Pakar Kardiologi - RO


Pembedahan pintasan jantung adalah pengalihan bekalan darah dari arteri koronari yang tersumbat, yang dilakukan melalui pembedahan. Otot jantung mengepam darah ke seluruh badan untuk menyuburkan sel-sel badan dan membekalkan oksigen. Jantung itu sendiri dibekalkan melalui miokardium melalui dua arteri koronari utama.

Tekanan, gaya hidup yang tidak betul dan pemakanan yang tidak seimbang dapat menyebabkan perkembangan aterosklerosis, penurunan patensi arteri koronari, kehilangan keanjalan dan pengumpulan kolesterol, kalsium dan lemak di dalam kapal.

Ini seterusnya menyebabkan kekurangan nutrisi jantung, kematian bahagiannya, nekrosis tisu dan serangan jantung serta strok yang mematikan, yang dapat dihindari dengan cantuman bypass arteri koronari..

Konsep dan intipati

Prinsip operasi sukar ini dikembangkan oleh saintis dan doktor Soviet Vladimir Demikhov, di bawah kepengarangannya sendiri pada tahun 1960 risalah pertama mengenai pemindahan diterbitkan, yang segera diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris. Arteri koronari dinamakan sempena lokasi "mahkota" hubungannya dengan jantung.

Ketika Leonardo da Vinci melakukan autopsi haram pada tahun 1507 untuk mempelajari anatomi, saintis itu memperhatikan bahawa penyebab kematian boleh menjadi penyumbat arteri ini. Plak sklerotik paling sering muncul di kawasan sebelah kiri paling dekat dengan miokardium, menyebabkan angina pectoris dan bahkan serangan jantung.

Idea untuk menyediakan hati dengan darah dengan cara bulat datang kepada Demikhov semasa Perang Patriotik Besar, ketika ahli fisiologi muda itu digerakkan sebagai ahli patologi di sebuah hospital di bahagian depan. Rancangannya adalah untuk memindahkan arteri dalaman toraks ke jantung dan menjahitnya dari arteri koronari di kawasan di bawah pembentukan plag, cangkok ini disebut shunt.

Dalam pembedahan pintasan moden, jahitan juga dilakukan dengan arteri radial lengan dan urat saphenous kaki besar. Eksperimen operasi pertama dilakukan dengan harapan tidak melebihi masa yang sangat mampat yang dibenarkan untuk jantung tanpa bekalan darah.

Pada masa ini, alat digunakan yang menyediakan pemakanan jantung secara buatan, kaedah invasif minimum, atau jantung berdegup dioperasikan pada.

Pada peringkat awal, penyumbatan saluran darah dan arteri dirawat dengan ubat, koordinasi gaya hidup dan prosedur perubatan. Pembedahan pintasan jantung adalah operasi di seluruh dunia yang sangat berkesan pada arteri dan otot jantung untuk memberi makan semula jantung dengan memotong bekalan darah, yang digunakan dalam kes lanjut.

Ini tidak boleh dikelirukan dengan stenting, yang terdiri dari menempatkan kerangka pengembangan ke dalam kapal dan saluran yang menyempit..

Cangkok pintasan arteri koronari dibahagikan kepada jenis seperti:

  1. Cangkok pintasan arteri koronari standard yang paling biasa menggunakan bekalan darah buatan. Dalam sebilangan kecil kes, ia boleh menyebabkan komplikasi pasca operasi. Harganya berbeza dari 70 hingga 450 ribu rubel.
  2. Cangkok pintasan arteri koronari, lebih selamat untuk badan, tanpa bekalan darah buatan. Ia memerlukan kelayakan dan pengalaman yang tinggi dari pakar bedah yang tidak menghentikan kerja jantung ketika beroperasi di kawasan yang terkena. Kosnya adalah dari 60 hingga 400 ribu rubel.
  3. Cangkok pintasan arteri koronari dengan prostetik injap yang terjejas memerlukan 70 hingga 410 ribu rubel.
  4. Pembedahan pintasan hibrid dilakukan untuk lesi sistem kardiovaskular yang meluas dan merangkumi pelbagai jenis prosedur pembedahan tambahan. Harga akhir bergantung pada jenis dan kuantiti mereka.

Harga yang ditunjukkan adalah anggaran, kos operasi ditentukan oleh dasar harga organisasi yang melaksanakannya.

Kelebihan dan kekurangan

Cangkok pintasan arteri koronari mempunyai kesan yang baik terhadap kualiti hidup pesakit, menjadi kaedah yang lebih berkesan dan tahan lama dibandingkan, misalnya, angioplasti stenting atau belon.

Keperluan untuk lawatan berulang kali ke doktor kerana masalah kesihatan yang sama timbul lebih jarang daripada selepas manipulasi jantung yang sama dengan tahap intervensi pembedahan yang lebih rendah. Rawatan jenis ini diresepkan terutamanya ketika patensi tiga atau lebih arteri merosot, dalam kes lain, penempatan stent atau anglioplasti digunakan..

Pembedahan pintasan yang dilakukan dengan membuka dada membolehkan penentuan tempat berlakunya plak dengan lebih tepat. Kelemahan amalan ini adalah kos yang lebih tinggi daripada kaedah akses bukan terbuka. Juga, pengenaan shunt mempunyai sejumlah besar kontraindikasi, kemungkinan komplikasi dan tempoh pemulihan yang lebih lama..

Petunjuk

Kemerosotan patensi vaskular adalah tanda penyakit aterosklerosis, yang membentuk formasi atheromatous di dalamnya. Selepas itu, mereka tumbuh dengan tisu penghubung, menyempitkan saluran saluran sehingga penyumbatan terakhirnya.

Pembedahan pintasan jantung dilakukan apabila saluran kapal menyempit kerana tersumbat.

Penyakit ini sering dikelirukan dengan arteriosklerosis Menckenberg, yang dicirikan oleh deposit garam di membran arteri tengah dan ketiadaan plak. Ia berbeza kerana ia tidak menyumbat saluran darah, tetapi menyebabkan aneurisma.

Penggunaan shunting dalam rawatan arteriosklerosis Menckenberg tidak menjamin penyembuhan. Akibat aterosklerosis adalah penyakit jantung iskemik, yang menampakkan diri dalam kekurangan nutrisi patologi di jantung dan menyebabkan kerosakan miokardium..

Pembedahan pintasan jantung adalah teknik pembedahan, prasyaratnya adalah:

  • stenosis arteri yang disebabkan oleh aterosklerosis;
  • tiga arteri koronari yang terjejas oleh stenosis;
  • aterosklerosis batang kiri arteri koronari;
  • kegagalan jantung yang teruk pada ventrikel kiri;
  • kemerosotan bekalan darah dengan penyempitan lumen arteri koronari oleh pembentukan ateromatosa sebanyak 70% atau lebih;
  • angina pectoris tidak sesuai dengan rawatan ubat;
  • ketidakmampuan menggunakan angioplasti atau stenting arteri koronari yang tersekat;
  • kekalahan mereka oleh aterosklerosis, merebak ke injap jantung;
  • kambuhan kecacatan dan penyumbatan saluran darah, menurut statistik, berlaku tidak lebih awal daripada 5-12 tahun selepas shunting.

Aterosklerosis berlaku secara kronik, penyakit jantung koronari dapat dinyatakan secara kronik dan akut. Rawatan yang paling berkesan untuk aterosklerosis maju dan penyakit arteri koronari adalah pembedahan.

Kontraindikasi

Operasi ini tidak dilakukan dalam keadaan berikut:

Kontraindikasi individuAm tidak disyorkan penyakit teruk
Gejala kegagalan jantung jenis klinikalKegagalan ginjal
ObesitiDiabetes mellitus yang tidak diberi pampasan
Penurunan akut dalam pecahan ventrikel kiri hingga tahap 30% dan ke bawah, yang berlaku kerana lesi cicatricial.Penyakit paru-paru bukan spesifik kronik (COPD)
Kekalahan semua arteri jenis koronari jenis diffuse, diperhatikan dalam arteriosklerosis Menckenberg.Penyakit jenis barah

Petunjuk ini relatif. Operasi ini tidak digalakkan untuk pesakit tua, tetapi dalam hal ini, keadaan yang menentukan kemungkinan cantuman bypass adalah risiko dalam proses pembedahan dan risiko pasca operasi..

Halangan terhadap pemaksaan shunt juga boleh menjadi keadaan parah orang yang dikendalikan, hipertensi arteri jenis yang tidak terkawal, penyakit yang tidak dapat disembuhkan, stenosis arteri besar, yang telah tersebar luas di banyak kawasan mereka dan di kapal yang lebih kecil, dan strok yang terjadi tidak lama sebelum operasi..

Sehingga baru-baru ini, kehadiran infark miokard akut pada anamnesis secara pasti mencegah cantuman pintasan, hari ini kemungkinan untuk melaksanakannya dalam keadaan ini ditentukan oleh penilaian doktor.

Ujian apa yang perlu dilakukan

Pembedahan pintasan jantung adalah kaedah rawatan yang dilakukan seperti yang dirancang dan sebagai intervensi pembedahan yang mendesak.

Pemeriksaan kecemasan merangkumi:

  • pengenalpastian kumpulan darah dan faktor Rhnya;
  • elektrokardiografi;
  • menetapkan tahap pembekuan darah.

Pemeriksaan yang diperlukan untuk operasi yang dirancang merangkumi:

  • ujian darah umum;
  • memeriksa kehadiran virus imunodefisiensi dan hepatitis;
  • analisis air kencing umum;
  • ECG;
  • pengenalpastian tahap pembekuan darah;
  • menubuhkan kumpulan darah dan faktor Rhnya;
  • ujian darah biokimia;
  • penghantaran sinar-x kawasan dada;
  • echocardioscopy.

Yang penting adalah pemeriksaan awal aorta, termasuk pemeriksaan visual, diagnosis palpasi dan pemeriksaan dengan ultrasound.

Pemeriksaan ekokardiografi transesofagus dan epiaortik menggunakan ultrasound adalah kaedah yang paling terperinci untuk menentukan keadaan dinding aorta, membantu mengenal pasti nuansa yang diperlukan dalam operasi dan cara yang paling tepat untuk merawat pesakit.

Semasa menetapkan rawatan ubat biasa, khususnya antikoagulan, atau penyakit kronik, adalah mustahak untuk memberitahu doktor mengenai perkara ini terlebih dahulu. Harga pemeriksaan berbeza bergantung pada institusi perubatan yang dipilih, ujian darah klinikal, menurut keputusan komisen perubatan dan perundingan, dilakukan secara percuma.

Latihan

Langkah-langkah pra operasi yang standard adalah prosedur perubatan, sekatan makanan dan ubat-ubatan, dan rawatan di tempat pembedahan. Pesakit mesti menandatangani dokumen persetujuan untuk operasi. Rambut harus dicukur di kawasan yang dikendalikan, termasuk di bahagian anggota badan dari mana shunt akan datang.

Pada hari sebelum operasi, anda dapat minum air dan makan malam ringan, selepas tengah malam anda tidak boleh minum. Perlu juga berjumpa dengan pakar anestesi, doktor operasi dan pakar dalam terapi pernafasan dan latihan fizikal. Selepas makan malam, pesakit mengambil ubat terakhir. Mandi dan buang air besar pada waktu malam dan pagi.

Sebagai ubat sebelum CABG, pesakit terutamanya disyorkan ubat penurun kolesterol, statin, clopidogrel dan aspirin, dua yang terakhir harus dibatalkan dalam tempoh dari 10 hari hingga seminggu sebelum pembedahan pintasan.

Mengambil ubat dan jenisnya diatur oleh doktor yang merawat. Dos statin biasanya 10-80 mg sehari dengan makan malam. Juga, ubat digunakan untuk mengurangkan faktor risiko dan tahap manifestasi penyakit arteri koronari dan aterosklerosis.

Prosedur

Dalam jangka masa satu jam atau setengah jam sebelum bermulanya intervensi pembedahan, pesakit di jabatan itu mengambil ubat penenang, kemudian dia dibawa ke gurney dan diletakkan di atas meja operasi. Di sini, kateterisasi pundi kencing dan suntikan vena dilengkapi, pesakit disambungkan ke sensor yang memantau tekanan darah, ECG, kadar pernafasan dan oksigenasi darah.

Ubat diberikan, selepas itu pesakit tertidur. Pakar anestesiologi menetapkan pernafasan buatan dengan menginkubasi trakea. Langkah pertama dalam prosedur pintasan standard adalah membuka jantung melalui membuka dada, kemudian arteri toraks kiri terdedah dan urat dikeluarkan dari hujung untuk cantuman pintasan..

Pesakit disambungkan ke alat bekalan darah buatan, menghentikan jantung oleh kardioplegia; untuk melakukan CABG, alat yang menstabilkan kawasan yang dirawat pada miokardium digunakan. Semasa operasi tanpa serangan jantung, inframerah tidak digunakan, doktor untuk sementara waktu memperbaiki kawasan jantung bekerja dengan menggunakan peralatan untuk kemudahan.

Teknik ini dibezakan dengan pemulihan yang lebih pendek dan ketiadaan bahaya pada badan dari IC.

Langkah terakhir intervensi pembedahan adalah mematikan pintasan kardiopulmonari, mengembalikan jantung ke operasi normal dengan menyambungkannya secara sementara ke elektrod khas, dan memasang longkang sambil menjahit dada. Masa CABG bergantung pada ciri-ciri individu organisma, jumlah shunt yang dihasilkan, dan berkisar antara 4 hingga 6 jam.

Pesakit yang dikendalikan ditempatkan di bawah pemerhatian di unit rawatan intensif selama kira-kira 2 hari. Anggota badan dari mana shunt diambil mungkin kehilangan kepekaan untuk waktu yang singkat.

Setelah cantuman pintasan arteri koronari yang dilakukan secara profesional tanpa komplikasi, pesakit mungkin hanya mengalami ketidakselesaan ringan di kawasan dada dan sedikit pening.

Pemulihan selepas

Selepas operasi, anda harus meningkatkan aktiviti fizikal secara beransur-ansur, berjalan lebih jauh setiap hari. Pengeluaran tenaga oleh jantung yang tidak terlatih jauh melebihi aktiviti otot jantung seseorang yang menjalani gaya hidup sihat.

Setelah shunt dilakukan, doktor memberi nasihat kepada pesakit kapan harus mula berjalan, cara bergerak, berbaring, bangun dan berbalik di tempat tidur agar tidak merosakkan jahitan. Pembedahan pintasan jantung adalah pembedahan yang boleh menyebabkan perubahan mood.

Operasi tidak boleh mengambil bahagian dalam situasi tertekan dan mengalami kegelisahan, disarankan untuk mengembangkan kawalan emosi. Pada mulanya, adalah mustahak untuk mengelakkan mengangkat objek dengan berat lebih dari 2 kg dan menegangkan tali bahu. Pelepasan dari hospital biasanya berlaku pada akhir minggu kedua, akan mengambil masa kira-kira 2-3 bulan untuk pulih sepenuhnya.

Ini dipengaruhi oleh usia dan keadaan kesihatan pesakit. Saranan untuk tingkah laku dan gaya hidup selepas pembedahan pintasan, serta ubat, dos dan masa pengambilan yang sesuai harus ditetapkan oleh doktor secara individu..

Dalam kebanyakan kes, penggunaan aspirin, beta-blocker, ubat penurun kolesterol, atau statin jangka panjang atau berterusan. Beberapa ubat yang dikatakan oleh Organisasi Jantung Amerika harus digunakan untuk mencegah dan menghalang perkembangan aterosklerosis, penyakit arteri koronari dan pemulihan dari cantuman bypass arteri koronari.

Jadual:

UbatDos harianHarga
Aspirindari 81 hingga 325 mgdari 73 gosok.
Clopidrogel75 mgdari 227 gosok.
Prasugrel10 mg3730 rbl.
Ticagrelor90 mgdari 2821 gosok.
WarfarinINR 2.0-3.0, sasaran-2.5dari 88 rubel.
Atorvastatin40-80 mgdari 113 rubel.
Rosuvastatin20-40 mgdari 237 gosok.
Bisoprolol5-20 mgdari 83 gosok.
Metoprolol50-200 mgdari 26 rubel.
Carvedilol25-50 mg106 rbl.

Ubat ini bukan ubat umum dan digunakan bergantung pada ciri-ciri individu kesihatan pesakit. Anda tidak boleh mengambil ubat tanpa janji doktor dan melebihi dos ubat setiap hari, walaupun terdapat jurang dalam jadual kemasukan.

Berapa lama keputusannya akan bertahan

CABG tidak bermaksud bahawa penyakit jantung koronari akan hilang sepenuhnya, dan bahawa tingkah laku dan gaya hidup yang terlibat dalam operasi dapat dibiarkan tidak berubah. Jangka masa peningkatan kualiti hidup selepas pembedahan secara langsung bergantung pada kepatuhan kepada cadangan yang dikeluarkan oleh doktor, menyingkirkan tabiat buruk dan pemakanan yang betul..

Shunt yang dibuat dari urat saphenous femoral dapat bertahan rata-rata 10 tahun, begitu juga dengan shunt dari arteri dada. Arteri dari lengan bawah mengekalkan daya tahan yang baik selama 5 tahun. Dengan pemakanan yang tidak betul dan tabiat buruk, petunjuk ini boleh menjadi sekitar satu tahun.

Kemungkinan komplikasi selepas pembedahan pintasan jantung

Keberkesanan penempatan shunt dapat dikompensasi oleh komplikasi pasca operasi yang berlainan dengan keparahan yang berbeza-beza. Yang paling cenderung kepada mereka adalah orang yang mempunyai kontraindikasi terhadap operasi ini, pesakit wanita dan pesakit dengan hipertensi.

Fibrilasi atrium adalah komplikasi yang paling biasa dilihat pada hampir separuh pesakit. Ini seterusnya meningkatkan ancaman strok dan kejutan kardiogenik, yang masing-masing boleh mengakibatkan kematian, empat dan tiga kali..

Mereka yang dikendalikan dengan kaedah serangan jantung dengan bypass kardiopulmonari dan dari kemerosotan bekalan darah ke otak tidak diinsuranskan, yang kebarangkaliannya berkisar antara 1,5 hingga 4%. Fibrilasi atrium pasca operasi biasanya hilang secara spontan pada bulan setengah pertama.

30% daripada mereka yang dikendalikan dengan penggunaan peredaran buatan mengalami ketidakseimbangan kognitif jangka pendek, 10% menunjukkan kecelaruan. Ini merujuk kepada komplikasi jenis neurologi, prasyaratnya adalah keadaan patologi sistem saraf pusat dan penyakit jenis selebrovaskular.

Pembedahan pintasan jantung adalah teknik yang boleh menyebabkan keradangan, yang perkembangannya dapat menyebabkan disfungsi pelbagai organ. Kemajuan komplikasi ini disebabkan oleh endotoksemia, menggabungkan darah dengan bekalan darah ekstrasorporeal, kontak reperfusi setelah penyingkiran forceps yang melintasi aorta dan iskemia.

CABG dalam 2-3% kes boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang akut pada pesakit dengan kegagalan jantung kronik, pesakit wanita, pesakit kulit hitam, pesakit yang menderita diabetes mellitus atau mempunyai tahap pecahan ventrikel kiri yang rendah, atau memperburuk penyakit ini jika ada dalam dikendalikan.

Dari 10 hingga 20% orang dengan obesiti atau bronkitis jenis obstruktif kronik (COPD) terdedah kepada jangkitan nosokomial pasca operasi.

Perancangan menyeluruh mengenai prosedur shunt, pemulihan pasca operasi dan sikap pesakit yang bertanggungjawab untuk mempersiapkan diri untuk menjalani pembedahan akan membantu mencegah terjadinya ancaman yang dijelaskan..

Faktor penting yang menentukan kejayaan operasi sukar ini, kos dan ketiadaan komplikasi adalah tahap institusi perubatan yang melaksanakannya dan kelayakan kakitangan perubatan. Melakukan cantuman pintasan arteri koronari adalah, pertama sekali, penyemakan gaya hidup yang serius dan kepatuhan terhadap preskripsi perubatan.

Pesakit yang dikendalikan mesti mengikuti rejimen yang ditetapkan untuk mengambil ubat-ubatan dengan pelbagai jangka masa. Dengan mengikuti keadaan sederhana ini, anda dapat meningkatkan kualiti dan jangka hayat selepas pembedahan dengan ketara..

Video pintasan jantung

Cangkok pintasan arteri koronari. Perkara yang paling penting:

  1. Nikolay 04/02/2020 jam 22:30

Pada bulan Ogos 2011, pembedahan pintasan (4 shunt) dan stenting (3 dinding) dilakukan pada tahun 2015, 4 dinding lagi dipasang, sekarang ia adalah April 2020. Pada 5 April saya berumur 70 tahun. Gejala sakit dada muncul ketika memuat lengan, berjalan pantas, dan membawa beban berat. Saya ingin menyampaikan rasa hormat dan terima kasih yang mendalam kepada doktor di Penza di Pusat Pembedahan Kardiovaskular Persekutuan. Saya sangat bernasib baik kerana saya diarahkan dari Tatarstan RCH ke Penza FCSSH. Doktor adalah KELAS TERTINGGI, dan semua kakitangan. Saya memeluk mereka semua, saya sayang mereka. Saya doakan anda semua kejayaan dan keberuntungan, kesihatan dan umur panjang. Borisanov N. A.


Artikel Seterusnya
ESR: norma pada wanita berdasarkan usia (jadual), sebab peningkatan dan penurunan, diagnosis dan rawatan