Plak di arteri karotid: rawatan, gejala


Penurunan keanjalan dan kekuatan saluran darah yang kronik dianggap sebagai salah satu penyakit yang paling berbahaya. Selalunya mungkin untuk mendiagnosis aterosklerosis hanya pada tahap ketika masalah dengan bekalan darah dan penyediaan oksigen yang mencukupi ke jantung dan otak sudah jelas. Ini berlaku apabila lumen kapal disempitkan separuh atau lebih. Pemendapan plak adalah penyebab utama penyakit jantung iskemia, strok atau serangan jantung.

Menurut WHO, plak kolesterol pada saluran darah dapat muncul pada usia berapa pun. Aterosklerosis - penampilan deposit lemak di dinding saluran darah - mempengaruhi 10% kanak-kanak di bawah usia lima belas tahun, 30% orang dewasa dan 80% orang tua.

Gejala

Langkah-langkah diagnostik yang kompleks untuk menentukan plak pada arteri karotid (aterosklerosis) berdasarkan sejarah dan aduan pesakit. Pada peringkat awal perkembangan penyakit, gejala mungkin kelihatan ringan atau serupa dengan patologi lain. Itulah sebabnya pesakit itu sendiri dan bahkan doktor yang hadir tidak dapat meneka bahawa aterosklerosis berkembang sehingga bekalan darah ke otak terganggu dengan ketara.

Kekurangan oksigen dalam tisu otak dicirikan oleh gejala berikut:

  • migrain;
  • insomnia;
  • penurunan prestasi;
  • masalah ingatan;
  • gangguan pertuturan;
  • kesukaran menumpukan perhatian;
  • rasa berat di kepala, seperti selesema;
  • bunyi di telinga;
  • gelap secara tiba-tiba di mata;
  • peningkatan keletihan fizikal dan mental.

Penyakit strok boleh menjadi kelemahan atau kebas secara tiba-tiba, biasanya di satu sisi badan, ucapan yang tidak jelas, koordinasi pergerakan yang terganggu, dan kebutaan tiba-tiba pada satu mata. Untuk sebarang gejala ini, anda mesti berjumpa doktor dengan segera. Keadaan ini disebut sebagai serangan iskemia sementara dan boleh berlangsung dari beberapa puluhan minit hingga sehari. Akibat TIA yang paling berbahaya, yang disebabkan oleh penurunan lumen arteri karotid yang ketara, terlepasnya plak aterosklerotik di arteri karotid dan penyumbatan saluran kecil atau aliran darah, boleh menjadi strok. Kerosakan otak yang lebih luas mempunyai risiko menjadi tidak dapat dipulihkan.

Penyebab aterosklerosis

Biasanya, arteri licin, elastik, dan mudah dibezakan, yang memberikan bekalan darah normal ke otak. Arteri membawa oksigen dan nutrien lain melalui darah ke korteks serebrum. Sekiranya tiada bekalan darah yang normal, korteks serebrum manusia sangat sensitif terhadap kekurangan oksigen.

Seiring berjalannya waktu, arteri boleh menjadi sempit dan rapuh kerana pengumpulan timbunan lemak yang berterusan di dinding mereka - plak. Di arteri karotid, deposit lemak seperti itu yang terkumpul di tempat mikrotrauma disebut aterosklerosis. Apabila saiz dan bilangan plak meningkat, lumen bebas kapal menyempit, yang secara signifikan membatasi aliran darah ke korteks serebrum..

Plak terbentuk dari lapisan lemak yang tidak larut. Di bahagian dalam saluran yang sihat, deposit tidak akan bertahan, oleh itu, perkembangan penyakit ini mungkin terjadi dengan kelemahan dinding, mikrotrauma atau kelonggaran. Apabila plak melekat pada dinding kapal, secara beransur-ansur mengeras dan tumbuh. Dari masa ke masa, penumpukan mengisi lumen kapal yang bebas.

Penyebab utama pembentukan plak adalah:

  • ketagihan nikotin dan penyalahgunaan alkohol;
  • beberapa penyakit sistem endokrin;
  • berat badan berlebihan;
  • pelanggaran metabolisme karbohidrat, diabetes jenis pertama dan kedua dalam sejarah;
  • hipertensi jantung dan saluran darah;
  • diet yang tidak betul (tepu dengan kolesterol jahat, lemak haiwan dan tahan api);
  • aktiviti fizikal yang rendah;
  • jangkitan virus dan bakteria tertentu;
  • tekanan yang kerap dan kebimbangan yang meningkat.

Statistik yang luas mengenai perkembangan aterosklerosis dijelaskan oleh fakta bahawa majoriti populasi dewasa berada di bawah alasan di atas..

Faktor-faktor risiko

Terdapat juga kumpulan risiko. Pada pesakit yang termasuk sekurang-kurangnya salah satu daripadanya, risiko terkena aterosklerosis vaskular jauh lebih tinggi. Faktor risiko adalah:

  1. Umur. Semakin tua seseorang, semakin rendah keanjalan saluran darah kerana pengeluaran kolagen yang rendah.
  2. Tekanan darah meningkat. Tekanan yang berlebihan pada dinding saluran darah boleh menyebabkan mikrotrauma dan penurunan keanjalan..
  3. Diabetes. Dengan penyakit ini, keupayaan tubuh untuk memecahkan LDL dan glukosa berkurang dengan ketara..
  4. Keturunan yang tidak baik. Risiko pemendapan plak kolesterol dalam saluran darah meningkat jika saudara-mara mempunyai kes aterosklerosis atau penyakit jantung koronari.

Sebab pemerhatian berkala oleh pakar adalah tergolong dalam kumpulan risiko dan kesan beberapa faktor yang memprovokasi sekaligus. Jika tidak, terdapat risiko keadaan kritikal yang tinggi..

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi yang paling serius dari bekalan darah yang tidak mencukupi ke korteks serebrum adalah strok. Doktor mempertimbangkan pelbagai pilihan untuk perkembangan keadaan kritikal pada aterosklerosis:

  1. Pelanggaran bekalan darah ke otak. Lumen bebas arteri dapat disempitkan sehingga bekalan darah normal ke otak menjadi mustahil..
  2. Pecah plak kolesterol. Sebahagian penumpukan dapat keluar dan masuk ke saluran yang lebih kecil dengan darah, menyekatnya.
  3. Menyekat aliran darah oleh bekuan. Beberapa plak pecah, dan kemudian badan menghantar platelet ke kawasan yang rosak. Platelet membentuk bekuan darah yang dapat menyekat atau melambatkan aliran darah.

Strok boleh mengakibatkan akibat yang serius bagi fungsi normal otak. Dalam beberapa kes, penyakit kritikal boleh membawa maut.

Diagnostik

Kaedah utama untuk mendiagnosis deposit kolesterol di dinding arteri dan saluran termasuk mengumpulkan aduan pesakit, diagnostik ultrasound, CT, angiografi MR dan angiografi serebrum. Auskultasi arteri adalah wajib, yang membolehkan anda mengetahui sama ada terdapat penyempitan di dalam kapal.

Anda boleh menentukan tahap kerosakan vaskular dengan hanya mengukur tekanan darah. Maklumat ini juga akan diperlukan oleh doktor ketika dia menjalani rawatan rawatan plak kolesterol di arteri karotid untuk menetapkan dos ubat dengan betul..

Kaedah diagnostik yang sangat berkesan adalah ultrasound Doppler, yang membolehkan anda mengesan plak, jika ada. Doktor yang berpengalaman bahkan dapat mengira ukuran dan komposisi mereka secara kasar (mungkin berlemak, kolesterol, plak terkalsifikasi di arteri karotid; rawatan mungkin berbeza bergantung pada jenis deposit).

Tomografi dan angiografi yang dikira adalah kaedah yang lebih tepat dan bermaklumat untuk mendiagnosis aterosklerosis. Semasa kajian, agen kontras disuntik ke dalam kapal, dan kemudian kawasan itu sinar-X. Semasa prosedur, doktor dapat menentukan sejauh mana kerosakannya, tetapi kaedah instrumental ini berbahaya dengan risiko pecahnya plak, sehingga jarang digunakan..

MRI membolehkan anda memperoleh maklumat yang sama tanpa perlu menyuntikkan agen kontras dan mendedahkan pesakit kepada sinar-X.

Terapi

Bergantung pada kerumitan lesi arteri dengan simpanan lemak, kursus rawatan ditetapkan. Plak di arteri karotid dirawat dengan kaedah konservatif (iaitu ubat), pembetulan diet dan diet, gaya hidup, dan radikal (campur tangan pembedahan). Mencari bantuan perubatan tepat pada masanya akan mengelakkan akibat berbahaya dari penurunan lumen vaskular. Rawatan awal plak aterosklerotik yang mencukupi di arteri karotid dapat dikeluarkan tanpa pembedahan.

Perubahan gaya hidup

Perkara pertama yang disyorkan oleh doktor untuk mengurangkan kesan negatif deposit terhadap kebolehtelapan vaskular dan memperlambat perkembangan penyakit ini adalah mengubah gaya hidup. Khususnya, set langkah-langkah yang diperlukan termasuk pengukuran tekanan darah secara berkala dengan memasukkan hasil ke dalam buku harian khusus, perubahan dalam diet dan diet, kawalan terhadap penyakit kronik yang lain, pengawalan kadar gula pada diabetes dan kolesterol.

Dianjurkan untuk memenuhi makanan dengan makanan rendah kolesterol dan garam. Anda boleh makan bijirin, sayur-sayuran dan buah-buahan, ikan rebus, minyak bunga matahari, tanaman warna merah-merah (hawthorn, abu gunung, tansy, viburnum). Untuk penurunan berat badan, yang sering menjadi aterosklerosis, lebih baik menggunakan diet rendah kalori dan aktif dalam sukan. Anda juga harus meninggalkan tabiat buruk. Rawatan lengkap plak karotid tidak mungkin dilakukan tanpa pembetulan gaya hidup.

Rawatan ubat

Ubat dipanggil kaedah konservatif oleh doktor. Ubat yang diresepkan kepada pesakit untuk rawatan plak aterosklerotik di arteri karotid membantu mengurangkan lipid darah dan menormalkan tahap kolesterol. Di samping itu, kesan ubat membolehkan anda memperbaiki ukuran plak pada tahap yang sama dan mencegah peningkatannya..

Biasanya, ahli terapi dan pakar kardiologi menetapkan ubat dari kumpulan berikut:

  1. Pengencer darah yang menghalang pembekuan darah. Boleh diresepkan (tanpa mengira gejala tertentu) untuk rawatan plak pada arteri karotid "Aspirin", "Cardiomagnet" atau "Acetylsalicylic acid". Di samping itu, ubat seperti ini sering disarankan kepada pesakit tua, bahkan oleh ahli terapi, kerana darah menebal seiring bertambahnya usia..
  2. Ubat antihipertensi untuk menurunkan tekanan darah. Untuk rawatan plak di arteri karotid, ubat-ubatan beberapa kumpulan biasanya digunakan. Ini adalah antagonis kalsium (misalnya, "Verapamil") dan penyekat angiotensin ("Fozicard", "Renipril").
  3. Statin penurun kolesterol. Dalam rawatan plak di arteri karotid, "Atorvastatin" dan "Cardiostatin" digunakan.
  4. Ubat-ubatan yang menguatkan dinding vaskular dan meningkatkan keanjalannya. Selalunya, doktor menetapkan "Piracetam", "Asparkam", "Riboxin" atau "Ascorutin".
  5. Penghilang rasa sakit diresepkan mengikut keperluan. Sebagai peraturan, "Paracetamol" atau "Ibuprofen" diresepkan.

Semua ubat yang disenaraikan diresepkan oleh kursus, ia mesti diambil secara berterusan, dan bukan dari semasa ke semasa.

Resipi rakyat

Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan plak di arteri karotid berkaitan terutamanya dengan diet. Sebagai contoh, majlis rakyat mengesyorkan makan satu kilogram setengah ceri masak sehari dengan beberapa gelas susu. Juga disarankan untuk mengambil lebih banyak terung, kismis hitam, jus labu mentah, semangka, teh hijau. Hati dan ginjal, sprats, teh hitam, telur dan coklat harus dibatasi. Gantikan lemak haiwan dengan minyak sayuran.

Untuk merawat plak kolesterol di arteri karotid dengan ubat-ubatan rakyat, anda boleh menggunakan tincture dari sarung. Dua sudu biji mesti dicurahkan dengan vodka. Biarkan komposisi membancuh selama dua minggu, goncangkan bekas secara berkala. Anda perlu mengambil tincture secara bertetes demi tetes, kerana tanaman itu beracun. Pada hari pertama, anda perlu mula mengambil dengan satu tetes dicairkan dalam 50 ml air suam. Minum tiga kali sehari 30 minit sebelum makan. Secara beransur-ansur, dos harus ditingkatkan hingga 15 tetes..

Kaedah rawatan alternatif lain untuk plak arteri karotid adalah jus bawang dengan madu. Masukkan jumlah madu asli yang sama ke dalam satu gelas jus bawang. Adalah perlu untuk mengambil komposisi satu sudu tiga kali sehari setengah jam sebelum makan.

Juga sangat berkesan untuk menghilangkan gejala dan merawat plak pada tincture arteri karotid hawthorn, Tibet lofant, Caucasian dioscorea. Anda boleh mengambilnya dengan beberapa cara:

  1. Tuangkan satu sudu lofant dengan segelas air mendidih dan rebus dengan api kecil selama 10 minit. Selepas komposisi, biarkan hingga mendidih, tapis kain lap tipis atau ayak dan masukkan satu sudu teh madu. Ambil dua sudu tiga kali sehari. Kursus ini adalah sebulan, maka cuti rehat seminggu diperlukan, selepas itu anda boleh mengulangi rawatan mengikut skema yang sama.
  2. Campurkan dua bahagian lofant dengan satu bahagian hawthorn dan satu bahagian balsem lemon. Tuangkan segelas air mendidih dan biarkan selama 30-40 minit. Anda perlu minum infus dalam sepertiga gelas tiga kali sehari, setengah jam sebelum makan. Kursus terapi adalah sebulan, setelah rehat seminggu, anda boleh mengulangi rawatan tiga hingga empat kali lagi.
  3. Tuang setengah sudu teh dioscorea Kaukasia dengan segelas air mendidih dan masukkan ke dalam tab mandi air selama 15-20 minit. Kemudian ambil sup kaldu satu sudu tiga kali sehari selepas makan. Kursus rawatan dan rehat adalah sama seperti komposisi sebelumnya.

Campur tangan pembedahan

Dengan penyempitan lumen bebas kapal yang besar, rawatan pembedahan dapat diresepkan. Pembedahan untuk plak pada arteri karotid membolehkan anda membuang pertumbuhan dan memulihkan diameter kapal. Pesakit menjalani endarterektomi karotid (melalui sayatan kecil, pakar bedah membuang pertumbuhan yang menyekat aliran darah) atau angioplasti dan stenting (pakar bedah memperluas arteri secara artifisial dengan memasang stent khas; operasi ini disyorkan jika pesakit mempunyai penyakit bersamaan atau kawasan masalah terletak di tempat yang sukar dijangkau di mana ia berbahaya menjalankan operasi standard). Angioplasti dan stenting adalah kaedah baru, jadi hasil operasi pada masa akan datang masih belum banyak dikaji.

Sebab dan gejala aterosklerosis karotid - rawatan penyakit

Aterosklerosis arteri karotid adalah penyakit patologi berbahaya dari saluran besar kepala berpasangan. Ini adalah saluran terbesar dan paling penting yang menyediakan bekalan darah ke otak dan semua bahagiannya. Kejadian lesi aterosklerotik pada arteri karotid berlaku akibat timbunan lemak pada permukaan dalam kapal.

Apa itu - aterosklerosis arteri karotid, mengapa ia muncul, apa gejala dan bagaimana merawat penyakit seperti itu?

Sebab dan jenis aterosklerosis arteri

Atherosclerosis adalah penyakit vaskular kronik yang disebabkan oleh timbunan lemak di permukaan dalamannya. Semua deposit terbentuk dalam bentuk plak kolesterol, diikuti oleh sklerosis (percambahan tisu penghubung), dan kalsifikasi.

Hasil daripada proses tersebut, lumen kapal menyempit, sehingga tersumbat lengkap. Proses serupa berlaku di permukaan dalaman arteri karotid..

Dari perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa aterosklerosis arteri karotid dalaman adalah penyakit yang sangat berbahaya. Sekiranya terdapat penyumbatan saluran darah, darah akan berhenti mengalir ke otak, yang dapat menyebabkan iskemia, kematian jaringan saraf, strok dan kematian.

Dalam beberapa kes, tidak mungkin menyumbat saluran darah, tetapi melepaskan plak kolesterol, yang akan mengikuti aliran darah ke otak. Akibatnya dalam kes ini sama dengan yang sebelumnya..

Hari ini, tidak ada satu teori yang menunjukkan penyebab penyakit yang jelas. Di banyak laman web, anda dapat melihat petunjuk sebab seperti usia, merokok, kegemukan, tekanan darah tinggi, dll. Sebenarnya, ini bukan alasannya - ini adalah faktor risiko yang boleh memburukkan lagi penyakit ini..

Plak kolesterol di arteri karotid terbentuk akibat:

  • Pelanggaran metabolisme lipid - sebilangan besar lipoprotein menyusup di dinding vaskular, yang menyebabkan aterosklerosis;
  • Teori peroksida menekankan pelanggaran metabolisme antioksidan;
  • Teori hormon menunjukkan bahawa sejumlah besar hormon gonadotropik, yang merangsang sintesis kolesterol, juga boleh menjadi penyebabnya;
  • Reaksi autoimun - saintis berpendapat bahawa reaksi leukosit dan makrofag lain pada dinding vaskular boleh menyebabkan aterosklerosis.

Walaupun terdapat pelbagai teori, penyebab yang paling umum dalam praktiknya adalah pelanggaran metabolisme lipid, akibatnya tahap kolesterol dalam darah meningkat, yang secara negatif mempengaruhi keadaan dinding dalaman arteri karotid..

Varieti aterosklerosis karotid

Gambaran klinikal menentukan jenis penyakit. Menurut kodifikasi ICD-10, adalah kebiasaan untuk membezakan jenis (bentuk) lesi aterosklerotik arteri karotid berikut:

  • Bentuk tidak stenotik. Dalam kes ini, lumen kapal tersekat tidak lebih dari 50%. Dalam kes ini, rawatan konservatif digunakan, dalam beberapa kes, campur tangan pembedahan adalah mungkin..
  • Bentuk stenosing. Bentuk ini dicirikan oleh pertindihan lumen lebih daripada 50%. Terdapat ubah bentuk arteri yang jelas, rawatan plak kolesterol di arteri karotid memerlukan rawatan ubat jangka panjang, atau, jika ditunjukkan, pembedahan.
  • Bentuk pelbagai fokus. Dalam kes ini, hemodinamik badan dan, khususnya, otak mengalami kerosakan teruk. Kaedah rawatan secara langsung bergantung pada keadaan pesakit, petunjuk, dan juga hasil kajian diagnostik.

Dalam kebanyakan kes, rawatan plak di arteri karotid terdiri dalam operasi yang akan dengan cepat dan selamat, dengan profesionalisme yang tepat, menyingkirkan deposit aterosklerotik..

Gejala aterosklerosis karotid

Gambaran simptom penyakit ini mempunyai morfologi yang kompleks dan tidak dinyatakan pada peringkat awal. Sebagai peraturan, pesakit meneka tentang kehadiran patologi setelah beberapa gejala berikut:

  • Rasa kebas - berlaku pada bahagian yang terkena penyakit, yang dicirikan oleh jangka masa pendek pada peringkat awal dan jangka masa kemudian, dengan pertindihan lumen kapal yang kuat;
  • Kerana pertindihan lumen, gangguan dalam fungsi otak mungkin berlaku, khususnya, fungsi kognitif yang terganggu;
  • Kelemahan kronik dan penurunan prestasi. Oleh kerana plak kolesterol menyekat lumen kapal, hipoksia (kebuluran oksigen) bermula pada seseorang. Otak memasuki mod penggunaan sumber yang berkurang, yang memberikan keletihan berterusan, penurunan aktiviti fizikal dan mental yang ketara;
  • Buta sementara - berlaku sangat jarang, pada peringkat awal praktikalnya tidak berlaku. Sekiranya ada, menunjukkan permulaan keadaan pra-stroke.

Perhatikan bahawa gejala ini mungkin menunjukkan penyakit lain - mereka bukan "suar" yang berbicara secara khusus mengenai kehadiran aterosklerosis karotid. Oleh itu, untuk menjelaskan diagnosis akhir, perlu melakukan kajian yang sesuai dan lulus ujian..

Diagnostik dan rawatan

Diagnosis penyakit terdiri daripada menjalankan prosedur khas yang bertujuan untuk mengkaji keadaan saluran darah dan prestasi otak. Sebagai tambahan kepada ujian umum, pesakit perlu menjalani angiografi, MRI otak, ultrasound arteri karotid, auskultasi arteri, dan CT. Berdasarkan hasil diagnosis, doktor akan dapat menentukan keadaan arteri dan tahap penyakit yang tepat, dan berdasarkan anamnesis, dia akan dapat menetapkan satu atau satu kaedah rawatan yang lain.

Dari perkara di atas, kita dapat menyimpulkan: rawatan plak di arteri karotid dengan ubat-ubatan rakyat bukan sahaja tidak bermakna, tetapi juga berbahaya. Ini adalah penyakit yang tidak dapat dihilangkan dengan kompres, tapal telur atau tincture buatan sendiri. Tidak masuk akal untuk memulakan rawatan sedemikian - pertama anda perlu menentukan sama ada ia ada, atau adakah pesakit itu menderita penyakit lain.

Rawatan aterosklerosis arteri karotid dilakukan seperti berikut:

  • Kaedah rawatan hemat. Ini termasuk diet khas, senaman (fisioterapi), rentak hidup yang tenang.
  • Rawatan perubatan. Ia digunakan jika kaedah sebelumnya tidak memberikan hasil atau ada petunjuk untuk kaedah rawatan ini. Diagnostik yang dibezakan membolehkan anda menentukan dengan tepat ubat mana yang harus diambil oleh pesakit.
  • Campur tangan pembedahan. Ia digunakan jika rawatan segera diperlukan dan jika terdapat petunjuk berdasarkan diagnostik. Pada masa ini, pelbagai teknik pembedahan digunakan - trombolisis, rawatan dengan laser khas, endarterektomi, angioplasti atau stenting dapat dilakukan. Setiap teknik mempunyai ciri, durasi tersendiri, memerlukan kemahiran dan profesionalisme pakar bedah yang berbeza.

Perhatikan bahawa rawatan plak pada arteri karotid dilakukan dengan mengambil kira penghapusan punca kemunculan deposit tersebut pada kapal. Sekiranya plak telah dihilangkan, tetapi penyebab penampilannya tetap ada, maka rawatan semula akan diperlukan. Itulah sebabnya walaupun dalam kes campur tangan pembedahan, diet khas dan latihan fisioterapi ditetapkan sebagai langkah pencegahan..

Plak pada arteri karotid

Aterosklerosis terbentuk apabila terdapat jumlah kolesterol yang berlebihan dalam darah. Plak di arteri karotid adalah gangguan serius yang mengganggu peredaran darah ke otak. Dengan campur tangan perubatan yang tidak tepat waktu, perubahan berlaku di dalam badan. Keadaan ini membawa kepada komplikasi, contohnya adalah strok..

Penyebab yang mempengaruhi perkembangan penyakit

Plak kolesterol terbentuk di dinding vaskular dengan tahap lipid yang meningkat secara sistematik. Keadaan seperti itu disebabkan oleh faktor-faktor seperti:

  • penyalahgunaan ketagihan;
  • patologi endokrin;
  • berat badan yang berlebihan;
  • gangguan dalam metabolisme karbohidrat;
  • peningkatan tekanan darah;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • patologi virus dan berjangkit;
  • kejutan psychoemotional.
Kembali ke senarai kandungan

Gejala yang menunjukkan proses patologi

Pada peringkat awal perkembangan, aterosklerosis tidak mempunyai gambaran klinikal yang jelas. Malah pakar yang hadir tidak akan dapat menentukan pembentukan plak di arteri karotid tanpa diagnostik tambahan. Selepas itu, tanda-tanda berikut mungkin muncul:

Dengan patologi seperti itu, seseorang mengadu sakit kepala yang berterusan..

  • sakit kepala yang berterusan;
  • gangguan tidur;
  • penurunan aktiviti kerja;
  • penyimpangan alat pertuturan;
  • bunyi latar belakang di auricles;
  • penurunan perhatian.
Kembali ke senarai kandungan

Apakah jenis penyakitnya?

Plak kolesterol di arteri karotid cenderung meningkat. Oleh itu, terdapat beberapa peringkat proses patologi:

NamaPenerangan
Tidak berbauPenyumbatan kurang daripada 50%
Penyesuaian gaya hidup mencukupi untuk rawatan
StenosingPlak menempati lebih daripada 60% arteri
Gambaran klinikal ditunjukkan secara aktif
Terapi konservatif dan pembedahan
Pelbagai fokusTubuh mengalami perubahan besar
Rawatan ubat tidak berfungsi, dan campur tangan pembedahan berbahaya bagi kehidupan manusia
Kembali ke senarai kandungan

Kaedah utama untuk mengenal pasti aterosklerosis

Gejala yang tidak menjadi ciri seseorang harus memberi amaran kepadanya dan memaksanya pergi ke klinik untuk mendapatkan nasihat. Semasa pemeriksaan, doktor akan menentukan anamnesis, bertanya tentang manifestasi klinikal dan, berdasarkan data primer, menetapkan pemeriksaan tambahan. Yang utama adalah:

  • Ultrasound saluran leher. Membolehkan anda memeriksa keadaan sistem peredaran darah.
  • CT. Memberi gambaran mengenai integriti dinding arteri karotid.
  • MRI. Prosedur selamat dan tidak menyakitkan yang menunjukkan bukan sahaja garis besar, tetapi juga rangkaian vaskular halus.
  • Angiografi. Kaedah pemeriksaan yang paling berkesan dan bermaklumat, bagaimanapun, terdapat risiko tinggi kerosakan pada plak, serta perkembangan komplikasi serius.
Kembali ke senarai kandungan

Bagaimana rawatan dijalankan?

Setelah menjalankan semua pemeriksaan dan membuat diagnosis akhir, doktor memilih kursus terapi. Tahap pertama adalah menyesuaikan gaya hidup. Ini termasuk meninggalkan tabiat yang merosakkan, diet dan memperbaiki keadaan fizikal. Selepas itu, ubat-ubatan dipilih untuk memperbaiki sistem vaskular, dan juga membantu plak larut. Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat termasuk dalam terapi kompleks, tetapi ia bertindak sebagai langkah tambahan.

Terapi ubat

Dengan stenosis arteri karotid, langkah pertama untuk menghilangkan masalahnya adalah kaedah ubat. Jenis berikut membantu membersihkan sistem vaskular dan mencegah pemisahan plak:

NamaBertindakUbat
Pengencer darahMencegah penebalan dan pembekuan darah"Aspirin"
"Kardiomagnet"
StatinMenormalkan tahap lipid darah dan membantu menghilangkan plak"Atorvastatin"
"Kardiostatin"
HipotensifMengatur lonjakan tekanan darah"Verapamil"
"Kad Fozic"
Renipril
Penghilang rasa sakitMenghilangkan rasa sakit"Paracetamol"
Ibuprofen
Kembali ke senarai kandungan

Apabila operasi diperlukan?

Tidak mustahil untuk menghilangkan plak kolesterol menggunakan rawatan konservatif. Dalam kes lanjut, penyumbatan arteri karotid mungkin memerlukan pembedahan. Untuk ini, endarterektomi karotodik dilakukan, yang melibatkan membuat sayatan kecil dan menghilangkan penumpukan. Operasi dilakukan di tempat yang mudah diakses. Sekiranya terdapat komplikasi, doktor menetapkan angioplasti dan stenting, apabila arteri mengembang secara artifisial dengan stent.

Adakah diet membantu menyingkirkan aterosklerosis??

Mengeluarkan plak dari arteri karotid penting untuk menormalkan kesihatan manusia. Untuk merawat aterosklerosis bermula dengan penyemakan gaya hidup. Pertama sekali, pesakit dihantar ke pejabat pakar pemakanan untuk pembetulan pemakanan. Makanan rendah kolesterol sering disertakan. Sebaiknya makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan serat, ikan kukus. Diet dan gaya hidup merangkumi 80 peratus dari keseluruhan proses rawatan, oleh itu tidak dianjurkan untuk mengabaikan tahap ini.

Membersihkan saluran darah dengan ubat-ubatan rakyat

Anda boleh melawan plak pada saluran darah menggunakan pendekatan bersepadu. Perubatan alternatif adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari sebarang terapi. Walau bagaimanapun, disarankan agar anda terlebih dahulu meluluskan semua preskripsi dengan doktor anda. Ini akan membantu mengelakkan kesan sampingan yang tidak diingini. Prinsip terapi tradisional merangkumi:

  • Hirudoterapi. Berkat air liur lintah, penipisan darah dapat dipengaruhi. Ia juga meningkatkan kesihatan, melegakan manifestasi klinikal yang tidak menyenangkan, dan kesan prosedur sedemikian berlangsung dalam jangka masa yang lama..
  • Terapi jus. Plak di arteri tulang belakang serviks membantu mengurangkan jus bit. Dianjurkan untuk menambahkannya ke dalam minuman apa pun kerana ia membantu melarutkan lipid.
  • Sayang. Diterima untuk 2 sudu kecil. pada waktu siang, kerana ia meningkatkan komposisi kimia darah.

Sekiranya terdapat reaksi alergi terhadap komponen apa pun, resipi rakyat harus disemak semula.

Bagaimana pencegahan penyakit?

Jauh lebih mudah untuk mencegah penyakit daripada menangani akibatnya. Bersenam, mengawasi diet, menyediakan tubuh dengan vitamin dan mineral yang diperlukan dari usia dini. Pada orang muda, tubuh lebih mudah terdedah dan dapat mengatasi masalah tersebut tanpa komplikasi serius. Untuk mengelakkan penyakit, anda harus mematuhi cadangan perubatan, yang merangkumi:

  • penolakan ketagihan yang merosakkan;
  • kawalan kenaikan berat badan;
  • diet yang betul;
  • pembasmian situasi psiko-emosi;
  • pengenalan latihan fizikal;
  • pemeriksaan perubatan yang tepat pada masanya.
Kembali ke senarai kandungan

Apakah prognosis untuk aterosklerosis?

Pengesanan dan rawatan yang tidak tepat waktu, serta ketiadaannya, menyebabkan pelanggaran serius. Plak aterosklerotik dapat menyekat sebahagian atau sepenuhnya aliran darah, yang membawa kepada komplikasi berikut:

  • Pecahnya pembentukan lipid. Kawasan yang terkoyak boleh masuk ke kapal yang lebih kecil, sehingga menghalangnya.
  • Disfungsi aliran darah. Tubuh merasakan pecahnya sebagai luka dan mengirimkan platelet tambahan untuk menyembuhkannya. Ini membawa kepada pembentukan bekuan yang menyekat peredaran darah..
  • Bekalan darah tidak mencukupi ke otak. Penyempitan lumen arteri menimbulkan pengeluaran yang buruk. Peredaran oksigen yang tidak stabil di organ, membawa kepada perkembangan strok.

Kolesterol adalah bahan seperti lemak yang berguna yang terdapat di semua sel badan. Walau bagaimanapun, ketidakseimbangan lipid memprovokasi pembentukan plak di dinding arteri karotid. Proses patologi tanpa perhatian yang sewajarnya dari pekerja perubatan boleh menyebabkan pelanggaran serius. Beberapa komplikasi boleh menimbulkan ancaman langsung kepada kehidupan seseorang..

Aterosklerosis arteri karotid: sebab dan gejala, kaedah rawatan dan prognosis hidup

Gangguan otak (pemakanan) otak cepat atau lambat berakhir dengan kekurangan serebrovaskular akut - strok yang berbeza-beza.

Menurut statistik, keadaan ini memerlukan lebih banyak nyawa daripada barah dan patologi lain; hanya serangan jantung, kerosakan jantung dapat bersaing dalam mematikan.

Aterosklerosis arteri karotid adalah gangguan kronik, yang intinya adalah stenosis (penyempitan) atau penyumbatan saluran darah oleh plak kolesterol, di mana pemakanan normal otak tidak mungkin dilakukan. Ia dianggap sebagai fenomena pra-strok.

Kemungkinan kecemasan perubatan dengan latar belakang patologi semasa meningkat sebanyak 10-30% selama 2-3 tahun pertama, dan kemudian lebih banyak lagi. Kes yang rumit disertai dengan penyempitan yang cepat dan kekurangan hemodinamik akut (aliran darah), yang mengakibatkan strok.

Dalam kes ini, tidak ada fasa perkembangan sebelumnya, dan aterosklerosis menjadi penyebab nekrosis tisu saraf dengan segera.

Rawatan dilakukan dengan segera, kerana tidak diketahui pada saat mana pesakit akan ditimpa kecemasan dan bagaimana ia akan berakhir (dengan mempertimbangkan faktor prognostik dan statistik, seolah-olah tidak ada yang baik).

Terapi adalah konservatif dan beroperasi. Bergantung pada kes. Para doktor mempunyai banyak kaedah, adalah mustahak untuk pergi ke hospital tepat pada masanya.

Mekanisme pembangunan

Soalan itu dibangkitkan sebahagiannya di atas. Inti dari proses patologi dalam satu daripada dua perkara.

Yang pertama, dan kurang biasa, adalah penyempitan atau kekejangan arteri karotid..

Mengapa ia berlaku: akibat merokok jangka panjang, sebagai reaksi individu badan terhadap nikotin, akibat pengambilan alkohol, ubat-ubatan, kerana penyakit somatik, persoalannya agak berbeza.

Penting agar arteri karotid menjadi sempit. Aliran darah menjadi semakin teruk.

Pilihan kedua terdapat dalam 80%. Intinya terletak pada penyumbatan saluran darah dengan plak kolesterol..

Ini adalah pertumbuhan radial pada sendi lemak di dinding arteri, ia menimbulkan halangan mekanikal.

Penyebab yang biasa adalah gangguan metabolik kongenital atau yang diperoleh (terutamanya lipid).

Lebih jauh lagi, intipati gangguan tidak penting dalam penerangan mekanisme. Lumen kapal disempitkan, diameter struktur berongga kurang dari biasa.

Oleh itu, darah harus mengatasi lebih banyak daya tahan, beban berlebihan pada jantung, arteri diciptakan, yang cepat atau lambat dapat berakhir dengan pelanggaran integriti anatomi kapal.

Masalah utama dalam jangka pendek adalah pemakanan otak yang tidak mencukupi. Semakin sedikit darah yang dibekalkan, semakin teruk keadaan keseluruhannya..

Pada peringkat awal, hemodinamik menurun sedikit, oleh itu gejalanya minimum atau tidak ada sepenuhnya. Badan masih dapat mengimbangi penyimpangan, terdapat sumber yang mencukupi.

Kemudian klinik gangguan neurologi berkembang. Tidak semua orang, walaupun dengan masalah kesihatan yang jelas, pergi ke doktor, yang menjelaskan statistik sedih mengenai penyakit ini. Dan akhirnya strok cepat berkembang..

Sekiranya dua arteri karotid rosak sekaligus, kebarangkalian hasil mematikan lebih tinggi, kematian pesakit hampir tidak dapat dielakkan. Nasib seperti itu dapat dielakkan hanya dengan pengesanan dan rawatan tepat pada masanya..

Perkara yang sama berlaku untuk kekalahan arteri karotid dalaman yang disebut, yang terletak dalam, sebahagiannya meluas ke kawasan kranial.

Gejala

Gambaran klinikal bergantung pada tahap proses patologi. Senarai manifestasi lengkap adalah seperti berikut.

Sakit kepala

Ia dianggap sebagai tanda aterosklerosis karotid pertama dan paling biasa. Dengan cara yang sederhana, tubuh memberi isyarat tentang kekurangan struktur struktur serebrum..

Pada peringkat awal, ketidakselesaan adalah episodik, tidak signifikan. Penyakit ini berkembang, sindrom ini kadang kala bertambah dan menjadi tidak tertahankan.

Manifestasinya terasa sangat menyakitkan, hampir tidak pernah hilang dengan sendirinya. Berlaku secara berkala, beberapa kali sehari.

Ubat improvisasi standard tidak dikeluarkan sepenuhnya.

Secara semula jadi, ketidakselesaan itu memikat, menembak, meletup. Dilokalisasikan di kawasan frontal, parietal, kuil. Mungkin meresap, tersebar di seluruh tengkorak.

Pening

Ia berlaku setara dengan gejala pertama. Ia bercakap tentang kekurangan zat makanan progresif struktur serebrum, frontal, temporal lobus, cerebellum terlibat.

Diiringi oleh ketidakupayaan untuk menavigasi di angkasa atau penurunan kemampuan ini.

Dalam kes-kes yang teruk, pesakit harus berbaring untuk mengurangkan rasa tidak selesa.

Episod pening berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam, kemudian berlalu. Relaps berulang.

Gejala menjadi lebih kerap apabila gangguan itu berkembang dan berkembang.

Pening dan muntah

Sementara. Tempoh pendek. Mereka tidak melegakan, kerana, kerana disebabkan oleh jawapan yang salah, reaksi tubuh terhadap pemakanan otak yang tidak mencukupi.

Muntah refleks biasanya tunggal, jarang berlaku.

Asthenia

Keletihan umum, mengantuk. Ia disertai dengan penurunan tekanan darah pada tahap selanjutnya, pertumbuhan stabil hingga tahap 1-2 darjah hipertensi pada tahap pertama, ketika tubuh masih berusaha untuk mengimbangi gangguan tersebut dan ia keluar.

Dasarnya adalah serangkaian manifestasi: kelemahan, yang dirasakan sebagai kelemahan dan kelesuan. Mengantuk lebih jauh, tanpa mengira waktu siang dan jumlah waktu rehat malam.

Akhirnya, kelesuan, penurunan kelajuan tindak balas terhadap rangsangan luaran. Ini amat berbahaya ketika memandu, melakukan kerja yang memerlukan tumpuan..

Insomnia

Mengikut jenis kebangkitan yang kerap. Dalam kes yang teruk, ia berlaku setiap 10-15 minit. Dengan alasan yang jelas.

Tidak ada perbincangan mengenai rehat yang baik. Orang itu berasa lebih teruk daripada sebelum tidur dan ini berterusan selama-lamanya.

Sehingga rawatan berkualiti dijalankan, dan aktiviti fungsional sistem saraf tidak dipulihkan.

Meningkatkan gangguan mental

Beberapa bentuk. Dalam sebilangan besar kes, ini adalah sindrom neurotik. Mengikut jenis varian obsesif-kompulsif, cemas, hipokondria.

Juga, terdapat kemurungan yang teruk dan berpanjangan, yang sama sekali tidak dapat dihentikan dengan kaedah psikoterapi, yang mudah dijelaskan..

Terdapat kerosakan organik pada otak, penurunan sintesis neurotransmitter serotonin disebabkan oleh pelanggaran trophisme (pemakanan) struktur serebrum dan tidak pulih sendiri.

Penggunaan antidepresan diperlukan, tetapi tidak begitu masuk akal jika aterosklerosis itu sendiri tidak dirawat.

Kelemahan otot

Ia berlaku apabila lobus frontal rosak, struktur lain jarang memberikan manifestasi seperti itu.

Kekejangan otot (ketegangan berlebihan) serupa dengan penyakit Parkinson.

Walau bagaimanapun, aktiviti fizikal menurun. Sukar untuk bangun dari tempat tidur, berjalan lebih sukar, apatah lagi melakukan aktiviti.

Menurunkan kecerdasan, ingatan

Gangguan kognitif berlaku pada 40% kes. Tahap keparahan yang berbeza. Dengan plak aterosklerotik, 98% pesakit mempunyai penyimpangan ruang berfikir.

Ini dapat menjadi pelupa, gangguan, kelesuan: memerlukan lebih banyak waktu untuk memahami pernyataan, tugas, untuk melakukan tindakan.

Demensia total tidak berlaku, serta kecacatan kasar. Walau bagaimanapun, gangguan itu mengurangkan kualiti hidup.

Kegiatan profesional menjadi sukar, terutamanya jika pekerjaan itu bersifat mental, bertanggungjawab dan memerlukan pertukaran perhatian dengan cepat, melakukan pelbagai tugas.

Paresis, kelumpuhan. Gangguan persarafan otot

Dalam kes pertama, kita bercakap mengenai penurunan separa sensitiviti kulit dan tisu lembut, penurunan pengendalian. Pada yang kedua, tidak ada aktiviti motor sama sekali, taktilnya juga sifar..

Nasib baik, kelumpuhan sangat jarang berlaku dengan latar belakang aterosklerosis karotid, pada peringkat pra-stroke pada 1-2% kes..

Kecacatan visual dan pendengaran

Kehilangan bidang penglihatan oleh jenis bintik buta hitam (lembu), gangguan persepsi warna tanpa mengira jantina (rabun warna yang disebabkan), metamorfopia, ketidakupayaan untuk menilai jarak ke objek dan ukurannya, kehilangan keseluruhan penglihatan (dari kedua-dua belah pihak), yang disebut kebutaan sementara.

Gangguan pendengaran: kekebalan terhadap bunyi, bunyi, deringan di suatu tempat di kepala.

Kekurangan neurologi lain

Mengikut jenis gangguan tingkah laku dengan peningkatan agresif, tangisan, penekanan sifat watak negatif, halusinasi pendengaran. Banyak pilihan.

Perbezaan utama antara aterosklerosis dan strok yang dikembangkan adalah jangka masa pendek dan tahap yang agak ringan.

Pelanggaran potensi, libido, kitaran haid, fungsi pembiakan

Manifestasi yang tidak dapat dilihat pada pandangan pertama. Sebenarnya, semuanya logik. Terdapat penurunan kepekatan neurotransmitter dan hormon yang dihasilkan oleh struktur dalam, pelengkap otak (hipotalamus, kelenjar pituitari).

Oleh itu reaksi berantai. Kekurangan androgen dan estrogen. Tanpa bahan-bahan ini, aktiviti seksual dan konsistensi normal tidak nyata..

Gambaran klinikal semakin teruk. Momen kesejahteraan yang salah adalah mungkin. Khayalan.

Proses patologi tidak mundur secara spontan, tanpa rawatan, pergerakannya secara ketat dalam satu arah - ke strok.

Sebab-sebabnya

Faktor pembangunan berbeza.

  • Gangguan metabolisme lemak secara normal dalam badan. Lipid terkumpul secara aktif, masuk ke aliran darah dan tinggal di dinding saluran darah. Sifat tambahan khas pada orang dengan gangguan metabolik adalah berat badan berlebihan.
  • Gangguan Endokrin. Diabetes mellitus, hipotiroidisme (sejumlah kecil hormon tiroid), sindrom Addison (kekurangan sebatian korteks adrenal) dan proses sebaliknya, hiperkortisolisme. Tumor genital yang menghasilkan bahan aktif tertentu (sel kuman) juga boleh mempengaruhi. Malignan dan jinak.
  • Trauma karotid.
  • Patologi radang saluran ini. Vaskulitis. Autoimun dan berjangkit. Yang terakhir lebih biasa.

Peranan penting dimainkan oleh faktor predisposisi dan mekanisme pencetus yang secara langsung mencetuskan penyakit:

  • Merokok, pengambilan alkohol berlebihan, ketagihan dadah. Tidak semestinya panjang dan dalam kepekatan tinggi. Bergantung pada ciri-ciri individu organisma, kita dapat membincangkan satu rokok, satu gelas.
  • Diet yang tidak betul dengan banyak lemak haiwan, kolesterol. Dalam kes ini, bahan itu sendiri terbahagi kepada berbahaya (lipoprotein berketumpatan rendah) dan berguna (tinggi). Yang kedua adalah besar. Ini adalah, kolesterol "buruk" dan "baik".
  • Tidak cukup tidur.
  • Tekanan berterusan, mencapai keadaan kronik.
  • Beban fizikal. Akibatnya, pelepasan kortisol dan bahan lain yang bertanggungjawab untuk nada vaskular dan sebahagiannya menentukan proses metabolik.
  • Kehamilan, terutamanya dengan komplikasi. Toksikosis. Umur yang ketara pada kehamilan pertama (30+ tahun).
  • Sejarah penyakit hati. Sirosis, hepatitis (luka radang yang berasal dari virus).

Sebabnya dinilai dalam sistem. Plak kolesterol di arteri karotid terbentuk akibat kompleks kompleks, biasanya dari rancangan endokrin.

Proses terpencil mungkin berlaku apabila gangguan disebabkan oleh satu saat.

Diagnostik

Ia berlaku di persekitaran pesakit dalam atau klinik pesakit luar. Walau apa pun, di bawah pengawasan pakar bedah vaskular atau ahli endokrinologi. Doktor kepakaran yang berkaitan mungkin terlibat.

Senarai kajian adalah seperti berikut:

  • Pertanyaan lisan untuk aduan, pengumpulan data anamnestic. Ia digunakan untuk menentukan vektor diagnostik selanjutnya. Membolehkan sudah masuk awal untuk menilai sifat gangguan, mengklasifikasikannya, mengemukakan hipotesis.
  • Pemeriksaan ultrabunyi pada arteri karotid. Teknik yang sangat mustahak. Intinya adalah menilai kadar aliran darah, patensi vaskular. Dianggap sebagai standard emas.
  • Seiring dengan ini, imbasan dupleks otak dilakukan untuk menjelaskan sama ada pemakanan dalam struktur serebrum berubah, jika demikian, berapa dan di kawasan apa..
  • Penilaian metabolisme lipid semestinya ditunjukkan. Untuk ini, ujian darah biokimia dilakukan dengan gambaran terperinci mengenai lipoprotein berketumpatan tinggi dan indeks aterogenik (nisbah).
  • Selain itu, adalah mungkin untuk menetapkan sonografi, angiografi. Sekiranya masuk akal, MRI dilakukan tanpa peningkatan kontras. Darah adalah reagen semula jadi yang cukup baik yang memberikan kualiti gambar yang tinggi.

Diagnostik cepat. Ia tidak bernilai menarik.

Rawatan

Konservatif pada peringkat awal. Semasa dikembangkan - operasi ditetapkan dan ditambah dengan penggunaan ubat-ubatan.

Ubat dari beberapa kumpulan digunakan:

  • Statin. Larutkan plak kolesterol. Atoris dan analoginya. Malangnya, pada peringkat kemudian, garam kalsium disimpan dalam struktur formasi, mustahil untuk melarutkan plak, kerana ia mengeras, dan operasi diperlukan.
  • Angioprotectors. Untuk menguatkan dinding arteri, mengurangkan kerapuhan, meningkatkan keanjalan. Anavenol dan analognya.
  • Antikoagulan. Mereka menipiskan darah dan menormalkan kelancarannya. Aspirin, lebih baik dalam pengubahsuaian Cardio, Heparin. Tidak sesuai untuk penggunaan jangka panjang, kerana boleh menyebabkan kerapuhan dan pendarahan vaskular.
  • Antispasmodik. Dengan penyempitan arteri karotid. Papaverine, Drotaverine. Pertolongan cemas.

Operasi ditetapkan dengan latar belakang plak kalsifikasi, stenosis vaskular. Intinya adalah penyingkiran langsung pembentukan kolesterol, stenting, belon (pengembangan mekanikal arteri).

Di masa depan, perubahan gaya hidup adalah wajib. Penolakan ketagihan, normalisasi pemakanan (kurang lemak haiwan dan tidak lebih daripada 7 gram garam sehari), tidur nyenyak (sekurang-kurangnya 7 jam setiap malam), penghindaran tekanan, menguasai teknik berehat, aktiviti fizikal yang optimum (dalam kerangka perkembangan seseorang).

Rawatan plak aterosklerotik di arteri karotid dibezakan; kaedah konservatif hanya dapat dibatasi pada peringkat awal, maka hanya pembedahan yang dapat membantu..

Ramalan dan akibatnya

Hasilnya baik dalam 95% kes pada awal rawatan tepat pada masanya.

Bentuk proses patologi yang maju mempunyai prospek terburuk. Pemulihan sepenuhnya mungkin berlaku dalam 60% keadaan. Strok mengurangkan kemungkinan 10-15%.

Kematiannya berbeza. Dari 10 hingga 90%, bergantung pada bentuk, lokasi, ukuran, usia, jantina, dan masalah lain.

Komplikasi utama adalah strok. Stenosis aterosklerosis arteri karotid dapat memprovokasi keadaan akut, tanpa tahap awal yang kronik. Pilihan lain yang mungkin adalah penurunan prestasi, demensia vaskular (demensia).

Pencegahan

Tidak ada kaedah khusus. Cukup untuk makan dengan betul (kurang lemak, lebih banyak vitamin, garam hingga 7 gram sehari), elakkan tekanan, tidur sekurang-kurangnya 7 jam malam, berhenti merokok, alkohol (maksimum 20-30 gram sehari dan kemudian dengan berhati-hati), ubat-ubatan, penggunaan ubat yang tidak dibenarkan, mana-mana.

Anda mesti mematuhi tahap aktiviti fizikal yang optimum; berjalan kaki selama satu atau dua jam sehari di udara segar sesuai. Berenang mungkin.

Akhirnya

Aterosklerosis arteri karotid adalah penyakit berbahaya. Dalam kes akut, ia membawa kepada strok, dalam kes kronik - secara beransur-ansur dan dengan sedikit gejala berkembang dan tidak dapat tidak membawa pesakit mendekati komplikasi berbahaya.

Dikehendaki berjumpa doktor sekiranya ada gejala yang mirip dengan aterosklerosis (kekurangan serebrovaskular). Ramalan baik hanya dengan tindak balas tepat pada masanya.

Plak kolesterol di arteri karotid dan saluran leher

Plak kolesterol di saluran leher (arteri karotid) berbahaya, terutamanya kerana menghalang bekalan darah ke otak. Plak kolesterol (aterosklerotik) di saluran tulang belakang serviks terbentuk kerana kekurangan zat makanan (penyalahgunaan makanan kaya kolesterol berlemak dan eksogen) dan gaya hidup yang tidak menetap (bersama - sindrom metabolik). Selalunya plak aterosklerotik di saluran leher disertai dengan plak di kaki (vena varikos) dan di jantung.

Plak kolesterol di tulang belakang serviks didiagnosis dengan baik dengan pemeriksaan ultrasound ketebalan media intima (TI) arteri karotid (lebih lanjut mengenai diagnosis kolesterol tinggi). Kehadiran plak kolesterol di arteri karotid menunjukkan pengumpulannya di saluran darah dan organ dan tisu badan yang lain, termasuk di saluran koronari jantung (yang boleh menyebabkan perkembangan angina pectoris dan manifestasi serangan jantung) dan di otak (strok).

Plak di leher terbentuk apabila lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah (LDL dan VLDL) dalam darah. Di leher, saluran darah sempit, yang memudahkan pembentukan deposit aterosklerotik di sini. Plak yang terbentuk dapat mengeras dari masa ke masa (aterokalsionosis, pengumpulan kalsium berlaku) dan pecah (lebih-lebih lagi, jika plak kolesterol segar pecah, tanpa kalsium, iaitu risiko pembekuan darah - trombus).

Gejala utama plak kolesterol di arteri karotid adalah:

  • gangguan fungsi ingatan dan kognitif otak;
  • sakit kepala;
  • keletihan cepat dan keletihan kronik;
  • serangan pening;
  • rasa berat di kepala;
  • gangguan pendengaran dan penglihatan (termasuk lalat di depan mata), pertuturan;
  • terjejas koordinasi pergerakan;
  • peningkatan kerengsaan.

Aterosklerosis berkembang secara perlahan dan, sebagai peraturan, tidak simptomatik (sama sekali tidak ada gejala kolesterol darah tinggi) sehingga jisim aterosklerotik kritikal terkumpul di dalam saluran. Gejala-gejala pembentukan dan pengumpulan plak kolesterol di arteri karotid dan saluran tulang belakang serviks ditunjukkan hanya pada 60% kes yang diperhatikan..

Sebab-sebab pembentukan deposit aterosklerotik di saluran darah leher adalah:

  • hipertensi (tekanan darah tinggi) - aliran darah bertindak pada dinding saluran seperti ram, semakin tinggi tekanan, semakin tinggi risiko kerosakan pada dinding (walaupun hipertensi bukan penyebab kolesterol darah tinggi);
  • proses keradangan di arteri dan urat, yang menyebabkan kerosakan pada endotelium - lipoprotein disusupi ke dalam "retakan" yang muncul;
  • kerosakan pada saluran tulang belakang serviks dengan virus herpes, sitomegalovirus, mikroorganisma (contohnya, klamidia);
  • pemusnahan dinding saluran darah oleh antioksidan dan / atau radikal bebas;
  • obesiti dan kadar kolesterol darah tinggi (hiperkolesterolemia) - bahan binaan utama untuk deposit aterosklerotik adalah LDL;
  • gangguan hormon (pelepasan hormon adrenokortikotropik dan gonadotropik, yang menyebabkan peningkatan pengeluaran - sintesis - endogen, intrinsik, kolesterol).

Perlu diingatkan bahawa terdapat sejumlah faktor yang meningkatkan risiko bahawa satu atau lebih penyebab pembentukan plak kolesterol akan menyebabkan pembentukannya. Ini termasuk hypodynamia (gaya hidup tidak aktif), merokok, penyalahgunaan alkohol, diabetes mellitus, berat badan berlebihan, tekanan darah tinggi, tekanan biasa dan tekanan emosi.

Faktor yang tidak dapat diubah (penyebab) pembentukan deposit aterosklerotik di arteri karotid termasuk kecenderungan keturunan, usia.

Rawatan plak kolesterol di leher

Kaedah merawat plak kolesterol di saluran leher ditentukan oleh tahap penyakit ini. Pada aterosklerosis, adalah kebiasaan untuk membezakan beberapa peringkat: pada mulanya, ketika kaedah konservatif (tidak invasif, iaitu, tidak memerlukan campur tangan pembedahan) kaedah menghilangkan plak kolesterol tetap berkesan, bentuk plak lemak pada dinding dalaman saluran darah, dan lipid meresap ke dalam kerosakan pada endotelium. Tubuh bertindak balas terhadap yang terakhir dengan penghasilan antibodi (makrofag), yang "melekat" pembentukan lipid, secara beransur-ansur membentuk plak.

Tahap pertama adalah rawatan plak kolesterol di arteri karotid melalui diet khusus dengan kadar kolesterol tinggi dalam darah, bermain sukan, mengambil ubat untuk menurunkan kolesterol darah (statin), menggunakan ubat-ubatan rakyat dan makanan tambahan (suplemen makanan) berdasarkan omega- 3 asid dan minyak biji rami. Deposit lemak di arteri karotid secara umum, dari masa ke masa, dapat hilang dengan sendirinya, tanpa memerlukan rawatan. Untuk melakukan ini, anda harus meninggalkan penggunaan manis, tepung dan lemak untuk sementara waktu.

Bagaimana merawat plak kolesterol tahap kedua pada arteri karotid? Tahap kedua bermaksud pembentukan antara deposit filamen fibrin aterosklerotik individu ("jambatan" tisu penghubung) - tidak mustahil untuk merawat plak fibrotik tanpa pembedahan (anda boleh menghentikan keadaan dan mencapai regresi separa plak dengan mengambil pil kolesterol). Sebaliknya, plak kolesterol di arteri karotid mungkin tidak memerlukan rawatan - mereka boleh tumbuh ke tahap tertentu, setelah itu mereka memasuki tahap aktiviti sifar.

Penyingkiran plak kolesterol di arteri karotid

Penyingkiran plak kolesterol pada arteri karotid pada tahap kedua (fibrosis) dan ketiga (kalsionosis) boleh berlaku dalam beberapa cara:

  • dengan mengepam tekanan darah (arteri) - tetapi jalan ini penuh dengan pembentukan kerosakan baru pada saluran darah dan, sebagai akibatnya, pembentukan deposit aterosklerotik baru;
  • pelebaran saluran darah, tetapi kaedah ini tidak berkesan pada arteri karotid dan digunakan lebih kerap untuk urat varikos di bahagian ekstrem;
  • peningkatan nada saluran darah;
  • membersihkan darah dari kolesterol - namun, kaedah ini tidak banyak memusnahkan plak yang ada kerana berfungsi untuk mencegah pembentukan baru.

Kos membuang plak kolesterol pada arteri karotid dengan ubat ditentukan sepenuhnya oleh kos ubat yang digunakan. Kos rawatan pembedahan (karotid endarterektomi, angioplasti, stenting) lebih tinggi sekiranya tidak dilakukan mengikut polisi insurans. Rawatan pembedahan dilakukan apabila kaedah konservatif tidak berdaya.

Bagaimana cara membuang plak kolesterol dari arteri karotid dengan selamat? Pembedahan mempunyai beberapa risiko, dan rawatan ubat mempunyai kontraindikasi dan kesan sampingan. Rawatan ubat dapat ditujukan untuk menurunkan tahap sintesis kolesterol oleh hati, meningkatkan metabolisme tenaga dalam sel - dengan cara ini, mungkin dapat membuang kolesterol berlebihan dari darah dan arteri karotid. Alternatifnya adalah infus, ramuan untuk plak kolesterol, tetapi keberkesanannya masih belum terbukti.

Cara menghilangkan plak kolesterol dari arteri karotid

Keputusan mengenai cara terbaik untuk membuang plak kolesterol pada saluran leher dan arteri karotid dibuat berdasarkan hasil pemeriksaan oleh pakar kardiologi, pakar oftalmologi, ahli saraf, ahli nefrologi dan pakar bedah vaskular. Ujian tekanan, ECG, koronografi, ultrasound aorta dan saluran jantung, angiografi ditetapkan. Pengimbasan dupleks dan tripleks memungkinkan untuk menilai aliran darah di arteri karotid. Anda mungkin juga memerlukan MRI untuk memvisualisasikan kapal dan plak di dalamnya.

Untuk menghilangkan plak kolesterol di saluran tulang belakang serviks, perubahan gaya hidup, terapi dengan ubat-ubatan akan diresepkan.

Diet untuk plak kolesterol di arteri karotid

Makanan untuk plak kolesterol di saluran leher bersifat pencegahan dan melibatkan penolakan makanan berlemak (lemak haiwan adalah asas "bahan binaan" untuk pembentukan kolesterol endogen), makanan dengan kolesterol tinggi (eksogen). Juga, sejumlah besar makanan tumbuhan dianggap dalam diet (sekurang-kurangnya 400 gram atau sebagai tambahan kepada serat murni - larut dan tidak larut - hingga 30 g).

Juga berkesan: minyak biji rami dan biji rami, omega-3 dan - pada tahap yang lebih rendah - asid omega-6 (terdapat dalam ikan air sejuk dan minyak ikan). Vitamin C, bawang putih (minyak pati) tidak menunjukkan kesan yang signifikan terhadap deposit aterosklerotik, namun berkesan terhadap keradangan, yang sering menjadi punca kerosakan saluran darah dan oleh itu pembentukan plak.

Sifat penstabilan dimiliki oleh ubat-ubatan seperti statin, fibrate, asid nikotinik dan urutan asid hempedu - ubat ini tidak dapat memusnahkan deposit aterosklerotik, tetapi dapat memperlambat atau menekan pembentukan deposit baru.

Pembedahan untuk membuang plak kolesterol di leher

Campur tangan pembedahan (operasi) untuk menghilangkan plak kolesterol di saluran leher ditentukan apabila kaedah rawatan perubatan tidak membawa (atau tidak dapat) kesan, atau jika penyakit yang mendasari menyebabkan komplikasi. Pembedahan untuk membuang plak dari kolesterol pada leher tidak menyebabkan pemulihan sepenuhnya, kerana bukan penyebab penyakit itu dihapuskan, tetapi akibatnya.

Pembedahan untuk membuang plak dari kolesterol di arteri karotid disebut cangkok bypass arteri karotid. Penetapan prosedur, serta penentuan kemungkinan risiko terhadap kesihatan dan kehidupan pesakit, dilakukan oleh ahli bedah, ahli bedah jantung dan ahli bedah vaskular. Sebagai hasil operasi, patensi saluran darah dipulihkan, iaitu. revaskularisasi dilakukan.

Alternatif untuk pembedahan menghilangkan plak kolesterol di arteri karotid adalah stenting saluran darah - ini adalah prosedur traumatik rendah di mana stent dipasang di arteri yang mengembang lumen kapal, dan penapis membran khas. Membran menyaring darah dari mikrotrombi, tetapi tidak mengganggu peredaran darah di otak.

Pendidikan jasmani dan aktiviti fizikal dengan aterosklerosis saluran leher

Pendidikan jasmani dan aktiviti fizikal di aterosklerosis arteri karotid dan saluran leher bersifat pencegahan dan bertujuan untuk mengurangkan tahap kolesterol LDL dan meningkatkan kolesterol HDL, meningkatkan keanjalan dinding saluran darah, dan mengurangkan tahap keradangan di dalamnya. Program aktiviti fizikal untuk aterosklerosis saluran leher disusun mengikut keadaan kesihatan pesakit, tahap perkembangan penyakit yang mendasari dan bersamaan.

Latihan fizikal untuk aterosklerosis saluran leher termasuk, jika boleh, berjalan kaki setiap hari, berenang (hingga 2 - 3 kali seminggu), berlari (setelah lulus ujian tekanan dan izin dari ahli kardiologi). Latihan tidak dapat menghilangkan kolesterol plak di tulang belakang serviks, tetapi merupakan kaedah untuk mencegah perkembangan penyakit ini.

Fisioterapi untuk aterosklerosis arteri karotid dalam kes penyakit teruk termasuk satu set latihan untuk semua kumpulan otot. Seperti pilihan latihan untuk program pendidikan jasmani untuk aterosklerosis otak, pergerakan yang berkaitan dengan perubahan tajam pada posisi kepala (termasuk miring atau putaran kepala dan batang badan yang cepat) harus dikecualikan. Gimnastik terapeutik dan fisioterapi untuk aterosklerosis saluran leher (arteri karotid) merangkumi latihan pemulihan, latihan pernafasan.


Artikel Seterusnya
Hipoplasia arteri vertebra kanan: gejala dan peringkat, rawatan ubat dan pembedahan, prognosis hidup