana tidak stabil;
  • Keletihan cepat;
  • Sakit kepala pada waktu pagi atau malam.

Semua gejala ini tidak boleh disebut sebagai ciri hanya prolaps injap mitral, ia boleh disebabkan oleh masalah lain. Walau bagaimanapun, ketika memeriksa pesakit dengan keluhan serupa (terutama pada usia muda), prolaps injap mitral gred 1 atau bahkan gred 2 sering dikesan..

Bagaimana patologi didiagnosis

Sebelum memulakan rawatan, anda memerlukan diagnosis yang tepat. Apabila ada keperluan untuk mendiagnosis MVP?

  • Pertama, diagnosis dapat dibuat secara kebetulan, semasa pemeriksaan rutin dengan ultrasound jantung.
  • Kedua, semasa pemeriksaan pesakit oleh ahli terapi, terdengar gumam jantung, yang akan menyebabkan pemeriksaan lebih lanjut. Suara khas, disebut murmur, ketika injap mitral terpesong disebabkan oleh regurgitasi, iaitu darah mengalir kembali ke atrium.
  • Ketiga, aduan pesakit boleh menyebabkan doktor mengesyaki MVP..

Sekiranya terdapat kecurigaan seperti itu, anda harus menghubungi pakar, pakar kardiologi. Diagnostik dan rawatan harus dilakukan olehnya. Kaedah diagnostik utama adalah auskultasi dan ultrasound jantung.

Pada auskultasi, doktor mungkin mendengar gumaman ciri. Walau bagaimanapun, pada pesakit muda, murmur jantung dikesan cukup kerap. Ia boleh berlaku kerana pergerakan darah yang sangat cepat, yang menimbulkan pergolakan dan pergolakan..

Bunyi seperti itu bukanlah patologi, ia merujuk kepada manifestasi fisiologi dan tidak mempengaruhi keadaan seseorang dan kerja organ-organnya. Walau bagaimanapun, jika bunyi dikesan, anda harus memainkannya dengan selamat dan melakukan pemeriksaan diagnostik tambahan..

Hanya ekokardiografi (ultrasound) yang dapat mengenal pasti dan mengesahkan MVP atau ketiadaannya. Hasil pemeriksaan dilihat pada skrin dan doktor dapat melihat bagaimana injap berfungsi. Dia melihat pergerakan injap dan pesongan di bawah aliran darah. Prolaps injap mitral mungkin tidak selalu nyata pada waktu rehat, oleh itu, dalam beberapa kes, pesakit diperiksa semula setelah melakukan senaman fizikal, misalnya, setelah 20 jongkok.

Sebagai tindak balas terhadap beban, tekanan darah meningkat, tekanan pada injap meningkat, dan prolaps, bahkan kecil, menjadi nyata pada ultrasound.

Bagaimana rawatannya berjalan

Sekiranya MVP tidak simptomatik, rawatan tidak diperlukan. Sekiranya patologi dikesan, doktor biasanya mengesyorkan berjumpa pakar kardiologi, melakukan ultrasound jantung setiap tahun. Ini akan memungkinkan untuk melihat proses secara dinamik dan memperhatikan kemerosotan keadaan dan operasi injap..

Di samping itu, pakar kardiologi biasanya mengesyorkan berhenti merokok, teh dan kopi yang kuat, dan mengurangkan penggunaan alkohol ke tahap minimum. Latihan fisioterapi atau aktiviti fizikal lain, kecuali sukan keras, akan berguna.

Prolaps injap mitral gred 2, dan terutamanya gred 3, boleh menyebabkan regurgitasi yang ketara, yang menyebabkan kemerosotan kesejahteraan dan kemunculan gejala. Dalam kes ini, rawatan ubat dijalankan. Walau bagaimanapun, tidak ada ubat yang boleh mempengaruhi keadaan injap dan prolaps itu sendiri. Atas sebab ini, rawatan adalah simtomatik, iaitu, kesan utama bertujuan untuk melegakan seseorang dari gejala yang tidak menyenangkan..

Terapi ditetapkan untuk MVP

  • Antiarrhythmic;
  • Hipotensif;
  • Menstabilkan sistem saraf;
  • Toning.

Dalam beberapa kes, gejala aritmia berlaku, maka ubat yang sesuai diperlukan. Pada orang lain, ubat penenang diperlukan kerana pesakit sangat mudah marah. Oleh itu, ubat-ubatan diresepkan sesuai dengan keluhan dan masalah yang dikenal pasti..

Ia boleh menjadi gabungan gejala, maka rawatannya harus menyeluruh. Semua pesakit dengan prolaps injap mitral disarankan untuk mengatur rejimen agar tidur cukup lama.

Antara ubat-ubatan, beta-blocker diresepkan, ubat-ubatan yang memberi makan jantung dan meningkatkan proses metabolik di dalamnya. Daripada ubat penenang, penyerapan valerian dan motherwort selalunya cukup berkesan..

Pendedahan kepada ubat-ubatan mungkin tidak membawa kesan yang diinginkan, kerana tidak mempengaruhi keadaan injap. Sebilangan peningkatan mungkin berlaku, tetapi tidak dapat dianggap stabil dalam proses penyakit yang progresif akut.

Di samping itu, komplikasi mungkin berlaku yang memerlukan rawatan pembedahan. Sebab yang paling biasa untuk pembedahan MVP adalah pecah ligamen injap mitral.

Dalam kes ini, kegagalan jantung akan meningkat dengan cepat, kerana injap tidak dapat ditutup sama sekali.

Rawatan pembedahan adalah pengukuhan cincin injap atau implan injap mitral. Hari ini, operasi seperti ini cukup berjaya dan dapat menyebabkan pesakit mengalami peningkatan yang ketara dalam keadaan dan kesejahteraannya..

Secara umum, prognosis prolaps injap mitral bergantung kepada beberapa faktor:

  • kadar perkembangan proses patologi;
  • keparahan patologi injap itu sendiri;
  • tahap regurgitasi.

Sudah tentu, diagnosis tepat pada masanya dan kepatuhan tepat pada preskripsi pakar kardiologi memainkan peranan penting dalam kejayaan rawatan. Sekiranya pesakit memperhatikan kesihatannya, maka dia akan "membunyikan penggera" tepat pada waktunya dan menjalani prosedur diagnostik yang diperlukan, dan juga memulakan rawatan.

Sekiranya perkembangan patologi yang tidak terkawal dan tidak adanya rawatan yang diperlukan, keadaan jantung secara beransur-ansur dapat memburuk, yang akan mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan, dan mungkin tidak dapat dipulihkan.

Adakah pencegahan boleh dilakukan

Prolaps injap mitral kebanyakannya merupakan masalah kongenital. Namun, ini tidak bermaksud bahawa ia tidak dapat dicegah. Paling tidak mungkin untuk mengurangkan risiko terkena prolaps 2 dan 3 darjah.

Pencegahan boleh menjadi lawatan berkala ke ahli kardiologi, kepatuhan terhadap diet dan rehat, aktiviti fizikal biasa, pencegahan dan rawatan penyakit berjangkit tepat pada waktunya.

Prolaps injap mitral gred 2: ciri, sebab, cara merawat

Prolaps injap mitral (MVP) gred 2 sering dikesan secara kebetulan dalam diagnosis penyakit jantung yang lain. Keadaan itu mungkin tidak dapat dinyatakan dengan cara apa pun. Walau bagaimanapun, komplikasi yang boleh berlaku sekiranya anomali dibiarkan tanpa gangguan boleh membahayakan. Oleh itu, walaupun gejala kecil yang menunjukkan kerosakan jantung tidak dapat diabaikan. Apa itu, apakah sebab-sebab perkembangan patologi, kaedah rawatan apa yang digunakan.

Konsep prolaps

Tugas injap mitral adalah memisahkan ventrikel kiri jantung dari atrium, dan juga untuk mengawal jumlah darah yang kembali semasa fasa kontraksi. Biasanya, injap mempunyai 2 keadaan: terbuka dan tertutup. Kedudukan risalah yang betul secara anatomi menghalang darah mengalir kembali ke rongga atrium.

Prolaps injap mitral adalah pesongan (kendur) daunnya ke arah atrium semasa fasa sistol. Menurut pengklasifikator nosologi ICD-10, kod 34.1 diberikan. Akibatnya, fungsi jantung terganggu: melalui lumen yang terbentuk, sebahagian darah dikeluarkan dari atrium kembali (regurgitasi).

Negeri mempunyai 3 darjah (tahap). Masing-masing dinyatakan dengan tahap kendur yang berbeza dari satu atau semua injap ke atrium:

  1. 3 hingga 6 mm - tidak ada regurgitasi, tidak ada risiko kesihatan.
  2. 6 hingga 9 mm - regurgitasi sederhana dengan penguncupan ventrikel.
  3. Lebih daripada 9 mm - darah mencapai dinding atrium kiri bertentangan dengan injap.

Sebab pembangunan

Aliran darah terbalik boleh berlaku walaupun pada janin di rahim. Kemudian patologi dianggap kongenital. Di samping itu, ia timbul dari patologi genetik seperti displasia tisu penghubung, dari serat di mana injap mitral terbentuk. Dalam 20% kes, prolaps diwarisi dari ibu ke janin, tetapi gejala kecil tidak menimbulkan ancaman kepada wanita dan anak.

Kelemahan kongenital risalah injap tidak dianggap sebagai penyakit. Orang itu biasanya tidak memerlukan rawatan. Keadaan boleh berkembang dengan latar belakang faktor-faktor yang mempengaruhi janin (ARVI, toksikosis lewat, dan lain-lain).

Regurgitasi yang dijumpai pada masa remaja, dewasa, atau usia tua dianggap sekunder. Selalunya ia berlaku sebagai komplikasi penyakit jantung:

  • lupus eritematosus sistemik;
  • tirotoksikosis;
  • penyakit jantung iskemia, serangan jantung, miokarditis;
  • kardiomiopati;
  • osteogenesis tidak normal;
  • reumatik;
  • dystonia vegetatif-vaskular.

Sebagai tambahan, prolaps risalah injap sering berkembang akibat trauma dada atau selepas pembedahan jantung. Patologi yang diperoleh lebih parah, ia dicirikan oleh ancaman perkembangan.

Ciri-ciri MVP darjah 2

Walaupun dengan tahap kedua MVP, aliran balik darah adalah sederhana, keadaannya boleh membahayakan. Ia dijumpai pada usia muda atau tua, ketika keadaan tiba-tiba dapat berkembang disebabkan oleh beberapa faktor yang menyertainya..

Gangguan mitral memerlukan masa yang sangat lama untuk berkembang. Sekiranya MVP darjah 1 secara praktikal tidak dinyatakan, tetapi dikesan secara tidak sengaja, maka regurgitasi darah pada darjah 2 lebih ketara: lebih daripada 25% jumlah darah yang dikeluarkan kembali dari ventrikel kiri ke atrium. Terdapat genangan darah dalam peredaran pulmonari.

Gejala prolaps gred 2

Dengan jenis gangguan ini, sakit jantung terasa lemah, tetapi untuk jangka masa yang panjang. Ini tidak ada kaitan dengan aktiviti fizikal, tetapi boleh bertambah buruk dengan latar belakang peningkatan emosi atau tekanan..

Pesakit mengalami sakit kepala apabila cuaca berubah secara tiba-tiba. Sesak nafas muncul walaupun dengan ketegangan rendah - ketidakupayaan untuk menyedut sepenuhnya membawa kepada hiperventilasi - menghirup kerap dan mendalam.

Jantung itu sendiri mula berfungsi sekejap-sekejap, gegaran dapat tenggelam, ada perasaan takut tanpa sebab. Extrasystole dan takikardia berkala, dirasakan semasa bersenam atau setelah minum minuman berkafein.

Keadaan ini dapat ditunjukkan oleh sejumlah gangguan autonomi: peningkatan suhu yang tidak masuk akal, kelemahan umum, berpeluh berlebihan. Pada kanak-kanak, darjah 2 juga ditunjukkan oleh satu atau lebih tanda:

  • Langit "Gothic";
  • hipermobiliti sendi;
  • Kaki leper;
  • osteochondrosis awal;
  • strabismus;
  • miopati.

Manifestasi gejala ini memerlukan pemeriksaan awal oleh doktor khusus. Ini akan membantu menjalani rawatan patologi tepat pada masanya..

Kehamilan dan kelahiran

Adalah dipercayai bahawa seorang wanita dengan kelas 2 MVP dapat bertoleransi secara normal dan melahirkan anak tepat pada waktunya. Sekiranya tidak ada gejala yang jelas, maka tidak ada halangan untuk melahirkan anak secara semula jadi..

Sekiranya keadaan bertambah buruk dan gestosis berkembang, pembedahan caesar diresepkan untuk mencegah kebuluran oksigen pada janin. Juga, pada kanak-kanak yang dilahirkan oleh wanita dengan tahap kedua injap prolaps, komplikasi mungkin timbul:

  • 54% - kekurangan zat makanan intrauterin (berat badan rendah, tidak sesuai untuk usia);
  • 89% - perkembangan pelbagai patologi pada masa neonatal awal;
  • 15% - kecacatan kongenital, lebih daripada separuh daripadanya adalah kecacatan jantung.

Kehamilan boleh membahayakan wanita juga. Terdapat risiko mengembangkan kekurangan alat injap, ekstrasistol ventrikel, pecahnya kord, penyumbatan saluran otak. Oleh itu, semasa mengandung, penting untuk berjumpa dengan pakar kardiologi dan memantau kesihatan anda..

Tugas tentera

Biasanya, patologi tidak terkecuali daripada perkhidmatan ketenteraan. Semasa menentukan sama ada mengambil seorang pemuda ke dalam tentera, mereka tidak melihat tahap prolaps, tetapi pada fungsi umum alat injap: berapa banyak darah yang kembali dari ventrikel ke fasa sistol.

Ketidaksesuaian disahkan hanya dalam kes di mana regurgitasi darah lebih tinggi daripada gred 2, atau konduksi terganggu, terdapat aritmia atau gangguan jantung yang lain. Prolaps injap mitral 1, 2 darjah biasanya berlaku dengan regurgitasi 1 darjah.

Latihan tekanan

Kontraindikasi biasanya terdapat pada MVP gred 3. Walau bagaimanapun, kadang-kadang sekatan itu berlaku untuk pesakit dengan jenis kedua dan juga yang pertama:

  1. Berjalan - jika diagnosis tidak menunjukkan pampasan peredaran darah.
  2. Berenang segerak - kerana ketidakupayaan untuk berada di bawah air untuk waktu yang lama.
  3. Peningkatan berat badan dan lompatan yang kuat.
  4. Tarian berirama.

Tinju, karate dan jenis seni mempertahankan diri yang lain juga dikontraindikasikan - pukulan ke sternum boleh menyebabkan terlepasnya penutup injap atau kord.

Jenis dan kerumitan beban dipilih secara individu. Perundingan awal dengan pakar kardiologi diperlukan.

Diagnostik

MVP tanpa gejala biasanya dijumpai secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin atau ketika mencari patologi lain. Sekiranya pesakit mempunyai aduan mengenai kerja jantung atau doktor mendengar bunyi yang dikeluarkan oleh darah ketika darah dibuang ke atrium, maka dilakukan ultrasound jantung..

Di skrin, pakar melihat lokasi injap dan pengoperasiannya. Diagnostik ultrabunyi adalah kaedah yang paling tepat untuk mendiagnosis prolaps. Kadang-kadang pesakit diminta untuk melakukan aktiviti fizikal yang layak (jongkok), kerana prolaps mungkin tidak kelihatan pada waktu rehat.

Rawatan dan pencegahan komplikasi

Sekiranya anomali tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, maka tidak akan diubati. Pemerhatian oleh pakar kardiologi dan pemeriksaan ultrasound tahunan jantung diperlukan. Ini akan memantau dinamika keadaan injap. Sekiranya prolaps injap mitral darjah 2 teruk, rawatan ubat ditetapkan. Walau bagaimanapun, mereka tidak mempengaruhi injap itu sendiri, ubat-ubatan meneutralkan gejala penyakit:

  1. Memulihkan kadar denyutan jantung yang normal - ubat antiaritmia.
  2. Memulihkan Denyutan Jantung - Penyekat Beta.
  3. Normalisasi keupayaan kontraktil otot jantung - glikosida jantung.
  4. Perlindungan miokardium daripada tekanan berlebihan, infark miokard - kardioprotectors.
  5. Pencegahan pembentukan trombus dan kematian pramatang pesakit - antikoagulan.

Pada tahap 2 prolaps, tubuh mudah dijangkiti jangkitan dan virus. Dengan perkembangan penyakit ini, terapi bertujuan untuk memusnahkan fokus penyebaran jangkitan. Anda juga harus meninggalkan tabiat buruk dan merasionalisasi makanan. Pendekatan yang berhati-hati terhadap pilihan aktiviti fizikal akan diperlukan.

Tidak ada cara untuk mencegah prolaps injap mitral. Patologi diletakkan pada janin semasa pembentukan organ di rahim. Namun, setelah mengetahui diagnosisnya, anda dapat menyesuaikan gaya hidup anda agar tidak memburukkan lagi keadaan..

Walaupun MVP darjah 2 tidak berbahaya bagi kesihatan, dengan perhatian yang mencukupi terhadap keadaan alat injap, patologi dapat berkembang menjadi kegagalan jantung. Maka anda perlu mendapatkan bantuan pembedahan.

Prolaps injap mitral gred 2

Prolaps perkataan yang tidak dapat difahami sebenarnya bermaksud penonjolan, atau penonjolan, seperti yang dikatakan oleh doktor, terhadap organ atau sebahagiannya berkaitan dengan gangguan tisu yang dihasilkan. Kami sedang melihat injap mitral dan masalah khusus dengan risalahnya. Oleh itu, apabila kepak merosot ke rongga atrium kiri (keadaan ini menyerupai pintu yang kendur pada engsel kendur), keadaan ini dinamakan mitral injap prolaps (MVP).

Fakta

Berikut adalah fakta mengenai prolaps injap mitral

  • Prolaps injap mitral adalah yang paling biasa sebagai kelainan injap jantung.
  • Sebilangan besar pesakit dengan prolaps injap mitral tidak menunjukkan simptom dan tidak memerlukan rawatan.
  • MVP sering dikaitkan dengan keletihan dan / atau berdebar-debar jantung.
  • MVP sering dapat dikesan oleh doktor semasa pemeriksaan jantung. MVP dapat disahkan oleh echocardiogram.
  • Pesakit dengan prolaps injap mitral biasanya perlu mengambil antibiotik sebelum prosedur perubatan yang dapat memasuki aliran darah. Ini termasuk kerja pergigian dan pembedahan kecil.

Apa itu prolaps injap mitral?

Risalah mitral, berbentuk seperti payung terjun, dilekatkan pada dinding dalaman ventrikel kiri dengan rangkaian rentetan yang disebut kord. Apabila ventrikel berkontrak, risalah injap mitral ditutup rapat dan menghalang aliran balik darah dari ventrikel kiri ke atrium kiri. Apabila ventrikel berehat, injap terbuka untuk membolehkan darah beroksigen dari paru-paru memenuhi ventrikel kiri.

Pada pesakit dengan prolaps injap mitral, alat mitral (risalah injap dan chordae) mula bertindak dalam proses yang disebut degenerasi myxomatous. Dalam degenerasi jenis ini, bentuk struktur protein kolagen tidak normal dan menyebabkan penebalan, pengembangan dan redundansi cusps dan kord. Darah biasanya mengalir melalui injap mitral dari atrium kiri atas ke ventrikel kiri bawah jantung.

Baca juga mengenai topik ini

Apabila ventrikel berkontraksi, risalah yang rosak melonjak kembali ke atrium kiri, kadang-kadang membiarkan darah mengalir melalui injap mitral yang membuka kembali ke atrium kiri. Dengan regurgitasi mitral yang teruk, kegagalan jantung dan irama jantung yang tidak normal dapat berkembang. Regurgitasi adalah pergerakan cecair atau gas ke arah yang berlawanan dengan arah normal. Perlu diperhatikan bahawa kebanyakan pesakit tidak menyedari bahawa mereka telah mengalami prolaps injap mitral. Tetapi sebilangan orang boleh mengalami sejumlah gejala, yang dibincangkan di bawah..

Prolaps injap mitral, atau sindrom MVP, mempunyai kecenderungan keturunan yang kuat, walaupun penyebab sebenarnya tidak diketahui. Anggota keluarga dengan MVP biasanya tinggi, kurus, dengan lengan dan jari panjang, dan punggung lurus. Menurut statistik, MVP paling kerap berkembang pada wanita berusia 20 hingga 40 tahun, tetapi ia juga berlaku pada lelaki.

Apakah tanda dan gejala prolaps injap mitral?

Keletihan adalah keluhan yang paling biasa, walaupun penyebab keletihan tidak difahami dengan baik. Pesakit dengan prolaps injap mitral mungkin mengalami ketidakseimbangan dalam sistem saraf autonomi mereka, yang mengatur degupan jantung dan pernafasan. Ketidakseimbangan seperti itu boleh menyebabkan penghantaran oksigen darah tidak mencukupi ke otot yang bekerja semasa bersenam, sehingga menyebabkan keletihan. Mungkin ini adalah sebab penampilan keletihan..

Palpitasi adalah sensasi irama jantung yang cepat atau tidak teratur. Pada kebanyakan pesakit dengan prolaps injap mitral, degupan jantung tidak berbahaya. Dalam kes yang sangat jarang berlaku, gangguan irama jantung yang berpotensi serius boleh mendasari degupan jantung dan memerlukan penilaian dan rawatan lebih lanjut..

Kesakitan dada akut, seperti yang dilaporkan pada beberapa pesakit dengan prolaps injap mitral, boleh menjadi jangka panjang. Tidak seperti angina pectoris, sakit dada prolaps injap mitral jarang berlaku semasa atau selepas bersenam, dan mungkin tidak bertindak balas terhadap nitrogliserin.

Kecemasan, serangan panik, dan kemurungan dapat dikaitkan dengan prolaps injap mitral. Seperti keletihan, gejala ini dianggap berkaitan dengan ketidakseimbangan sistem saraf autonomi..

Prolaps injap mitral tahap 2 dengan regurgitasi: gejala, rawatan, aktiviti fizikal yang diperlukan, kemungkinan perkhidmatan tentera

Prolaps injap mitral darjah 2 adalah perubahan yang cukup ketara pada salah satu struktur jantung, yang menghalang aliran darah terbalik di dalamnya.

Memahami penyebab anatomi patologi dan risiko komplikasi akan membantu menilai kemungkinan memasuki tentera dengan diagnosis ini, serta keparahan gejala, keperluan untuk rawatan dan prognosis..

Prolaps injap mitral 1 darjah

Laluan darah beroksigen melewati atrium kiri dan ventrikel ke aorta, kemudian ke organ. Laluan sehala di sepanjang jalan ini diatur oleh injap, termasuk injap mitral. Ia menghalang aliran balik darah dengan menutup injap. Fungsi ini tidak dapat dilaksanakan ketika risalah membengkokkan ke dalam atrium, pembentukan prolaps.

Mengikut ukuran pesongan, tiga darjah prolaps dibezakan:

  • 1 - pesongan 2-5 mm;
  • 2 - 6-9 mm;
  • 3 - 9 mm.

Apakah darjah 2 dan bagaimana ia berbeza dengan yang pertama?

Dari segi gambaran klinikal dan kekerapan komplikasi, prolaps gred 2 berbeza sedikit daripada yang pertama. Perbezaan anatomi dimanifestasikan dalam pesongan risalah sejauh 1-4 mm, yang timbul dari ciri struktur ruang jantung atau disfungsi tisu penghubung, yang merupakan struktur pengaturan fiksasi dan operasi risalah.

Sifat kecacatan injap

Prolaps injap mitral gred 2 akan menjadi jelas jika anda melihat lebih mendalam mengenai anatomi..

Cusps injap disambungkan ke otot papillary myocardium ventrikel oleh kord.

Biasanya, operasi injap dijelaskan oleh titik-titik yang saling mengikuti:

  1. Ventrikel berkontrak, tekanan di dalamnya meningkat.
  2. Otot papillary berkontrak, kord yang dihubungkan dengannya menarik injap;
  3. Injap ditutup.

Prolaps injap terhad pada akord yang melekat pada otot papillary. Semakin dekat struktur ini ke atrium, semakin kurang sekatan. Oleh itu, kedalaman pesongan secara langsung bergantung pada isipadu ventrikel. Bentuknya berubah dengan kedudukan badan yang berbeza. Beberapa teknik diagnostik dikaitkan dengan ini, yang menunjukkan tahap perkembangan penyakit ini, ketika mendengarkan jantung orang yang berbohong, duduk dan berdiri.

Kord disambungkan secara langsung ke injap, oleh itu, jika dilanggar, kehilangan keanjalan dan kekuatan, pesongan juga berlaku. Sifat kord dan cusps adalah tisu penghubung, menurut teori pembentukan prolaps injap mitral, mereka dibina di sekitar gangguan struktur tisu penghubung.

  • teori kecacatan valvular adalah yang utama dalam perubatan moden. Ia membincangkan mengenai sifat genetik patologi tisu penghubung. Penyelidikan di kawasan ini masih berjalan, tetapi pada tahun 2015, mutasi pada gen yang bertanggungjawab untuk sintesis protein filamin A, yang dikaitkan dengan penyebab prolaps, telah dikenal pasti;
  • kekurangan magnesium, menyusun serat kolagen, memperbaharui tisu. Ia juga menyokong nada otot.

Prolaps injap mitral

Keterukan regurgitasi

Penilaian kualitatif tahap regurgitasi berkorelasi dengan keparahan kegagalan jantung:

  • 1 - merebak ke fibrosus anulus;
  • 2 - ke tengah atrium;
  • 3 - lebih daripada separuh;
  • 4 - ke dinding yang bertentangan.

Pada tahap regurgitasi rendah, gejala ringan atau tidak ada, pada tahap tinggi, mereka berkembang. Fakta ini disebabkan oleh fakta bahawa sebahagian aliran keluar darah kembali ke atrium, dengan penguncupan berikutnya, ventrikel menerima lebih banyak darah daripada yang dapat. Peningkatan jumlah ventrikel berlaku, kerana gejala patologi tidak muncul.

Apabila kapasiti pampasan ventrikel mengering dan kehilangan keupayaannya untuk mengatasi beban, jumlah darah yang dipam akan berkurang. Gejala mula muncul. Prolaps 2 darjah dengan regurgitasi 2 darjah atau lebih tinggi sudah menjadi alasan yang mencukupi untuk berjumpa doktor.

Gejala

Gejala auscultatory dikesan semasa mendengar dengan stetoskop ke jantung, ia terdiri daripada fenomena klik sistolik rata-rata dan murmur sistolik lewat. Di sini, variasi mungkin berlaku pada pesakit yang sama, kerana kedudukan badan yang berbeza semasa mendengar.

Sekiranya gambar auscultatory tidak menunjukkan kelainan, timbul aduan yang menunjukkan kemungkinan berlakunya prolaps:

  • dyspnea;
  • sakit di kawasan jantung;
  • kesukaran bernafas, batuk;
  • kelemahan dan keletihan;
  • pengsan di bilik yang sesak;
  • berdebar-debar, rasa sakit jantung;
  • gangguan irama jantung.

Pada 20-60% pesakit, gejala objektif tidak ada. Diagnosis sukar kerana kriteria yang tidak tepat. Kemunculan ekokardiografi mempermudah pengesanan prolaps walaupun tanpa gejala klinikal dan auskultasi, yang dikaitkan dengan peratusan besar patologi ini pada populasi (3,8%). Berdasarkan kriteria moden, peratusan ini tetap tinggi, tetapi tidak banyak.

Risiko komplikasi dan kematian dalam patologi

Kebanyakan orang yang didiagnosis dengan prolaps adalah orang yang sihat. Walaupun regurgitasi teruk dikesan oleh ekokardiografi, mungkin tidak ada komplikasi, namun, dengan kerosakan mekanikal atau jangkitan pada injap, regurgitasi dapat berkembang sedemikian rupa sehingga tidak mungkin dilakukan tanpa pembedahan..

Kadar kematian adalah 1.9 setiap 10.000 pesakit setiap tahun - tanpa regurgitasi mitral yang ketara. Strok tromboemboli dikaitkan dengannya.

Adakah aktiviti fizikal boleh diterima?

Pesakit yang didiagnosis mengalami prolaps injap mitral gred 2 dengan regurgitasi gred 1, tanpa gejala yang jelas, malah diminta untuk bersenam. Sekatan aktiviti fizikal yang besar disyorkan untuk kecacatan ventrikel, aritmia, secara amnya, gejala serius. Cardio tidak boleh dibatalkan, walaupun sukar..

Keserasian Tentera Darat

Pada orang yang didiagnosis dengan prolaps injap mitral tahap 2, timbul persoalan sama ada mereka dibawa ke tentera dengan patologi ini, kerana beban pada jantung memprovokasi perkembangan komplikasi. Juga, tekanan yang terdedah kepada pengguna wajib memberi kesan negatif terhadap kerja jantung..

Ini bergantung pada tahap keparahan mereka sama ada mereka dibawa ke tentera dengan prolaps injap mitral darjah 2, kerana dengan patologi ini gambaran klinikalnya heterogen dan berotot. Sekiranya tidak ada gejala atau tidak disebabkan oleh usaha ringan, maka wajib militer diminta, tetapi dengan sekatan.

Dengan kejatuhan tahap 2, ini tidak berlaku: walaupun dengan kegagalan jantung kecil, menurut undang-undang, wajib militer dibebaskan dari perkhidmatan ketenteraan pada masa damai, kerana aktiviti fizikal memperburuk gejala. Dengan tahap keparahan kegagalan jantung yang sederhana dan tinggi, wajib militer tersebut tergolong dalam kategori tidak layak untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan dan dikecualikan daripada wajib.

Diterima ke tentera ketika tahap prolaps adalah 2 atau kurang, dan regurgitasi tidak sampai di tengah atrium.

Rawatan

Rawatan bertujuan untuk mengurangkan gejala, kerana campur tangan perubatan tidak menyebabkan penyakit terbalik, dan kaedah pembedahan, yang meliputi implantasi prostesis dan risalah plastik, tidak digunakan jika tidak ada risiko komplikasi serius.

Sekiranya prolaps injap mitral tahap 2 dengan regurgitasi, serangan iskemia sementara, fibrilasi atrium, orang di bawah 65 tahun diberi aspirin, lebih tua dari usia ini, dan terapi antikoagulan ditunjukkan untuk orang yang terselamat dari strok dengan latar belakang regurgitasi mitral. Terapi metabolik terdiri daripada pengambilan sediaan magnesium dan juga termasuk dalam rawatan prolaps injap mitral darjah 2.

Video berguna

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai prolaps injap mitral, lihat video ini:


Artikel Seterusnya
Ubat Penipisan Darah: Bebas Aspirin, Senarai Generasi Seterusnya