Aterosklerosis saluran serebrum


Aterosklerosis saluran otak adalah penyakit arteri otak, di mana fokus deposit lipid (terutamanya kolesterol) - plak aterosklerotik - terbentuk pada membran dalamannya. Akibatnya, penyempitan saluran arteri secara progresif berkembang, sehingga hilang sepenuhnya..

Penyakit ini berleluasa. Dalam banyak kes, proses patologi bermula pada usia 25-30, tetapi kerana ia dicirikan oleh kursus subklinis yang panjang, manifestasi itu terjadi kemudian, sebagai peraturan, setelah 50 tahun.

Proses aterosklerotik pada saluran otak menyumbang 20% ​​dari semua patologi neurologi dan kira-kira 50% daripada semua kes penyakit vaskular. Penyakit ini 5 kali lebih mungkin menyerang lelaki berbanding wanita.

Iskemia serebrum kronik yang disebabkan oleh aterosklerosis boleh menyebabkan demensia dan strok. Memandangkan risiko tinggi komplikasi seperti itu, serta kelaziman aterosklerosis serebral, para pakar menganggapnya sebagai salah satu masalah global angiologi dan neurologi moden.

Sebab dan faktor risiko

Faktor risiko aterosklerosis adalah luas. Umur adalah salah satu yang paling penting. Tahap satu atau lain-lain, aterosklerosis serebrum dikesan pada setiap orang berusia lebih dari 40 tahun. Kemunculan awal penyakit ini dan perkembangannya yang cepat difasilitasi oleh:

  • gangguan metabolik (ketidakseimbangan hormon, penyakit tiroid, diabetes mellitus, obesiti);
  • pemakanan yang tidak seimbang (keutamaan makanan goreng dan pedas, lemak haiwan dalam makanan, serta kandungan makanan yang kaya dengan serat yang tidak mencukupi);
  • penyalahgunaan minuman beralkohol;
  • merokok;
  • gaya hidup yang tidak menetap.

Faktor lain yang meningkatkan risiko mengembangkan aterosklerosis serebrum adalah:

  • hipertensi arteri (selalunya kedua-dua patologi ini berlaku secara serentak, saling memperkuat);
  • keracunan dan jangkitan kronik yang mempunyai kesan merosakkan pada endotelium vaskular;
  • tekanan psiko-emosi yang sering berulang.

Dalam perkembangan perubahan aterosklerotik, nampaknya, kecenderungan keturunan juga berperanan..

Kehadiran banyak faktor risiko menunjukkan polyetiology aterosklerosis.

Dalam banyak kes, aterosklerosis serebrum bermula pada usia 25-30, tetapi kerana ia dicirikan oleh kursus subklinis yang panjang, manifestasi itu terjadi kemudian, sebagai peraturan, setelah 50 tahun.

Peranan utama dalam mekanisme patologi perkembangan proses aterosklerotik dimainkan oleh pelanggaran metabolisme lipid, akibatnya kepekatan kolesterol lipoprotein berkepadatan rendah dalam darah, kolesterol yang disebut buruk atau berbahaya, meningkat, dan pemendapannya bermula pada dinding dalaman arteri, termasuk arteri otak. Masih belum jelas mengapa pada beberapa pesakit, proses aterosklerotik mempengaruhi saluran otak, sementara yang lain pada arteri koronari, mesenterik atau periferal.

Aterosklerosis serebrum terutamanya mempengaruhi arteri sederhana dan besar. Pada mulanya, plak aterosklerotik adalah tempat berlemak, yang lebih tepu dengan garam kalsium (aterokalsinosis) dan bertambah besar. Plak aterosklerotik yang terbentuk tidak hanya menyekat lumen dalaman saluran darah, tetapi juga menjadi sumber tromboemboli yang berpotensi.

Mengurangkan lumen arteri serebrum mengurangkan aliran darah ke kawasan otak yang memberi mereka makan. Akibatnya, hipoksia kronik dan iskemia berkembang di kawasan ini, yang akhirnya menyebabkan kematian neuron individu. Proses patologi ini dimanifestasikan secara klinikal oleh tanda-tanda ensefalopati peredaran darah, tahap keparahannya ditentukan oleh faktor-faktor berikut:

  • kaliber arteri serebrum yang terjejas;
  • tahap penyebaran proses aterosklerotik;
  • saiz plak aterosklerotik;
  • tahap peredaran darah cagaran (bypass) di zon iskemia serebrum kronik.

Apabila plak aterosklerotik tumbuh, ia mewujudkan keadaan untuk pembentukan gumpalan darah (trombi), yang dapat melepaskan diri dan memasuki arteri serebrum yang lebih kecil dengan aliran darah, sepenuhnya menyekat lumen mereka. Pemberhentian bekalan darah yang lengkap dan tiba-tiba ke kawasan otak tertentu membawa kepada perkembangan strok iskemia atau serangan iskemia sementara (ditentukan oleh tahap perkembangan jaringan cagaran saluran darah dan ukuran lesi).

Dinding arteri di kawasan lampiran plak aterosklerotik kehilangan keanjalannya dari masa ke masa. Dengan peningkatan tekanan darah, misalnya, dengan latar belakang krisis hipertensi yang berkaitan dengan hipertensi arteri, ia dapat pecah dengan pembentukan pendarahan ke dalam tisu otak, iaitu, stroke hemoragik.

Gejala aterosklerosis otak

Selama bertahun-tahun, aterosklerosis saluran serebrum tidak simptomatik atau dengan keparahan minimum. Secara klinikal, penyakit ini mula menampakkan diri hanya apabila plak aterosklerotik membesar cukup untuk menyekat aliran darah dengan ketara, yang membawa kepada iskemia tisu otak dan perkembangan ensefalopati peredaran darah.

Tahap aterosklerosis serebrum

Dalam gambaran klinikal aterosklerosis serebrum, tiga peringkat dibezakan:

  1. Permulaan. Gejala penyakit berlaku dengan latar belakang beban fizikal atau psiko-emosi. Setelah berehat dengan baik, mereka hilang sepenuhnya. Ramai pesakit mempunyai sindrom asthenik: keletihan, kelemahan umum, mudah marah atau kelesuan, masalah dengan tumpuan. Di samping itu, pesakit mengadu sakit kepala yang kerap, yang dapat digabungkan dengan tinnitus, serta kemerosotan kemampuan untuk menghafal maklumat baru, penurunan dalam proses pemikiran..
  2. Progresif. Gangguan psikoemosi semakin meningkat. Latar belakang suasana umum berkurang, keadaan depresi sering berkembang. Gangguan ingatan menjadi jelas: pesakit, menurut saudara-mara, tidak mengingati peristiwa terbaru, mereka sering membingungkannya. Bunyi di telinga dan kepala menjadi berterusan. Ucapan kabur, ataksia vestibular (gangguan koordinasi pergerakan dan gaya berjalan) diperhatikan. Dalam beberapa kes, mungkin terdapat gangguan pendengaran, penurunan ketajaman penglihatan, gegaran kepala atau jari. Keupayaan untuk aktiviti profesional sepenuhnya hilang secara beransur-ansur. Pesakit menjadi cemas dan curiga.
  3. Demensia. Gejala aterosklerosis saluran otak pada tahap penyakit ini adalah kehilangan ingatan, kelembutan, gangguan pertuturan, hilangnya minat sepenuhnya terhadap kejadian di dunia sekitarnya (apatis). Pesakit kehilangan kemahiran mengurus diri, tidak dapat mengorientasikan diri dengan betul pada masa dan ruang. Akibatnya, mereka bukan sahaja kehilangan kemampuan bekerja sepenuhnya, tetapi juga memerlukan penjagaan luar yang berterusan..

Perkembangan komplikasi aterosklerosis (strok, demensia) menyebabkan kecacatan kekal dan boleh membawa maut.

Diagnostik

Semasa pemeriksaan neurologi pesakit dengan aterosklerosis serebrum, perkara berikut ditentukan:

  • gegaran jari;
  • pelanggaran ujian koordinasi;
  • ketidakstabilan dalam kedudukan Romberg;
  • kelesuan simetri atau, sebaliknya, peningkatan simetri dalam refleks;
  • beberapa anisoreflexia (keparahan kulit dan refleks tendon yang berlainan di bahagian kanan dan kiri badan);
  • nystagmus mendatar;
  • paresis pandangan ke atas.

Sekiranya pesakit dengan aterosklerosis serebrum mengalami strok, dia akan mengalami paresis dan kekurangan neurologi lain..

Proses aterosklerotik pada saluran otak menyumbang 20% ​​dari semua patologi neurologi dan kira-kira 50% daripada semua kes penyakit vaskular. Penyakit ini 5 kali lebih mungkin menyerang lelaki berbanding wanita.

Semasa memeriksa fundus, pakar oftalmologi mengesan perubahan aterosklerotik pada arteri retina. Sekiranya terdapat aduan kehilangan pendengaran dan tinitus, pesakit dirujuk ke pakar otolaryngologi untuk berunding.

Juga, ketika mendiagnosis aterosklerosis saluran otak, pemeriksaan makmal dan instrumental dilakukan, termasuk:

  • rheoencephalography;
  • USDG kapal kepala;
  • pengimejan resonans magnetik otak;
  • elektroensefalografi;
  • ujian darah untuk kolesterol total, lipid, trigliserida.

Rawatan aterosklerosis serebrum

Aterosklerosis saluran cerebral adalah penyakit kronik yang tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, terapi yang kompleks dan berkala dapat memperlambat perkembangannya..

Rawatan aterosklerosis serebrum bermula dengan penghapusan faktor-faktor yang memperkuat penampilan dan peningkatan saiz plak aterosklerotik. Untuk tujuan ini, disyorkan:

  • pematuhan diet (jadual nombor 10c menurut Pevzner);
  • tahap aktiviti fizikal yang mencukupi (berenang, berjalan kaki, terapi fizikal);
  • keengganan untuk minum dan merokok;
  • pengoptimuman berat badan;
  • penurunan tahap tekanan psiko-emosi.

Diet untuk aterosklerosis saluran serebral didasarkan pada mengecualikan makanan dengan kandungan kolesterol tinggi (sosis, ikan kalengan, marjerin, telur, daging berlemak) dari makanan dan memperkaya dengan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, yaitu makanan yang mengandung serat.

Rawatan ubat aterosklerosis saluran otak bertujuan meningkatkan bekalan darah dan metabolisme tisu otak, meningkatkan daya tahannya terhadap keadaan kelaparan oksigen, mencegah komplikasi embolik dan meningkatkan fungsi intelektual dan mental..

Apabila aterosklerosis saluran serebral digabungkan dengan hipertensi arteri, perlu memilih ubat dengan berhati-hati untuk terapi antihipertensi yang memastikan normalisasi tekanan darah.

Dengan diagnosis tepat pada masanya dan permulaan rawatan awal, adalah mungkin untuk memperlambat perkembangan proses aterosklerotik dengan ketara.

Untuk membetulkan spektrum lipid serum darah dengan adanya petunjuk (ditentukan oleh hasil kajian biokimia), ubat hipolipidemik diresepkan.

Untuk mengurangkan kelikatan darah dan mengurangkan risiko komplikasi tromboemboli, dos kecil asetilalilikilat (Aspirin) atau Tiklid diresepkan untuk jangka masa panjang.

Terapi neurometabolik merangkumi ubat-ubatan berdasarkan gingko biloba, glisin, kompleks vitamin B. Ubat-ubatan Nootropik menyumbang untuk meningkatkan kemampuan mental dan ingatan..

Petunjuk untuk rawatan pembedahan aterosklerosis serebrum adalah:

  • pengurangan lumen arteri karotid oleh plak aterosklerotik lebih daripada 70%;
  • melanda strok kecil dalam sejarah;
  • serangan iskemia sementara yang berulang.

Terdapat beberapa kaedah rawatan pembedahan aterosklerosis serebrum:

  • penyingkiran plak aterosklerotik dengan bahagian intima saluran darah (endarterektomi);
  • penciptaan shunt vaskular, memungkinkan untuk mengembalikan aliran darah melewati kawasan yang tersumbat dengan plak aterosklerotik;
  • prostetik batang brachiocephalic;
  • pembentukan anastomosis ekstra-intrakranial;
  • endarterektomi karotid.

Potensi akibat dan komplikasi

Aterosklerosis saluran otak boleh disertai dengan perkembangan komplikasi berikut:

  • gangguan sementara peredaran serebrum;
  • strok iskemia;
  • strok hemoragik;
  • kemurungan;
  • demensia.

Ramalan

Prognosis untuk aterosklerosis saluran otak ditentukan oleh beberapa faktor, termasuk kemungkinan menghilangkan faktor risiko, usia pesakit, ketepatan masa dan sifat sistematik rawatan. Dengan diagnosis tepat pada masanya dan permulaan rawatan awal, adalah mungkin untuk memperlambat perkembangan proses aterosklerotik dengan ketara. Perkembangan komplikasi (strok, demensia) menyebabkan kecacatan kekal dan boleh mengakibatkan kematian.

Pencegahan

Pencegahan aterosklerosis terbaik adalah gaya hidup sihat, yang bermaksud:

  • diet seimbang;
  • aktiviti fizikal sederhana tetapi tetap;
  • memerhatikan irama penggantian kerja dan rehat;
  • tinggal tetap di udara segar;
  • mengelakkan tekanan fizikal dan psiko-emosi.

Dalam kes di mana aterosklerosis serebrum telah berkembang, langkah-langkah diambil untuk memperlambat perkembangan proses patologi dan mencegah perkembangan komplikasi. Ini termasuk kepatuhan terhadap saranan doktor yang menghadiri mengenai terapi dan gaya hidup ubat-ubatan, dan, jika perlu, pelaksanaan intervensi pembedahan tepat pada masanya yang memulihkan bekalan darah di lembangan arteri yang terkena..

Segala-galanya mengenai aterosklerosis serebrum: sebab, diagnosis dan rawatan

Aterosklerosis arteri serebrum adalah penyakit yang, dalam 100% kes, berkembang hingga satu tahap atau yang lain pada orang yang berusia lebih dari 60 tahun. Diagnosis aterosklerosis saluran otak dibuat hanya jika gejala muncul, walaupun sering kali nosologi dihapus, dan perubahan tingkah laku dan jiwa pesakit dikaitkan dengan usia tua.

Apakah aterosklerosis serebrum? Mekanisme patogenetik utama penyakit ini adalah kerosakan pada intima (lapisan dalam) dinding arteri dan pembentukan plak aterosklerotik, yang menyekat lumen, mengurangkan perfusi dan oksigenasi sel-sel otak, yang mengakibatkan iskemia.

Sebab-sebabnya

Penyebab aterosklerosis serebrum bervariasi, jumlah faktor penyebab penyakit ini meningkat setiap tahun. Sebabnya termasuk:

  • Hipertensi arteri. Peningkatan tekanan mendorong aliran darah bergelora di arteri, yang membawa kepada mikrotrauma lapisan dalam dinding vaskular, termasuk di arteri otak.
  • Aritmia dan extrasystoles. Juga membawa kepada pengembangan aliran darah bergelora melalui sistem vaskular.
  • Diabetes. Dengan hiperglikemia yang tidak terkawal, nefropati diabetes berkembang, yang membawa kepada hipertensi arteri buah pinggang. Selain itu, dengan diabetes jenis 2, sindrom metabolik berkembang, kegemukan juga menyumbang kepada peningkatan tekanan darah, metabolisme lipid terganggu dan pengendapan kolesterol dalam plak aterosklerotik..
  • Patologi endokrin. Khususnya, hipotiroidisme, kerana ia membawa kepada perkembangan sindrom metabolik, kegemukan. Dengan patologi kelenjar adrenal, risiko terkena serangan simpatho-adrenal adalah krisis hipertensi.
  • Patologi hepatik. Metabolisme lipid berlaku di hati, pembentukan kolesterol dan lipoprotein.
  • Kecenderungan genetik. Keturunan mempengaruhi pembentukan hipertensi, kelemahan dinding vaskular - displasia tisu penghubung, di mana terdapat kura-kura patologi arteri otak.

Faktor predisposisi

Terdapat juga banyak faktor yang menyebabkan aterosklerosis pada saluran otak dan meningkatkan risiko mengembangkan patologi:

  • Lantai. Menurut statistik, aterosklerosis arteri serebrum berkembang lebih kerap pada populasi lelaki..
  • Umur. Sebab semula jadi yang tidak dapat dipengaruhi. Dinding vaskular boleh usang, kemampuan regeneratif menurun seiring bertambahnya usia, dan aterosklerosis serebrum progresif berkembang..
  • Merokok. Nikotin tidak hanya dapat meningkatkan tekanan darah, menyebabkan vasospasme, yang menimbulkan hambatan aliran darah, tetapi juga hubungan antara merokok tembakau dan peningkatan kadar kolesterol dalam darah perokok telah terbukti.
  • Gaya hidup tidak aktif. Ketidakaktifan fizikal menyebabkan berat badan berlebihan, pelbagai gangguan, termasuk penurunan nada vaskular, gangguan dalam kerja jantung, peningkatan kolesterol darah.
  • Pemakanan yang tidak betul. Makanan segera, goreng, makanan berlemak mengandungi kolesterol tinggi.
  • Penderaan alkohol. Menjadi penyempitan lumen arteri otak, menyebabkan peningkatan tekanan darah.
  • Situasi yang tertekan dan kemurungan. Terdapat pelanggaran peraturan neuro-endokrin, gangguan jantung.
  • Obesiti. Berat badan yang berlebihan membawa kepada perkembangan hipertensi arteri, peningkatan kadar kolesterol darah dan, sebagai akibatnya, perkembangan aterosklerosis pada saluran otak..
  • Penyakit berjangkit. Banyak saintis membuat selari antara perkembangan plak aterosklerotik dan patologi berjangkit, terutamanya klamidia dan sitomegalovirus.

Patogenesis

Akibat peningkatan tekanan, kura-kura arteri otak, pergolakan aliran darah terjadi, aliran yang tidak betul dapat menyebabkan kerosakan mikro ke dinding kapal. Kapal arteri bersaiz besar dan sederhana terutamanya terjejas. Potensi elektrik intima berubah.

Faktor risiko menyumbang kepada gangguan metabolisme lipid: kadar lipoprotein berkepadatan rendah dan sangat rendah dalam darah dan peningkatan kolesterol. Potensi molekul ini bertentangan dengan potensi dinding vaskular yang rosak, dan molekul bergegas ke tempat mikrotrauma, melekat dan menembusi dinding. Beginilah bentuk plak.

Semakin banyak plak menonjol, semakin besar aliran darah yang berpusing, semakin banyak tayar cedera. Sebuah lingkaran setan terbentuk. Lama-kelamaan, inti plak dapat terkalsifikasi, dan arteri di tempat ini menjadi rapuh. Tayar boleh koyak dan menyebabkan pembentukan trombus vaskular. Trombus atau plak itu sendiri menyempitkan lumen pembuluh arteri dan mengurangkan aliran darah ke otak atau menghalangnya sepenuhnya - kemudian gejala penyakit terbentuk.

Gejala

Penyakit ini berkembang dalam tiga peringkat, masing-masing mempunyai gejala dan tanda tersendiri. Semuanya berdasarkan tahap perkembangan plak itu sendiri..

  • Peringkat awal. Gejala aterosklerosis saluran serebrum pada tahap ini secara praktikal tidak dinyatakan, tetapi perubahan pada dinding vaskular sudah terbentuk: pada awalnya, lapisan lemak terbentuk, kemudian plak berserat, liposklerosis dan ateromatosis. Ia tumbuh ke dalam lumen kapal, gejala pertama mula muncul ketika menyekat lumen oleh dua pertiga bahagian. Namun, pada tahap ini sudah ada perubahan makmal, yang dapat menunjukkan diagnosis.
  • Tahap gangguan kompleks atau ketinggian manifestasi klinikal. Pada peringkat ini, tanda-tanda pertama aterosklerosis serebrum mula muncul..
  1. Pertama, gejala dikaitkan dengan peredaran darah yang tidak mencukupi di otak: penurunan fungsi kognitif (perhatian, persepsi maklumat, analisis hubungan sebab-akibat, dll.). Pada peringkat ini, aterosklerosis saluran otak dicirikan oleh gangguan mental (gangguan tidur, kehilangan ingatan terhadap peristiwa tertentu, seseorang lupa wajah, nama, dll.).
  2. Kedua, kerana penipisan lapisan plak aterosklerotik, keradangan aseptik tidak spesifik pada dinding pembuluh arteri berlaku, perkembangan pembentukan trombus, yang meningkatkan manifestasi iskemia. Gejala aterosklerosis otak pada tahap ini adalah: pening, manifestasi ataktik (ketidakstabilan berjalan, gangguan mikromotor, dll.), Gangguan pendengaran, gangguan penglihatan genesis pusat, gegaran jari mungkin muncul. Akibatnya, demensia terbentuk - ensefalopati hipoksia kronik otak.
  • Tahap komplikasi.

Komplikasi

Salah satu komplikasi adalah tumpang tindih lengkap dari lumen vaskular oleh trombus atau plak itu sendiri, di samping itu, trombus itu sendiri dapat mematahkan dan menyekat kapal yang lebih kecil: iskemia serebrum akut berkembang - strok iskemia atau serangan iskemia sementara.

Aterosklerosis otak ditunjukkan dalam kenyataan bahawa dinding kapal yang terkena penyakit ini, terutama pada tahap kalsifikasi, kehilangan keanjalannya, menjadi rapuh dan rapuh. Akibat dari aterosklerosis pada saluran otak juga boleh menjadi strok hemoragik (kawasan tisu otak yang direndam darah) akibat pecah dinding dan aliran keluar darah di luar tempat tidur vaskular..

Diagnostik

Apabila gejala pertama muncul, anda harus berjumpa doktor. Selalunya, pesakit dengan aduan di atas atau saudara-mara akan terlebih dahulu beralih kepada pakar neurologi atau bahkan psikiatri (dengan gangguan tingkah laku yang teruk). Walau bagaimanapun, diagnosis dan rawatan harus dilakukan bersama dengan pakar kardiologi..

Pertama, sejarah terperinci kehidupan, penyakit pesakit, dan kecenderungan genetik dijumpai. Gejala penyakit ini diperjelaskan. Indeks jisim badan dikira, faktor risiko dikenal pasti. Seorang pakar neurologi mengenal pasti refleks patologi, seorang psikologi dan psikiatri menilai manifestasi kognitif dan tingkah laku, seorang pakar oftalmologi memeriksa struktur vaskular fundus (kura-kura patologi, pengisian darah menunjukkan hipertensi intrakranial, mengikut corak vaskular pada fundus seseorang dapat menilai tentang perubahan pada saluran intrakranial).

Analisis umum darah dan air kencing tidak begitu bermaklumat untuk patologi ini. Untuk diagnostik, kaedah makmal dan instrumental lain digunakan:

  1. Ujian darah biokimia. Tertarik dengan petunjuk metabolisme lipid (lipidogram merangkumi pengiraan kolesterol, trigliserida, lipoprotein berketumpatan rendah dan tinggi), penentuan gula darah. Ujian hati adalah wajib - bilirubin umum, konjugasi dan tidak terkonjugasi, ALT, AST.
  2. Kajian sistem pembekuan darah. Tertarik untuk menghitung platelet, pembekuan darah menurut Sukharev, Lee-White, indeks prothrombin, INR dan petunjuk lain (untuk meramalkan komplikasi dan menetapkan terapi).
  3. Pengimbasan dupleks kapal ekstraserebral. Kajian ini mengkaji aliran darah arteri vertebra, arteri karotid luaran. Membolehkan anda mengenal pasti penyempitan lumen, kehadiran pusaran bergelora patologi.
  4. Imbasan ultrasonografi arteri intrakranial - sonografi transkranial Doppler. Menilai aliran darah di saluran intrakranial: arteri karotid dalaman, arteri vertebra di segmen intrakranial. Keanjalan, ketebalan dinding di sepanjang kapal, gangguan hemodinamik, dll..
  5. Angiografi kapal serebrum. Kaedah sinar-X; kontras intravena dilakukan, yang memungkinkan untuk memvisualisasikan kawasan vasokonstriksi, "cabang cincang" menunjukkan oklusi kapal sepenuhnya.
  6. Pencitraan resonans magnetik dan tomografi yang dikira otak. Menunjukkan kawasan iskemia serebrum kronik. Dengan perkembangan pukulan - visualisasi fokus. Kontras intravena sering digunakan untuk menentukan kumpulan patologi..

Rawatan

Ahli kardiologi dan pakar neuropatologi masih belum dapat menemui jawapan kepada persoalan tersebut: bagaimana merawat aterosklerosis saluran otak, kerana penyembuhan lengkap tidak mungkin dilakukan. Matlamat rawatan aterosklerosis serebrum terutamanya untuk memperlambat perkembangan penyakit, mengurangkan gejala, dan mencegah komplikasi. Ini dicapai secara menyeluruh:

  • Normalisasi gaya hidup:
  1. pemakanan yang betul kecuali makanan kolesterol, berlemak, goreng, pedas, mayonis, sos; mengurangkan beban gula dengan mengurangkan pengambilan gula-gula, susu pekat, makanan bakar, jem, dll..
  2. penolakan dari kopi, minuman tonik yang dapat meningkatkan tekanan darah;
  3. penolakan tabiat buruk: penagihan dadah, merokok tembakau, alkoholisme;
  4. normalisasi aktiviti fizikal; latihan fisioterapi, berjalan kaki setiap hari, bahkan senaman pernafasan mengurangkan manifestasi aterosklerosis dan mengurangkan risiko komplikasi.
  • Rawatan perubatan aterosklerosis serebrum. Ahli neurologi menggunakan sebilangan ubat yang digunakan untuk merawat gejala aterosklerosis saluran otak: ubat nootropik (meningkatkan ingatan dengan mengurangkan keperluan oksigen dalam sel otak); asid nikotinik (meningkatkan aliran darah dengan melebarkan saluran arteri), vitamin B (digunakan untuk memperbaiki pengaliran saraf).
  • Rawatan kardiologi bertujuan untuk menstabilkan plak aterosklerotik, menurunkan tekanan darah, dan menormalkan aliran darah. Dalam strok iskemia akibat tromboemboli, ubat trombolisis diresepkan; apabila digunakan pada jam pertama, mereka dapat mencegah strok iskemia.
  • Rawatan pembedahan aterosklerosis di otak: kaedah moden digunakan. Pada peringkat plak, kaedah seperti itu digunakan sebagai stenting (meletakkan spring khas di kawasan penyempitan lumen vaskular - ia tidak bertindih dengan lumen) dan penghapusan plak endoskopi. Hasil yang baik diperhatikan dengan stenting kapal ekstraserebral yang besar. Dengan tromboemboli dan perkembangan strok iskemia, penyingkiran trombus secara endoskopi adalah mungkin. Semasa stroke hemoragik, kraniotomi, pembuangan pendarahan dan ligasi kapal dilakukan.

Pada masa ini, tidak ada resipi khusus untuk menyembuhkan aterosklerosis saluran otak, setiap tahun kejadian, kecacatan dan kematian akibat komplikasi semakin meningkat. Kaedah yang paling berkesan untuk memerangi penyakit ini adalah gaya hidup yang sihat, prinsip-prinsipnya harus dipatuhi sejak kecil..

Mengapa aterosklerosis saluran otak berlaku dan bolehkah penyakit ini disembuhkan?

Kira-kira separuh daripada semua penyakit sistem kardiovaskular yang didiagnosis adalah aterosklerosis saluran otak. Manifestasi pertamanya diperhatikan pada usia 30 hingga 40 tahun, dan setelah 50 tahun mereka nyata sepenuhnya.

Menurut klasifikasi ICD-10 terkini, aterosklerosis tergolong dalam "penyakit serebrovaskular lain" dan mempunyai kod I67. Gejala berkaitan secara langsung dengan kekurangan sirkulasi serebrum - gangguan tidur, gangguan ingatan, sklerosis berganda, gangguan mental lain hingga demensia.

Rawatan selalu diresepkan dengan penggunaan ubat nootropik, penurun lipid, ubat antiplatelet. Sekiranya terapi konservatif tidak berkesan, campur tangan pembedahan ditunjukkan.

Apa itu aterosklerosis

Dalam neurologi moden, sklerosis saluran otak diberi perhatian khusus, kerana dialah yang memprovokasi komplikasi seperti demensia dengan strok. Istilah "aterosklerosis" bermaksud pelanggaran hemodinamik (aliran darah) kerana penyempitan lumen saluran darah. Sebagai tambahan kepada perubahan yang berkaitan dengan usia, metabolisme lipid mempengaruhi throughput sistem peredaran darah. Dengan kelebihan lipoprotein berketumpatan rendah (atau hanya lemak), ia disimpan di dinding arteri besar dan kecil.

Oleh itu, nada vaskular menurun, ketika tubuh berusaha mengasingkan objek yang berpotensi berbahaya. Oleh itu, pertumbuhan gentian berserabut dan pengkalsifikasi deposit berlaku. Fenomena ini dianggap sebagai penyakit orang tua, walaupun dengan kelainan kongenital tertentu bahkan boleh terjadi pada anak-anak. Yang membawa kepada kekurangan vaskular dengan penyakit yang sepadan?

Penyebab aterosklerosis

Terdapat banyak prasyarat untuk perkembangan aterosklerosis serebrum. Pertama sekali, ia adalah usia. Walaupun dengan gaya hidup sihat, pemakanan yang betul, sumber daya badan tidak habis-habisnya. Tidak dapat dielakkan, metabolisme melambat, proses metabolik mula berlaku berbanding yang anabolik, dan lemak disimpan di dinding arteri besar dan sederhana. Dengan latar belakang penyalahgunaan alkohol, merokok, prosesnya berjalan lebih cepat.

Sebarang penyakit dan keadaan yang memberi kesan negatif pada nada dinding vaskular pada usia yang lebih muda:

  • hipertensi arteri;
  • jangkitan kronik;
  • mabuk (termasuk merokok, penggunaan dadah, penyalahgunaan alkohol);
  • latar belakang psiko-emosi yang tidak baik - tekanan atau pengalaman kronik, peristiwa yang menyebabkan emosi positif dan negatif.

Tidak mustahil untuk mengenal pasti secara jelas penyebab sklerosis vaskular serebrum dalam setiap kes individu. Oleh kerana faktor-faktor yang memprovokasi biasanya bertindak dalam kombinasi, kita boleh membincangkan sifat patologi polietiologi. Iaitu, gangguan dalam aktiviti sistem saraf pusat adalah akibat beberapa sebab..

Patogenesis

Akibat pelanggaran metabolisme lemak (peningkatan kepekatan lipoprotein berkepadatan rendah dalam darah), deposit - plak kolesterol - terbentuk di dinding saluran darah. Seiring berjalannya waktu, ukurannya meningkat, kalsifikasi, dan kemudian mulai menimbulkan ancaman bagi kehidupan..

Formasi inilah yang menyebabkan tromboemboli - penyumbatan saluran vital. Memisahkan diri dari tempat lampiran, plak semacam itu beredar dengan aliran darah dan, kemudian jatuh ke dalam kapal dengan diameter yang lebih kecil, menyekatnya. Ini adalah salah satu penyebab strok dengan serangan jantung..

Yang lain adalah pembentukan plak besar di lumen kapal besar tanpa pemisahan. Dengan menyekat aliran darah secara beransur-ansur, ia mendorong iskemia organ (bekalan darah tidak mencukupi). Sekiranya kita bercakap mengenai arteri serebrum, maka kehadiran plak kolesterol menimbulkan kekurangan nutrisi di otak dan, dengan itu, disfungsinya.

Neuron individu mati dalam keadaan kekurangan oksigen, yang dimanifestasikan oleh ensefalopati peredaran darah. Tahap kerosakan secara langsung bergantung pada kaliber kapal, ukuran plak, dan kemungkinan pengembangan vaskulur cagaran.

Gejala tahap aterosklerosis

Secara klinikal, penyakit ini boleh menjadi tidak simptomatik untuk masa yang lama. Maksudnya, dengan pelanggaran nada vaskular tertentu, kemiripan kesejahteraan umum akan tetap ada. Apabila tanda-tanda aterosklerosis serebrum menjadi lebih jelas, ia dapat dibahagikan kepada tiga peringkat.

Aterosklerosis saluran otak: sebab, gejala, rawatan

Dalam perubatan, aterosklerosis serebrum dianggap salah satu penyakit yang paling berbahaya, yang pada kebanyakan pesakit berakhir dengan gangguan fisiologi dan mental yang serius..

Aterosklerosis otak. Apa itu? Pengelasan

Aterosklerosis saluran otak adalah penyakit spesifik di mana saluran kepala, yang membekalkan organ dengan oksigen dan nutrien, menyempit kerana pemendapan kolesterol pada permukaan dalamannya. Penyakit ini sering disebut aterosklerosis serebrum, tetapi ini tidak sepenuhnya berlaku. Dengan aterosklerosis otak, semua kapal terjejas, termasuk kapilari, dan dengan plak kolesterol serebrum hanya terbentuk di arteri utama dan tengah besar.

Dengan aterosklerosis otak, kekurangan akut atau kronik peredaran serebrum atau iskemia tisu organ berkembang. Pada masa yang sama, perubahan patologi yang ditunjukkan mempunyai perkembangan yang perlahan dengan manifestasi (eksaserbasi) setelah 50 tahun.

Pesakit yang menderita aterosklerosis serebrum untuk masa yang lama tidak menyedari adanya patologi.

Klasifikasi penyakit membezakan kumpulan penyakit berikut, bergantung pada lokasi dan nama kapal di mana kolesterol disimpan:

  • Dengan aterosklerosis segmen ekstrasranial arteri utama kepala, arteri karotid (biasa, luaran dan dalaman), batang brachiocephalic, arteri lingual dan muka, arteri rahang atas, oksipital dan vertebra terjejas. Selain itu, arteri parotid temporal dan posterior dangkal terjejas..
  • Pada aterosklerosis arteri intrakranial otak, arteri serebrum posterior anterior dan kanan, arteri serebrum pusat kiri, arteri karotid dalaman basilar dan kanan terjejas.
  • Pada aterosklerosis yang meresap, kedua-dua kumpulan arteri (baik ekstrakranial dan intrakranial) terjejas, dan saluran kecil otak dan kapilari juga rosak.


Kedua-dua kumpulan aterosklerosis arteri serebrum menyebabkan gangguan yang signifikan dalam kapasiti kapal dan kapilari yang lebih kecil, yang pasti mempengaruhi fungsi sistem saraf pusat..


Dengan jenis perubahan dalam kapal besar dalam patologi, dua bentuk penyakit ini dibezakan:

  1. Pada aterosklerosis yang tidak menyakitkan pada arteri utama kepala, kapal tidak kehilangan fleksibiliti, dan penyempitan lumennya dicapai kerana lapisan kolesterol yang tersimpan di dinding.
  2. Dengan stenosis aterosklerosis arteri utama kepala, dinding kapal di kawasan tertentu menjadi kurang elastik kerana peningkatan jumlah serat tisu penghubung. Mereka tidak dapat meregangkan (berehat), sebab itulah penyempitan yang ketara (stenosis) selalu terdapat pada fokus patologi.

Mengenai klasifikasi mengikut jenis kursus, penyakit ini mungkin mempunyai ciri-ciri berikut:

  • dengan proses pemulihan, penyakit ini berkembang dalam gelombang - gejala meningkat secara beransur-ansur, tetapi antara eksaserbasi terdapat waktu rehat atau pengampunan yang lama;
  • dengan aterosklerosis progresif perlahan-lahan saluran kepala, gejala selalu ada, tetapi intensiti mereka meningkat dengan perlahan, dan tempoh ketiadaan lengkapnya tidak direkodkan;
  • dalam perjalanan akut, gejala timbul secara tiba-tiba dan menjadi teruk dengan kerosakan yang teruk pada tisu organ;
  • dengan perkembangan malignan, pesakit mengalami perkembangan strok iskemia yang cepat, dan kemudian demensia dan demensia.

Sekiranya aterosklerosis saluran serebrum tidak didiagnosis tepat pada waktunya dan rawatan aterosklerosis serebrum tidak dimulakan, pada 90% dan lebih kerap pesakit mengalami perubahan tidak dapat dipulihkan dalam sistem saraf pusat.

Punca penyakit

Pakar telah mengenal pasti banyak penyebab aterosklerosis serebrum, yang dalam kebanyakan kes digabungkan antara satu sama lain. Fenomena utama dan paling umum yang membawa kepada pemendapan plak kolesterol dalam saluran otak adalah usia. Selepas 50 tahun, penyakit ini berlaku pada tahap yang berbeza-beza pada 8 orang daripada 10. Sebab-sebab untuk ini tidak difahami sepenuhnya, tetapi para saintis cenderung untuk mempercayai bahawa ketidakupayaan badan untuk mengeluarkan lipid berbahaya dari badan menyebabkan perlambatan metabolisme dan perubahan tahap hormon secara semula jadi..

Di samping itu, perkara berikut boleh mempengaruhi risiko aterosklerosis pada usia muda:

  • diet tidak seimbang dengan dominasi makanan berlemak, goreng kaya karbohidrat dan lemak, rempah panas dalam menu dengan latar belakang jumlah sayur-sayuran dan buah-buahan segar yang tidak mencukupi;
  • makan yang tidak teratur, apabila kelaparan akut bergantian dengan makan makanan dalam jumlah yang berlebihan;
  • penyakit yang berkaitan dengan gangguan metabolik - diabetes mellitus, obesiti, hipo dan hipertiroidisme, dan lain-lain;
  • hipodinamik atau kekurangan aktiviti fizikal dan kegemukan yang timbul berdasarkan latar belakang ini;
  • tabiat buruk - merokok dan alkoholisme, yang menimbulkan vasokonstriksi, mempengaruhi sistem peredaran darah secara keseluruhan.

Doktor tidak mengecualikan pengaruh faktor genetik. Menurut statistik, dalam 9 dari 10 orang yang menderita aterosklerosis otak, saudara terdekat juga menghadapi penyakit yang disebabkan oleh pemendapan kolesterol dalam sistem peredaran darah..

Oleh kerana aterosklerosis sangat sering berlaku pada latar belakang hipertensi, pakar menilai penyakit ini sebagai memprovokasi. Oleh kerana tekanan adalah penyebab utama tekanan darah tinggi, mereka juga dianggap secara tidak langsung terlibat dalam permulaan patologi. Di bawah pengaruh faktor psikoemosi, kapal pada siang hari dapat mengubah suaranya beberapa kali (sempit dan santai), akibatnya mikrodamages terbentuk di permukaan dalamannya. Pada luka seperti itu, kolesterol menetap dengan cukup cepat, membentuk plak..

Walaupun telah mengetahui sumber utama penyakit ini, doktor tidak dapat mengenal pasti penyebab utama aterosklerosis serebrum. Mereka menyebut penyakit ini sebagai polietiologi, iaitu berkembang dengan gabungan beberapa faktor.

Mengapa aterosklerosis saluran cerebral berbahaya??

Walaupun usaha yang diarahkan oleh doktor untuk mencegah penyakit ini, aterosklerosis tetap menjadi salah satu penyakit yang paling biasa. Ia menduduki tempat kedua dalam peringkat penyebab gangguan neurologi yang paling berbahaya dan 45% patologi kardiovaskular. Bahaya utama aterosklerosis arteri otak besar adalah seperti berikut:

  • gangguan neurologi terpencil - penurunan penglihatan, gangguan pendengaran, ingatan, ketidakupayaan untuk melakukan operasi logik, untuk meramalkan akibat dari tindakan mereka;
  • gangguan vasomotor dalam bentuk ketiadaan atau penurunan kepekaan bahagian tertentu badan dan anggota badan, paresis dan kelumpuhan, penurunan pergerakan;
  • gangguan mental di mana seseorang kehilangan identiti keperibadiannya sendiri, tidak dapat berinteraksi dengan dunia luar dan kadang-kadang menimbulkan ancaman kepada orang lain kerana tingkah laku yang menyimpang.

Tetapi ini bukan perkara terburuk bahawa patologi saluran otak ini berbahaya. Dengan penyakit ini, terdapat kemungkinan besar permulaan proses akut dan tidak dapat dipulihkan. Menurut statistik, dengan aterosklerosis saluran cerebral, kecacatan pelbagai peringkat diberikan kepada 80% pesakit yang meminta bantuan doktor.

Sekiranya penyakit ini tidak dipantau oleh pakar, dan pesakit tidak menjalani rawatan yang rumit, prognosis hidup dengan aterosklerosis saluran cerebral lebih menyedihkan:

  • 75% pesakit mengalami gangguan neurologi berterusan yang tidak bertindak balas terhadap terapi;
  • pada 60% pesakit, aktiviti mental merosot sehingga demensia;
  • pada 90% pesakit, eksaserbasi berlaku, yang berakhir dengan iskemia pelbagai bahagian otak, di mana patologi sistemik diperhatikan yang memerlukan rawatan perubatan berterusan pesakit.

Perlu diperhatikan bahawa walaupun dengan adanya terapi yang tepat pada masanya dan mencukupi, akibat negatif tidak dapat dielakkan. Ubat moden menawarkan rejimen rawatan yang membantu mengurangkan keparahannya dan mengurangkan kemungkinan kematian, namun, mungkin untuk menghilangkan gejala sepenuhnya jika penyakit itu dikesan pada tahap awal..

Gejala patologi


Tanda-tanda klinikal yang jelas pada aterosklerosis serebrum muncul lama selepas bermulanya pemendapan kolesterol. Gejala muncul setelah diameter dalaman arteri utama dan kapilari otak yang lebih kecil disempit sehingga jumlah darah yang mengalir ke organ menurun sebanyak 15% atau lebih.

Gejala klinikal aterosklerosis saluran otak berbeza-beza bergantung pada tahap perkembangan penyakit:

  1. Pada peringkat awal pada pesakit, tanda-tanda patologi hanya muncul dengan peningkatan tekanan fizikal dan psikoemosi dan lulus cukup cepat semasa peralihan untuk berehat. Mereka dinyatakan dalam keadaan asthenia, yang disertai dengan kelemahan, keletihan, kelesuan dan kemerosotan perhatian dan perhatian. Dalam kes terpencil, gangguan tidur berlaku dalam bentuk insomnia atau mengantuk pada waktu siang. Sebilangan besar pesakit mengadu sakit kepala, tinnitus. Keupayaan untuk menghafal maklumat baru dikurangkan.
  2. Dengan perkembangan yang lebih jauh, aterosklerosis disertai oleh gangguan mental dalam bentuk peningkatan kecurigaan, perubahan mood, kecenderungan kemurungan dan kegelisahan. Kerosakan ingatan menjadi lebih ketara: pesakit melupakan peristiwa semasa, keliru dalam ingatan. Sakit kepala dan tinitus menjadi kekal. Dengan aterosklerosis progresif arteri utama otak, gangguan pertuturan berterusan (kabur, perubahan diksi), gangguan vestibular dalam bentuk pening dan ketidakstabilan berjalan. Aktiviti produktif menurun dengan cepat kerana kemerosotan penglihatan dan pendengaran, gegaran anggota badan dan kepala, ketidakupayaan untuk berfikir dengan jelas dan logik.
  3. Tahap akhir aterosklerosis kepala disertai oleh demensia atau demensia. Akal lemah secara signifikan, pesakit beralasan dan berkelakuan seperti kanak-kanak atau memperoleh keagresifan atau ketakutan yang tidak ketara. majoriti pesakit mengalami kehilangan ingatan sepenuhnya, separa, kekurangan minat terhadap objek dan kejadian di sekelilingnya. Pesakit kehilangan keupayaan untuk menavigasi dalam ruang dan masa. Pesakit seperti itu memerlukan pemantauan dan perawatan yang berterusan kerana pembaziran kemahiran mengurus diri sendiri.

Tahap terakhir penyakit ini tidak dapat dipulihkan dan tidak cenderung mengundurkan (melemahkan dan mengurangkan) gejala. Oleh itu, adalah penting untuk mengenal pasti perubahan aterosklerotik pada saluran kepala pada peringkat awal. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengekalkan kemahiran asas rawatan diri pesakit dan memelihara ingatan..

Diagnostik

Ahli neurologi terlibat dalam diagnostik dan rawatan aterosklerosis kapal besar dan lebih kecil di otak. Bagi mereka, pesakit diarahkan pada penyampaian aduan yang secara langsung atau tidak langsung menunjukkan patologi. Sebagai permulaan, babi oral pesakit dijalankan untuk mengumpulkan anamnesis dan aduan, kemudian dilakukan serangkaian ujian. Penyakit ini disokong oleh:

  • ketidakupayaan pesakit untuk melihat (nystagmus mendatar);
  • peningkatan atau penurunan refleks atipikal, selalunya tidak simetri;
  • ketidakupayaan untuk mengekalkan keseimbangan dalam kedudukan berdiri (kaki bersama) dan dengan tangan dilanjutkan ke hadapan;
  • kelemahan dan gementar jari pada tangan dilanjutkan ke hadapan;
  • ketidakupayaan membawa jari ke hujung hidung dengan mata tertutup.

Tanda-tanda penyakit seperti itu masih dianggap tidak langsung, oleh itu pesakit diberi pemeriksaan menyeluruh dengan penglibatan pakar lain. Oleh itu, sekiranya masalah penglihatan, diperlukan rundingan dengan pakar oftalmologi, dan sekiranya masalah pendengaran - pakar otolaringologi.

Di samping itu, kajian vaskular instrumental termasuk dalam diagnosis komprehensif aterosklerosis serebrum:

  • angiografi saluran serebrum;
  • radioencephalogram (REG);
  • Ultrasound Doppler saluran serebrum (USGD);
  • pengimbasan kepala dupleks;
  • MRI saluran otak.


Sekiranya pesakit dimasukkan dengan tanda-tanda strok iskemia, salah satu komplikasi aterosklerosis kepala yang biasa, diperlukan visualisasi tisu serebrum oleh CT atau MRI. Keadaan fungsional otak diperiksa menggunakan electroencephalogram (EEG).

Kajian dinamik kapal besar intrakranial dan arteri karotid memainkan peranan penting dalam diagnosis aterosklerosis serebrum. Mereka membolehkan anda menentukan tahap penyempitan lumen bahagian-bahagian sistem peredaran darah ini..

Berdasarkan data yang diperoleh semasa pemeriksaan, doktor memilih rejimen terapi dan ditentukan dengan senarai ubat yang diperlukan untuk pesakit..

Rawatan penyakit

Terapi untuk aterosklerosis selalu merupakan satu set langkah yang bertujuan untuk memulihkan proses metabolik di mana kolesterol berbahaya tidak akan diserap dan disimpan di dalam kapal. Di samping itu, penting untuk memperhatikan pemulihan peredaran darah dan pemakanan tisu otak, pencegahan serangan hipertensi arteri..

Rawatan ubat

Rawatan ubat untuk aterosklerosis saluran cerebral diberikan peranan utama. Dalam kes ini, beberapa kumpulan ubat dengan sifat yang berbeza digunakan:

  • Ejen antiplatelet adalah ubat yang menjadikan darah kurang likat dan mencegah pembekuan darah daripada terbentuk. Ini termasuk "Tiklid", "Cardiomagnyl", "Trombo Ass" dan analognya.
  • Statitin adalah agen yang mengurangkan ukuran plak kolesterol pada saluran darah. Ini termasuk ubat "Zokor", "Atoris", "Atorvastatin". Penggunaan statin dalam aterosklerosis vaskular membantu mengurangkan risiko penyempitan arteri besar di otak yang mengancam nyawa. Ubat-ubatan tersebut mengurangkan saiznya atau menghentikan pertumbuhannya.
  • Fibrate adalah ubat yang serupa dengan statin yang tidak mempengaruhi ukuran deposit kolesterol dan plak, tetapi mengurangkan kepekatan trigliserida ini dalam darah. Oleh itu, ubat melambatkan perkembangan penyakit ini..
  • Sekuestran asid hempedu adalah ubat khusus yang mengganggu penyerapan kolesterol dari makanan.
  • Persiapan untuk pemulihan keadaan fungsi saluran darah - "Vinpocetine", "Nifedipine", "Pentoxifylline".
  • Nootropik dan ubat-ubatan yang meningkatkan neurometabolisme - "Piracetam", "Glycine", "Picamilon", produk dengan ekstrak ginkgo biloba. Ubat-ubatan ini meningkatkan fungsi sistem saraf pusat dan mengurangkan gejala neurologi aterosklerosis serebrum..
  • Ubat antihipertensi yang menstabilkan tekanan darah. Dengan pertolongan mereka, mungkin untuk mengelakkan timbulnya komplikasi yang mengancam nyawa (strok).

Kompleks vitamin dan mineral akan membantu memperbaiki keadaan umum badan. Mereka mesti memasukkan vitamin kumpulan B, A, C dan asid nikotinik.

Pilihan cara merawat aterosklerosis otak adalah keutamaan doktor, kerana banyak ubat mempunyai kontraindikasi.

Memerlukan masa yang panjang untuk menggunakan ubat-ubatan. Sebilangan besar diambil seumur hidup tanpa gangguan, menyesuaikan dos secara berkala.

Pembedahan

Pembedahan untuk pelbagai bentuk aterosklerosis saluran kepala adalah langkah yang melampau. Ia digunakan dalam situasi berikut:

  • dengan penyumbatan arteri karotid (penyempitan lumen) sebanyak 70% atau lebih;
  • selepas strok ringan dengan penyumbatan cawangan otak kecil vaskular;
  • dengan serangan iskemia transistor berulang.

Beberapa jenis campur tangan pembedahan digunakan:

  1. Endarterektomi - penyingkiran plak dan simpanan kolesterol bersama dengan kawasan tisu kecil yang melapisi kapal dari dalam (intima).
  2. Pembedahan pintasan - penciptaan kapal baru yang memintas kawasan yang terkena simpanan kolesterol.
  3. Stenting endoskopi - penempatan struktur yang berkembang dalam kapal, yang diresapi dengan sebatian pelarut kolesterol.

Selepas operasi, ubat yang diresepkan oleh doktor terus diambil, kerana risiko pembentukan plak di bahagian lain dari kapal tidak dikecualikan.

Diet

Sebelum merawat aterosklerosis saluran serebrum dengan ubat khas, pesakit perlu mengikuti untuk mengubah gaya hidup mereka. Oleh kerana penyakit ini sering berlanjutan dengan latar belakang diet atau gaya hidup yang tidak betul, mereka harus mengikuti diet yang ketat:

  • mengurangkan jumlah daging yang dimakan, terutamanya merah dan tinggi lemak;
  • mengurangkan jumlah telur (kuning telur) dalam diet;
  • hadkan penggunaan lemak pepejal sayur-sayuran (marjerin);
  • hadkan penggunaan mufin dan gula-gula;
  • menyerah makanan segera, makanan dalam tin dan sosej;
  • berhenti minum alkohol.

Walaupun terdapat sekatan yang ketat, diet pesakit dengan aterosklerosis serebrum adalah pelbagai, kerana menu harus selalu mengandungi bijirin (soba, beras, millet, barli, rami, gandum dan lain-lain), sayur-sayuran segar, kering dan acar, buah segar, kering dan kering, ayam atau ayam belanda, ikan laut dan sungai.

Dianjurkan untuk memasak makanan dengan mendidih atau mengukus; rebus dan bakar di panggangan atau di dalam oven sesuai. Sebaiknya makan dengan kerap, sekurang-kurangnya 5 kali sehari.

Ramalan dan pencegahan

Ramalan untuk aterosklerosis tidak boleh jelas dan sama bagi semua orang. Hasil penyakit ini dapat dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti kepatuhan terhadap saranan doktor mengenai diet dan gaya hidup, keteraturan pengambilan ubat-ubatan, ciri genetik pesakit, umurnya dan kehadiran penyakit bersamaan.

Prognosis yang paling tidak baik pada pesakit yang tidak dapat berhenti merokok dan tabiat buruk yang lain, serta mereka yang tidak banyak bersenam, berlebihan berat badan, makan dengan tidak mencukupi atau kerap mengalami tekanan (marah, kesal, tersinggung atau bimbang dengan orang yang disayangi). Dalam 80% kes, kategori pesakit ini mengalami kecacatan teruk dengan kehilangan kemahiran mengurus diri dan berinteraksi dengan dunia luar. Di samping itu, mereka mempunyai kemungkinan kematian yang tinggi..


Pencegahan perkembangan dan berlakunya komplikasi aterosklerosis saluran otak terdiri daripada berhenti merokok, aktiviti fizikal sederhana dan diet seimbang. Ia juga perlu untuk mengecualikan reaksi psiko-emosi negatif. Kadang-kadang ini memerlukan penenang..


Artikel Seterusnya
Rawatan darah tinggi