Aritmia


Dalam keadaan normal, jantung berdegup secara berirama, dengan frekuensi yang hampir sama, yang pada waktu rehat harus ditentukan dalam julat antara 60 hingga 90 denyut / min. Petunjuk yang serupa adalah khas untuk orang dewasa, kerana kanak-kanak biasanya mempunyai kadar jantung yang lebih tinggi, kira-kira 70-140, bergantung pada usia (semakin kecil anak, semakin tinggi kadar denyutan jantung pada bayi baru lahir dalam 110-140 denyut / minit.).

Wikipedia menyatakan bahawa "aritmia adalah irama jantung yang berbeza dengan irama sinus normal (WHO, 1978)".

Kadang-kadang pelanggaran seperti itu dapat dianggap sebagai varian norma, dan kemudian mereka membicarakan aritmia fisiologi. Bahkan tentera tidak dikontraindikasikan dengan kehadirannya. Dalam situasi lain, gangguan irama adalah patologi yang, jika tidak ada rawatan yang mencukupi, boleh menyebabkan komplikasi serius..

Video: Bagaimana jantung berfungsi. Aritmia Jantung: Gejala, Punca dan Rawatan

Aktiviti jantung yang normal

Jantung manusia terbahagi kepada empat ruang, dua di antaranya dipenuhi dengan darah arteri, dan dua dengan darah vena. Bahagian atas biasanya dipanggil atria, dan bahagian bawah disebut ventrikel. Aliran darah bergerak dari urat melalui atria ke ventrikel dan kemudian ke arteri. Pergerakan darah dengan cara ini berlaku kerana pengecutan jantung..

Sistem pengalir terlibat dalam memastikan pengecutan jantung tepat pada masanya. Pemacu utamanya adalah simpul sinus, yang terletak di sudut kanan atas atrium kanan (lebih tepatnya, berhampiran pelengkap atrium). Dorongan elektrik yang dihasilkan di kawasan ini oleh sekumpulan kecil kardiomiosit dihantar di sepanjang serat ke atrium kiri dan lebih jauh di sepanjang simpul atrioventrikular yang terletak di bawah, melewati sekumpulan serat His dan Purkinje ke ventrikel. Oleh itu, atria menguncup terlebih dahulu, dan kemudian ventrikel..

Hati yang terlatih, misalnya pada orang yang gemar bersukan, boleh berdenyut lebih kerap daripada orang biasa. Ini disebabkan oleh peningkatan jisim miokardium kerana senaman sukan yang berterusan. Ini membolehkan jantung membuat pelepasan yang lebih kuat ke dalam aliran darah. Oleh itu, dalam kes seperti itu, denyut jantung boleh menjadi 50 denyut / min atau kurang, sementara itu akan dianggap sebagai varian norma kerana tidak menimbulkan akibat negatif.

Dalam kes gangguan irama, Wikipedia menunjukkan bahawa "istilah" arrhythmia "menggabungkan pelbagai mekanisme, manifestasi klinikal dan gangguan prognostik dalam pembentukan dan pengaliran impuls elektrik.".

Sebab-sebabnya

Penyakit ini sering dikaitkan dengan patologi jantung, yang dicirikan oleh perubahan struktur organ (pemusnahan, iskemia, hipotropi, dll.). Gangguan irama paling kerap bertindak sebagai komplikasi sekiranya aktiviti jantung tidak mencukupi, penyakit iskemia, miopati jantung, kecacatan kongenital dan yang diperoleh, keradangan miokard.

Aritmia juga berlaku apabila terkena bahan ubat tertentu. Khususnya, penyalahgunaan glikosida jantung, diuretik, simpatomimetik, ubat antiarrhythmic dengan tindakan proarrhythmic boleh menyebabkan gangguan irama dengan keparahan yang berbeza-beza..

Dalam beberapa kes, akibat kekurangan unsur jejak tertentu dinyatakan oleh perkembangan aritmia. Ini paling biasa berlaku pada hipokalemia, hipomagnesemia, hiperkalemia, dan hiperkalsemia..

Perlu diingat bahaya nyata dari tabiat buruk seperti merokok, minum alkohol dan dadah. Bahan tersebut boleh memberi kesan toksik pada jantung dan saluran darah. Akibatnya - akibat yang tidak diingini dalam bentuk bukan sahaja aritmia, tetapi juga penyakit yang lebih serius..

Faktor-faktor risiko

Setiap tahun, diagnosis "aritmia" semakin terdedah kepada pesakit dari pelbagai kategori usia, yang terutama berkaitan dengan faktor risiko. Orang dewasa dan kanak-kanak menderita aritmia. Pengenalpastian satu atau lain penyebab penyakit itu mendasari pelbagai kaedah diagnostik dan ujian saringan. Juga, penggunaannya yang cekap memungkinkan pencegahan yang berkesan.

  • Kecenderungan genetik. Beberapa aritmia, seperti sindrom Wolff-Parkinson-White, adalah penyakit keturunan. Yang lain dikaitkan dengan kecacatan kelahiran.
  • Patologi tiroid. Organ endokrin ini memberi kesan serius pada kerja jantung. Kelenjar tiroid menghasilkan hormon yang mempercepat atau melambatkan proses metabolik dalam badan. Oleh itu, dengan thyrotoxicosis, takikardia berlaku, dan dengan kerja organ yang tidak mencukupi, bradikardia.
  • Hipertensi arteri. Peningkatan tekanan di dalam kapal mengancam penyakit jantung iskemia, yang pada gilirannya sering disulitkan oleh gangguan irama.
  • Episod hipoglikemia. Penurunan kepekatan glukosa darah sementara boleh menyumbang kepada perkembangan aritmia. Dengan diabetes mellitus dekompensasi, hipertensi dan penyakit jantung iskemia berlaku, dan ini juga menyebabkan gangguan jantung.
  • Berat badan berlebihan. Keadaan seperti ini sering menjadi penyebab perkembangan hipertensi, penyakit arteri koronari dan gangguan patologi lain. Selain itu, kenaikan berat badan dengan sendirinya memberi beban tambahan pada jantung, sehingga menyumbang kepada degupan jantung yang cepat..
  • Kolesterol darah tinggi. Petunjuk ini harus diperiksa dengan teliti terutama pada orang berusia 55 tahun ke atas, apabila risiko terkena penyakit kardiovaskular, termasuk aritmia, meningkat..
  • Anemia - kekurangan zat besi memprovokasi perkembangan hipoksia pelbagai tisu, termasuk jantung. Ini seterusnya menyebabkan gangguan irama..
  • Ketidakseimbangan hormon - dengan menopaus, wanita paling kerap mengalami kontraksi luar biasa dan manifestasi aritmia yang lain.
  • Osteochondrosis - pelanggaran struktur ruang tulang belakang menyebabkan mampatan akar saraf, yang seterusnya menyumbang kepada perkembangan gangguan peraturan autonomi (termasuk saraf vagus dan sistem saraf simpatik). Aktiviti jantung terutamanya menderita dari ini..

Gejala

Aritmia menampakkan diri dalam pelbagai bentuk, oleh itu, klinik bergantung pada spesifik perjalanan penyakit ini. Walaupun demikian, terdapat manifestasi umum ciri semua jenis gangguan irama:

  • Rasa gangguan dalam aktiviti jantung.
  • Perubahan degupan jantung.
  • Gangguan autonomi (kelemahan, rasa panas, sejuk).
  • Kemunculan ketakutan dan kegelisahan.

Dalam kes yang teruk, sakit jantung, ringan kepala dan pingsan ditambahkan pada gejala yang disenaraikan. Pemutihan kulit, tekanan darah tinggi atau rendah juga dapat ditentukan..

Tanda khas bentuk aritmia tertentu:

  • Dengan pelbagai jenis takikardia, walaupun tentera dikontraindikasikan, peningkatan kadar jantung ditentukan. Khususnya, peningkatan kadar denyutan jantung dari 150 denyut / min adalah ciri fibrilasi atrium, dan apabila degupan jantung 400 denyut / minit digabungkan dengan kehilangan kesedaran, fibrilasi ventrikel sering didiagnosis.
  • Bradikardia dicirikan oleh penurunan irama, iaitu, pada orang dewasa, degupan jantung di bawah 50 denyutan / min didiagnosis.
  • Extrasystole ditunjukkan oleh jantung yang tenggelam dan degupan jantung yang luar biasa.
  • Penyumbatan jantung dinyatakan oleh gangguan teruk keadaan umum pesakit. Khususnya, kejang, pengsan, kekurangan nadi ditentukan..

Video: Gejala pertama masalah jantung yang tidak boleh diabaikan

Jenis aritmia

Pelbagai jenis gangguan irama boleh dianggap aritmia, oleh itu, dalam kebanyakan klasifikasi hari ini, kumpulan berikut dibezakan:

  • Gangguan automatisme - beberapa subkumpulan dibezakan: nomotopic, ketika alat pacu jantung adalah nod sinus (takikardia sinus, aritmia sinus pernafasan dan bukan pernafasan, bradikardia sinus, sindrom sinus sakit) dan heterotopik, apabila alat pacu jantung yang berbeza ditentukan daripada simpul sinus (idioventrikular, dan lebih rendah irama atrioventrikular).
  • Gangguan kegembiraan - paling sering dikaitkan dengan takikardia paroxysmal (boleh menjadi ventrikel, atrioventricular dan supraventricular) dan extrasystole (klasifikasi yang terpisah dipertimbangkan oleh sumber, jumlah sumber, masa penampilan, kekerapan dan ketertiban).
  • Gangguan konduksi - pilihan untuk peningkatan kekonduksian (berlaku dengan sindrom WPW), dan juga penurunannya (khas untuk sekatan pelbagai lokalisasi) sedang dipertimbangkan.

Bergantung pada keparahan perjalanan aritmia tertentu, tentera sama ada dikontraindikasikan, atau seorang lelaki muda dimasukkan ke perkhidmatan garis.

Dalam beberapa kes, aritmia campuran berlaku, apabila, selain extrasystole, keadaan seperti fibrilasi atrium didiagnosis. Atau flutter atrium digabungkan dengan flutter ventrikel.

Pemeriksaan dan diagnostik

Gangguan irama jantung ditangani oleh pakar kardiologi, yang pada awalnya melakukan tinjauan pesakit dan pemeriksaan luaran. Pemeriksaan instrumental lebih lanjut, ujian makmal, perundingan dengan pakar berkaitan ditugaskan.

Hampir semua pesakit jantung, tanpa pengecualian, ditetapkan elektrokardiografi, yang dalam kebanyakan kes memungkinkan menentukan banyak bentuk aritmia. Setiap kes mempunyai tanda ECG sendiri:

  • Tachycardia sinus - selain daripada peningkatan kadar denyutan jantung, tidak ada perubahan irama lain yang dikesan.
  • Sinus bradikardia - terdapat penurunan kadar denyutan jantung berbanding dengan norma usia.
  • Sinus arrhythmia - degupan jantung meningkat, menurun, atau tetap normal dan irama menjadi tidak normal.
  • Sindrom kelemahan nod sinus - terdapat penurunan kadar denyutan jantung jenis sinus yang berterusan, kadang-kadang irama sinus hilang, sementara sekatan sinus-urikular direkodkan secara berkala. Juga, ECG dapat mendiagnosis sindrom takikardia-bradikardia..
  • Aritmia heterotopik ditunjukkan oleh perubahan degupan jantung dan irama, yang paling sering bukan sinus. Dengan irama idioventrikular, degupan jantung adalah 20-40 denyut / min, dan dengan degupan atrioventrikular 40-60 / minit.
  • Extrasystole - ditentukan apabila kontraksi luar biasa berlaku pada ECG, yang boleh menjadi tunggal, berpasangan, berganda. Juga, bentuk aritmia ini dicirikan oleh jeda kompensasi yang tidak lengkap. Bergantung pada sumber pengujaan, perubahan dapat diperhatikan di atria, atrioventricular node, ventricles.
  • Tachycardia paroxysmal - muncul secara tiba-tiba, sementara degupan jantung boleh mencapai 150 denyutan / min dan ke atas.
  • Blok jantung - ditentukan oleh hilangnya kompleks penyetempatan yang sesuai, dengan keparahan patologi yang lemah, hanya penurunan irama yang dapat diperhatikan.
  • Atrial flutter - degupan jantung 150-160 denyut seminit, sementara kompleks ventrikel tidak berubah, dan irama menjadi tidak sinus.

Sebagai tambahan kepada elektrokardiografi, kaedah penyelidikan pasif lain digunakan. Ini boleh dilakukan pemantauan Holter, ultrasound jantung (ekokardiografi). Sekiranya serangan aritmia jarang berlaku dan tidak direkodkan pada ECG, maka ujian induksi digunakan:

  • Ujian senaman - basikal latihan atau treadmill digunakan untuk ini, sementara ECG direkodkan secara selari.
  • Ujian jadual condong - sering digunakan untuk keadaan pra-sinkop dan pengsan yang kerap dan tidak masuk akal. Untuk ini, pesakit terpaku di atas meja, yang, setelah mengambil indikator dalam posisi mendatar, dipindahkan ke satu tegak dan sekali lagi mencatat degup jantung dan tekanan darah.
  • Penyelidikan elektrofisiologi dijalankan untuk menentukan fokus aritmogenik, dan, jika boleh, ia dihapuskan. Selalunya digunakan untuk fibrilasi atrium.

Rawatan konservatif

Sekiranya terdapat aritmia yang teruk, terapi antiaritmia digunakan. Penerimaan mereka hanya boleh dilakukan dengan persetujuan doktor yang hadir, kerana jika tidak, akibat yang tidak diingini mungkin timbul.

Kumpulan ubat antiaritmia yang digunakan untuk aritmia:

  • Dadah yang mempengaruhi sistem pengaliran jantung. Kumpulan ini merangkumi glikosida jantung, beta-blocker. Oleh kerana tindakan ini, degupan jantung menjadi perlahan, oleh itu mereka lebih kerap digunakan untuk takikardia dan fibrilasi atrium.
  • Antiaritmia langsung - mempengaruhi kebolehtelapan saluran ion, yang seterusnya mengurangkan kadar denyutan jantung. Senarai ubat dari kumpulan ini termasuk amiodarone, allapenin, rththmonorm dan lain-lain..

Garis panduan umum merangkumi yang berikut:

  • Sekiranya anda mempunyai kecenderungan untuk membentuk bekuan darah, mereka cuba merawatnya dengan ubat trombolitik, termasuk aspirin jantung, clopidogrel dan ubat lain yang serupa yang diresepkan oleh doktor. Juga, penyertaan biji rami, bawang putih, saderi, pasli dalam makanan mendorong penipisan darah.
  • Otot jantung dapat dikuatkan dengan mildronate, riboxin, ATP. Doktor boleh menetapkan ubat lain yang banyak digunakan dalam amalan kardiologi. Termasuk berguna untuk memakan biji, kacang, buah kering, ikan.
  • Sekiranya aritmia adalah komplikasi penyakit lain, pertama sekali, rawatannya dilakukan, dengan itu memungkinkan, tanpa menggunakan ubat jantung, untuk menghilangkan serangan aritmia.

Rawatan aritmia jangka panjang memerlukan pelaksanaan cadangan perubatan yang teliti, sehingga mengurangkan kemungkinan serangan berulang. Dalam kes yang sukar, apabila kaedah konservatif tidak dapat mencapai kesan yang diinginkan, implantasi alat pacu jantung atau ablasi kateter frekuensi radio digunakan..

Kaedah tradisional untuk merawat aritmia

Bentuk terapi yang tidak konvensional dapat digunakan dalam kombinasi dengan rejimen terapi konservatif. Dalam beberapa kes, apabila serangan gangguan irama tidak begitu ketara dan tidak ada gangguan jantung yang lain, mereka hanya boleh merawatnya dengan persediaan herba. Walau bagaimanapun, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat sebelumnya telah dipersetujui dengan doktor, jika tidak, mungkin ada akibat buruk.

  • Spring adonis - di antara pelbagai persediaan farmasi hijau, ia menunjukkan kecekapannya yang tinggi, satu-satunya perkara ialah ia digunakan dengan berhati-hati dan tidak lebih dari dua minggu, kemudian mereka berehat sebentar. Untuk rawatan, ambil tingtur, yang diambil 15 tetes tiga kali sehari. Adonis adalah glikosida jantung, oleh itu ia diambil bersama dengan diuretik.
  • Tricolor Violet - juga dikenali sebagai "pansies". Ramuan kering sesuai digunakan, yang dalam jumlah 2 sudu kecil. bancuh dengan segelas air rebus. Setelah berkeras selama beberapa jam, infus siap menerima 2 sudu besar. l. hingga tiga kali sehari. Penting untuk tidak minum ubat secara berlebihan, kerana mual dan muntah mungkin timbul.
  • Perbungaan ceri masam - digunakan untuk mengatasi gangguan irama dalam bentuk infus, yang disediakan dari segelas air mendidih dan satu sudu besar tanaman. Ubat itu mesti disuntik, ia dianggap siap digunakan setelah disejukkan.
  • Asparagus tidak diketahui secara meluas, walaupun dengan bantuan pucuk dan rimpang, anda dapat menenangkan jantung dan menormalkan irama. Komponen ini harus dicincang halus, satu sudu campuran diambil dari jumlah keseluruhan dan dicurahkan ke dalam segelas air mendidih. Kemudian, selama kira-kira tiga jam, ubat tersebut disuntik dengan hangat dan kemudian diminum dalam jumlah kecil beberapa kali sehari. Oleh itu, adalah mungkin untuk dirawat selama beberapa bulan, tetapi dengan rehat selama 10 hari setiap tiga minggu kemasukan..
  • Hawthorn - Tumbuhan ini banyak disyorkan dalam rawatan penyakit kardiovaskular. Sebilangan besar bunga diambil, tetapi buah tanaman juga boleh digunakan. Beberapa sudu bunga atau buah diambil dalam segelas air mendidih. Untuk pembuatan bir, biasanya 20 minit sudah cukup, maka anda boleh minum seperti teh.

Dalam beberapa kes, disyorkan untuk mengambil bawang putih untuk aritmia, tetapi produk ini tidak sesuai untuk semua orang, terutama bagi mereka yang mengalami sakit perut. Kehamilan tidak dikontraindikasikan untuk mengambil bawang putih segar, tetapi semuanya harus sederhana. Madu juga boleh memberi kesan yang baik pada jantung, tetapi hanya jika tidak ada alergi..

Ubat-ubatan rakyat boleh dianggap sebagai campuran ramuan herba yang mempunyai kesan menenangkan, tonik, vitamin. Apa sahaja ubat yang dipilih, penting untuk mengambilnya dengan persetujuan doktor yang hadir, jika tidak, kesan sampingan mungkin muncul.

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes, aritmia tidak dirasakan atau menyebabkan ketidakselesaan kecil, tetapi jika tidak ada pendedahan ubat yang mencukupi, penyakit ini berbahaya bukan hanya untuk kesihatan, tetapi juga bagi kehidupan manusia. Risiko meningkat apabila aritmia digabungkan dengan penyakit jantung yang lain. Khususnya, patologi berikut boleh berkembang:

  • Kegagalan jantung yang dikompensasi. Perjalanan takikardia atau bradikardia yang berpanjangan dalam kes yang teruk menyebabkan genangan darah di rongga jantung. Dengan pemantauan degup jantung tepat pada masanya, kesihatan dapat diperbaiki.
  • Pukulan. Komplikasi yang serupa lebih biasa untuk flutter atrium, yang tidak dapat menghantar bahagian darah yang diperlukan ke ventrikel. Sekiranya aliran darah tidak normal di atria, maka ada peningkatan risiko pembekuan darah yang dapat memasuki aliran darah umum. Gumpalan darah sering memasuki saluran otak, seterusnya menyebabkan iskemia struktur otak..
  • Penangkapan jantung adalah komplikasi yang paling dahsyat, yang sering menjadi penyebab fibrilasi ventrikel. Sekiranya bantuan perubatan tidak diberikan tepat pada waktunya dalam keadaan ini, orang itu akan mati.

Pencegahan

Terdapat sejumlah langkah pencegahan yang dapat mencegah perkembangan aritmia atau mengurangkan kemungkinan serangan berulang..

  • Sekiranya terdapat penyakit berjangkit, perlu merawatnya dengan cekap dan segera..
  • Penyakit bersamaan dalam bentuk patologi jantung, penyakit tiroid dan hipertensi arteri harus segera dirawat.
  • Pemakanan harus lengkap dan seimbang.
  • Dengan adanya latihan fizikal yang lebih baik, anda perlu mengurangkannya, tetapi pada masa yang sama tidak melampau yang lain - ketidakaktifan fizikal.
  • Tidak boleh menerima tabiat merokok jenis kebiasaan buruk, anda juga perlu berhenti minum alkohol.
  • Situasi tekanan harus dikurangkan, atau lebih baik lagi - dikecualikan sepenuhnya.
  • Beberapa petunjuk seperti glukosa darah, berat badan dan kolesterol mesti sentiasa dipantau.

Doktor mana yang harus dihubungi

Ahli aritmologi terlibat dalam kajian mengenai sifat aritmia, diagnosis, rawatan dan pencegahannya. Pada masa yang sama, di kebanyakan klinik tidak ada pengkhususan tersendiri dalam aritmologi, oleh itu, pesakit dengan gangguan irama dirawat oleh pakar kardiologi.

Diagnosis fungsional gangguan irama jantung dilakukan oleh doktor dengan pengkhususan yang sesuai. Dengan bantuannya, ultrasound, elektrokardiografi, dan, jika perlu, pemantauan Holter dilakukan.

Kehadiran patologi bersamaan mungkin memerlukan perundingan tambahan dengan doktor kepakaran yang berkaitan. Ia boleh menjadi ahli endokrinologi yang merawat kelenjar tiroid, atau pakar sakit puan yang membantu dengan patologi menopaus. Rawatan penyakit yang berjaya sering membantu mengatasi serangan aritmia.

Ketidakberkesanan terapi konservatif adalah petunjuk untuk merujuk pesakit untuk berunding dengan pakar bedah jantung, yang memutuskan perlunya ablasi frekuensi radio fokus patologi. Operasi untuk menanamkan alat pacu jantung juga dapat dilakukan.

ARRHYTHMIA: mengapa ia berlaku dan bagaimana merawatnya

Terdapat banyak jenis takikardia. Yang utama dibezakan: takikardia fisiologi (berlaku semasa tekanan fizikal dan emosi), nama lain adalah takikardia sinus; takikardia patologi (berlaku akibat penyakit jantung dan organ lain yang kongenital atau diperolehi). Pertama sekali, saya ingin meyakinkan anda dan perhatikan bahawa sukar untuk menyebut takikardia sebagai penyakit seperti itu, sebaliknya ia adalah gejala. Ia boleh timbul sebagai penyakit bebas dan sebagai manifestasi penyakit lain..

Tidak ada yang menunjukkan masalah. Tubuh penuh dengan kehidupan, dan kita mula berbicara tentang hati, menyatakan perasaan gembira atau pengalaman, cinta, kasih sayang, dan lain-lain. Tiba-tiba ia mula berdegup kencang dan berdebar-debar, dan denyut nadi meningkat lebih dari seratus. Ketika itulah perkataan baru muncul dalam leksikon kami "takikardia".

Aritmia: jenis aritmia dan cara merawat resipi rakyat

  • Jenis aritmia
  • Rawatan aritmia bergantung kepada jenis dan penyebabnya.
  • Perubatan tradisional datang untuk menyelamatkan
  • Pemakanan yang betul adalah salah satu syarat untuk pemulihan
  • Senaman juga merupakan rawatan

Secara saintifik, takikardia (tachys Yunani - cepat dan kardia - jantung) adalah aritmia di mana kadar denyutan jantung meningkat kepada lebih daripada 100 denyutan seminit. Selalunya, pakar kardiologi memanggil penyakit ini dengan lebih spesifik - takikardia atrium paroxysmal.

Terdapat banyak jenis takikardia. Yang utama dibezakan: takikardia fisiologi (berlaku semasa tekanan fizikal dan emosi), nama lain adalah takikardia sinus; takikardia patologi (berlaku akibat penyakit jantung dan organ lain yang kongenital atau diperolehi). Pertama sekali, saya ingin meyakinkan anda dan perhatikan bahawa sukar untuk menyebut takikardia sebagai penyakit seperti itu, sebaliknya ia adalah gejala. Ia boleh timbul sebagai penyakit bebas dan sebagai manifestasi penyakit lain..

Jenis aritmia

Secara amnya, bergantung pada degupan jantung, jenis aritmia berikut dibezakan:

takikardia - peningkatan kadar jantung (lebih daripada 100 denyutan seminit pada orang dewasa),

bradikardia - penurunan kadar jantung (kurang daripada 60 denyutan seminit semasa rehat).

Tidak semua jenis aritmia memerlukan rawatan. Sebagai contoh, pada orang yang sihat, takikardia sinus diperhatikan semasa tekanan (fizikal atau emosi). Ini adalah bagaimana jantung menyesuaikan diri dengan peningkatan permintaan oksigen dalam badan. Ini adalah takikardia sinus fisiologi..

Bradikardia juga tidak selalu menunjukkan adanya penyakit ini. Pada atlet atau orang yang terlatih, bradikardia boleh menjadi akibat daripada latihan otot jantung..

Selalunya takikardia sinus dan bradikardia, serta jenis aritmia lain, berlaku sebagai tindak balas kepada pelbagai proses patologi, misalnya, keracunan, kepanasan, penyakit tiroid, dan keadaan lain yang tidak berkaitan dengan masalah jantung. Oleh itu, rawatan aritmia dikurangkan untuk pembetulan gangguan ini..

Walau bagaimanapun, beberapa jenis aritmia berbahaya kerana risiko komplikasi yang tinggi, jadi rawatan aritmia sangat penting..

Bergantung pada tempat pembentukan impuls patologi, aritmia atrium dan ventrikel dibezakan. Ini bermaksud bahawa fokus kegembiraan patologi, menyebabkan pengecutan miokardium, terletak di atrium atau ventrikel..

Extrasystole adalah aritmia, di mana kontraksi jantung pramatang (luar biasa) berlaku. Pada masa yang sama, jantung tidak mempunyai masa untuk "berehat" antara kontraksi, dan ventrikel tidak mempunyai masa untuk mengisi dengan jumlah darah yang diperlukan, oleh itu output jantung seperti itu cacat. Extrasystole berlaku untuk pelbagai, termasuk alasan "tidak berbahaya" (contohnya, extrasystole emosi yang disebut).

Hampir setiap orang mempunyai episod extrasystole sepanjang hayat. Walau bagaimanapun, terdapat juga extrasystoles yang lebih berbahaya yang memerlukan pembetulan mandatori..

Fibrilasi atrium adalah irama atrium yang tidak teratur dan kacau yang boleh mencapai hingga 600 denyutan seminit. Punca irama adalah fokus patologi yang terletak secara tidak normal.

Nasib baik, tidak semua impuls atrium "mencapai" ventrikel: kekerapan kontraksi mereka mencapai 180 per minit atau lebih tinggi.

Fibrilasi atrium boleh berkembang kerana pelbagai sebab, termasuk yang tidak berkaitan dengan penyakit jantung. Sebagai contoh, banyak wanita cantik yang mengambil sejumlah besar diuretik untuk menurunkan berat badan, bukannya angka langsing, "memperoleh" diri mereka fibrilasi atrium. Aritmia jenis ini berbahaya kerana komplikasinya dan semestinya memerlukan pembetulan..

Jenis aritmia, penyetempatan tepat (lokasi), serta parameter lain dapat ditentukan dengan menggunakan kaedah penyelidikan moden. Sebagai contoh, pemantauan Holter - ini adalah pendaftaran elektrokardiogram pada siang hari - membantu "menangkap" beberapa jenis aritmia, jika ia berlaku secara sporadis.

Rawatan aritmia bergantung kepada jenis dan penyebabnya.

Kadang-kadang cukup untuk menghilangkan sebab (misalnya, untuk merawat penyakit yang mendasari) untuk mengembalikan irama normal. Apa yang perlu dilakukan apabila anda merasakan kegagalan "motor hidup" anda?

Anda harus diuji sejurus selepas serangan pertama. Perlu mengecualikan takikardia ventrikel (sejenis degupan jantung yang cepat, mengancam nyawa) dan semua bentuk kerosakan jantung organik, patologi tiroid, gangguan fungsi paru-paru.

Elektrokardiogram biasanya digunakan untuk mendiagnosis penyakit jantung..

Dan jika ternyata takikardia adalah ciri fisiologi anda, maka anda perlu mengetahui beberapa peraturan yang membantu serangan.

1. Luangkan masa anda! Sekiranya berjalan pantas atau aktiviti fizikal yang lain menyebabkan tindak balas badan, yang ditunjukkan oleh takikardia, maka anda harus melambatkan, menarik nafas, berehat dan tidak melakukan tindakan pada kadar yang sama.

2. Tarik nafas dalam-dalam! Semasa serangan, tarik nafas dalam-dalam dan hembuskan dengan kuat, mengarahkan seluruh aliran udara ke bawah. Ulangi beberapa kali.

3. Hilangkan minuman yang merangsang. Elakkan kopi, cola, coklat dan perangsang dalam bentuk apa pun.

4. Makan dengan betul! Makan makanan yang betul dan tepat pada masanya sangat penting untuk tubuh anda. Jangan membebani jantung anda, memaksanya bekerja di perut, mencerna pizza yang dikunyah di mana sahaja dan minum cola.

5. Berehat! Orang yang mengalami tekanan lebih cenderung menderita penyakit ini. Berehat lebih kerap, bimbang lebih sedikit dan beri badan anda masa rehat sepenuhnya..

6. Masuk sukan! Latih badan anda, tingkatkan beban secara beransur-ansur, dengan lembut. Tidak sukar, tetapi senaman yang tersusun dan teratur akan membantu jantung anda berfungsi dengan baik.

Untuk melegakan sawan, saya juga mengesyorkan mandi dengan valerian. Diperlukan segelas penuh rebusan akar valerian untuk mandi.

etnosains

Adalah fakta yang diketahui bahawa untuk memiliki jantung yang sihat bermaksud memaksa kapilari berkontraksi secara intensif. Inilah intipati rawatan penyakit jantung.

Pertama, perlu menguatkan badan yang keletihan dengan kemasukan buah hawthorn kering: 1 sudu besar. l. buah-buahan, bancuh 1 cawan air mendidih dan biarkan selama 2 jam di tempat yang hangat. Terikan. Dos harian adalah 0.5 cawan tiga kali sehari sebelum makan.

Resipi lain juga sesuai untuk rawatan penyakit jantung: tuangkan 10 g buah hawthorn kering dengan 100 ml vodka dan biarkan selama sepuluh hari. Ambil campuran yang disediakan dengan cara ini tiga kali sehari, 30 tetes. Kursus rawatan adalah 3 minggu.

Kemudian beralih ke campuran yang memberi makan otot jantung. Ini adalah campuran pinggul mawar kering, abu gunung merah, hawthorn, viburnum, kismis dan aprikot kering - dalam jumlah yang sama 1 gelas koleksi tuangkan 1 liter air mendidih dan biarkan dalam termos semalaman. Minum pada waktu siang dan bukannya teh.

Tricolor violet farmasi banyak membantu. Biasanya digunakan untuk penyakit paru-paru, ia berjaya digunakan sekiranya terdapat degupan jantung yang kuat. Dos harian adalah 2 sudu besar. l. ramuan untuk 0.5 liter air mendidih, biarkan selama 6 jam.

Tanaman seperti lovage ditanam di hampir setiap halaman. Akarnya digunakan terutamanya. Gali mereka pada waktu malam, sejurus sebelum bermulanya bulan baru. Masa terbaik untuk mengumpulkan rumput adalah dari matahari terbit hingga tengah hari, tepat setelah akhir bulan baru. Walaupun penggunaan akar rebusan yang pendek menyebabkan degupan jantung yang lebih bertenaga, tetapi tenang, mengurangkan sesak nafas, kesejahteraan pesakit bertambah baik.

Kaldu disediakan seperti berikut: 3 sudu besar. l. akar dituangkan dengan 1 liter air, dikukus di dalam ketuhar sepanjang malam, dan pada waktu pagi mereka mendidih selama 8 minit, kemudian biarkan hingga wap selama 20 minit, tapis, perah bakinya dan minum dalam 4 dos sehari. Rawatan jangka panjang dibenarkan, terutama dengan anemia, serta kegelisahan dan kerengsaan yang berlebihan.

Sekiranya anda menghidap aritmia dan extrasystole (kehilangan nadi), maka hawthorn menjadi ubat terbaik lagi. Ini benar-benar anugerah dari Tuhan. Dia menggunakan buah-buahan, bunga segar dan kering, bahkan daun, ranting nipis dengan tunas yang bengkak, dalam kes yang jarang berlaku - akar.

Mengapa hawthorn baik? Ia dengan pasti meningkatkan fungsi otot jantung dan mencegah keletihan pramatang, mempunyai kesan yang baik terhadap tahap tekanan vena dan fungsi dinding vaskular, mengurangkan tahap kolesterol secara signifikan, meningkatkan bekalan oksigen ke neuron otak dengan lebih baik.

Terdapat banyak cara untuk membuat infus dan infus hawthorn. Menurut pemerhatian saya, bukan ekstrak alkohol, tetapi ekstrak air bertindak lebih berkesan. Ia disediakan seperti berikut: satu sudu besar buah hawthorn yang dihancurkan harus dituangkan dengan segelas air mendidih, pinggan harus ditutup dengan penutup, letakkan dengan api kecil dan diam-diam, tanpa mendidih, disejat hingga separuh isi. Kaldu pekat ini diminum dari 40 tetes hingga 1 sudu teh 3 kali sehari sebelum makan..

Untuk mencapai hasil yang stabil dalam rawatan, disarankan untuk mengambil ekstrak tersebut untuk jangka masa yang panjang, sekurang-kurangnya 3 bulan. Saya cadangkan membancuh bunga kering sebagai teh pada kadar 1 sudu besar. l. untuk segelas air mendidih, ambil hingga 3 gelas sehari.

Semasa berbunga hawthorn adalah perlu: isi balang kaca ke bahagian atas dengan bunga (tanpa mengetuk) dan tuangkan vodka ke kerongkong. Tutup rapat, berkeras selama sebulan di tempat gelap. Anda perlu mengambilnya selama 1 sudu kecil. 3 kali sehari. Keberkesanan yang tinggi dari ubat seperti penyediaan (tincture bunga segar) telah diuji selama bertahun-tahun.

Dengan fenomena extrasystole, valerian tidak kurang popular. Sekali lagi, bukan tincture alkohol di farmasi atau ekstrak kering berbentuk tablet, tetapi hanya akar kering yang baru dapat berkesan. Umumnya diterima bahawa akar valerian, apabila disimpan dengan betul - dalam balang kaca dengan penutup yang ketat - tidak kehilangan sifatnya selama 3 tahun. Aktivitinya selama enam bulan pertama (dari musim luruh hingga musim bunga) dua kali dan tiga kali lebih tinggi daripada selepas penyimpanan jangka panjang..

Sekiranya berlaku pelanggaran kronik peredaran koronari, berdebar-debar, takikardia dan extrasystole, terutamanya berkaitan dengan keadaan neurotik korteks serebrum, perlu menyediakan infus 1 sudu besar. l. akar valerian cincang dalam segelas air mendidih. Akarnya tetap di dalamnya hingga pagi, dan pada siang hari mereka minum sepertiga gelas 3 kali dalam tiga minggu pertama penyakit ini. Kemudian, apabila keparahannya dihilangkan, anda boleh beralih ke dos yang lebih sederhana, pertama 2, kemudian 1 sudu besar. l. 3 kali sehari.

Infus Valerian mesti diambil untuk waktu yang lama, hingga dua bulan, kemudian berehat sebulan, setelah itu kursus harus diulang. Kesan terapi dicapai dengan perlahan, hanya dengan penggunaan yang sistematik dan berpanjangan.

Di sepanjang tebing sungai dan kolam, di rawa dan padang rumput lembap, tumbuhan dari keluarga Labiate dengan nama lucu zyuznik sering menarik perhatian, orang menyebutnya ramuan yang sedap. Para penyelidik telah mengesahkan aktiviti yang tinggi dalam hal extrasystoles, serangan jantung, terutama yang disebabkan oleh penyakit kelenjar tiroid.

Rumput kering dihancurkan, 1 sudu besar. l. tuangkan 0.5 liter air mendidih, tekan di bawah penutup selama dua jam, kemudian minum setengah gelas 3 kali sehari sebelum makan. Rawatan berlangsung selama 1 bulan. Sekiranya perlu, perjalanan rawatan diulang beberapa kali dalam setahun dengan rehat pendek.

Sekiranya terdapat gangguan irama jantung, pengumpulan ubat dapat membantu: motherwort, akar valerian, balsem lemon, yarrow. Ambil semua ramuan dalam 1 sudu besar. l. Bagi orang yang berumur lebih dari 40 tahun atau dengan peningkatan pembekuan darah, tambahkan 1 sudu besar. l. semanggi manis (yarrow menebal darah, semanggi manis - menipis, mengimbangi kesan negatif yarrow). Tuangkan 600 ml air mendidih, biarkan selama 15 minit di atas mandian wap. Ambil setengah gelas 3 kali sehari sebelum makan.

Dengan takikardia serentak, aritmia, extrasystoles, saya mengesyorkan campuran. Ini termasuk: pinggul mawar, heather, daun balsem lemon, lingonberi, teh ivan, akar rumput gandum, wort St. John, daun strawberi liar. Sekiranya pembekuan darah meningkat, kemudian tambahkan semanggi manis atau warna chestnut.

Campurkan semua tanaman dalam bahagian yang sama. Ke 1 st. l. campurkan, tambahkan secubit teh hijau, tuangkan 0.5 liter air mendidih. Bersikeras malam. Minum 3 hari 1/3 cawan sebelum makan. Boleh diminum 2 jam selepas makan. Minum selama 3 minggu, kemudian rehat 10 hari, ulangi kursus.

Dengan fibrilasi atrium, jus yang diperah dari buah hawthorn membantu. Ia mesti diminum tiga kali sehari, 1/4 cawan dengan 1 sudu besar. l. sayang.

Hawthorn, sebagai "penolong jantung", tidak mempunyai saingan dengan sifat penyembuhan yang setara. Ia ditetapkan untuk gangguan fungsi aktiviti jantung, dan untuk angina pectoris, takikardia, fibrilasi atrium.

Untuk meningkatkan kerja otot jantung sekiranya mengalami aritmia, saya sarankan: Rebus 8 pinggul mawar besar (tanpa biji) dalam 0.5 liter air selama 15 minit. Sejukkan kaldu yang dihasilkan, masukkan ayak, tambahkan 3 sudu kecil. madu dan gaul rata. Minum setengah jam sebelum setiap hidangan, setengah gelas.

Untuk mengurangkan kadar denyutan jantung dengan cepat, ubat tradisional menasihatkan minum 50 ml rebusan bunga tepung jagung (tambahkan 2 sdt bunga jagung ke 1 gelas air mendidih dan biarkan hingga 60 minit).

Untuk aritmia dan masalah jantung lain: Kacau 1 sudu besar. l. adonis dan 2 sudu besar. l. daun birch, akar keluli yang dicincang halus dan kelopak perbungaan bunga matahari. Tuangkan 0.5 liter air mendidih di atas satu sudu campuran dan letakkan di dalam air mandi selama 20 minit. Kemudian angkat dari kompor, tutup dan biarkan sehingga sejuk sepenuhnya. Minum 1/4 cawan 4 kali sehari selama 30 hari.

Sekiranya pelanggaran kekerapan dan urutan kontraksi jantung adalah aritmia.

Sekiranya pengecutan jantung lambat, maka anda akan menghadapi penyakit seperti bradikardia. Bradikardia adalah ketika irama melambatkan dan degup jantung turun di bawah 60 denyutan seminit.

Sekiranya nadi berada di bawah 40 denyut seminit, maka ia akan mengancam nyawa. Akibat penyakit ini, tubuh berhenti menerima jumlah oksigen yang mencukupi, serta nutrien yang diperlukan untuk fungsi penuh semua organ.

Malangnya, ubat tidak berkesan untuk bradikardia patologi. Resipi perubatan tradisional yang diketahui sangat mudah, tetapi boleh dipercayai: Ambil 30 g kuncup pinus segar, tuangkan 150 ml vodka dan biarkan di tempat yang cerah selama 10 hari. Ambil 20 titis 3 kali sehari 20 minit sebelum makan.

Pemakanan yang betul adalah salah satu syarat untuk pemulihan

Pemakanan sangat penting dalam memulihkan irama. Adalah baik untuk memakan buah ara dalam bentuk apa sahaja untuk degupan jantung..

Salad dari gruel bawang segar dan gruel epal diambil untuk pelbagai aritmia asal aterosklerotik.

Campuran jus bit, lobak merah dan lobak dalam nisbah 1: 1: 1 harus diminum setiap hari selama beberapa bulan sekiranya terdapat sebarang jenis aritmia jantung.

Sekiranya terdapat gangguan irama jantung, anda perlu mengehadkan gula, gula-gula, lemak haiwan dalam diet, dan juga mengelakkan makanan kaya kolesterol (otak, kaviar, daging berlemak, kuning telur).

Juga perlu untuk mengehadkan pengambilan garam meja, kopi, teh pekat dan terutama alkohol..

Anda harus makan makanan mentah yang kaya dengan kalsium, vitamin dan unsur surih yang menormalkan degupan jantung (bahagian atas sayur-sayuran, terutama lobak dan kacang muda, lobak, bit, wortel, sayur collar, kacang, susu dan produk tenusu, jeruk, madu, aprikot kering, aprikot, kismis, pic, ceri, ceri, cranberry, aprikot, kismis, lingonberi, saderi, pudina).

Adalah perlu untuk memasukkan makanan diet harian, alga, terutama coklat.

Untuk meningkatkan kandungan kalium dalam darah, adalah berguna untuk minum cuka sari apel (2 sdt tiga kali sehari 30 minit sebelum makan). Cuka harus dicairkan dengan air dan madu (untuk 1 gelas air, 2 sudu teh cuka dan 2 sudu teh madu).

Penekanan utama dalam pemakanan haruslah pada bijirin, keju kotej, ikan rendah lemak, oatmeal. Seseorang harus berusaha mengganti minyak haiwan dengan minyak sayuran..

Perlu menambahkan jumlah buah (terutama epal) dan sayur-sayuran dalam diet. Kacang lobak, bawang putih, bawang merah, dan infus rosehip dan hawthorn harus sentiasa ada di meja pesakit.

Merebus lobak berguna: 2 sudu besar. l. Tuangkan lobak cincang dengan segelas air mendidih dan masak selama 15 minit, toskan. Minum 0.5 cawan untuk merawat berdebar-debar.

Dengan berat badan yang berlebihan, perlu dilakukan hari puasa: epal, keju kotej, kefir.

Adalah berguna untuk meminum mata air, membersihkan air dengan baik, berjalan lebih banyak di udara segar, melakukan latihan fizikal secara sistematik. Adalah mustahak untuk menyingkirkan merokok dan alkohol.

Senaman juga merupakan rawatan

Dengan peningkatan kecergasan, terutamanya kecergasan aerobik, terdapat penurunan kadar nadi hingga 56-60 denyutan / min - bradikardia berkembang, disebabkan oleh penstrukturan semula tubuh pada semua peringkat aktivitinya, yang dikaitkan dengan kesan senaman fizikal padanya (secara sederhana, jantung menjadi lebih kuat dan bekerja lebih banyak dari segi ekonomi). Beberapa penurunan kadar jantung muncul setelah beberapa bulan melakukan senaman secara berkala. Pada kanak-kanak, penurunan nadi kurang ketara. Sekiranya denyut nadi pada waktu rehat melebihi 80 denyut / min, atau, sebaliknya, terdapat penurunan yang tajam (hingga 40-42 denyut / min atau kurang), anda harus berjumpa doktor, kerana ini mungkin disebabkan oleh penyakit tertentu.

Apa-apa aktiviti fizikal disertai dengan peningkatan kadar denyutan jantung, yang nilainya bergantung terutamanya pada jumlah dan intensiti beban, tetapi sebahagian besarnya bergantung pada keadaan fizikal seseorang.

Sebagai peraturan, pada individu yang tidak terlatih, denyut nadi semasa latihan harus berada dalam julat 120-140 denyut / min. Dalam yang lebih terlatih, ia dapat mencapai 150-180 denyut / min, dan hanya pada atlet terlatih dengan kemampuan fungsi tubuh yang tinggi - lebih dari 180 denyut / min. Orang tua tidak bertolak ansur dengan peningkatan kadar denyutan jantung yang ketara, kerana fakta bahawa kadar nadi lebih daripada 120-140 denyutan / min tidak diingini bagi mereka.

Pengukuran degupan jantung semasa sesi itu sendiri (tentu saja berhenti) membolehkan anda menilai sama ada beban diedarkan dengan betul. Tubuh mengatasi dengan lebih mudah jika ia mula berfungsi secara beransur-ansur, yang disediakan oleh bahagian pengantar pelajaran - pemanasan.

Intensitas kerja juga harus dikurangkan secara beransur-ansur, yang merupakan kebiasaan untuk memperuntukkan bahagian akhir dalam latihan meningkatkan kesihatan (atlet bahkan mempunyai nama sendiri untuk itu - "halangan"). Oleh itu, disarankan untuk mengukur kadar degupan jantung semasa kawalan diri (atau kawalan bersama) beberapa kali sehari dalam kelas: pada waktu pagi (setelah bangun tidur, dengan perut kosong, sebelum latihan pagi dan prosedur air), sebelum latihan, semasa beban yang paling sengit, tepat selepas akhir kelas, dan dalam 5-10 minit, 1-2 jam selepas kelas dan pada keesokan harinya.

Sekiranya terdapat aritmia yang disebut (kehilangan pukulan individu - "gangguan", atau penggantian yang tidak teratur, atau degupan jantung paroxysmal), serta jika beberapa atau semua denyutan nadi hampir tidak terasa (pengisian lemah), rawatan diperlukan.

Contohnya: 20 squat selama 30 saat atau berlari di tempat berintensiti sederhana (pada kadar 160-180 langkah seminit) selama 1, 2, 3 minit - bergantung pada usia dan kecergasan fizikal pelajar.

Denyut nadi dihitung pada waktu rehat sebelum bersenam, sejurus selepas latihan, kemudian pada awal minit ke-2, ke-3 dan ke-5 dalam selang 10-15 saat, dikira per minit. Dengan keadaan fungsional yang baik dan ketiadaan keletihan, kadar nadi selepas 20 setinggan meningkat menjadi tidak lebih daripada 120-140 denyutan / min dan kembali ke tahap asalnya dalam 3-4 minit. Setelah berlari, degupan jantung biasanya meningkat dalam kisaran 130-160 denyut / min dan pemulihan memerlukan sedikit lebih lama, tetapi pada akhir minit ke-5 setelah bersenam, denyut jantung sudah hampir dengan yang awal. Dalam kes ini, tidak seharusnya ada sensasi atau gangguan yang tidak menyenangkan dalam irama degupan jantung..

Tidak ada latihan fizikal khusus untuk menolong bradikardia. Oleh itu, jangan cuba meningkatkan kadar denyutan jantung dengan jenis tekanan dan senaman - ini boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat diramalkan. Lelucon dengan bradikardia tidak baik, jadi jika anda mendapati gejala di atas dalam diri anda, pastikan anda diuji.

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengatakan bahawa anda perlu memperhatikan kesihatan anda, memerhatikan rejimen kerja dan rehat, mengelakkan tabiat buruk dan, tentu saja, memberi perhatian khusus kepada budaya fizikal dan sukan. Anda perlu memilih cara yang paling mudah dan mudah untuk diri sendiri. Ini termasuk latihan pagi, berenang, bermain ski, berjalan kaki, berjoging, kumpulan kesihatan, dan terapi fizikal. Dan lebih jauh lagi. Pada masa yang sama, anda perlu mengetahui nadi anda dan dapat menganalisis perubahannya. Semasa membandingkan penunjuk kadar denyutan jantung pada waktu siang, seseorang harus mengambil kira kekerapan fungsi harian dan kedudukan badan: pada waktu pagi, nadi selalu kurang kerap berbanding pada waktu petang; dalam kedudukan terlentang, ia kurang biasa daripada pada kedudukan berdiri; selepas makan, kekerapannya sedikit meningkat. diterbitkan oleh econet.ru.

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah kesedaran anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

Mengapa aritmia jantung berlaku?

Kerana penyebaran penyakit ini yang meluas, hari ini anda tidak dapat menjumpai orang yang belum pernah mendengar tentang aritmia. Ini adalah gejala yang kerap dalam perjalanan ke penyakit yang lebih serius. Tetapi apakah penyebab aritmia?

  • Faktor-faktor yang memprovokasi aritmia
  • Pengelasan aritmia dan faktor kejadiannya
  • Takikardia dan bradikardia
  • Fibrilasi atrium atau fibrilasi atrium
  • Flutter atrium
  • Tachycardia supragastrik
  • Sindrom Wolff-Parkinson-White
  • Takikardia gastrik
  • Fibrilasi ventrikel
  • Sindrom selang QT pendek atau panjang
  • Sindrom sinus yang sakit
  • Irama ektopik
  • Sekatan jantung
  • Ekstrasistol

Faktor-faktor yang memprovokasi aritmia

Penyebab disfungsi jantung boleh menjadi pelbagai kesan pada tubuh kita. Terdapat keseluruhan senarai faktor yang bergantung terutamanya pada jenis aritmia. Mereka juga menunjukkan sebab-sebab biasa yang meningkatkan risiko penyakit. Faktor-faktor ini merangkumi:

  • kehadiran diabetes;
  • berlakunya tekanan mental;
  • diagnosis disfungsi tiroid;
  • bacaan tekanan darah tinggi (hipertensi);
  • sebarang perubahan dalam fisiologi jantung yang disebabkan oleh penyakit yang dipindahkan;
  • pendedahan kepada kejutan elektrik yang kuat;
  • penggunaan nikotin secara berterusan;
  • pengambilan alkohol yang berlebihan;
  • kesan sampingan pengambilan ubat;
  • mengalami serangan jantung akut atau parut akibatnya.

Aritmia boleh disebabkan oleh pelbagai kejadian, mulai dari pengambilan alkohol yang berlebihan, gangguan keseimbangan hormon badan dan berakhir dengan tekanan fizikal atau emosi yang terlalu banyak..

Rawatan aritmia kadang-kadang sangat sukar dan memerlukan campur tangan pembedahan. Oleh itu, disarankan untuk menjalani gaya hidup sihat dari usia muda..

Dengan lebih terperinci, anda boleh menerangkan penyebab penyakit bagi setiap jenis aritmia.

Pengelasan aritmia dan faktor kejadiannya

Aritmia dikelaskan mengikut dua ciri: tempat berlakunya dan kekerapan kontraksi jantung. Pertimbangkan semua jenis penyakit.

Takikardia dan bradikardia

Tachycardia, iaitu berdebar-debar dengan degupan jantung (HR) 90-100 dan denyutan yang lebih tinggi per minit, tidak selalu menjadi tanda penyakit ini, seperti bradikardia. Yang terakhir adalah degupan jantung yang perlahan dengan degupan jantung 60-55 dan ke bawah. Fenomena ini boleh menjadi reaksi normal badan. Sebagai contoh, semasa tidur, rehat, atau pada orang yang terlatih, degupan jantung 60 denyutan seminit adalah angka yang cukup. Juga, semasa tekanan fizikal dan emosi, degupan jantung lebih kerap daripada 90 kali seminit tidak akan menjadi penyimpangan dari norma..

Tachycardia sering terjadi sebagai akibat daripada peningkatan aktiviti, juga akibat dari selsema atau penyakit berjangkit. Bradikardia paling kerap dikaitkan dengan kerosakan kelenjar tiroid. Rawatan diagnosis ini dijalankan terutamanya dengan ubat-ubatan, tetapi mesti dipantau oleh doktor..

Fibrilasi atrium atau fibrilasi atrium

Jenis penyakit ini dicirikan oleh kontraksi atrium yang lemah, tetapi sangat kerap. Kerja atria ini jauh dari normal, kerana dalam hati yang sihat mereka membuat satu dorongan kuat. Dalam kes ini, disfungsi jantung ditunjukkan dalam "fibrilasi atrium" yang tidak konsisten. Sehingga 700 kontraksi boleh berlaku seminit. Penyebab fibrilasi boleh menjadi perubahan fisiologi jantung, kerosakan kelenjar tiroid, dan kadang-kadang keracunan teruk. Jangkitan virus, hipertensi, diabetes mellitus atau perubahan yang berkaitan dengan usia dalam badan boleh memprovokasi penyakit ini.

Penyakit ini dianggap sangat serius, oleh itu, rawatannya mesti segera dan dikendalikan oleh pakar, kerana boleh membawa maut.

Flutter atrium

Ini adalah disfungsi jantung, dekat dengan fibrilasi atrium yang dinyatakan di atas. Walau bagaimanapun, keadaannya kurang huru-hara, menyebabkan hanya 350 pengaktifan atrium seminit. Keadaan ini disebabkan oleh sebab yang sama dengan fibrilasi. Dan seperti fibrilasi atrium, flutter sangat berbahaya bagi manusia. Rawatannya semestinya dilakukan di bawah pengawasan pakar..

Tachycardia supragastrik

Sejenis penyakit yang dicirikan oleh berlakunya serangan berdebar-debar spontan hingga 160-250 denyutan seminit. Keadaan ini dapat bertahan baik untuk waktu yang singkat - hanya beberapa saat, atau untuk waktu yang sangat lama - selama beberapa jam. Sebab-sebab aritmia ini boleh menjadi:

  • kehadiran laluan tidak normal, patologi kongenital atau diperolehi sistem jantung yang menjalankan;
  • keadaan tertekan;
  • mabuk badan.

Sindrom Wolff-Parkinson-White

Ini adalah penyakit kongenital yang agak jarang berlaku - hanya 0.3% daripada populasi. Patologi ini boleh menyebabkan serangan aritmia episodik. Namun, dengan gaya hidup yang normal, rawatan tidak diperlukan dan penyakit ini mungkin tidak simptomatik. Kemunculan faktor-faktor yang memprovokasi dalam bentuk kelebihan beban atau keracunan boleh menyebabkan manifestasi sindrom.

Takikardia gastrik

Penyakit yang disertai dengan impuls elektrik yang dipercepat (lebih daripada 200 kali seminit) di ventrikel. Fenomena ini menyebabkan degupan jantung cepat yang tidak normal. Menyebabkan aritmia seperti itu, sebagai peraturan, semacam kerosakan pada jantung.

Fibrilasi ventrikel

Ia menampakkan dirinya sebagai gangguan irama jantung. Ventrikel menguncup secara tidak teratur, sangat cepat dan kacau. Penyakit ini disebabkan oleh perubahan fisiologi jantung.

Sindrom selang QT pendek atau panjang

Ia adalah disfungsi sistem jantung yang menyebabkan jantung berdegup dengan cepat, tidak terkoordinasi. Ini tercermin dalam nama sindrom, kerana selang QT menunjukkan irama jantung pada kardiogram yang terkenal. Kadang-kadang terdapat kelainan serius dalam kerja jantung, yang menyebabkan kematian kerana irama yang huru-hara. Punca sindrom ini adalah gangguan genetik. Juga, permulaan penyakit ini disebabkan oleh kesan sampingan ubat-ubatan dan kekurangan atau kelebihan kalsium dan kalium..

Sindrom sinus yang sakit

Nod sinus adalah pembentukan yang mendorong penghantaran impuls dan pengecutan atria dalam irama tertentu. Sindrom kelemahan adalah kerosakan pada sinoarterial node, kerana terdapat kelemahan atau bahkan kehilangan automatisme dalam kerjanya. Apabila tidak berfungsi dengan baik, degupan jantungnya turun ke tahap rendah yang tidak normal. Penyakit ini berlaku kerana pelanggaran struktur simpul akibat penyakit yang dipindahkan. Ia berlaku bahawa sindrom kelemahan nod berkembang kerana ciri jantung kongenital.

Irama ektopik

Kadang-kadang irama ektopik berpunca daripada kelemahan nod sinoarterial. Irama ini adalah pengecutan otot jantung di bawah pengaruh automatisme bahagian lain dari sistem pengalir atau miokardium. Mereka timbul kerana gangguan pada nod sinus atau bahagian jantung yang lain. Peningkatan kerja pusat ektopik boleh menyebabkan irama ektopik dipercepat. Penyakit boleh diprovokasi oleh penyakit sistem kardiovaskular, gangguan sistem endokrin dan penyakit berjangkit. Rawatan irama ektopik adalah wajib, kerana penyakit ini mengancam nyawa.

Sekatan jantung

Kadang-kadang aktiviti dorongan konduktif atau penamatannya yang perlahan menyebabkan gangguan dalam kerja sistem jantung. Penyumbatan jantung boleh berbeza, berbeza tahap perlambatan dan tempat berlakunya. Terdapat banyak sebab untuk disfungsi ini. Tetapi faktor utama yang memprovokasi penyakit ini adalah: mabuk, penyakit arteri koronari, overdosis ubat dan proses keradangan otot jantung.

Rawatan penyakit ini tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa seseorang..

Ekstrasistol

Kadang-kadang dorongan berlaku di luar nod sinus, itulah sebabnya penguncupan jantung pramatang bermula. Ventrikel tidak mempunyai cukup waktu untuk mengisi dengan darah, dan otot sudah berkontrak. Rasa seperti extrasystoles menyerupai pudar atau getaran di jantung. Terdapat banyak faktor yang memprovokasi kejadiannya, tetapi perlu disoroti kesan ubat-ubatan, alkohol, nikotin, kerosakan fisiologi otot dan keterlaluan psikoemosi. Rawatan boleh dilakukan dengan ubat-ubatan, yang paling penting, di bawah pengawasan doktor.


Artikel Seterusnya
Anemia - apakah penyakit ini dan bagaimana ia berbahaya