Aritmia jantung: rawatan, gejala dan penyebab perkembangannya


Aritmia adalah salah satu penyakit jantung yang paling biasa. Ia disertai dengan peningkatan, penurunan degupan jantung, atau degupan jantung yang tidak teratur. Pada mulanya, aritmia tidak menimbulkan bahaya serius bagi kehidupan pesakit, tetapi dapat mengurangkan kualitinya dengan ketara, dan seterusnya memberi kesan negatif terhadap aktiviti kontraktil jantung dan menyebabkan sejumlah komplikasi. Sekiranya terdapat patologi jantung yang lain, ia boleh mengakibatkan akibat yang serius. Oleh itu, orang dengan aritmia ditunjukkan rawatan yang kompleks, dan kadang-kadang pembedahan..

Kira-kira 80% orang mengalami aritmia sekurang-kurangnya sekali. Dalam 20%, aritmia jantung berterusan. Dan hanya 2-5% mendapatkan bantuan perubatan tepat pada waktunya.

Bagaimana hati manusia berfungsi

Hati setiap orang mempunyai 4 ruang: 2 ventrikel dan 2 atria. Jantung yang sihat berkontraksi dan menenangkan irama. Pada mulanya, darah mengalir melalui urat ke atria, selepas itu mereka dimampatkan dan darah didorong melalui injap ke ventrikel yang santai. Selepas itu, giliran ventrikel berkontrak. Akibatnya, darah dari mereka memasuki aorta dan arteri pulmonari, dan injap menghalangnya daripada kembali ke atria. Terdapat jeda pendek, di mana darah dari urat disalurkan kembali ke atria dan kitaran berulang. Oleh itu, pengecutan ruang mengambil masa sekitar 0.43 saat dan masa rehat adalah 0.4 saat. Oleh itu, jantung lelaki dewasa mempunyai masa untuk menyelesaikan purata 70 kitaran seminit..

Sistem pengaliran bertanggungjawab untuk ketepatan masa penguncupan jantung. Ia adalah kompleks serat otot atipikal yang terletak di dalam jantung: nod sinus-atrium dan atrioventrikular. Merekalah yang, di bawah pengaruh impuls yang terbentuk di sel otot jantung, memastikan automatik kerja otot utama tubuh manusia.

Nod sinus-atrium dipanggil alat pacu jantung utama atau prinsipal. Ia dibentuk oleh segumpal kardiomiosit (sel otot khas). Mereka menghasilkan impuls elektrik yang dihantar sepanjang serat saraf ke atrium kiri, dari mana mereka melalui struktur anatomi khas ke ventrikel. Ini menjamin penguncupan awal atrium, dan kemudian ventrikel, iaitu fungsi jantung yang normal.

Apakah aritmia

Biasanya, jantung berdegup dengan irama dengan frekuensi yang hampir sama. Bagi orang dewasa, 60-90 denyutan seminit dianggap sebagai penunjuk kadar denyutan jantung yang normal, bagi kanak-kanak, kerana keanehan anatomi, penunjuk ini lebih tinggi dan dikira untuk setiap usia secara berasingan. Denyut jantung normal (HR) rata-rata pada kanak-kanak dapat dianggap 70-140 denyut seminit. Lebih-lebih lagi, semakin kecil anak, semakin tinggi kadar denyutan jantung..

Pada orang yang terlatih, jantung berkontrak lebih jarang, kerana aktiviti fizikal yang serius menyebabkan peningkatan jisim miokardium dan peningkatan kekuatan ototnya. Oleh itu, jantung membuat pengeluaran darah yang lebih kuat, yang memungkinkan untuk mengurangkan kekerapan kontraksi tanpa mempengaruhi kualiti peredaran darah. Pada atlet, degupan jantung boleh menjadi 50 denyut seminit, yang akan dianggap normal dan tidak menyebabkan akibat negatif.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia menganggap mana-mana irama jantung yang berbeza dengan irama sinus normal sebagai aritmia. Tetapi dalam kes tertentu, perubahan tersebut dianggap oleh ahli kardiologi sebagai norma atau aritmia fisiologi. Pada yang lain, perubahan kadar jantung diakui secara jelas sebagai patologi dan memerlukan permulaan keadaan terapi yang mencukupi untuk mengelakkan perkembangan akibat yang tidak diingini yang teruk..

Aritmia menyebabkan

Penyebab utama gangguan dalam irama degupan jantung adalah gangguan jantung, di mana terdapat perubahan struktur jantung, misalnya, hipotrofi, iskemia, kemusnahan, dan lain-lain. Oleh itu, aritmia sering menjadi akibat berlakunya penyakit lain:

  • Penyakit jantung iskemia;
  • miopati jantung;
  • proses keradangan;
  • prolaps injap mitral;
  • kecacatan jantung kongenital dan diperolehi.

Beberapa ubat juga boleh menyebabkan gangguan irama jantung dengan keparahan yang berbeza-beza. Tindakan ini berbeza:

  • glikosida jantung;
  • diuretik;
  • simpatomimetik, dll..

Kadang-kadang kekurangan atau kelebihan zat tertentu dalam badan, terutamanya kalium, magnesium, menyebabkan aritmia. Nikotin, alkohol dan bahan narkotik juga mempunyai kesan yang sangat buruk terhadap keadaan saluran darah dan jantung, oleh itu, apabila terdapat ketagihan kepada mereka, aritmia, seperti patologi kardiologi lain, lebih kerap terjadi.

Hari ini, aritmia didiagnosis pada orang dewasa dan kanak-kanak, dan lebih kerap setiap tahun. Terutamanya, peningkatan kejadian penyakit ini terletak pada perubahan keadaan kehidupan moden dan peningkatan bilangan dan tahap faktor risiko yang secara serentak mempengaruhi seseorang..

Menyumbang kepada gangguan irama jantung:

  • Kecenderungan keturunan - kehadiran malformasi kongenital adalah faktor penting yang secara signifikan meningkatkan risiko mengembangkan aritmia, dan beberapa jenis, misalnya, sindrom Wolff-Parkinson-White, diwarisi oleh anak-anak dari ibu bapa mereka.
  • Penyakit kelenjar tiroid - hormon yang dihasilkan oleh kelenjar tiroid mempunyai kesan langsung terhadap kadar proses metabolik dalam badan. Kedua-duanya dapat melambatkan dan mempercepatnya, yang menyebabkan kenaikan atau penurunan degupan jantung.
  • Hipertensi - peningkatan tekanan darah memprovokasi perkembangan penyakit arteri koronari, di mana beberapa sel miokardium mati. Ini, masing-masing, boleh menyebabkan perkembangan aritmia..
  • Hipoglikemia - kadar gula darah (glukosa) yang rendah menyebabkan kegagalan jantung.
  • Obesiti adalah salah satu faktor penting dalam perkembangan hipertensi arteri, kehadirannya menyebabkan aritmia. Di samping itu, kehadiran berat badan yang berlebihan menimbulkan peningkatan beban pada jantung, yang semakin memperburuk keadaan..
  • Peningkatan tahap kolesterol dan aterosklerosis - memberi kesan negatif kepada keadaan saluran darah, menyempitkan lumen mereka dan memprovokasi perkembangan hipertensi, penyakit jantung koronari dan, sebagai akibatnya, aritmia.
  • Anemia kekurangan zat besi - kekurangan zat besi menyebabkan banyak sel dalam tubuh manusia kekurangan oksigen. Ini boleh menyebabkan irama jantung tidak tetap dari masa ke masa..
  • Gangguan hormon - paling kerap aritmia menjadi akibat perubahan menopaus.
  • Osteochondrosis - perubahan ketinggian cakera intervertebral boleh menyebabkan pelanggaran serat saraf. Akibatnya, penularan impuls di sepanjang mereka bertambah buruk, yang menyebabkan gangguan dalam proses persendian jantung dan aritmia.

Walaupun begitu, perubahan degupan jantung tidak selalu menjadi tanda patologi. Terdapat faktor fisiologi yang menyumbang kepada peningkatan atau penurunan kadar jantung jangka pendek. Ia:

  • Situasi tekanan jangka pendek atau jangka panjang. Pengalaman memprovokasi pembebasan katekolamin dan kortisol ke dalam aliran darah, yang menyebabkan pengaktifan semua sistem tubuh dan kelebihannya. Oleh itu, ini tidak boleh menjejaskan kualiti jantung. Pada orang yang sihat, peningkatan kadar denyutan jantung (takikardia) diperhatikan, yang hilang tanpa jejak beberapa minit selepas berakhirnya kesan faktor yang mempengaruhi negatif. Tetapi sekiranya terdapat penyakit jantung yang lain, ini cukup untuk perkembangan infark miokard atau strok..
  • Aktiviti fizikal yang tidak mencukupi untuk orang tertentu. Apabila melakukan kerja fizikal yang terlalu sukar, yang mana badannya belum bersedia, terdapat peningkatan rangsangan struktur jantung, yang menyebabkan pertama percepatan kerjanya, dan kemudian menjadi perlambatan. Pada orang yang tidak bersedia secara fizikal, ini boleh menyebabkan kejutan kardiogenik..
  • Mabuk. Penggunaan alkohol, zat psikostimulasi, garam logam berat, overdosis ubat jantung tertentu memberi kesan negatif terhadap keadaan saluran darah dan degupan jantung.
  • Kekurangan atau lebihan cecair di dalam badan. Perubahan sifat reologi darah boleh menyebabkan gangguan irama jantung dengan keparahan yang berbeza-beza..

Dalam 40% kes, aritmia diprovokasi oleh sebab fisiologi. Dalam baki 60% kes, ia berlaku kerana adanya perubahan patologi dalam kerja jantung dan organ lain..

Gejala

Aritmia boleh berlaku dalam pelbagai bentuk dan diprovokasi oleh sejumlah besar penyakit yang berbeza, yang menentukan sifat perubahan yang dihasilkan dalam kesejahteraan seseorang. Manifestasi umum semua jenis aritmia adalah:

  • perasaan gangguan dalam kerja jantung;
  • ketidakselesaan di bahagian kiri dada;
  • perubahan kadar jantung;
  • kelemahan;
  • tangan dan kaki sejuk;
  • kilat panas;
  • peningkatan kegelisahan;
  • kemunculan ketakutan.

Dengan keadaan yang lebih maju, sakit dada, pening kepala dan pengsan sering diperhatikan. Memutihkan kulit, lonjakan tekanan darah juga sering diperhatikan.

Jenis aritmia

Hari ini, beberapa jenis aritmia dibezakan. Mereka hampir selalu disertai dengan penurunan atau kenaikan degupan jantung dan ketidakteraturan mereka..

Pembahagian ke dalam jenis dilakukan bergantung pada fungsi jantung yang terganggu. Oleh itu, aritmia dibezakan, disertai dengan:

  1. Gangguan automatisme: takikardia sinus dan bradikardia, sindrom sinus sakit, gangguan pemandu irama (atrium bawah, irama atrioventrikular dan idioventrikular).
  2. Gangguan kegembiraan: extrasystoles, takikardia paroxysmal.
  3. Gangguan konduksi: sindrom WPW, penurunan konduksi (blok cabang bundle, intra-atrial, sinoartikular dan lain-lain.
  4. Campuran: fibrilasi atrium atau ventrikel atau turun naik.

Menentukan jenis aritmia sangat penting, pertama sekali, untuk menilai kemungkinan akibatnya dan mengembangkan rejimen rawatan yang betul. Pertimbangkan jenis aritmia yang paling biasa.

Takikardia sinus

Tachycardia sinus didiagnosis dengan peningkatan kadar denyutan jantung hingga 90 denyut / minit atau lebih, hingga 150-180 denyutan / minit. Inti perkembangannya adalah peningkatan automatisme sinus node, yang menghasilkan dan mengirim lebih banyak impuls per unit masa. Sebagai peraturan, takikardia sinus diperhatikan pada orang yang sihat dengan:

  • bermain sukan, melakukan kerja fizikal;
  • keterlaluan emosi;
  • mengambil ubat tertentu;
  • penggunaan minuman beralkohol, serta minuman yang mengandungi kafein;
  • merokok.

Ia boleh berlaku dengan perkembangan anemia kerana pelbagai proses keradangan, demam, tekanan darah rendah dan sejumlah patologi lain. Diagnosis secara langsung "sinus tachycardia" dibuat dalam kes-kes apabila selama 3 bulan seseorang dalam keadaan rehat mutlak dan aktiviti mengalami peningkatan degupan jantung yang berterusan hingga 100 atau lebih denyutan per minit. Semasa melakukan ECG dalam kes seperti itu, hanya detak jantung yang meningkat dikesan, tetapi tidak ada penyimpangan lain dari norma.

Tachycardia sinus adalah jenis aritmia yang paling biasa.

Selalunya, takikardia sinus didiagnosis pada wanita, dan wanita muda. Ini biasanya disebabkan oleh terlalu banyak sistem saraf simpatik, yang disertai dengan perkembangan dystonia vaskular dan sejumlah gangguan lain. Dalam situasi seperti itu, semua kekuatan diarahkan untuk menghilangkan penyebab perkembangan penyakit ini..

Bradikardia sinus

Sinus bradikardia adalah keadaan di mana kadar denyutan jantung menurun kepada 60 denyutan / minit dan ke bawah. Ini tidak dapat dipastikan secara jelas sebagai patologi, kerana bradikardia sinus juga dapat ditemukan pada orang yang benar-benar sihat dengan bentuk sukan..

Tetapi jika penurunan kadar denyutan jantung digabungkan dengan penampilan pening, kegelapan pada mata, pingsan atau sesak nafas, mereka berbicara tentang adanya penyebab bradikardia patologi. Dalam situasi seperti itu, ini boleh menjadi akibat dari:

  • infarksi miokardium;
  • hipotiroidisme;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • jangkitan virus.

Mekanisme pengembangannya adalah untuk meningkatkan nada sistem saraf parasimpatis, yang menyebabkan kerosakan primer pada simpul sinus dan penurunan jumlah impuls yang dihantar ke ruang jantung..

Sekiranya bradikardia sinus disertai dengan penampilan perubahan kesejahteraan pesakit dan kemunculan gejala di atas, ini memerlukan pelantikan rawatan ubat, dan kadang-kadang elektrokardiostimulasi. Tetapi sambil mengekalkan keadaan kesihatan yang benar-benar normal, terapi untuk bradikardia sinus tidak ditunjukkan.

Aritmia sinus

Keadaan yang disertai dengan takikardia dan bradikardia yang bergantian disebut aritmia sinus. Ia boleh mengambil pelbagai bentuk dan bergantung pada tindakan pelbagai faktor. Selalunya, aritmia pernafasan dikesan, disertai dengan peningkatan kadar jantung semasa penyedutan dan penurunan penunjuk ini semasa menghembus nafas..

Sinus arrhythmia adalah hasil daripada turun naik nada saraf vagus dan pembentukan impuls yang tidak teratur di nod sinus kerana perubahan kualiti pengisian darah ruang jantung semasa bernafas. Selalunya ia didiagnosis dengan VSD dan penyakit berjangkit.

Semasa melakukan ECG dalam situasi seperti itu, peningkatan dan penurunan episod dalam selang R - R dicatat dengan frekuensi tertentu, yang berkadar langsung dengan fasa pernafasan. Selebihnya indikator tidak berubah, kerana tidak ada perubahan pada jantung yang dapat mempengaruhi perjalanan impuls melalui sistem konduksinya.

Sindrom sinus yang sakit

Aritmia seperti ini berlaku apabila simpul sinus melemah atau berhenti berfungsi. Ini boleh menjadi akibatnya:

  • iskemia (gangguan pemakanan) tisu di nod sinus;
  • kardiosklerosis;
  • kardiomiopati;
  • mikoradit;
  • penyakit jantung infiltratif;
  • ciri struktur kongenital sistem pengalir.

Sekiranya node sinus berhenti berfungsi, untuk mengimbangi fungsinya, simpul kedua sistem konduksi jantung, atrioventricular, diaktifkan. Sangat jarang nod sinus dimatikan sepenuhnya, lebih kerap mengekalkan fungsi, tetapi berfungsi dengan gangguan yang berpanjangan.

Dengan sindrom sinus yang sakit, serangan jantung jangka pendek diperhatikan, yang tidak selalu menyebabkan ketidakselesaan pada pesakit. Tetapi dari masa ke masa, aritmia jenis ini boleh menyebabkan kegagalan jantung dan gangguan bekalan darah ke otak. Ia juga mempunyai bradikardia sinus, yang juga boleh digabungkan dengan jenis aritmia yang lain..

Ekstrasistol

Extrasystole adalah jenis aritmia yang paling biasa, disertai dengan pelanggaran kegembiraan jantung. Dalam situasi seperti itu, pengecutan jantung pramatang diperhatikan apabila dorongan terbentuk di luar nod sinus..

Extrasystole juga dapat diperhatikan pada orang yang sihat. Kejadian sehingga 200 ekstrasistol sehari dianggap sebagai kebiasaan..

Aritmia jenis ini berkembang sebagai tindak balas kepada:

  • ketegangan saraf;
  • kerja berlebihan;
  • minum alkohol atau kafein;
  • merokok.

Bagi orang yang mempunyai jantung yang sihat, extrasystole tidak menimbulkan bahaya yang serius. Tetapi pada mereka yang mengalami kerosakan miokard organik, ia boleh menyebabkan komplikasi teruk..

Extrasystoles boleh berlaku dengan peningkatan frekuensi dengan miokarditis. Bergantung pada tempat impuls terbentuk, ia dibezakan:

  • atrium;
  • atrioventrikular;
  • ventrikel.

Lebih-lebih lagi, tidak selalu ada satu sumber impuls patologi. Selalunya terdapat beberapa di antaranya, kemudian didiagnosis ekstrasistol politopik.

Tachycardia paroxysmal

Tachycardia paroxysmal disebut serangan mendadak peningkatan kadar denyutan jantung dari 130 hingga 200 denyutan / min. Ia boleh berlangsung selama beberapa saat atau beberapa hari. Aritmia seperti itu adalah hasil pembentukan fokus pengujaan di mana-mana bahagian sistem pengalir, yang menimbulkan impuls pada kelajuan tinggi. Bergantung pada penyetempatannya, takikardia paroxysmal atrium dan ventrikel dibezakan.

Aritmia jenis ini adalah akibat langsung dari:

  • kebuluran oksigen miokardium;
  • penyakit endokrin;
  • ketidakseimbangan elektrolit;
  • Penyakit jantung iskemia;
  • kardiomypathy;
  • kecacatan jantung kongenital dan diperolehi.

Dalam kes ini, terdapat:

  • berdebar kuat;
  • ketidakselesaan, hingga sakit dada;
  • sesak nafas, sesak nafas;
  • menggigil;
  • benjolan di kerongkong.

Bahaya tertentu adalah takikardia paroxysmal ventrikel, kerana ia boleh berubah menjadi fibrilasi ventrikel, di mana hanya beberapa seratnya berkontraksi, dan hanya dalam irama yang huru-hara. Ini membawa kepada ketidakupayaan jantung untuk merealisasikan fungsinya..

Sekatan jantung

Hasil daripada gangguan konduksi impuls, blok sinarikular, intra-atrium, antrioventrikular boleh berlaku. Mereka berkembang dengan latar belakang aterosklerosis, proses keradangan di jantung, atau kardiosklerosis.

Semasa aritmia, 3 peringkat dibezakan: memperlahankan aliran impuls, sekatan separa dan sekatan lengkap. Hasil dari bentuk penyakit yang lebih lanjut adalah serangan jantung..

Aritmia bercampur

Kejadian yang paling biasa adalah fibrilasi atrium, yang disebut fibrilasi atrium. Dalam keadaan seperti itu, terdapat pengecutan atria yang huru-hara dengan frekuensi hingga 400-600 kali per minit. Ini menimbulkan risiko pembekuan darah yang tinggi, yang boleh menyebabkan strok..

Fibrilasi atrium disertai oleh:

  • peningkatan kadar denyutan jantung yang mendadak;
  • kelemahan teruk;
  • kesukaran bernafas;
  • sakit dada;
  • ketakutan yang kuat.

Serangan boleh berlangsung beberapa minit dan hilang dengan sendirinya. Sekiranya ini tidak berlaku, pesakit memerlukan rawatan perubatan..

Komplikasi aritmia

Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat pada masanya, aritmia pelbagai jenis boleh menyebabkan:

  • serangan jantung - dalam 15% kes berlaku secara spontan tanpa adanya manifestasi penyakit lebih awal dan boleh menyebabkan kematian jika tindakan pemulihan tidak dilakukan tepat pada waktunya;
  • kejutan kardiogenik - adalah hasil penurunan tekanan darah yang mendadak sebagai tindak balas kepada penurunan kadar jantung (kebarangkalian kematian adalah 90%);
  • infark miokard - nekrosis sebahagian sel jantung, akibat pelanggaran pemakanan mereka kerana tahap bekalan darah yang tidak mencukupi (mungkin berlaku dengan latar belakang takikardia paroksismal atau atrium);
  • strok - kekurangan zat makanan otak, yang membawa kepada perkembangan gangguan neurologi yang teruk dengan risiko kematian yang tinggi;
  • tromboemboli - gumpalan darah yang terbentuk di jantung dapat memisahkan dan bergerak melalui saluran, menyekatnya dan menyekat peredaran darah.

Risiko komplikasi berkadar langsung dengan jenis aritmia, kehadiran penyakit bersamaan, serta jangka masa keberadaannya. Oleh itu, sangat penting untuk mendiagnosis aritmia seawal mungkin dan menjalankan rawatan yang sesuai untuk keadaan tersebut. Jika tidak, kemungkinan kematian atau kecacatan meningkat berkali-kali.

Diagnostik aritmia

Sekiranya terdapat tanda-tanda aritmia, pesakit dinasihatkan untuk segera berjumpa pakar jantung. Doktor akan melakukan temu ramah dan pemeriksaan pesakit secara menyeluruh. Ini akan membolehkan anda menentukan dengan tepat sama ada ada faktor dalam kehidupan seseorang yang boleh menyebabkan berlakunya gangguan irama jantung, dan keparahan penyakit.

Ahli kardiologi semestinya mengukur tekanan darah dan menentukan nadi. Juga, doktor melakukan auskultasi jantung menggunakan fonendoskop. Pada tahap ini, dia dapat menilai sifat suara jantung dan membuat kesimpulan awal mengenai kualiti fungsinya..

Untuk mengesahkan diagnosis dan menentukan jenis aritmia dengan tepat, kaedah penyelidikan instrumental ditetapkan:

  • ECG;
  • Ultrasound;
  • Pemantauan Holter.

Ia juga terbukti lulus ujian darah am dan biokimia. Kadang-kadang, MRI dan CT digunakan untuk mengenal pasti gangguan yang ada dan penyebab aritmia dengan tepat. Juga, dalam beberapa kes, angiografi dapat dilakukan..

Sekiranya serangan aritmia jarang berlaku dan tidak direkodkan pada EKG, pesakit diminta menjalani beberapa ujian:

  • ECG semasa bersenam, seperti berbasikal atau berlari.
  • Ujian jadual condong - ditunjukkan untuk kerapkali kepala dan kehilangan kesedaran. Ini adalah kenyataan bahawa ECG pertama diambil ketika pesakit berbaring di permukaan mendatar, dan kemudian dalam kedudukan tegak.

Rawatan aritmia jantung

Setelah diagnosis dibuat, jenis aritmia dan tahap keparahannya ditentukan, pakar kardiologi dapat mengembangkan taktik optimum untuk merawat pesakit. Dalam setiap kes, ia akan berbeza dan pasti akan mengambil kira ciri-ciri individu orang tertentu..

Dengan aritmia, rawatan selalu menyeluruh dan bertujuan untuk menghilangkan penyebab perkembangannya. Ia merangkumi terapi ubat, terapi manual, pembetulan gaya hidup.

Dengan aritmia, penting untuk beralih ke gaya hidup sihat, iaitu berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol, berjalan di udara segar setiap hari, bergerak lebih banyak dan beralih ke pemakanan yang betul. Ini perlu, kerana nikotin, alkohol, gaya hidup yang tidak menetap, makanan berlemak dan masin adalah penyokong perkembangan aritmia dan menyumbang kepada perkembangan komplikasi. Sama pentingnya untuk menormalkan keadaan psikoemosi, dan juga memerhatikan keadaan kerja dan rehat.

Sebagai sebahagian daripada terapi ubat, pesakit boleh diberi ubat dari kumpulan yang berbeza:

  • penyekat saluran kalsium;
  • glikosida jantung;
  • penyekat saluran natrium;
  • ubat antiarrhythmic;
  • penyekat saluran kalium;
  • penyekat β;
  • vitamin.

Dua orang yang berbeza dengan gejala yang sama mungkin diberi rejimen rawatan yang berbeza untuk aritmia. Oleh itu, adalah mustahil untuk membeli ubat-ubatan tertentu dengan sendirinya hanya kerana ubat tersebut tidak diresepkan kepada jiran atau saudara. Persembahan amatur seperti itu boleh menyebabkan keadaan menjadi lebih teruk dan pelanggaran irama jantung yang kritikal..

Contohnya, jika berlaku extrasystole, disertai dengan lesi organik jantung, penggunaan ubat-ubatan antiarrhythmic dan β-blocker boleh menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa.

Juga, rawatan penyakit bersamaan yang merupakan akibat atau penyebab perkembangan aritmia adalah wajib. Oleh itu, pesakit, selain bantuan pakar kardiologi, mungkin memerlukan perundingan pakar neurologi, ahli endokrinologi dan pakar sempit lain. Akibatnya, untuk penyakit endokrin, terapi penggantian boleh diresepkan, untuk neurologi - nootropik, agen serebrovaskular, dengan kecenderungan pembentukan darah, ubat trombolitik disyorkan, dll..

Sekiranya perlu, pesakit boleh menjalani kardioversi elektrik. Ini adalah prosedur yang agak menyakitkan, oleh itu ia hanya dilakukan dengan anestesia atau ubat penenang. Ia digunakan untuk menormalkan irama semasa flutter atau fibrilasi ventrikel atau atria. Kardioversi elektrik melibatkan mengalirkan arus elektrik melalui dada menggunakan defibrilator. Manipulasi dilakukan di bawah kawalan ECG dan dalam kebanyakan kes, satu kejutan cukup untuk menormalkan degupan jantung.

Terapi manual untuk aritmia jantung

Sesi terapi manual yang dilakukan dengan betul dapat memperbaiki keadaan pesakit dengan menormalkan konduksi saraf. Mereka sangat berkesan sekiranya terdapat osteochondrosis, yang pada masa ini terdapat pada hampir setiap orang dewasa pada tahap yang lebih besar atau lebih rendah..

Oleh kerana dalam situasi seperti itu, aritmia menjadi akibat pelanggaran sistem saraf autonomi, penghapusan mampatan akar tulang belakang mempunyai kesan positif terhadap kerja otot jantung. Untuk mengatasi tugas ini adalah kuasa chiropractor, terutama yang mengetahui kaedah rawatan mengikut kaedah Gritsenko..

Ia memungkinkan, dengan mempengaruhi tulang belakang, memulihkan kedudukan vertebra yang betul dan meningkatkan kualiti pemakanan cakera intervertebral, untuk menghentikan perkembangan proses degeneratif yang timbul di dalamnya dengan latar belakang osteochonrosis dan memulihkan struktur normal. Kaedah Gritsenko mempunyai sekitar seratus paten dan diakui sebagai kaedah yang berkesan untuk merawat bukan sahaja osteochondrosis, tetapi juga sejumlah penyakit lain yang merupakan akibat dari gangguan pada tulang belakang..

Setelah menjalani sesi, mungkin bukan sahaja untuk mengurangkan manifestasi aritmia atau menghilangkannya sepenuhnya, tetapi juga dapat menguatkan seluruh tubuh secara keseluruhan. Ini memberi kesan positif terhadap kesejahteraan umum pesakit..

Rawatan pembedahan aritmia jantung

Dalam kes tertentu, nyawa pesakit dapat diselamatkan hanya melalui operasi. Hari ini, dalam rawatan aritmia, campur tangan pembedahan berikut dapat dilakukan:

  • ablasi frekuensi radio;
  • elektrokardioversi;
  • pemasangan alat pacu jantung atau defibrilator buatan.

Untuk mengelakkan melakukan pembedahan jantung yang agak berbahaya dan mahal, ada baiknya tidak memulakan penyakit ini dan memulakan rawatan tepat pada masanya, sementara ia boleh ditangani dengan cara bukan pembedahan..

Pertolongan cemas untuk serangan aritmia

Apabila serangan aritmia berlaku, penting untuk tidak tersesat dan mengikuti cadangan yang diterima daripada doktor dengan tepat. Pertama sekali, anda memerlukan:

  1. Mengukur tekanan darah dan menilai nadi.
  2. Ambil ubat yang ditetapkan oleh pakar kardiologi.
  3. Buka tingkap untuk membiarkan udara segar masuk ke dalam bilik.
  4. Longgarkan tali leher, kerah, atau tanggalkan perhiasan leher yang menghalang pernafasan.
  5. Berbaring di atas katil dan cuba bertenang (anda juga boleh menggunakan ubat penenang herba).
  6. Tunggu seperempat jam. Sekiranya keadaan kesihatannya tidak stabil, ambulans harus segera dipanggil.

Semasa serangan aritmia, dilarang:

  • mandi atau mandi dengan kontras;
  • melakukan kerja fizikal;
  • mengambil ubat yang tidak diketahui.

Prognosis aritmia

Kursus dan prognosis yang paling baik adalah khas untuk extrasystoles tunggal, takikardia sinus dan bradikardia. Dalam 80-90% kes, mereka dapat dikalahkan sepenuhnya, dan komplikasi hanya terjadi pada 2–5% pesakit.

Tetapi ketika mendiagnosis aritmia yang mengancam nyawa, prognosis ditentukan terutamanya oleh kelajuan permulaan rawatan dan kualitinya. Sekiranya anda mengabaikan penyakit ini, kemungkinan kematian adalah sekitar 70%. Menjalankan terapi yang mencukupi dapat mengurangkan risiko ini kepada 15%..

Oleh itu, aritmia adalah keadaan yang agak berbahaya, kerana ia mempunyai banyak jenis yang mempunyai gejala yang sangat serupa. Oleh itu, adalah mustahil untuk menilai sendiri tahap keparahan keadaan seseorang sendiri dan besarnya risikonya. Tetapi dengan memperhatikan kesihatan diri sendiri dan meminta bantuan perubatan tepat pada masanya, adalah mungkin untuk menstabilkan keadaan dan menghindari perkembangan akibat berbahaya..

Cara menyembuhkan aritmia jantung selama-lamanya: ubat-ubatan, ubat-ubatan rakyat, diet

Aritmia adalah pelanggaran kekerapan atau keteraturan irama jantung dan pengaliran elektrik otot itu sendiri. Malangnya, banyak orang menderita penyakit ini..

Oleh itu, apakah sebab-sebab pembentukan aritmia? Dengan gejala apa yang dapat anda ketahui tentangnya? Dan, yang paling penting, bagaimana menyembuhkan aritmia jantung? Anda akan mengetahui jawapan untuk semua soalan ini dari artikel ini..

Secara ringkas mengenai patologi

Sebelum bercakap mengenai cara menyembuhkan aritmia jantung, anda perlu membincangkan secara ringkas spesifik gangguan ini. Secara umum, istilah ini menunjukkan berlainan dalam manifestasi dan mekanisme terjadinya gangguan jantung, mengenai iramanya.

Aritmia boleh menyebabkan gangguan teruk pada aktiviti otot ini dan organ lain. Selalunya gangguan ini ternyata menjadi komplikasi atau akibat dari patologi serius.

Gejala aritmia dapat dibezakan dalam senarai berikut:

  • Sensasi degupan jantung yang berbeza.
  • Kelemahan.
  • Pening.
  • Gangguan dan hati yang tenggelam.
  • Kesakitan dan tekanan dada.
  • Pengsan.
  • Dyspnea.

Sekiranya aritmia tidak dirawat, penyakit ini akan berkembang. Dan ini penuh dengan serangan angina pectoris, tromboemboli, edema paru, kegagalan jantung akut, atau bahkan kematian..

Apa yang menyebabkan aritmia jantung? Secara umum, patologi ini boleh menjadi akibat dari patologi kardiovaskular, atau fenomena bebas. Sebabnya, penyebabnya adalah kerosakan pada otot jantung, atau perubahan badan yang lain: masalah dengan sistem saraf pusat, penyakit kelenjar tiroid atau saluran gastrousus, ketidakseimbangan elektrolit, trauma dada, dll..

Takikardia

Sekarang kita boleh membincangkan bagaimana menyembuhkan aritmia jantung. Tachycardia adalah sejenis patologi di mana irama melebihi 90 denyutan seminit.

Rawatan melibatkan pengambilan ubat penenang, yang paling berkesan adalah Relanium, Phenobarbital dan Diazepam. Doktor sering menetapkan ubat herba: "Novo-Passit", "Persen", ekstrak valerian dan motherwort, hawthorn tincture.

Penyekat beta diperlukan. Mereka mengatur kesan norepinefrin dan adrenalin pada badan. Berikut adalah ubat yang disyorkan:

  • Bisoprolol ("Bisomor", "Coronal", "Concor").
  • Metoprolol ("Vasokardin", "Logimax", "Betalok").
  • Atenolol ("Tenolol" dan "Prinorm").
  • Nebivolol (Binelol dan Nebilet).
  • Timolol (Okumed dan Arutimol).
  • Propranolol (Anaprilin, Propamine dan Noloten).
  • Nadolol ("Korgard").
  • Oxprenolol (Trazicor dan Coretal).

Bercakap tentang cara menyembuhkan aritmia jantung, anda perlu membuat tempahan bahawa dengan takikardia, ubat yang paling berkesan adalah berdasarkan bisoprolol dan propranolol.

Bradikardia

Patologi ini dicirikan oleh degupan jantung yang perlahan (kurang daripada 60 denyutan seminit). Dalam rawatannya, ubat berikut digunakan secara aktif:

  • Isoprenalin. Pentadbiran intravena disyorkan. Ini adalah analog dari "Adrenalin". Ubat ini mempercepat pengecutan otot jantung, meningkatkan nada sistem saraf simpatik dan merangsang reseptor adrenergik dalam miokardium. Doktor menentukan dos secara individu, kekerapan kemasukan adalah 2-4 kali sehari.
  • Izadrin. Terdapat dalam bentuk penyelesaian untuk suntikan dan tablet. Ia mempunyai kesan tambahan kepada terapi utama, kerana bahan aktifnya tidak mempengaruhi degupan jantung. Dianjurkan untuk mengambilnya dalam bentuk tablet yang mesti diletakkan di bawah lidah. Cukup 2-3 kali sehari.
  • Ephedrine Hydrochloride. Meningkatkan tekanan darah dengan menyempitkan saluran darah. Berkesan untuk gangguan pengaliran miokardium. Anda perlu mengambil 1 tablet 2-4 kali sehari. Sekiranya pesakit didiagnosis dengan penyakit vaskular aterosklerotik, terdapat masalah dengan kelenjar tiroid atau penyakit jantung yang bersifat organik, dia dilarang "Ephedrine hydrochloride".
  • Orciprenaline sulfate (Astmopent). Ini adalah analog dari "Izadrina". Dan ia dipindahkan berkali-kali lebih mudah, lebih-lebih lagi, ia tidak menimbulkan reaksi sampingan yang tidak diingini. Satu-satunya kontraindikasi adalah aterosklerosis. Anda perlu mengambil ubat 0.5-1 tablet 3-4 kali sehari.
  • Ipratropium bromida. Nama farmasi adalah "Ipratropium". Ia berkesan dalam memerangi bradikardia sinus, kerana ia tidak mempengaruhi sistem saraf pusat, tidak menyebabkan kelesuan dan mengantuk. Biasanya diresepkan tablet 0.5-1 2-4 kali sehari.

Ekstrasistol

Aritmia jenis ini ditunjukkan oleh degupan jantung yang luar biasa. Dalam kes ini, terapi melibatkan peralihan secara beransur-ansur dari ubat lemah ke ubat kuat. Rawatan dimulakan dengan mengambil ubat penenang, tetapi jika ia tidak membantu, pesakit diresepkan antiaritmia.

Apa yang perlu diambil dengan aritmia jantung, doktor memutuskan, tetapi inilah ubat-ubatan yang biasanya diresepkan:

  • Penenang, yang menyebabkan pengujaan berlebihan pusat ekstrasistol. Ubat ini mempengaruhi isyarat otak.
  • Ubat yang mengandungi magnesium dan kalium yang menguatkan otot jantung. Yang paling berkesan ialah Panangin dan Asparkam. Sekiranya pesakit mengambil ubat diuretik yang membersihkan elektrolit, maka ubat intravena ini ditetapkan.
  • Sekiranya extrasystole timbul terhadap latar belakang bradikardia, maka ubat-ubatan diresepkan, yang merangkumi belladonna ("Atropine" khususnya).
  • Ubat antiaritmia. Yang terbaik ialah karya "Bretilium", "Moracizin", "Amiodarone" dan "Propafenone". Ia diresepkan untuk orang yang mengalami aritmia di ventrikel jantung dan atria. Terdapat sebilangan besar kontraindikasi serius, kesan sampingan adalah mungkin.
  • Sekiranya terdapat extrasystole akibat takikardia, penggunaan glikosida - ubat dari digitalis ditunjukkan. Mereka diberikan dalam jumlah kecil.

Anda perlu menyenaraikan beberapa ubat yang dapat mengatasi extrasystole, kerana kita membincangkan gejala, penyebab dan rawatan aritmia jantung. "Metoprolol", "Cardanol", "Betakardin", "Sinopril", "Pyramil", "Enalapril", "Amprilan", "Moracizin", "Bretilium", "Nifedipine", "Cinnarizin", "Verapamil" telah membuktikan diri mereka dengan baik., "Propafenone" dan "Amiodarone".

Fibrilasi atrium

Ini adalah patologi yang sangat berbahaya, yang dicirikan oleh kontraksi kacau serat otot individu. Dengan fibrilasi atrium, nadi boleh meningkat hingga 400 denyut seminit, dalam kes yang jarang berlaku - hingga 600.

Patologi jenis ini berlaku terhadap latar belakang patologi lain dari sistem kardiovaskular atau sebagai akibat daripada kerja kelenjar tiroid yang tidak mencukupi. Jarang, pelanggaran ini menjadi akibat dari patologi organ dalaman..

Apa yang perlu diambil untuk jenis aritmia ini? Matlamat utama terapi adalah untuk menyesuaikan kadar jantung. Jika tidak, risiko pendarahan sistemik, strok iskemia dan kematian secara tiba-tiba meningkat. Oleh itu, sangat penting untuk mengurangkan kadar ventrikel hingga 80 denyutan seminit..

Anda tidak boleh melakukannya tanpa mengambil beta-blocker yang terkenal - dalam kes ini, Metoprolol dan Esmolol ditunjukkan. Penggunaan penyekat kalsium juga ditunjukkan: "Diltiazem" dan "Verapamil".

"Kordaron" menunjukkan kecekapan yang hebat. Tetapi ubat ini hanya sesuai untuk terapi sementara. Sekiranya ia digunakan dalam masa yang lama dalam rawatan, maka komplikasi mungkin timbul dengan sistem dalaman badan. Juga "Cordaron" dikontraindikasikan jika pesakit mempunyai intoleransi yodium individu atau kekurangan kalium dan magnesium.

Untuk terapi jangka panjang, "Digoxin" disyorkan - sangat diperlukan bagi orang yang memerlukan kawalan berterusan terhadap kontraksi ventrikel dan nadi. Bahkan diluluskan untuk digunakan pada pesakit dengan kegagalan jantung. "Digoxin" tidak hanya menghilangkan aritmia, tetapi juga meningkatkan pecahan ejeksi, merangsang kerja otot.

Walau bagaimanapun, "Digoxin" kurang dikeluarkan dari badan, itulah sebabnya mengapa mabuk perlahan berlaku. Oleh itu, sekiranya menetapkan ubat untuk terapi jangka panjang, adalah mustahak untuk mengawal jumlah bahan aktif dalam darah. Sekiranya kepekatannya terlalu tinggi, anda harus berhenti mengambil "Digoxin" dan beralih ke terapi simptomatik.

Sekatan jantung

Apa yang disebut gangguan dalam irama kontraksi yang berlaku disebabkan oleh masalah yang berkaitan dengan perjalanan impuls saraf melalui sistem konduksi otot. Rawatan selalu bergantung kepada keparahan sekatan. Berikut adalah panduan ringkas:

  • Tahap kedua jenis 2 melibatkan rangsangan berterusan dengan alat pacu jantung luaran. Pada peringkat awal, penyakit ini dapat dihentikan, tetapi hanya jika penyebabnya bukan keturunan. Penyakit ini sering berkembang akibat penyalahgunaan dadah atau ubat..
  • Sekiranya sekatan disebabkan oleh patologi jantung yang lain, orang itu boleh dipasang dengan alat pacu jantung.
  • Tahap ketiga penyakit ini tidak dapat disembuhkan. Terapi bertujuan untuk menghilangkan gejala dan meningkatkan kualiti hidup. Tujuan rawatan adalah untuk mencegah serangan jantung. Oleh itu, alat pacu jantung dipasang dalam semua keadaan.

Sekatan yang tidak lengkap pada tahap kedua dan pertama adalah tidak simptomatik, dan oleh itu hanya memerlukan pemerhatian dan pemeriksaan rutin. Walaupun pertama kali mereka perlu dikenali, tetapi mereka hanya dijumpai semasa EKG.

Risiko terbesar bagi kehidupan manusia ditunjukkan oleh sekatan bermutu tinggi, serta penyakit yang cepat berkembang. Kerana dalam kes seperti itu, ada pelanggaran aliran darah dan kegagalan jantung..

Operasi memasang alat pacu jantung selalu dilakukan dengan segera. Prosedur ini dilakukan dengan penggunaan "Atropine", "Adrenalin", "Theophylline" dan "Dopamine". Pemulihan menunjukkan pengambilan mandatori m-antikolinergik, beta-adrenostimulan dan simpatomimetik.

Diet

Juga perlu untuk membincangkan secara ringkas mengenai spesifik pemakanan untuk aritmia jantung. Diet harus berbeza dari yang biasa - pesakit mesti mengambil makanan secara aktif dengan kandungan kalsium, kalium, magnesium, serta unsur surih lain yang diperlukan untuk jantung berfungsi..

Juga, dengan menyesuaikan diet, anda dapat memadamkan reseptor saraf vagus. Bagaimanapun, dialah yang menyekat atau menghalang fungsi simpul sinus, sehingga menimbulkan gangguan dalam kerja sistem jantung.

Di samping itu, pemakanan sihat adalah cara untuk mengatasi berat badan berlebihan dan meningkatkan proses metabolik. Faktor-faktor ini juga antara provokasi utama kegagalan jantung..

Bagaimana untuk menyembuhkan aritmia di rumah? Pemulihan sepenuhnya adalah persoalan semata-mata individu, tetapi apa yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang menderita penyakit ini adalah memasukkan makanan berikut dalam menu mereka:

  • Buah kaya dengan unsur surih dan vitamin. Ini adalah pir, plum, pisang, raspberi, epal, jeruk dan currant..
  • Sayur-sayuran: kubis, tomato, labu, timun, kentang, kacang, bit, lada merah.
  • Daging rebus (ayam belanda, ayam dan arnab) dan ikan tanpa lemak (dikukus, lebih baik).
  • Sayang.
  • Produk tenusu - yogurt dan keju kotej rendah lemak.
  • Rosemary, kerana ia menguatkan saluran darah.
  • Brokoli, kerana mengandungi banyak unsur surih dan vitamin (serat, zat besi, fosfor termasuk).
  • Alpukat, kerana mengandungi sejumlah besar tembaga dan besi, serta enzim yang menghentikan perkembangan aritmia.
  • Buah limau gedang, kerana dianggap sumber glikosida dan serat sayur-sayuran yang paling berharga. Memakannya secara berkala membantu menguatkan otot jantung dan menormalkan proses metabolik.
  • Pasli, kerana ia adalah diuretik yang sangat baik, sangat diperlukan untuk aritmia.

Makanan terlarang juga perlu disenaraikan, kerana kita membincangkan bagaimana anda dapat menyembuhkan aritmia jantung. Selalu disarankan untuk melepaskan daging asap, jeroan, daging berlemak, produk acar dan asin, susu masam berlemak, produk separuh siap, makanan dalam tin, telur (anda hanya boleh telur dadar dan direbus lembut) dan rempah.

Ubat-ubatan rakyat

Di atas, banyak yang diperkatakan mengenai sebab, gejala dan rawatan aritmia jantung. Sekarang kita harus membincangkan secara ringkas ubat-ubatan rakyat, penggunaannya bertujuan untuk memerangi patologi ini dan menguatkan otot secara keseluruhan. Berikut adalah beberapa resipi ringkas:

  • Campurkan 400 gram walnut, aprikot kering dan kismis ringan. Kisar dalam pengisar, tambah lemon cincang halus (bersama dengan kerak), campurkan dengan madu may (7 sudu besar). Berkeras selama tiga jam, masukkan ke dalam peti sejuk. Ambil 1 sudu besar. l. pagi dan petang.
  • Campurkan jus lobak hitam yang diperah dengan madu dalam bahagian yang sama. Ambil 15 ml tiga kali sehari sebelum makan.
  • Ambil 100 gram buah beri yang baik untuk jantung (disenaraikan sebelumnya) dan tuangkan satu liter air mendidih. Biarkan hingga 30 minit. Kemudian masukkan madu (3 sudu besar. L.). Minum pada waktu siang dan bukannya teh.
  • Bancuh dengan dua gelas air mendidih 2 sudu kecil. calendula dan bersikeras dalam termos selama satu jam. Minum 4 kali sehari, 100 ml.
  • Dengan segelas air mendidih, bancuh pinggul mawar (2 sudu besar. L), kemudian bersikeras selama satu jam. Kemudian ketegangan. Minum infusi yang dihasilkan sejam sebelum sarapan.
  • Tuang 40 gram akar lovage dengan air sejuk (4 cawan). Biarkan sehingga satu malam. Saring pada waktu pagi dan minum keseluruhan isipadu sepanjang hari.
  • Campurkan chamomile, pudina dan valerian dalam bahagian yang sama. Kemudian ambil 1 sudu besar. l. pengumpulan dan tuangkan segelas air mendidih. Berkeras dalam termos sekurang-kurangnya 3 jam. Kemudian ketegangan. Minum keseluruhan isipadu sebelum tidur, anda boleh menambah madu.

Sudah tentu, ini jauh dari semua ubat rakyat yang berkesan - hanya beberapa, yang paling terkenal. Mereka bukan produk perubatan utama dan hanya dianggap sebagai terapi tambahan untuk pil. Cara merawat aritmia jantung ditentukan oleh doktor, dan anda juga harus berunding dengannya mengenai kesesuaian penggunaan kaedah rakyat.

Ramalan

Adakah mungkin untuk menyembuhkan aritmia jantung selama-lamanya? Sebenarnya, prognosis untuk gangguan jenis ini sangat kabur. Beberapa aritmia tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan, jika tidak dikaitkan dengan patologi organik jantung. Sebaliknya, yang lain boleh menyebabkan strok iskemia, kegagalan jantung yang teruk, dan akibat lain..

Walau bagaimanapun, mustahil untuk menyembuhkan penyakit sepenuhnya. Tetapi mencapai pengampunan yang stabil adalah nyata! Perkara utama adalah mengikuti semua cadangan perubatan. Cara menangani aritmia jantung, doktor pasti akan memberitahu pesakit secara terperinci secara individu, berdasarkan hasil diagnostik yang dilaluinya..

Beban

Membincangkan bagaimana aritmia jantung menampakkan diri dan apa yang umumnya diperlukan untuk rawatan penyakit ini, beberapa perkataan mesti dinyatakan mengenai gaya hidup yang harus dipatuhi oleh setiap orang yang menghadapi patologi ini..

Anda harus berhenti berlari, berjalan kaki, terlalu banyak fizikal, mengangkat beban, dan juga mengecualikan dari semua faktor kehidupan yang menimbulkan kegelisahan, kegelisahan dan tekanan. Sebilangan beban yang disenaraikan berbahaya bagi aritmia jantung..

Dianjurkan untuk berjalan lebih kerap di udara segar, bersantai di laut dan di hutan, dan juga melakukan latihan pendek dalam keadaan sihat dengan tujuan pengukuhan umum.

Adakah mungkin untuk menyembuhkan aritmia jantung

Aritmia dapat disembuhkan dalam setengah jam. Tanpa pisau bedah dan sayatan

Aritmia - degupan jantung yang tidak teratur - adalah keadaan jantung yang paling biasa. Menurut statistik, setiap penghuni ketiga dunia menderita penyakit itu - tanpa mengira usia, jantina dan tempat tinggal. Dan yang paling berbahaya - aritmia sering berakhir dengan kematian mendadak.

Di Rusia sahaja, seperempat juta orang mati setiap tahun akibat serangan jantung secara tiba-tiba.

Hari ini ahli kardiologi telah belajar bagaimana menghilangkan patologi ini - dengan cepat, berjaya dan sepenuhnya tanpa rasa sakit. Pesakit pulih sudah berada di meja operasi dan melupakan penyakitnya selama-lamanya.

Jangan keluar dari irama

- Sangat mudah untuk menentukan kehadiran aritmia - untuk ini anda perlu mengira denyut nadi anda, - kata Leo BOKERIA, pengarah Pusat Ilmiah untuk Pembedahan Kardiovaskular yang diberi nama V.I. Bakuleva, ahli Presidium Akademi Sains Perubatan Rusia, ahli akademik. - Sekiranya jarang berlaku (kurang dari 60 denyutan seminit) atau terlalu kerap (lebih dari 100) - anda harus berwaspada. Tetapi jangan risau terlebih dahulu. Takikardia (irama cepat) boleh berlaku sebagai reaksi terhadap aktiviti fizikal atau gairah emosi, sebagai tindak balas terhadap ubat atau suhu persekitaran yang tinggi. Denyutan jantung yang meningkat adalah pendamping penyakit berjangkit dan radang yang sangat diperlukan yang berlaku dengan peningkatan suhu. Bradikardia (irama yang jarang berlaku) sering diperhatikan dalam pelbagai proses patologi dalam badan - keracunan, kepanasan, penyakit tiroid, dan lain-lain. Irama yang jarang berlaku kerana latihan sistem kardiovaskular yang tinggi adalah kejadian biasa di kalangan atlet, termasuk bekas.

- Aritmia patologi biasanya disertai dengan tanda-tanda lain, - menerangkan Sergey NIKONOV, pakar kardiologi, profesor. - Sekiranya berlaku pelanggaran irama jantung, jantung tidak mengepam cukup oksigen, jadi pesakit mengadu kelemahan, pening, mata menjadi gelap, sesak nafas dan perasaan kehilangan kesedaran yang akan datang.

Dengan irama yang berterusan dan langka, seseorang sering mempunyai perasaan bahawa jantungnya berhenti. Manifestasi bradikardia yang paling berbahaya adalah kehilangan kesedaran secara tiba-tiba. Satu-satunya tanda takikardia yang pasti dan kerap adalah degupan jantung yang cepat pada tekanan normal.

Selalunya, aritmia tidak simptomatik - ia dapat dikenali hanya dengan bantuan kaedah penyelidikan moden, yang memungkinkan bukan sahaja "menangkap" aritmia episodik, untuk mendiagnosis jenisnya dengan tepat, tetapi juga untuk menentukan lokasinya. Kaedah yang paling dipercayai ialah pemantauan Holter - pendaftaran elektrokardiogram pada siang hari.

Sebelum anda berbaring...

Apa-apa jenis aritmia memerlukan rawatan segera, kerana, setelah muncul secara tiba-tiba, ia tidak akan hilang secara spontan. Gangguan irama jantung berbahaya bukan hanya dengan kemerosotan kualiti hidup, tetapi juga dengan risiko tinggi mengalami komplikasi serius - terjadinya kegagalan jantung akut, serangan jantung dan kematian klinikal..

- Tidak perlu menderita dan menderita - hari ini doktor telah belajar untuk menghilangkan patologi ini sebanyak 100%, - kata Leo Bokeria.

Bradikardia dirawat dengan satu-satunya kaedah, tetapi sangat dipercayai - alat pacu jantung ditanamkan di bawah kulit di bawah tulang selangka pada pesakit di bawah anestesia tempatan, yang memberikan jantung dengan irama yang betul selama kira-kira 10 tahun. Lebih-lebih lagi, terdapat alat pacu jantung yang dapat berfungsi dalam mod defibrilator - iaitu, mereka dapat secara bebas memulakan jantung berhenti.

Terdapat juga kaedah universal yang membolehkan anda menyelamatkan seseorang dari sebarang jenis aritmia. Teknologi canggih ini, yang telah menjadi sensasi nyata dalam dunia saintifik, dikembangkan dan dilaksanakan di Pusat Ilmiah untuk Pembedahan Kardiovaskular yang dinamai Bakuleva.

Di bawah kawalan sinar-X, kateter dimasukkan ke dalam pesakit melalui vena atau arteri. Dengan bantuan kartografi permukaan dalaman atrium dengan ketepatan sepersepuluh milimeter, fokus aritmia ditetapkan. Kemudian tempat sakit diauterasi dengan tenaga frekuensi radio. Prosedur ini sama sekali tidak menyakitkan (tidak ada ujung saraf di dalam jantung), dan pelaksanaannya tidak memerlukan anestesia umum, yang membolehkan orang tua dengan banyak penyakit bersamaan untuk melakukannya. Pesakit berdiri pada hari berikutnya selepas operasi, dan beberapa hari kemudian keluar dari rumah.

■ Jenis aritmia yang paling biasa adalah fibrilasi atrium. yang mempengaruhi sekitar 0.5% populasi dunia. Di Rusia, 1.5 juta orang mempunyai diagnosis ini. Fibrilasi atrium adalah komplikasi yang paling teruk. Lebih daripada 35% strok serebrum berlaku melalui dirinya.

JENIS-JENIS ARRHYTHMIA

■ Bradikardia - irama perlahan.

■ Takikardia - irama cepat.

Aritmia jantung - bagaimana merawat supaya tidak sakit lagi?

Jantung kita selalu berfungsi secara berterusan, kerana ia dirancang untuk menjaga aliran darah yang tetap dan normal, mengalirkan cairan kerja utama ke dalamnya untuk memastikan aktiviti semua organ dan sistem penting..

Dalam keadaan tenang semula jadi, degupan jantung berubah-ubah di kawasan 60-80 denyut seminit, dan jika terdapat pelanggaran penunjuk ini naik atau turun. Penyimpangan semacam itu disebut aritmia, kerana degup jantungnya hilang, dan fenomena itu sendiri bersifat patologi. Dan kemudian timbul persoalan bagaimana merawat aritmia agar kembali sihat, kuat dan aktif. Dalam praktik perubatan, penyakit seperti itu disebut fibrilasi atrium, yang menampakkan diri dalam pelbagai bentuk, yang masing-masing dicirikan oleh ciri dan tandanya sendiri..

Fibrilasi atrium boleh mengakibatkan banyak akibat yang serius jika rawatan dan pencegahan yang tepat tidak diambil tepat pada waktunya. Kerana pelanggaran degupan jantung yang normal, organ hematopoietik kita mengalami tekanan dan tekanan, dan ini memberi kesan negatif kepada seluruh tubuh.

aritmia jantung bagaimana merawat

Sekiranya anda mengalami kekejangan yang menyakitkan di dada anda, anda merasa pening, sesak nafas, dan anda juga merasakan degupan jantung yang tidak normal, maka ini berisiko tinggi terhadap reaksi aritmia yang memerlukan rawatan segera dan resusitasi. Sekiranya anda tahu bagaimana merawat aritmia jantung, anda dapat meningkatkan kesihatan dengan cepat, mencegah perkembangan penyakit jantung selanjutnya.

Ramai orang tertanya-tanya adakah mungkin untuk menyembuhkan aritmia jantung? Ia bergantung kepada keparahan dan jenis patologi itu sendiri, kerana rawatan tidak selalu menjanjikan progresif dan berkesan. Sudah tentu, lebih mudah untuk mencegah penyakit daripada membasmi sumber asalnya, yang tersekat di dalamnya, tetapi jika keadaan kedua sudah terjadi, maka semua usaha mesti diarahkan untuk meningkatkan kesihatan anda, pulih dari patologi yang menyakitkan, yang boleh menyebabkan risiko lain dan bahkan membawa maut hasilnya.

Apakah risiko aritmia

  • perkembangan tromboemboli, ketika pembekuan darah terbentuk di dinding atrium. Gumpalan darah seperti itu boleh jatuh, menyumbat organ lain, dan selalunya ia memasuki otak, dan ini adalah risiko strok tertinggi;
  • kekurangan jantung, kerana organ berfungsi dalam mod yang dipercepat, dan pembengkakan muncul di badan dan sesak nafas hanya berlaku.

Untuk mengetahui bagaimana menyembuhkan aritmia, penting untuk membezakan antara beberapa jenisnya, yang masing-masing dicirikan oleh tanda dan gejalanya sendiri:

  • takikardia - apabila degupan jantung meningkat dan frekuensi melebihi 100 degupan;
  • bradikardia - apabila kadar denyutan jantung menjadi perlahan dan kekerapannya kurang daripada 60 denyutan;
  • degupan jantung tidak teratur.

Cara menjaga keselamatan hati

Kaedah utama dan paling mudah untuk menyembuhkan aritmia jantung adalah melakukan latihan berikut jika terdapat peningkatan kadar denyutan jantung atau disyaki:

  • tekanan pada bola mata;
  • rangsangan muntah;
  • nafas dalam-dalam dan jalan keluar maksimum, sambil menutup mulut dan hidung.

Ini adalah teknik vagal, dan jika tidak membantu, maka mereka menggunakan rawatan impuls ubat dan elektrik untuk aritmia jantung..

Sekiranya aritmia menampakkan diri dalam bentuk bradikardia, kaedah rawatan harus diambil yang bertujuan untuk penyakit yang mendasari. Sekiranya keadaannya sangat sukar, maka elektrostimulasi mesti digunakan..

Dengan keadaan aritmia ringan, disyorkan untuk mengambil ubat berikut:

  1. tetapan berdasarkan valerian, motherwort;
  2. altalex;
  3. antares 120;
  4. sanosan, Persen;
  5. novo-passite.
  6. ubat penenang: valocordin, corvalol, belloid;
  7. penenang: Valium, Sibazone, Xanax, Nosepam, Elenium, dll..

Fisioterapi

Ia dibenarkan untuk merawat aritmia dengan latihan fizikal, sementara penting untuk berjumpa dengan doktor yang dapat menetapkan beban yang dapat diterima dan program sukan agar pesakit dapat melakukannya secara teratur dan dengan demikian merangsang daya tahan dan mengoptimumkan kerja jantungnya.

Sekiranya anda berminat dengan pemulihan kesihatan yang terbaik dan berkesan, hanya rawatan aritmia di Israel yang dapat mengembalikan kekuatan, semangat dan fungsi jantung anda yang baik, sehingga anda tidak lagi risau akan kesihatan organ anda..

Pencegahan dan rawatan

Aktiviti fizikal semasa aritmia harus diselaraskan dengan pakar kardiologi agar dapat merancang kursus latihan anda dengan betul dan selamat. Pertama, anda akan bekerjasama dengan ahli terapi pemulihan, dan kemudian anda boleh beralih ke mod pelajaran individu.

Aktiviti fizikal yang teratur mendorong pengembangan saluran darah secara refleks, rangsangan peredaran darah, sehingga meningkatkan daya tahan tubuh dan jantung terhadap pelbagai beban.

Latihan pagi mesti ada dalam rutin harian anda, yang membolehkan anda "menghidupkan" jantung sepanjang hari, mengisinya dengan nada dan kekuatan untuk tindakan aktif selanjutnya. Bergantung pada keparahan aritmia, jenis beban pada badan dipilih.

Menarik! Berjalan jarak jauh sangat membantu. Irama pergerakan harus tidak tergesa-gesa untuk menyesuaikan badan dengan aktiviti tersebut, dan secara beransur-ansur anda akan dapat meningkatkan jarak perjalanan.

Sekiranya badan anda mengizinkan, anda boleh berlatih joging ringan, dan alat khas dalam bentuk pedometer atau monitor denyut jantung digunakan untuk mengatur indikator, pada layar denyut jantung, frekuensi, nadi, jumlah langkah yang diambil ditampilkan.

Doktor Israel memberitahu bagaimana menghilangkan aritmia jantung selama-lamanya

Sekiranya aritmia membuat anda terkejut, ini bukan alasan untuk berputus asa dan panik, kerana nasihat berharga dan maklumat berguna tentang cara merawat aritmia jantung akan membantu anda mendapatkan jawapan untuk soalan anda dengan cepat dan tepat untuk memulihkan kesihatan anda.

Cara merawat pelbagai aritmia jantung?

Aritmia adalah gangguan dalam fungsi jantung. Ia dicirikan oleh penyimpangan denyut jantung dari norma (60-80 denyutan seminit untuk orang dewasa), serta gangguan pada irama dan urutan atria dan ventrikel. Memandangkan berlakunya penyakit ini, persoalan bagaimana menyembuhkan aritmia timbul pada banyak orang.

Aritmia adalah istilah umum untuk semua penyakit yang berkaitan dengan degupan jantung yang tidak teratur. Sebenarnya, terdapat banyak jenisnya, yang secara radikal berbeza antara satu sama lain dan memerlukan perlakuan yang berbeza. Oleh itu, apabila gejala penyakit muncul, kepentingan utama adalah mendiagnosis secepat mungkin dan menentukan penyebab yang menyebabkan penyakit ini. Oleh kerana hanya berdasarkan analisis, adalah mungkin untuk melakukan rawatan yang betul dan berkesan yang tidak akan membahayakan tubuh.

Peningkatan 1 darjah suhu badan manusia menyebabkan peningkatan kadar denyutan jantung sebanyak 10 denyutan seminit.

Gejala

Penyakit dan gangguan kronik sistem saraf pusat juga boleh bertindak sebagai penyebabnya. Sayangnya, walaupun orang yang paling sihat tidak kebal dari penampilan penyakit ini, kerana ia dapat berkembang berdasarkan tekanan emosi dan tekanan yang kuat..

  • Manifestasi penyakit yang paling jelas adalah degupan jantungnya. Dalam operasi normal, ia tidak berfungsi dengan ketara. Sekiranya berlaku kegagalan, terdapat sensasi penyelewengan, degupan jantung, degupan tajam dan kuat.
  • Kelemahan, pening, pengsan.
  • Sesak nafas, sesak nafas.
  • Denyutan jantung meningkat atau diperlahankan tanpa sebab yang jelas.

Diagnosis penyakit

Elektrokardiogram (ECG) adalah kaedah yang paling biasa untuk mengesan masalah jantung. Dengan prosedur ini, kardiogram diperoleh - gambaran grafik nadi. Dan berdasarkan asasnya, seseorang dapat dengan segera membuat kesimpulan mengenai keadaan kesihatan manusia. Plus kardiogram dalam kelajuan dan ketepatan penunjuk.

Pemantauan holter (HM) adalah ECG yang sama, tetapi lebih maju. Sensor dipasang pada seseorang, yang membaca data dan menghantarnya ke perakam kecil. XM memungkinkan pemantauan pesakit setiap hari, supaya anda dapat memperoleh banyak maklumat mengenai kegagalan jantung, membuat diagnosis yang lebih tepat dan meramalkan kemungkinan risiko kesihatan..

Kaedah ini digunakan untuk memantau pasien, untuk memeriksa keberkesanan perawatan, dan juga dalam kasus di mana pesakit sering menyerang, tetapi tidak dapat direkam selama periode klinikal..

Penyelidikan elektrofisiologi. Kaedah ini digunakan dalam kes penyakit jantung yang teruk dan apabila mustahil untuk membuat diagnosis yang tepat menggunakan kaedah konvensional. Intinya terletak pada pengenalan sensor khas melalui urat seseorang, yang terpaku di dinding jantung dan dari situ menyebarkan maklumat mengenai impuls.

Rawatan

Rawatan yang paling biasa untuk degupan jantung tidak teratur adalah dengan ubat-ubatan. Intinya terletak pada pesakit yang mengambil ubat-ubatan yang bertujuan untuk memperbaiki kerja otot jantung, serta menghilangkan sebab-sebab yang menyebabkannya. Dalam kebanyakan kes, ini cukup untuk menyembuhkan penyakit..

Dalam kes lanjut dan penyakit yang teruk, campur tangan pembedahan mungkin dilakukan. Pada masa yang sama, alat pacu jantung dan defibrilator ditanamkan pada jantung manusia. Yang mengambil alih beberapa fungsi jantung dan merangsang kerjanya.

Penting! Adalah mungkin untuk mula mengambil ubat yang bertujuan untuk menstabilkan degup jantung hanya setelah diagnosis dan dengan preskripsi doktor..

Cadangan rawatan

  • Pertama sekali, perlu menentukan penyakit yang menyebabkannya dan mula mengubatinya. Oleh kerana gangguan irama degupan jantung paling kerap disebabkan oleh penyakit lain.
  • Pertimbangkan semua faktor yang menyebabkan kejang dan bersiaplah untuk mengatasinya. Contohnya tekanan atau ribut magnetik.
  • Selalu minum ubat yang ditetapkan oleh doktor anda dan melakukan pemeriksaan
  • Ambil ubat untuk mengelakkan pembekuan darah. Sebaiknya tambahkan makanan penipisan darah ke dalam diet anda. Contohnya, biji bawang putih atau biji rami.
  • Mengambil ubat untuk menguatkan otot jantung.
  • Kurangkan tekanan emosi negatif, tekanan.
  • Sekiranya boleh, berhenti minum kopi, alkohol dan rokok.
  • Pantau pemakanan yang betul.

Ini adalah cadangan yang paling biasa mengenai cara merawat aritmia jantung, dan sebenarnya, kebanyakannya ditunjukkan untuk sesiapa sahaja. Namun, bagi orang yang menderita degupan jantung yang tidak teratur, gaya hidup yang betul memberikan pengurangan tekanan pada badan. Oleh itu, ia adalah kunci untuk kesihatan dan penghapusan serangan penyakit..

Semua aritmia dibahagikan kepada beberapa jenis, berdasarkan maklumat mengenai kadar denyutan jantung dan bahagian jantung yang mula berfungsi.

Takikardia

Berlaku apabila degupan jantung lebih daripada 90 degupan seminit. Tachycardia terbahagi kepada fisiologi dan patologi. Dengan fisiologi, terdapat peningkatan kadar jantung manusia secara semula jadi. Ia boleh disebabkan oleh senaman fizikal, tekanan, pergerakan tiba-tiba, peningkatan suhu badan. Denyutan jantung yang cepat mungkin disebabkan oleh ubat-ubatan tertentu. Dan memandangkan ciri-ciri individu badan setiap orang - keadaannya yang normal. Dengan takikardia patologi, perubahan nadi adalah, pertama-tama, akibat pelanggaran sistem kardiovaskular, dan oleh itu, menjadi mustahak untuk merawatnya.

Gejala: nadi cepat, pening, kegembiraan, berdenyut arteri serviks, kemungkinan pengsan.

Komplikasi: kegagalan jantung, infark miokard.

Rawatan: Selalunya, takikardia tidak memerlukan rawatan perubatan. Sekiranya peningkatan degupan jantung berlaku, disarankan untuk menjalani gaya hidup yang lebih tenang dan meninggalkan tabiat buruk: alkohol, rokok, kopi, coca-cola, teh yang kuat, coklat.

Maksudnya, untuk memasukkan ke dalam tubuh sebanyak mungkin patogen. Anda boleh mengambil Corvalol atau Valerian tincture. Dalam beberapa kes, doktor anda mungkin menetapkan lidocoin, rhythmylene, atau digoxin. Jangan lupa bahawa ubat semacam itu hanya boleh diambil seperti yang diarahkan oleh doktor..

Bradikardia

Ia dicirikan oleh kadar nadi di bawah 60 denyut seminit. Mungkin keadaan biasa bagi atlet profesional dan orang yang sering melakukan aktiviti fizikal. Dalam kes ini, bradikardia adalah mekanisme pertahanan tubuh manusia terhadap beban jantung yang berterusan. Namun, walaupun dengan penurunan kadar denyutan jantung secara semula jadi, ini menyebabkan tekanan darah rendah dan akibatnya. Tidak semestinya semua atlet berisiko mengalami hipotensi. Hampir mustahil untuk menyembuhkannya.

Gejala: kelemahan, peningkatan keletihan, mengantuk, perasaan tertekan, pingsan, hipotensi.

Komplikasi: kegagalan jantung, penurunan kuat pada tanda-tanda vital badan.

Rawatan: dengan manifestasi aritmia ringan, rawatan yang disasarkan mungkin tidak diperlukan. Dalam beberapa kes, nadi yang diturunkan adalah akibat penyakit miokardium, rawatannya juga menghilangkan bradikardia. Walau bagaimanapun, jika kadar nadi turun di bawah 50 denyut seminit dan mustahil untuk menghilangkan bradikardia dengan ubat, implantasi alat pacu jantung diperlukan.

Fibrilasi atrium

Jenis aritmia yang paling biasa dan paling berbahaya. Ia berlaku kerana pelanggaran sinkronisasi atria, sebenarnya fasa kitaran jantung ini tidak berfungsi. Ini menyebabkan kekonduksian darah di atria lemah, ia mengalami stagnasi di dalamnya, dan jika tidak ada rawatan tepat pada masanya, darah beku terbentuk. Oleh kerana fisiologi badan kita, gumpalan darah ini memasuki arteri karotid, dan dari sana ke otak. Akibatnya, pesakit mengalami strok iskemia..

Gejala: degupan jantung cepat, yang boleh mencapai 180 denyutan seminit, degupan jantung tidak teratur, sesak nafas, pening.

Komplikasi: kegagalan jantung, strok.

Rawatan: Boleh menjadi proses yang kompleks dan panjang. Dengan rawatan ubat, kombinasi ubat individu dipilih untuk setiap pesakit. Dalam beberapa kes, rawatan kardioversi digunakan. Semasa itu, impuls elektrik dihantar ke jantung, menyumbang kepada pemulihan irama normal. Perhatian khusus harus diberikan kepada pencegahan dan diagnostik rutin, kerana fibrilasi atrium menyumbang kepada terjadinya pembekuan darah.

Ekstrasistol

Ia dicirikan oleh degupan jantung daripada irama umum. Sumbernya boleh menjadi atrium dan ventrikel. Bagi orang yang sihat, kebiasaannya adalah tidak lebih dari 4% pengurangan seperti itu setiap hari dari jumlah mereka. Apabila seseorang berumur, risiko extrasystole meningkat dengan ketara - setelah mengatasi usia 50 tahun, penyakit ini diperhatikan pada 70% orang.

Gejala: pengecutan jantung pramatang, sesak nafas.

Komplikasi: angina pectoris, gangguan bekalan darah ke otak, perkembangan fibrilasi atrium.

Rawatan: paling kerap, extrasystole berlaku akibat penyakit lain, oleh itu, rawatan utama ditujukan tepat pada penyebabnya. Sangat digalakkan untuk menjalani gaya hidup sihat..

Sekatan jantung

Terdapat penyumbatan sebahagian atau keseluruhan impuls melalui otot jantung. Penyebabnya boleh menjadi penyakit yang mempengaruhi miokardium. Contohnya, angina pectoris, kardiosklerosis, dan penyakit kronik tertentu seperti gangguan tiroid.

Gejala: sawan, pengsan, kehilangan nadi.

Komplikasi: kegagalan jantung boleh berkembang.

Rawatan: Ubat biasa digunakan. Tetapi dalam kes penyumbatan lengkap, ada keperluan untuk alat pacu jantung.

Semua jenis aritmia adalah manifestasi aktiviti jantung yang merosot. Oleh itu, sekiranya terdapat tanda-tanda, disarankan berjumpa doktor dan melakukan EKG. Ini tidak akan membahayakan kesihatan, tetapi sebaliknya, ia akan membantu mengelakkan akibat yang serius, di antaranya mungkin berlaku kematian mendadak..

Sifat penyakit ini sedemikian rupa sehingga bersifat kumulatif dan tidak menyebabkan bahaya yang besar. Tetapi, jika tidak dirawat dalam jangka masa yang lama, aritmia pasti akan menyebabkan kerosakan pada sistem kardiovaskular manusia..


Artikel Seterusnya
Apa yang ditunjukkan oleh protein C-reaktif yang tinggi pada kanak-kanak?