Apa itu aterosklerosis? Tanda dan penyebab aterosklerosis vaskular


Lesi aterosklerotik saluran darah adalah diagnosis yang tidak menyenangkan yang dihadapi kebanyakan orang tua. Dalam perubatan rasmi, aterosklerosis arteri disebut sebab utama perkembangan keadaan yang mengancam nyawa: strok iskemia, infark miokard, kegagalan organ dalaman.

Sehingga kini, belum ada kaedah rawatan aterosklerosis vaskular yang dapat menghilangkan penyakit ini secara kekal. Pesakit harus mengambil sejumlah ubat khas seumur hidup mereka. Tetapi ini tidak menjamin tidak adanya risiko komplikasi yang mematikan. Untuk rawatan aterosklerosis menjadi berkesan, anda harus mengubah gaya hidup, mengikuti diet, menjalani diagnostik yang komprehensif.

Apa itu aterosklerosis dan boleh disembuhkan

Ubat rasmi mengklasifikasikan aterosklerosis vaskular sebagai lesi kompleks arteri besar dan sederhana dengan deposit yang terdiri daripada kolesterol. Lipid membentuk plak yang disebut, yang menghalang aliran darah normal dan, dalam keadaan tertentu, mengelupas, menyekat lumen cabang vaskular yang lebih kecil. Dengan perkembangan penyakit ini, deposit kolesterol menebal, menjadi lebih kaku kerana adanya sel-sel tisu penghubung dan kalsifikasi di dalamnya. Menjadi mustahil untuk menghapusnya dengan kaedah konservatif..

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, patologi semakin berleluasa:

  • penyakit ini didiagnosis pada setiap lelaki ketiga berusia lebih dari 50 tahun, dan pada setiap wanita kelima pada usia yang sama;
  • pada separuh pesakit, walaupun mendapat rawatan aterosklerosis tepat pada masanya, komplikasi serius yang mengancam nyawa berkembang;
  • kematian akibat aterosklerosis melebihi kadar barah, kecederaan dan jangkitan.

Statistik tersebut disebabkan oleh ketidaktahuan orang tentang aterosklerosis, bagaimana ia menampakkan diri dan bagaimana anda dapat melindungi diri anda dari penyakit berbahaya ini. Lebih-lebih lagi, sekurang-kurangnya 15% pesakit yang mengalami gejala penyakit menafikan keperluan untuk mendiagnosis dan merawat aterosklerosis, tidak mengikuti cadangan doktor dan enggan minum ubat.

Bertentangan dengan pendapat banyak pesakit yang yakin bahawa aterosklerosis mempengaruhi saluran organ organ individu (hanya jantung atau otak sahaja), para pakar menganggap penyakit ini bersifat sistemik. Sebab-sebab yang menyebabkan perubahan aterosklerotik adalah pelbagai aspek, oleh itu ia tidak dapat mempengaruhi kapal individu: patogenesis aterosklerosis didasarkan pada perubahan kompleks dalam metabolisme, metabolisme dan fungsi organ dalaman, kerana perubahan patologi diperhatikan di semua arteri besar dan sederhana.

Usaha penting diperlukan untuk rawatan aterosklerosis vaskular yang berkesan. Doktor dan pesakit harus berusaha untuk pemakanan, gaya hidup, dan pada masa yang sama mengurangkan tahap lipid berbahaya dalam darah dengan ubat-ubatan. Pada masa yang sama, tidak ada perbincangan mengenai apakah mungkin untuk pulih dari aterosklerosis sekali dan untuk semua. Hari ini, penyakit ini dianggap tidak dapat disembuhkan, memerlukan terapi seumur hidup dan pemantauan berterusan terhadap keadaan sistem peredaran darah dan fungsi organ-organ yang terkena patologi..

Doktor mana yang merawat aterosklerosis?

Sekiranya anda mengesyaki ada masalah dengan saluran darah, anda tidak harus memilih pakar mana yang terbaik untuk dihubungi. Sebagai permulaan, disyorkan untuk berjumpa dengan ahli terapi. Dia akan menetapkan pemeriksaan menyeluruh dan, jika perubahan aterosklerotik dikesan, akan merujuk anda kepada pakar yang sempit. Organ mana yang terkena penyakit akan bergantung pada doktor mana yang merawat aterosklerosis pada setiap pesakit. Biasanya beberapa pakar terlibat dalam hal ini: pakar kardiologi, pakar neurologi, pakar bedah dan doktor pengkhususan sempit yang lain..

Mengapa aterosklerosis berbahaya - mekanisme pembangunan

Perkembangan perubahan aterosklerotik sangat perlahan. Rata-rata, sekurang-kurangnya 20-30 tahun berlalu dari permulaan perubahan patologi pada kapal ke penampilan akibat negatif aterosklerosis. Jalan perlahan menyebabkan gejala meningkat tidak kelihatan. Dan ini adalah sebab pertama mengapa perubahan aterosklerotik pada saluran darah berbahaya. Pemburukan penyakit atau manifesnya selalu mendadak, kerana pesakit mungkin tidak mendapat pertolongan tepat pada masanya - untuk menyediakannya, doktor harus terlebih dahulu mendiagnosis kolesterol tinggi dan aterosklerosis.


Untuk masa yang lama, pesakit tidak menyedari perubahan yang berlaku padanya dan tanda-tanda awal aterosklerosis sehingga bencana vaskular pertama berlaku:

  • iskemia organ (otak, jantung, buah pinggang dan lain-lain);
  • strok hemoragik atau iskemia;
  • pembentukan dan pecahnya aneurisma.

Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, penting untuk mengetahui tanda-tanda aterosklerosis pertama dan memahami apa sebenarnya yang menyebabkan pemendapan kolesterol dalam arteri. Ini akan membolehkan anda menilai risiko dan mengesyaki masalah vaskular sebelum perubahan menjadi tidak dapat dipulihkan atau mengancam nyawa..

Faktor utama dalam perkembangan aterosklerosis secara konvensional dibahagikan kepada dua kumpulan:

  1. Tidak bergantung pada orang, persekitarannya, gaya hidupnya. Menurut statistik, usia dianggap sebagai faktor predisposisi utama berlakunya simpanan kolesterol. Semakin tua orang itu, semakin tinggi risiko jatuh sakit. Dalam perubatan, tidak ada kes yang diketahui ketika aterosklerosis dikesan pada kanak-kanak, walaupun secara teori dan praktiknya terdapat kes pengesanan pada arteri besar pada remaja dan anak-anak pada tahap awal patologi. Mereka mempunyai faktor kedua yang tidak dapat diperbaiki - kecenderungan keturunan. Pada pesakit seperti itu, penyebab aterosklerosis paling sering terdiri daripada gangguan metabolik di mana kolesterol dihasilkan dalam tubuh dalam jumlah yang berlebihan..
  2. Bergantung pada orang, persekitaran dan gaya hidupnya. Pertama sekali, ia adalah makanan yang tidak sihat, yang mengandungi banyak lemak haiwan. Merokok dan alkohol, aktiviti fizikal yang terhad menyukarkan keadaan dengan simpanan kolesterol. Dengan adanya faktor-faktor ini dalam aterosklerosis, dinding saluran darah terjejas terlebih dahulu, dan tubuh cuba memulihkannya dengan membentuk lapisan lemak yang terdiri daripada kolesterol.

Selalunya, tanda-tanda aterosklerosis muncul dengan latar belakang penyakit lain yang terkawal secara sebahagian atau sepenuhnya, tetapi tidak disembuhkan: dengan diabetes mellitus, dislipidemia (pelanggaran keseimbangan lipid dan metabolisme dalam badan), hipertensi, dan mabuk umum badan. Keadaan seperti itu menyebabkan kerosakan pada dinding arteri, mencegah kerosakan dan penghapusan lemak berbahaya dari badan..

Penting! Aterosklerosis tidak berkembang dengan adanya satu faktor predisposisi. Untuk perkembangan penyakit ini ke peringkat diagnosis yang berbahaya, diperlukan kombinasi faktor-faktor yang boleh ditanggalkan dan tidak dapat dipulihkan, dikawal dan tidak terkawal dalam pelbagai variasi..

Sekiranya penyakit ini tidak dapat dikesan tepat pada waktunya, atau pesakit untuk beberapa sebab tidak mendapat rawatan, dia diancam dengan keadaan berbahaya seperti kekurangan vaskular organ dalaman, serangan jantung akut atau strok, pecahnya aneurisma.

Tahap aterosklerosis

Berkenaan dengan tahap perkembangan aterosklerosis, klasifikasi membezakan 3 peringkat perkembangan penyakit. Setiap daripada mereka dicirikan oleh tahap kerosakan arteri yang berbeza. Secara lebih terperinci, perkembangan aterosklerosis secara berperingkat dijelaskan di bawah dalam jadual:

Tahap penyakitPenyetempatan fokus patologiApa yang berlaku pada dinding vaskular
Tahap I - tempat gemukArteri besar di mana mereka bercabang.Pada tahap awal aterosklerosis, terdapat reaksi pelindung tubuh terhadap kerosakan mikro dinding vaskular. Di tempat kerosakan tersebut, edema dan pelonggaran tempatan berlaku. Enzim melarutkan lipid selama beberapa waktu, melindungi integriti intima (permukaan dalam kapal), dan apabila fungsi pelindung habis, peningkatan pemendapan lipid dan protein berlaku. Pada peringkat awal perkembangan, aterosklerosis tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Ia hanya dapat dikesan dengan memeriksa kawasan arteri yang rosak di bawah mikroskop. Perubahan seperti itu bahkan boleh berlaku pada kanak-kanak. Perkembangan aterosklerosis lebih lanjut akan berlaku hanya dengan adanya faktor predisposisi dan trauma.
Tahap II - liposklerosisPercabangan arteri besar dan kecil.Aterosklerosis progresif disertai dengan pembentukan serat penghubung di tempat lemak - plak aterosklerotik terbentuk. Cukup lembut dan tidak mengganggu aliran darah, tetapi dalam keadaan tertentu ia dapat memecah dan menyumbat saluran yang lebih kecil. Dinding arteri di bawah plak, sebaliknya, menjadi kurang elastik, dan dengan perubahan tekanan darah ia dapat runtuh, yang menyebabkan pembentukan gumpalan darah. Pada tahap aterosklerosis ini, gejala pertama yang membimbangkan diperhatikan..
Tahap III - aterokalsinosisMana-mana kawasan arteri besar dan sederhana.Dengan aterosklerosis gred 3, plak kolesterol dipadatkan kerana pengumpulan garam kalsium kepadanya. Ia menjadi lebih padat dan terus tumbuh, yang menyebabkan lumen arteri terasa sempit. Pesakit mempunyai simptom teruk yang berkaitan dengan bekalan darah ke organ yang tidak mencukupi, dan kadang-kadang ke bahagian badan (apabila aterosklerosis periferal berlaku) Iskemia otak, miokardium, ginjal dan usus berlaku, risiko penyumbatan (penyumbatan) meningkat dengan ketara. Pada pesakit yang telah mengalami keadaan ini, aterosklerosis postinfarction, gangren ekstremitas, nekrosis tisu organ dalaman sering diperhatikan.

Perlu diperhatikan bahawa pada tahap awal, tanda-tanda awal aterosklerosis diabaikan, walaupun pada tahap awal penyakit ini dapat berhasil diatasi dengan mengambil satu set ubat. Pada peringkat 2 dan 3 penyakit ini, rawatan aterosklerosis lebih rumit. Ia memerlukan bukan hanya menstabilkan kadar kolesterol, tetapi juga memulihkan fungsi organ dan sistem dalaman..

Gejala

Tidak ada gejala aterosklerosis khusus. Manifestasi klinikal patologi selalu kompleks dan secara langsung bergantung pada organ mana yang mengalami kekurangan bekalan darah.

Dengan kerosakan pada arteri serebrum, gejala berikut berlaku:

  • kemerosotan ingatan jangka pendek - pesakit mengingati apa yang berlaku pada masa lalu, tetapi melupakan peristiwa yang berlaku beberapa minit yang lalu;
  • gangguan tidur - pesakit menghadapi masalah ketika tertidur, menderita insomnia, bangun beberapa kali pada waktu malam;
  • gangguan neurologi - perubahan mood, peningkatan sifat watak, kerengsaan digabungkan dengan sakit kepala biasa yang tidak dapat diatasi dengan penghilang rasa sakit konvensional.

Pada aterosklerosis serebrum, gejala meningkat secara beransur-ansur, itulah sebabnya ia tidak selalu dianggap sebagai sesuatu yang mengancam. Pada peringkat akhir, mereka memperoleh ciri-ciri yang sangat ketara: pesakit mengalami keletihan yang berterusan, tidak dapat menjalani cara hidup sebelumnya dan mengurus dirinya sendiri kerana gangguan ingatan yang berterusan. Kehilangan minat dalam hidup, sikap tidak peduli muncul. Sebilangan besar penghidap penyakit menjadi tertekan.

Dengan kerosakan pada arteri koronari, gejalanya mungkin menyerupai manifestasi penyakit jantung dan paru-paru, kerana di latar belakangnya ada:

  • sesak nafas, sesak nafas;
  • kelemahan umum dan keletihan yang cepat semasa latihan fizikal;
  • sakit kusam di dada;
  • gangguan irama jantung mengikut jenis angina pectoris.

Selalunya, mengambil ubat jantung tanpa resep (Validol, Nitroglycerin, Corvalol) tidak membawa kelegaan untuk gejala ini.

Lesi simptomatik aorta perut menyerupai proses tumor pada organ rongga perut dan pelvis kecil. Dalam kes ini, pesakit mengadu sensasi yang tidak menyenangkan berikut:

  • sakit perut paroxysmal dari penyetempatan yang tidak jelas, yang tidak berkaitan dengan pengambilan makanan dan najis;
  • kembung yang tidak berkaitan dengan makan makanan kaya serat;
  • ketegangan dinding perut anterior yang kerap.

Seperti halnya kerosakan kapal lain, ubat standard (antispasmodik, analgesik, enterosorben, defoamers dan lain-lain) tidak mempunyai kesan yang diinginkan.

Aterosklerosis arteri ginjal juga disertai dengan gejala yang tidak spesifik. Apabila kumpulan kapal ini rosak, pesakit mengalami hipertensi arteri yang teruk. Dengan latar belakang ini, sakit belakang yang kusam diperhatikan, yang berterusan semasa aktiviti dan rehat.

Dengan kerosakan pada arteri di bahagian bawah kaki, pesakit mengadu sakit dan rasa berat di kaki, yang pada peringkat awal penyakit ini hilang ketika rehat. Seiring dengan ini, kualiti kulit berubah: menjadi pucat dan kering di kawasan di bawah penyempitan kapal. Sekiranya aterosklerosis tidak dirawat, ulser trofik dan kawasan nekrosis terbentuk pada anggota badan yang lebih dekat dengan kaki, yang kemudian dapat berkembang menjadi gangren. Simptomologi yang serupa diperhatikan dengan kerosakan pada arteri tangan..

Hampir mustahil untuk membezakan penyakit itu sendiri kerana gejala yang tidak spesifik. Lebih-lebih lagi, pakar sempit juga tidak selalu dapat mengesyaki patologi ini, kerana dalam praktik klinikal, hanya satu kumpulan arteri yang sangat jarang terjejas: gabungan gejala boleh menjadi sangat tidak biasa dan tidak dijangka, yang akan merumitkan diagnosis.

Rawatan aterosklerosis vaskular

Rawatan untuk aterosklerosis vaskular bertujuan untuk memulihkan dan merangsang metabolisme (terutamanya protein dan lipid), mengurangkan sintesis kolesterol dalam badan dan membatasi pengambilannya dengan makanan. Dinamika positif diperhatikan hanya semasa terapi pada peringkat awal penyakit, sementara deposit lipid di arteri tidak mengandungi tisu penghubung dan kalsifikasi. Dengan bentuk penyakit yang lebih maju, terapi kompleks hanya dapat menjamin tidak adanya kemajuan lebih lanjut.

Ubat

Arah utama terapi adalah mengambil ubat-ubatan dari beberapa kumpulan. Statin memainkan peranan utama dalam aterosklerosis. Kumpulan ubat ini dirancang untuk menurunkan kadar kolesterol dalam tubuh dengan mengurangkan sintesis lipid di hati dan mengurangkan penyerapannya di saluran pencernaan. Sekuestran dan fibrat asid hempedu, serta turunan asid nikotinik, mempunyai sifat yang serupa..

Sebagai tambahan kepada ubat yang disenaraikan, pesakit dengan perubahan aterosklerotik ditetapkan dana tambahan:

  • sediaan yang mengandungi Omega-3 - mereka meningkatkan metabolisme lipid, mengurangkan keradangan di dinding arteri, hingga tahap tertentu mengurangkan kelikatan darah;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah di organ dan tisu, termasuk ubat-ubatan berdasarkan ramuan perubatan;
  • ubat untuk menstabilkan tekanan darah;
  • penenang dan nootropik, termasuk yang berasaskan ramuan herba.

Ubat-ubatan dipilih secara individu, dengan mengambil kira hasil diagnostik dan kehadiran penyakit bersamaan.

Diet


Terapi ubat harus disertai dengan mematuhi diet bebas kolesterol yang ketat, kerana merawat aterosklerosis vaskular dengan ubat saja tidak berkesan: tanpa mengehadkan pengambilan lipid dengan makanan, mereka tidak boleh memberi kesan yang jelas pada tubuh.

Kecualikan dari menu pesakit:

  • produk haiwan yang tinggi lemak, termasuk daging, lemak babi, susu, krim masam dan krim, mentega;
  • lemak sayuran dan haiwan pepejal;
  • gula-gula, pastri, kek coklat dan krim, ais krim;
  • minuman beralkohol dan rendah alkohol;
  • kopi dan teh yang kuat.

Asas diet haruslah sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan serat, bijirin (oat, soba, beras), daging putih (dada ayam dan ayam belanda), makanan laut dan ikan laut, yogurt rendah lemak alami atau kefir, putih telur atau telur puyuh, susu skim. Roti dan pastri boleh dimakan jika dibuat dengan tepung gandum.

Selain satu set makanan tertentu, cara memasak memainkan peranan yang istimewa. Cara memasak yang disukai adalah mendidih, mengukus, memanggang di perkamen dan merebus jusnya sendiri. Makanan mestilah pecahan: ukuran bahagian tidak boleh melebihi 200 ml, dan jumlah makanan hendaklah antara 5 hingga 7 kali sehari.

Campur tangan pembedahan

Sekiranya terdapat risiko tinggi arteri tersumbat dan perkembangan serangan jantung atau strok, rawatan aterosklerosis berterusan menggunakan kaedah pembedahan. Terdapat 4 kaedah berkesan untuk mengembalikan aliran darah:

  • endarterektomi - operasi terbuka pada arteri, di mana plak kolesterol dikeluarkan bersama dengan bahagian lapisan dalam kapal;
  • pelebaran arteri endovaskular - pengembangan lumen menggunakan kateter belon;
  • stenting endovaskular - pengembangan lumen arteri menggunakan lingkaran atau silinder mesh (stent);
  • cantuman pintasan arteri koronari - penciptaan saluran bekalan darah baru dengan memotong kawasan arteri yang rosak.

Campur tangan pembedahan yang berjaya tidak bermaksud bahawa pesakit telah benar-benar menyingkirkan masalah tersebut. Selepas pembedahan, dia harus minum ubat dan diet..

Cara mengenal pasti aterosklerosis - kaedah diagnostik


Untuk perubatan moden, diagnosis aterosklerosis nampaknya bukan tugas yang sukar, terutama jika pesakit mempunyai tanda-tanda klinikal penyakit yang jelas. Penemuan awal berdasarkan pertanyaan lisan pesakit dan pemeriksaan umum. Memihak kepada penyakit ini dibuktikan dengan:

  • pembengkakan tisu lembut;
  • perubahan trofik pada kulit pada anggota badan;
  • berat badan rendah;
  • kehadiran wen pada badan;
  • perubahan denyutan arteri;
  • tekanan darah tinggi atau tidak stabil.

Oleh kerana mustahil untuk mendiagnosis aterosklerosis hanya berdasarkan aduan dan pengumpulan anamnesis, pemeriksaan menyeluruh dilakukan, yang meliputi:

  • ujian darah untuk lipoprotein berketumpatan rendah, trigliserida dan kolesterol;
  • angiografi saluran darah;
  • Ultrasound (USDG) saluran ginjal, arteri karotid dan koronari, kapal di bahagian bawah kaki dan aorta.

Juga, diagnosis aterosklerosis mungkin termasuk pemeriksaan menggunakan MRI dan CT. Dengan bantuan kaedah pemeriksaan ini, kerosakan organ akibat iskemia tisu didiagnosis. Tidak kurang pentingnya adalah rheovasografi bahagian bawah kaki, yang memungkinkan untuk menunjukkan penurunan dalam kecepatan aliran darah di dalamnya. Jenis diagnosis ini berguna dalam permulaan penyakit, kerana sukar untuk mengesan aterosklerosis dengan kaedah yang terdengar sebelumnya pada tahap perkembangan ini..

Komplikasi aterosklerosis


Dengan penyakit, aterosklerosis dan dislipidemia, pesakit diancam oleh banyak komplikasi, kerana hampir semua organ dan sistem menderita peredaran darah yang tidak mencukupi. Mereka boleh dibahagikan secara bersyarat kepada 3 kumpulan:

Kekurangan vaskular kerana pemakanan dan pertukaran gas yang tidak mencukupi dalam tisu organ dalaman: komplikasi aterosklerosis seperti itu dapat diwakili oleh perubahan distrofik dan nekrotik, yang pasti mempengaruhi fungsi organ dan sistem. Dengan kerosakan otak, akibat dari proses tersebut boleh menjadi demensia progresif, kehilangan penglihatan, pendengaran, ingatan dan kecacatan yang mendalam. Dengan kerosakan pada saluran jantung, pesakit mengalami penyakit iskemia, yang juga menyebabkan kecacatan yang mendalam. Kekalahan arteri yang memberi makan organ dalaman (buah pinggang, usus, hati) berlaku kegagalan organ pelbagai atau nekrosis organ. Aterosklerosis pada kaki rumit oleh gangren.

Pelepasan plak kolesterol atau pembentukan gumpalan darah dengan penyumbatan saluran darah yang seterusnya: komplikasi aterosklerosis seperti itu timbul dengan cepat dan merupakan bencana (bukan tanpa sebab dalam perubatan terdapat istilah "malapetaka otak" dan "malapetaka jantung"). Hasil daripada proses tersebut, infark miokard dan strok iskemia akut berkembang. Hasilnya adalah kelumpuhan dan kehilangan banyak fungsi biasa. Lebih daripada 70% mati pada tahun pertama selepas pembuangan plak berlaku.

Penipisan dinding kapal dengan penonjolan seterusnya ke luar adalah pengembangan aneurisma: komplikasi ini dapat berkembang untuk waktu yang lama dan tetap tidak diketahui. Di bawah tekanan, tekanan fizikal dan emosi, yang sering disertai oleh lonjakan tekanan darah, dinding arteri boleh pecah. Aneurisma pecah menyebabkan pendarahan dalaman yang mendalam, dan dalam 80% kes membawa maut.

Satu-satunya cara untuk mengelakkan akibat berbahaya dari penyakit ini adalah dengan berjumpa doktor sekiranya ada gejala yang menunjukkan aterosklerosis vaskular. Setelah diagnosis dibuat, sangat penting untuk mengikuti dengan tegas cadangan doktor, menjalani gaya hidup sihat dan mengambil ubat yang diresepkan oleh pakar. Tertakluk kepada keadaan seperti itu, pesakit dapat hidup hingga usia tua dan mengekalkan kualiti hidup pada tahap yang tinggi..

Punca, gejala, diagnosis dan rawatan aterosklerosis

Apa itu aterosklerosis?

Atherosclerosis adalah penyakit kronik saluran darah, di mana kolesterol "buruk" dan kolesterol LDL lain disimpan di dinding dalamannya dalam bentuk plak dan plak, dan dinding itu sendiri menjadi lebih padat dan kehilangan keanjalan. Kapal secara beransur-ansur menjadi keras kerana pemendapan lemak dan kapur di dinding, kehilangan keanjalannya dan, sebagai akibatnya, sempit, yang mengurangkan akses darah ke organ. Akhirnya, kapal boleh ditutup sepenuhnya. Dan apabila ini disertai dengan pelanggaran pembekuan darah, maka ada kecenderungan trombosis dan kerusakan iskemia pada organ terjadi..

Atherosclerosis dianggap salah satu penyakit paling berbahaya yang membawa kepada kematian. Aterosklerosis diakui, paling sering apabila masalah dengan bekalan darah ke jantung, anggota badan dan otak sudah muncul, iaitu penyakit ini didiagnosis pada peringkat terakhir. Aterosklerosis adalah salah satu penyebab utama perkembangan penyakit kardiovaskular: penyakit jantung koronari dan infark miokard.

Peratusan orang dengan aterosklerosis meningkat bergantung pada usia mereka, iaitu, penyakit ini khas untuk orang tua. Oleh itu, doktor menyebutnya sebagai penyakit pikun, tetapi setiap tahun semakin muda, yang dikaitkan dengan cara hidup moden..

Gejala aterosklerosis

Atherosclerosis adalah penyakit sistemik, oleh itu ia biasanya menyerang semua saluran darah utama badan. Ini menunjukkan bahawa manifestasi juga berlipat ganda. Sebagai peraturan, jantung, otak, anggota badan (paling kerap, bahagian bawah) terjejas. Simptomologi adalah spesifik, tetapi jauh dari selalu ditunjukkan dengan cukup jelas untuk mendiagnosis aterosklerosis dengan jelas.

Gejala bergantung pada organ mana yang mengalami kekurangan peredaran darah ke tahap yang lebih besar. Dalam bentuk aterosklerosis apa pun, terdapat dua tempoh simptomatik. Pada masa praklinikal, prosesnya baru bermula, jadi tidak ada manifestasi khusus. Masalah penting dengan bekalan darah dan fungsi organ bermula apabila lumen arteri ditutup lebih dari 1/2.

Hati

Sakit jantung berlaku dengan kekerapan 75%. Aterosklerosis mempengaruhi saluran koronari dan mengurangkan aliran oksigen dan nutrien ke miokardium. Jantung adalah salah satu organ yang paling sensitif terhadap perubahan intensiti pemakanan. Menurut indikator ini, ia lebih rendah hanya dari otak. Walau bagaimanapun, gejala berkembang dengan segera, penting untuk menafsirkan perasaan pesakit dengan betul.

Pelanggaran bekalan darah normal ke jantung ditunjukkan oleh angina pectoris.

Gejala jantung berlaku sekejap-sekejap dan merangkumi:

Sakit di bahagian dada. Menekan, membosankan, sakit atau terbakar (yang merupakan ciri proses iskemia). Sensasi menyakitkan memancar ke skapula, lengan bawah, tangan atau jari (sepanjang keseluruhan sistem peredaran darah);

Rasa tekanan pada dada (seolah-olah beban berat diletakkan di dada);

Sensasi menyakitkan semasa bernafas (baik semasa penyedutan dan pernafasan);

Angina pectoris, sebagai ciri sindrom aterosklerosis, menampakkan dirinya dalam paroxysms. Kejang disertai oleh ketidakstabilan tekanan darah.

Agak jarang, dengan aterosklerosis saluran koronari, gejala berikut muncul:

Sakit di rahang bawah, telinga, leher di sebelah kiri (penyinaran, tetapi ke arah yang bertentangan);

Sakit belakang;

Rasa lemah pada anggota badan;

Merasa sejuk, berpeluh dan menggigil ("lebam angsa");

Tachycardia atau bradycardia (pelanggaran irama jantung);

Kekeliruan kesedaran hingga hilang sepenuhnya untuk jangka masa yang singkat.

Keamatan dan kekerapan gejala secara langsung bergantung kepada tahap ketegangan dalam badan (tekanan, makan berlebihan, penyalahgunaan bahan, dll.).

Filem pendidikan Eureka (Eureka) - aterosklerosis (penyakit jantung):

Anggota badan atas dan bawah

Rasa sejuk (sejuk) di tangan atau kaki anda;

Merasakan bahawa "lebam angsa" melancarkan lengan atau kaki, seolah-olah setelah lama tinggal dalam kedudukan yang tidak selesa yang sama ("mengalir");

Pucat kulit: kulit berwarna pucat dan corak vaskular jelas kelihatan (kulit marbled).

Pada peringkat akhir aterosklerosis saluran ekstremitas, manifestasi yang lebih teruk berlaku:

Degenerasi tisu yang menerima jumlah bahan yang tidak mencukupi (penipisan lapisan lemak, keguguran rambut yang tidak dapat dipulihkan);

Sakit di anggota badan. Sekiranya terdapat lesi pada arteri kaki, apa yang disebut "klaudikasi sekejap-sekejap" diperhatikan. Kesakitan dilokalisasikan di paha, punggung dan betis dan bersifat paroxysmal, akibatnya pesakit mula lemas;

Pembentukan luka pada kaki (ulser trofik yang berkaitan dengan kekurangan pemakanan tisu);

Kemerahan jari kaki atau tangan, perkembangan edema berterusan;

Otak

Ia paling rentan terhadap kekurangan zat makanan, tetapi gejala utama tidak unik untuk aterosklerosis. Oleh itu, masalah dengan peredaran serebrum diperhatikan pada osteochondrosis, kekurangan vertebrobasilar, dll..

Gejala muncul secara beransur-ansur, secara bertahap:

Cephalalgia (atau sakit kepala yang tidak ditentukan). Meliputi seluruh kepala tanpa kemampuan untuk menentukan lokasi yang tepat. Mempunyai watak meletup atau menghancurkan;

Masalah tidur. Seseorang menderita insomnia, atau sebaliknya, dia selalu cenderung tidur. Semasa tidur, mimpi buruk atau mimpi buruk sering berlaku (disebabkan oleh aktiviti otak dan perubahan yang meresap kerana kekurangan peredaran darah);

Kemerosotan watak seseorang (perubahan keperibadian);

Kekemasan, kegembiraan tinggi, peningkatan kegelisahan;

Kelesuan dan keletihan;

Pelanggaran fungsi asas badan: pernafasan, ucapan, pemakanan. Seseorang boleh bercakap dengan tidak jelas, sering tersedak makanan, dan lain-lain;

Gangguan koordinasi pergerakan, masalah dengan pergerakan dan orientasi bebas di ruang angkasa (kerana kerosakan pada otak kecil).

Penyebab aterosklerosis

Sebab-sebab perkembangan aterosklerosis adalah tekanan darah tinggi, merokok, diabetes mellitus, dan kadar kolesterol darah tinggi. Tetapi penyebab utama aterosklerosis adalah pelanggaran metabolisme kolesterol. Pembentukan aterosklerosis adalah proses semula jadi yang bermula pada usia sekitar 10-15 tahun. Ia boleh melambat seiring bertambahnya usia, dan dapat mempercepat..

Terdapat faktor risiko berikut untuk perkembangan aterosklerosis:

Lantai. Lelaki lebih cenderung mengalami aterosklerosis daripada wanita. Tanda-tanda pertama patologi ini dapat muncul dari usia 45, atau lebih awal lagi, pada wanita - dari usia 55 tahun. Mungkin ini disebabkan oleh penyertaan estrogen yang lebih aktif dalam metabolisme kolesterol dan lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah;

Umur. Ini adalah faktor risiko semula jadi. Dengan usia, manifestasi aterosklerotik bertambah buruk;

Keturunan. Sudah tentu, ini adalah salah satu sebab munculnya aterosklerosis. Atherosclerosis adalah penyakit pelbagai sebab. Oleh itu, tahap tahap hormon, dislipoproteinemia keturunan (pelanggaran profil lipid plasma), aktiviti sistem imun memainkan peranan penting dalam mempercepat atau memperlambat perkembangan aterosklerosis;

Tabiat buruk. Merokok adalah racun bagi badan. Kebiasaan ini adalah sebab lain untuk perkembangan aterosklerosis. Sekiranya anda ingin mempunyai saluran darah yang sihat - berhenti merokok! Bagi alkohol, terdapat hubungan yang menarik: penggunaan alkohol dalam dos kecil - kira-kira 50 g vodka, 100 g wain atau 0.5 liter bir setiap hari adalah pencegahan aterosklerosis yang sangat baik. Benar, dos yang sama juga menyumbang kepada perkembangan sirosis hati. Oleh itu, kita memperlakukan satu perkara dan melumpuhkan yang lain. Tetapi dos alkohol yang besar mempercepat perkembangan aterosklerosis;

Berat berlebihan. Faktor ini meningkatkan kemungkinan aterosklerosis. Obesiti boleh menyebabkan diabetes mellitus, dan patologi ini adalah jalan langsung ke aterosklerosis;

Pemakanan yang tidak betul. Makanan ringan dan berlemak adalah faktor risiko utama. Makan adalah proses fisiologi yang sangat penting dalam kehidupan kita. Kesihatan kita yang lebih jauh bergantung kepada betapa bermanfaatnya makanan yang kita makan. Tidak banyak orang tahu bahawa tidak ada diet selain diet sihat dan seimbang yang disetujui oleh Majlis Makanan Makanan Sedunia. Anda perlu makan secara rasional dan mencukupi untuk keperluan dan kos tenaga anda.

Purata jangka hayat orang Jepun adalah 90 tahun, dan orang Rusia - sekitar 60. Mengapa ada perbezaan seperti itu? Jawapannya mudah: lihatlah apa yang dimakan oleh orang Jepun dan orang-orang Timur yang lain. Menu mereka merangkumi pelbagai biji-bijian, sayur-sayuran, herba, kacang, dan ikan segar. Setiap hari, pasar Tokyo dipenuhi dengan makanan laut, yang mengandungi asid lemak berharga. Mengapa merawat penyakit jika lebih mudah untuk mencegahnya? Mulakan makan sejak usia muda sehingga anda dapat berterima kasih pada diri anda pada usia tua..

Video: pembentukan plak aterosklerotik

Jenis aterosklerosis

Aterosklerosis saluran jantung (arteri koronari). Menggalakkan perkembangan penyakit jantung iskemia, angina pectoris dan serangan jantung;

Bentuk aorta. Aorta adalah arteri terbesar di dalam badan. Kekalahan aterosklerosisnya secara signifikan mempengaruhi semua organ dan sistem;

Aterosklerosis saluran renal. Kekurangan peredaran darah menyebabkan fungsi buah pinggang terjejas dan hipertensi arteri yang teruk;

Aterosklerosis saluran yang memberikan bekalan darah ke otak;

Aterosklerosis kapal-kapal pada bahagian bawah dan atas.

Bentuk boleh muncul dengan sendirinya, tetapi lebih kerap mereka melakukannya secara sistematik.

Kolesterol dan aterosklerosis

Kolesterol adalah sebatian kimia khas yang bersifat alkohol berlemak. Peranan kolesterol dalam sintesis struktur sel dan organel telah terbukti (kolesterol, seperti yang anda tahu, terlibat dalam pembentukan membran sel). Walau bagaimanapun, peningkatan tahap zat dalam darah secara langsung meningkatkan risiko mengembangkan patologi aterosklerotik dan penyakit lain dari sistem kardiovaskular, kerana ini menunjukkan permulaan pelanggaran metabolisme lipid dan lipoprotein dalam tubuh.

Adalah mungkin untuk mencegah perkembangan penyakit ini hanya dengan melepaskan tabiat buruk dan menjaga kepekatan alkohol berlemak dalam darah pada tahap normal yang sama secara berterusan. Walau bagaimanapun, kolesterol hanya bersifat aterogenik..

Kandungan normalnya diperlukan bukan hanya untuk prestasi fungsi struktur, tetapi juga:

Untuk penghadaman yang normal. Dengan penyertaan alkohol lemak di hati, jus pencernaan disintesis, yang diperlukan untuk pemprosesan sebatian yang mengandungi lemak;

Untuk sintesis hormon seks dan hormon pankreas yang stabil.

Kolesterol memasuki aliran darah dengan beberapa cara:

Disintesis oleh hati. Hati menghasilkan kolesterol paling banyak. Biasanya, pengeluarannya yang lebih aktif dikaitkan dengan kekurangan sebatian dan ketidakupayaan untuk mengisinya dengan kolesterol dari makanan. Sekiranya gangguan fungsi hati, gangguan dan masalah dengan pengaturan tahap zat dalam darah juga mungkin terjadi;

Didatangkan dengan makanan. Kolesterol ini tidak lebih dari 25%. Kolesterol terdapat dalam makanan yang mengandungi lemak haiwan. Kepekatan tertinggi diperhatikan pada kuning telur, jeroan (otak, hati, ginjal), udang, marjerin, daging asap. Kolesterol yang terkandung di dalamnya masuk ke dalam darah dalam keadaan bebas dan hanya kemudian dipindahkan oleh chylomicrons ke hati, di mana, bergantung pada ciri fungsional badan dan diet biasa, ia berubah menjadi kompleks lipoprotein dari dua jenis: "baik" (atau HDL) dan "buruk" (LDL). Yang pertama membersihkan dinding saluran darah dari lapisan lemak, dan yang terakhir membentuknya.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa kolesterol aktif disintesis dan digunakan oleh badan, ia juga aktif dikeluarkan dari itu. Sebilangan besar sebatian itu dilepaskan secara semula jadi melalui saluran pencernaan. Jumlah yang sedikit lebih kecil diekskresikan dengan menghilangkan (sloughing) lapisan atas kulit dan membran mukus usus.

Peningkatan tahap kolesterol dalam darah secara proporsional meningkatkan risiko terkena aterosklerosis - frasa ini sering didengar, tetapi benarkah begitu? Penyelidikan dari jurnal "Neurology". Norma kolesterol dalam darah masih jauh dari jaminan dan bukan insurans terhadap pembentukan patologi dengan alasan lain.

Atherosclerosis secara langsung berkaitan dengan kehadiran penyakit bersamaan (hipertensi, obesiti, bentuk sindrom hipotalamus neuroendokrin, diabetes mellitus, pergantungan pada bahan psikoaktif, dll.). Mereka bertindak sebagai faktor risiko yang sama untuk perkembangan penyakit ini..

Satu cara atau yang lain, tetapi kolesterol memainkan salah satu peranan penting dalam perkembangan aterosklerosis. Untuk mengurangkan risiko, perlu mematuhi diet hipokolesterol dan menjaga kepekatan zat pada tahap normal yang hampir sama..

Aterosklerosis dan diabetes mellitus

Kolesterol secara aktif terlibat dalam sintesis jus pencernaan dan hormon pankreas, dan, walaupun fakta bahawa itu bukan penyebab diabetes, ia masih mempengaruhi perjalanan penyakit ini dengan ketara.

Diabetes mellitus dianggap sebagai faktor risiko peningkatan perkembangan aterosklerosis vaskular (kemungkinan perkembangan meningkat lebih dari separuh). Juga, aterosklerosis vaskular meningkatkan keparahan diabetes. Dengan adanya diabetes mellitus, kejadian aterosklerosis berlaku pada batas yang sama pada lelaki dan wanita (walaupun lelaki tanpa diabetes lebih cenderung jatuh sakit).

Diabetes mellitus, seterusnya, menyulitkan perjalanan aterosklerosis:

Atherosclerosis boleh terbentuk pada usia muda jika ada diabetes mellitus. Walaupun biasanya penyakit ini berkembang setelah 45-50 tahun;

Kemungkinan aneurisma tinggi;

Kapal-kapal itu tidak hanya tersumbat, tetapi juga menjadi sangat rapuh, yang meningkatkan kemungkinan pukulan;

Prosesnya menjadi sistemik, mempengaruhi jantung, otak, dan anggota badan sama keras..

Aterosklerosis bermula pada diabetes jenis 1 dan jenis 2. Diabetes dikaitkan dengan gangguan pencernaan dan metabolisme lipid, yang menyebabkan penghentian metabolisme normal. Dinding saluran darah memperoleh kebolehtelapan yang meningkat secara berlebihan untuk pecahan lemak, dan oleh itu lebih banyak "kolesterol jahat" menembusi ke dalam aliran darah. Ia membentuk simpanan lemak di dinding arteri besar, secara beransur-ansur menutup lumen jalan raya.

Lama kelamaan, lapisan lemak dikemas oleh tisu penghubung dan mengkristal di bawah pengaruh deposit kalsium. Semua struktur ini menjadi "berbatu" dan lumen arteri ditutup lebih banyak. Kapal menjadi rapuh dan kehilangan fungsi pengalirnya. Hasilnya adalah peredaran darah yang terganggu di kawasan yang terjejas, peningkatan iskemia, pecahnya kapal dan nekrosis tisu.

Pesakit diabetes mellitus 4 kali lebih mungkin menderita penyakit sistem kardiovaskular, seperti hipertensi, penyakit jantung iskemia dan angina pectoris. Di samping itu, dengan aterosklerosis pada pesakit diabetes, kemungkinan perkembangan nekrosis cepat (gangren) pada bahagian bawah kaki meningkat hampir tujuh kali ganda. Faktor-faktor ini perlu dipertimbangkan semasa merawat.

Mengapa aterosklerosis berbahaya? Tahap pembangunan

Menurut statistik, aterosklerosis adalah penyakit sistem kardiovaskular yang paling biasa dan penyebab utama kematian bagi sebahagian besar pesakit di seluruh dunia. Aterosklerosis berubah-ubah, dan, walaupun hakikat bahawa penyakit ini terletak pada penyempitan atau penyumbatan saluran darah, ia secara signifikan mempengaruhi seluruh tubuh. Kurangnya peredaran darah mempengaruhi jantung, otak, organ perut, anggota badan bawah dan atas (jarang). Gangguan aliran darah di arteri mempengaruhi saluran darah yang lebih kecil, menyebabkan iskemia sekunder.

Atherosclerosis adalah penyakit polyetiologis. Hingga akhir, alasan khusus tidak diketahui, tetapi diketahui bahawa mekanisme tersebut berdasarkan pelanggaran metabolisme lipid. Disfungsi ini adalah pencetus permulaan penyakit berbahaya..

Terdapat beberapa peringkat dalam perkembangan patologi:

Tahap pembentukan bintik-bintik lemak (atau bintik lipid). Pada tahap ini, tidak ada gejala khusus yang diperhatikan, dan pesakit tidak menyedari adanya aterosklerosis. Intipati tahap terdiri dari perubahan meresap di dinding arteri (molekul kompleks lipoprotein menembusi ke dalam struktur dinding arteri dan membentuk lapisan nipis). Secara luaran, perubahan ini kelihatan seperti garis-garis coklat kekuningan di sepanjang kawasan kapal yang terjejas. Tidak seluruh tisu aliran darah terjejas, tetapi hanya segmen individu. Prosesnya berkembang dengan cukup cepat. Ia dipercepat oleh patologi kardiovaskular yang sudah ada, diabetes mellitus dan obesiti;

Tahap pembentukan lapisan lipid. Tisu di bawah garis lipid menjadi meradang. Oleh itu, badan itu berusaha untuk melawan pelaku yang didakwa. Fokus jangka panjang keradangan kronik terbentuk. Keradangan berterusan menyebabkan penguraian lapisan lipid dan pertumbuhan tisu. Akibatnya, pengumpulan lemak dikemas dan naik di atas dinding arteri;

Tahap perkembangan komplikasi. Ini adalah peringkat terakhir dalam pembentukan aterosklerosis. Pada tahap ini, komplikasi berkembang, dan gejalanya paling ketara. Terdapat dua komplikasi utama: pecahnya deposit lemak terkumpul (plak), yang memerlukan pembebasan sejumlah besar darah, dan pembekuan darah. Gumpalan darah bersama dengan produk plak tersekat di lumen kapal, akhirnya tersumbat. Dalam keadaan seperti itu, perkembangan strok adalah mungkin. Sekiranya gumpalan darah menyekat arteri besar yang memberikan khasiat yang diperlukan pada anggota badan, nekrosis tisu dan gangren cenderung berlaku..

Masa dan kelajuan perkembangan aterosklerosis sukar diramalkan. Kita boleh bercakap selama bertahun-tahun atau beberapa bulan. Semuanya bergantung pada ciri metabolisme, kadar metabolisme, adanya kecenderungan terhadap aterosklerosis dan penyakit yang meningkatkan risiko perkembangannya, dan banyak faktor lain.

Diagnosis aterosklerosis

Agak mudah untuk mendiagnosis aterosklerosis lanjut. Perkara yang sama sekali berbeza adalah untuk menjelaskan penyetempatan proses dan menentukan fokus lesi dengan tepat. Ini memerlukan banyak kerja. Hanya doktor yang berpengalaman yang dapat menangani tugas yang sukar..

Langkah-langkah diagnostik termasuk:

Pemeriksaan awal pesakit menggunakan ujian fungsi khas;

Analisis makmal dan kajian instrumental. Terima kasih kepada mereka, adalah mungkin untuk membuktikan kenyataan adanya penyakit ini, menentukan tahap dan penyetempatan prosesnya, menilai keadaan umum tubuh pesakit..

Mengambil anamnesis

Analisis awal keadaan pesakit bermula dengan wawancara untuk mendapatkan aduan dan keturunan.

Pertama, dengan patologi ini, terdapat sekurang-kurangnya tiga gejala spesifik pada anamnesis, di samping itu, dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, akan ada tanda-tanda (dan mungkin diagnosis yang disahkan) penyakit provokator aterosklerosis.

Infark miokard atau strok sebelumnya;

Angina pectoris, penyakit jantung iskemia;

Diagnostik seperti itu tidak memberikan gambaran yang lengkap, namun, secara umum memungkinkan untuk menentukan keadaan badan dan membuat rancangan langkah-langkah diagnostik.

Di samping itu, penting untuk menentukan adanya faktor risiko untuk perkembangan aterosklerosis: diabetes mellitus, hipertensi, penggunaan bahan psikoaktif, kegemukan..

Pemeriksaan awal

Sebagai tambahan kepada ujian fungsional yang bertujuan untuk menilai bekalan darah ke hujung kaki, seorang doktor yang berpengalaman memerhatikan faktor-faktor berikut:

Kehilangan rambut di kaki atau lengan;

Penurunan berat badan pesakit secara tiba-tiba;

Murmur jantung, peningkatan tekanan darah, gangguan irama jantung;

Hiperfungsi peluh dan kelenjar sebum;

Perkembangan edema yang berterusan sekiranya tiada penyakit buah pinggang.

Kaedah makmal dan instrumental

Sumbangan darah vena untuk menilai petunjuk seperti pekali aterogenik, kolesterol total;

Pemeriksaan sinar-X dan angiografi. X-ray membolehkan anda menilai keadaan aorta, kerana plak jelas kelihatan pada gambar. Angiografi terdiri daripada pengenalan agen kontras khas ke aliran darah dan pemantauan lebih lanjut terhadap aliran darah;

Ultrasound. Membolehkan anda menilai kelajuan aliran darah di bahagian arteri tertentu. Terima kasih kepada kaedah ini, anda dapat mengenal pasti sedikit penyimpangan dan menentukan tahap bekalan darah yang tidak mencukupi.

Terdapat kaedah diagnostik lain. Kaedah khusus ditentukan oleh doktor, berdasarkan gambaran klinikal.

Kaedah rawatan moden

Sebagai peraturan, dalam 80% kes, terapi ubat cukup untuk menghilangkan penyebab aterosklerosis dan akibatnya yang berbahaya. Rawatan dengan ubat khas digabungkan dengan pengambilan makanan dan mod aktiviti fizikal yang optimum.

Di antara ubat untuk aterosklerosis, ubat-ubatan dari beberapa kumpulan dapat dibezakan:

Statin. Ubat statin yang paling popular masih digunakan hingga kini. Tindakan mereka adalah untuk menghalang pengeluaran kolesterol hati. Selari dengan statin, pesakit dengan aterosklerosis diresepkan ubat untuk mengekalkan aktiviti jantung dan organ pencernaan (kerana statin mempunyai kesan paling negatif terhadapnya). Pada tahap perkembangan perubatan sekarang ini, para saintis dan pengamal yang terhormat mempertanyakan bukan hanya keberkesanan statin, tetapi juga hakikat peranan kolesterol dalam perkembangan aterosklerosis, dengan mempertimbangkan bahaya bahan ini secara berlebihan. Lebih banyak mengenai statin dan fibrate;

Pengasing LCD. Menghambat fungsi sintesis asid hempedu secara signifikan oleh hati. Sehubungan dengan itu, tubuh harus menghabiskan kolesterol secara aktif untuk memastikan pencernaan yang normal dan stabil. Dengan penggunaan yang berpanjangan, gangguan sistem pencernaan mungkin terjadi. Mereka diresepkan pada peringkat awal penyakit atau untuk pencegahan patologi;

Fibrate. Hancurkan struktur lemak neutral - trigliserida. Mereka cukup berkesan dalam memerangi aterosklerosis, tetapi dikategorikan secara kontraindikasi untuk orang yang mempunyai masalah hati;

Persediaan asid nikotinik. Walaupun mereka tidak melawan kolesterol, mereka mempunyai kesan vasodilating dan antispasmodik. Mereka digunakan bersama dengan ubat lain dan merupakan bahagian penting dalam terapi ubat. Walau bagaimanapun, bagi pesakit diabetes dan orang-orang dengan penyakit hati dan pundi hempedu, nikotin dikontraindikasikan. Mereka digantikan oleh ubat vasodilator dan antispasmodik khusus yang berasingan.

Terapi konservatif juga merangkumi fisioterapi. Kaedah ini ditunjukkan untuk orang dengan aterosklerosis ekstremitas..

Pembedahan

Dalam amalan perubatan moden, tiga kaedah utama rawatan pembedahan aterosklerosis telah dikembangkan..

Pembedahan pintasan. Inti pembedahan pintasan adalah untuk menjahit saluran yang terkena pada saluran yang sihat, kerana saluran darah baru terbentuk, dan bekalan darah ke tisu secara beransur-ansur dipulihkan;

Prostetik vaskular. Bahan moden membolehkan anda mengganti kapal yang terjejas sepenuhnya dan memulihkan fungsi bekalan darah.

Angioplasti. Intipati kaedah ini merangkumi pengenalan kateter khusus melalui arteri femoral, yang, di bawah kawalan kamera, dilanjutkan di sepanjang aliran darah oleh endoskopi ke kawasan yang terjejas. Selepas itu, manipulasi yang diperlukan dilakukan untuk membersihkan atau mengembangkan kapal..

Oleh itu, aterosklerosis adalah penyakit yang sangat kontroversial dan rumit, yang, bagaimanapun, memerlukan perhatian maksimum, kerana dapat mengakibatkan akibat yang mengancam nyawa dan kesihatan. Simptomologi penyakit ini cukup jelas, dan dengan tahap latihan yang tepat, doktor akan membuat diagnosis dengan mudah, serta menentukan penyetempatan proses dan menetapkan rawatan yang kompeten dan berkesan. Banyak alat dan kaedah untuk mendiagnosis aterosklerosis walaupun pada peringkat awal membantu doktor dalam hal ini. Pakar akan menetapkan strategi pemeriksaan khusus sendiri, berdasarkan kesesuaian dan tahap keyakinan mereka terhadap diagnosis..

Rawatan aterosklerosis pada tahap perkembangan perubatan sekarang tidak menimbulkan kesukaran besar. Dalam sebilangan besar kes, adalah mungkin dengan "sedikit darah". Sekiranya kaedah rawatan konservatif tidak memberikan keberkesanan yang tepat, mereka menggunakan campur tangan pembedahan.

Diagnosis yang betul dan cekap bersama dengan rawatan yang berkesan adalah kunci untuk hasil yang baik.

Pencegahan aterosklerosis

Pertama sekali, ini adalah berhenti merokok, peraturan berat badan, sekatan tertentu pada makanan, peningkatan aktiviti fizikal:

Untuk menjaga tubuh dan mencegah aterosklerosis, anda harus makan makanan dengan kandungan garam dan kolesterol yang rendah. Makan bijirin, sayur-sayuran, misalnya: wortel, terung, daun bawang, bawang putih, ikan rebus, yogurt, minyak bunga matahari dan, tentu saja, buah beri dan buah-buahan. Makan sejumlah besar tumbuh-tumbuhan bunga merah-merah - misalnya, hawthorn, abu gunung, strawberi, viburnum, tansy, dan lain-lain;

Pengaturan berat badan pada aterosklerosis adalah ukuran yang diperlukan, kerana kegemukan menyebabkan komplikasi vaskular dan dicirikan oleh gangguan metabolisme lipid. Diet rendah kalori dengan kandungan lemak dan aktiviti fizikal yang optimum disyorkan untuk menurunkan berat badan;

Aktiviti fizikal harus ditingkatkan dengan mengambil kira kesihatan umum dan usia. Anda boleh memulakannya dengan jenis aktiviti fizikal yang paling selamat dan berpatutan - berjalan kaki. Kelas hendaklah sekurang-kurangnya tiga hingga empat kali seminggu selama 35-40 minit.

Perbualan dengan Vyacheslav Artashesovich Isaev - Presiden Persatuan Makanan Tambahan, Ahli Akademi Akademi Sains Alam Rusia, Doktor Sains Biologi, Profesor. Topik program: Masalah penuaan. Apa itu aterosklerosis dan kapan ia bermula? Kaedah untuk mencegah aterosklerosis:

Ubat herba sebagai kaedah rawatan, menurut doktor, boleh berkesan dalam aterosklerosis. Herba ubat sering digunakan sebagai agen pembantu untuk meningkatkan kesan persediaan farmaseutikal, dan juga kaedah utama untuk merawat penyakit. Ia dianggap sebagai salah tanggapan banyak pesakit mengenai.

Aterosklerosis bahagian bawah kaki adalah sekumpulan proses patologi yang mempengaruhi saluran darah utama di bahagian bawah kaki, dan menunjukkan pelanggaran progresif bekalan darah ke tisu kerana penyempitan (stenosis) atau penyumbatan (penyumbatan) arteri. Istilah "melenyapkan" oleh.

Aterosklerosis aorta jantung adalah penyakit kronik yang mempengaruhi arteri elastik ini. Ia dicirikan oleh pembentukan satu atau lebih fokus deposit lipid, yang disebut plak atheromatous, pada lapisan dalam aorta jantung. Sebagai.

Aterosklerosis saluran cerebral adalah lesi sistemik progresif saluran yang terletak di organ yang sesuai. Dalam bidang perubatan, anda boleh mendapatkan definisi lain mengenai penyakit ini, misalnya, aterosklerosis serebrum atau lesi aterosklerotik saluran cerebral, tetapi intinya tetap tidak berubah.

Dalam pemikiran mayoritas, pendapat telah berakar bahawa diet adalah pekerjaan yang tidak menyenangkan dan bahkan menyakitkan, kerana memaksa seseorang untuk meninggalkan sebahagian besar makanan "enak" yang menggemari makanan "sihat". Walau bagaimanapun, senarai makanan yang dibenarkan untuk digunakan dalam aterosklerosis cukup luas. Peraturan utama pemakanan dalam proses aterosklerotik.

Penyakit ini dikaitkan dengan gangguan metabolisme lipid. Kegagalan seperti itu menimbulkan pengumpulan kolesterol "buruk" dalam darah. Akibatnya, "plak kolesterol" terbentuk. Merekalah yang, tersimpan di dinding saluran darah, membawa bahaya utama. Di tempat pembentukan plak, kapal menjadi rapuh, itu.

Sebilangan besar, jika tidak semua, sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka memperhatikan manifestasi gejala tidak menyenangkan yang mencirikan permulaan perubahan organik di otak: sakit kepala yang tidak masuk akal, deringan dan tinitus, masalah ingatan, fotopsi (sensasi cahaya di mata yang salah), dan lain-lain. simptom bercakap mengenai iskemia serebrum, atau, lebih sederhana, peredaran serebrum yang terganggu.

Gejala, diagnosis dan rawatan aterosklerosis vaskular

Atherosclerosis adalah penyakit yang mempengaruhi saluran darah dan arteri. Ia disertai dengan pemendapan plak kolesterol yang menyekat lumen kapal. Bahaya penyakit ini bukan hanya pada peredaran darah yang terganggu, tetapi juga komplikasi yang berkembang dengan latar belakang ini, serta perkembangan asimtomatik yang lama. Diagnosis, gejala dan rawatan bergantung pada jenis aterosklerosis, tahap penyakit vaskular dan usia pesakit.

Teori penampilan penyakit ini

Terdapat beberapa teori untuk perkembangan aterosklerosis, tetapi semuanya memenuhi dua peraturan asas:

  • pelanggaran utama yang membawa kepada penyakit ini adalah pelanggaran metabolisme lipid, dan pelanggaran integriti dinding kapal sudah sekunder;
  • kerosakan pada selular, tisu penghubung dan struktur lain dari dinding kapal adalah penghubung utama dalam patogenesis aterosklerosis.

Teori kolesterol, yang dikembangkan oleh Dr Anichnokov, menunjukkan bahawa perkembangan penyakit ini disebabkan oleh lemak dan kolesterol yang berlebihan. Pada masa akan datang, doktor mengemukakan teori gabungan penyakit lain. Di dalamnya, kolesterol sudah dianggap sebagai faktor yang memprovokasi perubahan vaskular aterosklerotik. Menurut teori gabungan aterosklerosis, penyakit ini berkembang kerana:

  • disregulasi lipid dan metabolisme mereka;
  • faktor makanan;
  • kesan mekanikal hemodinamik dan lain-lain pada saluran darah;
  • berkaitan dengan usia dan perubahan vaskular primer lain.

Peruntukan utama teori gabungan membentuk asas teori gabungan-penyusupan. Dia mengatakan bahawa penyakit ini berkembang termasuk. kerana peningkatan kepekatan lipid dalam darah. Teori endothelial mengkaji kejadian aterosklerosis kerana kerosakan pada sel endotel. Pelanggaran metabolisme lipid di dalamnya hanya sebagai keadaan yang menyumbang kepada aterogenesis. Teori monoklinal perkembangan penyakit ini menganggap plak aterosklerotik sebagai tumor jinak yang muncul sebagai akibat pendedahan kepada virus dan mutagen. Teori membran hampir dengan monoklin. Menurutnya, polimerasi sel otot licin berlaku kerana pengambilan kolesterol yang berlebihan..

Teori autoimun mula berkembang pesat dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Ketentuan teori menunjukkan bahawa proses patologi diprovokasi oleh kompleks autoimun, yang meliputi lipoprotein sebagai antigen.

Faktor-faktor risiko

Terdapat banyak sebab untuk perkembangan aterosklerosis. Yang paling biasa adalah dislipedymia, atau peningkatan kadar kolesterol total dalam darah. Hipertensi arteri juga boleh menyebabkan perkembangan aterosklerosis melalui mekanisme yang berkaitan dengan angiotensin II. Bahan ini merangsang sel endotel, makrofag dan dinding otot licin vaskular untuk membentuk mediator pro-aoenik. Diabetes mellitus diklasifikasikan sebagai faktor risiko kerana fakta bahawa ia membawa kepada pembentukan produk glikolisis yang meningkatkan sintesis sitokin pro-radang pada sel endotel. Juga, pada diabetes mellitus, jumlah lipoprotein berketumpatan rendah meningkat, yang meningkatkan kerentanan terhadap kerosakan tidak spesifik dan pengoksidaan endotel. Kegagalan buah pinggang kronik memprovokasi perkembangan aterosklerosis dalam beberapa arah, termasuk. kerana peningkatan daya tahan insulin, penurunan kadar apoliprotein A-I, dan peningkatan tahap protein C-reaktif.

Selain penyakit, faktor-faktor seperti kekurangan zat makanan, gaya hidup tidak aktif, merokok dan penyalahgunaan alkohol, trauma, tekanan yang kerap dan iklim psikologi yang negatif juga menyebabkan aterosklerosis. Bergantung pada jenis penyakit, hipotermia, tekanan fizikal atau emosi yang meningkat, keadaan persekitaran yang buruk, kekurangan vitamin D yang kronik juga boleh menjadi penyebabnya..

Penampilan perubahan vaskular aterosklerotik juga dipengaruhi oleh jantina, keturunan dan usia. Doktor memanggil faktor-faktor ini tidak berubah. Selebihnya tergolong dalam kategori sebahagian yang boleh ditanggalkan atau yang boleh ditanggalkan, kerana jika dikehendaki, seseorang dapat mengubahnya.

Klasifikasi aterosklerosis

Aterosklerosis menurut ICD 10 (Klasifikasi penyakit antarabangsa semakan ke-10) mempunyai kod I70 dan merangkumi 5 menjelaskan diagnosis. Ini termasuk aterosklerosis:

  • aorta;
  • arteri buah pinggang;
  • arteri anggota badan;
  • arteri lain;
  • umum dan tidak ditentukan.

Diagnosis juga merangkumi: arteriolosklerosis, arteriosklerosis, penyakit vaskular aterosklerotik.

Kod berasingan mempunyai:

  • aterosklerosis serebrum (I67.2);
  • aterosklerosis koronari (I25.1);
  • aterosklerosis paru (I27.0);
  • aterosklerosis mesenterik (K55.1).

Sebagai tambahan kepada yang utama, terdapat beberapa lagi klasifikasi aterosklerosis. Yang pertama mengklasifikasikan penyakit mengikut jenis plak. Plak aterosklerotik boleh menjadi tidak stabil dan stabil. Kestabilan bergantung pada struktur plak, konfigurasi dan ukurannya. Plak yang tidak stabil kaya dengan lipid, dan plak stabil kaya dengan kolagen.

Bergantung pada penyetempatan proses keradangan, terdapat beberapa bentuk klinikal dan morfologi penyakit ini:

  • aterosklerosis arteri koronari atau penyakit jantung iskemia, bentuk jantung;
  • aterosklerosis aorta;
  • aterosklerosis saluran darah otak atau penyakit serebrovaskular, bentuk serebrum;
  • aterosklerosis buah pinggang atau bentuk buah pinggang;
  • aterosklerosis saluran darah usus;
  • aterosklerosis saluran darah di bahagian bawah kaki.

Bergantung pada tanda-tanda morfologi, patogenetik dan etiologi, mereka dibezakan:

  • arteriosklerosis metabolik atau aterosklerosis;
  • hyalinosis;
  • arteriolosklerosis keradangan;
  • arteriosklerosis alahan;
  • arteriosklerosis toksik;
  • kalsifikasi primer.

Menurut statistik, aterosklerosis otak dan saluran jantung adalah bentuk yang paling biasa, dan ia menyebabkan serangan jantung, strok dan kematian pada lebih dari 45% pesakit..

Gejala

Penyakit ini menampakkan diri bergantung pada tahap, tahap dan penyetempatan lesi vaskular. Pada tahap awal perkembangan, perubahan saluran darah masih tidak signifikan, oleh itu orang biasanya mengaitkan gejala pertama dengan keletihan dan kerja berlebihan. Selain tanda-tanda umum penyakit ini, seperti sakit kepala, peningkatan keletihan, pening, setiap jenis aterosklerosis juga mempunyai gejala tertentu..

Manifestasi aterosklerosis aorta

Tanda-tanda aterosklerosis aorta bergantung pada tapak vasokonstriksi. Biasanya, patologi menampakkan diri dalam bentuk tekanan atau rasa sakit di belakang sternum, memancar ke kedua-dua lengan, belakang, leher dan juga bahagian atas perut. Dengan tekanan emosi atau fizikal, rasa sakit bertambah. Sekiranya lengkungan aorta terjejas, pengsan berlaku.

Aterosklerosis aorta perut berlaku kesejukan dan kebas pada kaki, klaudikasi sekejap-sekejap, gangguan saluran pencernaan. Pada peringkat kemudian, bisul berkembang di bahagian bawah kaki, dan dengan penyakit lanjut, gangren. Aterosklerosis aorta perut dan toraks dapat memprovokasi perkembangan aneurisma.

Tanda-tanda aterosklerosis saluran mesenterik

Aterosklerosis saluran mesenterik mempengaruhi dinding saluran rongga perut dan menyebabkan sindrom iskemia mesenterik kronik. Gejala utama penyakit ini adalah sakit, yang:

  • muncul 20 minit selepas makan;
  • berlangsung sehingga 2 jam;
  • reda tanpa mengambil ubat;
  • sering memberi hipokondrium yang betul;
  • apabila mengehadkan jumlah pengambilan makanan, ia akan berkurang.

Kurang biasa, penyakit ini disertai dengan muntah. Simptom penting lain adalah disfungsi usus. Penurunan berat badan yang progresif juga menceritakan tentang kehadiran penyakit ini..

Gejala penyakit arteri ginjal

Gejala aterosklerosis bergantung pada tahap oklusi atau penyumbatan saluran darah, sifatnya (unilateral atau bilateral), dan jangka masa iskemia buah pinggang. Kekalahan satu arteri sering dan memerlukan masa yang lama tanpa gejala yang teruk. Oklusi lengkap disertai oleh:

  • sakit berterusan di bahagian bawah punggung;
  • sakit perut;
  • keadaan demam.

Bentuk stenosis kronik boleh menyebabkan hipertensi arteri dan berbahaya kerana tidak bertindak balas terhadap rawatan dengan terapi antihipertensi gabungan.

Tanda-tanda kerosakan pada saluran otak

Aterosklerosis arteri dan saluran darah otak ditunjukkan:

  • gangguan tidur, kegelisahan dan masalah bangun pada waktu pagi;
  • sakit kepala yang teruk dan kerap;
  • perubahan gaya berjalan dan gangguan koordinasi pergerakan;
  • gangguan penglihatan, fotopsi, tinitus;
  • mudah marah, menangis, tidak peduli, kemurungan;
  • masalah ingatan;
  • asimetri wajah.

Gejala pertama muncul apabila bekalan darah ke sel otak menurun sebanyak 15% atau lebih. Keamatan gejala meningkat dengan perkembangan patologi.

Gejala aterosklerosis arteri koronari

Aterosklerosis arteri koronari atau sklerosis koronari dimanifestasikan oleh serangan sakit dada yang berlaku selepas aktiviti emosi dan fizikal, serta pembakaran, ketidakselesaan di dada dan esofagus.

Kurang biasa, aterosklerosis berkembang tanpa gejala. Bentuk ini adalah yang paling berbahaya kerana membawa kepada perkembangan infark miokard dan kematian, walaupun dengan kesihatan umum yang baik.

Tanda-tanda lesi vaskular pada bahagian bawah kaki

Perkembangan aterosklerosis saluran kaki untuk waktu yang lama berlaku tanpa gejala yang jelas. Isyarat yang membimbangkan pertama adalah sakit di kaki setelah berjalan lama. Tanda-tanda utama patologi termasuk:

  • had pergerakan anggota badan yang terjejas;
  • sakit otot (pada peringkat kemudian, walaupun dalam keadaan rehat);
  • klaudikasi sekejap;
  • kebas;
  • perubahan bentuk kuku;
  • perubahan warna kulit kaki yang terkena;
  • penurunan jisim otot di paha dan kaki bawah.

Pada peringkat kemudian, kemunculan ulser trofik dan gangren diperhatikan. Tahap awal penyakit biasanya hanya mempengaruhi satu anggota badan, tetapi lama-kelamaan prosesnya menjadi simetris.

Tahap aterosklerosis

Penyakit ini berkembang dengan perlahan dan dari saat bintik-bintik lipid mulai terbentuk hingga kalsifikasi, boleh memakan masa beberapa dekad. Kurang kerap, aterosklerosis berkembang pesat, dan bentuk ini adalah yang paling berbahaya.

Tahap pertama adalah pembentukan bintik-bintik lipid. Molekul kolesterol keluar dari aliran darah di bawah endotelium. Pada lapisan dinding kapal seterusnya (intima), kolesterol berkumpul, yang secara kimia mula mengikat dengan molekul zat perantaraan. Tompok lipid boleh berlaku pada orang yang berumur berbeza dan bahkan pada anak kecil. Pada peringkat kedua, pengumpulan lipid yang lebih aktif di dinding saluran darah berlaku. Makrofag dan limfosit mula bergerak ke tempat lipid, yang membawa kepada percambahan plak secara beransur-ansur.

Tahap ketiga perkembangan penyakit ini dicirikan oleh proses yang kompleks: sel-sel mula mengeluarkan bahan aktif secara biologi yang menarik lebih banyak lipid ke plak. Pendedahan kepada sebatian kimia juga menyebabkan pembahagian aktif sel otot licin dan percambahan tisu penghubung. Tahap terakhir aterosklerosis adalah kalsifikasi atau fibrosis. Kerosakan berlaku pada permukaan plak, yang memprovokasi pembentukan gumpalan darah kecil. Platelet mula mengeluarkan bahan yang mengaktifkan pengeluaran sel tisu penghubung. Proses ini disertai dengan pengumpulan garam kalsium, yang tidak hanya dengan cepat menutup lumen kapal, tetapi juga menyebabkan pertumbuhan plak secara bertahap ke dinding vaskular. Mungkin berakhir dengan pendarahan.

Kaedah diagnosis penyakit

Kaedah diagnostik berbeza untuk kategori pesakit yang berbeza. Pada pesakit dengan gejala iskemia yang teruk, tahap dan lokasi oklusi vaskular dikenal pasti menggunakan kaedah diagnostik invasif dan bukan invasif. Faktor risiko penyakit membantu mengenal pasti:

  • sejarah perubatan dan pemeriksaan fizikal yang lengkap;
  • kajian profil lipid;
  • kajian kepekatan glukosa darah.

Sekiranya hanya satu katil vaskular rosak, semua bahagiannya mesti diperiksa.

Pelbagai kaedah pencitraan plak aterosklerotik digunakan untuk:

  • penilaian morfologi dan ciri-ciri lesi (angiografi CT, angiografi MR, ultrasonografi);
  • pengesanan suhu tinggi dalam deposit aterosklerotik dengan keradangan aktif (termografi, angioscopy);
  • pengenalan plak kaya lipid (elastografi).

Selain itu, tomografi lapisan demi lapisan optik, dan MRI, dan imunosintigrafi, pencitraan PET juga digunakan..

Ujian darah makmal dan analisis profil lipid adalah wajib. Profil lipid yang diperluas akan merangkumi kolesterol total, iaitu kolesterol semua lipoprotein darah. Ia juga merangkumi data mengenai:

  • lipoprotein berketumpatan rendah;
  • apoliprotein B;
  • lipoprotein berketumpatan tinggi;
  • apoliprotein A1;
  • trigliserida;
  • Protein C-reaktif.

Kajian makmal juga merangkumi penentuan polimorfisme gen sintase endotel dan gen untuk faktor pembekuan V dan II.

Bergantung pada jenis penyakit, kaedah diagnostik khusus ditetapkan. Sekiranya anda mengesyaki lesi kapal-kapal di bahagian bawah kaki, sampel dan ujian ditetapkan untuk mengenal pasti tahap vasokonstriksi. Pengimbasan dupleks warna saluran darah dan ultrasound intravaskular sering diresepkan untuk disyaki aterosklerosis saluran otak dan jantung, serta untuk menentukan keadaan dinding aorta. Spiral computed tomography digunakan untuk mengkaji keadaan arteri koronari, dan rheografi digunakan untuk memantau aliran darah di berbagai organ..

Rawatan aterosklerosis

Rawatan selalu dipilih secara individu berdasarkan usia pesakit, keadaan umum, kehadiran penyakit pihak ketiga, tahap lesi vaskular. Rawatan biasanya terdiri daripada:

  • perubahan gaya hidup;
  • terapi ubat;
  • perubatan tradisional.

Dalam kes sukar yang mengancam nyawa pesakit, kaedah pembedahan kecemasan digunakan. Aterosklerosis pada orang tua hampir selalu dirawat hanya dengan ubat-ubatan dan cadangan untuk perubahan diet dan kemungkinan aktiviti fizikal..

Perubahan gaya hidup

Pesakit tidak hanya harus mengubah diet, tetapi juga meninggalkan tabiat buruk, meningkatkan aktivitas fisik.

Diet untuk aterosklerosis melibatkan:

  • mengurangkan atau menghilangkan lemak haiwan dari diet;
  • penghapusan lemak trans;
  • makan banyak buah, makanan laut, sayur-sayuran;
  • makan lebih banyak serat tumbuhan;
  • penolakan sejumlah besar rempah, garam.

Dengan kegemukan dan berat badan berlebihan, anda juga mesti mengawal jumlah kalori yang dimakan. Kehadiran diabetes mellitus atau hipertensi memerlukan pemantauan keseimbangan air-garam. Diet untuk masalah jantung dan buah pinggang harus dipersetujui dengan pakar pemakanan untuk menentukan jumlah air, garam, gula yang boleh diterima.

Meningkatkan aktiviti fizikal mengurangkan kemungkinan timbulnya komplikasi seperti serangan jantung, strok, diabetes. Berjalan kaki panjang, senaman aerobik, aerobik air atau berenang, berbasikal, yoga ditunjukkan untuk mengurangkan berat badan dan memperbaiki keadaan saluran darah..

Terapi ubat

Terapi ubat merangkumi ubat antiplatelet seperti aspirin dan ubat-ubatan kumpulan theinopyridine. Statin akan diresepkan kepada pesakit yang mempunyai salah satu daripada yang berikut:

  • penyakit kardiovaskular simptomatik;
  • berumur dari 40 hingga 75 tahun dengan metabolisme lipid terganggu dan diabetes mellitus;
  • berumur dari 40 hingga 75 tahun dengan adanya beberapa faktor risiko untuk perkembangan penyakit kardiovaskular aterosklerotik.

Terapi statin merujuk kepada intensiti tinggi, tetapi tidak digunakan sebagai terapi penurun lipid.

Bersama dengan statin, ia ditetapkan:

  • Perencat ACE;
  • penyekat reseptor angiotensin;
  • urutan asid hempedu;
  • fibrate;
  • produk trigliserida omega-3;
  • perencat proprotein convertase, dll..

Inhibitor ACE membantu mencegah kesan angiotensin yang menyebabkan disfungsi endotel dan proses keradangan seterusnya. Perencat PCSK9 tergolong dalam generasi baru ubat penurun lipid dan merupakan antibodi monoklonal yang mengurangkan lipoprotein berketumpatan rendah darah hingga 70%. Ubat kumpulan Thiazolidinedione membantu mengawal kerja gen pro-radang, tetapi ia mesti diambil di bawah pengawasan yang ketat. Penggunaan jangka panjang menimbulkan komplikasi koronari.

Untuk pencegahan dan rawatan hiperhomosisteinemia, anda boleh mengambil asid folik, serta sediaan asid nikotinik. Vitamin B12 dan B6 juga mempunyai kesan positif untuk menurunkan kadar homosistein, meningkatkan pemakanan tisu, dan membantu meningkatkan fungsi sistem peredaran darah..

Fibrate atau turunan asid fibric mempercepat penggunaan lemak dengan mengaktifkan lipoprotein lipase. Hasil pengambilan ubat, bukan sahaja kadar pengoksidaan lipid meningkat, tetapi juga metabolisme glukosa. Fibrate meningkatkan pemakanan vaskular dan mencegah pecahnya plak aterosklerotik.

Formulasi trigliserida Omega-3 mempunyai beberapa kesan:

  • anti-radang;
  • hipolipidemik;
  • imunomodulator;
  • antiplatelet;
  • antikoagulan.

Mereka digunakan secara aktif dalam terapi tradisional dan untuk profilaksis apabila kolesterol total meningkat. Penggunaan secara berkala membantu mengurangkan risiko terkena komplikasi aterosklerosis seperti serangan jantung dan strok.

Semua ubat untuk aterosklerosis mesti diambil secara berterusan dan mengikut dos yang ditetapkan oleh doktor..

Pencegahan penyakit

Pencegahan aterosklerosis primer bermula dengan pengenalpastian gangguan metabolisme lipid dan risiko mengembangkan penyakit pada pesakit. Kaedah pencegahan utama merangkumi:

  • peningkatan aktiviti fizikal;
  • pematuhan pemakanan yang betul;
  • berhenti merokok, minum alkohol;
  • rawatan dislipidemia;
  • kawalan tahap tekanan;
  • menghilangkan berat badan berlebihan;
  • rawatan diabetes dan darah tinggi (jika ada).

Adalah perlu untuk mengecualikan dari makanan diet yang mengandungi sejumlah besar lemak haiwan, rempah, garam, pengawet. Lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran segar (sekurang-kurangnya 400 g sehari), makanan laut, kacang-kacangan, ikan, madu, bijirin diperkenalkan ke dalam menu harian. Makanan ini menyokong peraturan semula jadi gula darah dan kadar kolesterol, penurunan berat badan dan kesejahteraan keseluruhan..

Pencegahan aterosklerosis sekunder merangkumi penggunaan ubat-ubatan dan perubahan gaya hidup yang bertujuan untuk mengurangkan risiko komplikasi, kambuh dan perkembangan penyakit dengan penyakit kardiovaskular yang ada. Dengan diabetes mellitus, aneurisma aorta, aterosklerosis karotid simptomatik, dll. Dari segi setara risiko, pematuhan terhadap syarat pencegahan sekunder adalah wajib, sejak risiko mengalami komplikasi meningkat kepada 75%.

Komplikasi penyakit

Bahaya utama aterosklerosis adalah dalam komplikasinya. Oleh kerana bekalan darah terganggu, tisu badan mula kurang menerima oksigen dan nutrien, yang menyebabkan perkembangan iskemia. Iskemia yang berpanjangan menimbulkan kematian sel dan kegagalan organ.

Komplikasi penyakit yang paling biasa termasuk:

  • penyakit jantung iskemia;
  • infark miokard (berlaku dengan kerosakan pada arteri koronari pada 95% kes);
  • serangan iskemia sementara;
  • kekurangan mesenterik sekunder;
  • trombosis mesenterik;
  • aneurisma aorta;
  • gangren usus;
  • kegagalan buah pinggang kronik.

Bekalan darah yang tidak mencukupi ke otak menimbulkan perkembangan:

  • penyimpangan mental (gangguan ingatan, disorientasi dalam masa dan ruang, penurunan kecerdasan, gangguan emosi, dll.);
  • infark serebrum;
  • strok hemoragik.

Akibat strok bukan sahaja gangguan mental yang tidak dapat dipulihkan, tetapi juga kecacatan. Aterosklerosis bahagian bawah kaki boleh menyebabkan gangren dan kehilangan kaki yang terkena.

Atherosclerosis merujuk kepada penyakit kronik sistem kardiovaskular, yang dicirikan oleh pemendapan plak kolesterol pada dinding dalam saluran darah. Perkembangan penyakit ini boleh menyebabkan penyumbatan lumen kapal dan perkembangan iskemia tisu. Terdapat banyak sebab untuk penampilan aterosklerosis - ia adalah keturunan, dan diet yang tidak betul, dan trauma, dan tekanan yang kerap. Sekiranya disyaki aterosklerosis, kajian makmal dan instrumental ditetapkan untuk mengenal pasti jenis lesi, ukuran dan sifat plak, serta kecenderungan untuk mengembangkan komplikasi. Pesakit juga boleh dihantar untuk berunding dengan pakar sempit (pakar oftalmologi, pakar neurologi, pakar kardiologi, dll.) Selepas pemeriksaan. Rawatan penyakit ini selalu kompleks, dan terdiri daripada perubahan gaya hidup, terapi ubat dan diet tetap..


Artikel Seterusnya
Hipertensi 1, 2, 3 dan 4 darjah