Aterosklerosis arteri brachiocephalic


Sakit kepala tidak menjadi perhatian, cukup untuk minum pil anestetik dan mereka akan hilang... Inilah yang difikirkan oleh banyak orang, menunda lawatan ke doktor. Walau bagaimanapun, gejala ini mungkin menunjukkan bahawa aterosklerosis BCA berkembang di dalam badan - patologi berbahaya dan sangat berbahaya, akibatnya akan menjadi strok serebrum. Dan jika orang-orang yang lebih tua pada usia tua lebih sering menderita penyakit ini, sekarang bahkan orang muda didiagnosis dengan diagnosis seperti itu..

Apa itu aterosklerosis BCA?

Atherosclerosis adalah patologi di mana terdapat penyumbatan saluran darah dengan plak kolesterol, bekalan darah terganggu, dan gumpalan darah terbentuk. Beberapa arteri memberi makan otak - batang karotid, subclavian dan brachiocephalic, yang merangkumi arteri karotid dan vertebra kanan. Aterosklerosis arteri brachiocephalic adalah salah satu fenomena yang paling biasa, yang disebabkan oleh struktur khas bahagian sistem bekalan darah ini.

Batang kapal ini adalah katapel (bercabang), kerana tapaknya trauma, lemak terkumpul di dinding lebih kerap. Dengan patologi, pelanggaran lengkap bekalan darah berlaku - otak dan organ lain menderita, pesakit mengalami kemerosotan kesejahteraan umum. Aterosklerosis saluran brachiocephalic dikelaskan kepada dua jenis:

  • Tanpa stenosis - plak terletak secara membujur, aliran darah tidak terganggu, tetapi pengeluaran arteri berkurang dengan ketara. Jenis patologi ini mempunyai prognosis yang lebih baik, lebih baik untuk rawatan perubatan;
  • Stenosing aterosklerosis saluran ekstrakranial - kolesterol disimpan di dalam arteri dalam bentuk tubercles melintang. Selama bertahun-tahun, saiz plak meningkat, mereka dapat menutup lumen sepenuhnya.

Juga, aterosklerosis arteri brachiocephalic dibahagikan bergantung kepada lokasinya. Ia boleh mempengaruhi terutamanya arteri karotid, vertebra, atau subclavian. Kod ICD 10 - I70.

Faktor risiko - apa yang mempengaruhi perkembangan penyakit?

Pembentukan plak kolesterol adalah proses yang kompleks dan panjang yang bergantung kepada beberapa sebab. Berisiko adalah:

  • Orang yang menderita kecenderungan keturunan dan kelainan genetik;
  • Penyalahguna tabiat buruk;
  • Pesakit yang didiagnosis menghidap penyakit hati, tekanan darah tinggi, diabetes mellitus, metabolik cider;
  • Orang makan salah. Makanan mereka didominasi oleh makanan yang tinggi lemak haiwan, yang terkumpul di dalam badan;
  • Memimpin gaya hidup yang tidak aktif;
  • Neurasthenics dan orang yang tidak stabil secara emosi - mereka sangat gugup, mengalami tekanan dan kemurungan.

Patologi arteri brachiocephalic dengan stenosis berlaku lebih kerap pada orang tua - selepas 55 tahun.

Berat badan berlebihan menyebabkan perkembangan penyakit ini, ini menimbulkan gangguan metabolik, menyebabkan aterosklerosis saluran bukan sahaja otak, tetapi juga organ lain. Lelaki lebih kerap menderita patologi, kerana pada wanita hormon estrogen bertindak sebagai "pembersih" saluran darah.

Mengapa aterosklerosis BCA berbahaya??

Bahaya pelanggaran bekalan darah ke otak jelas bagi setiap orang - terapi dalam kes ini ternyata sukar, dan penggunaan kaedah pembedahan memerlukan perbelanjaan kewangan yang serius. Aterosklerosis bahagian ekstrakranial BCA membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan:

  • aliran nutrien dengan oksigen ke otak berkurang;
  • detasmen pembekuan darah menyebabkan embolisme, penyumbatan saluran darah;
  • pendarahan, risiko tinggi serangan jantung;
  • kegagalan otak - masalah dengan ingatan, perhatian.

Gangguan pertuturan, penglihatan, kelumpuhan, kecacatan jauh dari kisah seram yang diceritakan oleh doktor, tetapi akibat sebenarnya, apabila manifestasi awal aterosklerosis bahagian ekstrakranial diabaikan, pesakit tidak meminta pertolongan.

Gejala - cara mengenali penyakit?

Tanda-tanda stenosis aterosklerosis arteri brachiocephalic tidak muncul untuk waktu yang sangat lama, selalunya seseorang dihantar untuk diagnosis dengan gejala klinikal yang jelas, ketika peredaran darah sudah terganggu. Loceng penggera pertama hendaklah:

  • Pening yang kerap, terutamanya ketika mengubah kedudukan badan, putaran kepala yang tajam. Cuba bangun dengan tiba-tiba dari kerusi setelah lama duduk atau cepat bangun dari katil - anda dapat merasakan bahawa ada sesuatu yang salah dengan segera;
  • Bunyi di telinga;
  • Sakit kepala - bersifat paroxysmal, berlaku dengan cepat;
  • Tekanan meningkat, apabila denyutan di satu pelipis dapat dirasakan dengan mudah dengan menyentuh tangan;
  • Kemerosotan ingatan, perhatian, penglihatan, pendengaran;
  • Rasa kebas di tangan kanan.

Sekiranya rawatan tidak diresepkan tepat pada waktunya, komplikasi boleh menjadi sangat serius hingga kematian. Strok berlaku pada peringkat akhir perkembangan patologi. Ia disertai dengan pening, sakit kepala, gangguan kesedaran, mual dan muntah. Ini adalah gejala utama di mana anda perlu segera menghubungi ambulans dan dimasukkan ke hospital pesakit..

Bagaimana doktor mendiagnosis aterosklerosis BCA??

Diagnosis utama dibuat berdasarkan aduan pesakit - doktor mengumpulkan anamnesis, mengetahui gejala, manifestasi penyakit. Tetapi untuk diagnosis yang tepat, anda perlu melakukan beberapa ujian:

  • Diagnostik ultrabunyi - kelajuan aliran darah di arteri yang berbeza ditentukan, adalah mungkin untuk mengetahui penyetempatan plak, untuk menentukan ukurannya. Kaedahnya setepat mungkin, ini membolehkan anda menentukan tanda gema utama aterosklerosis;
  • Ultrasound dupleks (USDG BCS) - dilakukan di kawasan saluran leher, membantu menentukan ciri-ciri patologi, keadaan dinding arteri, ukuran pembekuan darah, kehadiran penyempitan
  • Ujian darah adalah pemeriksaan tambahan di mana kandungan kolesterol dalam darah dikesan. Kaedah ini tidak memberikan gambaran klinikal yang tepat, kerana pada beberapa pesakit yang menderita aterosklerosis, indikatornya adalah normal;
  • MRI adalah kaedah moden yang jarang digunakan, kerana agen kontras khas mesti disuntik ke dalam kapal. Tetapi ada kemungkinan untuk mengetahui konfigurasi tepat plak dan tempat penyetempatannya..

Angiografi dengan aterosklerosis yang disahkan dikontraindikasikan - ia dapat memprovokasi pemisahan pembekuan darah, penyumbatan saluran darah. Doktor yang berkelayakan menggunakan kaedah ini hanya dalam kes yang teruk..

Selain itu, ECG jantung ditetapkan untuk memahami sama ada terdapat komplikasi, sama ada fungsi otot utama badan adalah normal. Adalah mungkin untuk menetapkan terapi hanya setelah pemeriksaan yang komprehensif dan kompleks..

Kaedah rawatan moden

Rawatan aterosklerosis BCA dilakukan dengan kaedah konservatif, jika tidak ada ancaman terhadap kehidupan, dan kesejahteraan pesakit adalah normal. Perubahan gaya hidup, pengambilan pil, ubat-ubatan rakyat, dan dalam situasi lanjutan - kaedah operasi akan membantu mengurangkan keadaan, mengurangkan risiko komplikasi.

Terapi ubat

Patologi otak hanya dapat disembuhkan pada peringkat awal, jadi doktor biasanya menetapkan ubat untuk menjaga kesihatan. Ubat berikut digunakan:

  • Ubat hipolidemia;
  • Ejen antiplatelet;
  • Ubat varikos.

Matlamat terapi adalah untuk menurunkan kadar kolesterol, mengencerkan darah, dan mencegah pembentukan gumpalan darah yang menyebabkan perkembangan strok. Perlu menguatkan dinding arteri, untuk merawat penyakit lain yang menyebabkan pembentukan plak. Jadi, anda harus menurunkan tekanan darah dengan tekanan darah tinggi, memantau berat badan berlebihan, menjalani gaya hidup sihat.

Pembedahan

Sekiranya terdapat ancaman terhadap nyawa, dan lumen arteri terasa menyempit, salah satu jenis pembedahan berikut diperlukan:

  • Reseksi terbuka - kawasan arteri yang terkena dipotong, prostetik atau dijahit;
  • Campur tangan terbuka - plak aterosklerotik dikeluarkan, plastik dinding arteri dilakukan;
  • Stenting adalah operasi jenis tertutup yang paling tidak trauma ketika stent digunakan. Mereka dimasukkan ke dalam arteri, dipasang di kawasan yang terkena, dibuka, menguatkan dinding kapal. Benar, kaedah moden ini masih jarang digunakan, sebabnya adalah kos yang tinggi.

Kos stenting di klinik swasta bermula pada 280,000 rubel. Rawatan percuma juga disediakan di bawah polisi insurans perubatan wajib, tetapi barisan untuk operasi sedemikian besar, memerlukan masa yang lama untuk menunggu kuota.

By the way, ini adalah kaedah terakhir yang selamat untuk campur tangan berulang - jika melakukan operasi terbuka setelah penyempitan berulang sangat berisiko, maka memasang stent tidak menimbulkan masalah.

Ubat-ubatan rakyat

Resipi ubat tradisional harus dipertimbangkan sebagai langkah pencegahan dan dalam kombinasi dengan tablet. Anda mesti terlebih dahulu mendapatkan kebenaran doktor - pengambilan ubat herba yang tidak dibenarkan tidak dibenarkan. Aterosklerosis BCAA membantu:

  • bawang putih - mentah atau dalam salad, anda boleh menyediakan warna alkohol untuk memperbaiki saluran darah;
  • tincture rosehip;
  • merebus alfalfa untuk menurunkan kolesterol darah;
  • lemon dengan madu;
  • tincture semanggi;
  • memampatkan dengan daun jelatang;
  • jus currant hitam;
  • rumput laut kering.

Di samping itu, merebus pasli, akar elecampane, balsem lemon, hawthorn mempunyai kesan penyembuhan. Segelas air suam yang bersih, diminum pada waktu pagi dengan perut kosong, akan membantu mengeluarkan pelbagai deposit dari dinding saluran darah.

Pencegahan aterosklerosis

Pencegahan aterosklerosis BCA yang munasabah akan membantu mengurangkan risiko mengembangkan patologi ini, dan apabila muncul, meningkatkan kesihatan dan mengurangkan kemungkinan komplikasi. Apa langkah yang perlu diambil?

  • Untuk menolak dari tabiat buruk;
  • Melakukan sukan adalah latihan harian yang cukup sederhana, berjalan di udara segar. Berenang, yoga, senaman fisioterapi membantu dengan baik;
  • Menormalkan latar belakang emosi - mengurangkan tekanan dan kebimbangan dalam hidup anda;
  • Jangan lupa menjalani pemeriksaan menyeluruh di institusi perubatan setiap tahun, dan jika anda menderita penyakit kronik, berjumpa doktor lebih kerap;
  • Hadkan pengambilan lemak haiwan - diet tidak boleh mengandungi daging berlemak, hati, ginjal, mentega, kuning telur;
  • Tambahkan makanan tinggi omega-3 ke dalam diet anda - ini adalah ikan laut, kacang-kacangan, minyak sayuran. Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, minum air bersih.

Langkah pencegahan, tentu saja, tidak mengecualikan kemungkinan terjadinya aterosklerosis, tetapi mereka mengurangkan tahap risiko dengan ketara. Fikirkanlah, adakah anda ingin menjadi pengunjung poliklinik yang kerap dalam beberapa tahun, duduk di pil, hidup dalam ketakutan bahawa suatu hari darah beku akan hilang? Atau lebih baik buat pengorbanan kecil sekarang, tetapi jaga kesihatan anda?

Setelah mengetahui terlebih dahulu gejala, penyebab kejadian, kaedah rawatan, anda dapat menentukan sama ada anda berisiko atau tidak. Aterosklerosis BCA adalah patologi berbahaya yang berkembang secara beransur-ansur, selalunya tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Dan hanya diagnosis tepat pada masanya yang akan membantu mengenal pasti penyakit pada waktunya, memulakan rawatan ubat, terapi dengan ubat-ubatan rakyat, dan mengubah cara hidup. Bersama dengan langkah-langkah di atas, dan juga untuk pencegahan, anda harus menyemak semula menu anda, dengan mengurangkan jumlah lemak haiwan yang dimakan, dan badan akan berterima kasih untuk ini..

Aterosklerosis arteri brachiocephalic

Stenosis aterosklerosis BCA dianggap sebagai penyakit yang teruk dan sangat berbahaya, disertai dengan banyak akibat. Diagnosis dan rawatan penyakit yang tepat pada masanya meningkatkan peluang pemulihan yang berjaya; pada peringkat lanjut, penyakit ini hanya dirawat secara pembedahan. Oleh itu, jika seseorang merasakan tanda ciri aterosklerosis saluran BCA, perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh, kemudian mulakan terapi.

Apakah sebab-sebab pembangunan?

Kapal brachiocephalic adalah rangkaian arteri besar yang memanjang terus dari aorta. Cabang vaskular bertanggungjawab untuk peredaran darah di sebelah kanan tali pinggang bahu, serta sel-sel otak.

Oleh itu, apabila aterosklerosis saluran brachiocephalic berkembang dan plak aterosklerotik secara beransur-ansur mengisi lumen arteri, otak pertama-tama menderita, yang mengalami kelaparan oksigen, kekurangan zat yang diperlukan. Kekalahan bahagian ekstrakranial BCA berlaku kerana pengaruh negatif banyak faktor patologi, antaranya yang paling biasa adalah:

  • kecenderungan genetik;
  • pelanggaran proses metabolik;
  • gangguan hormon dan endokrin;
  • penyakit sistemik;
  • disfungsi hepatik;
  • hipertensi arteri;
  • diet tidak sihat, penggunaan lemak haiwan yang berlebihan;
  • gaya hidup yang tidak aktif;
  • tekanan berterusan;
  • kegemukan;
  • penyalahgunaan minuman beralkohol, rokok.
Kembali ke senarai kandungan

Varieti

Bergantung pada tempat perubahan patologi berlaku, aterosklerosis boleh mempengaruhi arteri penting seperti:

  • mengantuk;
  • vertebrata;
  • subclavian.

Dengan mengambil kira sifat perkembangan proses aterosklerotik, jenis penyakit berikut dibezakan:

  • Stenosing. Aterosklerosis bahagian ekstrakranial arteri brachiocephalic dengan stenosis dicirikan oleh pemendapan formasi lipid melintang pada struktur dalaman kapal. Ini disertai dengan sedikit peningkatan formasi secara bertahap, namun, jika rawatan tidak dilakukan, segera lumen tersumbat sepenuhnya, aterosklerosis yang menghilang berkembang, yang rumit oleh stenosis.
  • Tidak berbau. Ini ditunjukkan oleh susunan pembentukan lipid membujur, akibatnya aliran darah terganggu, tetapi risiko mengembangkan stenosis jauh lebih sedikit. Aterosklerosis bukan stenotik arteri brakiocephalic extracranial mempunyai prognosis yang baik dan sering dirawat secara konservatif dengan berkesan.
Kembali ke senarai kandungan

Gejala apa yang membimbangkan?

Aterosklerosis non-stenotik BCA sering tidak simptomatik, ini adalah keseluruhan bahaya penyakit ini, kerana proses patologi berlangsung, tetapi rawatan tepat pada masanya tidak dijalankan. Dan aterosklerosis stenosis arteri brachiocephalic sudah mula menampakkan dirinya pada tahap perkembangan yang lebih awal. Tanda-tanda awal perkembangan patologi adalah seperti berikut:

Serangan migrain dan pening adalah gejala biasa..

  • serangan migrain akut;
  • pening, bertambah buruk semasa giliran kepala yang cuai, senaman fizikal, perubahan kedudukan badan;
  • kemerosotan fungsi visual dan pendengaran;
  • penurunan ingatan, prestasi, keinginan untuk belajar;
  • mati rasa anggota badan kanan atas;
  • gegaran jari.
Kembali ke senarai kandungan

Kaedah diagnostik

Sekiranya seseorang mempunyai semua tanda aterosklerosis, dan manifestasi penyakit ini secara beransur-ansur memburukkan, anda perlu membuat temu janji dengan doktor secepat mungkin dan menjalani pemeriksaan diagnostik yang komprehensif, yang akan membantu menetapkan diagnosis yang tepat dan tahap kerosakan vaskular. Kaedah berikut akan membantu mendiagnosis aterosklerosis bahagian ekstrakranial BCA:

  • Ultrasound Doppler. Teknik ekografik semacam itu dianggap bermaklumat dan memungkinkan untuk menilai keadaan arteri karotid, vertebra, subclavian, bronkial, ICA, PBA, BCS, cekungan vertebrobasilar, batang brachiocephalic.
  • Angiografi kontras. Ini akan membantu menentukan jalan awal patologi, tempat penyetempatan deposit kolesterol, serta tahap perkembangan stenosis.
  • Pengimbasan tripleks pada tahap ekstrakranial. Ini adalah kaedah ekografi yang paling biasa, yang memberikan penerangan terperinci mengenai tahap kerosakan pada segmen minat..
  • MRI. Ini memungkinkan untuk mengenali penyakit pada tahap awal, kehadiran perubahan patologi dapat dilihat pada gambar 3D.
Kembali ke senarai kandungan

Rawatan apa yang ditetapkan?

Dadah

Sekiranya hemodinamik aterosklerosis arteri brachiocephalic tidak signifikan didiagnosis, di mana stenosis vaskular lemah, rawatan ubat ditetapkan. Matlamat utama terapi konservatif adalah untuk menghilangkan manifestasi patologi penyakit ini, mencegah pertumbuhan plak lemak, dan menormalkan peredaran darah. Kumpulan ubat berikut ditetapkan:

  • agen antiplatelet;
  • statin;
  • vasodilator;
  • penyekat beta;
  • diuretik;
  • antikoagulan;
  • asid nikotinik;
  • hipotensif.
Kembali ke senarai kandungan

Campur tangan pembedahan

Kadang-kadang aterosklerosis arteri BCS dan BCA tidak dapat disembuhkan secara konservatif, terutamanya apabila lesi vaskular tersebar diperhatikan. Sekiranya gema menunjukkan perkembangan patologi, doktor memutuskan operasi untuk menghilangkan kawasan patologi. Selalunya, prosedur pembedahan berikut ditetapkan:

  • prostetik;
  • stenting;
  • angioplasti belon;
  • mencarut.
Kembali ke senarai kandungan

Terapi dengan ubat-ubatan rakyat

Sekiranya aterosklerosis awal BCA didiagnosis, selain mengambil ubat, patologi dapat dirawat dengan ubat alternatif, tetapi sebelum itu lebih baik berjumpa doktor. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, anda boleh menggunakan ubat semula jadi yang berguna seperti:

  • Tincture semanggi. Keringkan daun tanaman, pisahkan 50 g dan tuangkan semua 500 ml alkohol. Berkeras 10 hari, kemudian ambil 1 sudu besar. l. semasa perut kosong selama 3 bulan.
  • Merebus balsem lemon. Tuangkan segelas air mendidih lebih dari 1 sudu besar. l. daun limau purut dan biarkan hingga 10 minit. Saring produk siap, tambahkan sesudu madu, minum 2 kali sehari sehingga gejala berhenti mengganggu.

Adalah berkesan untuk menjalankan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, dengan menggunakan kompres di kawasan yang terjejas, yang asasnya dapat disediakan dari ramuan berikut:

  • jelatang;
  • chamomile;
  • yarrow;
  • St. John's wort;
  • daun kismis hitam.
Kembali ke senarai kandungan

Apa yang harus menjadi diet?

Aterosklerosis BCA akan berhenti berkembang jika, selain penggunaan ubat-ubatan dan cara tidak tradisional, pesakit mengikuti diet terapeutik, tujuan utamanya adalah untuk menurunkan kadar kolesterol, menormalkan kelikatan darah, dan membersihkan tubuh dari racun.

Dari diet, anda perlu membuang makanan berlemak, masin, karbohidrat, gula dan berkanji secara kekal. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa makanan akan menjadi monoton, pesakit tidak akan kelaparan, kerana senarai makanan yang dibenarkan adalah besar. Menu mesti merangkumi:

  • buah-buahan dan sayur-sayuran segar;
  • ikan merah, makanan laut;
  • daging tanpa lemak;
  • bijirin, roti gandum, pasta gandum;
  • dedak;
  • kekacang;
  • kacang, buah kering;
  • minuman susu yang ditapai, keju kotej.
Kembali ke senarai kandungan

Komplikasi

Sekiranya penyakit ini tidak diubati dengan segera, risiko mengalami akibat yang teruk akan meningkat:

  • pelanggaran peredaran serebrum;
  • perubahan patologi dalam komposisi darah;
  • penyumbatan arteri karotid;
  • strok;
  • angiopati retina;
  • serangan iskemia sementara;
  • oklusi 1 segmen arteri subclavian di sebelah kiri.
Kembali ke senarai kandungan

Tindakan pencegahan

Dengan kecenderungan untuk mengembangkan aterosklerosis BCA, perlu merekodkan tanda-tanda penyakit ECHO secara berkala, tanpa menjalani pemeriksaan perubatan yang dirancang dengan doktor. Di samping itu, penting untuk memantau keadaan umum kesihatan, bertindak balas terhadap gejala patologi pada waktunya, tidak terlibat dalam rawatan diri, meninggalkan tabiat buruk secara kekal, meningkatkan pemakanan, menghilangkan berat badan berlebihan, terlibat dalam aktiviti fizikal. Mematuhi peraturan pencegahan sederhana ini, mungkin untuk mencegah perkembangan patologi vaskular berbahaya, serta mencegah komplikasi yang berkaitan dengannya..

Atherosclerosis BCA: apa itu, sebab, gejala dan rawatannya

Aterosklerosis arteri brachiocephalic adalah salah satu patologi vaskular yang paling teruk (aterosklerosis BCA menurut ICD 10 - I70). Arteri jenis ini membekalkan oksigen ke otak, oleh itu, jika peredaran darah terganggu, seseorang boleh berada dalam bahaya serius. Salah satu komplikasi yang paling serius dalam diagnosis ini adalah strok besar. Telah diketahui bahawa keadaan ini sering menyebabkan kematian atau kecacatan teruk. Apa itu - aterosklerosis BCA, apakah tanda-tanda dan rawatan penyakit ini? Apakah penyebab penyakit ini, siapa yang berisiko? Semua ini akan dibincangkan dalam artikel kami..

Sebagai gangguan otak, aterosklerosis saluran otak mempunyai kod klasifikasi menurut ICD 10, menjadi salah satu penyakit kronik, sukar dirawat, dan menyebabkan strok.

Intinya terletak pada pemendapan di dinding arteri yang membekalkan darah ke tisu otak, pengumpulan lemak dalam bentuk plak, yang kemudiannya tidak hanya tumbuh, tetapi juga diubah menjadi tisu penghubung. Dari ini, lumen antara dinding pembuluh menjadi semakin sempit dan bekalan darah ke otak menderita..

Aterosklerosis serebrum berlaku lebih kerap pada orang tua, kod ICDnya adalah 10: 167.2, ia menyumbang kira-kira separuh daripada penyakit sistem kardiovaskular.

Atherosclerosis BCA: apa itu?

Arteri brachiocephalic adalah kumpulan saluran yang memberi makan otak. Merekalah yang membentuk lingkaran Willis, yang bertanggungjawab untuk pemakanan yang merata dari semua bahagian otak. Munculnya penyempitan lumen di mana-mana kawasan lingkaran ini dapat mengancam kelaparan oksigen seluruh otak, dan, di samping itu, terjadinya strok besar-besaran.

Selang usia diagnostik, ketika majoriti pesakit mempunyai aterosklerosis ICD 10 yang sesuai pada saluran otak, 40-50 tahun.

Sehingga kini, doktor membezakan dua jenis aterosklerosis ini. Apakah aterosklerosis bukan stenosis BCA? Dengan latar belakangnya, plak lemak terletak secara membujur, tanpa menyumbat kapal sepenuhnya. Jenis kedua adalah aterosklerosis BCA. Dengan itu, plak terbentuk dalam bentuk tubercles, ukurannya bertambah besar dan dapat menyekat lumen kapal sepenuhnya.

Sudah tentu, jenis penyakit kedua paling berbahaya. Sekiranya terdapat penyimpangan seperti itu, rawatan tepat pada waktunya menyebabkan perkembangan strok. Aterosklerosis non-stenotik bahagian ekstrakranial arteri brachycephalic ditentukan jika plak meliputi kurang dari separuh lumen dalaman. Penyakit ini memerlukan rawatan tepat pada masanya bersama dengan rawatan perubatan kecemasan. Untuk mempunyai masa untuk berjumpa doktor tepat pada masanya, setiap orang harus mempunyai idea mengenai gejala pertama patologi ini.

Semua orang harus mengetahui mengenai perkara ini: gejala penyakit

Aterosklerosis BCA: apakah itu dari segi manifestasi? Malangnya, pada peringkat awal, penyakit ini tidak mempunyai gejala yang jelas yang dapat mendorong seseorang untuk segera berjumpa doktor. Sebagai peraturan, tanda-tanda awal aterosklerosis BCA dapat dimulai dengan munculnya pening yang jarang dan jangka pendek, yang disebabkan oleh penyakit lain atau kerja berlebihan dangkal. Tetapi lama-kelamaan, kepala mula berputar semakin kerap, dan seseorang mungkin mengalami gejala aterosklerosis berikut:

  • Kehilangan tumpuan atau penurunannya.
  • Ingatan merosot.
  • Rasa pening kepala.
  • Jari mati rasa.
  • Kemunculan tinnitus.
  • Lonjakan tekanan biasa.
  • Keadaan yang disertai dengan keletihan kronik.

Bahaya yang paling besar adalah proses stenosis pada aterosklerosis BCA (penyempitan arteri). Dengan perkembangan bentuk aterosklerosis ini, gejala berikut biasanya berlaku:

  • Terdapat rasa sakit di kawasan jantung.
  • Terdapat sensasi menusuk di tangan.
  • Irama jantung terganggu.
  • Penglihatan mata semakin merosot.
  • Ucapan yang merosot.
  • Mual berlaku.
  • Pening muncul.

Apa yang anda perlu ketahui mengenai aterosklerosis saluran brachiocephalic?

Pengetahuan mengenai gejala, serta kaedah terapi untuk aterosklerosis arteri brachiocephalic, diperlukan untuk setiap orang, dan ini disebabkan oleh beberapa sebab, iaitu:

  • Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa hari ini aterosklerosis umumnya adalah salah satu penyakit yang paling biasa, yang, sebagai peraturan, doktor mendiagnosis pada setiap orang kelima di bawah usia tiga puluh, dan pada setiap keempat dari lima orang pada usia persaraan. Aterosklerosis non-stenotik BCA ekstrasranial didiagnosis semakin kerap.
  • Penyakit yang dijelaskan termasuk dalam tiga teratas dari segi kelazimannya di antara penyakit aterosklerotik yang lain.
  • Keterukannya, serta bahaya akibatnya, disebabkan oleh fakta bahawa dengan adanya patologi ini, arteri yang membekalkan otak manusia dengan darah terjejas. Kemalangan akut dan kronik dari serebrovaskular terbentuk dengan cepat.

Pesakit mana yang tergolong dalam faktor risiko?

Jadi apa itu - aterosklerosis BCA dengan proses stenosis?

Ia berkembang terutamanya di kalangan orang yang berusia lebih dari empat puluh tahun. Pada masa ini, doktor tidak dapat memberikan alasan yang tepat untuk pembentukan patologi ini, tetapi mereka membezakan beberapa faktor risiko yang menyumbang kepada pembentukan penyakit ini, iaitu:

  • Merokok. Kebiasaan buruk yang diketahui ini menyebabkan kesan negatif pada seluruh badan secara keseluruhan, terutama pada kapal. Kerana merokok, dinding saluran darah menjadi sangat rapuh, dan, di samping itu, serangan hipertensi mungkin berlaku. Kapal menyempit kerana merokok, dan dengan beberapa faktor aterosklerosis mungkin berlaku.
  • Kolesterol tinggi. Ini adalah tahap kolesterol tinggi yang menjadi asas kepada plak aterosklerotik. Lemak berbahaya tetap ada di dinding saluran darah, dan, di samping itu, arteri, itulah sebabnya lumen secara beransur-ansur menyempit. Atas sebab ini, peredaran darah terganggu teruk, dan risiko komplikasi berbahaya meningkat..
  • Hipertensi. Dengan penyakit ini, aterosklerosis sering muncul, tetapi tanpa stenosis. Kemudian penyakit ini berlanjutan, terdapat pelbagai kerosakan pada kapal, yang menyebabkan kerapuhannya berlebihan, serta kehilangan keanjalan.
  • Gangguan hormon, termasuk dengan latar belakang pengambilan pil perancang.
  • Gaya hidup yang tidak menetap.
  • Sebarang patologi bersamaan.
  • Kecenderungan genetik badan.

Aterosklerosis BCA dan bahaya

Aterosklerosis bahagian ekstrakranial BCA dianggap sebagai penyakit yang sangat berbahaya yang, tanpa rawatan profesional, boleh menyebabkan kecacatan atau kematian seseorang. Penyumbatan saluran darah membawa kepada kebuluran oksigen otak yang berterusan. Ini seterusnya menyebabkan perkembangan strok. Bahaya utama patologi adalah diagnosis lewat. Aterosklerosis BCA (mengikut ICD 10 I70) sukar.

Walaupun pada masa ini ubat moden dapat memberikan kaedah berkesan untuk diagnosis awal aterosklerosis BCA, orang tidak tergesa-gesa untuk berjumpa doktor apabila tanda-tanda pertama penyakit muncul. Selalunya, pesakit beralih kepada pakar hanya apabila penyakit itu sudah mulai berkembang, sehingga mengurangkan kualiti hidup seseorang.

Hari ini, doktor dengan sebulat suara menyatakan bahawa jika muncul pening, adalah mustahak untuk menjalani pemeriksaan. Sudah tentu, kepala boleh pening kerana pelbagai sebab, tetapi patologi yang dikesan tepat pada masanya dapat disembuhkan dengan mudah tanpa campur tangan pembedahan. Orang yang mengalami lonjakan tekanan dan kelainan lain dalam fungsi sistem vaskular perlu diperiksa sekurang-kurangnya sekali setahun..

Diagnosis aterosklerosis

Dengan adanya tanda-tanda aterosklerosis arteri brachiocephalic, seseorang biasanya diresepkan beberapa prosedur diagnostik yang berbeza, di mana doktor dapat menilai tahapnya, dan, di samping itu, keparahan patologi yang ada. Pertama sekali, untuk tujuan ini, pemeriksaan ultrasound pada arteri yang sesuai dijalankan. Di samping itu, pesakit diberi pemeriksaan vaskular Doppler..

Kaedah sedemikian memungkinkan untuk menilai tahap penyempitan lumen, ukuran plak, serta halaju aliran darah. Menetapkan penilaian indikator ini membolehkan pakar memilih rawatan yang optimum untuk setiap pesakit secara individu.

Rawatan penyakit

Apakah aterosklerosis BCA? Rawatan, gejala, gaya hidup dengan penyakit ini bergantung pada tahap perkembangan penyakit ini. Sebagai contoh, sekiranya penyakit ini baru mulai berkembang, dan selain pening yang jarang berlaku, orang tersebut tidak mengalami kelainan lain, maka rawatan ubat adalah mungkin. Terapi seperti itu, sebagai peraturan, didasarkan pada vasodilatasi, dan juga pada pencegahan pembentukan plak kolesterol..

Dalam keadaan di mana patologi telah mulai berkembang dan stenosis aterosklerosis arteri diperhatikan, maka, kemungkinan besar, seseorang akan diberi rawatan pembedahan untuk membebaskan lumen kapal. Operasi sedemikian dilakukan dengan beberapa cara, mulai dari membuang kawasan yang tersumbat hingga memasang dudukan di kawasan yang bermasalah. Oleh itu, peringkat utama dalam rawatan aterosklerosis BCA hari ini adalah:

  • Penolakan sepenuhnya terhadap sebarang tabiat buruk.
  • Pantang keras daripada makan makanan berlemak.
  • Senaman yang wajar dan teratur.
  • Melawan berat badan berlebihan dan menurunkan berat badan.
  • Rawatan komorbiditi.
  • Mengurangkan kadar kolesterol melalui penggunaan ubat.
  • Langkah pencegahan pembekuan darah.
  • Penggunaan vasodilator.
  • Kursus vitamin.
  • Pembedahan diperlukan sekiranya perlu.

Rawatan aterosklerosis dengan kaedah alternatif

Aterosklerosis saluran brachiocephalic mesti dirawat secara eksklusif di bawah pengawasan doktor. Pengubatan sendiri terhadap patologi ini boleh membawa kepada akibat yang paling tidak dapat dipulihkan. Kaedah perubatan tradisional, pada gilirannya, dapat menawarkan sejumlah resipi yang berkesan, tetapi hanya disarankan sebagai langkah pencegahan atau untuk digunakan sebagai sebahagian daripada rawatan komprehensif. Sangat mustahil untuk menghilangkan bentuk aterosklerosis BCA yang lebih lanjut sekiranya tidak ada ubat. Oleh itu, mari kita lihat ubat semula jadi yang paling berkesan untuk aterosklerosis:

  • Cengkih bawang putih. Produk ini boleh dimakan segar dan dalam bentuk semua jenis tincture. Resipi pencegahan yang sangat baik adalah campuran madu dengan lemon dan bawang putih. Bawang putih menguatkan saluran darah dengan baik dan menjadikan dindingnya elastik dan kuat, dan madu dan lemon pada gilirannya, mengimbangi kekurangan vitamin, menyumbang kepada pemulihan dinding vaskular. Tetapi perkara yang paling penting untuk diingat mengenai rawatan bawang putih adalah keteraturan penggunaannya..
  • Rosehip. Produk ini mesti dimakan dalam bentuk tincture alkohol atau teh. Penyembuhan semula jadi yang paling berkesan adalah pencegahan penyakit ini. Di samping itu, dengan bantuan pinggul mawar, adalah mungkin untuk menjalankan terapi untuk aterosklerosis primer..

Alfalfa kering. Semasa menurunkan kolesterol, produk ini telah menunjukkan keberkesanannya. Ramuan ini biasanya diseduh dalam bentuk teh, atau tincture alkohol khas disediakan daripadanya. Sebagai sebahagian daripada rawatan alfalfa, anda mesti mematuhi dos, dan juga jadual pengambilannya.

Penting untuk diperhatikan bahawa dengan adanya aterosklerosis arteri brachiocephalic, rawatan harus diresepkan secara eksklusif oleh doktor yang menghadiri, walaupun kita bercakap mengenai kaedah rakyat.

Doktor mana yang harus dirujuk?

Apabila tanda-tanda aterosklerosis pertama muncul, pesakit biasanya perlu berunding dengan pakar neurologi. Pakar ini akan membuat diagnosis pembezaan, dan jika kecurigaan disahkan, dia akan merujuk pesakit ke pakar kardiologi yang pakar dalam rawatan patologi vaskular..

Strategi rawatan selanjutnya akan secara langsung bergantung pada keparahan gejala penyakit dan hasil instrumental, dan, sebagai tambahan, kajian makmal..

Kaedah dan teknik rawatan pencegahan

Tidak perlu disebutkan sekali lagi bahawa aterosklerosis saluran BCA adalah penyakit yang sangat berbahaya yang lebih baik dicegah daripada dirawat kemudian. Jenis patologi ini lebih biasa daripada sekarang, dan oleh itu doktor menggesa pesakit untuk mengambil langkah pencegahan yang lebih baik, yang merupakan gaya hidup sihat bersama dengan pemakanan yang betul. Tetapi penting untuk mengambil kira bahawa pencegahan tidak hanya bersifat sementara, tetapi menjadi bagian dari kehidupan setiap orang. Sebaik-baiknya, budaya gaya hidup sihat harus ditanamkan oleh ibu bapa sejak kecil. Hanya dalam kes ini, anda dapat menyelamatkan diri dari pembentukan penyakit yang paling serius dan berbahaya..

Setiap orang harus ingat apa itu - aterosklerosis BCA, bahawa pada peringkat pertama ia dapat berlalu sepenuhnya tanpa gejala. Sekiranya seseorang berisiko, dia pasti harus menjaga kesihatannya. Langkah pencegahan dan pemeriksaan berkala harus menjadi sebahagian daripada kehidupan semua pesakit yang berisiko. Sekurang-kurangnya sekali dalam setahun, pesakit tersebut diwajibkan menjalani pemeriksaan perubatan, mengawal kadar gula, dan, sebagai tambahan, kolesterol darah. Sekiranya anda mengalami simptomologi yang berkaitan dengan disfungsi vaskular, anda mesti menghubungi doktor anda..

Sebab, gejala dan rawatan aterosklerosis non-stenotik arteri brachiocephalic

Atherosclerosis adalah penyakit kronik sistem kardiovaskular, yang dapat diperhatikan pada hampir setiap orang. Menurut statistik WHO, lebih daripada 50% kematian di Eropah, Amerika Syarikat dan Rusia disebabkan oleh komplikasi aterosklerosis. Penyakit ini dikelaskan mengikut bentuk, sifat perjalanan dan tempat lesi vaskular. Salah satu bentuk yang paling biasa adalah aterosklerosis arteri brachiocephalic (BCA).

Penyebab aterosklerosis

Apakah aterosklerosis non-stenotik arteri brachiocephalic? Ini adalah patologi yang dicirikan oleh pertindihan lumen kapal oleh plak aterosklerotik lebih daripada 50%. Penyakit ini berkembang dengan perlahan dan sering tidak mempunyai gejala yang teruk pada peringkat awal.

Arteri brachiocephalic adalah saluran besar yang membekalkan darah ke kepala dan leher. Mereka terdiri daripada:

  • batang brachiocephalic yang memanjang dari aorta;
  • arteri karotid kacang soya, dibahagikan kepada dalaman dan luaran;
  • arteri subclavian, yang terdiri daripada arteri subclavian kiri dan kanan.

Bahaya aterosklerosis tanpa stenosis bukan hanya pada perkembangan asimtomatik, tetapi juga pada komplikasi. Kerana gangguan serius dalam aliran darah, iskemia tisu berkembang dan risiko strok meningkat.

BC membawa kepada perkembangan aterosklerosis non-stenotik:

  • diabetes;
  • hipertensi dan hipotensi;
  • peningkatan tahap kolesterol darah;
  • merokok, alkoholisme;
  • patologi keradangan aorta dan vaskular;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • osteochondrosis leher;
  • aneurisma;
  • kecederaan leher dan kepala;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • berat badan berlebihan;
  • metabolisme terjejas.

Doktor membezakan 3 peringkat aterosklerosis bukan stenotik. Yang pertama dipanggil tahap lemak. Di dinding saluran darah yang rentan melonggarkan dan edema, enzim tertentu melarutkan lipid. Dengan penurunan sifat pelindung tubuh, deposit protein-lipid mula terbentuk di tempat-tempat di mana enzim berkumpul. Pada peringkat kedua, terdapat percambahan lemak yang cepat dan pembentukan plak yang terdiri daripada tisu penghubung dan lemak. Tahap ketiga penyakit ini adalah ateroskalsinosis. Apa yang dimaksud dengan aterokalsinosis adalah proses pemendapan garam kalsium pada plak dengan penyempitan lumen kapal yang cepat. Pendidikan dicirikan oleh ketidakstabilan dan ketidakupayaan untuk larut di bawah pengaruh dadah.

Gejala penyakit

Pada peringkat awal penyakit ini, gejala utama adalah pening dan sakit kepala. Mereka disebabkan oleh kekurangan oksigen dan nutrien yang dibekalkan ke otak. Aterosklerosis non-stenotik dengan perkembangan ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bunyi bising, berdering di telinga;
  • peningkatan tekanan darah yang mendadak;
  • mati rasa bahagian atas atau bawah;
  • gangguan ingatan;
  • penampilan lalat di depan mata;
  • pelanggaran ketajaman penglihatan;
  • kepekatan terjejas.

Gejala yang lebih kuat dan tanda-tanda aterosklerosis non-stenotik BC telah muncul pada peringkat kemudian, ketika rawatan pembedahan diperlukan untuk menyelamatkan nyawa. Tanda-tanda ini merangkumi:

  • kehilangan kesedaran jangka pendek;
  • terjejas koordinasi pergerakan;
  • gangguan pertuturan;
  • paresis sementara.

Untuk aterosklerosis semua bahagian BC, pelanggaran berterusan peredaran serebrum adalah ciri, yang membawa kepada perkembangan strok yang luas.

Diagnostik

Pada tanda pertama aterosklerosis non-stenotik arteri brakiocephalic ekstrasranial, anda harus berjumpa doktor. Kelewatan boleh mengakibatkan berlakunya komplikasi dan kematian. Pada lawatan pertama, doktor mengenal pasti aduan dan mengenal pasti faktor risiko perkembangan aterosklerosis, serta intensiti dan kekerapan gejala. Selain itu, kehadiran penyakit kronik bersamaan (kegagalan buah pinggang, hipertensi, hipotensi, diabetes mellitus, dll.).

Diagnostik aterosklerosis merangkumi analisis makmal dan instrumental. Setelah pemeriksaan fizikal, pesakit dihantar untuk ujian darah yang menentukan tahap trigliserida, kolesterol, glukosa, lipoprotein, protein c-reaktif dan hemoglobin glikosilasi. Kemudian kaedah diagnostik instrumental diberikan, yang memungkinkan:

  • untuk membuktikan adanya aterosklerosis non-stenotik BC;
  • menentukan tahap perkembangan penyakit;
  • untuk mewujudkan penyetempatan plak aterosklerotik dan gumpalan darah, bentuk dan saiznya;
  • tentukan kadar aliran darah;
  • untuk menentukan lokasi stenosis aterosklerosis bahagian ekstrakranial arteri brachiocephalic;
  • mengenal pasti ukuran penyempitan lumen saluran darah yang terjejas;
  • untuk menentukan jenis kecacatan arteri kongenital atau yang diperoleh;
  • tentukan jenis patologi vaskular (lenturan, ketebalan dinding, dll.);
  • menilai perubahan keadaan dinding arteri, keanjalan dan kerapuhannya.

Ultrasound Doppler, pengimejan resonans terkomputer atau magnetik, imbasan tripleks vaskular, angiografi, rheoencephalography digunakan sebagai kaedah instrumental..

Rawatan aterosklerosis

Aterosklerosis bukan stenotik arteri brakiocephalic extracranial dirawat di bawah pengawasan pakar neurologi. Dengan rawatan tepat pada masanya, terapi ubat ditetapkan dengan penyesuaian gaya hidup wajib.

Semua ubat diresepkan bergantung kepada keadaan pesakit dan hasil ujian. Ubat-ubatan sendiri dan preskripsi ubat-ubatan sendiri tidak boleh diterima.

Untuk stenosis, doktor menetapkan ubat antiplatelet. Mereka diperlukan untuk menjaga integriti plak dan mengelakkan pecah dan trombosis. Aspirin dan thienopyridine biasanya digunakan sebagai ubat antiplatelet. Ubat dari kumpulan statin berkesan mengurangkan tahap lipoprotein berketumpatan rendah dalam darah. Mereka yang biasa dengan aterosklerosis arteri brachiocephalic mencatat tindakan cepat ubat dan senarai kecil kesan sampingan. Terapi statin, bergantung pada usia, boleh berintensiti tinggi, sederhana atau intensiti rendah, dan melibatkan pemantauan berterusan tahap lipoprotein berkepadatan rendah.

Inhibitor ACE, penyekat reseptor angiotensin II, dan thiazolidinediones juga harus diambil semasa sakit. Mereka mempunyai kesan anti-radang, dapat mengurangi risiko perkembangan aterosklerosis, dan juga mengatur kadar glukosa dan lipid darah. Dadah dalam kumpulan ini diambil seumur hidup dengan diagnosis aterosklerosis yang disahkan.

Ubat generasi baru merangkumi perencat PCSK9. Mereka dibezakan oleh kepantasan membersihkan plasma darah dari kolesterol. Selain itu, doktor menetapkan ubat dengan asid folik. Mereka membantu menormalkan tahap homosistein darah. Pada aterosklerosis, berlebihan homosistein adalah normal. Enzim menimbulkan kerosakan pada dinding dalaman saluran darah dengan pembentukan plak baru.

Vasodilator diresepkan untuk melegakan kekejangan dan melebarkan arteri. Sekiranya terdapat tekanan darah tinggi, disarankan untuk menggunakan ubat untuk menurunkan tekanan darah dan mengurangkan tekanan pada saluran darah..

Selepas strok, aminalon meningkatkan metabolisme tisu otak dan merangsang pemulihan banyak proses. Ubat itu mesti diambil dengan ketat di bawah pengawasan perubatan.

Pembedahan

Apabila anda berjumpa doktor pada peringkat awal penyakit ini, terapi ubat adalah kaedah rawatan utama. Campur tangan pembedahan diperlukan apabila bentuk bukan stenosis menjadi stenosis dan menutup lumen arteri lebih daripada 50%. Semasa operasi, doktor membuang kawasan yang terjejas, diikuti dengan menjahit kapal.

Stenting biasanya digunakan sebagai rawatan pembedahan. Inti operasi adalah meletakkan stent dengan belon di kapal yang terkena. Stent dimasukkan melalui kateter. Setelah mencapai plak, belon mengembang, yang menghancurkan blokade kolesterol dan mengembalikan bekalan darah normal ke otak.

Kaedah endarterektomi diamalkan pada arteri karotid. Ini adalah pembedahan terbuka di mana plak aterosklerotik dikeluarkan melalui sayatan di dinding saluran darah..

Komplikasi aterosklerosis

Pada aterosklerosis BC, serangan iskemia sementara (thia) sering terjadi apabila kapal tersumbat oleh trombus kecil. Malnutrisi tisu otak dengan thia disertai dengan pening dan sakit kepala yang teruk, gangguan dalam proses pemikiran. Sekiranya embolus hilang, maka gejala akan hilang dengan sendirinya setelah beberapa jam.

Apabila plak menyekat kapal besar atau tidak menyelesaikan embolus, strok berlaku. Ia dapat ditentukan oleh gejala berikut:

  • kehilangan kesedaran;
  • sakit teruk di kepala, gelap pada mata;
  • mengantuk atau pergolakan yang melampau;
  • pening dan muntah.

Dengan perkembangan strok, kelemahan pada lengan dan kaki, kehilangan penglihatan dan pendengaran separa, gangguan pertuturan, dan mati rasa anggota badan ditambahkan pada gejala pertama. Rawatan mesti segera.

Dengan patologi arteri vertebra, kerja bahagian posterior otak terganggu, yang menyebabkan gangguan koordinasi pergerakan dan kehilangan penglihatan atau pendengaran.

Bentuk stenosis aterosklerosis BC sering diperhatikan secara serentak dengan non-stenosing atau dengan aterosklerosis stenosis pada bahagian bawah kaki dan aorta. Dalam kes ini, aneurisma atau gangren ditambahkan kepada komplikasi. Perkembangan aterosklerosis aterosklerotik bukan stenotik pada kawasan ekstrakranial boleh menyebabkan gangren pada bahagian atas kaki.

Pencegahan penyakit

Pada aterosklerosis, langkah pencegahan ditujukan untuk menghilangkan faktor risiko, menghentikan perkembangan plak kolesterol dan memulihkan peredaran darah yang normal. Doktor membahagikan semua pencegahan menjadi primer dan sekunder.

Pencegahan primer dilakukan pada tahap awal aterosklerosis atau dengan kecenderungan penyakit. Ini termasuk memeriksa gula darah, kolesterol dan trigliserida secara berkala, meningkatkan aktiviti fizikal, menormalkan pemakanan, dan menghilangkan tekanan. Keletihan emosi, kecederaan kepala dan leher, dan bekerja pada waktu petang dan malam harus dielakkan. Anda juga harus berhenti merokok dan meminimumkan pengambilan alkohol. Sekunder bertujuan untuk mengurangkan manifestasi penyakit yang ada dan komplikasinya. Ia dilakukan dengan penggunaan terapi ubat, serta dengan tinjauan mandatori terhadap diet dan peningkatan aktiviti fizikal..

Pemakanan penting dalam rawatan aterosklerosis, kerana sebahagian besar kolesterol memasuki badan melalui makanan. Doktor menasihati:

  • melepaskan lemak trans dan sejumlah besar lemak haiwan;
  • memperkenalkan lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran, kacang-kacangan, herba segar ke dalam diet;
  • mengambil produk tenusu rendah lemak;
  • gunakan jenis ayam rendah lemak, ikan, daging;
  • menolak makanan dalam tin, sosej, makanan masin, serta gula-gula dan gula-gula;
  • mengawal pengambilan garam dan gula;
  • mengawal kandungan kalori makanan setiap hari;
  • masukkan 5-6 hidangan sehari;
  • ambil vitamin tambahan.

Senaman juga diperlukan untuk mengurangkan berat badan dan meningkatkan peredaran darah. Pesakit ditunjukkan berenang, berjalan-jalan di udara segar, berbasikal, menunggang kuda perubatan, yoga. Pengenalan beban yang mungkin adalah pencegahan strok, patologi saluran jantung, darah tinggi, diabetes mellitus yang baik.

Ia juga perlu untuk mengatur cara kerja dan rehat yang betul. Ini bermaksud penurunan tahap tekanan, tidur malam penuh (sekurang-kurangnya 8 jam), normalisasi iklim psikologi di tempat kerja dan di rumah..

Aterosklerosis sering mempengaruhi arteri brachiocephalic. Penyakit ini berbahaya kerana ia berkembang untuk waktu yang lama tanpa gejala yang jelas, dan orang mengaitkan manifestasi pertamanya sebagai keletihan. Diagnosis dan rawatan yang tepat pada waktunya dapat mengakibatkan perkembangan komplikasi seperti strok, gangren, aneurisma aorta. Punca dan rawatan penyakit ini saling berkaitan: pertama, doktor menghilangkan faktor risiko, dan kemudian lesi vaskular aterosklerotik. Pencegahan penyakit adalah prasyarat dengan adanya beberapa faktor risiko, dan termasuk pemantauan diet secara berterusan, peningkatan aktiviti fizikal, menghindari aktiviti yang berkaitan dengan peningkatan tekanan emosi dan pemeriksaan berkala oleh doktor..

Aterosklerosis BCA (arteri brachiocephalic): perkembangan, gejala, diagnosis, rawatan, prognosis

© Pengarang: A. Olesya Valerievna, Ph.D., doktor praktik, guru universiti perubatan, terutamanya untuk SosudInfo.ru (mengenai penulis)

Aterosklerosis BCA (arteri brachiocephalic) adalah salah satu penyetempatan proses aterosklerotik yang paling kerap, yang dikesan terutama pada orang tua dan pikun dan membawa kepada gangguan hemodinamik di otak.

deposit aterosklerotik di arteri brachiocephalic

Lesi vaskular oleh plak aterosklerotik tersebar luas di kalangan penduduk dunia. Penyakit berbahaya ini bermula sedikit demi sedikit, bahkan pada masa dewasa, ketika seseorang menjalani gaya hidup yang aktif, bekerja keras dan tidak memberi perhatian yang secukupnya terhadap kesihatannya kerana kekurangan waktu senggang, sementara kesejahteraan dan kekurangan pemikiran mengenai usia tua yang akan membawa akibatnya.

Sementara itu, tanda-tanda awal aterosklerosis dapat dikesan pada usia 40-45, lebih kerap pada lelaki. Wanita dalam tempoh ini dilindungi dari aterosklerosis oleh hormon seks, tetapi dengan permulaan menopaus dan penurunan kepekatannya, risiko patologi meningkat, dan pada usia 65-70, kejadian aterosklerosis, termasuk arteri brachiocephalic, menjadi hampir sama pada kedua-dua jantina.

Aterosklerosis arteri brachiocephalic sangat penting kerana pelanggaran bekalan darah ke otak dan risiko keadaan berbahaya - strok, walaupun manifestasi kronik patologi dalam bentuk demensia juga menyebabkan banyak masalah dan cepat atau lambat membawa kepada kematian pesakit.

Arteri brachiocephalic merangkumi batang brachiocephalic, subclavian kiri dan arteri karotid biasa. Batang besar ini berasal langsung dari aorta, bercabang ke dalam saluran dengan diameter lebih kecil, yang terlibat dalam pembentukan lingkaran arteri (Willis) otak, yang membekalkan darah ke tisu saraf..

Vertebrata bermula dari arteri subclavian, yang di kawasan pangkal otak bergabung menjadi basilar - arteri besar yang menimbulkan sumber bekalan darah ke bahagian posterior otak besar dan cerebellum (serebrum posterior). Patologi arteri vertebra diketahui oleh banyak orang, selalunya ia adalah asimetri atau penyempitan tempatan mereka, yang bersifat kongenital, dan aterosklerosis yang diperoleh semasa hidup sehingga memburukkan lagi kekurangan aliran darah dan menyumbang kepada iskemia otak.

Struktur BCA dan arteri otak memakannya

Agar tidak melewatkan saat permulaan penyakit ini, orang-orang dari kumpulan risiko perlu memantau kesejahteraan mereka dengan teliti dan kerap mengunjungi doktor, menjalani kajian yang sesuai dan mengambil ubat yang diresepkan oleh pakar. Diagnosis dan rawatan tepat pada masanya dapat memperlambat perkembangan aterosklerosis dan mencegah komplikasi, yang paling berbahaya adalah strok.

Prasyarat hemodinamik untuk aterosklerosis BCA dan faktor risiko

Aterosklerosis saluran brachiocephalic berkembang pada orang yang cenderung kepadanya di bawah pengaruh faktor luaran, gaya hidup, keturunan. Mereka membawa kepadanya:

  • Kecenderungan genetik - dengan aterosklerosis mana-mana penyetempatan pada saudara terdekat, risiko patologi meningkat dengan ketara;
  • Merokok, penyalahgunaan alkohol - menyumbang kepada vasospasme, gangguan metabolik, darah tinggi;
  • Ciri-ciri pemakanan dengan kelebihan lemak haiwan, daging goreng, daging asap, makan malam lewat, pengabaian serat, makanan laut, sayur-sayuran dan buah-buahan segar;
  • Ketidakaktifan fizikal adalah salah satu faktor predisposisi yang paling penting yang menyebabkan gangguan hemodinamik sistemik, turun naik tekanan darah, perubahan metabolisme lipid dan karbohidrat;
  • Patologi bersamaan dalam bentuk hipertensi arteri, memprovokasi kerosakan pada lapisan dalaman dinding arteri;
  • Anomali kongenital bercabang vaskular, stenosisnya, kura-kura pada bahagian ekstra dan intrakranial;
  • Seks lelaki (pada wanita, estrogen memainkan peranan pelindung);
  • Umur lanjut usia;
  • Obesiti umum - berat badan berlebihan memulakan perubahan metabolik, hipertensi, aterosklerosis bukan sahaja BCA, tetapi juga batang arteri besar yang lain.

Aterosklerosis BCA pada tahap ekstrakranial untuk masa yang lama dapat berlanjutan secara subklinis kerana diameter lumens vaskular yang besar, tetapi cepat atau lambat ia dapat dirasakan oleh tanda-tanda iskemia serebrum, komplikasi tromboemboli dan infark jaringan saraf.

Penyebab hemodinamik kerosakan aterosklerotik pada BCA dianggap aliran darah yang cepat di kawasan sistem peredaran darah ini, banyak percabangan saluran darah, termasuk pada sudut akut, yang menimbulkan aliran bergelora dan pusingan darah, yang, di bawah tekanan tinggi, "memukul" dinding kapal, merosakkan lapisan dalam dan mewujudkan keadaan untuk penetapan lipoprotein yang terapung di dalam darah di sana.

Pada peringkat ekstrakranial, tapak pengembangan plak lebih kerap menjadi zon pencabutan arteri karotid biasa ke cawangan dalaman dan luaran, tetapi batang brachiocephalic itu sendiri, arteri karotid, vertebra, dan basilar juga tidak ketinggalan. Semakin tua pesakit dan semakin banyak faktor buruk terhadapnya, semakin besar jumlah dan kelaziman kerosakan vaskular.

Aterosklerosis bahagian ekstrakranial arteri brachiocephalic adalah berbahaya dengan sendirinya, yang menyebabkan penurunan aliran nutrien dan oksigen ke otak, dan komplikasinya. Khususnya, pelepasan plak atau sebahagiannya, massa trombotik atau ateromatosa penuh dengan emboli, yang menyebabkan penyumbatan cabang berkaliber lebih kecil - vertebrata, basilar, serebrum.

Segmen intrakranial paling sering terlibat dengan laluan emboli, namun, kerosakan aterosklerotiknya tidak jarang berlaku, terutama pada orang tua. Kemungkinan gabungan lesi arteri extracranial dan intrakranial, yang mempunyai prognosis yang sangat serius.

Dengan penyempitan arteri yang tidak lengkap, perkembangan lingkaran arteri otak yang baik, aterosklerosis dapat dikompensasi, gejala kurang atau tidak ada, namun, diketahui bahawa struktur lingkaran Willis sangat berubah-ubah, dan tidak semua orang menutupnya dan membawa sejumlah kapal yang mencukupi. Ciri-ciri anatomi sistem vaskular otak boleh menyebabkan manifestasi awal proses aterosklerotik, perjalanan yang teruk dan risiko bencana vaskular yang sangat tinggi dalam bentuk serangan jantung atau pendarahan.

Bergantung pada jumlah lesi, terdapat:

  1. Aterosklerosis bukan stenotik BCA;
  2. Proses aterosklerotik stenosis.

Jelas bahawa kualiti hidup, sifat rawatan dan prognosis akan dipengaruhi oleh seberapa banyak arteri menyempit. Semakin banyak plak menonjol ke dalam lumen, semakin sedikit darah yang dapat mengalir lebih jauh ke otak, dan risiko pecahnya plak semacam itu beberapa kali lebih tinggi daripada dengan lokasi yang dangkal dan "rata".

Sekiranya simpanan lemak kelihatan seperti jalur atau bintik dan meningkat di sepanjang kapal, maka aliran darah akan mengalami tahap yang lebih rendah. Sudah tentu, jumlah cecair yang melewati zon ini secara beransur-ansur akan berkurang, tetapi tidak mungkin berlaku pertindihan lengkap dari garis vaskular. Lesi seperti itu disebut aterosklerosis non-stenotik..

Sebagai tambahan, hipoksia yang meningkat secara beransur-ansur memberi peluang kepada bahagian lain dari sistem peredaran otak untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah - untuk merangkumi jalan keluar, termasuk yang ada di sepanjang Ring of Willis. Arteri akan melakukan fungsinya dengan bersungguh-sungguh, tetapi otak masih akan menerima nutrien yang sangat diperlukannya.

Aterosklerosis non-senosing disebut apabila plak menutupi tidak lebih dari separuh diameter arteri atau "merebak" di sepanjang intima, tetapi dengan kesimpulan seperti itu, seseorang tidak dapat kehilangan kewaspadaan: aterosklerosis non-senosing BCA dapat masuk ke tahap yang lebih dalam dan menyebabkan penyumbatan kapal.

Stenosis aterosklerosis BCA adalah bentuk penyakit yang jauh lebih parah, di mana sekurang-kurangnya separuh daripada diameter arteri ditempati oleh plak yang menonjol. Dalam keadaan ini, terdapat halangan kuat dari patensi kapal, sementara pecah atau trombosis lebih mungkin terjadi.

Aliran darah cagaran dengan stenosis BCA akan diselaraskan sebahagian, tetapi tidak akan mencukupi kerana kekurangan masa, perkembangan akibat negatif yang cepat dan kemungkinan struktur bulatan arteri otak yang tidak normal.

Stenosis aterosklerosis BCA dapat berkembang dengan cepat, dan penyumbatan total kapal adalah fenomena yang sangat berbahaya, di mana ia mungkin bukan lagi mengenai pemulihan, tetapi tentang menyelamatkan nyawa pesakit.

Oleh itu, bagi pesakit, aterosklerosis bahagian ekstrakranial arteri brachiocephalic dan lesi cabang intrakranialnya sama pentingnya, bagaimanapun, tahap penyempitan memainkan peranan yang menentukan, menentukan ciri-ciri gejala dan kemungkinan komplikasi yang mengancam nyawa..

Gejala lesi aterosklerotik saluran brachiocephalic

Apabila BCA dirosakkan oleh aterosklerosis, dua "senario" perkembangan kejadian adalah mungkin:

  • Hipoksia kronik yang terus meningkat yang mendasari ensefalopati diskirkulasi atau iskemia serebrum kronik;
  • Oklusi lumen akut dengan penghentian aliran darah yang lengkap dan pembentukan fokus nekrosis.

Gejala yang paling biasa pada pesakit yang mengalami perubahan BCA adalah tanda-tanda kebuluran oksigen otak:

  1. Pening;
  2. Sakit kepala;
  3. "Lalat" di depan mata, sensasi tudung;
  4. Keletihan, berasa letih;
  5. Insomnia;
  6. Pening kepala dan episod kehilangan kesedaran;
  7. Penurunan kemampuan intelektual, ingatan, kesukaran menumpukan perhatian;
  8. Perubahan tingkah laku, gangguan mental yang teruk.

Gejala penyakit tidak hadir dalam jangka masa yang lama atau dinyatakan sejauh mana lebih mudah untuk mengaitkannya dengan kerja berlebihan, kerja keras, dan pengalaman emosi. Pada peringkat awal, plak tidak menyempitkan lumen dengan ketara, dan bahkan mungkin mempunyai susunan planar, jaminan memberikan bekalan darah ke otak, oleh karena itu manifestasi tidak konsisten, langka dan tidak spesifik.

Salah satu tanda aterosklerosis saluran brachiocephalic paling awal dan paling kerap adalah pening. Ini bertambah kuat dengan putaran kepala yang tajam, ketika kapal tidak punya waktu untuk mengalihkan darah, melewati kawasan yang terkena. Serangan pening boleh disertai dengan gangguan koordinasi pergerakan, jatuh dan kecederaan, jadi pesakit harus berhati-hati.

Apabila jumlah plak meningkat dan tahap oklusi lumen arteri meningkat, gejala meningkat. Pesakit mula bimbang tentang sakit kepala yang berterusan yang sukar dirawat dengan analgesik, yang berkaitan dengan peningkatan iskemia serebrum, yang tidak dapat dihilangkan oleh badan dengan sendirinya. Dengan turun naik tekanan darah, terutama jika terjadi penurunan atau hipotensi berterusan, keparahan iskemia akan bertambah buruk.

Aterosklerosis dengan stenosis menyebabkan gejala kelaparan oksigen otak yang teruk, di mana cepat atau lambat tanda demensia baru muncul. Pesakit mengalami kelupaan, mudah marah, terdedah kepada kemurungan, kehilangan selera makan dan motivasi untuk tindakan yang diarahkan, kegelisahan, ketidakkonsistenan pemikiran dan pertimbangan muncul.

Tahap lanjut aterosklerosis BCA dengan kerosakan pada cabang yang membawa darah ke otak dicirikan oleh semua tanda demensia vaskular, yang dapat dikesan pada orang tua dan orang tua. Pesakit menjadi tidak mencukupi, tidak mengorientasikan diri di ruang dan dirinya sendiri, ucapan tidak koheren dan tanpa makna, dan di peringkat akhir dia tidak lagi mampu bergerak dan layan diri, memerlukan pemerhatian dan perawatan yang berterusan.

Gejala yang dijelaskan berkaitan dengan aterosklerosis progresif kronik dengan stenosis, tetapi tanpa kemalangan vaskular. Keadaan berbeza apabila arteri tersekat sepenuhnya. Sekiranya plak menutup lumennya atau menjadi sumber komplikasi embolik dengan penyumbatan cabang yang lebih kecil, maka akan ada tanda-tanda strok:

  • Paresis dan kelumpuhan;
  • Gangguan kepekaan;
  • Gangguan pertuturan, pendengaran, penglihatan;
  • Gangguan organ pelvis;
  • Koma.

Ini hanyalah sebahagian kecil daripada kemungkinan gangguan neurologi yang timbul akibat strok. Harus diingat bahawa aterosklerosis arteri serebrum basilar dan posterior hampir selalu menyebabkan strok teruk di hilir disebabkan oleh arteri yang berkaliber yang besar dan keupayaan simpanan aliran darah yang tidak mencukupi di bahagian otak bagian belakang..

Aterosklerosis cabang ekstrakranial BCA boleh menyebabkan gejala aliran darah yang tidak mencukupi di bahagian atas kaki. Pada masa yang sama, pesakit mengadu rasa mati rasa, kelemahan, sensasi merayap dan penurunan kepekaan di tangan..

Diagnostik

Diagnosis aterosklerosis BCA tidak dapat dibuat hanya berdasarkan gejala dan keluhan pesakit, walaupun ditentukan oleh doktor dengan teliti. Maklumat mengenai keturunan dan kes keluarga dari penyakit ini juga penting. Patologi tidak mempunyai tanda-tanda luaran, tetapi dalam beberapa kes seseorang dapat memperhatikan denyutan saluran serviks, secara tidak langsung menunjukkan kemungkinan aterosklerosis.

Kaedah yang boleh dipercayai untuk mendiagnosis patologi BCA adalah:

  1. Pemeriksaan ultrasound Doppler;
  2. Angiografi MR;
  3. Angiografi kontras sinar-X atau MSCT dengan kontras.

Kaedah yang paling berpatutan untuk mengesan proses aterosklerotik di BCA boleh dianggap sebagai ultrasound dengan Doppler, di mana doktor dapat menentukan lokasi, ukuran plak, tahap stenosis kapal dan pelbagai parameter aliran darah dalam keadaan patologi.

Tanda-tanda ultrasonografi aterosklerosis di arteri brachiocephalic adalah pengesanan kecacatan tempatan yang menyekat aliran darah, penurunan diameter dalam kapal, dan penurunan laju aliran darah. Prosedur ini terutama ditunjukkan untuk pesakit dengan aterosklerosis penyetempatan lain, orang tua, pesakit diabetes mellitus dan gangguan metabolik lain..

Tanda-tanda ekografik pada tahap awal aterosklerosis non-stenotik arteri brachiocephalic jarang, namun, walaupun pada peringkat penyakit ini, patologi dapat dikesan, yang memungkinkan untuk mengembangkan taktik rawatan dan pencegahan komplikasi tepat pada masanya.

Dengan angiografi sinar-X kontras dan angiografi MR, lokasi tepat pembentukan plak dapat ditentukan bukan hanya pada segmen ekstrakranial arteri, tetapi juga pada saluran intrakranial. Kajian ini dapat melengkapkan MRI otak, menunjukkan tahap perubahan iskemiknya.

Rawatan aterosklerosis BCA

Rawatan aterosklerosis BCA mengikuti prinsip umum menguruskan pesakit dengan lesi aterosklerotik pada saluran lain. Ia boleh menjadi perubatan atau pembedahan..

Semasa membuat rancangan pengurusan pesakit, doktor pasti akan mengesyorkan mengubah gaya hidup dan pemakanan. Langkah-langkah ini secara signifikan dapat memperlambat perkembangan patologi dan mencegah komplikasinya..

Aktiviti fizikal yang mencukupi, normalisasi berat badan, pengecualian tabiat buruk adalah perkara pertama yang mesti dilakukan oleh pesakit dengan tanda-tanda aterosklerosis BCA.

Diet adalah langkah penting kedua, tanpanya tidak ada kemungkinan hasil yang baik. Makanan goreng dan berlemak tidak termasuk dalam diet, keutamaan diberikan kepada bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, daging tanpa lemak dan ikan, lebih baik - kukus, rebus atau rebus.

Rawatan ubat termasuk:

  • Dadah yang menormalkan metabolisme lemak dan menurunkan kolesterol darah - lovastatin, simvastatin, atorvastatin, dan lain-lain;
  • Antiplatelet dan antikoagulan - aspirin, warfarin, clopidogrel.

Statin, yang menurunkan kolesterol darah, disyorkan untuk hampir semua orang yang sudah berada pada tahap awal aterosklerosis, namun, mereka mempunyai kontraindikasi dan boleh menyebabkan sejumlah kesan sampingan, oleh itu, penggunaan bebas mereka tidak dapat diterima.

Aspirin adalah salah satu ubat yang paling biasa diresepkan untuk patologi vaskular dan jantung. Ia ditoleransi dengan baik, murah dan sangat berkesan untuk mencegah komplikasi trombotik. Pada aterosklerosis, ditetapkan dalam dosis 100 atau 300 mg, yang dianggap selamat, tetapi orang dengan gastritis dan bisul harus sangat berhati-hati, kerana walaupun sedikit dos aspirin dapat menyebabkan komplikasi.

Menurut petunjuk, nootropik (piracetam), vasodilators (actovegin), penenang, antidepresan dapat diresepkan. Vitamin dan antioksidan juga disyorkan.

Rawatan pembedahan diresepkan dalam kes aterosklerosis oklusi teruk BCA ekstrakranial. Kemungkinan:

  1. Endarterektomi radikal dengan penyingkiran bahagian arteri yang terkena (sering pada arteri karotid);
  2. Stenting - pemasangan tiub berongga yang memulihkan daya tahan kapal, dianggap sebagai salah satu kaedah rawatan pembedahan yang paling moden dan trauma minimum;
  3. Pembedahan pintasan, apabila aliran darah disediakan oleh pintasan buatan buatan.

Adalah lebih baik bagi pesakit yang berusia muda untuk menjalani stenting, tetapi kos operasi adalah tinggi, yang tidak membenarkannya disekat. Yang lebih berpatutan adalah endarterektomi terbuka, di mana pakar bedah membuang kawasan yang terjejas, menjahit kapal atau memasang prostesis dengan lesi besar.

stenting minimum dari arteri karotid

Oleh itu, aterosklerosis BCA adalah patologi yang sangat serius yang memerlukan pemerhatian dinamik dengan kawalan ultrasound berkala, penentuan spektrum lipid darah, dan perundingan pakar neurologi. Hanya diagnosis awal dan pelaksanaan semua preskripsi doktor yang dapat memperlambat perkembangannya dan mengelakkan akibat yang paling berbahaya..


Artikel Seterusnya
Pencegahan dan rawatan urat varikos rahim semasa kehamilan