Kekurangan serebrovaskular: gejala bergantung pada tahap, rawatan dan prognosis


Kekurangan serebrovaskular (disingkat CVI) adalah nama umum untuk proses patologi di mana otak tidak menerima jumlah oksigen dan pemakanan yang diperlukan.

Ia tidak timbul secara spontan, tetapi dalam jangka masa tertentu. Sebenarnya, ini bukan diagnosis, tetapi pernyataan fakta bahawa terdapat penyimpangan.

Tidak ada penyakit primer, selalu sekunder daripada diagnosis utama. Ini adalah aterosklerosis, malformasi vaskular kongenital, kecacatan yang diperoleh (malformasi atau lekatan arteriovenous, aneurisma).

Gejala tidak cukup spesifik. Ia juga berkembang secara beransur-ansur, dari masa ke masa, semakin banyak manifestasi muncul dalam gambaran klinikal, yang pertama menjadi lebih sukar. Kemajuan berlaku selama bertahun-tahun. Kes agresif berakhir dalam keadaan darurat seperti strok.

Rawatan khusus yang bertujuan untuk memulihkan aliran darah serebrum. Prognosis bergantung pada kualiti terapi.

Mekanisme dan sebab pembangunan

Terdapat sekurang-kurangnya empat proses yang diketahui yang boleh disebut kekurangan serebrovaskular. Patogenesis masing-masing agak berbeza.

Pilihan utama adalah aterosklerosis. Ini adalah penyempitan atau, lebih kerap, penyumbatan arteri dengan plak kolesterol.

Dalam kes pertama, keadaannya sementara, stenosis reda dengan sendirinya. Selain daripada situasi kritikal. Jadi, pada perokok yang berpengalaman, kekejangan otot vaskular dapat bertahan selama-lamanya.

Bahaya utama di sini adalah kemungkinan terkena strok secara spontan, neurosis akut dari gugus saraf.

Bagi plak kolesterol, mereka timbul dengan latar belakang masalah metabolik (metabolik). Kebiasaannya, lipid (sebatian lemak) dikeluarkan dari badan secara semula jadi. Hanya sebahagian kecil lemak yang diserap kerana reaksi enzimatik.

Sekiranya terdapat gangguan metabolik, tahap penyerapan (penyerapan) akan lebih tinggi, masing-masing, sebatian yang lebih berbahaya meresap ke dalam darah. Dalam jangka pendek, ini membawa kepada pertumbuhan plak yang berlebihan. Dia menyekat aliran darah.

Pilihan kedua adalah trombosis. Sebahagian penyumbatan lumen kapal oleh gumpalan darah. Pembentukan seperti itu dari sel berbentuk tidak selalu berkaitan dengan otak. Sumber asalnya boleh berada di mana sahaja. Selalunya ini adalah struktur bekalan darah di bahagian bawah kaki..

Keadaan ketiga yang mungkin berlaku adalah arteritis. Keradangan lapisan endotel atau lapisan vaskular. Berkembang sebagai komplikasi jangkitan atau proses autoimun dalam kerangka patologi sistemik.

Akhirnya, malformasi vaskular atau aneurisma juga sering dijumpai. Yang pertama adalah kawasan komunikasi arteri dan urat yang tidak normal, yang kedua adalah penonjolan dinding yang bersifat sakular atau meresap (sepanjang keseluruhan diameter di tempat tertentu).

Apa yang biasa berlaku antara patologi yang dijelaskan?

Walaupun terdapat perbezaan intipati penyimpangan, ada satu persamaan antara pelanggaran tersebut: kemunculan halangan mekanikal di jalan aliran darah. Tisu cecair tidak dibekalkan ke gugus saraf dalam ukuran yang mencukupi.

Sebaliknya, tubuh memperhebatkan kerja jantung untuk mengimbangi. Dan ini adalah cara untuk meningkatkan tekanan darah.

Oleh itu, risiko tidak hanya iskemia akut meningkat, apabila tisu kekurangan trofisme, tetapi juga pendarahan - pecahnya kapal dari tekanan yang berlebihan, yang jauh lebih berbahaya.

Tanpa rawatan, semua keadaan yang dijelaskan dipenuhi dengan kekurangan serebrum akut, yang secara diagnostik selaras dengan strok..

Tahap

Proses patologi dijalankan berdasarkan kualiti pemakanan dan, sebaliknya, tahap penyimpangan trofisme dari tahap normal.

Adalah kebiasaan untuk memanggil 3 tahap kekurangan bekalan darah serebrum:

  • Tahap 1. Permulaan atau pampasan. Ia berkembang secara spontan, sebagai akibat pengaruh faktor negatif - stenosis atau penyumbatan (penyumbatan aliran darah mekanikal).

Pesakit tidak mengalami ketidakselesaan yang jelas, sering tidak mengesyaki keadaannya sendiri, oleh itu dia tidak tergesa-gesa untuk berjumpa doktor.

Manifestasi awal, seperti kelesuan sedikit, penurunan kecepatan berfikir, berlaku secara sporadis. Manifestasi seperti itu disebabkan oleh ketiadaan rehat, pemprosesan yang lama. Sindrom keletihan kronik baru yang tidak wujud.

Tempoh fasa berbeza dari beberapa bulan hingga 5-7 tahun. Seseorang boleh tinggal dalam keadaan ini untuk waktu yang lama, masa perkembangannya bergantung pada ciri-ciri individu organisma..

  • Tahap 2. Subkompensasi atau manifestasi klinikal. Defisit neurologi awal berlaku. Pesakit disertai dengan sakit kepala, loya. Produktiviti aktiviti mental jatuh. Seseorang tidak dapat menyelesaikan masalah rancangan logik, yang sebelumnya tidak menghadapi kesulitan.

Akal dipelihara secara formal, tetapi pengaliran dorongan saraf menurun. Ujian tingkah laku khusus mengesan pelanggaran rancangan emosi-sukarela.

Orangnya lemah, mengantuk, tidak banyak bergerak, lebih suka mengehadkan hubungan sosial. Autisme semakin meningkat. Tidak selalu, tetapi mungkin.

Diagnosis pembezaan dengan gangguan spektrum skizofrenia diperlukan.

  • Tahap 3. Kekurangan dekompensasi atau neurologi. Pesakit mengalami demensia. Tanda demensia vaskular semakin meningkat. Fenomena pseudoparkinsonian yang teruk dijumpai: pening, gegaran, kegigihan berjalan.

Ini adalah gangguan ekstrapiramidal. Juga terdapat inkontinensia tinja, air kencing, penurunan kecerdasan umum, gangguan emosi-emosi seperti apatis, abulia (yang sekali lagi memerlukan diagnosis pembezaan dan skizofrenia).

Ini hanya mengenai kekurangan serebrovaskular kronik. Akut tidak terbahagi kepada tahap, ia berlaku secara tiba-tiba, disertai dengan gambaran klinikal yang lengkap. Selalunya, secara klinikal selaras dengan strok..

Gejala

Manifestasi bergantung pada fasa proses patologi.

Tahap 1

Spesifikasi khas belum tersedia.

  • Sakit kepala. Masih lemah, tetapi timbul dengan keteraturan yang dicemburui. Episod cephalalgia berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam.

Ini adalah manifestasi yang menyakitkan, walaupun intensiti ketidakselesaan tidak begitu ketara. Pesakit mengambil posisi paksa, kerana hanya berbaring dapat melemahkan sensasi yang tidak menyenangkan.

Analgesik berfungsi dengan baik, tetapi tidak melegakan gejala lain yang menyertai kekurangan serebrovaskular kronik.

  • Pening. Vertigo. Pada peringkat awal, ia juga timbul secara spontan, berhenti secara tiba-tiba. Tempoh gejala adalah dari beberapa minit hingga satu jam.
  • Loya muntah. Jarang sekali dijumpai, di sekitar 15% kes yang direkodkan, oleh itu, mereka tidak boleh disebut sebagai tanda klinikal khas dari kekurangan otak.
  • Ketidakhadiran, ingatan terganggu dan ruang mental. Pesakit menunjukkan prestasi yang baik dalam ujian kecerdasan, tetapi dengan beberapa kelewatan.

Terdapat kelambatan dalam berfikir sambil mengekalkan produktiviti secara keseluruhan. Keupayaan untuk menangkap maklumat juga menurun. Mustahil untuk mengingati nombor telefon, alamat. Pada masa yang sama, seseorang lupa untuk mematikan lampu, air.

  • Mengantuk, kelemahan. Fenomena asthenic. Kelesuan tidak membenarkan anda menjalankan tugas rumah tangga dan profesional. Lama kelamaan, saat ini hanya menjadi lebih teruk, menjadikan pesakit yang aktif sekali menjadi lesu dan lemah.

Manifestasi awal kekurangan serebrovaskular jarang membimbangkan, oleh itu hanya sedikit orang yang berjumpa doktor.

Sementara itu, ini adalah saat terbaik untuk memulakan rawatan, apabila memungkinkan untuk benar-benar membetulkan kedudukan dengan kekuatan kecil dan tanpa komplikasi..

Tahap 2

Sudah memberikan tanda-tanda yang jelas yang menunjukkan penyakit neurologi dengan jelas.

  • Sakit kepala. Ia menjadi lebih kuat, lebih mengganggu, menyingkirkannya dengan bantuan analgesik sudah sukar, pembetulan lengkap tidak diperhatikan. Cephalalgia yang berterusan dianggap sebagai ciri proses patologi.
  • Gejala lain yang dinyatakan di atas juga terdapat, ia menjadi lebih jelas.
    Insomnia ditambah. Semasa rehat malam, bangun adalah kerap, setiap beberapa jam atau lebih. Ini adalah sensasi yang sangat tidak selesa, tidak termasuk pemulihan kekuatan. Pada waktu pagi seseorang bangun lebih letih daripada dia sehari sebelumnya.
  • Penurunan kecekapan aktiviti intelektual. Masalah logik, aritmetik, dan soalan ujian lain diselesaikan untuk masa yang lama dan tidak berkesan. Ingatan merosot dengan ketara.
  • Bunyi di telinga. Terasa seperti dengungan atau deringan, nada suara sentiasa berubah.
  • Kelipan lalat di depan mata, penyempitan medan visual, fotopsi (kilatan cahaya terang, gambar palsu atau halusinasi sederhana).
  • Gangguan psiko-emosi. Dengan jenis sikap tidak peduli, keengganan untuk melakukan apa-apa, abulia, iaitu ketidakmungkinan praktikal aktiviti (pesakit menggambarkan keadaan ini sebagai "tidak ada kekuatan"), kemurungan, dysthymia umum. Pengasingan diri adalah akhir proses yang logik.

Bermula dari peringkat kedua, kemungkinan keadaan kecemasan seperti stroke hemoragik atau iskemia meningkat..

Tahap 3

Diiringi oleh kedudukan akhir. Risiko nekrosis struktur serebrum adalah maksimum. Gambaran klinikal sesuai dengan demensia vaskular.

  • Gejala neurologi tetap berlaku. Seperti sakit kepala, mual, mengantuk, kelemahan, dan asthenia umum. Pada masa yang sama, pesakit tidak banyak memberi perhatian kepada mereka, memberi tumpuan kepada pengalaman dalaman.
  • Demensia yang disebabkan. Dimanifestasikan oleh gangguan kognitif, gangguan tingkah laku (kehilangan kecukupan tindak balas emosi terhadap rangsangan, misalnya, kegembiraan atau ketakutan yang tidak wajar), sikap tidak peduli umum dan keengganan untuk melakukan apa-apa.

Dalam kes yang teruk, seseorang tidak dapat mengambil makanan, meringankan keperluan semula jadi. Sepenuhnya kehilangan sentuhan dengan realiti, semakin mendalam dan mendalam ke dalam dirinya.

Walaupun selepas terapi, pemulihan tidak akan berlaku. Perubahan organik bermula kerana kebuluran oksigen yang berpanjangan. Biasanya dari jenis demensia, penurunan kecekapan berfikir, gangguan tingkah laku yang berterusan.

Rawatan penuh hanya boleh dilakukan dalam dua peringkat pertama. Maka semua kaedah semata-mata bersifat "kosmetik", mereka tidak dapat mengubah keadaan secara radikal.

Sebab-sebabnya

Telah terjejas sebahagiannya. Faktor-faktor dalam perkembangan proses patologi adalah seperti berikut.

  • Aterosklerosis. Penyempitan atau penyumbatan arteri di otak, juga di leher, dengan plak kolesterol.
  • Angiospasm. Ini sama dengan faktor yang dijelaskan pertama. Dengan perbezaan ia hilang dengan sendirinya setelah beberapa jam atau hari. Boleh berterusan.
  • Arteritis, vaskulitis. Keradangan lapisan dalam saluran darah. Berasal dari jangkitan atau autoimun.
  • Kecacatan anatomi. Kecacatan, aneurisma. Mereka membawa bahaya besar dalam diri mereka, kapan pun mereka boleh menimbulkan kecemasan.

Diagnostik

Ia dilakukan berdasarkan pesakit dalam atau pesakit luar. Kekurangan serebrovaskular kronik tidak memerlukan kemasukan ke hospital. Pakar utama adalah pakar neurologi.

Senarai aktiviti yang menunjukkan:

  • Penyoalan lisan dan pengumpulan anamnesis. Penjelasan mengenai sifat aduan. Pengenalpastian tanda klinikal, pengesanan kemungkinan penyebab keadaan adalah tugas utama. Ini adalah asas untuk menentukan vektor diagnostik selanjutnya.
  • Elektroensefalografi. Kajian aktiviti fungsional otak. Dengan sifat gelombang yang dipancarkan, menjadi jelas kawasan struktur serebrum yang terlibat dalam proses patologi, prospek pemulihan.
  • Ultrasonografi Doppler saluran leher, otak, pemeriksaan dupleks. Membolehkan anda menentukan berapa banyak aliran darah yang lemah dalam struktur serebrum.
  • Analisis darah am dan biokimia dengan gambaran terperinci mengenai sebatian lemak. Doktor berminat dengan lipoprotein berketumpatan rendah dan tinggi (kolesterol buruk dan baik, masing-masing), serta indeks aterogenik umum (nisbah kedua dan pertama).
  • Sekiranya perlu - ECG, ekokardiografi. Sekiranya kemungkinan masalah itu ada di hati.
  • MRI otak untuk mengenal pasti kecacatan.

Rawatan

Kuncinya adalah untuk menghilangkan punca. Untuk aterosklerosis, statin ditetapkan. Atoris sebagai yang utama. Mereka membuang kolesterol dan melarutkan plak kolesterol yang sudah terbentuk.

Antiagnegan membolehkan anda mengembalikan kelancaran darah, mencegah pembekuan darah, pembekuan yang dapat menyekat saluran darah. Aspirin, Heparin.

Ubat anti-radang, glukokortikoid (Prednisolone, Dexamatezon dan lain-lain), jika perlu, antibiotik untuk menghilangkan arteritis, vaskulitis. Lesi lapisan dalam saluran darah.

Ejen dan pelindung serebrovaskular digunakan untuk membetulkan aliran darah serebrum. Piracetam, Actovegin, noothorp seperti Glycine dan lain-lain.

Pembedahan diperlukan dalam kes-kes yang melampau, misalnya, jika terdapat kecacatan, aneurisma, aterosklerosis lanjut dengan pengerasan plak. Soalan mengenai kesesuaian terapi diputuskan mengikut budi bicara pakar..

Perubahan gaya hidup tidak memainkan peranan besar. Sudah cukup untuk berhenti merokok dan alkohol, meminimumkan jumlah makanan berlemak dan semuanya akan sesuai. Aktiviti fizikal yang mencukupi tidak akan berlebihan.

Rawatan kekurangan otak serebrovaskular, ubat, lebih jarang pembedahan, menurut petunjuk.

Kemungkinan akibatnya

Komplikasi utama adalah strok. Biasanya iskemia, tidak dikaitkan dengan pelanggaran integriti kapal.

Hematoma tidak terbentuk, nekrosis cepat tisu otak berkembang. Ia adalah keadaan kecemasan perubatan yang membawa kepada kematian atau kecacatan teruk. Tanpa pertolongan segera, hasil ini tidak dapat dielakkan..

Pilihan kedua kemungkinan adalah demensia vaskular. Dalam manifestasi klinikal, ia menyerupai penyakit Alzheimer, dengan pengecualian bahawa ia berpotensi dapat diterbalikkan pada peringkat awal. Gangguan ini berkembang dengan perkembangan kekurangan serebrovaskular kronik.

Kecacatan teruk. Hasil perubahan otak yang tidak dapat dipulihkan. Ia disertai oleh kekurangan neurologi. Fungsi sistem saraf mana yang akan terganggu bergantung pada penyetempatan proses iskemia.

Kematian pesakit. Akibat pelanggaran kritikal terhadap aktiviti sistem saraf pusat yang lebih tinggi. Biasanya berlatarbelakangkan serangan jantung, bernafas. Dengan edema struktur serebrum dan kerosakan pada batang otak.

Ramalan

Bergantung pada punca. Pada dua peringkat awal, ia baik. Adalah mungkin untuk membalikkan proses sepenuhnya, memulihkan fungsi kognitif dan aktiviti saraf yang lebih tinggi secara umum.

Dengan penambahan penyimpangan kesedaran, kekurangan besar (gangguan tingkah laku, kecacatan mental), kemungkinan penyembuhan sudah kecil. Tetapi masih ada peluang untuk mengawal prosesnya..

Masih disyorkan untuk berjumpa doktor pada peringkat pertama apabila timbul gejala yang mencurigakan..

Akhirnya

Kekurangan serebrovaskular adalah hasil patologi vaskular pihak ketiga. Diagnostik bukan masalah besar, jadi ada kemungkinan untuk mengesan pelanggaran awal.

Terapi ini panjang dan berlangsung lebih dari satu bulan. Dengan skema yang dipilih dengan baik, hasilnya baik.

Kekurangan serebrovaskular

Diagnostik

Kaedah penyelidikan instrumental dikurangkan untuk diagnosis penyakit yang merupakan genesis DEP, dan pencarian perubahan morfologi ciri. Skop langkah diagnostik menentukan keparahan lesi iskemia, gejala klinikal penyakit dan tahap proses patologi.

Kaedah utama untuk mendiagnosis gangguan bekalan darah ke otak adalah:

  • neuroimaging (CT dan MRI);
  • reaeencephalography;
  • echoencephaloscopy;
  • elektroensefalografi;
  • dopplerografi ultrasound saluran kepala dan leher;
  • koagulogram;
  • kimia darah;
  • pemantauan harian ECG dan tahap tekanan darah;
  • ujian neuropsikologi.

MRI adalah kaedah pilihan untuk mengesan ensefalopati discirculatory. Berbanding dengan CT, perubahan yang wujud dalam iskemia serebrum lebih jelas dilihat semasa diagnostik MR..

Untuk memperjelas tahap aliran darah serebrum, tomografi dikira perfusi digunakan, yang mana bolus agen kontras intravena diberikan dan pemindaian dilakukan pada tahap yang diperlukan.

Rawatan komprehensif ensefalopati peredaran darah harus merangkumi kesan penyakit, yang mana proses iskemia kronik telah terbentuk, dan penghapusan defisit neurologi dengan pengaktifan aliran darah serebrum dan pengawalan proses neurometabolik. Ensefalopati genesis kompleks dan kes penyakit lanjut adalah yang paling sukar untuk dirawat.

Ubat utama yang termasuk dalam standard rawatan untuk DEP adalah:

  • ubat antihipertensi;
  • statin;
  • antikoagulan dan antithromboxants;
  • ubat hipoglikemik;
  • antioksidan;
  • analgesik;
  • nootropik;
  • ejen vasoaktif;
  • antikonvulsan;
  • ubat antiparkinsonia.

Di samping itu, dalam rawatan ensefalopati, langkah fisioterapeutik, latihan terapi, psikoterapi digunakan secara berkesan..

Rawatan yang paling berkesan adalah DEP 2 dan 1 darjah. Pada tahap ini, dengan bantuan langkah-langkah terapi, adalah mungkin untuk memperlambat perkembangan penyakit dan meratakan gejala-gejalanya. Keadaan pesakit dengan tahap 3 DEP praktikalnya tidak terkawal, terutama jika penyakit ini disertai oleh demensia yang berkembang. Terapi ubat untuk kategori ini hanya melibatkan penggunaan agen simptomatik. Dan bantuan utamanya adalah untuk menjaga dan mewujudkan keadaan yang optimum untuk mereka tinggal di masyarakat..

Penyakit serebrovaskular adalah salah satu gangguan neurologi yang paling biasa. Gangguan aliran darah serebrum adalah proses penuaan otak yang tidak dapat dielakkan. Walau bagaimanapun, pada masa ini, psikoemosi dan maklumat yang berlebihan, patologi ini mampu berkembang walaupun pada orang yang relatif muda, mengurangkan kualiti hidup mereka dan menyebabkan kecacatan pada waktunya. Prognosis penyakit secara langsung bergantung pada ketepatan masa dan kecukupan rawatan

Penting untuk diingat bahawa sirkulasi serebrum bukanlah ayat. Dengan pengesanan awal penyakit ini, perkembangan proses iskemia dapat diperlahankan dan kegunaan fungsi sel-sel saraf dapat dipertahankan.

Nilaikan artikel ini:

Jumlah Undian: 46

Diagnosis CVD

Diagnosis primer dilakukan oleh pakar neurologi dan termasuk:

  • pemeriksaan menyeluruh mengenai aduan, sejarah perubatan dan kehidupan
  • penilaian dan analisis gejala, termasuk yang mendahului penyakit ini
  • pemeriksaan neurologi lengkap

Menurut petunjuk, kaedah pemeriksaan tambahan ditetapkan:

  • penyelidikan makmal
  • pemeriksaan ultrasound, termasuk pengimbasan dupleks dan triplex kapal dengan dopplerografi
  • berfungsi, termasuk Pemantauan tekanan darah dan ECG 24 jam
  • radiologi
  • MRI dan CT otak

Menurut petunjuk, perundingan dengan doktor pakar lain ditetapkan, termasuk pakar kardiologi, ahli endokrinologi, ahli terapi, ahli nefrologi, psikoterapis, dll..

Sindrom serebrovaskular dapat dikesan hanya apabila didiagnosis di institusi perubatan. Walaupun terdapat kecurigaan penyakit seperti itu, pesakit itu sendiri atau saudara-mara tidak akan dapat menentukan patologi di rumah. Oleh itu, anda harus mencari pakar bedah vaskular yang baik yang dapat mengenali jenis gangguan dan menetapkan rawatan..

Diagnosis CVD dapat dilakukan setelah melakukan tindakan diagnostik seperti itu:

  1. Ujian darah (indeks prothrombin, biokimia sangat penting), air kencing.
  2. Ujian untuk jangkitan (sifilis).
  3. EEG.
  4. ECG.
  5. X-Ray dada.
  6. Angioscanning adalah kaedah yang sangat bermaklumat untuk mengesan kekurangan serebrovaskular.
  7. Skintigrafi.
  8. Angiografi.
  9. Transkranial Doppler.
  10. MRI.

Masalah penyahkodan penyakit serebrovaskular juga mungkin timbul, tetapi pilihan pakar yang berkelayakan dengan cepat akan menentukan jenis penyakit dan mengembangkan rawatan.

Ensefalopati dyscirculatory gred 2

Ensefalopati dyscirculatory tahap 2 dekompensasi adalah lesi vaskular otak, akibat daripada kegagalan akut dalam peredaran otak. Sebab utama adalah penurunan saluran darah secara beransur-ansur. Penyakit ini berlaku akibat hipoksia di kawasan otak tertentu. Terdapat ensefalopati kongenital dan diperolehi.

Ensefalopati dyscirculatory tahap 2 berkembang dari kekurangan bekalan darah dan kebuluran oksigen otak yang berterusan. Beberapa penyakit boleh menyebabkan penurunan diameter saluran darah..

Bergantung pada penyakit mana yang utama, 5 jenis ensefalopati berikut dapat dibezakan:

  • Penampilan Aterosklerotik. Ini menampakkan dirinya dalam gangguan pertuturan, pelanggaran penulisan dan pengiraan. Kehilangan koordinasi dalam pergerakan dan orientasi di ruang angkasa. Pelanggaran disebabkan oleh aterosklerosis saluran otak. Sebatian protein dan lemak yang berbahaya, akibat gangguan metabolisme lipid, dikumpulkan di dinding dalam saluran darah. Apabila rosak, mereka membina massa trombotik pada diri mereka sendiri. Lumen kapal itu sendiri menjadi lebih kecil, aliran darah merosot dan membawa kepada hipoksia pada bahagian otak tertentu.
  • Penampilan hipertensi. Ia disebabkan oleh peningkatan dan penurunan tekanan darah yang mendadak. Semasa kenaikan tekanan darah yang tajam, dinding kapal berkontraksi. Untuk mengelakkan peregangan dan koyakan. Ini adalah reaksi pertahanan badan. Dengan lonjakan tekanan atau sistematik, dinding kapal menebal ke dalam. Dengan itu menyempitkan lumen. Aliran darah berkurang, akibatnya otak mengalami hipoksia kronik, lesi muncul. Peningkatan dan penurunan tekanan yang ketara berlaku dengan penyakit primer seperti:
  • penyakit hipertonik;
  • glomerulonefritis;
  • kegagalan hati polikistik;
  • Penyakit Cushing;

Encephalopathy boleh menjadi komplikasi osteochondrosis, kecederaan tulang belakang serviks dan patologi vertebra lain.

Keradangan vaskular sistemik berlaku dengan latar belakang penyakit seperti diabetes mellitus, aritmia, penyakit keturunan dan sistem endokrin.

  • Paparan bercampur. Atau ensefalopati diskirkulasi genesis kompleks 2 darjah. Ia disebabkan oleh watak hipertensi dan aterosklerotik yang saling berkaitan. Apabila beberapa faktor berbeza mempengaruhi kemerosotan peredaran darah. Jenis penyakit yang paling cepat berkembang, disertai oleh krisis hipertensi.
  • Penampilan vena. Ia berlaku apabila urat dalaman diperah. Berbeza dengan perkembangan pelanggaran bukan aliran darah ke otak, tetapi aliran darah dari kepala.

Semua gejala di atas adalah tanda-tanda penyakit yang dijangkiti..

Ensefalopati kongenital (perinatal) berkembang kerana:

  • Ikatan tali pusat.
  • Trauma kelahiran.
  • Patologi kelahiran, termasuk janin yang besar.
  • Penghantaran yang tertangguh.
  • Jangkitan semasa mengandung.
  • Mengambil ubat yang dilarang semasa kehamilan.

Soalan Lazim

CVD hanya berlaku pada orang tua?

Secara semula jadi, CVD berlaku lebih kerap pada usia tua, tetapi ia juga berlaku pada orang muda. Terutama dengan adanya anomali dan kecenderungan vaskular kongenital. Oleh itu, tidak betul semasa mendiagnosis penyakit ini hanya berdasarkan usia..

Saya mengalami strok. Mungkinkah lagi?

Pukulan berulang adalah perkara biasa. Terutama jika tidak ada rawatan pencegahan yang mencukupi. Dengan tindakan susulan yang kerap oleh pakar neurologi dan mengikut cadangan doktor, kemungkinan strok berulang dikurangkan dengan ketara.

Penyelidikan apa yang harus saya laksanakan sekiranya berlaku penyakit serebrovaskular?

Jumlah kajian makmal dan instrumental yang diperlukan harus ditentukan oleh pakar neurologi semasa penerimaan, kerana dia adalah individu. Ujian makmal yang paling biasa adalah petunjuk pembekuan darah, fungsi ginjal dan hati, pankreas dan metabolisme lipid darah; dari kajian instrumental: kajian ultrasound saluran darah, tomografi otak dan lain-lain.

Gejala penyakit otak serebrovaskular

Tanda-tanda kekurangan otak serebrovaskular meningkat apabila keadaan patologi bertambah buruk. Patologi otak serebrovaskular berkembang dengan penyimpangan kecil dalam bentuk keletihan, insomnia dan manifestasi lain yang nampaknya tidak kritikal. Tetapi di dalam badan, semua organ dan sistem saling berkaitan dan tidak ada yang berlaku tanpa sebab dan tidak lulus tanpa akibat..

Tubuh manusia sememangnya bersifat universal dan selalunya secara bebas menunjukkan kekurangan dan keperluannya. Oleh itu, sedikit sebanyak penyimpangan dalam kesejahteraan, terutama dari sisi otak, mesti diperhatikan. Dan jika dalam waktu singkat keadaannya tidak kembali normal, maka tindakan segera mesti diambil, iaitu untuk berunding dengan pakar.

Klasifikasi mengikut keparahan penyakit serebrovaskular otak:

Tahap I. Manifestasi awal, apabila kegagalan otak serebrovaskular berkembang, biasanya tidak menimbulkan kegelisahan pada kebanyakan orang. Dengan kelaparan oksigen kronik, seseorang mungkin merasa keletihan berterusan walaupun setelah berehat malam, terdapat penurunan aktiviti dan prestasi penting, gangguan saraf yang kerap, perubahan mood yang tajam, tidur yang semakin teruk, kesukaran mengingat.

Tahap II. Penyakit serebrovaskular yang ketara dengan tanda-tanda ciri dalam bentuk gangguan neuralgik telah diperhatikan. Seorang pakar neurologi pada pesakit tersebut dapat mengenal pasti patologi kognitif yang berkaitan dengan fungsi serebrum yang lebih kompleks. Dengan gangguan kognitif kerana kebuluran oksigen otak yang berpanjangan, terdapat kemerosotan dalam proses kognisi bermakna ruang sekitarnya dan interaksi rasional dengannya. Penyakit serebrovaskular menyebabkan gangguan persepsi, pertukaran, analisis dan pemrosesan maklumat yang masuk, serta pelaksanaan urutan tindakan manusia.

Tahap III. Penyakit serebrovaskular mencapai tahap kritikal. Seorang pesakit pada tahap ini mungkin sudah mempunyai akibat fungsi otak yang tidak dapat dipulihkan. Di sini, bukan hanya penyimpangan neuralgik, termasuk yang kognitif, yang jelas dapat dilihat. Tetapi juga kegagalan fungsi pelbagai organ dan sistem tubuh manusia dapat dikesan, refleks fisiologi semula jadi hilang. Terdapat gangguan koordinasi pergerakan, patologi alat pendengaran, visual dan pertuturan, serta sistem deria.

Pada tahap kekurangan otak serebrovaskular yang paling maju, krisis berlaku dalam bentuk strok, kelumpuhan pada bahagian atas dan bawah, disfagia, paresis, tangisan atau tawa yang ganas. Keadaan patologi perubahan morfologi tisu otak tidak lagi dapat dipulihkan. Hanya kelemahan manifestasi klinikal yang ketara yang mungkin.

Oleh itu, penghapusan sumber kebuluran oksigen badan dan terutama otak tepat pada masanya sangat penting.

Sebab-sebab pembentukan patologi serebrovaskular

Otak manusia adalah struktur kompleks yang mengawal proses dan sistem badan. Untuk berfungsi dengan berkesan, ia memerlukan jumlah oksigen dan nutrien yang mencukupi yang disediakan oleh aliran darah normal melalui saluran otak..

Apabila peredaran darah terganggu, otak menderita, kerana proses kematian neuron secara besar-besaran bermula, yang mempengaruhi aktiviti unsur strukturnya, yang mengakibatkan akibat yang serius. Penyebab utama perubahan serebrovaskular pada saluran darah termasuk:

  1. Aterosklerosis. Keadaan ini berkembang dengan latar belakang peningkatan kolesterol darah. Oleh kerana kelikatan lipid yang terkumpul di dinding saluran darah, deposit berserat padat terbentuk. Plak menyempitkan lumen, mengganggu aliran darah, dan meradang dinding arteri dan urat. Iskemia yang berkembang menyebabkan hipoksia, mengganggu fungsi otak dan menyebabkan perubahan pada tisu.
  2. Hipertensi arteri. Ia dikesan pada 40% pesakit dengan aliran darah serebrum yang tidak mencukupi. Vasokonstriksi yang berterusan menyebabkan kekurangan bekalan oksigen tisu, akibatnya sel-sel otak secara beransur-ansur mati. Kekejangan yang kerap adalah sebab kehilangan keanjalan oleh dinding dan peningkatan kebolehtelapannya, yang menyumbang kepada kerosakan pada integriti dan menimbulkan pendarahan.
  3. Patologi jantung. Pelanggaran aktiviti di bahagian jantung meningkatkan risiko tromboemboli otak; pada 20% pesakit, pembentukan trombus adalah asas strok iskemia. Juga, sebagai akibat adanya defisit hemodinamik sistemik, iskemia serebral global atau tempatan berkembang atau berterusan..
  4. Vaskulitis sistemik. Patologi yang merupakan sebahagian daripada kumpulan penyakit dicirikan oleh proses keradangan dan ubah bentuk yang mempengaruhi urat, arteri dan kapilari. Akibat disfungsi vaskular, jumlah darah yang tidak mencukupi memasuki otak, menyumbang kepada pemusnahan sel-selnya.

Gangguan serebrum terbentuk di bawah pengaruh faktor dalaman dan luaran lain, yang merangkumi:

  • penyakit berjangkit otak;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • diabetes;
  • trauma kepala;
  • alkohol dan merokok;
  • berat badan berlebihan dan gangguan hormon;
  • gangguan pada organ hematopoietik dan pembentukan tumor;
  • tekanan kronik.

Kumpulan faktor predisposisi merangkumi kecenderungan genetik terhadap patologi, perubahan berkaitan dengan usia dalam saluran darah, gangguan dalam proses metabolik, menopaus.

Rawatan penyakit serebrovaskular

Sekiranya CVD disahkan, maka pakar neurologi menetapkan terapi, yang merangkumi satu set ubat. Langkah pertama dalam perjalanan untuk pemulihan, pesakit mesti melepaskan semua tabiat buruk (merokok, alkohol), dan juga menyeimbangkan dietnya. Dengan CVD, pesakit harus meminimumkan pengambilan makanan berbahaya, berlemak dan goreng, kerana plak kolesterol sering menjadi akibat daripada diet seperti itu..

Semasa merawat pesakit, agen antiplatelet diresepkan ("Dipyridamole"). Kemudian, ubat-ubatan diresepkan yang mempromosikan vasodilatasi, serta meningkatkan tahap ketahanan tisu terhadap hipoksia (kebuluran oksigen) dan mempunyai kesan positif terhadap keanjalan membran sel saraf. Ubat ini termasuk:

  • Piracetam;
  • Vinpocetine;
  • "Nicergoline";
  • "Cinnarizin";
  • "Nimodipine".

Dalam kes-kes yang sangat teruk, pesakit, selain rawatan ubat, mungkin diberi rawatan pembedahan (endarterectomy). Operasi ini bertujuan untuk menghilangkan plak aterosklerotik. Setelah dijalankan, lumen muncul di rongga vaskular, darah mula beredar sepenuhnya dan dengan itu jenuh sel-sel otak dengan oksigen.

Angioplasti juga tidak ditunjukkan untuk semua orang, bergantung pada tahap penyakitnya. Kateter intravena dengan belon dimasukkan ke dalam rongga vaskular. Dengan bantuan ini, saluran mengembang, yang memastikan normalisasi aliran darah dan bekalan oksigen ke tisu..

Ramai orang tertanya-tanya apakah mungkin untuk merawat CVD dengan ubat-ubatan rakyat. Oleh kerana penyakit ini secara langsung mempengaruhi bahagian otak, ubat alternatif boleh bertindak sebagai ubat tambahan untuk penyembuhan. Tanpa terapi asas, keadaan yang sudah serius dapat bertambah buruk..

Rawatan dan pencegahan - asasnya

Penyakit serebrovaskular memerlukan bukan hanya ubat untuk menjaga kesihatan yang optimum, tetapi juga, sering, perubahan gaya hidup sepenuhnya, penolakan tabiat buruk, diet seimbang, rejimen tidur dan melawan.

Rawatan ubat dijalankan dengan mengambil kira faktor risiko, seorang pakar neurologi, yang dipandu oleh semua ciri perjalanan penyakit ini, boleh menetapkan ubat anti-sklerotik atau hipoglikemik.

Ubat-ubatan yang paling biasa dijumpai dalam rawatan penyakit serebrovaskular:

  • menyekat saluran kalsium (Verapamil, Corinfar, Cardil);
  • mengembang saluran otak (Kordipin, Dilzem);
  • antioksidan ditetapkan bergantung pada keadaan tertentu: Cerebrolysin, Actovegin;
  • statin dengan tindakan hipokolesterolemik (Probucol, Lovastatin);
  • antikoagulan (langsung - Fraxiparine atau tidak langsung - Syncumar);
  • metabolit: Sermion, Tanakan;
  • nootropik: Piracetam, Glycine, Phenibut;
  • serta antispasmodik: Dibazol, Papaverine.

Stent dipasang di dalam stenosis arteri, serta balon, setelah itu belon mengembang, meluruskan bahagian arteri yang menyempit. Setelah belon dikeluarkan dari arteri, stent tetap berada di dalam untuk mengekalkan bentuk yang diinginkan.

Untuk mengelakkan risiko CVD, anda harus menormalkan tekanan darah, menjalani pemeriksaan secara berkala, mengenal pasti dan menghilangkan patologi yang tepat pada masanya, meninggalkan tabiat buruk sepenuhnya, melakukan satu set latihan fisioterapi setiap hari, membuat diet seimbang, mengikuti diet yang betul untuk mengubah terjaga dan tidur, perhatikan berat badan anda.

Langkah pencegahan bersifat perubatan - mengambil ubat untuk memperbaiki peredaran serebrum, menormalkan pembekuan darah - hanya setelah berunding dengan doktor. Pematuhan dengan prosedur pencegahan meningkatkan kualiti hidup seseorang, kesihatan amnya, dan juga secara signifikan mengurangkan risiko penyakit serebrovaskular.

Pelbagai sebab boleh menyebabkan peredaran darah terganggu di otak. Keadaan ini menyumbang kepada perkembangan banyak patologi, yang dalam perubatan digabungkan menjadi kumpulan umum yang disebut "penyakit serebrovaskular". Namun, tidak semua orang memahami apa jenis diagnosis dan apa akibatnya..

Sebab utama kemunculan CVD

Penyakit yang disebut kekurangan serebrovaskular, atau ensefalopati diskirkulasi, termasuk dalam kategori penyakit di mana terdapat kerosakan kronik pada bekalan darah ke kawasan otak dan, sebagai akibatnya, bekalan oksigen dan nutrien penting tidak mencukupi.

Dalam keadaan seperti itu, perubahan patologi dalam tisu otak berkembang, baik fokus dan penyebaran..

Bekalan darah yang tidak mencukupi menyebabkan pengembangan fokus nekrosis tisu otak, dan sebagai akibatnya, gangguan fungsi otak..

Kerosakan pada saluran darah, akibat penyempitan lumennya terjadi, dapat disebabkan oleh beberapa sebab.

Faktor predisposisi:

  • Sejarah aterosklerosis, tekanan darah tinggi
  • Penyakit sistem kardiovaskular
  • Keabnormalan vaskular (di otak, leher, tali pinggang bahu, aorta dan lengkungannya)
  • Patologi intrakranial dan ekstrakranial vena
  • Mampatan vaskular arteri dan vena
  • Sejarah tekanan darah rendah
  • Deposit amiloid di dalam kapal
  • Sejarah diabetes mellitus
  • Proses keradangan di saluran otak
  • Penyakit sistem peredaran darah

Mendiagnosis penyebab yang boleh menyebabkan kekurangan serebrovaskular adalah penting untuk menentukan rejimen rawatan yang paling mencukupi dan berkesan. IA PENTING UNTUK TAHU

Ejen vaskular dan penurun tekanan yang disyorkan oleh doktor

Penyakit serebrovaskular berkembang dengan cukup cepat. Pada masa yang sama, arteri kecil di otak menyempit, sel-sel tisu tidak mendapat cukup oksigen dan nutrisi. Terdapat banyak faktor yang mendorong perkembangan kekurangan serebrovaskular kronik..

Antaranya adalah seperti berikut:

  1. Aterosklerosis saluran otak, di mana terdapat pemendapan plak kolesterol, penyempitan dan penyumbatan lumen mereka.
  2. Pelanggaran fungsi sistem pembekuan darah.
  3. Kekejangan dinding saluran darah (arteri) yang berkembang akibat perubahan tekanan darah.
  4. Vaskulitis.
  5. Osteochondrosis.
  6. Diabetes.
  7. Perubahan berkaitan dengan usia dalam badan.
  8. Obesiti.
  9. Kehadiran berterusan dalam situasi tertekan, tekanan emosi dan psikologi.
  10. Kecederaan otak trauma.
  11. Penggunaan kontraseptif oral jangka panjang yang dapat mengubah tahap hormon.
  12. Tabiat buruk.
  13. Kegiatan fizikal pesakit yang rendah.
  14. Kecenderungan genetik.

Penyakit serebrovaskular (CVD) mempunyai 3 peringkat perkembangan:

  1. Pertama. Di sini penyakit itu secara praktikal tidak terserlah, jadi sangat sukar bagi seseorang untuk mengesyaki pelanggaran peredaran serebrum. Walaupun dia mengalami sakit kepala dan kelemahan secara berkala, dia tidak dapat mengaitkannya dengan kerosakan otak.
  2. Kedua. Tahap kekurangan serebrovaskular ini dicirikan oleh perkembangan patologi mental, di mana pakar sudah dapat menetapkan kumpulan kecacatan kepada pesakit. Walau bagaimanapun, pilihan layan diri tetap ada.
  3. Ketiga. Pada tahap perkembangan kekurangan serebrovaskular kronik ini, demensia vaskular lengkap berlaku. Di sini pesakit kehilangan keupayaan untuk bergerak secara bebas, orientasinya di ruang terganggu, dan sekurang-kurangnya untuk beberapa kewujudan dia memerlukan bantuan orang lain.

Tahap terakhir penyakit ini mengancam nyawa dan mustahil untuk diubati.

Dalam sebilangan besar kes, proses akut dan kronik di otak disebabkan oleh aterosklerosis kapal - deposit kolesterol yang membentuk plak.

Penyebab lain penyakit vaskular serebrum mungkin termasuk:

Salah satu sebab utama munculnya penyakit serebrovaskular adalah aterosklerosis kapal di kepala. Tetapi, walaupun demikian, ada sebab lain untuk kemunculan penyakit ini, misalnya:

  • Keradangan saluran darah di otak.
  • Diabetes mellitus.
  • Berat badan berlebihan.
  • Jantung mempunyai patologi.
  • Minum alkohol dan merokok.
  • Gout.

Intipati penyakit ini

Apa itu dan bagaimana ia dirawat? Pelbagai patologi vaskular membawa kepada fakta bahawa aliran darah di dalamnya terganggu. Kawasan otak yang mendapat nutrien dan oksigen mengalami kekurangan oksigen (hipoksia), yang meningkat dari masa ke masa. Dengan penurunan kritikal pada trofisme kawasan otak, mereka mati, fokus kekurangan tisu terbentuk (leukoaraiosis).

Kawasan leukoaraiosis biasanya berdiameter kecil dan terdapat dalam pelbagai bilangan di bahagian otak yang berlainan. Terutama yang terjejas adalah struktur yang terletak di sempadan dua lembangan vaskular otak - berasal dari arteri karotid dan terbentuk oleh arteri vertebro-basilar.

Sekiranya pada awal penyakit kawasan yang berdekatan dengan penghidapnya cuba mengganti fungsinya, maka hubungan di antara mereka terputus; pada akhirnya, mereka juga mula mengalami kekurangan oksigen. Orang itu menjadi kurang upaya.

Oleh itu, mekanisme ensefalopati peredaran darah agak mengingatkan pada strok. hanya dalam kes terakhir, penyakit ini berkembang dengan cepat kerana pertindihan kapal arteri yang cepat. Dalam ensefalopati disirkulasi, diameter cabang arteri menurun secara beransur-ansur, oleh itu, defisit neurologi berkembang perlahan.

Kaedah operasi

Kaedah pembedahan tradisional dapat menyingkirkan iskemia tisu otak. Untuk ini, pada masa ini, hanya intervensi endovaskular dan mikrosurgikal sinar-X yang dilakukan..

Dalam beberapa kes, angioplasti belon disyorkan. Ini adalah prosedur di mana belon khas dimasukkan ke dalam kapal dan mengembang di sana. Ini membantu meluaskan lumen dan menormalkan aliran darah. Selepas campur tangan sedemikian - untuk mengelakkan lekatan atau penyempitan semula arteri - disarankan agar stenting dilakukan. Ini adalah prosedur di mana implan mesh diletakkan di lumen kapal, yang bertanggung jawab untuk menjaga dindingnya dalam keadaan lurus..

Sekiranya penyakit serebrovaskular telah didiagnosis, endarterektomi juga boleh dilakukan. Ini adalah operasi mikro, di mana semua simpanan kolesterol dikeluarkan dari lumen kapal. Selepas itu, integriti dipulihkan.

Gejala ensefalopati peredaran darah

Penyakit ini menampakkan diri dalam beberapa sindrom utama (gabungannya bergantung pada kawasan otak mana yang terjejas). Gejala klasik ensefalopati peredaran darah adalah seperti berikut:

  1. 1) Perubahan peribadi: sifat watak baru, pencerobohan, kecurigaan, mudah marah.
  2. 2) Pelanggaran pertuturan: memahaminya dan pembiakan semula.
  3. 3) Gangguan mental: seseorang kehilangan kemampuan untuk menghantar maklumat, berhenti menghafal, tidak dapat menggunakan data yang sudah ada. Dia kehilangan kecenderungan untuk kognisi, kesedaran, pemprosesan maklumat.
  4. 4) Gangguan pendengaran, penglihatan, bau.
  5. 5) Sakit kepala: terutamanya di pelipis dan belakang kepala, sementara ada sensasi yang menekan di mata, mungkin ada mual dan muntah.
  6. 6) Gangguan vestibular: pening. mengejutkan, tinitus. kekurangan koordinasi.
  7. 7) Gejala vegetatif: loya, muntah, berpeluh meningkat. mulut kering.
  8. 8) Gangguan tidur: peningkatan mengantuk, insomnia, tidur ringan.
  9. 9) Sindrom astheno-neurotik: ketidakupayaan emosi, iaitu perubahan mood, air mata; mood buruk yang kerap.

Bergantung pada keparahannya, gejala dibahagikan kepada 3 peringkat.

Rawatan dan pencegahan patologi

Prinsip utama rawatan kekurangan serebrovaskular adalah pemulihan peredaran serebrum. Rawatan simptomatik dianggap penting. Bentuk penyakit yang teruk sering dirawat di hospital.

Terapi perubatan dan pembedahan

Pesakit tidak boleh melakukan tanpa ubat untuk kekurangan serebrovaskular.

Doktor boleh menetapkan ubat berikut:

  1. Penyekat saluran kalsium (Verapamil, Cardil). Mereka membantu meningkatkan aliran darah serebrum, memperbaiki komposisi darah.
  2. Bermakna untuk melebarkan saluran otak (Cordipin).
  3. Antioksidan (Actovegin, Cerebrolysin).
  4. Nootropics (Piracetam, Glycine).
  5. Antihipoksidan (Ketoprofen).
  6. Antispasmodik (Papaverine).
  7. Antikoagulan (Fraxiparin, Syncumar).

Di samping itu, pesakit dengan kekurangan serebrovaskular kronik menjalani pembersihan saluran pernafasan, normalisasi sistem kardiovaskular. Dia diberi ubat antiaritmia, diuretik osmotik (untuk mencegah edema serebrum), ubat untuk menstabilkan tekanan darah. Untuk menormalkan proses metabolik dalam badan, larutan glukosa dan plasma digunakan. Terapi simptomatik kekurangan serebrovaskular termasuk antikonvulsan psikotropik - relaksan otot, analgesik.

Bagi terapi pembedahan, ia digunakan dalam kes-kes yang sangat sukar. Pesakit dikeluarkan gumpalan darah, dan juga plak aterosklerotik. Lumen kapal diperluas dengan stent, belon dan kateter.

Penyakit serebrovaskular memungkinkan penggunaan kaedah terapi bukan tradisional. Walau bagaimanapun, penggunaannya mesti dipersetujui dengan doktor..

Resipi rakyat seperti itu boleh berguna:

  1. Tekstur akar peony. Bahan mentah mesti dikeringkan dengan baik, dicincang dengan teliti dan dituangkan dengan segelas air mendidih. Ia akan mengambil masa selama 30 minit, selepas itu cecair disaring dan diambil dalam 1 sudu besar. l. sehingga 5 kali sehari.
  2. Pewarnaan celandine. Anda boleh membelinya di mana-mana farmasi. Anda perlu mengambil cecair semasa perut kosong selama 2 minggu. Kekerapan penerimaan - 3 kali sehari.

Dengan penggunaan ubat-ubatan rakyat untuk kekurangan serebrovaskular kronik, anda perlu berhati-hati mungkin. Terapi seperti itu tidak boleh digunakan sendiri. Walau bagaimanapun, ia adalah penambahan positif yang signifikan terhadap rawatan konvensional..

Sekiranya penyebab kongenital perkembangan kekurangan serebrovaskular tidak dapat diubah secara dominan, maka untuk mencegah perkembangan kerosakan tersebut pada saluran serebrum, perlu menghindari pengaruh faktor negatif luaran.

Untuk pencegahan CVD, anda harus menggunakan cadangan pakar berikut:

  1. Menormalkan tekanan darah.
  2. Mengubati penyakit vaskular dan jantung tepat pada masanya.
  3. Untuk menolak dari tabiat buruk.
  4. Lakukan senaman ringan setiap hari.
  5. Selaraskan diet dan diet.
  6. Berat badan yang betul.
  7. Mengoptimumkan keadaan rehat dan kerja.

Sebilangan pesakit, untuk mengelakkan kekurangan serebrovaskular, diberi ubat khas yang membantu meningkatkan peredaran serebrum..

Penyakit serebrovaskular

Penyakit serebrovaskular dicirikan oleh kerosakan pada saluran otak, akibatnya bekalan oksigen ke sel-sel otak terganggu, kelaparan oksigen bermula, dan fungsi otak terganggu.

Klinik dan pusat neurologi terlibat dalam rawatan penyakit ini, termasuk klinik neurologi hospital Yusupov. Bagaimana penyakit serebrovaskular bermula, apa itu, pakar neuropatologi akan memberitahu dengan lebih terperinci pada temu janji perundingan.

Pengelasan

Penyakit serebrovaskular dikelaskan mengikut tempoh dan keparahannya. Dalam klasifikasi keadaan akut pada penyakit serebrovaskular yang tidak ditentukan, berlaku strok, yang sifatnya tidak jelas. Penyakit serebrovaskular, strok yang tidak ditentukan dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa adalah di bawah kod 164 dalam kelas penyakit sistem peredaran darah.

Pengelasan ICD

CVB, menurut ICD, ditunjukkan dalam kod 165 - 167; 167.2; 167.3; 167.4; 167.8. Demensia vaskular F01.2; F 01.1; F 01.3. Dalam rubrik 169 ditunjukkan sindrom neurologi yang berkembang sebagai akibat dari CVD.

Ramalan

Prognosis penyakit serebrovaskular bergantung pada gaya hidup pesakit, sikap terhadap kesihatan mereka sendiri, pendekatan yang bertanggungjawab terhadap rawatan penyakit, keparahan perjalanan penyakit. Pesakit mesti melepaskan tabiat buruk, makan secara rasional, memantau berat badan, menghindari tekanan, bermain sukan, dan segera merawat gangguan yang timbul dalam sistem peredaran darah.

Rawatan

Rawatan penyakit ini dilakukan dengan bantuan terapi kompleks, yang merangkumi kumpulan ubat berikut:

  • ubat anti-sklerotik;
  • ubat antihipertensi;
  • ubat hipoglikemik;
  • metabolisme;
  • antihipoksidan;
  • antioksidan;
  • antispasmodik;
  • antikoagulan;
  • ubat nootropik;
  • vasodilator.

Dalam kes lanjut, penyakit ini sukar, rawatan ubat tidak menunjukkan kecekapan tinggi. Dalam kes ini, pakar neurologi memutuskan rawatan pembedahan. Semasa operasi, pakar bedah menghilangkan gumpalan darah di kapal, plak aterosklerotik yang menyempitkan lumen kapal. Stenting, endarterektomi, angioplasti belon, anastomosis ekstra-intrakranial dapat dilakukan. Intervensi pembedahan seperti itu dilakukan dengan penyumbatan vaskular, vasokonstriksi yang teruk, untuk menghilangkan plak aterosklerotik dan memulihkan patensi vaskular..

Gejala dan rawatan, penyebab perkembangan

Penyakit serebrovaskular (CVD) pada peringkat awal perkembangannya dicirikan oleh gangguan tidur pada pesakit (insomnia, kebangkitan tiba-tiba di tengah malam dan ketidakupayaan untuk tidur setelah bangun tidur), keletihan cepat, prestasi rendah, kehilangan ingatan, kekecohan, ketidakhadiran, dan gangguan pemikiran. Keadaan pesakit bertambah buruk dengan berlakunya penyakit. Terdapat sakit kepala yang teruk, pening, tinitus, mati rasa dan kelemahan pada anggota badan, gangguan penglihatan dan pendengaran, pesakit menderita kemurungan, dan demensia mungkin berkembang. Semua gejala ini menunjukkan pelanggaran peredaran serebrum..

Pelbagai faktor menjadi penyebab perkembangan penyakit ini:

  • strok - sering menjadi penyebab perkembangan penyakit serebrovaskular;
  • aterosklerosis serebrum adalah penyebab paling kerap perkembangan CVD;
  • tekanan kronik;
  • merokok;
  • alkoholisme;
  • berat badan berlebihan;
  • diabetes;
  • patologi struktur saluran darah;
  • penyakit sistem peredaran darah;
  • darah tinggi;
  • ketumbuhan;
  • penyakit berjangkit;
  • sindrom antiphospholipid;
  • kecederaan.

Rawatan CVD bergantung kepada penyebab gangguan, keparahan penyakit. Dalam beberapa kes, pembedahan adalah rawatan utama..

Penyebab perkembangan penyakit serebrovaskular adalah proses keradangan di saluran otak, yang mempengaruhi arteri dan urat. Penyebab penyakit yang paling biasa adalah aterosklerosis serebrum. Rawatan penyakit bermula dengan penghapusan faktor berisiko tinggi:

  • diabetes;
  • aterosklerosis serebrum;
  • hipertensi arteri;
  • kolesterol darah tinggi.

Terapi ubat, diet membantu mengembalikan keanjalan saluran darah, memperbaiki peredaran darah di otak, dan mengurangkan risiko terkena penyakit serebrovaskular.

Hipertensi intrakranial

Penyakit serebrovaskular dianggap istilah kolektif yang merangkumi pelbagai penyakit yang membawa kepada peredaran serebrum yang terganggu. Penyakit seperti itu boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik dan tergolong dalam kelas gangguan serebrovaskular. Hipertensi intrakranial dicirikan oleh tekanan intrakranial yang tinggi. Hipertensi intrakranial kronik paling sering merujuk kepada bentuk penyakit idiopatik, penyebab perkembangan gangguan itu masih belum jelas. Hipertensi intrakranial adalah perkara biasa, selalunya pada orang dengan penyakit neurologi.

Hipertensi intrakranial menyebabkan peredaran serebrum terganggu, memprovokasi pembentukan iskemia serebrum sekunder. Penyakit serebrovaskular adalah penyebab yang membawa kepada perkembangan hipertensi intrakranial. Tekanan intrakranial yang meningkat boleh menyebabkan koma, gangguan deria, gangguan pertuturan, dan masalah serius yang lain. Hipertensi intrakranial adalah komplikasi penyakit otak yang teruk.

Encephalopathy

Ensefalopati dyscirculatory dicirikan oleh lesi difus atau fokus saluran cerebral. Penyakit ini membawa kepada gangguan ingatan, pemikiran, perhatian, komplikasi serius penyakit ini adalah perkembangan demensia - demensia. Kursus penyakit ini disertai dengan pelbagai gejala:

  • pelanggaran aktiviti motor;
  • gangguan fungsi cerebellar;
  • gangguan afektif;
  • turun naik tekanan darah yang tajam;
  • pening;
  • pelanggaran mengunyah dan menelan makanan, gangguan pseudobulbar lain;
  • pada peringkat akhir penyakit, pesakit mengalami inkontinensia tinja dan kencing.

Penyebab penyakit ini adalah aterosklerosis saluran otak, darah tinggi, pelbagai gangguan yang menyebabkan kerosakan pada sistem vaskular, penyakit darah dan penyebab lain.

Statistik

Strok, yang menyebabkan perkembangan CVD, setiap tahun menyebabkan kematian sejumlah besar orang, 40% mangsa strok mati atau menjadi kurang upaya. Rujukan tepat pada masanya kepada pakar neurologi apabila gejala kesusahan muncul, gaya hidup sihat, pemakanan rasional mengurangkan risiko terkena penyakit serebrovaskular.

Klinik neurologi Hospital Yusupov memberikan bantuan kepada orang yang menghidap penyakit serebrovaskular. Di hospital, anda boleh menjalani rawatan untuk penyakit serebrovaskular, pemulihan setelah sakit. Doktor memberi perhatian besar kepada pencegahan perkembangan penyakit vaskular otak, hospital telah mengembangkan program untuk memulihkan fungsi otak pesakit setelah strok yang teruk, dan merawat demensia dan penyakit serebrovaskular kronik. Semasa berunding, doktor akan menerangkan apa itu penyakit serebrovaskular pada manusia, bagaimana hospital menjalankan rawatan perubatan penyakit otak serebrovaskular, rawatan pembedahan penyakit serebrovaskular. Sejarah perubatan pesakit akan disimpan pada pembawa moden, pada akhir rawatan, pesakit akan mendapat penerangan lengkap mengenai rawatannya di klinik. Anda boleh mendaftar untuk berunding dengan doktor dengan menghubungi Hospital Yusupov.


Artikel Seterusnya
Pemasangan alat pacu jantung: yang ditunjukkan, pilihan alat, implantasi, kehidupan selepas operasi