Pertolongan pertama untuk pendarahan arteri titik demi titik: arahan terperinci dan peraturan untuk penyediaannya


Setiap orang harus tahu bagaimana memberi pertolongan cemas untuk pendarahan arteri. Ini akan membantu menyelamatkan nyawa orang yang cedera dalam masalah..

Arteri, seperti urat, adalah saluran darah tubuh manusia. Hanya mereka yang mengalirkan aliran dari jantung ke organ, dan urat - sebaliknya. Darah arteri biasanya mempunyai warna merah tepu yang terang, kerana adanya oksigen dan oxyhemoglobin. Pada vena - warnanya gelap, kerana bergerak secara sentripetal, iaitu ke jantung, dan tepu dengan karbon dioksida dan deoxyhemoglobin.

Ciri-ciri darah arteri

Darah arteri diperlukan untuk tisu badan untuk menjalankan proses metabolisme metabolisme. Dalam saluran kecil tisu badan, oksigen dilepaskan dan darah tepu dengan karbon dioksida. Darah sudah mengalir kembali melalui urat dan dipanggil vena. Penting untuk diketahui agar dapat memberikan pertolongan cemas dengan betul untuk pendarahan arteri, penyebabnya sangat berbeza..

Sekiranya pendarahan bersifat dalaman, iaitu darah memenuhi rongga badan dan tidak keluar, perlu segera memanggil ambulans. Adalah tidak realistik untuk memberikan bantuan kepada mangsa seperti itu tanpa pembedahan. Anda hanya dapat mengurangkan kehilangan darah dengan memberi sejuk di tempat itu.

Sekiranya darah keluar, maka menolong mangsa yang berada dalam kesusahan adalah tugas sivik setiap orang. Selanjutnya dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda secara terperinci bagaimana memberi pertolongan cemas untuk pendarahan arteri, titik demi titik, bagaimana bertindak agar tidak membahayakan mangsa dan diri sendiri, cara apa yang tersedia dapat digunakan dalam keadaan kecemasan. Anda akan belajar bagaimana bertindak selangkah demi selangkah dan cepat, kerana sebarang kelewatan mengancam seseorang dengan kematian, terutama jika pendarahannya berat.

Cara membezakan antara jenis pendarahan luaran

Sebelum memulakan tindakan pertolongan cemas, anda perlu mengetahui jenis pendarahan yang anda hadapi. Ini akan menjadi jelas semasa pemeriksaan visual..

Pertimbangkan tanda-tanda luaran pendarahan yang berbeza:

  1. Kapilari - pada dasarnya seluruh permukaan luka yang rosak berdarah, darah dilepaskan sebagai mesh. Pendarahan ini biasanya tidak besar dan mudah dihentikan..
  2. Venous - aliran darah berwarna gelap, alirannya berterusan.
  3. Arteri - darah dari luka secara harfiah mengalir, ketika bergerak di bawah tekanan, berdenyut dalam irama degupan jantung. Oleh kerana kadar aliran tinggi, kehilangan darah dapat meluas. Oleh itu, pertolongan cemas untuk pendarahan arteri harus dilakukan dengan cepat dan mahir, pada minit pertama setelah mendapat luka.

Dipercayai bahawa pendarahan dari arteri yang rosak adalah yang paling berbahaya dari ketiga-tiga yang disenaraikan, kerana kehilangan darah yang banyak berlaku dalam jangka waktu yang singkat, ini boleh menyebabkan kehilangan kesedaran, kematian anggota badan, seseorang boleh jatuh koma atau mati.

Peraturan pertolongan cemas am

Peraturan yang disenaraikan di bawah ini tidak hanya memperjelas kejelasan pertolongan cemas untuk pendarahan arteri, tetapi juga ketentuan umum dengan bantuan orang yang cedera. Setiap orang perlu mengenali mereka supaya, dengan niat terbaik, mereka tidak membahayakan diri mereka sendiri atau orang yang memerlukan pertolongan..

Langkah pertama adalah untuk memeriksa bahawa orang itu telah dikeluarkan dari kawasan bahaya. Sekiranya bahaya berlanjutan, mangsa mesti dibawa keluar atau diseret dari tempat nahas. Pastikan tiada yang mengancam dia atau anda.

Sekiranya ada orang asing di hadapan anda dan anda ingin menolongnya, maka lindungi diri anda dengan memakai topeng dan sarung tangan getah. Mereka harus meletakkan tangan dengan baik, pastikan getah tidak pecah semasa operasi. Ini dapat menyelamatkan nyawa anda secara peribadi, kerana seseorang boleh menghidap penyakit berbahaya yang menular melalui darah. Anda tidak boleh bertindak secara impulsif dan membahayakan diri sendiri.

Naikkan bahagian badan yang rosak lebih tinggi dan suruh orang lain memanggil ambulans. Untuk pendarahan berat, tekan bahagian atas luka dengan tangan anda. Sekiranya anda tidak mempunyai sarung tangan, anda boleh melakukannya dengan lutut, atau dengan membungkus pakaian di tangan anda, mengumpulkannya ke dalam bola.

Jangan sekali-kali menyentuh luka terbuka dengan tangan anda, jangan tarik sesuatu dari sana, jangan cuba bilas dengan air untuk menghilangkan kotoran. Ini hanya akan meningkatkan kehilangan darah dan menyebabkan lebih banyak bahaya kepada mangsa..

Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri dari titik ke titik

Memberikan pertolongan kepada mangsa dengan pendarahan yang mengalir, anda perlu bertindak pada minit pertama mengikut rancangan yang jelas:

  • Posisikan mangsa sehingga luka berada di atas paras jantung.
  • Picit arteri di atas tapak yang pecah. Ini harus menghentikan atau mengurangkan kehilangan darah..
  • Sapukan gelang getah beberapa sentimeter di atas celah. Sekiranya tidak ada di tangan, maka anda boleh membuat buatan sendiri dari tali pinggang, tali, tali atau kain semula jadi yang dipintal.
  • Adalah mustahak untuk menuliskan masa penggunaan pembalut yang ketat supaya doktor mengetahui jangka masa pemampatan kapal. Ini sangat penting, kerana dengan penggunaan pembalut tekanan yang berpanjangan, nekrosis tisu dapat terjadi, yang bermaksud gangren. Dari ini, seseorang boleh kehilangan anggota badan atau nyawa..
  • Pembalut kain kasa steril harus digunakan pada luka terbuka untuk mengelakkan jangkitan.
  • Pastikan membawa pesakit ke hospital terdekat untuk mendapatkan bantuan profesional, atau hubungi ambulans.

Sekarang anda mengetahui peraturan pertolongan cemas untuk pendarahan arteri dari titik ke titik dan akan dapat bertindak dengan betul jika perlu. Seterusnya, kami akan mempertimbangkan cara memasang pembalut tekanan dengan betul..

Cara memohon tourniquet

Sangat mudah untuk meremas anggota badan dengan tali getah, kerana mempunyai lubang dan cangkuk untuk memasangnya pada segmen yang diinginkan. Dalam foto di bawah, anda dapat melihat produk getah yang direka khas untuk menghentikan pendarahan. Sapukannya 2-3 cm di atas pecah kapal, membalut anggota badan beberapa kali.

Ia mestilah agak ketat, tetapi tidak menyebabkan perubahan warna biru pada anggota badan, yang boleh menyebabkan nekrosis tisu. Tapak pemakaian pembalut tidak perlu ditutup dengan pakaian, sehingga doktor kecemasan yang tiba dengan cepat dapat menemui tempat kerosakan pada arteri. Sediakan pesakit dengan imobilisasi anggota badan semasa dibawa ke hospital.

Jangan lupa untuk menunjukkan waktu permohonan abah Ia tidak boleh disimpan di badan lebih dari dua jam. Sekiranya ada keperluan untuk terus memerah kapal, kemudian lepaskan pucat untuk sementara waktu, kembalikan peredaran darah di tisu, dan kemudian gunakan pembalut itu lagi. Sekiranya di luar sejuk, tutuplah orang itu dengan selimut hangat, terutama tempat memerah dengan triket.

Langkah demi langkah tindakan

Oleh kerana dengan pendarahan arteri, pertolongan cemas bermula dengan menekan arteri di atas pecahnya, maka kita akan mempertimbangkan dengan teliti aplikasi torehet getah yang betul. Di tempat yang dipilih, anda perlu meluruskan lipatan pakaian dan membungkusnya dengan kain lembut, mewujudkan lapisan antara badan dan getah. Kemudian triket diluncurkan dari bawah di bawah anggota badan, getah diregangkan dengan tangan dan dibalut ke seluruh badan.

Lingkaran pertama diaplikasikan dengan ketat, kemudian ketegangan sedikit melonggarkan, dan giliran seterusnya dibuat tidak lagi memerah. Ketatkan tepi dengan cangkuk. Pastikan bahawa tidak ada mencubit kulit di antara lapisan getah. Tourniquet ditarik tanpa tekanan yang berlebihan, selagi pendarahan berhenti. Untuk memahami perkara ini, dengarkan riak di bawahnya. Sekiranya nadi tidak dirasakan, maka ketegangan terlalu kuat dan anda perlu melonggarkan pucuk pucuk.

Menggunakan kaedah improvisasi

Sekiranya tidak ada temu janji perubatan, anda boleh menggunakan bahan yang ada di tangan. Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri anggota badan boleh diberikan tali leher atau tali pinggang, pembalut atau tali pinggang dari pakaian, tiub getah atau selendang, tetapi ini tidak boleh dilakukan dengan wayar atau tali nipis.

Sekiranya anda menggunakan kain, maka anda perlu menyesuaikan kelainan untuk mengetatkan, seperti pada gambar di atas dalam artikel. Pastikan bahawa tidak ada kulit yang terperangkap di antara lapisan kain atau pembalut ketika anda memutar kain..

Tempoh penggunaan turnamen

Dalam peraturan pertolongan cemas untuk pendarahan arteri, dikatakan mustahak untuk menulis waktu pemasangan tourniquet, dan memasukkan catatan di bawah gegelungnya. Masa ditunjukkan dengan jelas: jam dan minit. Jangkamasa kapal dalam keadaan terhimpit bergantung pada suhu persekitaran. Pada musim panas, ia adalah 2 jam, dan pada suhu udara yang rendah bahkan lebih sedikit, hingga 1-1,5 jam. Sekiranya selama ini mangsa tidak dapat dibawa ke rumah sakit, maka tisu mesti diberi kesempatan untuk meneruskan peredaran darah.

Prosedur ini paling baik dilakukan bersama. Seseorang harus merasakan arteri yang rosak dengan jari mereka dan menekannya di atas pecah. Pembantunya melepaskan butang dengan lancar dan menghilangkan pembalut atau tekanan pembalut. Perlu sekurang-kurangnya 5 minit untuk mengembalikan peredaran darah di tisu, dan kemudian sekali lagi menggunakan tourniquet, tetapi beberapa sentimeter di atas tempat sebelumnya. Adalah wajar untuk memerah kapal sedekat mungkin ke tempat kecederaan.

Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri anggota badan

Untuk menghentikan pendarahan di hujung kaki, gunakan kaedah menjepit arteri dengan membengkokkan lengan atau kaki pada sendi. Gambar-gambar di bawah menunjukkan bahawa roller lembut diletakkan di tempat lipatan, dan kemudian anggota badan dilekapkan dengan tali leher di sekitar paha atau batang..

Kaedah ini digunakan dalam kes-kes di mana tidak selesa untuk menerapkan tourniquet di atas waktu rehat..

Sekarang anda tahu bagaimana memberi pertolongan cemas untuk pendarahan arteri dari titik ke titik, dan anda akan dapat bertindak dengan betul jika perlu.

Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri

Pendarahan arteri adalah kecederaan yang sangat serius yang boleh membawa maut sekiranya rawatan perubatan tidak diberikan dengan segera. Ia dianggap paling berbahaya dari semua jenis pendarahan. Sekiranya arteri rosak, darah mengalir keluar dari mereka dalam aliran yang mengalir.

Darah arteri dibezakan oleh warna merah cerahnya. Ia mengalir keluar dari kapal sesuai dengan degupan jantung. Kecederaan seperti itu boleh menyebabkan kematian bukan hanya setelah menerimanya, tetapi bahkan dengan pemberian rawatan perubatan yang berkelayakan. Pendarahan arteri boleh menyebabkan kehilangan anggota badan yang cedera dan komplikasi lain.

Peraturan untuk menghentikan pendarahan arteri

Kehilangan darah dengan pendarahan arteri berlaku dengan begitu cepat sehingga bantuan kecemasan harus diberikan sejak 2-3 minit pertama setelah pembentukannya. Apabila arteri besar cedera, masa untuk memberi bantuan kecemasan dikurangkan menjadi 1-2 minit. Jika tidak, tekanan darah akan turun setiap detik, akibatnya mangsa akan kehilangan kesedaran, jatuh koma, atau mati serta-merta..

Sekiranya berlaku pendarahan arteri, pertama sekali, cubit (meremas) dengan jari atau penumbuk di tempat kecederaan, cuba menghentikan aliran darah yang mengalir.

Dalam kes ini, peraturan tertentu harus dipatuhi dalam menekan dan menekan saluran darah tertentu:

Arteri karotid biasa ditekan dengan jari ke tulang belakang, iaitu, ke proses melintang vertebra serviks. Dalam kes ini, anda harus menekan tepi dalaman otot sternocleidomastoid kira-kira di bahagian tengahnya.

Arteri rahang luaran ditekan dengan jari ke tepi anterior otot masseter.

Arteri temporal dimampatkan dengan jari sedikit ke hadapan dari pinggir atas telinga.

Arteri subclavian ditekan dengan jari atau penumbuk di belakang pinggir luar klavikula otot sternocleidomastoid ke tulang rusuk pertama.

Arteri brachial dimampatkan oleh jari di sepanjang pinggir dalaman otot bisep ke tulang.

Arteri femoral ditekan oleh penumbuk ke tulang kemaluan di bawah ligamen pupar. Pada orang kurus, kapal ini mudah ditekan ke paha..

Arteri popliteal ditekan oleh penumbuk di tengah rongga popliteal.

Setelah memberikan pertolongan kecemasan dalam menekan kapal sekiranya berlaku kerosakan pada arteri besar, perlu segera menerapkan toreet getah kepada mereka. Dengan pendarahan kecil, roller ketat atau pembalut steril satu bahagian dibalut pada kecederaan. Dalam keadaan yang melampau, sebagai gantinya, anda boleh menggunakan tali pinggang, selendang, tali tebal dan alat improvisasi lain untuk membuat pembalut tekanan. Pembalut steril digunakan pada luka itu sendiri untuk mengelakkan jangkitan masuk ke dalam badan.

Dalam beberapa kes, apabila tidak ada patah tulang, anda boleh menggunakan peregangan paksa pada anggota badan yang cedera dan bukannya pada tiku. Dengan kaedah ini untuk menghentikan pendarahan arteri, anggota badan yang cedera dibengkokkan dan dilekatkan dalam posisi bengkok dengan pembalut atau cara lain yang tersedia.

Pengenaan tourniquet untuk pendarahan arteri

Sudah semasa pemberian pertolongan cemas kepada mangsa untuk memerah kapal, seseorang dari sekitarnya harus menyiapkan triket atau alat improvisasi, kapas, kain kasa atau serbet kapas. Kasa atau tisu digunakan pada kawasan yang rosak di badan, tanpa sampai ke tempat pendarahan. Anggota badan yang cedera harus berada dalam kedudukan tinggi. Jalur getah diregangkan sedikit dan anggota badan dililit dalam 2-3 pusingan. Tourniquet harus diaplikasikan dengan cukup ketat untuk menghentikan pendarahan dari arteri, tetapi anggota badan tidak boleh diperah dengan kuat. Hujungnya diikat, diikat dengan cangkuk atau rantai. Sebagai peraturan, tourniquet atau pembalut tekanan dikenakan 2-3 cm di atas luka.

Ciri-ciri aplikasi tourniquet untuk pelbagai jenis kerosakan arteri:

Sekiranya tangan cedera, ia disapu pada bahagian atas bahu..

Penyetempatan optik pada bahagian atas kaki adalah bahagian atas atau bahagian bawah bahu (di tengah bahu, trikiket tidak boleh digunakan untuk mengelakkan kerosakan pada saraf radial).

Sekiranya berlaku kerosakan yang teruk pada arteri femoral, mungkin diperlukan turniquet lain, yang digunakan sedikit lebih tinggi daripada yang pertama.

Sekiranya pecahnya arteri karotid dan kecederaan lain pada muka dan kepala, pembalut lembut diletakkan di bawah tiku sehingga tidak menyebabkan kecederaan tambahan. Pada masa yang sama, tourniquet tidak diketatkan terlalu ketat untuk mengelakkan sesak nafas seseorang dan peredaran darah tidak mencukupi ke otak.

Sekiranya tourniquet digunakan dengan betul, maka aliran darah berhenti sepenuhnya. Catatan diletakkan di bawah tourniquet, di mana data mengenai kerosakan dan masa penggunaan pembalut tekanan ditunjukkan. Kawasan di badan di mana tourniquet digunakan tidak boleh ditutup sepenuhnya dengan pakaian sehingga kakitangan hospital dapat segera menemukan tempat kecederaan.

Setelah permohonan turniquet, mangsa segera dihantar ke kemudahan perubatan, di mana dia akan menerima bantuan yang diperlukan. Semasa mengangkut pesakit dengan luka pada arteri besar, dia mesti bergerak (tidak bergerak).

Untuk mengelakkan akibat yang teruk daripada pemakanan tisu yang tidak mencukupi, nekrosis dan kelumpuhan mereka kerana pemampatan serat saraf, trikiquet tidak boleh dibiarkan di badan selama lebih dari 90 minit. Sekiranya terdapat keadaan di mana pinggan mangkuk tetap berada di arteri yang rosak, ia akan dilonggarkan sedikit selama beberapa minit dan kemudian diketatkan lagi. Semasa menggunakan tourniquet pada musim sejuk, perlu membungkus mangsa dengan mesra, terutama anggota badan yang cedera.

Bahaya pendarahan arteri

Sekiranya mangsa yang mengalami pendarahan arteri tidak diberi bantuan kecemasan pada minit pertama selepas kecederaan, dia hanya akan berdarah dan mati. Kehilangan darah yang sangat cepat menghalang tubuh menghidupkan mekanisme pertahanannya. Dalam kes ini, jantung tidak mempunyai jumlah darah normal yang mencukupi, akibatnya peredaran darah berhenti sepenuhnya..

Bahkan mencubit arteri pada minit pertama setelah kecederaan sering kali sukar, kerana dindingnya lebih tebal dan keras kepala daripada urat, dan tekanan darah di dalamnya jauh lebih tinggi. Walaupun dengan penghentian terakhir pendarahan seperti itu di institusi perubatan, pelbagai komplikasi mungkin timbul. Semasa merawat luka, doktor akan membalut kapal di luka. Dalam beberapa kes, jahitan vaskular mungkin diperlukan. Perubahan nisbah tisu dari segi anatomi, penghancuran dan pendarahan teruk menjadikan proses mencari kapal dan mengikat luka sangat bermasalah. Sekiranya pendarahan dalaman, mangsa memerlukan campur tangan pembedahan segera, kerana pembalut peremas dalam kes ini tidak dapat digunakan.

Kekurangan pertolongan selepas penggunaan tourniquet sering menyebabkan kematian anggota badan kerana aliran darah terganggu. Kekurangan darah dalam tisu 8-10 jam selepas kecederaan pada arteri menjadi kritikal. Pada masa yang sama, perkembangan gangren bermula, yang merupakan nekrosis tisu anggota badan yang tidak dapat dipulihkan. Selepas ini, pesakit masih dapat diselamatkan hanya dengan amputasi anggota badan yang cedera. Lebih-lebih lagi, dia diamputasi jauh lebih tinggi daripada tempat di mana gangren bermula..

Dengan kehilangan darah yang ketara, darah penderma dipindahkan ke mangsa setelah pendarahan berhenti. Isipadu boleh mencapai 1000 cc. Dengan kecederaan seperti itu, hematoma berdenyut yang berkembang pesat sering berlaku. Mereka juga perlu dikendalikan. Untuk pendarahan pada orang dengan pembekuan darah yang berkurang dan perubahan patologi di dinding saluran darah, larutan kalsium klorida 10% digunakan. Ia ditetapkan dalam jumlah 10-20 meter padu. lihat secara intravena. Hasil terbaik dalam rawatan pendarahan arteri diberikan oleh pemindahan darah berulang dalam dos kecil (homeostatik) (100-150 cc). Pesakit memerlukan rehat sepenuhnya selepas operasi. Sapukan kompres sejuk secara tempatan pada luka.

Berdasarkan perkara di atas, menjadi jelas bahawa tanpa pemberian rawatan kecemasan dan perubatan profesional, kerosakan pada arteri yang menyebabkan pendarahan boleh merugikan seseorang. Itulah sebabnya sangat mustahak untuk dapat memberikan pertolongan cemas kepada mangsa dan segera membawanya ke hospital. Prognosis untuk pemulihan selepas kecederaan tersebut bergantung pada ukuran kecederaan, lokasinya di badan dan pada beberapa sebab lain yang menyebabkan kecederaan ini..

Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri

Arteri adalah kapal besar yang membawa darah kaya oksigen dari paru-paru ke tisu badan. Kehilangan darah dari arteri dianggap paling berbahaya kerana kadar aliran darah yang tinggi. Dengan perkembangan pendarahan arteri, pertolongan cemas harus segera diberikan, jika tidak, terdapat kemungkinan kematian yang tinggi.

Apakah bahaya pendarahan

Pendarahan arteri biasanya terjadi dengan kerosakan langsung pada kapal, sering terjadi dengan patah terbuka, tusukan atau luka tembakan. Kadang-kadang penyebab kehilangan darah dari arteri adalah neoplasma ganas yang mengikis dindingnya, atau penyakit sistemik yang menyebabkan penipisannya.

Di arteri, plasma mengalir di bawah tekanan tinggi, sehingga seorang pesakit dapat kehilangan sejumlah besar darah dalam jangka waktu yang singkat. Amat berbahaya jika kecederaan itu berlaku di tempat terpencil, kerana tidak ada orang yang memberi pertolongan cemas kepada mangsa. Dalam keadaan seperti itu, seseorang cepat kehilangan kesedaran dan tidak dapat menolong dirinya sendiri..

Pendarahan dalaman berbahaya dari arteri, yang tidak selalu dapat dikenali dalam masa. Dalam kes ini, pesakit hanya dapat dibantu oleh madu. institusi, kerana operasi kecemasan diperlukan.

Jenis pendarahan arteri adalah hematoma tegang - pendarahan dalaman yang berdenyut seiring dengan degupan jantung. Dalam kes sedemikian, rawatan perubatan kecemasan dan pembukaan hematoma pembedahan juga diperlukan..

Walaupun dengan rawatan kecemasan yang tepat pada masanya, risiko jangkitan luka tetap ada jika mikroba patogen sampai di sana.

Pendarahan arteri: tanda dan perbezaan

Cukup mudah untuk mengenali pendarahan dari arteri yang rosak dengan tanda-tanda berikut:

  • Darah berwarna merah cerah;
  • Pendarahan berlimpah;
  • Aliran darah keluar di bawah tekanan tinggi - mengalir keluar - atau mengalir dalam sentakan berdenyut;
  • Gejala umum kehilangan darah meningkat dengan cepat - kulit pucat, kelemahan, mulut kering, pening, kemurungan kesedaran.

Dengan pendarahan vena, aliran darah lebih gelap dan tidak berdenyut. Pendarahan kapilari tidak banyak, kerana darah keluar dari saluran kecil, dan biasanya berhenti secara spontan.

Semua kawasan arteri

Mengikut lokasi, semua batang arteri besar boleh dibahagikan kepada beberapa zon. Ini menjadikan anda lebih mudah untuk menavigasi ke mana untuk menekan jari atau menggunakan tourniquet.

  • Arteri temporal ditekan ke tulang temporal;
  • Cabang arteri rahang luar - ke rahang bawah;
  • Arteri karotid di leher - ke vertebra serviks VII;
  • Arteri subclavian - ke bahagian bawah klavikula;
  • Arteri aksila - ke bahagian dalam humerus;
  • Arteri brachial - juga ke bahagian dalam humerus, tetapi di bawah, di bawah bisep;
  • Ulnar ramus - ke ulna tepat di bawah pergelangan tangan, di bawah jari kelingking;
  • Cabang radial - ke jari-jari tepat di bawah pergelangan tangan, di bawah ibu jari;
  • Arteri femoral - ke paha;
  • Arteri popliteal - ke permukaan posterior tibia;
  • Cabang arteri kaki - ke tulang tarsus di dorsum.

Oleh itu, untuk menghentikan kehilangan darah dari lengan bawah, perlu dilakukan pada bahagian bahu, dari kaki bawah - pada rongga popliteal, dari paha - pada arteri femoral, dari leher - pada karotid.

Pertolongan cemas

Sekiranya batang arteri besar cedera, anda perlu mula memberikan pertolongan cemas secepat mungkin, dengan memperhatikan prosedur berikut:

  1. Tekan kapal di atas tempat kecederaan tulang yang mendasarinya sesuai dengan kawasan bekalan darah ke arteri. Sekiranya kapal terletak jauh di dalam tisu lembut, anda boleh menekan dengan penumbuk anda.
  2. Sapukan tali pengikat atau pembalut tekanan dengan roller di kawasan yang ditunjukkan. Sekiranya anda tidak mempunyai triket, anda boleh menggunakan alat improvisasi - tali leher, selendang, tali pinggang.
  3. Rawat tempat luka dengan antiseptik - klorheksidin, hidrogen peroksida atau miramistin. Sapukan pembalut kain kasa steril di atas.
  4. Panggil ambulans dan tunggu kedatangan pasukan di tempat atau bawa pesakit ke hospital secara bebas.
  5. Sapukan sejuk ke kawasan pendarahan.
  6. Semasa menunggu dan mengangkut, perlu sentiasa memantau keadaan mangsa - tahap kesedaran, tekanan darah, kadar nadi. Pada tekanan darah rendah, kepala pesakit diletakkan di bawah batang tubuh dan anggota badan untuk mengekalkan aliran darah penuh di otak.

Kepantasan penjagaan memainkan peranan utama dalam pendarahan arteri. Kehilangan darah dari arteri besar boleh membawa maut dalam 1-3 minit.

Video - Kaedah menghentikan pendarahan arteri

Semua cara untuk menghentikan pendarahan arteri

Terdapat beberapa cara untuk menghentikan pendarahan dari arteri. Pilihan mereka bergantung pada kawasan kerosakan, kadar kehilangan darah dan ketersediaan alat yang ada.

Tekanan jari pada arteri

Mampatan adalah kaedah paling mudah dan berkesan, tetapi lebih sesuai untuk kawalan pendarahan jangka pendek. Kapal yang pecah ditekan terhadap pembentukan tulang di atas kawasan yang cedera. Ia boleh diperas dengan bantalan jari (contohnya, subclavian, temporal, arteri ulnar) atau dengan penumbuk (arteri femoral, aorta perut). Sekiranya saluran leher atau kepala rosak, maka ia harus dijepit lebih rendah - lebih dekat ke jantung.

Anda boleh menahan kapal dalam keadaan terjepit tidak lebih dari 10 minit, jika tidak, perubahan tidak dapat dipulihkan akan bermula pada tisu tanpa oksigen.

Penerapan hemokomatik Tourniquet

Tourniquet digunakan apabila anggota badan cedera kira-kira 3 cm di atas kawasan yang rosak, mematuhi peraturan berikut:

  1. Letakkan lapisan kain ke bawah.
  2. Kencangkan tiku sehingga pendarahan berhenti, tetapi pastikan anggota badan tidak berubah menjadi biru.
  3. Letakkan nota di bawah simpul yang diperketat, yang menunjukkan waktu aplikasi turniquet.
  4. Anda boleh meninggalkan tiku di bahagian anggota badan selama tidak lebih dari 2 jam pada musim panas dan tidak lebih dari 1 jam pada musim sejuk, selepas waktu ini mesti dilonggarkan selama 5 minit untuk memulihkan aliran darah.
  5. Tourniquet mesti kelihatan dengan jelas, tidak boleh ditutup dengan pakaian sehingga doktor mengeluarkannya tepat pada waktunya.

Jangan gunakan sebagai tali ikatan, tali, atau tali nipis yang memotong kulit.

Lenturan maksimum anggota badan

Kaedah ini tidak dapat diganti jika luka terletak dengan tidak selesa - anda tidak boleh menggunakan triket atau menekan kapal dengan jari anda dalam jangka masa yang lama. Dalam kes ini, penggelek tisu diletakkan di kawasan lipatan artikular (siku, lutut, ketiak). Anggota badan dibengkokkan secara maksimum pada sendi dan terpaku pada kedudukan ini dengan bantuan tali pinggang, pembalut atau bahan improvisasi.

Kaedah ini kurang berkesan, tetapi sekurang-kurangnya dapat melambatkan intensiti pendarahan sebelum tiba di kemudahan perubatan..

Kaedah menggunakan pembalut tekanan

Dengan kehilangan darah yang banyak dari arteri berkaliber kecil, ia dapat dihentikan dengan menggunakan pembalut steril tekanan:

  1. Sapukan beberapa kasa steril ke permukaan luka. Sekiranya terdapat kerosakan yang mendalam, letakkan kain kasa di dalam saluran luka.
  2. Sapukan pembalut steril dari tepi bawah luka ke atas dalam lapisan tebal.
  3. Setelah membalut 2-3 lapisan pembalut, sapukan kapas di bahagian luka dan balutkan dengan ketat.
  4. Ikat hujung pembalut dengan erat, jangan gerakkan anggota badan yang cedera.
  5. Hanya paramedik yang boleh menanggalkan pembalut seperti itu, sedia membantu sekiranya pendarahan berterusan..

Video - Cara menghentikan pendarahan di leher seseorang

Dengan pendarahan arteri dari leher

Pendarahan ini paling sukar untuk anda hentikan sendiri, kerana tidak mungkin untuk menggunakan tourniquet dalam versi klasik atau menggunakan pembalut tekanan. Semasa menjepit satu arteri karotid, aliran darah kedua perlu dipelihara sepenuhnya.

Bas digunakan untuk tujuan ini. Ini boleh menjadi batang tebal yang bersandar pada sendi kepala dan bahu mangsa dari sisi yang sihat. Kemudian roller-kain kasa ditekan ke luka di leher dan tali leher dikenakan di atasnya, melewati tayar dari sisi yang berlawanan.

Sekiranya tidak ada belat yang sesuai, maka fungsinya dilakukan oleh tangan pesakit, dibengkokkan pada sendi siku dan luka di belakang kepala.

Ingatlah bahawa walaupun diberikan pertolongan cemas untuk pendarahan arteri tidak menyelesaikan semua masalah - mangsa mesti dibawa ke institusi perubatan untuk menghentikan kehilangan darah dan rawatan pembedahan utama luka.

Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri

Kehidupan dan pekerjaan kita tidak akan pernah selamat 100%. Malangnya, setiap orang mengalami kecederaan fizikal atau dalam keadaan berbahaya sekurang-kurangnya sekali. Pada saat seperti itu, sangat penting bahawa ada seseorang di dekatnya yang akan menyelamatkan nyawa anda. Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri merangkumi sejumlah manipulasi yang semestinya anda sudah biasa. Pengetahuan asas dalam bidang ini akan membantu mencegah kematian, jika perlu..

Tanda-tanda pendarahan arteri

Sekiranya seseorang mengalami kerosakan luar atau luar yang serius (lihat foto), perlu segera pergi ke pusat perubatan atau hubungi bantuan kecemasan. Untuk memberi penilaian sebenar keadaan, pertama anda perlu mengkaji jenis pendarahan dan simptomnya:

  • Arteri. Darah merah cerah berdenyut dari luka. Dengan kecederaan seperti itu, pesakit menjadi pucat, pingsan dan mula muntah. Anemia dan kemudian kematian datang dengan cepat.
  • Venous. Dengan luka seperti itu, darah sangat gelap dan mengalir perlahan. Perbezaan antara pendarahan arteri dan pendarahan vena adalah bahawa dalam kes terakhir, kerosakan pada vena berlalu tanpa denyutan dan tidak begitu sengit. Bagi pesakit, kecederaan seperti itu dipenuhi dengan embolisme serebrum..
  • Kapilari. Bahaya bagi kehidupan manusia hanya apabila pembekuan darahnya buruk. Cecair merah lembut dilepaskan dari kapal. Pecah kapilari akan terbakar sedikit. Untuk memulihkannya, bulu kapas atau pembalut dengan antiseptik digunakan.
  • Cara menumbuk seseorang dengan nombor telefon bimbit
  • Nama keluarga Chechen - senarai abjad. Nama Chechen yang cantik
  • Resipi penaik Kefir

Peraturan untuk memberi pertolongan cemas kepada mangsa

Perlu menyelamatkan mangsa dengan segera, kerana kematian mungkin berlaku dalam 5 minit. Tekanan darah akan turun, menyebabkan koma. Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri harus dilakukan oleh orang yang berpengetahuan, jika tidak, waktu kematian dikurangkan. Untuk menjalankan manipulasi, anda mesti:

  1. Letakkan mangsa sehingga tapak pecah berada di atas jantung.
  2. Sekiranya darah tidak mengalir dengan kuat, pembalut yang ketat akan mencukupi untuk menyelamatkan anda.
  3. Sekiranya cedera parah, mangsa dicubit oleh jari arteri berhampiran dengan titik pecah.
  4. Langkah terakhir dalam memberikan bantuan adalah tambalan abah-abah..

Cara untuk menghentikan pendarahan arteri

Bergantung pada kerumitan keadaan, pelbagai teknik dapat digunakan untuk menyelamatkan mangsa. Kaedah yang paling berkesan untuk menghentikan pendarahan adalah:

  • Mampatan arteri besar. Pertolongan cemas seperti kecederaan, dengan teknik yang betul, membolehkan anda menghentikan kehilangan darah sepenuhnya. Digunakan untuk kecederaan ringan dan mengambil kira hakikat bahawa kemasukan ke hospital tidak lama lagi akan dilakukan.
  • Abah. Pendarahan teruk dihentikan dengan pad getah yang ketat. Bantuan seperti itu dianggap sementara, jadi setelah beberapa saat, turniket mesti dikeluarkan. Sekiranya tidak ada patah anggota badan, fiksasi dengan pembalut dibenarkan.

Menekan arteri yang rosak dengan jari atau penumbuk

Salah satu kaedah pertolongan cemas yang paling berkesan untuk pendarahan arteri dianggap sebagai pengepungan arteri di atas tempat kecederaan. Harap maklum bahawa celah dan luka femoral di kawasan anggota badan mesti ditekan dengan penumbuk. Kapal yang mengantuk, perut dan toraks, tidak seperti yang sebelumnya, dicubit dengan jari. Pertolongan cemas untuk pendarahan dilakukan seperti berikut:

  • Bahagian temporal. Luka diperah di kawasan telinga yang lebih dekat dengan tulang pipi.
  • Muka. Arteri karotid ditekan ke tulang belakang.
  • Anggota badan atas. Penumbuk mesti ditekan ke bahagian ketiak dan ditekan ke bawah dengan tangan mangsa.
  • Bahagian peha. Anda perlu menekan penumbuk dengan kuat di dekat pangkal paha berhampiran bahagian dalam paha.
  • Bahagian bawah anggota badan. Penumbuk dimasukkan ke bawah lutut dan dikepit erat dengan kaki mangsa.
  • Cermin mata hitam Bunglon untuk lelaki dan wanita
  • Kulat di tumit
  • Cara mengatasi perpisahan dengan orang tersayang

Penerapan hemokomatik Tourniquet

Untuk kecederaan serius dan berbahaya, pad getah mesti digunakan. Ini dilakukan mengikut urutan berikut:

  1. Kawasan yang rosak dibalut dengan kain kasa atau kain bersih.
  2. Anggota badan dengan luka dinaikkan di atas paras jantung.
  3. Arteri tepat di atas tapak pecah dibalut dengan tali leher yang diregangkan beberapa kali dan diikat pada simpul.

Prinsip tindakan ini sesuai untuk semua jenis pendarahan arteri, kecuali kerosakan pada paha. Untuk kes ini, perlu menggunakan tourniquet kedua, yang digunakan tepat di atas yang pertama. Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, kehilangan darah akan berhenti. Selepas itu, pesakit tidak akan mempunyai masa lebih dari satu jam untuk dimasukkan ke hospital. Dianjurkan untuk meletakkan nota di bawah pembalut dengan waktu penggunaan tourniquet untuk mengelakkan akibat yang membawa maut.

Video: cara menghentikan pendarahan arteri

Tidak ada yang diinsuranskan terhadap kemalangan, jadi setiap orang harus tahu bagaimana memberikan pertolongan cemas. Video akan memberitahu anda mengenai cara menyelamatkan mangsa semasa pecah urat terbuka. Adalah perlu untuk bertindak balas dalam situasi seperti itu dengan serta-merta, jika tidak, anda boleh kehilangan seseorang. Video tersebut menunjukkan teknik memerah urat dan peraturan untuk menerapkan tourniquet untuk pendarahan arteri.

Berdarah

Peraturan tingkah laku

Tujuan dan prosedur untuk melakukan tinjauan terhadap mangsa

Tujuan tinjauan adalah untuk menentukan tanda-tanda pendarahan yang memerlukan pemberhentian awal. Pemeriksaan umum dilakukan dengan cepat, dalam 1-2 saat, dari kepala hingga kaki.

Konsep "pendarahan", "kehilangan darah akut"

Pendarahan difahami sebagai keadaan ketika darah (biasanya terletak di dalam pembuluh darah tubuh manusia) kerana pelbagai sebab (paling sering akibat kecederaan) meninggalkan tempat tidur vaskular, yang menyebabkan kehilangan darah akut - kehilangan sebahagian darah yang tidak dapat dipulihkan. Ini disertai dengan penurunan fungsi sistem peredaran darah untuk membawa oksigen dan nutrien ke organ, yang disertai dengan kemerosotan atau penghentian aktiviti mereka..

Tanda-tanda utama kehilangan darah akut:

• kelemahan umum yang tajam;

• berkelip "lalat" di depan mata;

• pingsan, lebih kerap ketika cuba bangun;

• kulit pucat, lembap dan sejuk;

Tanda-tanda ini dapat dilihat baik dengan adanya pendarahan luaran yang berterusan, dan dengan pendarahan yang berhenti, serta jika tidak ada pendarahan yang dapat dilihat atau sedang berlangsung.

Bergantung pada jumlah kehilangan darah, jenis kapal, dan organ mana yang dibekalkan darah oleh kapal yang rosak, pelbagai gangguan dapat terjadi pada tubuh manusia - dari kecil hingga penghentian aktiviti penting, iaitu. kematian mangsa. Ini boleh berlaku apabila kapal besar rosak jika pertolongan cemas tidak diberikan, iaitu. dengan pendarahan teruk yang tidak dapat dihentikan. Keupayaan kompensasi tubuh manusia, sebagai peraturan, cukup untuk mempertahankan hidup dengan pendarahan intensitas rendah dan sederhana, ketika kadar kehilangan darah rendah. Sekiranya berlaku kerosakan pada kapal besar, kadar kehilangan darah dapat begitu ketara sehingga kematian mangsa tanpa pertolongan cemas dapat terjadi dalam beberapa minit dari saat kecederaan.

Tanda-tanda pelbagai jenis pendarahan luaran (arteri, vena, kapilari, bercampur)

Pendarahan luaran disertai dengan kerosakan pada kulit dan selaput lendir, sementara darah dicurahkan ke persekitaran.

Mengikut jenis saluran darah yang rosak, pendarahan adalah:

- Arteri. Mereka adalah yang paling berbahaya, kerana ketika arteri besar cedera, terdapat banyak kehilangan darah dalam waktu yang singkat. Tanda pendarahan arteri biasanya adalah aliran darah merah berdenyut, kolam darah merah yang cepat tersebar, pakaian mangsa cepat berendam dengan darah.

- Venous. Mereka dicirikan oleh kadar kehilangan darah yang lebih rendah, darah berwarna ceri gelap, mengalir keluar dalam "aliran". Pendarahan vena mungkin kurang berbahaya daripada pendarahan arteri, tetapi ia juga memerlukan penghentian awal..

- Kapilari. Diperhatikan dengan lecet, luka, calar. Pendarahan kapilari, sebagai peraturan, tidak menimbulkan ancaman langsung terhadap kehidupan.

- Bercampur. Ini adalah pendarahan, di mana terdapat pendarahan arteri, vena dan kapilari secara serentak. Diperhatikan, misalnya, ketika anggota badan terkoyak. Berbahaya kerana adanya pendarahan arteri.

Kaedah untuk menghentikan pendarahan luaran buat sementara waktu: tekanan jari pada arteri, penggunaan tourniquet, lenturan maksimum anggota badan pada sendi, tekanan langsung pada luka, penggunaan pembalut tekanan

Sekiranya mangsa cedera, orang yang memberikan pertolongan cemas harus mengambil langkah-langkah berikut:

- menyediakan persekitaran yang selamat untuk pertolongan cemas;

- pastikan ada tanda-tanda kehidupan pada mangsa;

- menjalankan tinjauan untuk menentukan kehadiran pendarahan;

- tentukan jenis pendarahan;

- hentikan pendarahan dengan cara yang paling sesuai atau bersama.

Pada masa ini, dalam pemberian pertolongan cemas, kaedah berikut digunakan untuk menghentikan pendarahan buat sementara waktu:

1. Tekanan langsung pada luka.

2. Menerapkan pembalut tekanan.

3. Tekanan jari pada arteri.

4. Lenturan maksimum anggota badan pada sendi.

5. Pengenaan hemostatic tourniquet (perkhidmatan atau improvisasi).

1. Tekanan langsung pada luka adalah cara termudah untuk menghentikan pendarahan. Semasa menggunakannya, luka ditutup dengan serbet steril atau pembalut steril, setelah itu tangan peserta pertolongan cemas diaplikasikan ke kawasan luka dengan kekuatan yang cukup untuk menghentikan pendarahan. Sekiranya tidak ada pembalut atau serbet, tisu yang ada boleh digunakan untuk digunakan pada luka. Sekiranya tidak ada perkhidmatan dan alat yang diperbaiki, dibenarkan untuk memberi tekanan pada tangan dengan tangan peserta dalam pertolongan cemas (sementara anda tidak boleh melupakan keperluan menggunakan sarung tangan perubatan).

Mangsa juga didorong untuk berusaha menghentikan pendarahan yang dihidapinya sendiri dengan menggunakan tekanan langsung pada luka..

2. Untuk kawalan pendarahan yang lebih lama, anda boleh menggunakan pembalut tekanan. Semasa menggunakannya, prinsip umum penggunaan pembalut harus diperhatikan: disarankan untuk meletakkan serbet steril dari alat pertolongan pertama pada luka, pembalut harus dilancarkan ke arah perjalanan, di akhir aplikasi, pembalut harus diperbaiki dengan mengikat hujung bebas pembalut di sekitar anggota badan. Oleh kerana tujuan utama pembalut adalah untuk menghentikan pendarahan, ia mesti dikenakan dengan tekanan (tekanan). Sekiranya pembalut mula berendam dengan darah, maka serbet steril lagi digunakan di atasnya dan dibalut dengan ketat.

3. Tekanan arteri dengan jari membolehkan anda menghentikan pendarahan dari arteri besar dengan cepat dan berkesan. Tekanan diberikan pada titik-titik tertentu antara luka dan jantung. Pemilihan titik adalah kerana kemungkinan menekan arteri ke tulang. Hasilnya adalah penghentian aliran darah ke kawasan kapal yang rosak dan penangkapan atau pendarahan yang lemah. Biasanya, pemampatan arteri digital mendahului penggunaan tourniquet dan digunakan pada saat pertama setelah pendarahan dikesan dan pertolongan cemas dimulakan (seperti tekanan langsung pada luka). Tekanan arteri pada jari boleh menjadi kaedah bebas untuk menghentikan pendarahan atau digunakan bersama dengan kaedah lain (contohnya, dengan pembalut tekanan pada luka). Keberkesanan dan kebenaran menggunakan kaedah ini ditentukan secara visual - dengan mengurangkan atau menghentikan pendarahan.

Arteri karotid biasa ditekan pada permukaan anterior leher di luar laring di sisi kecederaan. Tekanan ke titik yang ditunjukkan dapat diberikan dengan empat jari secara serentak ke arah tulang belakang, sementara arteri karotid ditekan ke arahnya. Pilihan lain untuk tekanan jari pada arteri karotid adalah menekan titik yang sama dengan ibu jari ke arah tulang belakang. Perlu menekan dengan kuat, kerana pendarahan dari arteri karotid sangat sengit.

Arteri subclavian ditekan di fossa di atas klavikula ke tulang rusuk pertama. Anda boleh memberi tekanan ke titik tekanan arteri subclavian menggunakan empat jari yang diluruskan. Kaedah lain tekanan jari pada arteri subclavian adalah dengan jari yang lentur..

Arteri brakial ditekan ke humerus dari bahagian dalam antara bisep dan trisep di sepertiga tengah bahu sekiranya pendarahan timbul akibat luka di bahagian tengah dan bawah bahu, lengan bawah dan tangan. Tekanan pada titik tekanan dilakukan dengan bantuan empat jari tangan, membungkus bahu mangsa dari atas atau bawah.

Arteri axillary ditekan pada humerus di ketiak ketika pendarahan dari luka bahu di bawah sendi bahu. Tekanan ke titik tekanan arteri axillary dihasilkan dengan jari lurus dan tetap dengan kekuatan yang cukup pada arah sendi bahu. Dalam kes ini, bahagian sendi bahu mangsa harus dipegang dengan tangan yang lain..

Arteri femoral dimampatkan di bawah lipatan pangkal paha ketika pendarahan akibat luka di paha. Tekanan diberikan dengan penumbuk yang tetap dengan tangan yang lain, berat badan peserta pertolongan cemas.

4. Lenturan maksimum anggota badan pada sendi menyebabkan lenturan dan mampatan saluran darah, yang membantu menghentikan pendarahan. Kaedah ini cukup berkesan untuk menghentikan pendarahan. Untuk meningkatkan kecekapan, 1-2 pembalut atau pakaian yang digulung harus diletakkan di kawasan sendi. Selepas lenturan, anggota badan dipasang dengan tangan, beberapa putaran pembalut atau alat improvisasi (contohnya, tali pinggang seluar).

Sekiranya berlaku pendarahan dari luka di bahagian atas bahu dan kawasan subclavian, anggota badan atas dibawa ke belakang dengan lenturan pada sendi siku dan terpaku dengan pembalut atau kedua-dua tangan dibawa kembali dengan lenturan pada sendi siku dan ditarik satu sama lain dengan pembalut.

Untuk menghentikan pendarahan dari lengan bawah, roller dimasukkan ke dalam selekoh siku, anggota badan dilenturkan sebanyak mungkin di sendi siku dan lengan bawah terpaku pada bahu dalam kedudukan ini, misalnya, dengan tali pinggang.

Sekiranya berlaku kerosakan pada saluran kaki, kaki bawah dan fossa popliteal, beberapa pembalut atau roller tisu dimasukkan ke dalam yang terakhir, selepas itu anggota badan dibengkokkan pada sendi lutut dan terpaku pada kedudukan ini dengan pembalut.

Untuk menghentikan pendarahan sekiranya kecederaan paha, gulungan tisu atau beberapa pembalut diletakkan di lipatan pangkal paha, anggota bawah dibengkokkan pada sendi pinggul (lutut ditarik ke dada) dan terpaku dengan tangan atau pembalut.

5. Pengenaan hemostatic tourniquet boleh digunakan untuk pemberhentian sementara pendarahan arteri yang lebih lama. Untuk mengurangkan kesan negatif dari tourniquet pada anggota badan, ia harus digunakan sesuai dengan peraturan berikut.

1). Tourniquet hanya boleh digunakan untuk pendarahan arteri dengan kecederaan pada bahu dan paha.

2). Tourniquet mesti digunakan di antara luka dan jantung, sedekat mungkin dengan luka. Sekiranya tapak turniquet berada di sepertiga tengah bahu dan sepertiga bahagian bawah paha, tourniquet harus digunakan lebih tinggi.

3). Tourniquet tidak boleh digunakan pada badan telanjang, hanya di atas pakaian atau kain (pembalut).

4). Sebelum pemakaian, pucuk paha harus dililit pada anggota badan dan diregangkan.

lima). Pendarahan dihentikan oleh lawatan pertama (diperpanjang) turnamen, semua lawatan berikutnya (penetapan) ditumpangkan sehingga setiap tur berikutnya kira-kira separuh bertindih sebelumnya.

6). Tourniquet tidak boleh ditutup dengan pembalut atau pakaian, mis. mesti dilihat.

7). Waktu yang tepat untuk penerapan turnamen harus ditunjukkan dalam catatan, catatan itu harus diletakkan di bawah turnamet

lapan). Waktu maksimum pucuk palu pada anggota badan tidak boleh melebihi 60 minit pada musim panas dan 30 minit pada waktu sejuk.

sembilan). Setelah menggunakan tourniquet, anggota badan harus bergerak (tidak bergerak) dan terlindung (dibungkus) dengan menggunakan kaedah yang ada.

sepuluh). Sekiranya masa maksimum untuk menerapkan tourniquet telah tamat dan bantuan perubatan tidak tersedia, anda harus melakukan perkara berikut:

a) melakukan tekanan jari arteri di atas pucuk pucuk;

b) lepaskan pucuk pinggan selama 15 minit;

c) jika boleh, lakukan urutan ringan anggota badan, di mana pinggan mangkuk digunakan;

d) menggunakan tourniquet tepat di atas tempat pengenaan sebelumnya;

e) masa penggunaan semula maksimum - 15 minit.

Sebagai tunjuk ajar yang tidak tepat, anda boleh menggunakan kaedah improvisasi: jalinan, selendang, tali leher dan lain-lain yang serupa. Untuk menghentikan pendarahan, dalam kes ini, gelung dibuat dari bahan yang ditunjukkan, memutar sehingga pendarahan arteri berhenti atau melemah dengan ketara dengan bantuan objek tahan lama (logam atau batang kayu). Setelah mencapai penghentian pendarahan, batangnya dibalut ke anggota badan. Harness yang diperbaiki juga digunakan mengikut peraturan di atas..

Pertolongan cemas untuk mimisan

Sekiranya mangsa sedar, perlu duduk dengan kepalanya sedikit condong ke depan dan mencubit hidungnya di bahagian sayap hidung selama 15-20 minit. Dalam kes ini, anda boleh meletakkan sejuk di jambatan hidung. Sekiranya selepas waktu yang dinyatakan pendarahan belum berhenti, anda harus menghubungi ambulans, sebelum ketibaan anda mesti terus melakukan tindakan yang sama.

Sekiranya mangsa yang mengalami mimisan tidak sedarkan diri, berikan kedudukan lateral yang stabil, mengawal patensi saluran udara, hubungi ambulans.

Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri

Pendarahan arteri adalah yang paling berbahaya bagi manusia. Darah mengalir seperti air pancut dan dalam beberapa minit mangsa kehilangan kesedaran. Kematian berlaku dengan sangat cepat sekiranya pertolongan cemas untuk pendarahan arteri diberikan pada waktunya. Terdapat beberapa cara untuk menghentikan kehilangan darah dan mengurangkan risiko akibat yang serius..

Cara membezakan pendarahan arteri?

Jenis lesi ini dapat dibezakan dengan mudah dari vena atau kapilari dengan adanya tanda-tanda ciri pendarahan arteri:

  • darah mengalir ke atas, seperti air pancut;
  • warnanya tidak berwarna burgundy, tetapi warna merah cerah;
  • air pancut berdegup mengikut kadar degupan jantung.

Aliran di arteri lebih kuat daripada dengan aliran darah vena, oleh itu, kehilangannya cepat berlaku. Hanya bantuan kecemasan yang dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

Zon arteri

Pembuluh arteri mengalir ke seluruh tubuh manusia. Terdapat beberapa kawasan di lokasi mereka:

  • arteri karotid;
  • kawasan kuil;
  • kawasan di bawah rahang atas (kawasan leher);
  • kapal di bawah tulang selangka;
  • ketiak;
  • bahu;
  • pinggul;
  • di bawah lutut.

Cara untuk menghentikan pendarahan arteri

Untuk menghentikan pendarahan arteri dan memberi pertolongan cemas, pertama anda perlu bertenang.

Air pancut yang memancut sering menyebabkan panik, tetapi anda tidak dapat menghentikan darah jika anda sangat gugup.

Kaedah dan algoritma tindakan dapat dijelaskan secara ringkas seperti berikut:

  1. bertindak dengan cepat, terutamanya jika kawasan yang terkena besar, darah mengalir dengan cepat;
  2. letakkan mangsa di permukaan rata. Biasanya, pertolongan diberikan ketika orang itu berbaring di belakang mereka;

Tekanan jari

Dalam kaedah ini, orang itu menekan arteri untuk melambatkan pendarahan. Ini boleh dilakukan dengan jari atau penumbuk (jika arteri besar cedera). Tentukan kawasan lesi dan naikkan sedikit bahagian badan di mana kapal rosak.

Ingat bahawa masa menekan mestilah 10 minit. Cuba tekan dengan jari anda, tetapi jika tidak, gunakan penumbuk anda. Arteri elastik, jadi mereka perlu menekan sesuatu yang keras. Cuba letakkan jari anda pada tulang untuk menghentikan pendarahan..

Letakkan tangan anda tepat di atas tempat tisu terkoyak. Sekiranya arteri serviks terkoyak, maka sedikit lebih rendah. Kapal femoral biasanya dicubit dengan kepalan tangan kerana lebih besar. Sekiranya bahagian bawah lutut, di bawah lengan, di tulang selangka cedera, anda perlu menekan lebih kuat.

Harness overlay

Kaedah seterusnya untuk memberikan pertolongan cemas untuk pendarahan arteri melibatkan pengenaan triket tekanan, yang akan menghentikan aliran darah. Sekiranya berlaku pendarahan, peraturan untuk memberikan bantuan harus seperti berikut:

  • gunakan tisu padat yang boleh mencubit arteri dan memutarnya;
  • sapukan tisu pada jarak 3 cm dari kawasan yang terkena ke atas;
  • secara beransur-ansur kencangkan tiku pada anggota badan di mana pendarahan berlaku. Lakukan ini sehingga darah berhenti sepenuhnya;
  • selain itu, gunakan kain bersih yang dirawat dengan larutan disinfektan untuk mengelakkan jangkitan memasuki luka;
  • catat masa anda memakai pembalut. Tourniquet tidak boleh disimpan lebih lama daripada setengah jam pada suhu udara rendah dan lebih lama daripada satu jam pada musim panas;
  • jika bantuan belum tiba, tetapi banyak masa telah berlalu, kain dilonggarkan sebentar, kemudian diketatkan semula (tidak lebih dari 15 minit). Urutan tindakan diulang sehingga dimasukkan ke hospital. Jika tidak, nekrosis akan bermula, dan mangsa akan kehilangan anggota badan. Selain itu, gunakan pengenaan kompres sejuk.

Memperbaiki fleksi anggota badan

Cara lain adalah fleksi anggota badan yang kuat. Digunakan jika, untuk beberapa alasan, tourniquet tidak dapat digunakan atau tepi luka tidak dapat ditekan. Untuk menghentikan pendarahan arteri, penggelek tisu padat ditekan ke kapal, anggota badan dilenturkan sebanyak mungkin dan anggota badan dilekap..

Kaedah kecemasan lain

Sebagai gantinya, anda boleh menggunakan pembalut tekanan yang dibuat dari kain bersih. Ubat hemostatik juga digunakan, tetapi tidak selalu ada.

Pendarahan arteri adalah jenis pendarahan yang sangat berbahaya. Dalam beberapa minit, terdapat kehilangan darah yang kuat, seseorang diancam akan kematian. Sekiranya anda dengan cepat menggunakan pucuk pusing atau menekan kapal, anda boleh menyelamatkan mangsa. Pasukan perubatan tidak selalu mempunyai masa untuk cepat ke tempat kejadian. Oleh itu, adakah seseorang yang hidup sering bergantung pada sama ada orang lain mempunyai masa untuk bertindak balas..

Penyunting: Oleg Markelov

Penyelamat Direktorat Utama EMERCOM Rusia di Wilayah Krasnodar

Pertolongan cemas untuk pendarahan arteri

Sekiranya berlaku kecemasan, terutamanya sekiranya terdapat pendarahan arteri, anda mesti bertindak dengan cepat dan tegas. Apabila hitungan berlangsung selama beberapa minit, penting untuk tidak keliru, tetapi ingat kaedah menghentikan pendarahan dan memberikan pertolongan cemas dengan cekap. Mungkin anda akan menyelamatkan nyawa seseorang.

Pendarahan arteri: tanda dan perbezaan

Terdapat tiga jenis pendarahan: arteri, vena dan kapilari. Juga, pendarahan boleh dibahagikan kepada luaran dan dalaman, tetapi selanjutnya kita akan membicarakan pendarahan luaran, kerana pendarahan dalaman dihilangkan secara eksklusif di rumah sakit. Pendarahan arteri berlaku apabila arteri rosak - saluran di mana darah kaya oksigen mengalir dari jantung ke organ dan tisu. Pendarahan vena berlaku apabila integriti urat dilanggar - saluran di mana darah yang diperkaya dengan karbon dioksida mengalir dari organ dan tisu ke jantung. Pendarahan kapilari - sekiranya berlaku kerosakan pada kapal kecil di mana pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida berlaku.

Darah arteri kaya dengan oksigen, ia mempunyai warna merah-merah yang kaya, berbeza dengan darah vena, yang lebih gelap, lebih dekat dengan warna burgundy. Dengan pendarahan vena, darah perlahan-lahan mengalir keluar dari urat yang rosak. Tekanan di arteri jauh lebih tinggi daripada pada urat, ini disebabkan oleh pengecutan ventrikel kiri, yang mengepam darah ke seluruh badan, oleh itu, jika arteri rosak, darah dibuang dengan sangat cepat, dengan aliran khas. Pendarahan ini mengancam nyawa.

Penilaian risiko pendarahan besar-besaran dilakukan, antara lain, dengan menentukan PCT dalam ujian darah: http://krasnayakrov.ru/analizy-krovi/chto-takoe-rst-v-analize-krovi-opredelenie.html

Asas pertolongan cemas

Peraturan asas ditentukan oleh ciri anatomi manusia. Oleh kerana darah mengalir dari jantung melalui arteri, disarankan untuk menekan arteri di atas tempat kecederaan. Namun, peraturan ini tidak berlaku untuk luka di leher dan kepala, dalam hal ini menekan dilakukan di bawah kawasan kerosakan. Anda perlu menekan arteri ke tulang, kerana arteri sangat elastik dan mudah melarikan diri dari tisu lembut, tanpa "sokongan" di bawahnya. Sekiranya arteri anggota badan rosak, anda boleh membesarkannya.

Cuba tentukan secara kasar jumlah kehilangan darah, pada masa akan datang, data ini akan membantu doktor dalam rawatan.

Jadual menunjukkan tempat tekanan ketika pendarahan dari arteri tertentu.

ArteriTempat menekan
Arteri temporalTulang temporal
Arteri rahang luaranRahang bawah
Arteri karotidVertebra serviks ke-7
Arteri subclavianPermukaan bahagian dalam klavikula
Arteri aksilaKepala Humerus
Arteri brachialHumerus, permukaan dalaman, di bawah bisep
Arteri UlnarUlna, di bahagian depan lengan bawah,

dari jari kelingking

Arteri radialJejari, di sepanjang bahagian depan lengan bawah,

dari sisi ibu jari

Arteri femoralFemur
Arteri poplitealTibia, di bahagian belakang kaki bawah
Arteri tibial posteriorTibia, di sepanjang permukaan dalaman kaki bawah
Arteri dorsum kakiTarsal tulang kaki, di permukaan depan

Cara untuk menghentikan pendarahan arteri

Semua kaedah menghentikan pendarahan secara kasar dapat dibahagikan kepada dua kumpulan: sementara dan terakhir. Penghentian pendarahan sementara dilakukan pada peringkat pra-perubatan rawatan perubatan. Perhentian terakhir sudah dilakukan di hospital. Pembahagian ini berlaku terutamanya untuk pendarahan yang teruk, kerana yang lemah akhirnya dapat dihentikan pada peringkat pra-perubatan..

Sebelum memberi pertolongan cemas, ingatlah mengenai perlindungan anda sendiri! Sekiranya boleh, pakai sarung tangan (termasuk dalam car kit), atau cubalah menghubungi darah mangsa sesedikit mungkin.

Tekanan jari

Ia dilakukan mengikut peraturan 3D: tekan sepuluh hingga sepuluh. Ini bermaksud bahawa anda perlu menekan arteri dengan dua tangan (10 jari) ke atas tulang selama 10 minit. Kali ini akan cukup untuk menghentikan pendarahan ringan. Namun, ketika kehilangan darah banyak, tekanan jari bukanlah ukuran yang boleh dipercayai..

Harness overlay

Kaedah ini paling berkesan untuk pendarahan arteri yang luas. Kit pertolongan cemas mempunyai pucuk pucuk khas untuk menghentikan pendarahan. Tetapi ia juga dapat dibuat dari alat improvisasi - ia boleh menjadi tali pinggang, selendang, tali leher..

Ingat - semakin luas kejohanan, semakin baik. Jangan gunakan tali atau wayar nipis, kerana ini boleh menyebabkan nekrosis tisu!

Tourniquet tidak boleh dilekatkan secara langsung pada kulit, ikatkan pada pakaian atau pra-pembalut kawasan yang rosak dengan kain. Anda perlu memeriksa denyutan arteri di bawah tapak permohonan. Sekiranya riak dari sisi tourniquet lemah atau sama sekali tidak dapat dikesan, maka tourniquet diterapkan dengan betul dan berkesan.

Perkara penting ialah masa permohonan turnamen. Pada musim panas, tourniquet boleh digunakan selama 1 jam, pada musim sejuk - selama 30 minit. Selama ini, tisu-tisu yang mendasari akan dapat dibekalkan dengan darah oleh arteri yang dalam dan darah vena yang tersisa setelah penggunaan tourniquet, tanpa menjalani nekrosis. Setelah tourniquet digunakan, ambil sehelai kertas dan tulis masa yang tepat di atasnya. Ingatlah bahawa dalam keadaan yang melampau, daun boleh hilang, disapu, menjadi kotor, dan maklumat itu tidak dapat diakses. Untuk keyakinan penuh, anda boleh menuliskan waktu secara langsung di badan, pakaian atau alat-alat improvisasi yang lain. Setelah jangka waktu yang ditentukan, tourniquet harus dikeluarkan selama 10 minit sehingga tisu tepu dengan oksigen, maka tourniquet digunakan sesuai dengan skema yang sama.

Terdapat kekhususan tertentu dalam penggunaan tourniquet ke kawasan arteri karotid - tourniquet tidak boleh menghalang aliran darah dari sisi yang berlawanan. Untuk melakukan ini, roller kain kasa dikenakan ke tempat kerosakan di atas pakaian, setelah itu triket digunakan, yang, di sisi lain, ditarik melalui tangan mangsa yang diangkat dan dilemparkan ke atas kepalanya, atau melalui tayar (ini boleh menjadi sekeping kayu yang dijumpai atau tongkat kaku lain).

Memperbaiki fleksi anggota badan

Pada masa ini, kaedah menghentikan pendarahan ini tidak berkesan, kerana dalam keadaan aktiviti penting, anggota badan seseorang sudah berada dalam keadaan bengkok, sementara tidak ada gangguan aliran darah..

Pengenaan sejuk atau ais juga dianggap salah, kerana kadar pembekuan darah meningkat pada suhu tinggi, oleh itu lebih disarankan menggunakan kompres pemanasan.

Video: pertolongan cemas untuk pendarahan arteri

Pertolongan cemas tepat pada masanya dan betul sekurang-kurangnya separuh kejayaan. Dalam keadaan kecemasan, sangat penting untuk tidak tersesat dan ingat kemahiran asas ini untuk menghentikan pendarahan..


Artikel Seterusnya
DEP 2 darjah: definisi, gejala dan rawatan