Awas: aritmia! Apa gangguan irama jantung yang berbahaya?


Pakar kami adalah pakar kardiologi, ahli majlis belia Jabatan Kesihatan Moscow, Natalya Pikulik.

Jeda cemas

Sekiranya organ darah utama anda kehilangan rentak, ini adalah apa yang disebut extrasystole - pengecutan jantung yang luar biasa, diikuti dengan jeda, rehat dalam kerja jantung lebih daripada biasa. Ia seperti bekerja selepas berjam-jam dan kemudian mendapat cuti tambahan. Tetapi dalam kes jantung, "kegagalan" ini tidak memberi pertanda baik.

Extrasystole jarang menjadi penyakit bebas. Selalunya, masalah kesihatan lain muncul dengan cara ini: contohnya, tonsilitis kronik, faringitis, sinusitis, otitis media, karies, kolesistitis kronik, disfungsi empedu, gastritis, kolitis, pelbagai gangguan sistem endokrin, penyakit alahan.

Aritmia juga boleh berlaku akibat kerosakan pada otot jantung itu sendiri akibat serangan jantung, penyakit jantung koronari, miokarditis (keradangan otot jantung), anomali kongenital sistem konduksi jantung.

Cara menolong diri sendiri. Perkara yang paling penting adalah bertenang. Biasanya, extrasystoles dijumpai walaupun pada orang yang sihat, tetapi, sebagai peraturan, mereka jarang dirasakan. Nilaikan sebab gangguan anda. Ini boleh menjadi pengambilan makanan atau senaman berlebihan, malam tanpa tidur dan tekanan emosi. Anda boleh mengambil ubat penenang. Dan tentu saja, anda perlu berjumpa doktor dengan membuang elektrokardiogram.

Sedikit lebih perlahan, hati!

Sekiranya jantung berdegup "seperti gila" dan ingin melompat keluar dari dada, ini adalah keadaan yang berbeza. Selalunya, peningkatan kadar jantung (takikardia) dengan latar belakang kegembiraan emosi disalah anggap sebagai masalah kesihatan. Walau bagaimanapun, degupan jantung rehat hingga 90 denyut seminit dianggap normal..

Sekiranya takikardia berlaku secara spontan, tanpa alasan yang jelas, dan pada masa yang sama anda merasa lemah, berpeluh, anda mengalami kegelapan di mata, pening, masalahnya mungkin sangat serius dan lebih baik menghubungi ambulans, yang mungkin akan memperbaiki fibrilasi atrium dengan tinggi degupan jantung (dari 200 denyutan seminit ke atas).

Anda tidak akan dapat mengembalikan irama anda sendiri. Ini boleh dilakukan hanya dengan bantuan pemberian ubat intravena yang diluluskan untuk digunakan oleh pasukan ambulans.

Taktik pengurusan selanjutnya ditentukan oleh doktor yang hadir bersama dengan pesakit. Adalah mungkin untuk mengambil ubat yang menurunkan nadi, atau memulihkan irama jantung, diikuti dengan mengambil ubat untuk mengekalkan irama yang betul.

Terdapat juga teknik pembedahan untuk aritmia, keperluannya juga ditentukan oleh doktor..

Betapa berbahaya aritmia: adakah ancaman kematian?

Ramai di antara kita yang biasa dengan perasaan ketika jantungnya sudah berhenti, atau sebaliknya, hendak melompat keluar dari dada. Sensasi ini berlaku apabila impuls elektrik yang membuat "motor" kita berdegup, kehilangan irama atau kelajuannya.

Proses ini secara saintifik disebut gangguan irama jantung atau aritmia. Dalam kebanyakan kes, ia disebabkan oleh sebab-sebab yang tidak patologi, contohnya - pakaian ketat, makan berlebihan, dan sebagainya..

Tetapi tidak wajar mengubati penyakit ini dengan tidak senonoh: mungkin di belakangnya ada penyakit yang lebih serius yang berkaitan dengan sistem sokongan kehidupan seperti kardiovaskular, endokrin, saraf.

Apabila gangguan irama berbahaya?

Jantung orang yang sihat berdegup 60 hingga 80 kali seminit. Dengan penurunan atau peningkatan penunjuk ini (masing-masing - bradikardia atau takikardia), kekerapan, irama dan urutan kontraksi dilanggar, yang dapat menyebabkan pelbagai akibat. Pada masa yang sama, garis antara bahaya dan keselamatan aritmia agak tipis. Sebagai contoh, jenis resdungnya, yang paling sering menampakkan diri pada zaman yang disebut "peralihan", praktikalnya selamat, tidak memerlukan rawatan khas dan hilang dari masa ke masa. Walau bagaimanapun, aritmia sinus yang sama dapat menunjukkan pelbagai patologi - masalah dengan peredaran darah, jangkitan serius, kehadiran tumor di otak dan penyakit lain yang teruk.

Pada amnya, bahaya aritmia bergantung, pertama sekali, dari jenisnya. Lebih lanjut mengenai perkara ini di kemudian hari.

Jenis aritmia dan apa yang penting untuk diingat

Bahaya besar dipenuhi dengan fibrilasi atrium, yang dicirikan oleh kerja ventrikel yang tidak teratur dan disertai dengan kontraksi dalam julat 100-150 denyutan seminit.

Kejutan elektrik, tekanan teruk, pengambilan alkohol yang berlebihan, pengambilan ubat tertentu yang berlebihan - ini hanyalah senarai sebab yang tidak lengkap mengapa fibrilasi atrium mungkin berlaku.

Ancaman paling ketara yang ditanggungnya adalah tromboemboli atau risiko kesesakan darah, akibatnya atrium kiri ditumbuhi gumpalan darah (trombi). Setelah tiba-tiba terlepas, disertai dengan aliran darah, mereka dapat dengan bebas mengalir melalui aorta ke kawasan otak, yang menyebabkan strok kardioembolik dengan bencana akibat organ penting ini.

Ia juga berbahaya untuk meningkatkan kadar denyutan jantung hingga 220 denyut seminit, yang disebut takikardia supraventricular paroxysmal. Ini mungkin akibat perubahan berkaitan dengan usia pada otot jantung atau menunjukkan penyakit seperti kegagalan jantung, gangguan tiroid dan lain-lain. Diiringi, sebagai peraturan, oleh tekanan darah tinggi, ia dipenuhi dengan ancaman gangguan bekalan darah.

Jenis takikardia ventrikel dengan gangguan peredaran darah lengkap dan penangkapan jantung mempunyai simptomologi yang serupa..

Jenis aritmia lain adalah extrasystole, yang menampakkan diri dalam keadaan depolarisasi atau penguncupan otot jantung yang tidak menentu. Ia boleh berlaku pada orang dengan penyakit jantung iskemia, miokarditis, kardiosklerosis, distrofi, lesi alat injap jantung, dan kadang-kadang pada orang yang benar-benar sihat. Menurut statistik, dalam hampir 15 peratus kes strok, gejala ciri extrasystole dinyatakan pada satu tahap atau yang lain..

Dengan bradikardia, kekerapan kontraksi otot jantung jatuh di bawah tanda 45-50 degupan. Kelainan seperti itu sering diperhatikan pada atlet profesional yang terbiasa dengan aktiviti fizikal yang serius dan ini dianggap sebagai kebiasaan. Dan kerana mereka berada di bawah pengawasan perubatan yang berterusan, praktikalnya tidak ada ancaman terhadap kesihatan mereka..

Perkara lain ialah pesakit yang menderita penyakit kardiovaskular. Bradyarrhythmia secara tiba-tiba, atau, lebih sederhana, keadaan yang hampir pingsan, sering menyembunyikan infark miokard dalam bentuk yang tidak menyakitkan dan patologi lain yang secara langsung mengancam kehidupan. Dengan manifestasi gejala ini hanya ada satu jalan keluar - tanpa ragu untuk memanggil "ambulans"!

Kegagalan jantung harus diperhatikan secara berasingan. Contohnya, serangan aritmia dan takikardia yang berpanjangan, disertai sesak nafas dan keletihan, boleh menyebabkannya..

Kes biasa: kontraktiliti otot jantung yang lemah menyebabkan penyumbatan keluarnya cecair dari badan. Akibat dari anomali seperti itu adalah edema anggota badan dan kesesakan di paru-paru, yang menjadi ciri kegagalan jantung. Ini ditunjukkan oleh kesukaran bernafas, gangguan proses pertukaran gas di paru-paru, hipoksia. Dalam kes yang paling teruk, ini boleh menyebabkan edema paru yang membawa maut..

Tentang kecacatan

Kecacatan dapat diberikan setelah lulus ITU (pemeriksaan perubatan dan sosial), dengan mempertimbangkan sejumlah komponen yang menjadi ciri penyakit ini. Yang utama adalah:

  1. apakah penyakit yang mendasari yang menimbulkan aritmia;
  2. betapa teruknya gangguan irama;
  3. apa jenis terapi yang sepatutnya digunakan - ubat atau pembedahan;
  4. kehadiran kontraindikasi untuk pesakit bekerja.

Video berguna

Sekali lagi, kami ingat betapa pentingnya akses tepat pada masanya ke doktor, serta tidak bolehnya rawatan diri - terutamanya ketika berkaitan dengan aritmia dan jantung anda secara keseluruhan..

Bukannya kesimpulan

Dalam praktiknya, kebanyakan kes aritmia disebabkan oleh gangguan sementara dalam kerja jantung tidak menimbulkan bahaya besar. Pada saat yang sama, jika gejala yang ditunjukkan di atas muncul, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan, kerana boleh menimbulkan bahaya yang nyata bagi kehidupan. Ubat-ubatan sendiri dilarang sama sekali, yang boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat diperbaiki bagi kehidupan pesakit. Adalah mungkin untuk membincangkan diagnosis yang tepat hanya setelah lulus pemeriksaan kardiologi yang sesuai..

Apa aritmia jantung yang berbahaya: jenis, akibat, apa yang mengancam

Aritmia adalah irama dan degupan jantung yang tidak normal yang tidak teratur, sangat cepat, atau perlahan. Definisi kedua ialah pengoperasian impuls elektrik yang merosakkan jantung yang berfungsi dengan tidak betul. Dalam banyak kes, irama dapat terganggu kerana tekanan yang kerap, aktiviti fizikal yang berlebihan, dan tabiat buruk. Penyebabnya termasuk penyakit jantung kongenital atau diperolehi, iskemia, miokarditis, dan pembedahan.

Jenis dan aritmia jantung berbahaya

Aritmia terdiri daripada beberapa jenis: sinus, fibrilasi atrium, sekatan jantung lengkap atau tidak lengkap, takikardia paroxysmal, extrasystole. Setiap spesies mempunyai tanda dan gejala tersendiri. Hanya dengan mengetahui jenis penyakit, adalah mungkin untuk membuat ramalan daripada aritmia jantung yang berbahaya.

Sinus

Sinus dianggap paling berbahaya. Ia boleh mencetuskan kegagalan jantung atau vaskular, terdapat ancaman perubahan jantung organik.

Terdapat jenis penyakit ini seperti resdung:

  • takikardia;
  • bradikardia.

Mereka dicirikan oleh pecutan atau perlambatan nadi (degupan jantung).

Atrial

Fibrilasi atrium bercakap mengenai kerja jantung yang berubah-ubah. Ini boleh menyebabkan genangan darah, menyebabkan pembentukan gumpalan darah di ruang jantung dan komplikasi lain, yang sering mengakibatkan kematian. Aritmia jantung ini mengerikan kerana tidak dapat diramalkan dan seriusnya akibatnya..

Sekatan

Penyumbatan adalah kegagalan dalam kerja jantung, berhenti atau penurunan nadi. Penyumbatan jantung terbahagi kepada beberapa jenis:

  • darjah pertama - kelewatan nadi yang ketara;
  • darjah kedua - beberapa kejutan jantung "hilang", sekatan separa;
  • darjah ketiga - sekatan lengkap, tanpa dorongan.

Paroxysmal

Tachycardia paroxysmal tidak mengancam nyawa, tetapi boleh mengganggu kehidupan normal, dengan kerap mengingatkan dirinya sendiri. Dengan aritmia jenis ini, serangan tiba-tiba bermula dan berakhir dengan cara yang sama, pada waktunya dapat berkisar antara beberapa saat hingga beberapa jam, dan kadang-kadang beberapa hari.

Paroxysmal adalah bentuk penyakit yang paling biasa. Ia didiagnosis pada kira-kira 30% pesakit yang mempunyai ECG..

Ekstrasistol

Extrasystole adalah pengecutan dan dorongan awal yang berkaitan dengan dorongan elektrik tambahan. Ia dikelaskan mengikut tempat pendidikan:

  • supraventrikular;
  • nodal;
  • ventrikel.

Dalam banyak kes, penyakit kardiovaskular, kadang-kadang ketidakstabilan emosi, tekanan menjadi penyebab extrasystole..

Bahaya utama aritmia adalah bahawa penyakit ini tidak dapat menampakkan dirinya untuk waktu yang lama atau muncul sebagai gejala yang lemah dan samar-samar, itulah sebabnya seseorang cenderung berfikir bahawa dia tidak mempunyai patologi.

Gejala

Gejala pertama mungkin tidak dapat dilihat, agak sukar untuk mengenalinya, jadi sangat penting untuk mendengar badan. Mengantuk, lemah, degupan jantung yang cepat atau lambat, sakit di kawasan jantung, penurunan tekanan darah yang kerap - alasan yang baik untuk berjumpa doktor.

Setiap jenis penyakit mempunyai simptom tersendiri. Dengan bentuk resdung, perhatikan:

  • sesak nafas, sukar bernafas;
  • pening;
  • keletihan cepat;
  • degupan jantung yang kerap;
  • kekurangan koordinasi.

Fibrilasi atrium sering disertai dengan:

  • peningkatan berpeluh;
  • peningkatan kadar jantung;
  • kelemahan otot;
  • kerap mendesak untuk menggunakan tandas.

Sekatan disifatkan oleh pengsan, kejang dan sensasi kesemutan yang teruk di kawasan jantung. Tanda-tanda takikardia paroxysmal:

  • tekanan pada dada;
  • peningkatan kadar jantung;
  • dyspnea.

Gejala extrasystole termasuk sensasi gangguan, memudar dalam kerja jantung, berpeluh, rasa panas.

Kesan

Mari kita ketahui betapa berbahaya aritmia. Dengan sendirinya, penyakit ini sering menjadi pendamping penyakit lain, yang mana jalannya sukar. Setiap kes penyakit ini adalah individu, dan tidak selalu ada risiko komplikasi. Anda dapat mengetahui dengan berunding dengan pakar kardiologi, setelah lulus pemeriksaan.

Beberapa bentuk aritmia, misalnya, bradikardia sinus, di mana kadar nadi kurang dari 40 denyutan seminit, disertai dengan kehilangan kesedaran yang kerap kerana peredaran darah yang rendah di otak. Akibatnya, terdapat risiko serangan jantung yang lengkap..

Tachycardia sinus boleh mengancam pembentukan tumor di otak. Dengan serangan takikardia paroxysmal, hemodinamik umum sering terganggu, yang membawa kepada:

  • merasa tidak sihat;
  • kelemahan;
  • sesak nafas dan edema paru.

Kejang jangka panjang boleh menyebabkan kegagalan jantung. Akibat aritmia yang paling berbahaya:

  1. Thromboembolism - kerana penyakit ini, darah beku muncul yang dapat keluar setiap saat, menyumbat otak atau jantung dan menyebabkan serangan jantung atau strok.
  2. Kegagalan jantung - akibat pengecutan otot jantung yang tidak mencukupi, tubuh mengalami kebuluran oksigen.

Kehadiran aritmia membawa ancaman strok, akibat stasis darah yang besar. Terdapat kebarangkalian serangan jantung yang tinggi. Dengan takikardia sinus, terdapat risiko kegagalan jantung atau vaskular, yang boleh menyebabkan anemia. Penyakit ini mengancam dengan manifestasi gejala yang tidak menyenangkan seperti mual dan pening..

Ramalan dan rawatan

Untuk meramalkan perjalanan penyakit selanjutnya, anda perlu mengetahui jenis aritmia seseorang, kerana ia bergantung kepada kerumitan penyakit, rawatan dan pencegahannya. Sekiranya terdapat bentuk ciliated, setiap pesakit secara individu menentukan prospek pemulihan dan jangka hayat lebih lanjut. Prognosis boleh menjadi positif sekiranya pesakit meminta bantuan doktor tepat pada waktunya dan jika cadangannya diikuti.

Selalunya semasa serangan takikardia paroxysmal, seseorang tidak merasakan ketidakselesaan yang teruk, sehingga banyak orang yang salah percaya bahawa penyakit jenis ini tidak menimbulkan ancaman. Ini adalah stereotaip yang berbahaya, kerana tanpa rawatan yang tepat, akibat seperti kecacatan dan, dalam kes yang jarang berlaku, kematian adalah mungkin. Dengan takikardia sinus, prognosisnya boleh menjadi sangat serius, kerana jenis ini mungkin menunjukkan adanya gangguan dalam hemodinamik jantung. Ia boleh lebih memuaskan dengan takikardia sinus fisiologi..

Sinus bradikardia adalah sejenis penyakit berbahaya yang sering berlaku terhadap latar belakang penyakit jantung yang lain. Boleh menyebabkan kecacatan dan serangan jantung.

Extrasystole adalah bentuk aritmia yang paling tidak berbahaya. Sekiranya tiada kerosakan miokardium, keupayaan kerja seseorang tetap ada. Serangan dapat berhenti untuk waktu yang cukup lama, tetapi jika penyebab penyakit itu tetap ada, ia dapat berkembang. Akibat serius boleh berlaku dengan degupan prematur ventrikel malignan.

Untuk mendapatkan rawatan aritmia yang berkesan, anda perlu melakukan diagnosis mendalam. Ia terbahagi kepada beberapa peringkat:

  1. Pengumpulan maklumat kesihatan pesakit dan pemeriksaan lengkap.
  2. Kaedah diagnostik instrumental - ekokardiografi, ECG, pelbagai ujian darah, ultrasound, ujian jantung dengan senaman fizikal.

Selepas diagnosis, jika aritmia dikesan, perlu memulakan pencegahan dan rawatan..

Untuk mengelakkan komplikasi, adalah mustahak untuk meninggalkan tabiat buruk, menurunkan berat badan, mula makan dengan betul dan menjaga kesihatan anda. Dengan aritmia jantung, seseorang tidak dapat mengabaikan gejala penyakit, mengabaikan pemeriksaan oleh doktor. Adalah perlu untuk mengecualikan dari pengalaman dan tekanan yang kerap dari kehidupan.

Kaedah rawatan berbeza:

  • antikoagulan;
  • ubat antiarrhythmic;
  • ablasi kateter;
  • rawatan pembedahan.

Tablet untuk rawatan aritmia jantung

Antikoagulan, ubat yang menipiskan darah dan mencegah pembekuan darah, dapat mengurangkan risiko dengan ketara. Mereka diresepkan untuk pesakit dengan sawan yang berpanjangan. Ubat-ubatan ini mempunyai banyak faedah:

  • universal - boleh diambil dengan ubat lain;
  • pentadbiran yang mudah dalam bentuk pil;
  • tidak menyebabkan penipisan darah yang berlebihan, yang bermaksud mereka tidak menyebabkan pendarahan;
  • mempunyai kontraindikasi minimum;
  • boleh diberikan kepada anak-anak.

Penting bahawa anda tidak boleh memilih ubat sendiri, membeli ubat apa pun, tanpa preskripsi doktor. Sekiranya terapi antikoagulan diresepkan, anda perlu memilih ubat dengan berhati-hati, dengan mengambil kira semua risiko dan kemungkinan akibatnya. Untuk penilaian, terdapat skala di mana pesakit diberi mata;

  • mengalami strok, gangguan peredaran darah, pembekuan darah - 2 mata;
  • kegagalan jantung kronik - 1 mata;
  • tekanan darah tinggi, diabetes mellitus - masing-masing 1 mata;
  • umur lebih dari 75 tahun - 2 mata;
  • umur dari 60 hingga 75 tahun - 1 mata;
  • penyakit vaskular - 1 mata;
  • pesakit wanita - 1 mata.

Sekiranya pesakit mendapat 9 mata atau lebih pada skala ini, adalah berbahaya untuk menetapkan terapi. Sekiranya 0 atau 1 mata dijaringkan, ubat tidak diperlukan. Dalam kes lain, ubat-ubatan diresepkan saluran kalsium ind-menyekat dan menyekat reseptor beta-adrenergik.

Pelanggaran irama degupan jantung - aritmia, penyakit yang penting untuk dikenal pasti pada peringkat awal untuk mengecualikan komplikasi dan akibatnya. Untuk ini, penting untuk kerap berjumpa doktor, lebih kerap melakukan diagnostik jantung. Gaya hidup dan pencegahan yang sihat inilah yang akan membantu dalam memerangi penyakit ini.

Akibat aritmia: adakah ia akan hilang sendiri, dan adakah mungkin mati

Peranan terpenting dalam tubuh manusia dimainkan oleh jantung, dan semasa berfungsi normal kita tidak menyedari pentingnya kesihatan organ ini. Aritmia adalah salah satu penyakit yang paling biasa. Penyakit ini dinyatakan dalam perlambatan atau, sebaliknya, peningkatan degupan jantung, kehilangan kontraksi dari irama umum. Penyakit ini diklasifikasikan kepada pelbagai jenis dan masing-masing mempunyai ciri dan akibat tersendiri bagi pesakit..

Kesan

Fungsi utama jantung adalah mengepam darah melalui dirinya sendiri. Biasanya, penurunannya sama rata, tetapi kadang-kadang kegagalan berlaku dan kekacauan, kontraksi tidak seragam diperhatikan. Dalam kes-kes ini, degupan jantung dapat meningkat hingga 600 denyut seminit yang membimbangkan! Tidak menghairankan, akibatnya boleh sangat berbeza. Ini termasuk:

  1. Thromboembolisme. Untuk penjelasan yang lebih jelas, perbandingannya sesuai: darah tidak dipompa seperti yang diharapkan, tetapi disebat di atria. Ini adalah bagaimana pembekuan darah terbentuk. Mereka boleh berada di mana-mana bahagian jantung dan mula bergerak pada bila-bila masa. Melambangkan jantung, iaitu penyumbatannya - inilah yang berlaku akibat kemajuan trombus atau serpihannya. Ini boleh mengakibatkan serangan jantung atau strok. Yang paling berbahaya boleh disebut trombosis arteri pulmonari, di sini terdapat hampir 100% kematian, kecuali jika bantuan yang tepat pada masanya diberikan. Sekiranya bekuan darah berjaya melalui aliran darah di luar jantung, ke dalam peredaran sistemik, ia akan penuh dengan akibat yang tidak menyedihkan. Apabila memasuki saluran darah otak, misalnya, strok berlaku. Patologi ini tidak dapat mempengaruhi kualiti hidup pesakit: mobiliti hilang atau sangat terhad, pertuturan terganggu, seseorang kehilangan kemampuan untuk bekerja dan kemampuan untuk melayan diri sendiri. Kemudian, rawatan jangka panjang, perawatan serius, pemulihan diperlukan, dan ini bukan jaminan bahawa semua fungsi akan kembali sepenuhnya. Sekiranya batang besar lingkaran Wellisian disekat oleh gumpalan darah, maka koma akan berkembang. Apabila gumpalan darah tersekat di mesentery usus, ia menjadi penyebab nekrosisnya. Ia juga berbahaya untuk memasukkan gumpalan darah ke saluran pembuluh darah, ini mengancam perkembangan gangren. Sekiranya perubahan pada anggota badan ini ternyata tidak dapat dipulihkan, maka pemotongannya akan ditunjukkan.
  2. Sebaliknya, kegagalan jantung adalah pengecutan kecil. Sebenarnya, jantung tidak memenuhi tujuan pengepamannya. Seluruh badan merasakan akibatnya, kerana tidak dapat lagi menerima oksigen dan nutrien sehingga diperlukan. Pelbagai penyakit boleh merebak, selalunya tidak berkaitan dengan jantung.
  3. Bradikardia adalah akibat aritmia yang agak jarang berlaku. Keadaan ini dicirikan oleh penurunan kadar jantung yang kritikal hingga 40 atau kurang. Dalam kes ini, otak dan organ-organ lain menerima sedikit darah, yang menyebabkan kerap pingsan. Di sini, hanya pemasangan alat pacu jantung yang dapat membantu, yang akan ditetapkan pada kadar jantung yang normal - sekurang-kurangnya 60 denyutan seminit. Peranti ini unik kerana ia hanya dapat berfungsi apabila degupan jantung secara semula jadi berada di bawah 30-40 denyutan.
  4. Tachycardia adalah kebalikan dari keadaan sebelumnya. Irama dalam kes ini dipercepat lebih daripada 90 rentak. Orang itu mula merasa kontraksi yang tidak perlu, sering terjadi. Lebih-lebih lagi, ini tidak memerlukan ukuran tambahan - cukup untuk meletakkan tangan anda ke bahagian jantung atau ke pergelangan tangan. Kadang kala anda tidak perlu melakukan ini - degupan jantung yang tidak normal dapat dilihat. Ini semua lebih jelas kerana aktiviti jantung yang normal tetap tidak dapat dilihat oleh manusia. Kerana takikardia, aritmia berulang sering berkembang, hingga bentuk yang paling berbahaya, yang tidak lagi dapat dihentikan dengan ubat. Tachycardia masih sangat berbahaya kerana sebenarnya ia adalah beban jantung yang berlebihan. Kadang-kadang jantung tidak lagi dapat mengatasi irama seperti itu dan hipertrofi miokardium berlaku. Maksudnya, ukuran organ meningkat dan memerlukan darah yang sangat beroksigen. Untuk beberapa tempoh, ini semua dikompensasi, tetapi setelah itu menyebabkan kekurangan oksigen, kemudian ke iskemia dan serangan jantung.

Irama jantung dengan takikardia dan bradikardia

Bolehkah penyakit itu hilang sendiri (kes klinikal)

Dalam kes lain, penyakit boleh melemahkan simptomnya atau hilang sepenuhnya hanya selepas rawatan dengan ubat atau pembedahan.

Adakah mungkin mati

Ya. Tetapi untuk lebih tepatnya, orang tidak mati akibat aritmia itu sendiri, tetapi akibat akibat yang terdapat pada tubuh tertentu. Contohnya, extrasystole boleh menyebabkan serangan jantung. Semuanya bergantung pada kehadiran takikardia paroxysmal dan tindak balas badan terhadap rawatan ubat. Kemungkinan besar kematian mendadak pada pesakit dengan penyakit jantung organik.

Fibrilasi atrium tidak kurang berbahaya - boleh menyebabkan strok iskemia, yang sering menjadi penyebab kematian. Akibat aritmia jenis ini adalah edema paru. Aritmia jenis ini juga dicirikan oleh fakta bahawa simtomatologi tidak selalu jelas. Manifestasi yang timbul dapat dengan mudah dikelirukan dengan tanda-tanda aritmia jenis yang lebih ringan. Kematian pesakit sering berlaku tepat kerana ini, dan juga kerana hakikat bahawa bantuan diberikan pada waktunya, tidak betul atau jumlahnya tidak lengkap. Adalah sangat penting bagi pesakit dengan fibrilasi atrium untuk memantau keadaan mereka dan sentiasa dipantau oleh doktor.

Berapa banyak dan bagaimana mereka hidup dengan penyakit ini

Seseorang tidak boleh peduli dengan persoalan bagaimana menjalani diagnosis dengan "aritmia". Diagnosis yang betul dan tepat pada masanya adalah separuh pertempuran. Oleh itu, sangat penting untuk mematuhi cadangan doktor yang merawat. Sekiranya perlu memasang alat pacu jantung, ia mesti dipasang. Sekiranya ubat diresepkan, ubat tersebut mesti diambil secara berkala, atau semasa sawan, seperti yang ditetapkan oleh doktor. Penyakit ini, yang didiagnosis awal, bertindak balas dengan sangat berkesan terhadap rawatan, yang dapat meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan ketara. Untuk mengekalkan tahap ini, penting untuk mematuhi gaya hidup sihat dan meninggalkan kebiasaan buruk. Telah diketahui bahawa nikotin secara signifikan meningkatkan kemungkinan mengembangkan pelbagai patologi jantung. Menguatkan hati sama pentingnya. Ini dapat dilakukan melalui joging luar, terutama pada waktu malam, kecergasan, membentuk, dan teknik lain. Diet memainkan peranan besar - ia mesti tepu dengan vitamin dan semua unsur mikro yang diperlukan. Pesakit dengan aritmia harus menjalani kehidupan yang diukur, tanpa kejutan saraf yang teruk, situasi konflik dan tekanan.

Aritmia secara konvensional dibahagikan kepada dua bahagian: baik untuk prognosis hidup dan tidak baik. Dalam kes yang terakhir, ubat tidak dapat menyembuhkan penyakit ini, tetapi hanya meningkatkan prognosis ini dan taraf hidup seseorang. Tidak ada doktor yang akan membuat ramalan jangka hayat dengan tepat. Menurut kajian baru-baru ini, jangka hayat purata di Rusia adalah 70 tahun. Walaupun dengan aritmia, dengan prosedur rawatan yang betul dan mematuhi cadangan, ada peluang untuk mengatasi usia ini.

Adakah mereka memberi kecacatan

Ulasan oleh doktor pakar perubatan dan sosial.

Ya mungkin. Untuk menentukan keperluan untuk mendapatkan kecacatan, faktor-faktor seperti:

  • keparahan gangguan irama jantung (tempoh serangan, kekerapannya, keadaan umum sistem peredaran darah, kemungkinan komplikasi);
  • penyakit yang mendasari yang menimbulkan perkembangan aritmia;
  • jenis rawatan yang digunakan - terapi ubat atau pembedahan;
  • kontraindikasi untuk bekerja.

Semasa lulus ITU, prestasi dan keupayaan pesakit untuk bekerja harus dinilai. Pada tahap yang teruk, kumpulan ketiga kecacatan dikeluarkan.

Juga, kecacatan diletakkan dalam sejumlah kes ketika alat pacu jantung dipasang. Sebagai contoh, apabila, setelah memasangnya, seseorang tidak dapat bekerja pada pekerjaan sebelumnya kerana adanya kontraindikasi. Atau jika, setelah pengenalan alat pacu jantung, timbul komplikasi, keadaannya bertambah buruk, dan serangan aritmia menjadi lebih kerap. Juga, kecacatan sementara berlaku kerana pelbagai komplikasi pasca operasi. Kumpulan kedua diletakkan dengan ketidakefektifan alat pacu jantung.

Akibat komplikasi aritmia

Akibat dan komplikasi aritmia vaskular

Bentuk aritmia ini dikaitkan dengan perkembangan dystonia vegetatif-vaskular dan kemunculan gangguan irama dapat menunjukkan peningkatan penyakit yang mendasari. Dengan sendirinya, gangguan jantung tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan pesakit, tetapi dalam keadaan yang tidak baik, ia dapat menyebabkan ketidakselesaan yang teruk. Khususnya, daya tahan aktiviti fizikal yang dibenarkan lebih awal boleh menurun. Juga, serangan jantung boleh mengganggu sukan..

Akibat dan komplikasi aritmia hipertensi

Gangguan irama yang berkembang dengan latar belakang hipertensi adalah komplikasi penyakit ini. Oleh itu, penampilannya menunjukkan perkembangan hipertensi, adanya perubahan organik dalam miokardium. Terhadap latar belakang aritmia yang muncul, krisis hipertensi mungkin bertambah buruk. Serangan gangguan jantung yang kerap menyebabkan pesakit lemah. Sesak nafas, pening, sakit di jantung mungkin muncul, yang akan menunjukkan penambahan disfungsi ventrikel kiri. Dengan perkembangan penyakit yang mendasari, risiko mengembangkan kegagalan jantung meningkat..

Akibat dan komplikasi aritmia pernafasan

Penyakit ini sering tidak membahayakan pesakit. Pada masa remaja dan kanak-kanak, bentuk aritmia yang serupa dalam kes yang jarang menyebabkan ketidakselesaan subjektif. Dengan aritmia pernafasan, bahkan mungkin menjalani perkhidmatan ketenteraan, jika, selain penyakit ini, pelanggaran serius terhadap sistem kardiovaskular tidak diperhatikan. Semasa mengandung, aritmia pernafasan tidak banyak mengganggu proses melahirkan janin, oleh itu ia bukan merupakan kontraindikasi terhadap kelahiran semula jadi.

Akibat dan komplikasi aritmia jantung

Sekumpulan aritmia diwakili oleh pelbagai bentuk gangguan dan irama, beberapa di antaranya tidak menyebabkan akibat dan komplikasi yang serius. Mereka ditakrifkan sebagai gangguan fungsi jantung. Aritmia lain boleh menyebabkan sejumlah komplikasi teruk, antaranya yang paling berbahaya adalah kejutan arrhythmogenic atau serangan jantung. Dalam kes sedemikian, akibat dari aritmia jantung patologi bergantung pada kehadiran lesi organik jantung, yang dapat dinyatakan dalam penyakit jantung koronari, miokarditis, kardiosklerosis, kecacatan jantung.

Akibat dan komplikasi fibrilasi ventrikel

Keadaan patologi menimbulkan ancaman langsung kepada kehidupan manusia, kerana dalam kebanyakan kes menyebabkan serangan jantung. Di samping itu, aritmia boleh menyebabkan beberapa komplikasi buruk yang lain. Sekiranya kandungan perut masuk ke paru-paru, maka radang paru-paru aspirasi akan berkembang. Penguncupan jantung yang berkurang menyebabkan kegagalan jantung. Risiko tromboemboli meningkat, yang seterusnya menyebabkan strok dan, kemudian, kecacatan pesakit. Semasa resusitasi, pelbagai kecederaan boleh terjadi, seperti patah tulang rusuk.

Akibat dan komplikasi takikardia ventrikel

Penyakit ini sering dikaitkan dengan kerosakan organik pada jantung, oleh itu ia dianggap sebagai komplikasi penyakit jantung yang lain. Pada masa yang sama, takikardia ventrikel dapat menyebabkan sejumlah akibat buruk: memperburuk gangguan hemodinamik, menyebabkan penurunan tekanan darah, memprovokasi kegagalan jantung dan iskemia struktur otak. Komplikasi yang paling berbahaya adalah takikardia ventrikel prefibrillary, yang pada dasarnya adalah gangguan irama jantung terminal yang mengancam kematian pesakit..

Akibat dan komplikasi flutter atrium

Bentuk aritmia dalam kebanyakan kes berkaitan erat dengan fibrilasi atrium, yang merupakan gangguan irama yang lebih kekal, oleh itu, flutter dicirikan oleh komplikasi yang sama seperti kerlipan. Sekiranya flutter atrium berkembang dengan latar belakang disfungsi organik jantung yang teruk, maka prosesnya mungkin rumit oleh kegagalan jantung kronik dan kegagalan ventrikel kiri akut

Akibat dan komplikasi fibrilasi atrium

Komplikasi utama fibrilasi atrium adalah tromboemboli kapal besar otak, kerana dari atrium kiri pembekuan darah paling sering memasuki peredaran sistemik. Dengan latar belakang ini, akibat patologi boleh menyebabkan strok emboli. Dalam pelbagai kajian, ini adalah setiap 5-6 kes. Dengan penyakit jangka panjang, kualiti hidup pesakit dapat dikurangkan. Kontraksi ventrikel kiri mungkin terganggu, yang seterusnya menyebabkan kegagalan jantung.

Akibat dan komplikasi extrasystole ventrikel

Bentuk aritmia ini boleh berlaku secara fisiologi dan patologi. Dalam kes pertama, komplikasi sangat jarang terjadi, kerana keadaan pesakit tidak bertambah buruk kerana berlakunya gangguan hemodinamik. Ekstrasistol patologi membawa kepada pemakaian miokardium ventrikel, yang meningkatkan risiko komplikasi seperti fibrilasi ventrikel dan takikardia paroxysmal. Akibat serupa dari extrasystole ventrikel sangat teruk, oleh itu mereka memerlukan rawatan perubatan..

Akibat dan komplikasi aritmia extrasystolic

Pada kanak-kanak, extrasystole sering tidak bergejala dan dalam kes seperti ini jarang menyebabkan komplikasi serius. Untuk meyakinkan keadaan normal anak, anda masih harus diperiksa oleh pakar kardiologi setahun sekali. Sekiranya extrasystole timbul dengan latar belakang patologi jantung, maka prognosis untuk pesakit tidak menguntungkan. Anda harus sangat memperhatikan gangguan irama, yang dalam kes seperti ini menimbulkan perkembangan kegagalan jantung. Sekiranya terdapat extrasystoles polimorfik yang kerap, yang menyebabkan disfungsi jantung yang ketara, prognosisnya juga buruk, kerana keadaan pesakit secara signifikan melemah, pening, kehilangan kesedaran mungkin berlaku.

Akibat dan komplikasi aritmia yang berkelip

Dengan penyakit ini, risiko tromboemboli meningkat, iaitu pembukaan gumpalan darah dan penyumbatan lumen pembuluh darah, paling sering di otak, yang menyebabkan strok, atau di paru-paru, sehingga menyebabkan kegagalan pernafasan. Bentuk berterusan fibrilasi atrium (fibrilasi) sangat berbahaya dari segi tromboembolisme. Dengan fibrilasi atrium, risiko mengembangkan kegagalan jantung meningkat. Dengan proses patologi yang panjang, penyakit ini boleh menjadi rumit oleh bentuk kegagalan jantung yang kronik..

Akibat dan komplikasi aritmia sinus

Gangguan irama berlaku kerana banyak sebab dan dalam kebanyakan kes bersifat berfungsi. Aritmia boleh menyebabkan ketidakselesaan subjektif pada pesakit, tetapi tidak menyebabkan komplikasi serius pada masa akan datang. Pada tahap yang lebih rendah, aritmia sinus berkembang dengan latar belakang penyakit jantung yang lain. Kemudian penampilannya menunjukkan perkembangan proses patologi, yang secara signifikan memperburuk prognosis perjalanan penyakit yang mendasari..

Akibat dan komplikasi bradikardia sinus

Penyakit ini boleh berkembang dengan pelbagai sebab, jadi prognosis bergantung pada keparahan tanda-tanda klinikal. Bentuk bradikardia yang tidak berkaitan dengan perubahan otot jantung dianggap baik. Pertama sekali, ini adalah bradikardia sinus sederhana yang diperhatikan pada kanak-kanak dan remaja dalam kombinasi dengan aritmia pernafasan. Juga, bradikardia tidak menyebabkan komplikasi yang signifikan pada atlet dan jenis bradikardia extracardiac yang berkembang pada orang dewasa bersamaan dengan penyakit penyetempatan extracardiac. Sekiranya aritmia timbul dengan latar belakang mabuk dan overdosis ubat, maka komplikasi terutamanya bergantung kepada keparahan proses patologi. Bradikardia berterusan, apabila degupan jantung kurang dari 40 denyut / minit, boleh menyebabkan kehilangan kesedaran, gangguan fungsi organ dalaman, kelainan dalam kerja sistem saraf pusat.

Akibat dan komplikasi takikardia paroxysmal

Banyak bergantung pada lokasi dan kehadiran perubahan organik di jantung. Aritmia idiopatik berjalan dengan baik, yang tidak mempengaruhi kualiti hidup pesakit secara signifikan, dan dalam beberapa kes mungkin hilang secara spontan. Pergantungan langsung takikardia pada penyakit miokardium menjadikan prognosis lebih serius. Dalam kes ini, akibat dan komplikasi akan berkembang secara langsung dengan perkembangan penyakit dan tindak balasnya terhadap terapi yang dilakukan. Yang paling tidak baik adalah takikardia ventrikel, di mana komplikasi paling kerap berlaku. Risiko kematian meningkat secara mendadak apabila aritmia digabungkan dengan infark miokard, hipertensi, kecacatan jantung.

Akibat dan komplikasi takikardia sinus

Prognosis sering ditentukan oleh faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan takikardia sinus. Aritmia boleh berlaku tanpa perubahan organik pada otot jantung, maka ia adalah gangguan fungsi atau fisiologi. Dalam kes ini, kehadiran klinik negatif malah tidak menimbulkan komplikasi serius. Sekiranya aritmia dikaitkan dengan penyakit jantung iskemik atau kegagalan jantung, maka penampilannya menunjukkan keadaan pesakit yang semakin buruk, oleh itu prognosis ditakrifkan sebagai tidak baik.

Akibat dan komplikasi aritmia valvular

Aritmia sering berkembang dengan latar belakang kecacatan jantung. Oleh kerana ia berkaitan dengan kerosakan organik pada jantung, penampilan mereka dianggap sebagai komplikasi penyakit yang mendasari. Dalam kes seperti itu, semua bentuk gangguan irama dapat menimbulkan ancaman bagi kehidupan seseorang, karena setiap saat mereka dapat memprovokasi kehilangan kesadaran atau serangan jantung..

Akibat dan komplikasi aritmia pankreas

Dengan penyakit pankreas, terutama dengan latar belakang diabetes mellitus, extrasystoles sering berlaku. Sebenarnya, itu bukan gangguan irama yang mengancam nyawa, tetapi pada masa yang sama mereka boleh memburukkan lagi kualiti kehidupan seseorang dengan ketara jika ia kerap berlaku. Ekstrasistol tunggal, sebagai peraturan, bahkan tidak dapat dirasakan oleh pesakit, oleh itu, akibat dan komplikasi serius tidak menimbulkan.

Akibat dan komplikasi aritmia usus

Patologi ini lebih dikenali sebagai aritmia ventrikel dan ia dapat menampakkan diri dalam takikardia, flutter, dan fibrillation. Yang paling tidak baik adalah fibrilasi ventrikel, kerana boleh menyebabkan serangan jantung. Gegaran ventrikel kurang berbahaya, tetapi dalam beberapa kes ia boleh berubah menjadi fibrilasi. Dalam bentuk jinak, takikardia ventrikel dapat terjadi, walaupun dengan perkembangannya yang berpanjangan, kegagalan ventrikel dapat bergabung dengan aritmia. Oleh itu, hampir semua jenis gangguan irama dengan penyetempatan di ventrikel memerlukan rawatan yang berhati-hati dan berpanjangan. Maka ramalan akan lebih kurang baik..

Akibat dan komplikasi aritmia intercostal

Sekiranya gangguan irama tidak dikaitkan dengan lesi organik jantung, ia tidak membahayakan kesihatan dan kehidupan pesakit. Aritmia interkostal termasuk dalam kategori gangguan jantung ini. Mereka boleh menyebabkan ketidakselesaan subjektif, tetapi jika seseorang tidak terlalu rentan, aritmia tidak akan menimbulkan masalah yang besar kepadanya..

Akibat dan komplikasi aritmia heterotopik

Terdapat pelbagai jenis aritmia heterotopik, dan yang paling tidak baik adalah pemisahan AV, di mana atrium dan ventrikel berkontraksi tidak selari. Bentuk aritmia heterotopik lain - penghijrahan alat pacu jantung, rentak idioventrikular dan irama perlahan - tidak dianggap berbahaya. Dengan rawatan yang tepat, mereka boleh berhenti menyebabkan ketidakselesaan subjektif pada pesakit..

Akibat dan komplikasi aritmia neurologi

Terhadap latar belakang neurosis, pelbagai bentuk gangguan irama jantung sering terjadi. Selalunya ia tidak dikaitkan dengan lesi organik miokardium, oleh itu mereka ditetapkan sebagai gangguan fungsi. Mereka tidak membawa kepada komplikasi serius, dan akibat aritmia neurologi yang paling tidak menyenangkan adalah serangan jantung yang kerap..

Akibat dan komplikasi aritmia vagina

Gangguan irama berkait rapat dengan penyakit yang mendasari - vagotonia. Oleh itu, semua akibat dan komplikasi bergantung kepada patologi ini. Sampai tahap tertentu, aritmia boleh menimbulkan keprihatinan bagi pesakit, tetapi, sebagai peraturan, tidak menimbulkan akibat dan komplikasi yang serius. Dalam kes yang jarang berlaku, dengan aritmia yang berpanjangan, gangguan ketara dalam kegembiraan atau pengaliran impuls mungkin berlaku, dinyatakan dalam sekatan atau extrasystoles polimorfik.

Akibat dan komplikasi aritmia paru

Gangguan irama yang timbul dengan latar belakang hipertensi pulmonari bertindak sebagai komplikasi, oleh itu akibat selanjutnya bergantung kepada perkembangan penyakit yang mendasari. Sekiranya rawatan hipertensi paru yang mencukupi dijalankan, maka aritmia tidak akan membawa ketidakselesaan yang signifikan kepada pesakit. Sekiranya perkembangan penyakit yang mendasari, gangguan irama akan menyumbang kepada kelemahan pesakit, perkembangan kegagalan jantung, dan dalam kes yang teruk - fibrilasi atrium atau ventrikel.

Akibat dan komplikasi aritmia sistolik

Penyakit ini terutama berkaitan dengan gangguan ekstrasardiak, oleh itu, ia dianggap sebagai gangguan fungsi jantung yang tidak dapat membawa kepada akibat yang serius. Semasa serangan, tidak selesa, tahapnya bergantung pada persepsi psikologi pesakit. Di antara serangan, seseorang biasanya tidak bimbang tentang apa-apa. Dalam bentuk patologi, sering dikaitkan dengan kerosakan organik pada miokardium, pelbagai komplikasi perjalanan penyakit dapat diperhatikan, dari pening dan kehilangan kesedaran hingga serangan jantung.

Akibat dan komplikasi aritmia ubat

Pelanggaran irama, yang berkembang dengan latar belakang pengambilan ubat yang tidak betul. Dengan keracunan ringan, takikardia sinus dan bradikardia, extrasystole atau gangguan konduksi lain mungkin berlaku. Aritmia seperti itu tidak menyebabkan komplikasi, dan sekiranya rawatan tepat pada masanya, keracunan berlaku sendiri. Dengan keracunan yang teruk, aritmia, masing-masing, berkembang lebih ketara, mungkin dengan kegagalan jantung akut, yang seterusnya membawa akibat yang serius: fibrilasi atrium / ventrikel, dan kemudian kejutan dan kematian aritmia.

Akibat dan komplikasi aritmia iskemia

Bentuk gangguan irama ini tidak baik, kerana memperburuk perjalanan penyakit jantung koronari. Terhadap latar belakang serangan kegagalan jantung, risiko tromboemboli meningkat, terutamanya dengan aritmia supraventrikular. Ekstrasistol kecil atau takikardia sinus mungkin tidak menyebabkan ketidakselesaan yang ketara, walaupun dengan kerap terjadi, mereka menimbulkan ketidakselesaan yang ketara bagi pesakit. Sebagai contoh, menjadi sukar untuk melakukan aktiviti sukan, melakukan kerja fizikal yang biasa.

Akibat dan komplikasi aritmia supraventrikular

Terdapat pelbagai bentuk aritmia supraventrikular (atrium), yang paling tidak baik adalah fibrilasi atrium, atau fibrilasi atrium. Patologi seperti itu boleh menjadi rumit oleh tromboemboli, yang seterusnya mengancam perkembangan strok. Flutter atrial kurang berbahaya, tetapi dengan jalan yang tidak baik, keadaan ini boleh menjadi rumit dengan kerlipan. Aritmia berfungsi secara praktikal tidak menyebabkan komplikasi serius. Sebilangan besar pesakit bahkan tidak merasakan serangan kegagalan jantung, oleh itu, dari sudut pandang klinikal, aritmia seperti itu dianggap jinak..

Serviks dystonia (CD) adalah gangguan neurologi yang menyebabkan otot-otot leher berkontraksi secara tidak normal.

Pekali aterogenik (CA) dikira menggunakan pecahan kolesterol tertentu dalam ujian darah.

Perikarditis berjangkit (PI) adalah keradangan asal berjangkit membran serous, yang terdiri daripada kepingan viseral dan parietal dan menutupi jantung.

Leukopenia (jumlah sel darah putih rendah atau jumlah sel darah putih) bermaksud bahawa terlalu sedikit sel darah putih yang beredar di dalam darah.

Asid askorbik (vitamin C) adalah vitamin larut air yang terdapat dalam banyak makanan, tetapi yang paling penting adalah buah sitrus.

Betapa berbahaya aritmia: komplikasi dan akibatnya

Arrhythmia adalah pelanggaran irama jantung, apabila urutan kontraksi seragam hilang. Sebilangan besar orang dalam hidup mereka menghadapi patologi jantung dan degupan jantung yang tidak teratur. Biasanya, pelanggaran seperti itu tidak berbahaya, tetapi ada situasi di mana akibat aritmia boleh menjadi serius.

Bahaya aritmia

Selalunya, aritmia tidak mengancam dan disebabkan oleh sebab yang tidak berbahaya. Pesakit mendakwa bahawa semasa makan berlebihan atau memakai pakaian yang tidak selesa, terdapat sensasi beberapa degupan jantung, berdebar-debar jantung atau gangguan dalam kerja jantung, pening, sesak nafas atau sakit tajam di kawasan jantung adalah mungkin..

Tahap lanjut boleh menyebabkan masalah serius yang boleh mengakibatkan kematian..

Semasa aritmia, masalah seperti itu mungkin muncul:

  • kegagalan jantung kongestif;
  • halangan aliran darah;
  • kemungkinan tinggi strok;
  • pembekuan darah di saluran darah.

Aritmia: jenis dan bahaya

Terdapat beberapa jenis aritmia yang mempengaruhi kerja jantung dengan ketara dan boleh membahayakan kesihatan pesakit..

1. Fibrilasi atrium. Menunjukkan fungsi jantung yang tidak teratur. Aritmia jenis ini sangat berbahaya bagi pesakit. Sekiranya fibrilasi atrium didiagnosis, jantung harus minum ubat sepanjang hidupnya, jika tidak, komplikasi mungkin menyebabkan kematian. Juga, aritmia jenis ini berbahaya kerana genangan darah berlaku, yang akhirnya dapat menyebabkan pembentukan gumpalan darah di ruang jantung. Sekiranya gumpalan darah pecah, maka ia memasuki aorta, dan kemudian ke otak, bersama dengan aliran darah. Ini menyebabkan strok kardioembolik yang merosakkan otak..

2. Aritmia paroxysmal. Ini adalah aritmia dengan berdebar-debar. Mempunyai bahaya berikut:

  • Sekiranya pesakit mengalami kegagalan jantung kronik, maka takikardia dapat berkembang dengan latar belakangnya, yang akan menyebabkan kejutan aritmia, akibatnya tekanan pesakit akan menurun dengan tajam. Dalam kes yang jarang berlaku, edema paru mungkin berlaku. Apabila irama jantung dipulihkan, kejutan akan hilang.
  • Juga, dengan aritmia paroxysmal, kegagalan ventrikel kiri akut adalah mungkin, di mana asma mungkin nyata, disertai dengan sesak nafas atau edema paru. Terdapat penurunan tekanan darah dan peningkatan vena, sehubungan dengan itu, pembuluh darah di leher membengkak, dan nadi berhenti terasa. Keadaan ini selalunya boleh membawa maut..
  • Thromboembolisme saluran cerebral tidak dikecualikan dengan jenis aritmia ini. Saluran darah di otak menjadi sempit, mengakibatkan penyumbatan lengkap atau separa, yang boleh menyebabkan infark serebral atau stroke iskemia. Kemungkinan edema serebrum.
  • Dengan aritmia paroxysmal, bahaya seperti kegagalan peredaran serebrum akut adalah mungkin, apabila semasa serangan yang teruk pesakit mungkin kehilangan kesedaran.

3. Takikardia sinus. Aritmia jenis ini bermaksud bahawa degupan jantungnya cepat. Apakah bahaya aritmia jenis ini:

  • Bahayanya ialah takikardia sinus boleh menyebabkan kegagalan peredaran jantung atau vaskular. Tubuh tidak dapat menghantar darah sepenuhnya ke semua organ.
  • Terdapat serangan mati lemas, pengsan atau kejutan, keruntuhan, manifestasi dystonia vaskular vegetatif.
  • Dengan takikardia sinus, tumor boleh terbentuk di otak. Terlepas dari daerah di mana tumor berada, ia mempengaruhi otak, oleh itu tekanan intrakranial meningkat, dan peredaran darah di otak terganggu.
  • Terhadap latar belakang takikardia sinus, anemia mungkin berlaku, di mana tahap hemoglobin dalam darah menurun. Terdapat kehilangan kekuatan, pening, pingsan, sesak nafas.

4. Ekstrasistol. Hati terlalu perlahan. Ia diperhatikan bukan hanya pada pesakit dengan pelbagai penyakit sistem kardiovaskular, tetapi juga pada orang yang benar-benar sihat. Extrasystole adalah aritmia yang tidak menimbulkan ancaman terhadap kehidupan pesakit. Aritmia semacam itu tidak selalu memerlukan rawatan pesakit dalam, tetapi tidak perlu meninggalkan penyakit ini tanpa perhatian pakar..

5. Bradikardia sinus. Semasa jenis ini, degupan jantung menjadi perlahan. Bahaya boleh disebabkan bersama dengan gangguan jantung organik. Bradikardia sinus sering disertai dengan kemurungan atau migrain. Dalam kes yang jarang berlaku, rasa sakit di kawasan jantung mungkin berlaku. Kerosakan jantung tidak dikecualikan. Bradikardia boleh menyebabkan sindrom Morgagni-Adams-Stokes, apabila serangan tiba-tiba berlaku, terdapat jeda 3-10 saat yang kerap antara degupan jantung. Pesakit pengsan. Organ ini mula berfungsi seperti biasa secara tiba-tiba.

Sangat penting untuk memantau degupan jantung anda, sama pentingnya dengan memantau pembacaan tekanan darah anda. Untuk menentukan faktor-faktor yang mengancam nyawa pesakit pada waktunya, adalah perlu untuk mendiagnosis penyakit dengan tepat dan mengobatinya.

Serangan arrhythmia: akibatnya

Komplikasi tiba-tiba (dan serangan) aritmia boleh menimbulkan bentuk penyakit jantung yang mematikan:

  1. Iskemia. Dengan sekatan yang teruk, iskemia serebrum berlaku, mengancam kematian dalam masa 5 minit. Semasa iskemia, peredaran darah terganggu kerana kebuluran oksigen. Saluran darah di otak menyempit atau tersumbat sepenuhnya kerana irama jantung yang tidak teratur - ini menyebabkan gangguan aliran darah dan fungsi jantung. Iskemia serebral boleh berlaku dengan bradikardia sinus dan takikardia sinus.
    Dengan penyakit jantung iskemia, yang menampakkan dirinya sebagai sensasi yang menyakitkan di dada, bekalan darah ke miokardium tidak mencukupi, selepas itu metabolisme terganggu dan jumlah oksigen yang mencukupi tidak memasuki otot jantung. Penyakit jantung iskemik (penyakit jantung iskemik) adalah penyakit biasa sistem kardiovaskular, yang boleh memburukkan kesihatan pesakit dan mengakibatkan kematian.
  2. Angina pectoris. Dalam praktiknya, telah terbukti bahawa angina pectoris disertai oleh komplikasi serius: aritmia, sekatan jantung, kegagalan peredaran darah, yang menyebabkan infark miokard. Akibat ini merupakan ancaman langsung kepada kehidupan inti. Bahaya angina pectoris terletak pada kenyataan bahawa dengan latar belakang kekejangan arteri koronari, sel jantung tidak menerima cukup oksigen. Dengan serangan yang kerap, terdapat penggantian sel miokardium secara beransur-ansur dengan tisu penghubung. Dalam kes ini, jantung mula berfungsi dengan tidak stabil: keupayaan kontraktil menurun, yang menyebabkan kegagalan jantung. Parut muncul di tisu penghubung, memprovokasi perkembangan aritmia jantung.
  3. Pukulan. Jantung berdegup secara berirama, dengan itu memastikan bekalan darah normal ke organ dalaman. Sekiranya terdapat gangguan dalam irama, aritmia berkembang. Yang paling biasa adalah fibrilasi atrium, selepas itu impuls berlaku di atria, selepas itu serat otot berkontrak. Dengan irama yang tidak rata, gumpalan darah terbentuk di ruang jantung, dan di atrium kiri - emboli, yang dibawa oleh aliran darah melalui pembuluh darah badan. Ini adalah bagaimana strok jenis kardioemboli berkembang. Selalunya kapal yang membekalkan otak dengan darah tersumbat. Dengan fibrilasi atrium, strok boleh membawa maut. Sekiranya pesakit masih hidup, maka selalunya dia tetap cacat..

Ramalan

Sangat sukar untuk mengatakan berapa banyak orang yang boleh hidup dengan aritmia - ia boleh menjadi hari, bulan, tahun. Semuanya bergantung pada tahap kerumitan penyakit, kepatuhan terhadap langkah pencegahan dan rawatan yang tepat.

  • Fibrilasi atrium. Tidak ada ramalan umum untuk semua teras. Dalam setiap situasi, prospek pemulihan dan jangka hayat ditentukan secara individu. Prognosis boleh menyenangkan jika inti bertukar kepada ahli kardiologi pada waktunya, di mana dia akan diberi rawatan berkesan yang akan diikuti dengan ketat.
  • Aritmia paroxysmal. Dengan serangan jangka pendek, tidak ada rasa tidak selesa, oleh itu, sebahagian besar jantung, menganggap penyakit ini tidak berbahaya. Tetapi dengan aritmia paroxysmal, pesakit mungkin menjadi cacat, atau dia mungkin menghadapi kematian aritmia secara tiba-tiba. Dalam penyakit kronik, beberapa pesakit mungkin mengalami kegagalan jantung, di mana kontraktilasi miokard merosot.
  • Takikardia sinus. Prognosisnya agak serius, kerana takikardia sinus adalah cerminan reaksi sistem kardiovaskular terhadap penurunan pecahan ejeksi dan gangguan hemodinamik intrakardiak. Prognosis yang memuaskan untuk inti mungkin berlaku dalam takikardia sinus fisiologi.
  • Bradikardia sinus. Ia dianggap sebagai jenis aritmia yang paling berbahaya. Selepas itu, sebarang penyakit jantung berlaku. Ada kemungkinan pesakit boleh menerima kumpulan kecacatan. Juga, dengan sebilangan kecil degupan jantung (kurang dari 40), jantung mungkin berhenti di inti.
  • Ekstrasistol. Prognosis paling kerap disukai untuk aritmia jenis ini. Sekiranya tidak ada kerosakan miokard yang teruk, keupayaan kerja pesakit tetap ada. Ia berlaku bahawa sawan berhenti secara spontan selama 2-3 bulan atau selama beberapa tahun. Tetapi jika penyebabnya berlanjutan, penyakit ini dapat berkembang. Dengan extrasystole ventrikel malignan, pesakit mungkin menghadapi akibat yang serius.

Adalah sangat penting untuk berjumpa dengan pakar tepat pada masanya, yang akan menentukan diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan. Aritmia tidak berbahaya bagi kesihatan manusia, tetapi dengan tahap lanjut dan rawatan yang tidak betul, komplikasi mungkin timbul yang membawa akibat yang serius.


Artikel Seterusnya
ESR 30 pada seorang wanita - apa maksudnya?