Penyakit jantung aterosklerotik


Dalam praktik perubatan, penyakit jantung aterosklerotik difahami sebagai patologi kronik di mana gangguan tertentu berlaku pada saluran koronari yang membekalkan jantung dengan darah.

Khususnya, sebagai akibat pembentukan plak kolesterol di dinding dalam kapal ini, lumennya menyempit dengan ketara, sehingga selesai bertindih. Infarksi miokard adalah salah satu komplikasi aterosklerosis jantung yang paling teruk.

Sebab dan faktor risiko

Pada penyakit jantung aterosklerotik, saluran aorta dan koronari terjejas. Proses pemendapan plak kolesterol bermula di dindingnya. Ini menyebabkan penyempitan lumen saluran, yang menghalang aliran darah normal dan, sebagai akibatnya, bekalan oksigen ke miokardium..

Proses patologi yang serupa dipersulit oleh perkembangan penyakit jantung iskemia, kegagalan jantung, hipertensi, infark miokard. Selalunya penyakit jantung aterosklerotik adalah penyebab kematian.

Penyakit jantung aterosklerotik tidak dinyatakan sebagai diagnosis yang terpisah dalam klasifikasi klinikal penyakit kardiovaskular. Tetapi dalam ICD 10 ia termasuk dalam kumpulan "Penyakit jantung iskemia kronik" dengan kod 125.1.

Apabila lumen arteri koronari sebahagiannya tersumbat oleh plak kolesterol yang terbentuk, kematian sel jantung berlaku, dan tisu penghubung terbentuk di tempat mereka. Dalam kes ini, mereka bercakap mengenai perkembangan kardiosklerosis aterosklerotik..

Aterosklerosis berkembang selama bertahun-tahun. Permulaan patologi ini berdasarkan banyak sebab. Oleh itu, ia tergolong dalam kategori penyakit polyetiologis. Pakar mengenal pasti 3 faktor utama yang memprovokasi perkembangan aterosklerosis:

  • hipertensi arteri;
  • kolesterol darah tinggi;
  • diabetes.

Merokok dan penyalahgunaan alkohol juga meningkatkan risiko aterosklerosis. Selain itu, kemungkinan terkena penyakit ini dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti: usia, jantina, kelebihan berat badan, kecenderungan keturunan, pengambilan lemak haiwan yang berlebihan, pendedahan teratur terhadap tekanan, kekurangan serat dalam makanan..

Tahap, gejala dan diagnosis penyakit

Proses pembentukan plak aterosklerotik melalui beberapa peringkat:

  • Dolipid. Akibat kecederaan pada dinding dalam saluran darah, keadaan yang baik untuk pembentukan plak aterosklerotik diciptakan. Komposisi darah berubah - kepekatan kolesterol berbahaya di dalamnya meningkat. Enzim yang dihasilkan di dalam badan tidak mempunyai masa untuk membersihkan dinding arteri dari "plak" berlemak.
  • Lipoidosis. Tahap aterosklerosis seterusnya adalah pembentukan plak atheromatous. Lipoprotein berketumpatan rendah mula melekat pada dinding arteri, mengakibatkan pembentukan bintik-bintik berlemak. Pada peringkat ini, ukuran plak kecil dan tidak mengganggu aliran darah, yang bermaksud belum ada gejala..
  • Liposklerosis. Di tempat pemendapan lemak terkumpul, tisu penghubung terbentuk. Oleh kerana itu, ukuran plak kolesterol meningkat..
  • Atheromatosis. Proses pemusnahan simpanan lemak bermula. Titik lemak telah berubah menjadi jisim padat yang merubah dinding arteri. Plak kolesterol secara signifikan menyempitkan lumen pembuluh darah dan mengganggu aliran darah normal ke jantung. Di samping itu, sebagai akibat kerosakan pada permukaan lapisan kolesterol, proses pembentukan trombus bermula..
  • Atherocalcinosis. Dalam plak kolesterol, garam kalsium mula disimpan. Ia menjadi keras dan padat, mengakibatkan peningkatan risiko pembekuan darah.

Gejala awal aterosklerosis jantung hanya muncul apabila plak kolesterol menyekat lumen kapal dengan ketara. Oleh itu, bekalan darah ke miokardium dan fungsi kontraktil jantung menderita. Aterosklerosis jantung dicirikan oleh aritmia, angina pectoris dan kegagalan jantung..

Gejala angina pectoris muncul apabila lumen kapal koronari menyempit sebahagiannya. Mereka dimanifestasikan oleh berlakunya ketidakselesaan di jantung dan sakit, yang dapat memancar ke leher, lengan, rahang bawah, perut atau belakang..

Serangan angina bermula selepas latihan atau tekanan emosi. Selalunya berlangsung sekitar 10 minit dan hilang setelah berehat dan mengambil tablet nitrogliserin. Aritmia, atau irama jantung yang tidak normal, dicirikan oleh degupan jantung yang perlahan atau meningkat.

Keadaan ini disertai oleh gejala seperti:

  • kelemahan dan keletihan yang berlebihan;
  • dyspnea;
  • kegelisahan;
  • pening;
  • kehilangan kesedaran;
  • sakit dada.

Apabila pengepaman darah menjadi lemah akibat penyakit jantung aterosklerotik, kegagalan jantung berkembang. Keadaan ini dicirikan oleh gejala seperti batuk, sesak nafas, pening, gangguan tidur, keletihan, kehilangan selera makan, sakit dada, pembengkakan pergelangan kaki..

Selalunya, penyakit jantung aterosklerotik dikaitkan dengan penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD). Perkembangan pulmonale cor merumitkan perjalanan aterosklerosis, memburukkan keadaan pesakit dan meningkatkan risiko kematian secara tiba-tiba. Dengan COPD, terdapat batuk, sesak nafas, dan sakit dada. Selalunya kombinasi ini diperhatikan pada pesakit tua..

Diagnosis "penyakit jantung aterosklerotik" dibuat berdasarkan keluhan pesakit, kaedah pemeriksaan makmal dan instrumental. Diagnosis aterosklerosis semestinya melibatkan profil lipid. Ujian ini mengesan peningkatan tahap lipoprotein berbahaya dalam darah..

Pesakit yang disyaki patologi serupa ditetapkan jenis pemeriksaan berikut:

  • Ekokardiografi. Dengan bantuan pemeriksaan ultrasound, gambar jantung diperoleh, kontraktilitasnya ditentukan.
  • Elektrokardiografi. Dorongan elektrik jantung direkodkan. Dengan kaedah ini, bekalan darah ke miokardium tidak dapat dikesan..
  • Angiografi. Pemeriksaan arteri koronari dengan pengenalan agen kontras ke dalam kapal melalui kateter. Angiografi mengenal pasti tapak penyempitan arteri koronari.
  • Ujian tekanan. Kaedah ini digunakan untuk mengkaji reaksi jantung terhadap aktiviti fizikal..
  • Imbasan CT. X-ray jantung diambil dan setelah memproses gambar, gambar terperinci organ ini diperoleh.

Kaedah rawatan

Hampir mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini sepenuhnya. Walaupun begitu, rawatan ubat atau pembedahan yang tepat pada masanya akan membantu menghentikan perkembangan penyakit ini dan menghilangkan simptomnya..

Penyakit jantung aterosklerotik dirawat dengan terapi konservatif dan pembedahan. Ini ditentukan oleh keparahan penyakit dan tahap di mana ia didiagnosis. Matlamat utama rawatan ubat adalah untuk menurunkan kadar kolesterol darah..

Pada peringkat awal penyakit, ini dapat dicapai dengan mengikuti diet anti-kolesterol khas. Ini melibatkan pembatasan pengambilan lemak haiwan secara signifikan dan termasuk dalam diet serat sebanyak mungkin..

Sekiranya aterosklerosis jantung telah didiagnosis dalam bentuk lanjut, maka rawatan tidak akan terhad kepada diet. Resep dan pengambilan ubat khas akan diperlukan. Walaupun begitu, aterosklerosis dianggap sebagai penyakit kronik, dan mustahil untuk menyembuhkan sepenuhnya pesakit dengan ubat-ubatan..

Rawatan perubatan akan membantu mengekalkan kualiti hidup pesakit dan mengurangkan kemungkinan timbulnya komplikasi ciri aterosklerosis, seperti infark miokard dan strok. Rejimen rawatan bagi setiap pesakit dibuat secara individu, dengan mengambil kira keunikan perjalanan penyakit dan anamnesis pesakit.

Rawatan aterosklerosis jantung termasuk mengambil ubat dari pelbagai kumpulan:

  • Ubat penurun lipid. Tindakan mereka bertujuan untuk mengurangkan kepekatan kolesterol total dan lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah, serta trigliserida. Juga ubat-ubatan kumpulan farmakologi ini meningkatkan tahap lipoprotein berketumpatan tinggi atau kolesterol "baik".
  • Antikoagulan. Pada pesakit dengan aterosklerosis jantung, risiko pembekuan darah meningkat dengan ketara. Untuk mencegah penyumbatan arteri koronari oleh gumpalan darah, ubat-ubatan untuk mengurangkan kelikatan darah dimasukkan dalam rejimen terapi. Untuk tujuan ini, dalam kebanyakan kes, ubat-ubatan berdasarkan warfarin atau aspirin diresepkan..
  • Ubat antihipertensi. Aterosklerosis jantung secara tidak langsung menyebabkan peningkatan tahap tekanan darah. Ketidakstabilan tekanan darah memberi kesan negatif pada dinding vaskular, yang di bawah pengaruh tersebut secara beransur-ansur kehilangan keanjalannya dan menjadi rapuh. Dalam keadaan ini, mudah rosak, dan plak aterosklerotik terbentuk di tempat kerosakan. Oleh itu, untuk menstabilkan tekanan darah, ubat khas diresepkan, mereka juga membantu menghalang perkembangan aterosklerosis..

Ubat penurun lipid dikelaskan mengikut kesannya terhadap statin, fibrate, sequestrant asid hempedu, dan perencat penyerapan kolesterol. Statin menghalang pengeluaran kolesterol dalam badan.

Di bawah pengaruh ubat-ubatan ini, kepekatan lemak "buruk" menurun dan pada masa yang sama kolesterol "baik" meningkat. Lebih baik memberi preskripsi statin generasi terkini. Mereka mempunyai kesan sampingan yang lebih sedikit dan lebih kuat. Ini termasuk Rosuvastatin dan Atorvastatin. Sekiranya tahap kolesterol anda rendah, Simvastatin yang lebih sederhana akan berlaku..

Tindakan fibrate bertujuan menormalkan tahap lipoprotein. Dengan latar belakang pengambilannya, lipid berketumpatan sangat rendah terbelah, kolesterol berketumpatan rendah menurun dan tahap kolesterol "baik" meningkat. Selalunya, Fenofibrate termasuk dalam rejimen rawatan aterosklerosis.

Sekuestran asid hempedu mengikat asid hempedu yang memasuki usus. Sebatian yang terbentuk dengan cara ini meninggalkan badan bersama dengan najis. Hasil daripada proses ini, tubuh terpaksa menghasilkan asid hempedu baru dari kolesterol yang ada di dalam badan..

Kerana ini, jumlah kolesterol dan lipoprotein berketumpatan rendah dikurangkan. Ubat ini termasuk Colestipol dan Colestyramine. Inhibitor penyerapan kolesterol menghadkan penyerapan kolesterol dari makanan. Hasil daripada proses ini, petunjuk metabolisme lemak dinormalisasi..

Rawatan pembedahan untuk aterosklerosis jantung

Sekiranya plak kolesterol yang terbentuk di permukaan dalaman dinding vaskular secara signifikan menyekat lumen saluran koronari, persoalan kaedah rawatan pembedahan diputuskan. Anda harus menjalani pembedahan walaupun mustahil untuk mengawal gejala penyakit dengan bantuan terapi ubat..

Rawatan pembedahan aterosklerosis jantung dilakukan dengan menggunakan pelbagai teknik:

  • Angioplasti koronari. Ini adalah campur tangan invasif minimum. Kateter dengan belon di hujungnya dimasukkan ke dalam arteri besar. Ia bergerak melalui kapal di bawah kawalan peralatan khas sehingga sampai ke kawasan yang terjejas. Di tempat penyempitan yang paling besar, belon mengembang dan mengembang lumen arteri. Teknik ini tidak melibatkan penyingkiran plak aterosklerotik. Untuk mengelakkan penyempitan semula lumen, dudukan logam dipasang di tempat pengembangan belon. Reka bentuk ini adalah bingkai logam yang membuat belon mengembang dan tidak membiarkan lumen menyempit. Sebagai hasil daripada operasi ini, kapal disimpan dalam keadaan yang terus berkembang, yang membolehkan darah beredar secara normal. Operasi serupa sering dilakukan pada pesakit dengan infark miokard akut..
  • Cangkok pintasan arteri koronari. Sekiranya aliran darah tidak dipulihkan dengan bantuan cantuman koronari, maka pembedahan pintasan koronari digunakan. Teknik ini digunakan dalam kes aterosklerosis jantung yang lebih teruk. Tujuannya adalah untuk membuat jalan pintas untuk aliran keluar darah. Dalam kes ini, bahagian arteri yang menyempit dipintas. Sejenis prostesis vaskular dipasang. Operasi ini agak panjang dan memakan masa 3-4 jam. Pada masa yang sama, ia memerlukan masa pemulihan yang lebih lama. Pembedahan pintasan arteri koronari ditunjukkan hanya dalam kes yang teruk..
  • Pemindahan jantung. Pada beberapa pesakit dengan aterosklerosis, keadaan jantung sedemikian rupa sehingga operasi tidak dapat mengubah keadaan pasien dan menyembuhkan penyakit. Tetapi jika pesakit itu seorang pemuda dan organ lain dalam keadaan baik, maka pemindahan jantung penderma adalah disyorkan. Oleh kerana operasi ini secara teknikal sangat sukar dan mahal, ia dapat dilakukan dalam kes yang jarang berlaku..

Pencegahan dan prognosis

Komplikasi aterosklerosis arteri koronari jantung yang paling berbahaya adalah infark miokard. Juga, kekurangan peredaran darah yang berterusan di jantung menyebabkan kelemahan organ ini. Akibatnya, beban yang ada menjadi tidak tertanggung dan kegagalan jantung berkembang. DAN

Penyakit arteri koronari (PJK) juga dianggap sebagai komplikasi aterosklerosis koronari. Prognosis aterosklerosis jantung ditentukan oleh faktor-faktor seperti rawatan tepat pada masanya, kepatuhan terhadap diet dan gaya hidup yang sihat. Ketiga-tiga komponen ini dapat membendung perkembangan penyakit ini..

Dengan pembentukan fokus nekrosis dan perkembangan gangguan akut aliran darah, prognosis penyakit ini tidak menguntungkan. Prognosisnya rumit bagi pesakit dengan aterosklerosis yang menyalahgunakan alkohol dan merokok.

Prognosis untuk kehidupan pesakit ditentukan oleh tahap kerosakan pada saluran koronari dan kehadiran penyakit kronik yang teruk. Jadi, dengan kerosakan pada satu arteri koronari, tetapi memelihara fungsi ventrikel kiri, prognosis kelangsungan hidup selama 5 tahun melebihi 90%.

Pada pesakit dengan kerosakan pada 3 atau lebih arteri koronari dan gangguan teruk ventrikel kiri, prognosis kelangsungan hidup tidak baik - kurang dari 30% pada 5 tahun. Risiko kematian mendadak pada aterosklerosis koronari meningkat apabila terdapat faktor berikut:

  • aritmia;
  • takikardia;
  • air mata saluran darah;
  • penyakit vaskular, termasuk trombosis;
  • kecederaan teruk;
  • kerosakan injap jantung.

Sekiranya gejala penyakit ini dikesan tepat pada waktunya dan rawatan dimulakan, risiko komplikasi dapat dikurangkan dengan ketara. Pesakit dengan aterosklerosis harus memantau diet mereka, berhenti makan makanan berlemak dan menjalani gaya hidup yang sihat..

Untuk mencegah aterosklerosis arteri koronari jantung, disarankan untuk memerhatikan langkah-langkah berikut:

  • berhenti merokok sepenuhnya;
  • aktiviti fizikal sepenuhnya;
  • pematuhan kepada prinsip pemakanan yang betul;
  • rawatan penyakit yang tepat pada masanya dan lengkap yang berkaitan dengan saluran darah dan jantung;
  • kawalan tekanan darah;
  • sekatan kerja fizikal berat;
  • kawalan berat badan;
  • mengelakkan tekanan.

Aterosklerosis arteri koronari jantung adalah penyakit berbahaya dan memerlukan rawatan yang serius. Oleh itu, jika terdapat gejala yang membimbangkan, disarankan untuk segera berjumpa doktor. Diagnosis menyeluruh akan membantu merumuskan rejimen rawatan yang berkesan. Penting untuk mematuhi cadangan doktor dengan tegas.

Plak kolesterol di saluran jantung

Plak kolesterol di saluran jantung terbentuk sebagai hasil perkembangan proses aterosklerotik. Plak kolesterol pada jantung dapat didiagnosis dengan pemeriksaan ultrasound (ultrasound) dada atau arteri karotid: seperti yang ditunjukkan oleh latihan, plak aterosklerotik berkumpul pada kadar yang sama di semua saluran darah - dan jika terdapat banyak di dalam arteri karotid, maka, dengan kebarangkalian yang sangat tinggi, akan ada banyak di hati.

Kardiogram tidak akan menunjukkan kehadiran plak kolesterol di jantung, dan juga ujian darah biokimia (termasuk untuk pecahan), yang mendedahkan fakta kolesterol tinggi (tinggi) secara umum, akan menunjukkan (untuk lebih jelasnya: bagaimana menentukan kolesterol dalam ujian darah). Plak kolesterol juga dapat dikesan semasa imbasan dupleks saluran leher dan anggota badan (tetapi bukan jantung) - ini adalah kaedah tidak langsung, seperti pemeriksaan ultrasound IMT arteri karotid, yang didasarkan pada anggapan bahawa aterosklerosis berkembang secara serentak di semua urat dan arteri badan (lihat juga : diagnosis kolesterol di saluran jantung).

Plak kolesterol pada saluran jantung adalah deposit aterosklerotik pada permukaan dalaman saluran koronari (membekalkan otot jantung). Dengan cara lain, plak aterosklerotik terbentuk di sini sebagai akibat kekurangan zat makanan dan gaya hidup yang tidak aktif (kecuali kes-kes kecenderungan keturunan). Oleh itu, pertama sekali, pesakit ditetapkan sukan sebagai rawatan terhadap aterosklerosis dan produk dipilih yang melarutkan plak kolesterol di dalam kapal. Lemak yang dimakan dipecah oleh enzim lipase di usus kecil hingga lipolisis (asid lemak) dan gliserol. Yang terakhir diserap oleh darah dan diangkut ke hati, di mana ia diubah menjadi triacylglycerides, yang dikembalikan ke darah sebagai lipoprotein berkepadatan rendah (VLDL). Dari VLDL, LDL (LDL-kolesterol) terbentuk, yang tetap menjadi bentuk pengangkutan utama kolesterol dalam pembuluh darah: ia membawa kolesterol "buruk" dalam darah dan membentuk plak kolesterol.

Plak kolesterol terbentuk pada usia dini dan secara beransur-ansur berkembang sepanjang hayat. Bergantung pada gaya hidup, ini memerlukan masa yang berbeza: dari beberapa tahun hingga beberapa dekad. Contohnya, alkohol meningkatkan kolesterol apabila dimakan dalam jumlah besar..

Cara menghilangkan plak kolesterol pada jantung?

Tidak ada kaedah yang berkesan untuk rawatan plak kolesterol konservatif (tidak invasif) di saluran jantung. Hanya ada beberapa kemungkinan untuk memperlambat dan mencegah pembentukan endapan aterosklerotik baru, termasuk dengan mengambil ubat untuk plak. Perubatan moden menganggap teori utama pembentukan plak kolesterol di saluran jantung dan badan secara keseluruhan "traumatik". Oleh kerana kerosakan pada dinding saluran darah terkumpul (misalnya, disebabkan oleh hipertensi), makrofag menggunakan kolesterol lebih banyak sebagai "patch".

LDL, terkumpul dalam makrofag, membentuk sel-sel "berbuih", terutamanya di kawasan aliran darah bergelora (di lipatan saluran darah). Sel "berbuih" belum menjadi plak dalam arti harfiah kata, tetapi spektrum lipid (ujian darah biokimia) sudah menunjukkan hiperkolesterolemia (peningkatan jumlah kolesterol dalam darah). Sel "berbuih" terkumpul di permukaan dalam kapal dalam bentuk bintik-bintik dan jalur - sementara ia masih boleh dikeluarkan. Pembentukan tisu penghubung antara deposit ini sudah menjadi permulaan aterosklerosis (pada tahap ini belum ada gejala plak kolesterol). Tisu penghubung dipanggil plak berserat. Apabila ia terbentuk, mereka bercakap mengenai aterosklerosis tahap kedua..

Semasa plak aterosklerotik tumbuh, ia masuk ke dalam lumen kapal, menyempitkan aliran darah. Lama kelamaan, tisu berserabut akan menebal. Sekiranya proses ini berlanjutan di saluran jantung, dan tidak ada langkah-langkah yang diambil untuk melarutkan plak kolesterol, maka lama-kelamaan, pengisian plak berlemak lembap dapat memasuki aliran darah (pecah lapisan plak). Jisim ateromatosa yang dilepaskan bersentuhan dengan plasma darah dan bertindak balas dengannya, pembekuan darah dapat terbentuk. Sekiranya ini berlaku di saluran koronari jantung, risiko serangan jantung meningkat dengan mendadak (lihat juga: bolehkah plak kolesterol keluar berdasarkan saraf).

Di tempat pecahnya tayar, proses ateroskalsinosis (tahap akhir aterosklerosis) berlaku sebagai akibatnya - pemendapan garam kalsium dengan penutup dinding. Dinding yang dikalsifikasi menjadi rapuh dan kehilangan keanjalannya. Sehingga tahap kedua atau ketiga aterosklerosis tercapai, usaha harus dilakukan untuk melarutkan plak kolesterol di saluran jantung. Mereka boleh dilarutkan dengan mengambil ubat khas atau agen aktif secara biologi berdasarkan asid omega-3 (namun, anda tidak boleh bergantung pada kecekapan tinggi kaedah ini: dengan cara ini anda dapat membuang hanya 10-15% deposit dalam 1-1,5 tahun terapi berterusan).

Diet dengan plak kolesterol di saluran jantung

Diet untuk plak kolesterol di saluran jantung atau organ lain, termasuk otak, melibatkan penolakan makanan berlemak (daging berlemak, makanan ringan, makanan segera, dan lain-lain), peningkatan bahagian makanan tumbuhan (serat membantu mengurangkan kolesterol dalam darah), makanan laut (terutamanya ikan air sejuk, tinggi asam omega-3).

Juga, dalam diet dengan kadar kolesterol darah tinggi dan didiagnosis dengan plak aterosklerotik, tidak ada ruang untuk produk susu berlemak - krim masam, krim, susu berlemak dan kefir, yogurt, dll. Kuning telur boleh dimakan tidak lebih dari 1-2 minggu (lebih banyak: adakah telur meningkatkan kolesterol). Anda harus mengelakkan bukan hanya makanan berlemak, tetapi juga makanan dengan kandungan kolesterol yang tinggi (ia tidak banyak mempengaruhi tahap kolesterol dalam darah - sebanyak 20 - 30%, tetapi dalam keadaan kritikal ini sudah banyak).

Cara menghilangkan plak kolesterol di saluran jantung dengan ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat bukanlah kaedah yang berkesan untuk merawat aterosklerosis tahap kedua dan ketiga (pada peringkat pembentukan plak berserat dan ateroskalsinosis). Lebih-lebih lagi, ubat-ubatan rakyat tidak boleh berkesan walaupun tidak ada metodologi untuk menilai keberkesanannya. Pakar tidak menyedari kekuatan penyembuhan di sebalik kebanyakan kaedah rawatan alternatif yang dicadangkan untuk plak kolesterol, tetapi mereka tidak menolak kesan plasebo dan bantuan tidak langsung (jika pesakit mula mengikuti diet dan gaya hidup secara umum).

Ubat-ubatan rakyat untuk plak kolesterol di saluran jantung berdasarkan vitamin C (kegunaan mutlak telah terbukti terhadap deposit aterosklerotik pada tahap apa pun, namun manfaatnya diakui sebagai pencegahan proses keradangan di dalam kapal, yang merupakan bahagian penting dari pencegahan kolesterol dengan makanan, sukan), minyak pati (serupa), minyak ikan dan minyak biji rami (ada kesannya, tetapi jangka panjang dan kecil).

Rawatan plak kolesterol invasif pada saluran jantung

Tidak ada kaedah pembedahan untuk menghilangkan (menghilangkan) plak kolesterol besar-besaran. Tetapi adalah mungkin untuk melebarkan saluran darah ke tahap aliran darah normal. Ini dapat dilakukan secara perubatan, menggunakan ubat vasodilating, dan bahkan dengan mengepam tekanan darah (ketika bekalan darah ke tisu dan organ dipulihkan kerana peningkatan bekalan darah). Walau bagaimanapun, peningkatan tekanan bertindak pada kapal seperti domba jantan, yang menyebabkan retakan dan kerosakan baru dan baru, yang segera ditumbuhi plak yang baru terbentuk..

Rawatan akibat plak kolesterol pada saluran jantung dapat dilakukan hanya dengan cantuman bypass arteri koronari. Di anggota badan - dengan stenting. Penyingkiran plak fizikal juga dapat dilakukan jika ukuran plak kolesterol cukup besar dan jika itu sendiri mengganggu aliran darah normal. Dalam kes ini, saluran darah dipotong memanjang, plak dikeluarkan melalui pembedahan, dan tampalan khas diletakkan di tempatnya..

Gejala plak kolesterol di jantung

Gejala klinikal plak kolesterol di saluran jantung dan organ manusia lain hanya muncul apabila aliran darah telah terganggu (dengan pengumpulan sejumlah besar deposit aterosklerotik dan, selalunya, walaupun dengan pembentukan gumpalan darah pada mereka, yang belum keluar). Gejala penumpukan plak di saluran koronari jantung termasuk serangan angina, manifestasi infark miokard, dan dispnea jantung..

Agar tidak perlu merawat plak kolesterol di jantung dan menjalani pembedahan, anda mesti mematuhi gaya hidup sihat: makan makanan tumbuhan (makanan yang menurunkan kolesterol dalam badan), daging tanpa lemak dan unggas, makanan laut, bergerak lebih banyak lagi (lebih banyak lagi: latihan terapi untuk aterosklerosis saluran darah) dan, mulai dari usia 20 tahun, menderma darah untuk analisis biokimia setiap 5-7 tahun untuk menentukan tahap kolesterol.

Latihan untuk aterosklerosis saluran jantung

Aktiviti fizikal dalam aterosklerosis aorta jantung, termasuk selepas serangan jantung, dengan iskemia dan angina pectoris yang didiagnosis, adalah sebahagian daripada program pemulihan pesakit. Latihan aterosklerosis saluran jantung bermanfaat untuk kesihatan, yang disahkan dalam kajian saintifik 118 pesakit dengan angioplasti koronari atau stenting.

Dalam tindak lanjut enam bulan, kumpulan latihan wajib tiga mingguan menunjukkan masalah jantung yang lebih sedikit, penerimaan yang lebih sedikit, dan perkembangan penyakit jantung yang kurang. Kajian ini diikuti dengan pengamatan 19 ribu pesakit setelah serangan jantung dalam program pemulihan jantung (yang merangkumi aktiviti fizikal). Orang berasa lebih baik dan berisiko lebih rendah mengalami serangan jantung yang lain.

Sukan dan aktiviti fizikal dalam aterosklerosis saluran aorta dan jantung (saluran koronari) harus dimulakan dengan fisioterapi dan di bawah pengawasan pakar kardiologi. Fisioterapi untuk aterosklerosis saluran jantung dapat meningkatkan tahap lipoprotein berkepadatan tinggi (HDL) - kolesterol "baik" - sebanyak 5% (lihat juga: cara mendapatkan kolesterol berkepadatan tinggi), sementara latihan yang lebih kuat (seperti berlari) membawa untuk meningkatkannya lebih banyak lagi. Selain itu, setiap peningkatan kepekatan HDL sebanyak 2,5 - 3% mengurangkan risiko penyakit jantung koroner (PJK) sebanyak 3%.

Latihan dan sukan di aterosklerosis aorta mengurangkan tahap kolesterol "buruk" (lipoprotein berketumpatan rendah, LDL) dan trigliserida. Trigliserida, bersama dengan LDL teroksidasi, sering membentuk plak kolesterol (aterosklerotik), yang menyumbat saluran aorta dan koronari jantung.

Latihan dan senaman untuk aterosklerosis aorta melengkapi diet dan penggunaan ubat-ubatan (statin). Dengan aterosklerosis aorta maju, senaman dapat mengurangkan keradangan, yang merupakan salah satu sebab (bersamaan dengan kadar kolesterol darah tinggi) pertumbuhan arteri koronari dengan plak kolesterol (aterosklerotik).

Dan walaupun tidak ada penyelidikan ilmiah yang pasti mengenai kesan kesihatan pendidikan jasmani pada aterosklerosis aorta, tidak ada keraguan bahawa senaman secara berkala dapat mengurangkan keradangan di dalam badan..

Aterosklerosis saluran jantung - apakah itu, gejala dan rawatannya

Aterosklerosis saluran jantung adalah penyakit kronik yang berkembang apabila plak kolesterol terbentuk di dinding arteri koronari. Deposit menghalang jantung daripada menerima bekalan darah yang mencukupi, ia melemahkan. Sekiranya plak aterosklerotik sepenuhnya menyekat lumen kapal, sebahagian sel mati - infark miokard berkembang.

Mekanisme pengembangan plak aterosklerotik

Terdapat 5 peringkat:

  1. Dolipid. Keadaan dibuat untuk pembentukan plak aterosklerotik: dinding vaskular cedera. Terdapat perubahan dalam komposisi darah: kepekatan kolesterol jahat meningkat. Ini berakhir apabila enzim tubuh tidak lagi mempunyai masa untuk membersihkan dinding arteri dari "plak".
  2. Lipoidosis. Tahap kedua aterosklerosis adalah permulaan pembentukan plak atheromatous. Kolesterol, lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) mula melekat pada dinding arteri, membentuk garis-garis lemak, bintik-bintik. Plak masih terlalu kecil sehingga tidak menghalang aliran darah.
  3. Liposklerosis. Fokus pemendapan tumbuh dengan tisu penghubung. Saiz plak aterosklerotik meningkat.
  4. Atheromatosis. Pemusnahan simpanan lemak bermula. Jisim padat terbentuk dari produk pereputan, yang merosakkan dinding arteri. Pada masa ini, plak kolesterol mencapai ukuran yang besar, mengganggu bekalan darah normal ke jantung. Selalunya permukaan lesi mula ulserat, yang memprovokasi pembentukan trombus..
  5. Atherocalcinosis. Garam kalsium disimpan dalam ketebalan plak. Dari segi ketumpatan, pembentukannya menyerupai batu. Risiko pembekuan darah meningkat.

Punca, faktor risiko

Atherosclerosis adalah gangguan kronik yang berkembang selama beberapa dekad. Apabila bercakap mengenai penyebab patologi, istilah "penyakit polyetiologis" biasanya digunakan. Ini bermaksud bahawa beberapa faktor bertanggungjawab untuk perkembangan penyakit ini. Kesan merosakkan pada dinding arteri diberikan oleh:

  • merokok;
  • tekanan darah tinggi;
  • kolesterol tinggi, LDL;
  • diabetes;
  • ketagihan alkohol.

Dengan aterosklerosis jantung, ada faktor risiko yang meningkatkan kemungkinan terkena penyakit:

  • umur. Selalunya, orang tua, orang tua menderita patologi ini;
  • lantai. Lelaki mempunyai risiko yang lebih besar untuk menghidap penyakit jantung koronari, serta penyakit lain yang berkaitan dengan aterosklerosis;
  • kecenderungan keturunan;
  • berat badan berlebihan;
  • tekanan teruk yang kerap;
  • diet tinggi lemak tepu, rendah serat.

Tanda-tanda aterosklerosis jantung

Tanda-tanda pertama muncul apabila plak aterosklerotik menyekat bahagian kapal yang ketara. Biasanya, pada awal penyakit ini, kemerosotan kesejahteraan berlaku selepas latihan fizikal, keterlaluan emosi. Gejala aterosklerosis arteri koronari mungkin termasuk:

  • Serangan Angina. Terasa seperti memerah, sakit di bahagian tengah atau kiri dada. Serangan biasanya hilang dalam beberapa minit. Pada sesetengah orang, sakit boleh memancar ke leher, belakang, lengan;
  • Dyspnea. Mungkin berterusan atau berkembang selepas bersenam.

Pada aterosklerosis jantung, penyumbatan lengkap salah satu arteri jantung membawa kepada infark miokard. Gejalanya teruk, sakit berpanjangan di bahagian tengah dada, yang memancar ke bahu, rahang, lengan. Kadang-kadang disertai dengan sesak nafas, berpeluh.

Kaedah diagnostik moden

Diagnosis dimulakan dengan pemeriksaan oleh doktor. Dengan adanya faktor risiko, simptom, murmur jantung, pesakit dihantar untuk menjalani pemeriksaan yang lebih teliti. Ia mungkin merangkumi:

  • ujian darah biokimia dengan profil lipid terperinci. Analisis ini memberi doktor maklumat mengenai fungsi organ dalaman, serta kandungan kolesterol dan pecahannya;
  • elektrokardiogram (ECG). Rakaman impuls elektrik jantung membolehkan anda menilai kekonduksian otot jantung. Aterosklerosis jantung mengganggu pemakanan miokardium, yang tercermin dalam elektrokardiogram;
  • ujian tekanan. Pada permulaan penyakit, gejala, dan perubahan aktiviti jantung, dicatat hanya selepas bersenam. Oleh itu, rakaman kardiogram dapat digabungkan dengan menunggang basikal pegun, berlari di treadmill atau aktiviti fizikal yang lain. Varian ujian tekanan adalah pemberian ubat yang mensimulasikan aktiviti fizikal;
  • angiogram adalah kaedah untuk mendapatkan gambaran mengenai saluran jantung. Pesakit disuntikkan pewarna secara intravena yang menjadikan arteri dapat dilihat dengan baik pada sinar-X, MRI, CT;
  • echocardiogram (ultrasound jantung) - membolehkan anda menilai keadaan otot jantung, injap, ruang. Ultrasound dapat mengukur halaju aliran darah, serta ciri-ciri lain. Untuk pemeriksaan terperinci seperti itu, yang disebut ultrasonografi Doppler, diperlukan sensor khas..

Cara menghilangkan plak di saluran jantung: ciri rawatan

Terdapat beberapa rawatan untuk aterosklerosis. Semasa memilih, doktor mengambil kira ciri individu pesakit, kehadiran penyakit bersamaan, risiko terkena infark miokard.

Pada peringkat awal, untuk meningkatkan kesejahteraan mereka, kebanyakan pesakit hanya perlu mengikuti diet, mempertimbangkan semula gaya hidup mereka. Terapi ubat untuk aterosklerosis ditunjukkan untuk pesakit dengan tahap penyakit yang lebih maju, dan juga untuk orang dengan kontraindikasi untuk operasi. Rawatan pembedahan diperlukan untuk penghidap penyakit yang teruk.

Diet

Diet yang baik yang digabungkan dengan tabiat sihat dapat mengurangkan kadar trigliserida sebanyak 50%. Tidak sukar untuk mengikuti diet seperti itu, karena mengandung sedikit larangan, dan juga memberi ruang kepada kreativiti kuliner. Prinsip asas pemakanan yang betul:

  • Makan dengan kerap, tetapi sedikit demi sedikit. Sangat sesuai untuk membahagikan makanan setiap hari untuk sarapan, makan tengah hari, makan malam, di antaranya termasuk 2 makanan ringan.
  • Pilih lemak sihat. Lemak tepu, yang banyak terdapat dalam daging merah, lemak hewani, makanan tenusu berlemak, sawit, minyak kelapa, meningkatkan kolesterol total, LDL. Kandungannya tidak boleh melebihi 7% daripada pengambilan kalori harian. Asid lemak tak jenuh yang sihat terdapat pada kacang, biji, alpukat, dan minyak sayuran. Perlu ada lebih banyak lagi.
  • Menghilangkan lemak trans. Mereka secara signifikan meningkatkan kepekatan kolesterol jahat, mengurangkan kandungan yang baik. Lemak trans kaya dengan makanan goreng, makanan siap pakai: dari kuki hingga mi segera. Oleh itu, selalu baca label sebelum membeli..
  • Makan makanan yang kaya dengan asid lemak omega-3. Mereka meningkatkan kepekatan kolesterol HDL, menurunkan trigliserida, dan menormalkan tekanan darah. Omega 3 kaya dengan ikan berlemak: herring, makarel, salmon, mackerel. Asid lemak omega-3 dapat diperoleh dari makanan tumbuhan: biji rami, badam, walnut. Di samping itu, makanan ini kaya dengan protein lengkap..
  • Jangan lupa tentang serat. Pemimpin dalam kandungannya adalah sayur-sayuran, kekacang, dedak, bijirin. Kedua-dua jenis serat ini mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan sistem kardiovaskular. Tetapi bentuk karbohidrat larut mempunyai keupayaan untuk menurunkan kadar LDL..

Tabiat sihat

Aterosklerosis saluran jantung dapat diatasi dengan perubahan gaya hidup yang sederhana. Doktor menasihati:

  • Berhenti merokok. Menghentikan rokok sepenuhnya adalah idea yang baik. Pertama, dengan cara ini anda dapat meningkatkan tahap HDL, dan kedua, mengurangkan risiko terkena penyakit kardiovaskular. Doktor menganggap bahawa setelah setahun menyingkirkan tabiat buruk, kemungkinan penyakit kardiovaskular menjadi separuh. 15 tahun selepas berhenti merokok, prognosisnya akan sama dengan orang yang tidak pernah merokok.
  • Menurunkan berat badan berlebihan. Bahkan penurunan berat badan sebanyak 5-10% dapat mengurangkan kadar kolesterol dengan ketara;
  • Alkohol hanya dalam jumlah kecil. Dosis alkohol sederhana meningkatkan kolesterol HDL, tetapi hanya dalam tahap sederhana. Untuk wanita, lelaki berusia lebih dari 65 tahun - tidak lebih daripada 14 g alkohol / hari, untuk lelaki di bawah umur 65 tahun - hingga 28 g / hari. 14 g alkohol bersamaan dengan 45 ml vodka, 150 ml wain 12%, 360 ml bir 5%;
  • Bersikap aktif secara fizikal. Cukup 30 minit senaman setiap hari cukup untuk menurunkan kadar kolesterol dan meningkatkan kadar kolesterol HDL. Sekiranya anda tidak dapat meluangkan banyak masa untuk aktiviti, ganti dengan berjalan-jalan atau bekerja di kebun..

Ubat-ubatan

Dengan bentuk aterosklerosis jantung yang lebih maju, hanya diet, pengenalan gaya hidup sihat tidak mencukupi. Ubat-ubatan moden tidak dapat menyembuhkan pesakit sepenuhnya, tetapi penggunaan ubat-ubatan memungkinkan anda menjaga kualiti hidup pesakit pada tahap yang tinggi, serta mengurangi risiko terkena infark miokard, strok.

Rejimen rawatan dibuat untuk setiap pesakit secara individu, dengan mempertimbangkan nuansa perjalanan penyakit, data sejarah perubatan. Ia boleh merangkumi pelbagai jenis ubat.

Ubat penurun lipid

Dadah dalam kumpulan ini mengurangkan tahap kolesterol total, lipoprotein berketumpatan rendah (VLDL, LDL), trigliserida, meningkatkan kandungan lipoprotein berkepadatan tinggi (HDL). Mengubah kepekatan lipid memungkinkan anda menghentikan pertumbuhan plak kolesterol, sedikit mengurangkan ukurannya, dan juga memperbaiki keadaan saluran darah. Rejimen rawatan boleh merangkumi satu atau lebih kelas ubat penurun lipid:

  • statin adalah ubat paling kuat yang ada. Mereka menyekat sintesis kolesterol. Kepekatan lemak "buruk" menurun, sementara kepekatan lemak "baik" meningkat. Statin generasi terkini - atorvastatin, rosuvastatin - mempunyai potensi paling besar dan kesan sampingan yang paling sedikit. Pesakit dengan kolesterol tinggi mungkin diberi simvastatin yang lebih sederhana;
  • fibrate - sebelum munculnya statin, mereka dianggap sebagai ubat yang paling kuat untuk menormalkan tahap lipid. Mereka merangsang pemecahan VLDL, LDL sedikit lebih rendah, dan juga meningkatkan HDL. Fenofibrate adalah rawatan yang paling biasa ditetapkan untuk pesakit dengan aterosklerosis;
  • dos vitamin PP yang tinggi (asid nikotinik, vitamin B3). Berkesan menurunkan trigliserida, jumlah kolesterol sederhana, LDL, meningkatkan HDL. Walau bagaimanapun, persediaan asid nikotinik jarang digunakan untuk merawat aterosklerosis vaskular. Sebab tidak popular adalah berlakunya tindak balas buruk yang tinggi. Kira-kira 80% pesakit mengalami ketidakselesaan semasa mengambil vitamin PP;
  • sequestrants asid hempedu (cholestyramine, colestipol) - mengikat asid hempedu memasuki usus. Kompleks yang dihasilkan dikeluarkan di dalam tinja. Ini memaksa badan untuk mensintesis asid hempedu baru, menggunakan kolesterol sebagai bahan mentah. Ini menjelaskan kemampuan mereka menurunkan kolesterol total, LDL.
  • perencat penyerapan kolesterol (ezetimibe). Dadah dalam kumpulan ini menghalang penyerapan kolesterol makanan. Tubuh harus menguraikan kolesterol LDL serta membuang sterol dari tisu periferal. Perubahan ini membawa kepada normalisasi metabolisme lemak;
  • penyediaan asid lemak tak jenuh (Omacor, OmegaTrin). Produk yang mengandungi asid lemak omega-3 mempunyai kesan yang baik terhadap spektrum lipid darah. Mereka sangat ringan. Mereka diresepkan untuk aterosklerosis ringan.

Antikoagulan

Dengan aterosklerosis jantung, risiko mengembangkan pembekuan darah meningkat. Untuk mencegah tumpang tindih arteri koronari, ubat-ubatan ditambahkan ke rejimen perawatan yang mengurangi kelikatan darah, dan juga mencegah sel-sel saling melekat. Lebih kerap daripada yang lain, ubat-ubatan diresepkan aspirin, warfarin.

Ubat antihipertensi

Tekanan darah tinggi dan aterosklerosis jantung hampir selalu berkaitan secara erat. Pengaruh hipertensi yang berterusan pada dinding kapal menjadikan arteri tidak elastik, rapuh. Ia mudah rosak, dan plak aterosklerotik terbentuk di tempat kecederaan. Atas sebab ini, penurunan tekanan hanya 35-40% sudah menghalang perkembangan aterosklerosis..

Untuk membetulkan petunjuk tekanan, pesakit diresepkan amlodipine, bisoprolol, valsartan, lisinopril, nitrogliserin. Beberapa ubat yang disenaraikan mempunyai sifat tambahan: ia mengurangkan kekerapan dan kekuatan kontraksi jantung. Ia mengurangkan tekanan pada jantung yang lemah..

Pembedahan

Pembedahan digunakan apabila terdapat risiko besar penyumbatan koronari dan ketidakupayaan untuk mengawal gejala dengan ubat. Terdapat beberapa teknik pembedahan untuk merawat aterosklerosis saluran koronari jantung..

Angioplasti koronari

Prosedur invasif minimum, kateter dimasukkan ke dalam arteri besar dengan belon yang mengempis di hujungnya. Di bawah kawalan peralatan, doktor menggerakkannya melalui kapal hingga sampai ke tempat penyempitan. Kemudian dilakukan sekumpulan inflasi, deflasi belon, yang membantu mengembang lumen arteri. Pembuangan plak aterosklerotik tidak dilakukan.

Pembetulan hasilnya dicapai dengan memasang stent - bingkai logam miniatur, yang dihantar dilipat ke laman penyempitan. Stent moden mungkin mengandungi lapisan ubat untuk membantu menjaga pembesaran kapal. Operasi dilakukan secara kecemasan setelah kemasukan pesakit dengan infark miokard.

Pembedahan pintasan arteri koronari

Pembedahan koronari tidak selalu dapat mengembalikan aliran darah dengan secukupnya. Teknik pintasan digunakan untuk merawat kes aterosklerosis jantung yang lebih serius. Ini adalah operasi yang kompleks, tujuannya adalah untuk membuat jalan alternatif untuk aliran darah melewati kawasan yang menyempit. Pakar bedah memotong bahagian vena toraks, radial atau saphenous pesakit. Kemudian, di atas, di bawah tapak penyempitan, dibuat sayatan, yang mana prostesis vaskular dijahit.

Pembedahan pintasan memerlukan banyak masa - kira-kira 3-4 jam, serta pemulihan jangka panjang. Atas sebab ini, operasi seperti ini hanya ditetapkan untuk orang yang sakit parah..

Pemindahan jantung

Pada sesetengah pesakit, keadaan jantung mereka sendiri sangat teruk sehingga tidak masuk akal untuk mengoperasikannya. Tetapi jika ini adalah seorang pemuda, yang organnya lain dalam keadaan baik, dia mungkin disyorkan untuk melakukan pemindahan jantung penderma. Prosedur ini memerlukan kelayakan tertinggi doktor, peralatan moden, pelaburan kewangan yang besar, dan ketersediaan penderma yang sesuai. Oleh itu, ia jarang dapat dihasilkan..

Ubat-ubatan rakyat

Aterosklerosis jantung pada peringkat awal dapat diperlahankan dengan bantuan kaedah rawatan alternatif. Untuk melakukan ini, anda perlu menggunakan kekuatan bahan aktif biologi yang terdapat dalam pelbagai ramuan dan makanan. Resipi berikut akan membantu mengurangkan kadar kolesterol, merapikan saluran:

  • Bawang putih. Sayuran yang popular berguna untuk semua orang yang mempunyai kolesterol tinggi. Ini menurunkan tekanan darah, kadar kolesterol jahat, dan memperlambat perkembangan aterosklerosis. Bawang putih boleh dimakan siap, mentah, atau dijadikan minyak. Untuk melakukan ini, kupas, masukkan satu kepala bawang putih melalui penekan. Tuang 0.5 liter minyak zaitun di atasnya. Gunakan untuk menggayakan salad, lauk.
  • Biji rami. Mereka kaya dengan asid lemak omega-3, yang memiliki kemampuan untuk mengurangkan risiko penyakit jantung. Mesti diambil hancur. Letakkan segenggam biji dalam penggiling kopi, kisar. Boleh ditambah ke salad, ditaburkan pada lauk atau rebusan sayur.
  • Buah Hawthorn. Digunakan untuk merawat penyakit kardiovaskular sejak zaman Rom. Untuk menyediakan infusi, tuangkan 2 sudu besar. l. beri dengan segelas air mendidih. Minum 100 ml 3 kali / hari.
  • Astragalus. Tumbuhan dengan nama yang indah mempunyai sifat antibakteria, anti-radang, menyokong sistem imun, dan mengurangkan risiko penyakit jantung. Untuk menyediakan infusi, letakkan 15 g ramuan herba dalam termos, tuangkan 300 ml air mendidih. Bersikeras 2 jam. Minum 100 ml sebelum sarapan, makan tengah hari, makan malam.
  • Propolis. Ia mempunyai aksi yang sangat serba boleh. Untuk rawatan, gunakan tincture berair atau alkohol propolis. Ambil 7 tetes setengah jam sebelum makan selama 3 bulan. Tincture alkohol dicairkan dengan air sebelum digunakan..

Lebih banyak resipi boleh didapati dengan menonton video.

Kemungkinan komplikasi, pencegahan

Komplikasi aterosklerosis jantung yang paling berbahaya adalah infark miokard. Di samping itu, dengan peredaran darah yang tidak mencukupi, otot jantung menjadi lemah. Dia tidak dapat mengatasi beban yang ada, kegagalan jantung berkembang.

Semakin cepat anda mula makan dengan betul, meninggalkan tabiat buruk, membiasakan diri dengan sihat, aterosklerosis kemudian akan berkembang. Tetapi yang paling penting, gaya hidup sihat membantu mengurangkan kemungkinan terkena serangan jantung, strok, dan penyakit lain..

Tempat penting dalam pencegahan aterosklerosis diambil dengan ujian darah rutin. Dianjurkan untuk mula memantau tahap trigliserida sejak kecil. Analisis pertama harus dilakukan kepada anak pada usia 9-11 tahun, kemudian pada usia 17-21 tahun. Orang dewasa perlu diuji setiap 4-6 tahun.

Plak kolesterol di saluran jantung

Cara menghilangkan plak kolesterol pada jantung

Tidak ada kaedah yang berkesan untuk rawatan plak kolesterol konservatif (tidak invasif) di saluran jantung. Hanya ada beberapa kemungkinan untuk memperlambat dan mencegah pembentukan endapan aterosklerotik baru, termasuk dengan mengambil ubat untuk plak. Perubatan moden menganggap teori utama pembentukan plak kolesterol di saluran jantung dan badan secara keseluruhan "traumatik". Oleh kerana kerosakan pada dinding saluran darah terkumpul (misalnya, disebabkan oleh hipertensi), makrofag menggunakan kolesterol lebih banyak sebagai "patch".

LDL, terkumpul dalam makrofag, membentuk sel-sel "berbuih", terutamanya di kawasan aliran darah bergelora (di lipatan saluran darah). Sel "berbuih" belum menjadi plak dalam arti harfiah kata, tetapi spektrum lipid (ujian darah biokimia) sudah menunjukkan hiperkolesterolemia (peningkatan jumlah kolesterol dalam darah). Sel "berbuih" terkumpul di permukaan dalam kapal dalam bentuk bintik-bintik dan jalur - sementara ia masih boleh dikeluarkan. Pembentukan tisu penghubung antara deposit ini sudah menjadi permulaan aterosklerosis (pada tahap ini belum ada gejala plak kolesterol). Tisu penghubung dipanggil plak berserat. Apabila ia terbentuk, mereka bercakap mengenai aterosklerosis tahap kedua..

Semasa plak aterosklerotik tumbuh, ia masuk ke dalam lumen kapal, menyempitkan aliran darah. Lama kelamaan, tisu berserabut akan menebal. Sekiranya proses ini berlanjutan di saluran jantung, dan tidak ada langkah-langkah yang diambil untuk melarutkan plak kolesterol, maka lama-kelamaan, pengisian plak berlemak lembap dapat memasuki aliran darah (pecah lapisan plak). Jisim ateromatosa yang dilepaskan bersentuhan dengan plasma darah dan bertindak balas dengannya, pembekuan darah dapat terbentuk. Sekiranya ini berlaku di saluran koronari jantung, risiko serangan jantung meningkat dengan mendadak (lihat juga: bolehkah plak kolesterol keluar berdasarkan saraf).

Di tempat pecahnya tayar, proses ateroskalsinosis (tahap akhir aterosklerosis) berlaku sebagai akibatnya - pemendapan garam kalsium dengan penutup dinding. Dinding yang dikalsifikasi menjadi rapuh dan kehilangan keanjalannya. Sehingga tahap kedua atau ketiga aterosklerosis tercapai, usaha harus dilakukan untuk melarutkan plak kolesterol di saluran jantung. Mereka boleh dilarutkan dengan mengambil ubat khas atau agen aktif secara biologi berdasarkan asid omega-3 (namun, anda tidak boleh bergantung pada kecekapan tinggi kaedah ini: dengan cara ini anda dapat membuang hanya 10-15% deposit dalam 1-1,5 tahun terapi berterusan).

Diet dengan plak kolesterol di saluran jantung

Diet untuk plak kolesterol di saluran jantung atau organ lain, termasuk otak, melibatkan penolakan makanan berlemak (daging berlemak, makanan ringan, makanan segera, dan lain-lain), peningkatan bahagian makanan tumbuhan (serat membantu mengurangkan kolesterol dalam darah), makanan laut (terutamanya ikan air sejuk, tinggi asam omega-3).

Juga, dalam diet dengan kadar kolesterol darah tinggi dan didiagnosis dengan plak aterosklerotik, tidak ada ruang untuk produk susu berlemak - krim masam, krim, susu berlemak dan kefir, yogurt, dll. Kuning telur boleh dimakan tidak lebih dari 1-2 minggu (lebih banyak: adakah telur meningkatkan kolesterol). Anda harus mengelakkan bukan hanya makanan berlemak, tetapi juga makanan dengan kandungan kolesterol yang tinggi (ia tidak banyak mempengaruhi tahap kolesterol dalam darah - sebanyak 20 - 30%, tetapi dalam keadaan kritikal ini sudah banyak).

Cara menghilangkan plak kolesterol di saluran jantung dengan ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat bukanlah kaedah yang berkesan untuk merawat aterosklerosis tahap kedua dan ketiga (pada peringkat pembentukan plak berserat dan ateroskalsinosis). Lebih-lebih lagi, ubat-ubatan rakyat tidak boleh berkesan walaupun tidak ada metodologi untuk menilai keberkesanannya. Pakar tidak menyedari kekuatan penyembuhan di sebalik kebanyakan kaedah rawatan alternatif yang dicadangkan untuk plak kolesterol, tetapi mereka tidak menolak kesan plasebo dan bantuan tidak langsung (jika pesakit mula mengikuti diet dan gaya hidup secara umum).

Ubat rakyat untuk plak kolesterol di saluran jantung berdasarkan vitamin C (kegunaan mutlak telah terbukti terhadap deposit aterosklerotik pada tahap apa pun, namun manfaatnya diakui sebagai pencegahan proses keradangan di dalam kapal, yang merupakan bahagian penting dalam sukan), minyak pati (serupa), minyak ikan dan minyak biji rami (ada kesannya, tetapi jangka panjang dan kecil).

Mengapa plak kolesterol berlaku

Walaupun penyebab utama aterosklerosis masih menjadi bahan kontroversi di kalangan saintis, sejumlah faktor mempengaruhi perkembangan dan pembentukan plak aterosklerotik di jantung dan saluran darah. Ini termasuk:

  • makanan dengan jumlah makanan yang berlebihan yang tepu dengan lemak - daging berlemak dan lemak babi, jeroan, telur, susu dan produk tenusu;
  • gaya hidup tidak aktif, tidak aktif fizikal;
  • tekanan dan situasi trauma yang kerap;
  • penyakit hormon, termasuk penyakit tiroid kronik dan diabetes mellitus;
  • hipertensi arteri;
  • merokok dan penyalahgunaan alkohol;
  • usia tua;
  • kecenderungan keturunan.

Sebelum memikirkan setiap sebab ini, perlu disebutkan fungsi kolesterol. Alkohol berlemak ini bukan hanya bahan "berbahaya" yang menjadi asas plak aterosklerotik di jantung dan saluran darah, tetapi juga merupakan peserta aktif dalam banyak proses biokimia di dalam badan. Kolesterol:

  • adalah elemen struktur utama dinding sel;
  • menyediakan tubuh dengan bekalan tenaga yang mencukupi untuk mengekalkan kehidupan dalam keadaan buruk;
  • mengambil bahagian dalam proses pencernaan, menjadi salah satu komponen hempedu;
  • adalah bahan pendahulu untuk hormon adrenal: glukokortikoid, mineralokortikoid, hormon seks.

Oleh itu, dalam kepekatan normal (bergantung pada usia, ia berbeza, tetapi berkisar antara sekitar 3 hingga 6 mmol / l), kolesterol diperlukan untuk tubuh dan melakukan banyak fungsi. Hanya dalam keadaan apabila zat tersebut mulai muncul dalam darah secara berlebihan, ia tersimpan di dinding saluran darah dan menyebabkan munculnya plak aterosklerotik.

Ketahui lebih lanjut mengenai sebabnya

  1. Ketidaktepatan diet. Telah diketahui bahawa hingga 85% kolesterol terbentuk dalam sel hati. Bahan jenis ini dipanggil endogen. Selebihnya 15% disertakan dengan makanan (kolesterol eksogen). Sekiranya praktis mustahil untuk mempengaruhi pengeluaran alkohol lemak di hati, maka dengan peningkatan penggunaan dengan makanan, kolesterol dapat diserap ke dalam jaringan kapilari usus kecil dan aktif beredar di dalam darah. Pengambilan kolesterol harian bagi orang dewasa ialah 300 mg, dengan plak aterosklerotik yang didiagnosis, angka ini disyorkan untuk dikurangkan menjadi separuh.
  2. Ketidakaktifan fizikal. Kerja tidak aktif, aktiviti fizikal yang rendah pasti menyebabkan penurunan metabolisme, dan, akibatnya, penurunan penggunaan tenaga oleh tubuh. Dalam kes ini, walaupun kesalahan minimum dalam diet dapat menyebabkan pengendapan simpanan lemak dan peningkatan kadar kolesterol darah..
  3. Tekanan yang kerap. Tahap kegelisahan seseorang moden jauh lebih tinggi daripada beberapa abad yang lalu. Sebagai tindak balas kepada keadaan buruk, kelenjar adrenal menghasilkan hormon kortisol, yang juga disebut "hormon stres". Tahap kortisol dalam analisis biokimia penduduk metropolitan dapat dilebihi 5-10 kali. Oleh kerana pendahulu hormon ini adalah kolesterol endogen, penghasilannya juga meningkat, dan tahap dalam darah secara beransur-ansur meningkat..
  4. Penyakit endokrin. Dengan diabetes mellitus dan penyakit tiroid, terdapat pelanggaran terhadap semua jenis metabolisme, termasuk metabolisme lemak. Selain itu, kapal dengan patologi endokrin menjadi rapuh dan terdedah kepada kerosakan, yang juga merupakan faktor predisposisi untuk munculnya plak kolesterol di jantung dan saluran darah..
  5. Hipertensi arteri. Kehadiran arteri yang berterusan dalam nada patologi menjadikan dindingnya lebih lembik, dan permukaan dalam ditutup dengan banyak patah mikro. Faktor-faktor ini menyumbang kepada pemendapan kolesterol di permukaan saluran jantung dan organ lain, dan kemunculan plak aterosklerotik..
  6. Merokok dan penyalahgunaan alkohol. Tabiat buruk juga mempengaruhi struktur dinding vaskular, dan plak aterosklerotik mudah disimpan pada arteri yang rosak..
  7. Umur. Semakin tua orang itu, semakin lambat metabolismenya, dan semakin tinggi tahap kolesterolnya. Oleh itu, sangat penting untuk memantau petunjuk makmal metabolisme lemak pada usia tua. Walaupun fakta bahawa kolesterol di atas 6 mmol / l pada usia lebih dari 60 dianggap normal (norma bahan ini pada orang tua mencapai 7.3 mmol / l), perlu memantau diet dan cuba mengekalkan nisbah lipoprotein berkepadatan tinggi "berguna" dan "berbahaya ┬╗Lipoprotein berketumpatan rendah pada tahap yang betul.

Kaedah membersihkan saluran darah dari plak

Sebab utama perkembangan aterosklerosis adalah kolesterol, yang dapat mengumpul dan menyumbat sistem vaskular. Akibatnya, kebuluran sel-sel otak oksigen terjadi, yang menyebabkan gangguan fungsi mereka..

Pembersihan saluran darah dari plak kolesterol berlaku dengan menggunakan beberapa kaedah:

  • perubahan gaya hidup;
  • diet anti-sklerotik;
  • ubat-ubatan;
  • campur tangan pembedahan.

Gaya hidup sihat - semuanya adalah kepala

Adalah mungkin untuk menghilangkan plak kolesterol dalam saluran darah jika semua rekomendasi dan peraturan gaya hidup yang sehat dipatuhi, yang mencegah pertumbuhan plak lebih lanjut. Disyorkan:

  • berjalan-jalan lama di udara terbuka;
  • penghapusan situasi tertekan, kerja berlebihan;
  • melakukan sukan yang aktif: berlari, berenang, berjalan, aerobik, menari;
  • berhenti merokok dan alkohol;
  • normalisasi tekanan darah;
  • kawalan tahap kolesterol darah.

Anda juga boleh menggunakan rawatan spa, di mana koktel oksigen dan mandian disediakan.

Peraturan pemakanan

Pemakanan yang betul dan seimbang memainkan peranan penting dalam proses rawatan. Makanan harian pesakit harus terdiri daripada:

  • daging pemakanan (ayam, arnab);
  • makanan laut;
  • produk tenusu dengan peratusan lemak yang rendah;
  • bubur;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan;
  • telur;
  • jus segar, minuman buah, kompot, teh.

Roti rai, produk tepung berasaskan dedak disyorkan untuk produk roti. Sebaiknya tinggalkan pasta, kek, gula-gula, soda, makanan berlemak. Orang yang berlebihan berat badan perlu memantau jumlah pengambilan kalori, yang seharusnya berada dalam 2800 kalori sehari..

Mengambil ubat

Setelah menjalankan penyelidikan perubatan yang diperlukan, kompleks ubat-ubatan diresepkan oleh pakar untuk membersihkan saluran darah otak dari plak:

  • fibrate - menormalkan tahap trigliserida;
  • statin - menghentikan pertumbuhan plak dan menurunkan kolesterol;
  • turunan niasin, rembesan asid lemak - menormalkan tahap kolesterol dan trigliserida;
  • agen antiplatelet - mencegah penampilan gumpalan darah, meningkatkan kelancaran aliran darah;
  • vitamin - menguatkan sistem imun;
  • ubat antihipertensi - mengurangkan risiko menghidap krisis hipertensi;
  • vasodilators - meningkatkan peredaran darah dan pemakanan sel otak.

Campur tangan pembedahan

Rawatan pembedahan digunakan apabila terdapat risiko tinggi untuk menyekat arteri utama. Terdapat beberapa cara untuk membuang plak dengan pembedahan:

  1. Pembuangan endoskopi pengumpulan kolesterol. Sayatan dibuat di arteri di mana endoskopi dan stent dimasukkan. Ini mengandungi ubat, tindakannya bertujuan untuk pemusnahan pembentukan kolesterol. Endoskopi dipandu ke kawasan masalah di mana stent diletakkan.
  2. Endarterektomi. Sayatan kulit dibuat di kawasan yang bermasalah. Di bahagian badan ini, aliran darah berhenti dan plak yang dihasilkan dikeluarkan dengan memotong. Selepas akhir manipulasi, saluran dan kulit dijahit.

Untuk mencapai kesan rawatan maksimum dan jangka panjang, penggunaan kompleks semua kaedah terapi digunakan.

Membersihkan saluran darah otak dari plak kolesterol dan gumpalan darah:

Menipiskan darah jika sudah ada plak

Membersihkan saluran darah dari plak kolesterol yang sudah ada tidak dapat difikirkan tanpa meningkatkan sifat reologi darah. Sebelumnya, untuk mencairkannya, Aspirin diresepkan tanpa kecuali. Tetapi senarai kontraindikasi lebih daripada senarai petunjuk. Ubat ini mempunyai kesan ulserogenik yang kuat: jika diambil secara tidak betul, ia membawa kepada pembentukan ulser perut atau duodenum. Doktor moden menggunakan ubat yang digabungkan dengan asid acetylsalicylic, yang tidak lagi mempengaruhi saluran pencernaan..

Di antara ubat-ubatan rakyat, minyak ikan (omega-3), penyisipan semanggi manis herba, rebusan abu gunung, pinggul mawar, jelatang, hawthorn, tansy, dan kulit willow putih popular di kalangan doktor. Dari banyak ramuan perubatan, sirap siap dijual di farmasi. Mereka juga merupakan sebahagian daripada makanan tambahan.

Tetapi pengencer darah utama adalah dan bukan air berkarbonat tulen. Kekurangannya dalam tubuh segera tercermin dalam ketumpatan darah. Anda tidak boleh membuat anda kehausan: ini adalah gejala permulaan kekeringan tahap 1. Mekanisme selular banyak tindak balas kimia berlaku dalam medium cecair. Apabila sel kekurangan air, mereka mengeluarkannya dari darah. Darah menebal, kadangkala meningkatkan risiko trombosis. Oleh itu, anda perlu minum air. Dos yang ideal ialah 30 ml setiap 1 kg berat badan setiap hari.

Agar air bermanfaat dan tidak mengalir melalui usus, ia mesti diminum beberapa teguk pada satu masa, dan tidak dalam satu tegukan dan dalam gelas penuh. Anda harus berhenti minum 30 minit sebelum makan dan 3 jam sebelum tidur. Tidak digalakkan mengambil air dalam 2 jam selepas makan, jika tidak, ia akan mencairkan jus gastrik dan melambatkan pencernaan.

Punca pemburukan

Eksaserbasi berlaku dengan latar belakang tekanan yang teruk, gangguan metabolik, kenaikan berat badan secara tiba-tiba atau kelaparan.

Aterosklerosis adalah penyakit kronik sistemik, dan tekanan yang teruk pada badan boleh menyebabkan peningkatan yang teruk dan kemerosotan umum.

Ini dapat menjadi perpindahan ke zona iklim lain, perubahan diet, perubahan pola tidur, kejutan saraf, permulaan menopaus, permulaan latihan secara tiba-tiba dan tiba-tiba atau gaya hidup sihat..

Dalam beberapa kes, perkembangan penyakit ini bergerak dari kawasan serviks. Atherosclerosis adalah penyakit sistemik dan mempengaruhi seluruh badan, semua urat dan arteri. Plak kolesterol di saluran otak untuk jangka masa panjang tidak dapat dilihat dan muncul semasa pemburukan penyakit.

Gejala kemunculan plak di otak

Sebarang pelanggaran bekalan darah ke otak menimbulkan reaksi tingkah laku. Perubahan watak secara tiba-tiba, keletihan berterusan, sakit kepala dan tinitus sering kali menunjukkan masalah..

Dengan kerosakan yang lebih serius, lesi sistem saraf pusat dapat dilihat oleh orang lain, ini adalah gegaran di lengan dan kaki, gangguan koordinasi pergerakan, canggung, gangguan alat vestibular.

Ramai orang secara keliru menganggap manifestasi ciri penyakit ini sebagai sifat peribadi yang istimewa dan tidak terlalu memperhatikan gejala aterosklerosis..

Gejala utama plak kolesterol di saluran otak adalah seperti berikut:

  • Sakit kepala yang teruk dan berpanjangan. Sakit kepala selalu merupakan gejala yang membimbangkan yang menunjukkan masalah pembuluh darah. Anda tidak boleh menahan sakit kepala, anda perlu berjumpa doktor untuk diagnosis dan rawatan.
  • Mengantuk, keletihan, gangguan tidur, kesukaran dengan aktiviti mental yang kuat, gangguan ingatan, tinnitus. Tidak, itu bukan hanya rasa letih. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya dua gejala yang disenaraikan, segera hubungi pakar neurologi dan bersikeras melakukan MRI otak. Ini adalah prosedur yang mahal, tetapi satu-satunya yang mampu mendiagnosis masalah dengan tepat. Plak kolesterol di saluran otak jelas kelihatan semasa diagnosis. Memahami lokasi dan ukuran plak yang tepat di kepala akan membolehkan doktor memilih rawatan yang tepat..
  • Perubahan emosi. Peningkatan kerengsaan, kehilangan kawalan terhadap emosi, air mata, ketegangan saraf. Pengiklanan menasihatkan dalam hal ini untuk minum valerian dalam pelbagai modifikasi dan makan vitamin. Dengan berbuat demikian, anda berisiko mencetuskan perkembangan aterosklerosis. Dengan perubahan pada kapal, kemunculan plak pada saluran otak, kecederaan vaskular, bukan ubat penenang untuk sistem saraf, tetapi ubat vasodilator yang kuat dan pengencer darah. Pada peringkat awal pembentukan plak, mereka masih lembut dan dapat dihanyutkan oleh aliran darah ketika dipulihkan. Di hadapan plak besar dan padat, ketika mereka terkoyak, mereka membentuk gumpalan darah. Ubat harus diputuskan oleh doktor yang berkelayakan. Vitamin dan suplemen mineral boleh menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki dan menyumbang kepada pengerasan deposit aterosklerotik, kalsifikasi.
  • Gejala plak yang paling jelas pada saluran otak dapat dilihat pada permukaan dalam dan luar kelopak mata. Kehadiran garis-garis wen, kekuningan di bawah kulit nipis atau di permukaan membran mukus adalah deposit lipid. Kehadiran mereka di kelopak mata adalah gejala plak aterosklerotik di otak. Sekiranya anda melihat perubahan tersebut, berjumpa doktor dengan segera. Ini bukan masalah kosmetik seperti pori-pori yang tersumbat dan pembentukan subkutan wen. Apabila plak dikeluarkan pada kelopak mata, ia akan terbentuk semula. Gangguan metabolik dan lipid memerlukan rawatan sistemik.

Tanda-tanda apa yang menunjukkan kemunculan plak

Gejala pembentukan perubahan aterosklerotik pada pembuluh mungkin tidak muncul untuk waktu yang lama, kerana penurunan lumen akibat penumpukan adalah proses yang agak lambat dan berpanjangan.

Tanda-tanda kerosakan boleh berbeza, bergantung pada penyetempatan kawasan masalah, ukuran deposit dan faktor lain.

Pertumbuhan mungkin tidak runtuh untuk waktu yang lama dan tetap berada di satu tempat, secara bertahap meningkat hanya pada ukuran tertentu. Dalam kes ini, mungkin tidak ada tanda-tanda kerosakan vaskular..

Sekiranya plak tumbuh tanpa lelah, menurunkan tahap aliran darah di organ dan tisu, maka tanda-tanda penyakit seperti sakit dapat diperhatikan (terutama setelah senaman fizikal, ketika peredaran darah dipercepat).

Varian lain dari simtomatologi diperhatikan ketika pertumbuhannya merosot dan unsur-unsurnya berpindah di sepanjang rangkaian vaskular. Gumpalan darah terbentuk di tempat plak yang musnah, yang meningkatkan kemungkinan penyumbatan lumen vaskular. Keadaan ini boleh menimbulkan kemunculan serangan jantung atau strok (dengan penyumbatan saluran koronari dan serebrum).

Semua gejala kerosakan aterosklerosis terdiri daripada tanda-tanda gangguan peredaran darah dan pemakanan organ dan sistem tertentu badan.

Seterusnya, kami akan mempertimbangkan gambaran klinikal lesi aterosklerotik, bergantung pada penyetempatan pelanggaran lumen vaskular.

Plak aterosklerotik arteri karotid sering tidak simptomatik, yang tentu saja boleh menyebabkan sejumlah komplikasi. Tetapi, dengan mendengar badan anda dengan lebih teliti, anda dapat melihat beberapa tanda aterosklerosis.

Sebagai contoh, serangan iskemia mungkin berlaku secara berkala, yang menampakkan diri:

  • kelemahan umum yang teruk;
  • kebas;
  • perasaan "merayap" di satu anggota badan atas atau bawah, atau di bahagian kiri atau kanan badan;
  • kekeliruan ucapan;
  • mati rasa satu anggota badan;
  • penglihatan kabur dalam satu mata.

Tanda-tanda yang disenaraikan telah dianggap sebagai alasan serius untuk mendapatkan rawatan perubatan..

Plak aterosklerotik di aorta boleh memberi simptom yang berbeza bergantung pada kawasan aorta yang mana mereka berada - di bahagian toraks atau di perut.

Bila penyetempatan dada sensasi menyakitkan yang kuat mungkin berlaku yang berlangsung selama beberapa jam atau hari. Kesakitan muncul di belakang sternum, atau di kawasan jantung, kadang-kadang ia memancar ke salah satu anggota badan, kawasan bahu, leher, skapula. Kesakitan seperti itu, tidak seperti sakit jantung, tidak dapat dihilangkan dengan mengambil nitrogliserin. Lama kelamaan, sesak nafas, kegagalan jantung, dan peningkatan tekanan darah atas mungkin muncul. Tanda-tanda iskemia serebrum berkembang:

  • gangguan kesedaran;
  • pemutihan muka;
  • sakit kepala;
  • gangguan ingatan;
  • peningkatan keletihan;
  • kekejangan otot semasa menggerakkan kepala.

Bila kerosakan pada aorta perut gangguan organ perut muncul:

  • kesakitan yang tidak masuk akal di pusar (mungkin disertai dengan perut kembung dan pergerakan usus yang sukar);
  • kehilangan selera makan dan, dengan itu, berat badan;
  • mati pucuk, kemandulan;
  • klaudikasi sekejap;
  • mati rasa di bahagian bawah kaki, rasa sejuk di kaki;
  • berlakunya bisul, bengkak dan kemerahan pada kaki.

Plak aterosklerotik pada kapal di bahagian bawah kaki pada mulanya mereka juga tidak memberi gejala yang ketara. Hanya dengan gangguan peredaran darah, rasa sakit ketika berjalan, kepincangan, yang dijelaskan oleh kekurangan oksigen dan nutrien pada otot. Selepas itu, gangguan trofik berkembang:

  • keguguran rambut di kaki;
  • pemutihan kulit;
  • masalah kuku;
  • atrofi otot;
  • ulser trofik.

Pada peringkat kemudian, tanda tambahan lesi saluran kaki adalah hilangnya denyutan di tempat-tempat di mana arteri dekat (di paha, di bawah lutut, di belakang bahagian dalam pergelangan kaki).

Plak aterosklerotik di kepala (kerosakan pada saluran otak) dimanifestasikan, pertama sekali, oleh gangguan mental.

Soalan daripada pembaca

Untuk minum atau tidak minum

Selepas angioplasti, doktor menetapkan "crestor" sepanjang masa untuk mencegah serangan jantung berulang. Kolesterol darah saya 4.6, tetapi doktor memberitahu saya untuk terus minum, kerana plak mungkin kembali.

Harga pil ini mengurangkan anggaran saya dengan ketara, memandangkan selain itu saya mengambil tekanan dan nadi dan clopidogrel, yang semestinya diperlukan. Saya mengikuti diet hipokolesterol secara menyeluruh dan ingin menyingkirkan sekurang-kurangnya sesuatu. Mengapa saya tidak boleh berhenti statin??

Cara menjimatkan kesihatan

Crestor sememangnya ubat yang sangat mahal, tetapi anda tidak boleh menolak untuk mengambil statin, adalah sangat logik sekiranya anda perlu berjumpa doktor mengenai penggantian ubat tersebut. Kolesterol 4.6 adalah angka yang boleh diterima selepas serangan jantung, tetapi nilai lipoprotein berketumpatan rendah tidak diketahui.

Sekiranya doktor yang hadir menegaskan rawatan dengan statin, maka keputusan ujian tidak sesuai dengan norma

Pada bulan-bulan pertama setelah infark miokard, penting untuk memantau tahap kolesterol kerana plak juga dapat menumpuk di permukaan stent..

Bekerja berisiko

Semasa pemeriksaan perubatan, tahap kolesterol tinggi (7,5 mmol / l) dinyatakan. Saya belum membuat kesimpulan, tetapi saya bimbang saya mungkin dipecat dari pekerjaan, adakah ini mungkin? Dan jika demikian, bagaimana anda dapat menurunkan kolesterol dalam waktu yang singkat untuk menjalani ujian semula? Terima kasih terlebih dahulu.

Kubis atau wang

Tahap kolesterol tinggi (kolesterol) belum berfungsi sebagai alasan untuk diberhentikan, selalunya semasa pemeriksaan rutin, tahap kolesterol total diperiksa, tanpa kajian tambahan untuk lipoprotein. Penyakit hiperkoleraemia bukan alasan untuk ditangguhkan dari bekerja, atau terpaksa cuti sakit.

Masalah lain ialah tahap tinggi seperti itu boleh menimbulkan masalah kesihatan yang serius. Untuk rawatan penyakit ini, anda boleh menghubungi ahli terapi, tetapi tidak perlu mengambil ujian lagi lebih awal daripada sebulan kemudian. Petunjuk selama ini, baik dengan pematuhan diet vegetarian yang ketat, atau dengan mengambil ubat, tidak akan berkurang.

Sehingga diagnosis makmal yang tepat dijalankan, lebih baik hanya mengikuti diet..

Untuk takut atau tidak

Selama setahun sekarang saya menderita serangan angina pectoris, setelah pakar kardiologi CAG menetapkan statin, dan menerangkan dietnya secara terperinci. Selepas gaya hidup pemakan daging "liar", sukar bagi saya untuk melepaskan lemak haiwan, dan adakah perlu??

Operasi dalam sebulan, bolehkah sesuatu berlaku dalam masa ini, bolehkah plak kolesterol tumbuh dalam sebulan dan menyekat segalanya? Umum 6.1; LDL 4.2.

Saya mempunyai keluarga besar dan tidak ada yang akan memasak untuk saya secara berasingan, adakah saya benar-benar perlu kelaparan untuk menjalani operasi, terutamanya kerana saya masih minum pil. Tolong saya faham.

Bagaimana guruh melanda

Malangnya, mustahil untuk meramalkan kapan stenosis vaskular akan memprovokasi serangan jantung. MI dapat dikejutkan esok dan dalam setahun, tetapi pencegahan, seperti rawatan, diperlukan sekarang.

Berdasarkan ujian makmal, perlu mengambil ubat dengan cara yang sama seperti mengikuti diet; lebih-lebih lagi, ini akan berterusan selepas operasi. Diet hipokolesterol tidak termasuk pengambilan daging, tetapi biarkan dikukus, direbus atau direbus tenderloin.

Sangat mudah untuk mempelbagaikan menu, mula memasak sendiri, seisi keluarga akan merasa senang, dan anda akan dapat mengawal diet anda.

Mengapa saya tidak memerlukan pil

2 tahun yang lalu dia mula mengambil statin atas cadangan pakar neurologi, hari ini pakar kardiologi mengatakan bahawa pengambilan ubat ini tidak lagi diperlukan, kerana analisis LDL adalah 1.7.

Ramai kenalan selepas 40 tahun selalu mengambil ubat hipokolesterol, walaupun tanpa pengawasan doktor, tanpa melihat kembali tahap kolesterol dalam darah, dan lebih-lebih lagi di LDL. Sekiranya saya mengambil pil, atau mengikuti gaya hidup saya, melupakan lipoprotein?

Doktor selalu betul

Dengan keputusan ujian yang sangat baik, pengambilan ubat hipokolesterol sebenarnya tidak perlu dilakukan, tetapi anda perlu mengawalnya dalam 1-2 bulan untuk memastikan bahawa nilainya tidak berubah. Walaupun tahap LDL cukup baik, jangan lupa tentang diet.

Persoalan peningkatan kolesterol tidak berkaitan dengan usia pesakit, jadi tidak masuk akal untuk melihat rakan.

Konsep

Pada mulanya, pertimbangkan apakah aterosklerosis sistem vaskular ini? Definisi aterosklerosis secara harfiah diterjemahkan dari bahasa Yunani sebagai "gruel", "hardening". Berdasarkan konsep-konsep ini, seseorang dapat menilai penyebab aterosklerosis vaskular. Kolesterol berbahaya dan berlebihan, serta lemak yang berasal dari haiwan, bertindak sebagai "gruel". Tetapi bukan hanya lemak haiwan yang menjadi penyebab sklerosis vaskular. Sebilangan minyak sayuran, yang menjalani proses hibridisasi, yang disebut lemak trans, tidak kurang berbahaya bagi tubuh manusia..

Plak aterosklerotik, termasuk yang terbentuk daripada pengambilan minyak kelapa sawit dan kelapa atau produk yang kerap terdapat di dalamnya.

Dari yang disebutkan sebelumnya, penyebab bahawa aterosklerosis dinyatakan dalam pelanggaran metabolisme protein dan lipid. Akibatnya, kolesterol dan lipoprotein lain terkumpul di lumen vaskular, sehingga membentuk plak aterosklerotik. Manifestasi penyakit aterosklerosis dinyatakan dalam percambahan tisu asing, suatu proses yang disebut sklerosis vaskular.

Ini membawa kepada penyempitan lumen aliran darah secara beransur-ansur, yang menimbulkan bahaya pertindihan lengkapnya (halangan).

Terdapat satu lagi patologi, yang dinyatakan oleh sklerosis vaskular, yang disebut dalam perubatan sebagai arteriosklerosis. Penyakit ini berada di kedudukan kedua dari segi prevalensi di antara sklerosis vaskular. Arteriosklerosis, yang ditemukan untuk pertama kalinya oleh Menckeberg, dicirikan oleh pengumpulan di lapisan tengah arteri, bukan kolesterol, tetapi garam kalsium. Arteriosklerosis seperti itu mempunyai nama yang sama: kalsifikasi arteri, kalsifikasi arteri, kalsifikasi medial arteri, dan definisi lain..

Aterosklerosis arteri dan arteriosklerosis berbeza bukan sahaja pada bahan penyumbatan vaskular. Tetapi juga ciri deposit - plak aterosklerotik tumbuh di rongga kapal dan menyebabkan penyumbatannya. Sedangkan garam kalsium, yang tersimpan di media (media adalah cangkang tengah kapal), memerlukan peregangannya, sejenis penonjolan arteri (aneurisma) terjadi.


Artikel Seterusnya
Nisbah normalisasi antarabangsa