Aterosklerosis arteri karotid: sebab dan gejala, kaedah rawatan dan prognosis hidup


Gangguan otak (pemakanan) otak cepat atau lambat berakhir dengan kekurangan serebrovaskular akut - strok yang berbeza-beza.

Menurut statistik, keadaan ini memerlukan lebih banyak nyawa daripada barah dan patologi lain; hanya serangan jantung, kerosakan jantung dapat bersaing dalam mematikan.

Aterosklerosis arteri karotid adalah gangguan kronik, yang intinya adalah stenosis (penyempitan) atau penyumbatan saluran darah oleh plak kolesterol, di mana pemakanan normal otak tidak mungkin dilakukan. Ia dianggap sebagai fenomena pra-strok.

Kemungkinan kecemasan perubatan dengan latar belakang patologi semasa meningkat sebanyak 10-30% selama 2-3 tahun pertama, dan kemudian lebih banyak lagi. Kes yang rumit disertai dengan penyempitan yang cepat dan kekurangan hemodinamik akut (aliran darah), yang mengakibatkan strok.

Dalam kes ini, tidak ada fasa perkembangan sebelumnya, dan aterosklerosis menjadi penyebab nekrosis tisu saraf dengan segera.

Rawatan dilakukan dengan segera, kerana tidak diketahui pada saat mana pesakit akan ditimpa kecemasan dan bagaimana ia akan berakhir (dengan mempertimbangkan faktor prognostik dan statistik, seolah-olah tidak ada yang baik).

Terapi adalah konservatif dan beroperasi. Bergantung pada kes. Para doktor mempunyai banyak kaedah, adalah mustahak untuk pergi ke hospital tepat pada masanya.

Mekanisme pembangunan

Soalan itu dibangkitkan sebahagiannya di atas. Inti dari proses patologi dalam satu daripada dua perkara.

Yang pertama, dan kurang biasa, adalah penyempitan atau kekejangan arteri karotid..

Mengapa ia berlaku: akibat merokok jangka panjang, sebagai reaksi individu badan terhadap nikotin, akibat pengambilan alkohol, ubat-ubatan, kerana penyakit somatik, persoalannya agak berbeza.

Penting agar arteri karotid menjadi sempit. Aliran darah menjadi semakin teruk.

Pilihan kedua terdapat dalam 80%. Intinya terletak pada penyumbatan saluran darah dengan plak kolesterol..

Ini adalah pertumbuhan radial pada sendi lemak di dinding arteri, ia menimbulkan halangan mekanikal.

Penyebab yang biasa adalah gangguan metabolik kongenital atau yang diperoleh (terutamanya lipid).

Lebih jauh lagi, intipati gangguan tidak penting dalam penerangan mekanisme. Lumen kapal disempitkan, diameter struktur berongga kurang dari biasa.

Oleh itu, darah harus mengatasi lebih banyak daya tahan, beban berlebihan pada jantung, arteri diciptakan, yang cepat atau lambat dapat berakhir dengan pelanggaran integriti anatomi kapal.

Masalah utama dalam jangka pendek adalah pemakanan otak yang tidak mencukupi. Semakin sedikit darah yang dibekalkan, semakin teruk keadaan keseluruhannya..

Pada peringkat awal, hemodinamik menurun sedikit, oleh itu gejalanya minimum atau tidak ada sepenuhnya. Badan masih dapat mengimbangi penyimpangan, terdapat sumber yang mencukupi.

Kemudian klinik gangguan neurologi berkembang. Tidak semua orang, walaupun dengan masalah kesihatan yang jelas, pergi ke doktor, yang menjelaskan statistik sedih mengenai penyakit ini. Dan akhirnya strok cepat berkembang..

Sekiranya dua arteri karotid rosak sekaligus, kebarangkalian hasil mematikan lebih tinggi, kematian pesakit hampir tidak dapat dielakkan. Nasib seperti itu dapat dielakkan hanya dengan pengesanan dan rawatan tepat pada masanya..

Perkara yang sama berlaku untuk kekalahan arteri karotid dalaman yang disebut, yang terletak dalam, sebahagiannya meluas ke kawasan kranial.

Gejala

Gambaran klinikal bergantung pada tahap proses patologi. Senarai manifestasi lengkap adalah seperti berikut.

Sakit kepala

Ia dianggap sebagai tanda aterosklerosis karotid pertama dan paling biasa. Dengan cara yang sederhana, tubuh memberi isyarat tentang kekurangan struktur struktur serebrum..

Pada peringkat awal, ketidakselesaan adalah episodik, tidak signifikan. Penyakit ini berkembang, sindrom ini kadang kala bertambah dan menjadi tidak tertahankan.

Manifestasinya terasa sangat menyakitkan, hampir tidak pernah hilang dengan sendirinya. Berlaku secara berkala, beberapa kali sehari.

Ubat improvisasi standard tidak dikeluarkan sepenuhnya.

Secara semula jadi, ketidakselesaan itu memikat, menembak, meletup. Dilokalisasikan di kawasan frontal, parietal, kuil. Mungkin meresap, tersebar di seluruh tengkorak.

Pening

Ia berlaku setara dengan gejala pertama. Ia bercakap tentang kekurangan zat makanan progresif struktur serebrum, frontal, temporal lobus, cerebellum terlibat.

Diiringi oleh ketidakupayaan untuk menavigasi di angkasa atau penurunan kemampuan ini.

Dalam kes-kes yang teruk, pesakit harus berbaring untuk mengurangkan rasa tidak selesa.

Episod pening berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam, kemudian berlalu. Relaps berulang.

Gejala menjadi lebih kerap apabila gangguan itu berkembang dan berkembang.

Pening dan muntah

Sementara. Tempoh pendek. Mereka tidak melegakan, kerana, kerana disebabkan oleh jawapan yang salah, reaksi tubuh terhadap pemakanan otak yang tidak mencukupi.

Muntah refleks biasanya tunggal, jarang berlaku.

Asthenia

Keletihan umum, mengantuk. Ia disertai dengan penurunan tekanan darah pada tahap selanjutnya, pertumbuhan stabil hingga tahap 1-2 darjah hipertensi pada tahap pertama, ketika tubuh masih berusaha untuk mengimbangi gangguan tersebut dan ia keluar.

Dasarnya adalah serangkaian manifestasi: kelemahan, yang dirasakan sebagai kelemahan dan kelesuan. Mengantuk lebih jauh, tanpa mengira waktu siang dan jumlah waktu rehat malam.

Akhirnya, kelesuan, penurunan kelajuan tindak balas terhadap rangsangan luaran. Ini amat berbahaya ketika memandu, melakukan kerja yang memerlukan tumpuan..

Insomnia

Mengikut jenis kebangkitan yang kerap. Dalam kes yang teruk, ia berlaku setiap 10-15 minit. Dengan alasan yang jelas.

Tidak ada perbincangan mengenai rehat yang baik. Orang itu berasa lebih teruk daripada sebelum tidur dan ini berterusan selama-lamanya.

Sehingga rawatan berkualiti dijalankan, dan aktiviti fungsional sistem saraf tidak dipulihkan.

Meningkatkan gangguan mental

Beberapa bentuk. Dalam sebilangan besar kes, ini adalah sindrom neurotik. Mengikut jenis varian obsesif-kompulsif, cemas, hipokondria.

Juga, terdapat kemurungan yang teruk dan berpanjangan, yang sama sekali tidak dapat dihentikan dengan kaedah psikoterapi, yang mudah dijelaskan..

Terdapat kerosakan organik pada otak, penurunan sintesis neurotransmitter serotonin disebabkan oleh pelanggaran trophisme (pemakanan) struktur serebrum dan tidak pulih sendiri.

Penggunaan antidepresan diperlukan, tetapi tidak begitu masuk akal jika aterosklerosis itu sendiri tidak dirawat.

Kelemahan otot

Ia berlaku apabila lobus frontal rosak, struktur lain jarang memberikan manifestasi seperti itu.

Kekejangan otot (ketegangan berlebihan) serupa dengan penyakit Parkinson.

Walau bagaimanapun, aktiviti fizikal menurun. Sukar untuk bangun dari tempat tidur, berjalan lebih sukar, apatah lagi melakukan aktiviti.

Menurunkan kecerdasan, ingatan

Gangguan kognitif berlaku pada 40% kes. Tahap keparahan yang berbeza. Dengan plak aterosklerotik, 98% pesakit mempunyai penyimpangan ruang berfikir.

Ini dapat menjadi pelupa, gangguan, kelesuan: memerlukan lebih banyak waktu untuk memahami pernyataan, tugas, untuk melakukan tindakan.

Demensia total tidak berlaku, serta kecacatan kasar. Walau bagaimanapun, gangguan itu mengurangkan kualiti hidup.

Kegiatan profesional menjadi sukar, terutamanya jika pekerjaan itu bersifat mental, bertanggungjawab dan memerlukan pertukaran perhatian dengan cepat, melakukan pelbagai tugas.

Paresis, kelumpuhan. Gangguan persarafan otot

Dalam kes pertama, kita bercakap mengenai penurunan separa sensitiviti kulit dan tisu lembut, penurunan pengendalian. Pada yang kedua, tidak ada aktiviti motor sama sekali, taktilnya juga sifar..

Nasib baik, kelumpuhan sangat jarang berlaku dengan latar belakang aterosklerosis karotid, pada peringkat pra-stroke pada 1-2% kes..

Kecacatan visual dan pendengaran

Kehilangan bidang penglihatan oleh jenis bintik buta hitam (lembu), gangguan persepsi warna tanpa mengira jantina (rabun warna yang disebabkan), metamorfopia, ketidakupayaan untuk menilai jarak ke objek dan ukurannya, kehilangan keseluruhan penglihatan (dari kedua-dua belah pihak), yang disebut kebutaan sementara.

Gangguan pendengaran: kekebalan terhadap bunyi, bunyi, deringan di suatu tempat di kepala.

Kekurangan neurologi lain

Mengikut jenis gangguan tingkah laku dengan peningkatan agresif, tangisan, penekanan sifat watak negatif, halusinasi pendengaran. Banyak pilihan.

Perbezaan utama antara aterosklerosis dan strok yang dikembangkan adalah jangka masa pendek dan tahap yang agak ringan.

Pelanggaran potensi, libido, kitaran haid, fungsi pembiakan

Manifestasi yang tidak dapat dilihat pada pandangan pertama. Sebenarnya, semuanya logik. Terdapat penurunan kepekatan neurotransmitter dan hormon yang dihasilkan oleh struktur dalam, pelengkap otak (hipotalamus, kelenjar pituitari).

Oleh itu reaksi berantai. Kekurangan androgen dan estrogen. Tanpa bahan-bahan ini, aktiviti seksual dan konsistensi normal tidak nyata..

Gambaran klinikal semakin teruk. Momen kesejahteraan yang salah adalah mungkin. Khayalan.

Proses patologi tidak mundur secara spontan, tanpa rawatan, pergerakannya secara ketat dalam satu arah - ke strok.

Sebab-sebabnya

Faktor pembangunan berbeza.

  • Gangguan metabolisme lemak secara normal dalam badan. Lipid terkumpul secara aktif, masuk ke aliran darah dan tinggal di dinding saluran darah. Sifat tambahan khas pada orang dengan gangguan metabolik adalah berat badan berlebihan.
  • Gangguan Endokrin. Diabetes mellitus, hipotiroidisme (sejumlah kecil hormon tiroid), sindrom Addison (kekurangan sebatian korteks adrenal) dan proses sebaliknya, hiperkortisolisme. Tumor genital yang menghasilkan bahan aktif tertentu (sel kuman) juga boleh mempengaruhi. Malignan dan jinak.
  • Trauma karotid.
  • Patologi radang saluran ini. Vaskulitis. Autoimun dan berjangkit. Yang terakhir lebih biasa.

Peranan penting dimainkan oleh faktor predisposisi dan mekanisme pencetus yang secara langsung mencetuskan penyakit:

  • Merokok, pengambilan alkohol berlebihan, ketagihan dadah. Tidak semestinya panjang dan dalam kepekatan tinggi. Bergantung pada ciri-ciri individu organisma, kita dapat membincangkan satu rokok, satu gelas.
  • Diet yang tidak betul dengan banyak lemak haiwan, kolesterol. Dalam kes ini, bahan itu sendiri terbahagi kepada berbahaya (lipoprotein berketumpatan rendah) dan berguna (tinggi). Yang kedua adalah besar. Ini adalah, kolesterol "buruk" dan "baik".
  • Tidak cukup tidur.
  • Tekanan berterusan, mencapai keadaan kronik.
  • Beban fizikal. Akibatnya, pelepasan kortisol dan bahan lain yang bertanggungjawab untuk nada vaskular dan sebahagiannya menentukan proses metabolik.
  • Kehamilan, terutamanya dengan komplikasi. Toksikosis. Umur yang ketara pada kehamilan pertama (30+ tahun).
  • Sejarah penyakit hati. Sirosis, hepatitis (luka radang yang berasal dari virus).

Sebabnya dinilai dalam sistem. Plak kolesterol di arteri karotid terbentuk akibat kompleks kompleks, biasanya dari rancangan endokrin.

Proses terpencil mungkin berlaku apabila gangguan disebabkan oleh satu saat.

Diagnostik

Ia berlaku di persekitaran pesakit dalam atau klinik pesakit luar. Walau apa pun, di bawah pengawasan pakar bedah vaskular atau ahli endokrinologi. Doktor kepakaran yang berkaitan mungkin terlibat.

Senarai kajian adalah seperti berikut:

  • Pertanyaan lisan untuk aduan, pengumpulan data anamnestic. Ia digunakan untuk menentukan vektor diagnostik selanjutnya. Membolehkan sudah masuk awal untuk menilai sifat gangguan, mengklasifikasikannya, mengemukakan hipotesis.
  • Pemeriksaan ultrabunyi pada arteri karotid. Teknik yang sangat mustahak. Intinya adalah menilai kadar aliran darah, patensi vaskular. Dianggap sebagai standard emas.
  • Seiring dengan ini, imbasan dupleks otak dilakukan untuk menjelaskan sama ada pemakanan dalam struktur serebrum berubah, jika demikian, berapa dan di kawasan apa..
  • Penilaian metabolisme lipid semestinya ditunjukkan. Untuk ini, ujian darah biokimia dilakukan dengan gambaran terperinci mengenai lipoprotein berketumpatan tinggi dan indeks aterogenik (nisbah).
  • Selain itu, adalah mungkin untuk menetapkan sonografi, angiografi. Sekiranya masuk akal, MRI dilakukan tanpa peningkatan kontras. Darah adalah reagen semula jadi yang cukup baik yang memberikan kualiti gambar yang tinggi.

Diagnostik cepat. Ia tidak bernilai menarik.

Rawatan

Konservatif pada peringkat awal. Semasa dikembangkan - operasi ditetapkan dan ditambah dengan penggunaan ubat-ubatan.

Ubat dari beberapa kumpulan digunakan:

  • Statin. Larutkan plak kolesterol. Atoris dan analoginya. Malangnya, pada peringkat kemudian, garam kalsium disimpan dalam struktur formasi, mustahil untuk melarutkan plak, kerana ia mengeras, dan operasi diperlukan.
  • Angioprotectors. Untuk menguatkan dinding arteri, mengurangkan kerapuhan, meningkatkan keanjalan. Anavenol dan analognya.
  • Antikoagulan. Mereka menipiskan darah dan menormalkan kelancarannya. Aspirin, lebih baik dalam pengubahsuaian Cardio, Heparin. Tidak sesuai untuk penggunaan jangka panjang, kerana boleh menyebabkan kerapuhan dan pendarahan vaskular.
  • Antispasmodik. Dengan penyempitan arteri karotid. Papaverine, Drotaverine. Pertolongan cemas.

Operasi ditetapkan dengan latar belakang plak kalsifikasi, stenosis vaskular. Intinya adalah penyingkiran langsung pembentukan kolesterol, stenting, belon (pengembangan mekanikal arteri).

Di masa depan, perubahan gaya hidup adalah wajib. Penolakan ketagihan, normalisasi pemakanan (kurang lemak haiwan dan tidak lebih daripada 7 gram garam sehari), tidur nyenyak (sekurang-kurangnya 7 jam setiap malam), penghindaran tekanan, menguasai teknik berehat, aktiviti fizikal yang optimum (dalam kerangka perkembangan seseorang).

Rawatan plak aterosklerotik di arteri karotid dibezakan; kaedah konservatif hanya dapat dibatasi pada peringkat awal, maka hanya pembedahan yang dapat membantu..

Ramalan dan akibatnya

Hasilnya baik dalam 95% kes pada awal rawatan tepat pada masanya.

Bentuk proses patologi yang maju mempunyai prospek terburuk. Pemulihan sepenuhnya mungkin berlaku dalam 60% keadaan. Strok mengurangkan kemungkinan 10-15%.

Kematiannya berbeza. Dari 10 hingga 90%, bergantung pada bentuk, lokasi, ukuran, usia, jantina, dan masalah lain.

Komplikasi utama adalah strok. Stenosis aterosklerosis arteri karotid dapat memprovokasi keadaan akut, tanpa tahap awal yang kronik. Pilihan lain yang mungkin adalah penurunan prestasi, demensia vaskular (demensia).

Pencegahan

Tidak ada kaedah khusus. Cukup untuk makan dengan betul (kurang lemak, lebih banyak vitamin, garam hingga 7 gram sehari), elakkan tekanan, tidur sekurang-kurangnya 7 jam malam, berhenti merokok, alkohol (maksimum 20-30 gram sehari dan kemudian dengan berhati-hati), ubat-ubatan, penggunaan ubat yang tidak dibenarkan, mana-mana.

Anda mesti mematuhi tahap aktiviti fizikal yang optimum; berjalan kaki selama satu atau dua jam sehari di udara segar sesuai. Berenang mungkin.

Akhirnya

Aterosklerosis arteri karotid adalah penyakit berbahaya. Dalam kes akut, ia membawa kepada strok, dalam kes kronik - secara beransur-ansur dan dengan sedikit gejala berkembang dan tidak dapat tidak membawa pesakit mendekati komplikasi berbahaya.

Dikehendaki berjumpa doktor sekiranya ada gejala yang mirip dengan aterosklerosis (kekurangan serebrovaskular). Ramalan baik hanya dengan tindak balas tepat pada masanya.

Apakah lesi aterosklerotik pada arteri karotid

Aterosklerosis arteri karotid adalah penyakit yang agak biasa, lebih-lebih lagi, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penyakit ini telah menjadi "lebih muda". Penyakit ini membawa kepada munculnya komplikasi serius jika pesakit tidak memperhatikan kesihatannya dan tidak terlibat dalam rawatan.

Kami akan memberitahu anda apa itu, mengapa penyumbatan arteri berkembang, serta gejala apa yang ada dan bagaimana ia dirawat.

Peranan saluran darah di leher dan bahaya kecederaannya

Arteri karotid adalah antara saluran penting dalam tubuh manusia. Mereka memberi makan semua organ kepala, termasuk yang paling penting - otak. Dan dia, seperti yang anda ketahui, menghabiskan 1/5 dari semua oksigen yang masuk ke dalam darah. Oleh itu, apabila lumen saluran darah ini menyempit, organ tubuh yang paling penting menderita.

Dinding vaskular normal licin, dengan tidak adanya unsur-unsur asing di atasnya. Sekiranya plak kolesterol disimpan di dinding, maka penyakit yang disebut aterosklerosis berkembang. Plak tersebut juga merangkumi kalsium, deposit lipid. Semuanya mengganggu aliran darah normal..

Pemendapan plak pada dinding arteri karotid berlaku apabila arteri lain sudah terkena aterosklerosis. Peningkatan jumlah dan ukuran simpanan sedemikian menyebabkan fakta bahawa pemakanan otak terganggu, yang seterusnya menyebabkan perkembangan sejumlah komplikasi berbahaya. Yang paling teruk adalah strok iskemia atau hemoragik, yang sering membawa maut..

Pada peringkat awal, pesakit mengalami aterosklerosis non-stenotik, itu belum menyebabkan penyempitan lumen kapal. Tetapi pada peringkat akhir penyakit, aterosklerosis stenosis muncul, yang menyebabkan penyumbatan saluran darah yang paling penting untuk hidup..

Mengapa penyakit ini berkembang

Arteri karotid idealnya dapat berjalan lancar. Ini penting kerana mereka membawa oksigen dan nutrien ke otak. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, mereka dapat menyempit dan menjadi kaku. Ini berlaku kerana pengumpulan plak aterosklerotik di dindingnya..

Sebab utama perkembangan aterosklerosis karotid adalah:

  1. Tabiat buruk, iaitu merokok tembakau dan minum alkohol.
  2. Hipertensi arteri.
  3. Gangguan organ rembesan dalaman.
  4. Pelbagai patologi metabolisme lemak (kegemukan di tempat pertama).
  5. Kesalahan dalam diet, pelanggaran diet yang ditetapkan oleh doktor.
  6. Pembuangan genetik yang tidak baik.
  7. Tekanan saraf yang kerap.
  8. Ketidakaktifan fizikal, iaitu aktiviti fizikal yang tidak mencukupi.
  9. Beberapa patologi berjangkit sebelumnya.
  10. Gangguan sistem imun (serta beberapa patologi autoimun).
  11. Diabetes. Penyakit ini memberi kesan negatif terhadap metabolisme lemak, akibatnya tubuh kurang memproses lemak..
  12. Peningkatan tahap kolesterol "jahat", trigliserida dalam darah juga menyumbang kepada pemendapan plak aterosklerotik secara intensif pada dinding arteri karotid.

Biasanya, alasan di atas bertindak pada badan secara bersamaan. Oleh kerana itu, kemungkinan terkena aterosklerosis semakin meningkat..

Dalam kes yang jarang berlaku, penyakit ini boleh berkembang disebabkan oleh aneurisma karotis atau displasia.

Tanda-tanda ciri penyakit

Lesi aterosklerotik pada saluran leher berbahaya kerana pada peringkat awal ia tidak menampakkan diri dalam apa-apa, tidak memberikan gejala yang ketara. Dan doktor sering menemui penyakit ini walaupun lesi arteri karotid dalaman telah mencapai tahap yang ketara..

Tetapi masih ada beberapa tanda yang menunjukkan anda boleh mengesyaki anda menghidap penyakit dan berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Jadi, pada peringkat awal, serangan iskemia harus diperhatikan, yang, bagaimanapun, dengan cepat berlalu. Gejala serangan ini:

  • sensasi kesemutan atau mati rasa pada separuh badan;
  • gatal-gatal pada anggota badan;
  • perasaan mati rasa;
  • gangguan pertuturan (ia menjadi tidak dapat dibaca);
  • gangguan penglihatan pada satu mata;
  • kehilangan kepekaan pada satu anggota badan.

Ketika penyakit itu berkembang, gejala-gejala ini menjadi lebih jelas, dan serangan sementara berlangsung lebih lama. Ini adalah tanda pasti bahawa anda perlu berjumpa doktor secepat mungkin..

Kami menarik perhatian pembaca kepada fakta bahawa gejala di atas adalah penyebab strok. Ini sekali lagi menunjukkan bahawa bantuan doktor diperlukan seawal mungkin.!

Pilihan untuk perkembangan penyakit

Seperti yang telah dinyatakan, komplikasi aterosklerosis yang paling berbahaya adalah strok. Terdapat pilihan sedemikian untuk perkembangan penyakit apabila arteri disekat oleh plak aterosklerotik:

  • Penurunan aliran darah arteri ke otak secara progresif.
  • Pecah plak aterosklerotik. Namun, mereka boleh merebak dengan darah ke saluran yang lebih kecil. Ini adalah bagaimana bekalan darah normal bahagian otak tertentu disekat, kerana ia mati.
  • Penyumbatan aliran darah oleh bekuan darah (trombus). Ini disebabkan oleh fakta bahawa platelet berkumpul di aliran darah kerana pecahnya plak. Mereka bergabung dan membentuk gumpalan darah. Sekiranya besar, ia akan melambatkan aliran darah, yang menyebabkan apoplexy.

Ciri diagnostik

  • Untuk diagnosis, pemeriksaan menyeluruh pesakit diperlukan. Hanya setelah pemeriksaan yang mencukupi dapat ditentukan rawatan aterosklerosis karotid yang betul. Diagnosis bermula dengan mengambil anamnesis. Doktor mesti menentukan faktor risiko penyakit ini.
  • Penting untuk mewujudkan auskultasi (mendengar) arteri karotid.
  • Pengukuran tekanan darah adalah wajib, kerana peningkatan pembacaan tonometer dapat menunjukkan gangguan dalam kerja arteri karotid.
  • Ultrasound dengan pengimbasan Doppler saluran darah juga wajib. Kaedah pemeriksaan ini benar-benar selamat dan tidak menyakitkan dan membolehkan anda menetapkan diagnosis dengan tepat..

Sekiranya keputusan peperiksaan yang dipersoalkan, pesakit mesti diberi jenis diagnostik seperti:

  1. Tomografi yang dikira (CT). Ini memungkinkan untuk menentukan struktur arteri dengan tepat. CT semestinya dilakukan menggunakan agen kontras.
  2. Pengimejan resonans magnetik.
  3. Angiografi mesti dilakukan menggunakan agen kontras khas. Oleh kerana risiko pemisahan plak aterosklerotik, diagnosis jenis ini sekarang jarang digunakan..

Prinsip terapi

Harus diingat bahawa hanya rawatan kompleks yang dapat menormalkan keadaan arteri. Dan anda perlu memulakannya seawal mungkin.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, sebagai peraturan, tidak membawa hasil yang diharapkan. Dalam kes ini, masa yang berharga hilang, dan bukannya melegakan, berlaku peningkatan patologi yang ketara..

Pertama sekali, anda perlu menyesuaikan diet. Diet melarang penggunaan makanan seperti:

  • hidangan salai;
  • lemak;
  • makanan berlemak;
  • Soda;
  • alkohol;
  • kopi dan teh yang kuat;
  • roti yang diperbuat daripada tepung premium;
  • gula-gula.

Menu harus mengandungi lebih banyak sayur-sayuran segar, buah-buahan, hidangan kukus.

Terapi ubat juga wajib:

  1. Ubat digunakan untuk melegakan gejala aterosklerosis.
  2. Biasanya pesakit diberi ubat yang menurunkan tekanan darah. Keperluan untuk pelantikan mereka mesti ditimbang.
  3. Sangat penting untuk mengambil ubat untuk menurunkan kadar kolesterol darah. Mereka membantu mengurangkan intensiti pemendapan plak aterosklerotik di dinding saluran darah.
  4. Secara selari, ubat juga digunakan untuk menormalkan metabolisme, menguatkan saluran darah secara umum..
  5. Kadang kala doktor mungkin memberi sedikit asid acetylsalicylic kepada pesakit untuk membantu mengelakkan pembekuan darah daripada terbentuk. Rawatan sedemikian harus dilakukan dalam jangka masa yang lama. Penggunaan aspirin secara berterusan menyumbang kepada normalisasi peredaran darah dan mengurangkan risiko komplikasi berbahaya.

Rawatan sendiri aterosklerosis dikategorikan secara kontraindikasi! Ia boleh membawa kepada akibat yang sangat berbahaya..

Campur tangan pembedahan

Sekiranya kaedah rawatan konservatif di atas tidak membawa hasil yang diharapkan, maka persoalan rawatan pembedahan dipertimbangkan. Untuk ini, doktor boleh menetapkan jenis operasi seperti:

  1. Endarterektomi karotid. Ia biasanya dilakukan dengan menghilangkan rasa sakit umum. Setelah doktor membuat sayatan kecil, plak dikeluarkan.
  2. Angioplasti belon dilakukan dalam kes di mana endarterektomi dikontraindikasikan. Operasi sedemikian juga dibenarkan jika plak aterosklerotik terletak di tempat yang sukar dijangkau. Campur tangan ini juga boleh dilakukan di bawah anestesia tempatan..
  3. Stenting melibatkan tusukan arteri di kawasan paha atau bahu. Stent, alat logam kecil, kemudian dimasukkan ke dalam lumen arteri karotid. Ini mengembang lumen kapal dan memungkinkan aliran darah normal.

Angioplasti adalah kaedah rawatan yang agak baru hari ini. Kesannya pada saluran darah dan pada tubuh secara keseluruhan masih menjadi subjek kajian menyeluruh. Walau bagaimanapun, pada pesakit dengan risiko komplikasi yang tinggi, jenis operasi ini terbukti berkesan..

Mengenai rawatan alternatif dan pencegahan penyakit

Hanya satu kepatuhan terhadap diet khas dibenarkan hanya pada peringkat awal. Selain beralih ke diet yang hemat, sangat berguna untuk mengikuti cadangan ini:

  1. Makan hingga 1 kg ceri sehari (lebih baik meminumnya dengan susu).
  2. Ia berguna untuk memakan kismis hitam, plum, terung, tembikai.
  3. Gula boleh dimakan, tetapi hanya dalam jumlah yang sangat terhad.
  4. Harus ada lebih banyak bawang putih dan bawang di menu.
  5. Daripada teh hitam biasa, anda harus minum minuman dari daun kismis hitam, strawberi, blueberry, buah-buahan kering.
  6. Membantu menghilangkan kenari kolesterol "buruk", jagung dan minyak zaitun.
  7. Decoctions balm dan hawthorn dan teh menormalkan tekanan.

Langkah-langkah terapeutik semacam itu hanya relevan jika penyakit itu tidak berjalan jauh. Sekiranya terdapat keperluan untuk operasi pembedahan, ia mesti dilakukan seawal mungkin..

Di antara langkah pencegahan adalah perlu untuk mengetengahkan perkara berikut:

  • berhenti merokok dan pengambilan alkohol dengan segera;
  • latihan fizikal;
  • pematuhan diet;
  • normalisasi berat badan;
  • memantau tekanan darah dan gula darah.

Mencegah patologi seperti itu jauh lebih mudah daripada mengatasinya. Dalam banyak kes, pembedahan disyorkan untuk berjaya mengembalikan peredaran normal..

Punca dan rawatan aterosklerosis karotid

Aterosklerosis arteri karotid adalah penyakit kronik di mana lumen arteri dengan nama yang sama disekat oleh plak kolesterol. Arteri normal fleksibel dan halus di bahagian dalam. Mereka menjadi kurang anjal seiring bertambahnya usia..

Tekanan tinggi, merokok, sebilangan bahan kimia merosakkan lapisan dalam kapal, menjadikannya kasar. Di kawasan yang rosak, plak aterosklerotik terbentuk - jisim padat yang terdiri daripada kolesterol, lemak, kalsium, serat penghubung, sel darah. Proses patologi menjadikan dinding arteri tidak elastik, terdedah kepada kerosakan.

Terdapat tiga pilihan untuk pengembangan acara selanjutnya, yang masing-masing penuh dengan stroke:

  1. Plak kolesterol, mencapai ukuran yang ketara, sebahagian / jarang sekali menyekat lumen kapal. Otak menerima lebih sedikit darah daripada yang diperlukannya. Sebahagian bahagiannya mungkin dibiarkan tanpa makanan - strok iskemia berkembang.
  2. Deposit yang bertambah merosakkan kapal. Di tempat ini, gumpalan darah terbentuk, menyekat lumen arteri..
  3. Plak aterosklerotik boleh keluar dari dinding arteri. Dengan aliran darah, ia dibawa ke salah satu saluran kecil otak, menyumbatnya.

Punca penyakit, faktor risiko

Aterosklerosis arteri karotid berkembang dengan sangat perlahan. Biasanya, memerlukan masa 20-30 tahun dari saat pembentukan awal hingga gejala pertama. Selama ini, kapal dipengaruhi oleh pelbagai faktor, masing-masing secara beransur-ansur merangsang perkembangan penyakit ini..

  • tekanan tinggi;
  • kolesterol tinggi;
  • diabetes;
  • kegemukan;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • merokok;
  • usia tua;
  • kecenderungan keturunan.

Lelaki di bawah 75 tahun lebih cenderung kepada aterosklerosis karotid daripada wanita pada usia yang sama. Selepas 75 tahun, risiko mengembangkan patologi lebih tinggi pada wanita.

Menurut ICD-10, aterosklerosis arteri karotid diklasifikasikan sebagai penyakit jantung aterosklerotik (kumpulan I25.1). Di samping itu, ia merangkumi ateroma, sklerosis arteri koronari.

Gejala aterosklerosis karotid

Tahap awal aterosklerosis karotid jarang disertai dengan tanda-tanda. Untuk masa yang lama, seseorang tidak menyedari adanya plak aterosklerotik yang baru. Gejala muncul hanya apabila lumen kapal disempit dengan ketara (lebih daripada 80%) atau tersumbat. Orang seperti ini berisiko mengalami serangan strok atau serangan iskemia sementara (mikrostroke).

Gejala kedua keadaan ini sama, kerana alasannya sama: otak tidak menerima cukup darah. Namun, dengan serangan iskemia, fenomena ini bersifat sementara, sehingga gejalanya berlalu dengan cepat, dan dengan strok yang benar, cukup lama untuk menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan. Walau bagaimanapun, jangan abaikan pukulan mikro. Sebagai peraturan, mereka menderita strok..

Gejala aterosklerosis karotid:

  • kelemahan tiba-tiba, kebas otot-otot muka, anggota badan (biasanya hanya satu sisi);
  • percakapan yang tidak jelas;
  • pelanggaran kesedaran;
  • kemerosotan penglihatan secara tiba-tiba (di satu / kedua mata);
  • sakit kepala yang teruk dan teruk;
  • masalah menelan;
  • pening / kehilangan kesedaran.

Dengan gambaran klinikal seperti itu, anda mesti segera menghubungi ambulans..

Diagnostik

Aterosklerosis arteri kortoid didiagnosis semasa pemeriksaan rutin, serta menggunakan kaedah instrumental. Semasa temu janji, doktor mendengar keluhan pesakit, memeriksa sejarah perubatan. Kemudian dia melakukan auskultasi (mendengar) hati. Sekiranya terdapat kawasan penyempitan, aliran darah membentuk pusaran dengan bunyi khas. Untuk menjelaskan tahap aterosklerosis korotis, untuk mengenal pasti tanda-tanda strok, pesakit diberi kajian tambahan.

  • Ultrasound Doppler adalah kajian mengenai kelajuan dan ciri aliran darah menggunakan mesin ultrasound. Kaedah ini menunjukkan berapa peratus penyempitan, serta berapa banyak darah yang dapat melaluinya..
  • Angiografi CT - membolehkan doktor melihat keadaan saluran darah, serta tisu lembut. Untuk ini, bahan radiopaque disuntik ke dalam arteri. Selepas beberapa ketika, ia menyebar melalui arteri, kapilari, menjadikannya kelihatan dalam gambar. Ini memungkinkan untuk mengenal pasti penyempitan, menentukan tahapnya, dan juga mengesan tanda-tanda strok mikro yang dipindahkan;
  • Angiografi resonans magnetik sangat serupa dengan kaedah sebelumnya. Perbezaan utama adalah jenis tomograf.

Rawatan

Matlamat utama rawatan aterosklerosis arteri karotid adalah untuk melambatkan perkembangan patologi untuk mencegah strok. Terdapat beberapa kaedah terapi. Semasa memilih, doktor mengambil kira tahap penyempitan aliran darah, keadaan pesakit, adanya gejala strok mikro.

Terapi konservatif

Aterosklerosis arteri karotid dapat dirawat tanpa pembedahan sekiranya tidak terdapat gejala atau vasokonstriksi kurang dari 50%. Juga, terapi ubat diresepkan kepada orang yang mempunyai kontraindikasi terhadap operasi..

Rejimen rawatan untuk aterosklerosis korotis merangkumi:

  • antikoagulan, agen antiplatelet (aspirin, warfarin, heparin). Sekiranya terdapat penyempitan, risiko pembekuan darah meningkat disebabkan oleh kelambatan aliran darah, dan juga adanya kerosakan. Antikoagulan menjadikan darah lebih nipis, mencegah pembekuan darah;
  • ubat yang menurunkan kadar kolesterol. Ini boleh berupa statin, penghambat penyerapan kolesterol, penyekat asid lemak. Tahap kolesterol tinggi diakui sebagai salah satu faktor utama dalam pembentukan plak aterosklerotik. Normalisasi tahapnya memungkinkan untuk melambatkan perkembangan aterosklerosis;
  • ubat antihipertensi (untuk menurunkan tekanan darah). Faktor risiko utama kedua untuk aterosklerosis.

Sekiranya terdapat penyakit bersamaan (diabetes mellitus, patologi tiroid), rawatan penyakit yang mendasari adalah wajib.

Pembedahan arteri karotid untuk aterosklerosis

Rawatan pembedahan disyorkan untuk orang yang pernah mengalami satu atau lebih stroke mikro, serta penyempitan saluran korotis yang ketara. Tujuan pembedahan adalah untuk mengurangkan / menghilangkan plak kolesterol, mengembang lumen kapal. Ini akan memungkinkan untuk mengembalikan aliran darah yang normal..

Pilihan yang mungkin untuk operasi:

  • Endarterektomi karotid - penyingkiran plak aterosklerotik. Merujuk kepada transaksi terbuka. Kulit dipotong, arteri dikeluarkan ke dalam lumen luka. Di bawah, di atas tempat penyempitan, gunting-pengapit khas digunakan. Arteri karotid kedua memberikan kekuatan kepada otak. Pakar bedah membuat sayatan membujur, menghilangkan plak, menjahit kapal. Pengapit dikeluarkan, luka dijahit.
  • Angioplasti (stenting) adalah operasi yang paling tidak trauma. Kateter berujung belon dimasukkan melalui sayatan kecil di arteri femoral. Ia maju hingga ke arteri korotis. Pakar bedah mengawal pergerakan menggunakan komputer. Setelah sampai ke tempat penyempitan, belon melambung. Penyempitan semakin melebar, plak menjadi lebih rata. Untuk memperbaiki hasilnya, spring yang dilipat - stent dihantar menggunakan kateter. Apabila dibuka, ia membentuk kerangka yang tidak dapat dikompresi yang membantu memelihara lumen kapal.
  • Memintas kapal. Tujuan operasi adalah untuk membuat jalan pintas untuk aliran darah. Untuk ini, kapal buatan atau semula jadi dijahit di atas, di bawah titik penyempitan. Ternyata "jalan pintas" di mana darah dapat bergerak tanpa berlengah di sekitar penyempitan. Pembedahan pintasan dilakukan dengan penyumbatan lengkap lumen arteri.

etnosains

Pada peringkat awal (sebelum gejala pertama muncul), pelbagai infus, decoctions, campuran digunakan untuk merawat aterosklerosis arteri. Anda boleh mengalami keberkesanannya.

  • Parut bawang pada parutan halus, perah jusnya. Jumlah bawang harus mencukupi untuk mendapatkan satu gelas jus. Campurkan cecair yang dihasilkan dengan segelas madu. Ambil 1 sudu besar. 3 kali / hari satu jam sebelum makan.
  • 1 sudu besar tuangkan 250 ml air ke dalam campuran kering lofant Tibet, rebus, reneh selama 7-10 minit. Tegaskan 30-40 minit, tapis, tambah 1 sudu kecil. sayang. Minum 2 sudu besar. l. sebelum makan 3 kali / hari, bulan. Selepas 5-7 hari, ulangi.
  • Campurkan bahagian yang sama dengan lofant, hawthorn, balsem lemon - tuangkan segelas air mendidih. Balut, biarkan selama satu jam. Ambil 1/3 infus hangat 3 kali / hari 30-40 minit sebelum makan, sebulan. Selepas seminggu, ulangi 3-4 kursus.
  • Bilas setengah gelas biji rami, tambahkan air sehingga air menutupi biji. Bersikeras 30 minit. Toskan, tuangkan 300 ml air mendidih, biarkan selama 2 jam, toskan. Ambil 3 sudu besar. l. pagi, petang 21 hari. Simpan dalam peti sejuk.
  • 5 sudu besar l. sebarang jarum, 2 sudu besar. Tuangkan 2 liter air ke dalam bunga ros cincang, rebus, didihkan dengan api kecil selama 3 minit. Berkeras 3 jam (tempat yang hangat, idealnya termos). Terikan. Minum setengah gelas 3 kali / hari.

Pastikan anda memberitahu doktor mengenai ramuan yang anda ambil. Dia mesti mengambil kira perkara ini semasa meresepkan ubat, yang akan membantu mengelakkan komplikasi yang disebabkan oleh interaksi mereka..

Gaya hidup dan diet

Kejayaan rawatan aterosklerosis arteri karotid sangat dipengaruhi oleh gaya hidup, dan juga diet pesakit. Tabiat buruk, diet tinggi kolesterol membantah keberkesanan terapi.

Oleh itu, untuk hasil yang berjaya, perlu:

  • berhenti merokok;
  • jangan menyalahgunakan alkohol;
  • bergerak secara aktif sekurang-kurangnya 30 minit / hari;
  • kawal 5 tahun sekali atau lebih kerap tahap kolesterol.

Untuk mencegah aterosklerosis, disarankan untuk membuat perubahan berikut pada diet anda:

  • Hadkan pengambilan daging merah anda. Diet vegetarian dianggap ideal. Tetapi jika anda tidak boleh menafikan stik, kurangkan pengambilan anda..
  • Semasa memilih produk tenusu, pilihlah yang bebas lemak.
  • Jejaki bilangan telur. Kuning mengandungi sejumlah besar kolesterol, kelebihannya tidak diingini.
  • Elakkan lemak trans, gula, dan makanan halus. Mereka boleh disembunyikan dalam produk siap. Periksa label untuk memastikan label tersebut hilang.
  • Jadikan sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, dan kekacang sebagai asas diet anda. Lebih suka makanan bermusim.
  • Gantikan daging dengan ikan: ikan tenggiri, ikan kod, halibut, tuna, salmon, herring. Mereka adalah sumber lemak baik dan asid lemak omega-3.

Dipercayai bahawa makanan tertentu, serta makanan tambahan herba, membantu menormalkan kadar kolesterol dan menurunkan tekanan darah. Kedua-dua faktor risiko ini dianggap penting dalam perkembangan aterosklerosis..

Untuk mencegah perkembangan penyakit ini, serta memperlambat perkembangannya, akan membantu:

  • koko;
  • kunyit, kemangi, halia, rosemary;
  • dedak oat;
  • Hati cod;
  • lemak ikan;
  • biji rami;
  • Teh hitam;
  • bawang putih;
  • beri hawthorn;
  • barli.

Punca dan rawatan aterosklerosis karotid

Kapal yang sihat mempunyai dinding yang kuat dan elastik yang bertindak balas terhadap suhu persekitaran luaran, latar belakang emosi dan kesihatan fizikal seseorang. Kerana sejumlah gangguan pada tubuh, ekologi atau usia yang buruk, endapan kolesterol muncul di dinding saluran darah, yang menyebabkan kemerosotan peredaran darah. Keadaan ini disebut aterosklerosis, dan jika tidak diteliti tepat pada waktunya, boleh menyebabkan strok dan kematian..

Apa itu aterosklerosis

Aterosklerosis karotid adalah penyakit yang jarang berlaku dan berbahaya yang mempengaruhi arteri karotid dalaman dan menyebabkan gangguan otak..

Peranan arteri karotid adalah untuk menyampaikan darah beroksigen ke otak, dan setiap kegagalan dalam pekerjaannya mempengaruhi penglihatan, pendengaran, tumpuan dan ingatan, keadaan emosi, koordinasi pergerakan dan pendengaran.

Proses pembentukan aterosklerosis bermula dengan fakta bahawa di tempat endotelium yang lemah, deposit protein lemak mula berkumpul dan menembusi ke lapisan dalam tisu. Plak ini terbentuk kerana kadar kolesterol tinggi dalam darah..

Tubuh bertindak balas terhadap ubah bentuk vaskular dengan cara yang sama seperti luka yang dihasilkan: ia mula mengeluarkan bahan untuk menebalkan darah dan menjana semula tisu penghubung. Tisu tumbuh menjadi simpanan lemak, yang membawa kepada pembentukan kudis dan penyumbatan saluran darah. Plak di dinding menjadi keras, menyekat aliran darah.

Lama-kelamaan, permukaan plak runtuh, dan kepingan yang terkoyak menyekat saluran otak. Hasilnya adalah tromboemboli, embolisme, atau trombosis. Bergantung pada kawasan dan tahap perkembangannya, penyakit ini terbahagi kepada 3 jenis: stenosing dan non-stenosing, multifocal.

Apa itu aterosklerosis non-stenotik arteri karotid: ini adalah keadaan apabila lumen ditutup 50% atau kurang. Tahap kolesterol dalam darah berkurang tanpa penggunaan ubat: aktiviti fizikal, diet, ubat tradisional. Diagnosis aterosklerosis stenosis menunjukkan tahap lanjut penyakit ini. Ia disertakan dengan:

  • Kerosakan arteri;
  • Keretakan saluran darah;
  • Lebih separuh ditutup oleh lumen arteri karotid.

Pada peringkat penyakit ini, terapi ubat dan pembedahan ditetapkan..

Aterosklerosis multifokal bukanlah penyakit yang berasingan. Ini adalah bentuk aterosklerosis non-stenotik yang teruk apabila terapi ubat tidak memberikan hasil yang positif. Pembedahan arteri karotid pada aterosklerosis multifokal berbahaya kerana hemodinamik terganggu.

Faktor-faktor risiko

Sebab utama pembentukan plak kolesterol dalam arteri karotid adalah metabolisme lipid yang tidak betul. Sebab yang kurang biasa juga merangkumi:

  • Gangguan metabolisme antioksidan;
  • Peningkatan tahap hormon gonadotropik dalam darah;
  • Tindak balas leukosit terjejas.

Risiko mengembangkan aterosklerosis meningkat:

  • Sekiranya saudara mara mempunyai penyakit yang serupa atau penyakit CVS;
  • Dengan usia: Aterosklerosis ICA lebih kerap didiagnosis pada orang yang berusia lebih dari 70 tahun;
  • Sekiranya anda berlebihan berat badan;
  • Sekiranya terdapat hipertensi;
  • Dengan gaya hidup yang tidak aktif;
  • Sekiranya anda mempunyai tabiat buruk.

Tahap lemak, kolesterol dan trigliserida yang tinggi dalam darah juga boleh disebabkan oleh diabetes. Penyakit ini disertai dengan pemprosesan lemak yang tidak betul dan pengumpulannya di dinding kapal.

Gejala aterosklerosis karotid

Ciri penyakit ini adalah masalah dengan pengenalpastiannya pada peringkat awal. Tahap manifestasi gejala penyakit bergantung pada lokasi plak dan ukurannya. Gejala pertama menampakkan diri dalam bentuk sakit kepala, pening dan tinitus, gangguan tidur, tekanan darah tinggi dan gangguan pendengaran dan penglihatan. Seseorang mungkin merasa keletihan berterusan, mempunyai masalah dengan tumpuan dan koordinasi pergerakan.

Perkembangan penyakit ini dikaitkan dengan penurunan lumen arteri. Kemunculan gejala berikut menunjukkan peningkatan risiko strok:

  • Mati rasa mendadak di anggota badan atau muka anda;
  • Kerosakan pertuturan atau pemahaman secara tiba-tiba;
  • Kekurangan koordinasi pergerakan yang cepat;
  • Keletihan berterusan, mengantuk;
  • Kehilangan penglihatan secara tiba-tiba dan jangka pendek.

Gejala boleh bertahan sehingga satu jam. Sekiranya mereka memburuk dalam 24 jam, serangan iskemia sementara didiagnosis, yang dikaitkan dengan kekurangan oksigen sementara. Sekiranya keadaan telah bertambah buruk selama lebih dari 24 jam, maka strok iskemia didiagnosis. Penyakit ini sering menjadi penyebab kecacatan dan kematian awal..

Perjalanan penyakit ini disulitkan oleh diabetes mellitus dan penyakit jantung.

Dengan adanya faktor-faktor ini, risiko strok meningkat, yang berbahaya akibatnya:

  • Pelanggaran kemahiran motor halus dan fungsi motor;
  • Penurunan atau kehilangan kepekaan;
  • Gangguan ucapan, pendengaran, penglihatan, persepsi.

Selepas strok, terdapat kemerosotan keadaan emosi umum dan kemurungan yang berpanjangan.

Kaedah rawatan

Diagnosis penyakit

Diagnostik bermula dengan mengumpulkan maklumat dan aduan, mengenal pasti penyakit kronik. Pemeriksaan pesakit merangkumi pengukuran dan penimbangan tekanan darah wajib. Anamnesis membolehkan anda menentukan tahap aterosklerosis, dan kehadiran beberapa gejala sekaligus menunjukkan patologi vaskular.

Semasa lawatan ke doktor, auskultasi arteri karotid dilakukan. Pertama, penglihatan denyutan kapal ditentukan, kemudian mereka didengarkan dengan stetoskop. Peranti ini digunakan pada kapal dengan hujung berbentuk corong. Tujuan mendengar adalah untuk mengenal pasti murmur arteri patologi yang menyebabkan otak melembutkan dan iskemia.

Diagnosis selanjutnya menggunakan kaedah tambahan. Ultrasound kapal membolehkan anda mengenal pasti tahap penyempitan, gejala ekografik jenis bukan stenotik dan tahap keparahan penyakit. Kehadiran plak di arteri karotid ditunjukkan oleh penurunan aliran darah yang ketara di satu tempat.

Diagnostik dupleks merangkumi:

  • Imej ultrasound hitam dan putih saluran darah;
  • Ultrasonografi Doppler berdasarkan pengukuran halaju darah.
  • Angiografi dilakukan setelah agen kontras disuntik ke dalam arteri. Ini perlu untuk meningkatkan ketepatan mengenal pasti kawasan yang bermasalah dengan kerosakan sederhana pada dinding arteri karotid. Kompleks diagnostik juga merangkumi MRI dan CT untuk menilai keadaan fizikal koroid dan strukturnya.

Rawatan penyakit

Doktor menetapkan rawatan aterosklerosis saluran leher, arteri karotid mengikut keputusan ujian. Dalam bidang perubatan, terdapat 3 bidang rawatan: bukan ubat, ubat dan pembedahan.

Kaedah bebas dadah merangkumi:

  • Pembetulan pemakanan;
  • Peningkatan aktiviti fizikal;
  • Fisioterapi dan urut;
  • Perundingan psikologi.

Diet untuk aterosklerosis arteri karotid bertujuan untuk mengurangkan lemak haiwan dan asid jenuh dalam diet. Doktor mengesyorkan agar anda memasukkan lebih banyak ikan, makanan laut dan unggas, dan juga makan banyak sayur-sayuran segar, buah-buahan dan buah-buahan kering. Perlu memberi garam dan mentega. Lebih baik mengganti roti gandum dengan roti rai, dan gula-gula - dengan madu, jem semula jadi dan biskut yang terbuat dari tepung rai atau serpihan.

Terapi ubat melibatkan pelantikan ubat yang mempunyai sifat vasodilating dan penurun kolesterol.

Untuk rawatan penyakit vaskular, kumpulan ubat berikut biasanya digunakan:

  • Statin;
  • Ubat-ubatan yang menormalkan metabolisme;
  • Menguatkan dinding arteri;
  • Ubat antihipertensi;
  • Ubat-ubatan yang membetulkan kerja sistem endokrin;
  • Ejen antiplatelet.

Kaedah pembedahan digunakan apabila terdapat penyumbatan saluran penting dan keadaan pesakit cepat merosot. Bergantung pada petunjuk, beberapa jenis campur tangan pembedahan dilakukan. Kaedah endacterectomy karotid terdiri dalam menghilangkan plak aterosklerotik yang telah menyekat kapal. Angioplasti stenting dan belon adalah penempatan stent buatan dan balon khas di dalam kapal. Udara dibekalkan ke belon, yang membawa kepada pengembangan lumen vaskular.

Semasa trombolisis, ubat disuntik ke dalam arteri. Kaedah ini tidak berlaku untuk operasi perut. Thrombolysis melarutkan plak kolesterol dan membersihkan saluran darah. Untuk simpanan kecil, penyingkiran plak laser digunakan. Operasi hanya memerlukan beberapa minit dan tidak menimbulkan risiko kesihatan kepada pesakit.

Rawatan yang tidak konvensional

Penggunaan ubat-ubatan rakyat untuk aterosklerosis hanya mungkin dilakukan dengan persetujuan dengan doktor dan pada peringkat awal penyakit ini. Untuk meningkatkan kebolehtelapan saluran darah, warna alkohol alkohol digunakan. Ia disediakan seperti ini: 250 g cengkih bawang putih dicincang dituangkan dengan satu liter vodka bersih dan berkualiti tinggi. Infusi disimpan selama 21 hari di tempat yang gelap. Mereka mengambil ubat mengikut skema:

  • 1 hari - 1 titisan infusi;
  • Hari 2 - 2 titisan infus;
  • Satu penurunan ditambahkan setiap hari sehingga hari ke-25 kursus;
  • Bermula dari hari ke-26, tolak satu penurunan.

Ambil infus dengan air atau susu suam.

Untuk rawatan penyakit ini, anda juga boleh menggunakan resipi dengan jarum pain. Minuman ini membolehkan anda menghilangkan pelanggaran bekalan darah, membersihkan saluran darah, meningkatkan kesihatan secara keseluruhan. 5 sudu besar jarum pain muda dicampurkan dengan 3 sudu besar. pinggul mawar dan 1 sudu besar. kulit bawang. Tuangkan campuran kering dengan satu liter air mendidih dan masukkan dengan api kecil. Rebus selama lebih kurang 10 minit. Kaldu selesai ditutup dengan selimut hangat dan dibiarkan selama beberapa jam. Isi kaldu yang dihasilkan harus dibahagikan kepada bahagian yang sama dan diminum sepanjang hari. Kursus rawatan adalah 4 bulan.

Resipi mudah lain adalah jus strawberi atau delima. Minuman ini mempunyai kesan diuretik yang ketara, meningkatkan metabolisme garam dan melegakan badan mikroorganisma berbahaya. Sebaiknya minum 2-3 gelas jus pada siang hari.

Persediaan herba tidak kurang berkesan dalam memerangi penyakit. Kisar dan campurkan:

  • 2 sudu besar biji dill;
  • 2 sudu besar bunga hawthorn;
  • 2 sudu besar coltsfoot dan yarrow;
  • 3 sudu besar ekor kuda;
  • 4 sudu besar motherwort;
  • 5 sudu besar rawa kering kering biasa.

Tuangkan segelas air mendidih lebih dari 1 sudu besar. campuran, tahan selama satu jam dan ketegangan. Minum 100 ml infus tiga kali sehari. Kursus ini adalah 2 bulan. Anda juga boleh mengambil infusi semanggi. 4 sudu besar bunga hancur kering tuangkan 500 ml vodka. Masukkan minuman selama 10 hari. Infusi diambil dalam kursus, yang masing-masing berlangsung selama sebulan. Jeda antara dos adalah 10-14 hari. Dos harian - 20 tetes infus, larut dalam segelas air pada waktu makan tengah hari dan jumlah yang sama - sebelum tidur.

Pencegahan penyakit

Untuk mengelakkan permulaan dan perkembangan penyakit ini, doktor mengesyorkan pencegahan sederhana. Arteri karotid mengalami tekanan yang besar kerana jumlah darah yang dipam. Mereka terdedah kepada sedikit gangguan dalam pekerjaan mereka, yang mempengaruhi fungsi otak. Pencegahan penyakit arteri karotid terdiri daripada berhenti merokok dan menurunkan berat badan, membatasi pengambilan makanan berlemak untuk makan malam.

Gaya hidup yang tidak aktif harus dipelbagaikan dengan berenang, berjalan-jalan, berbasikal atau yoga. Semasa melakukan senaman fizikal, anda perlu sentiasa mengawasi nadi dan mengelakkan kerja berlebihan.

Keselesaan psikologi juga memainkan peranan penting: anda perlu mengelakkan tekanan dan terlalu banyak bekerja, bekerja pada waktu malam dan waktu petang. Makanan dibahagikan kepada 4-5 hidangan sehari. Makanan ringan pada makanan yang dipanggang, sandwic, makanan ringan, dan makanan tidak sihat lain meningkatkan risiko anda menghidap penyakit ini. Anda perlu memperuntukkan satu hari puasa seminggu, gunakan keju kotej rendah lemak, kefir, yogurt dan epal.

Aterosklerosis arteri karotid adalah penyakit yang kompleks dan mengancam nyawa. Perkembangan plak di dinding saluran darah menyebabkan peredaran darah terganggu di otak. Akibatnya, penglihatan dan pendengaran seseorang terganggu, kerja alat pertuturan merosot, dan strok berlaku. Penyakit ini membawa kepada kecacatan awal dan sering berakhir dengan kematian mendadak. Diagnosis penyakit terdiri daripada beberapa peringkat dan bermula dengan mengenal pasti gejala. Rawatan aterosklerosis arteri karotid ditetapkan mengikut hasil ujian, bergantung kepada tahap kerosakan vaskular, kehadiran penyakit pihak ketiga, usia dan berat badan pesakit. Ini boleh sebagai ubat, ada dan terdiri dari saranan umum untuk mengubah gaya hidup. Campur tangan pembedahan hanya dapat dilakukan sekiranya kes seseorang berada dalam bahaya.


Artikel Seterusnya
Meningoencephalitis