Mengapa darah menebal semasa kehamilan dan apa yang perlu dilakukan dalam kes ini


Semasa mengandung, pembekuan darah meningkat. Ini kemungkinan besar terjadi pada tubuh wanita sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan kehilangan darah yang berlebihan semasa melahirkan. Jadi, jumlah protein yang bertanggungjawab untuk pembekuan meningkat. Adakah pembekuan darah berbahaya bagi wanita hamil? Mari kita bincangkan tentang gejala, risiko dan pencegahan hipercoagulability.

Mengapa terdapat peningkatan risiko pembekuan darah?

Gumpalan darah dibentuk oleh platelet di lokasi kerosakan tisu untuk mengurangkan pendarahan. Tetapi semasa kehamilan, estrogen menebal darah dan sejumlah masalah kesihatan yang serius dapat terjadi. Tidak hairanlah para pakar menyebut kehamilan sebagai keadaan prothrombotik dengan perubahan fibrinolisis (kemampuan untuk menghancurkan pembekuan darah). Patologi berlaku paling kerap pada 3 bulan pertama kehamilan (kira-kira 50% daripada semua kes berlaku pada 15 minggu) atau 6 minggu pertama selepas melahirkan, mempengaruhi 1 atau 2 wanita hamil untuk setiap 2000 orang.

Tanda-tanda hypercoagulability

Pembekuan cepat adalah komplikasi yang mengancam nyawa wanita yang bersalin. Oleh itu, dengan peningkatan pembekuan darah, beberapa wanita mempunyai:

  1. Trombosis vena, yang dimanifestasikan oleh rasa sakit akut, kekejangan dan pembengkakan pada salah satu atau kedua kaki, urat membesar, kemerahan atau kulit biru, dan sensasi terbakar di kawasan yang terjejas. Harus diingat bahawa rasa sakit tidak hilang lama-lama. Juga menarik untuk diperhatikan bahawa kira-kira 80% trombosis urat dalam berlaku di kaki kiri. Ini disebabkan oleh anatomi bekalan darah ke kaki dan sebahagiannya dari tekanan rahim.
  1. Emboli paru, yang dicirikan oleh sesak nafas, sakit dada yang bertambah buruk dengan nafas dalam, batuk (kadang-kadang berdarah), nadi cepat, sesak nafas, sianosis, dan bahkan kehilangan kesedaran. Keadaan ini memerlukan rawatan segera di hospital..
  2. Keguguran disebabkan oleh sindrom antiphospholipid, di mana pembekuan darah terbentuk di dalam saluran yang membekalkan embrio yang sedang berkembang dengan makanan. Akibatnya, bekalan darah ke janin berkurang, yang menyebabkan kelahiran pramatang dan, lebih jarang, kematian intrauterin..
  3. Gangguan plasenta adalah keadaan di mana plasenta terkelupas sebahagian atau sepenuhnya dari dinding rahim sebelum melahirkan, menyebabkan pendarahan teruk yang berbahaya bagi ibu dan bayi.

Perlu dinyatakan mengenai komplikasi yang jarang berlaku yang berkaitan dengan gangguan pembekuan darah pada wanita hamil, seperti infark miokard dan strok..

Wanita yang paling berisiko terkena trombofilia adalah:

  • lebih daripada 35;
  • perokok;
  • berat badan berlebihan;
  • menempuh jarak jauh;
  • yang telah mengalami keguguran;
  • dengan kecenderungan genetik untuk trombosis;
  • dengan kehamilan berganda;
  • selepas pembedahan caesar;
  • dengan hipertensi atau preeklamsia;
  • tidak aktif.

Adakah terdapat ujian pembekuan darah?

Doktor boleh mengimbas kawasan yang terkena dengan ultrasound atau venografi resonans magnetik. Juga, pesakit boleh menjalani phlebography. Sekiranya terdapat kecurigaan embolisme paru, wanita hamil diberi imbasan CT spiral (komputasi tomografi), elektrokardiogram jantung.

Rawatan untuk pembekuan darah tinggi

Bergantung pada keparahan keadaan, pakar obstetrik-ginekologi tempatan anda akan merujuk anda kepada pakar hematologi - doktor yang pakar dalam diagnosis dan rawatan penyakit darah. Sebagai peraturan, wanita hamil dengan patologi ditetapkan antikoagulan (heparin dianggap paling selamat), yang menghalang pembentukan gumpalan darah. Walaupun diagnosis hanya disyaki, rawatan dimulakan dengan segera.

Sekiranya gumpalan darah terletak lebih dekat ke permukaan kulit, maka kompres hangat, membalut kaki dan mengangkatnya untuk melegakan bengkak juga membantu.

Pencegahan penyakit ini terdiri dari menjaga gaya hidup aktif, melakukan latihan berkala (dengan izin doktor), yang meningkatkan peredaran darah dan mencegah pembentukan gumpalan. Matlamat utama adalah untuk mengekalkan aliran darah normal di dalam badan. Apa lagi yang dicadangkan oleh pakar:

  • makan makanan sihat dan mencegah berat badan berlebihan;
  • dilarang merokok;
  • minum banyak air;
  • jangan duduk lebih dari 20 minit. Sekiranya anda harus duduk lama dalam perjalanan atau di tempat kerja, bangun setiap setengah jam dan bergerak jika boleh;
  • kurangkan pengambilan garam;
  • cuba jangan menyilangkan kaki ketika duduk.

Dengan mengambil kira akibat yang mengancam nyawa dari peningkatan pembekuan darah, seorang wanita hamil harus mengikuti semua preskripsi doktor!

Penyebab peningkatan pembekuan darah, gejala dan akibat apa yang diancam oleh patologi ini semasa kehamilan?

Tempoh melahirkan anak adalah ujian yang serius bagi tubuh wanita, oleh itu, semasa mengandung, ibu hamil menjalani banyak ujian dan ujian. Selepas seorang wanita hamil, penting untuk memantau kesejahteraannya sebelum melahirkan..

Mengawal jumlah darah adalah salah satu kajian utama yang memungkinkan untuk memantau kesihatan wanita dan janin. Dan jika pelanggaran dikesan, kerana kekerapan ujian yang dilakukan, kemungkinan rawatan berjaya adalah tinggi kerana diagnosis yang tepat pada masanya.

Petunjuk yang diperhatikan oleh doktor adalah pembekuan darah. Norma pada wanita semasa kehamilan pada tahap yang berbeza berubah, yang tidak selalu bermaksud patologi, tetapi perlu dikendalikan.

Pembekuan semasa kehamilan dan ciri-cirinya

Pembekuan dalam perubatan disebut pembekuan. Pembekuan adalah reaksi pertahanan enzimatik tubuh, diaktifkan untuk menghentikan pendarahan sekiranya berlaku pelanggaran integriti tisu vaskular. Tanpa bantuan mekanisme pelindung ini, trauma mengancam penderita seseorang hingga mati..

Mekanisme pembekuan terbahagi kepada 2 jenis:

  • Hemostasis primer. Pengaktifannya berlaku apabila kapal berdiameter kecil cedera. Sel darah yang dikenali sebagai "platelet" membantu merapatkan celah di dinding. Melekat bersama, sel-sel ini membentuk trombus, yang menyumbat bahagian hancur epitel vaskular. Pada masa yang sama, berlaku penurunan cepat tisu yang rosak. Nama kedua mekanisme tersebut adalah hemostasis vaskular-platelet.
  • Hemostasis sekunder dikenali sebagai pembekuan. Prosesnya jauh lebih rumit dan terdiri daripada beberapa peringkat. Kerosakan volumetrik menjadi pengaktifnya. Semasa hemostasis pembekuan, di bawah pengaruh enzim, filamen fibrin terbentuk dari bahan dalam darah - fibrinogen. Benang membentuk jaringan yang memerangkap sel darah yang terbentuk, bahagian utamanya adalah sel darah merah, dan bentuk gumpalan darah.
Menghentikan pendarahan

Kadar pembekuan yang tinggi semasa kehamilan

Untuk dapat menilai tahap pembekuan darah yang tinggi semasa kehamilan, anda perlu mengetahui mengenai kadar penunjuk pada seorang wanita dalam tempoh ini. Sudah pada awal trimester kedua, perubahan fisiologi berlaku pada tubuh ibu hamil, yang hasilnya adalah peningkatan sintesis zat yang mengatur pembentukan gumpalan darah.

Transformasi ini bertujuan untuk mempersiapkan tubuh wanita untuk kelahiran yang akan datang. Berkat penjagaan alam semula jadi setelah melahirkan, saluran yang terletak di pemisahan plasenta dapat mengencangkan, menyelamatkan seorang wanita dari kehilangan darah.

Analisis yang menunjukkan pembekuan semasa kehamilan, yang harus dilakukan oleh seorang wanita lebih dari satu kali, membolehkan anda melihat kegagalan dalam proses penting ini pada waktunya. Penyahkodan kajian mesti dipertanggungjawabkan kepada pakar yang berkelayakan. Turun naik dalam standard petunjuk utama pembekuan dapat dilihat pada jadual di bawah.

Kebolehkompakan - norma penunjuk pada wanita hamil

Ujian darah yang menunjukkan pembekuan tinggi semasa kehamilan adalah tanda buruk, menandakan risiko keadaan yang disebut hiperkoagulabilitas.

Peningkatan pembekuan darah semasa kehamilan: apa yang berbahaya?

Hypercoagulation mengancam pesakit:

  • Toksikosis lewat.
  • Masalah dalam perkembangan anak.
  • Detasmen plasenta pramatang.
  • Risiko keguguran.
  • Kematian seorang kanak-kanak.

Gejala hypercoagulability termasuk peningkatan keletihan, mengantuk dan sakit kepala akibat pengurangan bekalan oksigen ke otak. Kemungkinan gangguan pada usus dan organ dalaman lain.

Analisis pembekuan: apa namanya

Semasa kehamilan, doktor wanita selalu melakukan ujian darah untuk membantu memantau dinamika keadaan wanita masa depan dalam proses bersalin. Analisis yang memberitahu mengenai tahap pembekuan disebut "koagulogram".

Berisiko adalah wanita yang hamil pada usia kurang dari 18 tahun atau selepas 40, dengan diabetes mellitus, patologi buah pinggang dan sistem kardiovaskular, pesakit yang pernah mengalami hiperkoagulasi sebelum merancang kehamilan. Sangat penting bagi mereka untuk diuji secara berkala..

Rawatan hypercoagulability

Sekiranya kelikatan darah tinggi didiagnosis, ubat-ubatan yang disebut antikoagulan akan diperlukan. Ia bergantung pada sifat penyakit ini sama ada anda memerlukan ubat anti-radang dan antispasmodik. Sekiranya berlaku komplikasi, pembedahan pembekuan darah dibenarkan.

Penting! Penggunaan ubat-ubatan yang mempunyai kesan mencairkan semasa membawa anak penuh dengan akibat seperti pendarahan. Atas sebab ini, pengambilan ubat harus dipersetujui dengan doktor anda..

Untuk tahap tertentu, mengubah diet dan diet biasa membantu mengurangkan kelikatan. Seorang wanita dinasihatkan untuk minum 1.5-2 liter air minum bersih pada siang hari. Sertakan teh hijau atau herba, jus dari sayur-sayuran dan buah-buahan dalam senarai cecair (utamakan jus semula jadi).

Dari segi makanan, makan rumput laut dan ikan, bawang dan bawang putih akan memberi kesan positif. Kacang dan minyak zaitun atau biji rami berguna untuk ibu mengandung. Ingat bahawa keadaan anak bergantung pada kesihatan ibu..

Peningkatan pembekuan darah semasa kehamilan: gejala, sebab, rawatan

Apa itu pembekuan darah yang lemah?

Pembekuan adalah proses interaksi protein, fibrin dan platelet yang kompleks, yang melindungi tubuh individu dari kehilangan darah yang ketara sekiranya berlaku kerosakan. Di bawah pengaruh enzim, zat dipecah dan benang fibrin terbentuk di dalam darah. Mereka memiliki kemampuan untuk membentuk gumpalan darah yang menghentikan kerosakan pada saluran darah kecil.
Ini adalah keadaan berbahaya bagi seseorang individu, dan sangat teruk apabila terdapat pembekuan darah yang buruk semasa kehamilan. Fenomena ini mengancam nyawa ibu dan janin yang hamil. Dengan patologi ini, terdapat kemungkinan besar keguguran spontan dan kehilangan darah yang besar semasa melahirkan. Adalah sangat penting untuk mengetahui pelanggaran yang berlaku tepat pada waktunya dan menilai bahaya mereka kepada ibu dan bayi..

Pada kehamilan yang normal, dari trimester kedua, terdapat peningkatan indeks pembekuan dan penurunan dalam sistem antikoagulasi. Dalam darah seorang wanita yang menjangkakan bayi, terdapat peningkatan tahap fibrinogen plasma darah, protein khas yang membentuk tali melekit untuk pembentukan bekuan darah.

Perubahan yang berlaku apabila tidak ada tanda-tanda lain adalah normal dan tidak memerlukan pembetulan keadaan. Perubahan ini setelah melahirkan dan penolakan plasenta melindungi tubuh wanita dari kehilangan darah yang ketara. Apakah risiko pembekuan darah yang buruk semasa kehamilan? Sekiranya tidak mungkin untuk menghentikan pendarahan dengan cepat, seorang wanita kehilangan sejumlah besar dalam jangka waktu yang singkat, yang sering menjadi penyebab kematian. Masalah pembekuan sering berlaku dalam kategori wanita berikut dengan:

  • kehamilan berganda;
  • kecenderungan keturunan;
  • masalah mental;
  • Konflik Rh;
  • patologi bersamaan buah pinggang, sistem endokrin, saluran darah dan jantung.

Di samping itu, masalah pembekuan darah rendah sering terjadi pada primiparas setelah usia 40 tahun dan hingga 18 tahun..

Bagaimana proses kehamilan bergantung pada tahap pembekuan darah?

Pembekuan darah, atau dari segi perubatan, homeostasis, adalah kemampuan tubuh untuk mengekalkan komposisi dan jumlah darah yang tetap. Dalam erti kata yang lebih luas - keseimbangan sistem mudah alih dalam badan.

Dengan homeostasis normal dan jika tidak ada masalah dan patologi lain pada seorang wanita, kehamilan berjalan dengan selamat.

Omong-omong, semasa kehamilan, tahap pembekuan darah lebih tinggi daripada pada keadaan "normal", ini disebabkan oleh peningkatan jumlah darah dan normal.

Tetapi dengan gangguan pembekuan, terdapat ancaman nyata terhadap perkembangan kehamilan..

Sekiranya pembekuan darah dikurangkan, maka ada kemungkinan menyedihkan dari gangguan plasenta, pendarahan dan keguguran. Peningkatan daya pembekuan juga tidak baik: gumpalan darah mungkin muncul di saluran yang menembusi plasenta, dan ini memerlukan bekalan oksigen yang tidak mencukupi kepada janin dan, dengan demikian, hipoksia.

Kami akan memberitahu anda mengapa diabetes mellitus kehamilan semasa kehamilan berbahaya bagi janin.

Penggunaan asid folik dibincangkan di sini. Kami akan belajar cara minum dengan betul.

Baca mengenai masalah penempatan plasenta rendah.

Peningkatan pembekuan atau darah tebal semasa kehamilan

Selalunya, darah tebal ditentukan "oleh mata": semasa mengambil ujian, seorang pembantu makmal mungkin menyedari bahawa seorang wanita hamil mempunyai darah yang sangat tebal - lubang jarum tersumbat atau jelas dari kelikatan bahawa terlalu tebal. Walau bagaimanapun, harus difahami bahawa darah tebal selama kehamilan bukanlah penyakit atau diagnosis. Sebaliknya, ini adalah manifestasi gangguan tertentu yang disebabkan atau menyebabkan keadaan yang menyakitkan..

Darah menjadi tebal kerana penyimpangan petunjuk homeostasis tertentu (sistem pembekuan darah). Dan prognosis dan rawatan bergantung pada norma mana yang dilanggar. Itulah sebabnya, sebelum membuat kesimpulan, dan lebih-lebih lagi mengambil langkah-langkah, perlu menghantar wanita hamil ke koagulogram (atau hemostasiogram) - kajian komprehensif mengenai sistem pembekuan darah, yang dilakukan dengan ketat semasa perut kosong!

Sebab analisis sedemikian mungkin hasil ujian darah umum, yang menunjukkan peningkatan jumlah unsur terbentuk.

Petunjuk koagulogram berikut sangat penting untuk darah tebal:

  • fibrinogen - biasanya tidak boleh melebihi 2.0-4.0 g / l, dan sama sekali tidak ada fibrinogen B dalam darah. Tetapi semasa mengandung, tahap fibrinogen meningkat secara semula jadi sepanjang tempoh dan pada akhirnya dapat mencapai 6 g / l;
  • APTT - masa tromboplastin separa yang diaktifkan atau masa pembekuan darah - biasanya 24-35 s, tetapi disebabkan oleh peningkatan tahap fibrinogen pada wanita hamil, pembekuan darah secara semula jadi agak cepat (pada 17-20 s);
  • TV - masa trombin biasanya 11-18 s; kerana peningkatan tahap fibrinogen semasa kehamilan, ia juga meningkat, tetapi masih tidak melampaui norma;
  • antikoagulan lupus - biasanya tidak ada, kehadirannya menunjukkan perkembangan patologi, gangguan autoimun dan disertai dengan peningkatan APTT;
  • prothrombin - biasanya dalam lingkungan 78-142%; melebihi norma pada wanita hamil mungkin menunjukkan adanya gangguan plasenta pramatang.

Harus dikatakan bahawa darah tebal terbentuk bukan hanya pada wanita hamil. Tetapi keunikan keadaan terletak pada kenyataan bahawa ibu hamil dilarang menggunakan banyak ubat yang menipiskan darah. Oleh itu, jika keadaan memungkinkan, doktor akan menetapkan diet untuk anda, atau lebih tepatnya, sesuaikan diet anda..

Pertama sekali, anda akan dinasihatkan untuk minum lebih banyak. Telah lama terbukti bahawa pengekalan air di dalam badan bukan hanya disebabkan oleh air, tetapi dengan garam, jadi anda harus mengehadkan penggunaan yang terakhir (jika anda tidak dapat sepenuhnya menghilangkannya), dan meningkatkan penggunaan bekas. Anda pasti perlu minum secukupnya, iaitu sekurang-kurangnya satu setengah liter sehari, walaupun jumlah yang tepat harus dikira secara individu untuk diri anda sendiri.

Minum dalam kes ini hanyalah air: tentu disucikan dan tanpa gas, tetapi tidak disuling! Beli sebotol plastik organik dan simpan terus setiap saat, minum beberapa teg setiap 20-40 minit. Perlu diingat bahawa lebih daripada 70 ml air yang diminum pada satu masa tidak diserap oleh badan - lebihan itu hanya boleh masuk ke dalam edema. Pastikan bahawa anda minum keseluruhan botol (jika ia adalah 1.5-2 liter) atau isipadu yang sesuai pada akhir hari.

Anda harus mengecualikan makanan berlemak, masin, pedas dari diet, jika anda belum melakukannya. Sebaliknya, anda perlu memperkenalkan produk menu yang mempunyai kesan penipisan darah. Antaranya, terutamanya mengandungi vitamin C dan sayur-sayuran merah-oren, buah-buahan dan buah beri serta jus daripadanya:

  • beri (murbei, raspberry, kismis hitam, strawberi, plum, cranberry, sea buckthorn viburnum);
  • buah sitrus (limau gedang, oren, lemon, limau);
  • aprikot kering;
  • Garnet;
  • sebiji nanas;
  • tomato;
  • bit;
  • cendawan;
  • bawang putih, bawang;
  • koko, coklat;
  • getah birch, kulit kayu dan tunas birch;
  • minyak sayuran: zaitun, biji rami, rapeseed;
  • rempah: kunyit, oregano, kari, lada cayenne, dill, paprika, thyme, halia, kayu manis.

Makanan tumbuhan harus dimakan pada musim. Jangan lupa bahawa wanita hamil tidak boleh makan banyak raspberi dan viburnum, dan anda juga perlu berhati-hati dengan cendawan. Di samping itu, banyak makanan boleh menyebabkan alahan - tidak ada yang boleh disalahgunakan.

Anda juga harus mengurangkan pengambilan makanan yang menebal darah: kentang, soba, pisang, minuman berkarbonat dan alkohol (yang tidak perlu dinyatakan), dll..

Untuk membantu peredaran darah lebih baik ke seluruh badan, mulailah bersenam. Hanya beberapa latihan sederhana sehari, bersama dengan kaedah minum yang baik, dapat meningkatkan kesejahteraan anda dengan ketara. Tidak lama lagi anda akan menyedari bahawa rasa mengantuk dan kelesuan telah hilang, rasa sakit di kaki telah berkurang, dan bukannya semangat dan keceriaan telah muncul. Tidur akan menjadi lebih memuaskan, prestasi normal akan kembali dan prestasi mental akan bertambah baik.

Walau bagaimanapun, berjumpa dengan doktor terlebih dahulu jika anda mempunyai sebarang kontraindikasi untuk minum sejumlah besar cecair dan aktiviti fizikal yang sederhana..

Tetapi, malangnya, tidak selalu dapat dilakukan dengan pembetulan pemakanan dan gaya hidup. Sekiranya keadaan itu mengancam nyawa anak atau menimbulkan risiko serius, maka anda harus mendapatkan bantuan perubatan.

Doktor dalam kes seperti ini paling sering menetapkan Curantil dalam kursus (contohnya, 2 minggu kemasukan selepas 2 minggu rehat), tetapi bergantung pada parameter koagulogram dan keadaan wanita, ubat lain juga boleh digunakan, termasuk dalam bentuk suntikan: Fraxiparin, Cardiomagnyl, Phlebodia, Trombo ACC dan lain-lain.

Rawatan penipisan darah dihentikan dari minggu ke-36 kehamilan atau sekurang-kurangnya 2 minggu sebelum tarikh akhir yang dijangkakan.

Akhirnya, kami ingin mendesak anda untuk tetap tenang dalam apa jua keadaan. Ramai wanita hamil menghadapi darah tebal - algoritma tindakan terapeutik dalam kes seperti itu sudah diketahui oleh doktor..

Biasanya, ketika membawa anak ke dalam badan ibu hamil, perubahan ketara berlaku dalam sistem hemostasis, yang menyebabkan percepatan proses pembekuan darah. Bermula dari bulan ketiga kehamilan, aktiviti faktor pembekuan, terutamanya fibrinogen, meningkat, dan aktiviti antikoagulan plasma menurun.

Semua ini mencegah pendarahan ketika plasenta dipisahkan. Sekiranya mekanisme pelindung ini tidak ada, wanita selepas bersalin boleh mati akibat pendarahan dari tempat plasenta, yang dicirikan oleh aktiviti aliran darah yang sangat tinggi.

Sekiranya terdapat hypercoagulability awal (peningkatan fisiologi pembekuan darah) semasa kehamilan, risiko trombosis dan berlakunya komplikasi berbahaya meningkat berkali-kali. Bagaimanapun, mikrotrombi yang muncul mengganggu peredaran darah di plasenta dan, oleh itu, bekalan oksigen dan bahan yang diperlukan kepada janin.

  • gestosis atau, seperti yang disebut juga, toksikosis lewat wanita hamil;
  • detasmen pramatang dari plasenta yang biasanya berada (pemisahan tempat anak dari rahim lebih awal daripada jadual);
  • ancaman keguguran atau kelahiran pramatang;
  • perkembangan janin yang terganggu;
  • kematian janin intrauterin.

Petunjuk sistem pembekuan tidak kembali normal sejurus selepas kelahiran anak. Risiko menghidap keadaan tromboemboli tetap tinggi selama enam minggu selepas bersalin, yang mengancam kesihatan dan kehidupan seorang wanita. Salah satu keadaan yang paling berbahaya adalah embolisme paru.

Tetapi kadang-kadang seorang wanita bahkan tidak tahu mengenai patologinya. Dia tidak menganggap kehamilan beku sebagai akibat dari "darah tebal".

Kemunculan tanda-tanda klinikal trombofilia dalam pembawa mutasi genetik sangat bergantung pada faktor usia dan predisposisi, seperti:

  • campur tangan pembedahan;
  • penyakit malignan;
  • trauma;
  • imobilisasi (penciptaan imobilisasi ke kawasan badan yang rosak sekiranya berlaku penyakit atau kecederaan);
  • mengambil ubat hormon (terapi penggantian, kontrasepsi).

Banyak kajian klinikal telah membuktikan hubungan kausal objektif antara keguguran berulang dan keadaan patologi seperti:

  • trombofilia yang ditentukan secara genetik (mutasi gen yang mengekod faktor pembekuan V - Mutasi Leiden, hiperhomosisteinemia, kekurangan protein C dan S, antithrombin ӏӏӏ, dan lain-lain. Kekurangan antikoagulan semula jadi atau daya tahan terhadap kesannya dalam pemecahan gen seperti itu meningkatkan pembentukan trombus dengan ketara dan membawa kepada kematian janin);
  • sindrom antiphospholipid (patologi di mana tubuh menghasilkan antibodi terhadap fosfolipidnya sendiri, yang merupakan komponen membran sel. Antibodi, yang bertindak pada proses yang mengatur hemostasis, menyumbang kepada pembentukan trombus. Pada wanita hamil, ini mempengaruhi saluran plasenta dengan semua akibat negatif berikutnya. Kehamilan dapat dihentikan pada bila-bila masa, tetapi lebih kerap - pada trimester ӏӏ dan.. Semakin banyak kehamilan ditamatkan, semakin pendek tempoh di mana ini berlaku).

Keberkesanan prosedur inseminasi tiruan juga menurun sekiranya terdapat kecenderungan hipercoagulabiliti, kerana keadaan ini menyukarkan penanaman embrio ke dalam lapisan rahim.

Kajian komprehensif sistem hemostasis adalah keupayaan untuk meramalkan dan mencegah perkembangan komplikasi kehamilan dengan tepat. Adalah wajar setiap wanita yang memutuskan untuk menjadi ibu menjalani ujian sedemikian..

Ini sangat disyorkan untuk pesakit yang menderita kemandulan, keguguran dan mereka yang telah melahirkan prematur, kelahiran mati, percubaan dalam persenyawaan in vitro yang belum dinobatkan dengan kejayaan. Ibu hamil yang menderita hipertensi, obesiti, disfungsi endokrin, penyakit sistemik, vena varikos juga perlu melakukan ini..

Anda memerlukan pengawasan dan cadangan pakar hemostasiologis (doktor yang menangani masalah pembekuan darah) sepanjang kehamilan anda.

Kehadiran patologi sistem hemostasis memerlukan pembetulan walaupun pada peringkat perancangan kehamilan, dan apabila berlaku, pemilihan ubat dengan berhati-hati, dengan mempertimbangkan kemungkinan kesan teratogeniknya (yang membawa kepada anomali struktural dan malformasi) pada janin.

Coagulogram - apakah analisis ini?

Kerja sistem peredaran darah mungkin merupakan petunjuk kesihatan yang paling penting. Semasa mengandung, dia memerlukan perhatian yang meningkat. Coagulogram mendedahkan gangguan hemostasis - sistem yang bertanggungjawab di dalam badan kita untuk keadaan cecair darah normal dan pembekuan darah untuk menghentikan pendarahan. Sekiranya petunjuk hemostasis diturunkan, seseorang mengalami kehilangan darah yang besar, walaupun disebabkan oleh luka kecil. Terlalu banyak (hypercoagulable) membawa kepada trombosis, serangan jantung dan strok.

Menurut doktor, bahaya kedua-dua anomali adalah bahawa dalam kehidupan sehari-hari mereka mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Tetapi semasa pembedahan atau melahirkan, mereka mengancam perkembangan keadaan kritikal.

Sistem hemostasis semasa kehamilan mengalami beberapa perubahan. Oleh itu, koagulogram sebelum dan semasa kehamilan adalah berbeza. Alam semula jadi menyediakan penstrukturan semula jadi. Dalam proses membawa anak dalam tubuh wanita, timbul lingkaran ketiga peredaran darah, yang disebut uteroplacental. Persiapan sedang dijalankan untuk meningkatkan jumlah darah yang beredar. Ini juga penting kerana kehilangan darah yang tidak dapat dielakkan semasa melahirkan anak..

Gejala pembekuan yang lemah

Tanda-tanda penyakit ini mungkin tidak lama muncul Lama kelamaan, perubahan tidak normal dalam sistem pembekuan darah meningkat. Gejala utama pembekuan darah yang lemah semasa kehamilan adalah:

  • Hematoma berganda yang kerap dengan kesan fizikal yang rendah.
  • Sakit hidung.
  • Pengesanan sel darah merah dalam air kencing.
  • Pembuangan darah ketika menggosok gigi.
  • Kemunculan luka kecil dan retak di dermis tanpa pengaruh luaran.

Selepas itu, anemia berlaku dengan kelemahan, pening, rambut gugur, kuku rapuh, cirit-birit, dan sembelit. Ciri khasnya adalah pucat membran mukus kelopak mata bawah dalaman..

Peningkatan pembekuan darah semasa kehamilan: apa yang berbahaya?

Hypercoagulation mengancam pesakit:

  • Toksikosis lewat.
  • Masalah dalam perkembangan anak.
  • Detasmen plasenta pramatang.
  • Risiko keguguran.
  • Kematian seorang kanak-kanak.

Gejala hypercoagulability termasuk peningkatan keletihan, mengantuk dan sakit kepala akibat pengurangan bekalan oksigen ke otak. Kemungkinan gangguan pada usus dan organ dalaman lain.

Semasa kehamilan, doktor wanita selalu melakukan ujian darah untuk membantu memantau dinamika keadaan wanita masa depan dalam proses bersalin. Analisis yang memberitahu mengenai tahap pembekuan disebut "koagulogram".

Perhatian! Sekiranya hasil kajian menunjukkan bahawa indikatornya lebih tinggi dari biasanya, wanita itu terancam oleh pengaktifan pembekuan intravaskular semasa kehamilan atau sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, yang bermaksud pembekuan intravaskular yang disebarkan. [/ Vrach]

Berisiko adalah wanita yang hamil pada usia kurang dari 18 tahun atau selepas 40, dengan diabetes mellitus, patologi buah pinggang dan sistem kardiovaskular, pesakit yang pernah mengalami hiperkoagulasi sebelum merancang kehamilan. Sangat penting bagi mereka untuk diuji secara berkala..

Pada wanita hamil, ubat yang paling berkesan dianggap sebagai heparin dengan berat molekul rendah, yang tidak melalui penghalang plasenta dan tidak memberi kesan negatif pada janin. Mereka dikelaskan sebagai antikoagulan langsung. Kekerapan penggunaan dan dos dikira oleh doktor klinik secara individu, dengan mengambil kira tempohnya.

Penggunaan warfarin antikoagulan tidak langsung tidak diingini kerana kesan teratogeniknya. Sekiranya ubat itu digunakan sebelum kehamilan, maka ubat itu harus diganti dengan heparin. Mengambil warfarin semasa menyusu dibenarkan.

Bagi wanita yang membawa anak, untuk menghilangkan stasis vena dan akibat darah pekat, pakar boleh menetapkan persediaan herba yang mempunyai sifat venotonik dan angioprotective (memperbaiki keadaan dinding vaskular). Untuk rawatan trombofilia dan pencegahan komplikasi tromboemboli, agen antiplatelet digunakan secara aktif. Ubat yang paling terkenal adalah aspirin..

Satu-satunya perkara yang dapat dilakukan oleh seorang wanita hamil adalah menyesuaikan dietnya dan memasukkan makanan diet hariannya yang berdarah tebal.

Rujukan tepat pada masanya kepada pakar akan membantu mengelakkan akibat darah tebal yang menyedihkan. Keputusan yang paling tepat adalah lulus ujian yang diperlukan pada peringkat perancangan kehamilan.

Kongsi artikel tersebut di media sosial rangkaian:

Kekentalan yang tinggi dicirikan oleh manifestasi komplikasi semasa kehamilan. Di dalam kapal yang menembusi plasenta, gumpalan mungkin muncul, yang akan menyebabkan pembatasan bekalan oksigen, dan akses nutrien ke janin akan berkurang. Oleh itu, peningkatan hemostasis berbahaya oleh kelewatan perkembangan, pembentukan kecacatan, hingga keguguran spontan..

Penyebab kematian bayi intrauterin sering kali terdiri daripada pembentukan sindrom antiphospholipid, di mana pembekuan darah terbentuk, baik di arteri dan di vena. Untuk tujuan diagnosis, antibodi terhadap fosfolipid ditentukan.

Adalah mungkin untuk mengurangkan pembekuan darah selama kehamilan dengan menggunakan diet khas yang bertujuan meningkatkan pengambilan cairan. Diet harus seimbang sebanyak mungkin, dengan sekatan penggunaan makanan goreng dan berlemak.

Kekentalan yang kuat memerlukan rawatan khas dengan antikoagulan untuk menipis darah.

Pembekuan yang buruk adalah patologi berbahaya yang mengancam nyawa ibu dan bayi yang belum lahir. Penyakit ini mempunyai beberapa nama:

  • trombositopenia - pengeluaran platelet yang tidak mencukupi;
  • fibrinopenia - kekurangan fibrinogen untuk pembekuan darah;
  • hemofilia - faktor keturunan memainkan peranan khas, terutamanya penyakit ini ditularkan dari ibu kepada anak lelaki, wakil wanita sangat jarang berlaku.

Dalam tubuh wanita, dengan permulaan kehamilan, semua sistem badan dibina semula, termasuk sistem peredaran darah. Kekebalan ibu hamil yang ditekan memprovokasi pembekuan darah yang lemah semasa kehamilan. Bagaimana keadaan ini mengancam wanita dan kanak-kanak? Seorang wanita yang bersalin mungkin mengalami keguguran awal, kelahiran pramatang, gangguan plasenta pada peringkat kemudian.

Semua wanita semasa kehamilan mengalami perubahan hormon dan kekebalan tubuh yang kompleks. Fibronopenia berlaku akibat kerosakan sistem imun sehingga badan ibu tidak menolak janin yang sedang berkembang, seperti badan asing dengan struktur genetik protein yang berbeza. Fenomena ini, kerana kelikatannya yang rendah, kadang-kadang menghalang perkembangan buasir, trombophlebitis dan vena varikos..

  • Penamatan awal kehamilan secara spontan.
  • Gangguan plasenta.
  • Penghantaran pramatang.
  • Pendarahan yang banyak semasa bersalin.

Pendarahan yang berpanjangan, yang tidak dapat dihentikan semasa melahirkan, menyebabkan kerosakan pada organ dalaman dan sendi wanita yang bersalin, mengganggu sistem vital. Kekurangan daya tahan mengakibatkan kadar kematian yang tinggi semasa melahirkan. Apakah ancaman pembekuan darah yang buruk semasa mengandung kepada anak? Pelanggaran proses pembekuan pada tubuh ibu menyebabkan anomali pada perkembangan hemostasis pada janin. Selepas bersalin, anak mungkin menderita:

  • hemofilia;
  • pelbagai bentuk trombositopenia;
  • organ yang tidak terbentuk;
  • kecacatan mental.

Keadaan trombositopenia semestinya memerlukan pembetulan, yang dilakukan oleh doktor yang hadir.

Selalunya, doktor tidak terlalu mementingkan fakta bahawa wanita hamil mempunyai darah tebal. Keadaan ini boleh menjadi norma fisiologi dan hilang sendiri setelah melahirkan. Omong-omong, bahkan penyediaan zat besi, yang sering diresepkan kepada wanita hamil dengan hemoglobin rendah, mampu meningkatkan ketumpatan darah..

Walaupun begitu, jika seorang wanita didapati mempunyai darah tebal selama kehamilan, maka beberapa minggu sebelum melahirkan, dia perlu melakukan analisis tambahan untuk mengawal indikator (mereka, dengan cara itu, cenderung berubah secara berterusan, sepanjang masa).

Oleh itu, wanita yang dikasihi, jangan panik jika doktor, berdasarkan hasil koagulogram, memutuskan untuk tidak melakukan apa-apa. Namun, pastikan anda memperhatikan cadangannya ketika dia memberikan rawatan untuk darah tebal pada kehamilan. Faktanya ialah keadaan seperti itu juga boleh mendatangkan bahaya besar kepada bayi dan ibunya..

Ini terutamanya risiko pembekuan darah (setelah melahirkan, vena varikos sering "keluar" jika terdapat darah tebal semasa kehamilan) dan penyumbatan saluran darah, akibatnya kedua-duanya menderita: janin menderita kekurangan oksigen, risiko keguguran, serangan jantung, strok, dan umumnya pelanggaran normal peredaran darah penuh dengan pelbagai akibat.

Tetapi berita baik dalam kes ini adalah bahawa keadaan dapat diperbetulkan..

Nilai dan sebab penyimpangan

Biasanya, ketumpatan darah pada orang dewasa adalah dari 1048 hingga 1066, dan ketumpatan plasma adalah dari 1029 hingga 1034. Darah vena sedikit lebih padat daripada arteri. Indeks kelikatan darah bergantung pada jumlah eritrosit dan protein di dalamnya. Pemakanan protein harian boleh menyebabkan peningkatan kelikatan plasma, dan, dengan demikian, dan darah.

Banyak faktor mempengaruhi pembekuan. Kecenderungan patologi muncul apabila:

  • Peningkatan tahap platelet dan eritrosit.
  • Dengan peningkatan hemoglobin.
  • Dengan penyahhidratan yang ketara.
  • Penyerapan air tidak mencukupi oleh badan.
  • Pengasidan badan.
  • Kehilangan darah secara besar-besaran.
  • Kekurangan enzim.
  • Pengambilan karbohidrat dan makanan bergula secara berlebihan.

Juga, pembekuan darah yang cepat dapat berkembang sebagai akibat radiasi dalam rawatan barah, dengan luka bakar termal atau jangkitan toksin makanan, yang disertai dengan muntah dan cirit-birit yang teruk.

Kadang-kadang peningkatan pembekuan berlaku pada orang yang menderita:

  • Hipoksia.
  • Polisitemia.
  • Diabetes mellitus.
  • Thrombophilia.
  • Myeloma.
  • Hepatitis.
  • Kekurangan adrenal.
  • Pankreatitis.
  • Sirosis hati.
  • Urat varikos.

Diketahui bahawa darah menjadi lebih tebal semasa mengandung. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh ibu mengandung mengandung mekanisme pelindung yang mencegah kehilangan darah yang besar semasa melahirkan. Oleh itu, sepanjang tempoh melahirkan anak, doktor mesti memantau jumlah darah wanita hamil..

Sekiranya nilai normal terlampaui, doktor boleh memutuskan untuk menyesuaikan tahap kelikatannya. Kaedah pembetulan bergantung pada tahap penyimpangan.

Oleh itu, pembekuan darah yang sedikit meningkat semasa kehamilan diperbetulkan dengan bantuan diet khas dan banyak minum.

Sekiranya ujian menunjukkan penebalan berlebihan, yang boleh menyebabkan perkembangan patologi tertentu, wanita itu akan diberi rawatan dengan ubat khas.

Penyebab pembekuan yang lemah

Tahap penurunan trombositopenia pada wanita jarang berlaku. Sebab utama fenomena ini adalah:

  • penyakit hati - hepatitis, sirosis, yang merumitkan faktor pembekuan;
  • kekurangan vitamin K dan kalsium;
  • leukemia akut dan kronik;
  • reaksi alahan;
  • gangguan kongenital hubungan enzim antara faktor pembekuan darah;
  • hemofilia - jarang berlaku pada wanita;
  • mengambil beberapa ubat.

Pembekuan darah juga dipengaruhi oleh pendarahan yang berpanjangan, penurunan imuniti, keadaan persekitaran.

Apa itu pembekuan darah yang lemah?

Pembekuan dalam perubatan disebut pembekuan. Pembekuan adalah reaksi pertahanan enzimatik tubuh, diaktifkan untuk menghentikan pendarahan sekiranya berlaku pelanggaran integriti tisu vaskular. Tanpa bantuan mekanisme pelindung ini, trauma mengancam penderita seseorang hingga mati..

Mekanisme pembekuan terbahagi kepada 2 jenis:

  • Hemostasis primer. Pengaktifannya berlaku apabila kapal berdiameter kecil cedera. Sel darah yang dikenali sebagai "platelet" membantu merapatkan celah di dinding. Melekat bersama, sel-sel ini membentuk trombus, yang menyumbat bahagian hancur epitel vaskular. Pada masa yang sama, berlaku penurunan cepat tisu yang rosak. Nama kedua mekanisme tersebut adalah hemostasis vaskular-platelet.
  • Hemostasis sekunder dikenali sebagai pembekuan. Prosesnya jauh lebih rumit dan terdiri daripada beberapa peringkat. Kerosakan volumetrik menjadi pengaktifnya. Semasa hemostasis pembekuan, di bawah pengaruh enzim, filamen fibrin terbentuk dari bahan dalam darah - fibrinogen. Benang membentuk jaringan yang memerangkap sel darah yang terbentuk, bahagian utamanya adalah sel darah merah, dan bentuk gumpalan darah.

Kadar pembekuan yang tinggi semasa kehamilan

Untuk dapat menilai tahap pembekuan darah yang tinggi semasa kehamilan, anda perlu mengetahui mengenai kadar penunjuk pada seorang wanita dalam tempoh ini. Sudah pada awal trimester kedua, perubahan fisiologi berlaku pada tubuh ibu hamil, yang hasilnya adalah peningkatan sintesis zat yang mengatur pembentukan gumpalan darah.

Transformasi ini bertujuan untuk mempersiapkan tubuh wanita untuk kelahiran yang akan datang. Berkat penjagaan alam semula jadi setelah melahirkan, saluran yang terletak di pemisahan plasenta dapat mengencangkan, menyelamatkan seorang wanita dari kehilangan darah.

Analisis yang menunjukkan pembekuan semasa kehamilan, yang harus dilakukan oleh seorang wanita lebih dari satu kali, membolehkan anda melihat kegagalan dalam proses penting ini pada waktunya. Penyahkodan kajian mesti dipertanggungjawabkan kepada pakar yang berkelayakan. Turun naik dalam standard petunjuk utama pembekuan dapat dilihat pada jadual di bawah.

Kebolehkompakan - norma penunjuk pada wanita hamil

Ujian darah yang menunjukkan pembekuan tinggi semasa kehamilan adalah tanda buruk, menandakan risiko keadaan yang disebut hiperkoagulabilitas.

Faktor lain yang mempengaruhi pembekuan

Anda harus sedar bahawa dengan darah tebal, tidak digalakkan menggunakan beberapa ubat yang meningkatkan kelikatannya. Ini termasuk:

  • Ubat diuretik.
  • Kontraseptif oral.
  • Viagra.
  • Farmaseutikal hormon.

Sekiranya anda mengambil salah satu ubat ini dan mempunyai darah tebal, maka anda perlu berunding dengan doktor tempatan anda tentang kemungkinan penggunaan ubat tersebut lebih lanjut..

Merokok dan pengambilan alkohol yang berlebihan juga boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan darah. Orang yang minum dan merokok perlu menyingkirkan tabiat buruk secepat mungkin..

Sekiranya anda tidak dapat menyelesaikan tugas ini sendiri, maka anda boleh mendapatkan bantuan daripada pakar yang mempunyai kaedah berkesan merawat ketagihan nikotin dan alkohol..

Kadang-kadang anda dapat mengembalikan darah ke normal dengan diet khas dan pengambilan cecair yang mencukupi. Tetapi lebih kerap, peningkatan pembekuan adalah akibat dari proses patologi dalam badan. Dalam kes seperti itu, mungkin untuk menormalkan jumlah darah hanya setelah menghilangkan penyakit yang mendasari, yang menyebabkan penebalannya..

Tidak setiap wanita yang ingin mempunyai bayi menemui kebahagiaan ibu, walaupun di peringkat sains perubatan moden. Masalah kemandulan dan keguguran berulang (gangguan spontan dua atau lebih kehamilan) tetap sangat relevan. Dalam statistik yang menyedihkan mengenai penyebab keguguran, peningkatan pembekuan darah, yang disebut darah tebal semasa kehamilan, mendapat tempat kedua yang tinggi, kedua hanya disebabkan oleh faktor obstetrik dan ginekologi.

Diagnosis penyimpangan

Untuk menentukan bahawa terdapat pelanggaran dan pembekuan darah yang buruk, selama kehamilan, pemeriksaan rutin wanita yang bersalin membantu. Secara berkala, sekali trimester, ujian makmal untuk pembekuan dilakukan dan koagulogram dikeluarkan, di mana semua petunjuk proses pembekuan dimasukkan. Analisis dilakukan lebih kerap sekiranya:

  • pembedahan dilakukan;
  • mendapati pelanggaran yang berkaitan dengan sistem imun;
  • patologi hati;
  • penyakit vaskular diperhatikan.

Perhatian khusus diberikan kepada kecenderungan keturunan wanita hamil terhadap gangguan pembekuan. Pengendalian keadaan darah dipertingkatkan, analisis dilakukan lebih kerap daripada biasa. Ini memungkinkan untuk memantau dinamika penyimpangan, keadaan ibu dan janin dan membolehkan anda mengambil langkah yang tepat pada waktunya. Dengan pembekuan darah yang buruk semasa kehamilan, akibatnya bagi bayi dan ibu boleh menjadi sangat serius.

Dalam kes apa, analisis pembekuan ditunjukkan?

Analisis rutin dilakukan tiga kali sepanjang kehamilan:

  1. Semasa mendaftar dengan pakar sakit puan.
  2. Pada 22-24 minggu (II trimester).
  3. Pada 30-36 minggu (III trimester, tidak lama sebelum melahirkan).

Perlu diingatkan bahawa koagulogram dilakukan 1 kali setiap trimester hanya semasa kehamilan normal. Dalam beberapa kes, penyelidikan tambahan disyorkan. Ini berlaku apabila seorang wanita didiagnosis atau disyaki:

  • penyakit autoimun;
  • phlebeurysm;
  • penyakit hati;
  • konflik rhesus dengan bapa kanak-kanak itu;
  • patologi vaskular, endokrin;
  • gangguan sistem peredaran darah,
  • gangguan sistem genitouriner;
  • kecenderungan pendarahan atau peningkatan pembekuan;
  • keguguran kehamilan sebelumnya;
  • kehamilan berganda;
  • gangguan plasenta;
  • anemia atau kekurangan zat besi (untuk maklumat lebih lanjut: https://krasnayakrov.ru/organizm-cheloveka/zhelezodeficitnaya-anemiya.html);
  • kecenderungan untuk tromboemboli, serangan jantung, strok.

Tabiat buruk ibu hamil juga merupakan petunjuk untuk memantau pembekuan darah secara berterusan.

Analisis koagulogram yang berlanjutan boleh diberikan kepada wanita hamil. Ini berlaku apabila:

  • kehadiran komplikasi pada trimester I dan III (edema, peningkatan tekanan);
  • gestosis (toksikosis pada separuh kedua kehamilan);
  • kehamilan berganda;
  • kehamilan selepas kemandulan yang lama;
  • kecenderungan wanita terhadap penyakit darah.

Sekiranya doktor menganggapnya perlu, kajian pembekuan akan dilakukan setiap bulan.

Koagulogram penyahkodan

Tahap pembekuan ditentukan dengan mengambil darah dari urat. Kajian dilakukan pada waktu perut kosong, antara penghantaran biomaterial dan pengambilan makanan, selang waktu sekurang-kurangnya lapan jam. Coagulogram mengandungi petunjuk berikut:

  • APTT - menunjukkan masa yang diperlukan untuk pembekuan darah terbentuk. Norma adalah dua puluh saat. Sekiranya penunjuk ini kurang, maka kemungkinan pembekuan darah lebih tinggi, lebih banyak - pendarahan berlaku.
  • Fibrogen adalah protein khas yang terlibat dalam pembentukan gumpalan darah. Pada akhir kehamilan ia adalah 6.5 g / l, lebih daripada nilai ini tidak semestinya.
  • Platelet disintesis oleh sumsum tulang. Nilai normal berada dalam julat 131-402 ribu / μL.
  • Lupus koagulan - menunjukkan antibodi. Mereka sama sekali tidak normal. Kehadiran indikator menunjukkan kemungkinan keguguran dan trombosis.
  • Prothrombin adalah protein plasma, norma dari 78 hingga 142%.

Semua petunjuk berkaitan dengan tempoh kehamilan dan berbeza bergantung pada trimester dan beberapa faktor lain. Setelah mendapat keputusan ujian pembekuan darah yang buruk semasa kehamilan, anda tidak perlu risau. Penyahkodannya dilakukan oleh doktor, dan hanya dia yang dapat mentafsirkan hasilnya dengan betul.

Piawaian

Pembekuan darah biasanya meningkat semasa kehamilan. Bermula dari trimester kehamilan kedua, aktiviti faktor pembekuan meningkat, dan faktor antikoagulan menurun. Perubahan sedemikian disediakan oleh alam, sehingga setelah proses melahirkan anak di tubuh wanita, pendarahan dari kawasan plasenta, yang memiliki sistem aliran darah yang intensif, cepat berhenti. Jika tidak, wanita yang bersalin boleh mati dalam beberapa minit akibat kehilangan darah yang berat..

Kadar pembekuan darah semasa kehamilan ditunjukkan oleh nilai beberapa petunjuk:

  • APTT atau masa tromboplastin separa diaktifkan - masa yang diperlukan untuk pembekuan darah, normanya adalah 17-20 saat.
  • Fibrinogen adalah protein khas yang diperlukan untuk pembentukan bekuan darah, norma hingga 6,5 ​​g / l.
  • Lupus antikoagulan - antibodi spesifik yang biasanya tidak ada dalam darah.
  • Platelet - sel darah yang terbentuk di sumsum tulang, biasanya - 131-402 ribu / μl.
  • Prothrombin adalah protein plasma darah yang mengambil bahagian dalam pembentukan bekuan darah, normanya adalah 78-142%.
  • Masa TB atau trombin - masa di mana fibrin terbentuk dari fibrinogen di bawah tindakan trombin, norma adalah 18-25 saat.
  • D-dimer adalah petunjuk yang bertanggungjawab untuk proses pembentukan trombus, biasanya 33-726 ng / ml.
  • Antithrombin III adalah protein yang melambatkan pembekuan darah, normanya 70-115%.

Hasil ujian pembekuan darah hanya perlu diuraikan oleh doktor. Nilai banyak petunjuk berubah selama sembilan bulan melahirkan anak, jadi hanya pakar yang dapat menilai mereka dengan betul.

Kedua-dua penurunan dan peningkatan pembekuan darah penuh dengan banyak akibat yang berbahaya. Oleh itu, analisis untuk coaguloharmma diberikan kepada wanita beberapa kali dalam tempoh menunggu bayi..

Pembetulan dengan produk

Setelah menerima koagulogram, tangan saya ternyata mengalami pembekuan darah yang buruk semasa kehamilan, apa yang harus saya lakukan? Dengan penyimpangan kecil dari norma, seorang wanita disarankan untuk memperbaiki dietnya, dan ubat-ubatan mungkin tidak diperlukan. Berikut adalah makanan yang akan meningkatkan pembekuan.

  • produk berasaskan susu (krim dan mentega berat);
  • hati, lidah, buah pinggang, jantung;
  • bubur soba;
  • daging khinzir;
  • sayur-sayuran: paprika, kubis merah, berkurang, lobak, lobak, lobak;
  • hijau: bawang, dill, pasli, kemangi, bawang putih;
  • biji-bijian kekacang;
  • beri: murbei, kismis merah dan hitam, viburnum, blueberry, blackberry.
  • buah-buahan: pisang, mangga.

Untuk memperbaiki keadaan dengan pembekuan darah yang buruk semasa kehamilan, penggunaan jus dari anggur putih dan delima, serta kenari, akan membantu. Harus diingat bahawa cecair membantu menipis darah, jadi anda perlu mengawal rejim minum. Pemakanan semasa mengandung harus seimbang dan mengandungi lebih banyak vitamin dan mineral. Sebaiknya lakukan semua perubahan dalam diet hanya setelah berunding dengan doktor yang merawat..

Apa yang anda perlu tahu mengenai produk

Pembetulan kelikatan darah dapat dilakukan dengan bantuan produk tertentu. Oleh itu, sebahagian dari mereka menyumbang kepada penebalan, jadi lebih baik mengecualikannya dari diet pesakit. Produk lain mempunyai kemampuan mencairkan. Oleh itu, setiap pesakit harus mengetahui apa yang meningkatkan pembekuan darah dan diet mana yang membantu menjadikannya kurang padat..

Ciri-ciri pencairan mempunyai:

  • Beri - cranberry, anggur, gooseberry, ceri dan ceri, strawberi, kismis merah, blueberry.
  • Buah - oren, epal, pic, lemon.
  • Sayur - timun, tomato, bit.
  • Rempah - akar halia, kayu manis, akar saderi dan daun, bawang putih, cili.
  • Makanan laut - ikan merah dan putih, rumput laut.
  • Minuman - koko, kopi, coklat gelap.

Produk pembekuan:

  • Gula.
  • Bubur soba.
  • Alkohol.
  • Minuman berkarbonat.
  • Produk salai.
  • Pisang.
  • Hati.
  • Lobak.
  • Kacang.
  • Garnet.
  • Pasli.
  • roti putih.
  • Kacang dan kacang polong.
  • Garam.
  • Kentang.
  • Makanan protein berlemak.
  • Mentega.

Artikel Seterusnya
Coagulogram