Tekanan pada kanak-kanak: rendah, tinggi, normal. Kadar tekanan darah pada kanak-kanak


Ramai ibu menyedari bahawa bayi itu, tanpa sebab, mula cepat letih dan mengadu sakit kepala. Sebelum memberi pil, ukur tekanan darahnya. Ramai orang secara keliru berpendapat bahawa hanya orang yang berumur persaraan boleh menghadapi masalah dengan tekanan. Tekanan darah pada kanak-kanak, seperti pada orang dewasa, boleh rendah, tinggi dan normal.

Sekiranya seorang kanak-kanak mempunyai penyimpangan yang signifikan dari nilai normal yang ditetapkan untuk usianya, maka ini adalah petunjuk pasti bahawa terdapat masalah serius pada tubuhnya yang masih rapuh. Dalam artikel ini, kami akan menyiasat penyebab tekanan darah yang tidak normal pada kanak-kanak dan remaja..

  1. Apa itu tekanan darah
  2. Apakah tekanan diastolik
  3. Apakah tekanan sistolik
  4. Kami mengukur tekanan anak dengan betul
  5. Kadar tekanan darah pada kanak-kanak di bawah satu tahun
  6. Kadar tekanan darah pada kanak-kanak berumur 2 hingga 3 tahun
  7. Petunjuk tekanan darah normal pada kanak-kanak berumur 3 hingga 5 tahun
  8. Berapakah tekanan darah normal pada kanak-kanak berumur 6 hingga 9 tahun
  9. Norma tekanan darah pada kanak-kanak berumur 10 hingga 12 tahun
  10. Petunjuk tekanan darah normal pada remaja berusia 13 hingga 15 tahun
  11. Apa yang boleh menjadi sebab tekanan darah rendah pada anak. Cara merawat hipotensi
  12. Apakah penyebab tekanan darah tinggi pada kanak-kanak. Cara merawat

Apa itu tekanan darah

Darah kita bergerak melalui banyak saluran, dan semasa pergerakannya memberikan tekanan yang besar pada dindingnya, yang cukup elastik. Daya tekanan secara langsung berkaitan dengan ukuran kapal, dan semakin besar, tekanan yang lebih besar dihasilkan di dalamnya. Sekiranya kita membicarakan nilai tekanan darah normal, maka adalah kebiasaan untuk mempertimbangkan bahawa tekanan di arteri brakial - di kawasan inilah yang harus diukur. Pada awal abad ini, sebuah alat digunakan untuk tujuan ini - ia disebut sphygmomanometer, dan pakar bedah Rusia Korotkov menyarankan untuk menggunakannya pada tahun 1905. Unit pengukuran adalah tekanan satu milimeter lajur merkuri, sama dengan 0, 00133 bar. Hari ini anda masing-masing melihat alat moden untuk mengukur tekanan, yang dipanggil tonometer.

Sepanjang hari, tekanan seseorang berubah, dan banyak faktor mempengaruhi nilainya. Antaranya:

  • intensiti degupan jantung;
  • keanjalan saluran darah;
  • rintangan aktif yang diperlukan oleh saluran darah untuk mengalir darah;
  • jumlah darah yang ada di dalam badan;
  • kelikatan darah.

Untuk apa tekanan darah? Agar darah berjaya bergerak melalui kapilari dan memastikan proses metabolik yang baik dalam tubuh. Tekanan darah terbahagi kepada dua jenis: diastolik dan sistolik.

Apakah tekanan diastolik

Diastole adalah status otot jantung ketika ia mengendurkan. Setelah otot jantung berkontrak, injap aorta ditutup rapat dan dinding aorta mula perlahan-lahan menggantikan isipadu darah yang telah diterima. Darah secara beransur-ansur menyebar melalui kapilari, dan tekanannya menurun. Selepas akhir peringkat ini, tekanan turun ke nilai minimum, dan dianggap sebagai tekanan diastolik. Terdapat petunjuk lain bahawa dalam beberapa kes membantu doktor untuk mengetahui apa penyebab penyakit dan kesihatan yang buruk. Ini adalah perbezaan antara tekanan sistolik dan diastolik. Sebagai peraturan, itu 40-60 mm Hg dan disebut tekanan nadi..

Apakah tekanan sistolik

Systole adalah status otot jantung pada masa penguncupannya, dan apabila ventrikel berkontraksi, sejumlah besar darah memasuki aorta. Dan aliran darah ini meregangkan dinding aorta, dan selama proses ini, dinding menawarkan daya tahan, tekanan darah meningkat dan mencapai tahap maksimum. Tekanan ini disebut sistolik.

Kami mengukur tekanan anak dengan betul

Sekiranya bayi anda tidak sihat, cepat letih dan sakit kepala, doktor akan segera mengukur tekanannya, dan jika pelanggaran aktiviti badan dikesan, ibu bapa mungkin dinasihatkan untuk mengawal tekanan anak. Ini kadang-kadang dilakukan sebagai langkah pencegahan. Anda boleh membeli monitor tekanan darah elektronik yang moden, mudah dan boleh dipercayai di kedai bekalan perubatan, dan semua orang akan dapat menggunakannya. Anda hanya perlu membeli manset bayi yang sesuai dengan usia anak anda. Sekiranya bayi belum berusia 1 tahun, maka anda akan memerlukan manset, di mana lebar ruang dalam adalah dari 3 hingga 5 sentimeter.

Adalah perlu untuk mengukur tekanan darah pada kanak-kanak pada waktu pagi ketika anak bangun. Anak harus diturunkan, dan tangan harus diangkat dengan telapak tangan ke atas dan dilemparkan ke sisi sehingga berada di tahap jantung. Manset tonometer harus diletakkan 2-3 cm di atas selekoh siku, dan jari ibu harus bebas melepasi antara pemegang dan manset. Kami menggunakan phonendoscope pada ulnar fossa - di mana nadi dicari. Tutup injap dan pam udara sehingga nadi hilang. Sekarang perlu membuka sedikit injap untuk melepaskan udara secara beransur-ansur, memerhatikan skala. Semasa bunyi bip pertama, peranti ini menunjukkan tekanan sistolik, dan ketika kedua - diastolik. Ibu bapa perlu menuliskan bacaan tonometer dengan teliti agar doktor dapat mengenal pasti penyimpangan dari norma..

Kadar tekanan darah pada kanak-kanak di bawah satu tahun

Rangkaian vaskular dan keanjalan vaskular yang berkembang dengan baik adalah sebab utama tekanan pada kanak-kanak lebih rendah daripada pada orang dewasa. Dan semakin muda bayinya, semakin rendah tekanan darahnya. Sekiranya kita bercakap mengenai tekanan bayi yang baru lahir, maka penunjuknya akan sama dengan 60-96 / 40-50 mm Hg. Tetapi ketika dia berumur satu bulan, tekanannya akan 80-112 / 40-74 mm Hg. Seni. Pada tahun pertama kehidupan, tekanan akan meningkat secara perlahan, dan ketika bayi berusia 1 tahun, tekanan darah dapat berkisar antara 80/40 hingga 112/74 mm Hg - penunjuk bergantung pada status pemakanan bayi. Peningkatan tekanan yang begitu cepat disebabkan oleh fakta bahawa nada vaskular meningkat.

Ibu bapa dapat dengan mudah mengira sama ada tekanan darah anak mereka berada dalam norma yang ditetapkan. Di sini anda perlu menggunakan formula mudah:

n- bilangan bulan bayi itu hidup.

Sekiranya anda tidak menyukai pengiraan, gunakan jadual untuk mengetahui sama ada tekanan bayi memenuhi standard. Di dalamnya, mengikut usia kanak-kanak, petunjuk yang dibenarkan ditunjukkan.

Umur
sehingga dua minggu60964050
2-4 minggu801124074
2-12 bulan901125074
2-3 tahun1001126074
3-5 tahun1001166076
Berumur 6-9 tahun1001226078
10-12 tahun1101267082
Berumur 13-15 tahun1101307086

Sekiranya, setelah pengukuran tekanan pertama, anda mendapati ketidakkonsistenan dengan petunjuk purata mengikut usia, maka anda tidak perlu kecewa, kerana bilangan tonometer dipengaruhi oleh sebilangan besar faktor, termasuk tekanan atmosfera, menangis, takut, kecewa, cuaca, dan kesejahteraan. Contohnya, ketika bayi sedang tidur, tekanan darahnya berkurang, dan ketika dia sibuk dengan permainan aktif atau menangis kesal, jumlah pada tonometer akan meningkat.

Sebagai tambahan, untuk mengatur tekanan seakurat mungkin, beberapa peraturan harus diikuti selama prosedur:

  1. Untuk mengukur tekanan bayi, gunakan manset khas yang lebih kecil daripada yang biasa. Sekiranya bayi baru dilahirkan, maka lebar ruang dalaman cuff mestilah tiga sentimeter. Sekiranya bayi lebih tua, maka lima sentimeter.
  2. Anda perlu mengukur tekanan darah tiga kali, dan selang antara prosedur harus beberapa minit (3-4). Angka minimum akan dianggap paling tepat.
  3. Sekiranya bayi anda belum berusia satu tahun, tekanannya harus diukur hanya pada kedudukan terlentang. Sekiranya bayi anda baru dilahirkan dan jika tidak ada gejala kerosakan sistem kardiovaskular yang jelas, maka dalam kebanyakan kes hanya tekanan sistolik yang ditetapkan - ini dapat dilakukan dengan perasaan.

Kadar tekanan darah pada kanak-kanak berumur 2 hingga 3 tahun

Pada tahun pertama kehidupan, bayi mengalami kenaikan tekanan darah yang paling cepat, dan kemudian bayi meningkat dengan lebih perlahan. Semasa bayi berusia 2 tahun, tekanan sistolik purata ialah 100-112 mm Hg. Tekanan diastolik berkisar antara 60-74 mm Hg.

Sekiranya ibu bapa, setelah mengukur tekanan bayi, mendapati bahawa, menurut jadual, tekanan bayi lebih tinggi daripada norma yang ditetapkan dan tidak menurun dalam 21 hari, maka dianggap meningkat. Sudah tentu, jika peningkatan tekanan darah berlaku dengan kekuatan beberapa kali, maka tidak ada yang perlu dibimbangkan. Fenomena ini tidak biasa dan dikaitkan dengan banyak sebab: bayi itu aktif atau menangis. Ibu boleh mengira sendiri penunjuk tekanan normal dengan menggunakan formula. Sekiranya bayi menyambut ulang tahun pertamanya, maka tekanan sistoliknya adalah (90 + 2n), dan diastolik (60 + n), di mana n adalah berapa tahun kelahiran bayi itu.

Petunjuk tekanan darah normal pada kanak-kanak berumur 3 hingga 5 tahun

Melihat jadual, kita dapat menyimpulkan bahawa dinamika peningkatan tekanan dalam jangka masa tertentu pada kanak-kanak menjadi lebih perlahan. Petunjuk tekanan diastolik berkisar antara 60 hingga 76 mm Hg, dan sistolik dari 100 hingga 116 mm Hg. Kami menarik perhatian ibu bapa bahawa pada siang hari bacaan alat boleh berubah. Pada waktu siang dan malam, tekanan mencapai maksimum, dan pada waktu petang ia mulai menurun. Pada waktu malam, dari jam 1 hingga 5, bacaan tekanan adalah minimum.

Berapakah tekanan darah normal pada kanak-kanak berumur 6 hingga 9 tahun

Melihat jadual, dapat diperhatikan bahawa nilai minimum tekanan sistolik dan diastolik pada usia ini tidak berubah, tetapi nilai maksimumnya berkembang sedikit. Bagi kanak-kanak berumur 6 hingga 9 tahun, tekanan darah normal ialah 100-122 / 60-78 mm Hg. st.

Anda perlu memahami bahawa pada usia ini anak-anak pergi ke sekolah, beban emosi mereka meningkat, dan aktiviti fizikal menurun, kerana hampir sepanjang hari anda perlu duduk di meja atau membuat kerja rumah, jadi kemungkinan penyimpangan dari rata-rata. Sekiranya seorang anak pulang dari sekolah keletihan, kesal dan kecewa, mengatakan bahawa dia bimbang akan sakit kepala, maka ibu bapa perlu mengawal tekanan darahnya.

Norma tekanan darah pada kanak-kanak berumur 10 hingga 12 tahun

Apabila kanak-kanak memasuki usia remaja, tubuh mereka mengalami banyak perubahan. Anak tumbuh, baligh bermula, yang menyebabkan lonjakan tekanan darah. Seperti yang anda ketahui, kanak-kanak perempuan dewasa lebih awal daripada kanak-kanak lelaki, jadi pada usia ini mereka sering bimbang dengan kenaikan tekanan. Menurut jadual, nilai rata-rata tekanan darah normal berkisar antara 110/70 hingga 126/82 mm Hg. tiang. Doktor percaya bahawa tekanan darah atas dapat mencapai had 120 mm Hg. Seni. Fizik kanak-kanak juga boleh mempengaruhi bilangan yang dihasilkan oleh tonometer. Sebagai contoh, kanak-kanak perempuan tinggi, kurus dengan jenis asthenik dalam kebanyakan kes, mempunyai tekanan darah sedikit rendah..

Petunjuk tekanan darah normal pada remaja berusia 13 hingga 15 tahun

Semua orang tahu bahawa ketika seorang kanak-kanak berada dalam akil baligh, tubuhnya membawa banyak kejutan kepada pemiliknya. Duduk di komputer secara berterusan, tekanan yang tidak berkesudahan, emosi yang mengamuk, lonjakan hormon, peningkatan beban kerja di sekolah, pertumbuhan pesat - semua ini menyebabkan lonjakan tekanan. Lebih-lebih lagi, perubahan hormon dan gangguan fungsi dapat menyebabkan tekanan darah tinggi (hipertensi remaja) dan tekanan darah rendah (hipotensi). Sekiranya kita bercakap mengenai norma, maka itu berada dalam julat 110-70 / 130-86 mm Hg. tiang. Sekiranya seorang remaja bimbang dengan tekanan yang meningkat, maka pengsan, sakit kepala yang teruk, jantung berdebar, pening mungkin berlaku. Nadi boleh menjadi kurang kerap atau kurang kerap.

Kemungkinan besar, ketika anak meninggalkan masa remaja, masalah ini akan ditinggalkan, tetapi anda pasti mesti berjumpa doktor yang akan menentukan penyebab kesihatan yang buruk dan membantu mengurangkan masalah..

Apa yang boleh menjadi sebab tekanan darah rendah pada anak. Cara merawat hipotensi

Hipotensi adalah penurunan tekanan darah. Pada waktu yang berlainan dalam sehari, seseorang mungkin mengalami penurunan tekanan secara fisiologi, dan ini disebabkan, misalnya, dengan makan siang atau makan malam, latihan aktif, berada di bilik yang sesak. Kecenderungan keturunan juga boleh terjejas. Keadaan ini dapat diperhatikan pada kanak-kanak yang sihat. Menurunkan tekanan tidak banyak mempengaruhi kesejahteraan kanak-kanak, dan anda mungkin tidak akan mendengar sebarang aduan daripadanya. Tetapi statistik menunjukkan bahawa 10% kanak-kanak mempunyai hipotensi kronik. Sebab utama keadaan ini adalah seperti berikut:

  1. Kecederaan kelahiran.
  2. Kanak-kanak itu sering menderita selesema dan penyakit berjangkit.
  3. Beban mental yang serius.
  4. Aktiviti fizikal yang rendah.
  5. Tekanan.
  6. Tekanan mental yang tinggi.

Gejala berbeza-beza bergantung pada penyebab asas keadaan tidak normal. Sebab-sebab berikut dapat dibezakan, yang paling sering dijumpai:

  1. Pening yang kerap.
  2. Keletihan cepat.
  3. Mood sering berubah.
  4. Rasa letih dan mudah marah.
  5. Sakit kepala yang menekan.
  6. Kebencian.
  7. Berpeluh bertambah.
  8. Sensasi sakit di jantung selepas melakukan aktiviti fizikal.
  9. Tapak tangan basah.

Sekiranya anak anda mempunyai beberapa gejala di atas, anda harus berjumpa doktor. Ingat bahawa keadaan seperti itu boleh disebabkan bukan hanya oleh tekanan darah rendah, tetapi juga oleh penyakit lain yang lebih serius, termasuk:

  • Diabetes;
  • Kecederaan otak trauma;
  • Penyakit sistem kardiovaskular;
  • Anemia;
  • Tindak balas terhadap ubat;
  • Kekurangan vitamin.

Oleh itu, pemeriksaan sangat diperlukan, begitu juga dengan perundingan pakar neurologi. Punca tekanan darah rendah akan diperjelaskan, dan doktor akan menetapkan rawatan yang betul. Apabila penyakit yang mendasari ini terbentuk, anak akan dapat menjalani ubat yang diperlukan..

Sudah tentu, ibu bapa boleh menggunakan nasihat perubatan tradisional, tetapi sebagai kaedah rawatan tambahan, tetapi persetujuan doktor yang hadir harus diperoleh agar tidak membahayakan tubuh anak. Terdapat beberapa peraturan yang mesti selalu dipatuhi oleh seorang ibu:

  1. Pematuhan ketat terhadap rejim.
  2. Suasana tenang di rumah.
  3. Mengehadkan tinggal di komputer atau TV sebelum tidur.
  4. Beban berlebihan dan peningkatan aktiviti fizikal dilarang, tetapi ditunjukkan berenang, berjalan kaki atau menunggang kuda. Berjalan di taman atau di tepi laut akan memberi kesan positif pada badan dan menstabilkan tekanan darah.
  5. Pancuran kontras mempunyai kesan tonik dan pemanasan yang sangat baik. Anak boleh dipujuk untuk menerima prosedur tersebut.
  6. Pemakanan harus seimbang dan lengkap. Menu harus terdiri daripada bijirin, sayur-sayuran, daging, ikan, buah-buahan, produk tenusu. Teh yang kuat dengan gula atau madu akan sangat berguna.

Apakah penyebab tekanan darah tinggi pada kanak-kanak. Cara merawat

Malangnya, kanak-kanak sering mengalami tekanan darah tinggi - hipertensi arteri, terutamanya semasa baligh remaja. Sebab-sebab ini boleh sangat berbeza: tekanan, tekanan psikologi dan fizikal, perubahan sistem hormon remaja, tidak cukup waktu untuk tidur dan berehat. Dalam beberapa kes, penyebab tekanan darah tinggi boleh menjadi sangat serius. Sebagai contoh, hipertensi sekunder boleh menjadi "saudara" kerosakan otak, patologi sistem endokrin atau patologi buah pinggang, gangguan nada vaskular, keracunan.

Ingat bahawa hanya seorang doktor yang dapat mendiagnosis penyebab tekanan darah tinggi dengan betul, saya ibu bapa perlu bersabar dan mengikuti cadangan doktor. Semua tindakan dirancang untuk menstabilkan tekanan, dan tidak menurunkan atau menaikkannya.

Tekanan darah normal pada kanak-kanak sejak lahir hingga 15 tahun

Pada kanak-kanak, tekanan darah jauh lebih rendah daripada pada orang dewasa. Semakin kecil anak, semakin elastik dinding vesinya, semakin lebar lumennya, semakin besar jaringan kapilari, dan, akibatnya, tekanan darah semakin rendah. Tekanan meningkat seiring bertambahnya usia. Bezakan antara tekanan diastolik (bawah) dan sistolik (atas).

Apakah tekanan sistolik

Systole adalah status otot jantung ketika ia berkontrak, diastole - semasa bersantai. Apabila ventrikel berkontraksi, sejumlah besar darah memasuki aorta, yang meregangkan dindingnya. Pada masa yang sama, dinding tahan, tekanan darah meningkat dan mencapai nilai maksimumnya. Penunjuk ini dipanggil sistolik..

Apakah tekanan diastolik

Setelah jangka masa pengecutan otot jantung, injap aorta ditutup dengan selamat, dan dindingnya mula secara beransur-ansur menggantikan jumlah darah yang dihasilkan. Perlahan-lahan menyebar melalui kapilari, sambil kehilangan tekanan. Pada akhir tahap ini, diastole, indikatornya menurun ke angka minimum, yang dianggap sebagai tekanan diastolik.

Terdapat satu lagi petunjuk menarik yang kadang-kadang membantu doktor menentukan penyebab penyakit - perbezaan antara tekanan sistolik dan diastolik. Biasanya 40-60 mm Hg dan disebut tekanan nadi..

Tekanan apa yang harus dimiliki oleh seorang kanak-kanak?

Tekanan darah meningkat dengan ketara pada tahun pertama kehidupan kanak-kanak. Sehingga lima tahun, tekanan darah pada kanak-kanak lelaki dan perempuan adalah sama. Dari lima hingga sembilan tahun, kanak-kanak lelaki sedikit lebih tinggi.

Mencapai nilai 110 - 120/60 - 70 mm Hg. Art., Tekanan darah kemudian dipertahankan pada tahap ini untuk waktu yang lama. Menjelang usia tua, tahap tekanan maksimum meningkat pada wanita berbanding lelaki. Tekanan nadi meningkat. Selepas 80 tahun, tekanan darah pada lelaki stabil, dan pada wanita ia sedikit menurun..

Tekanan darah sistolik (atas) (SD) pada kanak-kanak di bawah 1 tahun boleh dikira menggunakan formula:

  • 76 + 2n (n adalah bilangan bulan)

Pada kanak-kanak berusia lebih dari satu tahun, tekanan darah atas dikira dengan formula:

  • 90 + 2n (n adalah bilangan tahun).

(Had atas norma tekanan darah sistolik pada anak berusia lebih dari satu tahun adalah 105 + 2n, had bawah norma adalah 75 + 2n)

Tekanan darah diastolik (bawah) pada kanak-kanak adalah:

  • Di bawah umur satu tahun - dari 2/3 hingga 1/2 SD maksimum,
  • Lebih dari satu tahun - 60 + n (n adalah bilangan tahun).

(Had atas tekanan darah diastolik normal pada kanak-kanak berumur lebih dari 75 + n, had bawah 45 + n normal).

UmurTekanan darah (mmHg)
SistolikDiastolik
minmaksminmaks
sehingga 2 minggu60964050
2-4 minggu801124074
2-12 bulan.901125074
2-3 tahun1001126074
3-5 tahun1001166076
Berumur 6-9 tahun1001226078
10-12 tahun1101267082
Berumur 13-15 tahun1101367086

Norma penunjuk tekanan darah pada kanak-kanak

Terdapat pembacaan tekanan darah yang dianggap normal untuk usia tertentu. Pada bayi yang baru lahir berumur sekitar tiga minggu, tekanan atas dan bawah biasanya agak rendah.

  • Kadar tekanan atas yang dibenarkan pada bayi baru lahir adalah antara enam puluh hingga sembilan puluh enam milimeter merkuri, dan empat puluh hingga lima puluh mm Hg yang lebih rendah. st.
  • Tekanan darah normal pada kanak-kanak pada usia 12 bulan - dari 90-112 hingga 50-74.
  • Untuk kanak-kanak berumur 2-3 tahun, tekanan darah atas adalah 100-112, lebih rendah 60-74.
  • Bagi kanak-kanak berusia lima tahun, tekanan atas (sistolik) 100-114 mm Hg dianggap normal. Seni. dan lebih rendah (diastolik) - 60-74 mm Hg. st.
  • Bagi kanak-kanak berumur enam hingga tujuh tahun, tekanan atas mestilah dalam lingkungan 100-116 mm Hg. Art., Dan yang lebih rendah dalam julat 60-76 mm Hg. st.
  • Bagi kanak-kanak berumur lapan hingga sembilan tahun, julat tekanan darah atas (sistolik) akan normal - 100-122 mm Hg. Seni. dan lebih rendah (diastolik) - 60-78.
  • Pada usia sepuluh tahun, tekanan darah normal untuk nilai atas adalah 110-124 mm Hg. Art., Dan untuk yang lebih rendah - 70-82.
  • Selama dua belas tahun, petunjuk ini adalah 110-128 mm Hg untuk tekanan atas. Art., Dan untuk yang lebih rendah - 70-84.
  • Pada usia tiga belas hingga empat belas tahun, tekanan atas harus berada dalam kisaran 110-136 mm Hg. Art., Dan 70-86 yang lebih rendah.

Apa nadi yang harus dimiliki oleh seorang kanak-kanak?

Denyut jantung pada kanak-kanak terutamanya ditentukan oleh usia kanak-kanak: semakin tua dia, semakin jarang degupan jantungnya. Selain usia, kadar nadi bergantung pada kesihatan umum anak atau remaja, kecergasan badan, suhu badan dan persekitaran, keadaan di mana pengiraan dibuat, serta banyak faktor lain. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan mengubah degupan jantung, jantung membantu tubuh anak menyesuaikan diri dengan perubahan persekitaran dalaman atau luaran..

Anda dapat mengira kadar denyutan jantung dalam 15 saat dan mula mengalikan hasilnya dengan 4. Tetapi yang terbaik adalah mengira nadi dalam satu minit, terutamanya jika seorang anak atau remaja mengalami aritmia. Jadual menunjukkan nilai normal degupan jantung pada kanak-kanak yang berumur berbeza.

Tekanan darah normal pada kanak-kanak

Rahsia umur panjang di saluran darah

Sekiranya mereka bersih dan sihat, maka anda boleh hidup 120 tahun atau lebih dengan mudah.

Sesiapa sahaja tahu bahawa tekanan darah yang ideal mestilah 120/80 mm Hg. Seni. Tetapi apakah tekanan darah normal pada kanak-kanak? Adakah sama dengan orang dewasa atau berbeza? Petunjuk tekanan darah pada kanak-kanak berbeza bergantung pada banyak faktor: umur, jantina, jenis sistem saraf, waktu dalam sehari, dan aktiviti fizikal. Tubuh bayi yang baru lahir mempunyai dinding vaskular yang lebih elastik, sebab itulah nilai tekanan darah pada bayi jauh lebih rendah daripada pada kanak-kanak berumur 7 tahun. Sejurus selepas kelahiran, tekanan darah bayi berada dalam lingkungan 75/45 mm Hg. Seni. dan selama bertahun-tahun ia meningkat secara beransur-ansur. Adalah sangat penting bagi ibu bapa yang baru dicetak untuk mengetahui tentang nilai normal tekanan darah pada anak-anak dari pelbagai usia, sehingga mereka dapat mengetahui penyimpangan dari norma dan mendiagnosis masalahnya tepat pada masanya.

Apa itu tekanan darah?

Setiap saat, jantung mengepam sejumlah besar darah, yang bergerak melalui sistem vaskular, membekalkan seluruh tubuh dengan oksigen dan pelbagai nutrien. Bergerak melalui pembuluh darah, darah memberikan tekanan pada dinding elastik mereka, yang dalam perubatan disebut tekanan arteri. Semakin besar lumen vaskular, semakin banyak tekanan terbentuk di dalamnya. Nilainya bergantung pada ukuran, kaliber, jenis kapal; oleh itu, adalah kebiasaan mengukur hanya di satu tempat - arteri brakial. Tekanan darah terbahagi kepada:

  • sistolik - berlaku apabila otot jantung berkontrak.
  • diastolik - berlaku apabila otot jantung mengendur, bergantung pada nada vaskular.

Ini juga menjadi kebiasaan untuk menonjolkan tekanan nadi, yang merupakan perbezaan antara nilai atas dan bawah. Biasanya, ia mestilah 40-60 unit. Kadang kala, bersamaan dengan petunjuk ini, degupan jantung diambil kira. Tetapi harus difahami bahawa ini adalah petunjuk yang samar-samar yang dapat berubah seiring dengan usia, waktu, dan juga kerana pengaruh pelbagai faktor dalaman atau luaran.

Mengapa penunjuk tekanan darah berbeza pada orang dewasa dan kanak-kanak?

Tekanan normal pada orang dewasa dianggap sebagai tekanan sistolik - 120, dan diastolik - 80 mm Hg. Seni. Tetapi semasa pengukuran pada anak-anak, jumlahnya sangat berbeza dengan norma yang telah ditetapkan ini, yang menimbulkan kebimbangan bagi ibu bapa yang baru dibuat.

Tekanan apa yang harus dimiliki oleh kanak-kanak pada usia tertentu? Sebenarnya, tekanan darah kanak-kanak jauh lebih rendah daripada orang dewasa. Dan semakin kecil bayinya, semakin rendah penunjuk ini. Jadi, pada usia 4 tahun, indikator akan jauh lebih kecil daripada pada usia 11 tahun. Ini disebabkan oleh keanjalan dinding pembuluh darah, yang paling tinggi pada bayi baru lahir, dan semakin lemah seiring bertambahnya usia, yang menyebabkan peningkatan tekanan darah. Tetapi pada kanak-kanak, penyimpangan dari norma sering didiagnosis, yang menunjukkan pelanggaran dalam kerja sistem SS atau buah pinggang. Oleh itu, ibu bapa dinasihatkan untuk mengukur petunjuk tekanan darah anak lelaki mereka secara berkala dan membandingkannya dengan norma yang sesuai dengan usia bayi..

Kadar tekanan untuk bayi sehingga 1 tahun

Oleh kerana peningkatan keanjalan dinding pembuluh darah, serta keanehan perkembangan jaringan kapilari, tekanan darah rendah sering diperhatikan pada bayi. Pada tahun pertama kehidupan bayi, tekanan darah meningkat semasa badan tumbuh. Bagi bayi yang baru dilahirkan, angka 60-96 / 40-50 mm Hg dianggap normal. Seni. Pada akhir bulan pertama kehidupan, mereka sudah 80-112 / 40 -74 mm Hg. st.

Pada tahun pertama kehidupan, peningkatan nada vaskular berlaku, yang mana, pada usia 1 tahun, tekanan darah remah berada dalam lingkungan 90/50 - 112/74 mm Hg. Seni. Nilai tepat bergantung pada ketinggian dan keadaan bayi. Oleh itu, jangan bimbang jika petunjuk tekanan darah bayi berusia sebulan sama dengan anak lelaki rakan satu tahun. Perkembangan setiap organisma berlaku secara individu, dan jika indikator seseorang meningkat secara beransur-ansur, yang lain berkembang dengan cepat. Sekiranya anda tidak mengetahui angka apa yang dianggap sebagai norma berumur 1 tahun, maka ini dapat ditentukan dengan menggunakan formula berikut: 76 + 2n, di mana n adalah bilangan bulan kehidupan bayi. Hasilnya akan menjadi kebiasaan.

Norma tekanan untuk kanak-kanak berumur 2-3 tahun

Bermula dari minggu pertama kehidupan dan hingga 12 bulan, tekanan meningkat dengan cepat, dan sebaik sahaja bayi berusia 2 tahun, indikator stabil, terus meningkat jauh lebih perlahan daripada sebelumnya. Rata-rata, petunjuk untuk segmen kehidupan bayi ini adalah 100-112 / 60-74 mm Hg. Seni. Pada usia 2-3 tahun, bayi sentiasa bergerak, jantung berkontraksi lebih cepat, kerana darah bergerak dengan kecepatan yang dipercepat, membekalkan organ dengan unsur-unsur berguna baru.

Tekanan darah bayi bergantung pada banyak faktor, antaranya kecenderungan genetik, keadaan sistem peredaran darah, dan tahap aktiviti dapat dibezakan. Sekiranya penyimpangan dari norma diperhatikan sekali, maka tidak ada yang perlu dikhawatirkan. Tetapi jika indikator dinaikkan selama 3 minggu atau lebih, anda harus berjumpa doktor. Adalah mungkin untuk mengenal pasti tekanan darah normal pada anak berusia lebih dari 1 tahun dengan menggunakan formula: 90 + 2n - sistolik, 60 + n - tekanan darah diastolik, di mana n adalah bilangan tahun penuh.

Norma tekanan untuk kanak-kanak berumur 3-5 tahun

Pada usia 3-5 tahun, tekanan darah stabil dengan sedikit atau tidak ada perubahan. Tetapi kerana badan belum terbentuk sepenuhnya, indikator terus turun naik dari 100/60 hingga 116/76 mm Hg. Seni. Seorang kanak-kanak pada usia ini sering mula bersekolah di tadika, yang merupakan keadaan tertekan baginya, yang menimbulkan kekejangan vaskular. Di samping itu, bayi mula sakit dengan pelbagai penyakit berjangkit, yang juga mempengaruhi keadaan saluran darah..

Semasa mengukur tekanan darah pada kanak-kanak berumur 3-5 tahun, waktu siang harus diambil kira. Pada siang hari dan pada waktu petang, penunjuk maksimum lebih sering diperhatikan, yang secara beransur-ansur berkurang dengan gelap. Nilai minimum didiagnosis dari 24 hingga 5 pagi.

Norma tekanan untuk kanak-kanak berumur 6-9 tahun

Nilai tekanan darah minimum untuk bayi berusia enam tahun atau tujuh tahun tetap sama seperti sebelumnya. Bagi kanak-kanak berumur 8 atau 9 tahun, mereka juga tidak boleh banyak berubah, tetapi sedikit peningkatan dalam penunjuk maksimum dibenarkan.

Nombor 100-122 / 60-78 mm Hg dianggap sebagai norma bagi kanak-kanak berumur 6-9 tahun. Seni. Tetapi penyimpangan kecil juga diperbolehkan, kerana pada tahap ini dalam kehidupan bayi terdapat banyak perubahan yang berkaitan dengan memasuki sekolah, beban fizikal atau emosi. Oleh kerana itu, dia mungkin mengalami sakit kepala, keletihan, dan pening. Oleh itu, anda harus mengikuti perubahannya.

Norma tekanan untuk kanak-kanak berumur 10-12 tahun

Segmen umur dari 10 hingga 12 tahun dianggap sebagai tempoh peralihan dari zaman kanak-kanak hingga remaja dan disertai dengan pertumbuhan dan perkembangan badan yang dipercepat. Ini tidak boleh menjejaskan keadaan kapal. Oleh itu, seorang kanak-kanak berusia sepuluh tahun atau dua belas tahun sering mengalami perubahan tekanan darah, terutama pada kanak-kanak perempuan, yang berkembang lebih cepat daripada kanak-kanak lelaki. Biasanya, penunjuk pada usia 11 tahun mestilah 110-126 / 70-82 mm Hg. Art., Walaupun doktor menganggap normal untuk meningkatkan tekanan darah sistolik menjadi 130 unit. Pembacaan tonometer pada usia ini boleh dipengaruhi oleh banyak faktor, antaranya ketinggian dan fizikal memainkan peranan penting. Telah ditunjukkan bahawa gadis yang kurus dan tinggi mungkin mempunyai prestasi yang lebih rendah daripada rakan atlet mereka..

Norma tekanan untuk remaja berumur 13-15 tahun

Menentukan tekanan darah remaja sering kali sangat sukar. Ini kerana pada usia ini terdapat banyak tekanan dalam kehidupan kanak-kanak lelaki dan perempuan. Perubahan hormon, gaya hidup yang tidak menetap, tekanan emosi atau fizikal - semua ini dapat menimbulkan peningkatan atau penurunan tekanan darah. Tekanan darah normal pada remaja berusia 14 tahun dipertimbangkan jika berada dalam lingkungan 110-136 / 70-86 mm Hg. Seni. Lumba kuda boleh disertai dengan beberapa gejala yang tidak menyenangkan yang biasanya hilang dengan sendirinya. Tetapi tetap disarankan untuk berkonsultasi dengan pakar untuk mengesampingkan adanya masalah.

Perbezaan tekanan darah bergantung pada jantina

Semasa pengukuran tekanan darah pada seorang kanak-kanak, selain usia, ketinggian atau fizikalnya, perlu mengambil kira jenis kelamin:

  • Dari kelahiran hingga usia 1 tahun, nilai tekanan darah pada kanak-kanak lelaki dan perempuan tidak berbeza.
  • Pada usia 3-4 tahun, tekanan pada kanak-kanak perempuan jauh lebih tinggi daripada kanak-kanak lelaki.
  • Menjelang usia 5 tahun, nilainya dibandingkan.
  • Antara umur 6 dan 10 tahun, kanak-kanak lelaki mempunyai kadar yang jauh lebih rendah daripada kanak-kanak perempuan.
  • Dari usia 10 hingga dewasa, BP pada kanak-kanak lelaki melebihi kanak-kanak perempuan.

Adalah sangat penting untuk mengambil kira perbezaan jantina seperti itu, kerana jika anda tidak mementingkannya, maka anda boleh salah menafsirkan keadaan sistem vaskular bayi.

Cara mengukur tekanan dengan betul untuk anak?

Untuk mendapatkan nilai tekanan darah yang boleh dipercayai pada anak, perlu mengukur dengan betul. Untuk melakukan ini, anda perlu membeli peranti khas - tonometer, dan perhatikan algoritma tindakan berikut:

  • Lakukan prosedur pada waktu pagi ketika bayi dalam keadaan tenang..
  • Sejam sebelum pengukuran, anda tidak boleh memberikan produk bayi yang mengandungi kafein. Anda tidak boleh memulakan prosedur dengan segera setelah melakukan aktiviti yang kuat, menangis atau makan.
  • Kanak-kanak di bawah umur 2 tahun harus berbaring telentang semasa prosedur, memegang tangan dengan telapak tangan di paras jantung. Anak yang lebih tua boleh duduk di atas kerusi. Dalam kes ini, kaki harus berdiri lurus, dan tangan di mana pengukuran dibuat harus berada di atas dudukan, membentuk sudut 90 darjah antara tangan dan bahu.
  • Sangat penting untuk mendapatkan ukuran manset yang betul. Seharusnya lengan menutup sekurang-kurangnya 80%, dan lebarnya hendaklah melebihi 40% dari lilitan anggota badan. Pengukuran dengan manset dewasa tidak digalakkan.
  • Untuk hasil yang lebih tepat, tekanan harus diukur pada kedua tangan, 2-3 kali, berehat 5-10 minit antara sesi.
  • Setelah menjalankan penyelidikan, bandingkan indikator dengan yang ditunjukkan dalam jadual nilai normal untuk kanak-kanak dari pelbagai usia..

Dianjurkan untuk menyimpan buku harian khas di mana petunjuk akan direkodkan. Berdasarkan kajian rutin, anda dapat memantau kesihatan anak anda dan, jika terjadi penyimpangan serius, segera berjumpa doktor untuk diagnosis menyeluruh. Sekiranya anda melihat tekanan darah tinggi atau rendah pada kanak-kanak, maka anda tidak boleh berusaha menormalkannya tanpa terlebih dahulu berjumpa pakar. Untuk membuat diagnosis ketika tekanan darah menyimpang dari norma, perlu dilakukan pengukuran indikator harian, yang akan membantu menghindari kesalahan semasa diagnosis masalah. Lompatan sekali sahaja tidak menjadi perhatian.

Tekanan pada anak: norma tekanan anak mengikut usia, penyimpangan, ciri pengukuran

Norma tekanan pada seorang anak harus diketahui bukan hanya kepada pakar, tetapi juga kepada orang tua, kerana penunjuk tekanan darah (arteri) sangat penting, kerana ini memungkinkan anda menilai keadaan sistem kardiovaskular, fungsinya.

Apa itu tekanan darah?

Pada masa pengecutan jantung (systole), darah secara kuat dilemparkan ke dalam rangkaian arteri dan pada masa yang sama memberikan tekanan tertentu pada dinding pembuluh darah. Besarnya daya ini yang bertindak pada satuan luas permukaan dalaman dinding vaskular disebut tekanan arteri (BP). Tekanan darah dan kadar nadi adalah petunjuk utama hemodinamik.

Tekanan darah dicatat dalam bentuk dua nombor, dipisahkan oleh pecahan. Nombor pertama menunjukkan tekanan sistolik (atas), yang secara langsung berkaitan dengan kekuatan degupan jantung. Nombor kedua adalah nilai tekanan diastolik (bawah), ditentukan oleh nada saluran darah.

Nilai tekanan darah tidak tetap dan dipengaruhi oleh pelbagai faktor dan, terutama sekali, aktiviti fizikal.

Tekanan darah normal pada kanak-kanak

Seorang lagi pengasas sekolah pediatrik Rusia, profesor S.F. Hotovitsky menulis: "Seorang kanak-kanak bukan salinan orang dewasa yang dikurangkan, kanak-kanak adalah makhluk yang tumbuh dan berkembang hanya menurut undang-undang yang ada." Ia betul-betul. Sebagai contoh, semakin muda kanak-kanak, semakin luas dan jelas jaringan kapilari, semakin lebar lumen saluran darah dan dindingnya lebih anjal. Semua faktor ini menyumbang kepada fakta bahawa tekanan darah pada bayi jauh lebih rendah daripada pada orang dewasa, dan secara beransur-ansur meningkat ketika mereka semakin tua..

Kadar tekanan kanak-kanak tidak hanya bergantung pada usia, tetapi juga jantina. Sehingga usia lima tahun, nilai tekanan darah hampir sama pada kanak-kanak perempuan dan lelaki. Dari umur 5 hingga 8 tahun, tekanan pada kanak-kanak perempuan menjadi sedikit lebih rendah daripada kanak-kanak lelaki.

Untuk mengira tekanan darah normal (betul) pada kanak-kanak dari kumpulan umur yang berbeza, doktor menggunakan formula khas:

  1. Tekanan darah sistolik pada kanak-kanak di bawah satu tahun adalah (2n + 76), di mana n adalah bilangan bulan kehidupan. Sebagai contoh, untuk kanak-kanak berusia tiga bulan, tekanan sistolik normal adalah: (2 x 3 + 76) = 82 mm Hg. st.
  2. Tekanan darah sistolik pada kanak-kanak berumur 1 hingga 15 tahun adalah (2n + 90), di mana n adalah bilangan tahun. Mari kita hitung kadar tekanan sistolik untuk kanak-kanak berumur 5 tahun: (2 x 5 + 90) = 100 mm Hg. st.
  3. Tekanan diastolik pada kanak-kanak dari kelahiran hingga 12 bulan - dari 2/3 hingga 1/2 dari nilai maksimum tekanan sistolik. Maksudnya, untuk kanak-kanak berusia 4 tahun, tekanan sistolik maksimum ialah 98 mm Hg. Art., Dan diastolik berkisar antara 49 hingga 65 mm Hg. st.
  4. Tekanan diastolik dari 1 tahun hingga 15 tahun - (n + 60), dengan n adalah bilangan tahun penuh. Untuk kanak-kanak berusia lapan tahun, tekanan diastolik maksimum mengikut formula ini ialah 68 mm Hg. st.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai tekanan darah tinggi tunggal, ini bukan asas untuk diagnosis hipertensi.

Sebagai contoh, untuk menentukan tekanan apa yang harus dimiliki oleh kanak-kanak berusia 9 tahun, anda juga boleh menggunakan jadual khas, yang menunjukkan petunjuk normal tekanan sistolik dan diastolik, kadar nadi.

Jadual "Norma tekanan darah pada kanak-kanak mengikut usia"

Tekanan darah dalam mmHg st.

Denyutan jantung (degupan seminit)

Dari lahir hingga 1 bulan

Dari 1 bulan hingga 1 tahun

Perlu difahami bahawa nilai tekanan darah tidak tetap dan dipengaruhi oleh pelbagai faktor dan, terutama sekali, aktiviti fizikal. Di bawah pengaruh mereka, keperluan organ dan tisu untuk oksigen dan nutrien meningkat. Ini membawa kepada fakta bahawa jantung mula berkontraksi dengan frekuensi dan intensiti yang lebih besar, yang menjadi penyebab peningkatan tekanan darah sementara dan peningkatan kadar denyutan jantung. Pada kanak-kanak yang sihat, petunjuk ini kembali normal setelah berehat sebentar..

Pada kanak-kanak kecil, banyak penyakit sistem pernafasan (radang paru-paru, bronkiolitis, rongga palsu), terutamanya jika rawatan tidak dimulakan tepat pada masanya, boleh menjadi rumit oleh perkembangan kegagalan pernafasan (pernafasan cepat, sianosis kulit dan membran mukus, kelemahan). Dalam keadaan patologi ini, kerana oksigenasi yang buruk, darah disimpan di dalam saluran peredaran darah kecil (paru), akibatnya hipotensi (tekanan darah rendah) berkembang dalam peredaran sistemik.

Dianjurkan untuk mengukur tekanan pada waktu pagi, 15-20 minit setelah bangun. Ia tidak boleh dilakukan sebaik sahaja makan, mandi atau bermain aktif..

Ciri-ciri pengukuran tekanan darah pada kanak-kanak

Hasilnya akan bergantung pada seberapa tepat pengukuran tekanan darah dibuat..

Sebaiknya lakukan prosedur pada waktu pagi, 15-20 minit setelah bangun. Ia tidak boleh dilakukan sebaik sahaja makan, mandi atau bermain aktif. Sekiranya anak itu gelisah, maka dia harus diyakinkan dan berusaha mengalihkan perhatiannya, kerana jika tidak, indikatornya akan berlebihan. Sekiranya kanak-kanak diberi titisan vasokonstriktor hidung atau okular, maka mereka harus digunakan selewat-lewatnya 60 minit sebelum mengukur tekanan darah.

Tidak boleh menggunakan manset tonometer yang ditujukan untuk orang dewasa dalam latihan pediatrik. Pilihan manset ditentukan oleh usia kanak-kanak:

  • kanak-kanak tahun pertama kehidupan - 7.0 x 3.5 cm;
  • kanak-kanak tahun kedua kehidupan - 9.0 x 4.5 cm;
  • dari 2 hingga 4 tahun - 11.0 x 5.5 cm;
  • dari 4 hingga 7 tahun - 13.0 x 6.5 cm;
  • dari 7 hingga 10 tahun - 15.0 x 8.5 cm;
  • 10 tahun ke atas - saiz manset standard.

Paling tepat untuk mengukur tekanan darah menggunakan tonometer elektronik moden. Tetapi boleh diterima dengan sempurna menggunakan tonometer biasa dengan phonendoscope. Dalam kes terakhir, prosedur dilakukan dalam urutan berikut:

  1. Anak diberi kedudukan yang selesa untuk prosedur. Bayi diletakkan di punggungnya di permukaan mendatar yang rata. Bagi kanak-kanak berumur 2 tahun ke atas, pengukuran biasanya dilakukan semasa duduk..
  2. Lengan dibalut dengan manset dan diposisikan sehingga sendi siku berada pada tahap jantung. Tepi bawah cuff tidak boleh mencapai pinggir atas fossa kubital sejauh 2-3 cm.
  3. Palpasi menentukan tempat denyutan arteri brakial pada ulnar fossa dan menggunakan kepala fonendoskop untuknya.
  4. Dengan bantuan pir, udara disalurkan ke cuff. Adalah perlu untuk membuat tekanan di cuff 20-25 mm Hg. Seni. lebih daripada sistolik (iaitu, gelombang nadi hilang).
  5. Buka sedikit injap dan lepaskan udara dengan perlahan, memerhatikan skala tonometer dan mencatat penampilan nada pertama (sesuai dengan tekanan sistolik) dan nada terakhir (sepadan dengan tekanan diastolik).
  6. Pengukuran harus diulang tiga kali dengan selang 5 minit..

Pada kanak-kanak kecil, banyak penyakit sistem pernafasan, terutama jika rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, boleh menjadi rumit oleh perkembangan kegagalan pernafasan.

Apa yang perlu dilakukan jika tekanan menyimpang dari norma

Kami mengetahui berapa kali perlu untuk mengukur dan berapa seharusnya kadar tekanan bergantung pada usia anak. Malangnya, kanak-kanak, dan juga orang dewasa, sering mempunyai pelbagai variasi penyimpangan dari norma ini. Tekanan darah tinggi disebut hipertensi dan tekanan darah rendah disebut hipotensi (hipotensi).

Penyimpangan tekanan darah dari norma biasanya ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • sakit kepala;
  • kelemahan;
  • loya;
  • bunyi di telinga.

Walau bagaimanapun, kanak-kanak dari kumpulan usia yang lebih muda, kerana usia mereka dan kemahiran pertuturan yang kurang berkembang, tidak selalu dapat memberitahu ibu bapa mereka tentang ketidakselesaan mereka. Anda boleh mengesyaki hipertensi atau hipotensi di dalamnya dengan tanda-tanda berikut:

  • aduan sakit kepala;
  • pelanggaran penyelarasan pergerakan;
  • mengantuk;
  • keletihan cepat;
  • pengsan;
  • gangguan penglihatan sementara;
  • kejang, paresis.

Sekiranya satu atau lebih daripada gejala yang disenaraikan muncul, kanak-kanak itu mesti berunding dengan pakar pediatrik untuk mengukur tekanan darahnya.

Sekiranya kedua-dua atau satu ibu bapa mempunyai hipertensi arteri, maka anak itu juga mempunyai risiko peningkatan tekanan darah. Oleh itu, kanak-kanak seperti ini dinasihatkan untuk mengukur tekanan darah secara berkala, tanpa menghiraukan adanya atau tidak adanya manifestasi klinikal hipertensi..

Hipotensi pada kanak-kanak sering dianggap oleh doktor sebagai varian norma, yang tertakluk kepada kesihatan umum. Selalunya, tekanan darah rendah diperhatikan pada kanak-kanak yang terlibat secara aktif dalam sukan.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai tekanan darah tinggi tunggal, ini bukan asas untuk diagnosis hipertensi. Indikator yang diperoleh mungkin terlalu tinggi hasil dari ketidakupayaan emosi anak, aktiviti fizikalnya yang tinggi sejurus sebelum pengukuran..

Peranan penting dalam rawatan tekanan darah tinggi atau rendah juga dimainkan oleh organisasi rejimen harian yang betul untuk anak, pemakanan seimbang, berjalan kaki dan bersukan setiap hari..

Dalam kes ini, doktor boleh mengesyorkan pemantauan tekanan darah setiap hari di rumah. Petunjuk untuk kajian ini ditunjukkan dalam jadual.

Pengenalpastian dan pengesahan hipertensi arteri

Sebarang penyakit buah pinggang, keadaan selepas pemindahan (ginjal, hati atau jantung), diabetes mellitus tipe I, pengesahan diagnosis sebelum memulakan terapi antihipertensi

Semasa terapi

Penilaian keberkesanan rawatan, pengesanan kes tepat pada masanya terhadap terapi antihipertensi

Kecurigaan tumor aktif hormon, disfungsi sistem saraf pusat, penyertaan kanak-kanak dalam ujian klinikal

Rawatan tekanan darah tinggi dan rendah pada kanak-kanak harus dilakukan hanya oleh doktor, dengan mempertimbangkan sebab-sebab yang mendasari perubahan ini. Sebagai contoh, jika pyelonephritis menyebabkan peningkatan tekanan, doktor akan menetapkan rawatan anti-radang dan, jika perlu, menambahkan ubat antihipertensi ke rejimen terapi. Peningkatan tekanan pada kanak-kanak yang berkaitan dengan kerja berlebihan dikawal dengan baik oleh ubat penenang herba. Untuk tekanan darah rendah, doktor anda mungkin mengesyorkan tincture ginseng atau pil yang mengandungi kafein.

Peranan penting dalam rawatan tekanan darah tinggi atau rendah juga dimainkan oleh organisasi rejimen harian yang betul untuk anak, pemakanan seimbang, berjalan kaki dan bersukan setiap hari..

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel.

Norma tekanan pada kanak-kanak mengikut usia di jadual

Jadual tekanan darah pada kanak-kanak mengikut usia adalah nilai rata-rata yang dianggap norma pada lelaki dan perempuan. Apa yang mempengaruhi penunjuk ini pada bayi dan remaja, bagaimana mengukurnya, yang akan membantu mencegah hipertensi atau hipotensi?

Tekanan darah pada kanak-kanak

Darah, melewati sistem peredaran darah, menekan dinding kapal. Tahap tekanan bergantung pada diameter kapal, keanjalannya, intensiti pengecutan jantung, ketumpatan darah.

Tekanan darah diukur oleh dua petunjuk: sistolik ("atas") dan diastolik ("bawah").

Sistolik (SBP) disebut ketahanan vaskular pada saat pengecutan otot jantung, ketika darah didorong ke aorta. Diastolik (DBP) - tekanan antara degupan jantung ketika darah mengalir melalui kapilari.

Tekanan darah adalah petunjuk penting bagi prestasi badan, terutamanya sistem kardiovaskular. Pada orang yang sihat, tahap ini agak tetap. Tekanan turun naik di bawah pengaruh tekanan, kerja berlebihan, dan banyak faktor lain. Sekiranya penyimpangan itu sekali dan kecil, maka tidak ada yang perlu dibimbangkan. Sekiranya tekanan "melonjak" dengan kerap dan ketara, anda perlu berjumpa doktor.

Pada kanak-kanak, kapal lebih tipis, lebih sempit, tetapi lebih elastik dan nadanya lebih rendah, oleh itu, tekanan sistolik (atas) pada bayi kurang.

Anak tumbuh, sistem peredaran darah tumbuh, jumlah darah menjadi lebih besar, dan dinding saluran lebih tebal, tekanan menjadi lebih tinggi. Norma tekanan pada kanak-kanak dari pelbagai usia bergantung pada beberapa faktor: keturunan, jantina, tinggi badan, berat badan, diet, aktiviti fizikal, bahkan pada iklim di mana anak itu hidup.

Cara mengukur tekanan dengan betul

Tekanan darah pada kanak-kanak diukur dengan beberapa cara. Pakar neonatologi dengan cepat mengukur tekanan pada bayi dengan menekan jarinya pada arteri dan mendengar denyutan di dalamnya. Tekanan darah sistolik pada bayi baru lahir, jika perlu, periksa dengan ultrasound.

Cara yang biasa dan paling mudah adalah mengukur dengan tonometer. Monitor tekanan darah moden adalah mekanikal, elektromekanik dan elektronik.

Untuk membuat pengukuran seakurat mungkin, gunakan manset kanak-kanak khas (mereka termasuk dalam kit tonometer banyak pengeluar) yang pas di lengan bawah anak. Sekiranya manset "dewasa" besar, anda tidak akan dapat mengukur tekanan dengan betul.

Tekanan darah pada kanak-kanak adalah nilai "mudah alih", jadi untuk gambaran objektif, penting untuk diingat:

  • petunjuk tekanan yang paling objektif - pada waktu pagi; jika anda mengukur pada waktu siang, biarkan anak menghabiskan sekurang-kurangnya satu jam dengan tenang;
  • pada waktu siang, ukur tekanan sekurang-kurangnya sejam selepas makan;
  • sebelum pengukuran, kanak-kanak itu perlu pergi ke tandas: pundi kencing penuh akan "meningkatkan" hasilnya;
  • untuk bayi sehingga dua tahun, tekanan diukur ketika berbaring; jika kanak-kanak itu duduk, tangannya harus berbaring dengan tenang di permukaan rata dengan bahagian dalam tapak tangan ke atas;
  • tekanan diukur pada kedua tangan; selepas itu, penanda aras adalah lebih tinggi;
  • ukur tekanan 3 kali dengan selang 5 minit, nilai purata dianggap betul.

Jadual norma tekanan darah pada kanak-kanak dan remaja

Sehingga setahun

Tekanan pada bayi yang baru lahir bergantung pada proses persalinan - pada bayi pramatang, tekanan darahnya lebih rendah.

Pada bayi baru lahir di bawah satu tahun, norma tekanan darah, dinamika mereka, sama untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan.

Kadar tekanan pada kanak-kanak dari lahir hingga 1 tahun:

UmurTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
0-2 minggu60-9540-55
2-4 minggu80-11040-74
4-8 minggu82-11240-75
8 minggu - 6 bulan85-11550-75
6 bulan - 1 tahun86-11655-78

Berumur 1-11 tahun

Selepas setahun, jantina kanak-kanak mempengaruhi penunjuk tekanan darah, dan dalam beberapa tempoh (pada 5-8 tahun dan selepas 16) kadarnya lebih tinggi pada kanak-kanak lelaki, pada yang lain (pada usia 3-4 tahun dan pada 13-14) - pada kanak-kanak perempuan.

Kadar tekanan pada kanak-kanak dari 1 hingga 3 tahun:

LantaiTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
Anak lelaki80-9341-52
Anak perempuan77-9141-52

Norma tekanan pada kanak-kanak berumur 3 hingga 6 tahun:

LantaiTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
Anak lelaki80-10441-59
Anak perempuan77-10141-59

Nilai atas dan bawah norma tekanan pada kanak-kanak berumur 7 tahun di meja untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan:

LantaiTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
Anak lelaki90-10647-67
Anak perempuan85-10547-69

Norma tekanan pada kanak-kanak berumur 8 tahun dalam jadual:

LantaiTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
Anak lelaki92-11048-70
Anak perempuan90-11050-71

Norma tekanan yang disyorkan oleh pakar pediatrik untuk kanak-kanak berusia 9 tahun di meja (lelaki dan perempuan):

LantaiTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
Anak lelaki93-11349-72
Anak perempuan92-11240-73

Julat anggaran norma tekanan untuk kanak-kanak berusia 10 tahun di meja (lelaki dan perempuan):

LantaiTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
Anak lelaki93-11350-73
Anak perempuan92-11449-72

Norma tekanan pada kanak-kanak berumur 11 tahun dalam jadual:

LantaiTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
Anak lelaki91-11148-68
Anak perempuan95-11151-71

Umur peralihan dan tekanan darah

Umur peralihan - tempoh perubahan hormon dalam tubuh - berlaku pada kanak-kanak pada masa yang berlainan, tetapi kanak-kanak perempuan biasanya lebih awal daripada rakan sebaya, lelaki. Semasa akil baligh, lonjakan tekanan berlaku pada banyak remaja, dan proses ini memerlukan pemantauan.

Norma tekanan pada kanak-kanak berumur 12 tahun dalam jadual:

LantaiTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
Anak lelaki96-11650-68
Anak perempuan93-11752-73

Norma tekanan pada remaja dari 13 hingga 16 tahun:

LantaiTekanan sistolik ("atas")Tekanan diastolik ("lebih rendah")
Anak lelaki95-12853-78
Anak perempuan96-12552-81

Penyebab lonjakan tekanan darah pada kanak-kanak

Terdapat sebilangan faktor luaran yang tidak bersifat patologi yang menyebabkan peningkatan atau penurunan tekanan:

  • pergerakan aktif: jika anda mengukur tekanan kanak-kanak yang baru sahaja berlari atau bermain, anda akan mendapat hasil yang meningkat;
  • pundi kencing penuh: menekan pada saluran, menyebabkan peningkatan tekanan darah;
  • banyak garam atau gula dalam diet meningkatkan tekanan darah;
  • makan tidak teratur - makan berlebihan atau berpuasa berpanjangan;
  • tekanan emosi, tekanan penuh dengan peningkatan dan penurunan tekanan;
  • terlalu panas;
  • penyahhidratan;
  • merokok, alkohol;
  • minum teh manis, kopi, tenaga dan minuman lain yang mengandungi kafein;
  • penurunan atmosfera (perubahan tekanan, cuaca berangin, dll.).

Formula tekanan

Semua norma yang ada untuk tekanan darah pada kanak-kanak mengikut usia menunjukkan nilai yang boleh diterima. Nilai purata tekanan darah sistolik dikira dengan formula.

Untuk bayi sehingga setahun: 76 + 2n, di mana n adalah bilangan bulan sejak lahir.

Contoh: bayi berusia 4 bulan, yang bermaksud GARDEN 76 + 8 = 84.

Tekanan diastolik pada bayi berkisar antara 2/3 hingga 1/2 sistolik.

Formula demi tahun: 90 = 2n, dengan n adalah bilangan tahun.

Contoh: seorang kanak-kanak berumur 4 tahun, yang bermaksud GARDEN 90 + 8 = 98.

Tekanan diastolik pada kanak-kanak selepas satu tahun: 60 + usia (dalam tahun).

Angka yang dikira dengan cara ini sangat hampir. Penyimpangan 10-15 mm - norma yang dibenarkan.

Tekanan darah tinggi

Sekiranya tekanan darah anak meningkat sekali dan untuk alasan yang jelas (contohnya, dia berlari dan kemudian minum sebotol Coca-Cola), maka cukup untuk menghilangkan alasannya (untuk berehat dan tidak minum soda manis), dan semuanya akan kembali normal.

Sekiranya anda telah mengukur tekanan darah tinggi pada kanak-kanak beberapa kali, ini serius, segera berjumpa doktor.

Gejala apa yang menunjukkan peningkatan tekanan darah:

  • loya;
  • dyspnea;
  • pening;
  • kemerahan muka;
  • gegaran tangan;
  • rasa berat, rasa tidak selesa di bahagian belakang kepala;
  • hidung berdarah.

Pada bayi yang menyusu yang masih tidak tahu bagaimana menjelaskan apa yang mengganggunya, gejala seperti ini dinyatakan dalam penolakan makan, air mata, kelesuan umum.

Peningkatan tekanan darah adalah gejala banyak penyakit serius:

  • diabetes;
  • patologi kelenjar tiroid;
  • penyakit kelenjar adrenal dan buah pinggang;
  • penyakit jantung;
  • kegemukan;
  • kecenderungan keturunan.

Tekanan rendah

Tekanan darah rendah (hipotensi) tidak kurang berbahaya daripada tekanan darah tinggi (hipertensi).

  • kelemahan;
  • mengantuk;
  • kesakitan berdenyut di kuil;
  • loya;
  • pening;
  • pucat kulit;
  • kesakitan, ketidakselesaan di kawasan jantung;
  • perasaan kekurangan oksigen.

Apabila tekanan darah diturunkan, anak-anak kecil menjadi lesu, murung, berkeluh, tidak bermain, menolak makan, sering menguap.

Sekiranya tidak ada sebab yang tidak disengajakan, dan tekanan diukur dengan betul, hipotensi adalah gejala yang mungkin:

  • anemia;
  • jangkitan virus;
  • patologi kardiovaskular;
  • avitaminosis;
  • ketumbuhan;
  • patologi kelenjar tiroid;
  • kegemukan;
  • disfungsi adrenal.

Pencegahan masalah tekanan

Apabila tekanan meningkat, rawatan gejala dengan ubat tidak berkesan.

Panjang dan sukar, tetapi lebih dipercayai - pencegahan:


Artikel Seterusnya
Ujian darah biokimia pada kanak-kanak, norma, penyahkodan