Di mana dan bagaimana memeriksa saluran darah untuk aterosklerosis


Atherosclerosis adalah penyakit umum kronik khas yang mempengaruhi arteri dari pelbagai saiz dan lokasi. Patologi termasuk dalam kategori berbahaya, kerana dengan diagnosis yang lewat dan jika tidak ada rawatan sepenuhnya, ia boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius.

Terhadap latar belakang perkembangan patologi, kapal dan arteri ditutup dengan plak kolesterol, itulah sebabnya keadaan umum kesihatan manusia terganggu dengan serius, dan organ penting secara beransur-ansur gagal..

Skim pembangunan

Doktor moden memperhatikan beberapa skema hipotetis yang popular untuk perkembangan umum patologi - endotel dan juga lipid. Dalam kes terakhir, penyebab awal perkembangan patologi adalah peningkatan jumlah unsur lemak atau lipid secara serius dalam komposisi darah total. Ini terutama berlaku bagi mereka yang dicirikan oleh ketumpatan rendah..

Teori ini menunjukkan faktor bahawa peningkatan jumlah lipid menyumbang kepada kemasukan mereka yang cepat ke dinding saluran darah, diikuti dengan pembentukan plak yang berbahaya bagi pesakit..

Teori endotel dalam penyebab utama penampilan dan perkembangan aterosklerosis berbahaya menunjukkan kerosakan serius pada lapisan dalam saluran darah, mencetuskan sejumlah reaksi yang tidak menyenangkan dari segi kerumitan dan gejala. Masing-masing membawa kepada perkembangan plak yang cepat di tempat kecederaan vaskular..

Kedua-dua teori yang ditunjukkan secara efektif ditambah, tetapi tidak dikecualikan. Yang umum adalah kenyataan bahawa pembentukan gumpalan darah berlaku agak perlahan dan sering tanpa gejala sama sekali. Sebaik sahaja formasi ini menetap dan menjadi halangan serius terhadap aliran darah semula jadi, pemakanan organ yang menuju ke kapal, tidak ada keraguan lagi mengenai kehadiran ahli patologi..

Doktor hanya berhadapan dengan pertanyaan untuk memeriksa lokasi sebenar masalah. Pada masa yang sama, masalah seperti kerosakan dan pelepasan plak di bawah tekanan darah tinggi boleh berlaku. Melalui pergerakannya, ia menjadi penyebab pembekuan darah, yang sering menyebabkan kematian.

Bagaimana kapal diperiksa?

Agak sukar untuk mengesyaki kehadiran aterosklerosis pada awal perkembangannya, kerana tanda-tanda ciri mungkin sama sekali tidak ada.

Untuk menentukan penyakit dengan ketepatan maksimum, perlu dilakukan diagnosis perubatan komprehensif dan pemeriksaan vaskular, yang terdiri daripada aktiviti berikut:

  1. Penentuan faktor risiko utama untuk perkembangan umum patologi;
  2. Pengenalpastian gejala ciri;
  3. Menjalankan ujian makmal;
  4. Penggunaan kaedah diagnostik instrumental moden.

Ini adalah pendekatan komprehensif khas, di mana anda dapat mengenal pasti masalah dengan mudah, dan sekiranya tidak ada masalah.

Analisis risiko utama

Faktor-faktor tertentu yang akan menyumbang kepada perkembangan plak berbahaya belum dapat difahami sepenuhnya..

Antara sebab terpenting adalah:

  • Tinggal jangka panjang dalam ketegangan dan tekanan yang kuat;
  • Penggunaan makanan yang dipenuhi dengan haiwan dan lemak berbahaya yang disempurnakan;
  • Penyalahgunaan jangka panjang nikotin dan alkohol;
  • Gangguan latar belakang dalam sistem endokrin;
  • Obesiti;
  • Faktor keturunan tertentu;
  • Ketiadaan atau jumlah pergerakan yang minimum;
  • Kehadiran sejumlah besar kolesterol dengan ketumpatan rendah yang khas.

Setiap tanda mempercepat perkembangan keseluruhan lesi aterosklerotik yang serius, dan usia dalam kes ini tidak penting..

Sekiranya terdapat satu atau dua momen tersebut pada masa yang sama, seseorang mesti diperiksa untuk perkembangan aterosklerosis.

Kajian gambaran klinikal umum

Sebaik sahaja pakar menentukan faktor risiko utama untuk perkembangan patologi, dia terus menganalisis gambaran keseluruhan klinikal. Berkat ini, kemungkinan dengan kemungkinan tinggi untuk menentukan penyetempatan umum aterosklerosis. Tanda-tanda aterosklerosis, yang dapat digunakan untuk mendiagnosis penyakit, secara langsung bergantung pada bahagian tubuh mana yang paling mereka terjejas dan organ mana yang menderita peredaran darah yang cacat.

Gejala serupa mungkin seperti berikut:

  • Kerosakan pada arteri otak - tinitus, pening, kehilangan pendengaran, gangguan ingatan yang ketara;
  • Pelanggaran keadaan arteri di kaki - klaudikasi sekejap-sekejap;
  • Masalah arteri koronari - angina pectoris, sesak nafas, dan sakit semasa bersenam;
  • Kerosakan pada urat ginjal - penurunan penyaringan ginjal semula jadi, kehadiran darah dan protein dalam air kencing;
  • Kerosakan pada arteri karotid dinyatakan oleh pening dan gejala lain yang serupa dengan masalah di otak;
  • Aterosklerosis aorta dapat didiagnosis oleh peningkatan tekanan nadi dan juga tekanan sistolik standard.

Dengan kata lain, dengan sikap berhati-hati terhadap kesihatan dan kesejahteraan umum, anda bukan sahaja dapat mengenali kehadiran penyakit, tetapi juga dapat mengenal pasti organ mana saja masalah yang timbul.

Kaedah makmal instrumental dan moden

Aterosklerosis vaskular yang serius adalah penyakit kronik jangka panjang yang, semasa perkembangannya, secara automatik menghasilkan perubahan tertentu dalam komposisi darah dan air kencing. Atas dasar ini, setiap pemeriksaan dan pengesahan standard dibuat berdasarkan analisis biokimia makmal umum komposisi darah dan kajian umum mengenai komposisi air kencing..

Melalui analisis ini, keadaan protein, bilirubin, glukosa dan unsur-unsur lain yang penting untuk fungsi normal tubuh ditentukan.

Kaedah pemeriksaan makmal, sebagai peraturan, diresepkan kepada semua pasien tanpa kecuali yang mempunyai masalah kesihatan tertentu, bahkan dengan sedikit pun kecurigaan aterosklerosis.

Menyelesaikan persoalan bagaimana memeriksa saluran darah dengan kaedah penyelidikan makmal memungkinkan untuk mendapatkan kesimpulan mengenai kedudukan dan kesihatan arteri dan saluran darah pada setiap individu pesakit.

Berdasarkan ujian makmal, doktor menerima data berikut:

  • Tahap kolesterol total adalah norma 3.1-5.2 mmol / l;
  • Kolesterol HDL berguna - norma dari 1.58 - lelaki dan 1.42 - wanita;
  • Kolesterol berbahaya atau LDL - hingga 3.9 mmol / L;
  • Trigliserida - norma adalah 0.14 -1.82 mol / l;
  • Indeks umum nisbah kolesterol jahat dan baik ditentukan - norma hingga 3.

Bersama dengan petunjuk ini, pakar mendapat data mengenai parameter seperti kadar penyaringan buah pinggang, protein c-reaktif, tahap kreatinin total.

Diagnosis dan pemeriksaan saluran darah juga dilakukan dengan menggunakan kaedah instrumental. Selalunya, ultrasound vaskular dilakukan. Oleh itu, adalah mungkin untuk melakukan kapal penyetempatan yang sangat berbeza..

Dalam hampir semua situasi, kaedah penyelidikan dijalankan yang menyelesaikan persoalan bagaimana memeriksa keadaan kapal, bagaimana:

  1. Angiografi kontras sinar-X;
  2. Bahagian dalam kapal diperiksa;
  3. MRI;
  4. Pemeriksaan angiografi keadaan umum saluran darah;
  5. Pengimbasan dupleks saluran darah. Dengan menggunakan kaedah ini, anda dapat menentukan keadaan fungsi umum dinding vena dan arteri;
  6. Transcranial Doppler adalah peluang unik untuk memeriksa kapal di dalam tengkorak.

Sebilangan besar teknik moden ini memungkinkan untuk menentukan seakurat mungkin lokasi sebenar pemusnahan vaskular, tahap kerosakan, dan juga tahap vasokonstriksi umum. Tanpa menggunakan kaedah moden untuk memeriksa saluran darah, adalah mustahil untuk melakukan operasi pembedahan dengan secekap dan semaksimum mungkin, taktik dan prosedurnya dalam proses menyelamatkan nyawa pesakit..

Kaedah pemeriksaan tambahan

Selalunya, aterosklerosis, sebagai patologi vaskular, ditunjukkan oleh tanda-tanda luaran tertentu. Oleh itu, serentak dengan pemeriksaan makmal dan instrumental, pemeriksaan visual pesakit dilakukan. Ini memungkinkan untuk mengenal pasti manifestasi luaran fizikal pertama penyakit ini..

Di antara manifestasi seperti itu, seseorang dapat melihat kehadiran wen pada kulit, serta plak kolesterol pada kelopak mata. Sebilangan besar rambut tumbuh di telinga, dan kuku mula cacat dengan kuat, rambut menjadi lemah dan menjadi kurang kerap disebabkan oleh kehilangan yang meningkat. Semua ini adalah tanda-tanda yang agak tidak spesifik yang mungkin menunjukkan masalah pada saluran otak..

Dengan pemeriksaan visual, doktor dapat menentukan tanda dan gejala masalah tertentu dalam fungsi organ dalaman. Ini termasuk penurunan berat badan yang progresif, bengkak berdasarkan pengumpulan limfa patologi..

Juga, dalam proses perkembangan penyakit ini, masalah seperti luka kulit - bisul dan abses mungkin muncul. Sekiranya terdapat tanda-tanda seperti itu, seorang pakar menetapkan pemeriksaan saluran darah dan kesihatan umum yang lebih teliti..

Pemeriksaan visual merangkumi palpasi saluran gastrousus dan hati. Doktor yang berpengalaman dalam proses pemeriksaan semacam itu dapat menentukan perubahan tertentu pada ukuran keseluruhan, konsistensi, struktur, dan juga lokasi organ yang kemungkinan besar terkena aterosklerosis. Seorang profesional, setelah diperiksa dengan teliti terhadap pesakit, akan melihat tidak hanya perubahan dalam tubuh, tetapi juga psikologi.

Selalunya, pesakit mempunyai gejala yang tidak menyenangkan seperti:

  • Berpeluh meningkat;
  • Kemerahan kulit;
  • Kebimbangan berterusan atau paroxysmal;
  • Keadaan histeria;
  • Perubahan mood yang tidak masuk akal.

Semasa pemeriksaan, perhatian khusus diberikan kepada berat badan pesakit. Dengan peningkatan mendadak, ujian dilakukan untuk mengenal pasti tahap glukosa. Sebabnya adalah bahawa penyakit lain yang sama seriusnya dari rancangan sistemik boleh menyertai bentuk aterosklerosis standard. Sekiranya mereka terlepas dan tidak sembuh pada waktunya, mereka akan memperburuk perjalanan aterosklerosis, memberi pelbagai komplikasi dan menyulitkan proses campur tangan pembedahan..

Salah satu aduan pesakit aterosklerosis vaskular yang disyaki adalah masalah pada bahagian bawah kaki. Ini bukan hanya claudication sekejap-sekejap, yang bertambah buruk dengan tenaga, tetapi juga kelemahan pada kaki dan kebas mereka. Sekiranya gejala yang tidak menyenangkan ini hilang selepas berehat, perlu memeriksa saluran kaki..

Semasa pemeriksaan, doktor akan melakukan pemeriksaan palpasi pada anggota badan kerana suhu rendah dan nadi lemah pada arteri periferal. Semasa pemeriksaan, kaki diperiksa untuk atrofi otot, rambut gugur, penebalan kuku dan pertumbuhannya yang perlahan. Dengan aterosklerosis, kaki mempunyai warna yang lebih pucat, sianosis jari kaki dapat diperhatikan.

Gejala khas mungkin perubahan warna dan struktur kulit kaki, walaupun dengan sedikit lenturan dan perubahan kedudukan. Dalam proses mengembalikannya ke keadaan normal, kemerahannya yang cepat dapat diperhatikan..

Menjumlahkan

Gangguan aliran darah dengan kerumitan yang berlainan boleh menyebabkan aterosklerosis, tetapi pelanggaran yang lebih berbahaya dapat berkembang, dan dengan latar belakangnya, perubahan pada banyak kapal dan dinding dalamannya akan diperhatikan. Dalam keadaan inilah penyebab penyakit vaskular dikenal pasti, hanya selepas itu rawatan optimum saluran dipilih dan diresepkan..

Perlu diketahui bahawa pilihan biasa untuk penyelidikan perubatan dan ujian vaskular tidak dapat memberikan gambaran lengkap mengenai patologi yang berkembang pesat. Atas sebab inilah kaedah tinjauan moden dan lebih mahal digunakan. Terdapat banyak daripadanya dalam bidang perubatan dan mahal dari sudut pandang material untuk menjalani semua jenis peperiksaan..

Pesakit secara bebas memilih kaedah untuk menjalankan pemeriksaan. Pada masa yang sama, penting untuk memahami bahawa menjalani diagnosis yang komprehensif akan memungkinkan bukan sahaja untuk menentukan penyakit yang paling asas, tetapi juga untuk memeriksa tubuh untuk mengetahui patologi tambahan dan latar belakang.

Cara memeriksa saluran darah untuk pembekuan darah dan plak?

Aterosklerosis membawa kepada pengembangan deposit kolesterol di dinding dalaman saluran darah. Anda boleh memeriksa pembekuan darah menggunakan kaedah diagnostik khas. Ini mesti dilakukan untuk menentukan betapa sempitnya arteri dan apakah risiko komplikasi seperti infark miokard, PE, strok. Apabila tanda-tanda klinikal aterosklerosis muncul, penyelidikan harus segera dilakukan untuk terapi awal untuk melindungi pasien dari kaedah perawatan pembedahan.

Petunjuk diagnostik

Dianjurkan untuk melakukan pemeriksaan dalam kes berikut:

  • Kecenderungan genetik terhadap aterosklerosis.
  • Kepekatan kolesterol dan trigliserida dalam darah tinggi.
  • Sejarah diabetes.
  • Kes pukulan mikro.
  • Hipertensi arteri.
  • Angina menyerang.
  • Kemunculan tanda-tanda aterosklerosis:
    • sakit kepala;
    • ketidakselesaan dada;
    • dyspnea;
    • penyejukan bahagian bawah kaki;
    • penurunan kepekaan taktil pada kaki.
  • Obesiti.

Jurnal "Atherosclerosis and Dyslipidemia" menerbitkan maklumat bahawa walaupun dengan pemakanan dan rejimen harian yang betul, kehadiran kecenderungan genetik dapat menyebabkan perkembangan plak kolesterol.

Jenis kajian

Ujian makmal

Dengan bantuan petunjuk darah, mustahil untuk menentukan sama ada terdapat gumpalan darah aterosklerotik di dalam saluran, tetapi ada kemungkinan untuk mengetahui gangguan metabolisme lipid. Penyelidikan merangkumi:

  • Kimia darah. Tahap kolesterol pada pesakit tersebut lebih daripada 5,2 mmol / l, trigliserida - 0,5-3. Dalam kes ini, gangguan metabolik di hati dapat terjadi, yang dimanifestasikan oleh peningkatan kepekatan bilirubin, ALT, AST.
  • Profil lipid. Kolesterol tinggi membawa kepada penurunan nilai lipoprotein berkepadatan tinggi dan peningkatan rendah.
Kembali ke senarai kandungan

Ultrasound Doppler

Penentuan plak kolesterol di saluran jantung menggunakan ultrasound berjaya digunakan di klinik. Ini difasilitasi oleh keselamatan kajian. Tidak perlu menggunakan kaedah invasif, memberikan hasilnya segera setelah prosedur. Inti dari pemeriksaan terletak pada kenyataan bahawa ketika gelombang nadi berlalu, darah melewati kapal dan, jika ada plak atau gumpalan darah, kecepatannya akan menurun.

Ultrasound Doppler merekodkan kadar aliran darah, yang dipaparkan dengan isyarat suara dan petunjuk yang seragam di skrin. Di tempat simpanan kolesterol, suaranya hilang dan menjadi kurang kuat. Pemeriksaan yang teliti menentukan tahap penurunan lumen kapal. Dan juga menggunakan kaedah ini, jantung dan arteri koronari diperiksa, menentukan kekuatan ventrikel dan pelanggaran aliran darah koronari.

Angiografi

Penyelidikan untuk aterosklerosis menggunakan kaedah ini telah lama dilakukan. Ini adalah prosedur yang agak trauma, tetapi dapat membantu memvisualisasikan arteri yang diperlukan. Angiografi dilakukan di kawasan yang disyaki pembekuan darah. Prosedur ini melibatkan pengenalan kateter khas dengan agen kontras, diikuti dengan gambar.

Kaedah diagnostik ini digunakan untuk lesi kawasan seperti:

  • arteri buah pinggang dan paru-paru;
  • kapilari otak;
  • aorta;
  • saluran jantung.

Kontras membasuh semua dinding vaskular, plak, yang membawa kepada pengembangan "pengisian cacat". Di kawasan inilah lapisan telah berkembang sehingga bahan tersebut tidak jatuh di dinding arteri. Gambar langkah demi langkah diambil dan kelajuan penyebaran kontras, tahap pertindihan kapal dan jumlah penyebaran plak aterosklerotik ditentukan.

Imbasan CT

Ini adalah kaedah penyelidikan berteknologi tinggi yang membolehkan anda menilai tahap perkembangan plak kolesterol dalam tubuh pesakit. CT dilakukan dengan kontras dan lebih kerap tepat di kawasan di mana lapisan sepatutnya. Dengan aterosklerosis umum, tomografi seluruh badan diresepkan untuk mengenal pasti semua fokus gangguan. Hasilnya ditentukan dalam gambar terperinci, yang dilakukan secara berlapis. Oleh itu, semua ciri fizikal plak, tahap vasokonstriksi, penyetempatan pembekuan darah yang tepat dan gangguan struktur organ yang terdedah kepada iskemia ditentukan..

Tomografi yang dikira merujuk kepada kaedah penyelidikan yang tidak selamat, oleh itu, untuk melaksanakannya, diperlukan petunjuk khusus dan pelaksanaan awal kaedah diagnostik yang lebih sederhana.

Termografi

Pengukuran dan perbandingan suhu lebih kerap dilakukan jika kapal kaki rosak. Makna kaedah ini didasarkan pada kenyataan bahawa di tempat di mana plak berada, kawasan tersebut kekurangan bekalan darah, metabolisme melambat dan ini ditunjukkan oleh penurunan suhu. Untuk ini, bukan termometer biasa digunakan, tetapi peranti berketepatan tinggi khas yang sensitif walaupun pada penyimpangan suhu kecil. Perbandingan dibuat mengenai penunjuk kawasan yang berbeza dengan mengenal pasti fokus lapisan aterosklerotik.

Rheografi

Kajian aliran darah menggunakan ayunan elektrik berjaya dilakukan untuk diagnosis aterosklerosis. Di kawasan yang rosak, elektrod khas digunakan yang mengalirkan denyutan ke kapal. Di tempat plak atau gumpalan darah, penunjuk rheograf berubah, kerana terdapat rintangan lapisan kolesterol yang ketara. Rheoencephalography lebih kerap digunakan - diagnostik keadaan saluran cerebral. Kaedah ini lebih selamat daripada CT atau angiografi.

Flebografi

Kaedah penyelidikan ini bertujuan untuk memeriksa lumen, keadaan umum dan gangguan sistem vena. Kontras disuntik ke dalam urat, merebak ke cawangan keluar. Seterusnya, satu siri gambar diambil dalam unjuran yang berbeza untuk penilaian lengkap perubahan aterosklerotik. Pesakit mengubah kedudukan bahagian badan seperti yang diperlukan, sehingga zat tersebut dapat merawat kawasan yang rosak sepenuhnya. Flebografi menunjukkan ukuran plak kolesterol dan gumpalan darah, lokasi, keadaan injap vena.

Semua yang anda perlu ketahui mengenai kolesterol plak

Atherosclerosis adalah penyakit aliran darah yang paling biasa yang menyerang injap jantung, aorta, cawangannya, dan arteri besar yang lain. Penyakit ini dalam kebanyakan kes adalah umum, dan kadang-kadang plak kolesterol aterosklerotik di dalam kapal terbentuk secara terpisah - di tempat-tempat tekanan tinggi tempatan. Kekerapan patologi meningkat sebanding dengan usia, dan bergantung pada tempat kediaman pesakit, sifat diet mereka, gaya hidup.

Oleh itu, apakah plak-plak ini, yang merupakan penyebab langsung ketidakupayaan dan kematian orang dewasa? Pada tahap apa dan dengan bantuan apa anda masih dapat menyingkirkannya?

Apakah plak kolesterol (aterosklerotik)

Deposit vaskular adalah hasil metabolisme lemak-protein yang terganggu: semakin buruk indikatornya dan semakin lama ketidakseimbangan, semakin mendalam dan tidak dapat dipulihkan perubahan pada dinding arteri dan injap jantung. Plak aterosklerotik melalui beberapa peringkat perkembangan sehingga mencapai tahap akhir dan membawa kepada akibat yang serius.

Tahap perubahan aterosklerotik yang tidak rumit (awal) diwakili oleh bintik-bintik atau garis-garis berlemak, dan plak berserat.

  1. Tompok-tompok lipid terbentuk kerana pengumpulan kolesterol, pembawa dan protein plasma di epitel lapisan dalam saluran darah. Mereka belum menembusi lapisan arteri yang dalam. Penggabungan, bintik-bintik membentuk jalur. Kerana kandungan lemak yang tinggi, formasi ini, kuning dan lembut, tidak menonjol di atas permukaan dinding yang tidak berubah dan tidak mempengaruhi bekalan darah ke tisu..
  2. Pada masa akan datang, badan mula bertindak balas terhadap bahan asing dan cuba mengehadkan dirinya dari bahan tersebut. Ini adalah bagaimana fibroblas diaktifkan, yang, ketika mereka matang, membentuk tisu berserat padat yang sudah menonjol ke dalam lumen arteri. Warna kuning secara beransur-ansur berubah menjadi putih, dan konsistensi menjadi padat. Plak berserat tunggal tidak secara signifikan mengubah diameter kapal yang terjejas, tetapi sekumpulan sepusat boleh menyebabkan penyempitannya yang ketara.

Simpanan lipid dan protein muncul pertama sekali di dinding posterior aorta dan di cawangan dahannya. Di sinilah pusaran darah selalu berlaku, mewujudkan keadaan yang baik untuk penembusan sebatian protein lemak ke kedalaman lapisan vaskular. Lama kelamaan, proses ini merebak ke seluruh arteri besar. Sel-sel yang mengandungi kolesterol dan pendampingnya yang berterusan dalam plak aterosklerotik disebut xanthoma (xanthos berwarna kuning dalam bahasa Yunani).

Sekiranya keseimbangan lipid tidak dipulihkan pada peringkat awal, aterosklerosis menuju ke tahap berurutan yang rumit: pendarahan pada plak, ulserasi, trombosis, kalsifikasi.

  1. Deposit yang terkumpul dalam jumlah besar membunuh sel xanthoma. Serat sekitarnya juga musnah. Semua jisim nekrotik ini pertama kali ditutup oleh apa yang disebut "penutup", yang diwakili oleh tisu berserabut yang terbentuk. Ia juga memusatkan fokus kerosakan dari lumen arteri. Tetapi "bahagian bawah" plak mula tenggelam secara intensif, mencapai lapisan luar kapal. Kapilari muda tumbuh sepanjang lilitan lesi, yang mudah terluka oleh aliran darah yang kuat, yang menyebabkan pendarahan menjadi tebal plak.
  2. Dengan pertumbuhan hematoma intravaskular, tekanan pada tayar meningkat. Pada akhirnya, ia hancur dan hancur. Jisim ateromet dicuci, mendedahkan ulser dengan kedalaman yang berbeza-beza.
  3. Sistem pembekuan darah cuba menutupi kecacatan pada membran dalam, dan platelet, protein, eritrosit dan leukosit menetap di bahagian bawah ulser. Unsur-unsur yang tersekat ini membentuk gumpalan darah, yang boleh menjadi parietal, atau dapat menutup lumen sepenuhnya.
  4. Pada setiap tahap yang rumit, garam kalsium menembusi ke dinding vaskular yang berubah dan mengikat dengan kuat pada produk pemusnahan serat elastik. Kalsium fosfat (kapur) yang terbentuk menetap dalam bentuk plat yang padat, tetapi rapuh, mengulangi struktur tempat tidur arteri. Oleh itu, mereka dapat dilihat walaupun pada sinar-X dalam bentuk diameter tiub yang berbeza..

Tetapi semua perubahan ini didahului oleh pelanggaran nisbah dalam darah lipoprotein dengan ketumpatan, protein, plasma dan corpuscles yang berlainan. Tahap ini disebut dolipid, dan secara morfologi ia tidak menampakkan dirinya dalam apa-apa. Bukan apa-apa yang dicadangkan oleh Dr. Evdokimenko, sebagai pencegahan perkembangan plak aterosklerotik, pertama sekali, untuk mencairkan darah dan menormalkan komposisinya.

Apa yang menyebabkan plak pada saluran darah

Namun, terdapat 2 prasyarat untuk penampilan plak ateromatosa: peningkatan tahap kolesterol lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah, dan kerosakan pada lapisan dalam arteri.

Kolesterol tidak dapat bergerak melalui aliran darah dalam keadaan bebas, oleh itu ia mengikat protein pembawa. Lipoprotein yang terbentuk mempunyai ketumpatan yang berbeza dan melakukan fungsi yang berbeza. "Musuh" utama kapal adalah sambungan berketumpatan rendah, dan plak terbentuk tepat dari banjir mereka di garis vaskular. Mereka menembusi mikrokrak di lapisan dalam arteri dan disimpan di sana, menarik komponen lain.

Ahli biologi Jepun berjaya mengotorkan kolesterol dengan cat khas yang membolehkan anda memantau kepantasan dan penyetempatan plak yang muncul. Sekarang adalah mungkin untuk mempelajari dengan pasti semua peringkat proses pembentukan deposit vaskular, dan juga untuk mengawal kesan terapi anti-aterosklerotik. Berkat warna tertentu, para saintis telah mengesahkan fakta yang terkenal: plak terbentuk dengan peningkatan kadar kolesterol yang berbeza, dan semuanya bergantung pada ciri individu..

  1. Sebab utama berlakunya hiperkolesterolemia yang diperoleh adalah: gaya hidup yang tidak betul (kesalahan makan, merokok, minum alkohol, tidak aktif fizikal, terdedah kepada tekanan). Ini juga termasuk radang virus atau bakteria, penyakit metabolik dan hormon, dan mengambil ubat-ubatan tertentu. Gangguan keturunan metabolisme kolesterol dikaitkan dengan kerosakan genetik.
  2. Kerosakan pada lapisan vaskular disebabkan oleh jangkitan, mabuk, lonjakan tekanan darah, peningkatan suhu badan yang ketara, radiasi.

Kemungkinan akibatnya

Plak kolesterol yang tidak rumit hanya menampakkan diri pada beban tinggi, ketika permintaan tisu untuk oksigen melebihi kemampuan kapal untuk memberikan akses penuh. Hanya arteri yang tersekat oleh plak berserat bulat yang boleh mengakibatkan akibat yang serius walaupun dalam keadaan rehat.

Istilah "tahap rumit" tidak merujuk kepada plak itu sendiri sehubungan dengan akibat perubahan yang berlaku di dalamnya. Selalunya akibat ini mengancam nyawa atau melumpuhkan..

  1. Penghapusan. Arteri berkaliber sederhana menderita aterosklerosis di tempat pertama. Lumennya tidak sebesar, misalnya, di aorta atau cabangnya. Untuk penyempitannya, cukup dan tidak rumit, tetapi menonjol plak kolesterol. Mereka boleh tumbuh begitu besar sehingga mereka menyekat aliran darah sepenuhnya..
  2. Embolisme. Jisim nekrotik atau trombotik yang dibasuh dibawa oleh darah ke dalam saluran dengan diameter yang lebih kecil. Yang terakhir dapat disekat sepenuhnya oleh penurunan lemak, detritus ateromatosa atau gumpalan darah. Dalam kes ini, mereka bercakap mengenai lemak, tisu atau tromboemboli..
  3. Trombosis. Trombus yang tumbuh di kawasan plak vaskular mungkin tidak hilang. Ini secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran kerana lapisan faktor pembekuan semakin banyak. Ini menyebabkan penurunan lumen kapal, dan, dengan demikian, bekalan darah tidak mencukupi ke bahagian organ yang sesuai. Dengan tekanan yang meningkat, kekurangan oksigen dan nutrien meningkat.
  4. Trombosis yang meletihkan. Walaupun tidak ada beban pada organ yang dibekalkan darah, trombus yang tumbuh hingga ukuran lumen arteri akan menghalangnya. Akibat penghapusan, penyumbatan, emboli atau kekurangan akut, tumpuan nekrosis berlaku, yang disebut serangan jantung. Dan pada organ-organ yang berkomunikasi dengan persekitaran luaran - gangren.
  5. Aneurisme. Akibat dari ulserasi adalah kelemahan dinding vaskular, yang, di bawah tekanan darah, mulai menonjol ke luar. Aneurisma adalah sakular, silinder, atau fusiform. Arah aliran darah berubah di dalamnya: ia melambatkan atau mempercepat, mengalir ke arah yang berlawanan, berputar, yang mewujudkan keadaan yang baik untuk pembentukan trombus.
  6. Berdarah. Penipisan di kawasan ulser atau aneurisma boleh pecah pada bila-bila masa dan menyebabkan pendarahan besar (bagaimanapun, arteri besar dipengaruhi oleh aterosklerosis). Kehilangan darah yang mengancam nyawa juga berkembang dengan pemotongan aneurisme silinder - pembunuh senyap pesakit aterosklerotik (selalunya doktor mendapati penyebab anemia progresif apabila prognosisnya benar-benar tidak baik). Dinding vaskular yang rawan dan terkalsifikasi pecah, terutama dengan lonjakan tekanan darah.

Bahkan sebelum perkembangan keadaan akut yang disenaraikan dengan aterosklerosis progresif, penyakit kronik berkembang. Contohnya, banyak plak kolesterol mengurangkan keanjalan dinding vaskular. Akibatnya, mereka tidak cukup menanggapi perubahan tekanan darah dan tidak dapat mempertahankannya pada tingkat yang tetap. Tempat tidur arteri yang menyempit sepanjang keseluruhannya dengan jumlah darah peredaran yang dipelihara menyumbang kepada hipertensi simptom yang berterusan. Keadaan diperburuk oleh arteri renal stenotik, yang menyebabkan pengaktifan sistem renin-angiotensin..

Kekurangan oksigen membawa kepada kematian sel individu, di mana lapisan berserat padat kemudian tumbuh. Kegiatan fungsi tisu secara beransur-ansur menurun, kekurangan kronik organ sklerosis berkembang.

Plak aterosklerotik yang mempengaruhi injap jantung memerlukan perhatian khusus. Mereka sama ada menghakis risalah, meningkatkan lumen bukaan atrioventrikular, atau mengetatkan bukaan ini. Akibatnya, kecacatan jantung berkembang - kegagalan injap, stenosis lubang, atau gabungannya. Selalunya, aterosklerosis mempengaruhi injap aorta, yang secara dramatik meningkatkan beban pada jantung.

Cara memeriksa saluran darah untuk plak dan pembekuan darah

Protokol peperiksaan merangkumi:

  • anamnesis - menyoal pesakit mengenai aduan yang mengganggu, menentukan diet, gaya hidup, ubat-ubatan yang diambil, keadaan kerja;
  • pemeriksaan untuk kehadiran deposit kolesterol - xanthomas, xanthelasm, lipoid arch of the cornea, penentuan perlembagaan badan, warna kulit dan ketelusan;
  • kaedah pemeriksaan fizikal: penentuan keanjalan, kelembapan dan kepekaan kulit, suhu di pinggir, denyutan arteri subkutan.

Tetapi hanya kaedah diagnostik perkakasan yang dapat membantu mengetahui keadaan kapal dengan lebih dipercayai: pelbagai jenis angiografi, ultrasound, imbasan, rheo- dan termografi.

Kaedah rawatan dan pencegahan

Adalah mungkin untuk melarutkan plak ateromatosa dengan cepat hanya pada tahap titik atau jalur lipid, dan walaupun konsep "cepat" sangat relevan. Terapi ini berlangsung selama berbulan-bulan, dan semua kaedah digunakan: pembetulan gaya hidup, pemakanan, aktiviti fizikal, pengencer darah, statin, penghambat penyerapan kolesterol, fibrat, dll. Jangan lupa tentang ubat-ubatan rakyat.

Adalah sukar untuk menghilangkan bisul, deposit trombotik, kalsifikasi. Kadang-kadang walaupun pembedahan intravaskular diperlukan untuk menghilangkan plak aterosklerotik dan gumpalan darah. Dalam kes yang paling teruk, perlu membuang segmen vaskular yang diubah dan menanam prostesis.

Perkembangan aterosklerosis tidak cepat: perubahan berkembang secara beransur-ansur. Dan tidak selalu mustahil untuk merasakan bahawa musuh fana telah menetap di kapal. Oleh itu, lebih baik mencegah aterosklerosis daripada mencari kaedah untuk menyingkirkannya.!

Kaedah untuk memeriksa saluran darah untuk aterosklerosis

Untuk mengelakkan penyakit dan kematian awal, anda perlu mengetahui cara memeriksa saluran darah untuk aterosklerosis. Penyakit degeneratif berlaku di bawah pengaruh faktor dan tabiat berbahaya. Perubahan berkaitan dengan usia, gaya hidup yang tidak sihat menyumbang kepada pengendapan kolesterol. Penyakit vaskular sklerotik adalah penyebab utama kematian di kalangan penduduk planet ini.

Gangguan proses metabolik menyebabkan peningkatan kadar kolesterol darah. Dengan menetap di dinding dalam, sel-selnya membentuk plak yang mengganggu aliran darah normal di sepanjang tempat tidur. Pemakanan arteri terganggu, dindingnya kehilangan keanjalan. Patologi membawa kepada patologi jantung, otak, organ dalaman dan anggota badan yang teruk. Penyakit ini boleh berkembang secara perlahan sejak kecil atau remaja.

Penentuan risiko dan kemungkinan kawasan kecederaan

Gejala pertama muncul setelah lumen arteri 80% dipenuhi dengan deposit kolesterol.

Pelanggaran peredaran darah memprovokasi penyakit, tanda-tanda yang dapat dirasakan oleh pesakit. Diagnosis perubatan dengan pasti membuktikan sama ada terdapat plak kolesterol di saluran darah seseorang. Di kaunter penerimaan tetamu, doktor menemu ramah pesakit, menilai risiko terkena penyakit:

  • makan haiwan, lemak halus dan tepu sayur-sayuran (marjerin);
  • penyalahgunaan alkohol dan produk tembakau;
  • beban tekanan yang berpanjangan;
  • penyakit sistem endokrin;
  • berat badan berlebihan;
  • kecenderungan keturunan;
  • aktiviti fizikal yang rendah;
  • tindakan persekitaran berbahaya, faktor pengeluaran.

Lesi vaskular total adalah gambaran yang jarang berlaku. Menurut statistik, arteri otak, jantung, ginjal atau kaki paling kerap terjejas. Berdasarkan ciri klinikal pesakit dan hasil tinjauan, doktor dapat menentukan kawasan lesi dengan tahap ketepatan yang tinggi..

Penyetempatan plak pada saluran jantung menyebabkan kekurangan koronari yang teruk. Seseorang mengadu sakit di belakang sternum, memancar ke leher, skapula, lengan kiri. Akibatnya, kardiosklerosis, penyakit jantung koronari, angina pectoris, infark miokard berkembang..

Plak pada kapal di bahagian bawah kaki menyebabkan kelemahan pada kaki, gangguan berjalan, sakit perut, kaki sejuk. Terganggu oleh kekejangan pada otot betis, lebih kerap pada waktu malam. Hasil penyakit ini adalah pelanggaran trofisme (ulser), gangren.

Prosesnya, dilokalisasikan di arteri ginjal, menyebabkan peningkatan tekanan darah yang stabil, kemunculan protein dalam air kencing. Akibat pemakanan sel ginjal yang kurang baik, kematian mereka berlaku. Penyakit ini menyebabkan hipertensi teruk yang berkaitan dengan kegagalan buah pinggang.

Aterosklerosis saluran cerebral menyebabkan kemurungan aktiviti mental, gangguan ingatan. Pesakit mengadu kurang tidur, mudah marah, kebisingan di kepala, pening, sakit kepala. Akibat penyakit ini boleh menjadi strok.

Kaedah untuk diagnosis aterosklerosis yang tepat

Bergantung pada simptomologi, diagnosis dibuat oleh ahli terapi, pakar neuropatologi, pakar pembedahan vaskular (ahli angiologi), ahli kardiologi. Kompleks kajian memberi alasan untuk menilai sama ada terdapat plak kolesterol di arteri pesakit. Proses aterosklerotik yang berpanjangan meninggalkan jejak dalam darah dan air kencing, mengubah komposisi mereka, pesakit diberi serangkaian ujian.

  • analisis umum dan biokimia komposisi darah;
  • pengenalpastian enzim hati;
  • analisis protein darah;
  • koagulogram;
  • analisis air kencing umum.

Ujian darah untuk homosistein asid yang mengandung sulfur memungkinkan untuk menilai risiko kematian pramatang. Petunjuk kolesterol total, tahap kolesterol berkepadatan rendah, kandungan trigliserida, apoliprotein, asid lemak bebas mempunyai nilai diagnostik. Berdasarkan ujian makmal, pekali aterogenik dihitung, yang memungkinkan untuk membuat kesimpulan mengenai globalisasi penyakit.

Doktor yang berpengalaman tahu bagaimana untuk mengetahui mengenai aterosklerosis oleh tanda-tanda luaran. Pertumbuhan rambut di telinga, kulit bertambah buruk, nodul kolesterol pada kelopak mata adalah kriteria yang tidak spesifik. Pada pesakit dengan aterosklerosis, keguguran rambut, ubah bentuk plat kuku diperhatikan. Semasa pemeriksaan, doktor memperhatikan penurunan berat badan yang cepat, bengkak, kemerahan kulit, peningkatan berpeluh. Di bahagian jiwa, ada kegelisahan, perubahan mood yang tajam.

Kaedah pemeriksaan perkakasan

Perubatan moden memungkinkan untuk membuat diagnosis yang tepat dengan menentukan penyetempatan lesi sistem vaskular, tahap penyempitan lumen dan tahap umum lesi. Data yang tepat menyelamatkan nyawa seseorang, memungkinkan pengembangan taktik rawatan yang mencukupi. Diagnostik ultrasonografi sistem vaskular adalah kaedah yang terbukti secara universal yang mengesan patologi pelbagai lokalisasi. Perubatan mempunyai teknik diagnostik lain yang berkesan.

  1. Transkranial Doppler. Pemeriksaan ultrabunyi saluran serebrum, dengan pasti menentukan perubahan aliran darah.
  2. MRI (pengimejan resonans magnetik). Memberi idea mengenai patologi tempat tidur vaskular otak. Kaedah ini mengesan pembekuan darah, pengerasan plak. Prosedur boleh dilakukan dengan menggunakan agen kontras.
  3. Rheoencelography (rheografi serebrum). Kaedah yang murah dan tepat untuk memeriksa saluran otak. Memberi idea mengenai kadar aliran darah, tahap keanjalan dan nada vaskular. Memaklumkan mengenai kerja sistem aliran darah vena dan arteri.
  4. Pengimbasan dupleks. Kaedah global untuk kajian sistem vaskular. Memeriksa saluran otak dan tulang belakang serviks untuk pembekuan darah, pembentukan berserat. Membolehkan anda mengkaji arteri di mana-mana lokasi (buah pinggang, bahagian bawah kaki, arteri karotid).
  5. Elektrokardiogram. Kaedah menilai fungsi otot jantung yang betul dan bekalan darah ke organ.
  6. Ekokardiografi. Lakukan elektrokardiogram untuk menganalisis fungsi jantung.
  7. Imbasan CT. Ia digunakan dalam kajian pembuluh darah kawasan perut dan toraks, kawasan pelvis, anggota badan, jantung. Memberi gambaran tiga dimensi organ dengan patologi vaskular yang berbeza. Membolehkan anda mengesan perubahan tumor, ubah bentuk aorta.
  8. Coronografi. Kaedah pemeriksaan invasif yang memerlukan kesediaan menghidupkan semula. Teknik ini melibatkan pengenalan zat kontras melalui arteri femoral dengan kemungkinan membetulkan patologi dengan memasang stent yang menghalang penyempitan kapal.
  9. Rheovasografi. Kaedah ini dirancang untuk mengkaji aliran darah di saluran lengan dan kaki.
  10. Flebografi. X-ray kapal ekstremitas, dilakukan dengan pengenalan agen kontras.

Aterosklerosis sukar didiagnosis pada peringkat awal. Seseorang yang telah mencapai usia empat puluh tahun dianjurkan untuk menjalani pemeriksaan, tanpa mengira keadaan kesihatannya, untuk mengenal pasti penyakit pada waktunya dan menyesuaikan gaya hidup. Pesakit secara bebas memilih kaedah pemeriksaan, berdasarkan gejala, cadangan doktor, kemampuan institusi perubatan.

Cara memeriksa saluran darah untuk plak kolesterol

Cara paling selamat untuk memeriksa saluran darah untuk mengetahui adanya plak kolesterol di dalamnya adalah dengan menjalani pemeriksaan ultrasound IMT arteri karotid. Mengukur ketebalan kompleks intima-media (IMT) arteri karotid di leher sesuai untuk memeriksa dengan tepat tahap penyumbatan saluran darah oleh plak kolesterol. Penyinaran badan untuk prosedur ini tidak perlu dilakukan.

Kajian menunjukkan bahawa dalam 90% kes, plak kolesterol tumbuh pada kadar yang sama di karotid, arteri koronari dan bahkan di arteri kaki. Oleh itu, ketebalan plak kolesterol di arteri karotid mencerminkan jumlahnya di seluruh badan, termasuk saluran koronari (membekalkan darah ke jantung). Mengukur IMT arteri karotid memungkinkan ramalan yang boleh dipercayai mengenai risiko terkena strok dan serangan jantung.

Di mana mereka mencari plak kolesterol di saluran darah

Semasa kajian TIM, plak kolesterol dicari di arteri karotid, untuk angiografi - di saluran koronari jantung (prosedurnya invasif), dengan komputasi tomografi kawasan toraks - di saluran koronari (tanpa campur tangan dalaman, tetapi menggunakan sinar-X).

Dengan ultrasound tradisional, di saluran darah (mungkin arteri karotid). Kaedah tidak langsung, seperti, misalnya, mengukur tekanan di bawah beban, tidak melibatkan pencarian plak aterosklerotik sama sekali, tetapi memberikan penilaian tanda-tanda tidak langsung. Ini juga termasuk memantau denyut nadi setelah bersenam, dan penilaian penggunaan tenaga semasa kerja fizikal..

Cara menentukan plak kolesterol pada saluran darah dengan mengukur TIM dari arteri karotid

Untuk menentukan plak kolesterol di arteri karotid (yang jauh lebih mudah dijangkau daripada saluran koronari), pesakit hanya perlu berbaring dengan tenang di sofa selama 10 hingga 12 minit. Prosedur itu sendiri dilakukan untuk pemeriksaan ultrasound arteri karotid: gel khas digunakan pada leher, doktor mengambil kira-kira 12 gambar arteri kanan dan kiri dari pelbagai sudut.

Imej yang dihasilkan diproses di komputer. Ketepatan pengukuran adalah beberapa ratus milimeter. Nilai yang diperoleh dibandingkan dengan nilai rata-rata - dan dari perbandingan ini, misalnya, adalah mungkin untuk menganggarkan usia sistem peredaran darah. Prosedur dengan peningkatan kadar kolesterol darah harus diulang setiap 1 hingga 2 tahun (untuk menilai perubahan ukuran plak).

Pemerhatian secara berkala memungkinkan untuk meramalkan risiko komplikasi dan menyesuaikan diet dan gaya hidup mengikut keperluan sistem kardiovaskular. Alternatif untuk menukar TIM dari segi ketepatan hanya prosedur angiografi invasif (dalaman).

Bagaimana lagi anda dapat mengenal pasti plak kolesterol pada saluran darah?

Prosedur ultrasound standard tidak mempunyai ketepatan kajian IMT dan hanya dapat mengesan kes aliran darah yang terhad. Imbasan ultrasound yang sederhana boleh menyebabkan kesimpulan dan cadangan yang salah, misalnya, penyumbatan saluran darah pada tahap kurang dari 70% dianggap tidak signifikan, walaupun dengan sebilangan besar plak kolesterol di arteri.

Angiografi adalah teknik alternatif lain untuk mendiagnosis plak kolesterol pada saluran sistem peredaran darah. Semasa itu, selongsong fleksibel tipis dimasukkan ke dalam arteri di pangkal paha dan didorong melalui saluran darah ke pelvis, rongga perut, dada, dan saluran koronari. Angiografi vaskular diposisikan sebagai kaedah sederhana dan tidak menyakitkan untuk mendiagnosis plak kolesterol.

Walau bagaimanapun, kaedah ini mempunyai kelemahan besar: terdapat - walaupun sangat rendah - risiko kerosakan pada plak kolesterol yang ada, sehingga pecah atau sedikit salah satu daripadanya. Berpotensi, ini mengancam penyumbatan saluran darah di otak (strok) atau di saluran koronari jantung (serangan jantung). Oleh itu, apabila ada alternatif untuk angiografi, anda perlu menggunakan alternatif tersebut.

Kaedah yang cukup menyakitkan dan benar-benar selamat adalah dengan melakukan ujian darah untuk kolesterol total dan mendapatkan perbandingan nisbah tahap total dengan tahap lipoprotein berketumpatan tinggi (kolesterol "baik"). Nilai penunjuk di bawah 3 dianggap sangat baik, nisbah tidak lebih tinggi daripada 3.5 dianggap normal. Parameter 5 bermaksud tahap pertumbuhan plak kolesterol yang sangat tinggi.

Cara mengenal pasti plak kolesterol menggunakan tomografi yang dikira?

Tomografi dada yang dikira (CT coronography) menghasilkan gambaran terperinci mengenai jantung dan saluran koronari (dengan mendedahkan pesakit kepada sinar-X). Pada output, indeks kalsium arteri dikira - semakin tinggi, semakin tinggi tahap kalsifikasi (deposit kalsium di dinding saluran darah).

Pengiraan adalah ukuran jumlah plak aterosklerotik fosil (mengeras). Walau bagaimanapun, imbasan CT tidak akan menunjukkan plak lembut. Selain itu, sinar-X dapat mencetuskan perkembangan barah pada masa akan datang. Oleh itu, prosedur dapat dilakukan dengan sangat jarang. Dan untuk wang itu lebih mahal.

Cara mengesan plak kolesterol secara bebas

Bagaimana mengesan plak kolesterol di rumah? Kaedahnya, tentu saja, sama sekali tidak berkesan tidak ada gejala tahap kolesterol darah tinggi dan kehadiran plak aterosklerotik, tetapi jika tidak mungkin menjalani pemeriksaan IMT arteri karotid, koronografi CT atau bahkan angiografi, anda dapat melihat keadaan anda:

  • tahap daya tahan fizikal (semakin tinggi semakin baik);
  • jumlah serat yang dimakan (lebih banyak lebih baik);
  • kekerapan pengambilan ikan (lebih banyak lebih baik);
  • tekanan sistolik (atas) (ideal - sekitar 120, dan selalu tidak lebih dari 140);
  • indeks jisim badan dan lemak badan berlebihan (kurang lebih baik, BMI tidak boleh lebih dari 24).

Kos tenaga sebagai kaedah untuk mengukur bilangan plak kolesterol secara bebas

Di gimnasium (gimnasium) atau di rumah, tetapi pada simulator sukan, anda boleh menilai tahap kecergasan fizikal dengan perbelanjaan tenaga (perbelanjaan kalori) semasa bersenam. Sebagai contoh, lumba berjalan kaki membakar sekitar 240 - 300 kkal per jam dalam keadaan normal, jika lebih banyak yang dibakar, ini sudah menjadi alasan untuk memikirkan keadaan saluran darah.

Metodologi untuk menilai tahap plak kolesterol dalam saluran darah berdasarkan pengukuran perbelanjaan tenaga badan adalah berdasarkan konsep setara metabolik (MET). 1 MET sepadan dengan jumlah oksigen yang dibakar yang dimakan ketika rehat, berbaring.

  • Untuk kerja di kebun atau di sekitar rumah, 1.5 - 4 MET dibelanjakan.
  • Semasa kerja pembinaan dan pemasangan - 4 - 8 MET.
  • Ketika berjoging (hingga 5.4 km / jam atau 1.5 m / s) dan berjalan ke atas (dengan kemiringan tidak lebih dari 14%) - 8 - 8.3 METER.
  • Semasa bersenam di treadmill (bergantung pada kelajuan) - 5 - 18 MET.

Skala MET digunakan dalam teks tekanan. Keadaan fizikal yang sangat buruk adalah apabila seseorang tidak dapat mencapai tahap beban yang sepadan dengan 4 MET. Norma adalah pencapaian tanpa had nilai 10 - 12 MET, 15 adalah hasil yang baik. Orang yang mampu mencapai 15 MET hampir tidak pernah berprestasi buruk pada TIM..

Pemantauan tekanan adalah satu lagi tanda tidak langsung tahap plak aterosklerotik

Tekanan normal, seperti yang ditunjukkan di atas, adalah 120/80, sangat baik - 110/70, namun, setelah latihan fizikal, tekanan atas dapat meningkat menjadi 150, 160 dan bahkan 170. Tekanan yang lebih rendah kurang 10 - 20 mata (pada orang yang terlatih 40 atau lebih). Mereka. orang yang terlatih dengan latihan yang kuat boleh mempunyai tekanan 170/40! Dan ia akan menjadi perkara biasa.

Sekiranya tekanan pada waktu rehat meningkat (antara 120/80 dan 140/90), maka semasa latihan, tekanan sistolik dapat mencapai 180-200, dan tekanan diastolik (lebih rendah) dapat meningkat sebanyak 5-9 mata atau tetap tidak berubah. Dengan sendirinya, tekanan darah tinggi adalah salah satu sebab yang mempercepat pertumbuhan plak aterosklerotik. Tetapi norma bersyarat dalam kes yang dijelaskan akan nilainya di bawah beban hingga 190/85.

Sekiranya tekanan pada waktu rehat melebihi 140/90 mm Hg. Art., Kemudian di bawah beban, tekanan sistolik boleh melebihi 200, dan tekanan diastolik meningkat sebanyak 10 mata atau lebih. Pada masa yang sama, kapal dikompres, yang merupakan reaksi yang tidak diingini. Tekanan boleh mencapai 200/105.

Kadar pemulihan degupan jantung

Pengukuran nadi sejurus selepas aktiviti fizikal (selepas satu minit) juga memberi gambaran mengenai keadaan umum sistem kardiovaskular. Biasanya, nadi stabil dalam masa 1 - 3 minit setelah beban dikeluarkan.

Semasa melakukan aktiviti fizikal, degupan jantung dapat mencapai 200 denyutan seminit (had dikira sebagai usia 220 tolak). Dalam satu minit, degupan jantung harus turun sekurang-kurangnya 25 mata (lebih daripada 30 adalah petunjuk yang sangat baik). Atlet mengalami penurunan kadar jantung sebanyak 40 - 60 mata sekaligus. Terdapat sesuatu yang perlu dibimbangkan apabila kadar denyutan jantung menurun sebanyak 20 unit atau kurang. Sekiranya kurang dari 12 - alasan untuk segera berjumpa doktor.

Kadar pemulihan degupan jantung yang rendah selepas bersenam diakui sebagai salah satu kaedah yang paling tepat untuk menilai risiko serangan jantung secara tiba-tiba dan serangan jantung..

Kaedah yang paling tepat untuk memeriksa saluran darah di seluruh badan untuk pembekuan darah dan plak

Plak aterosklerotik. Kami akan mempertimbangkan manifestasi luaran dan dalaman penyakit, pengetahuannya akan membantu anda untuk melihat diri anda dengan lebih dekat dan menyedari pelanggaran tepat pada masanya. Artikel itu juga mengandungi maklumat mengenai kaedah utama untuk merawat penyakit ini..

Di mana mereka mencari plak kolesterol di saluran darah?

Plak terbentuk di saluran darah, tetapi pada orang yang berlainan ia terletak di bahagian tubuh yang berlainan. Kerosakan pada semua kapal sangat jarang berlaku sekaligus..

Kawasan utama pembentukan plak adalah arteri karotid, koronari, kaki dan lengan. Tangan menderita lebih jarang daripada kaki.

Untuk menentukan kehadiran penyakit, kaedah tidak langsung juga digunakan - mereka tidak berusaha mengesan lokasi spesifik plak, sebaliknya, tanda-tanda lain dinilai:

  • kadar normalisasi degupan jantung selepas latihan fizikal;
  • perubahan tekanan di bawah beban;
  • pengiraan penggunaan tenaga dalam proses melakukan latihan dan pergerakan.

Penentuan risiko dan kemungkinan kawasan kecederaan

Selalunya, aterosklerosis secara praktikalnya tidak simptomatik, tetapi dalam beberapa kes, ia terasa oleh beberapa manifestasi luaran. Oleh itu, diagnosis bermula dengan pemeriksaan umum pesakit..

Kawasan yang terjejas mungkin menunjukkan:

  • wen;
  • plak pada kelopak mata - xanthelasma (terbentuk di bahagian dalam kelopak mata, dengan penyingkiran kosmetik mereka muncul semula selepas beberapa ketika);
  • penampilan rambut di telinga;
  • ubah bentuk kuku;
  • keguguran rambut dan lemah.

Tanda-tanda ini bukanlah gejala langsung penyakit, tetapi secara tidak langsung menunjukkan adanya beberapa masalah pada saluran otak..

Tanda tidak langsung juga merangkumi:

  • bengkak asal limfa;
  • penurunan berat badan yang cepat;
  • bisul dan bisul yang sembuh dengan sangat teruk.

Dengan adanya tiga tanda di atas, pemeriksaan kapal mesti dilakukan dalam satu set langkah-langkah lain untuk menentukan kesihatan pesakit.

Palpasi perut juga dilakukan. Seorang doktor yang berpengalaman dapat membuat kesimpulan berdasarkan pemeriksaan luaran hati dan organ lain saluran gastrousus.

Tanda-tanda luaran juga merangkumi:

  • berpeluh;
  • kemerahan kulit;
  • serangan kegelisahan dan ketakutan;
  • histeria;
  • perubahan mood yang kerap.

Yang penting ialah perubahan berat badan yang mendadak - ke arah mana pun. Peningkatan berat badan menunjukkan peningkatan dan perkembangan penyakit sistemik, yang mana ia lebih sukar untuk merawat aterosklerosis..

Gejala yang diperhatikan oleh pesakit

Pemendapan kolesterol dan pembentukan plak jarang berlaku di seluruh badan. Menurut data perubatan, kawasan kerosakan yang paling biasa adalah jantung, otak, ginjal, kaki.

Dengan tanda dan simptom, ditambah dengan data tinjauan, adalah mungkin untuk menentukan dengan tepat di mana perubahan patologi telah berlaku..

  • Bahagian jantung - sakit muncul di bilah bahu, di belakang sternum, di lengan kiri. Sakit boleh memancar ke leher.
  • Bahagian bawah anggota badan - kelemahan pada kaki, kaki sejuk, kekejangan di betis, sakit. Sekiranya tidak dirawat, bisul berkembang.
  • Penyakit arteri ginjal - tekanan tinggi yang berterusan, protein dalam air kencing. Akibatnya, hipertensi teruk berkembang.
  • Plak pada sistem peredaran darah kepala dan otak - melemahkan aktiviti mental, gangguan ingatan, bunyi di telinga dan kepala, sakit kepala. Strok mungkin berlaku jika rawatan tidak dimulakan.

Mengapa plak kolesterol muncul di saluran darah?

Sebab khusus mengapa saluran darah mula tersumbat pada seseorang belum dapat dikenal pasti. Tetapi ada faktor risiko yang dijumpai semasa anda berjumpa doktor..

Kemungkinan penampilan dan perkembangan penyakit bergantung pada faktor berikut:

  • pengambilan lemak haiwan dan susu;
  • keinginan alkohol dan tembakau yang berlebihan;
  • berada dalam keadaan tertekan;
  • gangguan pada sistem hormon badan;
  • berat badan berlebihan;
  • kecenderungan genetik;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • bekerja di industri berbahaya.

Ciri aterosklerosis adalah ketiadaan manifestasi jelas mengenai permulaan penyakit ini. Oleh itu, peringkat awal penyakit hampir selalu tidak disedari..

Apabila tanda-tanda penyakit yang tidak dapat disangkal muncul, plak aterosklerotik sudah berkembang. Perkembangan mereka lambat, jadi pesakit masih mempunyai masa untuk mulai memperjuangkan kesihatannya..

Apabila ahli terapi mengesyaki aterosklerosis, pemeriksaan menyeluruh dan komprehensif dilakukan untuk mengenal pasti penyakit tersebut sebelum menjadi tidak dapat dipulihkan.

Kaedah untuk diagnosis aterosklerosis yang tepat

Teknologi moden memungkinkan untuk memeriksa secara terperinci keadaan kapal dari dalam dan menentukan etiologi pelanggaran dengan tepat.

Kaedah pemeriksaan perkakasan

Kaedah pemeriksaan asas - ultrasound dan sinar-X.

Pemeriksaan arteri karotid sangat mudah: tidak ada usaha yang diperlukan dari pesakit, prosedur tidak menyebabkan ketidakselesaan dan memerlukan beberapa minit. Beberapa gambar arteri diambil dari kedua sisi (masing-masing 6 gambar dari sudut yang berbeza). Data gambar disusun dan dianalisis pada komputer. Ketebalan dinding arteri dipaparkan dengan ketepatan seperseratus milimeter. Secara profesional, penunjuk ini dipanggil ketebalan lapisan intima-media atau dalam bentuk singkatan - TIM. Dan semakin tebal lapisan intima-media, semakin tinggi risiko aterosklerosis.

Sekiranya penebalan yang ketara dikesan, ia mesti menjalani pemeriksaan sedemikian secara berkala. Berdasarkan perubahan yang dikesan, disyorkan diet, gaya hidup, ubat-ubatan dan tindakan perubatan lain.

Dari segi ketepatan, hanya angiografi yang dapat dibandingkan dengan kajian TIM, yang jauh lebih rumit..

Kajian ultrasound TIM adalah khusus. Pemeriksaan ultrasound konvensional tidak dapat memberikan hasil yang tepat.

Angiografi

Ini adalah kaedah untuk mendiagnosis perubahan dalam sistem peredaran darah menggunakan agen kontras, yang dicirikan oleh ketepatan tinggi.

Ia dilakukan di mana-mana bahagian badan untuk mengenal pasti dan menilai:

  • lokasi arteri;
  • pemeliharaan lumen mereka - stenosis (penyempitan) dan aneurisma (pengembangan) dapat dilihat, yang menghalang aliran darah;
  • struktur permukaan dalaman saluran darah;
  • gambaran umum peredaran darah di kawasan yang dikaji.

Kaedahnya berteknologi tinggi dan dijalankan menggunakan peralatan sinar-X. Prosedur tersebut dilakukan oleh doktor-angiosurgeon. Oleh kerana pelbagai gejala dikenal pasti, pakar arah yang berkaitan (pakar kardiologi, pakar neurologi dan lain-lain) dihubungkan dengan diagnosis.

Prosedur ini dilakukan dengan menusuk kapal dan memasukkan kateter yang diisi dengan agen kontras ke dalamnya, yang membuat kapal terlihat dalam sinar-X.

Penggunaan teknologi komputer memungkinkan untuk memperoleh bukan hanya gambar, tetapi juga model tiga dimensi kawasan yang rosak. Pembetulan tahap demi tahap pengisian saluran kapal dengan kontras memberikan bahan terperinci untuk analisis perubatan.

Spesifikasi aterosklerosis memerlukan pemeriksaan jantung, otak, dan bahagian bawah kaki. Kapal dengan diameter dari 3 cm hingga 1-2 mm diperiksa, hasil pemeriksaan adalah data mengenai patologi berikut:

  • oklusi aterosklerotik (penyempitan) lumen;
  • trombosis pelbagai peringkat;
  • aneurisma;
  • pemampatan arteri oleh tisu bersebelahan;
  • kelainan pada kapal yang menyebabkan aliran darah terhalang;
  • proses tumor - mereka ditunjukkan oleh pengumpulan kapal yang tidak masuk ke dalam sistem peredaran darah yang normal.

Tusukan dibuat melalui:

  • Kawasan pangkal paha (arteri femoral) adalah titik universal di mana mana-mana kawasan dapat diperiksa, termasuk otak, jantung, anggota badan.
  • Permukaan dalaman lengan (bahu atau lengan bawah) - digunakan untuk memeriksa bahagian atas bahu dan kepala.

Sebagai kontras, sediaan yang mengandungi yodium digunakan yang berbeza dengan sinar-x. Proses membawa kateter ke kawasan yang diinginkan dilakukan di bawah pengawasan berterusan. Kapal yang dipilih dipenuhi dengan kontras dan difilemkan dari beberapa sudut.

Prosesnya dilakukan dalam 10-15 minit, kajian yang kompleks dapat memakan waktu hingga satu jam.

Terdapat pilihan lain untuk angiografi - pengenalan kontras ke dalam vena, tetapi kurang tepat.

Kaedah ini mempunyai keburukan yang harus diambil kira: ketika kateter maju, plak kolesterol yang ada dapat rosak atau terlepas. Oleh itu, dengan perkembangan penyakit yang ketara, lebih baik memilih kaedah pemeriksaan yang berbeza..

Kaedah pemeriksaan tambahan

Terdapat cara yang benar-benar selamat untuk menentukan keadaan saluran darah - menderma darah untuk kolesterol. Keadaan sihat mereka ditunjukkan oleh indikator hingga 3, yang normal - hingga 3,5, tahap 5 dan lebih tinggi menunjukkan adanya plak kolesterol dan perkembangannya.

Cara menentukan kehadiran plak kolesterol dalam saluran darah dengan mengukur TIME arteri karotid?

Kaedah yang mudah dan selamat untuk memeriksa keadaan saluran darah adalah ultrasound TIM. Dalam kes ini, dinding arteri karotid diperiksa. Nilai yang dihasilkan akan memungkinkan untuk menilai keadaan lumen saluran darah di seluruh badan dengan relatif tepat.

Plak muncul dan tumbuh dalam ukuran pada kadar yang hampir sama, oleh itu, pengesanan peningkatan IM pada arteri karotid menunjukkan bahaya aterosklerosis ke seluruh tubuh. Penentuan TIM arteri karotid memungkinkan untuk mengetahui seberapa besar risiko strok atau serangan jantung.

Semasa memeriksa keadaan saluran darah, nilai IMT digunakan sebagai kriteria ketebalan relatif dinding arteri.

Maklumat! TIM adalah ketebalan intima-media, yang bermaksud ketebalan lapisan dalam kapal. Peningkatan IMT mungkin menunjukkan perkembangan aterosklerosis. Dinding kapal menjadi lebih longgar dan mengumpul sel lipoprotein, fibrin, busa. Serat permukaannya sendiri membengkak. Nilai batas yang membatasi biasanya diambil sebagai 1 mm, pengenalpastian ketebalan yang lebih besar dianggap sebagai permulaan perkembangan aterosklerosis - tahap kedua. Sebilangan doktor mengambil 0.8 mm sebagai had normal.

Menjalankan kajian kapal pesakit, mereka dipandu oleh nilai TIM yang dinyatakan:

  • semasa memeriksa arteri karotid;
  • semasa melakukan angiografi kapal koronari;
  • dalam hasil tomografi yang dikira;
  • dalam pemeriksaan sinar-X.
Dalam kebanyakan karya yang dibuat berdasarkan banyak kajian, peralihan dari penebalan ke plak bermula dengan ketebalan dinding lebih dari 1.3 mm. Dalam karya perubatan lain, ketebalan 1.1 mm diakui sebagai tanda pembentukan plak.

Cara mengesan plak kolesterol secara bebas?

Tidak mudah untuk mendiagnosis penyakit itu sendiri, terutamanya jika tidak ada ekspresi penyakit luaran dan gejala yang ketara. Namun, dengan sikap berhati-hati terhadap keadaan anda, anda dapat membuat kesimpulan tertentu..

Perkara berikut penting:

  • daya tahan - berapa lama badan dapat kekal dalam keadaan aktiviti fizikal;
  • kandungan serat sayuran dalam diet;
  • jumlah ikan dan makanan laut yang dimakan;
  • tekanan sistolik (atas) - tidak boleh lebih daripada 140;
  • indeks jisim badan tidak boleh melebihi 24.

Kos tenaga sebagai kaedah untuk mengukur bilangan plak kolesterol secara bebas

Semasa bersenam pada simulator, kos tenaga mesti dianggarkan. Sekiranya terlalu tinggi, anda harus memikirkan mengapa badan menghabiskan lebih banyak tenaga daripada biasa. Memeriksa kapal tidak akan terluka dalam keadaan ini..

Data untuk menentukan sendiri keadaan saluran darah dapat diperoleh menggunakan MET (setara metabolik).

1 MET sama dengan jumlah oksigen yang dimakan oleh badan semasa rehat. Dengan sebarang aktiviti fizikal, penunjuk meningkat.

  • Kerja rumah, berkebun - hingga 4 MET.
  • Pembinaan, kerja keras - sehingga 8.
  • Berlari, lumba berjalan dengan pesawat condong hingga 8.3 MET (hingga 140).
  • Berjalan di simulator "Treadmill" - sehingga 18 MET.

Skala petunjuk penggunaan oksigen adalah kriteria utama untuk menilai keadaan fizikal badan. Nilai minimum yang dianggap normal ialah 4 MET. Sekiranya seseorang tidak dapat mencapai tahap ini, maka ini bermaksud bahawa tubuhnya berada dalam keadaan yang sangat lemah..

Norma adalah pencapaian yang tenang dari tanda 12 MET, melebihi itu adalah bentuk fizikal badan yang baik. Orang yang mencapai 15 MET biasanya tidak menderita aterosklerosis.

Lonjakan tekanan adalah satu lagi tanda tidak langsung kehadiran plak aterosklerotik

Sekiranya anda melakukan pengukuran tekanan sebelum dan selepas bersenam, anda boleh mengesahkan keadaan kapal secara normal atau mengesyaki ada sesuatu yang salah.

120/80 dianggap sebagai norma, 110/70 sangat ideal.

Selepas latihan fizikal, tekanan atas meningkat kepada 170. Yang lebih rendah menurun sebanyak 10-20 unit. Sekiranya seseorang dikembangkan dan dilatih secara fizikal, maka indikator yang lebih rendah dapat menurun sebanyak 40 unit. Berdasarkan ini, tekanan atlet selepas latihan dapat mengubah nilainya hingga 170/40. Kehadiran hasil tersebut menunjukkan kapal dengan lumen normal dan keanjalan yang tinggi..

Sekiranya rehat tekanan sedikit meningkat (120/80, 140/90), maka semasa aktiviti fizikal tekanan sistolik akan meningkat (hingga 200), dan penunjuk yang lebih rendah akan tetap tidak berubah atau sedikit meningkat (sebanyak 8-10 unit). Dalam kes ini, anda harus tahu bahawa walaupun tekanan yang sedikit meningkat menyumbang kepada proses patologi pada kapal. Nilai normal bersyarat dianggap 190/85.

Pada mulanya tekanan tinggi - 140/90 - akan meningkat dengan beban. Bahagian atas boleh lebih dari 200, bahagian bawah akan meningkat. Peranti boleh menunjukkan 200/105.

Kadar pemulihan degupan jantung

Setelah menyelesaikan senaman atau beberapa latihan yang sukar, anda harus mengira kadar degupan jantung anda.

Normalisasi degupan jantung dalam 1-3 minit selepas peralihan badan ke keadaan rehat dianggap normal.

Anda harus terlebih dahulu mengira had anda sendiri - usia 220 tolak Setelah penamatan beban dalam satu minit (pada masa ini nadi mula dikira), frekuensi menurun sekurang-kurangnya 25 denyutan.

Sekiranya seminit selepas latihan jantung merosot lebih daripada 30 denyutan, ini adalah bukti keadaan saluran darah yang sangat baik. Pada orang yang berkembang secara fizikal, jantung boleh turun 40-60 degupan seminit..

Sekiranya penurunan frekuensi tidak melebihi 20, ini menunjukkan bahawa terdapat pelanggaran; jika kurang daripada 12 kali, sila berjumpa doktor.

Ini adalah salah satu kaedah yang paling tepat untuk menilai sendiri keadaan anda sendiri. Kadar degupan jantung perlahan selepas berhenti bersenam bermaksud tahap risiko yang tinggi.

Bagaimana lagi anda dapat mengenal pasti plak kolesterol pada saluran darah??

Sekiranya simptomologi sesuai dengan permulaan dan perkembangan aterosklerosis, pesakit ditugaskan untuk menjalani ujian untuk beberapa kajian:

  • analisis darah umum;
  • ujian darah untuk enzim hati;
  • analisis protein dalam darah;
  • koagulogram;
  • analisis air kencing umum.

Diagnostik atau pencegahan?

Semua tindakan di atas untuk menentukan adanya gangguan progresif serius yang disebut "aterosklerosis" hanya diketahui hanya dalam skop artikel dan tidak ditambah dengan pengalaman anda sendiri.

Untuk melakukan ini, anda perlu membuat kehidupan anda lebih teratur, agar ada masa yang cukup untuk aktiviti badan, aktiviti rekreasi.

Makanan yang sihat, membatasi tabiat buruk akan menunda kemungkinan pengalaman yang tidak menyenangkan dan berkenalan dengan penyakit ini.


Artikel Seterusnya
Toleransi glukosa terganggu