Rawatan blok AV darjah 1: apa yang penting untuk diingat?


Blok AV darjah 1 tergolong dalam kategori penyakit kardiovaskular. Ia dicirikan oleh adanya gejala yang cukup luas, yang membolehkan pesakit menentukannya secara bebas. Rawatan blok AV darjah 1 harus dilakukan dalam keadaan pegun oleh pakar yang berpengalaman.

Apakah blok AV darjah 1??

Blok artioventrikular adalah penyakit yang mengganggu penghantaran dorongan saraf ke sistem konduksi jantung.

Penyakit ini boleh melintang

Penyakit ini dapat memiliki bentuk melintang, yang ditandai dengan pelanggaran, kerana simpul Ashof-Tavara terjejas.

Dengan sekatan membujur, kekonduksian juga terganggu. Blok artioventrikular berlaku dengan peningkatan selang PQ, lebih dari 0.2 s. Ia didiagnosis pada 0.5 peratus pesakit muda.

Walau bagaimanapun, tidak ada tanda-tanda penyakit jantung. Juga, penyakit ini boleh berlaku pada pesakit tua. Penyebab paling umum penampilannya pada usia ini adalah penyakit terpencil dari sistem pengaliran.

Pelanggaran yang paling biasa adalah pada tahap simpul AV. Terdapat juga penurunan dalam nod AV itu sendiri. Blok AV darjah 1 boleh menjadi kronik, yang memerlukan pemantauan berterusan terhadap pesakit, serta penggunaan kaedah rawatan tertentu.

Keadaan patologi ini sering diperhatikan pada penyakit jantung iskemia: iskemia atau infark miokard.

Sebab kemunculan sekatan atrioventrikular pada penyakit terpencil pada sistem jantung yang melakukan. Penyakit ini merangkumi penyakit Lev atau penyakit Lenegra.

Ketahui mengenai sekatan AV dari video ini.

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Terdapat sebilangan besar sebab yang menyebabkan keadaan patologi ini berlaku..

Blok atrioventrikular boleh berlaku semasa mengambil ubat tertentu:

  • Penyekat Deta;
  • Beberapa antagonis kalsium;
  • Digoxin;
  • Ubat antiarrhythmic yang mempunyai kesan quinidine.

Dengan kecacatan jantung kongenital, dalam kebanyakan kes, blok AV diperhatikan, yang diagnosisnya sering dilakukan semasa lupus pada wanita. Sekiranya pesakit mempunyai transposisi arteri besar, maka ini boleh menyebabkan sekatan atrioventrikular.

Juga, penyebab keadaan patologi ini adalah kecacatan pada septa atrium..

Dalam kebanyakan kes, perkembangan penyakit ini diperhatikan dengan penyakit miokardium:

  • Sarcoidosis;
  • Amiloidosis;
  • Hemokromatosis.

Blok AV diperhatikan dengan miokarditis

Perkembangan patologi dapat diperhatikan dengan miokarditis, endokarditis infektif, yang termasuk dalam kategori penyakit radang.

Dengan gangguan metabolik: hiperkalemia dan hipermagnesemia, perkembangan blok atrioventricular diperhatikan. Dengan kekurangan adrenal primer, proses ini juga dapat diperhatikan..

Penyebab sekatan atrioventrikular adalah kerosakan pada simpul AV, yang berlaku akibat pembedahan di jantung, kateterisasi organ, penyinaran mediastinum, pemusnahan kateter.

Kehadiran tumor, seperti melanoma, mesothelioma, rhabdomyosarcoma, limfogranulomatosis, juga boleh menyumbang kepada perkembangan blok AV.

Terdapat beberapa sebab neurogenik mengapa keadaan patologi mungkin muncul. Ini termasuk reaksi vasovagal. Juga, penyakit boleh berlaku akibat sindrom karotid sinus..

Dengan myotonia atropik, yang termasuk dalam kategori penyakit neuromuskular, perkembangan penyakit ini juga dapat diperhatikan.

Blok atrioventrikular adalah proses patologi yang agak serius di jantung. Ia boleh muncul sebagai hasil dari perkembangan pelbagai penyakit dan patologi..

Manifestasi klinikal penyakit ini

Dalam kebanyakan kes, blok atrioventricular pada peringkat pertama praktikal tidak menampakkan diri. Tetapi pada sebilangan pesakit, ia menampakkan diri dengan sangat tepat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia disertai oleh gejala penyakit yang mengakibatkannya. Pada pesakit muda, ini adalah fenomena fisiologi yang normal..

Tahap gangguan konduksi secara langsung mempengaruhi blok AV

Tahap gangguan konduksi secara langsung mempengaruhi sifat blok AV. Keterukan dan etiologi penyakit yang disebabkannya juga mempengaruhi manifestasi gejala. Manifestasi klinikal tidak mempunyai sekatan, perkembangannya diperhatikan pada tahap nod atrioventricular.

Sebagai hasil perkembangannya, pesakit sering mengalami bradikardia, yang merupakan gejala utama mereka. Sekiranya bradikardia diucapkan, maka blok atrioventricular disertai dengan tanda-tanda penyakit ini.

Dalam kes ini, pesakit mengadu kelemahan, sesak nafas dan juga serangan angina pectoris. Ini disebabkan oleh degupan jantung yang kecil dan penurunan pengeluaran darah minit dari jantung..

Dengan perkembangan penyakit ini pada pesakit, aliran darah serebrum berkurang, yang menyebabkan pening. Ciri mereka adalah bahawa seseorang merasa kebingungan..

Menentukan blok atrioventrikular dalam kebanyakan kes adalah sukar kerana kekurangan gejala. Tetapi dalam beberapa kes ini dapat dilakukan. Apabila gejala pertama penyakit muncul, sangat mustahak untuk meminta bantuan doktor.

Rawatan blok AV darjah 1

Rawatan blok AV darjah 1 terdiri daripada pemantauan berterusan pesakit oleh doktor hanya jika ia berjalan tanpa gejala. Sekiranya keadaan patologi muncul sebagai akibat mengambil ubat tertentu, maka dosnya disesuaikan atau pembatalan lengkap dilakukan. Selalunya patologi disebabkan oleh glikosida jantung, penyekat B, ubat antiaritmia.

Blok atrioventrikular berlaku akibat infark miokard

Blok atrioventrikular, yang berasal dari jantung dan hasil daripada perkembangan infark miokard, kardiosklerosis, miokarditis, dan lain-lain, memerlukan penggunaan B-adrenostimulan untuk rawatan. Selalunya, pesakit diberi Isoprenalin, Orciprenaline dan analognya. Setelah berakhirnya pengambilan ubat, alat pacu jantung ditanamkan.

Untuk membeli serangan Morgana-Adams-Stokes, aplikasi Isadrin subvaginal dilakukan. Atropin juga boleh diberikan secara subkutan atau intravena. Sekiranya pesakit didiagnosis mengalami kegagalan jantung kongestif, maka mereka diberi glikosida jantung, diuretik, vasodilator.

Ubat pertama mesti diambil dengan hati-hati mungkin. Sekiranya pesakit mempunyai bentuk blok atrioventricular kronik, maka ini memerlukan penggunaan terapi simtomatik. Selalunya dalam kes ini, Belloid, Teopek, Corinfar diresepkan.

Sekiranya semua kaedah rawatan di atas ternyata tidak berkesan, maka kaedah kardinal digunakan.

Mereka termasuk dalam pemasangan alat pacu jantung, dengan bantuan irama dan degupan jantung yang normal dipulihkan. Sekiranya pesakit mengalami sawan Morgana-Adams-Stokes, maka adalah mustahak dia menanamkan alat pacu jantung endokard.

Prosedur ini juga dilakukan apabila:

  • Hipertensi arteri;
  • Kegagalan jantung kongestif;
  • Angina pectoris dengan blok AV lengkap.

Sekiranya pesakit mempunyai kadar ventrikel kurang dari empat puluh per minit, maka dia mesti menjalankan prosedur.

Rawatan sekatan atrioventrikular terdiri daripada penggunaan terapi ubat. Sekiranya tidak berkesan, penggunaan campur tangan pembedahan dilakukan.

Ciri-ciri rawatan kanak-kanak

Menurut statistik, sekatan atrioventrikular pada kanak-kanak berlaku pada 12 peratus kes. Pada usia ini, penyakit pada kanak-kanak sering berkembang. Penyebab kemunculan AV janin adalah patologi perkembangan di dalam rahim..

Janin bayi boleh terkena pelbagai jangkitan

Selalunya, kerosakan janin berlaku akibat pelbagai jangkitan: streptokokus, staphylococci, klamidia, dll. Dalam beberapa kes, penyakit ini berlaku akibat kecenderungan genetik. Sekiranya pembedahan dilakukan untuk memperbaiki kecacatan jantung, maka ini juga boleh menyebabkan sekatan atrioventrikular.

Kanak-kanak yang menghidap penyakit ini cepat letih. Pesakit kecil yang boleh bercakap mengadu sakit kepala dan sakit di jantung. Dalam beberapa kes, kanak-kanak mungkin mengalami dekonsentrasi. Dengan senaman fizikal, anak mengalami sesak nafas. Dia menjadi sangat lemah. Sekiranya keadaan kritikal pada bayi, alat pacu jantung ditanamkan.

Rawatan blok atrioventrikular pada kanak-kanak secara langsung bergantung kepada penyebabnya. Selalunya, pada peringkat pertama penyakit ini, tidak ada rawatan yang dilakukan. Selalunya, kanak-kanak dirawat dengan terapi ubat..

Penggunaan ubat tertentu dijalankan bergantung pada klinik perjalanan penyakit dan ciri-ciri individu pesakit..

Sekatan atrioventrikular pada kanak-kanak didiagnosis sangat kerap. Sekiranya penyakit ini tidak berkembang dan tidak mempunyai penyakit bersamaan, maka anak itu hanya dipantau. Jika tidak, ubat untuk rawatan atau pembedahan digunakan.

Adakah penggunaan ubat tradisional berkesan?

Rawatan blok atrioventrikular pada tahap pertama dapat dilakukan dengan menggunakan ubat tradisional. Selalunya, kuning telur biasa digunakan untuk merawat patologi..

Perubatan tradisional menawarkan pelbagai resipi

Untuk menyediakan ubat, anda perlu merebus 20 telur, pisahkan kuning telur daripadanya, letakkan di atas pinggan dan tambahkan minyak zaitun.

Produk yang dihasilkan mesti dididihkan di dalam ketuhar selama 20 minit. Selepas waktu ini, produk disejukkan dan diletakkan di dalam peti sejuk. Mengambil ubat selama 1 sudu kecil. sehari sebelum makan. Pada akhir rawatan selama sepuluh hari, anda mesti berehat sama. Selepas itu, kursus diulang.

Selalunya, sekatan jantung dapat dirawat dengan pinggul mawar. Untuk menyediakan ubat, anda perlu mengambil buahnya dalam jumlah 5 sudu besar. Mereka muat dalam setengah liter air. Buah yang dimasak diuli dengan madu dan dituangkan ke dalam kuah yang dihasilkan. Perlu mengambil ubat sebelum makan dalam seperempat gelas, yang akan menyebabkan peningkatan keadaan.

Akar valerian juga dapat digunakan untuk mengobati penyakit ini. Ubat tradisional diambil sebelum makan. Satu dos ubat adalah satu sudu besar. Ubat ini dicirikan oleh kehadiran kesan menenangkan, yang mengembalikan kecekapan sistem kardiovaskular..

Juga, rawatan sekatan atrioventrikular dapat dilakukan dengan ekor kuda. Ubat ini dicirikan oleh kesan yang baik terhadap kerja jantung dan saluran darah. Untuk menyediakan ubat, anda perlu mengambil dua sudu teh herba cincang dan tuangkan segelas air mendidih. Anda perlu memasukkan ubat selama 15 minit. Penerimaan ubat-ubatan rakyat dilakukan setiap dua jam. Satu dos ubat adalah dua sudu teh.

Blok atrioventrikular adalah penyakit jantung yang cukup serius, yang dicirikan oleh adanya tiga tahap. Pada peringkat pertama penyakit ini, yang dicirikan oleh gejala yang agak lemah, pesakit dipantau. Sekiranya terdapat komplikasi, rawatan perubatan atau pembedahan dilakukan.

Terdapat kesilapan? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter untuk memberitahu kami.

Sekatan atrioventricular (AV) darjah 1 - apakah itu dan bagaimana merawatnya

Blok atrioventrikular darjah 1 adalah tanda patologi (lebih jarang fisiologi), yang ditentukan pada elektrokardiogram, yang mencerminkan pelanggaran pengaliran impuls saraf melalui sistem pengaliran jantung.

Untuk memahami keadaan ini dan bagaimana merawat blok AV darjah 1, perlu dijelaskan bahawa jantung mempunyai sistem pengalir dengan hierarki yang jelas. Nod AV (node ​​Ashoff-Tavara) terletak di septum interatrial dan bertanggungjawab untuk melakukan isyarat untuk pengecutan dari atria ke ventrikel.

  • Epidemiologi
  • Pengelasan
  • Dengan nilai ramalan
  • Punca sekatan AV
  • Manifestasi
  • Program pemantauan pesakit
  • Rawatan
  • Ciri-ciri pada kanak-kanak
  • Ramalan
  • Pencegahan

Epidemiologi

Blok AV gred 1 agak biasa. Kejadian meningkat dalam kadar langsung dengan usia, kerana dari masa ke masa risiko terkena penyakit jantung (terutama penyakit jantung koronari) meningkat dengan ketara.

Terdapat bukti bahawa sekatan AV darjah 1 diperhatikan pada 5% orang yang mengalami gangguan jantung. Bagi kanak-kanak, kekerapan kejadiannya berbeza dari 0,6 hingga 8%.

Pengelasan

Mengikut kekerapan dan kekerapan pengembangan:

  • berterusan - dikenal pasti dan dikekalkan pada masa akan datang;
  • sementara (sementara) - ditemui sekali, tetapi kemudian hilang;
  • sekejap - setelah definisi itu berlalu, tetapi kemudian dijumpai semula.

Menurut penyetempatan blok untuk melakukan sekatan AV, mereka dibahagikan kepada:

  • proksimal (pelanggaran di bahagian nod yang paling dekat dengan atria);
  • distal (bahagian yang dekat dengan ventrikel terjejas);
  • Sekatan gabungan berlaku.

Dengan nilai ramalan

  • Relatif menguntungkan: blok AV proksimal kelas 1 berfungsi;
  • Menguntungkan: sekatan akut lengkap, dengan pengembangan QRS (blok distal).

Punca sekatan AV

Punca penyakit boleh dibahagikan kepada organik dan berfungsi.

Terdapat juga sejumlah sindrom di mana terdapat degenerasi terpencil dari nod AV dan kumpulannya..

1) Pada mulanya, terdapat lesi anatomi separa (struktur) sistem pengalir. Ini diperhatikan, sebagai contoh, apabila simpul terlibat dalam fibrosis setelah kecederaan miokardium, dengan miokarditis, penyakit jantung iskemia, penyakit Lyme. Ab-blokade kongenital jarang berlaku (kanak-kanak menderita ibu dengan SSTD). Selalunya penglibatan nod AV dalam infark miokard rendah.

2) Dengan sekatan berfungsi, morfologi simpul tidak terganggu, hanya fungsi yang menderita, yang tentunya lebih baik untuk diperbetulkan.

Keadaan ini berlaku apabila nada sistem saraf parasympatetik mendominasi, antiarrhythmics diambil (beta-blocker - bisoprolol, atenolol; penyekat saluran kalsium - verapamil, diltiazem; glikosida - corglikon, strophanthin), gangguan elektrolit (hiper- / hipokalemia).

Perlu juga dikatakan bahawa blok AV kelas i biasanya juga dapat terjadi, dan tidak diperlukan perawatan. Ini berlaku, misalnya, dengan atlet profesional, orang muda.
3) Perubahan degeneratif pada simpul AV dalam patologi genetik.

Mereka berkembang dengan mutasi gen yang menyandikan sintesis protein saluran natrium kardiomiosit.

Sindrom berikut adalah khusus: Leva, Lenegra, kalsifikasi idiopatik pada nod.

Manifestasi

Apakah sekatan jantung? Dalam kes ini, kriteria diagnostik ECG untuk keadaan ini adalah pemanjangan selang PQ lebih dari 0.2 saat, sementara gelombang P normal, kompleks QRS tidak jatuh.

Secara klinikal, keadaan ini tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, kerana jantung menguncup dengan betul, walaupun lebih jarang daripada biasa.

Oleh itu, penemuan ECG ini tidak menunjukkan perlunya rawatan, sebaliknya perlu dilakukan pemantauan terhadap keadaan..

Gejala boleh muncul ketika dicetuskan - fizikal. memuatkan. Apabila serangan sinkop (pingsan), pening muncul, seseorang harus mengesyaki peralihan blokade ke tahap kedua (peringkat seterusnya).

Program pemantauan pesakit

Untuk mengetahui perkembangan sekatan yang tidak lengkap dalam masa dan mula membetulkannya tepat pada masanya, berikut ditunjukkan:

  • ECG berulang - kajian (kekerapan ditentukan oleh doktor);
  • pemantauan ECG setiap hari (Holter).

Sudah tentu, ECG memberikan maklumat lengkap mengenai gangguan irama, yang merupakan blok AV darjah 1. Tetapi untuk mengenal pasti penyebabnya, kajian tambahan, misalnya, ekokardiografi, akan berguna. Penentuan kepekatan ubat yang diambil dalam darah, kajian mengenai komposisi ion darah dapat menjadi penting secara diagnostik.

Rawatan

Blok AV gred 1 tidak memerlukan rawatan perubatan. Kawalan dinamik terhadap keadaan orang seperti ini ditunjukkan. Walau bagaimanapun, jika penyebabnya dikenal pasti dan dapat dihapuskan, anda perlu melakukannya.

Dengan perkembangan patologi akibat mengambil ubat - kurangkan dos atau batalkan ubat dengan pilihan yang lain, sekiranya berlaku gangguan elektrolit - pembetulan keseimbangan elektrolit. Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa blok AV fungsional darjah 1 boleh dan harus dipengaruhi; dalam kes lesi organik pada nod, taktik jangkaan harus dipilih.

Dengan sekatan jenis fungsional yang terbukti, nada pemeliharaan autonomi dapat disesuaikan dengan teliti. Gunakan ubat seperti belloid, teopek.

Ciri-ciri pada kanak-kanak

Pelanggaran pengaliran impuls melalui jantung pada kanak-kanak adalah perkara biasa. Ini disebabkan oleh patologi kehamilan yang timbul akibat penyakit ibu (diabetes mellitus, SLE), kesan faktor persekitaran, dll..

Denyut jantung dinilai berbeza pada bayi daripada pada orang dewasa: degupan jantung adalah 100 bpm. sudah dianggap sebagai bradikardia dan memerlukan perhatian. Oleh itu, blok AV darjah pertama semasa kelahiran dapat dilihat.

Gejala berikut diperhatikan: pucat atau sianosis, kelesuan, kelemahan, penolakan payudara, peningkatan berpeluh. Pada masa yang sama, manifestasi klinikal pada gred 1 mungkin tidak.

Ramalan

Dengan gangguan fungsi - baik, dengan organik, mungkin patologi progresif. Sekatan atrioventrikular distal jauh lebih berbahaya dari segi risiko komplikasi daripada proksimal.

Pencegahan

Tidak ada langkah pencegahan khusus untuk blok AV darjah pertama.

Sebagai langkah pencegahan sekunder (pencegahan perkembangan), pemantauan keadaan, implantasi alat pacu jantung (dengan kemerosotan).

Blok AV (blok atrioventricular) - gejala dan rawatan

Apakah blok AV (blok atrioventrikular)? Kami akan menganalisis penyebab berlakunya, diagnosis dan kaedah rawatan dalam artikel oleh Dr.Kolesnichenko Irina Vyacheslavovna, seorang pakar kardiologi dengan 23 tahun pengalaman.

Definisi penyakit. Punca penyakit

Blok atrioventricular (AV) adalah pelanggaran sistem pengaliran jantung, di mana pengaliran impuls elektrik yang merangsang otot jantung melambat atau berhenti sepenuhnya. Menjadi irama jantung yang tidak teratur.

Jenis penyumbatan ini boleh menjadi tidak simptomatik atau disertai dengan bradikardia (degupan jantung turun hingga 60 kali seminit atau kurang), kelemahan, dan pening. Ia membawa kepada kematian jantung secara tiba-tiba dalam 17% kes..

Blok AV boleh berlaku bukan hanya pada orang tua, tetapi juga pada orang muda, dan kelaziman patologi ini meningkat seiring bertambahnya usia. Ia boleh menjadi kongenital dan diperolehi.

Penyebab blok AV kongenital mungkin adalah adanya autoantibodi pada ibu dengan penyakit sistemik - lupus eritematosus sistemik, dermatomiositis, dll. Autoantibodi ini dapat menembusi penghalang plasenta dan merosakkan sistem pengaliran janin, yang bertanggungjawab untuk merangsang jantung.

Apabila blok AV digabungkan dengan kecacatan jantung kongenital (misalnya, kecacatan valvular), perubahan keradangan pada otot jantung memainkan peranan penting dalam pembentukannya semasa jangkitan intrauterin pada janin yang disebabkan oleh rubella, Coxsackie atau sitomegalovirus.

Sebab-sebab blok AV yang diperoleh boleh dibahagikan kepada dua kumpulan:

1. Penyebab extracardiac, iaitu, tidak berkaitan dengan penyakit jantung:

  • gangguan sistem saraf autonomi, misalnya vagotonia - peningkatan nada sistem saraf parasimpatik;
  • penyakit endokrin, terutamanya penyakit tiroid - hipotiroidisme;
  • ketidakseimbangan elektrolit - hiperkalemia;
  • kecederaan mekanikal atau elektrik - luka menembusi dan tembakan, lebam atau mampatan dada, jatuh dari ketinggian, terdedah kepada gelombang kejutan udara, kerosakan akibat arus elektrik dan radiasi pengion;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • mabuk dengan alkohol, nikotin, kopi;
  • tindakan dan overdosis ubat - beta-blocker, ubat antiarrhythmic (quinidine, procainamide, aymalin), glikosida jantung [11].

2. Penyebab jantung:

  • penyakit jantung koronari;
  • infark miokard, terutamanya dengan penyetempatan posterior-bawah dan aliran darah terganggu di arteri koronari kanan;
  • penyakit jantung reumatik - kerosakan jantung akibat keradangan reumatik sistemik, yang berlaku sebagai komplikasi tonsilitis kronik atau tonsilitis;
  • miokarditis dan miokardiopati yang disebabkan oleh jangkitan virus, tonsilitis, sifilis, kolagenosis, rheumatoid arthritis, dan lain-lain;
  • kardiosklerosis postinfarction dan postmyocarditis;
  • tumor jantung;
  • manipulasi dan operasi diagnostik pada jantung dan saluran koronari;
  • beberapa penyakit kongenital sistem kardiovaskular, dll..

Kadang kala sekatan AV berlaku atas sebab yang tidak diketahui. Dalam kes sedemikian, ia disebut idiopatik. Penghentian impuls yang lengkap dari atria ke ventrikel etiologi yang tidak jelas dipanggil oleh doktor secara berbeza: blok jantung utama, blok AV kronik idiopatik, penyakit Lenegra dan penyakit Lev. Sebilangan pengarang percaya bahawa blok AV jenis ini adalah akibat kerosakan pada saluran kecil jantung dan peredaran mikro yang terganggu. Menurut penulis lain, kebanyakan kes penyekat idiopatik primer berlaku akibat sklerosis kerangka berserat di jantung kiri [11].

Gejala sekatan AV

Gejala blok AV bergantung pada kadar pengecutan ventrikel jantung dan tahap kerosakan pada otot jantung.

Blok AV dengan penularan impuls yang tertunda tidak simptomatik dan sering dikesan semasa elektrokardiogram. Keluhan yang timbul berkaitan dengan penyakit yang mendasari, yang menyebabkan penyumbatannya berkembang: dystonia vegetatif-vaskular, ulser gastrik, peningkatan tekanan intrakranial, hipertensi, penyakit jantung koronari.

Dengan sekatan impuls separa, aduan pesakit bergantung pada kekerapan kontraksi ventrikel. Sekiranya terdapat jeda besar yang berlaku semasa prolaps setiap kontraksi ventrikel kedua atau ketiga, terutama pada aterosklerosis, tanda-tanda bekalan darah yang tidak mencukupi ke otak mungkin muncul: pening, kelemahan, lingkaran di depan mata, pengsan episodik tiba-tiba. Pesakit biasanya tidak sedarkan diri selama 1-2 minit, sebelum kulit menjadi pucat, dan kemudian menjadi merah. Gejala kegagalan jantung kongestif juga dapat terjadi: sesak nafas, bengkak kaki, penurunan toleransi senaman yang tajam.

Dengan sekatan impuls yang lengkap, keluhan pesakit paling ketara. Sekiranya terdapat sekatan AV kongenital dengan irama dari simpul AV, pesakit mungkin mengalami serangan jantung, kelemahan, keletihan, terutama selepas senaman fizikal, sakit kepala, pening, lingkaran hitam di depan mata, pingsan. Peningkatan denyutan di kawasan kepala dan leher juga menjadi ciri. Rasa berat dan sakit di kawasan jantung, sesak nafas dan manifestasi kegagalan jantung yang lain mungkin mengganggu [11].

Kehilangan kesedaran berlaku pada 25-60% pesakit. Kesakitan di kawasan jantung sering diperhatikan, tetapi mereka ringan, sering sakit, boleh menyempitkan. Pada beberapa pesakit dengan angina pectoris, setelah bermulanya blok AV lengkap, serangan sakit menjadi lebih jarang kerana keterbatasan aktiviti fizikal dan ketidakupayaan untuk mempercepat irama.

Patogenesis blok AV

Otot jantung terdiri daripada dua jenis tisu otot. Salah satunya adalah miokardium yang berfungsi, yang berkontrak, menjalankan fungsi "pam". Jenis lain adalah miokardium khusus, yang terdiri daripada sel konduktif yang membentuk pusat di mana impuls elektrik timbul dengan keteraturan automatik. Dorongan ini menyebar melalui sistem pengaliran - penyelaras kerja jabatan jantung.

Dorongan pertama dihasilkan secara automatik oleh simpul sinus yang terletak di atrium kanan. Ia dipanggil pusat automatisme orde pertama. Ia berfungsi secara autonomi, menghasilkan denyutan pengujaan dengan frekuensi sekitar 60-80 denyutan seminit. Selanjutnya, sistem pengalihan memindahkan dorongan yang dihasilkan ke simpul AV - pusat automatik pesanan kedua. Di dalamnya, dorongan ditangguhkan dan melangkah lebih jauh di sepanjang sistem pengalir - serat-Nya dan serat Purkinje (pusat automatisme urutan ketiga).

Seluruh proses penghantaran dorongan dari simpul sinus melalui sistem pengaliran jantung menyebabkan pengecutannya. Sekiranya automatisme nod sinus hilang kerana sebab tertentu, maka nod AV mengambil peranan sebagai penghasil nadi. Kekerapan impuls yang dihasilkan olehnya mencapai 40-60 denyutan seminit. Sekiranya kerja sinus dan simpul AV terganggu, maka jantung akan berkontraksi kerana impuls yang keluar dari ikatan gentian-Nya dan Purkinje. Dalam kes ini, degupan jantung akan menurun hingga 20-40 degupan seminit [6].

Sekatan AV berlaku sebagai akibat dari ketidakpekaan nod AV dan ikatan-Nya terhadap impuls. Semakin lama tempoh ini, semakin teruk manifestasi blok AV [8]. Oleh kerana kekerapan kontraksi ventrikel mempengaruhi peredaran darah, kerana penurunan degupan jantung dengan blok AV, pesakit mungkin mengalami kelemahan dan pening..

Blok AV dengan transmisi impuls yang tertunda lebih sering berfungsi, iaitu, ia bergantung pada sistem saraf autonomi. Kehilangan sebahagian atau keseluruhan impuls, sebagai peraturan, adalah akibat penyakit miokard yang teruk dan disertai dengan gangguan bekalan darah yang ketara. Blok AV keturunan disebabkan oleh penyusupan sel miokardium yang meresap dan sistem konduksi jantung dengan kompleks lipid, protein, atau polisakarida.

Pengelasan dan tahap pengembangan blok AV

Atas sebab AV, penyumbatan dibahagikan kepada dua kumpulan:

  • berfungsi - timbul daripada aktiviti sukan yang sengit, mengambil ubat-ubatan tertentu, lebih biasa pada pesakit muda;
  • organik - berkembang dengan latar belakang pelbagai penyakit, lebih kerap berlaku pada pesakit tua.

Bergantung pada tempat gangguan konduksi impuls, terdapat tiga bentuk sekatan AV:

  • proksimal - terletak lebih dekat dengan nod sinus, di kawasan simpul AV dan batang bundle-Nya;
  • distal - terletak lebih jauh dari nod sinus, di kawasan cabang bundle;
  • gabungan - gangguan konduksi terletak pada tahap yang berbeza.

Bahagian bawah penyekat AV adalah:

  • akut - berlaku semasa infark miokard, apabila dos ubat melebihi, dan lain-lain;
  • sementara kronik (sementara) - sering berkembang dengan latar belakang penyakit jantung koronari;
  • kronik kekal - biasanya dijumpai dengan kerosakan organik pada jantung;
  • sekejap (sekejap, sekejap) - perubahan sekatan lengkap kepada separa atau peralihannya ke irama sinus tanpa sekatan [3].

Blok AV dibahagikan kepada lengkap, apabila tidak ada dorongan dari atria yang masuk ke ventrikel, dan tidak lengkap. Dalam kes ini, terdapat tiga darjah sekatan AV yang tidak lengkap:

1. Tahap pertama - benar-benar semua impuls mencapai ventrikel, tetapi kelajuan penyebaran impuls berkurang. Tidak ada gejala klinikal yang khas, pada ECG selang PQ diperpanjang menjadi 0.21-0.35 saat.

2. Darjah kedua - satu dorongan dari atria tersekat, tidak sampai ke ventrikel. Pada ECG, jeda muncul sama dengan dua selang RR, bilangan kompleks P atrium lebih besar daripada QRS ventrikel. Sekatan darjah kedua terdiri daripada dua jenis:

  • Selang Jenis I - PQ bertambah secara beransur-ansur dengan kehilangan kompleks QRS (biasa).
  • Jenis II - kehilangan kompleks QRS berlaku dengan selang PQ yang sama normal atau berpanjangan (jarang berlaku).

3. Tahap ketiga - setiap kompleks ventrikel kedua atau ketiga jatuh (sekatan 2: 1 atau 3: 1), kadang-kadang beberapa kompleks QRS berturut-turut jatuh. ECG menunjukkan jeda yang kerap dengan gelombang P atrium.

Dengan blok AV lengkap, tidak ada dorongan yang bergerak ke ventrikel, sebab itulah jantung hanya berkontraksi 20-45 kali seminit. Pada ECG, irama ventrikel jauh lebih jarang daripada kadar atrium, yang tidak mencukupi untuk memastikan peredaran darah normal.

Komplikasi blok AV

Blok AV yang lengkap boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • Penurunan kontraksi ventrikel yang kuat (oligosystole) atau ketiadaannya (asystole) dengan serangan kehilangan kesedaran. Dibangunkan sebagai hasil pergerakan fokus impuls.
  • Serangan berulang takikardia ventrikel atau fibrilasi ventrikel. Mereka biasanya berlaku kerana iskemia jantung yang teruk, iaitu bekalan darah ke otot jantung yang tidak mencukupi. Akibat fibrilasi, peredaran darah dapat berhenti, dan orang itu akan kehilangan kesadaran, denyut nadi tidak akan terasa, dan kejang mungkin terjadi. Dalam kes ini, rawatan perubatan segera diperlukan..
  • Kegagalan jantung. Berkembang kerana penurunan jumlah darah minit.
  • Serangan Morgagni-Adams-Stokes. Mereka adalah sekumpulan gejala yang timbul sehubungan dengan penurunan output jantung yang jelas, ketika jantung, akibat kontraksi yang jarang terjadi, tidak dapat lagi memberi otak jumlah darah yang mencukupi. Ia menampakkan diri dalam bentuk pengsan dan kejang, disertai dengan perubahan ECG (jeda). Pada saat kehilangan kesedaran, resusitasi dilakukan.

Semua komplikasi ini boleh menyebabkan kematian dalam 50% kes. Ini adalah petunjuk utama untuk memasang alat pacu jantung, yang diperlukan untuk memulihkan fungsi jantung yang normal [11].

Diagnosis blok AV

Untuk membuat diagnosis "AV block", anda mesti:

  • menilai aduan kesihatan pesakit;
  • untuk menjalankan pemeriksaan objektif, iaitu pemeriksaan terperinci;
  • melakukan pemeriksaan elektrokardiografi (ECG), ujian fungsi, pemantauan EKG dan pemeriksaan elektrofisiologi jantung (EPI).

Aduan pesakit bergantung kepada tahap penyekat AV dan kehadiran penyakit bersamaan. Dengan tahap pelanggaran I, gejala mungkin tidak ada, dan dalam kes darjah III atau dengan sekatan lengkap, tanda-tanda patologi akan paling mencolok.

Semasa pemeriksaan objektif, doktor mendengar nadi pada arteri pergelangan tangan dan urat serviks: menentukan irama jantung, degupan jantung. Denyutan nadi biasanya perlahan, dipenuhi dengan baik, tetapi terdapat perbezaan pada kadar nadi urat leher dan nadi di pergelangan tangan. Nada pertama meningkat pada masa-masa. Dengan sekatan AV darjah 1, nada pertama dapat dilemahkan, lebih tenang. Irama jantung terganggu, bradikardia sangat kerap diperhatikan - irama yang jarang berlaku.

Tanda-tanda penting blok AV adalah denyutan lemah urat serviks semasa relaksasi ventrikel, serta denyutan kuat urat leher individu, bertepatan dengan peningkatan bunyi jantung pertama. Perubahan ini berlaku apabila atria dan ventrikel berfungsi secara bebas antara satu sama lain. Juga, blok AV dicirikan oleh peningkatan bersamaan sistolik (atas) dan penurunan tekanan darah diastolik (bawah).

Peredaran darah dalam blok AV lengkap kongenital dan diperoleh sangat berbeza. Sekiranya blok AV lengkap kongenital, jumlah minit tetap normal pada waktu rehat dan semasa usaha fizikal. Ini disebabkan oleh ketiadaan kerosakan jantung organik. Dengan perubahan patologi dalam miokardium, sekatan AV lengkap memprovokasi perkembangan atau perkembangan kegagalan jantung yang ada.

ECG memungkinkan untuk menentukan tahap blok AV. Perhatian doktor semasa penilaian kardiogram terpaku pada gelombang P, selang PQ dan kompleks QRS. Perubahan lokasi P, panjang PQ, dan prolaps kompleks ventrikel (QRS) akan menunjukkan blok AV..

Ujian fungsional membantu melihat dan menganalisis tindak balas badan pesakit terhadap beban tertentu. Terdapat beberapa pilihan untuk ujian tersebut. Selalunya, jika disyaki blok AV, ujian dengan atropin digunakan, yang diberikan melalui vena pada dos 0,04 mg / kg. Ubat ini membolehkan anda mengurangkan nada saraf vagus dan meningkatkan kerja sistem saraf simpatik. Akibatnya, denyut jantung meningkat, konduksi bundle-Nya meningkat, dan selang PQ yang diperpanjang menjadi lebih pendek..

Juga, ujian fungsional dijalankan bertujuan untuk nada sistem saraf parasimpatis, yang menyebabkan kesan sebaliknya. Sampel ini merangkumi:

  • Ujian Valsalva - ketegangan tajam setelah menarik nafas panjang;
  • urut sinus karotid - tekanan pada arteri karotid di kawasan bercabang (semasa pesakit berbaring di punggungnya).

Biasanya, selepas ujian fungsional, kadar ventrikel secara praktikal tidak berubah. Dengan adanya blok AV, selang PQ semasa dan / atau setelah sampel menjadi lebih lama [7].

Pemantauan Holter 24 jam sangat penting dalam mengesahkan diagnosis blok AV. Ia wajib bagi semua pesakit. Pemantauan ECG membolehkan:

  • kaitkan aduan pesakit dengan perubahan ECG (contohnya, kehilangan kesedaran dengan penurunan irama yang tajam);
  • untuk menilai tahap perlambatan irama dan penyumbatan pengaliran impuls, hubungan pelanggaran dengan aktiviti pesakit dan mengambil ubat;
  • tentukan jenis blok AV (kekal atau sementara), bila berlaku (siang atau malam), adakah blok AV digabungkan dengan gangguan irama jantung yang lain;
  • membuat kesimpulan mengenai perlunya menetapkan alat pacu jantung, dll. [9].

EFI membolehkan anda menjelaskan penyetempatan blok AV dan menilai keperluan pembedahan. Selain itu, doktor boleh menetapkan echocardiography, MSCT atau MRI jantung. Mereka diminta untuk mengenal pasti kardiopatologi bersamaan. Sekiranya terdapat keadaan atau penyakit lain, ujian makmal tambahan ditunjukkan: darah diperiksa untuk mengetahui adanya antiaritmia di dalamnya sekiranya berlaku overdosis, tahap elektrolit (misalnya, peningkatan kalium), aktiviti enzim sekiranya infark miokard.

Rawatan blok AV

Rawatan blok AV bergantung pada tahapnya dan kehadiran penyakit bersamaan.

Dalam kes blok AV darjah 1, rawatan patologi asas yang mendorong perkembangan blok ditunjukkan. Semua pesakit dengan tahap gangguan konduksi ini harus dipantau agar tidak ketinggalan perkembangannya. Sekiranya keracunan dengan ubat digitalis (digoxin, strophanthin, korglikon) dikesan, ia mesti dibatalkan. Dengan peningkatan nada sistem saraf parasimpatis, perlu menetapkan atropin. Dari pengambilan aymaline, quinidine, procainamide, beta-blocker dan potassium harus ditinggalkan kerana bahaya peningkatan tahap penyekat AV [2].

Tahap AV blok II (terutamanya jenis I) sekiranya tiada gejala dan tanda-tanda patologi jantung akut biasanya tidak memerlukan rawatan aktif, kerana tidak ada tanda objektif gangguan peredaran darah.

Rawatan ubat khas diperlukan untuk blok AV darjah kedua dengan fungsi jantung yang perlahan, menyebabkan gangguan peredaran darah dan pelbagai gejala. Juga, farmakoterapi ditunjukkan dalam semua kes dengan infark miokard akut. Rawatan bermula dengan pelantikan atropin dan isoprenalin, yang meningkatkan pengaliran impuls dalam bundle-Nya. Pengecualian dibuat apabila, disebabkan oleh irama yang sangat jarang dan gangguan bekalan darah, perlu dilakukan penetapan segera alat pacu jantung buatan. Rawatan dengan kaedah ini hanya dilakukan oleh doktor.

Untuk menentukan taktik rawatan, blok AV lengkap boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:

1. Blok AV lengkap tanpa gejala. Tidak diperlukan rawatan. Bentuk ini berlaku pada sekelompok kecil orang dengan kongenital atau diperoleh pada blok AV usia muda dengan degupan jantung 50-60 denyutan seminit. Pesakit ini harus dipantau, berjumpa dengan pakar kardiologi dan menjalani ECG setiap 6 bulan. Sekiranya keadaan bertambah buruk dan aduan muncul, adalah mustahak untuk berjumpa doktor. Sekiranya ventrikel berkontrak kurang dari 40 kali seminit dan kompleks QRS menjadi lebih luas, alat pacu jantung tetap harus dimasukkan, walaupun tidak ada gejala. Ini akan mengelakkan timbulnya kematian jantung secara tiba-tiba..

2. Blok AV lengkap dengan peredaran darah terjejas di otak atau jantung. Melanggar peredaran serebrum, pengsan diperhatikan. Kaedah rawatan utama adalah penetapan alat pacu jantung. Sebilangan besar doktor menganggap hanya satu pengsan sebagai petunjuk untuk pemasangannya, kerana setiap serangan boleh menjadi yang terakhir dan mengakibatkan kematian pesakit. Terapi ubat dijalankan apabila alat pacu jantung tidak berkesan atau semasa persiapan penggunaannya. Ubat yang paling sesuai adalah simpatomimetik - orciprenaline (alupent), isoprenalin (isoproterenol, proternol, saventrin). Mereka tidak dapat menghilangkan blok AV lengkap, tetapi mereka dapat meningkatkan automatisme pusat penggantian ventrikel dan mengekalkan kadar ventrikel 50-60 denyutan seminit. Dos ubat dipilih secara individu dalam tempoh rawatan yang berbeza.

Pelanggaran peredaran jantung dikaitkan dengan kegagalan jantung. Sekiranya pengsan tidak diperhatikan, rawatan penyekat AV lengkap dilakukan dengan ubat digital dan saluretik. Terapi jangka panjang dengan isoprenalin, orciprenaline, atau efedrin ditunjukkan untuk meningkatkan kadar ventrikel dan jumlah minit. Sekiranya ubat tidak melegakan kegagalan jantung, alat pacu jantung diperlukan.

3. Penyekat AV lengkap bentuk akut, sementara jika terdapat infark miokard segar, mabuk dengan glikosida jantung, miokarditis, selepas pembedahan jantung. Kortikosteroid adalah rawatan yang berkesan untuk sekatan ini. Mereka mempercepat penyerapan semula edema dan menghentikan proses keradangan di kawasan sistem AV. Hidrokortison diberikan secara intravena, atau prednison diberikan dalam bentuk tablet.

Peranan saluretik dalam rawatan blok AV lengkap masih diperjelaskan. Dengan mempengaruhi perkumuhan garam dari badan, mereka mengurangkan kadar kalium serum sebanyak 1 meq / l. Ini dapat meningkatkan konduksi AV, meningkatkan bilangan kontraksi ventrikel, dan menghentikan atau mengurangkan frekuensi sinkop. Anda perlu mengambil saluretik untuk jangka masa yang lama, pastikan untuk mengawal tahap kalium dalam darah.

Ramalan. Pencegahan

Kehidupan dan keupayaan kerja pesakit bergantung pada tahap dan tahap sekatan. Prognosis yang paling serius adalah mungkin dengan sekatan AV darjah III: pesakit dengan diagnosis ini kurang upaya, mereka mengalami kegagalan jantung. Prognosis yang paling baik untuk penyumbatan AV yang diperoleh adalah bentuk penyakit kongenital lengkap [5].

Semakin cepat alat pacu jantung dipasang, jangka hayat dan kualiti hidup pesakit semakin lama dan baik. Petunjuk untuk memasang alat pacu jantung kekal adalah:

  • AV blok III darjah dengan bilangan kontraksi ventrikel kurang dari 40 denyutan seminit atau berhenti selama lebih dari 3 saat;
  • satu atau lebih pengsan;
  • Tahap AV blok II atau III dengan manifestasi klinikal yang disebabkan oleh irama yang jarang berlaku: pening, sakit jantung, sindrom koronari akut, kegagalan jantung progresif;
  • Jenis AV blok II darjah II dengan kursus tanpa gejala;
  • AV blok II atau III darjah dengan gangguan irama, yang memerlukan penggunaan antiarrhythmics, yang dikontraindikasikan dalam penyakit ini;
  • AV blok II atau III darjah dengan kompleks QRS yang luas - lebih daripada 0.12 saat;
  • Blok AV darjah 1 dengan selang PQ lebih daripada 0.3 saat [10].

Pencegahan sekatan AV bertujuan untuk menghilangkan faktor penyebab: rawatan patologi jantung, pengecualian pengambilan ubat yang tidak terkawal yang boleh menyebabkan perkembangan sekatan AV, dll..

Cadangan diet. Untuk meningkatkan kekonduksian dalam simpul AV, diet perlu mengandungi makanan dengan kandungan kalium, magnesium dan kalsium yang cukup: biji, madu, buah kering, pisang, kentang yang dibakar dalam kulit, produk tenusu (keju cottage, krim masam, keju), makanan laut, segar buah-buahan dan sayur-sayuran, ikan laut. Penting untuk mengehadkan atau mengecualikan sepenuhnya dari diet lemak, daging dengan lemak, makanan dalam tin dan perap, perasa dan sos dengan lada panas, makanan yang sangat masin, coklat, kopi, koko, teh hitam, minuman beralkohol.

Latihan fizikal. Tidak digalakkan bagi orang yang mempunyai blok AV untuk melakukan sukan berat: angkat berat, gusti, bina badan, dll. Aktiviti yang berguna seperti berenang, berjalan kaki, bermain ski, meluncur, berbasikal, dan lain-lain. Aktiviti fizikal yang sederhana dan bertoleransi diperlukan untuk menguatkan otot jantung dan mengurangkan berat badan.

Gangguan pengaliran jantung (blok AV)

RCHD (Pusat Republikan untuk Pembangunan Penjagaan Kesihatan Kementerian Kesihatan Republik Kazakhstan)
Versi: Protokol Klinikal MH RK - 2014

maklumat am

Penerangan Ringkas

Blok AV adalah kelambatan atau penghentian impuls dari atria ke ventrikel. Untuk pengembangan blok AV, tahap kerosakan pada sistem pengaliran boleh berbeza. Ini mungkin gangguan konduksi di atria, persimpangan AV dan ventrikel..

Kod ICD-10:
I44.0 Blok atrioventrikular, darjah pertama
I44.1 Blok atrioventrikular, darjah kedua
I44.2 Blok atrioventrikular lengkap
I44.3 Sekatan atrioventrikular lain dan tidak ditentukan
I45.2 Sekatan dua rasuk
I45.2 Sekatan tiga rasuk
I49.5 Sindrom sinus sakit

Singkatan yang digunakan dalam protokol:
HRS - Persatuan Irama Jantung
NYHA - Persatuan Jantung New York
Blok AV - blok atrio-ventrikel
BP - tekanan darah
ACE - enzim penukaran angiotensin
VVFSU - masa pemulihan fungsi nod sinus
HIV - Virus Imunodefisiensi Manusia
VSAP - masa pengaliran sinoaurikular
Inhibitor ACE - penghambat enzim penukar angiotensin
Penyakit jantung iskemia
Selang HV - masa dorongan mengikut sistem Hisa-Purkinje
ELISA - enzim immunoassay
LV - ventrikel kiri
MPCS - jangka masa maksimum kitaran rangsangan
PSC - tempoh kitaran sinus
PCS - tempoh kitaran rangsangan
Sekatan SA - sekatan sino-atrium
HF - kegagalan jantung
SPU - nod sinus-atrium
FGDS - fibrogastroduodenoscopy
HR - degupan jantung
ECG - elektrokardiogram
EKS - alat pacu jantung
ERP - tempoh tahan api yang berkesan
EFI - kajian elektrofisiologi
Ekokardiografi - ekokardiografi
EEG - elektroensefalografi

Tarikh pembangunan protokol: 2014

Kategori pesakit: dewasa dan kanak-kanak.

Pengguna protokol: ahli aritmologi intervensi, ahli kardiologi, ahli terapi, pengamal am, pakar bedah jantung, pakar pediatrik, doktor kecemasan, paramedik.

- Buku rujukan perubatan profesional. Piawaian rawatan

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, ulasan, membuat janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID / untuk iOS

- Panduan perubatan profesional

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, ulasan, membuat janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID / untuk iOS

Pengelasan

• Blok AV Gred III (blok atrioventrikular lengkap, blok melintang lengkap) berlaku apabila impuls elektrik dari atria tidak dibawa ke ventrikel. Dalam kes ini, atria berkontrak pada kadar normal, dan ventrikel jarang berkontrak. Kadar ventrikel bergantung pada tahap di mana fokus automatisme berada.

Sindrom sinus yang sakit
SSSU - disfungsi nod sinus, dimanifestasikan oleh bradikardia dan aritmia yang menyertainya.
Sinus bradikardia - penurunan kadar jantung kurang daripada 20% di bawah had umur, penghijrahan alat pacu jantung.
Sekatan SA adalah kelembapan (di bawah 40 denyutan seminit) atau penghentian dorongan dari simpul sinus melalui persimpangan sinoatrial.

Sindrom takikardia-bradikardia - gabungan bradikardia sinus dengan takikardia heterotopik supraventrikular.

Penangkapan sinus adalah penghentian aktiviti jantung secara tiba-tiba dengan ketiadaan kontraksi atrium dan ventrikel kerana fakta bahawa nod sinus tidak dapat menghasilkan dorongan untuk mengontraknya.

Kekurangan kronotropik (ketidakupayaan) - peningkatan kadar jantung yang tidak mencukupi sebagai tindak balas terhadap aktiviti fizikal.

Klasifikasi klinikal blok AV

Dengan tahap sekatan AV:
• Tahap sekatan I AV

• darjah AV blok II
- Mobitz jenis I

- Jenis Mobitz II
- Blok AV 2: 1
- Blok AV darjah tinggi - 3: 1, 4: 1

• AV blok III darjah

• Blok fasikular
- Blok bifasikular
- Blok trifaskular

Menjelang kejadian:
• Blok AV kongenital
• Blok AV yang diperoleh

Mengikut kestabilan blok AV:
• Sekatan AV Kekal
• Blok AV sementara

Disfungsi urat simpul:
• Bradikardia sinus
• Penangkapan sinus
• Sekatan SA
• Sindrom takikardia-bradikardia
• Kekurangan kronotropik

Diagnostik

II. KAEDAH, PENDEKATAN DAN TATACARA DIAGNOSTIK DAN RAWATAN

Senarai langkah diagnostik asas dan tambahan

Pemeriksaan diagnostik asas (wajib) dilakukan di peringkat pesakit luar:
• ECG;
• Pemantauan ECG Holter;
• Ekokardiografi.

Pemeriksaan diagnostik tambahan dilakukan di peringkat pesakit luar:
Sekiranya anda mengesyaki patologi serebrum organik atau sinkop asal tidak diketahui:

• analisis air kencing umum;
• tindak balas mikro pemendakan dengan antigen anti-lipid;
• ujian darah biokimia (ALT, ASAT, protein total, bilirubin, kreatinin, urea, glukosa);
• koagulogram;
• ELISA untuk HIV;
• ELISA untuk penanda virus hepatitis B, C;
• kumpulan darah, faktor Rh;
• sinar-x dada biasa;
• FGDS;
• perundingan tambahan pakar khusus sekiranya terdapat patologi bersamaan (ahli endokrinologi, ahli pulmonologi);
• berunding dengan doktor gigi, pakar otolaryngologi untuk mengecualikan fokus jangkitan kronik.

Senarai minimum pemeriksaan yang mesti dilakukan semasa merujuk ke hospitalisasi yang dirancang:
• jumlah darah lengkap (6 parameter);
• analisis air kencing umum;
• tindak balas mikro pemendakan dengan antigen anti-lipid;
• ujian darah biokimia (ALT, ASAT, protein total, bilirubin, kreatinin, urea, glukosa);
• koagulogram;
• ELISA untuk HIV;
• ELISA untuk penanda virus hepatitis B, C;
• kumpulan darah, faktor Rh;
• sinar-x dada biasa;
• FGDS;
• perundingan tambahan pakar khusus sekiranya terdapat patologi bersamaan (ahli endokrinologi, ahli pulmonologi);
• berunding dengan doktor gigi, pakar otolaryngologi untuk mengecualikan fokus jangkitan kronik.

Pemeriksaan diagnostik asas (wajib) yang dilakukan pada tahap pegun:
• ECG;
• Pemantauan ECG Holter;
• Ekokardiografi.

Pemeriksaan diagnostik tambahan dilakukan pada tahap pegun:
• urut sinus karotid;
• ujian dengan aktiviti fizikal;
• ujian farmakologi dengan isoproterenol, propronolol, atropin;
• EPI (dilakukan pada pesakit dengan gejala klinikal di mana penyebab gejala tidak jelas; pada pesakit dengan blok cawangan bundel asimtomatik, jika farmakoterapi dirancang yang boleh menyebabkan blok AV);

Sekiranya anda mengesyaki patologi serebrum organik atau sinkop asal tidak diketahui:
• X-ray tengkorak dan tulang belakang serviks;
• pemeriksaan bidang fundus dan visual;
• EEG;
• EEG 12/24 jam (dengan kecurigaan epilepsi genesis paroxysms);
• echoencephaloscopy (dengan kecurigaan proses otak volumetrik dan hipertensi intrakranial);
• tomografi yang dikira (dengan kecurigaan proses otak volumetrik dan hipertensi intrakranial);
• Ultrasound Doppler (dengan kecurigaan patologi saluran ekstra dan intrakranial);

Langkah-langkah diagnostik dilakukan pada tahap kecemasan ambulans:
• pengukuran tekanan darah;
• ECG.

Kriteria diagnostik

Aduan dan anamnesis adalah gejala utama
• Kehilangan kesedaran
• Pening
• Sakit kepala
• Kelemahan umum
• Menentukan adanya penyakit yang cenderung kepada pengembangan blok AV

Pemeriksaan fizikal
• Kulit pucat
• Berpeluh
• Nadi jarang
• Auscultatory - bradikardia, bunyi jantung saya yang bervariasi, murmur sistolik di atas sternum atau di antara puncak jantung dan tepi kiri sternum
• Hipotensi

Ujian makmal: tidak dijalankan.

Penyelidikan instrumental
Pemantauan ECG dan ECG harian (kriteria utama):

Dengan blok AV:
• Irama berhenti selama lebih dari 2.5 saat (selang R-R)
• Tanda-tanda pemisahan AV (kekurangan konduksi semua gelombang P ke ventrikel, yang menyebabkan pemisahan lengkap antara gelombang P dan kompleks QRS)

Dengan SSSU:
• Irama berhenti selama lebih dari 2.5 saat (selang P-P)
• Kenaikan selang P-P sebanyak 2 kali atau lebih dari selang P-P biasa
• Bradikardia sinus
• Kurangnya peningkatan kadar denyutan jantung semasa tekanan emosi / fizikal (kekurangan kronotropik SPU)

EchoCG:
• Hypokinesis, akinesis, diskinesis dinding ventrikel kiri
• Perubahan dalam anatomi dinding dan rongga jantung, nisbahnya, struktur alat injap, fungsi sistolik dan diastolik ventrikel kiri

EFI (kriteria tambahan):


Artikel Seterusnya
Memuntahkan