Sekatan jantung


Blok jantung adalah patologi yang berkaitan dengan gangguan pengaliran impuls oleh sistem jantung. Untuk memahami mekanisme berlakunya patologi ini, anda perlu mengetahui dengan baik anatomi jantung, serta sistem dorongannya, tetapi dengan kata mudah anda boleh memanggil proses penyekat - pelanggaran pengaliran impuls jantung di bahagian jantung yang berlainan. Selalunya, penyakit ini berlanjutan tanpa gejala, oleh itu, hanya dengan EKG, kemungkinan berlakunya gangguan konduksi impuls.

Sebab-sebabnya

Impuls elektrik yang dihasilkan di bahagian jantung tertentu menjadikan organ ini berfungsi. Dalam keadaan normal, impuls berasal dari simpul sinus, dan kemudian, di sepanjang sistem jalur, menyebar ke bahagian organ yang berlainan, termasuk menghidupkan atria, yang mengepam darah melalui organ. Dari sana, impuls dimasukkan ke ventrikel jantung, dan kemudian ke simpul atrioventricular, dari mana mereka menyimpang ke seluruh permukaan organ. Pelanggaran pergerakan impuls ini di salah satu kawasan disebut sekatan jantung.

Gangguan patologi seperti itu boleh muncul dalam pelbagai penyakit jantung, misalnya, angina pectoris dan miokarditis, kardiosklerosis dan infark miokard. Juga, sebab perkembangan blok jantung mungkin adalah peningkatan beban pada otot jantung kerana peningkatan aktiviti fizikal. Dan perkembangan patologi ini sering dipimpin oleh pengambilan ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal, misalnya ubat penahan sakit. Hipertrofi ventrikel juga merupakan penyebab utama sekatan jantung. Mereka juga membezakan faktor keturunan dalam perkembangan patologi ini, dan kadang-kadang bahkan di dalam rahim, anak itu mengalami gangguan ini.

Perhatikan bahawa terdapat sekatan jantung yang lengkap dan tidak lengkap. Mereka mengatakan tentang tidak lengkap apabila pergerakan impuls di sepanjang sistem pengalir tidak berhenti sepenuhnya, tetapi hanya melambatkan, dan ia dihasilkan dengan intensiti yang kurang. Apabila penyumbatan jantung yang lengkap berlaku, salah satu nadi impuls berhenti berfungsi, dan simpul yang mendasari mengambil alih beban itu sendiri, sehingga jantung tidak berhenti bekerja, kerana kekurangan konduksi bersifat pampasan. Benar, kerja pampasan seperti itu membuat jantung menjadi lemah, dan, tanpa mendapat rawatan, seseorang akan segera menghadapi perkembangan kegagalan jantung..

Penyebab lain dari sekatan jantung adalah:

  • penyakit berjangkit;
  • mabuk badan;
  • pengambilan dadah berlebihan.

Adalah mungkin untuk memahami sepenuhnya penyebab patologi hanya setelah pemeriksaan menyeluruh pesakit..

Pengelasan

Sehingga kini, terdapat klasifikasi patologi seperti blok jantung. Khususnya, penyakit ini terdiri daripada beberapa jenis, bergantung pada tempat penyetempatan:

  • sinoaurikular;
  • ventrikel;
  • sekatan di dalam atria;
  • antrioventrikular;
  • sekatan kaki Hiss.

Patologi juga dikelaskan mengikut kekuatan perkembangan dan mengikut kriteria ini boleh ada tiga darjah. Pada tahap pertama, impuls ke organ terus berlalu, tetapi dengan kelewatan. Pada darjah kedua, impuls berhenti sebahagian, dan pada tahap ketiga, kawasan tertentu otot jantung berhenti sepenuhnya dihidupkan.

Jenis blok jantung yang paling berbahaya adalah blok ventrikel lengkap, di mana bilangan impuls per minit dikurangkan menjadi 30 atau kurang, sementara pada orang yang sihat angka ini adalah 60-80. Sekiranya selang antara impuls yang timbul di ventrikel meningkat, orang itu kehilangan kesedaran, dia mula mengalami kejang, dan sangat mungkin bahawa dalam kes ini patologi ini akan menyebabkan kematiannya.

Juga, keadaan patologi ini kekal dan sementara, iaitu, dalam kes pertama, gangguan impuls tidak dapat dipulihkan, dan pada yang kedua, ia timbul atau hilang, dan jantung berfungsi dengan normal. Kedua-dua jenis patologi dapat dilihat dengan jelas pada ECG, oleh itu ECG adalah kriteria diagnostik utama untuk blok jantung.

Gejala

Untuk menggambarkan gejala keadaan patologi ini dengan lebih tepat, perlu mempertimbangkan jenisnya yang paling biasa. Patologi biasa adalah penyumbatan jantung kanan. Selalunya, fenomena ini berlaku dengan latar belakang patologi jantung lain, misalnya, hipertensi, kecacatan jantung dan kardiosklerosis.

Biasanya jenis ini diperhatikan pada lelaki berusia 40 tahun, dan gejalanya dicirikan oleh petunjuk ECG tertentu, kerana tidak ada klinik patologi.

Blok jantung sebelah kiri biasanya didiagnosis pada orang tua. Secara adil, mesti dikatakan bahawa sekatan jantung jenis ini kurang biasa daripada yang lain. Penyumbatan kaki kiri berlaku pada orang yang berumur 50 tahun ke atas dalam 9% daripada semua penyumbatan. Selalunya, patologi disertai oleh infark miokard, memburukkan lagi tanda-tanda penyakit yang mendasari. Khususnya, gejala patologi adalah seperti berikut:

  • aduan sakit dada;
  • rasa panik;
  • kelemahan;
  • peluh sejuk dan berkeringat.

Dengan ECG diagnostik, tanda-tanda infark miokard ditentukan.

Blok ventrikel kiri adalah patologi serius yang boleh menyebabkan kematian. Dalam penyakit ini, tiga darjah dibezakan, dan mengikut jenis kursus, penyumbatan seperti itu akut, lulus dan kronik. Klinik patologi seperti sekatan jantung ventrikel kiri mungkin tidak simptomatik, dengan pengesanan penyakit hanya dengan bantuan ECG, dan tanda-tanda tertentu juga dapat berkembang, misalnya, pengsan, perkembangan kekurangan jantung dan koronari.

Jenis sekatan lain kurang biasa, tetapi dicirikan oleh manifestasi klinikal yang sama. Penting untuk memahami bahawa penyakit ini dapat memperburuk perjalanan penyakit jantung yang mendasari, hingga perkembangan kegagalan jantung dan menghentikan organ. Oleh itu, tanda-tanda dan gejala penyakit ini tidak dapat diabaikan, kerana kesihatan dan kehidupan seseorang bergantung pada lawatan tepat waktu ke doktor..

Diagnostik dan rawatan

Seperti yang telah dinyatakan lebih dari sekali di atas, nilai diagnostik utama dalam menentukan penyakit ini adalah milik ECG. Walau bagaimanapun, kajian seperti itu membolehkan anda melihat sekatan hanya pada saat manipulasi, dan kerana ia akan datang, pemantauan Holter diperlukan untuk menentukannya. Di samping itu, ekokardiografi dapat mengesahkan diagnosis..

Rawatan patologi ini boleh terdiri daripada dua jenis:

  • ubat;
  • pembedahan.

Rawatan perubatan melibatkan pelantikan ubat antiaritmia kepada pesakit dengan penyakit jantung ini (sesuai dengan jenis patologi dan tahapnya). Dengan sekatan yang lengkap dan gangguan irama yang teruk, rawatan melibatkan pemberian Dopamine kepada pesakit di bawah kawalan ECG. Daripada Dopamine, rawatannya membolehkan penggunaan Adrenalin - pilihan ubat bergantung pada kesihatan pesakit.

Sekiranya patologi telah berkembang dengan latar belakang infark miokard, rawatan semestinya melibatkan pengenalan antagonis adenosin.

Dengan sekatan yang lengkap dan sekiranya berlaku komplikasi seperti edema paru, kegagalan jantung dan keadaan lain yang mengancam nyawa, rangsangan jantung ditunjukkan, yang terdiri daripada pemasangan konduktor irama buatan yang menormalkan konduksi impuls. Akibat patologi ini boleh sangat berbeza - dari kelemahan ringan hingga kematian. Semuanya bergantung pada jenis, tahap patologi dan keadaan tubuh pesakit (sama ada dia mempunyai penyakit jantung serius lain).

Sekatan jantung

Maklumat am

Dengan kata mudah, sekatan jantung adalah pelanggaran pengaliran impuls saraf di sepanjang laluan.

Sistem pengaliran jantung ditunjukkan oleh beberapa struktur:

  • Sinus atau nod sinoaurikular. Dia adalah alat pacu jantung, di dalamnya impuls dihasilkan yang menentukan degupan jantung. Terletak di atrium kanan.
  • Nod atrioventrikular. Menghantar impuls dari alat pacu jantung ke struktur di bawah.
  • Kumpulan dari-Nya. Denyutan melepasi kaki bundle ini ke ventrikel kanan dan kiri melalui struktur terkecil - gentian Purkinje.

Patogenesis

Kerja sistem pengaliran jantung bergantung kepada beberapa faktor:

  • Bekalan darah miokardium. Dengan iskemia, pergeseran keseimbangan asid-basa berlaku, yang memprovokasi perlambatan konduksi neuromuskular.
  • Keadaan sistem saraf simpatik dan parasimpatis. Mediator simpatik Norepinefrin mempercepat pengaliran impuls, sementara mediator parasimpatis Acetylcholine, sebaliknya, melambatkan.
  • Hipo- dan hiperkalemia.
  • Latar belakang hormon.

Di bawah pengaruh faktor-faktor yang mengubah intensiti kerja sistem pengendalian jantung dan dengan perkembangan keadaan patologi, pelbagai gangguan berkembang, yang disebut penyumbatan jantung.

Pengelasan

Sekatan I Sinoaurikular (sinoatrial, CA). Perlahan atau penghentian impuls elektrik yang keluar dari nod sinus melalui sambungan sinoatrial direkodkan. Secara klinikal, ia hampir tidak simptomatik, pening, sensasi gangguan dalam kerja jantung, pengsan mungkin diperhatikan.

II Sekatan atrium (intra-atrial). Ia menampakkan diri dalam pelanggaran konduksi impuls di sepanjang jalan di atrium. Ia tidak simptomatik. Pada ECG, pemisahan dan peningkatan dalam jangka masa gelombang P (lebih daripada 0.11 s) direkodkan. Tidak ada terapi khusus yang dilakukan.

III Atrioventricular, atrioventricular block. Ia dicirikan oleh perlambatan atau penghentian impuls dari atria ke ventrikel.

Darjah blok jantung:

  • 1 darjah. Secara klinikal tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, dicirikan oleh perlambatan pengaliran impuls dari atria ke ventrikel, yang direkodkan pada ECG sebagai lanjutan selang PQ selama lebih dari 0.2 saat.
  • Darjah 2. Ia terbahagi kepada 2 jenis. Pesakit mungkin merasa jeda dalam kerja jantung dalam bentuk kegelapan pada mata, pening. Dengan kehilangan beberapa kompleks ventrikel berturut-turut, gejala klinikal meningkat. Mobitz I atau blok proksimal. ECG menunjukkan peningkatan secara beransur-ansur dalam selang PQ dengan tempoh Samoilov-Wenckebach (kehilangan kompleks ventrikel). Kompleks QRS itu sendiri tidak berubah. Mobitz II atau blok distal. Pada ECG, kompleks QRS jatuh secara rawak atau berkala, selang PQ tidak dipanjangkan.
  • Gred 3 (blok jantung lengkap). Impuls ventrikel tidak dilakukan. Walau bagaimanapun, dalam ventrikel itu sendiri, fokus heterotopik irama idioventrikular terbentuk.

AV blok 1 darjah tidak memerlukan rawatan yang tidak spesifik, tetapi disyorkan untuk menjalani pemeriksaan berkala. Dengan sekatan AV II-Mobitz I, Atropine diberikan secara subkutan atau intravena, 0.6 mg 2-3 kali sehari. Dengan sekatan AV lengkap dan blok AV II-Mobitz II, implantasi alat pacu jantung ditunjukkan.

IV Sekatan cabang-cabang bundle-Nya (Sekatan intraventrikular). Satu, dua atau tiga cabang mungkin terjejas, yang sesuai dengan bentuk mono-, bi- dan trifascicular. Secara klinikal, sekatan kumpulan-kumpulan-Nya tidak terwujud dengan cara apa pun.

  • Blok intraventrikular cawangan bundle kanan. Blok cantuman bundle kanan lengkap - kompleks QRS lebih daripada 0.12 saat, blok cawangan bundle kanan lengkap - kurang dari 0.12 saat. Akibatnya kecil. Sekatan yang tidak lengkap tidak menampakkan dirinya secara simptomatik.
  • Blok cawangan bundle kiri. Blok cantuman bundle kiri lengkap dicirikan oleh pelebaran QRS selama lebih dari 0.12 saat, dan blok cawangan bundle kiri yang tidak lengkap kurang dari 0.12 saat. Sekatan yang tidak lengkap atau separa tidak menampakkan diri secara simptomatik.

Sekatan tempatan cawangan terminal (tempatan, arborization, perifocal, nonspecific, fokal). Subjenis ini sering disebabkan oleh kecederaan akut yang disebut infark miokard. Sekatan fokus dicirikan oleh adanya "blok kerosakan" akut, yang diwakili oleh kardiomiosit nekrotik. Nekrosis mengganggu laluan dorongan di sepanjang laluan.

Sebab-sebabnya

Semua penyebab penyumbatan jantung dibahagikan kepada beberapa kumpulan bergantung kepada mekanisme utama perkembangannya..

Berfungsi. Penyumbatan tersebut disebabkan oleh disregulasi dan boleh dipicu oleh:

  • gangguan neuroendokrin;
  • gangguan vegetatif;
  • keterlaluan psiko-emosi;
  • gangguan maladaptive.

Sekatan boleh disebabkan secara refleks apabila:

Beracun. Penyumbatan terbentuk setelah keracunan dengan garam logam berat, bahan narkotik, minuman yang mengandungi alkohol, serta sekiranya berlaku overdosis ubat (glikosida jantung, antibiotik, diuretik). Kumpulan ini juga merangkumi keracunan endogen, yang berkembang dengan luka berjangkit dan penyakit onkologi..

Pergeseran elektrolit.

Perubahan tahap hormon semasa kehamilan, dengan hipotiroidisme, tirotoksikosis, semasa akil baligh dan semasa menopaus.

Gangguan kongenital dalam struktur saluran jantung dan pengaliran impuls (kalsifikasi idiopatik, pra-rangsangan ventrikel, sindrom QT pendek dan pendek).

Mekanikal. Berlaku selepas manipulasi perubatan dan diagnostik pada jantung, selepas trauma.

Penyebab idiopatik dari sekatan jantung.

Gejala sekatan jantung

Tanda-tanda utama yang menunjukkan pelanggaran konduksi jantung:

  • perasaan gangguan dalam kerja jantung;
  • perasaan "pudar", serangan jantung;
  • keadaan pengsan berulang;
  • degupan jantung perlahan;
  • pucat dan sianosis kulit;
  • serangan sakit dada.

Gejala Sekatan Jantung Lengkap

Secara klinikal menampakkan diri dalam peningkatan keparahan kegagalan jantung semasa aktiviti fizikal, yang dikaitkan dengan nadi rendah Blok jantung yang tidak lengkap semasa peralihan menjadi lengkap dicirikan oleh:

  • kehilangan kesedaran;
  • sesak nafas yang teruk;
  • ketidakupayaan untuk menentukan nadi;
  • sawan;
  • kekurangan suara jantung;
  • membuang air besar, buang air besar secara tidak sengaja.

Serangan boleh berakhir dalam 1-2 minit dengan munculnya irama idioventrikular. Sekiranya sekatan berlangsung 3-4 minit, maka pesakit mati.

Diagnostik, ECG untuk sekatan jantung

Sekatan SA

ECG mencatat kehilangan kompleks jantung individu (gelombang QRS dan P), sementara jeda antara dua gelombang R-R yang bersebelahan dua kali ganda dibandingkan dengan selang biasa. Sekiranya terdapat manifestasi klinikal, Atropine disuntik secara subkutan atau intravena, 0,6-2,0 mg 2-3 kali sehari. Anda boleh menggunakan Isoprenalin 2.5-5.0 mg hingga 3-4 kali sehari.

Blok AV lengkap

  • penggantian kompleks atrium yang sekata;
  • Gelombang P tidak ada kaitan dengan kompleks QRS;
  • Gelombang P mungkin bertindih dengan QRS ventrikel;
  • irama ventrikel betul.

Blok cawangan bundle kanan ECG

  • kompleks QRS berbentuk M dalam bentuk RsR pada plumbum V1 dan V2;
  • terdapat kemurungan segmen ST di bahagian dada kanan;
  • Gelombang T adalah dua fasa atau negatif;
  • gelombang S dilebarkan dan bergerigi pada petunjuk I, aVL, V5 dan V6;
  • paksi elektrik menyimpang ke kanan (pemboleh ubah).

Blok cawangan bundle kiri

  • Kompleks QRS disajikan dalam bentuk RsR, atau pada gelombang R, puncaknya diperluas dan terbelah. Blok intraventrikular kiri lengkap - QRS lebih besar daripada 0.12 s.
  • Terdapat kemurungan segmen ST di bahagian kiri dada.
  • Gelombang T negatif atau dua fasa.
  • Kompleks ventrikel dilebarkan, cacat dan disajikan sebagai rS, QS pada plumbum V1, V2, III dan aVF.
  • Sisihan paksi elektrik ke kiri.

Cara merawat sekatan jantung?

Perubatan menawarkan dua arah dalam rawatan blok jantung:

  • simptomatik;
  • terapi penyakit yang mendasari yang mengakibatkan gangguan irama.
  • mengelakkan kafein;
  • pembetulan skema pengambilan ubat-ubatan yang mempengaruhi laluan;
  • penghapusan tekanan, pengaruh psiko-emosi.

Sekatan jantung

Sekatan jantung - gangguan pengaliran impuls saraf di sepanjang sistem pengaliran jantung.

Sistem pengaliran jantung diwakili oleh gabungan beberapa struktur:

  • sinoaurikular, atau sinus, nod (alat pacu jantung), di mana impuls saraf dihasilkan yang menentukan kadar denyutan jantung;
  • nod atrioventricular, yang menghantar impuls dari alat pacu jantung yang terletak di atrium kanan ke struktur yang mendasari;
  • seikat-Nya, di sepanjang kaki yang impuls saraf merebak di tisu ventrikel kanan dan kiri melalui struktur terkecil yang bersentuhan langsung dengan serat miokardium - serat Purkinje.

Fungsi sistem pengaliran jantung bergantung kepada beberapa faktor:

  • aktiviti pautan simpatetik dan parasimpatis sistem saraf periferal (parasitpetiketik mediator asetilkolin melambatkan kelajuan impuls, dan norepinefrin simpatik mempercepat);
  • tahap pengisian darah miokard (dengan iskemia, pergeseran keseimbangan asid-basa berkembang, yang menyebabkan perlambatan konduksi);
  • latar belakang hormon;
  • hipo- atau hiperkalemia (masing-masing mempercepat atau melambatkan kadar pengaliran impuls).

Dengan munculnya keadaan patologi atau perubahan faktor yang mempengaruhi intensiti kerja sistem konduksi jantung, semua jenis gangguan berkembang, yang ditetapkan sebagai penyumbatan.

Dalam jangka masa panjang, alat pacu jantung mudah alih adalah kaedah menyelamatkan nyawa.

Sebab dan faktor risiko

Menurut mekanisme utama, semua penyebab penyumbatan jantung dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  • disebabkan oleh disregulasi (berfungsi). Mereka boleh berlaku dengan tekanan psikoemosi, gangguan autonomi, gangguan neuroendokrin, gangguan maladaptif, atau dikaitkan dengan pengaruh refleks (gastritis, ulser peptik atau penyakit batu empedu, kolik ginjal, pankreatitis, hernia intervertebral, embolisme dalam sistem arteri pulmonari, rongga dada, trauma kraniocerebral, proses neoplastik di otak, dan lain-lain);
  • organik, berkaitan dengan kerosakan pada otot jantung dengan latar belakang penyakit jantung iskemia, hipertensi, kegagalan jantung, kecacatan valvular kongenital atau yang diperoleh, miokarditis, perikarditis, distrofi miokard;
  • toksik, timbul dengan latar belakang keracunan dengan garam logam berat, alkohol, bahan narkotik, nikotin, dengan overdosis ubat tertentu (simpatomimetik, glikosida jantung, diuretik, kebanyakan ubat psikotropik, beberapa ubat antiaritmia dan antibiotik), akibat keracunan endogen sekiranya kanser, berjangkit proses, uremia;
  • anjakan elektrolit;
  • gangguan hormon (tempoh pubertas, premenopausal dan menopaus, tirotoksikosis, hipotiroidisme, kehamilan);
  • patologi kongenital struktur sistem pengalir (kalsifikasi idiopatik) dan pengaliran impuls saraf (sindrom QT panjang dan pendek, pra-rangsangan ventrikel);
  • mekanikal - kerosakan semasa prosedur diagnostik atau terapi pada jantung, trauma;
  • idiopatik (etiologi yang tidak dapat dijelaskan).

Bentuk penyakit

Pelanggaran pengaliran impuls saraf melalui sistem boleh berlaku di mana-mana bahagiannya: antara nod sinus dan miokardium atrium, di dalam atria, antara atrium dan ventrikel, dan juga pada bundle His (termasuk di kaki dan serat Purkinje).

Bergantung pada tahap di mana gangguan konduksi telah berlaku, penyumbatan jantung adalah seperti berikut:

  • sinoaurikular (blok nadi terletak di antara nod sinus dan miokardium atrium);
  • atrial (blok bundle Bachmann);
  • atrioventricular (ketidakupayaan lengkap atau separa impuls untuk menyebar dari tisu atrium ke ventrikel);
  • Blok ikatannya (intraventrikular).

Sekatan mungkin tidak lengkap, apabila perjalanan dorongan saraf sukar atau lambat, dan lengkap. Sekiranya terdapat sekatan yang lengkap, aktiviti bahagian jantung yang lebih tinggi dan bawah dipisahkan kerana penghentian penyebaran eksitasi eksitasi dari atrium ke ventrikel.

Mengikut tahap kestabilan gangguan konduksi, dua bentuk dibezakan:

  • berterusan;
  • sekejap (sementara), di mana jenis penuh dan tidak lengkap sering digabungkan.

Tahap blok sinoaurikular:

  1. Melambatkan pembentukan impuls pada nod sinus atau melambatkan pengalirannya ke atria.
  2. Pengaliran separa impuls dari nod sinus, yang menyebabkan kehilangan kontraksi atria dan ventrikel (jenis I dan II).
  3. Kurangnya pengujaan atrium dan ventrikel.

Pada masa ini, hanya darjah II yang didiagnosis, kerana darjah selebihnya tidak didiagnosis dengan pasti.

Dengan rawatan penyakit yang mendasari tepat pada masanya dan pemantauan sistematik terhadap keadaan pesakit, prognosis tahap I blokade adalah baik.

Tahap blok atrioventricular (blok AV):

  1. Perlambatan pengaliran atrioventrikular.
  2. Kontraksi ventrikel di bawah pengaruh impuls individu, kerana beberapa impuls menurun.
  3. Sekatan melintang lengkap, pemisahan aktiviti atria dan ventrikel.

Terdapat jenis Mobitz-I dan Mobitz-II of II darjah atrioventricular block:

  • Mobitz-I (blok AV darjah 2 dengan tempoh Wenckebach - Samoilov) - pemanjangan selang PQ secara beransur-ansur sehingga gelombang nadi hilang sepenuhnya;
  • Mobitz-II - selang PQ yang berterusan, sementara tidak semua impuls mencapai ventrikel, dalam beberapa kes setiap dorongan kedua dilakukan, pada yang lain - setiap sepertiga, dan lain-lain. Prognosis tidak menguntungkan, selalunya pertanda penyekat melintang yang lengkap.

Gejala

Gejala utama gangguan konduksi jantung:

  • denyutan aritmia;
  • perasaan aktiviti jantung yang pudar, gangguan dalam kerja jantung;
  • serangan sakit di dada atau di bahagian kiri dada;
  • episod pengsan;
  • pucat, pewarnaan sianotik pada kulit;
  • degupan jantung perlahan (dalam kes yang teruk - sehingga 20 denyutan / min).

Blok atrioventrikular lengkap ditunjukkan oleh gejala ciri:

  • pucat tiba-tiba berubah menjadi sianosis;
  • kehilangan kesedaran;
  • kekurangan nadi;
  • ketidakupayaan untuk menentukan tekanan darah semasa serangan;
  • sawan;
  • kemungkinan kencing, buang air besar.

Prognosis penyumbatan lengkap adalah individu, bergantung kepada keparahan patologi bersamaan, sifat lesi sistem pengalir.

Serangan blok AV lengkap biasanya berakhir dalam 1-2 minit; jika irama tidak dipulihkan dalam masa 3-4 minit, kematian adalah mungkin.

Diagnostik

Kaedah untuk mendiagnosis blok jantung:

  • penyelidikan fizikal;
  • ECG;
  • pemantauan ECG setiap hari;
  • pemeriksaan ECG transesophageal.

Rawatan

Rawatan gangguan konduksi dilakukan dalam dua arah (penghapusan penyakit yang mendasari yang menyebabkan gangguan irama, dan rawatan simptomatik):

  • kaedah bukan ubat (mengurangkan pengambilan nikotin, kafein, menghilangkan kesan psiko-emosi yang tertekan, membetulkan pengambilan ubat-ubatan yang boleh mencetuskan gangguan dalam fungsi sistem pengendalian);
  • ubat antiarrhythmic;
  • antihipoksidan, antioksidan;
  • ubat metabolik;
  • agen antiplatelet;
  • statin (hipolipidemik);
  • antihipertensi, ubat kardiotonik, ubat antianginal (berdasarkan permintaan).

Dengan keberkesanan terapi ubat, rawatan pembedahan ditunjukkan dengan pemasangan alat pacu jantung buatan (alat pacu jantung).

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Komplikasi sekatan jantung boleh menjadi:

  • perkembangan gangguan konduksi;
  • kegagalan jantung;
  • gangguan irama yang mengancam nyawa;
  • serangan jantung, kematian jantung secara tiba-tiba;
  • komplikasi tromboemboli;
  • strok iskemia;
  • infarksi miokardium.

Pelanggaran pengaliran impuls saraf melalui sistem (blok jantung) boleh berlaku di mana-mana bahagiannya: antara nod sinus dan miokardium atrium, di dalam atria, antara atria dan ventrikel, dan juga di dalam bundle His (termasuk di kaki dan serat Purkinje).

Ramalan

Dengan rawatan penyakit yang mendasari tepat pada masanya dan pemantauan sistematik terhadap keadaan pesakit, prognosis tahap I blokade adalah baik.

Prognosis penyumbatan lengkap adalah individu, bergantung kepada keparahan patologi bersamaan, sifat lesi sistem pengalir.

Dalam jangka masa panjang, alat pacu jantung mudah alih adalah kaedah menyelamatkan nyawa.

Apa itu sekatan jantung dan bagaimana merawatnya?

Jantung adalah organ terpenting dalam kehidupan manusia. Penyakit sistem kardiovaskular dianggap paling berbahaya. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan mengenai sekatan jantung dengan kata-kata mudah..

Jantung manusia yang sihat berdegup sekitar 60 hingga 100 kali seminit. Denyutan jantung adalah salah satu pengecutan otot jantung, yang menyebabkan darah beredar ke seluruh badan..

Setiap pengecutan otot jantung dikawal oleh isyarat elektrik yang bergerak dari atrium, atau ruang atas jantung, ke ventrikel, atau ruang bawah..

Malah perubahan dorongan yang hanya bertahan sebentar dapat menyebabkan sekatan jantung.

Direka oleh Freepik

Kadang-kadang keadaan ini menyukarkan pengepaman darah melalui sistem peredaran darah, sehingga otot dan organ, termasuk otak, tidak menerima cukup oksigen untuk berfungsi dengan baik.

Jenis sekatan jantung

Terdapat tiga jenis sekatan jantung.

Blok darjah pertama merangkumi penyimpangan kecil dalam irama jantung. Ini adalah jenis sekatan jantung yang paling tidak serius dan biasanya tidak memerlukan rawatan..

Sekatan darjah kedua berlaku apabila beberapa isyarat elektrik tidak sampai ke jantung, menyebabkan degupan jantung berselang. Pening bermula. Dalam keadaan ini, ventrikel mungkin tidak berkontraksi, kerana dorongan atrium tidak menjangkau mereka. Pesakit mungkin memerlukan alat pacu jantung.

Tahap ketiga, atau blok jantung lengkap, adalah apabila isyarat elektrik tidak bergerak di antara ruang jantung atas dan bawah. Khas untuk orang yang mempunyai penyakit jantung yang sudah ada. Tanpa alat pacu jantung, risiko serangan jantung jauh lebih tinggi.

Rawatan sekatan jantung

Pesakit dengan blok jantung tahap kedua atau ketiga mungkin memerlukan alat pacu jantung.

Sekiranya seseorang dengan penyumbatan cawangan bundle kiri mengalami serangan jantung, terapi reperfusi mungkin diresepkan untuk memulihkan aliran darah melalui arteri yang tersumbat.

Ini dapat dilakukan dengan menggunakan enzim streptokinase untuk melarutkan pembekuan darah dan meningkatkan aliran darah ke jantung. Walau bagaimanapun, ubat anti pembekuan meningkatkan risiko pendarahan..

Apa itu sekatan jantung, apakah tahapnya, kaedah rawatan

Tarikh penerbitan artikel: 18.08.2018

Tarikh kemas kini artikel: 1.03.2019

Sekatan jantung - gangguan dalam irama kontraksi yang berlaku kerana masalah dengan laluan impuls saraf melalui sistem pengaliran jantung.

Dorongan elektrik dibuat di simpul sinus, menyebar ke atria, kemudian ke ventrikel melalui nod atrioventricular. Ini adalah sistem pengaliran otot jantung..

Sebab pembangunan

Etiologi perkembangan patologi merangkumi penyakit jantung kongenital dan diperolehi, mengambil ubat, keturunan.

Senarai penyakit yang boleh menyebabkan perkembangan blokade:

  • serangan jantung;
  • metastasis;
  • ketumbuhan;
  • fibrosis;
  • Penyakit Lev-Lenegra;
  • penyakit jantung koronari;
  • miokarditis;
  • kardiomiopati;
  • kardiosklerosis;
  • aterosklerosis;
  • diabetes;
  • dystonia vaskular vegetatif (VVD);
  • vaskulitis;
  • penyakit autoimun;
  • kerosakan pada nod atrioventricular;
  • darah tinggi;
  • kecacatan jantung;
  • gangguan endokrin;
  • masalah dengan saluran gastrousus (contohnya, dengan muntah);
  • gangguan pernafasan (contohnya apnea);
  • mabuk dadah.

Dan ada juga faktor lain yang boleh menyebabkan disfungsi konduksi - kekurangan unsur surih yang mempengaruhi jantung, senaman fizikal yang berlebihan, tekanan yang kerap, mengambil ubat narkotik.

Kemungkinan varieti

Terdapat beberapa klasifikasi blok jantung:

PengelasanJenis
Dengan penyetempatanSinoatrial (kegagalan semasa peralihan impuls dari nod sinus ke atria)
Atrial (disfungsi atrium)
Atrioventricular (penyumbatan atau kelainan pada tahap nod atrioventricular)
Blok cantuman bundle miliknya
Menjelang masa wujudPemalar
Berselang atau sementara (berlalu dengan serangan)
Dengan keterukanDarjah 1 (kebolehpasaran tidak dilanggar, tetapi dilakukan dengan kelewatan)
Darjah 2 (impuls berlalu, tetapi hanya sebahagian, ini bermaksud bahawa beberapa impuls tidak sampai ke bahagian sistem pengalir)
Darjah 3 (blok jantung lengkap, iaitu impuls tidak dilakukan sepenuhnya, yang menyebabkan penurunan kadar jantung)
Dengan manifestasiAsimtomatik (paling kerap, ia diperhatikan dengan kerosakan pada bundle miliknya. Dan juga sekatan darjah pertama dan kedua dikesan hanya selepas ECG)
Dengan manifestasi gejala (dengan tahap ketiga impuls impuls, gejala muncul dengan terang)
Oleh kesannya terhadap kesihatanFisiologi (patologi tahap pertama berlaku dan dianggap sebagai norma dalam kalangan orang tertentu, misalnya, pada atlet atau kanak-kanak / remaja dengan kelainan jantung kecil)
Patologi (dicirikan oleh kerosakan pada sistem pengalir pada tahap tertentu, yang menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit)

Tahap dan gejala mereka

Secara keseluruhan, tiga darjah dibezakan, salah satunya dibahagikan kepada tiga jenis - 1st, 2nd (terdapat 3 pilihan di dalamnya: mobitz 1, mobitz 2, blokade darjah tinggi) dan 3rd.

Darjah 1

Pada tahap pertama keparahan kardioblockade, laluan impuls melalui sistem pengalir tidak terganggu, tetapi dilakukan dengan kelewatan (dengan sinoatrial - impuls melambatkan ketika melewati dari sinus node ke atria, dengan atrium - kegagalan berlaku di atrium kanan atau kiri, dengan atrioventricular - pada node atrioventricular).

Gejala tidak diperhatikan, penyakit ini tidak muncul dengan cara apa pun dan sering dijumpai secara kebetulan semasa prosedur ECG yang dirancang.

Darjah 2, jenis 1

Ia dicirikan oleh kemerosotan secara beransur-ansur dalam kekonduksian, mencapai penghentian sepenuhnya kedatangan impuls di bahagian sistem pengalir dan pemulihan selanjutnya.

Pada jenis pertama, gejala boleh hilang atau nyata sebagai peningkatan atau penurunan degupan jantung yang sedikit, jarang berlaku.

Darjah 2, jenis ke-2

Jenis kedua dicirikan oleh pemberhentian patensi secara tiba-tiba pada bahagian sistem pengalir. Sekatan impuls memprovokasi jeda antara impuls yang sampai dari simpul sinus ke ventrikel dan kaki bundle-Nya dan cabang terminal. Setelah berhenti, konduksi bertambah baik, tetapi tidak kembali normal dan terus diperlahankan.

Tahap kedua jenis kedua dinyatakan oleh gejala berikut:

  • pelanggaran kekerapan kontraksi miokardium;
  • perasaan hati yang tenggelam;
  • aritmia (boleh dinyatakan oleh takikardia - peningkatan kadar jantung, atau bradikardia, bradyarrhythmia - penurunan);
  • perasaan kelemahan dalam badan;
  • permulaan keletihan yang cepat;
  • pening dan sakit kepala;
  • masalah penglihatan (penampilan bulatan di depan mata atau lalat);
  • pengsan atau gelap di depan mata;
  • jarang sakit dada.

Tahap 2, sekatan kelas tinggi

Spesies yang istimewa dan jarang ditemui adalah bermutu tinggi. Dalam kes ini, dari empat impuls yang terbentuk di simpul sinus, hanya satu yang melalui nod atrioventricular (terdapat juga jangka masa satu nadi yang dipancarkan untuk lima / enam terbentuk).

Simptomatologi menyerupai jenis kedua darjah 2. Bradikardia yang diucapkan.

Darjah 3

Ia dicirikan oleh penghentian sepenuhnya output impuls elektrik (dalam hal sekatan sinoatrial) atau penghentian konduksi antara nod sinus dan atrium kanan (atrium) atau melalui nod atrioventricular (atrioventricular atau melintang).

Gejala serupa dengan jenis kedua darjah 2, tetapi mereka juga mempunyai ciri-ciri mereka sendiri:

  • kekerapan kontraksi miokard menurun;
  • ada rasa sakit di hati;
  • terdapat pembengkakan, sesak nafas;
  • aktiviti fizikal sukar (atau tidak sama sekali).

Sekiranya berlaku pelanggaran konduksi intraventrikular, klasifikasi mengikut darjah tidak digunakan. Dalam kes ini, klasifikasi topikal adalah relevan, membezakan perjalanan patologi dengan kerosakan pada unsur-unsur kumpulan-Nya.

Gangguan konduksi unilateral:

PenyetempatanItem yang terjejas
Blok ventrikel kiri
  • rasuk tunggal (halangan melalui cawangan anterior atau posterior kaki kiri);
  • dua rasuk (penyumbatan seluruh kaki kiri).
Ventrikel kananGangguan patensi pada kaki kanan (PNPG).

Gangguan konduksi dua hala:

Jenis sekatanItem yang terjejas
Dua rasukGabungan gangguan pada kaki kanan dan cawangan anterior atau posterior kaki kiri
Tiga rasukGabungan gangguan pada kaki kanan, cabang anterior dan posterior kaki kiri

Sekatan terminal yang tidak spesifik (fokal) - biasanya pesakit mempunyai simptom penyebab penyakit yang menyebabkan penyumbatan bundle-Nya. Patologi jenis simptomologi spesifik ini (kecuali kelas tinggi) tidak ada.

Kaedah diagnostik

Diagnostik bermula dengan mengambil anamnesis, mendengar nada, mengenal pasti penyakit bersamaan dan mengkaji kemungkinan pengaruh keturunan.

Sekiranya terdapat kecurigaan sekatan, pesakit dihantar untuk EKG (elektrokardiografi) - ini adalah kaedah utama untuk mendiagnosis penyakit ini. Prosedur ini dilakukan untuk mendaftarkan medan elektrik yang dihasilkan semasa kerja jantung. Keadaan pesakit dinilai berdasarkan grafik di mana gigi ditandai, mencerminkan pelbagai proses yang berlaku di jantung. Terdapat enam gelombang secara keseluruhan (P, Q, R, S, T, U) dan turunannya (PQ, QRS, ST).

Dengan sekatan, grafik menunjukkan penyimpangan dari norma dalam gelombang P dan Q, dan turunannya.

Jenis patologi yang berlainan muncul pada kardiogram dengan cara yang berbeza:

  • sinoatrial tidak ditunjukkan dalam grafik ECG. Secara tidak langsung, patologi ditunjukkan oleh peningkatan selang RR (penunjukan kadar denyutan jantung) dua kali ganda berbanding yang sebelumnya dan ketiadaan gelombang P (sebutan kontraksi atrium) pada waktu berhenti;
  • Blok atrioventrikular darjah 1 dinyatakan oleh perubahan dalam selang PQ (penunjukan impuls elektrik ketika melalui nod atrioventricular). Kenaikan dianggap penyimpangan dari norma. Tahap 2 - ketiadaan gelombang Q pada grafik (menunjukkan penguncupan ventrikel) dan turunan QRS (penilaian keseragaman kontraksi ventrikel). Mungkin terdapat kenaikan selang PQ. Darjah 3 - terdapat perbezaan yang ketara dalam frekuensi antara gelombang P dan kompleks QRS.
  • sekatan kaki dan ranting bundle-Nya - derivatif QRS mengembang ketika gelombang P normal.

Dengan jenis patologi sementara, ECG tidak selalu dapat memperbaiki penyimpangan dari norma, oleh itu, kaedah diagnosis tambahan digunakan:

KaedahPenerangan
Pemantauan degupan jantung 24 jam (Holter)Sensor mesin ECG dipasang di dada pesakit dan pengukuran berlangsung sepanjang hari.

Kaedah ini membantu menjelaskan keparahan patologi, sifat kejadiannya dan faktor-faktor yang mempengaruhinya.

Pemeriksaan elektrofisiologi jantung (EPI)Melalui kerongkongan - sebelum prosedur, elektrokardiogram dibuat dan tekanan diukur (mereka dilakukan untuk memahami bahawa EFI tidak memprovokasi kegagalan jantung). Selanjutnya, probe dengan elektrod di hujungnya dimasukkan melalui hidung atau mulut (melalui mulut prosedur lebih jarang dilakukan). Elektrod memancarkan impuls cahaya untuk merangsang miokardium. Semasa rangsangan, elektrogram dikeluarkan dan setelah melepaskan probe, dianalisis.
Intracardial - sebelum prosedur, bacaan ECG (kardiogram) dan tonometer mesti dilakukan. Pesakit diberi ubat bius dan penghilang rasa sakit. Selepas itu, urat menusuk dan kateter dengan lima elektrod di hujungnya disisipkan ke dalamnya dan disalurkan ke mulut pesakit. Selepas rangsangan, data yang diperoleh dianalisis.

Kedua-dua jenis kajian ini dilakukan apabila ECG biasa tidak memberikan jawapan yang boleh dipercayai dan tidak membenarkan kita menentukan sifat pelanggaran dengan tepat..

Pemeriksaan ultrabunyi (ekokardiografi)Ekokardiografi melalui dada - dilakukan dengan cara yang sama seperti ultrasound. Pesakit berbaring di sofa, memaparkan batang atas dan sensor dipasang di dada.
EchoCG melalui kerongkongan - prosedur dilakukan sekiranya terdapat kesulitan dalam diagnosis dengan kaedah pertama.

Kedua-dua jenis ekokardiografi digunakan untuk mengenal pasti punca-punca sekatan yang berkaitan secara langsung dengan kerja jantung.

Kaedah rawatan

Penyumbatan berkala dan kronik dirawat berdasarkan keparahan perjalanannya:

  • blokade tahap pertama dan tahap kedua jenis yang tidak lengkap adalah tidak simptomatik dan hanya memerlukan pemerhatian dan pemeriksaan rutin. Adalah mungkin untuk mengenalinya dalam kes ECG yang dirancang, tetapi walaupun begitu, orang tersebut hanya diperhatikan oleh doktor untuk mengelakkan kemerosotan kursus. Untuk patologi yang disebabkan oleh penyakit jantung yang lain, alat pacu jantung boleh dipasang.
  • pada darjah 2 jenis kedua, rangsangan berterusan dengan alat pacu jantung luaran dijalankan. Sekiranya penyebabnya bukan keturunan, tetapi memperoleh penyakit, ubat-ubatan, ubat-ubatan yang berfungsi sebagai faktor dalam perkembangan patologi, pada peringkat awal dapat disembuhkan jika masalah asalnya dihentikan. Sekiranya terdapat kecurigaan kemungkinan peralihan patologi ke tahap blokade lengkap, alat pacu jantung tetap dipasang.
  • Terapi darjah 3 bertujuan untuk mengurangkan keadaan dan dikurangkan untuk mencegah serangan jantung, oleh itu, alat pacu jantung selalu dipasang. Kelegaan sepenuhnya pada tahap ini adalah mustahil..

Risiko terbesar bagi kehidupan pesakit ditunjukkan oleh penyumbatan progresif dan penyumbatan tahap tinggi. Dengan kursus ini, gangguan jantung dan aliran darah diperhatikan.

Rawatan dilakukan secara pembedahan dan selalu dilakukan dengan segera:

  • pesakit dirangsang oleh alat pacu jantung luaran;
  • operasi dilakukan untuk memasang alat pacu jantung.

Ubat berikut digunakan semasa operasi:

  • Atropin.
  • Dopamin.
  • Adrenalin.
  • Theophylline.

Semasa rawatan, terapi ubat digunakan (jika patologi diprovokasi oleh keracunan, pengambilan ubat yang mempengaruhi ini harus dihentikan):

  • adrenostimulan beta;
  • m-antikolinergik;
  • simpatomimetik (pada masa ini, dana tidak digunakan, kerana ia berbahaya dengan sebilangan besar kesan sampingan).

Juga, untuk rawatan, pemakanan pesakit tertentu adalah penting. Makanan ditambahkan ke dalam diet, yang merangkumi unsur surih yang mempengaruhi kerja jantung.

  • buah kering (terutama aprikot kering - mengandungi kalium dan magnesium);
  • buah-buahan dan buah beri (pisang, alpukat, kismis - mengandungi kalsium, natrium, besi, kalium dan magnesium);
  • sayur-sayuran (timun, bayam - vitamin B, kalsium, zat besi, magnesium, kalium);
  • madu;
  • makanan laut.

Penyediaan rawatan kecemasan hanya dilakukan oleh pakar. Sekiranya anda mengesyaki sekatan atau permulaan serangan, anda perlu memberi orang itu kedudukan mendatar dan memanggil ambulans. Perlu memberi ubat dengan berhati-hati jika tidak diresepkan oleh doktor untuk tujuan merawat patologi ini. Pesakit mungkin mati kerana mengambil ubat yang tidak sesuai.

Mengapa patologi ini berbahaya??

Penyumbatan jantung pada peringkat awal mungkin tidak membawa akibat kepada tubuh, tetapi kes penyekat lengkap boleh mengancam:

  • kegagalan jantung;
  • gangguan peredaran serebrum;
  • iskemia dan serangan jantung;
  • kejutan arrhythmogenic;
  • kecacatan;
  • patologi organ dalaman;
  • hasil yang mematikan.

Ramalan

Sebahagiannya, sekatan jantung dapat diobati, seperti beberapa jenisnya, tetapi dalam banyak aspek hasil positif ditentukan oleh sebab-sebab yang memprovokasi patologi dan faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangannya selanjutnya.

Prognosis yang paling tidak baik untuk tahap keparahan tahap ketiga penyakit ini - terdapat kebarangkalian yang tinggi untuk mendapat kecacatan dan kematian. Peluang hidup meningkat dengan pembedahan dan pemasangan alat pacu jantung, yang membantu memperbaiki keadaan pesakit.

Pencegahan adalah rawatan penyakit yang tepat pada masanya yang dapat berkembang menjadi sekatan atau menyebabkannya, pemeriksaan jantung secara rutin dan menghubungi doktor pada kecurigaan pertama kemerosotan.

Gejala, rawatan dan pengesanan penyakit blok jantung

Blok jantung adalah pelanggaran pengaliran impuls elektrik di salah satu jabatannya. Penyakit ini boleh bebas dan bertindak sebagai komplikasi pada patologi lain sistem kardiovaskular. Untuk penyakit blok jantung, gejala, serta kaedah rawatan dan diagnosis untuk setiap jenis atau peringkat individu yang diambil adalah individu. Untuk pemahaman terperinci mengenai prinsip kewujudan patologi, anda perlu mempunyai idea tentang bagaimana pergerakan impuls elektrik berlaku di bahagian jantung.

Bagaimana pengaliran impuls elektrik dilakukan

Impuls elektrik muncul di bahagian atas atrium kanan - tempat asal mereka disebut nod sinus. Melaluinya, setiap dorongan elektrik yang baru muncul dihantar ke seluruh atrium. Kemudian, melalui simpul atrioventricular yang menghubungkan atria dan ventrikel (dalam literatur perubatan ia boleh disebut sebagai AB), dorongan menyebar ke bahagian ventrikel, sekali di mana ia bercabang ke semua bahagiannya. Sekatan jantung - pelanggaran proses yang dijelaskan pada salah satu tahap kelakuannya.

Klasifikasi penyakit

Bergantung pada kawasan di mana konduksi impuls elektrik terganggu, blok jantung dapat dibahagikan kepada jenis berikut:

  • atrium;
  • intra-atrial;
  • atrioventrikular;
  • ventrikel.

Untuk patologi ini, pakar mempertimbangkan 3 darjah manifestasi mereka..

  1. Tahap penyakit ini dicirikan oleh pengaliran impuls elektrik yang perlahan. Ia mudah didiagnosis menggunakan ECG dan tidak selalu memerlukan rawatan khas, tetapi berbahaya dengan risiko penyakit itu memasuki tahap yang lebih dalam..
  2. Pada peringkat seterusnya, beberapa dorongan menurun di beberapa bahagian pengaliran. Pesakit dengan sekatan jantung darjah II secara berkala merasakan pening, sakit dada, keletihan yang cepat, tetapi kadang-kadang mungkin tidak menunjukkan gejala. Sifat rawatan untuk penyakit jantung gred II berbeza bergantung pada lokasi kejadiannya. Biasanya, elektrokardiogram tidak mencukupi untuk mengesan dan mengesahkannya; sekiranya disyaki diagnosis ini, pakar kardiologi boleh merujuk pesakit untuk menjalani ujian makmal.
  3. Sekiranya dorongan elektrik pada satu atau bahagian yang lain tidak lulus sama sekali, doktor mendiagnosis sekatan jantung tahap III. Untuk pengesanannya, selain ECG dan kajian makmal, instrumental juga akan diperlukan. Pesakit yang didiagnosis dengannya biasanya kehilangan kemampuan untuk bekerja, sentiasa merasa lemah dan mengantuk, sering merasakan sakit dada, mereka mengalami penurunan kadar denyutan jantung yang ketara. Dalam beberapa kes, penyakit dalam bentuk ini penuh dengan kematian mendadak..

Rawatan untuk sekatan jantung akan berbeza bergantung pada tahap dan jenisnya.

Blok atrium

Atrial block disebabkan oleh pelanggaran pengaliran impuls elektrik di kawasan atrium. Bentuk kekal penyakit ini sering dikelirukan dengan bradikardia - penurunan kadar jantung, kerana gambaran klinikal kedua-dua patologi serupa.

Sebab kemunculan blok atrium mungkin salah pengambilan beberapa ubat antiaritmia, dan juga ubat yang digunakan untuk menurunkan tekanan darah dan merawat kegagalan jantung (dalam kes ini, perundingan wajib dengan ahli kardiologi diperlukan untuk membatalkan / mengganti ubat atau memilih dos mereka dengan secukupnya).

Selain itu, ia sering diperhatikan pada pesakit diabetes mellitus dengan hiperglikemia - peningkatan kadar glukosa dalam darah. Dalam beberapa kes, penyakit ini disebabkan oleh tumor otak atau proses keradangan yang berlaku di dalamnya. Sekurang-kurangnya, sekatan atrium berlaku kerana kardiomegali kongenital - pembesaran jantung dengan ukuran yang jauh melebihi norma, kecacatan injap mitral dan aorta, dan penyakit tiroid. Dia sendiri mungkin juga kongenital atau genetik..

Tahap awal blok atrium tidak dianggap sebagai patologi serius - orang yang memilikinya biasanya disarankan untuk mengehadkan diri dengan kaedah umum untuk menjaga kesihatan. Pada peringkat II dan III penyakit ini, pakar kardiologi boleh menetapkan ubat-ubatan bellataminal, belloid, ephedrine atau atropine. Dengan penurunan kadar denyutan jantung hingga 40 denyut / min dan kehilangan kesedaran yang kerap, pesakit "ditanam" dengan implan, yang bertanggung jawab untuk menghasilkan impuls yang menentukan degupan jantung.

Blok atrium intra

Sekatan intra-atrium adalah ketiadaan impuls elektrik yang tertunda atau lengkap dari atrium kanan ke kiri. Ia disebabkan oleh penyakit jantung iskemia dan patologi lain dari sistem kardiovaskular. Ia jarang berlaku, dan kebanyakan pesakit berusia lebih dari 80 tahun menderita penyakit itu, tetapi terdapat kes penyumbatan atrium pada pesakit paruh baya.

Ia tidak dapat dilakukan dengan perawatan, tetapi dengan perawatan penyakit yang tepat yang menyebabkannya, ia dapat dibasmi sepenuhnya dari tubuh atau jalan penyakit yang paling baik dapat dicapai. Pengecualiannya adalah sekatan intra-atrium lengkap - biasanya berlaku beberapa jam sebelum kematian pada pesakit dengan gangguan jantung yang serius, namun, dalam praktik perubatan, anda juga dapat menemui kes penyembuhan patologi lengkap pada pesakit.

Blok atrioventrikular

Atrioventricular (AV) atau sekatan atrioventricular adalah penghentian impuls elektrik yang tertunda atau lengkap di tapak yang sama dengan laluannya. Pesakit yang mengalami infark miokard, dalam banyak kes, mempunyai penyakit ini dalam rekod perubatan mereka. Penyebab blok atrioventrikular juga boleh menjadi lemahnya otot jantung, penyakit jantung kongenital, penyakit arteri koronari dan penyakit jantung reumatoid, difteria sebelumnya atau jangkitan lain. Blok atrioventrikular kadang-kadang dijumpai pada bayi baru lahir dan dalam beberapa kes diwarisi.

Blok atrioventrikular Gred I boleh berlaku sebagai fenomena fisiologi normal pada orang yang terlibat secara aktif dalam sukan (terutama pada atlet), serta pada usia muda dan remaja. Garam kalium, glikosida jantung, kordone dan ubat lain boleh memberi kesan sampingan, disertai dengan pelanggaran ini.

Pesakit dengan tahap I blok AV, yang berlaku kerana infark miokard, dan pada masa yang sama perlu mengambil ubat-ubatan yang mengganggu konduksi jantung, perlu memasukkan elektrod endokard ke dalam ventrikel. Untuk mengelakkan peralihan penyakit ke tahap yang lebih dalam, orang yang mempunyai riwayat miokarditis boleh diresepkan prednisolon atau ubat lain dari kumpulan glukokortikoid. Semua pembawa patologi ini yang lain tidak memerlukan rawatan khas..

Pada tahap II blok atrioventrikular, pesakit mungkin merasakan kadar nadi yang perlahan. Henti jantung jangka pendek mungkin berlaku, di mana pesakit akan mengadu pening dan kegelapan mata. Doktor mungkin mengesyorkan pemasangan alat pacu jantung (atau elektrod endokardial di ventrikel) untuk mengelakkan peralihan penyakit ke tahap III, tetapi ini tidak selalu diperlukan.

Gejala sekatan jantung atrioventricular III darjah: kelemahan dan keletihan, pening, kehilangan kesedaran jangka pendek, di mana pesakit kadang-kadang mengalami kencing atau buang air besar. Tekanan darah dalam keadaan ini melebihi nilai normal..

Sekiranya bentuk penyakit ini muncul kerana fibrilasi atrium, pesakit hanya akan mengalami kegagalan jantung yang jarang berlaku dan peningkatan tekanan darah tanpa gejala lain. III tahap atrioventricular block adalah asas untuk pemasangan alat pacu jantung, kecuali sifat kongenital penyakit ini dan tempoh kehamilan. Dalam beberapa keadaan, alat pacu jantung juga boleh dipasang pada wanita hamil (contohnya, jika berlaku gangguan hemodinamik).

Blok ventrikel

Pelanggaran konduksi impuls elektrik di bahagian ventrikel bermaksud pesakit mempunyai jenis blok jantung yang sesuai. Punca kejadiannya ialah:

  • kecacatan jantung kongenital;
  • tekanan darah tinggi;
  • lesi patologi otot jantung;
  • penyakit jantung koronari;
  • overdosis glikosida jantung.

Blok ventrikel, tanpa mengira tahapnya, tidak memerlukan terapi khas. Untuk mengelakkan perkembangan blokade ventrikel dan penghapusannya, perlu melakukan segala usaha untuk merawat penyakit yang menyebabkannya..

Bentuk patologi ini, bergantung pada lokasi penyetempatan yang tepat, dapat ditambah dengan atrioventricular, termasuk tahap penuhnya. Proses ini biasanya memakan masa sekitar 10 tahun..

Petua pencegahan penyakit

  1. Anda tidak boleh mengubati penyakit kardiovaskular dalam keadaan apa pun..
  2. Memasuki sukan, tidak dinasihatkan untuk segera meningkatkan jumlah beban. Peraturan sebaliknya juga berlaku - bagi atlet yang telah membiasakan otot jantung dengan beban berat, sangat berbahaya untuk menghentikan latihan secara tiba-tiba..
  3. Terlepas dari keadaan kesihatan, seseorang harus mematuhi prinsip-prinsip pemakanan yang tepat, disarankan untuk mengurangi penggunaan makanan yang terlalu asin, pedas dan berlemak minimum, terutama bagi orang yang berusia lebih dari 40 tahun.
  4. Pesakit yang sudah mempunyai sekatan jantung harus segera memberitahu ahli kardiologi mengenai perubahan kesejahteraan dan kejadian buruk semasa mengambil ubat yang ditetapkan.
  5. Tekanan darah mesti diperiksa secara berkala, dan jika pembacaannya menyimpang dari normal untuk waktu yang lama, anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan resep terapi yang dapat mengekalkannya. Tekanan kerja adalah mitos. Kurangnya perasaan tidak sihat pada tekanan darah tinggi tidak bermaksud bahawa angka ini atau bilangan pada tonometer sebenarnya adalah "norma individu" bagi orang tertentu.
  6. Penghentian alkohol dan merokok sepenuhnya adalah langkah pencegahan yang sangat baik. Sekiranya anda tidak dapat menghentikan tabiat buruk sendiri, jangan takut untuk meminta pertolongan daripada doktor.

Pencegahan yang ketat boleh menjadi rawatan lengkap dari peringkat pertama penyakit - lebih baik membatasi diri anda untuk kesenangan yang meragukan daripada memerhatikan komplikasi yang tidak perlu.


Artikel Seterusnya
Pembedahan aneurisma jantung