Insomnia pada remaja: ciri, sebab dan gejala


Pada masa remaja, pelbagai perubahan mempengaruhi badan, dan kadang-kadang anak tidak memahami apa yang berlaku kepadanya. Bahkan insomnia pada remaja adalah keadaan yang kerap, walaupun biasanya orang dewasa mengaitkannya dengan tekanan dan kemurungan, yang tidak dapat dialami oleh kanak-kanak. Sebenarnya, perkara-perkara berbeza: lebih sukar bagi badan yang sedang berkembang untuk menyesuaikan diri, dan ia bertindak balas dengan insomnia sebagai salah satu gejala kemungkinan gangguan.

Dalam kebanyakan kes, anda dapat menyingkirkan insomnia tanpa menggunakan ubat-ubatan dan kaedah rakyat, serta tanpa berjumpa doktor. Cukuplah untuk mengkaji dengan teliti faktor-faktor yang menyebabkan keadaan dalam setiap kes. Perlu diingat bahawa insomnia tidak selalu kurang tidur sepenuhnya..

Ciri-ciri malam tanpa tidur pada remaja

Kursus insomnia pada remaja mengikuti prinsip yang sama:

  • kanak-kanak itu sukar tidur;
  • sukar baginya untuk memahami apa yang berlaku, dia tidak tahu bagaimana menyelesaikan masalah ini;
  • maka terdapat kesukaran untuk bangun pada waktu pagi;
  • secara beransur-ansur ini membawa kepada masalah dengan tumpuan;
  • remaja dengan cepat menjadi lesu, mengantuk dan letih;
  • kerana insomnia, prestasi akademiknya menurun, perubahan mood berlaku;
  • dalam kes yang teruk, neurosis dan kemurungan berkembang.

Insomnia pada remaja sering dikaitkan dengan ciri-ciri gaya hidup orang dewasa. Penyebab utama keadaan adalah perubahan dalam pengeluaran melatonin hormon tidur. Ini boleh berlaku di bawah pengaruh pelbagai faktor, termasuk tabiat buruk dan penyalahgunaan koktel tenaga..

Pengeluaran hormon sering dipengaruhi oleh faktor seperti keinginan untuk pengetahuan seorang remaja: dia mahu berjalan, bermain komputer, melakukan apa yang dia suka, berkomunikasi dengan rakan-rakan. Tidak pernah dalam hidupnya, seperti dalam tempoh ini, dia akan mendapat banyak penemuan pertama..

Walau bagaimanapun, melatonin sering terganggu kerana alkohol, nikotin, minuman tenaga, radiasi elektromagnetik yang berasal dari monitor.

Penyebab utama insomnia

Menurut statistik, lebih daripada 1/3 remaja moden di seluruh dunia mengalami masalah tidur. Terdapat sebab-sebab tertentu untuk ini:

  • Pelanggaran jam biologi. Proses semula jadi yang dapat mengubah irama biologi terganggu oleh keinginan berterusan remaja untuk bersenang-senang. Walau bagaimanapun, semakin kerap alasan peralihan mod tidur adalah komputer.
  • Beban berlebihan. Kategori penyebab insomnia pada remaja merangkumi pengalaman psikologi dan emosi. Mereka boleh dikaitkan dengan pemprosesan terlalu banyak maklumat, dan dengan hubungan interpersonal, cinta pertama, pertengkaran dengan guru dan rakan-rakan (bagaimanapun, remaja sering mula mencuba watak mereka, menunjukkan pemberontakan dan sifat-sifat lain yang tidak menyenangkan dalam tingkah laku). Turun naik hormon juga boleh menyebabkan perubahan emosi..
  • Tabiat buruk dan pemakanan yang buruk. Tembakau dan alkohol memberi kesan negatif kepada neuron otak muda, memusnahkannya. Kerana itu, sistem saraf dengan cepat mula menderita. Insomnia pada remaja juga boleh dikaitkan dengan diet yang tidak betul - kekurangan vitamin.
  • VSD dan hiperaktif yang timbul pada masa pra-remaja. Hiperaktif adalah gangguan sistem saraf. Selalunya ia berterusan sehingga remaja, tetapi ia berubah dan menyebabkan insomnia.
  • Faktor mekanikal. Ini termasuk alasan seperti tilam, bantal, hiasan bilik, atau susun atur katil yang salah. Sekiranya kanak-kanak itu tidak selesa dengan tempat tidurnya, maka ini akan mempengaruhi insomnia. Kurangnya keselesaan, tekanan yang tidak sesuai pada tulang belakang, katil yang basi menjadikannya sukar untuk tidur dan mengelakkan berehat.

Kadang-kadang remaja memikul terlalu banyak fungsi dan tanggungjawab: mereka belajar, bekerja, masih berjaya mempersiapkan diri untuk masuk dan berkomunikasi dengan rakan. Ini membawa kepada beban kolosal yang menyebabkan tekanan, cepat atau lambat mempengaruhi sistem saraf dengan pelbagai penyimpangan..

Terdapat juga sebab-sebab patologi yang menyebabkan insomnia: gangguan hormon yang tiba-tiba, selepas itu tahapnya tidak pulih, penyakit kelenjar tiroid dan kelenjar adrenal. Diet yang ketat boleh menyebabkan insomnia pada kanak-kanak perempuan - mereka masih tidak memahami pentingnya pemakanan yang betul..

Faktor seperti ujian yang akan datang mendapat perhatian khusus: penempatan semula, peperiksaan, perjalanan ke tempat baru, pertandingan atau persembahan..

Kemungkinan akibat insomnia yang berpanjangan

Sekiranya seorang remaja menderita insomnia untuk waktu yang lama, dia mungkin mengalami penyakit dan gangguan:

  • fungsi sistem imun dihambat;
  • peningkatan pengeluaran hormon tekanan;
  • pertumbuhan menjadi perlahan;
  • pemprosesan maklumat yang diterima pada siang hari oleh otak bertambah buruk;
  • dystonia vegetatif-vaskular berkembang;
  • kegemukan, jerawat, berdengkur, apnea muncul;
  • kebimbangan, kemurungan dan bahkan serangan panik mungkin berlaku;
  • pada remaja dengan insomnia, penglihatan menurun, kanak-kanak lelaki mengalami kebutaan warna;
  • dalam kes yang teruk, diabetes muncul;
  • fungsi kognitif mungkin terganggu.

Insomnia selalu mempengaruhi penampilan remaja. Selain jerawat dan kegemukan, kanak-kanak lelaki dan perempuan mengalami keguguran rambut, penyakit gigi, dan kulit kering. Selepas pelanggaran seperti itu, luka pada kulit sembuh lebih teruk..

Tanda-tanda tambahan

Insomnia pada remaja disertai dengan tanda-tanda tambahan:

  • remaja tidur kurang dari 7 jam;
  • tempoh tertidur meningkat hingga 1-2 jam;
  • bangun mengambil masa lebih dari satu jam.

Faktor lain mungkin menunjukkan insomnia: masalah dengan selera makan, marah pendek, sukar mengingat, koordinasi, agresif, dan mudah marah.

Seorang kanak-kanak yang menderita insomnia merasa letih dan terbeban sepanjang masa, walaupun kadang-kadang dia tidur lebih dari 9-10 jam. Gejala khas insomnia pada remaja adalah sindrom fibromyalgia dengan pemindahan aktiviti ke dunia maya.

Gejala fibromyalgia termasuk tidur malam yang gelisah: remaja itu menggerakkan kakinya, selalu membuang barang di sekelilingnya, membuang selimut. Gejala hilang sebaik sahaja tidur dinormalisasi.

Realiti maya sangat berbahaya bagi organisma yang sedang berkembang kerana ia menawarkan dunia yang besar, perjalanan yang tidak memerlukan usaha dari seseorang. Sebilangan remaja bahkan mempunyai gejala yang menyukarkan mereka membezakan antara permainan dan realiti..

Bolehkah ibu bapa menolong anak

Anda boleh menyingkirkan insomnia pada remaja pada peringkat awal dengan menyelesaikan beberapa tugas:

  1. Anda perlu memantau apa yang berlaku dalam kehidupan anak.
  2. Mengajar remaja anda untuk berehat, terutamanya jika dia bimbang akan tertidur.
  3. Anak harus memilih aktiviti fizikal yang menyumbang kepada relaksasi: yoga, qigong,

Anda tidak boleh berharap bahawa insomnia remaja akan hilang jika anda memberinya pil tidur yang kuat beberapa kali. Penggunaan ubat-ubatan kelas ini yang tidak dibenarkan boleh memburukkan keadaan remaja dan membawa kepada masalah neurologi..

Anda boleh menetapkan peraturan tambahan untuk menyingkirkan insomnia:

  • terangkan kepentingan tidur pada masa yang sama;
  • pastikan makan malam jatuh dalam jangka masa 3-4 jam sebelum tidur;
  • adalah perlu untuk mengawal rutin harian;
  • anda boleh menyusun semula pangsapuri;
  • anda harus mengeluarkan TV dan komputer dari bilik remaja;
  • semasa rehat malam, bilik tidur kanak-kanak harus gelap dan sejuk;
  • anda perlu membiarkan remaja berehat pada waktu siang sekiranya dia mahu.

Sekiranya tidak ada kaedah yang membantu, anda harus membuat temu janji dengan psikoterapis. Doktor yang berkelayakan akan menetapkan pemeriksaan yang diperlukan (mengukur tahap tekanan, hormon, CT dan beberapa prosedur lain), menetapkan ubat penenang dan hipnotik jika perlu.

Masalah tidur juga boleh berlaku dengan masalah pada tulang belakang. Pastikan anda berjumpa pakar neurologi dan periksa sama ada kanak-kanak itu mengalami osteochondrosis serviks. Sekiranya patologi dikesan, doktor mungkin mengesyorkan latihan khas untuk mengurangkan keadaannya..

Cara mengatasi insomnia remaja?

Pada masa remaja, pelbagai perubahan mempengaruhi tubuh, dan kadang-kadang anak tidak memahami apa yang berlaku kepadanya. Bahkan insomnia pada remaja adalah keadaan yang kerap, walaupun biasanya orang dewasa mengaitkannya dengan tekanan dan kemurungan, yang tidak dapat dialami oleh kanak-kanak. Sebenarnya, perkara-perkara berbeza: lebih sukar bagi badan yang sedang berkembang untuk menyesuaikan diri, dan ia bertindak balas dengan insomnia sebagai salah satu gejala kemungkinan gangguan.

Dalam kebanyakan kes, anda dapat menyingkirkan insomnia tanpa menggunakan ubat-ubatan dan kaedah rakyat, serta tanpa berjumpa doktor. Cukuplah untuk mengkaji dengan teliti faktor-faktor yang menyebabkan keadaan dalam setiap kes. Perlu diingat bahawa insomnia tidak selalu kurang tidur sepenuhnya..

  1. Ciri-ciri zaman peralihan
  2. Ciri-ciri tidur remaja
  3. Penyebab gangguan tidur pada remaja
  4. Gejala kurang tidur
  5. Apa yang boleh dilakukan oleh ibu bapa
  6. Bantuan perubatan
  7. Mengambil melatonin
  8. Ubat Peningkatan Tidur
  9. Phytotherapy
  10. Homeopati
  11. Fisioterapi
  12. Akibat kurang tidur pada remaja

Ciri-ciri zaman peralihan

Pada masa remaja, banyak perubahan berlaku di dalam badan. Dari usia 12 tahun, hormon lelaki atau wanita mula dihasilkan secara dinamik, kanak-kanak itu menjadi dewasa secara fisiologi. Namun, secara emosional dia tidak matang, kerana alasan ini, seorang remaja bertemu dengan patologi tidur, perubahan mood yang kerap, impulsif.

Metamorfosis yang berlaku pada masa remaja:

  1. Fisiologi. Anak mula tumbuh secara dinamik, jisim ototnya meningkat, selera makannya meningkat, dan metabolismenya bertambah cepat. Beberapa kanak-kanak menjadi tidak seimbang, longgar, koordinasi pergerakan terganggu.
  2. Psikologi. Berkaitan dengan perubahan luaran, pemuda mula merasa tidak selesa, dia tidak menyukai dirinya sendiri. Kerana gangguan hormon pada wajah dan badan, jerawat berlaku, kulit orang muda ditutup dengan rambut.

Perhatian! Di badan remaja, pengeluaran melatonin, hormon yang bertanggungjawab untuk tidur, terganggu.

Anak yang matang tidak tidur lama. Juga pada usia ini, dia ingin mempunyai masa untuk membuat kerja rumah, berjalan-jalan, bersendirian, meluangkan masa untuk hobi dan sukan.

Tidak perlu mengikuti arahan kanak-kanak yang bermain permainan komputer atau menonton TV sehingga jam 1-2 pagi. Ibu bapa perlu ingat bahawa seorang remaja memerlukan rehat lebih dari 8 jam sehari..

Ciri-ciri tidur remaja

Tidur remaja berbeza dengan orang dewasa atau kanak-kanak. Pada usia 12 hingga 21 tahun, tubuh mula menyusun semula, perubahan tahap hormon, dan penciptaan hubungan saraf baru.

Selain perubahan fisiologi, tidur juga dipengaruhi oleh tekanan berterusan di sekolah, perubahan emosi dan hubungan dalam keluarga, serta beberapa faktor lain. Pada usia ini, setiap perubahan dapat dilihat dengan tajam, begitu juga kritikan dari orang dewasa atau remaja lain..

Kekhususan tidur remaja disebabkan oleh faktor berikut:

  • Pengeluaran hormon tidur. Semasa akil baligh, penyusunan semula aktif jam biologi bermula (permulaan pengeluaran hormon melatonin, yang secara langsung mempengaruhi tidur). Atas sebab ini, seorang remaja secara fizikal tidak dapat tidur lebih awal, dan merasa letih hanya satu setengah jam setelah gelap. Jadual waktu sekolah menyukarkan waktu pagi. Oleh itu, terdapat pelanggaran pola tidur dan jangka masa..
  • Korteks prefrontal, yang memerlukan lebih banyak glukosa semasa remaja. Monosakarida diperlukan untuk meningkatkan kepekatan, aktiviti mental, kemampuan ramalan. Sekiranya anda menghadapi masalah tidur, korteks prefrontal anda terganggu, menyebabkan gangguan dan gangguan ingatan.
  • Perubahan mood dan kemurungan, yang disebabkan bukan sahaja oleh perubahan hormon, tetapi juga oleh gangguan tidur. Dengan rehat yang betul, hippocampus mula berfungsi dengan lebih aktif, yang memproses emosi dan ingatan positif. Remaja tidur lebih lama kemudian, dan bermula dari 1 malam, "kegunaan" tidur kurang. Oleh itu, amigdala cerebellar, yang bertanggungjawab untuk ingatan negatif, menjadi lebih aktif..

Peningkatan tekanan darah dan kadar insulin darah juga berkaitan langsung dengan tidur. Ini dapat menghasilkan ghrelin, yang disebut hormon kelaparan. Ini mendorong makan berlebihan, yang menyebabkan kegemukan. Pada remaja, gangguan itu boleh menjadi masalah serius jika tidak ditangani tepat pada waktunya..

Penyebab gangguan tidur pada remaja

Sebab-sebab insomnia pada remaja mesti dicari kerana melanggar rutin fisiologi tidur dan terjaga, perubahan berkaitan usia dalam badan dan ketegangan emosi yang tinggi yang dimulakan oleh kesukaran psikologi di rumah dan dalam pasukan.

Keadaan utama yang menyebabkan kedatangan insomnia boleh dipanggil:

  • Tekanan intelektual dan psikologi yang berlebihan. Setelah tiba dari sekolah, seorang remaja kadang-kadang memerlukan waktu rehat yang singkat, juga penting untuk menyebarkan beban latihan dengan aktiviti fizikal.
  • Pelanggaran dalam rutin harian. Selalunya remaja mahu duduk di komputer lebih lama sebelum hujung minggu atau bercuti, dengan alasan bahawa mereka akan dapat tidur lena pada waktu pagi. Ini membawa kepada ubah bentuk bioritme biasa dan timbulnya keletihan dan kerengsaan tambahan..
  • Tekanan. Adalah perkara biasa bagi kanak-kanak untuk bereaksi terlalu emosional terhadap peristiwa, mengalami masalah dan kegagalan khayalan untuk waktu yang lama dan tidak menyenangkan. Semua ini menyumbang kepada kemunculan kesukaran untuk tidur dan menimbulkan tekanan..
  • Kekurangan aktiviti fizikal. Agar remaja dapat berkembang dengan baik, aktiviti fizikal sederhana sangat penting, misalnya aktiviti fizikal, bahagian atau kerja fizikal di sekitar rumah. Sekiranya seorang remaja menghabiskan sedikit masa di kakinya - ubah bentuk tidur diberikan kepadanya.
  • Tabiat buruk. Insomnia boleh disebabkan bukan sahaja oleh ketagihan yang merosakkan seperti merokok, tetapi juga yang lebih menakutkan yang tidak disangka oleh ibu bapa sebagai tidak sihat. Contohnya, penyalahgunaan minuman yang merangkumi kafein (kopi, teh hijau, minuman tenaga).
  • Komunikasi dalam rangkaian sosial. Permainan dalam talian dan komunikasi dengan rakan sebaya menarik minat remaja sehingga mereka senang menghabiskan semua masa kosong di belakang monitor. Ini menyebabkan hakikat bahawa remaja tidur lewat dan tidak dapat tidur dengan cepat setelah komunikasi emosi..

Sekiranya seorang kanak-kanak menderita insomnia yang kerap, ibu bapa perlu bercakap dengannya, mengetahui punca kebingungannya dan mengetahui cara menolong dalam keadaan ini. Remaja pada usia ini tidak selalu bersedia untuk berkongsi masalah mereka, jadi ibu bapa harus berusaha untuk menjaga hubungan yang sama dengan mereka dan tidak memberikan tekanan yang tidak perlu pada anak-anak yang sedang membesar. Seorang gadis remaja dengan cepat akan memberitahu ibunya tentang kesukarannya, dan anak lelaki itu akan menghubungi ayahnya.

Gejala kurang tidur

Bagaimana insomnia nyata pada remaja? Mana-mana orang muda boleh mempunyai pelbagai prasyarat untuk kejadian itu, dan semua jenis gejala masalah ini. Ibu bapa diwajibkan untuk memantau dan mengawal masa tidur remaja, keadaan dan kesejahteraannya dengan teliti, serta bertindak balas terhadap perubahan negatif pada waktunya. Gejala strain tidur dan insomnia yang sangat popular pada kanak-kanak adalah:

  • keadaan bermusuhan, mudah marah pada waktu pagi dan petang;
  • reaksi berubah-ubah terhadap perkara kecil;
  • sukar bagi seorang kanak-kanak untuk mengarahkan perhatiannya dan menumpukan perhatian, misalnya, pada pelajarannya;
  • menjadi sukar bagi kanak-kanak untuk menyimpan sesuatu yang baru dalam ingatannya, ingatan menjadi semakin teruk;
  • prestasi sekolah bertambah buruk;
  • kanak-kanak itu sentiasa merasa letih dan mahu tidur;
  • selera makan menurun, atau sebaliknya, anak itu mahu makan lebih banyak daripada biasa;
  • bangun pada waktu malam, selepas itu sangat sukar untuk tidur semula;
  • penurunan dalam tempoh tidur, ketika anak mula tidur kurang dari 7 jam, ini memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan dan kesihatan;
  • sukar untuk tertidur, kanak-kanak itu mungkin terseksa oleh fikiran yang menjengkelkan, kenangan yang gelisah, yang menyebabkan tidur meningkat hingga 2 jam;
  • sukar bangun ketika remaja tidak cukup tidur, dia merasa tertekan dan keletihan.

Apa yang boleh dilakukan oleh ibu bapa

Apabila tidur remaja jatuh semasa akil baligh, sebilangan ibu bapa tidak memahami apa yang boleh mereka lakukan untuk menghilangkan insomnia. Walau bagaimanapun, pelaksanaan cadangan tertentu akan membolehkan anda menyesuaikan rejimen hari anak, kerana rehat malam penuh tanpa penggunaan ubat dinormalisasi:

  1. Penolakan makan malam lewat - makan 3 jam sebelum tidur.
  2. Melakukan kebersihan tidur - Bilik tempat remaja berehat mestilah tenang, gelap dan sejuk. Untuk melakukan ini, bilik berventilasi setiap hari dan suasana yang sesuai untuk tidur dibuat..
  3. Mengekalkan rutin harian - disarankan untuk bangun dan tidur pada waktu yang sama. Pada masa yang sama, anda tidak perlu tidur lebih dari 2 jam pada siang hari, kerana akan lebih sukar untuk tidur pada waktu malam.
  4. Tabu pada permainan komputer yang berpanjangan pada malam sebelum tidur, dan juga menonton TV - untuk ini perlu dikeluarkan semua peralatan dari bilik tempat kanak-kanak itu tidur.
  5. Aktiviti fizikal - jika kanak-kanak tidak gemar bersukan, disarankan untuk dia mendaftar yoga, qigong dan aktiviti lain. Dengan bantuan anak ini, melakukan latihan fizikal yang santai, pada masa yang sama, mendapat kelegaan psikologi. Aspek-aspek ini mempunyai kesan positif terhadap normalisasi tidur pada waktu malam..
  6. Dialog ibu bapa-anak. Anak-anak di usia baligh perlu memahami, dalam hal ini, ibu bapa wajib bertanya tentang pengalaman, ketakutan dan pemikiran mereka - ini akan memungkinkan untuk menghilangkan tekanan emosi dari seorang remaja.
  7. Jaminan sokongan agar anak tahu bahawa ibu bapa dapat menolongnya menghadapi sebarang keadaan. Ini akan membolehkan anak lelaki atau perempuan itu membuang pemikiran yang gelisah, tenang dan secara semula jadi tertidur..

Sekiranya semua langkah di atas tidak bermakna, ibu bapa perlu menunjukkan anak mereka kepada doktor yang akan menentukan penyebab kekurangan tidur dan menetapkan rawatan yang diperlukan.

Bantuan perubatan

Sebelum memulakan rawatan remaja untuk insomnia, seorang somnolog (doktor yang mengkaji gangguan tidur dan rawatannya) atau psikoterapis memeriksa pesakit, yang memungkinkan untuk membuat diagnosis yang betul dan mengetahui mengapa keadaan ini terbentuk. Hanya selepas itu, doktor menetapkan langkah-langkah terapi untuk remaja:

Psikoterapi (diatur secara individu atau berkumpulan)

Ia digunakan ketika penurunan kualiti rehat malam disebabkan oleh tekanan psiko-emosi. Semasa pelajaran, pakar berjaya mengenal pasti masalah seseorang dan mencari kaedah untuk menghilangkannya. Kadang kala anak bukan sahaja perlu berjumpa doktor, tetapi juga ibu bapa.

Mengambil melatonin

Penggunaan alat ini diperlukan sekiranya tubuh pesakit tidak mampu menghasilkannya dengan sepenuhnya. Kursus rawatan dan dos aditif yang digunakan dipilih secara individu, dan perlu diketahui bahawa melatonin tidak boleh diambil untuk waktu yang lama.

Juga, alat ini dilarang digunakan oleh mereka yang belum mencapai tahap seksual dewasa atau berada di tahap awal..

Ubat Peningkatan Tidur

Insomnia pada usia 12-16 biasanya keadaan fisiologi, jadi doktor tidak menasihatkan penggunaan ubat dengan kesan hipnosis. Menurut petunjuk, ubat hormon boleh diresepkan yang akan mengatasi kekurangan melatonin.

Ubat tidak berbahaya untuk rawatan insomnia remaja:

  • Asrama;
  • "Sesuai";
  • "Orang";
  • "Motherwort-Forte".

Dana ini dibuat berdasarkan tanaman ubat. Tindakan mereka difokuskan pada menenangkan sistem saraf dan mengurangkan proses rangsangan di korteks kepala..

Nasihat! Tidak dianjurkan untuk merawat kanak-kanak secara bebas, terutamanya dengan ubat-ubatan yang diresepkan untuk insomnia pada orang dewasa.

Phytotherapy

Sekiranya seorang remaja mengganggu tidur kerana terlalu banyak emosi dan kebimbangan berterusan, anda boleh menggunakan resipi rakyat. Rawatan dengan teh penenang dan tincture.

Untuk tujuan ini, ramuan berikut digunakan:

  • chamomile;
  • bunga semangat;
  • valerian;
  • pudina.

Ambil teh herba dan rebusan dengan berhati-hati.

Perhatian! Dos yang tidak betul atau melebihi jangka masa kursus menyebabkan peningkatan kegembiraan. Juga, seorang remaja boleh mengalami alergi terhadap tanaman. Apabila hidung berair, ruam, kemerahan, pembengkakan selaput lendir muncul, disarankan untuk membatalkan ubat herba.

Homeopati

Ubat homeopati adalah yang paling selamat dan paling berkesan dalam merawat insomnia. Mereka tidak ketagihan, tidak mempunyai kesan sampingan, dan dibenarkan untuk kanak-kanak dan remaja. Dianjurkan untuk mengambil 5-10 tetes atau 8-10 butir ubat untuk memulihkan tidur.

Ubat yang paling popular yang ditetapkan oleh homeopati adalah:

  • "DreamZzz". Kursus rawatan membantu memulihkan rehat malam, mengurangkan tekanan berlebihan psiko-emosi, mengatur penyerapan dan perkumuhan glukosa dari badan.
  • "Sonilux". Ubat ini menyumbang kepada penguatan keseluruhan badan, menghilangkan sakit kepala, gangguan tidur.
  • "Notta". Ia diresepkan untuk mengurangkan kegembiraan, memulihkan keadaan emosi selepas keadaan tertekan.
  • "Valerian-Hel". Tetes mempunyai kesan hipnosis, membantu menormalkan tidur, menghilangkan neurasthenia.

Sebelum menetapkan ubat, doktor mengkaji sifat insomnia, dan juga mengetahui sebab-sebab kejadiannya. Dos, tempoh kursus ditentukan secara individu. Sekiranya penyakit organ-organ dalaman, homeopati tidak akan memberi kesan yang diinginkan..

Fisioterapi

Penghapusan insomnia berterusan mungkin dengan bantuan fisioterapi: urut, mandi, hidroterapi. Teknik ini ditetapkan dalam terapi kompleks. Pada masa yang sama, seorang remaja wajib minum teh herba atau ubat-ubatan.

Fisioterapi yang sangat berjaya:

  1. Kelonggaran progresif. Dengan teknik ini, ketegangan penuh semua otot dirangsang, dan kemudian mereka relaks..
  2. Terapi BFB. Terapi dijalankan dengan menggunakan alat unik. Ini berdasarkan kepada mengajar anak itu kemampuan untuk mengatasi emosinya sendiri dan berehat sepenuhnya sebelum tidur..
  3. Hidroterapi. Mandi yang menenangkan membantu menenangkan saraf dan semua otot. Perjalanan rawatan mengimbangi remaja dengan tidur yang mencukupi.

Penting untuk diketahui! Terapi fizikal dianggap berkesan untuk remaja yang menderita insomnia akibat sistem saraf hijau atau penyakit kardiovaskular. Dengan bantuan teknik yang disebutkan, rasa tidak senang hati, pencerobohan, sikap tidak peduli akan dihilangkan.

Akibat kurang tidur pada remaja

Apa yang harus dilakukan oleh ibu bapa sekiranya anak lelaki atau anak perempuan mereka mengalami tanda-tanda insomnia? Bolehkah anda mengharapkan ia berlalu dengan sendirinya?

Mengembalikan anak anda untuk rehat malam yang berkualiti diperlukan secepat mungkin. Sebarang gangguan tidur selama bertahun-tahun pertumbuhan aktif, perkembangan boleh menyebabkan kerosakan besar pada kesihatan, menjadi masalah selama bertahun-tahun.

Terangkan bahaya sedikit, rehat malam yang tidak mencukupi.

  • Insomnia boleh menyebabkan kegemukan
  • Ketidakseimbangan hormon: para pakar mengatakan bahawa hormon pertumbuhan dihasilkan paling aktif pada waktu rehat.
  • Obesiti: mengurangkan rembesan leptin, hormon yang menstabilkan metabolisme tenaga.
  • Pembentukan neurosis dengan latar belakang tekanan: tubuh tidak dapat mengatasi tekanan yang ketara yang dirasakan oleh seorang remaja.
  • Penurunan imuniti, perkembangan sindrom keletihan berterusan, peningkatan kekerapan selsema, kemunculan alahan.
  • Pakar dari China baru-baru ini mendapati bahawa gangguan dalam irama rehat malam memprovokasi perkembangan kekurangan koronari akut dari masa ke masa..
  • Kekurangan tidur menjadikan tubuh lebih mudah diserang sakit.

Jangan lupa bahawa semasa rehat malam, otak menyatukan kesan, fakta, ingatan, pengetahuan dan kemahiran yang diperoleh. Dan penemuan ahli somnologi baru-baru ini telah membuktikan bahawa dalam "pelukan morfea" otak membersihkan dirinya, membebaskan dirinya dari racun yang terkumpul pada siang hari. Ini adalah pencegahan penyakit pikun yang sangat baik yang berkaitan dengan kehilangan ingatan, melemahkan minda. Adakah anda fikir masih terlalu awal untuk memikirkannya semasa remaja??

Saya sedang menulis artikel dan ini adalah projek bebas pertama saya. Saya selalu berminat dengan cara kurang tidur dan bangun dengan ceria dan ceria. Saya menulis semua penyelidikan saya mengenai fisiologi tidur di sini, serta bagaimana saya berjaya pulih dari berdengkur. Kemukakan pertanyaan dan sampaikan pendapat anda dalam komen, sangat saya sayangi

4 Sebab Insomnia Teratas pada Masa Remaja

Insomnia pada remaja dan orang dewasa, juga disebut insomnia, adalah sejenis gangguan tidur. Pada masa yang sama, penurunan kualiti tidur atau penurunan tajam dalam tempohnya diperhatikan untuk waktu yang lama. Penyebab insomnia boleh menjadi emosi, ubat-ubatan, neurologi, somatik. Remaja cenderung mengalami gangguan tidur kerana ketidakupayaan otak untuk menyesuaikan diri dengan tidur dan berada dalam keadaan terangsang.

Kandungan
  1. Ciri-ciri tidur remaja
  2. Sebab-sebabnya
    1. Pelanggaran jam biologi
    2. Beban
    3. Diet yang tidak betul dan tabiat buruk
    4. Tilam, bantal, lokasi katil tidak betul
  3. Gejala
    1. Masalah tertidur
    2. Gangguan tidur
    3. Kepekaan tidur
    4. Kelesuan dan kurang tidur
  4. Cara menyingkirkan
    1. Mod yang betul
    2. Mengelakkan komputer, televisyen dan telefon sebelum tidur dan semasa tidur
    3. Pemakanan yang betul
    4. Normalisasi persekitaran bilik
    5. Penolakan dari tidur siang
    6. Masa lapang yang teratur
  5. Bila perlu menghubungi pakar
  6. Pencegahan

Ciri-ciri tidur remaja

Tidur remaja berbeza dengan orang dewasa atau kanak-kanak. Pada usia 12 hingga 21 tahun, tubuh mula menyusun semula, perubahan tahap hormon, dan penciptaan hubungan saraf baru.

Selain perubahan fisiologi, tidur juga dipengaruhi oleh tekanan berterusan di sekolah, perubahan emosi dan hubungan dalam keluarga, serta beberapa faktor lain. Pada usia ini, setiap perubahan dapat dilihat dengan tajam, begitu juga kritikan dari orang dewasa atau remaja lain..

Kekhususan tidur remaja disebabkan oleh faktor berikut:

  • Pengeluaran hormon tidur. Semasa akil baligh, penyusunan semula aktif jam biologi bermula (permulaan pengeluaran hormon melatonin, yang secara langsung mempengaruhi tidur). Atas sebab ini, seorang remaja secara fizikal tidak dapat tidur lebih awal, dan merasa letih hanya satu setengah jam setelah gelap. Jadual waktu sekolah menyukarkan waktu pagi. Oleh itu, terdapat pelanggaran pola tidur dan jangka masa..
  • Korteks prefrontal, yang memerlukan lebih banyak glukosa semasa remaja. Monosakarida diperlukan untuk meningkatkan kepekatan, aktiviti mental, kemampuan ramalan. Sekiranya anda menghadapi masalah tidur, korteks prefrontal anda terganggu, menyebabkan gangguan dan gangguan ingatan.
  • Perubahan mood dan kemurungan, yang disebabkan bukan sahaja oleh perubahan hormon, tetapi juga oleh gangguan tidur. Dengan rehat yang betul, hippocampus mula berfungsi dengan lebih aktif, yang memproses emosi dan ingatan positif. Remaja tidur lebih lama kemudian, dan bermula pada pukul 1 pagi "kegunaan" tidur kurang. Oleh itu, amigdala cerebellar, yang bertanggungjawab untuk ingatan negatif, menjadi lebih aktif..

Peningkatan tekanan darah dan kadar insulin darah juga berkaitan langsung dengan tidur. Ini dapat menghasilkan ghrelin, yang disebut hormon kelaparan. Ini mendorong makan berlebihan, yang menyebabkan kegemukan. Pada remaja, gangguan itu boleh menjadi masalah serius jika tidak ditangani tepat pada waktunya..

Sebab-sebabnya

Menurut penyelidikan terbaru, 35% remaja di seluruh dunia menderita gangguan tidur. Dan ada beberapa sebab untuk ini.

Pelanggaran jam biologi

Selain pergeseran semula jadi yang berlaku semasa akil baligh, gangguan juga berlaku disebabkan peningkatan aktiviti. Selepas kelas, remaja itu ingin bersenang-senang, berjalan-jalan dengan rakan-rakan. Pengaruh komputer pada tidur juga memainkan peranan penting. Dan kerana anda tidak dapat tidur lena pada waktu pagi kerana kelas, anda harus mengorbankan beberapa jam tidur..

Beban

Sebabnya boleh menjadi tekanan mental dan emosi. Di sekolah dan institusi pendidikan lain, tumpuan maksimum dan pemprosesan sejumlah besar maklumat diperlukan. Untuk ini ditambahkan tekanan emosi, tekanan, perubahan mood kerana perubahan hormon.

Diet yang tidak betul dan tabiat buruk

Merokok dan alkohol merosakkan hubungan saraf sel otak. Malah sebilangan kecil alkohol boleh menyebabkan sakit kepala, mood yang buruk, dan masalah tidur. Perkara yang sama berlaku untuk nikotin..

Kekurangan vitamin dan berlebihan gula juga menyebabkan hiperaktif walaupun pada waktu malam. Penyebab insomnia pada remaja boleh disebabkan oleh apa jua bidang aktiviti.

Tilam, bantal, lokasi katil tidak betul

40% kejayaan tidur anda bergantung pada tempat tidur. Tekanan tulang belakang yang tidak betul, persekitaran yang tidak selesa, atau tempat tidur yang basi dapat menyebabkan gangguan serius. Tubuh tidak dapat berehat, dan tidur nyenyak tidak pernah datang.

Permainan komputer, Internet, aktiviti tambahan atau kerja sambilan juga tidak membantu menghilangkan insomnia. Tidak perlu menyemak semula komponen individu, tetapi semua faktor untuk membuat perubahan dramatik untuk meningkatkan kualiti tidur.

Perhatian juga harus diberikan kepada aktiviti fizikal (sukan, berjalan di udara segar).

Gejala

Manifestasi gangguan boleh berbeza..

Masalah tertidur

Dalam tidur normal, kanak-kanak itu tertidur dalam masa 15 minit selepas tidur. Tanda-tanda pertama insomnia adalah peningkatan dalam masa ini hingga dua jam atau lebih. Dalam kes ini, peningkatan aktiviti otak diperhatikan. Remaja tidak dapat tidur kerana bunyi, pencahayaan, fikiran di kepala, postur yang tidak betul, dll..

Gangguan tidur

Tubuh yang tumbuh disarankan untuk tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari. Selalunya, insomnia muncul ketika bar turun hingga 5-6 jam kerana pelbagai sebab (kerja rumah, berjalan dengan rakan, bermain di komputer). Kekurangan tidur secara berkala mempercepat perkembangan insomnia.

Kepekaan tidur

Semasa remaja, bunyi bising atau cahaya yang mengganggu dapat mengganggu tidur. Sekiranya tidak ada pelanggaran, anak itu segera tertidur kembali. Sekiranya insomnia sudah mula berkembang, ia akan memakan masa setengah jam atau lebih..

Kelesuan dan kurang tidur

Untuk beralih dari tidur menjadi terjaga, seseorang memerlukan setengah jam. Sekiranya walaupun setelah jangka waktu ini kelesuan, sikap tidak peduli dan keinginan untuk kembali ke tempat tidur tidak hilang, maka pengeluaran sejumlah hormon akan menjadi perlahan. Ini berlaku sekiranya otak tidak cukup rehat pada waktu malam..

Gejala gangguan lain termasuk mood rendah, perubahan emosi, mudah marah, penurunan tumpuan dan gangguan ingatan, masalah makan (makan berlebihan atau enggan makan), kelesuan, dan keletihan. Anda juga harus mendengarkan anak dan memperhatikan keluhannya mengenai masalah tidur..

Cara menyingkirkan

Ubat untuk insomnia pada remaja diperlukan dalam kes yang melampau. Pada peringkat awal, anda boleh mengatasi sendiri gangguan tersebut..

Mod yang betul

Anda perlu tidur dan bangun pada masa yang sama, tanpa mengira beban kerja. Ini bermaksud bahawa pada hari kerja dan hujung minggu, badan dan otak mesti berehat mengikut jadual tertentu. Dalam masa dua minggu remaja akan terbiasa, dan insomnia akan hilang. Lebih baik "mengatur" rejim bahkan pada masa kecil, ketika tubuh terbiasa dengan rutin harian tertentu dengan lebih mudah.

Mengelakkan komputer, televisyen dan telefon sebelum tidur dan semasa tidur

Pada zaman teknologi moden, anda boleh membawa telefon dan komputer riba ke tempat tidur. Jaringan sosial menjadi bentuk ketagihan, yang mengganggu rejim dan membebani otak dengan maklumat yang tidak perlu. Oleh itu, lebih baik mengeluarkan TV dari bilik dan melarang penggunaan komputer riba atau komputer sebelum tidur..

Lebih baik melakukan ini selepas kelas sebagai bentuk rehat setelah aktiviti mental aktif. Pada masa yang sama, masa yang dihabiskan di komputer juga perlu dipantau..

Pemakanan yang betul

Sarapan, makan tengah hari dan makan malam mengikut jadual. Makanan harus seimbang, buatan sendiri, dan mengandungi cukup protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan mineral. Sayuran dan buah-buahan segar (bermusim) harus selalu ada dalam diet. Makanan ringan akan menjadikan badan anda aktif sepanjang hari.

Anda juga harus melepaskan apa yang disebut sebagai perangsang: kopi, teh, minuman berkarbonat, makanan segera, coklat, tenaga. Mereka meningkatkan aktiviti otak dan menghalangnya daripada berehat semasa tidur..

Normalisasi persekitaran bilik

Seprai mesti sentiasa bersih, bantal dan tilam harus selaras dengan postur badan dan postur badan. Sebelum tidur, anda perlu memastikan kegelapan di dalam bilik dengan menutup langsir dan mematikan lampu. Kegelapan inilah yang merangsang pengeluaran melatonin, hormon tidur.

Ini akan memudahkan tidur dan masuk ke fasa tidur nyenyak. Tetapi siang hari akan mendorong kebangkitan yang lebih aktif. Dianjurkan untuk membuka tirai di tingkap pada waktu pagi dan, jika mungkin, buka tingkap atau tingkap untuk ventilasi bilik..

Penolakan dari tidur siang

Walaupun sejam rehat pada siang hari boleh menyebabkan insomnia pada waktu malam. Masalahnya ialah pada waktu-waktu tertentu nilai tidurnya berbeza. Dan jika anda tidur 40 minit dari jam 13.00 hingga 20.00, ini bersamaan dengan beberapa jam tidur pada waktu malam. Tetapi badan mesti berehat hanya pada waktu malam, sesuai dengan keperluan jam biologi badan..

Masa lapang yang teratur

Sukan luar, berjalan kaki, teh herba, dan membaca buku menormalkan aktiviti otak. Ini membantu menyiapkan "jam penggera" dalaman yang mengatur proses tidur dan terjaga..

Merokok dan alkohol berbahaya bagi tubuh secara keseluruhan. Semasa nikotin dan etanol memasuki badan, anda boleh melupakan gaya hidup sihat. Dengan penggunaan yang kerap dan kerap, masalah tidur akan bertambah buruk, dan kemudian anda tidak dapat melakukannya tanpa ubat.

Bila perlu menghubungi pakar

Apa yang perlu dilakukan dengan insomnia pada seorang remaja, ahli psikoterapi atau ahli saraf akan memberitahu anda. Dia memilih ubat penenang yang mengurangkan aktiviti otak dan sistem saraf secara umum. Tetapi anda harus berjumpa doktor hanya jika insomnia telah berlangsung selama beberapa minggu, dan cadangan di atas tidak membawa hasil yang diinginkan..

Rawatannya mudah dan digunakan untuk penggunaan pil tidur, antidepresan, antipsikotik, bahan aktif secara biologi. Sebagai permulaan, doktor menetapkan ubat-ubatan herba, seperti akar valerian, neurostabil, tincture motherwort. Selain itu, vitamin diambil untuk meningkatkan ingatan dan menormalkan aktiviti sistem saraf.

Sebelum menetapkan rawatan, doktor mencadangkan melakukan beberapa ujian. Analisis diperlukan untuk menilai keadaan mental kanak-kanak, aktiviti sistem saraf, untuk menentukan penyebab tekanan, kerengsaan, dll..

Selalunya, masalah itu disebabkan oleh masalah di sekolah atau keluarga, perasaan pertama terhadap lawan jenis, minum dan merokok. Semasa perbualan, remaja itu harus bersama doktor secara langsung. Pada usia ini, lebih mudah untuk memberitahu tentang masalah anda kepada orang asing daripada ibu bapa anda..

Sekiranya ubat herba tidak memberikan kesan yang diingini, psikoterapis menetapkan antidepresan dalam jumlah tertentu. Hanya dengan mengikuti semua arahan doktor akan membantu mengatasi insomnia dan mengembalikan tidur yang sihat kepada anak..

Pencegahan

Mencegah insomnia adalah dengan mengikuti peraturan sebelum gejala pertama muncul. Tidur harus dijaga seawal usia kanak-kanak. Perkara yang sama berlaku untuk pemakanan yang betul, tabiat buruk dan mengehadkan masa yang dihabiskan untuk menonton TV dan komputer..

Apa yang boleh remaja mengalami insomnia??

Memandangkan jiwa kanak-kanak yang rapuh pada masa remaja, insomnia pada remaja sering dapat muncul. Perlu diperhatikan masalah ini pada awal manifestasi dan berusaha mencari sebab mengapa remaja tidak dapat berehat sepenuhnya. Keadaan yang memburukkan boleh menyebabkan keletihan kronik, yang mempengaruhi prestasi akademik anak dan kesejahteraan emosi..

Punca insomnia pada remaja

Insomnia boleh disebabkan oleh banyak faktor yang mempengaruhi keadaan jiwa. Insomnia pada remaja berusia 14 tahun berbeza dengan insomnia pada orang dewasa. Oleh kerana sebab penampilannya berbeza.

Hormon yang bertanggungjawab untuk tidur adalah melatonin. Dan pada masa remaja, anak mula membina semula latar belakang hormon. Sekiranya seseorang mempunyai jiwa yang lebih stabil, maka dia dapat bertahan dalam tempoh ini tanpa akibat. Sekiranya kanak-kanak terdedah kepada kegelisahan, mengalami keletihan yang meningkat, maka kekurangan hormon tidur melatonin dalam tempoh peralihan dapat menyebabkan gangguan tidur.

Punca insomnia boleh menjadi:

  1. Rutin harian yang salah. Bangun lewat dan tertidur selepas tengah malam pada hujung minggu memberi kesan negatif terhadap keadaan emosi anak. Oleh itu, cara tidur dan terjaga mesti diperhatikan pada hari cuti dan hujung minggu..
  2. Tekanan mental yang tidak tertanggung sering menyebabkan kemurungan dan peningkatan perasaan cemas.
  3. Gangguan makan juga boleh mengganggu tidur. Pemakanan yang tidak mencukupi pada siang hari dan makan berlebihan pada waktu malam mengganggu fungsi normal sistem pencernaan, menyebabkan rasa berat, sakit, mual.
  4. Kebimbangan dan keterlaluan. Walaupun tidak penting, menurut pendapat orang dewasa, masalah mungkin berubah menjadi global untuk jiwa yang rapuh. Dan boleh menyebabkan masalah emosi yang kuat. Untuk mengelakkan situasi seperti itu, perlu berkomunikasi dengan anak, cubalah membantunya dalam menyelesaikan masalah ini atau itu..
  5. Kekurangan aktiviti fizikal. Lebihan tenaga boleh menyebabkan masalah dengan kenyataan bahawa anak itu tidak dapat tidur lama pada waktu petang. Oleh itu, mengunjungi bahagian sukan, meluncur ais, bermain ski dan sukan lain akan membantu menormalkan keadaan emosi..
  6. Tabiat buruk. Termasuk ketagihan yang berlebihan terhadap permainan komputer atau melayari rangkaian sosial boleh menyebabkan gangguan tidur.

Punca gangguan tidur dan gangguan tidur pada remaja dan rawatannya bergantung pada banyak faktor dan memerlukan pendekatan individu..

Ciri-ciri insomnia remaja

Insomnia dalam tempoh peralihan dapat dinyatakan dengan cara yang berbeza. Adalah perlu untuk memerhatikan kanak-kanak itu dan, dengan sedikit keraguan, mengambil langkah-langkah untuk membantu menormalkan tidur.

Anda harus memberi perhatian sekiranya:

  • remaja tidur kurang dari 9-10 jam;
  • masa yang dihabiskan untuk tidur lebih dari 2 jam:
  • terdapat desakan pada waktu malam yang kerap;
  • menghadapi kesukaran untuk bangun pada waktu pagi.

Harus bimbang jika remaja itu agresif, tidak dapat berkonsentrasi pada waktu pagi, yang tidak terjadi pada waktu siang, tidak ingat dan menganalisis maklumat dengan baik, makan dengan buruk, kesal kerana masalah kecil.

Semua ini harus dijadikan alasan untuk menghubungi pakar..

Apa yang perlu dilakukan untuk menormalkan tidur?

Sekiranya insomnia menjadi ketara, perlu mengambil langkah-langkah dan mewujudkan suasana untuk tidur yang sihat:

  1. Keluarkan barang dari bilik tidur remaja anda yang boleh mengganggu tidur. Ia boleh menjadi telefon, komputer, TV.
  2. Periksa sama ada ruang tidur dilengkapi dengan baik, jika tilam, bantal dan peralatan tempat tidur yang lain selesa.
  3. Nilaikan pandangan umum bilik tidur di mana anak tidur, ubah kertas dinding yang terang menjadi hiasan dengan nada yang lebih tenang.
  4. Sekiranya tingkap bilik menghadap ke jalan dengan pencahayaan malam yang terang, maka pilih langsir yang lebih tebal..

Sekiranya kaedah yang disenaraikan tidak membawa peningkatan, anda perlu mencuba mengubati insomnia dengan ubat-ubatan, yang telah menjadi masalah bagi anak. Untuk melakukan ini, anda perlu menghubungi pakar yang telah mempelajari masalah tersebut dan akan membuat janji yang diperlukan untuk memperbaiki keadaan.

Bila berjumpa doktor?

Apabila gangguan tidur pada remaja menyebabkan penurunan prestasi akademik, sikap tidak peduli, kemerosotan keadaan mental, kemurungan yang kerap, perlu menghubungi pakar.

Lawatan ke doktor yang tepat pada masanya akan melegakan remaja dari masalah tidur tanpa akibat negatif untuk sekolah dan hubungan dengan rakan sebaya atau ibu bapa.

Oleh itu, menyelesaikan masalah dengan tidur pada remaja pada peringkat awal akan mencegah penyakit mengalir ke bentuk kronik, melegakan manifestasi yang mungkin timbul akibat gangguan tidur. Anda harus berhati-hati mendekati pilihan doktor, kerana hanya pakar yang berkelayakan yang akan membantu menangani penyebab gangguan tidur pada masa remaja untuk melakukan kursus rawatan tanpa akibat negatif bagi anak.

Apa yang perlu dilakukan dengan insomnia pada remaja?

Insomnia atau insomnia pada remaja adalah kejadian yang agak biasa, yang mempunyai ciri tersendiri. Waktu tidur mereka diganti untuk waktu yang signifikan, akibatnya sangat sukar bagi seorang remaja untuk bangun tepat pada waktu pagi. Kekurangan tidur yang kronik menyebabkan masalah di rumah dan di sekolah.

Untuk mengatasi masalah tersebut, ibu bapa sering harus meminta bantuan pakar, yang pada peringkat awal dapat mengenal pasti masalah psikologi dan menghapusnya tepat pada waktunya, sementara pelajar sekolah sering melihat kata-kata orang tua dengan permusuhan, tanpa mendengar nasihat yang berguna.

Faktor yang menyumbang kepada insomnia

Doktor mengenal pasti dua penyebab utama insomnia pada remaja - gangguan hormon yang berkaitan dengan usia, dan ledakan emosi yang kerap, yang berkait rapat, kerana tingkah laku manusia mempunyai kesan serius terhadap keseimbangan hormon dalam tubuh.

Gangguan hormon semasa remaja terutamanya berkaitan dengan penurunan jumlah hormon melatonin yang dihasilkan oleh badan. Dialah yang bertanggungjawab untuk tidur sepanjang malam..

Menariknya, puncak pengeluaran melatonin pada kanak-kanak dan orang dewasa berlaku pada 21-22 jam, sementara pada remaja jumlah maksimumnya diperhatikan dari 24 hingga 1 pagi. Itulah sebabnya mengapa kanak-kanak berumur 12-14 tahun tidak tidur lebih awal, kerana mereka tidak mahu.

Pancutan emosi yang kerap tidak kurang pentingnya, kerana semasa akil baligh, apa-apa perkara kecil, bahkan tidak penting pada pandangan pertama, dapat menyenangkan atau menimbulkan kemarahan. Pengalaman kuat seperti itu menyebabkan gangguan pada waktu rehat malam yang tepat..

Di samping itu, terdapat faktor-faktor berikut yang menyumbang kepada kurang tidur pada waktu malam:

  • rutin harian yang terganggu;
  • tekanan mental yang kuat dan kerap yang diperlukan dalam proses pembelajaran;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • menghabiskan masa yang lama di komputer;
  • jika seseorang mempunyai tabiat buruk - merokok, dadah, alkohol;
  • penggunaan minuman tenaga, kopi sebelum tidur;
  • makanan yang banyak sebelum tidur;
  • tekanan emosi;
  • kebersihan tidur yang tidak betul (pencahayaan yang terang, kebisingan di dalam bilik, dan sebagainya);
  • keadaan tertekan.

Semua sebab ini menyumbang kepada perkembangan insomnia pada anak-anak remaja. Ibu bapa harus memperhatikan keadaan anak agar dapat melihat tanda-tanda gangguan tidur tepat pada waktunya dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk menjaga kesihatan remaja itu..

Cara menentukan perkembangan insomnia

Insomnia mempunyai pelbagai gejala yang mungkin berbeza pada kanak-kanak semasa akil baligh daripada orang dewasa. Pertama sekali, anda harus memperhatikan kenyataan bahawa keinginan untuk berehat untuk remaja datang lebih lama daripada pada orang dewasa..

Itulah sebabnya mengapa kanak-kanak sering enggan tidur pada pukul 21, kerana badan mereka masih penuh tenaga dan tidak bersedia untuk berehat malam..

Juga, gangguan tidur dapat ditunjukkan dengan gejala berikut:

  1. Tertidur adalah masalah sebenar.

Biasanya, seseorang dari usia apa pun tidak boleh tidur lebih dari 20 minit, jadi jika anda tidak dapat melakukan ini dalam satu jam, anda perlu berjumpa doktor.

  1. Tempoh tidur berkurang.

Anak tidur sedikit, sementara badan yang sedang berkembang mesti berehat dalam mimpi sekurang-kurangnya 8 jam.

  1. Kebangkitan berterusan pada waktu malam.

Seorang gadis atau lelaki mempunyai tidur yang cetek sehingga mereka tidak dapat tidur nyenyak. Mereka selalu terbangun dari keributan, mimpi mengerikan atau tidak menyenangkan, dan selepas itu mereka tidak dapat tertidur lama..

  1. Kesukaran ketika bangun pagi.

Bangun tidur, seorang remaja tidak merasakan bahawa dia telah berehat normal pada waktu malam, merasa gugup dan keletihan yang berterusan.

  1. Selera makan berkurang, kemunculan kemarahan panas tanpa sebab, ledakan emosi dan pencerobohan.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai masalah seperti itu, ini bermakna ibu bapa perlu mengambil langkah-langkah tertentu untuk menormalkan keadaannya, dan, jika perlu, tunjukkan remaja itu kepada doktor.

Apa yang boleh dilakukan oleh ibu bapa

Apabila tidur anak terganggu semasa akil baligh, ramai ibu bapa tidak tahu apa yang boleh mereka lakukan untuk menghilangkan insomnia. Walau bagaimanapun, pelaksanaan petua tertentu akan membolehkan anda menyesuaikan rejimen hari remaja, kerana rehat malam penuh dinormalisasi tanpa penggunaan ubat-ubatan:

  1. Penolakan makan malam lewat - mesti dimakan 3 jam sebelum tidur.
  2. Kebersihan tidur - bilik tempat anak berehat mestilah tenang, gelap dan segar. Untuk melakukan ini, bilik berventilasi setiap petang dan suasana yang sesuai untuk tidur dibuat..
  3. Mematuhi rutin harian - disarankan untuk bangun dan tidur pada waktu yang sama. Pada masa yang sama, anda tidak boleh tidur lebih dari 2 jam pada siang hari, kerana akan lebih sukar untuk tidur pada waktu petang..
  4. Larangan permainan komputer yang panjang sebelum tidur, dan juga menonton TV - untuk ini, semua peralatan harus dikeluarkan dari bilik tempat remaja itu tidur.
  5. Latihan - Sekiranya seorang remaja tidak terlibat dalam sukan, disarankan agar dia mengikuti yoga, qigong dan aktiviti lain. Berkat ini, anak itu, melakukan latihan fizikal yang santai, pada masa yang sama mendapat kelegaan psikologi. Aspek-aspek ini mempunyai kesan positif terhadap normalisasi tidur pada waktu malam..
  6. Komunikasi ibu bapa dengan remaja. Kanak-kanak di usia baligh memerlukan pemahaman, jadi ibu bapa harus bertanya tentang pengalaman, ketakutan dan fikiran mereka - ini akan meredakan tekanan emosi pada anak.
  7. Memberi sokongan agar remaja mengetahui bahawa ibu bapa akan menolongnya menghadapi sebarang keadaan. Ini akan membolehkan anak lelaki atau perempuan mengelakkan pemikiran yang mengganggu, tenang dan tidur dengan normal..

Sekiranya semua langkah di atas tidak berguna, ibu bapa harus menunjukkan anak itu kepada doktor yang akan membantu menentukan sebab-sebab kurang tidur dan menetapkan rawatan yang diperlukan.

Bantuan perubatan

Sebelum memulakan rawatan remaja untuk insomnia, seorang somnolog (doktor yang mengkaji gangguan tidur dan rawatannya) atau seorang psikoterapis memeriksa pesakit, yang memungkinkan untuk membuat diagnosis yang tepat dan menentukan mengapa keadaan ini berkembang. Hanya selepas itu, doktor menetapkan langkah-langkah terapi untuk remaja:

Psikoterapi (dilakukan secara individu atau berkumpulan)

Ia digunakan ketika kemerosotan kualiti tidur disebabkan oleh tekanan psiko-emosi. Semasa kelas, pakar berjaya mengenal pasti masalah pesakit dan mencari jalan untuk mengatasinya. Kadang kala anak bukan sahaja perlu berjumpa doktor, tetapi juga ibu bapa.

Mengambil melatonin

Penggunaan alat ini diperlukan sekiranya badan pesakit tidak dapat menghasilkannya sepenuhnya. Kursus terapi dan dos hormon yang diambil dipilih secara individu, dan perlu diketahui bahawa melatonin tidak boleh diambil untuk waktu yang lama.

Hormon ini juga dilarang diambil oleh mereka yang belum mencapai tahap seksual matang atau berada di tahap awal..

Penggunaan herba perubatan

Ini termasuk akar valerian, teh yang terbuat dari bunga markisa dan chamomile, yang mempunyai kesan hipnosis dan penenang, menenangkan sistem saraf pusat..

Mengambil ubat homeopati

Mereka terbuat dari tumbuh-tumbuhan dan tumbuh-tumbuhan semula jadi dan berkesan membantu menghilangkan gangguan atau gangguan pada latar belakang emosi. Homeopati membolehkan anda menghilangkan insomnia tanpa kesan berbahaya pada badan.

Perlu diingat bahawa ubat homeopati tidak ketagihan, sehingga boleh digunakan walaupun oleh anak-anak..


Salah satu ubat ini adalah Sonilux, yang mengandungi:

  • gaba alishan adalah ramuan herba yang meningkatkan daya ingatan dan mengembalikan aktiviti sistem saraf pusat;
  • aliran berang - menormalkan aktiviti saluran darah dan jantung, menguatkan sistem imun, dan juga meningkatkan mood anak;
  • Tibet lofant - kerana kesan bakteria, tumbuhan meningkatkan pertahanan badan dan menormalkan tekanan darah;
  • koleksi 32 ramuan ubat - mempunyai kesan menenangkan, menenangkan, dan juga melegakan keadaan saraf pada kanak-kanak dari satu tahun hingga remaja.

Satu cara pengambilan Sonilux sudah cukup untuk menghilangkan insomnia, menormalkan tidur yang sihat pada seorang remaja. Bagaimanapun, ubat ini mempunyai kesan yang kompleks pada tubuh, menghilangkan bukan sahaja gejala insomnia, tetapi juga penyebabnya yang berkaitan dengan tekanan emosi..


Artikel Seterusnya
Apakah gangguan defisit perhatian pada kanak-kanak