Fibrilasi atrium


Fibrilasi Atrium - Punca, Gejala dan Rawatan
Fibrilasi atrium ditunjukkan oleh pengecutan tisu otot (miokardium) atria yang tersebar dan huru-hara, dengan kecepatan 350-600 gelombang nadi per minit. Akibatnya, atria tidak menguncup sepenuhnya, dan kehadiran darah di ventrikel melemah. Sebilangan darah terperangkap di atria, yang meningkatkan risiko pembekuan darah.

Kehadiran wabak fibrilasi atrium selama lebih dari 48 jam membawa kepada risiko tinggi strok iskemia, infark miokard, tromboemboli pelbagai organ dan saluran periferal, kekurangan jantung yang teruk.

Apa ini?

Fibrilasi atrium dalam bahasa Latin bermaksud "kegilaan hati." Istilah "fibrilasi atrium" adalah sinonim, dan definisi penyakitnya adalah seperti berikut: fibrilasi atrium adalah sejenis takikardia supraventrikular yang dicirikan oleh aktiviti atria yang huru-hara dengan penguncupannya pada frekuensi 350-700 per minit.

Gangguan irama jantung ini agak biasa dan dapat diperhatikan pada usia berapa pun - pada kanak-kanak, orang tua, lelaki dan wanita pada usia pertengahan dan muda. Hingga 30% kes memerlukan rawatan kecemasan dan kemasukan ke hospital sekiranya gangguan irama dikaitkan tepat dengan akibat fibrilasi atrium. Seiring bertambahnya usia, kejadian penyakit ini meningkat: jika berumur hingga 60 tahun ia diperhatikan pada 1% pesakit, maka kemudian penyakit ini dicatat pada 6-10% orang.

Dengan fibrilasi atrium, pengecutan atria berlaku dalam bentuk kedutan mereka, atria kelihatan gemetar, riak berkelip-kelip di sepanjang mereka, sementara kumpulan serat individu bekerja tidak terkoordinasi antara satu sama lain. Penyakit ini membawa kepada gangguan semula jadi aktiviti ventrikel kanan dan kiri, yang tidak dapat mengeluarkan jumlah darah yang mencukupi ke dalam aorta. Oleh itu, dengan fibrilasi atrium, pesakit sering mengalami defisit nadi pada kapal besar dan degupan jantung yang tidak teratur. Diagnosis akhir boleh dibuat oleh ECG, yang mencerminkan aktiviti elektrik atria yang tidak normal, dan juga menunjukkan sifat kitaran jantung secara rawak dan tidak mencukupi.

Punca berlakunya

Pelbagai keadaan akut dan kronik dapat menimbulkan gangguan irama jantung dengan jenis fibrilasi atrium..

Penyebab akut adalah:

  • pendedahan kepada faktor suhu - hiper atau hipotermia;
  • operasi;
  • infarksi miokardium;
  • penggunaan kafein, alkohol, nikotin yang berlebihan;
  • penyakit jantung keradangan - perikarditis, miokarditis;
  • mengambil ubat dengan kesan aritmogenik;
  • kesan mekanikal pada badan - kecederaan, getaran;
  • beberapa jenis aritmia lain (sindrom WPW).

Kesan daripada faktor-faktor yang disebutkan di atas pada jantung yang sihat, kemungkinan besar, tidak akan menimbulkan fibrilasi atrium - ia disebabkan oleh perubahan struktur dan metabolik pada miokardium, serta beberapa jenis patologi bukan kardiak:

  • kardiomiopati;
  • tumor jantung;
  • perikarditis konstriktif;
  • patologi endokrin, khususnya;
  • penyakit jantung koronari;
  • diperoleh dan beberapa kecacatan jantung kongenital;
  • hipertensi arteri;
  • tirotoksikosis;
  • penyakit saluran gastrousus (kolesistitis kalkulus, hernia diafragma);
  • patologi sistem saraf pusat;
  • mabuk.

Gejala fibrilasi atrium

Perlu diingat bahawa dalam 20-30% kes, fibrilasi atrium berlaku tanpa gejala, tanpa menimbulkan sensasi. Pengesanan bentuk sedemikian biasanya berlaku secara tidak sengaja..

Aduan utama pesakit dengan fibrilasi atrium termasuk:

  • aduan utama adalah serangan degupan jantung cepat yang tidak teratur secara tiba-tiba atau perasaan degupan jantung tidak tetap yang berterusan, denyutan urat di leher;
  • menyekat kesakitan di kawasan jantung, seperti angina pectoris;
  • kelemahan umum, peningkatan keletihan;
  • kesukaran bernafas (sesak nafas), terutamanya dengan senaman fizikal;
  • pening, tidak stabil;
  • pengsan, pengsan;
  • berpeluh berlebihan;
  • jarang berlaku peningkatan dalam air kencing (poliuria) dengan pembebasan hormon natriuretik.

Dengan perkembangan bentuk penyakit yang kekal, pesakit berhenti merasa tidak selesa atau gangguan dalam kerja jantung dan menyesuaikan diri untuk hidup dengan penyakit ini.

Komplikasi

Komplikasi MA yang paling berbahaya:

  1. Perkembangan tromboemboli kerana trombosis di ruang jantung.
  2. Kegagalan jantung.
  3. Permulaan kematian mendadak akibat serangan jantung yang disebabkan oleh penyumbatan bukaan dalamannya.
  4. Perkembangan strok kardioembolik, yang berlaku kerana genangan darah di atria.
  5. Kejutan kardiogenik, menyebabkan penurunan tekanan darah yang ketara, akibatnya organ dan tisu tubuh manusia berhenti menerima nutrisi yang diperlukan, dan proses tidak dapat dipulihkan bermula di dalamnya.
  6. Pembentukan bekuan darah, yang dengan aliran darah dapat memasuki organ mana pun, termasuk otak, memprovokasi kematian tisu otak (strok).

Fibrilasi atrium hanya pada pandangan pertama nampaknya merupakan penyakit sederhana. Pesakit dengan diagnosis seperti itu harus ingat bahawa aritmia kerlipan adalah patologi, bahayanya dikaitkan dengan komplikasi yang timbul akibat kurangnya rawatan yang tepat pada masanya atau peralihan penyakit ke bentuk kronik.

Diagnostik

Mendiagnosis fibrilasi atrium berdasarkan:

  • pengumpulan dan analisis anamnesis;
  • pengesanan ciri aduan pesakit itu sendiri;
  • mengesan perubahan tertentu tertentu dalam rekod elektrokardiogram standard.

Tanda-tanda elektrokardiografi patologi yang dipertimbangkan adalah seperti berikut:

  • pelbagai gelombang f dikesan, mengesahkan fibrilasi atrium (fibrilasi). Jenis gelombang ini boleh berbeza dalam amplitud, bentuk dan ciri-ciri lain;
  • Gelombang P sama sekali tidak terdapat pada rekod, yang semestinya dijumpai dengan irama sinus normal pengecutan jantung;
  • sambil mengekalkan kompleks QRS, terdapat pelanggaran kekacauan selang RR.

Di samping itu, semasa melakukan elektrokardiografi standard, doktor dapat menentukan patologi jantung pesakit yang menimbulkan gangguan irama. Juga, untuk menentukan diagnosis yang tepat dan mengesan semua patologi bersamaan, doktor boleh menggunakan teknik diagnostik seperti pemantauan Holter, ekokardiografi, ultrasound jantung, dll..

Contoh fibrilasi atrium paroxysmal pada ECG

Rawatan fibrilasi atrium

Sehingga kini, dengan fibrilasi atrium, beberapa kaedah rawatan digunakan, bertujuan untuk memulihkan irama jantung yang mencukupi dan mencegah serangan baru. Ubat, kardioversi elektrik digunakan. Dengan kecekapan rendah kaedah ini, kaedah rawatan pembedahan digunakan - ablasi kateter atau implantasi alat pacu jantung. Pendekatan komprehensif untuk terapi membantu mencegah serangan baru.

Ubat berikut digunakan untuk fibrilasi atrium:

  1. Ejen penipisan darah - agen antiplatelet mencegah pembekuan darah.
  2. Penyekat beta (betaxolol, carvedilol, nebivalol, metoprolol, pindolol, propraolol, celiprolol, esmolol) dan penyekat kalsium (verapamil, diltiazem) - mereka melambatkan degupan jantung. Ubat ini, untuk fibrilasi atrium, mencegah ventrikel berkontraksi terlalu cepat, tetapi tidak mengatur degupan jantung.
  3. Untuk terapi antiplatelet, antikoagulan diresepkan yang tidak mengecualikan pembentukan gumpalan darah, tetapi mengurangkan risiko ini, dan, akibatnya, terjadinya strok (heparin, fondaparinux, enoxaparin).
  4. Juga, ketika mendiagnosis fibrilasi atrium, ubat digunakan untuk mencegah pembentukan gumpalan darah dan terjadinya strok (warfarin, pradaxa).
  5. Ubat antiaritmia (amiodarone, dronedarone, ibutilide, novocainamide, propafenone, sotalol, flecainide).

Ujian darah berkala diperlukan untuk memantau pendedahan dadah. Hanya seorang doktor yang dapat memilih pil yang tepat untuk fibrilasi atrium, kerana banyak dari mereka mempunyai kontraindikasi serius, serta aktiviti proarrhythmic, apabila mengambil ubat itu sendiri secara tidak sengaja dapat memprovokasi fibrilasi atrium.

Sebelum merawat fibrilasi atrium, komorbiditi pesakit harus dipertimbangkan. Kadang-kadang ubat dimulakan di hospital, di mana doktor dapat memantau tindak balas badan dan degupan jantung dengan lebih mudah. Dengan terapi ini, dalam 30-60% kes, keadaan pesakit bertambah baik, tetapi lama-kelamaan, keberkesanan ubat dapat berkurang. Kerana itu, doktor sering menetapkan beberapa ubat antiaritmia sekaligus. [Adsen]

Rawatan bentuk kekal fibrilasi atrium

Dengan borang ini, pesakit diberi pil yang melambatkan degupan jantung. Yang utama di sini adalah kumpulan beta-blocker dan glikosida jantung, misalnya, Concor 5 mg x 1 kali sehari, Coronal 5 mg x 1 kali sehari, misilok 25 mg x 2 kali sehari, Betaloc ZOK 25-50 mg x 1 kali sehari Dari glikosida jantung, digoxin 0,025 mg digunakan 1/2 tablet x 2 kali sehari - 5 hari, rehat - 2 hari (Sabtu, Matahari).

Adalah mustahak untuk menetapkan antikoagulan dan agen antiplatelet, misalnya, cardiomagnyl 100 mg pada waktu makan tengah hari, atau clopidogrel 75 mg pada waktu makan tengah hari, atau warfarin 2,5-5 mg x 1 kali sehari (wajib di bawah kawalan INR - parameter sistem pembekuan darah, biasanya disarankan 2.0-2.5). Ubat ini mencegah peningkatan pembekuan darah dan mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.

Kegagalan jantung kronik harus dirawat dengan diuretik (indapamide 1.5 mg pada waktu pagi, veroshpiron 25 mg pada waktu pagi) dan perencat ACE (prestarium 5 mg pada waktu pagi, enalapril 5 mg x 2 kali sehari, lisinopril 5 mg pada waktu pagi), yang mempunyai kesan organoprotektif pada saluran darah dan jantung.

Rawatan pembedahan penyakit ini

Mengingat perkembangan aktif sains dan perubatan, kaedah pembedahan merawat aritmia sangat menjanjikan. Terdapat beberapa pendekatan yang berbeza:

  1. Implantasi defibrilator kardioverter mini. Pilihan rawatan ini lebih sesuai untuk orang yang mengalami paroxysms atrium fibrilasi yang jarang berlaku. Peranti sedemikian secara automatik mengesan gangguan irama dan memancarkan impuls elektrik yang dapat mengembalikan aktiviti jantung yang normal..
  2. Pemusnahan fizikal unsur atrioventricular node atau kumpulan patologi impuls saraf ke ventrikel dari atrium. Pilihan ini digunakan sekiranya tiada kesan rawatan ubat. Sebagai hasil operasi, penurunan kadar jantung dicapai dengan menormalkan bilangan isyarat yang dilakukan ke ventrikel. Dalam kes ini, sambungan atrioventrikular sering disekat sepenuhnya, dan untuk pengecutan normal ventrikel, alat pacu jantung ditanam di dalamnya (IVR - alat pacu jantung buatan).

Gaya hidup fibrilasi atrium

Semua penyakit jantung melibatkan gaya hidup yang secara tradisional disifatkan sebagai sihat. Fibrilasi atrium tidak terkecuali.

Cadangan standard merangkumi aktiviti fizikal ringan untuk fibrilasi atrium: senaman pagi, berjalan kaki setiap hari di udara segar. Seseorang harus menjaga pergerakan semula jadi, tidak boleh terus berbohong (kecuali tempoh serangan aritmia).

Isu yang berasingan adalah gabungan diagnosis fibrilasi atrium dan alkohol. Penghidap penyakit jantung tidak boleh menyalahgunakan alkohol.

Pada masa yang sama, diketahui bahawa dalam jumlah kecil alkohol dapat memberi kesan positif, khususnya: pada sistem saraf (kesan menenangkan), pada sistem pencernaan (merangsang pencernaan), pada saluran darah (melebarkan saluran darah). Dalam kes yang luar biasa, seseorang yang menderita fibrilasi atrium boleh minum tidak lebih dari 50 g minuman dengan alkohol 40% dan tidak lebih daripada 150 g minuman dengan alkohol 12% sehari.

Diet

Diet pesakit seperti itu harus berdasarkan makanan tumbuhan rendah lemak, serta bijirin gandum, sup di atas air. Yang ditunjukkan adalah rebusan sayur dan kaserol, salad segar yang dibumbui dengan sejumlah kecil minyak halus, ikan laut rebus atau kukus.

Anda perlu makan dalam bahagian kecil: makan berlebihan menyebabkan kerengsaan saraf vagus, yang mempunyai kesan menyedihkan pada fungsi sudut sinus, di mana kemudian muncul impuls patologi.

Secara berasingan, saya ingin mengatakan mengenai alkohol apa pun: ia mesti dikeluarkan sepenuhnya dari sistem makanan. Walaupun pada orang yang agak sihat, alkohol yang diminum dapat menimbulkan serangan aritmia, yang sangat sukar untuk dihentikan kerana perubahan degeneratif jantung yang cepat meningkat.

Apa ramalannya?

Prognosis untuk hidup dengan fibrilasi atrium ditentukan terutamanya oleh penyebab penyakit ini. Oleh itu, sebagai contoh, pada mangsa infark miokard akut dan dengan kardiosklerosis yang ketara, prognosis jangka pendek untuk hidup dapat disukai, dan untuk kesihatan dan dalam jangka masa sederhana, tidak menguntungkan, kerana dalam jangka waktu yang singkat pesakit mengalami kegagalan jantung kronik, yang memperburuk kualiti hidup dan memperpendeknya. jangka masa.

Walaupun begitu, dengan penggunaan ubat-ubatan yang diresepkan secara berkala, prognosis untuk kehidupan dan kesihatan pasti akan bertambah baik. Dan pesakit dengan bentuk MA tetap yang didaftarkan pada usia muda, dengan pampasan yang sewajarnya, hidup dengannya sehingga 20-40 tahun.

Penyebab, gejala dan rawatan fibrilasi atrium, komplikasi dan prognosis hidup

Fibrilasi atrium adalah perubahan sifat jantung dalam dua jenis: flutter atrium atau fibrilasi atrium, disertai dengan impuls kekacauan spontan yang disebarkan ke seluruh organ otot.

Dalam kes pertama, kontraksi atrium adalah "gelombang kecil", frekuensi: hingga 400 - 600 per minit. Dalam kes kedua, "gelombang besar" dengan frekuensi 300 - 400 per minit. Tetapi ini bukan pukulan penuh, tetapi sedikit serabut serat individu.

Orang itu secara praktikal tidak merasakannya, patologi hanya dapat ditentukan dengan menggunakan teknik khas, yang utama adalah elektrokardiografi.

Proses ini dapat berjalan secara terpisah, tanpa manifestasi tambahan, ia juga dapat berkembang sebagai bradikardia atau takikardia yang bersamaan. Satu memperburuk yang lain dan meningkatkan risiko serangan jantung, strok, serangan jantung.

Menurut statistik Eropah, ini adalah bentuk aritmia yang agak jarang berlaku. Ia menyumbang sehingga 5-8% daripada semua kes klinikal.

Prosesnya tidak disertai dengan gejala yang jelas hingga tahap akhir, keadaan ini dapat berlanjutan selama beberapa dekad.

Pengelasan

Kriteria utama untuk menaip masalah adalah tempoh kursus. Berdasarkan ini, tiga bentuk proses patologi dibezakan:

  • Bentuk paroxysmal. Paling biasa. Pada masa yang sama, ia membawa bahaya yang paling kecil bagi kesihatan dan kehidupan. Paroxysm atrial fibrillation (serangan) berlangsung dari 2 jam hingga seminggu dan disertai dengan gejala minimum. Kecekapan jantung dan pengecutan struktur otot dikurangkan dengan ketara. Oleh itu hipoksia tisu. Pada tahap ini, masalah hanya dapat dikenal pasti melalui elektrokardiografi, dan bahkan tidak selalu. Mempunyai kemampuan untuk berubah dari jenis yang lebih kompleks, kemajuan. Gejala dikaitkan dengan keletihan, kurang tidur, bersenam.
  • Bentuk berterusan. Serangan fibrilasi atrium berlangsung lebih dari 7 hari, tetapi tidak berterusan. Ini adalah jenis yang lebih tahan. Ia memerlukan perhatian dan rawatan segera. Manifestasi diucapkan, tetapi juga tidak spesifik.
  • Akhirnya, bentuk kronik atau kekal. Yang paling berbahaya dari segi akibatnya. Oleh itu, risiko terkena serangan jantung atau strok pada fibrilasi atrium yang berterusan dan akhir adalah 30%, meningkat berbanding dengan jangka masa. Perkembangan penyakit arteri koronari atau kegagalan jantung - 65% dan bahkan lebih tinggi. Rawatan mengurangkan risiko dengan ketara (lihat prognosis).

Terdapat juga kaedah klasifikasi yang kurang bermaklumat. Bergantung pada manifestasi, varietas primer dibezakan (dibentuk sebagai patologi awal, hanya dikesan) dan jenis berulang (pernah ada paroxysm, sekarang ia berulang).

Pilihan klinikal untuk fibrilasi atrium adalah seperti berikut:

  • Pelbagai normosistolik. Terhadap latar belakang degupan jantung yang mencukupi, dari 60 hingga 80 dan sedikit lebih banyak denyutan seminit.
  • Tachysystolic. Denyutan melebihi 90 denyutan. dalam min.
  • Bradystolik. Denyutan jantung kurang daripada 60 denyutan. dalam min.

Dalam kes ini, di mana nama singkatan 300-600 di sini? Setan, seperti yang mereka katakan, ada dalam perinciannya. Seperti yang telah disebutkan, ini bukan pukulan, ini adalah tisu berketul-ketul, yang diperbaiki dengan kaedah objektif. Pesakit tidak merasakannya. Contoh pada ECG:

Mekanisme perkembangan patologi

Mekanisme ini selalu sama. Akibat pelanggaran pengaliran gentian jantung, pengedaran impuls elektrik yang huru-hara berlaku.

Semua bahagian organ dikontrak secara "sembarangan", tidak ada koordinasi atrium. Dalam kes ini, simpul sinus terus berfungsi seperti yang diperlukan: ia menghasilkan isyarat baru. Konsistensi pengurangan separa mungkin berlaku, tetapi dinamika positif masih tidak diperhatikan.

Punca profil cardylogic

Dalam 70% kes, penyakit ini berasal dari jantung semata-mata, 20 selebihnya disebabkan oleh penyebab bukan jantung dan 10% disebabkan oleh faktor campuran..

  • Kegagalan jantung yang ketara. Untuk mengatakan yang sebenarnya, anda perlu berusaha keras agar fibrilasi atrium berlaku dengan latar belakang penyakit ini.

Kontinjen pesakit adalah orang tua atau orang yang baru-baru ini mengalami infark miokard yang luas. Tisu fungsional digantikan oleh tisu parut, oleh itu penurunan kekonduksian struktur.

  • Hipertensi arteri. Masalah seperti itu mulai timbul pada tahap 2-3, pada pesakit dengan jangka masa yang cukup dalam proses patologi. Sebab lain untuk menghubungi doktor tepat pada masanya untuk mendapatkan bantuan. Lebih baik awal. Gejala biasa: sakit kepala, vertigo, mual, muntah, sesak nafas, lalat di depan mata, tinitus.
  • Lesi keradangan pada struktur jantung. Miokarditis, endokarditis. Boleh mengakibatkan kemusnahan atria total dengan keperluan untuk prostetik kecemasan.

Inti dari prosesnya sama seperti dengan serangan jantung. Penggantian tisu penghubung berfungsi.

Penyakit ini mempunyai beberapa gejala yang tidak spesifik: peningkatan degupan jantung, sakit dada, sesak nafas dan rasa tidak selesa ketika berjalan.

  • Kecacatan jantung kongenital dan diperolehi. Memerlukan pembetulan pembedahan. Terungkap pada zaman kanak-kanak, dewasa. Lebih kerap di meja pakar patologi, selepas fakta.

Berbagai sifat, tetapi khas dalam persembahan klinikal, disertai dengan sakit dada, mual, sesak nafas dan keletihan yang cepat, masalah dengan aktiviti fizikal.

  • Patologi reumatoid yang memusnahkan struktur jantung. Mereka membuat diri mereka merasa sangat teruk. Ia dapat dikenal pasti hanya dengan kaedah objektif. Oleh itu, setiap enam bulan atau setahun, anda harus menjalani ujian darah am dan biokimia. Perhatian diberikan kepada peningkatan petunjuk ESR, protein C-reaktif (khususnya).
  • Infark miokard dan kardiosklerosis seterusnya. Keamatan perubahan bergantung kepada keparahan dan tahap kerosakan tisu. Baca lebih lanjut mengenai kaedah kardiosklerosis dan rawatan postinfarction di sini.

Sebab luaran hati

Selain alasan jantung:

  • Hipertiroidisme. Kelebihan hormon tertentu kelenjar tiroid, dan, sebahagiannya, struktur pituitari. Ia disertai dengan peningkatan tekanan darah, suhu badan, kelemahan, pembengkakan leher (gondok), mengantuk, sakit kepala, mata membengkak. Fibrilasi atrium adalah hasil ovulasi yang berlebihan terhadap struktur jantung.
  • Tekanan neuropsik. Dalam kes ini, perubahan aktiviti jantung adalah sementara, bersifat paroxysmal dan berlangsung tidak lebih dari 1-2 jam. Anda sendiri boleh mengatasi masalah itu sendiri, kami menggunakan dana dari peti pertolongan cemas di rumah.
  • Keracunan dengan bahan berbahaya: garam logam berat, glikosida dan ubat antihipertensi.

Dalam beberapa kes, walaupun selepas diagnosis penuh berakhir, tidak mungkin untuk menentukan alasannya. Dalam keadaan seperti itu, mereka bercakap mengenai bentuk fibrilasi atrium yang idiopatik. Rawatan simptomatik.

Gejala khas

Mereka tidak spesifik, yang, di satu pihak, tidak memotivasi pesakit untuk berunding dengan pakar kardiologi, di sisi lain, tidak memungkinkan untuk mendiagnosis dan menyulitkan pemeriksaan dengan cepat.

  • Kelemahan pada kaki. Seseorang tidak dapat bergerak dengan normal, cenderung untuk berbohong lebih banyak.
  • Berpeluh. Walaupun dengan aktiviti fizikal yang minimum.
  • Poliuria. Peningkatan jumlah pembuangan air kencing. Sebagai peraturan, fenomena ini berakhir dengan paroxysm, adalah perlu untuk membezakan aritmia jenis ini dari takikardia klasik.
  • Gegaran, gegaran pada anggota badan.
  • Rasa ketakutan yang tidak masuk akal. Menemani serangan panik: komponen vegetatif dari serangan akut.

Bentuk tachysystolic dipindahkan pada waktu yang lebih sukar: pesakit merasakan gangguan dalam kerja jantung. Di samping itu, tanda-tanda fibrilasi atrium berikut diperhatikan:

  • Sakit kepala tanpa sebab yang jelas.
  • Vertigo.
  • Loya.
  • Muntah.
  • Pengsan.
  • Serangan penurunan tekanan darah yang tajam (Morgagni-Adams-Stokes), yang boleh menyebabkan strok.

Tempoh gambar sepadan dengan jangka masa paroxysm. Dengan jenis simptom yang berterusan atau kronik, simptomologi diburukkan, pesakit belajar untuk tidak menyedarinya, yang tidak baik: prosesnya tidak berjalan ke mana-mana dan semakin mendapat momentum setiap hari, perlahan-lahan mendekati hasil yang mematikan.

Gejala fibrilasi atrium bergantung pada bentuk, tahap gangguan, ciri individu badan pesakit dan aktiviti elektrik jantung.

Langkah-langkah diagnostik

Pengurusan pesakit dengan masalah ini ditangani oleh pakar kardiologi. Selebihnya pakar bergabung sebagai pembantu untuk memerangi punca keadaan.
Penyataan fakta boleh dilakukan pada temujanji awal.

  • Penentuan aduan pesakit. Mereka biasanya minimum atau tidak ada..
  • Mengambil anamnesis. Gaya hidup, sejarah keluarga, penyakit fizikal dan mental, dll..
  • Penyelidikan fizikal. Penilaian nadi periferal, mendengar bunyi jantung (mereka tidak beratur, berbeza kelantangannya). Jumlah hits lebih tinggi daripada jumlah gelombang. Ciri khas proses penyakit.
  • Pengesahan diagnosis dilakukan dengan cara klasik:
  • Elektrokardiografi. Menentukan jenis keadaan, tahap gangguan fungsi.
  • Pemantauan Holter 24 jam untuk mengenal pasti dinamika perubahan kadar nadi dalam masa 24 jam (tempoh serangan, hubungannya dengan aktiviti fizikal).
  • Uji beban (veloerogmetri).
  • Ekokardiografi. Untuk menilai ciri-ciri struktur jantung.
  • HPECG dalam kes yang jarang berlaku untuk menentukan sifat fibrilasi atrium.

Sekiranya tidak ada data untuk penyebab jantung, seseorang mesti melihat lebih jauh. Anda memerlukan: scintigraphy tiroid, ultrasound, MRI, ujian darah.

Terapi khusus peringkat

Rawatan sistemik fibrilasi atrium: dengan penggunaan ubat-ubatan, kaedah elektrik dan, dalam kes yang melampau, ablasi gelombang radio jantung.

Bentuk paroxysmal dihilangkan dengan kaedah ubat dan kaedah invasif minimum.

Antara ubat yang diperlukan:

  • Glikosida jantung. Digoxin dan bunga bakung di lembah. Menormalkan irama dengan meningkatkan kontraktil miokardium.
  • Penyekat alpha dan beta. Anaprilin, Carvedilol dan analognya.
  • Penyekat saluran kalsium. Diltiazem, Verapamil.
  • Antiarrhythmics (Hindin).

Untuk melegakan serangan, kardioversi digunakan. Normalisasi dilakukan melalui pelepasan elektrik. Ini adalah prosedur yang selamat dan berkesan (hasilnya dicapai dalam 90% kes). Terapi dijalankan di bawah kawalan tahap kardiografi dan tekanan darah.

Bentuk kronik dan berterusan dihilangkan dengan ubat. Sebagai tambahan kepada ubat yang telah disebutkan, yang berikut digunakan: Atenolol, Bisoprolol (penyekat adrenergik). Kemungkinan terapi pembedahan radikal.

Pengasingan frekuensi radio vena pulmonari mencapai hasil dalam 70% keadaan.

Dalam kes yang luar biasa, ablasi (atau kauterisasi) nod atrioventricular menggunakan elektrod ditetapkan. Ini adalah kaedah untuk merawat bentuk penyakit yang tahan dadah (tahan dadah)..

Tunduk pada pergaduhan, mereka hidup dengan fibrilasi atrium untuk waktu yang lama, durasinya tidak berbeza dari rata-rata nasional (kemungkinan penyimpangan minus 5 tahun, namun, ini juga merupakan masalah yang dapat diselesaikan).

Resipi rakyat tidak digunakan kerana ketidakcekapan dan bahaya. Perubahan gaya hidup juga tidak banyak memberi kesan kerana gangguan organik yang berterusan. Nama-nama tertentu ubat dan kombinasinya dipilih oleh doktor, ubat-ubatan sendiri tidak termasuk.

Kemungkinan komplikasi

Kemungkinan timbulnya kesan buruk ditentukan oleh bentuk dan jangka masa prosesnya.

  • Thromboembolisme. Pembekuan darah. Hasil lekatan sel berbentuk. Penyumbatan kapal besar akan mengakibatkan kematian atau gangren.
  • Kegagalan jantung dan penyakit arteri koronari. Hasil yang paling mungkin dari proses patologi. Berakhir dengan infark miokard.
  • Asma kardiogenik.
  • Edema paru kerana gangguan saluran air dan aliran keluar limfa vena.
  • Kardiomiopati. Umumnya tidak membuat dirinya terasa sehingga kerja organ otot berhenti.
  • Stenosis injap mitral.
  • Kejutan kardiogenik (arrhythmogenic). Hampir mustahil untuk keluar dari keadaan ini. Kematian hampir 100%.

Risiko dipengaruhi oleh keadaan perubatan semasa: masalah jantung membawa kepada hasil yang lebih buruk.

Ramalan

Prognosis hidup dengan fibrilasi atrium dibezakan, bergantung pada tahap dan jenis penyakit:

  • Paroxysmal dikaitkan dengan kebarangkalian komplikasi yang rendah (5-7% dalam masa 3 tahun).
  • Bentuk berterusan mempunyai hasil yang sedikit lebih buruk, jumlahnya adalah 8-12% selama 3 tahun yang sama.
  • Jenis fibrilasi atrium yang berterusan atau kronik menyebabkan kebarangkalian 30-40% tanpa merujuk kepada prospek: masalah mungkin berlaku pada masa yang sama, esok atau dalam setahun.

Tertakluk pada rawatan, anda dapat membahagikan semua nombor yang dinyatakan dengan 1.5-2 atau lebih dengan selamat, dengan tindak balas yang baik terhadap terapi, risiko dapat diminimumkan.

Akhirnya

Fibrilasi atrium adalah keadaan jantung yang tenang dan berbahaya. Sekiranya ia berlaku dengan takikardia atau bradikardia yang teruk - ini adalah nasib baik, ada kemungkinan untuk melihat sesuatu yang salah dan berjumpa doktor.

Dalam semua kes lain, disarankan untuk menggunakan ECG setiap enam bulan. Ini belum menjadi jaminan kesihatan, tetapi sudah ada kemungkinan diagnosis awal proses patologi.

Fibrilasi atrium

Fibrilasi atrium (fibrilasi atrium, fibrilasi atrium) adalah salah satu jenis aritmia jantung yang dicirikan oleh kontraksi atrium tidak teratur yang cepat dengan frekuensi 350-700 per minit. Sekiranya paroxysm atrial fibrillation berlangsung lebih dari 48 jam, risiko trombosis dan perkembangan strok iskemia teruk meningkat dengan mendadak. Bentuk kronik fibrilasi atrium menyumbang kepada perkembangan kegagalan kardiovaskular kronik yang cepat.

Pesakit dengan fibrilasi atrium sering dijumpai dalam praktik pakar kardiologi. Dalam struktur umum kejadian pelbagai jenis aritmia, fibrilasi atrium menyumbang sekitar 30%. Kelazimannya meningkat seiring bertambahnya usia. Jadi, sehingga 60 tahun, aritmia jenis ini diperhatikan pada 1% orang, dan setelah 60 tahun, penyakit ini dikesan sudah pada 6%.

Bentuk penyakit

Klasifikasi bentuk fibrilasi atrium dilakukan dengan mengambil kira mekanisme elektrofisiologi, faktor etiologi dan ciri kursus klinikal.

Mengikut tempoh proses patologi, bentuk-bentuk fibrilasi atrium berikut dibezakan:

  • paroxysmal (sementara) - serangan dalam kebanyakan kes berlaku tidak lebih dari satu hari, tetapi boleh berlangsung hingga seminggu;
  • berterusan - tanda-tanda fibrilasi atrium berterusan selama lebih dari 7 hari;
  • kronik - ciri utama yang membezakan adalah tidak berkesannya kardioversi elektrik.

Bentuk fibrilasi atrium yang berterusan dan sementara mungkin mempunyai jalan berulang, iaitu serangan fibrilasi atrium mungkin berulang.

Bergantung pada jenis gangguan irama atrium, fibrilasi atrium terbahagi kepada dua jenis:

  1. Kerlipan (fibrilasi) atria. Tidak ada pengecutan atria yang terkoordinasi, kerana terdapat penguncupan kumpulan serat otot individu yang tidak terkoordinasi. Banyak impuls elektrik terkumpul di persimpangan atrioventricular. Sebilangan dari mereka mula merebak ke miokardium ventrikel, menyebabkan mereka berkontrak. Bergantung pada kekerapan kontraksi ventrikel, fibrilasi atrium dibahagikan kepada bradystolic (kurang daripada 60 denyutan seminit), normosistolik (60-90 denyutan seminit) dan takikistik (lebih dari 90 denyutan seminit).
  2. Flutter atrium. Kekerapan kontraksi atrium mencapai 200-400 per minit. Pada masa yang sama, irama terkoordinasi mereka yang betul dipelihara. Dengan flutter atrium, hampir tidak ada jeda diastolik. Mereka berada dalam keadaan berterusan systole, iaitu, mereka tidak berehat. Ini menjadi alasan kesukaran untuk mengisi mereka dengan darah dan, sebagai akibatnya, bekalan darah ke ventrikel tidak mencukupi. Sekiranya setiap dorongan kedua, ketiga atau keempat tiba di ventrikel melalui sambungan atrioventricular, maka ini memastikan irama kontraksi mereka yang betul dan bentuk penyakit ini disebut atrial flutter yang betul. Dalam kes di mana terdapat pengecutan ventrikel yang huru-hara, kerana pelanggaran konduksi atrioventrikular, mereka membicarakan perkembangan flutter atrium yang tidak normal.

Semasa paroxysm atrial fibrillation, kontraksi atrium tidak berkesan. Dalam kes ini, ventrikel tidak diisi sepenuhnya, dan pada masa penguncupannya, secara berkala tidak ada pelepasan darah ke dalam aorta.

Fibrilasi atrium boleh berubah menjadi fibrilasi ventrikel, yang boleh membawa maut.

Penyebab fibrilasi atrium

Fibrilasi atrium boleh disebabkan oleh penyakit jantung dan beberapa patologi lain. Kejadian fibrilasi atrium yang paling biasa berlaku dengan latar belakang kegagalan jantung yang teruk, infark miokard, hipertensi arteri, kardiosklerosis, kardiomiopati, miokarditis, kecacatan jantung reumatik.

Penyebab lain dari fibrilasi atrium adalah:

  • tirotoksikosis (jantung tirotoksik);
  • hipokalemia;
  • mabuk dengan agonis adrenergik;
  • overdosis glikosida jantung;
  • kardiopati alkohol;
  • penyakit paru-paru obstruktif kronik;
  • emboli paru (PE).

Sekiranya penyebab fibrilasi atrium tidak dapat diketahui, bentuk penyakit idiopatik didiagnosis.

Gejala fibrilasi atrium

Gambaran klinikal fibrilasi atrium bergantung pada keadaan alat injap jantung dan miokardium, bentuk penyakit (kekal, paroxysmal, tachysystolic atau bradystolic), serta ciri-ciri keadaan psiko-emosi pesakit.

Fibrilasi atrium takikistik adalah toleransi yang paling teruk oleh pesakit. Gejalanya adalah:

  • berdebar-debar jantung;
  • gangguan dan kesakitan di jantung;
  • sesak nafas, lebih teruk dengan senaman.

Pada mulanya, fibrilasi atrium adalah paroxysmal. Perkembangan penyakit selanjutnya dengan perubahan frekuensi dan jangka masa paroxysms pada setiap pesakit berlaku dengan cara yang berbeza. Pada sesetengah pesakit, kejang berlaku sangat jarang, dan tidak ada kecenderungan untuk berkembang. Pada yang lain, sebaliknya, setelah 2-3 episod fibrilasi atrium, penyakit ini menjadi berterusan atau kronik..

Pesakit juga merasakan serangan fibrilasi atrium yang berbeza. Bagi sesetengah orang, serangan tidak disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan, dan pesakit seperti itu hanya mengetahui tentang aritmia mereka hanya ketika mereka menjalani pemeriksaan perubatan. Tetapi selalunya gejala fibrilasi atrium sangat ketara. Ini termasuk:

  • perasaan degupan jantung yang huru-hara;
  • gegaran otot;
  • kelemahan umum yang teruk;
  • takut mati;
  • poliuria;
  • berpeluh berlebihan.

Dalam kes yang teruk, pening yang teruk, pengsan berlaku, serangan Morgagni - Adams - Stokes berkembang.

Setelah irama jantung normal dipulihkan, semua tanda fibrilasi atrium berhenti. Dengan bentuk penyakit yang berterusan, pesakit akhirnya tidak dapat melihat manifestasi aritmia.

Dengan fibrilasi atrium, semasa auskultasi jantung, nada tidak teratur didengar dengan kelantangan yang berbeza-beza. Nadi adalah berirama, gelombang nadi mempunyai amplitud yang berbeza. Gejala lain dari fibrilasi atrium adalah defisit nadi - bilangan gelombang nadi kurang daripada jumlah degupan jantung. Perkembangan defisit nadi disebabkan oleh fakta bahawa tidak setiap kontraksi ventrikel disertai dengan pembebasan darah ke aorta.

Dengan flutter atrium, pesakit mengadu berdenyut pada urat serviks, ketidakselesaan di jantung, sesak nafas, berdebar-debar.

Diagnostik

Diagnosis fibrilasi atrium biasanya tidak sukar, dan diagnosis dibuat setelah pemeriksaan fizikal pesakit. Palpasi arteri periferal menentukan irama denyutan dindingnya yang tidak teratur, sementara ketegangan dan pengisian setiap gelombang nadi berbeza. Semasa auskultasi jantung, turun naik volum yang ketara dan nada jantung tidak teratur. Perubahan dalam volume nada I berikut jeda diastolik dijelaskan oleh nilai yang berbeza dari pengisian diastolik ventrikel dengan darah.

Untuk mengesahkan diagnosis, elektrokardiogram direkodkan. Fibrilasi atrium dicirikan oleh perubahan berikut:

  • susunan kekacauan QRS kompleks ventrikel;
  • ketiadaan gelombang P atau definisi gelombang atrium di tempatnya.

Sekiranya perlu, pemantauan EKG setiap hari dilakukan, yang memungkinkan untuk menjelaskan bentuk fibrilasi atrium, jangka waktu serangan, dan hubungannya dengan aktiviti fizikal. Untuk memilih ubat antiaritmia dan mengenal pasti gejala iskemia miokard, ujian senaman dilakukan (ujian treadmill, ergometri basikal).

Ekokardiografi (EchoCG) memungkinkan untuk menilai ukuran rongga jantung, mengenal pasti kehadiran trombi intrakardiak, tanda-tanda kemungkinan kerosakan pada alat perikardium dan valvular, kardiomiopati, dan menilai fungsi kontraktil ventrikel kiri. Hasil EchoCG membantu dalam pemilihan ubat untuk terapi antiarrhythmic dan antithrombotic.

Dalam struktur umum kejadian pelbagai jenis aritmia, fibrilasi atrium menyumbang sekitar 30%.

Untuk tujuan visualisasi terperinci struktur jantung, pengimejan resonans magnetik multispiral atau jantung dilakukan.

Kaedah penyelidikan elektrofisiologi transesophageal membantu menentukan mekanisme pembentukan fibrilasi atrium. Kajian ini dilakukan untuk semua pesakit dengan fibrilasi atrium yang berencana untuk menanamkan alat pacu jantung buatan (alat pacu jantung) atau melakukan ablasi kateter..

Rawatan fibrilasi atrium

Rawatan fibrilasi atrium bertujuan untuk memulihkan dan mengekalkan irama jantung yang betul, mencegah terjadinya paroxysms berulang, mencegah pembentukan gumpalan darah dan perkembangan komplikasi tromboemboli.

Untuk menghentikan serangan fibrilasi atrium, ubat antiaritmia diberikan secara intravena kepada pesakit di bawah kawalan ECG dan tekanan darah. Dalam beberapa kes, glikosida jantung atau penyekat saluran kalsium perlahan digunakan, yang membantu meningkatkan kesejahteraan pesakit (pengurangan kelemahan, sesak nafas, berdebar-debar) dengan mengurangkan degupan jantung.

Sekiranya terapi konservatif tidak berkesan, rawatan fibrilasi atrium dilakukan dengan menggunakan pelepasan nadi elektrik ke kawasan jantung (kardioversi elektrik). Kaedah ini membolehkan anda memulihkan degupan jantung dalam 90% kes..

Sekiranya fibrilasi atrium berlangsung lebih dari 48 jam, risiko trombosis dan perkembangan komplikasi tromboemboli meningkat dengan mendadak. Untuk pencegahannya, ubat antikoagulan ditetapkan..

Selepas irama jantung dipulihkan, penggunaan ubat antiaritmia jangka panjang ditunjukkan untuk mengelakkan episod berulang fibrilasi atrium.

Dalam bentuk kronik fibrilasi atrium, rawatan terdiri daripada pengambilan antikoagulan, antagonis kalsium, glikosida jantung dan penyekat adrenergik secara berterusan. Terapi aktif penyakit yang mendasari yang menyebabkan perkembangan fibrilasi atrium sedang dilakukan.

Untuk secara radikal menghilangkan fibrilasi atrium, pengasingan frekuensi radio vena pulmonari dilakukan. Semasa prosedur invasif minimum ini, fokus pengujaan ektopik yang terletak di mulut urat paru-paru diasingkan. Kecekapan pengasingan frekuensi radio vena paru mencapai 60%.

Dengan bentuk fibrilasi atrium yang berterusan atau paroxysms yang kerap berulang, terdapat indikasi untuk ablasi frekuensi radio (RFA) jantung. Pokoknya terletak pada penghapusan nod atrioventricular menggunakan elektrod khas, yang mengarah ke blok AV lengkap dengan pemasangan alat pacu jantung kekal.

Diet untuk fibrilasi atrium

Dalam terapi kompleks fibrilasi atrium, peranan penting dimainkan oleh pemakanan yang betul. Asas diet haruslah protein rendah lemak dan makanan tumbuhan. Makanan harus diambil dengan kerap dalam bahagian kecil. Makan malam hendaklah selewat-lewatnya 2.5-3 jam sebelum waktu tidur. Pendekatan ini mencegah ovulasi berlebihan pada reseptor saraf vagus, yang mempengaruhi fungsi nod sinus..

Pesakit dengan fibrilasi atrium harus menolak teh, kopi, minuman beralkohol yang kuat, kerana boleh menimbulkan serangan.

Dengan fibrilasi atrium, diet harus merangkumi sebilangan besar makanan yang kaya dengan kalium dan magnesium. Produk ini merangkumi:

  • kacang soya;
  • kacang (kacang mete, badam, kacang tanah);
  • germa Gandum;
  • dedak gandum;
  • Nasi coklat;
  • kacang;
  • bayam;
  • bijirin;
  • jeruk;
  • pisang;
  • kentang bakar;
  • tomato.

Untuk mengekalkan jumlah unsur surih dan vitamin maksimum dalam pinggan, lebih baik anda mengukus atau memanggangnya. Ada baiknya memasukkan smoothie sayur, buah atau beri dalam menu..

Kehadiran fibrilasi atrium meningkatkan kematian pada penyakit jantung lebih daripada 1.5 kali.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Komplikasi fibrilasi atrium yang paling biasa adalah kegagalan jantung progresif dan tromboembolisme. Pada pesakit dengan stenosis mitral, fibrilasi atrium sering menyebabkan pembentukan trombus intra-atrium yang dapat menyekat pembukaan atrioventrikular. Ini membawa kepada kematian secara tiba-tiba.

Trombi intrakardiak yang dihasilkan dengan aliran darah arteri dibawa ke seluruh badan dan membawa kepada tromboemboli pelbagai organ. Dalam kira-kira 65% kes, gumpalan darah memasuki saluran darah otak, menyebabkan perkembangan strok iskemia. Menurut statistik perubatan, setiap strok iskemia keenam didiagnosis pada pesakit dengan fibrilasi atrium. Faktor-faktor yang meningkatkan risiko timbulnya komplikasi ini adalah:

  • usia lanjut (lebih 65 tahun);
  • sebelumnya memindahkan tromboemboli dari mana-mana penyetempatan;
  • kehadiran patologi bersamaan (hipertensi arteri, diabetes mellitus, kegagalan jantung kongestif).

Perkembangan fibrilasi atrium dengan latar belakang pelanggaran fungsi kontraktil ventrikel dan kecacatan jantung membawa kepada pembentukan kegagalan jantung. Dengan kardiomiopati hipertrofik dan stenosis mitral, kegagalan jantung berkembang berlaku sebagai asma jantung atau edema paru. Kegagalan ventrikel kiri akut selalu berkembang akibat gangguan aliran keluar darah dari jantung kiri, yang menyebabkan peningkatan tekanan yang signifikan pada vena pulmonari dan sistem kapilari.

Manifestasi kegagalan jantung yang paling teruk terhadap latar belakang fibrilasi atrium adalah kejutan aritmogenik kerana output jantung yang rendah.

Fibrilasi atrium boleh berubah menjadi fibrilasi ventrikel, yang boleh membawa maut.

Selalunya, fibrilasi atrium menjadi rumit oleh pembentukan kegagalan jantung kronik, yang berkembang pada satu kadar atau yang lain dan membawa kepada perkembangan kardiomiopati aritmia yang diluaskan.

Ramalan

Prognosis untuk fibrilasi atrium ditentukan oleh penyebab yang menyebabkan perkembangan aritmia jantung dan adanya komplikasi. Fibrilasi atrium dengan cepat membawa kepada perkembangan kegagalan jantung, yang berlaku dengan latar belakang kecacatan jantung dan kerosakan miokard yang teruk (kardiomiopati melebar, kardiosklerosis yang menyebar atau umum, infarksi miokardium makrofokal).

Kehadiran fibrilasi atrium meningkatkan kematian pada penyakit jantung lebih daripada 1.5 kali.

Prognosis juga tidak baik untuk fibrilasi atrium yang disulitkan oleh tromboembolisme.

Prognosis yang lebih baik pada pesakit dengan keadaan ventrikel dan miokardium yang memuaskan. Tetapi, jika paroxysms atrial fibrillation sering berlaku, kualiti hidup pesakit bertambah buruk..

Bentuk fibrilasi atrium yang idiopatik biasanya tidak menyebabkan kemerosotan kesejahteraan, pesakit merasa sihat dan menjalani kehidupan yang hampir normal.

Pencegahan

Untuk mengelakkan fibrilasi atrium, perlu mengenal pasti dan merawat penyakit sistem kardiovaskular dan pernafasan secara tepat pada masanya..

Pencegahan sekunder fibrilasi atrium bertujuan untuk mencegah berlakunya episod baru aritmia jantung dan merangkumi:

  • terapi ubat jangka panjang dengan ubat-ubatan antiarrhythmic;
  • melakukan pembedahan jantung jika ditunjukkan;
  • keengganan untuk menggunakan minuman beralkohol;
  • had beban mental dan fizikal.

Fibrilasi atrium

Fibrilasi atrium (juga disebut fibrilasi atrium) adalah irama jantung yang terganggu dengan penguncupannya yang tidak teratur dan cepat. Ia sering didiagnosis pada usia tua pada wanita, lebih jarang pada lelaki. Oleh itu, setelah 55 tahun, pemeriksaan pencegahan secara berkala disyorkan untuk mengenal pasti bentuk awal patologi. Penyakit seperti fibrilasi atrium jantung yang berterusan memerlukan rawatan tanpa gagal. Sekiranya anda mengabaikan gejala fibrilasi atrium, penyakit ini boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan secara serius..

Di Klinik ABC, pesakit dengan fibrilasi atrium dapat menerima rawatan perubatan yang berkelayakan dari pasukan profesional: pakar bedah jantung, ahli aritmologi, ahli kardiologi. Kami menyediakan diagnostik komprehensif mengenai peralatan moden, kami melakukan pemilihan ubat-ubatan yang berkesan, dengan mengambil kira kontraindikasi dan bentuk penyakitnya, kami menjalankan rawatan pembedahan yang kompleks.

Penerangan mengenai fibrilasi atrium

Gejala fibrilasi atrium

Pada awalnya, mungkin tidak ada gejala yang jelas, kadang-kadang mereka bimbang tentang tanda-tanda umum yang diakibatkan oleh pesakit terhadap malaise umum: kecekapan rendah, bengkak kaki, sakit ringan di sternum dan hipokondrium kanan, sesak nafas, kemerosotan kesihatan, kelemahan. Lebih jauh penyakit ini berlanjutan.

Gejala fibrilasi atrium:

  • peningkatan kadar jantung;
  • kekurangan udara, tercekik;
  • keletihan cepat;
  • peningkatan keinginan untuk membuang air kecil;
  • berpeluh berat;
  • anggota badan atas dan bawah yang sejuk;
  • kadang-kadang serangan panik dan takut mati.

Sebab-sebab fibrilasi atrium

Faktor penyebab utama adalah: penyakit jantung, serta penyakit organ-organ lain. Selalunya aritmia jenis ini menjadi akibat penyakit jantung iskemia, hipertensi anterial, kardiosklerosis, miokarditis, kardiormiopati, endokarditis infektif, dilatasi atrium, dll..

Juga, fibrilasi atrium dapat terjadi dengan latar belakang: penyakit paru-paru, hemokromatosis, tirotoksikosis, latihan fizikal yang serius.

Jenis-jenis fibrilasi atrium

Patologi mempunyai jenis berikut:

  1. Paroxysmal - gejala mengganggu selama seminggu.
  2. Berterusan - simptom berlanjutan lebih dari seminggu.
  3. Fibrilasi atrium berterusan - intensiti gejala berkurang secara berkala, tetapi penyakit ini masih tidak surut.

Penyakit ini dikelaskan mengikut ciri fungsi atria:
  1. Flicker adalah pengecutan yang cepat dan tidak teratur. Ventrikel dipenuhi dengan darah, tetapi kerana kerja yang huru-hara, jumlah darah yang dikeluarkan berkurang.
  2. Atrial flutter - pengecutan atria mencapai 400 denyut / min, dan ventrikel - hingga 200 denyut / minit. Hampir tidak ada darah yang memasuki ventrikel, sehingga peredarannya ke seluruh tubuh terganggu.

Diagnosis fibrilasi atrium

Diagnosis penyakit itu kompleks. Secara luaran, anda dapat melihat tanda-tanda berikut: pucat epidermis, membran mukus, segitiga biru di hidung dan mulut, kegelisahan. Auskultasi mendedahkan takikardia. Irama nadi terganggu.

Elektrokardiografi membantu mengenal pasti bentuk akut penyakit ini. Bentuk paroxysmal dapat ditentukan menggunakan pemantauan Holter (perubahan dalam kerja jantung dipantau, tekanan darah dipantau pada siang hari, dalam keadaan aktiviti).

Manipulasi diagnostik tambahan:

  • Ekokardiografi.
  • CHEPHI.
  • Ujian darah makmal (biokimia, ujian darah klinikal).

Rawatan aritmia berkelip

Rawatan fibrilasi atrium berbeza dalam setiap kes. Tetapi terapi selalu bertujuan untuk memulihkan irama sinus, mengawal degupan jantung, mencegah berulang aritmia dan pembekuan darah..

Terapi bentuk fibrilasi atrium paroxysmal dan berterusan

Pesakit diberi ubat yang mengurangkan degupan jantung dan mengembalikan fungsi nod sinus. Ini membantu mencegah perkembangan PE. Pesakit juga ditunjukkan ubat antiaritmia.

Kardioversi elektrik juga dilakukan. Prosedur ini melibatkan merawat fibrilasi atrium dengan arus elektrik untuk memulihkan irama sinus. Ia dilakukan selama paroxysm hingga 48 jam, aritmia runtuh menggunakan defibrillator dan melegakan kesakitan.

Terapi bentuk kekal fibrilasi atrium

Rawatan merangkumi: glikosida jantung (metoprolol, bisoprolol sandoz, cordinorm), beta-blocker (digoxin). Ini melambatkan degupan jantung yang cepat. Tidak kira bentuk penyakitnya, antikoagulan, agen antiplatelet diresepkan untuk mencegah pembentukan trombus.

Rawatan pembedahan fibrilasi atrium

Ablasi frekuensi radio melibatkan kawasan-kawasan di atria di mana dorongan peredaran dikesan. Untuk menentukannya, sensor radio (terletak di elektrod) digunakan. Ia disuntik melalui arteri femoral.

Operasi "labirin" melibatkan sayatan pembedahan yang dibuat supaya impuls elektrik yang meninggalkan atrium tidak kembali ke titik yang sama tanpa melintasi garis jahitan. Ini membolehkan anda mengarahkan semula impuls elektrik dan menormalkan kerja organ..

Pemasangan alat pacu jantung dilakukan dalam kes yang teruk, apabila rejimen rawatan lain terbukti tidak berkesan.

Dadah

Untuk menghentikan serangan bentuk patologi paroxysmal, suntikan intravena dilakukan:

  1. Novocainamide, penyelesaian fisiologi. Manipulasi sedemikian boleh menyebabkan penurunan tekanan darah, oleh itu biasanya diresepkan dengan mesatone.
  2. Panangina.
  3. Strofantina.
  4. Cordarona.

Juga, campuran polarisasi glukosa, larutan kalium, insulin diresepkan. Saline digunakan untuk diabetes.

Antara ubat-ubatan yang meningkatkan aliran darah, yang berikut sering digunakan:

  1. Kardiomagnet.
  2. Warfarin.
  3. Clopidogrel.

Penggunaan ubat-ubatan rakyat untuk fibrilasi atrium

Kaedah terapi bukan tradisional adalah tambahan dan mesti dipersetujui dengan doktor. Biasanya mereka mengambil:

  1. Tekstur Yarrow.
  2. Walnut cincang dengan madu.
  3. Merebus dengan biji dill.
  4. Kaldu hawthorn, balsem lemon, valerian.

Sebagai tambahan, pesakit mesti mempertimbangkan semula dietnya dan mengecualikan atau membatasi maksimum goreng, berlemak, asap, kalengan, asin, lada.

Pencegahan fibrilasi atrium

Untuk mencegah perkembangan penyakit, disarankan untuk tidak merokok, tidak minum alkohol, untuk membatasi tekanan dan kerja berlebihan yang teruk, minum ubat hanya seperti yang diarahkan oleh doktor, minum vitamin secara berkala untuk menguatkan saluran darah, jantung.

Sebab dan gejala rawatan fibrilasi atrium adalah individu dalam setiap kes. Untuk memilih taktik terapi yang tepat, diperlukan diagnosis yang komprehensif. Di "Klinik ABC" anda boleh menjalani semua pemeriksaan yang diperlukan, dan juga mendapat cadangan untuk rawatan selanjutnya. Ahli kardiologi terbaik, pakar bedah jantung, ahli phlebologist, pakar bedah vaskular dan pakar lain yang berkelayakan bekerja di sini, yang akan memberikan rawatan perubatan sepenuhnya..


Artikel Seterusnya
Suhu dengan VSD: sebab, kaedah pembetulan dan pencegahan