Apa itu penyakit serebrovaskular dan bagaimana rawatannya?


Setiap tahun di seluruh dunia, 6 juta orang menderita strok, dan sering merupakan akibat penyakit serebrovaskular (CVD). Yang terakhir adalah salah satu masalah perubatan utama di negara maju; ia tidak hanya mempengaruhi orang tua - ia semakin muda setiap tahun..

Diagnosis CVD - apa itu?

Penyakit serebrovaskular adalah lesi saluran otak, di mana salurannya sempit, yang menyebabkan kebuluran oksigen otak dan gangguan fungsinya. CVD bukanlah penyakit khusus, tetapi konsep kolektif yang menggabungkan pelbagai lesi saluran otak yang menyebabkan kemalangan serebrovaskular. Akibat gangguan yang paling serius adalah strok iskemia dan hemoragik, stenosis vaskular, aneurisma, ensefalopati hipertensi, arteritis serebrum, trombosis dan oklusi vaskular..

Penyakit serebrovaskular adalah penyakit biasa. Di Rusia, kira-kira 9 juta orang mengalami kemalangan serebrovaskular, dan setiap tahun untuk 400 ribu daripadanya berakhir dengan strok..

Punca penyakit

Penyebab penyakit serebrovaskular yang paling biasa adalah penyakit vaskular aterosklerotik. Jarang sekali CVD disebabkan oleh penyakit radang pada saluran otak, namun ini tidak jarang berlaku.

Apa yang boleh menyebabkan masalah dengan saluran otak? Faktor risiko adalah merokok dan penyalahgunaan alkohol, hipertensi, aterosklerosis, diet tidak sihat dan berat badan berlebihan, diabetes mellitus, beberapa gangguan metabolik, tekanan kronik, sejumlah penyakit berjangkit, tumor, trauma, penyakit jantung, patologi vaskular kongenital, sindrom antiphospholipid, trombosis, dll. penyakit sistem peredaran darah. Seperti yang anda lihat, satu atau lain cara, hampir semua orang berisiko, dan dengan usia, risiko penyakit serebrovaskular meningkat.

Akibat CVD

Otak adalah "pusat kawalan" badan kita, ia sangat kompleks dan bahkan para saintis masih belum memahami sepenuhnya kehalusan karyanya. Tetapi satu perkara yang pasti - dia memerlukan oksigen untuk operasi normal. Sekiranya ada, walaupun yang terkecil, sebahagian daripadanya dibiarkan tanpa kuasa, akibatnya akan sangat dahsyat. Penyakit serebrovaskular secara berkala menimbulkan permulaan krisis serebrum yang disebabkan oleh bekalan oksigen ke otak yang tidak mencukupi. Gejala krisis seperti kelemahan tiba-tiba, kebas anggota badan di satu sisi, gangguan pertuturan dan penglihatan, kekeliruan. Keadaan ini bersifat sementara dan cepat berlalu, tetapi tanpa rawatan yang tepat, cepat atau lambat kes ini akan berakhir dengan strok. Yang terakhir ini dapat mengubah seseorang menjadi orang kurang upaya, dan jika kesihatan pesakit bahkan sebelum strok meninggalkan banyak yang diinginkan, bahkan hasil mematikan tidak dikecualikan..

Selepas 45 tahun, risiko strok meningkat dua kali ganda setiap 10 tahun.

Cara mengenal pasti penyakit serebrovaskular?

Penyakit serebrovaskular hampir selalu berkembang secara beransur-ansur, tetapi hanya sedikit orang yang memperhatikan "loceng penggera" pertama. Bahkan ramai yang menganggapnya seperti biasa - penghuni bandar moden banyak bekerja, merasa gugup dan letih, jadi gejala seperti keletihan, kelemahan, insomnia dan penurunan prestasi bahkan tidak kelihatan bagi mereka sebagai sesuatu yang tidak normal. Sementara itu, fenomena ini adalah tanda pertama bahawa otak tidak mempunyai cukup oksigen..

Sekiranya anda tidak mengambil tindakan tepat pada waktunya, keadaan akan bertambah buruk. Ketika penyakit serebrovaskular berkembang, keupayaan untuk berkonsentrasi berkurang secara beransur-ansur, masalah ingatan bermula, sakit kepala yang teruk, pening, tinitus tiba-tiba, kehilangan orientasi berlaku. Selalunya terdapat penurunan kecerdasan dan kelajuan reaksi, kemurungan dan gangguan saraf lain berkembang.

Setiap orang yang berisiko harus menjalani pemeriksaan neurologi secara berkala. Sekiranya anda mengesyaki penyakit serebrovaskular, doktor akan menetapkan kajian dan ujian tambahan - elektrokardiografi, elektroensefalografi, rheoencephalografi, angiografi, ujian darah, jika perlu - CT atau MRI.

Rawatan CVD

Sekiranya doktor mengesahkan perkembangan penyakit serebrovaskular, pesakit harus mengubah gaya hidupnya - mula mengikuti diet, berhenti merokok dan minum alkohol, menurunkan berat badan dan cuba mengelakkan berlebihan. Asas rawatan penyakit serebrovaskular adalah ubat. Doktor menetapkan vasodilator dan ubat-ubatan yang meningkatkan kognisi. Dalam kes yang paling sukar, campur tangan pembedahan ditunjukkan - endarterektomi (penyingkiran gumpalan darah dari arteri), angioplasti (penyisipan kateter dengan belon ke dalam lumen arteri, diikuti oleh inflasi belon untuk meningkatkan lumen kapal) dan stenting arteri karotid (tambahan, stent dipasang untuk membuka lumen kapal).

Sekiranya penyakit itu dimulakan dan berakhir dengan strok, rawatan akan menjadi lebih sukar. Dalam kes ini, banyak bergantung pada bahagian otak yang terkena. Lumpuh, gangguan memori, penglihatan, pendengaran dan pertuturan, penurunan kecerdasan - ini adalah akibat biasa dari strok. Rawatan akan ditujukan untuk memulihkan fungsi dan pemulihan yang hilang, yang mana kaedah fisioterapi, mekanoterapi, terapi senaman dan urut, ubat-ubatan, terapi diet, dan sering digunakan dengan psikolog digunakan. Pemulihan harus dilakukan di pusat pemulihan khusus. Kursus harus dimulakan secepat mungkin - maka ada kemungkinan peluang yang hilang akibat strok akan dipulihkan hampir sepenuhnya. Tempoh rawatan bergantung kepada keparahan kecederaan, tetapi bagaimanapun, beberapa kursus 2-3 minggu harus diambil.

Pencegahan penyakit serebrovaskular, atau Apa yang perlu dilakukan untuk mencegah komplikasi

Selalunya, perkembangan penyakit serebrovaskular adalah akibat gaya hidup yang tidak betul. Musuh utama adalah tabiat buruk, terutamanya merokok dan penyalahgunaan alkohol. Pada perokok, strok berlaku 2-3 kali lebih kerap daripada bukan perokok, dan setelah berusia 55 tahun, merokok adalah kebiasaan yang sering menyebabkan masalah serius pada saluran darah. Orang yang menderita tekanan darah tinggi sangat berisiko - perokok hipertensi mengalami strok 5 kali lebih kerap daripada perokok dengan tekanan normal, dan 20 kali lebih kerap daripada mereka yang tidak mengalami kebiasaan buruk ini. Alkohol tidak kurang berbahaya - mereka yang suka meminum minuman berisiko 4 kali lebih banyak, dan statistik ini bukan untuk alkoholik kronik, tetapi bagi mereka yang hanya minum dari semasa ke semasa. Berat badan berlebihan, diet yang tidak seimbang dengan banyak makanan berlemak dan goreng juga mempunyai kesan yang sangat buruk terhadap keadaan saluran darah. Kadang-kadang, pada peringkat awal penyakit, sudah cukup untuk mengubah diet dan kehilangan beberapa kilogram untuk mencegah perkembangan penyakit ini. Senaman fizikal ringan juga disarankan - berenang, berjalan kaki, latihan harian. Sekiranya terdapat penyakit yang boleh memprovokasi penyakit serebrovaskular dan strok, rawatan ubatnya diperlukan..

Ke mana anda boleh pergi semasa mengesan CVD?

Rawatan penyakit serebrovaskular dan akibat strok adalah proses yang sangat serius, dan seseorang tidak boleh menganggap bahawa cukup untuk minum pil yang ditetapkan dan semuanya akan berjaya. Mereka yang menderita strok harus banyak memperhatikan kesihatan mereka. Pemulihan yang betul sangat penting, dan lebih baik menjalani bukan di rumah, tetapi di pusat khusus. Hari ini terdapat banyak klinik seperti itu, dan beberapa daripadanya boleh dianggap sebagai pusat pemulihan tahap tertinggi - sebagai contoh, pusat Three Sisters berhampiran Moscow.

Ini adalah hotel-sanatorium pelbagai disiplin yang menawarkan program pemulihan setelah pelbagai kecederaan dan penyakit, termasuk pemulihan penyakit serebrovaskular, serta rawatan akibat strok. Di pusat "Three Sisters", keadaan hidup sesuai dengan keadaan asrama kelas tinggi, para tamu ditempatkan di bilik-bilik yang selesa dengan pedalaman yang indah, dan pusat itu sendiri terletak di sudut indah wilayah Moscow, dikelilingi oleh hutan pinus. Para tetamu asrama tidak perlu bimbang tentang masalah rumah tangga - bahagian perkhidmatan menyelesaikan semua masalah yang timbul. Mereka berbeza dari hotel biasa "Three Sisters" hanya dengan asas perubatan yang mengagumkan: di sini bekerja doktor pemulihan yang telah dilatih di Eropah, pengarang teknik pemulihan unik mereka sendiri. The Three Sisters mengamalkan pendekatan terpadu untuk pemulihan, menggunakan semua kaedah yang berkesan - dari diet dan urut hingga akupunktur dan terapi pekerjaan.

* Lesen Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow No. LO-50-01-011140, dikeluarkan oleh LLC RC Three Sisters pada 02 Ogos 2019.

Penyakit serebrovaskular

Penyakit serebrovaskular dicirikan oleh kerosakan pada saluran otak, akibatnya bekalan oksigen ke sel-sel otak terganggu, kelaparan oksigen bermula, dan fungsi otak terganggu.

Klinik dan pusat neurologi terlibat dalam rawatan penyakit ini, termasuk klinik neurologi hospital Yusupov. Bagaimana penyakit serebrovaskular bermula, apa itu, pakar neuropatologi akan memberitahu dengan lebih terperinci pada temu janji perundingan.

Pengelasan

Penyakit serebrovaskular dikelaskan mengikut tempoh dan keparahannya. Dalam klasifikasi keadaan akut pada penyakit serebrovaskular yang tidak ditentukan, berlaku strok, yang sifatnya tidak jelas. Penyakit serebrovaskular, strok yang tidak ditentukan dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa adalah di bawah kod 164 dalam kelas penyakit sistem peredaran darah.

Pengelasan ICD

CVB, menurut ICD, ditunjukkan dalam kod 165 - 167; 167.2; 167.3; 167.4; 167.8. Demensia vaskular F01.2; F 01.1; F 01.3. Dalam rubrik 169 ditunjukkan sindrom neurologi yang berkembang sebagai akibat dari CVD.

Ramalan

Prognosis penyakit serebrovaskular bergantung pada gaya hidup pesakit, sikap terhadap kesihatan mereka sendiri, pendekatan yang bertanggungjawab terhadap rawatan penyakit, keparahan perjalanan penyakit. Pesakit mesti melepaskan tabiat buruk, makan secara rasional, memantau berat badan, menghindari tekanan, bermain sukan, dan segera merawat gangguan yang timbul dalam sistem peredaran darah.

Rawatan

Rawatan penyakit ini dilakukan dengan bantuan terapi kompleks, yang merangkumi kumpulan ubat berikut:

  • ubat anti-sklerotik;
  • ubat antihipertensi;
  • ubat hipoglikemik;
  • metabolisme;
  • antihipoksidan;
  • antioksidan;
  • antispasmodik;
  • antikoagulan;
  • ubat nootropik;
  • vasodilator.

Dalam kes lanjut, penyakit ini sukar, rawatan ubat tidak menunjukkan kecekapan tinggi. Dalam kes ini, pakar neurologi memutuskan rawatan pembedahan. Semasa operasi, pakar bedah menghilangkan gumpalan darah di kapal, plak aterosklerotik yang menyempitkan lumen kapal. Stenting, endarterektomi, angioplasti belon, anastomosis ekstra-intrakranial dapat dilakukan. Intervensi pembedahan seperti itu dilakukan dengan penyumbatan vaskular, vasokonstriksi yang teruk, untuk menghilangkan plak aterosklerotik dan memulihkan patensi vaskular..

Gejala dan rawatan, penyebab perkembangan

Penyakit serebrovaskular (CVD) pada peringkat awal perkembangannya dicirikan oleh gangguan tidur pada pesakit (insomnia, kebangkitan tiba-tiba di tengah malam dan ketidakupayaan untuk tidur setelah bangun tidur), keletihan cepat, prestasi rendah, kehilangan ingatan, kekecohan, ketidakhadiran, dan gangguan pemikiran. Keadaan pesakit bertambah buruk dengan berlakunya penyakit. Terdapat sakit kepala yang teruk, pening, tinitus, mati rasa dan kelemahan pada anggota badan, gangguan penglihatan dan pendengaran, pesakit menderita kemurungan, dan demensia mungkin berkembang. Semua gejala ini menunjukkan pelanggaran peredaran serebrum..

Pelbagai faktor menjadi penyebab perkembangan penyakit ini:

  • strok - sering menjadi penyebab perkembangan penyakit serebrovaskular;
  • aterosklerosis serebrum adalah penyebab paling kerap perkembangan CVD;
  • tekanan kronik;
  • merokok;
  • alkoholisme;
  • berat badan berlebihan;
  • diabetes;
  • patologi struktur saluran darah;
  • penyakit sistem peredaran darah;
  • darah tinggi;
  • ketumbuhan;
  • penyakit berjangkit;
  • sindrom antiphospholipid;
  • kecederaan.

Rawatan CVD bergantung kepada penyebab gangguan, keparahan penyakit. Dalam beberapa kes, pembedahan adalah rawatan utama..

Penyebab perkembangan penyakit serebrovaskular adalah proses keradangan di saluran otak, yang mempengaruhi arteri dan urat. Penyebab penyakit yang paling biasa adalah aterosklerosis serebrum. Rawatan penyakit bermula dengan penghapusan faktor berisiko tinggi:

  • diabetes;
  • aterosklerosis serebrum;
  • hipertensi arteri;
  • kolesterol darah tinggi.

Terapi ubat, diet membantu mengembalikan keanjalan saluran darah, memperbaiki peredaran darah di otak, dan mengurangkan risiko terkena penyakit serebrovaskular.

Hipertensi intrakranial

Penyakit serebrovaskular dianggap istilah kolektif yang merangkumi pelbagai penyakit yang membawa kepada peredaran serebrum yang terganggu. Penyakit seperti itu boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik dan tergolong dalam kelas gangguan serebrovaskular. Hipertensi intrakranial dicirikan oleh tekanan intrakranial yang tinggi. Hipertensi intrakranial kronik paling sering merujuk kepada bentuk penyakit idiopatik, penyebab perkembangan gangguan itu masih belum jelas. Hipertensi intrakranial adalah perkara biasa, selalunya pada orang dengan penyakit neurologi.

Hipertensi intrakranial menyebabkan peredaran serebrum terganggu, memprovokasi pembentukan iskemia serebrum sekunder. Penyakit serebrovaskular adalah penyebab yang membawa kepada perkembangan hipertensi intrakranial. Tekanan intrakranial yang meningkat boleh menyebabkan koma, gangguan deria, gangguan pertuturan, dan masalah serius yang lain. Hipertensi intrakranial adalah komplikasi penyakit otak yang teruk.

Encephalopathy

Ensefalopati dyscirculatory dicirikan oleh lesi difus atau fokus saluran cerebral. Penyakit ini membawa kepada gangguan ingatan, pemikiran, perhatian, komplikasi serius penyakit ini adalah perkembangan demensia - demensia. Kursus penyakit ini disertai dengan pelbagai gejala:

  • pelanggaran aktiviti motor;
  • gangguan fungsi cerebellar;
  • gangguan afektif;
  • turun naik tekanan darah yang tajam;
  • pening;
  • pelanggaran mengunyah dan menelan makanan, gangguan pseudobulbar lain;
  • pada peringkat akhir penyakit, pesakit mengalami inkontinensia tinja dan kencing.

Penyebab penyakit ini adalah aterosklerosis saluran otak, darah tinggi, pelbagai gangguan yang menyebabkan kerosakan pada sistem vaskular, penyakit darah dan penyebab lain.

Statistik

Strok, yang menyebabkan perkembangan CVD, setiap tahun menyebabkan kematian sejumlah besar orang, 40% mangsa strok mati atau menjadi kurang upaya. Rujukan tepat pada masanya kepada pakar neurologi apabila gejala kesusahan muncul, gaya hidup sihat, pemakanan rasional mengurangkan risiko terkena penyakit serebrovaskular.

Klinik neurologi Hospital Yusupov memberikan bantuan kepada orang yang menghidap penyakit serebrovaskular. Di hospital, anda boleh menjalani rawatan untuk penyakit serebrovaskular, pemulihan setelah sakit. Doktor memberi perhatian besar kepada pencegahan perkembangan penyakit vaskular otak, hospital telah mengembangkan program untuk memulihkan fungsi otak pesakit setelah strok yang teruk, dan merawat demensia dan penyakit serebrovaskular kronik. Semasa berunding, doktor akan menerangkan apa itu penyakit serebrovaskular pada manusia, bagaimana hospital menjalankan rawatan perubatan penyakit otak serebrovaskular, rawatan pembedahan penyakit serebrovaskular. Sejarah perubatan pesakit akan disimpan pada pembawa moden, pada akhir rawatan, pesakit akan mendapat penerangan lengkap mengenai rawatannya di klinik. Anda boleh mendaftar untuk berunding dengan doktor dengan menghubungi Hospital Yusupov.

Apa itu penyakit serebrovaskular

Penyakit serebrovaskular (CVD) adalah keadaan patologi yang dicirikan oleh kerusakan progresif pada saluran otak, akibatnya neuron mulai mati secara beransur-ansur, kerana mereka tidak menerima jumlah oksigen dan nutrien yang diperlukan. Baru-baru ini, terdapat kecenderungan peningkatan jumlah orang yang menderita bentuk gangguan peredaran darah ini. Oleh itu, semakin banyak orang belajar secara langsung tentang apa itu dan tentang kemungkinan akibat penyakit serebrovaskular..

Bahkan 30 tahun yang lalu, penyakit serebrovaskular didiagnosis terutamanya pada orang yang berusia lebih dari 60 tahun. Walau bagaimanapun, kini bentuk kemalangan serebrovaskular ini dikesan pada 70% orang berusia 45-50 tahun. Tanda-tanda pertama yang menyertai sindrom serebrovaskular tidak biasa pada masa ini pada mereka yang baru-baru ini melintasi garis usia 35 tahun. Perkembangan CVD membawa bahaya besar, oleh itu, pada manifestasi pertama keadaan patologi ini, pesakit perlu menjalani rawatan yang kompleks.

Penyebab utama perkembangan penyakit serebrovaskular

Otak adalah struktur yang sangat kompleks yang memberikan kawalan terhadap banyak proses dalam tubuh manusia. Untuk berfungsi normal, organ ini mesti menerima sejumlah besar oksigen dan nutrien. Tisu otak sangat sensitif terhadap penurunan tahap tepu dengan bahan yang diperlukan. Dengan gangguan peredaran darah yang semakin meningkat, neuron mula mati secara beramai-ramai, yang menyebabkan akibat yang sangat tidak baik bagi seluruh organisma..

Dalam satu cara, penyakit serebrovaskular adalah istilah kolektif yang merangkumi banyak bentuk kemalangan serebrovaskular pelbagai etiologi..

Istilah penyakit serebrum boleh menyembunyikan jenis strok hemoragik dan iskemia, pendarahan intrakranial pelbagai penyetempatan, patologi otak disculatory kronik, ensefalopati hipertensi dan aterosklerotik, dan lain-lain. Semua keadaan ini dicirikan oleh gangguan peredaran serebrum akut atau kronik. Klasifikasi penyakit antarabangsa mengklasifikasikan sebilangan besar patologi dalam kelas gangguan serebrovaskular.

Bagi kebanyakan orang moden, kesihatan berada di tempat ke-2 atau ke-3, oleh itu, mereka akan mengetahui apa penyakit serebrovaskular setelah diagnosis yang tepat dibuat. Walau bagaimanapun, penyakit serius ini dikaitkan dengan dua keadaan patologi yang sangat biasa pada orang moden, termasuk aterosklerosis dan hipertensi..

Oleh itu, penyebab penyakit serebrovaskular yang paling biasa adalah plak aterosklerotik dan tekanan darah tinggi kronik. Atherosclerosis kini merupakan penyakit saluran darah yang sangat biasa. Keadaan patologi ini berkembang dengan latar belakang peningkatan tahap kolesterol darah yang kritikal. Sebahagian besar kolesterol memasuki tubuh manusia bersama dengan makanan yang kaya dengan lemak haiwan. Bahan ini mempunyai konsistensi likat dan melekat pada dinding saluran darah. Di samping itu, unsur darah dan beberapa bahan lain adalah bahagian plak aterosklerotik. Kemunculan plak aterosklerotik di saluran otak menyumbang kepada penyempitan lumen mereka, serta perkembangan proses keradangan. Plak aterosklerotik dapat dengan cepat menyebabkan gangguan peredaran serebrum.

Hipertensi arteri yang mengiringi hipertensi, dari masa ke masa, menjadi penyebab perkembangan fokus kerosakan dan nekrosis dinding saluran darah yang terletak di otak. Di samping itu, tekanan darah tinggi secara kronik menyebabkan peregangan dan peningkatan kebolehtelapan dinding vaskular. Lumen kapal secara beransur-ansur menyempit ketika stenosis berkembang. Semua proses ini membawa kepada fakta bahawa sel-sel otak mulai mati tanpa menerima jumlah oksigen yang diperlukan. Menurut statistik, kira-kira 40% pesakit yang menderita penyakit serebrovaskular mempunyai sejarah hipertensi kelas 3-4. Di samping itu, hipertensi sering menyebabkan strok..

Vaskulitis sistemik adalah penyebab biasa penyakit serebrovaskular. Penyakit yang tergolong dalam kumpulan ini disertai oleh proses ubah bentuk dan keradangan yang mempengaruhi dinding saluran darah. Kapal yang rosak tidak dapat menjalankan fungsinya secara normal, yang menyebabkan bekalan oksigen tidak mencukupi ke tisu otak dan kematiannya secara beransur-ansur..

Faktor predisposisi tambahan untuk penampilan patologi

Walaupun pada hakikatnya, dalam kebanyakan kes, perkembangan penyakit serebrovaskular didahului oleh aterosklerosis, hipertensi atau vaskulitis sistemik, sejumlah faktor persekitaran luaran dan dalaman dibezakan, yang, dalam keadaan tertentu, dapat menyebabkan perkembangan gangguan peredaran serebrum. Faktor predisposisi endogen dan eksogen ini merangkumi:

  • penyakit kronik sistem kardiovaskular;
  • diabetes;
  • pengalaman lama merokok;
  • alkoholisme;
  • kegemukan;
  • penyakit berjangkit;
  • tumor otak;
  • patologi kongenital struktur kapal otak;
  • kecenderungan pembentukan trombus;
  • lebam otak;
  • gangguan hematopoiesis;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • pendarahan besar dari sebarang etiologi;
  • sindrom antiphospholipid;
  • tekanan kronik;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks.

Ini bukan senarai lengkap keadaan patologi dan faktor luaran yang boleh memberi kesan negatif pada kapal yang memberi makan tisu otak. Antara lain, pengaruh faktor keturunan terhadap perkembangan keadaan seperti penyakit serebrovaskular sedang dikaji secara aktif. Ramai orang yang menderita pelbagai bentuk gangguan peredaran serebrum mempunyai saudara terdekat yang mempunyai simptom yang serupa pada usia tertentu. Selain itu, perubahan yang berkaitan dengan usia, termasuk penurunan dalam pengeluaran sejumlah hormon penting dan penurunan metabolisme, dianggap sebagai faktor predisposisi yang dapat memprovokasi penyakit serebrovaskular. Pada wanita, perkembangan penyakit serebrovaskular mungkin berkaitan dengan menopaus dan perubahan yang diperhatikan dalam keadaan ini..

Gejala penyakit serebrovaskular

Kadar peningkatan manifestasi simptomatik dan keparahannya sangat bergantung pada ciri-ciri perjalanan penyakit serebrovaskular. Dalam kebanyakan kes, gejala peredaran serebrum terjejas meningkat dalam jangka masa yang panjang. Pada peringkat awal perkembangan patologi, pesakit mungkin tidak memperhatikan gejala mereka, memandangkan mereka adalah akibat dari hari kerja yang sibuk. Manifestasi awal penyakit serebrovaskular termasuk:

  • sakit kepala yang kerap;
  • penurunan prestasi;
  • gangguan tidur;
  • kemurungan;
  • gangguan ingatan;
  • peningkatan keletihan;
  • mudah marah.

Gejala menjadi semakin kuat dan bervariasi dengan latar belakang penurunan pemakanan tisu otak. Sakit kepala menjadi lebih kerap. Ramai orang yang menghidap penyakit serebrovaskular secara keliru menganggap sakit kepala mereka sebagai migrain. Tidak mustahil untuk menghentikan sindrom kesakitan dengan bantuan ubat konvensional. Di samping itu, apabila peredaran serebrum terganggu, serangan kelemahan umum dan pening muncul. Dengan senaman fizikal, ia dapat melelapkan mata. Selain itu, tinnitus muncul pada waktu pagi dengan latar belakang pengembangan CVD. Antara lain, kerana kekurangan zat makanan pada tisu otak, gejala seperti kerengsaan dan gangguan emosi lain, mulut kering berterusan, asthenia, takikardia, dan lain-lain dapat diperhatikan..

Terdapat banyak lagi tanda-tanda penyakit serebrovaskular, yang mungkin tidak diberi perhatian oleh pesakit. Gejala jelas pelanggaran bekalan oksigen ke tisu otak adalah penurunan prestasi mental. Menyelesaikan masalah dalam kes ini memerlukan usaha yang tinggi. Di samping itu, sukar bagi seseorang yang menderita penyakit serebrovaskular untuk mengingati tarikh, membandingkan peristiwa, dll. Selain penurunan kemampuan intelektual, fobia dan ketakutan yang tidak berasas, neurosis dan psikosis muncul.

Dalam penyakit serebrovaskular yang teruk, hipokondria, gangguan pertuturan dan gangguan penglihatan diperhatikan. Sekiranya rawatan belum dimulakan, gejalanya akan bertambah buruk. Gangguan pergerakan mungkin muncul.

Gangguan pergerakan yang biasa dilihat pada penyakit serebrovaskular termasuk penurunan refleks, ketidakstabilan berjalan, kehilangan sensasi bahagian tubuh tertentu, kelumpuhan dan paresis anggota badan..

Komplikasi penyakit serebrovaskular yang biasa

Ketika datang ke keadaan seperti penyakit serebrovaskular, perlu diperhatikan, pertama sekali, kesan buruknya terhadap kualiti hidup manusia. Pada tahap 1 perkembangan penyakit ini, manifestasi yang ada mempengaruhi kehidupan manusia dengan cara yang tidak dapat dilihat. Seorang pesakit, kerana penurunan prestasi mental dan peningkatan gangguan psiko-emosi, boleh kehilangan pekerjaannya atau memusnahkan keluarganya. Walau bagaimanapun, semakin banyak penyakit serebrovaskular berkembang, semakin teruk manifestasi. Sebagai contoh, orang yang menderita gangguan tidur pada tahap awal perkembangan penyakit serebrovaskular sering mengalami pengsan, dan kehilangan kesedaran dapat menyebabkan kecederaan serius..

Pada peringkat 2 penyakit ini, pesakit, kerana gangguan mental yang ada, mungkin kehilangan kemampuan untuk melayani diri mereka sendiri. Seseorang mungkin melupakan keperluan kebersihan diri atau pemakanan tepat pada masanya. Pada tahap 3 perkembangan patologi, kebanyakan pesakit mengalami demensia vaskular dengan semua manifestasi yang wujud dalam keadaan ini. Demensia vaskular pada kebanyakan pesakit disertai oleh gangguan kognitif yang serius, termasuk kehilangan orientasi di ruang dan kemampuan untuk bergerak secara normal. Dalam kes ini, pesakit memerlukan pemantauan berterusan. Pelbagai gangguan pergerakan yang teruk menyumbang kepada perkembangan kecacatan pada orang yang menderita penyakit serebrovaskular. Kekalahan bahagian otak tertentu boleh menyebabkan gangguan kerja organ dalaman. Pesakit mungkin mengalami kehilangan kemampuan untuk menelan makanan secara normal, serta disfungsi organ pelvis.

Selain itu, gangguan pendengaran, penglihatan dan pertuturan memburukkan keadaan pesakit dengan ketara, kerana ini meningkatkan keperluan pertolongan luar. Kejang epilepsi adalah komplikasi umum penyakit serebrovaskular yang teruk. Antara lain, terdapat risiko tinggi peralihan penyakit ke keadaan akut, dinyatakan oleh strok iskemik atau hemoragik, sementara, serangan iskemia, pendarahan subarachnoid atau keadaan lain yang boleh menyebabkan kematian dalam waktu sesingkat mungkin.

Kaedah untuk diagnosis penyakit serebrovaskular

Memandangkan dalam kebanyakan kes, gejala penyakit serebrovaskular meningkat dengan perlahan, keadaan patologi ini sering didiagnosis secara kebetulan semasa kajian tertentu sekiranya disyaki adanya penyakit vaskular yang lain. Untuk membuat diagnosis penyakit serebrovaskular yang tepat, bukan hanya anamnesis dan pemeriksaan pesakit diperlukan, tetapi juga sejumlah kajian makmal dan instrumental.

Diagnostik bermula dengan fakta bahawa pesakit diberi pemeriksaan neurologi untuk menentukan tahap dan sifat kerosakan pada struktur otak. Anda mungkin perlu berunding dengan pakar lain yang berfokus secara sempit, termasuk pakar oftalmologi, pakar kardiologi, ahli otolaryngologi, dll. Kaedah makmal dan instrumental yang paling biasa digunakan untuk mendiagnosis penyakit serebrovaskular termasuk:

  • ujian darah am dan biokimia;
  • reaksi serologi terhadap beberapa penyakit berjangkit;
  • analisis untuk menentukan indeks prothrombin;
  • ECG;
  • analisis air kencing umum;
  • radiografi;
  • angioscanning dupleks;
  • angiografi;
  • scintigraphy otak;
  • dopplerografi transkranial;
  • MRI;
  • CT;
  • elektroensefalografi;
  • pengukuran tekanan darah;
  • analisis untuk menentukan pecahan lipoprotein dalam darah.

Dalam beberapa kes, disarankan untuk berunding dengan ahli endokrinologi dan menjalankan kajian mengenai tahap hormon. Sebagai tambahan, jika terdapat sejarah penyakit sistem kardiovaskular, pemantauan EKG setiap hari mungkin ditunjukkan. Pemeriksaan yang komprehensif membolehkan anda membuat diagnosis seakurat mungkin dan mengembangkan strategi terbaik untuk membetulkan manifestasi simptom CVD yang ada.

Ubat untuk penyakit serebrovaskular

Rawatan penyakit serebrovaskular dalam kebanyakan kes dilakukan dengan menggunakan ubat. Terapi pertama sekali harus ditujukan untuk menghilangkan penyebab utama perkembangan masalah, memulihkan peredaran darah yang normal di saluran otak dan melegakan gejala yang ada. Untuk meningkatkan hemodinamik, penyekat saluran kalsium dan penghambat enzim fosfodiesterase biasanya diresepkan. Ubat-ubatan yang tergolong dalam kumpulan ini dipilih untuk setiap pesakit secara individu, serta dosnya..

Untuk mengurangkan risiko peralihan penyakit serebrovaskular ke keadaan akut, agen antiplatelet dan antikoagulan diresepkan, yang sering perlu diambil oleh pesakit seumur hidup..

Ubat-ubatan ini dapat membantu mengurangkan risiko pembekuan darah. Sebagai tambahan, ubat dipilih secara individu untuk meningkatkan bekalan oksigen ke tisu otak..

Rejimen rawatan boleh ditambah dengan ubat lain yang mempunyai kesan neuroprotektif yang jelas. Sekiranya terdapat penyataan aterosklerosis dalam sejarah perubatan, penggunaan ubat-ubatan yang tergolong dalam kumpulan statin mungkin ditunjukkan. Antara lain, penggunaan ubat-ubatan yang diperlukan untuk menormalkan tekanan darah dapat ditunjukkan. Nootropik diresepkan untuk meningkatkan fungsi memori dan kognitif. Sebagai tambahan, antioksidan dan antispasmodik sering dimasukkan dalam rejimen rawatan. Ubat-ubatan yang tergolong dalam kumpulan yang berbeza yang paling sering diresepkan untuk penyakit serebrovaskular termasuk:

  • Corinfar.
  • Cardipin.
  • Cardil.
  • Dilzem.
  • Verapamil.
  • Cinnarizine.
  • Cerebrolysin.
  • Actovegin.
  • Cerebrokurin.
  • Imidazole.
  • Ketoprofen.
  • Mecaprin.
  • Khutbah.
  • Kavinton.
  • Tanakan.
  • Vinpocetine.
  • Fraxiparine.
  • Heparin.
  • Sincumar.
  • Fenilin.
  • Warfarin.
  • Curantil.
  • Asid asetilsalisilat.
  • Lipostat.
  • Labu.
  • Probucol.
  • Lovastatin.
  • Piracetam.
  • Glycine.
  • Omaron.
  • Phenibut.
  • Pantogam.
  • Trental.
  • Pentoxifylline.
  • Agapurin.
  • Euphyllin.
  • Papaverine.
  • Dibazol.

Dengan perkembangan keadaan yang mengancam nyawa akut, rawatan pembedahan mungkin diperlukan. Selalunya, untuk penyakit serebrovaskular, angioplasti, endarterektomi, atau stenting arteri yang rosak dilakukan. Semasa melakukan angioplasti, kateter dengan balon dimasukkan ke dalam saluran darah yang terjejas, yang mengembang lumen arteri. Endarterektomi menghilangkan gumpalan darah yang dapat menyekat aliran darah. Stenting melibatkan pemasangan jaring khas, yang menghalang penyempitan kawasan arteri yang terjejas lebih lanjut.

Ubat-ubatan rakyat dalam memerangi penyakit serebrovaskular

Perlu diingat bahawa penyakit serebrovaskular adalah keadaan yang sangat kompleks dari segi mekanisme pengembangan, rawatannya memerlukan penggunaan ubat kuat mengikut skema yang ditetapkan oleh doktor yang merawat. Ubat rakyat boleh digunakan secara eksklusif sebagai tambahan untuk rawatan ubat.

Tidak banyak ubat-ubatan rakyat yang dapat memperbaiki keadaan seseorang yang menderita penyakit serebrovaskular. Untuk meningkatkan peredaran serebrum, penggunaan tincture akar peony mungkin disyorkan. Untuk menyediakan tincture penyembuhan, anda perlu mengambil kira-kira 1 akar peony kering, potong dengan teliti dan tuangkan 1 gelas air mendidih. Campuran yang dihasilkan mesti disuntik selama 2 jam. Infusi yang sudah selesai hendaklah digunakan dalam satu sudu besar sekitar 5-6 kali sehari..

Campuran sitrus-madu memberikan kesan tonik dan pengukuhan yang baik. Untuk menyediakan ubat penyembuhan yang enak dan lazat, anda perlu mengisar 1 lemon dan 2 oren dengan teliti dalam penggiling daging. Sedikit madu mesti ditambahkan ke dalam campuran yang dihasilkan sehingga bahan selesai ternyata manis. Seterusnya, campuran hendaklah dibiarkan di dalam peti sejuk selama kira-kira sehari, dan kemudian diminum dalam satu sudu 3-6 kali sehari..

Penyerapan jarum muda dengan jus lemon mempunyai kesan positif terhadap keadaan tisu otak. Untuk menyediakan ubat seperti itu, anda perlu mengambil kira-kira 100 g jarum muda dari pokok konifer dan tuangkan 1 liter air mendidih. Selepas kira-kira sehari, tambahkan jus dari lemon bahagian lemon ke infus. Anda perlu menggunakan ubat ini 3 kali sehari, satu sudu makan semasa perut kosong. Kursus rawatan dengan ubat tradisional ini mesti diteruskan sekurang-kurangnya 3 bulan..

Antara lain, celandine tincture mempunyai kesan positif terhadap penyakit serebrovaskular. Ubat ini harus diminum ½ sudu teh 3 kali sehari. Kursus rawatan dengan ubat ini sekurang-kurangnya 2 minggu. Sebelum menggunakan ubat ini atau ubat rakyat, anda harus berjumpa doktor. Malah ubat herba ringan mempunyai kontraindikasi tersendiri yang mesti dipertimbangkan.

Pencegahan perkembangan penyakit serebrovaskular

Penyakit serebrovaskular adalah keadaan yang sangat berbahaya, pencegahannya mesti dilakukan secara aktif dari usia 35 tahun. Adalah sangat penting untuk meninggalkan tabiat buruk sepenuhnya, kerana ia sangat menyumbang kepada gangguan saluran darah. Antara lain, perlu menjalani rawatan patologi sistem kardiovaskular tepat pada waktunya. Sekiranya terdapat tekanan darah tinggi, ubat harus diambil untuk memastikan tekanan darah terkawal. Pembetulan berat badan dan pemakanan yang betul sangat penting dalam pencegahan penyakit serebrovaskular. Penurunan berat badan tidak hanya menyumbang kepada kesihatan vaskular, tetapi juga menyebabkan penurunan tekanan darah tinggi.

Pemakanan yang betul sebagai sebahagian daripada pencegahan CVD melibatkan pengecualian daging asap, produk separuh siap, perap, daging berlemak dan makanan goreng dari makanan. Asas diet haruslah sayur-sayuran mentah dan kukus, bijirin dari semua jenis, daging tanpa lemak dan produk asam laktat. Makanan harus diambil dalam bahagian kecil sekurang-kurangnya 5 kali sehari. Ini akan mempercepat metabolisme dan membersihkan saluran darah dari plak aterosklerotik. Antara lain, perlu mengimbangkan waktu kerja dan waktu rehat sebanyak mungkin untuk mengelakkan beban fizikal. Sebagai sebahagian daripada pencegahan penyakit serebrovaskular, disarankan untuk melakukan latihan fizikal yang dapat membantu memperbaiki keadaan umum sistem peredaran darah.

Penyakit serebrovaskular (CVD): gejala, sebab, akibat dan rawatan patologi

Statistik perubatan sangat tepat, dan kesilapan jarang berlaku. Oleh itu, dapat disebut fakta yang terbukti, tetapi tidak lebih menyenangkan bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini jumlah pesakit yang didiagnosis dengan penyakit serebrovaskular meningkat dengan ketara. Lebih menyedihkan lagi di kalangan atlet - sepertinya kumpulan penduduk yang paling sihat - kadar kematian akibat gangguan akut saluran cerebral dipegang kuat di tempat kedua selepas penyakit jantung koronari.

Apa itu CVB?

Penyakit serebrovaskular, atau CVD, adalah penyakit yang menyebabkan patologi saluran otak dan, sebagai akibatnya, pelanggaran peredaran serebrum. CVD biasanya berkembang dengan latar belakang aterosklerosis dan hipertensi. Penyakit ini sangat berbahaya, pertama sekali, kerana selalunya tahap terakhirnya adalah strok - pelanggaran akut peredaran darah di otak, yang menyebabkan kematian atau kecacatan.

Terdapat jenis penyakit serebrovaskular akut dan kronik. Akut termasuk:

  • ensefalopati hipertensi akut;
  • serangan iskemia transistor;
  • strok hemoragik atau iskemia.

Bentuk kronik CVD adalah ensefalopati disirkular, yang seterusnya dibahagikan kepada jenis:

  • trombosis serebrum. Penyempitan dan penyumbatan saluran darah oleh gumpalan darah atau plak;
  • embolisme serebrum. Penyumbatan saluran darah oleh gumpalan yang terbentuk di arteri yang lebih besar (misalnya, di jantung) dan telah memasuki saluran kecil dengan aliran darah;
  • pendarahan serebrum. Pecahnya kapal di otak menyebabkan strok hemoragik.

Ensefalopati dyscircular dapat berkembang secara beransur-ansur, dan kemudian berubah menjadi bentuk akut CVD.

Punca penyakit

Faktor utama berlakunya gangguan serebrovaskular adalah, seperti yang telah kita sebutkan, aterosklerosis saluran cerebral. Juga, pada tahap yang lebih rendah, CVD dapat terjadi disebabkan oleh penyakit vaskular radang..

Sebab yang berkaitan yang boleh menyebabkan dan memburukkan lagi penyakit:

  • diabetes;
  • gout;
  • penyakit keradangan;
  • berat badan berlebihan;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • pelbagai patologi aktiviti jantung;
  • merokok dan pengambilan alkohol yang berlebihan.

Gejala gangguan serebrovaskular

Gejala utama CVD biasanya tidak disedari, kerana ia boleh dikaitkan dengan keletihan biasa dan kerja berlebihan. Setuju, beberapa orang akan berfikir untuk berjumpa doktor kerana sakit kepala, gangguan tidur ringan, peningkatan keletihan dan penurunan prestasi? Ketika kekurangan serebrovaskular berkembang, gejala menjadi lebih jelas: rasa sakit yang teruk muncul, sering disalah anggap sebagai migrain, kecacatan intelektual, insomnia, pening, tinitus, peningkatan kerengsaan, kehilangan kepekaan anggota badan. Tahap seterusnya manifestasi penyakit ini dicirikan oleh pengsan, kemurungan, penglihatan sementara..

Sekiranya pesakit tidak pergi ke hospital untuk pemeriksaan dan bantuan perubatan, CVD, jika tidak dirawat, menyebabkan serangan iskemia transistor dan strok.

Akibat patologi serebrovaskular

Tidak selalu, walaupun sangat kerap, gangguan serebrovaskular menyebabkan strok. Akibat lain dari gangguan kronik ialah gangguan aktiviti kognitif yang serius: gangguan ingatan, aktiviti mental, orientasi spasial hingga demensia vaskular (dalam 5-15% kes). Kemungkinan penurunan koordinasi: gaya berjalan yang goyah, ketidakpastian dan kurangnya kawalan pergerakan. Juga, pesakit boleh menghidap penyakit Binswanger (ensefalopati aterosklerotik subkortikal), yang dicirikan oleh demensia secara beransur-ansur, kehilangan keupayaan untuk merawat diri sendiri di rumah, disartria, dan juga serangan epilepsi.

Rawatan CVD

Untuk mengelakkan perkembangan penyakit ini, perlu menjalani pemeriksaan ketika gejala tahap pertama muncul. Selalunya, pengimejan resonans berkomputer dan magnetik, ultrasound vaskular, ensefalografi, dan sinar-X kontras digunakan untuk mengesan penyakit. Semasa mendiagnosis "CVD" dan mengenal pasti sifat dan tahap pelanggaran, pesakit diberi terapi.

Intipati rawatan, pertama sekali, adalah mengembalikan bekalan darah yang normal ke saluran otak, iaitu untuk mengembangkan saluran. Oleh itu, pesakit diberi ubat antiplatelet (aspirin) dan ubat vasodilating (mefakor, papaverine). Juga, ubat nootropik digunakan untuk meningkatkan fungsi ingatan dan kognitif. Dalam bentuk teruk dan kekurangan serebrovaskular akut, kaedah angioplasti (pengembangan mekanikal kapal dengan kateter dengan belon) dan endarterektomi (penyingkiran pembekuan darah), stenting arteri digunakan.

Juga, kompleks perawatan ini merangkumi langkah-langkah untuk menormalkan dan menjaga tekanan darah, menghilangkan berat badan berlebihan. Semasa tempoh pemulihan, prosedur fisioterapi, latihan fisioterapi, kelas dengan ahli terapi pertuturan dan ahli psikologi ditunjukkan untuk memulihkan fungsi pertuturan dan kognitif (jika terdapat keperluan sedemikian).

Sekiranya pesakit mengalami strok serebrovaskular, rawatan akan lebih lama dan sukar..

Pencegahan penyakit

Untuk mencegah perkembangan penyakit otak serebrovaskular, anda perlu mematuhi diet hipokolesterol (tidak termasuk makanan goreng, acar, asin, makanan asap, daging berlemak, dll.), Mengambil langkah-langkah untuk menghilangkan berat badan berlebihan, kebiasaan buruk, khususnya merokok. Anda juga perlu sentiasa memantau tekanan darah anda. Atlet tidak perlu diingatkan bahawa mereka harus menjalani gaya hidup aktif, sebaliknya, perlu menarik perhatian mereka kepada kenyataan bahawa tekanan yang tidak perlu tidak boleh dibiarkan.

Selepas 45-50 tahun, perlu menjalani pemeriksaan pencegahan setiap tahun, kerana pada usia tua dan tua risiko CVD meningkat. Semasa pemeriksaan klinikal, penyakit bersamaan yang boleh menyebabkan kekurangan serebrovaskular kronik juga dapat dikenal pasti, dan rawatan tepat pada masanya akan membantu mengekalkan keadaan saluran cerebral yang sihat..

Ke mana anda boleh pergi semasa mengesan CVD?

Diagnosis sindrom gangguan serebrovaskular dapat dilakukan pada usia berapa pun, walaupun tidak ada gejala yang dapat dilihat dan, sepertinya, bagi orang yang sama sekali tidak berisiko menghidap penyakit seperti itu. Sekiranya anda atau orang yang anda sayangi telah mendapat keputusan oleh doktor, anda harus segera mengambil langkah untuk menyembuhkan dan pulih dari penyakit itu. Untuk melakukan ini, anda harus memilih klinik yang boleh dipercayai, di mana doktor mempunyai pengalaman dalam merawat gangguan peredaran otak..

Salah satu klinik yang menyediakan bantuan perubatan dan psikologi yang komprehensif kepada pesakit dengan CVD dan juga strok adalah Pusat Rehabilitasi Three Sisters. Pakar neurospesialis, pakar kardiologi, pakar bedah yang berkelayakan mengembangkan rawatan individu untuk pesakit, dan ahli fisioterapi, psikologi, ahli terapi pertuturan menjalankan prosedur pemulihan dan kelas yang membantu pesakit kembali ke kehidupan aktif yang lengkap. Di pusat, papan penuh teratur, bilik double dan single yang selesa dilengkapi, koki profesional menawarkan menu berdasarkan diet yang disyorkan. Bangunan klinik terletak di kawasan bersih ekologi di wilayah Moscow, dikelilingi oleh hutan pinus. Akan menyenangkan menghabiskan masa dan berjalan di sini..

Lesen Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow No. LO-50-01-011140, dikeluarkan oleh LLC RC Three Sisters pada 02 Ogos 2019.

Statistik menunjukkan bahawa gangguan serebrovaskular adalah salah satu penyebab utama bukan sahaja strok, tetapi juga fenomena seperti demensia pikun. Oleh itu, jangan mengabaikan nasihat doktor - setelah 50 tahun, pastikan menjalani pemeriksaan tahunan, minum, atas cadangan doktor, tablet penguat dinding vasodilator dan dinding vaskular (validol, drotaverin, cordafen, askorutin) dan makanan tambahan (contohnya, "Blueberry Forte"). Ikuti diet yang sihat dan berhenti merokok. Seperti yang anda ketahui, rawatan terbaik adalah pencegahan, dan dalam kes penyakit serebrovaskular, langkah pencegahan membenarkan sepenuhnya.

Apa itu penyakit serebrovaskular (CVD): klasifikasi dan sebab, gejala dan rawatan

Malnutrisi struktur serebrum dikelaskan dalam amalan perubatan dengan cara yang berbeza. Ia tidak selalu menjadi strok. Nekrosis akut pada tisu saraf adalah, akhirnya, akord terakhir penyakit ini.

Tidak semua orang melihat tanda-tanda jelas mengenai ancaman yang akan datang, yang mengaitkan gejala dengan keletihan dan faktor kecil.

Penyakit serebrovaskular adalah kekurangan kronik peredaran serebrum dan trofisme (pemakanan) tisu. Oleh itu gambaran klinikal yang jelas, terdiri daripada manifestasi neurologi (sakit kepala, mual, muntah, kesedaran terganggu, dan momen lain) dan masalah psikiatri. Seseorang menghadapi risiko menjadi kurang upaya atau mati akibat komplikasi.

CVD bukan penyakit homogen. Ini adalah sekumpulan keadaan, jenisnya berbeza, tetapi biasa dari segi manifestasi klinikal. Rawatan bergantung pada diagnosis khusus. Bergantung pada keadaan, ia boleh menjadi konservatif atau operasi.

Mekanisme menjadi

Untuk mengetahui bagaimana gangguan itu berkembang, anda perlu memahami penyimpangan apa yang boleh menjadi faktor penyakit serebrovaskular..

CVB selalu menjadi proses sekunder. Ia tidak terbentuk dengan sendirinya, tetapi di bawah pengaruh patologi luaran. Tegasnya, ini adalah sindrom, bukan penyakit, kompleks tanda-tanda.

Pilihan pengembangan yang pertama adalah mengikut jenis aterosklerotik. Intinya adalah penyumbatan saluran darah dengan plak kolesterol.

Kurang biasa - dalam stenosis arteri, penyempitan yang tidak normal. Lebih kerap keadaan ini berlaku pada perokok, penggemar alkohol.

Sejauh pemendapan lipid, ini adalah masalah metabolik. Ia berlaku pada orang yang mempunyai ciri metabolik dan pencernaan. Kolesterol terlalu aktif diserap, secara radikal "melekat" ke dinding arteri.

Variasi klinikal lain adalah malformasi, aneurisma. Keabnormalan vaskular. Kongenital dan diperoleh. Dibangunkan terutamanya dalam hubungan seks yang lebih kuat.

Trombosis. Prosesnya menyerupai yang pertama, dengan perbezaan bahawa penyumbatan berlaku bukan sebagai akibat dari pemendapan lemak, tetapi sebagai akibat dari "berhenti" pada lumen arteri pembekuan sel darah yang terbentuk.

Penyakit serebrovaskular seperti itu terbentuk semasa penutupan separa, jika trombus telah menutupi saluran pembuluh darah, perkembangan strok hemoragik yang luas (dengan pecahnya arteri) dan kemungkinan kematian pesakit.

Proses-proses ini berbeza, tetapi mereka disatukan oleh jalan penyimpangan yang lebih jauh. Kapal ditutup secara mekanikal. Ini bermaksud bahawa darah tidak dapat beredar dengan bebas, kawasan di belakang lesi mengalami iskemia.

Di samping itu, badan berusaha untuk mengimbangi penyimpangan: tekanan darah meningkat. Faktor risiko tambahan.

Terdapat mekanisme lain untuk pembentukan proses patologi. Ia dikaitkan dengan penurunan kontraktilitas miokard dengan latar belakang banyak penyakit struktur jantung: dari serangan jantung sebelumnya dan kardiosklerosis seterusnya hingga kegagalan, penyakit arteri koronari, kecacatan injap dan gangguan lain.

Fungsi mengepam melemah, yang bermaksud bahawa darah bergerak dalam lingkaran besar dengan lebih teruk, jumlah makanan yang masuk ke otak kurang daripada yang diperlukan. Hipoksia (kelaparan oksigen) dan atrofi tisu berkembang.

Bergantung pada tahap kemerosotan, gambaran klinikal dapat diucapkan atau halus. Dalam kes terakhir, pesakit tidak segera berjumpa pakar.

Mendedahkan patogenesis sangat penting klinikal: dengan menentukan bagaimana iskemia terbentuk, faktornya.

Pengelasan

Penamaan dilakukan berdasarkan dua alasan. Yang pertama adalah sifat penyakit ini.

  • Sementara. Pelanggaran sementara. Ini disertai dengan gambaran klinikal yang jelas, gejala strok berkembang, tetapi tidak ada nekrosis seperti itu. Perbezaannya adalah asas: dengan iskemia sementara, gambaran klinikal merosot secara bebas dan tanpa akibat setelah maksimum sehari dari awal.
  • Tajam. Ini adalah nekrosis otak itu sendiri. Penyakit iskemia, strok hemoragik lebih jarang. Perbezaan utama - dalam kes kedua, integriti kapal dilanggar, pendarahan menyebabkan perkembangan hematoma, mengurangkan kemungkinan hidup.
  • Kronik. Proses patologi yang dijelaskan di atas berlaku. Aterosklerosis, keradangan vaskular (arteritis) genesis berjangkit dan autoimun, dan lain-lain.

Mereka ditemani klinik yang lembap, tetapi mereka semakin maju, mereka tidak meninggalkan pesakit selama satu minit. Sukar bertoleransi.

Cepat atau lambat membawa kepada defisit neurologi yang teruk, demensia vaskular.

Penyakit serebrovaskular adalah sekumpulan besar proses neurogenik. Oleh itu, klasifikasi ini sendiri bersifat heterogen dan merangkumi banyak negara pihak ketiga.

Pengkhususan juga dilakukan mengikut peringkat penyakit. Terdapat 3 fasa biasa secara keseluruhan.

Tegasnya, kerana CEH berganda, kaedah pembahagian ini agak sewenang-wenangnya. Ia tidak boleh digunakan untuk keadaan akut. Hanya untuk kronik.

  • Tahap 1. Tidak ada manifestasi klinikal seperti itu. Sakit kepala, episod loya, keletihan. Sahabat sahaja. Pada masa yang sama, jika anda dengan sengaja memeriksa pesakit untuk keselamatan aktiviti intelektual, ternyata kadar reaksi, intensiti berfikir di bawah normal.

Ini tidak seharusnya berlaku, terutama jika sebelumnya seseorang membuat keputusan, berfikir lebih cepat. Hampir tidak jelas bahawa tanda seperti ini bercakap mengenai iskemia serebrum atau asthenia teruk sistem saraf..

Penyimpangan dibahagikan menggunakan kajian instrumental. MRI minimum, EEG, Doppler.

  • Tahap 2. Gambar dilafazkan. Cephalalgia atau sakit di kawasan oksipital, pening, disorientasi di ruang, mual, muntah dan momen lain berlaku secara berkala, dengan serangan.

Keamatan tanda meningkat jika dibandingkan dengan tahap sebelumnya. Komponen mental ditambahkan: kemurungan, gangguan emosi, penyimpangan tingkah laku.

Kepantasan berfikir dan produktiviti menurun dengan ketara. Pada masa yang sama, kecukupan dipertahankan, reaksi terhadap rangsangan luaran sesuai dengan norma.

  • Tahap 3. Fasa akhir atau dekompensasi. Demensia vaskular berkembang, serupa dengan Alzheimer. Dengan sikap tidak peduli, abulia (tidak ada kekuatan untuk melakukan apa-apa), kekurangan tingkah laku, demensia, kekurangan kemampuan untuk belajar, mengingat dan menghasilkan semula maklumat.

Dalam kes yang teruk, pesakit juga tidak ke tandas. Enggan makan, anda perlu menolongnya. Pada tahap ini, seseorang tidak berdaya, keadaan sesuai dengan kecacatan yang mendalam.

Pada masa yang sama, pembetulan separa masih boleh dilakukan. Defisit neurologi akan berterusan, tetapi ia akan mereda, menjadi kurang jelas.

Klasifikasi digunakan untuk menilai keparahan penyakit serebrovaskular, menentukan prognosis, rejimen terapi, ubat dan teknik tertentu.

Gejala kronik

Manifestasi bergantung pada tahap proses patologi. Penerangan yang diberikan hanya berlaku untuk varian kronik CVD.

Tahap 1

Gejalanya adalah minimum. Pesakit tidak memperhatikan manifestasi objek, namun, jika anda mendengarkan badan, anda dapat menemukan pelanggaran:

  • Sakit kepala. Keamatan sederhana. Membakar, menghancurkan. Dilokalisasikan di wilayah oksipital, mahkota. Berlaku dalam episod, berlangsung 10-20 minit, jarang lebih. Dihapus oleh analgesik, tetapi tanda-tanda lain tetap utuh.
  • Kelemahan, penat. Ketidakupayaan untuk memenuhi tugas profesional. Asthenia yang teruk menunjukkan pemakanan struktur serebrum yang lemah, walaupun sedikit orang memberi perhatian yang cukup terhadap gejala ini..
  • Pening. Episodik, lemah. Berlangsung beberapa minit, maksimum satu jam. Berlalu tanpa jejak.
  • Penurunan kepantasan berfikir sambil mengekalkan produktiviti. Ringkasnya, pesakit dapat menyelesaikan masalahnya, tetapi dia memerlukan lebih banyak masa daripada sebelumnya..

Peranan dalam kes ini dimainkan oleh perhatian terhadap bidang neuropsik sendiri. Untuk menilai perbezaan intensiti aktiviti kognitif.

Tahap 2

Manifestasi diucapkan, sukar untuk tidak memperhatikannya. Sindrom serebrovaskular didiagnosis pada peringkat kedua. Masih ada kemungkinan penyembuhan tanpa komplikasi, keperluan mendesak untuk berunding dengan pakar neurologi.

  • Sakit kepala semakin teruk. Ia muncul secara tiba-tiba dan berlangsung selama beberapa jam. Tidak dikeluarkan dengan analgesik sederhana. Memerlukan dana yang lebih tinggi.
  • Gangguan kesedaran atau sinkop lebih kerap berlaku. Sehingga beberapa kali seminggu. Ini adalah tanda prognostik negatif, menunjukkan perkembangan strok yang akan berlaku..
  • Manifestasi lain yang dinyatakan di atas. Bagi mereka ditambahkan pucat kulit, ketidakstabilan suhu badan (jarang) disebabkan oleh kekurangan nutrisi hipotalamus.

Selain itu, gejala psikiatri berlaku:

  • Insomnia. Bangun malam yang kerap. Setelah "berehat" seperti itu, seseorang merasa lembap dan terharu. Asthenia umum sistem saraf dengan latar belakang ketidakupayaan untuk mendapatkan kembali kekuatan menyebabkan penurunan prestasi.
  • Gangguan emosi. Kerengsaan, dysthymia (penurunan mood yang berterusan), kemurungan penuh, apatis dan tidak mahu melakukan apa-apa. Kekurangan kekuatan untuk bekerja.
  • Kejatuhan produktiviti berfikir. Secara formal, akal sudah ada, tetapi pesakit tidak dapat menggunakannya sepenuhnya. Kerana seseorang tetap dirinya sendiri, tidak ada gangguan keperibadian, penurunan dalam aktiviti mental dirasakan sangat sukar.

Tahap 3

Pembentukan defisit neurologi berterusan. Gangguan mental dengan gangguan neurogenik refleks objektif muncul:

  • Gejala apatico-abulic. Kerelaan dan ketidakupayaan untuk melakukan apa sahaja. Pesakit berbohong lama, hampir tidak bangun. Tidak cukup kekuatan untuk berjalan ke tandas atau makan sendiri.
  • Inkontinensia najis dan air kencing.
  • Kekurangan tindak balas terhadap rangsangan luaran atau tindak balas stereotaip.
  • Mengantuk, rehat panjang. Sekiranya kerosakan serebrum yang mempengaruhi sistem retikular (bahagian batang otak), tempoh kelemahan dan kegembiraan motor saling bertukar dengan cepat, sepanjang hari yang sama.
  • Pseudoparkinsonisme. Sistem extrapyramidal menderita. Kekakuan otot di mana otot adalah spasmodik, tetapi lemah, gegaran (gegaran) dan momen lain.
  • Paresis, lumpuh lidah, ketidakupayaan untuk menelan secara normal.

Berikut adalah beberapa tanda. Perlu dilakukan diagnosis pembezaan dengan psikosis, skizofrenia sederhana, kemurungan teruk.

Manifestasi akut

Bagi keadaan akut. Gangguan serebrovaskular jenis strok mempunyai gambaran klinikal yang khas, gejalanya adalah seperti berikut:

  • Sakit kepala yang sukar ditanggung. Di satu sisi atau meresap, dilokalisasikan di bahagian belakang kepala, mahkota, dapat memerah atau pecah, bale tepat pada waktunya dengan detak jantung.
  • Gangguan kesedaran. Pengsan. Jauh di bahagian bawah mangsa mereka sukar dikeluarkan.
  • Kabut di mata, gelap di bidang penglihatan. Lalat berkelip, kilat kilat, keruh mengambang.
  • Rasa lemah pada anggota badan.
  • Manifestasi fokus. Dari deria. Kemerosotan ingatan, pemikiran, persepsi ucapan, gambar visual dan momen lain juga mungkin..
  • Lumpuh, paresis separuh badan. Biasanya berlaku terhadap latar belakang kerosakan pada lobus frontal otak. Disifatkan oleh ketidakupayaan untuk mengawal badan mereka sendiri.
  • Disfungsi pertuturan adalah mungkin. Ketidakupayaan untuk bercakap (afasia). Kehilangan pendengaran, penglihatan.

Keadaan akut dihentikan dengan ketat di hospital. Ramalan itu bergantung pada kualiti pertolongan cemas, kecepatan pengangkutan mangsa, dan langkah-langkah hospital..

Apa yang perlu dikaji

Tugas memeriksa pesakit jatuh pada pakar neurologi. Pakar pihak ketiga terlibat jika perlu. Tetapi keperluan seperti itu jarang timbul..

  • Penilaian aduan pesakit, pengumpulan anamnesis. Teknik rutin. Digunakan untuk mengenal pasti kemungkinan proses.
  • Menjalankan ujian neurologi standard. Untuk kajian refleks, tahap pelanggarannya. Teknik ini memberi banyak maklumat.
  • Elektroensefalografi. Ia digunakan untuk mengenal pasti keabnormalan fungsi di otak dan struktur individu.
  • MRI. Wajib. Untuk menentukan kecacatan anatomi, tahap gangguan atau kemusnahan sekiranya berlaku proses akut yang disyaki.
  • Ultrasonografi Doppler saluran leher, otak, dan imbasan dupleks. Teknik utama bertujuan untuk menilai kelajuan aliran darah serebrum. Terhadap latar belakang penyakit serebrovaskular, penyakit ini selalu terganggu, yang membolehkan kita menyatakan fakta.
  • Elektrokardiografi. ECHO-KG, auskultasi, pengukuran tekanan darah, degupan jantung. Dengan kata lain, kajian untuk mengenal pasti aktiviti jantung, pemeliharaan aktiviti fungsi organ otot.
  • Ujian darah am dan biokimia dengan gambaran terperinci mengenai lipoprotein berketumpatan rendah dan rendah (kolesterol jahat dan baik, secara konvensional).

Ini biasanya cukup. Teknik lain boleh diresepkan mengikut keperluan. Atas budi bicara pakar rawatan.

Dalam keadaan akut, tidak ada masa untuk penyelidikan yang panjang. Ia perlu untuk menstabilkan fungsi penting, mencegah komplikasi maut. Oleh itu, mereka terhad untuk menilai refleks, mengukur tekanan darah, degupan jantung.

Diagnosis CVD dibuat apabila tanda-tanda aliran darah terganggu dikesan, bahkan asal patologi harus ditentukan.

Sekiranya tidak ada data untuk lesi organik, penyakit serebrovaskular ditentukan tidak disempurnakan, maka, ketika pesakit diperhatikan secara dinamik, diagnosis dapat disemak.

Rawatan

Ini bertujuan untuk memulihkan aliran darah, mencegah akibat negatif. Adalah penting untuk menghilangkan proses patologi utama. Yang mana - diagnostik akan ditunjukkan.

  • Kegagalan jantung kronik diperbetulkan dengan glikosida, agen antihipertensi (beta blocker, ACE inhibitor dan kalsium antagonis). Tetapi berhati-hati untuk tidak mengganggu keseimbangan yang sudah lemah.
  • Aterosklerosis dihilangkan oleh statin. Mereka membuang kolesterol dan melarutkan plak yang terbentuk pada peringkat awal. Atoris sering dilantik.
  • Arteritis berjangkit, autoimun dirawat dengan ubat-ubatan hormon (Dexamethasone, Prednisolone), anti-radang bukan steroid. Imunosupresan atau antibiotik digunakan sesuai keperluan. Bergantung pada genesis penyakit.
  • Ejen antiplatelet (Aspirin atau Heparin) diresepkan untuk mencegah pembekuan darah dan meningkatkan aliran darah.

Ubat serebrovaskular yang diperlukan, nootropik (Actovegin Glycine, Piracetam).

Rawatan pembedahan dijalankan mengikut petunjuk. Biasanya ini adalah aneurisma, malformasi, kecacatan anatomi kapal yang lain, aterosklerosis maju dan beberapa pilihan lain.

Terdapat beberapa kaedah di gudang doktor. Belon, stenting - pengembangan mekanikal buatan lumen vaskular, anastomosis antara arteri, melewati kawasan yang terjejas, prostetik kawasan yang tidak normal, penyingkiran plak kolesterol secara mekanikal.

Sebagai sebahagian daripada pemulihan dan rawatan lebih lanjut, disarankan untuk berhenti minum alkohol, merokok, dan menyediakan aktiviti fizikal yang mencukupi (berjalan, menari, berbasikal pada tahap minimum), mengikut budi bicara anda. Kurangkan jumlah lemak dalam diet, tidak perlu sepenuhnya menyerah.

Ramalan

Pada peringkat awal, kekurangan serebrovaskular sembuh sepenuhnya. Pada tahap 3, pembetulan total tidak dapat dicapai, tetapi masih mungkin untuk membantu pesakit menjalani kehidupan yang berkualiti tinggi..

Strok mengurangkan kemungkinan wujudnya biologi yang berterusan. Berapa banyak bergantung pada tahap lesi, usia, jantina, kualiti pertolongan cemas, tindak balas terhadap rawatan, dan banyak faktor lain. Soalannya lebih baik ditujukan kepada orang terkemuka, pakar.

Kemungkinan komplikasi CVD:

  • Strok hemoragik atau iskemia.
  • Demensia vaskular.
  • Edema serebrum.

Kecacatan teruk atau kematian akibat akibat berbahaya.

Penyakit serebrovaskular adalah kumpulan keadaan neurologi yang heterogen. Mereka menimbulkan ancaman yang berpotensi. Walaupun pesakit tidak mati, ada kemungkinan mengalami fenomena kekurangan berterusan. Mereka boleh mengubah orang yang sihat sekali menjadi orang kurang upaya. Oleh itu, anda tidak teragak-agak untuk berjumpa doktor. Memulakan rawatan lebih awal akan mengelakkan komplikasi.


Artikel Seterusnya
Titik gelap di mata