Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT)


Waktu tromboplastin separa yang diaktifkan adalah nilai awal koagulogram, yang menentukan masa pembentukan gumpalan darah. APTT diperlukan untuk mengawal proses pembekuan (umum dan dalaman) dan dalam kombinasi dengan masa prothrombin (PTT) adalah petunjuk diagnostik yang penting.

Rujukan untuk analisis APTT dapat diberikan oleh pakar perubatan umum (ahli terapi) dan pakar sempit (pakar sakit puan, pakar kandungan, pakar hematologi, ahli phlebologist, ahli kardiologi, pakar bedah, ahli anestesi).

Poliklinik Otradnoe menawarkan sistem ujian yang sesuai untuk penduduk Daerah Pentadbiran Timur Laut. Semasa lawatan pekerja perubatan anda di rumah, penghantaran hasil secara automatik melalui e-mel.

APTT - apakah itu?

Ujian APTT adalah ujian perubatan yang mensimulasikan pembekuan darah untuk menilai kehadiran dan tahap faktor pembekuan, antikoagulan, dan perencat. Untuk ini, sampel yang diperoleh dari darah vena dibersihkan dari platelet dan terkena reagen kaolin-cephalin untuk mengaktifkan komponen aktif utama sistem pembekuan. Cukup untuk memproses bahan yang disediakan dengan cara ini dengan sejumlah kecil natrium klorida untuk melihat prestasi komponen aktif dan membuat diagnosis awal.

Kaedahnya memerlukan pelaksanaan tindakan yang teliti dan konsisten, dan sangat penting untuk perubatan moden:

  • adalah alat diagnostik sejagat untuk hemofilia dan gangguan lain dalam sistem pembekuan darah (penyakit von Willebrand, sindrom Hagemann, sindrom DIC dan AF);
  • digunakan untuk memantau keadaan pesakit yang menjalani terapi dengan heparin dan hirudin;
  • membolehkan anda menentukan sebab dan taktik rawatan infark miokard;
  • memantau keadaan hemostasis pada wanita hamil dan membantu mendiagnosis penyebab keguguran dan kemandulan;
  • adalah ujian wajib sebagai persediaan untuk pembedahan.

RUJUKAN! Sindrom DIC mempunyai 2 peringkat perkembangan: pertama, gumpalan darah mulai terbentuk di tempat tidur vaskular (proses hiperkoagulasi), setelah itu tahap antikoagulan berkembang, ketika darah berhenti membeku.

DIC sukar dikendalikan dan boleh menjadi batu sandungan sekiranya anda ingin mempunyai anak.

Penunjuk kadar APTT

Penunjuk APTT diukur dalam beberapa saat. Nilai rujukan untuk setiap makmal mungkin sedikit berbeza (dengan mempertimbangkan penentukuran peralatan dan pilihan reagen), tetapi dalam kebanyakan kes, doktor mematuhi had yang melampau antara 21 dan 39 saat.

Norma dan penyahkodan APTT

Nilai, sebagai peraturan, termasuk dalam komposisi petunjuk hemostasiogram, oleh itu penilaian akhir harus dilakukan secara gabungan (misalnya, dengan LKM). Sekiranya peserta lain dalam koagulogram menyimpang dari norma, tahap APTT mungkin menyimpang sebanyak 30-40%.

Walau bagaimanapun, masa pembekuan juga mempunyai penyahkodan bebas:

  • jika penunjuk APTT melebihi ambang atas norma, keadaan hypocoagulation berlaku, apabila darah membeku sama ada sangat perlahan atau tidak membeku sama sekali;
  • APTT rendah adalah gejala hipercoagulabiliti apabila sistem pembekuan berfungsi terlalu aktif, yang boleh menyebabkan risiko trombosis dan tromboembolisme.

Penentuan APTT semasa kehamilan

Kadar APTT pada wanita semasa kehamilan memerlukan perhatian khusus. Perubahan latar belakang hormon dan pembentukan lingkaran tambahan peredaran darah (untuk kanak-kanak) memaksa sistem hemostasis bertindak balas dengan mengubah nilai-nilai hemostasiogram. Tahap fibrinogen meningkat, yang secara automatik menimbulkan penurunan masa tromboplastin yang diaktifkan. Oleh itu, kadar APTT pada wanita hamil dapat dikurangkan hingga batas 14-20 saat. Julat yang dibenarkan dikurangkan menjadi 5-6 mata (berbanding 10-17 untuk orang biasa), oleh itu, pemantauan berterusan terhadap keadaan perlu dilakukan:

  • Mengurangkan APTT hingga 20 saat boleh menyebabkan pendarahan rahim.

Dengan kehamilan yang sedang berkembang, ujian APTT disarankan setiap trimester. Bagi wanita yang berisiko, pakar obstetrik menetapkan pemantauan tambahan yang tidak dijadualkan. Peranan faktor risiko boleh dimainkan oleh:

  • keturunan;
  • kehadiran patologi kardiovaskular (termasuk hipertensi);
  • hipertonik rahim;
  • toksikosis kehamilan yang lewat (gestosis);
  • peningkatan protein dalam air kencing.

Punca peningkatan atau penurunan APTT

APTT di atas normal berlaku kerana kekurangan faktor pembekuan plasma atau dengan tahap protein fibrinogen yang rendah. Ini mungkin disebabkan oleh:

  • kekurangan vitamin K (peserta penting dalam sintesis prothrombin);
  • kekurangan precallikrein (protease khusus yang menjadi pemangkin sintesis kinin - peserta dalam proses keradangan, yang meningkatkan pengeluaran faktor pembekuan);
  • kerosakan hati (laman utama sintesis prothrombin);
  • tahap antibodi lupus yang tinggi (bertindak sebagai antikoagulan yang kuat, mengganggu proses pembekuan semula jadi);
  • mengambil ubat heparin;
  • kesan tambahan pada tubuh bahan aktif biologi yang melambatkan pempolimeran pembentukan protein dalam sistem pembekuan (myeloma peptides, fibrinogen breakdown products);
  • pemindahan jumlah darah yang besar;
  • glomerulonefritis kronik;
  • penyakit tisu penghubung;
  • penyakit von Willebrand dan sindrom Hagemann (kekurangan faktor plasma yang ditentukan secara genetik);
  • Sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan (APTT meningkat pada 2-3 peringkat penyakit) dan sindrom antifosfolipid.

Sebab-sebab penunjuk APTT di bawah normal lebih kurang. Sebagai peraturan, ini adalah pengaktifan mekanisme pembekuan dalaman ketika tingkat beberapa faktor pembekuan terlampaui atau ketika daya tahan mereka terhadap protein C tertentu meningkat. Selain itu, peningkatan trombosis dapat terjadi pada tahap awal (hypercoagulable) DIC atau sebagai akibat mengambil ubat hormon.

Menyiapkan badan untuk analisis

Ujian APTT dapat diputarbelitkan oleh pengaruh faktor pihak ketiga: pengambilan ubat-ubatan tertentu (antikoagulan) dan tindakan tidak spesifik (beberapa antibiotik dan ubat antiepileptik), pengambilan tromboplastin dengan trauma teruk pada urat, dll..

Untuk menghilangkan kemungkinan berlakunya kesalahan, anda harus mematuhi cadangan dengan tegas ketika bersiap sedia untuk prosedur pengambilan darah:

  • berhenti mengambil ubat dalam 1-2 minggu (cadangan doktor yang hadir adalah wajib, terutamanya jika pembatalan ubat tidak mungkin);
  • 1 minggu sebelum prosedur, sesuaikan diet anda (berhenti minum alkohol, kopi, hidangan eksotik dan tidak khas untuk gaya hidup anda);
  • hadkan aktiviti fizikal sehari sebelum pengambilan sampel darah;
  • cuba jangan merokok pada hari ujian;
  • setengah jam sebelum prosedur, anda boleh minum segelas air.

PERHATIAN! Semasa tempoh haid, perubahan latar belakang hormon mempengaruhi petunjuk hemostasis, oleh itu, untuk ketepatan kajian, wanita disarankan untuk memilih tarikh untuk analisis di luar tempoh ini.

APTV: apa itu? norma dalam ujian darah, sebab-sebab rendah dan tinggi

Singkatan nama - APTT adalah singkatan dari "masa sebahagian tromboplastin diaktifkan" pembekuan darah. Kajian ini adalah ujian diagnostik khusus yang mensimulasikan proses pembekuan darah secara in vitro, dalam keadaan makmal. Kajian diagnostik ini digunakan secara meluas dalam amalan perubatan untuk mengesan faktor plasma, antikoagulan dan perencat..

Ramai orang berminat dengan jenis analisis apa dan apakah kepentingannya. Dari segi nilai diagnostik, kajian ini berkesan dalam mendiagnosis hemofilia. Ia juga memantau pesakit yang menggunakan heparin dan antikoagulan tidak langsung seperti warfarin..

Ciri dan petunjuk

Teknik APTT adalah penetapan selang waktu di mana pembekuan darah terbentuk. Mekanisme ini dipicu setelah kalsium klorida atau reagen lain ditambahkan ke dalam plasma darah. Sehingga kini, analisis untuk APTT adalah yang paling bermaklumat berkaitan dengan diagnosis patologi yang berkaitan dengan gangguan pembekuan. Sebagai petunjuk utama untuk pelantikan analisis ini, seseorang dapat memilih:

  • Pemerhatian dalam dinamik bagi pesakit yang menjalani rawatan dengan heparin,
  • Mendedahkan perjalanan hemofilia yang terpendam,
  • Diagnostik kekurangan faktor pembekuan darah dalaman,
  • Dengan terbentuknya sindrom koagulasi intravaskular yang tersebar (sindrom DIC).

Jenis diagnosis ini, seperti koagulogram, juga merangkumi kajian APTT..

Persediaan untuk penyelidikan

Ujian darah makmal untuk APTT tidak menyediakan latihan khusus. Untuk mendapatkan hasil APTT yang boleh dipercayai dalam darah, cukup mengikuti peraturan mudah:

  1. 2-3 hari sebelum pengumpulan bahan biologi, disyorkan untuk berhenti minum alkohol dan merokok,
  2. 3-4 hari sebelum lawatan ke makmal, anda mesti menahan diri dari makan makanan pedas, goreng dan berlemak,
  3. 10-12 jam sebelum ujian, disyorkan untuk tidak makan,
  4. Di samping itu, disarankan untuk mengelakkan tekanan emosi dan fizikal yang meningkat..

Kemajuan prosedur

Analisis makmal APTT melibatkan pelaksanaan tahap berurutan berikut:

  1. Untuk mengkaji petunjuk, seorang pekerja makmal mengambil darah dari urat, yang dipindahkan ke tabung uji steril. Biasanya, tiub ini mengandungi reagen natrium sitrat, yang mempunyai keupayaan untuk mengikat ion kalsium,
  2. Selanjutnya, reagen khas ditambahkan ke dalam darah yang mendorong pembekuan darah. Cephalin atau kaolin digunakan sebagai bahan yang disebutkan.,
  3. Langkah seterusnya adalah menambahkan kalsium klorida ke tiub yang disebutkan sebelumnya. Manipulasi ini membolehkan anda menghilangkan ciri pembekuan natrium sitrat, dengan itu mengembalikan keupayaan pembekuan darah. Berdasarkan data yang diperoleh, doktor diagnostik makmal menganggarkan kadar pembentukan bekuan darah.

Pada malam hari ujian darah, dilarang menggunakan ubat dengan kesan antikoagulan, dan jika diresepkan, ubat tersebut harus dibatalkan untuk waktu yang singkat.

Petunjuk penyahkodan

Kadar APTT dalam darah

Dalam ujian darah, kadar APTT menunjukkan kerja terkoordinasi dengan baik dari semua mekanisme pembekuan dan antikoagulasi. Pada wanita dan lelaki, APTT optimum adalah 24 hingga 35 saat.

Masa tromboplastin separa diaktifkan diukur di dalam kapal. APTT dalam darah mudah dijumpai, tetapi kadarnya mungkin sedikit berbeza bergantung pada sumber yang berbeza. Terdapat parameter rujukan yang berbeza yang menentukan norma dari 25 hingga 39 saat atau dari 28 hingga 40 saat.

Penurunan waktu pembentukan gumpalan darah (penurunan nilai) lebih dari lima saat menunjukkan pengaktifan sistem pembekuan dalaman. Pembekuan darah berlaku lebih cepat daripada yang diperlukan, iaitu membicarakan hypercoagulation.
Sekiranya APTT meningkat, maka ini menunjukkan penurunan ciri pembekuan darah. Selalunya ini berlaku dengan latar belakang kekurangan faktor pembekuan. Pemanjangan hingga 40 saat, akan dianggap sebagai hipokoagulasi ketika darah membeku perlahan.

Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil penyelidikan

Kadar APTT dalam darah dan penyahkodannya bergantung pada faktor berikut:

  • Mendapatkan ujian darah heparin,
  • Pengambilan makanan berlemak, alkohol dan nikotin secara berkala. Di samping itu, melahirkan anak dan haid adalah faktor yang berasingan. Faktor-faktor ini menyumbang kepada penurunan yang salah dalam penunjuk APTT.,
  • Hematokrit meningkat,
  • Tekanan darah separa, yang meningkat dengan peningkatan APTT,
  • Pelanggaran nisbah antikoagulan dan darah di tabung uji. Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai dari norma aptv dalam ujian darah, nisbah optimum darah dan bahan antikoagulan adalah 9: 1.

Sebab-sebab kenaikan

Sekiranya APTT lebih tinggi daripada biasa, maka kita dapat membicarakan tentang kemungkinan gangguan hati pada seseorang - bagaimanapun, dialah yang menghasilkan protein yang memainkan peranan penting dalam proses pembekuan darah. Selain itu, peningkatan APTT menunjukkan kemungkinan kekurangan vitamin K dalam badan. Sekiranya penunjuk APTT dinaikkan, apa maksudnya doktor yang hadir akan membantu memahami.

Sebab-sebab berikut menyebabkan peningkatan petunjuk APTT dalam ujian darah:

  1. Hemofilia,
  2. Tindakan streptokinase atau heparin,
  3. Kekurangan kinin dan precallikein kongenital,
  4. Akibat dari pemindahan jumlah darah secara besar-besaran,
  5. Sindrom antifosfolipid,
  6. Glomerulonefritis kronik,
  7. Patologi hati,
  8. Lupus eritematosus sistemik,
  9. DIC - sindrom,
  10. Patologi tisu penghubung,
  11. Mengambil ubat antikoagulan.

Peningkatan patologi APTT menunjukkan risiko pendarahan yang tinggi pada manusia. Peningkatan masa tromboplastik separa aktif memerlukan peningkatan perhatian dan rawatan tepat pada masanya.

Sebab penurunan prestasi

Sekiranya waktu APTT berada di bawah normal, maka ini menunjukkan peranan dominan sistem darah pembekuan berbanding antikoagulan. Faktor-faktor seperti itu dapat menimbulkan keadaan patologi ini:

  • Tempoh melahirkan anak,
  • Memulakan mekanisme pembekuan darah dalam tromboembolisme dan trombosis. Keadaan ini sering berlaku apabila faktor pembekuan V tahan terhadap protein C yang diaktifkan,
  • Fasa pembekuan intensif dalam sindrom DIC.

Sekiranya koagulogram seseorang menunjukkan penurunan APTT di bawah norma fisiologi, maka ini menunjukkan risiko tromboembolisme yang tinggi..

Secara sederhana, petunjuk tinggi - masa pembekuan yang panjang - menunjukkan kekurangan pengeluaran bahan yang diperlukan, dan masa yang rendah menunjukkan kecenderungan untuk trombosis.

APTT semasa mengandung

Penilaian keadaan normal sistem pembekuan dan antikoagulan memungkinkan untuk meramalkan perjalanan persalinan. Dengan peningkatan atau penurunan APTT, seorang wanita hamil berisiko mengalami pendarahan atau tromboemboli.

Sekiranya ibu mengandung mempunyai APTT yang tinggi, maka dia berisiko mengalami pengguguran spontan atau gangguan plasenta. Sekiranya terdapat APTT yang rendah, ibu hamil menghadapi risiko menghadapi keadaan patologi seperti trombosis saluran plasenta. Keadaan ini membawa kepada kekurangan oksigen janin yang kronik..

Ramai wanita hamil berminat dengan persoalan apakah APTT berada di bawah norma fisiologi, dan apa maksudnya untuk kesihatan mereka. Ubat-ubatan yang mengandungi zat besi yang diresepkan kepada ibu hamil untuk pencegahan dan rawatan anemia kekurangan zat besi dapat membantu mengurangkan petunjuk ujian makmal ini..

Berdasarkan hasil ujian APTT, wanita hamil diberi ujian darah biokimia dan rawatan yang sesuai bertujuan untuk meningkatkan atau menurunkan indikator. Prosedur diagnostik jenis ini diberikan kepada ibu mengandung 3 bulan sekali. Sekiranya APTT diturunkan dan wanita hamil menderita penyakit hati dan kardiovaskular, maka analisis untuk masa tromboplastik separa fisiologi diaktifkan (APTT) lebih kerap dilakukan. Kajian ini diresepkan segera kepada wanita hamil dalam kes seperti:

  1. Sekiranya anda mempunyai sejarah keguguran berganda,
  2. Sekiranya seorang wanita hamil didiagnosis dengan peningkatan nada otot rahim dan terdapat risiko pengguguran spontan,
  3. Sekiranya ibu mengandung mempunyai tanda-tanda yang membimbangkan seperti gejala tekanan darah tinggi, bengkak pada bahagian atas dan bawah.

Dengan penyelidikan awal penyakit yang berkaitan dengan gangguan fungsi pembekuan darah dan antikoagulasi, ada jaminan untuk meminimumkan risiko komplikasi serius.

Hasil ujian makmal ini sering kali berbeza kerana perbezaan kualiti reagen makmal. Setiap makmal diagnostik menafsirkan keputusan ujian secara berbeza. Hanya doktor yang mengambil kira faktor seperti usia pesakit, jenis reagen yang digunakan, jantina dan kehadiran penyakit bersamaan yang dapat mengatakan bahawa APTT lebih tinggi daripada norma fisiologi, dan apa maksudnya.

APTT dalam darah: apa itu, penyebab rendah dan tinggi, norma dalam koagulogram

© Pengarang: Z. Nelli Vladimirovna, doktor diagnostik makmal, Institut Penyelidikan Transfusiologi dan Bioteknologi Perubatan, terutamanya untuk SosudInfo.ru (mengenai penulis)

APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan) adalah salah satu petunjuk asas koagulogram yang menilai keberkesanan jalur pembekuan darah dalaman. Ditemui pada pertengahan abad yang lalu (1953), analisis yang mudah dan senang dilaksanakan, dengan cepat mengambil tempat yang layak di antara kajian makmal lain, yang dipegangnya hingga kini. Populariti indikator ini dijelaskan oleh kemampuan APTT untuk bertindak sebagai ujian indikatif bebas yang digunakan dalam menyaring analisis sistem hemostatik..

Waktu tromboplastin separa yang diaktifkan dalam kajian fungsi sistem hemokoagulasi sering dipasangkan dengan analisis makmal penting lain - PTT (waktu prothrombin), yang meneliti laluan pengaktifan luaran.

Dalam buku rujukan mengenai diagnostik makmal klinikal, APTT boleh didapati dengan nama lain: APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan) dan waktu cephalin-kaolin. Walau bagaimanapun, ini tidak mengubah inti pati analisis..

APTT dan kadarnya

Nilai parameter asas koagulogram yang disebut APTT bergantung pada kepekatan faktor plasma (II, V, VIII, IX, X, XI, XII dan fibrinogen). Petunjuk ditentukan dalam plasma, habis platelet (platelet), dengan bantuan kaolin (aktivator), cephalin (phospholipid) dan kalsium klorida, di mana yang terakhir meneutralkan kesan antikoagulan sebelumnya (dibuat oleh Na sitrat). TF (faktor tisu) tidak digunakan dalam ujian makmal ini, oleh itu nama "separa" atau "separa".

Waktu pembekuan darah adalah APTT, iaitu, indikator ini memungkinkan anda mengira waktu pembentukan bekuan darah setelah reagen cephalin-kaolin dan CaCl ditambahkan ke dalam plasma yang diambil dengan antikoagulan dan kemudian kehilangan platelet.2..

APTT diukur dalam beberapa saat. Dalam sumber yang berlainan, anda dapat mencari batas norma, yang berbeza antara satu sama lain. Ini kerana setiap CDL mempunyai parameter rujukannya sendiri, jadi pernyataan bahawa norma adalah 28-40 atau 25-39 saat tidak akan benar sepenuhnya..

Namun, dalam kebanyakan kes, doktor mematuhi nilai dalam 24 - 35 saat, pemendekan masa pembentukan gumpalan (penunjuk - menurun) lebih dari 5 saat (19, 18, 17... saat) pada kadar seperti itu sudah menunjukkan bahawa sistem pembekuan dalaman diaktifkan, dan pembekuan darah berlaku lebih cepat daripada yang dijangkakan (hypercoagulation). Dan memanjangkan hingga 40 s (dengan nilai rujukan 24 - 35 saat, indikatornya meningkat), tentu saja, akan dianggap sebagai hipokoagulasi, ketika darah membeku lebih lambat daripada yang diperlukan.

Tanda-tanda hypocoagulation muncul dalam kes di mana terdapat penurunan kandungan faktor plasma II, V, VIII, IX, X, XI, XII atau fibrinogen, yang berlaku dalam kes berikut:

  • Lesi parenchyma hepatik (hati adalah tempat pembentukan faktor pembekuan bergantung pada K);
  • Kekurangan vitamin K, yang memerlukan biosintesis banyak faktor);
  • Kehadiran heparin dalam darah;
  • Kehadiran antikoagulan lupus;
  • Kehadiran bahan biologi patologi yang menghambat polimerisasi monomer fibrin (PDP - produk degradasi fibrin, protein myeloma).

Walau bagaimanapun, ketika bercakap mengenai nilai APTT rendah dan tinggi, seseorang juga harus memperhatikan perkara berikut:

  1. Sekiranya masa pembekuan diperpanjang (akan memerlukan lebih banyak masa untuk pembekuan), kita bercakap mengenai peningkatan nilai APTT;
  2. Sekiranya masa untuk keseluruhan kerja faktor dikurangkan (mereka terlalu aktif), dianggap bahawa penunjuknya berkurang.

Oleh itu, kadar APTT yang tinggi memberi amaran tentang risiko pendarahan walaupun untuk alasan yang paling kecil, dan tahap rendah memberi isyarat kemungkinan trombosis dan tromboemboli, oleh itu, masa tromboplastin separa diaktifkan, bersama dengan parameter lain dari koagulogram, sangat penting..

APTT semasa kehamilan: setiap trimester untuk analisis

Pelantikan coagulogram semasa kehamilan (setiap 3 bulan) dan minat tertentu terhadap indikatornya dijelaskan oleh keadaan bahawa perubahan tertentu terjadi pada tubuh wanita yang menunggu kelahiran lelaki baru, yang dirancang untuk melindungi kelahiran anak masa depan dari komplikasi:

  • Latar belakang hormon berubah;
  • Lingkaran peredaran darah tambahan terbentuk, memberikan nutrisi dan pernafasan kepada anak (bulatan uteroplacental);
  • Organisma yang telah “merasakan” perubahan dan untuk alasan ini sudah “merancang” kehilangan sejumlah darah, mulai menyesuaikan diri agar dapat bergabung dengan pekerjaan pada waktu yang tepat dan “tidak memompa” (di sini peranan utama adalah milik sistem hemostasis).

Semasa kehamilan, keadaan patologi sistem pembekuan darah hampir selalu mengancam dengan komplikasi serius, oleh itu, petunjuk hemostasiogram (dan, tentu saja, APTT) diberi perhatian maksimum. Pada wanita hamil, fibrinogen mula tumbuh, mencapai 6.0 g / l (tetapi lebih banyak tidak dapat diterima!) Dan masa tromboplastin separa diaktifkan dipendekkan, yang mengambil nilai yang berbeza daripada pada wanita yang berada di luar keadaan ini.

Kadar APTT selama kehamilan, menurut pelbagai sumber, dapat berkisar antara 14 hingga 18 saat atau dalam 17 hingga 20 saat, yang bergantung pada nilai rujukan yang digunakan oleh CDL tertentu. Walau bagaimanapun, jurang antara had norma atas dan bawah sangat kecil..

Nilai indikator yang dikurangkan (pemendekan APTT) menunjukkan darah tebal dan kemungkinan perkembangan trombosis, tahap risiko yang mana semasa kehamilan sangat meningkat berbanding dengan risiko untuk wanita yang tidak hamil. Trombosis boleh berlaku di mana-mana tempat dan organ, tetapi dalam keadaan ini paling berbahaya jika ia mempengaruhi saluran plasenta dan menyebabkan detasmen pramatangnya.

Pemanjangan masa pembentukan gumpalan (APTT - meningkat) berbanding dengan norma juga tidak memberi pertanda baik. Darah menipis mengancam perkembangan pendarahan rahim, yang menimbulkan bahaya bukan hanya untuk kehidupan bayi, tetapi juga bagi kehidupan wanita itu sendiri.

"Air mata" dalam sistem hemostasis selalu meninggalkan risiko mengembangkan sindrom pembekuan intravaskular (DIC) yang paling berbahaya, fasa pertama yang dicirikan oleh peningkatan pembentukan bekuan (hiperkoagulasi), dan yang kedua dan ketiga, sebaliknya, dicirikan oleh pembekuan darah rendah, yang mula diancam dengan kehilangan darah besar-besaran.

DIC - sindrom - proses patologi yang tidak terkawal, yang hari ini dianggap sebagai salah satu "musuh" utama dan berbahaya dalam amalan obstetrik.

Hemostasiogram secara terancang (sekali setiap trimester) diresepkan jika seorang wanita tidak mempunyai masalah yang berkaitan dengan keadaannya, dan doktor tidak menemui alasan untuk mengawal sistem hemostasis lebih kerap. Dalam kes di mana seorang wanita mempunyai sejarah keguguran dan kelahiran mati, dan kehamilan semasa berjalan dengan tanda-tanda preeklamsia yang jelas (tekanan darah tinggi, proteinuria, edema) atau terdapat risiko gangguan spontan (rahim "kencang"), sebagai peraturan, undangan untuk peperiksaan tidak berjadual.

Masa rendah - pendek, berpanjangan tinggi

Tahap masa tromboplastin separa yang diaktifkan (atau menurun) yang rendah (masa pembekuan darah dan pembekuan yang dipendekkan) menunjukkan bahawa darah pesakit membeku terlalu cepat (hypercoagulability).

Tanda-tanda hypercoagulability dapat dilihat dalam proses patologi yang terbentuk akibat peningkatan pembekuan darah:

  • Tahap I (dan yang pertama!) Pembekuan intravaskular (sindrom DIC);
  • Thromboembolisme pelbagai penyetempatan (jantung, paru-paru, saraf tunjang dan otak, ginjal, dll.), Trombosis (anggota bawah paling kerap terjejas, semasa kehamilan - trombosis saluran plasenta, yang menyebabkan detasmennya, yang mengancam kematian janin intrauterin).

Walau bagaimanapun, hasil APTT yang rendah dapat menampakkan dirinya bukan hanya kerana penyakit pesakit. Kesalahan itu mungkin merupakan faktor lain yang kadang-kadang agak sukar untuk dikendalikan, misalnya, masuk ke dalam sampel tromboplastin tisu ketika tisu cedera pada waktu venipuncture, jadi anda tidak perlu "menyeksa" urat terlalu banyak jika anda tidak dapat mengambil ujian darah dengan segera.

Tahap tinggi (masa pembentukan gumpalan berpanjangan) masa tromboplastin separa diaktifkan diperhatikan dalam keadaan yang mengganggu biosintesis faktor dan proses patologi lain yang mempengaruhi fungsi sistem hemostasis. Ini termasuk:

  1. Hemofilia dari semua jenis: A (kekurangan globulin antihemofilik - FVIII), B (kekurangan faktor Krismas - IX), C - kekurangan faktor XI);
  2. Kehadiran faktor yang menghalang proses pembekuan (hemofilia penghambatan);
  3. Penyakit Hageman (kecacatan) (kekurangan faktor XII);
  4. Penyakit Von Willebrand;
  5. Tahap II dan III sindrom DIC;
  6. Rawatan dengan heparin berat molekul tinggi;
  7. Kerosakan serius pada parenchyma hepatik;
  8. APS (sindrom antifosfolipid).

Sama dengan nilai APTT yang rendah, dengan campur tangan kesalahan teknikal, hasil tinggi masa tromboplastin separa diaktifkan dapat diperoleh. Ini berlaku sekiranya isipadu antikoagulan dalam tiub tidak sesuai dengan nilai hematokrit yang tinggi atau jumlah darah yang tidak mencukupi telah diambil dalam vakumainer (tiub vakum khas).

Semasa sistem diperiksa

Coagulogram tidak dianggap sebagai ujian makmal yang jarang berlaku. Analisis fungsi sistem hemostatik menarik minat pakar dalam pelbagai bidang. Oleh kerana pembekuan darah atau penipisan darah adalah "sakit kepala" biasa bagi semua profesional perubatan, ujian yang memeriksa kerja sistem pembekuan, antikoagulasi dan fibrinolisis ditetapkan dalam situasi yang berbeza:

  • Pemeriksaan keadaan sistem hemostasis pada orang yang masih diklasifikasikan sebagai kumpulan yang sihat, tetapi terdedah kepada gangguan dari sisi ini;
  • Patologi sistem pembekuan yang diperjelaskan;
  • Memantau fungsi sistem hemocoagulation ketika mengambil ubat-ubatan tertentu, selama kehamilan dan dalam kes lain yang dapat menyebabkan pelanggaran di kawasan ini;
  • Pengiraan dos heparin berat molekul tinggi (HMWH) dan kawalan terapi dengan antikoagulan langsung;
  • Diagnosis sindrom DIC;
  • Hemofilia A yang disyaki (faktor VIII) atau B (faktor IX);
  • APS (sindrom antifosfolipid).

Jelas bahawa masa tromboplastin separa diaktifkan, seperti ujian darah, juga digunakan di antara ujian hemostasiogram lain, kerana APTT adalah salah satu petunjuk utamanya..

Ujian darah APTT

Peredaran darah di dalam badan kita adalah fungsi dalaman yang penting dan sangat penting, dengan bantuan yang memungkinkan untuk:

  • membekalkan semua organ dan struktur dengan nutrien;
  • memperkayakan setiap sel dengan oksigen;
  • membuang produk metabolik yang membahayakan tubuh manusia;
  • mengekalkan suhu badan pada tahap normal dan meningkatkannya jika sesuatu mengancam imuniti dan kesihatan;
  • melindungi kami dari akibat negatif.

Sudah tentu, ini bukan senarai keseluruhan kemungkinan sistem peredaran darah, tetapi berikut adalah senarai yang paling asas. Dan jika hampir semuanya jelas dengan semua orang, sudah tentu anda mempunyai soalan mengenai yang terakhir. Apa kesan negatif yang dapat terjadi, dan bagaimana darah dapat melindungi kita dari mereka?

Kami semua di masa kecil dengan lecet dan calar, dan bahkan sekarang, bagaimanapun, kadang-kadang, tetapi kita boleh memotong diri kita secara tidak sengaja, cedera atau cedera. Perkara pertama yang dapat dilihat dengan segera adalah darah yang mengalir dari luka, yang segera berhenti dan berubah menjadi kerak yang padat. Ini mencegah kehilangan darah, yang boleh menjadi sangat teruk dan mengancam nyawa. Sekiranya ini tidak berlaku secara automatik, hasilnya akan sangat berbeza. Seluruh proses ini disebut homeostasis, dan hasil ini dijamin kerana pembekuan darah..

Dan walaupun bahagian yang kelihatan cukup sederhana, untuk mencapai hal ini dengan cepat, pasti ada banyak proses dalaman, di mana platelet paling banyak terlibat. Kenyataannya adalah bahawa jangka waktu tertentu diperuntukkan untuk setiap reaksi, di mana semuanya wajib berlaku..

Untuk menilai homeostasis, beberapa petunjuk diambil, khususnya, darah didermakan untuk aPTT. Apa ini? Singkatan bermaksud masa tromboplastin separa diaktifkan (nama lain untuk APTT adalah masa tromboplastin separa diaktifkan). APTT bermaksud jangka masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan, dari saat bahan aktif ditambahkan ke dalam plasma, sebagai kalsium klorida, atau reagen lain.

Kadar penunjuk dalam darah

Ujian APTT sering ditetapkan bersamaan dengan ujian makmal lain untuk menentukan masa trombin. Semuanya berlaku seakurat mungkin berkat peralatan automatik dan moden. APTT dianggap sebagai petunjuk yang paling sensitif, mencerminkan kemampuan darah untuk membeku dan gambaran keseluruhan homeostasis.

Kadar APTV dikira dalam beberapa saat. Tanda minimum yang dibenarkan adalah pada 30 saat, yang tertinggi dapat mencapai 40.

Analisis penyahkodan

Secara sederhana, analisis APTT dilakukan untuk mengukur masa yang diperlukan untuk membentuk bekuan. Dengan pertolongannya (sekiranya berlaku penyimpangan), pakar dapat melihat kemungkinan adanya masalah dengan pembekuan.

Perlu menderma darah untuk aPTT:

  • untuk mengenal pasti punca pendarahan yang tidak normal;
  • untuk memeriksa badan untuk koagulopati, hemofilia, trombofilia atau kelainan lain;
  • untuk mengawal keadaan sistem peredaran darah setelah menetapkan ubat penipisan atau penebalan darah (dos dan pilihan ubat yang betul);
  • sebelum pembedahan, di mana terdapat risiko pendarahan;
  • semasa kehamilan dan sebelum melahirkan anak, dengan alasan yang sama.

Peningkatan APTT adalah tipikal untuk:

  • kekurangan vitamin K;
  • penyakit hati di mana fungsi organ terganggu;
  • keadaan di mana terdapat antikoagulan lupus dalam darah.

Melambatkan APTT menunjukkan patologi serius, seperti:

  • hemofilia;
  • penurunan pembekuan darah;
  • Sindrom DIC, di mana gangguan pembekuan berkembang kerana pembentukan gumpalan darah di saluran kecil;
  • APS - sindrom antiphospholipid;
  • patologi kongenital dengan homeostasis terjejas.

Ujian darah dilakukan pada waktu pagi dan selalu pada waktu perut kosong. Pengambilan ubat-ubatan yang mempengaruhi darah mesti ditangguhkan, setelah sebelumnya telah bersetuju dengan doktor yang menetapkannya. Anda juga harus menahan diri dari alkohol dan makanan berlemak pada malam sebelum menyerahkan bahan untuk penyelidikan..

Analisis semasa kehamilan

Semua ibu mengandung tahu secara langsung berapa kerap mereka harus menjalani pelbagai ujian sepanjang sembilan bulan kebahagiaan, bermula dengan pendaftaran dan berakhir dengan kelahiran itu sendiri. Sebilangan besar daripadanya bertujuan untuk mengesan keadaan bayi yang sedang berkembang, dan juga untuk memantau tubuh wanita semasa perubahan besar untuk semua sistem dalamannya..

Dengan kehamilan yang sedang berkembang, aktiviti sistem peredaran darah meningkat, yang disebabkan oleh:

  • pembentukan peredaran darah rahim;
  • peningkatan jumlah darah untuk kelahiran normal janin;
  • menyiapkan badan untuk kemungkinan kehilangan darah semasa melahirkan.

Kadang kala proses ini boleh diaktifkan secara berlebihan, atau mungkin tidak berfungsi sama sekali, oleh itu, koagulogram mesti diserahkan sekali pada trimester, dan, jika perlu, bahkan lebih kerap, jika doktor mempunyai alasan dan keraguan mengenainya.

Terdapat banyak nilai dalam bentuk analisis, termasuk fibrinogen, masa trombin, antikoagulan lupus, prothrombin, antithrombin, D-dimer, platelet, dan, tentu saja, aPTT.

Kehamilan dicirikan oleh pelbagai perubahan dalam badan, termasuk dalam darah. Masa pembekuan darah harus dipendekkan, dan kadar APTT dapat dari 17 hingga 20 saat. Sekiranya terdapat penyimpangan dalam parameter ini atau yang lain, maka risiko mengembangkan sindrom DIC meningkat.

APTT di bawah normal - apa maksudnya?

Konsep APTT

Penunjuk APTT mencirikan jalur pembekuan dalaman

Waktu tromboplastin separa yang diaktifkan adalah salah satu ujian indikator utama untuk mencirikan kemampuan pembekuan darah pesakit..

APTT mencirikan aktiviti jalur "dalaman" sistem hemostasis, iaitu menunjukkan adanya atau tidak adanya perubahan patologi dalam komposisi plasma darah. APTT bergantung pada bilangan dan fungsi faktor pembekuan plasma: VIII, IX, XI, XII. Inti dari mekanisme "dalaman" hemostasis terdiri dalam rangkaian reaksi pengaktifan rantai faktor yang disenaraikan, yang akhirnya membawa kepada pengaktifan prothrombin bersama dengan cara "luaran" hemostasis. Sinergi kedua-dua mekanisme ini membawa kepada pembentukan fibrin, protein yang dapat menghentikan pendarahan.

Nilai pembekuan darah menurun

Pengurangan APTT - risiko pembekuan darah

APTT normal biasanya berkisar antara 25 hingga 35 saat. Kadang-kadang had atas norma ditunjukkan oleh indikator 40-50 saat, namun, nilai had bawah biasanya tidak dipertikaikan oleh berbagai penulis. Indikator APTT di bawah had ini (25 saat) menunjukkan percepatan pembekuan darah (hypercoagulation), yang secara klinikal dimanifestasikan oleh kadar pembentukan gumpalan darah yang tinggi dan, dengan demikian, dengan kemungkinan besar, munculnya trombosis dan embolisme pembuluh darah dari pelbagai organ.

Sebab penurunan APTT

Mengambil ubat hormon mempengaruhi tahap APTT

  1. Kehamilan. Dalam kes ini, penunjuk APTT 17-20 saat adalah norma fisiologi, namun, pada nilai yang lebih rendah, seseorang harus memikirkan patologi hemostasis atau sebab lain. Hypercoagulation semasa mengandung boleh menyebabkan trombosis saluran plasenta, iskemia, hipoksia dan kematian janin.
  2. Proses berjangkit yang disebabkan oleh bakteria atau virus. Walau bagaimanapun, jangkitan virus pernafasan akut dangkal, sebagai peraturan, tidak menyebabkan perubahan teruk dalam sistem pembekuan darah; proses keradangan yang lebih luas di tubuh pesakit harus dicari..
  3. Patologi barah boleh mempengaruhi nilai APTT, namun, untuk memilih alasan ini sebagai justifikasi penurunan APTT, seseorang mesti mempunyai alasan yang baik dengan bukti klinikal instrumental, makmal, dan kehadiran tumor..
  4. Penggunaan kontraseptif oral untuk jangka masa panjang.
  5. Overdosis vitamin K.
  6. Thrombosis dan tromboembolisme:
    • tromboemboli arteri pulmonari dengan gejala terang hipoksia akut dan kematian pesakit yang kerap;
    • trombosis akut saluran anggota badan dengan iskemia tisu yang teruk, baik dengan kemungkinan penyembuhan semula kapal, dan dengan hasil yang teruk - amputasi anggota badan;
    • tromboemboli kapal serebrum dengan klinik ACVA;
    • tahap pertama sindrom DIC (berlaku pada kecederaan yang teruk dan meluas, operasi, kejutan, sepsis, tumor malignan, dll.).
  7. Persampelan darah yang tidak betul.

Rawatan

Antagonis vitamin K adalah ubat pilihan

Kumpulan utama ubat untuk rawatan adalah antikoagulan. Klasifikasi ubat ini luas. Sebagai permulaan, dua kumpulan ubat harus dibezakan: antikoagulan tidak langsung dan langsung..

Ubat dari kumpulan pertama adalah antagonis vitamin K, yang diperlukan untuk sintesis beberapa faktor pembekuan di hati. Blok dalam pembentukan faktor-faktor ini membawa kepada penurunan aktiviti jalur hemostasis "dalaman" dan pembekuan darah normal. Dalam kumpulan ini, terdapat derivatif kumarin (syncumar, neodycoumarin, warfarin, dicumarol) dan derivatif indandione (fenilin). Dadah yang paling biasa digunakan dalam kumpulan ini adalah warfarin..

Tindakannya terhadap trombi vaskular sangat berkesan, tetapi sukar dikawal. Overdosis mengancam perkembangan pendarahan yang sangat terkawal, terutama apabila terdapat bintik-bintik yang rentan di dalam badan: bisul perut yang memburuk, varises esofagus, aneurisma arteri. Perlu diingat bahawa dengan penggunaan warfarin jangka panjang (kadang-kadang sepanjang hayat), perlu mengukur indikator INR secara berkala, menyimpannya pada tahap yang baik dari 2.0-3.0 U, untuk ini, sesuaikan dos ubat di bawah pengawasan doktor yang menghadiri.

Antikoagulan langsung - ubat untuk pembetulan APTT

Dadah kumpulan kedua, antikoagulan langsung: heparin tanpa fraksi, heparin berat molekul rendah (enoxaparin, nadroparin, dalteparin), heparinoid (sulodexide), rivaroxaban, apixaban, dabigatran. Ubat ini menghalang pembentukan dan aktiviti faktor pembekuan individu, titik penerapan tindakan untuk setiap ubat adalah berbeza. Ubat ini adalah alternatif yang boleh dipercayai untuk warfarin, tindakannya lebih mudah dikawal, komplikasi hemoragik jarang berlaku. Heparins boleh digunakan untuk merawat wanita hamil.

Rivaroxaban dan dabigatran adalah ubat paling maju yang hampir tidak memerlukan pemantauan dalam bentuk ujian pembekuan darah dan dengan risiko komplikasi terendah..

Ubat tambahan dalam kes trombosis dan embolisme adalah agen antiplatelet yang merangsang penurunan "melekat" platelet antara satu sama lain dan ke dinding vaskular. Ubat-ubatan dalam kumpulan ini termasuk: clopidogrel, aspirin, courantil, eptifibatide dan lain-lain.

Pencegahan

Disarankan penghapusan makanan kaya vitamin K

Dengan peningkatan pembekuan darah, pesakit secara bebas dapat memutuskan diet. Dianjurkan untuk menghilangkan atau mengurangkan penggunaan makanan tertentu yang kaya dengan vitamin K. Makanan ini termasuk: tomato (dan sayur-sayuran merah dan buah-buahan lain), kekacang (kacang polong, kacang kedelai), beberapa jenis daging (daging sapi dan sapi) dan ikan (ikan kod), pasli, dill, bayam (jumlah maksimum vitamin K di antara semua jenis makanan).

Sekiranya tidak ada patologi trombotik yang jelas, tetapi jika terdapat penurunan APTT, wanita harus mengubah beberapa tabiat: misalnya, cari pengganti untuk kontrasepsi, ganti COC yang sudah lapuk dengan rakan sejawat yang lebih moden, atau gunakan kaedah penghalang kontrasepsi.

Ramalan seumur hidup

Diagnosis dan rawatan menentukan prognosis untuk pesakit

Prognosis hanya bergantung pada manifestasi klinikal patologi, di mana terdapat penurunan APTT. Seperti yang anda ketahui, dalam kes penyakit serius (enjin pembakaran dalaman, emboli paru, strok), tidak baik, pesakit mungkin cacat, kadang-kadang mati.

Dengan pembetulan pembekuan darah tepat pada masanya, trombosis dapat dihindari atau dinetralkan dengan cepat sebelum munculnya klinik yang jelas atau komplikasi iskemia.

Faktor yang boleh memutarbelitkan hasilnya

Persampelan darah yang betul - penghapusan kesalahan makmal

Faktor penting yang perlu diingat ketika menganalisis hasilnya adalah kebenaran pengambilan darah untuk mengkaji sifat pembekuan plasma..

  • persiapan pesakit yang tidak betul (mengambil darah dengan latar belakang pengambilan ubat yang mengubah fungsi pembekuannya, atau dengan tekanan fizikal atau emosi pesakit yang ketara);
  • kesilapan teknikal semasa manipulasi (kekurangan natrium sitrat dalam tabung uji, peningkatan tromboplastin tisu dalam sampel darah dengan kerosakan teruk pada dinding pembuluh darah sekiranya berlaku manipulasi tidak cekap atau agresif, atau sekiranya berlaku proses keradangan di kawasan suntikan).

APTT: apa itu, norma-norma pada orang dewasa dan kanak-kanak, apa arti parameter penurunan dan peningkatan dalam ujian darah dan apa penyebab penyimpangan

Dan PTT adalah bagian dari koagulogram yang diperluas, analisis yang dirancang untuk memeriksa kadar dan kualiti pembekuan darah. Singkatan dapat diuraikan sebagai masa tromboplastin separa diaktifkan.

Kajian ditetapkan kepada pesakit, tanpa mengira status kesihatan, sebagai langkah diagnostik atau pencegahan. Sebarang penyimpangan secara jelas ditafsirkan sebagai patologi. Gangguan pembekuan tidak boleh berlaku secara semula jadi, ini adalah anomali. Selain dari beberapa kes. Sekiranya indikator diubah, diagnosis dan rawatan adalah hak istimewa ahli hematologi.

Atas budi bicara pakar, kursus terapi ditetapkan. Doktor memeriksa kualiti pembetulan menggunakan kaedah yang sama. Sekiranya perlu, dengan mempertimbangkan dinamika, ia mengubah skema pemulihan. Sekiranya patologi tidak mempunyai latar belakang genetik, prognosis adalah baik..

Inti analisis dan apa yang ditunjukkan oleh kajian

APTT (juga APTT) adalah kaedah koagulogram tambahan. Mereka selalu mempelajarinya. Dari sudut pandangan pesakit, tidak ada perbezaan dari ujian darah standard. Setelah pembantu makmal mengambil biomaterial, dia dirujuk kepada pakar.

Bagaimana cara kerja dengan sampel:

  • Darah terbahagi kepada pecahan. Doktor berminat dengan bahagian cecair, iaitu plasma. Dia miskin dalam platelet, ini hanya yang anda perlukan. Jika tidak, sel berbentuk akan mengganggu keseluruhan gambaran dan mempengaruhi hasilnya. Komponen utama tetap ada: ini adalah protein khas, fibrinogen dan faktor pembekuan.
  • Selanjutnya, reagen kimia khas ditambahkan ke sampel bersih. Kalsium klorida, koalin dan cephalin. Ini adalah sejenis ujian provokatif yang menunjukkan seberapa cekap faktor pembekuan. Pada akhirnya, sampel mesti membeku.
  • APTT dikira dalam beberapa saat. Oleh itu, apabila darah benar-benar berubah jika dibandingkan dengan keadaan awal, maka kita dapat membincangkan akhir analisis. Tempoh dari pengenalan reagen hingga pembekuan tisu cair disebut APTT.
  • Penyahkodan tidak begitu sukar sekiranya nilai rujukan dan kaedah pengiraan diketahui. Peningkatan APTT bermaksud hypocoagulation: masa meningkat, darah membeku lebih perlahan. Ia cair. Penurunan indikator adalah hypercoagulation. Kainnya bertindak balas terlalu cepat. Ia tebal. Pada masa akan datang, keadaan ini hampir menjamin trombosis..

Kajian ini jarang dilakukan secara terpisah. Ia bermaklumat, tetapi terdapat beberapa masalah:

  • Oleh itu, indikator tidak mendiagnosis pelanggaran pembekuan luaran. Maksudnya, tidak ada yang diketahui mengenai kerja platelet, lekatan dan penggabungannya. Di sinilah masalahnya terletak.
  • Sebaliknya, terdapat perbezaan besar dalam kaedah yang digunakan oleh makmal. Oleh itu, tidak ada satu nilai normal. Ini membebankan keperluan tertentu pada kerja doktor dan makmal itu sendiri..

Pakar harus menunjukkan cara mereka memeriksa biomaterial. Ahli hematologi tidak mengganggu membiasakan diri dengan teknik ini. Pengetahuan Diagnostik Dalam Diperlukan.

Pada dasarnya, APTT dilakukan selari dengan kajian masa prothrombin.

Penyediaan dan penyampaian analisis

Sebelum prosedur, anda harus mengikuti cadangan mudah.

  • 5 jam sebelum analisis, anda perlu menolak makanan. Ketika perut kosong, hasilnya akan lebih tepat, kebarangkalian kesalahan jauh lebih rendah. Ini disebabkan oleh kekhasan dinamika dalam aliran darah..

Setelah makan banyak, tisu penghubung cair menebal. Ini mempengaruhi masa prothrombin dan APTT. Benar, kita bercakap mengenai perubahan jangka pendek. Tetapi itu cukup untuk memutarbelitkan hasilnya..

  • Anda tidak boleh merokok. Berapa banyak? Dalam masa kira-kira 3-5 jam. Nikotin benar-benar berbahaya, tetapi bahan lain menimbulkan bahaya utama. Semasa membakar tembakau dan pewarna, banyak perkara dibebaskan: kadmium, arsenik, sebatian karbon mudah menguap, misalnya, metana.

Mereka memasuki aliran darah melalui sistem paru-paru, menghalang pengeluaran faktor pembekuan. Dan jika pengalamannya panjang, maka sebaliknya - tisu cair dengan cepat menebal, darah beku terbentuk. Perokok "yang berpengalaman" tidak akan kelewatan untuk menahan diri dari rokok lebih lama. 2-3 hari. Sebagai badan kemudian melantun kembali.

  • Jangan terlalu memaksakan diri. Tekanan mekanikal menyebabkan hipercoagulasi. Terdapat banyak faktor pembekuan. Dan selain itu, semasa sukan atau kerja yang melelahkan, seseorang kehilangan air. Isipadu tisu penghubung cecair berkurang, dan bilangan faktor pembekuan tidak hilang..

Ternyata zat yang lebih spesifik bertindak pada jumlah darah yang lebih kecil secara berkadar. Ini pasti akan mempengaruhi analisis. Akan ada penolakan yang serius.

Sudah tentu, badan akan cepat kembali normal. Tetapi kajian itu akan menjadi salah, anda harus mengambil analisisnya sekali lagi. Anda perlu menyesuaikan rejimen 8-12 jam sebelum prosedur.

  • Tekanan juga dikecualikan. Tekanan mental tidak kurang berbahaya. Faktanya ialah selepas ketegangan saraf, kelenjar adrenal mula berfungsi secara aktif. Mereka mensintesis kortisol, adrenalin, mencetuskan pelepasan norepinefrin.

Bahan ini mengubah sifat reologi darah. Kain menjadi terlalu tebal. Mengatasi tekanan jauh lebih sukar daripada berhenti melakukan aktiviti fizikal. Cukup untuk menenangkan satu atau dua jam sebelum analisis.

Anda boleh mengambil tablet penenang herba. Contohnya, Valerian atau Motherwort. Tetapi tidak berwarna alkohol. Etanol mengujakan sistem saraf, memprovokasi pembekuan darah, kesannya akan menjadi sebaliknya.

Pesakit tidak akan melihat perbezaan tertentu antara koagulogram, kajian aPTT dan CBC sederhana. Semuanya sama.

Biomaterial diambil dari jari atau urat. Itu bergantung pada amalan di makmal tertentu. Kemudian tabung uji ditandakan, dihantar lebih jauh.

Beberapa pusat menilai kelajuan pembekuan di situ. Tetapi dalam kes APTT dalam koagulogram, ini agak sukar. Kerana anda perlu membersihkan darah, mengasingkan pecahan cecair dan memprovokasi reaksi kimia.

Biasanya pesakit mendapat hasil dalam 2-3 hari.

Nilai normal

Persoalan mengenai indikator apa yang dapat disebut memadai agak rumit. Kerana klinik menggunakan kaedah pengiraan yang berbeza. Malah doktor keliru. Semasa menyahkod, mereka mengambil kira teknik penyelidikan yang digunakan oleh makmal..

Pada orang dewasa dan kanak-kanak

Norma APTT pada orang dewasa adalah dalam 25-35 saat. Kemudian semuanya bergantung pada pusat perubatan tertentu.

Penyimpangan ke atas atau ke bawah selama 1-2 saat adalah mungkin. Pada wanita, alasannya paling sering berlaku pada latar belakang hormon yang berubah. Penyimpangan bergantung pada kitaran haid, fasa.

Segala sesuatu yang melampaui kesalahan yang dibenarkan ini hampir seratus peratus menunjukkan patologi. Anda perlu memahami secara terperinci.

Tidak ada perbezaan tertentu dalam kadar APTT pada kanak-kanak. Kadar pembekuan semasa provokasi kimia hampir sama. Semua peraturan lain, seperti penyimpangan dan keperluan untuk diagnostik lebih lanjut, juga berlaku..

Semasa mengandung

Gestation adalah ujian serius untuk sistem peredaran darah. Perubahan bermula pada trimester kedua. Pada yang pertama, sebagai peraturan, tidak ada penyimpangan. Indikator APTT anggaran dapat ditunjukkan seperti berikut:

TrimesterKadar APTT dalam beberapa saat
Saya25-35
II30-33
III31-36

Peningkatan indikator menunjukkan bahawa darah beku lebih perlahan daripada yang sepatutnya. Dia terlalu berair.

Semasa kehamilan, sifat tisu lain, tahap makmal juga berubah. Termasuk fibrin, kepekatan platelet. Ini adalah biasa.

Walau bagaimanapun, perubahan yang terlalu kuat dalam koagulogram, walaupun tidak ada hubungan dengan patologi, jangan memberi pertanda baik. Perlukan rawatan.

Apabila APTT berada di sempadan 35-36, dan lebih-lebih lagi bergerak melebihi had ini, anda perlu menolong ibu hamil. Kerana dengan resolusi semula jadi kelahiran anak, terdapat kemungkinan besar pendarahan rahim yang mematikan.

Sudah tentu, ahli hematologi terhad dalam pilihan ubat mereka. Wanita hamil tidak boleh mengambil banyak ubat. Masalahnya diselesaikan oleh sekumpulan pakar.

APTT lebih tinggi - norma, apa maksudnya ini dan apa sebabnya

Provokitor selalu patologi. Tidak ada faktor semula jadi di sini. Lebih-lebih lagi apabila penunjuk telah meningkat dengan stabil dan dalam jangka masa yang panjang. Sekiranya kita bercakap mengenai perkara tertentu:

Gangguan keturunan dan genetik yang ditentukan

Contohnya, penyakit Hageman. Dengan itu, faktor pembekuan XII tidak mencukupi dalam tubuh manusia. Terdapat pilihan lain.

Terlepas dari diagnosis khusus, intinya lebih kurang sama. Kualiti dan kelajuan pembekuan menurun. Dalam kes yang paling sukar, tidak ada protein yang dihasilkan sama sekali.

Punca dari bahan cacat yang diwarisi daripada ibu bapa. Adalah sukar untuk menangani masalah seperti ini dengan berkesan. Kita mesti memperkenalkan bahan yang diperlukan secara buatan dari luar. Tetapi mustahil untuk menolong secara radikal, kerana masalahnya dikodkan dalam asas badan..

Onkologi

Terutama malignan, diabaikan. Apabila tumor mula hancur. Tempat di mana neoplasia berada tidak memainkan peranan besar. Seberapa cepat sel membahagi.

Dengan percambahan yang cepat, mereka memakan banyak nutrien sehingga mereka mati akibat "pelahap". Sel barah lain kekurangan makanan. Mereka mati kelaparan, kekurangan sebatian berguna.

Dalam kedua kes tersebut, sebilangan besar struktur sitologi mati memasuki aliran darah. Mereka memecah, meninggalkan toksin. Bahan toksik ini menghalang sintesis faktor pembekuan. Oleh itu, komplikasi berbahaya tidak dapat dielakkan.

Biasanya, pada masa tumor mula hancur, badan sudah habis. Sumsum tulang berfungsi hingga ke tahap maksimum. Keadaan asthenik umum pesakit menjadikan keadaan lebih teruk.

Penyakit autoimun sistemik

Contohnya, lupus erythematosus. Sebab peningkatan APTT adalah pengeluaran faktor pembekuan yang tidak mencukupi, kegagalan besar semua sistem badan. Tanpa rawatan, patologi dengan cepat membawa kepada kecacatan, dan kemudian mati. Gangguan pembekuan adalah sebahagian daripada gambaran patologi yang besar.

Hepatitis

Keradangan hati pelbagai asal usul. Selalunya, berjangkit, viral. Pesakit penyalahgunaan alkohol juga berisiko.

Juga, mereka yang mendapat rawatan ekstensif untuk radang, barah, dan lain-lain. Oleh kerana di dalam hati tubuh mensintesis sebahagian besar faktor pembekuan, bahkan penyimpangan sedikit pun langsung mempengaruhi sifat darah.

Sirosis hati

Keadaan yang jauh lebih berbahaya. Nama lain adalah hepatonecrosis. Iaitu, kematian sel organ. Dalam perjalanan kronik, tahap gangguan meningkat secara beransur-ansur, semakin meningkat ketika penyakit itu berkembang.

Pilihan akut berakhir dengan kekecewaan yang cepat. Sebagai peraturan, tidak perlu analisis. Semuanya jelas.

Hemofilia

Kumpulan penyakit sistem peredaran darah. Pada hemofilia, faktor pembekuan tidak cukup dihasilkan, APTT meningkat. Atas sebab apa - anda perlu mengetahui dalam setiap kes secara berasingan.

Hampir selalu terdapat bentuk penyakit yang ditentukan secara genetik..

Gangguan hormon

Kegiatan kelenjar tiroid yang berlebihan, atau masalah dengan kelenjar pituitari sebagai asas kelainan tersebut. APTT meningkat sehingga tahap bahan tertentu kembali normal.

Mungkin ada satu pengecualian. Kesan yang sama berlaku sekiranya pesakit mengambil antikoagulan. Contohnya, heparin atau ubat lain. Tegasnya, ini bukan penyakit atau patologi. Sebaliknya kesan sampingan ubat.

Sebaik sahaja ubat dibatalkan, keadaan darah secara beransur-ansur pulih. Walaupun dalam beberapa kes, kadar pembekuan tidak kembali normal.

Terutama jika heparin digunakan untuk waktu yang lama atau dalam dos yang besar. Dalam kes ini, bantuan khas diperlukan. Ubat hemostatik diresepkan, kaedah lain adalah mungkin.

Sekiranya tahap APTT lebih tinggi daripada biasa, maka darah terlalu cair. Ahli hematologi terlibat dalam diagnostik. Rawatan adalah etiotropik. Tugasnya adalah untuk menghilangkan faktor yang menyebabkan pelanggaran ini..

Sebab penurunan indikator

Apabila tahap turun, darah menjadi pekat. Dengan kebarangkalian yang tinggi, tubuh menghasilkan banyak protein tertentu.

Kenapa ini terjadi:

  • Sindrom DIC pada peringkat pertama. Keadaan di mana tisu penghubung cecair mula melipat secara sukarela ke dalam kapal. Patologi turun temurun atau sekunder, kerana gangguan hormon. Terdapat pengecualian.

Hypercoagulation, yang bermaksud APTT rendah, khas hanya pada awal penyakit ini. Kemudian gangguan membalikkan 180 darjah..

  • Trombosis.
  • Thromboembolisme. Dalam kedua kes tersebut, penurunan indikator adalah hasil dari proses patologi sekunder. Dan kadang-kadang tidak ada hubungan sama sekali.

Terdapat juga faktor semula jadi. Walaupun sebilangan dari mereka dapat disebut dengan sangat bersyarat.

  • Latihan tekanan. Mengapa ini berlaku - sudah diperkatakan. Pelepasan hormon yang kuat, kehilangan air. Jumlah isipadu darah berfungsi menurun, dan kortisol dan steroid lain mempercepat sintesis faktor pembekuan. Hasilnya adalah hypercoagulation. Tetapi ini adalah fenomena sementara. Badan yang sihat menyelesaikan masalah itu sendiri dan dengan cepat menjadikan sistem kembali normal.
  • Kesalahan bekalan kuasa. Bahan seperti kafein dan tanin memberi kesan negatif kepada keadaan darah dan saluran darah. Mereka terdapat dalam minuman yang popular. Namun, seperti dalam kes sebelumnya, ini tidak berbahaya. Sekurang-kurangnya untuk orang yang sihat.
  • Situasi yang tertekan. Mereka memprovokasi pelepasan aktif kortisol dan adrenalin. Mustahil untuk menghilangkan ketegangan saraf sepenuhnya, kerana badan. Kadang-kadang gejala berterusan selama bertahun-tahun. Semuanya bergantung pada kemampuan menyesuaikan diri.
  • Merokok. Pesakit dengan pengalaman yang baik sangat berisiko. Tubuh menyesuaikan diri dengan faktor negatif, tetapi sepertinya. Sebenarnya, seseorang berhenti melihat masalah..
  • Alkohol tidak kurang agresif. Etanol menyebabkan hypercoagulability, menebal darah. Prosesnya rumit. Apabila pesakit minum secara berkala, gangguan itu berterusan. Tidak lulus dengan sendirinya.

Sekiranya APTT rendah, ini bermakna darah terlalu tebal dan kedudukan ini adalah tempat yang sesuai untuk trombosis. Tanpa rawatan, semuanya boleh berakhir dengan bencana..

Peperiksaan tambahan

Pakar-pakar hematologi terlibat dalam diagnostik. Untuk mengetahui intipati pelanggaran, asal usulnya, akan memerlukan lebih banyak usaha.

Walaupun APTT berada dalam had normal, masalahnya mungkin lain: gangguan hormon, kelemahan lekatan atau agregasi platelet, dll..

Pendekatan bersepadu akan diperlukan:

  • Menemu ramah pesakit, mengambil anamnesis. Aduan kesihatan adalah sumber maklumat yang sangat berguna. Dengan adanya gejala, kombinasi mereka, seseorang dapat menilai kemungkinan penyakitnya. Perkara yang sama berlaku untuk sejarah.
  • Kajian masa prothrombin. Sebagai peraturan, APTT dan penunjuk ini dikaji dengan segera. Di dalam koagulogram.
  • Ultrasound organ perut. Contohnya, untuk mengesampingkan atau mengesahkan masalah hati.
  • Ujian untuk hormon. Kelenjar tiroid, kelenjar pituitari, dan semestinya - kelenjar adrenal. Pemeriksaan endokrinologi.

Atas permintaan - kaunseling genetik dan ujian makmal khas.

Sekiranya APTT pada wanita berada di luar tahap normal, rundingan pakar sakit puan ditetapkan. Terutama apabila pelanggaran itu dijumpai pada wanita hamil. Soalannya berdiri tegak.

Komplikasi maut mungkin berlaku tanpa rawatan yang berkualiti. Lebih dekat dengan buruh atau kanan semasa resolusi kehamilan.

APTT dalam ujian darah adalah petunjuk tidak langsung yang membincangkan kualiti dan kadar pembekuan. Semua penyimpangan perlu diperjelaskan. Soalan itu tidak berlengah lagi. Kelainan itu berlaku tanpa disangka tanpa rawatan yang betul.


Artikel Seterusnya
Ventrikel kanan jantung manusia