Cara merawat aterosklerosis


Atherosclerosis adalah penyakit yang tergolong dalam kategori patologi kardiovaskular dan sering menyebabkan komplikasi berbahaya. Dengan bertambahnya usia, penyakit ini memprovokasi perubahan yang dapat dilihat pada kapal - mereka kehilangan keanjalan, sempit di bawah pengaruh pemendapan plak. Rawatan aterosklerosis harus dimulakan segera setelah mengesan gejala untuk mencegah penyumbatan arteri, trombosis dan, sebagai akibat yang berbahaya, kematian..

Prinsip umum rawatan

Agar rawatan perubahan aterosklerotik pada kapal berjaya, terapi kompleks diperlukan. Ubat-ubatan yang ditetapkan secara eksklusif oleh doktor akan dibincangkan lebih lanjut. Peraturan asas untuk menghilangkan tanda-tanda penyakit adalah seperti berikut:

  • penolakan ketagihan - merokok dan alkohol (pada orang yang menderita alkoholisme dan perokok selama bertahun-tahun, kapal sudah menyempit secara patologi, yang membawa kepada perkembangan penyakit ini);
  • mengekalkan gaya hidup aktif;
  • pencegahan situasi tertekan dan konflik - doktor terkenal Evdokimenko mendakwa bahawa penyebab semua penyakit manusia terletak pada tekanan berlebihan sistem saraf. Dalam keadaan tertekan, kelenjar adrenal mengeluarkan sejumlah besar hormon yang mengganggu latar belakang normal dan menyebabkan pelbagai penyakit;
  • mengambil ubat penenang herba untuk kerja saraf dan berat - berdasarkan akar valerian, balsem lemon, peony, natrium bromida;
  • penggunaan kompleks vitamin dengan kandungan kumpulan C dan B yang tinggi, produk dengan asid omega.

Untuk mencegah penyakit ini, disarankan untuk meminum minuman setiap hari berdasarkan tanaman ubat dalam bentuk teh. Ini adalah pinggul mawar, cranberry, lingonberry, pisang, balsem lemon, strawberi. Untuk mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah, infus Eleutherococcus pada vodka digunakan dalam nisbah 1: 1. Selepas menjalani rawatan, nada vaskular meningkat, keletihan menurun, nada meningkat..

Penting untuk melakukan gimnastik setiap hari - untuk mengembangkan otot perut, kaki, lengan, tali pinggang bahu, leher. Kegiatan fizikal yang teratur, ditambah dengan latihan pernafasan, akan memenuhi darah dengan oksigen, meningkatkan bekalan semua organ dan tisu, dan menyokong jantung dan paru-paru.

Rawatan ubat

Rawatan aterosklerosis vaskular dengan ubat-ubatan dilakukan dengan menggunakan beberapa kumpulan ubat:

  • asid nikotinik dan produk yang mengandungi bahan ini. Oleh kerana pengambilan ubat seperti itu, jumlah kolesterol dan trigliserida dalam darah seseorang menurun, dan jumlah lipoprotein berketumpatan tinggi, sebaliknya, meningkat. Pelantikan asid nikotinat tidak digalakkan untuk pesakit yang menderita penyakit hati;
  • fibrate. Clofibrate adalah wakil utama kumpulan ubat ini; ia menghalang pengeluaran sejumlah besar lemak di dalam badan. Kesan sampingan penggunaan juga termasuk disfungsi hati dan munculnya batu di rongga pundi hempedu;
  • urutan asid hempedu. Menggalakkan pengikatan dan perkumuhan asid hempedu dari tisu usus, sehingga mengurangkan kandungan sel lemak dan kolesterol. Selalunya, ubat Cholestyramine dan Colestipol digunakan dalam rawatan aterosklerosis; antara kesan sampingan, sembelit dan kembung yang kerap dibezakan;
  • statin. Apabila diberikan secara oral, disarankan meminumnya sebelum tidur, kerana pengeluaran kolesterol dalam badan meningkat pada waktu malam. Ubat Lovastatin, Pravastatin, Simvastatin paling berkesan dalam memerangi tanda-tanda aterosklerosis, kerana mengurangkan pengeluaran kolesterol sendiri oleh tubuh. Dan juga mempengaruhi fungsi hati jika arahan penggunaannya tidak dipatuhi.

Terapi yang dimulakan tidak boleh terganggu dengan sendirinya, terutamanya jika berlaku penyakit kronik. Mengabaikan gejala penyakit dan menolak rawatan penuh dengan perkembangan kekurangan kronik atau akut mana-mana organ, di kawasan yang terdapat penyumbatan kapilari yang ketara.

Diet

Makanan setiap hari untuk pesakit dengan aterosklerosis harus berkhasiat, tetapi tidak terlalu tinggi kalori. Anda harus mengecualikan makanan yang kaya dengan lemak haiwan, mematuhi nisbah 1 bahagian protein, 1 bahagian lemak, 3.5 bahagian karbohidrat dalam diet. Doktor telah mengembangkan dua jenis diet yang tidak memerlukan perubahan yang signifikan dalam diet pesakit, tetapi membantu menghilangkan tanda-tanda penyakit dalam waktu yang cukup singkat.

Diet tahap 1 lebih ditujukan untuk pencegahan penyakit. Anda perlu meninggalkan mentega, daging berlemak, jeroan, krim masam, kuning telur dan lemak babi (atau mengurangkan jumlah makanan sedemikian minimum). Sekiranya susu digunakan, maka ia mengandungi tidak lebih daripada 1% lemak. Makanan dimasak dalam minyak zaitun.

  • ayam tanpa daging dan ayam belanda;
  • ikan apa sahaja - air tawar, hidup di laut, jenis lemak dan rendah lemak;
  • daging lembu dan domba tanpa lemak;
  • daging lembu;
  • kacang polong, kacang, lentil.

Diet mesti mengandungi ramuan segar, sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin. Pemakanan sedemikian membantu membersihkan saluran darah, meningkatkan keanjalannya, dan mencegah penyumbatan dan perkembangan aterosklerosis..

Diet Tahap 2 dianggap lebih ketat - produk yang disenaraikan di atas (telur, lemak babi, jeroan, dll.), Yang jumlahnya terhad semasa pencegahan, mesti dikecualikan sepenuhnya di sini. Ikan, keju kotej, daging, keju, produk tenusu mestilah rendah lemak. Anda boleh makan sayur-sayuran, herba, kekacang dan bijirin tanpa sekatan.

Rawatan mengikut kaedah Shishonin

Doktor Yu.A. Shishonin, yang menumpukan masa yang lama untuk kajian aterosklerosis, menembusi inti pati proses patologi yang berlaku di dalam tubuh orang yang sakit. Doktor telah mengembangkan kaedah rawatan yang berbeza dari yang tradisional, kerana melibatkan penyerapan plak dan formasi trombotik dengan cara semula jadi.

Doktor percaya bahawa mungkin untuk menyingkirkan aterosklerosis dengan memahami penyebab penyakit dan mekanisme perkembangannya. Dia mendakwa bahawa patologi bukanlah penyakit bebas, tetapi timbul sebagai tindak balas kepada pelbagai gangguan dalam tubuh, khususnya, fungsi metabolisme. Dia menyuarakan masalah itu sebagai "sindrom tekanan lipid", kerana pankreatitis, kolelitiasis, hepatosis lemak terjadi.

Oleh kerana Shishonin percaya bahawa aterosklerosis adalah hasil pelanggaran metabolisme empedu dalam tubuh (dan bukan metabolisme lemak), dia mencadangkan untuk mewujudkan keadaan semula jadi untuk fungsi hati yang baik dan pemulihan tisu:

  • Sediakan tubuh dengan jumlah lemak semula jadi yang mencukupi (asal sayuran atau haiwan). Oleh itu, anda boleh membuat aliran keluar hempedu sepenuhnya dari hati ke duodenum. Pendekatan rawatan adalah individu bagi setiap pesakit.
  • Menjaga peredaran darah yang baik di sistem vaskular hati untuk hempedu tebal yang tipis dan memperbaiki tisu hati. Untuk tujuan ini, Shishonin, bersama rakan-rakannya, mengembangkan sistem latihan pernafasan dan aktiviti fizikal. Mereka bertujuan untuk meningkatkan bekalan darah ke hati dan urutan semula jadi dengan mengurangkan tisu otot perut dan diafragma.
  • Mengatur aktiviti sistem hepatik dengan terus memantau tahap hormon yang dihasilkan oleh kelenjar pituitari dan hipotalamus. Di banyak pesakit dengan penyakit kardiovaskular dan aterosklerosis, terdapat lonjakan hormon satu atau lain. Oleh itu, doktor mencadangkan untuk menjalankan rawatan penggantian hormon untuk mengekalkan fungsi penuh kelenjar pituitari dan hipotalamus.

Pesakit yang sempat mencuba kaedah rawatan bukan tradisional menurut Shishonin mendakwa bahawa terapi tersebut sangat berkesan. Menurut para pakar, sesungguhnya, setelah diperiksa pada pasien dengan tanda-tanda plak besar dan genangan hempedu akibat rawatan menurut Shishonin, ada dinamika yang mencolok menuju pemulihan.

Homeopati

Doktor homeopati mendakwa bahawa penggunaan ubat dari kumpulan statin, sequestrants dan asid nikotinik berkesan, tetapi setelah berakhirnya rawatan, penyakit ini mula berkembang lagi. Dan dengan bantuan ubat-ubatan homeopati, anda dapat mengalahkan aterosklerosis kerana kesan pada penyebab penyakit..

Persediaan herba memulakan proses pengaturan diri di dalam badan, membantu menghilangkan tanda-tanda aterosklerosis akut. Mereka bertindak pada tahap sel untuk memperbaiki tisu yang terkena penyakit ini. Darah disucikan dari kolesterol "buruk", pembentukan plak dan gumpalan darah dicegah, lumen saluran darah mengembang.

Selalunya, homeopati mengesyorkan mengambil ubat berikut:

  • Kolesterol;
  • Iodin emas;
  • Arnica;
  • Conium;
  • Crategus;
  • Edas.

Pesakit dengan tanda-tanda aterosklerosis yang teruk ditetapkan ubat yang meningkatkan aliran darah vena - Bottrops, Gelleborus, Ginko Biloba, Lachesis. Tetapi hanya pakar homeopati yang boleh mengesyorkan rawatan apa pun..

Atherosclerosis - gejala, penyebab dan rawatan aterosklerosis

Selamat hari, pembaca yang dikasihi!

Dalam artikel ini, kami akan mempertimbangkan penyakit saluran darah seperti aterosklerosis, serta penyebab, gejala, pencegahan dan rawatan aterosklerosis, ubat tradisional dan rakyat..

Atherosclerosis adalah penyakit arteri kronik yang dicirikan oleh pemendapan kolesterol dan lemak lain di dinding dalaman saluran darah. Selepas itu, "penyumbatan" ini, dinding kapal menebal, dan lumen berkurang, keanjalannya hilang, akibatnya penyumbatan saluran darah terjadi. Kerana ubah bentuk saluran darah, terdapat beban pada jantung. dia memerlukan lebih banyak usaha untuk mengepam darah.

Hasil aterosklerosis adalah penyakit seperti penyakit jantung koronari (IHD), hipertensi (hipertensi), strok, nekrosis, dll..

Menurut statistik tahun 2000, 800 orang mati akibat penyakit kardiovaskular setiap 100,000 penduduk di Rusia! Pada masa yang sama, terdapat 182 orang di Perancis, 187 di Jepun.Para saintis telah menyedari bahawa sebab keadaan ini adalah makanan dan gaya hidup. Sudah tentu, pada tahun 2016 semasa, ketika pengedaran produk GMO memperoleh perolehan yang luar biasa, dan makanan berkualiti tinggi benar-benar berharga sehingga sebilangan besar orang tidak mampu membelinya, kematian terus meningkat.

Dalam hal ini, dinyatakan bahawa aterosklerosis paling sering diserang oleh orang-orang pertengahan usia dan lanjut usia, walaupun ada kes-kes ketika penyakit ini diidentifikasi pada anak-anak.

ICD-10: I70
ICD-9: 440

Perkembangan aterosklerosis

Perkembangan aterosklerosis bermula dari sistem peredaran darah manusia. Pada orang yang sihat, darah, yang beredar di saluran darah, menyampaikan oksigen dan nutrien ke semua organ dan tisu. Dengan diet yang normal, kolesterol juga terdapat di dalam darah..

Kolesterol adalah sebatian organik, alkohol lemak semula jadi (lipofilik) yang terdapat di membran sel badan. Kolesterol memainkan peranan penting dalam melindungi membran sel, dan juga diperlukan untuk penghasilan vitamin D, hormon steroid (kortisol, estrogen, testosteron, dll), asid hempedu, serta fungsi normal sistem imun dan saraf.

Kolesterol tidak larut dalam air, dan, karenanya, ia tidak dapat memasuki tisu badan secara bebas, oleh itu, fungsi penyebarannya melalui darah ke semua organ dilakukan oleh protein transporter (apolipoprotein), yang terdapat dalam sebatian kompleks - kolesterol dengan sebatian lain.

Apolipoprotein dibahagikan kepada 4 kumpulan:

- berat molekul tinggi (HDL, HDL (lipoprotein berketumpatan tinggi))
- berat molekul rendah (LDL, LDL, (lipoprotein berketumpatan rendah))
- berat molekul yang sangat rendah (VLDL, VLDL, lipoprotein berketumpatan sangat rendah);
- chylomicrons.

Bergantung pada "alamat" (bahagian badan) penghantaran, berbeza apolipoprotein ini melaksanakan fungsinya. LDL, VLDL dan chylomicrons bergabung dengan kolesterol dan menyampaikannya ke tisu periferal. Tetapi, LDL (lipoprotein berketumpatan rendah) kurang larut dan cenderung mendakan. Oleh kerana itu, kolesterol yang digabungkan dengan LDL disebut kolesterol "buruk".

Masalah bermula apabila kelebihan kolesterol dalam tubuh, bersama dengan LDL, mengendap, yang melekat pada dinding saluran darah dan bentuk - plak aterosklerotik.

Di sini saya ingin perhatikan bahawa lipoprotein berketumpatan rendah ditentang oleh lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL), yang melindungi dinding saluran darah dari kesan negatifnya, tetapi sayangnya HDL adalah 2 kali lebih sedikit.

Plak aterosklerotik adalah formasi yang terdiri daripada kolesterol, lemak lain, lipoprotein berketumpatan rendah, dan kalsium. Mereka terbentuk di bawah endotelium (permukaan dalam saluran darah), di mana ia rosak.

Di bawah endothelium (antara dinding luar dan dalam kapal), iaitu dalam ketebalan saluran, pelbagai bahan disintesis yang mengatur pembekuan darah, dan juga kesihatan saluran itu sendiri.
Oleh itu, ketika plak aterosklerotik tumbuh, lumen kapal menyempit, dan ada risiko pecah, dari mana gumpalan darah memasuki kapal..

Trombus adalah pengumpulan sel, terutama platelet dan protein darah. Secara sederhana, trombus adalah gumpalan darah beku yang berlaku di tempat-tempat kecederaan vaskular.

Trombus memperburuk keadaan dengan fakta bahawa ia lebih jauh menyempitkan lumen kapal, tetapi bahaya utama daripadanya ialah sekeping dapat keluar dari dalamnya, yang, bergerak lebih jauh di sepanjang kapal, sampai ke tempat di mana diameter lumen kapal kurang dari trombus. Selanjutnya, di tempat ini terdapat penyumbatan saluran, dan tisu dan organ "terputus" dari bekalan darah mulai mati..

Sudah tentu, proses pengembangan aterosklerosis yang dijelaskan di atas adalah bentuk penjelasan yang dipermudahkan, tetapi saya harap saya berjaya menggambarkan gambaran umum.

Penyebab aterosklerosis

Pada masa ini, penyebab aterosklerosis terus dikaji. Mari serlahkan sebab yang paling terkenal:

- disfungsi endotel;
- kerosakan pada endotelium oleh virus (virus herpes, sitomegalovirus, dll.);
- kerosakan pada dinding vaskular oleh klamidia, terutamanya Chlamydia pneumoniae;
- keabnormalan dalam kerja leukosit dan makrofag;
- pengumpulan utama sejumlah besar lipoprotein dalam ketebalan saluran darah;
- keabnormalan dalam sistem antioksidan;
- peningkatan seiring dengan peningkatan usia hormon adrenokortikotropik dan gonadotropik, yang menyebabkan ketidakseimbangan hormon yang diperlukan untuk mengawal kolesterol.

Antara faktor yang mendorong perkembangan aterosklerosis, terdapat:

- tabiat buruk (pengambilan alkohol, merokok);
- hipertensi (hipertensi arteri): tahap tekanan darah dari 140/90 mm Hg. Seni.;
- hiperlipoproteinemia;
- gaya hidup tidak aktif;
- pemakanan yang tidak betul;
- kegemukan;
- diabetes;
- tekanan;
- keturunan;
- hipotiroidisme;
- homosisteinuria;
- hiperfibrinogenemia;
- postmenopause;
- umur;
- gangguan metabolik.

Gejala aterosklerosis

Gejala aterosklerosis sangat bergantung pada tempat di mana ia berkembang, dan juga pada kapal yang terkena. Pertimbangkan lesi yang paling popular dan tanda-tanda penyakit ini.

Aterosklerosis jantung

Aterosklerosis koronari. Ia berlaku sebagai akibat kekalahan plak aterosklerotik pada saluran koronari. Berdasarkan ini, aliran oksigen dan nutrien ke jantung (miokardium) menurun.

Gejala aterosklerosis koronari:

- angina pectoris, takikardia, bradikardia;
- sakit berkala di dada, dengan kembali ke bahagian kiri badan: lengan bawah, skapula, tangan atau jari tangan kiri;
- gangguan pernafasan, sakit ketika bernafas;
- perasaan beban di dada;
- sakit belakang;
- sakit di bahagian kiri leher, telinga, rahang bawah;
- mendung dalam kesedaran, hingga pingsan;
- kelemahan anggota badan;
- sensasi kesejukan, menggigil, berpeluh meningkat;
- pening dan muntah.

Aterosklerosis aorta jantung. Ia berlaku sebagai akibat kekalahan kapal utama jantung - aorta oleh plak aterosklerotik.

Gejala aterosklerosis aorta jantung:

- membakar sakit berkala di kawasan dada;
- peningkatan tekanan darah sistolik (atas);
- pening berkala;
- penuaan pramatang, kelabu;
- Kesukaran menelan makanan;
- peningkatan pertumbuhan rambut di auricles;
- penampilan wen di wajah.

Aterosklerosis perut

Aterosklerosis kawasan perut (aorta jantung). Ia berlaku sebagai akibat kekalahan plak aterosklerotik aorta di perut.

Gejala aterosklerosis aorta perut

- Gangguan najis: cirit-birit, sembelit;
- kembung perut (peningkatan pengeluaran gas);
- sakit ringan selepas makan;
- penurunan berat badan yang berpanjangan;
- sakit teruk di kawasan perut, yang tidak mereda walaupun mengambil ubat penahan sakit;
- kegagalan buah pinggang;
- peningkatan tekanan darah.

Aterosklerosis arteri mesenterik. Arteri yang membekalkan darah ke usus terjejas.

Gejala aterosklerosis arteri mesenterik:

- "kodok perut" - sakit akut selepas makan, sering disertai dengan kembung, mual dan muntah;
- trombosis, selepas itu muncul nekrosis dinding usus dan mesentery.

Aterosklerosis arteri buah pinggang. Membawa kepada hipertensi arteri yang rumit (hipertensi), serta kegagalan buah pinggang kronik.

Aterosklerosis saluran zakar. Selalunya menimbulkan disfungsi ereksi.

Aterosklerosis hujung kaki

Menghilangkan aterosklerosis (aterosklerosis ekstremitas bawah) adalah lesi progresif pada saluran ekstremitas bawah oleh plak aterosklerotik, ciri yang jelas adalah penyempitan lumen saluran darah yang berterusan.

Gejala aterosklerosis anggota badan:

- pucat kulit, selalunya dengan corak saluran subkutan yang berbeza;
- rasa sejuk di lengan dan kaki (rasa sejuk);
- "goosebumps" yang kerap setelah berada dalam kedudukan yang tidak selesa untuk waktu yang lama.

Aterosklerosis otak

Atherosclerosis otak, atau aterosklerosis serebrum, bersama dengan aterosklerosis saluran jantung, adalah salah satu jenis penyakit yang paling berbahaya. Aliran darah yang terganggu ke otak boleh mengakibatkan akibat yang serius dan kadang-kadang membawa maut - dari strok hingga koma, kadang-kadang membawa maut. Sebagai tambahan, seperti yang kita semua ketahui, pembaca yang terkasih, otak adalah pusat kawalan seluruh tubuh, dan sekiranya terdapat gangguan dalam kerjanya, tubuh akan segera bertindak balas terhadapnya.

Perlu juga diperhatikan bahawa peredaran darah di otak juga terganggu pada osteochondrosis, hipertensi, diabetes mellitus, dll..

Gejala aterosklerosis otak

- bunyi di telinga;
- sakit kepala (cephalgia), pening;
- tekanan darah tinggi;
- gangguan tidur (insomnia atau keinginan berterusan untuk tidur)
- kelesuan, peningkatan keletihan;
- perubahan tingkah laku keperibadian;
- peningkatan kegelisahan, kerengsaan;
- gangguan pernafasan, ucapan yang tidak jelas, kesukaran mengunyah dan menelan makanan;
- masalah dengan koordinasi pergerakan, orientasi di ruang;
- gangguan ingatan;
- sakit dada, sesak nafas.

Komplikasi aterosklerosis

- fibrosis;
- trombosis;
- strok;
- infarksi miokardium;
- nekrosis;
- gangren;
- pembentukan luka, terutamanya pada kaki (ulser trofik);
- pembengkakan kaki yang kerap;
- keguguran rambut di kawasan yang terjejas;

Jenis aterosklerosis

Klasifikasi aterosklerosis menurut A.L. Myasnikov (1960)

Proses penyetempatan

- aorta;
- arteri koronari;
- arteri serebrum;
- arteri buah pinggang;
- arteri mesenterik;
- arteri paru;
- kapal di bahagian bawah kaki.

Tempoh dan peringkat penyakit

Tempoh I (tempoh awal, praklinikal):
a) gangguan vasomotor;
b) satu set pelanggaran makmal;

Tempoh II (tempoh manifestasi klinikal):
a) tahap iskemia;
b) tahap nekrotik (thrombonecrotic);
c) tahap berserabut (sclerotic).

Fasa aliran

1. Perkembangan aterosklerosis.
2. Penstabilan proses.
3. Regresi aterosklerosis.

Diagnosis aterosklerosis

Diagnosis aterosklerosis merangkumi kaedah berikut:

- pemeriksaan umum dan soal jawab pesakit untuk tanda-tanda aterosklerosis;
- palpasi semua arteri;
- penentuan tahap kolesterol dalam darah;
- penentuan keseimbangan lipid darah;
- penentuan indeks (pekali) aterogenik;
- x-Ray dada;
- ultrasound jantung dan perut;
- diagnostik kekakuan dinding arteri;
- Doppler ultrasonografi saluran anggota badan.

Rawatan aterosklerosis

Rawatan aterosklerosis merangkumi skema berikut:

1. Penolakan tabiat buruk sepenuhnya: merokok, alkohol.
2. Mematuhi diet melawan aterosklerosis
3. Gaya hidup aktif;
4. Terapi ubat;
5. Campur tangan pembedahan (hanya jika perlu).

Harus diingat bahawa semakin cepat aterosklerosis dikesan, dan lebih awal pesakit memulakan rawatan, semakin positif prognosis rawatannya, kerana pada peringkat lanjut, aterosklerosis tidak lagi dapat disembuhkan, sekurang-kurangnya untuk doktor moden.

Walau apa pun, apa yang mustahil bagi manusia, semuanya mungkin bagi Tuhan. Doa kepada Tuhan sering merupakan satu-satunya jalan keluar dari situasi apa pun, tidak hanya dengan aterosklerosis, tetapi juga dengan penyakit yang lebih serius dan sering membawa maut..

Diet untuk aterosklerosis

Diet untuk aterosklerosis tidak boleh mengandungi kalori yang sangat tinggi.

Pengambilan kalori harus lebih rendah sebanyak 10-15%, dengan kegemukan - sebanyak 20% dari diet harian biasa anda. Dos lemak harian tidak boleh melebihi 60-80 g, karbohidrat - 300-400 g. Dos protein harian harus 1.2-1.5 g setiap 1 kg berat badan manusia.

Dalam aterosklerosis, perlu meminimumkan penggunaan produk makanan yang kaya dengan karbohidrat yang mudah dicerna, dan juga lemak haiwan.

Apa yang harus diberi tumpuan semasa makan: Vitamin - C (asid askorbik), B6 ​​(piridoksin), B3 (PP, niasin), E (tokoferol), P (rutin). Terutama C dan P, yang menguatkan dinding saluran darah, dan mencegah penembusan kolesterol ke dalamnya. Lebih-lebih lagi, vitamin C merangsang pemecahan kolesterol yang cepat di hati dan perkumuhannya dari badan..

Apa yang anda boleh makan dengan aterosklerosis: ikan, ayam tanpa lemak atau ayam belanda, putih telur, sayur-sayuran segar (penekanan pada hijau) dan buah-buahan (penekanan pada oren), roti rai atau dedak, soba, oatmeal, keju kotej rendah lemak.

Minuman yang disyorkan: perairan mineral (terutama bikarbonat-natrium dan bikarbonat-sulfat), susu rendah lemak atau kefir, teh tanpa gula, jus semula jadi (birch sap, maple sap, dll.).

Produk makanan yang boleh diterima dengan syarat (jumlah minimum): minyak sayuran (30-40 g / hari), daging lembu dan domba (tidak lebih dari 90-150 g), telur (tidak lebih dari 2 keping seminggu), susu keseluruhan, roti putih, pasta produk.

Apa yang tidak boleh dimakan dengan aterosklerosis: mentega, marjerin keras, lemak haiwan, kaviar, kuning telur, otak, ginjal, hati, jantung, lidah, daging dengan lemak yang dapat dilihat, sosis, ham, sosis, itik, angsa, krim masam, susu lemak, krim, keju kotej berlemak, keju berlemak, keju curd, keju olahan, ais krim, sayur-sayuran (dimasak dalam lemak), buah-buahan (gula-gula, manis), coklat, gula-gula, marmalade, marshmallow, jem dan pengawet.

Untuk rawatan aterosklerosis, M.I. Pevzner mengembangkan makanan diet khas - diet No. 10c (jadual No. 10c).

Di samping itu, anda perlu meminimumkan penggunaan:

- asid lemak tepu;
- calciferols (vitamin D);
- garam meja - tidak lebih daripada 8 g sehari.

Ubat untuk aterosklerosis

Ubat untuk aterosklerosis digunakan untuk:

- pembetulan tahap tekanan darah;
- kawalan diabetes mellitus;
- pembetulan sindrom metabolik;
- normalisasi spektrum lipid.

Bergantung pada tujuan di atas, mereka dibahagikan kepada 4 kumpulan utama:

1. Ubat yang menyekat penyerapan kolesterol oleh dinding saluran darah dan organ.
2. Dadah yang menurunkan sintesis kolesterol dan trigliserida di hati, serta kepekatannya dalam darah.
3. Ubat yang meningkatkan pemecahan dan perkumuhan lipid dan lipoprotein aterogenik dari badan.
4. Dadah tambahan.

Kumpulan 1: ubat-ubatan yang menyekat penyerapan kolesterol oleh dinding saluran darah dan organ

IA - resin pertukaran anion: "Gemfibrozil", "Cholestyramine". Kumpulan ubat ini menyerap kolesterol, setelah itu dikeluarkan dari badan bersama dengannya. Kelemahannya adalah penyerapan bersama dengan kolesterol - vitamin, mineral dan ubat lain.

IB - sorben sayur: Guarem, β-sitosterol. Kumpulan ubat ini menghalang penyerapan kolesterol oleh usus.

Ubat kumpulan 1 boleh menyebabkan dispepsia.

Kumpulan 2: ubat-ubatan yang menyekat penyerapan kolesterol oleh dinding saluran darah dan organ

IIA (statin): lovastatin (Apextatin, Mevacor, Medostatin), simvastatin (Vasilip, Zokor, Simvor), fluvastatin (Lescol), pravastatin (Lipostat, Pravakhol), atorvastatin ("Liprimar", "Torvacard"), rosuvastatin ("Crestor"). Kontraindikasi: tidak boleh diambil oleh wanita hamil, wanita menyusui, kanak-kanak, dengan penyakit hati dan bersama dengan alkohol. Kesan sampingan: alopecia, myopathy, dispepsia, rhabdomyolysis, mati pucuk, hepatotoxicity.

IIB (fibrate): fenofibrate (Traikor), bezafibrate (Bezalip), ciprofibrate (Lipanor). Kesan sampingan: alahan, dispepsia, myositis. Fenofibrates adalah ubat terbaru, oleh itu, dalam rawatan aterosklerosis, mereka lebih disukai. Fenofibrates juga digunakan dalam rawatan diabetes jenis 2.

IIC: asid nikotinik ("Enduracin"). Kesan sampingan: hiperemia, pruritus, dispepsia. Tidak digalakkan untuk diabetes mellitus.

IID: probucol ("Fenbutol"). Kurangkan sintesis sterol.

Kumpulan 3: ubat-ubatan yang meningkatkan pemecahan dan perkumuhan lipid dan lipoprotein aterogenik dari badan

Asid lemak tak jenuh: "Linetol", "Lipostabil", "Omacor", "Polispamin", "Tiogamma", "Tribuspamin" Kesan sampingan: peningkatan tindakan ubat penurun gula.

Kumpulan 4: ubat tambahan

Ubat endotheliotropik (memberi makan endotelium): piricarbate (Anginin, Parmidin), analog prostacyclin sintetik (Vasoprostan, Misoprostol), vitamin A (retinol), E (tocopherol) dan C (asid askorbik).

Rawatan aterosklerosis dengan ubat-ubatan rakyat

Penting! Sebelum menggunakan ubat-ubatan rakyat untuk aterosklerosis, pastikan anda berunding dengan doktor anda!

Ubat-ubatan rakyat terhadap tahap awal aterosklerosis

- Campurkan 1 bahagian akar burdock dengan 1 bahagian campuran dalam bahagian ekor kuda, dill dan topi ubat yang sama. 1 sudu besar tuangkan 350 ml air mendidih ke atas sesudu koleksi. Bersikeras 1 jam. Makan dalam bahagian yang sama sepanjang hari.

- campurkan dalam bahagian yang sama pinggul mawar masak, pudina dan daun strawberi, jerami oat. 1 sudu besar tuangkan sesudu koleksi dengan 400 ml air, rebus sedikit. Sejukkan, saring dan ambil sebelum makan pada siang hari, masing-masing 100 ml.

- campurkan dalam akar dandelion dengan bahagian yang sama, strawberi liar (batang, daun dan akar), balsem lemon dan daun jelatang. 6 g koleksi tuangkan 300 ml air mendidih. Bersikeras 1 jam. Minum dalam jumlah yang sama sepanjang hari.

- campurkan 2 bahagian hawthorn (perbungaan), 1 bahagian yarrow (perbungaan), 1 bahagian coltsfoot, 1 bahagian birch (daun). 2 sudu teh koleksi tuangkan 400 ml air mendidih. Bersikeras 3 jam. Minum 100 ml pada waktu pagi, 100 ml pada waktu makan tengah hari dan 200 ml pada waktu petang.

Semua dana di atas digunakan sepanjang tahun. Setiap 2 bulan, doktor mengesyorkan menukar koleksi kepada yang lain.

Ubat-ubatan rakyat untuk menormalkan metabolisme lipid

Berikut ini bermaksud mempercepat pemecahan dan pengeluaran lemak dari tubuh, dan juga mencegah pemendapan kolesterol "buruk" pada dinding saluran darah.

1. Campurkan ramuan berikut dalam bahagian yang sama:

- elecampane (akar dan rimpang), dandelion (akar), calendula (perbungaan), dill dan abu gunung (buah-buahan), epal, oregano (rumput), beg gembala (rumput);

- birch, coltsfoot, strawberry liar (daun), jangkar (daun), balsem lemon (daun), pinggul mawar (buah), oat (daun dan batang), jelatang dan yarrow (daun dan batang);

- dandelion (akar), dioscorea (akar), immortelle dan rose (perbungaan), pinggul mawar (buah), oat (daun dan batang), jelatang dan yarrow (daun dan batang);

- ekor kuda ladang (pucuk), raspberry hutan (pucuk), elecampane (rimpang), calendula dan mawar (bunga), abu gunung dan chestnut kuda (buah-buahan), stigma jagung.

2.1 sudu besar tuangkan 400 ml air ke dalam sudu dari sediaan kering yang disebutkan di atas, dan masak dalam mandi air selama 10 minit. Seterusnya, tutup pinggan dengan rapat dengan penutup dan biarkan produk mendidih selama 1 jam..

Anda perlu mengambil rebusan sebanyak 3 kali sehari, 100 ml, lebih baik 30 minit selepas makan. Kursus kemasukan adalah 2 bulan, selepas itu mereka berehat selama 3 minggu, dan kursus diulang.

Ubat-ubatan rakyat untuk normalisasi peredaran serebrum

1. Campurkan tanaman ubat berikut dalam bahagian yang sama:

- immortelle dan rose (bunga), raspberi dan oat (pucuk), strawberi dan motherwort (rumput), pinggul mawar (buah-buahan), kulit epal;

- celandine, oregano dan dompet gembala (rumput), rowan dan soba (perbungaan), birch dan strawberi (daun), berair (daun), rumput gandum (rimpang), willow putih (kulit kayu);

- coltsfoot, pudina, rosemary liar dan jangkar (daun), willow putih (kulit kayu), hawthorn dan dill (buah-buahan), stigma jagung, dandelion (akar), abu gunung (perbungaan);

- semanggi dan soba (perbungaan), mistletoe dan teh ginjal (pucuk), beri hitam, dill, semanggi manis dan susu kering (rumput), hawthorn (buah-buahan).

2.1 sudu besar tuangkan 400 ml air ke atas sudu dari sediaan kering di atas dan rebus selama 10 minit dengan api kecil. Kemudian ketepikan pinggan dan biarkan produk diseduh selama kira-kira 1 jam..

Adalah perlu untuk mengambil kaldu yang disejukkan 3 kali sehari, masing-masing 100-150 ml, 30 minit selepas makan.

Ubat rakyat lain untuk aterosklerosis

Sayang. Campurkan bahagian yang sama madu, jus lemon dan minyak sayuran. Ambil campuran ini pada waktu pagi, dengan perut kosong, sekali sehari..

Kentang. Minum sebiji jus kentang setiap pagi.

Bawang putih. Gosokkan kepala bawang putih dan lemon dengan semangat. Tuangkan campuran dengan 500 ml air dan biarkan selama 3 hari di tempat yang gelap. Ambil infusi 2 sudu besar. sudu setiap pagi.

Dill. 1 sudu besar tuangkan 200 ml air mendidih ke atas sesudu biji dill. Ambil ubat ini 4 kali sehari, 1 sudu besar. sudu. Juga berkesan melawan sakit kepala.

Melissa. Daripada minum teh, ambil infus balm lemon sepanjang hari. Ubat ini dapat mengatasi jika aterosklerosis disertai dengan tinnitus.

Jelatang. Untuk rawatan aterosklerosis pada bahagian bawah kaki, mandi jelatang sangat membantu. Untuk melakukan ini, isi bilik mandi dengan jelatang segar, isi dengan air panas. Biarkan selama 30 minit, kemudian tambahkan air sejuk ke dalam jumlah yang diperlukan dan anda boleh mandi selama 30 minit setiap hari.

Pencegahan aterosklerosis

Untuk mengurangkan risiko terkena aterosklerosis, anda mesti mematuhi cadangan berikut:

- melepaskan tabiat buruk: merokok, penyalahgunaan alkohol;
- menjalani gaya hidup aktif: bergerak lebih banyak, melakukan senaman, bermain sukan, menunggang basikal;
- jaga berat badan anda - pound tambahan tidak boleh diterima;
- hadkan diri anda untuk makan makanan yang kaya dengan kolesterol, karbohidrat yang mudah dicerna, makanan berlemak dan sangat masin.

Cara menyembuhkan aterosklerosis

Penyakit vaskular aterosklerotik menjadi salah satu penyebab utama kematian di negara maju di dunia. Sebabnya adalah pemakanan yang tidak mencukupi, aktiviti fizikal yang tidak mencukupi dan banyak tabiat buruk. Ramai pesakit dengan sakit jantung bahkan tidak mengesyaki bahawa ia adalah aterosklerosis aorta, dan terus minum ubat yang tidak berguna. Persoalan bagaimana merawat aterosklerosis menjadi perhatian doktor, oleh itu, pada masa ini, beberapa kaedah konservatif dan pembedahan progresif untuk merawat patologi telah dikembangkan..

Prinsip rawatan penyakit

Semasa merawat aterosklerosis, penting untuk mematuhi beberapa prinsip yang akan membantu anda mencapai hasil positif dengan lebih cepat. Di antara prinsip asas, kami perhatikan perkara berikut:

  • mengehadkan penggunaan makanan yang mengandungi sejumlah besar kolesterol;
  • penghapusan aktif dari tubuh kedua-dua kolesterol itu sendiri dan produknya yang merosot;
  • menjalankan terapi estrogen pada wanita semasa menopaus.

Pematuhan dengan peraturan ini meningkatkan prognosis keberkesanan terapi ubat pada pesakit dengan aterosklerosis vaskular yang berbeza-beza..

Rawatan ubat

Di antara ubat-ubatan untuk melawan aterosklerosis, doktor menggunakan beberapa kumpulan ubat utama. Mereka berbeza dalam orientasi, tahap kesan pada badan. Perlu juga diperhatikan bahawa semua kumpulan ubat mempunyai kesan sampingan, sehingga hanya boleh digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor yang menghadiri, yang akan memilih ubat yang optimum untuk rawatan patologi.

  1. Asid nikotinik dan turunan bahan ini digunakan secara aktif dalam rawatan patologi. Dengan bantuan ubat-ubatan ini, anda dapat mencapai penurunan kolesterol dan trigliserida yang ketara dalam darah. Asid nikotinik menyekat proses lipolisis - pembebasan asid lemak dari tisu dan kemasukannya ke dalam aliran darah umum. Dadah dengan asid nikotinik meningkatkan lipoprotein berketumpatan tinggi - yang disebut. Kolesterol "baik" yang diperlukan oleh badan. Ia meningkat secara purata 30 peratus. Juga, asid nikotinik dapat menurunkan tekanan darah, yang sering menderita penderita aterosklerosis. Ini berlaku dengan menguatkan dinding saluran darah dan mengembangnya. Keistimewaan pelantikan ubat dalam kumpulan ini adalah ubat ini tidak dapat diambil oleh orang yang menderita penyakit hati (dapat memprovokasi hepatosis lemak), bisul perut. Paling terkenal - Niacin.
  2. Fibrate adalah ubat untuk mengurangkan pengeluaran lemaknya sendiri. Kajian menunjukkan bahawa tubuh manusia dalam keadaan semasa menerima cukup lemak dari makanan, jadi tidak ada keperluan mendesak untuk menghasilkan lipidnya sendiri. Dengan penurunan fungsi ini secara sederhana, tubuh bukan sahaja tidak menderita, tetapi mengimbangi keseimbangan lipid. Contoh ubat tersebut adalah Clofibrate. Satu-satunya kelemahan kumpulan ubat ini adalah kesan negatif pada hati dan kemungkinan penyakit batu empedu. Fenofibrate adalah rawatan yang berkesan untuk aterosklerosis serebrovaskular.
  3. Sekuestran asid hempedu adalah bahan yang mengikat asid hempedu menjadi sebatian kimia dan diekskresikan oleh badan. Oleh itu, badan berjaya menyingkirkan sejumlah lemak dan kolesterol. Kelemahan utama ubat-ubatan tersebut adalah penampilan pada pesakit semasa mengambil perut kembung atau sembelit. Dadah popular dalam kumpulan ini - Colestipol, Tribusponin, Polisponin, Cholestyramine, Lescol,.
  4. Statin adalah kumpulan ubat yang paling banyak diiklankan, tetapi juga paling berkesan berkaitan dengan patologi. Statin mengurangkan pengeluaran kolesterol mereka sendiri. Nama ubat yang biasa - Simvastatin, Pravastatin, Lovastatin, Atorvastatin, Cardiostatin dan lain-lain.

Perwakilan kumpulan statin yang berkesan untuk rawatan patologi

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan yang digunakan untuk menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh, pemulihan fungsi normal saluran darah adalah penting untuk rawatan aterosklerosis..

Adalah mustahil untuk menyembuhkan aterosklerosis tanpa menormalkan peredaran darah, kerana kapal mesti pulih semaksimum mungkin setelah patologi.

Untuk terapi sedemikian, terdapat juga senarai kumpulan ubat yang menentukan cara merawat patologi vaskular. Antaranya adalah pesakit. Ubat dipilih secara individu dengan mengambil kira pelanggaran yang timbul semasa aterosklerosis:

  • vasodilators - sekumpulan ubat yang bertujuan meningkatkan lumen saluran darah untuk peredaran darah maksimum. Sangat penting untuk mengembalikan peredaran darah penuh, kerana semasa aterosklerosis, beberapa sel tidak menerima oksigen dan nutrien. Juga, peningkatan lumen membolehkan anda mengatur tekanan darah, melegakan tekanan tambahan pada jantung. Antara ubat yang terkenal adalah Papaverin, No-Shpa, Nikoshpan, Galidor dan lain-lain;
  • ubat-ubatan yang mempengaruhi sistem saraf periferal diresepkan untuk mengatur impuls saraf yang bertanggungjawab untuk nada otot. Semasa mengeluarkan nada otot, jauh lebih mudah untuk mengembalikan peredaran darah di saluran yang sebelumnya terkena aterosklerosis. Ubat-ubatan kumpulan ini adalah Diprofen, Midocalm, Beznotol, Andekalin dan lain-lain;
  • persediaan vitamin, terutama dari kumpulan B, meningkatkan proses metabolik dalam tisu jantung, membantu menguatkan sistem imun, dan ditunjukkan untuk gangguan iskemia dan trofik. Dengan bantuan vitamin B2, proses regeneratif dirangsang secara aktif, vitamin B6 dan B12 meningkatkan metabolisme fosfolipid dalam darah. Vitamin A dan E adalah antioksidan yang kuat, dan vitamin F mencegah pembentukan plak kolesterol dan dengan itu adalah kaedah terbaik untuk mencegah aterosklerosis;
  • ubat-ubatan dari kumpulan angioprotectors secara aktif mengambil bahagian dalam lisis intravaskular dan mencegah pembentukan gumpalan darah, yang sangat penting bagi pesakit yang menderita lesi vaskular aterosklerotik. Ubat-ubatan angioprotektif adalah Prodectin, Anginin, Liparoid, Parmidin, Andekalin, yang dihasilkan dalam bentuk tablet dan juga dalam bentuk suntikan;
  • ubat antiplatelet untuk meningkatkan peredaran darah dalam darah - Reopolyglyukin, Teonikol, Trental, Curantil, dan lain-lain;
  • antikoagulan - ubat-ubatan yang mengurangkan pembekuan darah, diresepkan kepada pesakit dengan hipercoagulabiliti yang teruk. Dengan hiperkoagulasi, ada kemungkinan besar bahawa trombus yang terbentuk di dalam kapal tidak akan larut dengan sendirinya dan dengan aliran darah dapat mencapai bahagian sempit saluran darah dan menyumbatnya. Dalam kes ini, laman tisu akan kekurangan oksigen dan nutrien. Sekiranya saluran otak tersumbat, pesakit mungkin mengalami strok;
  • perlu diserlahkan ubat Vasoprostan, yang boleh digunakan untuk merawat aterosklerosis pembuluh darah di bahagian bawah kaki. Alat ini mempunyai kesan anti-sklerotik yang unik, mengaktifkan penyerapan semula pembekuan darah, meningkatkan metabolisme pada tisu iskemia. Menghilangkan aterosklerosis dengan Vasoprostan dirawat dengan kursus dengan penggunaan ubat lain.

Pembedahan

Adakah mungkin untuk menyembuhkan aterosklerosis dengan kaedah konservatif menarik bagi banyak pesakit. Memang, dengan diagnosis awal, penolakan tabiat buruk dan rawatan yang berkesan, aterosklerosis dapat diatasi tanpa pembedahan. Campur tangan pembedahan untuk aterosklerosis ditunda sehingga risiko oklusi arteri oleh plak kolesterol atau gumpalan darah berkembang. Ini berlaku kerana penyempitan saluran darah yang tajam dan menjadi maut bagi kehidupan pesakit. Sekiranya plak aterosklerotik terdapat di mana-mana bahagian saluran darah, maka ini bukan alasan untuk pembedahan segera.

Dalam kes ini, doktor akan melakukan rawatan konservatif untuk mengurangkan pemendapan, mewujudkan peredaran darah semaksimum mungkin di kawasan ini dan menghilangkan gejala aterosklerosis. Operasi ini dilakukan dalam hampir seratus peratus kes, jika pemendapan aterosklerotik di dalam kapal menyekat akses makanan dan oksigen ke otak dan otot jantung. Dalam situasi seperti ini, doktor tidak menyarankan untuk ragu-ragu dengan campur tangan pembedahan, kerana pada bila-bila masa kapal dapat tersumbat dengan trombus, boleh membawa maut.

Campur tangan pembedahan untuk pesakit dengan aterosklerosis menjadi beban yang besar, jadi doktor dengan teliti mempelajari semua petunjuk untuk operasi dan berusaha menjadikannya seaman mungkin untuk kehidupan pesakit. Semua operasi dilakukan di bawah anestesia umum; pesakit menjalani terapi pemulihan pasca operasi. Pemilihan klinik untuk merawat aterosklerosis harus dihentikan di hospital dan pusat perubatan khusus.

Sekiranya perlu campur tangan dalam arteri, dua jenis pembedahan dilakukan:

  • endarterektomi - campur tangan terbuka pada kapal;
  • pembedahan endovaskular - kerja jarak jauh pakar bedah di lokasi masalah.

Endaretrectomy dilakukan untuk membuang dinding arteri yang mengandungi deposit kolesterol, deposit kalsium, dan tisu berserat. Semasa operasi, doktor membuat sayatan di kawasan yang terkena, mengepal kapal dan mengikis deposit di dinding kapal. Selepas ini, lumen kapal mengembang dengan ketara, aliran darah bertambah baik. Teknik ini, walaupun memerlukan penembusan yang lebih kompleks ke kapal, dalam banyak kes lebih berkesan daripada kaedah lain untuk merawat aterosklerosis. Dalam beberapa kes, pakar bedah menggabungkan endarterektomi dengan teknik shunting atau teknik lain.

Endarterektomi

Biasanya endarterektomi digunakan dalam rawatan aterosklerosis arteri karotid; terapi bahagian bawah kaki, arteri ginjal, saluran iliac juga akan rasional. Persiapan untuk operasi dilakukan mengikut protokol standard - sebelum campur tangan, tempat di mana plak aterosklerotik ditentukan, pesakit diberi pengencer darah, kajian standard dilakukan (imbasan dupleks, angiografi resonans magnetik, angiografi kontras).

Selama operasi, peredaran darah di kapal yang terkena disekat, sayatan dibuat di atasnya dan deposit kolesterol di dinding kapal dikikis dengan alat khas. Setelah prosedur, kapal dijahit, peredaran darah di dalamnya dipulihkan.

Deposit kolesterol dari arteri karotid dikeluarkan melalui endarterektomi

Operasi biasanya memberikan hasil yang baik, tetapi tidak semua pesakit dengan aterosklerosis dibenarkan untuk melakukannya. Campur tangan untuk neoplasma malignan, diabetes mellitus, angina pectoris, hipertensi, kegagalan jantung, patologi progresif otak adalah kontraindikasi. Juga, pembedahan dikontraindikasikan untuk mereka yang telah menjadi mangsa serangan jantung dalam enam bulan terakhir. Operasi dapat dilakukan beberapa waktu selepas terapi pemulihan..

Selepas operasi, pesakit diperhatikan dalam rawatan intensif untuk hari pertama, dan kemudian dipindahkan ke wad umum. Biasanya, penyembuhan jahitan berlaku tanpa komplikasi. Sebulan kemudian, rundingan berulang dengan pakar bedah jantung dan imbasan dupleks diperlukan.

Komplikasi yang paling berbahaya selepas prosedur endarterektomi adalah perkembangan infark miokard. Doktor berkeras untuk segera menghubungi klinik selepas operasi sekiranya pesakit mempunyai:

  • kelemahan teruk;
  • sakit dada di kawasan jantung;
  • rasa kebas pada anggota badan;
  • masalah dengan pertuturan, penglihatan;
  • kesukaran bernafas.

Risiko mengalami komplikasi berkisar antara satu hingga tiga persen, oleh itu, pembedahan endarterektomi dianggap sebagai salah satu kaedah yang paling berjaya dalam memerangi aterosklerosis.

Rawatan patologi endovaskular

Prosedur untuk rawatan aterosklerosis endovaskular bermula dengan tusukan arteri femoral sebagai kaedah yang paling sesuai bagi pakar bedah. Kateter diletakkan di arteri dan arteriografi dilakukan, di mana mungkin untuk menentukan tahap vasokonstriksi dan penyetempatan deposit kolesterol. Tali logam khas dengan hujung lembut disalurkan ke kawasan yang terjejas. Kateter belon pada tali melambung ke ukuran tertentu dan dengan demikian mengembang lumen kapal yang menyempit.

Pengepaman udara ke dalam kapal ini dilakukan beberapa kali.Selama prosedur, balon tersebut bersentuhan dengan dinding kapal sehingga plak kolesterol mengalami tekanan, diratakan dan menempel dengan lebih kuat pada dinding kapal. Kerana prosedur, lumen kapal mengembang dengan ketara, aliran darah bertambah baik. Sekiranya oklusi vaskular berterusan, doktor meletakkan stent untuk menyokong dinding kapal dalam ukuran yang diperlukan.

Sebiji belon di tempat pembentukan plak kolesterol

Setelah penghapusan aterosklerosis dan pemulihan aliran darah, semua instrumen dikeluarkan, dan luka dijahit atau hanya dicubit dengan jari. Biasanya pesakit tidak menghabiskan masa yang lama di klinik dan meneruskan rawatan di rumah. Komplikasi selepas prosedur sangat jarang berlaku, dan berkaitan dengan pembentukan lebam di kawasan tusukan.

Pembedahan pintasan

Sekiranya aterosklerosis aorta jantung didiagnosis, maka dalam kes ini pesakit berisiko terkena serangan jantung. Patologi ini dihilangkan dengan shunting. Pembedahan pintasan sering digunakan untuk iskemia jantung, yang merupakan hasil aterosklerosis. Jantung kekurangan oksigen dan nutrien. Sekiranya kapal utamanya - aorta - mempunyai simpanan kolesterol di dindingnya, maka jantung tidak lagi lengkap dengan bahan yang diperlukan.

Keanehan shunting adalah bahawa jalan pintas untuk aliran darah terbentuk, melewati kawasan masalah. Untuk cantuman bypass, kedua-dua kapal yang sihat dan prostesis anda boleh digunakan.

Sebelum merawat aterosklerosis aorta dengan pembedahan, ujian standard dilakukan untuk pesakit kardiologi - elektrokardiogram, angiografi koronari, pemeriksaan ultrasound jantung. Biasanya, doktor lebih suka menggunakan bahagian kapal femoral yang mempunyai lumen lebar untuk membentuk jalan pintas..

Masa pembedahan - kira-kira dua jam.

Selama ini, shunt diletakkan pada pesakit, jantung dimulakan dan bekalan darah diperiksa. Sekiranya rawatan berjaya, pesakit diperhatikan sebentar di unit rawatan rapi dan kemudian dipindahkan ke wad am. Purata tinggal di hospital adalah sekitar sepuluh hari. Dengan operasi seperti itu, peratusan hasil rawatan positif tinggi, jadi tidak perlu takut dengan shunting - bagi banyak pesakit yang sukar, shunting adalah satu-satunya peluang untuk menyelamatkan nyawa..

Dengan pemulihan yang betul, praktikalnya tidak ada komplikasi. Hanya sebilangan kecil pesakit yang mengalami peningkatan tekanan darah, trombosis urat dalam dan gangguan fungsi ginjal.

Rawatan alternatif

Adalah mungkin untuk menyembuhkan kapal aterosklerotik bukan hanya dengan kaedah tradisional, tetapi juga dengan bantuan ubat tradisional. Aterosklerosis telah lama diketahui oleh dunia, jadi nenek moyang kita juga mempunyai ubat senjata untuk melawan patologi ini..

Bawang dengan madu - artileri "berat" dalam memerangi aterosklerosis

Adalah mungkin untuk merawat aterosklerosis dengan ubat-ubatan rakyat hanya dengan izin doktor. Biasanya, doktor menasihatkan menggunakan kaedah alternatif untuk merawat tahap awal aterosklerosis, apabila penyumbatan kapal tidak signifikan dan tidak ada risiko perkembangan penyakit ini dengan cepat. Berikut adalah beberapa resipi yang berkesan untuk membantu membersihkan badan dari kolesterol jahat:

  • warna tunas birch - tuangkan satu sudu teh tunas birch kering dengan segelas air dan rebus selama seperempat jam. Kemudian anda perlu meninggalkan produk selama sejam sehingga sejuk secara semula jadi, kemudian saring dari kek. Alat ini diambil setengah gelas empat kali sehari;
  • warna bunga hawthorn - tuangkan satu sendok teh bunga hawthorn kering dengan segelas air, didihkan di atas api dan didihkan selama 15 minit. Kemudian produk ditutup dengan penutup dan harus berdiri selama satu jam lagi. Selepas itu, tapis cecair dan minum setengah gelas dua kali sehari sebelum makan;
  • warna soba - satu sudu bunga soba diseduh dengan dua gelas air mendidih dan ditutup rapat dengan penutup. Jadi cecair mesti disimpan selama beberapa jam. Minum agen penyembuh disyorkan untuk setengah gelas empat kali sehari, pada tekanan tinggi terhadap latar belakang aterosklerosis, anda boleh menambahkan rumput rumput paya ke campuran;
  • akar elecampane akan menjadi ubat yang sangat baik untuk menghilangkan aterosklerosis. Untuk menyediakan produk, anda memerlukan 30 gram akar elecampane dan sebotol vodka. Akar tanaman dihancurkan dan dituangkan dengan vodka. Campuran dibiarkan di tempat yang gelap selama empat puluh hari. Selepas tarikh luput, mereka minum 25 titis ubat sebelum makan. Narodnik terutama mengesyorkan ubat ini kepada pesakit yang menderita aterosklerosis serebrovaskular;
  • strawberi akan menjadi pembantu yang sangat baik dalam memerangi aterosklerosis saluran kaki. Akar kering tanaman dihancurkan dan satu sudu teh dituangkan ke dalam segelas air. Daun strawberi juga ditambahkan di sini - dua sudu teh. Produk direbus selama 20 minit, dan kemudian berkeras selama dua jam lagi. Perlu mengambil 50 ml empat kali sehari;
  • jus bawang juga berguna untuk aterosklerosis. Ia mesti dimakan dengan madu. Bahan-bahannya diambil dalam bahagian yang sama dan dicampurkan hingga rata. Ambil tiga sudu campuran sehari;
  • bawang gula juga bagus untuk aterosklerosis. Untuk melakukan ini, parut seratus gram bawang pada parut sehingga kepala memberikan jus, dan tuangkan gruel dengan segelas gula. Anda perlu memaksa ubat itu selama empat hari, setelah itu disyorkan untuk mengambil satu sudu empat kali sehari.

Semasa merawat ubat-ubatan rakyat, harus diingat bahawa aterosklerosis adalah patologi vaskular serius yang mengancam kehidupan manusia. Tidak dalam semua kes, kaedah rakyat dapat mengatasi penyakit ini. Agar tidak menimbulkan penyakit yang memburuk dan tidak melewatkan waktu yang berharga untuk rawatan, terapi dengan ubat-ubatan rakyat dilakukan di bawah pengawasan doktor..

Aterosklerosis kapal mempengaruhi mereka di mana sahaja. Yang paling berbahaya bagi kehidupan manusia adalah plak kolesterol, yang menghalang peredaran darah di otak dan jantung. Untuk merawat penyakit ini, doktor menggunakan pelbagai kaedah yang, dengan rawatan tepat pada masanya, memberikan hasil yang positif..


Artikel Seterusnya
Punca dan rawatan kapal yang lemah