Sinus Arrhythmia: Gejala dan Kaedah Rawatan


Tarikh penerbitan artikel: 08.08.2018

Tarikh artikel dikemas kini: 12/18/2018

Sinus arrhythmia adalah perubahan patologi dalam irama kontraksi jantung sambil menjaga ketenteraman dalam fungsi jabatannya. Denyutan jantung dilakukan pada selang waktu dengan magnitud yang tidak sama.

Keadaan ini tidak selalu menunjukkan patologi yang perlu dirawat. Jantung yang sihat tidak selalu dapat bekerja pada frekuensi yang sama; dalam keadaan tertekan atau semasa melakukan aktiviti fizikal, nadi semakin cepat. Ini adalah petunjuk penyesuaian otot jantung yang baik terhadap tekanan..

Tetapi jika seseorang berada dalam keadaan tenang, dan degup jantungnya melebihi 60-90 denyutan seminit, maka aritmia sinus memerlukan konsultasi dengan pakar kardiologi.

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Dalam varian yang sihat, dorongan jantung berasal dari simpul sinus. Nod sinus adalah sel yang terletak di dinding jantung dan secara automatik menghasilkan dorongan elektrik.

Kemudian dorongan bergerak di sepanjang sistem konduktif - serat di dinding jantung.

Hasil pembentukan semula jadi dorongan jantung adalah kerja terkoordinasi semua bahagian miokardium: mereka berkontrak pada selang waktu yang sama, mengekalkan frekuensi 60-80 denyut per minit.

Sistem pengaliran bertanggungjawab untuk urutan atrium dan ventrikel berkontrak. Sekiranya kegagalan di dalamnya - penyakit jantung berlaku, mengganggu irama.

Perkembangan aritmia sinus boleh disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  • Iskemia adalah peneraju penyakit yang menjadikan mustahil untuk melakukan dorongan ke otot jantung. Oleh kerana oksigen tidak cukup dibekalkan, hipoksia dan arrhythmia sinus terbentuk dengan kesakitan bersamaan di kawasan dada.
  • Infarksi miokardium - menyebabkan hipoksia dan nekrosis pada kawasan tertentu dari miokardium dengan parut lebih lanjut.
  • Kardiomiopati - dicirikan oleh perubahan struktur otot jantung dan peningkatan kadar jantung.
  • Kecacatan jantung kongenital dan diperolehi.
  • Miokarditis - kehadiran proses keradangan di miokardium.
  • Dystonia vaskular vegetatif (VVD). Oleh kerana kerosakan fungsi sistem saraf pusat, transformasi impuls tidak teratur berlaku, dan ini memprovokasi penyimpangan degupan jantung dari norma.
  • Penyakit pernafasan. Dengan bronkitis dan asma bronkial, oksigen tidak mencukupi dibekalkan ke badan, oleh itu, degupan jantung gagal.
  • Disfungsi sistem endokrin. Contohnya, penyakit kelenjar tiroid (hipotiroidisme) tertentu menyebabkan degupan jantung tidak sekata.
  • Jangkitan pernafasan akut yang ditangguhkan menyebabkan komplikasi pada jantung.
  • Penggunaan ubat untuk merangsang aktiviti jantung dan antiaritmia. Dalam kes ini, aritmia boleh diterbalikkan dan hilang setelah penarikan dadah..
  • Tabiat ketagihan. Pengambilan ubat-ubatan, alkohol, nikotin, penyalahgunaan kafein merendahkan bekalan impuls ke miokardium.
  • Kehamilan. Kerana peningkatan jumlah darah pada wanita hamil, perubahan irama biasa diperhatikan. Biasanya, selepas kelahiran bayi, semuanya kembali normal..
  • Kekurangan kalium-magnesium dalam badan.

Sinus arrhythmia juga kadang-kadang didiagnosis semasa kanak-kanak dan remaja. Tetapi dalam kes ini, ini disebabkan oleh ciri fisiologi: sistem saraf belum mampu berkembang pada kadar yang sama dengan organisma yang sedang tumbuh..

Pengelasan

Walaupun aritmia sinus adalah jenis gangguan irama yang bebas, bergantung pada degupan jantung dan ketepatan irama, keadaan berikut dapat dibezakan:

  1. Aritmia sinus pernafasan. Sebenarnya, aritmia sinus sejati. Bentuk ini bersifat fisiologi dan tidak dianggap penyimpangan dari norma. Manifestasinya adalah peningkatan denyut jantung semasa menghirup dan penurunan pernafasan, yang berkaitan dengan perubahan nada vagus dan saraf simpatik..
  2. Takikardia sinus. Ia dicirikan oleh peningkatan kadar denyutan jantung yang betul (lebih daripada 90 denyutan seminit). Jantung tidak penuh dengan darah, aliran darah terganggu, dan ini memberi kesan negatif kepada keadaan organ dalaman. Juga, takikardia berbahaya kerana otot jantung sentiasa bekerja di bawah tekanan yang meningkat dan tidak mempunyai masa untuk berehat. Tachycardia berlaku kerana beban fizikal atau psiko-emosi, tahap hemoglobin yang rendah dalam darah, terlalu panas badan, perubahan tahap hormon, VSD. Tachycardia sinus adalah pendahulu fibrilasi atrium dan takikardia paroxysmal.
  3. Tachycardia paroxysmal. Kenaikan kadar denyutan jantung sekali-sekala hingga 140-200 denyutan seminit sambil mengekalkan irama. Serangan takikardia datang dan berakhir tanpa diduga. Secara selari, kelemahan, demam, berpeluh terasa.
  4. Bradikardia sinus. Keadaan di mana degupan jantung menjadi perlahan (kurang daripada 60 degupan seminit). Melambatkan irama berlaku kerana hipotermia badan, nod sinus yang lemah, disfungsi tiroid, diet rendah kalori jangka panjang, mengambil ubat antihipertensi. Penurunan degupan jantung, sebagai norma fisiologi, sering diperhatikan pada atlet terlatih dan orang tua. Sekiranya degupan jantung turun menjadi 40 denyutan seminit atau lebih rendah, maka orang itu pengsan. Bradikardia sinus, sebagai manifestasi sindrom sinus yang sakit, dapat memprovokasi fibrilasi atrium. Dengan aritmia jenis ini, seseorang dapat melihat kontraksi jantung "tergelincir", yang mesti dibezakan dari ekstrasistol.
  5. Extrasystole adalah saat otot seluruh jantung atau bahagian yang berasingan berkontraksi dengan mendadak dan lebih awal kerana bekalan dorongan tambahan. Semasa extrasystoles, seseorang merasakan jeda dalam kerja jantung, dan kemudian berdegup kencang. Perasaan dilengkapi dengan kegelisahan, ketakutan akan kematian, kekurangan udara. Penyebab extrasystoles adalah situasi tertekan, ketegangan saraf, kekurangan kalium-magnesium dalam badan. Ekstrasistol jarang dapat dilihat oleh orang yang cukup sihat (sehingga 5 episod seminit). Mereka tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan, dan oleh itu tidak memerlukan rawatan khas. Kejang simptom yang lebih kerap memerlukan pemerhatian oleh pakar kardiologi.
  6. Penghijrahan alat pacu jantung. Keadaan yang berlaku dengan sindrom sinus yang sakit. Denyutan yang keluar dari simpul sinus secara berkala digantikan oleh denyutan dari sumber lain.
  7. Sekatan jantung. Keadaan ketika pengaliran dorongan di jantung menjadi perlahan atau berhenti sepenuhnya. Serangan berlaku dengan latar belakang penurunan irama (di bawah 40 denyut seminit) dengan pengsan dan pening. Punca berlakunya: miokarditis, infark miokard.

Bergantung pada keparahan gejala, beberapa peringkat penyakit dibezakan:

  • Ringan hingga sederhana. Tanda-tanda patologi biasanya tidak ada sepenuhnya, suatu keadaan sebagai varian ciri individu organisma. Pada remaja, tidak dianggap sebagai patologi jika timbul akibat perubahan hormon. Selalunya terbentuk pada orang tua kerana perubahan yang berkaitan dengan usia.
  • Darjah 1. Ia dicirikan oleh episod jarang yang berakhir dengan sendirinya tanpa akibat dan ketidakselesaan bagi pesakit. Sekiranya serangan itu disertai dengan pengsan, maka diperlukan perundingan dengan pakar kardiologi.
  • Darjah 2. Gejala penyakit ini lebih ketara: kelemahan, keletihan berlebihan, sesak nafas. Aritmia berkembang dengan latar belakang pelbagai patologi jantung.
  • Darjah 3. Ia dicirikan oleh gejala yang diucapkan secara berterusan, ia semestinya memerlukan pemeriksaan dan rawatan yang komprehensif.

Gejala

Dengan aritmia, gejala sering tidak ada, dan tanda-tanda kelainan dijumpai secara tidak sengaja pada kardiogram semasa pemeriksaan fizikal seterusnya.

Walaupun begitu, terdapat beberapa kriteria yang membolehkan anda menentukan gangguan irama:

  • jeda pendek dalam aktiviti jantung, dan kemudian degupannya yang dipercepat;
  • kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan, takut mati;
  • merasakan bahawa tidak ada apa-apa untuk bernafas;
  • permulaan kelemahan secara tiba-tiba;
  • pening;
  • penurunan suhu di hujung kaki.

Sekiranya seorang kanak-kanak mengatakan bahawa jantungnya berdegup kencang, maka ini adalah isyarat untuk pemeriksaan, kerana anak-anak biasanya tidak merasakan degupan jantungnya.

Kaedah diagnostik

Sinus arrhythmia didiagnosis pada temu janji dengan pakar kardiologi atau aritmologi. Doktor melakukan pemeriksaan visual untuk pucat kulit, sianosis segitiga nasolabial. Berdasarkan aduan pesakit yang menunjukkan gangguan jantung, doktor menetapkan beberapa kajian.

Pertama sekali, elektrokardiogram ditugaskan - cara yang bermaklumat dan selamat untuk merakam data degupan jantung.

Semasa menyahkod ECG, perkara berikut diambil kira:

  1. Kedudukan paksi elektrik jantung (EOS), menunjukkan arah pergerakan impuls elektrik di sepanjang miokardium. Kedudukan EOS adalah menegak atau mendatar, bergantung pada ke mana gelombang pengecutan miokardium ventrikel pergi. Kedudukan paksi ini adalah normal. Sekiranya ECG menunjukkan penyimpangan EOS yang signifikan ke kanan atau sebaliknya ke kiri, maka ini menunjukkan pelanggaran konduksi jantung.
  2. Irama sinus. Penunjuk ini bermaksud bahawa penghasilan impuls elektrik berlaku tepat pada nod sinus. Pada waktu yang sama, biasanya setiap kompleks QRS selalu didahului oleh gelombang P, yang terletak di atas, semua gelombang P berada pada ketinggian yang sama. Perbezaan dari ciri-ciri ini menunjukkan gangguan irama..
  3. Perubahan selang: degupan jantung dilakukan secara berkala, secara berkala. Khususnya, selang PQ yang sama mesti dikekalkan antara gelombang P dan kompleks QRS. PQ adalah masa yang diperlukan untuk impuls elektrik bergerak dari atria ke ventrikel. Pemendekan selang PQ menunjukkan jalan tambahan untuk impuls, yang kemudiannya penuh dengan perkembangan takikardia supraventricular paroxysmal. Pada gilirannya, selang QT menunjukkan pengaliran intraventrikular. QT yang dipendekkan menunjukkan laluan impuls melalui ventrikel yang cepat dengan risiko fibrilasi atrium..
  4. Kadar degupan jantung. Bagi orang dewasa, varian normosystole berkisar antara 60 hingga 90 denyutan seminit, pada kanak-kanak angka ini jauh lebih tinggi dan dapat mencapai 100-120 denyutan seminit. Perlu juga diingat bahawa kanak-kanak perempuan mempunyai kadar denyutan jantung purata 7 denyutan lebih tinggi daripada lelaki. Pada orang tua, nadi lebih tinggi daripada pada orang yang lebih muda. Penyimpangan dari norma ke tahap yang lebih besar atau lebih rendah adalah tanda-tanda takikardia atau bradikardia, masing-masing..

Setelah mendapat kesimpulan ECG di tangan anda, anda tidak boleh membuat kesimpulan secara bebas mengenai kehadiran atau ketiadaan patologi jantung. Diagnosis akhir dibuat oleh doktor yang menghadiri.

Sekiranya keputusan ECG tidak mencukupi, maka jenis kajian tambahan diberikan:

  1. EchoCG (atau ultrasound jantung) adalah kaedah bermaklumat dengan mana anda dapat melihat perkembangan jantung yang tidak normal, mengenal pasti kecacatan tersembunyi, menilai tahap keausan otot jantung dan aliran darah.
  2. Pemeriksaan elektrofizik adalah kaedah diagnostik invasif secara langsung di dalam jantung, yang merupakan analisis terperinci mengenai aktiviti semua bahagian jantung menggunakan rangsangan elektrik.
  3. Pemantauan ECG Holter - pendaftaran degup jantung sepanjang hari dengan alat khas, yang dilekatkan dengan elektrod ke tubuh pesakit.
  4. Ujian beban (ujian treadmill, ergometri basikal).
  5. Ujian darah makmal (analisis umum, penentuan hormon T3 dan T4).

Harus diingat bahawa tinjauan semacam itu termasuk dalam daftar wajib komisen pakar perubatan dan penerbangan. Kemasukan juruterbang untuk mengawal kenderaan udara bergantung pada hasil VLEK. Oleh kerana badan anggota penerbangan dikenakan beban tinggi dan keausan yang cepat, syarat untuk kesihatan fizikal sangat tinggi.

Rawatan

Sebelum memulakan rawatan, anda perlu menentukan penyebab aritmia. Sekiranya episod aritmia disebabkan oleh faktor fisiologi, maka perlu menyesuaikan cara hidup yang biasa. Sekiranya aritmia timbul akibat penyakit jantung, maka pertama sekali, patologi yang mendasari perlu dirawat.

Semua langkah terapi dijalankan seperti yang diarahkan dan di bawah pengawasan pakar kardiologi.

Perubahan gaya hidup

Anda boleh menyingkirkan penyakit ringan dengan mengikuti peraturan mudah.

Pertama sekali, anda harus menjadikan diri anda makanan seimbang, dengan mengambil kira kriteria berikut:

  • penolakan makanan berlemak dan manis;
  • keutamaan sayur-sayuran, buah-buahan, buah-buahan kering;
  • pengecualian minuman tonik (teh, kopi, tenaga);
  • berhenti merokok dan merokok.

Sekiranya boleh, adalah mustahak untuk mengelakkan situasi tertekan, tidak terlalu terbeban secara fizikal dan emosi, untuk mendapatkan tidur yang cukup. Anda juga perlu memilih jenis aktiviti fizikal untuk diri sendiri agar dapat bersukan secara sederhana dan senang. Berenang, larian ringan sangat bagus.

Sebaiknya menjalani pemeriksaan jantung oleh pakar kardiologi sekurang-kurangnya sekali setahun untuk mencegah komplikasi..

Terapi ubat

Rawatan perubatan dipilih secara eksklusif oleh pakar kardiologi, berdasarkan hasil penyelidikan, pemberian pil sendiri dalam kes seperti itu tidak dapat diterima.

Terapi ubat melibatkan pengambilan ubat berikut:

  • dengan tekanan emosi yang berlebihan, ubat penenang ditetapkan: Motherwort, Corvalol, Novopassit;
  • untuk rawatan takikardia teruk, Anaprilin, Verapamil, Cordaron digunakan;
  • dengan bradikardia: Eufillin, Itrop;
  • untuk menghilangkan kerlipan dan degupan jantung: Kalium klorida, Quinidine, Novocainamide;
  • dengan penyakit jangka panjang, atropin diresepkan dalam bentuk suntikan intravena;
  • adrenalin ditunjukkan untuk rawatan gangguan konduksi;
  • untuk pencegahan kekurangan magnesium dan kalium, disyorkan kursus kompleks vitamin dan mineral;
  • decoctions herba perubatan digunakan sebagai terapi tambahan: chamomile, sage, daun raspberry.

Aritmia sinus pada wanita hamil, sebagai peraturan, hilang setelah melahirkan dan tidak memerlukan rawatan khas dengan ubat-ubatan, kecuali mengambil vitamin.

Campur tangan pembedahan

Dengan tidak berkesannya kaedah terapi konservatif dan ancaman terhadap kehidupan pesakit, penyakit ini dirawat secara pembedahan.

Campur tangan pembedahan adalah separa dan radikal. Kaedah radikal membolehkan anda menghilangkan sepenuhnya gangguan irama, dengan campur tangan separa, keparahan dan kekerapan episod aritmia berkurang.

Teknik pembedahan moden merangkumi:

  • Pembedahan jantung terbuka klasik, apabila kawasan disfungsi sistem konduksi dikeluarkan. Campur tangan berlaku di bawah anestesia umum, jadi jenis rawatan ini tidak sesuai untuk semua orang.
  • Implantasi alat pacu jantung elektrik - komputer mini yang akan memantau degupan jantung dan merangsangnya sekiranya berlaku pelanggaran.
  • Melancarkan kardioverter-defibrilator - alat untuk menyambung semula impuls elektrik semasa fibrilasi ventrikel.
  • Prosedur kateter invasif rendah untuk menormalkan degupan jantung.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Prognosis aritmia sinus ringan, terutamanya yang disebabkan oleh sebab fungsional, sangat baik. Sekiranya gangguan irama disebabkan oleh penyakit jantung, maka akibatnya bergantung pada diagnosis yang dibuat dan keparahan patologi..

Bradikardia sinus tidak memberikan komplikasi jika tidak diprovokasi oleh perubahan degeneratif pada miokardium. Ini termasuk bradikardia sinus sederhana pada masa kanak-kanak dan remaja, pada orang yang dilatih secara fizikal dan atlet profesional. Penurunan irama yang stabil dengan degupan jantung kurang daripada 40 denyutan seminit penuh dengan kerosakan organ dalaman dan sistem saraf pusat.

Dengan takikardia, prognosis ditentukan berdasarkan faktor-faktor yang menyebabkan peningkatan irama. Sekiranya kegagalan degupan jantung dicatat dengan latar belakang penyakit jantung koronari, kegagalan jantung, maka prognosis dianggap tidak baik.

Selalunya, komplikasi berkembang dengan takikardia ventrikel: dalam kombinasi aritmia jenis ini dengan infark miokard, hipertensi, kecacatan jantung, risiko kematian meningkat dengan mendadak.

Pesakit dengan stenosis mitral, angina pectoris pada masa serangan takikardia paroxysmal merasakan sesak nafas dan berisiko mengalami edema paru.

Aritmia sinus jantung: apakah itu, sebab dan gejala, rawatan dan kemungkinan akibatnya

Denyutan jantung adalah ciri asas keadaan organ otot dan aktivitinya. Seiring dengan tekanan darah, degupan jantung dapat meramalkan kualiti hidup, prospek komplikasi dan faktor lain yang mempengaruhi jangka masa keberadaan biologi..

Sinus arrhythmia adalah perubahan sifat dan degupan jantung, yang ditunjukkan oleh percepatan aktiviti (takikardia), penurunannya (bradikardia) atau ketiadaan skema tunggal dan corak irama - kombinasi mungkin dilakukan.

Biasanya, degupan jantung adalah antara 60 hingga 90 denyutan seminit. Bergantung pada ciri individu organisma, penyimpangan dalam satu arah atau yang lain adalah mungkin, tetapi tidak signifikan, dalam jarak 10 denyut. dalam min.

Aritmia seperti ini adalah jenis kelainan klasik. Ini adalah kategori generalisasi yang merangkumi beberapa jenis perubahan patologi. Momen semula jadi dalam perkembangan gangguan sinus juga mungkin berlaku, lebih kerap berlaku dengan bradikardia.

Memantau keadaan, mengenal pasti punca adalah tugas ahli kardiologi dan pakar yang berkaitan.

Klasifikasi dan mekanisme perkembangan patologi

Adalah mungkin untuk menamakan proses penyakit dengan beberapa alasan..

Bergantung pada degupan jantung:

  • Takikardia. Lebih 90-100 denyutan seminit.
  • Bradikardia. Hingga 60 rentak. dalam min.
  • Mengubah sifat irama (situasi klasik).
  • Bentuk bercampur. Ia sering berlaku, kerana dalam bentuk tulennya, kelainan patologi jarang diperhatikan..

Berdasarkan genesis:

  • Proses utama. Berkembang dengan alasan jantung (jantung).
  • Menengah. Ia disebabkan oleh satu atau lain-lain patologi endokrin, profil lain.

Kedua-dua klasifikasi ini sangat penting dalam pengurusan pesakit dan pelantikan kompleks terapi yang kompeten. Aritmia sinus pada ECG dimanifestasikan oleh perubahan secara beransur-ansur atau tiba-tiba jeda antara degupan jantung (lihat foto).

Mekanisme pembentukan proses

Anda harus memulakan dengan rujukan anatomi ringkas.

Jantung dapat berfungsi secara autonomi untuk jangka masa yang panjang. Aktiviti organ itu sendiri sebahagiannya diatur oleh batang otak; zat hormon mempunyai beberapa kesan.

Walau bagaimanapun, dorongan elektrik yang menyebabkan pengecutan struktur otot yang normal (miokardium) memberikan sekumpulan sel khas - nod sinus.

Melalui ikatan milik-Nya, isyarat itu masuk ke tisu lain, dalam keadaan normal terdapat proses tertutup, siklik.

Sekiranya jantung berhenti berfungsi seperti yang diperlukan atau rangsangan luaran terlalu kuat, kegagalan berlaku dalam aktiviti fungsi sel jantung. Semuanya berakhir dengan aritmia dan komplikasi teruk.

Tidak seperti bentuk proses patologi yang lain, sebabnya adalah di simpul sinus, atria dan ventrikel tidak ada kaitan dengannya. Di satu pihak, ini menjadikan diagnosis dan rawatan lebih mudah, selain itu, kemungkinan komplikasi beberapa kali lebih rendah, di sisi lain, tidak mudah untuk mengenali penyakit ini, kerana ia memberi sedikit gejala, dan manifestasi dengan cepat "menyembunyikan", tubuh terbiasa dengan mereka dan gambaran klinikalnya tidak mudah. memberi kesan.

Tahap dan tanda

Aritmia sinus boleh dikelaskan berdasarkan tahap keparahan proses.

Oleh itu, terdapat tiga peringkat:

  • Lembut atau lemah. Perubahan minimum atau tidak ada sepenuhnya, walaupun kerosakan jantung organik sudah ada. Diagnosis menyeluruh diperlukan untuk mengenal pasti masalahnya. Terdapat tiga bentuk yang dinamakan: takikardia (lebih daripada 110 denyutan seminit), bradikardia (kurang dari 70 denyutan seminit), pelanggaran klasik selang antara kontraksi.
  • Aritmia sinus sederhana. Ia disertai dengan penyimpangan yang ketara dalam aktiviti jantung. Gambaran klinikal dapat dilihat tanpa diagnosis, tetapi semuanya hilang dengan cepat. Oleh itu, pesakit tidak mempunyai masa untuk bertindak balas. Irama meningkat - lebih daripada 120 rentak. dalam min. Pelemahan - kurang daripada 60.
    Komplikasi tidak biasa, tetapi mungkin. Anda perlu memantau keadaan anda sendiri.
  • Aritmia sinus yang teruk adalah jenis yang paling berbahaya yang boleh menyebabkan serangan jantung, serangan jantung, dan komplikasi. Denyut jantung melebihi 140 atau di bawah 50.

Terlepas dari jenis proses patologi, tahapnya, gejalanya selalu sama, hanya kekuatan ekspresi yang berbeza. Beberapa manifestasi muncul pada peringkat kemudian.

Senarai gejala yang ditunjukkan adalah seperti berikut:

  • Dyspnea. Pesakit tidak mempunyai cukup udara, walaupun tidak ada perubahan objektif pada paru-paru dan bronkus. Hasil hipoksia tisu.
  • Rasa degup jantung. Untuk kedua-dua takikardia dan bradikardia.
  • Ketidakselesaan di dada dan perut. Jenis menekan dan merengek, diberikan pada tangan dan bilah bahu.
  • Sakit kepala di kawasan temporal watak berdenyut. Mengikuti degupan jantung.
  • Vertigo. Fenomena vestibular adalah mungkin.
  • Kehilangan kesedaran, pengsan, sinkop.
  • Kelemahan, mengantuk, masalah prestasi.

Tanda-tanda aritmia sinus berasal dari jantung dan neurologi, kerana hipoksia tisu dan pemakanan selular yang merosot. Secara objektif, ini ditunjukkan oleh fenomena refleks palsu..

Punca keadaan

Berbeza dengan fibrilasi atrium, sinus mungkin bersifat fisiologi (kira-kira 30% kes klinikal). Faktor penyebab penyakit banyak dan menyumbang sehingga 70% keadaan.

Momen semula jadi

  • Tekanan yang kuat. Tetapi terbentang dalam masa. Contohnya, tempoh sebelum peperiksaan, lawatan ke doktor gigi, dll. Tubuh menghasilkan bahan hormon: kortisol dan lain-lain. Mereka mempercepat degupan jantung dengan merangsang zon refleks ketiga organ. Namun, simptomnya minimum kerana kepekatan meningkat secara beransur-ansur. Tubuh mempunyai masa untuk menyesuaikan diri. Selepas beberapa jam semuanya kembali normal.
  • Kejutan saraf sesaat. Kerengsaan yang kuat menyebabkan peningkatan kepekatan kortisol dan adrenalin yang cepat. Terdapat lonjakan tekanan darah yang tajam, takikardia. Dengan latar belakang penyimpangan ini, aritmia itu sendiri dapat dikesan dalam arti perubahan selang waktu antara rentak. Normalisasi keadaan diperhatikan dalam masa 30-40 minit. Pengsan, sinkop adalah mungkin.
  • Kafein berlebihan. Minum minuman dengan kandungannya tidak berbaloi, ia tidak berguna. Keupayaan untuk meningkatkan dan mengantuk sangat dibesar-besarkan, kecuali vasospasme tidak ada yang berlaku. Lebih baik memilih chicory butiran berkualiti tinggi.
  • Kehamilan. Gestation disertai dengan perubahan tahap hormon yang kuat. Oleh itu pelanggaran peraturan aktiviti vaskular dan jantung. Ini adalah fenomena fisiologi biasa. Tetapi, sama ada disebabkan oleh kehamilan atau asal patologi dapat ditentukan hanya pada akhir kelahiran. Post factum.
  • Akil baligh, kitaran haid dan menopaus. Keadaan hormon puncak memainkan peranan penting. Sebabnya sekali lagi melanggar latar belakang bahan tertentu di dalam badan (androgen, estrogen). Adalah perlu untuk menormalkan keadaan seperti sebahagian daripada rawatan dengan ahli endokrinologi. Terapi penggantian lebih disukai.

Faktor penyakit

Diwakili oleh fenomena berikut:

  • Miokarditis. Keradangan struktur jantung. Ia sering berjangkit, lebih jarang autoimun (reumatik). Ia disertai dengan pelanggaran irama sinus jantung yang ketara oleh jenis takikardia, sakit dada, peningkatan tekanan darah. Komplikasi mungkin berlaku. Sesak nafas juga berlaku dalam kes yang teruk. Rawatan oleh pakar kardiologi diperlukan, segera.
  • Kardiomiopati. Mempunyai watak kongenital atau diperolehi. Ini adalah kecacatan jantung, hanya pembedahan pembuangan. Biasanya tidak menampakkan diri dengan cara apa pun hingga saat kematian. Diagnostik dijalankan selepas itu, sebagai sebahagian daripada menentukan penyebab kematian.
  • Infark miokard dan parut berikutnya dari tisu otot yang mati (cardiosclerosis postinfarction). Ia sukar dikeluarkan. Dimanifestasikan oleh kegagalan jantung dan penyakit jantung iskemia. Rawatan sepanjang hidup, jika tidak, kambuh dan kematian cepat berlaku. Yang paling berbahaya adalah 3 tahun pertama dari saat kejadian.
  • Sindrom disertai dengan dystonia vegetatif-vaskular. Ini bukan diagnosis bebas, ini adalah "timbunan sampah" di mana doktor yang tidak bertanggungjawab membuang semua masalah, tidak mahu memahaminya. Kita boleh bercakap mengenai sindrom hipotalamus, gangguan trofik. VSD selalu menjadi gejala dan ia adalah sekunder. Ia disertai dengan sakit kepala, vertigo, kelemahan, mual, muntah, pingsan.
  • Asma jantung. Mempunyai asal vaskular, berkembang akibat peningkatan tekanan dalam arteri pulmonari yang berpanjangan. Gejala: gangguan pernafasan, bersiul di paru-paru, masalah dengan aktiviti jantung. Sukar untuk membezakan dari asma bronkus klasik. Walau bagaimanapun, etiologi berbeza sama sekali, rawatannya akan berbeza.
  • Penyakit hipertonik. Hipertensi jangka panjang disertai dengan perubahan pada seluruh jantung - hipertrofi (peningkatan) berlaku. Dia tidak memberitahu anda tentang dirinya dengan sebarang manifestasi. Ia dikesan secara objektif hanya semasa diagnosis.
  • Proses patologi endokrin. Hyperthyroidism, hypercortisolism. Tanda-tanda adalah tipikal: kelemahan, mengantuk, mual, muntah, perubahan berat badan dalam satu arah atau yang lain, peningkatan tekanan darah ke tahap yang signifikan, hipertermia, masalah dengan pernafasan dan kerangka.

Penyebab aritmia sinus jantung adalah perubahan semula jadi terhadap latar belakang ketidakseimbangan hormon, disfungsi sistem saraf, proses patologi endokrin, jantung, dan asal lain. Anda perlu memahami dalam setiap kes secara berasingan.

Apa yang perlu dikaji

Diagnostik dijalankan di bawah pengawasan pakar kardiologi. Ini adalah hak prerogatifnya. Pakar dalam endokrinologi dan sistem saraf direkrut mengikut keperluan.

Senarai aktiviti yang ditunjukkan adalah seperti berikut:

  • Soal jawab pesakit secara lisan dengan penyelesaian aduan.
  • Mengambil anamnesis untuk menentukan penyebab utama proses penyakit.
    Pengukuran tekanan darah, degupan jantung. Berulang kali.
  • Pemantauan harian. Membolehkan anda menilai kedua-dua indikator (tekanan darah dan degupan jantung), semasa rehat dan dalam kerangka aktiviti fizikal yang biasa. Ini adalah teknik maklumat..
  • Elektrokardiografi. Penyelidikan yang paling penting. Ia dilakukan pada waktu rehat dan selepas aktiviti (yang disebut ujian tekanan). Ergometri treadmill dan basikal yang biasa digunakan.
  • Angiografi.
  • CT atau MRI jantung.
  • Ekokardiografi. Teknik ultrabunyi.
  • Ujian darah (biokimia, hormon dan umum).

Atas budi bicara pakar, kaedah diagnostik lain juga digunakan. Sebagai peraturan, ini cukup dan bahkan banyak..

Taktik terapeutik

Rawatan aritmia sinus adalah sistemik: ubat, pembedahan dan fisioterapi. Perubahan gaya hidup tidak berkesan, seperti resipi rakyat. Tidak layak menggunakan mereka, ia membuang masa.

Pendedahan dadah

Dana kumpulan farmasi berikut ditetapkan:

  • Penyekat saluran kalsium. Untuk mengelakkan vasokonstriksi dan menormalkan pemakanan miokardium. Diltiazem, Verapamil.
  • Glikosida jantung dalam dos kecil. Pewarnaan teratai lembah dan Digoxin.
  • Ubat antiaritmia. Mereka ditetapkan dengan ketat oleh doktor, kerana boleh menyebabkan serangan jantung. Item juga dipilih oleh pakar.
  • Penyekat beta. Anaprilin dan Carevdilol.
  • Bermakna berdasarkan magnesium dan kalium (Asparkam dan lain-lain).
  • Nootropics (Glycine, Piracetam, dll.).

Terhadap latar belakang bradikardia, agen tonik berdasarkan kafein atau asid acetylsalicylic boleh diresepkan.

Ubat ditunjukkan dalam kombinasi. Kursus, dos dan rejimen tertentu dipilih oleh pakar, tanpa prestasi amatur.

Fisioterapi

  • Rawatan magnet.
  • Laser, pendedahan air.
  • Akupunktur (dengan berhati-hati).

Mereka diresepkan hanya setelah membetulkan keadaan dengan ubat. Sebagai langkah utama, mereka tidak begitu berkesan.

Pembedahan

Bertujuan untuk memulihkan integriti anatomi struktur jantung sekiranya berlaku serangan jantung, kecacatan kongenital dan yang diperoleh, prostetik atau menangkap isyarat patologi.

Meletakkan alat pacu jantung (atau alat pacu jantung buatan) adalah cara lain untuk menyelesaikan masalah, biasanya dengan bradikardia. Ini adalah tindakan yang melampau, mereka menggunakannya dalam kes yang luar biasa..

Teknik invasif minimum boleh digunakan: kardioversi dan ablasi gelombang radio jantung. Atas budi bicara doktor yang menghadiri.

Komplikasi dan prognosis

Hasil yang mungkin ditentukan oleh keparahan proses patologi, tahap perubahan, usia masalah, ciri-ciri individu organisma.

Kebarangkalian akibat maut dalam aritmia sinus ringan dan sederhana adalah 3-7% di luar rawatan. Dengan pembetulan - 1-2%, keadaan yang dinyatakan ditentukan oleh angka 12-20%.

Prospeknya tidak sepenuhnya difahami, memandangkan fakta bahawa kematian atau komplikasi serius boleh berlaku pada keesokan harinya, seminggu kemudian, setahun, dll. Rawatan tepat pada masanya mengurangkan risiko menjadi separuh (mengikut pelbagai anggaran).

  • Kegagalan jantung. Akibat penghasilan nadi yang tidak mencukupi.
  • Pembentukan trombus.
  • Pukulan. Pelanggaran akut peredaran serebrum (rancangan iskemia). Pendarahan tidak biasa.
  • Mengubah sifat aritmia, menambahkan komponen ciliary.
  • Edema paru.
  • Perkembangan penyakit jantung iskemia dan disfungsi organ.
  • Infarksi miokardium.
  • Kerosakan kognitif seperti demensia awal, penurunan ingatan dan aktiviti mental.

Bentuk sinus aritmia berbahaya kerana tidak dapat diramalkan - komplikasi boleh membawa maut dalam kebanyakan kes, dan tidak ada yang akan mengatakan pada ketika ia berlaku.

Langkah pencegahan

  • Akses tepat pada masanya ke doktor, walaupun dengan sedikit pelanggaran aktiviti jantung.
  • Perubahan diet: penolakan dari makanan berlemak, goreng, asap, makanan dalam tin, produk separuh siap, coklat, teh dan kopi. Segala-galanya mungkin, tetapi secara sederhana..
  • Pengukuhan menu.
  • Penghapusan tabiat buruk: merokok, minum alkohol (tanpa alkohol sama sekali).
  • Tidur yang mencukupi (8-9 jam).
  • Rezim minum (2 liter sehari).
  • Aktiviti fizikal, pencegahan hypodynamia (2 jam berjalan di udara segar).
  • Sekatan garam (7 gram, tidak lebih).

Sinus aritmia jantung bermaksud perubahan degupan jantung ke arah pecutan, perlambatan atau penyimpangan selang waktu antara degupan. Ketiga-tiga pilihan itu berbahaya, gabungan fenomena sering diperhatikan. Anda perlu menghubungi pakar kardiologi sebaik sahaja masalah itu disedari. Ini adalah jaminan pembuangan sepenuhnya patologi dan pencegahan komplikasi..

Aritmia sinus jantung

Dalam masyarakat moden, merokok dan minum alkohol adalah tidak sesuai untuk gaya hidup, sekarang adalah memantau kesihatan anda dan menjalani gaya hidup yang betul. Bagaimanapun, kualiti hidup bergantung terutamanya pada kesejahteraan seseorang..

Untuk tujuan pengesanan awal penyakit dan pencegahannya di poliklinik, pemeriksaan klinikal dilakukan setiap tahun, juga memungkinkan untuk lulus ujian dan membuat elektrokardiogram yang mencerminkan kerja jantung di pusat perubatan swasta..

Peluang untuk peperiksaan hari ini sangat luas, jika anda mahu. Tetapi tidak selalu seseorang, setelah lulus peperiksaan, dijelaskan dengan jelas dan difahami apa arti indikator ini atau dalam analisis, atau apa maksud penyahkodan kardiogramnya. Membaca kesimpulan ECG "sinus arrhythmia" pesakit tidak selalu memahami apa maksud perkataan ini, apa yang berlaku pada kerja jantungnya, bolehkah arrhythmia sinus dirawat? Sementara itu, hak utama pesakit untuk mengetahui apa yang berlaku dengan kesihatannya.

Apakah aritmia sinus?

Aritmia sinus sederhana

Sekiranya anda membaca "aritmia sinus sederhana" atau "aritmia pernafasan sinus" dalam penafsiran elektrokardiogram anda, anda tidak perlu segera panik dan mengaitkan diri anda dengan kategori pesakit jantung, terutamanya jika anda merasa sihat sepenuhnya dan tidak menghadapi masalah jantung sebelum EKG. Anda harus sedar bahawa definisi ini tidak selalu menandakan penyakit, ia juga boleh menjadi keadaan fisiologi.

Sinus arrhythmia adalah irama jantung yang tidak teratur yang dicirikan oleh kenaikan dan penurunan berkala dalam impuls elektrik di nod sinus dengan frekuensi yang berbeza-beza. Nod sinus, yang biasanya secara berirama menghasilkan impuls dengan frekuensi 60-90 denyutan seminit, di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu berhenti mengekalkan irama yang betul dan mula "malas" - untuk menghasilkan impuls kurang dari 60 denyutan seminit dengan perkembangan bradyarrhythmia, atau "tergesa-gesa" - menghasilkan peningkatan pengeluaran impuls lebih daripada 90 denyutan seminit dengan perkembangan takikaritmia.

Penyakit atau fisiologi?

Aritmia pernafasan sinus

Terdapat dua bentuk aritmia sinus: pernafasan (siklik) dan bukan pernafasan (bukan siklik).

Aritmia pernafasan bukanlah patologi, tidak memerlukan rawatan, dan tidak menyebabkan gejala klinikal. Doktor mengaitkan kejadiannya dengan kematangan yang tidak mencukupi dan ketidakseimbangan sistem saraf autonomi, yang mengawal jantung. Dengan bentuk ini, dominasi pengaruh n.vagi atau saraf vagus pada aktiviti jantung jelas dapat dikesan..

Aritmia pernafasan sinus dicirikan oleh peningkatan degupan jantung semasa inspirasi dan penurunan kadar jantung ekspirasi. Ia sering berlaku pada kanak-kanak, orang muda yang sihat, remaja semasa akil baligh, atlet, pesakit dengan kecenderungan neurosis, pada pesakit dengan dystonia vaskular vegetatif.

Bentuk bukan siklik menunjukkan adanya penyakit, yang disertai dengan pelanggaran irama jantung. Bentuk ini lebih serius dalam nilai prognostik, terutamanya jika ia adalah aritmia sinus yang ketara..

Punca bentuk bukan kitaran

Penyakit injap reumatik

Aritmia sinus sederhana hingga teruk boleh berlaku dalam keadaan berikut:

  • penyakit jantung dan saluran darah (miokarditis, penyakit valvular reumatik, hipertensi arteri, iskemia miokard, kecacatan kongenital dan yang diperoleh);
  • gangguan hormon (hiperfungsi kelenjar tiroid atau pengeluaran hormon tiroid yang tidak mencukupi, penyakit buah pinggang dan kelenjar adrenal, diabetes mellitus);
  • penyakit darah (anemia pelbagai asal usul);
  • kekurangan berat badan, cachexia;
  • gangguan mental (neurosis, kemurungan, mania);
  • penyakit berjangkit (rematik, batuk kering, brucellosis);
  • mabuk dengan alkohol, nikotin;
  • gangguan elektrolit (kekurangan kalium, kalsium, magnesium dalam darah);
  • overdosis antiaritmia, antidepresan, ubat hormon.

Aritmia pada orang tua ketika bangun dari tidur atau tertidur

Semua penyakit ini boleh menyebabkan gangguan dalam kerja urat simpul dan, sebagai akibatnya, aritmia. Juga, bentuk tidak siklik adalah kejadian yang sering terjadi pada orang tua, ia berlaku ketika mereka bangun dari tidur atau ketika tertidur. Ini disebabkan, di satu pihak, dengan perubahan berkaitan dengan usia di otot jantung, dan di sisi lain, dengan pengurangan pengaruh kawalan sistem saraf pusat semasa peralihan dari tidur ke terjaga dan sebaliknya..

Mengetahui penyebab gangguan irama sangat penting untuk ditentukan dengan taktik rawatan selanjutnya.

Gejala klinikal

Bentuk pernafasan atau aritmia bukan siklik yang diucapkan secara sederhana mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, ia hanya dapat dikesan pada ECG. Aritmia sinus yang teruk dicirikan oleh gejala seperti berdebar-debar jika terdapat takikaritmia, atau gangguan dalam kerja jantung, perasaan penangkapan jantung, jika berlaku bradyarrhythmia. Selalunya, dengan bradyarrhythmias, pening, gangguan vestibular, dan pengsan diperhatikan. Gejala seperti kelemahan, sesak nafas, sakit di kawasan jantung mungkin muncul. Gejala biasanya berkaitan dengan keadaan perubatan yang mendasari..

Cara mengenal pasti aritmia sinus?

Doktor, setelah melakukan tinjauan menyeluruh, mengumpulkan aduan, akan meneruskan pemeriksaan. Nadi pada arteri radial tidak teratur, dan ketika mendengar suara jantung, kontraksi tidak teratur juga diperhatikan. Dengan aritmia pernafasan, hubungan dengan pernafasan akan terdengar: semasa penyedutan, denyut jantung akan dipercepat, semasa menghembus nafas, ia akan menjadi perlahan. Dalam bentuk bukan kitaran, hubungan seperti itu tidak akan dapat dikesan..

Pembantu diagnostik - kaedah pemeriksaan instrumental dan makmal:

  • ECG,
  • Pemantauan ECG Holter,
  • Ekokardiografi
  • analisis klinikal, biokimia am,
  • Ultrasound kelenjar tiroid, buah pinggang, kelenjar adrenal,
  • Pemeriksaan elektrofisiologi jantung.

Bagaimana membezakan aritmia pernafasan dari patologi?

Terdapat kaedah dan teknik perubatan yang dengan mudah membezakan dua bentuk aritmia..

  1. Bentuk pernafasan semasa menahan nafas hilang pada ECG, patologi - tidak hilang setelah menahan nafas;
  2. Aritmia pernafasan meningkat selepas mengambil b-blocker, dan aritmia bukan kitaran tidak berubah;
  3. Bentuk bukan pernafasan tidak hilang di bawah pengaruh atropin, dan pernafasan hilang.

Cara merawat gangguan irama urat simpul

Bentuk pernafasan tidak memerlukan rawatan. Rawatan bentuk bukan kitaran bergantung kepada rawatan penyakit yang menyumbang kepada gangguan irama. Selalunya, setelah menyesuaikan keseimbangan elektrolit darah, menyembuhkan anemia, gangguan hormon, aritmia hilang dan irama jantung normal pulih.

Sekiranya takikaritmia teruk, penyekat b, antiaritmia, ubat antitrombotik digunakan untuk mengurangkan kadar jantung, dengan bradyarrhythmia teruk, ubat-ubatan berdasarkan atropin, terapi elektro-nadi boleh digunakan, atau jika rawatan ubat tidak berkesan, pembedahan: implantasi alat pacu jantung. Rawatan aritmia sinus dilakukan dengan adanya gejala klinikal dan gangguan hemodinamik.

Aritmia sinus

Aktiviti jantung biasanya dicirikan oleh irama dan kesinambungan. Sekiranya terdapat perubahan organik dalam miokardium atau kesan luaran dilakukan pada jantung, maka gangguan irama berlaku. Oleh kerana struktur kompleks fungsi pam hidup, pelbagai gangguan irama jantung dapat diperhatikan: mengikut jenis, takikardia dan bradikardia dibezakan, sesuai dengan penyetempatan fokus patologi, atrium, ventrikel dan nodal.

Sinus arrhythmia adalah gangguan irama jantung yang berkaitan dengan perubahan aktiviti perentak jantung, nod sinus.

Banyak faktor, luaran dan dalaman, terlibat dalam perkembangan aritmia. Manifestasi klinikal penyakit berbeza dalam keparahan dan dinamika perkembangannya. Untuk memahami aritmia sinus apa yang berbahaya, seseorang harus memahami sebab-sebab perkembangannya dan gejala apa yang ditunjukkan oleh keadaan patologi. Setelah pembetulan ubat yang kompeten dijalankan.

Penerangan mengenai arrhythmia sinus

Sistem pengaliran jantung terdiri daripada pelbagai komponen kompleks - serat, nod, bundle. Pemimpin irama adalah nod sinoatrial, atau nod Kiss-Fleck, yang terletak di atrium kanan. Daripadanya, impuls dihantar ke nod atrioventricular (atrioventricular). Selepas isyarat menyimpang melalui ventrikel.

Nod sinus adalah kawasan anatomi unik yang meliputi kawasan seluas 10 kaki persegi. mm dan terdiri daripada sel-sel miokit pertama yang menghasilkan impuls elektrik sepanjang hayat manusia untuk mengecutkan jantung.

Sebarang pelanggaran irama jantung, kekerapan degupannya atau urutan operasi biliknya ditetapkan sebagai aritmia. Menyimpan alat pacu jantung utama sebagai simpul sinus menunjukkan irama sinus. Dalam kes ini, kadar aliran dorongan elektrik melalui tisu otot jantung boleh berubah, akibatnya yang berikut dibezakan:

  • irama sinus normal - degupan jantung pada orang dewasa ialah 60-90 denyutan / min;
  • dipercepat (takikardia) - degupan jantung pada orang dewasa - dari 100 denyutan / minit dan ke atas;
  • lambat (bradikardia) - degupan jantung pada orang dewasa - dari 50 denyutan / minit ke bawah.

Sinus arrhythmia (SA) menurut klasifikasi aritmia didefinisikan sebagai pelanggaran automatisme asal nomotopik, iaitu, simpul sinus tetap menjadi alat pacu jantung. Ini mempengaruhi gejala yang lebih sederhana jika dibandingkan dengan sindrom sinus sakit yang sama. Tidak penting dalam intensiti manifestasi patologi adalah faktor predisposisi. Dengan taktik rawatan yang tepat, patologi jarang memberikan komplikasi serius..

Gejala aritmia sinus

Ini terutamanya menampakkan dirinya sebagai bentuk pernafasan, ciri khas kanak-kanak, remaja dan orang muda. Pesakit dengan aritmia sinus sering mengalami peningkatan kepekaan, kegembiraan, dan persepsi yang kuat. Oleh itu, keadaan patologi dicirikan oleh:

  • pelanggaran irama aktiviti jantung yang jarang berlaku;
  • ketidakselesaan dan kesakitan di dada;
  • berdebar-debar atau, sebaliknya, "tenggelamnya" jantung;
  • kegembiraan dan kegelisahan.

Di samping itu, manifestasi vegetatif-vaskular diperhatikan dalam bentuk berpeluh, kemerahan atau keputihan pada wajah, kulit tangan, bintik-bintik merah mungkin muncul di dada, gemetar pada anggota badan. Dalam kes yang sukar, pesakit merasa seperti serangan panik, ketika kegelisahan meningkat, ketakutan akan kematian muncul, dan mulai kehabisan nafas.

Berdebar-debar yang kerap, dan juga jarang berlaku, tidak dapat diterima oleh sesetengah pesakit.

Denyutan jantung rendah menunjukkan bradikardia, dan peningkatan nadi menunjukkan takikardia..

Dalam kes pertama, otak mula kekurangan darah, yang menyebabkan pening, pingsan dan pingsan. Dengan degupan jantung yang cepat, kerengsaan dan keletihan muncul. Dalam kedua kes, kecekapan menurun, jadi anda tidak boleh membiarkan perkembangan penyakit ini ke tahap seperti itu.

Penyebab aritmia sinus

Seperti keadaan jantung yang lain, aritmia sinus boleh berlaku disebabkan oleh faktor dalaman dan luaran. Definisi sebab yang jelas membolehkan anda menetapkan rawatan yang berkesan, dan pada masa akan datang untuk mengatur pencegahan penyakit yang betul.

Penyebab dalaman aritmia sinus

Diwakili oleh sekumpulan besar penyakit jantung, yang dalam kebanyakan kes diperhatikan pada orang setelah 50-60 tahun.

  • Proses berjangkit mempengaruhi miokardium jantung. Ia boleh menjadi miokarditis atau endokarditis, melalui tisu otot jantung.
  • Kardiomiopati, yang disertai dengan pelanggaran struktur miokardium, parutnya atau percambahan tisu penghubung, secara beransur-ansur menggantikan otot.
  • Penyakit jantung iskemia, terutamanya infark miokard, di mana terdapat pelanggaran automatik jantung. Ini juga merangkumi kardiosklerosis postinfarction.
  • Kecacatan jantung, yang mengubah struktur normal jantung, akibatnya ruang diregangkan, ruangnya menebal dan tidak hanya automatisme organ penting terganggu, tetapi juga kegembiraan dan pengaliran impuls.

Kecacatan jantung dianggap baik dan kongenital. Sekiranya yang pertama lebih kerap berkembang pada masa dewasa, maka kongenital ditentukan pada bayi, oleh itu, patologi jantung yang serupa, bersama dengan arrhythmia sinus, dapat dilihat pada anak-anak yang sangat muda..

Faktor luaran penampilan aritmia sinus

Di antara banyak keadaan patologi, gangguan hormon mempunyai kesan tertentu terhadap aktiviti jantung. Sebagai contoh, dengan tirotoksikosis, hormon tiroksin dan triiodothyronine dihasilkan dalam jumlah yang meningkat. Akibatnya, aktiviti jantung menjadi lebih kerap, menyumbang kepada perkembangan aritmia sinus. Dengan pheochromocytoma (patologi adrenal), kepekatan adrenalin dan norepinefrin dalam darah meningkat, yang juga memberi kesan negatif terhadap kerja jantung.

Sistem saraf mengatur aktiviti jantung, oleh itu, jika kerjanya terganggu, aritmia juga berlaku. Ini berlaku dengan dystonia vegetatif-vaskular, neurosis dan neuritis. Sekiranya saraf vagus mempunyai kesan yang lebih jelas, maka bradikardia berlaku. Apabila bahagian simpatik sistem saraf diaktifkan, takikardia muncul.

Sejumlah keadaan patologi menyumbang kepada aritmia sinus. Khususnya, irama normal terganggu dalam anemia teruk, keadaan demam, pendedahan berpanjangan kepada keadaan panas atau sangat sejuk. Keracunan toksik dan penyakit berjangkit juga memprovokasi perkembangan aritmia. Takikardia atau bradikardia sangat biasa berlaku dalam kes keracunan alkohol, bahan narkotik dan toksik.

Jenis aritmia sinus

Penyebaran arrhythmia sinus kontroversial. Ia berlaku dalam dua bentuk: aritmia sinus itu sendiri ("bukan pernafasan") aritmia dan aritmia pernafasan sinus.

Aritmia "bukan pernafasan" dianggap sebagai patologi, kerana ia berkembang terutamanya pada orang tua dan mempunyai manifestasi klinikal yang khas. Bergantung pada kursus, terdapat pelanggaran kekal terhadap irama jantung dan berkala, yang berlaku dari semasa ke semasa.

Aritmia pernafasan sinus dianggap sebagai gangguan fungsi dan lebih biasa pada kanak-kanak dan orang muda..

  • Pada bayi baru lahir, aritmia sinus boleh dikaitkan dengan kelahiran awal, gestosis semasa kehamilan, kelahiran dan patologi hipoksia sistem saraf pusat. Juga, dalam perkembangan aritmia jantung, kehadiran lesi organik tisu otot organ memainkan peranan. Ibu bapa mungkin menyedari perasaan murung, keletihan bayi yang cepat, yang mungkin mengalami sesak nafas semasa menyusu.
  • Pada kanak-kanak yang lebih tua, aritmia paling kerap berkembang mengikut jenis pernafasan sinus. Dalam beberapa kes, aritmia "bukan pernafasan" diperhatikan, yang ditunjukkan oleh kelemahan, pucat dicatat, dan menjadi sukar untuk bersenam. Kanak-kanak itu mungkin mengadu sakit jantung dan gangguan dalam aktivitinya.

Dalam kebanyakan kes, prognosis penyakit ini menguntungkan, tetapi banyak bergantung pada proses patologi yang mendasari. Sekiranya ini, misalnya, kecacatan kongenital atau yang diperoleh, maka lebih awal rawatan mereka dimulakan, aritmia semakin kurang. Perkara yang sama berlaku untuk faktor jantung dan luaran yang lain..

Semua jenis aritmia, termasuk yang tidak simptomatik, harus dipantau oleh pakar kardiologi, yang mana pesakit harus menjalani pemeriksaan tepat pada waktunya dan, jika perlu, menyesuaikan rawatan.

Diagnosis aritmia sinus

Tanda-tanda pertama penyakit ditentukan pada temujanji doktor. Pemeriksaan luaran dapat menunjukkan pucat pada kulit, sianosis segitiga nasolabial. Irama yang tidak betul didengar semasa mendengar. Pengiraan degupan jantung menunjukkan irama yang lebih cepat atau lebih perlahan, tetapi tidak signifikan berbanding dengan fibrilasi atau kerlipan.

Kaedah diagnostik utama untuk menentukan aritmia adalah elektrokardiografi dan pemantauan Holter, yang mengawal ECG dan tekanan darah..

Dalam proses diagnostik, penting untuk membezakan aritmia sinus "non-pernafasan" dengan bentuk pernafasan sinus. Untuk ini, degupan jantung dicatat, dan jika tidak dikaitkan dengan fasa pernafasan, maka ini sebenarnya adalah arrhythmia sinus..

Tanda ECG utama semua jenis aritmia sinus:

  • sebelum setiap kompleks QRS, gelombang P ditentukan, yang menunjukkan irama sinus;
  • Selang RR mungkin berbeza antara satu sama lain sekurang-kurangnya 10%, yang bermaksud aktiviti jantung yang tidak normal;
  • degupan jantung meningkat, menurun, atau normal.

Kaedah diagnostik tambahan adalah kaedah penyelidikan makmal dan instrumental. Dengan patologi ini, mereka membantu menjelaskan perjalanan penyakit - sementara (tidak kekal) atau berterusan. Untuk ini, analisis urin, darah, biokimia darah, ekokardiografi, ultrasound jantung ditetapkan. Bergantung pada spesifik penyakit yang mendasari, angiografi koronari (untuk penyakit arteri koronari) atau x-ray dada (untuk kegagalan jantung) dapat dilakukan.

Rawatan aritmia sinus

Ia merangkumi beberapa peringkat utama:

  1. Pesakit jantung harus merevisi gaya hidup biasa mereka dan, mengikut cadangan perubatan, menyesuaikannya. Sekiranya kegagalan jantung ditentukan, maka pengambilan garam dan air harus dibatasi. Dengan tidak membebani jantung, anda dapat mengurangkan kemungkinan aritmia dengan ketara. Sekiranya terdapat penyakit arteri koronari, keutamaan harus diberikan kepada makanan rendah lemak dan lebih baik tidak digoreng. Lemak sayur harus menggantikan lemak haiwan. Diet yang betul akan membantu mengurangkan perkembangan aterosklerosis koronari, yang menyumbang kepada iskemia miokard.
  2. Rawatan ubat harus ditujukan kepada penyakit yang mendasari, dan juga untuk mengurangkan manifestasi aritmia. Contohnya, patologi anemia diperbetulkan dengan sediaan yang mengandungi zat besi dalam bentuk sorbifer. Tahap hemoglobin kritikal dinaikkan oleh pemberian dana yang diperlukan atau darah penuh secara intravena. Thyrotoxicosis diperbetulkan dengan ubat yang sesuai yang mengurangkan jumlah hormon tiroid dalam darah. Keracunan, demam, mabuk juga harus dirawat tepat pada waktunya, sebagai peraturan, dengan meneteskan jumlah ubat pengisian, yang mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti jantung.
  3. Rawatan pembedahan dijalankan dalam kes yang melampau apabila ubat tidak membantu. Oleh itu, penghapusan kelenjar tiroid membolehkan anda mengurangkan kepekatan hormon dalam darah dan menormalkan kerja jantung. Kecacatan jantung yang teruk memerlukan kardioplasti tanpa gagal. Dengan bradikardia yang berlarutan dan tahan dadah, pemasangan alat pacu jantung ditunjukkan. Untuk mengembalikan peredaran koronari yang normal, cangkok pintasan arteri koronari dilakukan.

Dadah

Dalam rawatan aritmia sinus, pelbagai skema dan kombinasi ubat digunakan. Kumpulan ubat berikut dianggap paling biasa:

  • Inhibitor ACE - menghalang enzim penukaran angiotensin. Disarankan untuk semua pesakit yang menderita hipertensi arteri dan fungsi jantung yang tidak mencukupi. Bergantung pada indikasi, lisinopril dan prestarium (5 mg sehari), valz (purata 60 g sehari), lorista (50 mg sehari) boleh diresepkan.
  • Penyekat beta - ditunjukkan untuk takikardia, apabila terdapat degupan jantung yang cepat. Beberapa ubat dapat menurunkan tekanan darah secara dramatik, jadi ubat ini diresepkan dengan berhati-hati. Sebagai peraturan, Egilok digunakan pada 25 g sehari dan Coronal 5 mg sehari, pengambilan pagi.
  • Diuretik berkesan dalam rawatan kegagalan jantung, yang berkembang dengan latar belakang kardiosklerosis, miokarditis. Indapamide yang paling biasa digunakan ialah 2 mg sehari dan verospiron, rata-rata, 35 mg sehari..

Pencegahan aritmia sinus

Ia berkesan dalam mengesan aritmia sinus episodik. Ia juga membantu mengurangkan kemungkinan serangan penyakit berulang. Terdiri dalam pelaksanaan cadangan berikut:

  • Cuba lebih banyak berada di luar rumah.
  • Jangan tinggalkan aktiviti fizikal sama sekali, tetapi lakukan latihan yang boleh dilaksanakan.
  • Sekiranya tidak ada kontraindikasi untuk berjalan-jalan, berenang.
  • Elakkan keterlaluan psiko-emosi.
  • Rehat tepat pada waktunya dan tidur sekurang-kurangnya 8 jam pada waktu malam (ini terutama berlaku untuk kanak-kanak).

Video: Bagaimana jantung berfungsi. Aritmia Jantung: Gejala, Punca dan Rawatan


Artikel Seterusnya
Kadar neutrofil tersegmentasi dalam darah dan sebab-sebab pelanggarannya