Anatomi lingkaran Willis - pilihan untuk perkembangan, gejala patologi dan rawatannya


Sistem vaskular otak adalah kompleks. Salah satu komponen utamanya adalah lingkaran Willis, yang merupakan kompleks arteri tertutup, yang terdiri daripada penyambung posterior dan anterior dan saluran lain yang memberikan aliran darah di pangkal otak. Terima kasih kepada sistem ini, pengedaran darah yang betul dilakukan sekiranya berlaku kerosakan pada arteri karotid, oleh itu, sebarang patologi dalam pengembangan kompleks boleh mengakibatkan akibat negatif..

Apakah bulatan Willis

Sistem vaskular ini adalah mekanisme untuk melindungi otak, mengimbangi peredaran darahnya yang terganggu ketika arteri tertentu rosak. Dengan perkembangan penyumbatan, mampatan atau pecahnya saluran darah, anomali kongenital dari cawangan tempat tidur arteri didiagnosis. Dalam kes ini, saluran dari sisi yang berlawanan mengambil fungsi bekalan darah, memindahkan darah di sepanjang cagaran - saluran penyambung. Biasanya, walaupun dengan arteri yang berkembang secara tidak normal dalam lingkaran Willis, seseorang tidak merasakan keanehan kerana kerja penuh arteri lain.

Fungsi

Tugas utama lingkaran Willis adalah menyediakan bekalan darah ke kawasan otak tertentu. Fungsi sistem ini sangat penting dalam pelanggaran aliran darah di saluran leher, yang mengancam kebuluran oksigen otak dan menyebabkan pelbagai penyakit. Memastikan pengoperasian cincin dicapai kerana arteri karotid dihubungkan bukan sahaja antara satu sama lain, tetapi juga antara satu sama lain dengan arteri tulang belakang. Skim ini menyediakan bekalan otak dengan nutrien yang diperlukan.

Struktur

Lingkaran arteri otak besar terletak di kawasan subarachnoid, mengelilingi chiasm visual dan formasi otak tengah dengan unsur-unsurnya. Lingkaran klasik Willis terdiri daripada:

  • arteri berkomunikasi anterior (PSA);
  • bahagian awal arteri serebrum anterior (PMA);
  • arteri serebrum posterior (PCA);
  • bahagian supracliniform arteri karotid dalaman (ICA);
  • arteri komunikasi posterior (PCA).

Semua kapal ini membentuk bentuk seperti heptagon. Dalam kes ini, ICA mengangkut darah dari arteri karotid biasa ke otak dan PMA, komunikasi antara yang disediakan oleh arteri komunikasi anterior. PCA berasal dari yang utama, yang terbentuk dengan menggabungkan saluran vertebra. Arteri komunikasi posterior, sama ada ICA atau PCA, menerima kuasa dari karotid basilar atau dalaman.

Oleh itu, sebuah cincin dibentuk yang memberikan hubungan antara dua aliran arteri, bahagian yang berbeza dapat mengambil fungsi bekalan darah ke kawasan otak yang tidak menerima nutrien kerana penyempitan atau penyumbatan unsur-unsur lain dari jaringan otak. Arteri serebrum karotid dan anterior dicirikan oleh keteguhan struktur maksimum, sementara PCA dan cabang penghubung dicirikan oleh kebolehubahan perkembangan dan ciri bercabang individu. Pelanggaran simetri kapal dianggap sebagai norma: segmen kiri arteri tengah lebih tebal daripada kanan.

  • Cara membuka pertikaian mengenai Aliexpress
  • Lempeng krim masam - resipi langkah demi langkah dengan foto. Cara membuat doh untuk lempeng yang subur dengan krim masam
  • Gejala sunstroke pada orang dewasa

Pilihan pembangunan untuk bulatan Willis

Terdapat sebilangan besar pilihan untuk struktur sistem Willis, beberapa di antaranya dianggap anomali - aplasia, trifurcation, hypoplasia, ketiadaan unsur arteri tertentu, dll. Bergantung pada jenis percabangan vaskular, doktor menentukan kepentingan klinikal dan prognosisnya. Varian struktur lingkaran Willis dikaji menggunakan kaedah diagnostik invasif dan bukan invasif (angiografi, angiografi CT, angiografi MR, MRI, transkranial Doppler).

Langkah-langkah diagnostik dilakukan dengan adanya keluhan spesifik pesakit, dalam kes lain, kebetulan mereka ditemukan. Norma (struktur klasik lingkaran Willis) hanya terdapat pada 35-50% orang. Ini mewujudkan asas untuk mempertimbangkan kekhususan struktur sistem vaskular otak sebagai ciri individu setiap orang. Walaupun begitu, beberapa varian lingkaran Willis diakui tidak normal, misalnya, penggandaan saluran darah atau ketiadaannya, tetapi penyimpangan semacam itu jarang berlaku dan sering tidak memerlukan rawatan, kerana tidak menyebabkan proses patologi.

  • Kentang goreng dalam periuk perlahan: resipi dengan foto
  • Vitamin E untuk wajah untuk kegunaan rumah
  • Memberi makan timun dengan ragi

Penyakit dan patologi bulatan Willis

Anatomi menyediakan struktur sistem dalaman yang kompleks, sehingga memastikan fungsi tubuh yang optimum. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh faktor tertentu, tidak selalu dapat dijelaskan, penyimpangan dalam pengembangan organ / sistem, termasuk lingkaran Willis, diperhatikan. Sebagai peraturan, varian perkembangannya yang tidak normal ditunjukkan dalam asimetri cabang arteri atau ketiadaan beberapa kawasan. Selalunya kapal yang membentuk lingkaran setan mempunyai diameter yang berbeza, kadang-kadang penyetempatannya berbeza. Beberapa penyimpangan membawa kepada akibat patologi yang dijelaskan di bawah..

Aneurisme

Fenomena ini adalah penonjolan arteri ke luar, sementara lingkaran Willis sering menjadi penyetempatan patologi. Pada pesakit muda, aneurisma biasanya merupakan hasil daripada kelainan pada sistem vaskular otak. Pada orang dewasa, aneurisma sering disebabkan oleh salah satu masalah berikut:

  • vaskulitis berjangkit;
  • aterosklerosis;
  • endarteritis sifilik.

Penyimpangan selalunya tidak simptomatik sehingga aneurisma pecah, yang menyebabkan pendarahan serebrum. Gejala fenomena ini:

  • sakit kepala yang teruk;
  • muntah, loya;
  • tindak balas akut terhadap cahaya terang;
  • koma (jika langkah-langkah terapi tidak diambil tepat pada waktunya).

Hipoplasia

Akibat dari malformasi lingkaran Willis ini adalah penurunan parameter vaskular. Sekiranya tiada gangguan aliran darah di kawasan otak yang lain, hipoplasia tidak bergejala. Penyakit ini dapat dikesan oleh MRI. Penyebab anomali kongenital terletak pada gangguan pertumbuhan intrauterin yang disebabkan oleh:

  • beberapa patologi berjangkit yang dipindahkan semasa kehamilan;
  • jatuh, lebam perut semasa kehamilan;
  • penggunaan wanita hamil dari bahan beracun, teratogenik, beracun, termasuk alkohol, ubat jenis tertentu, ubat;
  • dibebani oleh sejarah keturunan.

Anatomi dan varian struktur bulatan Willis

Lingkaran Willis adalah sekumpulan arteri yang mengalir di pangkal otak dan memenuhi semua bahagiannya dengan darah jika patologi seperti penyempitan teruk, kekejangan atau penyumbatan sebarang arteri makan, menunjukkan peranan penting dalam proses bekalan darah serebrum umum. Lingkaran Willis melakukan fungsi kompensasi (kompensasi) dalam kes di mana peredaran serebrum terganggu.

Struktur bulatan Willis

Anatomi struktur biasanya menganggap pembentukan cincin tertutup di dalam sistem peredaran darah - lingkaran Willis. Arteri utama yang membentuk lingkaran Willis:

  1. Serebrum anterior (primer).
  2. Penyambungan depan.
  3. Karotid dalaman (supracliniform).
  4. Sambungan belakang.
  5. Serebrum posterior (primer).

Banyak arteri bercabang dari lingkaran Willis, membentuk rangkaian bercabang, struktur anatomi yang memungkinkan, jika perlu, memberi makan mana-mana bahagian otak. Pelbagai penyimpangan dalam pembentukan struktur sistem lebih kerap anomali kongenital, lebih jarang timbul akibat penyakit berjangkit yang lalu, kecederaan kraniocerebral, patologi vaskular (aterosklerosis, gangguan neurohumoral yang terganggu).

Fungsi bulatan Willis

Fungsi utama sistem ini adalah pengaturan hemodinamik serebrum. Sekiranya jumlah bekalan darah berkurang di bahagian otak tertentu, sistem, yang diwakili oleh VC, mengalihkan aliran darah sedemikian rupa untuk menebus kehilangan darah di daerah yang kekurangan..

Terima kasih kepada sistem ini, banyak anomali dalam pengembangan saluran otak (aplasia, hipoplasia) tidak disertai oleh gejala neurologi dan sering menjadi penemuan yang tidak disengajakan semasa pemeriksaan diagnostik ditetapkan untuk sebab lain.

Pilihan pembangunan

Skema klasik lingkaran Willis terdapat pada 25-38% orang, selebihnya varian adalah kelainan perkembangan yang berbeza dari norma, yang dapat memperburuk sifat kompensasi sistem. Antara patologi utama struktur adalah aneurisma vaskular (kawasan yang diluaskan dengan nada dinding vaskular yang terganggu). Pilihan struktur anomali lain yang wujud dalam lingkaran Willis:

  1. Kurangnya arteri penghubung.
  2. Ketiadaan atau kekurangan arteri anterior di kawasan anterior
  3. Ketiadaan atau kekurangan arteri posterior di kawasan anterior.
  4. Trifurcation (pembahagian menjadi 3 cabang) arteri, sering karotid dalaman di kawasan posterior. Berlaku dengan kekerapan 19% kes.
  5. Aplasia (ketiadaan bahagian) arteri, lebih kerap menjadi penghubung posterior. Ia berlaku dengan kekerapan 17.5% kes.

Dalam 14% kes, gambaran lingkaran Willis tertutup atau terbuka yang tidak normal menggabungkan beberapa varian pembentukan klasik pembuluh darah yang tidak klasik. Dalam 11.5% kes, sistem peredaran darah diwakili oleh varian yang jarang berlaku. Dalam skema normal Willis, lingkaran ditutup sepenuhnya, yang bermaksud bahawa sistem bekalan darah berfungsi dengan baik, mengimbangi kekurangan aliran darah jika ada kelainan pada perkembangan saluran pembekalan atau darah tidak memasuki tisu otak.

Seorang pesakit dengan VC klasik, jika satu atau dua arteri vertebra tersumbat, dapat bertahan, kerana sistem mengedarkan semula arah aliran darah, memastikan bekalan darah normal ke semua bahagian. Sekiranya bulatan Willis tidak ditutup, ini bermakna keupayaan pampasan sistem peredaran darah dikurangkan. Penyakit serebrovaskular adalah salah satu penyebab kematian yang paling biasa.

Sekiranya, disebabkan oleh perkembangan aterosklerosis atau patologi vaskular lain, penyumbatan arteri makan berlaku, sistem aliran darah tambahan dan kompensasi yang tidak normal tidak berfungsi. Akibat yang paling biasa dari lingkaran terbuka Willis adalah kemerosotan akut peredaran darah di struktur otak dan strok. Sekiranya perkembangan lingkaran Willis sesuai dengan skema klasik, pengagihan semula aliran darah semula jadi berlaku dalam kes berikut:

  • Mampatan arteri makan di leher kerana putaran kepala yang tajam.
  • Kekejangan saluran makan kerana gangguan peraturan neurohumoral.
  • Penetapan (penyumbatan) saluran darah dengan embolus atau trombus.

Fungsi bulatan Willis tidak disedari sepenuhnya jika terbuka atau jika varian rangkaian seperti itu diperhatikan, yang menyebabkan kesukaran dalam aliran darah kompensasi. Statistik menunjukkan bahawa pesakit dengan peredaran serebrum yang terganggu hampir selalu mengalami kelainan dalam struktur sistem peredaran darah yang membekalkan otak.

Akibat khas dari struktur, ketika lingkaran Willisian terbuka, dikaitkan dengan penurunan intensitas peredaran darah dan pengedaran aliran darah yang tidak rata. Akibatnya, pelbagai gangguan berlaku - iskemia, atrofi, nekrosis kawasan individu, TIA (serangan iskemia sementara).

Untuk menilai sama ada baik atau buruk bahawa lingkaran Willis terbuka, penting untuk menentukan berapa banyak penyimpangan dari struktur klasik mempengaruhi peraturan hemodinamik. Dalam beberapa varian sistem, terdapat kecenderungan pembentukan aneurisma, dengan pecahnya stroke hemoragik terjadi.

Dengan kemerosotan kronik bekalan darah ke zon tertentu, strok iskemia berkembang. Sekiranya lingkaran Willis terbuka, ini menunjukkan ketiadaan arteri penting (biasanya satu atau kedua arteri penyambung posterior), yang boleh mengakibatkan akibat yang serius - strok, kecacatan, kematian.

Tanda struktur anomali

Pengesanan tanda-tanda lingkaran terbuka Willis dan patologi lain dari sistem peredaran otak pada peringkat awal memungkinkan untuk merawat gangguan tepat pada masanya. Gejala kekurangan vertebrobasilar pada pesakit dengan anomali dalam perkembangan sistem peredaran darah ditunjukkan pada gangguan aliran darah sedikit pun di arteri vertebra. Tanda-tanda proses iskemia kronik di otak, dipicu oleh gangguan peredaran darah:

  • Sakit kepala.
  • Pening, penderitaan kesedaran sementara.
  • Bunyi, hum di telinga.
  • Kemerosotan kemampuan kognitif - ingatan, aktiviti mental.
  • Gangguan tidur dan terjaga (insomnia pada waktu malam, mengantuk pada siang hari).

Sekiranya kekurangan aliran darah diperhatikan di kolam karotid, pesakit juga mungkin mengalami gejala seperti mati rasa, kelemahan anggota badan, dan gangguan pertuturan. Sekiranya kemerosotan aliran darah berlaku di lembangan arteri vertebra, gejala muncul: ataksia, gangguan koordinasi motorik, kesukaran menjaga keseimbangan badan. Sekiranya terdapat gejala seperti itu, disarankan untuk menjalani pemeriksaan instrumental untuk mengenal pasti penyebab pelanggaran.

Diagnosis patologi

Angiografi unsur-unsur sistem peredaran darah otak adalah kaedah keutamaan untuk mengesan patologi. Kaedah instrumental lain:

  • Ultrasound Doppler.
  • Angiografi intervensi jenis selektif.
  • Angiografi CT, angiografi MR.

Kesimpulannya setelah pemeriksaan MRI sistem peredaran darah di kawasan otak dan bulatan Willis mengesahkan atau membantah kehadiran pilihan perkembangan bukan klasik. Pemeriksaan instrumental memungkinkan untuk menentukan tahap patensi dan ciri struktur morfologi saluran darah.

Kaedah rawatan

Rawatan kecacatan pada lingkaran Willis dilakukan terutamanya dengan kaedah pembedahan. Pelanggaran dalam bentuk ketiadaan aliran darah sepenuhnya atau sebahagian dihapuskan dengan mengembalikan patensi vaskular. Untuk mengekalkan peredaran normal dalam sistem peredaran yang membekalkan bahagian kepala, jika perlu, sambungan tambahan dibuat antara elemen yang berbeza. Kaedah rawatan utama:

  1. Pembedahan pintasan. Operasi ini dilakukan dengan tujuan mengarahkan aliran darah melewati kawasan dengan unsur-unsur sistem peredaran darah yang diubah secara patologi. Dalam pembedahan pembedahan anastomosis (persimpangan saluran individu), serpihan urat dan arteri pesakit lebih kerap digunakan.
  2. Stenting. Stent (struktur mesh intravaskular) diletakkan di dalam kapal pembekalan yang sempit dan tidak dapat dilalui untuk mengembangkan lumen vaskular secara artifisial. Stent dibuat dari bahan yang tidak lengai ke badan. Pembinaan biodegradasi moden larut dengan sendirinya setelah beberapa tahun.
  3. Angioplasti belon. Pengembangan lumen vaskular dilakukan dengan menggunakan belon khas.

Semasa operasi, kerosakan pada elemen sistem peredaran darah, akibat pengembangan patologi atau pecahnya kapal dihapuskan. Selepas pembedahan, rawatan dipantau menggunakan kajian ultrasound Doppler atau MRI pada saluran otak. Sekiranya perlu, tetapkan ubat-ubatan yang meningkatkan metabolisme sel, menormalkan nada dinding vaskular, merangsang aliran darah.

Untuk mengelakkan strok, perlu mematuhi diet yang membantu menguatkan dinding vaskular dan mengekalkan nada vaskular yang normal. Dianjurkan untuk makan makanan yang kaya dengan vitamin, unsur mikro, antioksidan semula jadi, serat tumbuhan, asid lemak tak jenuh ganda. Makanan harian harus mengandungi sayur-sayuran, buah beri, buah-buahan, ikan laut dan makanan laut, produk tepung yang terbuat dari tepung gandum, kekacang.

VC yang dikembangkan secara normal mengimbangi kekurangan bekalan darah ke bahagian otak dalam gangguan seperti penyumbatan atau kekejangan kapal, kecacatan kongenital atau yang diperolehi dari arteri makan (hipoplasia, aplasia, aneurisma). Diagnosis dan rawatan patologi yang tepat pada masanya akan membantu mengelakkan akibat yang serius - strok, kecacatan, kematian.

Bulatan willis

Lingkaran Willis (circulus arteriosus cerebri Willisii) adalah anastomosis antara sistem bekalan darah vertebrobasilar dan karotid otak. Ia terletak di pangkal otak dan merupakan rangkaian arteri berbentuk bujur dengan diameter melintang terkecil. Pembentukan anatomi ini mendapat namanya dari nama doktor Inggeris yang pertama kali menggambarkannya.

Arteri berikut mengambil bahagian dalam pembentukan lingkaran lembangan Willis:

  • Bahagian awal arteri serebrum posterior;
  • Arteri posterior penghubung;
  • Supraclinoid bahagian arteri karotid dalaman;
  • Arteri berkomunikasi anterior;
  • Bahagian awal arteri serebrum anterior.

Fungsi bulatan Willis

Lingkaran Willis menghubungkan setiap arteri karotid bukan sahaja antara satu sama lain, tetapi juga dengan sistem arteri vertebra. Dengan perkembangan bulatan Willis yang normal, bahagian kanan dan kirinya mempunyai struktur simetri.

Fungsi utama lingkaran Willis adalah untuk memastikan bekalan darah penuh ke bahagian otak tertentu, sekiranya berlaku pelanggaran aliran darah di salah satu arteri serviks yang disebabkan oleh sebab apa pun..

Penyakit lingkaran Willis: gejala

Perkembangan normal lingkaran Willis berlaku pada tidak lebih daripada 50% orang. Patologi sistem arteri yang paling biasa adalah pelbagai jenis hipoplasia arteri penghubung. Aneurisma arteri otak juga paling kerap mempengaruhi saluran lingkaran Willis..

Dengan hipoplasia saluran bulatan Willis, gejala mungkin tidak ada, secara semula jadi, dengan syarat terdapat aliran darah normal di lembangan arteri serebrum yang lain. Dalam kes ini, patologi dikesan sebagai penemuan diagnostik secara tidak sengaja semasa pengimejan resonans magnetik.

Seperti yang ditunjukkan oleh hasil kajian baru-baru ini yang dilakukan oleh para saintis dari University of Pennsylvania, pada beberapa orang, perkembangan asimetris lingkaran Willis dapat menjadi penyebab serangan migrain yang kerap terjadi dengan aura yang cukup jelas..

Dengan aneurisma saluran lingkaran Willis, gejala biasanya tidak ada sehingga pecah. Sekiranya pecah, darah dari kapal yang rosak mula mengalir ke ruang subarachnoid. Pesakit mula mengadu sakit kepala yang teruk kerana kekuatannya sering disertai dengan loya, muntah, intoleransi terhadap cahaya terang, kekakuan otot-otot oksipital. Dengan pendarahan yang ketara, koma berkembang dengan cepat atau pesakit mati dengan serta-merta.

Penyakit lingkaran Willis: rawatan

Ramai orang, setelah mengetahui bahawa mereka mempunyai varian yang tidak normal dari perkembangan lingkaran Willis, jatuh putus asa, percaya bahawa mereka mempunyai penyakit serius yang memerlukan terapi tertentu. Tetapi sebenarnya, rawatan lingkaran Willis tidak dijalankan..

Seperti yang kami katakan di atas, terdapat pelbagai pilihan untuk pengembangan lingkaran Willis dan pilihan yang dianggap sebagai norma tidak terdapat pada setiap orang. Saluran lembangan arteri ini tidak ditujukan untuk bekalan darah sel otak tetapi untuk mengimbangi gangguan aliran darah serebrum yang disebabkan oleh trombosis kerana pemindahan darah dari satu lembangan arteri ke yang lain. Oleh itu, dalam kebanyakan kes, patologi perkembangan lingkaran Willis tidak memerlukan rawatan..

Sekiranya terdapat aneurisma salah satu arteri lingkaran Willis, rawatannya adalah pembedahan dan terdiri daripada membalut aneurisma. Dalam kes di mana aneurisma dibuka, rawatan konservatif dilakukan, sama seperti pendarahan subarachnoid yang disebabkan oleh sebab lain.

Lingkaran arteri otak besar

Arteri vertebral, a. vertebralis, bilik wap, melewati leher melalui lubang-lubang dalam proses melintang vertebra serviks, melalui foramen oksipital besar memasuki rongga kranial. Di pangkal tengkorak, kedua arteri vertebra bergabung untuk membentuk arteri basilar, a. basilaris. yang berjalan di alur di permukaan bawah jambatan medullary. Dari. basilaris dua cabang. posteriores cerebri. yang bersambung melalui arteri komunikasi posterior ke arteri serebrum tengah.

Oleh itu, timbul lingkaran arteri Willis (Willis) - circulus arteriosus cerebri (Willissii [Willis]), yang terletak di ruang subarachnoid pangkal otak dan mengelilingi pelana Turki di dasar tengkorak.

Mari kita sekali lagi mengingatkan komponen bulatan Willis. A. communicans anterior, menghubungkan arteri serebrum anterior, sehingga menghubungkan arteri karotid dalaman kanan dan kiri. Arteri penghubung posterior yang memanjang dari arteri karotid dalaman menghubungkannya ke arteri serebrum posterior yang memanjang dari a. basilaris yang terbentuk oleh peleburan arteri vertebra kanan dan kiri.

Lingkaran arteri Willis memainkan peranan penting dalam bekalan darah ke otak, kerana berkat anastomosis penyusunnya, nutrisi otak dipelihara ketika darah mengalir melalui salah satu daripada empat arteri utama yang membentuknya dihentikan.

(A) Otak dan struktur bulatan Willis (pandangan bawah). Lobus temporal kiri telah dikeluarkan sebahagian (sebelah kanan gambar) untuk menunjukkan plexus koroid yang terletak di tanduk inferior ventrikel lateral.
(B) Arteri membentuk bulatan Willis. Menunjukkan empat kumpulan cawangan pusat. Arteri thalamoperforating tergolong dalam kumpulan posteromedial, arteri thalamo-geniculate - kepada kumpulan posterolateral.

Lingkaran Willis, sebagai lingkaran peredaran darah lain pada manusia

VILLISIEV CIRCLE / CIRCULUS ARTERIOSUS CEREBRI WILLISII

Lingkaran Willis adalah cincin arteri yang terletak di pangkal otak, yang dijelaskan oleh Willis kira-kira 300 tahun yang lalu. Namun, dari literatur diketahui bahawa petunjuk pertama mengenai keberadaan cincin arteri adalah milik Kassernus.

Lingkaran Willis adalah anastomosis pusat antara arteri utama hemisfera serebrum. Ia mempunyai bentuk poligon dan terletak di ruang subarachnoid di dasar otak, di antara bahagian anterior chiasm optik dan pons varoli.

Menurut keterangan Willis, cincin arteri adalah heptagon (Willis heptagon). Heptagon ini terdiri daripada bahagian-bahagian berikut: di depan, dua arteri serebrum anterior, saling berkaitan oleh arteri komunikasi anterior; di sisi terdapat dua arteri komunikasi posterior dan di belakang dua arteri serebrum posterior.

M.A.Tikhomirov mendapati bahawa lingkaran Willis bukanlah heptagon, tetapi sembilan sisi, kerana, selain arteri yang disenaraikan, juga segmen arteri karotid dalaman mengambil bahagian dalam pembentukannya.

Dalam bulatan Willis, dua bahagian dibezakan: anterior dan posterior. Bahagian anterior merangkumi bahagian proksimal dua arteri serebrum anterior dan, sebagai anastomosis di antara mereka, arteri komunikasi anterior; bahagian posterior dibentuk oleh dua arteri komunikasi posterior dan bahagian awal arteri serebrum posterior.

Arteri penghubung posterior adalah, sebagaimana adanya, hubungan antara karotid dalaman dan arteri utama..

Biasanya, arteri penghubung posterior biasanya difahami sebagai segmen anteriornya, kurang berkembang, terletak lebih dekat dengan arteri karotid dalaman. Bergantung pada perkembangan segmen anterior atau posterior kapal ini, arteri serebrum posterior menerima darah sama ada dari karotid dalaman atau dari arteri utama.

Pada arteri komunikasi posterior, dua bahagian dibezakan: anterior (frontal) dan posterior (occipital).

Struktur dan perkembangannya yang paling stabil adalah arteri bahagian anterior lingkaran Willis, sementara saluran bahagian belakangnya sangat berubah-ubah.

Arteri serebrum anterior biasanya berkembang dengan baik. Kami melihat perkembangan kapal ini yang lemah dalam 1.4% kes di sebelah kanan. Diameter arteri serebrum anterior dalam kes-kes ini adalah 0.6-0.8 mm berbanding 1.5-2.5 mm biasa.

Dengan perkembangan arteri serebrum anterior yang lemah di satu sisi, yang lain, berkembang dengan baik, dibahagikan kepada dua cabang, di mana salah satu arteri yang kurang maju dari sisi yang berlawanan dipasang.

Pembentukan pulau kecil berdiameter 1-2 mm di batang arteri serebrum anterior (lebih kerap di sebelah kiri) diperhatikan pada 1.9% kes.

Arteri komunikasi anterior mungkin kurang berkembang (2.9%); diameternya dalam kes-kes ini adalah 0,5-0,7 mm, dan panjangnya 0,4-0,5 mm berbanding diameter 1,5-2,5 mm biasa dan panjang 0,2-1 cm. Dalam 4.9% kes, bukannya anastomosis, yang merupakan arteri ini, terdapat peleburan arteri serebrum anterior sepanjang 2 hingga 4 mm.

Dalam 1% kes, terdapat penyatuan batang arteri serebrum anterior menjadi satu sepanjang 1.5 cm (yang disebut a. Lobi frontalis), yang terletak di bahagian depan persimpangan saraf optik di alur membujur otak; kemudian batang ini terbahagi kepada dua cabang.

Di samping itu, kadang-kadang (1.9%) terdapat pembentukan apa yang disebut a. lobi frontalis media, yang, berlepas dari arteri komunikasi anterior, terletak di antara dua batang arteri serebrum anterior. Ia mempunyai diameter 1-1,5 mm dan panjang hingga 2,5 cm. Dalam kes ini, di hadapan persimpangan saraf optik, bukannya dua batang (arteri serebrum anterior), terdapat tiga batang arteri.

Dalam beberapa kes (12.8%), arteri komunikasi anterior tambahan diperhatikan, yang biasanya terletak 0.5-1 cm di hadapan yang utama. Diameter kapal ini berkisar antara 1 hingga 2 mm, dan panjangnya dari 2 hingga 4 mm..

Ketiadaan arteri komunikasi anterior jarang berlaku.

Arteri karotid dalaman mungkin tidak mempunyai diameter yang sama; biasanya diameternya di sebelah kiri lebih besar (0.5-1 mm) daripada di sebelah kanan. Diameter arteri serebrum tengah juga lebih besar di sebelah kiri daripada di sebelah kanan..

Dari semua arteri yang membentuk lingkaran Willis, arteri komunikasi posterior dicirikan oleh kebolehubahan terbesar dari segi perkembangan dan keparahan. Kurangnya arteri ini sering diperhatikan di sebelah kiri dan di sebelah kanan (24%). Diameternya dalam kes-kes ini tidak melebihi 0.5-0.6 mm berbanding 1-1.5 mm pada kapal yang dikembangkan dengan baik. Kurang berkembangnya arteri komunikasi posterior kurang biasa daripada anterior.

Makna bulatan Willis

Lingkaran Willis adalah jalan cagaran yang menghantar darah ke separuh otak yang sesuai setelah ligasi salah satu arteri karotid, melalui saluran sisi yang berlawanan dan melalui arteri vertebral

Perlu diingat bahawa ligasi arteri karotid biasa dan dalaman tidak sama kesannya terhadap peredaran otak. Ligasi arteri karotid dalaman lebih berbahaya, kerana mematikan jalan cagaran yang sangat penting yang dibentuk oleh arteri tiroid yang lebih rendah dan unggul.

Kami juga mengkaji cabang-cabang kecil yang terbentang dari arteri bahagian anterior dan posterior lingkaran Willis - membekalkan ganglia subkortikal dengan cabang mereka.

Arteri serebrum anterior pada kedua sisi mengeluarkan 6-8 cabang dengan diameter 0,5 hingga 0,8 mm, yang diarahkan ke pangkal otak dan membentuk rangkaian anastomosis di hadapan bahagian luar persimpangan saraf optik.

Cabang-cabang yang memanjang dari bahagian awal arteri serebrum posterior kedua-dua sisi, hingga 2 atau 3 di setiap sisi, kurang jelas. Diameter mereka tidak melebihi 0.2-0.3 mm. Terjun ke medula ruang berlubang posterior, cabang-cabang ini memberikan cabang yang sangat tipis yang anastomosa dengan cabang dari seberang.

Pelanggaran peredaran serebrum, yang kadang-kadang terjadi dalam kes ligasi pada salah satu arteri karotid, tidak dapat dijelaskan oleh varian struktur anatomi lingkaran Willis, yang berkaitan dengan pelanggaran kesinambungannya (lingkaran terbuka), kerana pilihan ini jarang terjadi

Kekurangan fungsi sistem vaskular otak dalam kes ini bergantung pada perubahan yang berkaitan dengan usia dan patologi pada kapal, dan pada ciri struktur individu dari lingkaran Willis, yang dinyatakan dalam keterbelakangan arteri penghubung posterior.

Lingkaran Willis: bagaimana ia berfungsi, norma dan anomali (terbuka, penurunan aliran darah), diagnosis, rawatan

Lingkaran Willis dalam sistem vaskular serebrum telah dijelaskan lebih dari tiga ratus tahun yang lalu oleh doktor Inggeris T. Willis. Struktur cincin arteri ini sangat penting dalam keadaan disfungsi, apabila bahagian-bahagian tertentu dari tisu saraf mengalami aliran darah arteri yang tidak mencukupi kerana penyumbatan atau stenosis arteri. Kebiasaannya, walaupun dengan kapal yang tidak normal dari lingkaran ini, seseorang tidak merasakan ciri-ciri yang ada kerana fungsi arteri lain yang berfungsi sepenuhnya.

Norma untuk struktur lingkaran Willis ditentukan, tetapi tidak semua orang dapat membanggakannya. Menurut beberapa laporan, cincin arteri klasik hanya dikembangkan oleh separuh orang, penyelidik lain menyebut angka itu hanya dalam 25% orang, dan yang lain mempunyai beberapa jenis anomali dari percabangan saluran darah. Ini, bagaimanapun, tidak bermaksud bahawa mereka yang mempunyai lingkaran arteri yang berkembang secara khas akan mengalami gejala atau gangguan negatif, namun demikian, manifestasi aliran darah yang terganggu dapat secara berkala membuat mereka merasa migrain, ensefalopati vaskular, atau bahkan nyata kemalangan serebrovaskular.

Terdapat banyak pilihan untuk pengembangan lingkaran Willis. Ini boleh menjadi tiga kali ganda (trifurcation), aplasia, hipoplasia, ketiadaan unsur arteri sepenuhnya. Bergantung pada jenis percabangan arteri, kepentingan dan prognosis klinikalnya ditentukan..

Untuk menentukan anatomi lingkaran Willis, prosedur diagnostik non-invasif dan invasif digunakan; mereka dijalankan mengikut petunjuk untuk aduan tertentu pesakit. Dalam situasi lain, anomali ditemui secara kebetulan semasa pemeriksaan untuk patologi lain..

Apakah bulatan Willis?

Otak mempunyai struktur kompleks sistem vaskular.

Komponen utama rangkaian arteri adalah lingkaran Willis (disingkat VC), yang mana bekalan darah yang boleh dipercayai ke organ ini dilakukan.

Pada dasarnya, lingkaran Willis (atau arteri) adalah anastomosis (sambungan) saluran darah berbentuk bujur yang terletak di pangkal otak..

Darah arteri memasuki VC melalui saluran utama berikut:

  • Arteri karotid dalaman kanan dan kiri - membentuk saluran cerebral anterior di kedua-dua hemisfera, dihubungkan oleh jambatan vaskular.
  • Arteri vertebral - selepas penyatuan, kapal basilar yang tidak berpasangan dibuat, dari mana dua arteri serebrum posterior berangkat. Arteri serebrum posterior disambungkan, pada gilirannya, dengan arteri karotid dalaman - sistem tertutup diperoleh.

Ciri-ciri anatomi VC biasanya dipanggil pilihan.

Versi klasik lingkaran arteri ditutup, mempunyai bentuk simetri, yang dibentuk oleh arteri berikut:

  • PMA - serebrum anterior.
  • ZMA - serebrum posterior.
  • PSA - penghubung anterior.
  • ZSA - penyambungan belakang.
  • ICA - mengantuk dalaman (bahagian berbentuk supra-baji).

Punca penyakit

Sukar untuk menentukan punca sebenar penyakit ini, kerana ia adalah kecacatan kongenital. Adalah dipercayai bahawa faktor utama adalah gaya hidup wanita yang tidak sesuai semasa mengandung. Ini adalah kebiasaan buruk wanita hamil, seperti merokok, penggunaan dadah dan alkohol..

Kemunculan penyakit ini juga boleh dipengaruhi oleh kecederaan dan lebam seorang wanita semasa kehamilan. Sekiranya ibu mengandung menghidap penyakit serius (contohnya, selesema, rubella, toxoplasmosis), ini boleh menyumbang kepada perkembangan penyakit ini. Penyelidikan terbaru menunjukkan bahawa tekanan dan kemurungan semasa kehamilan boleh menyumbang kepada masalah arteri vertebra.

Apa peranan yang dimainkannya?

Lingkaran Willis adalah mekanisme kompensasi untuk gangguan hemodinamik yang disebabkan oleh struktur anatomi seseorang..

Tujuannya adalah untuk melindungi otak dari gangguan bekalan darah ketika aliran darah terganggu di mana-mana kawasan..

Sebagai contoh, di satu sisi otak terdapat risiko gangguan penghantaran darah yang berkaitan dengan perkembangan vaskular kongenital atau pemampatan vaskular, penyumbatan, dll..

Dalam keadaan seperti itu, lingkaran Willis membantu. Maksudnya, arteri pada separuh yang lain mengambil alih bekalan, membekalkan darah melalui saluran penyambung (collaterals).

Dengan mengambil kira ciri kompensasi VC yang terletak di pangkal otak, sukar untuk memandang rendah perannya dalam peredaran darah. Nilainya meningkat dengan ketara dengan berlakunya perubahan oklusi (penutupan lumen) pada kapal. Dalam kes ini, prognosis lebih lanjut, jumlah kerosakan saraf dan kadar manifestasi gejala bergantung tepat pada kualiti cincin arteri..

Lingkaran klasik yang terbentuk dengan betul akan lebih mudah mengatasi penyaluran darah ke kawasan yang cedera daripada bulatan yang mengalami kerosakan atau ketiadaan kapal (atau cabang).

Mari kita ringkaskan

Keputusan doktor bahawa garis vaskular lingkaran Willis mempunyai struktur yang tidak standard tidak selalu menjadi alasan untuk panik. Lebih daripada separuh populasi dunia mempunyai reka bentuk "patologi" kapal VC, namun, mereka hidup lama tanpa merasakan manifestasi negatif pada tahap fisiologi..

Keputusan seperti itu harus menjadi insentif tertentu bagi seseorang untuk mengubah aktiviti hidupnya ke arah yang betul dan betul, sikap mementingkan kesihatannya, lawatan pencegahan berkala ke doktor dan pelaksanaan cadangannya.

Pilihan untuk pengembangannya

Struktur anatomi lingkaran Willis mempunyai pelbagai skema struktur kapal. Pembentukan saluran lingkaran berlaku di rahim.

Jenis pilihan pembangunan yang paling biasa adalah:

  • Trifurcasi ICA posterior - pemisahan arteri karotid menjadi tiga cabang. Ia diperhatikan paling kerap, sehingga 30% dari semua kemungkinan anomali. Keadaan ini tidak berbahaya jika tidak ada penyempitan (penyumbatan) saluran, yang dapat menampakkan dirinya sebagai kekurangan aliran darah ke bahagian tertentu dari GM.
  • Hipoplasia (atau kurang berkembang) satu atau dua segmen PAD, PSA atau PMA - berlaku dengan penurunan diameter atau parameter saluran, menampakkan diri dalam bentuk penurunan aliran darah dan pemakanan otak. Sekiranya tidak ada pelanggaran di jabatan lain, maka pampasan akan berlaku sepenuhnya, tanpa munculnya gejala.
  • Aplasia PCA adalah ketiadaan atau perkembangan lemah arteri penghubung. Lebih kerap dilihat di bahagian belakang gelang. Keterbukaan bulatan yang lengkap atau tidak lengkap didiagnosis. Orang dengan anomali ini secara automatik tergolong dalam kumpulan risiko untuk mengembangkan patologi vaskular yang serius..
  • Aplasia bahagian anterior (PSA) - yang paling tidak baik, tidak ada kemungkinan pampasan bekalan darah oleh saluran dari sisi yang berlawanan, kerana arteri karotid dipisahkan.
  • Ketiadaan PSA atau PCA lebih kerap didiagnosis di bahagian belakang VC, terdapat kehilangan interaksi antara cabang arteri karotid dan, sebagai akibatnya, kehilangan fungsi pampasan. Iaitu, jika perlu, mustahil untuk memberi makan dari sebelah kiri ke bahagian kanan..
  • Penyatuan dua arteri ke satu lebuh raya (kapal) - penyimpangan dapat memprovokasi perkembangan penyakit iskemia.

Sebilangan orang mungkin mempunyai gabungan pelbagai varian pengembangan VC..

Tanda struktur anomali

Pengesanan tanda-tanda lingkaran terbuka Willis dan patologi lain dari sistem peredaran otak pada peringkat awal memungkinkan untuk merawat gangguan tepat pada masanya. Gejala kekurangan vertebrobasilar pada pesakit dengan anomali dalam perkembangan sistem peredaran darah ditunjukkan pada gangguan aliran darah sedikit pun di arteri vertebra. Tanda-tanda proses iskemia kronik di otak, dipicu oleh gangguan peredaran darah:

  • Sakit kepala.
  • Pening, penderitaan kesedaran sementara.
  • Bunyi, hum di telinga.
  • Kemerosotan kemampuan kognitif - ingatan, aktiviti mental.
  • Gangguan tidur dan terjaga (insomnia pada waktu malam, mengantuk pada siang hari).

Sekiranya kekurangan aliran darah diperhatikan di kolam karotid, pesakit juga mungkin mengalami gejala seperti mati rasa, kelemahan anggota badan, dan gangguan pertuturan. Sekiranya kemerosotan aliran darah berlaku di lembangan arteri vertebra, gejala muncul: ataksia, gangguan koordinasi motorik, kesukaran menjaga keseimbangan badan. Sekiranya terdapat gejala seperti itu, disarankan untuk menjalani pemeriksaan instrumental untuk mengenal pasti penyebab pelanggaran.

Mengapa pembangunan yang salah berbahaya??

Keabnormalan kongenital secara beransur-ansur dapat menyebabkan penyumbatan bekalan darah atau tanda-tanda dekompensasi jika arteri berlebihan.

Akibatnya boleh menjadi bencana sepenuhnya - perkembangan aneurisme, strok hemoragik atau iskemia.

Malah orang muda mungkin mengalami serangan migrain berulang..

Pada kumpulan usia yang lebih tua, aneurisma lebih cenderung berlaku, yang disebabkan oleh patologi yang diperoleh (aterosklerosis, jangkitan vaskulitis, sifilis).

Aneurisme adalah tonjolan di dinding arteri, perkembangan patologi berjalan tanpa gejala yang dapat dilihat. Selalunya dilokalisasi dalam lingkaran Willis (dalam PSA atau PCA, pada bifurcasi ICA dan BA) dengan latar belakang struktur asimetri cincin arteri.

Dengan pembentukan aneurisma, terdapat risiko pecahnya kapal dan, sebagai akibatnya, pendarahan serebrum..

Sindrom klinikal yang disebabkan oleh aneurisma cincin arteri:

  • pseudotumorous - tisu saraf dan medulla dimampatkan;
  • basal ekstraserebral hemoragik - setelah pecahnya kapal dengan pendarahan subarachnoid;
  • peredaran darah - dengan pertumbuhan perlahan atau dengan perkembangan bentuk aneurisma yang membedah.

Anomali bercabang dan ubah bentuk (lingkaran putus) melemahkan atau menyebabkan kehilangan pampasan dalam kes-kes yang sukar (krisis hipertensi, tromboflebitis, kekejangan, dll.).

Bagaimana kecergasan untuk perkhidmatan ketenteraan ditentukan??

Sekiranya seorang pemuda usia draf didapati mempunyai hipoplasia kongenital arteri vertebra, dia diberi kelewatan dari enam bulan hingga setahun untuk melakukan pemeriksaan tambahan dalam keadaan pegun..

Saudara-mara benar-benar takut akan kesan dari latihan fizikal yang berat semasa berkhidmat dalam tentera

Bergantung pada tahap pelanggaran patensi arteri dan serebrum yang dikenal pasti, lelaki muda itu dapat dikenali:

    kesesuaian terhad dengan pemindahan ke cadangan pada masa damai - sekiranya berlaku pelanggaran transit yang jarang berlaku; tidak dapat digunakan sementara - dengan tanda-tanda awal aliran darah serebrum tidak mencukupi, bersama dengan gejala lain, kelewatan rawatan diberikan; sama sekali tidak sesuai - dengan gejala yang lebih teruk, menjalani pembedahan stenting.

Tidak hanya penghapusan patologi, tetapi juga pertimbangan kumpulan risiko dalam pencegahan penyakit vaskular otak bergantung pada pengesanan tanda-tanda hipoplasia tepat pada masanya. Tingkah laku ibu hamil yang tidak bertanggungjawab adalah alasan serius untuk berlakunya kecacatan kelahiran yang merumitkan kehidupan anak, membataskan aspirasi dan tujuannya ketika dewasa.

Gejala penampilan penyakit

Lingkaran Willis terbuka, tidak seperti arteri GM yang lain, tidak seimbang dengan tekanan tisu otak.

Ini boleh menyebabkan gejala berikut muncul:

  • sering pening;
  • dengan giliran badan yang tajam, timbul sensasi yang tidak menyenangkan;
  • sakit kepala yang teruk sehingga penghilang rasa sakit tidak membantu;
  • serangan migrain disertai dengan loya, kadang-kadang muntah, foto dan fonofobia.

Gejala aneurisma cincin arteri terbuka bergantung pada lokasi, saiz dan sifat patologi, yang dalam kebanyakan kes mempengaruhi sistem saraf.

Apabila aneurisme memampatkan tisu saraf di sekitarnya, gambaran klinikal terdiri daripada tanda-tanda berikut:

  • berganda di mata;
  • murid diluaskan;
  • kesakitan di bahagian dalam orbit bola mata;
  • sakit kepala.

Dengan aneurisme PSA (arteri berkomunikasi anterior), gangguan penglihatan dan bau ditambahkan.

Sekiranya lingkaran arteri tidak ditutup, maka apabila aneurisma pecah, sensasi spontan muncul:

  • berat di kepala;
  • loya disertai dengan muntah;
  • kekakuan pada tulang belakang serviks;
  • kehilangan penglihatan sementara atau tidak sedarkan diri.

Anomali lingkaran arteri terbuka meningkatkan risiko strok iskemia, yang disertai dengan manifestasi tiba-tiba:

  • kelemahan atau kebas otot pada satu sisi badan;
  • kekeliruan kesedaran;
  • gangguan pertuturan dan penglihatan;
  • gaya berjalan yang mengejutkan;
  • pening;
  • diskoordinasi pergerakan;
  • cephalalgia.

Mengenai aneurisma

Selalunya, aneurisma serebrum adalah tempat penyetempatan yang memilih bulatan Willis. Pada usia muda, aneurisma biasanya disebabkan oleh lingkaran yang tidak normal.

Pada orang yang berumur dewasa, aneurisma lingkaran Willis dalam kebanyakan kes disebabkan oleh salah satu patologi berikut:

  • aterosklerosis;
  • vaskulitis berjangkit;
  • endarteritis sifilik.

Penyebab utama semua masalah ini: proses vaskular patologi yang menyebabkan pemusnahan dinding vaskular.

Untuk masa yang lama, aneurisma tidak menampakkan dirinya dalam apa-apa, sebagai peraturan, seseorang belajar tentang masalah pada masa ketika aneurisma pecah.

Gejala luka teruk ini termasuk leher kaku, mual, muntah, sakit kepala yang tidak tertahankan, kepekaan terhadap cahaya terang.

Semakin cepat seseorang sampai ke hospital, semakin tinggi peluang untuk bertahan hidup, kerana aneurisma yang pecah menyebabkan pelepasan darah yang besar, yang dapat menyebabkan kematian cepat.

Jurang itu dijahit, setelah langkah-langkah terapi yang diperlukan, seseorang menjalani kehidupan penuh.

Kaedah diagnostik

Sebagai peraturan, anomali lingkaran arteri muncul tanpa diduga. Ini biasanya berlaku dengan pemeriksaan terperinci mengenai kehadiran simptom bersamaan (selalu pening atau sakit kepala).

Diagnosis tepat penyimpangan dalam pengembangan lingkaran Willis dibuat secara eksklusif dengan kaedah penyelidikan instrumental:

  • MRI, CT;
  • angiografi;
  • dopplerografi.

MRI dan CT

MRI (pengimejan resonans magnetik) adalah salah satu kaedah diagnostik yang paling tepat. Ini adalah kaedah paling selamat untuk mendapatkan gambar terperinci, yang menunjukkan struktur sistem vaskular otak..

Inti kaedahnya adalah penggunaan medan magnet dan gelombang radio untuk memperbaiki reaksi sel GM terhadap kesannya.

CT (computed tomography) adalah kaedah menggunakan sinaran sinar-X. Kajian ini membolehkan anda mendapatkan lebih banyak gambar volumetrik yang terpaku pada sudut yang berbeza. Kaedah ini mempunyai kontraindikasi.

Angiografi

Ini adalah kaedah yang paling biasa digunakan untuk menilai bekalan darah ke otak..

Angiografi serebrum membolehkan anda mengkaji sebarang kapal dengan seberapa terperinci, yang menjadikannya prosedur yang tidak dapat diganti dalam diagnosis penyakit kardiovaskular.

Prinsip pengoperasiannya serupa dengan sinar-X konvensional, dengan satu-satunya perbezaan bahawa kapal-kapal tidak dapat dilihat pada sinar-X, jadi mereka perlu dikontras. Untuk ini, semasa angiografi, tusukan kapal dilakukan, kemudian kateter dimasukkan ke dalamnya, melalui mana agen kontras radiopaque disuntikkan, yang akan memantulkan radiasi.

Terima kasih kepada ini, bukan sahaja untuk mendapatkan tangkapan gambar kapal yang diteliti, tetapi juga dapat menghasilkan semula gambar tiga dimensinya.

Ultrasonografi Doppler

Ultrasound Doppler saluran cerebral (USDG) juga merupakan salah satu kaedah diagnostik utama.

Prinsip pengoperasiannya adalah kesan gelombang ultrasonik pada sel darah, yang mencerminkan daripadanya, gelombang membolehkan anda mendapatkan gambaran lengkap mengenai saluran dan aliran darah di dalamnya.

Dengan bantuan ultrasound, adalah mungkin untuk mendapatkan gambaran menyeluruh mengenai struktur saluran darah dan arteri, kehadiran patologi di dalamnya dan kadar aliran darah.

Kaedah rawatan patologi

Rawatan anomali varian perkembangan lingkaran Willis tidak diperlukan. Sebilangan besar orang tidak tahu mengenai kehadiran mereka..

Ia perlu untuk merawat penyakit yang boleh ditularkan. Patologi lingkaran arteri tergolong dalam bidang neurologi. Oleh itu, perjalanan terapi dengan ubat-ubatan untuk menormalkan peredaran darah ditetapkan oleh pakar neurologi.

Kursus terapi untuk patologi lingkaran Willis merangkumi:

  • Pengambilan atau suntikan ubat secara intravena untuk meningkatkan peredaran darah (Cavinton, Pentoxifylline).
  • Preskripsi nootropik untuk meningkatkan metabolisme otak (Phezam, Vinpotropil, Nootropil).
  • Kursus antioksidan (Mexidol, Cytoflavin).
  • Kursus ubat metabolik (Actovegin).
  • Terapi vitamin, vitamin B sangat berguna.

Pengarang artikel: Dmitrieva Julia (Sych) - Pada tahun 2014 dia lulus dengan kepujian dari Saratov State Medical University yang diberi nama V.I. Razumovsky. Pada masa ini, dia bekerja sebagai ahli kardiologi di 8 SSCB dalam 1 c / o.

Kekhususan dan keperluan untuk rawatan pelbagai jenis konfigurasi VC

Perkembangan lingkaran Willis yang tidak standard, yang dinyatakan sebagai hasil pemeriksaan keadaan tubuh, sering kali tidak memerlukan rawatan segera pesakit atau terapi yang disasarkan. Sekiranya seseorang tidak bimbang tentang manifestasi negatif, maka doktor akan mengesyorkannya secara eksklusif langkah-langkah pencegahan yang bertujuan untuk mengurangkan risiko trombosis dan aterosklerosis vaskular..

Pencegahan penyakit ini selalunya terdiri dari penghapusan faktor negatif yang bersifat sosial dan subjektif, termasuk penolakan ketagihan, rasionalisasi pemakanan, menjaga kehidupan yang aktif, menghindari situasi yang tertekan. Selain itu, setelah mengesan pembentukan cincin Willis yang tidak standard, pesakit harus lebih memperhatikan kesihatannya, secara berkala menjalani pemeriksaan perubatan agar tidak terlepas dari kemungkinan timbulnya komplikasi dan mengambil langkah-langkah segera untuk menghilangkannya..

Rawatan diberikan hanya dalam keadaan di mana keadaan saluran VC sangat penting untuk kehidupan pesakit, terutamanya dengan aneurisma. Dengan aneurisma yang ada, pesakit harus menjalani pembedahan: pembedahan untuk membuang formasi, yang dilakukan dengan kraniotomi, atau pemasangan lingkaran khas ke dalam kapal yang rosak di bawah anestesia tempatan, jika aneurisma belum mencapai ukuran kritikal dari segi parameternya.

Lingkaran Willis: ciri struktur dan fungsinya

Lingkaran Willis - apa itu

Pertama sekali, anda perlu mengetahui apakah itu - bulatan Willis. Ini adalah anastomosis arteri otak, yang mempunyai bentuk mahkota bujur. Pendidikan ini dinamakan sempena penemuanya - Thomas Willis.
Lingkaran dibentuk oleh arteri seperti:

  1. Sambungan belakang.
  2. Serebrum posterior.
  3. Serebrum anterior.
  4. Mengantuk dalam negeri.

Perkembangan lingkaran Willis lebih kerap berlaku mengikut versi klasik. Dalam kes ini, formasi akan simetri mengenai paksi menegak. Patologi struktur adalah perkara biasa.

Hampir 300 tahun penyelidikan anatomi, ditambah peluang yang diperoleh dengan pengembangan kajian perkakasan moden - Ultrasound Doppler, ultrasound dan beberapa jenis angiografi, memungkinkan untuk membuktikan bahawa lingkaran Willis pada separuh atau kebanyakan kes tidak sesuai dengan norma perubatan. Namun, baru-baru ini tidak biasa membicarakan norma mutlak, kerana dalam tubuh setiap orang mungkin ada ciri struktur individu..

Ini berlaku untuk semua sistem operasi, termasuk aliran darah arteri. Tidak semua orang mempunyai cincin arteri klasik yang disebut. Dan itu bermaksud. bahawa pada banyak orang, perkembangan khas anastomoses cincin boleh menyebabkan pelbagai gangguan atau sensasi negatif.

Alam telah memberi kemungkinan kepada orang dewasa untuk mengganggu peredaran serebrum. Oleh kerana otak adalah organ penting, bekalan darahnya tidak boleh terganggu. Untuk tujuan ini, arteri terletak di pangkal otak (tepatnya, di ruang subarachnoidnya, di antara membran lembut GM dan saraf tunjang).

Ini adalah sejenis heptagon yang dibentuk oleh:

  • arteri serebrum (anterior dan posterior);
  • dua arteri penghubung (kanan belakang dan depan);
  • satu arteri karotid (dalaman kanan).

Nota!

Mahkota anastomosis ini (sambungan vaskular), terletak di dekat saluran besar basilar dan kiri vertebra, dekat dengan otak, dan tidak kurang berbahaya - ke tulang belakang.

Alam telah menyediakan banyak mekanisme untuk melindungi otak, bukan hanya dari luar (menyediakannya dengan kran yang kuat), tetapi juga dari faktor dalaman. Lingkaran Willis di ruang subarachnoid adalah salah satu ubat semula jadi.

Tujuan utama pendidikan vaskular adalah untuk sentiasa memberi otak darah.

Ia harus berlaku dengan pelbagai kecederaan dan kegagalan fungsi yang disebabkan oleh penyakit serius, penyumbatan arteri atau kerosakan..

Ini adalah sejenis rantai fius, di mana kemungkinan aliran darah melalui arteri, yang biasanya bertanggungjawab untuk fungsi lain, disediakan..

Tanggungjawab jabatan yang membentuk Lingkaran Willis merangkumi:

  • sediakan otak untuk pemakanan yang diperlukan sekiranya berlaku kerosakan atau anomali kongenital arteri;
  • mengekalkan fungsi GM sekiranya berlaku kekejangan atau varian yang tidak normal dari lokasi kapal;
  • mencegah kerosakan pada tisu saraf sekiranya aktiviti arteri serviks terganggu;
  • elakkan perkembangan kebuluran oksigen dengan mengalihkan darah ke laman web seperti itu.

Kemungkinan patologi

Dalam bidang perubatan, penyimpangan dalam struktur disebut secara diplomatik anatomi varian lingkaran Willis. Terdapat banyak dari mereka, dan tidak setiap orang hanya mempunyai satu, kadang-kadang terdapat beberapa dari mereka sekaligus. Yang paling biasa adalah trifurcation..

Ia dijumpai di bahagian arteri karotid dalaman, yang disebut berbentuk supra-baji, ia berada di bahagian belakang (apabila 3 arteri serebrum bermula dari serpihan ini) dan anterior - kedua-dua arteri serebrum anterior bermula dari karotid. Aplasia (ketiadaan kerana malformasi kongenital), arteri komunikasi posterior sering diperhatikan.

Pilihan ini boleh dilakukan dengan kedua PCA, dan dengan semua arteri penghubung dan bahkan dengan arteri utama..

Mana-mana anomali vaskular adalah hasil perkembangan janin yang tidak normal. Sebagai contoh, trifurkasi posterior berlaku kerana kurangnya transformasi vaskular semula jadi pada trimester ke-2 kehamilan.

Hipoplasia - kurang berkembang - juga sering terjadi, dengan banyak pilihan.

Ia boleh serentak di arteri serebral anterior kanan dan posterior kanan, kadang-kadang arteri penghubung kiri tidak berkembang, dan MR kanan tidak ada atau tidak terbentuk sepenuhnya.

Lebih daripada 10 varian kekurangan pembangunan telah dijelaskan, dan trifurkasi, bifurkasi, batang arteri biasa dalam dua yang berbeza, atau hubungannya, terbelah menjadi dua yang berbeza, yang dikaitkan dengan bentuk atipikal, anda boleh menyenaraikan sejumlah besar.

Sebilangan besar kes ketiadaan, kekurangan pembangunan atau jumlah batang arteri yang tidak normal sesuai dengan definisi lingkaran terbuka jenis Willisian. Tetapi untuk menentukan apa maksudnya di masa depan, anda perlu mengetahui jenis jenisnya yang terbuka.

Sekiranya lingkaran Willis terbuka, ini adalah anomali perkembangan yang menyebabkan kesan negatif pada janin. Untuk beberapa sebab, terdapat penyimpangan dari senario yang disangka oleh sifat, dan pembentukan plexus vaskular membawa kepada asimetri VC.

Persoalan tentang apa yang harus dilakukan dengan penyimpangan seperti itu timbul dengan perkembangan penyakit, dan sebelum itu (kadang-kadang hingga usia tua), tidak ada yang menduga bahawa dia mempunyai ini sama sekali.

Keperluan untuk itu dinyatakan dengan latar belakang perkembangan penyakit, tetapi kadang-kadang senario negatif berkembang secara tiba-tiba.

Perkembangan keadaan negatif adalah tipikal pada usia tua, apabila kemampuan pampasan yang terdapat pada lingkaran terbuka melemah. Apabila dia tidak dapat menormalkan aliran darah arteri, dan komplikasi atau penyakit muncul.

Kesan

Anomali perkembangan VC tidak pernah membawa kepada proses positif. Ini adalah kegagalan dalam tujuan fungsi organ atau sistem, yang sehingga masa tertentu sifatnya dapat mengimbangi. Menanyakan apakah ini baik atau buruk biasanya bermula ketika penyakit itu berkembang, dan perubatan moden belum belajar bagaimana merawat anomali dalam struktur saluran darah.

Dia hanya menyembuhkan penyakit yang menjadi akibatnya. Yang paling biasa adalah aneurisma dan strok iskemia..

Rawatan lingkaran terbuka tidak dilakukan, dan hanya jika ada akibatnya - pecahnya aneurisma vaskular dan pendarahan subarachnoid, atau strok iskemia, ada keperluan untuk pembedahan (ligasi aneurisma) atau rawatan konservatif, seperti dengan pendarahan subarachnoid.

Lingkaran Willis (circulus arteriosus cerebri Willisii) adalah anastomosis antara sistem bekalan darah vertebrobasilar dan karotid otak.

Ia terletak di pangkal otak dan merupakan rangkaian arteri berbentuk bujur dengan diameter melintang terkecil.

Pembentukan anatomi ini mendapat namanya dari nama doktor Inggeris yang pertama kali menggambarkannya.

  • Bahagian awal arteri serebrum posterior;
  • Arteri posterior penghubung;
  • Supraclinoid bahagian arteri karotid dalaman;
  • Arteri berkomunikasi anterior;
  • Bahagian awal arteri serebrum anterior.

Lingkaran Willis menghubungkan setiap arteri karotid bukan sahaja antara satu sama lain, tetapi juga dengan sistem arteri vertebra. Dengan perkembangan bulatan Willis yang normal, bahagian kanan dan kirinya mempunyai struktur simetri.

Fungsi utama lingkaran Willis adalah untuk memastikan bekalan darah penuh ke bahagian otak tertentu, sekiranya berlaku pelanggaran aliran darah di salah satu arteri serviks yang disebabkan oleh sebab apa pun..

  • 6 mitos yang paling biasa mengenai otak manusia
  • 5 kaedah "aerobik untuk otak"
  • 5 mitos mengenai penggunaan air minuman yang betul

Perkembangan normal lingkaran Willis berlaku pada tidak lebih daripada 50% orang. Patologi sistem arteri yang paling biasa adalah pelbagai jenis hipoplasia arteri penghubung. Aneurisma arteri otak juga paling kerap mempengaruhi saluran lingkaran Willis..

Dengan hipoplasia saluran bulatan Willis, gejala mungkin tidak ada, secara semula jadi, dengan syarat terdapat aliran darah normal di lembangan arteri serebrum yang lain. Dalam kes ini, patologi dikesan sebagai penemuan diagnostik secara tidak sengaja semasa pengimejan resonans magnetik.

Dengan aneurisma saluran lingkaran Willis, gejala biasanya tidak ada sehingga pecah. Sekiranya pecah, darah dari kapal yang rosak mula mengalir ke ruang subarachnoid.

Pesakit mula mengadu sakit kepala yang teruk kerana kekuatannya sering disertai dengan loya, muntah, intoleransi terhadap cahaya terang, kekakuan otot-otot oksipital.

Dengan pendarahan yang ketara, koma berkembang dengan cepat atau pesakit mati dengan serta-merta.

Ramai orang, setelah mengetahui bahawa mereka mempunyai varian yang tidak normal dari perkembangan lingkaran Willis, jatuh putus asa, percaya bahawa mereka mempunyai penyakit serius yang memerlukan terapi tertentu. Tetapi sebenarnya, rawatan lingkaran Willis tidak dijalankan..

Seperti yang kami katakan di atas, ada berbagai pilihan untuk pengembangan lingkaran Willis, dan pilihan yang dianggap sebagai norma tidak terdapat pada setiap orang..

Saluran lembangan arteri ini tidak ditujukan untuk bekalan darah sel otak tetapi untuk mengimbangi gangguan aliran darah serebrum yang disebabkan oleh trombosis kerana pemindahan darah dari satu lembangan arteri ke yang lain. Oleh itu, dalam kebanyakan kes, patologi perkembangan lingkaran Willis tidak memerlukan rawatan..

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya dan tekan Ctrl Enter.

Otak manusia (GM) adalah struktur halus yang melakukan banyak pekerjaan. Prasyarat untuk fungsi mana-mana organ adalah peredaran darah yang normal. Orang pertama yang menggambarkan peredaran darah arteri di otak adalah Willis Thomas, seorang ahli anatomi dan pakar neurologi dari Great Britain. Sejak itu, cincin otak vaskular dinamakan namanya..

Peredaran darah yang menurun di otak mengancam nyawa. Anatomi manusia sedemikian rupa sehingga cincin arteri (lingkaran Willis) yang terletak di ruang subarachnoid di pangkal otak melakukan fungsi mengimbangi aliran darah yang tidak mencukupi..

Fungsi bulatan Willis

Tugas utama sistem ini adalah memastikan bekalan darah mencukupi ke kawasan otak tertentu. Ini sangat penting dalam kes gangguan aliran darah di arteri leher. Halangan aliran darah melalui arteri serviks mengancam kebuluran oksigen otak, yang menimbulkan pelbagai penyimpangan. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, lingkaran Willis disediakan.

Penyediaan fungsi lingkaran dicapai kerana fakta bahawa arteri karotid dihubungkan bukan sahaja antara satu sama lain, tetapi juga dengan sistem arteri vertebra. Skema ini membolehkan anda sentiasa membekalkan nutrien kepada otak..

Menurut statistik, varian klasik pengembangan lingkaran Willis diperhatikan hanya dalam 50% kes. Ramai orang mempunyai simetri yang rosak..

Tanda struktur anomali

Pengesanan tanda-tanda lingkaran terbuka Willis dan patologi lain dari sistem peredaran otak pada peringkat awal memungkinkan untuk merawat gangguan tepat pada masanya. Gejala kekurangan vertebrobasilar pada pesakit dengan anomali dalam perkembangan sistem peredaran darah ditunjukkan pada gangguan aliran darah sedikit pun di arteri vertebra. Tanda-tanda proses iskemia kronik di otak, dipicu oleh gangguan peredaran darah:

  • Sakit kepala.
  • Pening, penderitaan kesedaran sementara.
  • Bunyi, hum di telinga.
  • Kemerosotan kemampuan kognitif - ingatan, aktiviti mental.
  • Gangguan tidur dan terjaga (insomnia pada waktu malam, mengantuk pada siang hari).

Sekiranya kekurangan aliran darah diperhatikan di kolam karotid, pesakit juga mungkin mengalami gejala seperti mati rasa, kelemahan anggota badan, dan gangguan pertuturan. Sekiranya kemerosotan aliran darah berlaku di lembangan arteri vertebra, gejala muncul: ataksia, gangguan koordinasi motorik, kesukaran menjaga keseimbangan badan. Sekiranya terdapat gejala seperti itu, disarankan untuk menjalani pemeriksaan instrumental untuk mengenal pasti penyebab pelanggaran.

Gambaran keseluruhan semua pilihan untuk pengembangan lingkaran Willis, apa maksudnya dalam praktik

Dalam keadaan normal, bulatan Willis ditutup. Ia berfungsi sebagai sistem sandaran. Sekiranya tidak ada penyimpangan dalam kerja arteri serviks, maka ia tidak diaktifkan. Oleh itu, walaupun terdapat penyimpangan dari perkembangan normal di dalamnya, mereka tidak menampakkan diri dengan cara apa pun..

Apabila terdapat masalah dengan bekalan nutrien ke otak, lingkaran Willis akan menyala. Ia membantu mengepam darah dari jabatan lain. Dalam kes ini, patologinya boleh membawa kesan negatif terhadap kesihatan..

Tidak seperti arteri serebrum yang lain, tidak ada perbezaan tekanan pada bahagian bulatan. Ini disebabkan oleh kekurangan tekanan otak tisu. Ini boleh mengakibatkan akibat negatif berikut:

  1. Pening yang kerap.
  2. Sensasi yang tidak menyenangkan dengan perubahan kedudukan kepala yang tajam.
  3. Sakit kepala yang teruk yang tidak selalu dapat dihentikan walaupun dengan ubat penahan sakit.
  4. Serangan migrain disertai oleh fotofobia, loya, reaksi terhadap bunyi.

Salah satu patologi yang paling berbahaya dianggap sebagai aneurisme. Ia muncul sebagai hasil penipisan dan peningkatan keanjalan dinding arteri. Lebih-lebih lagi, proses ini benar-benar tanpa gejala. Apa-apa kesan pada bahagian kepala menyebabkan pecahnya aneurisma seketika. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan tepat pada masanya, seseorang akan mati..

Lingkaran Willis adalah sekumpulan arteri yang mengalir di pangkal otak dan memenuhi semua bahagiannya dengan darah jika patologi seperti penyempitan teruk, kekejangan atau penyumbatan sebarang arteri makan, menunjukkan peranan penting dalam proses bekalan darah serebrum umum. Lingkaran Willis melakukan fungsi kompensasi (kompensasi) dalam kes di mana peredaran serebrum terganggu.

Anatomi struktur biasanya menganggap pembentukan cincin tertutup di dalam sistem peredaran darah - lingkaran Willis. Arteri utama yang membentuk lingkaran Willis:

  1. Serebrum anterior (primer).
  2. Penyambungan depan.
  3. Karotid dalaman (supracliniform).
  4. Sambungan belakang.
  5. Serebrum posterior (primer).

Banyak arteri bercabang dari lingkaran Willis, membentuk rangkaian bercabang, struktur anatomi yang memungkinkan, jika perlu, memberi makan mana-mana bahagian otak.

Pelbagai penyimpangan dalam pembentukan struktur sistem lebih kerap anomali kongenital, lebih jarang timbul akibat penyakit berjangkit yang lalu, kecederaan kraniocerebral, patologi vaskular (aterosklerosis, gangguan neurohumoral yang terganggu).

Pilihan pembentukan

Perkembangan lingkaran Willis mengandaikan pelbagai variasi pencabutan bahagian-bahagian penyusunnya. Kebolehubahan struktur yang besar terdapat pada bahagian belakang cincin, terutamanya mengandungi darah dari lembangan vertebra. Tetapi penurunan aliran darah di sini tidak begitu berbahaya bagi kehidupan dan kesihatan..

Gangguan peredaran darah di bahagian anterior bulatan, yang berkaitan dengan kolam karotid, boleh membawa maut. Aliran darah yang lemah disertai oleh klinik yang jelas, prognosis pemulihan sepenuhnya sering dipersoalkan. Sekiranya terdapat struktur dan topografi lingkaran vaskular yang tidak normal, malformasi arteri-vena, aneurisma sering terbentuk.

Varian perkembangan lingkaran Willis menentukan manifestasi klinikal dan prognosis penyakit ini. Anatomi dibuat menggunakan pelbagai kaedah diagnostik, pilihannya bergantung kepada keluhan dan keadaan pesakit..

Lingkaran arteri mempunyai banyak pilihan pengembangan.

  1. Aplasia (ketiadaan) arteri individu. Selalunya, kapal penyambung posterior tidak ada. Dalam kes ini, bulatan terbuka Willis terbentuk. Orang yang mengalami kelainan ini berisiko besar terkena penyakit vaskular. Lingkaran arteri terbuka tidak akan dapat melindungi tisu otak sekiranya berlaku masalah peredaran darah, kerana tidak akan ada hubungan antara bahagian depan dan belakang cincin. Lingkaran vaskular mungkin tidak ditutup kerana ketiadaan cabang penyambung anterior. Ia boleh menyebabkan bahaya yang besar kepada kesihatan..
  2. Hipoplasia (kekurangan pembangunan) saluran darah. Berlaku di mana-mana bahagian sistem vaskular, yang bererti kebarangkalian tinggi bekalan darah yang lemah di bahagian otak tertentu.
  3. Trifurcation (batang arteri membentuk tiga, bukan dua cabang). Selalunya ia berkaitan dengan arteri karotid dalaman. Sekiranya berlaku defisit, kawasan nekrosis akan lebih besar.
  4. Penggabungan dua kapal menjadi satu. Ini mengancam perkembangan iskemia..

Kemungkinan patologi

Anatomi manusia menyediakan struktur sistem dalaman yang kompleks, yang memastikan fungsi badan sepenuhnya. Malangnya, selalunya, disebabkan oleh sebab-sebab tertentu, penyimpangan perkembangan diperhatikan. Ini adalah perkara dengan Lingkaran Willis. Struktur normalnya hanya diperhatikan pada separuh orang..

Selalunya, penyimpangan dari perkembangan versi klasik ditunjukkan dalam asimetri cabang keluar atau ketiadaan bahagian bulatan tertentu. Selalunya terdapat perbezaan diameter arteri vertebra di bahagian posterior dan anterior. Penyelidikan menunjukkan bahawa melanggar simetri bulatan kadang-kadang menyebabkan serangan migrain yang kerap.

Antara patologi yang paling ketara:

  1. Hipoplasia. Ini adalah malformasi di mana arteri telah mengurangkan parameter. Sekiranya tidak ada gangguan aliran darah di kawasan otak yang lain, maka hipoplasia akan menjadi tidak simptomatik. Patologi seperti itu dapat dikesan semasa diagnosis komprehensif mengenai keadaan otak. Ia dapat dilihat dengan jelas dalam gambar yang diperoleh dengan pengimejan resonans magnetik..
  2. Aneurisme. Ini adalah penonjolan dinding arteri ke luar. Penyimpangan tidak simptomatik sehingga pecah aneurisma. Ini membawa kepada pendarahan serebrum. Dalam kes ini, sakit kepala yang tidak tertahankan, serangan mual dan muntah, reaksi akut terhadap cahaya terang muncul. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan tepat pada waktunya, seseorang boleh koma dan mati..
  3. Aplasia. Ini adalah keadaan di mana lingkaran Willis tidak ditutup kerana ketiadaan arteri penghubung. Ia dapat diperhatikan di kawasan anterior dan posterior. Sekiranya arteri masih ada, tetapi berkembang dengan teruk, maka keterbukaan lingkaran yang tidak lengkap didiagnosis. Patologi di bahagian anterior bulatan sangat jarang berlaku, hanya pada 4% kes. Selalunya, penyimpangan terdapat di belakang. Lingkaran terbuka diperiksa menggunakan MRI. Sebab fenomena ini adalah penghentian perkembangan pada peringkat pembentukan janin..
  4. Trifurcasi arteri karotid. Ini adalah pemisahan arteri menjadi tiga komponen. Penyimpangan ini diperhatikan dalam 28% kes. Ia tidak berbahaya selagi tidak ada perubahan tersembunyi pada arteri. Bezakan antara trifurkasi anterior dan posterior. Penyimpangan ini dikaitkan dengan kelewatan pengurangan arteri penghubung selama tempoh perkembangan embrio..

Patologi yang sangat jarang berlaku termasuk arteri Heibner, pemisahan arteri komunikasi anterior, penampilan arteri basilar seperti plexus dan beberapa yang lain.

Mengapa pembangunan yang salah berbahaya??

Keabnormalan kongenital secara beransur-ansur dapat menyebabkan penyumbatan bekalan darah atau tanda-tanda dekompensasi jika arteri berlebihan.

Akibatnya boleh menjadi bencana sepenuhnya - perkembangan aneurisme, strok hemoragik atau iskemia.

Malah orang muda mungkin mengalami serangan migrain berulang..

Pada kumpulan usia yang lebih tua, aneurisma lebih cenderung berlaku, yang disebabkan oleh patologi yang diperoleh (aterosklerosis, jangkitan vaskulitis, sifilis).

Aneurisme adalah tonjolan di dinding arteri, perkembangan patologi berjalan tanpa gejala yang dapat dilihat. Selalunya dilokalisasi dalam lingkaran Willis (dalam PSA atau PCA, pada bifurcasi ICA dan BA) dengan latar belakang struktur asimetri cincin arteri.

Dengan pembentukan aneurisma, terdapat risiko pecahnya kapal dan, sebagai akibatnya, pendarahan serebrum..

Sindrom klinikal yang disebabkan oleh aneurisma cincin arteri:

  • pseudotumorous - tisu saraf dan medulla dimampatkan;
  • basal ekstraserebral hemoragik - setelah pecahnya kapal dengan pendarahan subarachnoid;
  • peredaran darah - dengan pertumbuhan perlahan atau dengan perkembangan bentuk aneurisma yang membedah.

Anomali bercabang dan ubah bentuk (lingkaran putus) melemahkan atau menyebabkan kehilangan pampasan dalam kes-kes yang sukar (krisis hipertensi, tromboflebitis, kekejangan, dll.).

Bagaimana penyimpangan dikesan?

Selalunya, patologi perkembangan lingkaran Willis dinyatakan semasa pemeriksaan menyeluruh pesakit yang mengadu sakit kepala. Pertama sekali, dalam keadaan seperti itu, para pakar memeriksa kehadiran gangguan peredaran otak..

Kaedah diagnostik moden yang paling tepat adalah MRI. Pemeriksaan ini dilakukan pada alat pengukur resonans magnetik khas. Prinsip tindakannya didasarkan pada memperbaiki reaksi sel tubuh sebagai tindak balas terhadap pendedahan kepada medan magnet yang kuat..

Pemeriksaan sedemikian membantu mendapatkan gambaran lengkap mengenai struktur mana-mana organ dalaman, termasuk sistem vaskular. MRI dianggap benar-benar selamat, kerana ia adalah pemeriksaan yang tidak invasif dan tidak melibatkan penggunaan radiasi.

Angiografi

Angiografi dianggap salah satu kaedah yang paling popular untuk memeriksa sistem vaskular. Teknik ini melibatkan pengenalan agen kontras khas ke dalam darah pesakit. Setelah diedarkan secara merata ke semua arteri, sinar-X diambil. Semua patologi jelas kelihatan di atasnya..

Pemeriksaan sedemikian dapat dilakukan dengan menggunakan radiografi konvensional atau di bawah kawalan tomografi terkomputer. Ejen kontras sama sekali tidak berbahaya bagi manusia. Selepas masa tertentu, ia dikeluarkan sepenuhnya dari badan dengan cara semula jadi..

Tomografi yang dikira juga digunakan untuk menentukan lokasi dan keadaan arteri yang tepat. Pemeriksaan ini dilakukan dengan menggunakan sinaran sinar-X. Walaupun dos pelaburannya sangat kecil, kaedah diagnostik ini tidak boleh disebut selamat sepenuhnya untuk kesihatan..

Diagnostik

Kaedah yang paling berharga dan bermaklumat untuk mengkaji aliran darah otak adalah angiografi serebrum. Kajian ini membolehkan anda melihat keseluruhan sistem peredaran darah, tetapi mempunyai kontraindikasi dan kesukaran tersendiri..

Kaedah diagnostik yang lebih mudah dan selamat adalah ultrasound Doppler. Ultrasonografi Transcranial Doppler menilai aliran darah di arteri serebrum anterior, arteri serebral tengah, dan arteri serebrum posterior. Kaedah yang paling bermaklumat untuk mendiagnosis penyakit vaskular otak, pada masa ini, adalah angiografi yang dilakukan dengan pelbagai kaedah.

1. Angiografi selektif intervensi otak. Tusukan arteri femoral dilakukan di kawasan segitiga Scarpov, kateter dimasukkan dan dilewatkan melalui sistem arteri ke kawasan yang menarik, kemudian diberikan ubat radiopaque (ubat yang mengandung iodin, misalnya Omnipak), yang diedarkan terlebih dahulu di sepanjang arteri, kemudian di sepanjang katil vena.

2. Angiografi CT. Bolus intravena disuntik dengan agen kontras radiopaque, bekalan kontras ke kawasan yang menarik dipantau (pra-pemantauan kontras), setelah penundaan, imbasan CT dilakukan. Kemudian pemprosesan gambar dilakukan, yang memungkinkan untuk memvisualisasikan saluran darah otak, kerana kontrasnya, dan kemudian melakukan rekonstruksi 3D dari tempat tidur vaskular. Kaedah ini membolehkan anda melakukan pemeriksaan angiografi dengan cepat dan minimum secara invasif dan menjelaskan diagnosis.

3. MR-angiografi. Teknik tidak invasif. Denyutan frekuensi radio tepu berterusan digunakan ke kawasan kajian, kemasukan proton baru dengan putaran tak jenuh hanya mungkin dengan aliran darah, putaran dilonggarkan dan isyarat direkodkan. Teknik ini dinamakan angiografi time-of-flight (TOF time-of-flow).

Kaedah ini tidak dikaitkan dengan pendedahan radiasi, kesan toksik agen kontras atau komplikasi iatrogenik, tetapi ia mempunyai batasannya. Dengan bantuan angiografi TOF, adalah mungkin untuk menilai struktur anatomi saluran darah; trombi dapat memberi isyarat dan tidak dapat dikesan pada angiogram. Ciri aliran darah juga tidak ditentukan.

Angiogram tidak membenarkan penilaian kuantitatif aliran darah, tetapi ultrasonografi transkranial Doppler melakukan tugas ini. Kaedah ini didasarkan pada kesan Doppler: denyutan ultrasound yang dihasilkan oleh transduser dipantulkan dari eritrosit bergerak dengan frekuensi yang berubah, dengan menggunakan perbezaan frekuensi, kecepatan aliran darah ditentukan.

Pemetaan Color Doppler juga membolehkan anda menentukan arah aliran darah, tetapi kaedah ini tidak memungkinkan untuk memvisualisasikan struktur anatomi saluran darah. Hanya penggunaan kaedah yang kompleks yang diperbolehkan dalam membuat diagnosis akhir, penting struktur anatomi dan lumen kapal, dan ciri aliran darah.

Bagi kebanyakan orang, VC terbuka tidak menampakkan dirinya dengan cara apa pun. Perkembangan lingkaran Willis dan variannya paling sering dikesan secara kebetulan, ketika memeriksa saluran otak untuk alasan lain.

Sekiranya pesakit mempunyai gejala aneurisma serebrum yang tidak terganggu, pemeriksaan berikut dilakukan:

  • Pemeriksaan CT angiografi adalah pemeriksaan sinar-X yang tidak invasif (iaitu tidak ada penembusan ke dalam tubuh), di mana agen kontras disuntik ke dalam aliran darah untuk memvisualisasikan saluran otak, dan kemudian dilakukan tomografi yang dikira.
  • Pencitraan resonans magnetik adalah teknik non-invasif yang menggunakan medan magnet dan gelombang frekuensi radio untuk menghasilkan gambar terperinci saluran darah di otak.
  • Angiografi serebrum adalah pemeriksaan invasif di mana kateter khas dimasukkan ke dalam arteri di otak. Selepas itu, kontras disuntik melalui kateter dan sinar-X diambil..

Bagaimana ia dirawat

Sekiranya, semasa pemeriksaan, patologi yang tidak mengancam nyawa, misalnya trifurkasi, dikenal pasti, maka tidak diperlukan rawatan khas dalam kes ini. Tetapi perlu diingat bahawa keadaan kesihatan boleh merosot dengan ketara dengan munculnya komplikasi, misalnya, trombosis vaskular. Oleh itu, pesakit disyorkan langkah-langkah yang bertujuan mencegah komplikasi..

Anda harus mematuhi pemakanan yang betul, tidak termasuk penggunaan makanan berlemak, makanan goreng, asap yang berlebihan. Untuk menolak dari tabiat buruk. Cuba makan sebanyak mungkin sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Ikuti gaya hidup aktif, berjalan lebih banyak di udara segar. Semua ini mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan sistem kardiovaskular secara keseluruhan..

Rawatan dan pencegahan

Selalunya, pesakit mengetahui tentang patologi sistem vaskular hanya setelah diagnosis menyeluruh, yang mana mereka dirujuk oleh doktor kerana pelbagai masalah kesihatan. Tidak hairanlah orang memikirkan kaedah untuk merawat gangguan vaskular.

Pertama sekali, dalam sistem peredaran darah manusia, perlu untuk mencegah penyahkompensasi, cuba untuk tidak membebani kapal dan mengekalkan aliran darah pada tahap fisiologi. Untuk ini, perlu melakukan sejumlah aktiviti khusus:

  • pengukuran penunjuk kolesterol secara berkala;
  • rawatan penyakit jantung dan saluran darah tepat pada masanya, VSD;
  • pemantauan berkala penunjuk pembekuan darah;
  • normalisasi tekanan.

Artikel Seterusnya
Mengapa hypodynamia berbahaya?