Aritmia


Aritmia adalah gangguan dalam kerja jantung, menampakkan dirinya sebagai gangguan dalam urutan dan irama kontraksi bahagian-bahagian jantung yang berlainan.

Oleh kerana jantung adalah motor dalaman seseorang, yang berfungsi secara berterusan, tepatnya aritmia jantung adalah salah satu penyakit organ yang paling biasa. Aritmia berlaku pada orang dari semua peringkat umur, mempunyai banyak sebab dan terbahagi kepada beberapa jenis. Dalam kes yang sangat jarang berlaku, ia berlaku dengan sendirinya. Pada dasarnya, sumber aritmia adalah gangguan serius atau lebih serius dalam kerja pelbagai sistem badan, termasuk sistem kardiovaskular..

Pada awalnya, peningkatan jumlah degupan jantung dan kekerapannya mungkin tidak terlalu mengganggu, namun, seiring berjalannya waktu dan usia, aritmia boleh menyebabkan penyakit lain dan, secara amnya, memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan seseorang..

Sebab pembangunan

Terdapat banyak sebab untuk perkembangan aritmia jantung. Mereka adalah extracardiac (bukan jantung), jantung, dan idiopatik..

Faktor jantung

  • Miokarditis bersifat berjangkit dan tidak berjangkit;
  • Campur tangan pembedahan dan manipulasi diagnostik pada jantung.
  • Kegagalan jantung;
  • Penyakit jantung iskemia (penyakit jantung koronari);
  • Hipertensi arteri;
  • Kecacatan jantung kongenital dan diperolehi;
  • Perubahan sklerodegeneratif yang berkaitan dengan usia dalam miokardium dan sistem konduksi jantung (penggantian sel otot otot jantung dengan tisu berserat).

Faktor extracardiac

  • Terlalu panas atau hipotermia badan;
  • Disfungsi sistem saraf autonomi;
  • PMS (sindrom pramenstruasi);
  • Gigitan serangga;
  • Peningkatan suhu badan;
  • Aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • Situasi yang tertekan;
  • Keracunan dadah (gangguan irama jantung yang disebabkan oleh ubat diuretik, glikosida jantung, ubat antiaritmia dan psikotropik, adrenomimetik tidak langsung);
  • Keracunan nikotin atau alkohol;
  • Keracunan kafein;
  • Patologi endokrin (hipertiroidisme);
  • Lesi organik dan berfungsi sistem saraf pusat;
  • Ketidakseimbangan elektrolit (cirit-birit, muntah, dehidrasi);
  • Pheochromocytoma (tumor kelenjar adrenal);
  • Kecederaan elektrik dan mekanikal;
  • Faktor genetik (kardiomiopati keturunan).

Pengelasan dan jenis aritmia

Dalam perubatan, beberapa jenis aritmia dibezakan - masing-masing berbeza dalam gejala dan tentu saja, oleh itu, perlu untuk mendiagnosis bukan hanya aritmia, tetapi juga jenisnya yang spesifik - pilihan terapi terapi akan bergantung pada hasilnya.

Jenis aritmia:

  1. Takikardia sinus. Denyutan jantung seseorang meningkat dan melebihi 90 denyutan seminit.
  2. Tachycardia paroxysmal. Dalam kes ini, jantung berfungsi dengan normal, tanpa kelainan patologi, tetapi jantung berdegup sangat kerap - dari 140 hingga 240 denyutan seminit. Ciri khas takikardia paroxysmal adalah bahawa serangan selalu bermula secara tiba-tiba dan berakhir dengan cara yang sama.
  3. Bradikardia sinus. Aritmia jenis ini ditunjukkan oleh penurunan degupan jantung - pada pesakit penunjuk ini mungkin kurang dari 55 denyutan seminit.
  4. Aritmia sinus. Selalunya didiagnosis pada masa kanak-kanak dan remaja, ia dicirikan oleh penggantian degupan jantung yang tidak normal. Dengan pelanggaran jenis ini, tidak diperlukan rawatan khusus, keadaan pesakit tidak terganggu, dan anda dapat dengan cepat mengembalikan irama degupan jantung yang normal dengan hanya menahan nafas selama beberapa saat.
  5. Aritmia berkelip. Doktor mencirikan aritmia jenis ini sebagai berdebar-debar di dada - jantung mula menguncup lebih cepat (hingga 150 denyutan seminit), kemudian lebih cepat (hingga 300 denyutan seminit), atria tidak menguncup sepenuhnya, dan ventrikel melakukannya secara tidak teratur.

Nota: flutter dan fibrilasi ventrikel dianggap sebagai manifestasi aritmia yang paling mengancam nyawa. Ini biasanya berlaku dengan latar belakang patologi jantung, kejutan elektrik, mengambil ubat tertentu.

  1. Sekatan jantung. Ini juga berlaku untuk jenis aritmia - keadaan apabila bekalan impuls ke semua bahagian miokardium berhenti. Denyutan nadi hilang, degup jantung berkurang, pesakit boleh pingsan, sekatan jantung juga boleh menyebabkan sindrom kejang.

Nota: jika pesakit mengalami blok melintang yang lengkap, maka ini sering menjadi provokasi kegagalan jantung, yang boleh menyebabkan kematian secara tiba-tiba.

Gejala aritmia

Aritmia dan gejalanya tidak selalu muncul. Seseorang dapat hidup dengan tenang dan tidak merasakan irama jantung yang tidak teratur, dan doktor semasa pemeriksaan perubatan dapat dengan mudah mengesannya dan menetapkan rawatan sebelum gejala aritmia jantung tiba-tiba muncul.

Namun, lebih kerap gangguan irama menampakkan diri, yang mempengaruhi perubahan keadaan seseorang. Bagaimana aritmia jantung dimanifestasikan? Untuk memahami jika ada masalah jantung, anda harus memperhatikan tanda-tanda penyakit berikut ketika seseorang:

  1. Rasa berdebar-debar dan gangguan irama;
  2. Rasa seperti jantung berdegup kencang
  3. merasakan bahawa jantungnya berdegup perlahan;
  4. mengalami sakit dada;
  5. mengalami sesak nafas;
  6. Terasa pening
  7. kehilangan kesedaran atau dalam keadaan pengsan.

Tetapi ia berlaku walaupun tanda-tanda serius dari keadaan tidak sihat tidak semestinya merupakan manifestasi dari masalah jantung yang serius. Selalunya orang, walaupun mereka merasa aritmia, tidak mempunyai penyakit. Sebaliknya, orang tertentu yang tidak mempunyai manifestasi aritmia jantung, sebenarnya, menderita bentuk penyakit yang teruk, dan faktor penyebabnya tidak diketahui..

Mengapa aritmia jantung berbahaya??

Sebagai hasil kerja yang tidak rata, pengecutan atria digantikan oleh kedutan tidak menentu mereka. Ini adalah bentuk yang paling umum dan berbahaya, yang dapat mengakibatkan tromboemboli dan strok (stagnasi dalam aliran darah menyumbang kepada pembentukan trombus, dan gumpalan darah akan mencegah oksigen masuk ke otak).

Kerana kekurangan oksigen, pesakit dengan aritmia boleh pingsan, jatuh, tersungkur, atau mencederakan dirinya sendiri. Tahap lanjut penyakit ini dapat menyebabkan perkembangan kegagalan jantung, serangan angina pectoris atau, secara umum, edema paru, ketika diperlukan rawatan di hospital untuk menyelamatkan nyawa.

Aritmia pada kanak-kanak dan remaja

Aritmia irama jantung pada kanak-kanak boleh berlaku pada usia berapa pun. Dalam kebanyakan kes, ini adalah manifestasi jinak dan sering muncul dan hilang secara spontan. Walau bagaimanapun, sangat penting untuk membezakan jinak dari perubahan yang berpotensi mengancam nyawa..
Yang jinak tidak simptomatik, hemodinamik pesakit stabil dan tidak menjadi mengancam nyawa. Tidak memerlukan rawatan, kanak-kanak dapat melakukan aktiviti fizikal yang normal dengan pengawasan lebih lanjut oleh pakar.

Gejala gangguan irama bergantung pada usia dan tahap kematangan anak. Kanak-kanak yang lebih tua mungkin mengadu pening, dan pada kanak-kanak berusia 3 tahun dan lebih muda, penyakit ini ditunjukkan oleh kulit yang pucat, mudah marah dan kurang berminat dengan makanan.

Bentuk ringan adalah:

  • bradikardia sinus;
  • extrasystoles supraventrikular;
  • ventrikel idiopatik.

Perhatian khusus diberikan kepada diagnosis sejarah peribadi dan keluarga, usia dan jenis pesakit.

Tachycardia sinus biasanya ditoleransi dengan baik, hilang setelah penyebabnya dihilangkan, dan tidak memerlukan terapi khas. Ia disebabkan oleh jangkitan, nada vagus yang berlebihan, hipertiroidisme, peningkatan kadar kalium dan kalsium, demam, hipoksia, penyakit simpul sinoatrium, dan penggunaan ubat-ubatan tertentu.

Jenis lain adalah penyakit nod sinus, yang boleh berlaku selepas pembedahan untuk kecacatan jantung kongenital. Pada pesakit tanpa kegagalan jantung, penyakit ini dapat berkembang semasa keradangan, gangguan metabolik atau endokrin. Selalunya berlaku pada remaja dengan anoreksia, yang menyebabkan muntah buatan selepas makan. Ia dicirikan oleh kepelbagaian gejala yang tinggi dan memerlukan rawatan yang sesuai. Kanak-kanak dengan bradikardia simptomatik memerlukan implantasi alat pacu jantung.

Penyebab lain disfungsi jantung adalah aritmia supraventricular atau supraventricular yang berasal dari fibrilasi atrium. Ini adalah keadaan jinak yang boleh berlaku pada kanak-kanak dengan dan tanpa patologi..

Semasa mengandung

Prognosis kehamilan dan kelahiran yang akan datang bergantung pada bagaimana reaksi hati wanita terhadap kejadian yang diharapkan. Namun, kita tidak boleh lupa bahawa kehamilan itu sendiri, menjadi keadaan yang tidak biasa, boleh menyebabkan gangguan irama dan memberi aritmia. Sebagai contoh, penampilan takikardia extrasystole atau paroxysmal semasa kehamilan, sebagai peraturan, tidak menunjukkan kerosakan organik pada miokardium, dan berlaku pada sekitar 19-20% wanita hamil. Sekiranya anda menambahkan toksikosis lewat untuk semua ini, maka anda tidak perlu menunggu yang lain dari hati, aritmia akan bertambah.

Aritmia jenis ini, seperti blok atrioventrikular yang lengkap atau tidak lengkap, tidak menimbulkan bahaya tertentu bagi kesihatan wanita. Di samping itu, kehamilan menyumbang kepada peningkatan kadar ventrikel, oleh itu, langkah-langkah diambil hanya dalam kes penurunan denyut nadi hingga 35 dan di bawah denyutan seminit (bantuan obstetrik - pengenaan forceps obstetrik).

Tetapi dengan patologi jantung organik, wanita diperlakukan dengan perhatian yang lebih tinggi, kerana penampilan fibrilasi atrium dalam situasi seperti itu adalah kontraindikasi untuk mengekalkan kehamilan. Di samping itu, pemilihan kaedah penyampaian sebelum istilah juga memerlukan penjagaan khas. Nampaknya begitu hemat, dalam kes lain, bahagian caesar pada pesakit seperti itu boleh mengancam dengan tromboemboli dalam sistem arteri paru-paru (PE).

Sudah tentu, tidak ada yang dapat melarang kehamilan kepada siapa pun, jadi wanita dengan patologi jantung secara sedar mengambil risiko, didorong oleh keinginan yang dihargai - untuk menjadi seorang ibu. Tetapi jika kehamilan sudah berlaku, maka preskripsi dan cadangan doktor mesti dipatuhi dengan ketat: amati cara kerja dan rehat, minum ubat yang diperlukan dan dimasukkan ke hospital, jika perlu, di bawah pengawasan doktor. Melahirkan pada wanita seperti itu, biasanya, berlaku di klinik khusus, di mana seorang wanita boleh mendapatkan rawatan perubatan kecemasan pada bila-bila masa (dengan mengambil kira patologi jantung) sekiranya berlaku di luar jangkaan..

Diagnostik

Diagnosis pertama gangguan irama jantung adalah manifestasi klinikal mereka. Gejala aritmia tidak serupa dengan manifestasi penyakit lain, jika ia berlaku, elektrokardiogram harus dilakukan. Tetapi diagnosis dapat disahkan dengan merekodkan kardiogram hanya jika aritmia kekal atau berterusan. Sekiranya disyaki aritmia paroxysmal, elektrokardiogram direkodkan sepanjang masa. Kaedah diagnostik ini dipanggil pemantauan Holter. Ini terdiri daripada pendaftaran degup jantung yang berterusan menggunakan sensor yang dipasang pada peranti padat. Kadang-kadang dalam mod harian tidak mungkin untuk memperbaiki pelanggaran tersebut.

Sekiranya tidak ada pemantauan ECG atau Holter yang tidak merekod penyakit ini, diagnosis aritmia yang lebih kompleks dilakukan, di mana faktor-faktor yang menyebabkan kejadiannya ditentukan. Ini memungkinkan untuk menentukan mekanisme kejadiannya. Kajian-kajian ini merangkumi rangsangan jantung transesophageal. Kaedah ini digunakan apabila terdapat kecurigaan sindrom sinus sakit, untuk menjelaskan diagnosis dan menetapkan rawatan pencegahan yang betul, jika sindrom WPW, kecurigaan koronari laten disyaki, jika mustahil untuk mendiagnosis penyakit jantung koronari dengan kaedah lain. Kajian ini terdiri dalam menerapkan irama melalui elektrod khusus, yang dimasukkan seperti probe konvensional dan terpaku di kerongkongan.

Juga, ujian kecondongan dilakukan untuk mengesan aritmia. Ini membolehkan anda mengenal pasti punca pengsan. Semasa ujian, pesakit dibawa dari kedudukan mendatar ke kedudukan menegak dengan intensiti yang berbeza-beza. Ujian ini memprovokasi pengsan, dan pemantauan kadar denyutan jantung dan tekanan darah semasa pemeriksaan memungkinkan untuk menentukan penyebab kehilangan kesedaran.

Kajian elektrofisiologi intrakardial (invasif) dianggap sebagai kajian yang paling bermaklumat mengenai sifat elektrofisiologi jantung dan sistem pengalir. Diagnosis aritmia seperti itu digunakan untuk menjelaskan penyetempatan blokade atrioventricular, sifat takikardia dan kelainan lain. Kajian ini tetap sangat penting ketika memilih rawatan pembedahan dan alat pacu jantung yang dapat ditanam. Dalam beberapa kes, pemeriksaan elektrofisiologi intracardiac digunakan untuk melegakan aritmia yang teruk.

Pemeriksaan dilakukan hanya di makmal yang dilengkapi khas, kerana kaedah ini cukup berisiko. Untuk itu, urat utama bahu, atau urat femoral, tertusuk. Di bawah kawalan sinar-X, elektrod kateter dimasukkan ke bahagian kanan jantung, dan kajian dilakukan.

Pertolongan cemas

Serangan arrhythmia boleh berlaku sendiri dan bermula secara tiba-tiba. Serangan itu berakhir sama seperti yang tidak dijangka. Sekiranya pesakit mengalami serangan pertama, segera panggil ambulans. Selalunya, pesanan berjalan dengan perlahan, jadi perlu risau tentang kesihatan mangsa. Melakukan ini:

  • menenangkan pesakit, menekan manifestasi panik;
  • mewujudkan keadaan rehat bagi pesakit - letakkan dia di kerusi yang selesa;
  • cuba ubah kedudukan badan mangsa;
  • kadang-kadang perlu untuk mendorong refleks muntah - lakukan ini dengan dua jari, menjengkelkan laring.

Yang lebih bergantung pada profesional perubatan. Pakar kardiologi akan menetapkan ubat untuk aritmia jantung kemudian - apabila pesakit "dipompa keluar" dan diagnosis awal dibuat.

Melihat gejala aritmia, cubalah mengganggu aktiviti fizikal.

Penggunaan ubat penenang boleh diterima:

  • motherwort;
  • valerian;
  • corvalol;
  • valocordin (dalam masa 40-50 tetes);
  • Elenium.

Cara merawat?

Rawatan aritmia jantung mungkin berbeza bergantung pada kerumitan dan jenis aritmia jantung, jika aritmia disebabkan oleh faktor luaran, sama ada merokok, minum banyak kopi, alkohol, minuman tenaga, terlalu banyak kerja, tekanan yang kerap, makan berlebihan, anda harus mengecualikan atau mengurangkan penggunaannya, ubah gaya hidup anda.

Sekiranya terdapat jenis aritmia yang lebih kompleks, rawatan perubatan yang betul atau bahkan, dalam beberapa kes, diperlukan campur tangan pembedahan. Tetapi jangan lupa bahawa anda tidak boleh mengubati diri sendiri, kerana ini hanya boleh memperburuk keadaan anda.!

Rawatan dengan ubat

Kaedah rawatan ini melibatkan pelantikan dan pentadbiran ubat-ubatan antiaritmia, yang mana terdapat 4 kelas:

Ubat antiaritmia

  • Verapamil, Digoxin, Adenosine - diresepkan untuk menghilangkan aritmia atrium.
  • Disopyramide, Lidocaine, Miksletin - diperlukan untuk aritmia ventrikel.
  • Propafenone, Amiodarone, Flecainide - digunakan untuk aritmia atrium dan ventrikel.

Dadah yang paling biasa digunakan dan berkesan ialah Amiodarone (Cordarone). Ia digunakan dalam hampir semua jenis aritmia. Ini adalah ubat pilihan untuk aritmia dengan infark miokard dan kegagalan jantung. Aktiviti antiarrhythmic muncul 10 minit selepas pemberian intravena.

Selalunya, setelah dua minggu setelah permulaan aritmia, Cordaron diambil secara lisan, secara beransur-ansur mengurangkan dos ke tahap pemeliharaan, terus mengambil lebih jauh.

Kontraindikasi penggunaannya: nadi kurang daripada 50 denyut seminit (bradikardia), asma bronkial, sekatan jantung (blok AV atrioventricular), penyakit tiroid dan kehamilan.

Penyekat beta

Kumpulan ubat ini dicirikan oleh kesan antiaritmia dan hipotensi (menurunkan tekanan darah). Penyekat beta menurunkan kadar degupan jantung anda untuk mencegah kegagalan jantung.

Penggunaannya dikontraindikasikan dalam kasus penyakit pernafasan kronik dan asma bronkial, kerana dapat menyebabkan serangan mati lemas.

Ubat ini termasuk:

  • Atenolol;
  • Metoprolol;
  • Propranolol;
  • Bisoprolol;
  • Sotalol;
  • Betaxolol;
  • Nebivalol;
  • Labetalol;
  • Carvedilol;
  • Pindolol;
  • Celiprolol.

Ubat metabolik

Ini termasuk ubat-ubatan yang membantu meningkatkan fungsi metabolik, serta pemakanan miokardium dan melindunginya dari kesan iskemia..

Ini termasuk:

  • ATP (asid trifosfat adenosin);
  • Panangin, Kalium normmin, Kalipoz, Asparkam - persediaan kalium dan magnesium;
  • Cocarboxylase;
  • Riboxin;
  • Thiotriazoline;
  • Orang Mexico;
  • Mildronate;
  • Preduct MR.

Glikosida jantung

Ini adalah ubat-ubatan yang meningkatkan kontraktilasi otot jantung dan menormalkan peredaran darah, mengurangkan tekanan pada jantung.

Glikosida merangkumi:

  • Digoxin;
  • Korglikon;
  • Digitoxin;
  • Strofantin.

Operasi

Sekiranya rawatan ubat tidak berkesan, maka anda mungkin ditawarkan, bergantung pada jenis penyakit anda, campur tangan pembedahan berikut:

  1. Ablasi kateter frekuensi radio - untuk fibrilasi atrium, fibrilasi ventrikel. Semasa prosedur ini, pakar bedah akan mengesan fokus patologi di jantung anda, yang merupakan penyebab penyakit ini, menggunakan sensor khas pada kateter, yang dimasukkan melalui urat atau arteri besar lengan atau kaki di bawah kawalan fluoroskopi, kemudian menggunakan "terapi" perapian dan memusnahkannya. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan ditambah dengan ubat penenang untuk membantu anda menenangkan dan berehat..
  2. Ablasi nod atrioventricular dan pemasangan alat pacu jantung - dengan fibrilasi atrium. Prosedur ini serupa dengan ablasi kateter frekuensi radio, iaitu sama persis, hanya semasa prosedur ini nod atrioventricular hancur. Apabila nod atrioventricular dihancurkan, blok terbentuk, yang dihilangkan dengan bantuan alat pacu jantung.
  3. Kardioversi - untuk rawatan fibrilasi atrium. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia umum, jadi anda tidak akan merasakan apa-apa. Semasa prosedur ini, pakar bedah anda menggunakan defibrilator untuk mengejutkan jantung anda secara terkawal. Ini akan membantu mengembalikan degupan jantung anda kembali normal..
  4. Perentak jantung buatan - dengan sindrom disfungsi nod sinus atau sekatan jantung. Semasa operasi ini, alat pacu jantung (alat kecil yang menghasilkan impuls elektrik) ditanam di bawah kulit anda, biasanya di kawasan dada atas. Dorongan elektrik yang dihasilkan oleh alat pacu jantung bergerak ke jantung, sehingga menyebabkan jantung berdegup pada frekuensi tertentu. Operasi ini biasanya dilakukan di bawah anestesia tempatan..
  5. Implantasi kardioverter-defibrillator - untuk takikardia ventrikel dan fibrilasi ventrikel. Semasa prosedur ini, pakar bedah menanamkan cardioverter-defibrillator di bawah kulit di bahagian atas dada, alat ini serupa dengan alat pacu jantung, tetapi tidak seperti itu, cardioverter-defibrillator memantau kadar degupan jantung anda dan jika ada kerosakan ia akan menghasilkan kejutan elektrik kecil. yang menormalkan degupan jantung anda. Biasanya peranti ini dipasang di bawah anestesia tempatan..

Ubat-ubatan rakyat

Untuk rawatan aritmia jantung, selain ubat, terdapat banyak kaedah yang tidak konvensional. Kaedah rawatan adalah seperti berikut:

  • Penyerapan bunga calendula. Hanya akan mengambil 2 sudu teh bahan mentah yang ditentukan, yang dituangkan dengan 400-500 ml air mendidih dan dimasukkan ke dalam bekas tertutup selama 60 minit. Ubat ini diambil 4 sudu 4 kali sehari pada bila-bila masa..
  • Tekstur bunga jagung. Tuangkan 200-250 ml air mendidih di atas 2 sudu bunga bunga jagung biru dan biarkan selama 60 minit. Kemudian infus ditapis dan diambil ¼ cawan tiga kali sehari 15 minit sebelum makan.
  • Infusi akar valerian. Satu sudu sumber diisi dengan air suam (suhu bilik juga sesuai) dalam jumlah 200-250 ml dan dimasukkan selama 10-12 jam. Kemudian produk ditapis dan digunakan dalam sudu pencuci mulut 4 kali sehari..
  • Infusi Asparagus. Anda perlu membeli pucuk muda asparagus perubatan (ia tidak ada kaitan dengan makanan), potong dan tuangkan 1 gelas air mendidih. Ubat ini disuntik selama 2 jam, 2 sudu diambil 4 kali sehari pada bila-bila masa. Ubat ini disyorkan untuk diambil dalam 3-4 minggu dan bertindak sebagai ubat penenang, yang diperlukan untuk menghilangkan takikardia..
  • Lumbago tincture. Anda memerlukan 2 sudu teh rumput lumbago terbuka - mereka dituangkan dengan 300 ml air sejuk dan dimasukkan selama sekurang-kurangnya 12 jam di dalam bekas tertutup rapat. Kemudian infus ditapis dan diambil dalam 1/3 cawan 2 kali sehari 30 minit sebelum makan.

Di samping itu, dalam perubatan rakyat, terdapat beberapa ubat yang tidak biasa untuk rawatan aritmia. Untuk mempercayai keberkesanannya atau tidak adalah masalah sukarela semata-mata, tetapi anda boleh mencuba. Ini termasuk:

  • Benih rosehip. Anda perlu "mengekstrak" biji dari pinggul mawar dan membersihkannya sepenuhnya, tetapi ingat - anda tidak boleh mencuci biji! Anda harus mendapatkan 1 sudu teh bahan mentah ini, yang kami tuangkan dalam 200 ml air mendidih. Kami menegaskan produk dalam bekas tertutup sekurang-kurangnya 2 jam, kemudian tapis dan tambahkan satu sudu teh madu ke dalamnya. Ubat ini diambil ¼ gelas 3 kali sehari sebelum makan. Tempoh rawatan sedemikian adalah 30 hari, maka anda perlu berehat selama 10-15 hari dan anda boleh mengulang kursus.
  • Salad yang lazat dan sihat. Ambil akar saderi dan parut pada parutan sederhana (anda tidak boleh memotongnya terlalu banyak), daun pasli cincang halus, dill dan krim masam ditambahkan ke dalamnya. Salad lazat ini mesti dimakan pada waktu petang, 15 minit sebelum makan malam..
  • Bawang dan epal. Anda perlu mengambil 1 bawang bersaiz sederhana, kupas dan potong dengan pisau. Kemudian sebiji epal varietas manis dan masam diambil dan juga dihancurkan (bersama dengan kulitnya). Kedua-dua komponen itu dicampurkan, dan ubat seperti itu digunakan 1 sudu teh 2 kali sehari antara waktu makan. Tempoh rawatan sedemikian adalah 30 hari..

Sekiranya anda mempunyai sejarah penyakit ginjal atau sistem kencing, anda mesti berunding dengan doktor anda tentang kemungkinan rawatan tersebut.

Diet

Dengan bantuan pemakanan yang betul, aritmia jantung tidak dapat disembuhkan, tetapi mungkin untuk meminimumkan akibatnya dan mengurangkan risiko kejadiannya. Perhatian utama harus diberikan kepada keseimbangan dan penyediaan otot jantung dengan semua unsur surih yang diperlukan. Pemakanan yang tidak betul dapat menjadi dorongan untuk mengganggu fungsi sistem endokrin, organ-organ penting yang penting mula berfungsi tidak seimbang.

Makanan apa yang dibenarkan untuk aritmia:

  • Soba, dedak, timun, bayam, alpukat, kacang, kacang polong, kacang, ragi: mereka kaya dengan magnesium;
  • Pisang, pasli, kismis, aprikot kering, kubis, kentang: ia mengandungi kalium;
  • Hasil laut dan tenusu, ikan, bit, jagung, artichoke, kubis, biji adalah sumber utama kalsium.

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, semasa mengikuti diet terapi untuk aritmia, disarankan untuk memakan alga coklat, dan tambahkan bahagian atas bit dan wortel ke salad dan sup. Ia juga dibenarkan memakan daging, tetapi hanya jenis rendah lemak..

Apa yang harus dikecualikan dari diet?

Makanan diet terapeutik untuk aritmia tidak termasuk makanan berikut:

  • Perap, makanan dalam tin, daging asap;
  • Acar;
  • Daging dan sos berlemak;
  • Hidangan pedas.

Sebagai tambahan kepada produk, penting untuk mengetahui ciri-ciri pemakanan aritmia, kerana hasil akhir rawatan bergantung pada pemeliharaannya..

Perhatian khusus dalam diet pesakit dengan fibrilasi atrium mesti diberikan kepada kuantiti dan kualiti cecair yang diminum. Terdapat beberapa peraturan dalam perkara ini yang mesti dipatuhi:

  • anda tidak boleh minum minuman yang mengandungi kafein - kopi, teh yang kuat, minuman tenaga yang mengandungi ekstrak guarana;
  • jumlah cecair yang diminum setiap hari mesti dikurangkan menjadi 1.5 liter untuk mengurangkan beban pada jantung;
  • bermanfaat untuk minum teh herba dari pudina, balsem lemon, linden dan chamomile. Teh hijau ringan, air mineral meja tanpa gas akan berguna.

Agar diet dapat memberikan kelegaan maksimum kepada pesakit, pendidikan jasmani sederhana dengan latihan lembut harus ditambahkan ke gaya hidup, yang akan mengembangkan otot jantung. Penting untuk minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air yang tidak direbus dan tidak berkarbonat pada siang hari, dan juga kadang-kadang menjalankan hari puasa, di mana dibenarkan untuk minum kaldu rosehip atau air tanpa gas.

Kami mengetahui jenis penyakitnya, bagaimana cara menghilangkan gejala aritmia dengan betul. seorang dewasa. Pantau keadaan jantung anda, dengarkan, dan jika anda mengalami ketidakselesaan, berjumpa doktor.

Latihan fizikal

Sekiranya tidak ada patologi miokardium kongenital, latihan pernafasan boleh digunakan untuk menstabilkan degupan jantung. Kaedah rawatan intensif ini tidak memerlukan pil, tetapi dalam praktiknya tidak kurang berkesan daripada terapi konservatif..

Tidak semua pesakit memahami sepenuhnya bagaimana merawat aritmia jantung dengan bantuan latihan pernafasan, oleh itu, kompleks yang terdapat di rumah ditunjukkan di bawah:

  1. Sebagai pemanasan, tarik nafas cepat dan sekejap, dan setelah 30 saat, satu nafas panjang dan mendalam.
  2. Genggam penumbuk anda dan tarik 6 nafas, beku selama 15-20 saat, kemudian tarik satu nafas dalam-dalam, sambil melepaskan penumbuk anda.
  3. Semasa menghirup, condong ke depan dengan lengan terentang di depan anda, dan semasa menghembus nafas, kembali ke posisi awal.
  4. Untuk rawatan, angkat tandan di atas kepala anda, tarik nafas dalam-dalam dan berdiri di atas hujung kaki, semasa anda menghembuskan nafas, berehat seberapa banyak yang mungkin, turunkan tangan ke punggung.
  5. Doktor memanggil latihan fisioterapi, yang diwakili oleh berenang, berbasikal, menari dan berlari klasik, sebagai pencegahan aritmia jantung yang sangat baik..

Mana boleh pergi dengan aritmia?

Gangguan irama jantung ditangani oleh pakar kardiologi, atau lebih tepatnya, ahli aritmologi. Untuk mendiagnosis gangguan irama jantung, diperlukan bantuan doktor diagnostik fungsional yang berkelayakan, kerana hanya dia yang dapat menentukan jenis gangguan irama jantung dengan betul dengan bantuan kajian khas - pemantauan harian ECG, PEEPI dan lain-lain.

Ramai pesakit ditunjukkan perundingan dengan ahli endokrinologi (contohnya, dengan diabetes mellitus atau hipertiroidisme), pakar sakit puan (dengan patologi menopaus). Rawatan penyakit yang mendasari sering menyebabkan menghilangkan aritmia. Dalam beberapa kes, pesakit diminta oleh pakar bedah jantung untuk memasang alat pacu jantung atau ablasi frekuensi radio.

Pencegahan

Untuk pencegahan aritmia, para pakar mengesyorkan mematuhi peraturan dan cadangan berikut:

  • awasi kesihatan anda, rawat sebarang penyakit (berjangkit, darah tinggi, patologi tiroid, gangguan kardiovaskular).
  • makan dengan betul (kurang manis, goreng dan berlemak, lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran, herba); aktiviti fizikal sederhana (contohnya, berjalan di udara segar setiap hari dan melakukan senaman pagi);
  • amati rutin harian (tidur yang sihat adalah elemen yang sangat penting untuk kesihatan);
  • melepaskan tabiat buruk (minum alkohol, merokok, mengambil minuman bertenaga dan dadah);
  • mengawal berat badan, mencegah kegemukan (jika sudah diizinkan, maka cubalah menurunkan berat badan dengan betul);
  • dengan diabetes mellitus, mengawal gula darah, dan dengan tekanan darah tinggi, tekanan darah;
  • elakkan tekanan (bergembira, cinta, senyum, dll.).

Kemunculan aritmia jantung tertentu (fibrilasi atrium, flutter atrium, takikardia ventrikel) mungkin disertai dengan gejala kegagalan jantung akut (penurunan tekanan darah yang tajam, edema paru), kegagalan jantung kronik (kelemahan umum, keletihan cepat, sesak nafas, edema ekstremitas bawah), aritmia lain (blok AV lengkap, fibrilasi ventrikel) boleh menyebabkan serangan jantung dan kematian klinikal.

Aritmia selalunya merupakan komplikasi penyakit. Namun, setelah muncul, mereka dapat memperburuk perjalanan klinikalnya. Tidak semua aritmia sama berbahaya dan signifikan untuk prognosis penyakit dan kehidupan pesakit:


Artikel Seterusnya
Hipertensi - jenis penyakit apa, penyebab, gejala, diagnosis, tahap dan rawatannya