Regurgitasi aorta 1 darjah sama ada mereka mengambil tentera


Penyakit jantung kongenital dianggap sebagai patologi umum dan dapat menampakkan diri dalam bentuk yang berbeza dengan gambaran klinikal yang berbeza. Persoalan sama ada mereka direkrut menjadi tentera dengan cacat jantung kongenital tidak dapat diberikan jawaban yang samar-samar. Suruhanjaya perubatan memutuskan kesesuaian pengguna dengan penyakit jantung kongenital berdasarkan sijil perubatan dan sejarah perubatan. Warganegara yang berumur ketenteraan mendapat pengecualian daripada tentera dengan kehadiran kelas fungsional kedua. Jenis patologi ini dinyatakan oleh gejala yang tidak sesuai dengan perkhidmatan ketenteraan dan disfungsi organ dalaman terhadap latar belakang PJK.

Adakah mereka memasuki tentera dengan cacat jantung pada tahun 2020

Penyakit jantung selalu dikaitkan dengan bahaya dan keterukan keadaan pesakit. Mustahil untuk membayangkan bahawa dengan jenis penyakit ini, mereka dibawa ke dalam perkhidmatan ketenteraan secara sah. Walau bagaimanapun, secara rasmi, penyakit jantung kongenital bukanlah penyakit yang menghalang perkhidmatan di Angkatan Bersenjata..

Dan pada tahun 2020, penyakit jantung adalah diagnosis umum dan hanya lelaki muda dengan bentuk penyakit tertentu yang boleh mendaftar untuk kategori bukan wajib..

Penyakit jantung adalah diagnosis umum dan boleh bererti pelbagai perubahan fisiologi dan penyakit yang boleh menyebabkan kegagalan jantung. Selalunya, fungsi injap mitral yang cacat, stenosis aorta atau halangan ventrikel direkodkan. Sebilangan patologi ini, pada tahap tertentu dan dalam kelas fungsional tertentu, dinilai sebagai mengancam nyawa, tidak sesuai dengan latihan fizikal dan tekanan penyakit yang berlebihan..

Pemeriksaan dilakukan sesuai dengan artikel 42 dari Jadual penyakit.

Penyakit jantung kongenital

Penyakit jantung sering dikaitkan dengan kegagalan jantung. Terdapat empat kelas fungsi utama:

  • kelas fungsional pertama dicirikan oleh fakta bahawa pesakit tidak mendaftarkan perubahan serius. Dia mungkin agak terhad dalam aktiviti fizikal, tetapi tidak ada argumen kuat untuk pengecualian dari perkhidmatan. Pakar dengan patologi jenis ini tergolong dalam kategori kecergasan B dan akan berkhidmat dalam tentera dengan sekatan tertentu;
  • kelas berfungsi kedua dicirikan oleh adanya komplikasi tertentu. Sekiranya keadaan kesihatan prajurit disenaraikan di bawah kumpulan ini, dia mendapat kategori kecergasan B dan dikreditkan ke simpanan;
  • kelas fungsional ketiga dan keempat menunjukkan pembebasan sepenuhnya orang muda dari perkhidmatan dengan pemberian kad kesihatan tentera.

Dokumen normatif Jadual penyakit termasuk artikel yang memungkinkan untuk tidak fokus pada penyakit, tetapi pada kemungkinan komplikasi dan konsekuensi jika terjadi pelanggaran rejimen pasien. Sebilangan penyakit yang ditunjukkan dalam dokumen dapat berkembang dan berkembang menjadi patologi bebas, menjadi alasan pengecualian dari perkhidmatan dan pendaftaran simpanan.

Prolaps saluran mitral. Ini adalah salah satu kecacatan jantung kongenital. Pada masa ini, terdapat MVP primer dan sekunder. Penyebab jenis utama penyakit ini adalah keturunan dan patologi tisu penghubung kongenital. Penyebab jenis penyakit sekunder adalah rematik, penyakit jantung radang, trauma dada dan patologi lain..

Terdapat 3 darjah patologi. Semakin tinggi tahapnya, semakin besar pesongan injap semasa degupan jantung.

Pada peringkat pertama penyakit ini, perubahan serius tidak dicatatkan. Penyakit ini mungkin tidak dapat dilihat, tidak menyebabkan banyak ketidakselesaan. UPU borang ini tidak dapat dijadikan alasan pembebasan tentera.

Darjah kedua dan ketiga boleh menyebabkan kemerosotan fungsi injap. Pada peringkat ini, regurgitasi diperhatikan, iaitu perubahan patologi dalam arah aliran darah. Keadaan ini membawa kepada gangguan dan masalah yang serius. Pesakit mengalami kekurangan oksigen, berdebar-debar, dan pening. Dengan adanya bateri sekunder 2 atau 3 darjah, pengguna wajib menerima kategori B dan dikreditkan ke simpanan.

Stenosis injap paru. Terdapat penyempitan di tapak injap yang mengatur aliran darah dari ventrikel kanan ke arteri pulmonari. Ini membawa kepada kerja jantung dalam mod yang dipertingkatkan. Denyutan jantung meningkat untuk mendorong darah melalui bukaan yang menyempit. Anomali ini menyumbang 10% dari kecacatan jantung, dan wajib militer dengan kecacatan tersebut mendapat pengecualian dari tentera (kategori B).

Pemindahan kapal yang hebat. Patologi dinyatakan oleh pelanggaran lokasi arteri pulmonari dan aorta, yang, sebagai akibat pertukaran tempat, dihubungkan ke ruang jantung yang salah. PJK membawa kepada fakta bahawa organ menerima darah yang tidak cukup tepu dengan oksigen. Pesakit mengadu berdebar-debar, keletihan cepat, sianosis, ubah bentuk plat kuku. Seorang tentera dengan patologi seperti itu mendapat pengecualian dari tentera.

Mengidap penyakit jantung

Hingga 90% kecacatan yang diperoleh berkembang dengan latar belakang penyakit reumatik. Menurut keadaan hemodinamik umum, kecacatan yang dikompensasi, dikompensasi dan dikompensasi dibezakan.

Kecacatan injap menyebabkan peningkatan tekanan pada bahagian jantung yang sesuai, hipertropi miokard dan akhirnya kegagalan jantung. Kesesuaian wajib militer sekiranya terdapat kecacatan jantung yang diperoleh ditentukan mengikut kelas fungsional berdasarkan dokumen Jadual penyakit.

Gambaran klinikal penyakit ini bergantung pada injap yang terjejas atau gabungan injap yang terjejas. Pesakit mengadu takikardia, sesak nafas, edema dan tanda-tanda lain yang menunjukkan kegagalan jantung.

Jenis rawatan utama untuk kecacatan yang diperoleh adalah pembedahan..

Adakah mereka direkrut menjadi tentera dengan injap aorta bicuspid

Injap aorta Bicuspid adalah penyakit jantung kongenital. Menurut artikel 42 Jadual Penyakit, kecacatan injap jantung kongenital jika tidak mengalami kegagalan jantung (titik c) adalah alasan untuk pengecualian dari tentera dengan penugasan kategori B.

Sekiranya injap aorta bicuspid didiagnosis, maka untuk melegakan panggilan, kecacatan jantung mesti disertai dengan regurgitasi aorta (perenggan d Artikel 42). Sekiranya seorang lelaki muda didiagnosis dengan injap aorta bicuspid tanpa tanda-tanda regurgitasi aorta (pukt d), dia diberi draf kategori B (perkhidmatan tentera dengan pilihan pasukan yang terhad).

Adakah mereka direkrut menjadi tentera selepas pembedahan jantung?

Akhir tempoh selepas operasi dan pemulihan bermaksud bahawa warganegara yang berumur ketenteraan dapat dimasukkan ke dalam tentera secara umum. Masalahnya diputuskan oleh suruhanjaya perubatan di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera. Sekiranya selepas kesihatan operasi diiktiraf sebagai pulih, maka wajib militer dianggap sesuai untuk perkhidmatan di Angkatan Bersenjata.

Sekiranya keadaan kesihatan selepas rawatan pembedahan tidak memuaskan, pemuda tersebut layak untuk kategori B di bawah Art. 42 Jadual penyakit (item c).

Cara mengenal pasti kecacatan jantung

Pakar mula menentukan kehadiran kecacatan jantung dengan perbualan dengan pesakit, yang tujuannya adalah untuk menjelaskan gejala yang ada. Tanda-tanda utama penyakit ini termasuk:

  1. penurunan keupayaan untuk bekerja dan keletihan yang cepat;
  2. keletihan kronik, pengsan yang telah diperhatikan sejak kecil;
  3. pucat, sianosis kulit;
  4. bengkak;
  5. tekanan darah tidak stabil (tinggi atau rendah);
  6. sesak nafas dengan sedikit aktiviti fizikal;
  7. penurunan imuniti, memprovokasi perkembangan pelbagai patologi imun.

Dengan PJK, gambaran klinikal telah diperhatikan sejak kecil. Semasa menyusun anamnesis, penyakit dan diagnosis sebelumnya, serta campur tangan pembedahan, diambil kira.

Untuk mengenal pasti patologi jantung, wajib mengukur tekanan darah, mengkaji keadaan kulit, mendengar jantung. Sekiranya perlu, pemeriksaan instrumental ditetapkan kepada pesakit untuk mengesahkan diagnosis awal:

  • Elektrokardiografi. Kaedah ini berkesan untuk mengesan pelbagai patologi jantung. KESAN: kaedah memungkinkan untuk mendaftarkan medan elektrik yang timbul semasa ayunan miokardium, yang memungkinkan untuk merekod penyimpangan kerja jantung.
  • X-ray. Kaedah ini membolehkan anda menentukan fenomena yang tidak normal secara visual.
  • Ultrasound jantung. Ia digunakan apabila perlu untuk memantau keadaan pesakit.

Hasil pemeriksaan dimasukkan ke dalam sejarah perubatan, yang diberikan oleh pesakit, bersama dengan pelbagai sijil dan kesimpulan doktor, kepada suruhanjaya perubatan tentera untuk mendapatkan penangguhan atau pengecualian dari perkhidmatan kesihatan.

Bagaimana suruhanjaya perubatan ketenteraan memutuskan kesesuaian wajib militer

Orang wajib mesti datang ke pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera dengan dokumen perubatan yang membuktikan diagnosis dan fakta bahawa dia secara berkala diperiksa dan mendapat rawatan. Sekiranya dokumen tersebut tidak ada, lembaga perubatan akan menghantar pemuda itu untuk diagnostik tambahan.

Keputusan komisen perubatan berdasarkan diagnosis. Pemeriksaan dilakukan sesuai dengan perenggan yang relevan dari dokumen khusus Jadual penyakit (artikel 42).

Cara mendapatkan tempoh tangguh atau pengecualian

Untuk mendapatkan penangguhan, wajib militer harus menyerahkan kepada pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera dokumen perubatan yang membuktikan bahawa dia mengalami cacat jantung kongenital atau memperoleh, yang memerlukan rawatan baik secara konservatif dan pembedahan. Penangguhan itu juga berdasarkan bukti bahawa pesakit menjalani pemulihan selepas pembedahan jantung. Setelah tamat tempoh pemulihan, wajib militer tersebut datang ke pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera dan menjalani pemeriksaan kedua. Sekiranya terbukti bahawa kesihatan setelah operasi pulih sepenuhnya, maka dia dihantar untuk berkhidmat di Angkatan Bersenjata.

Untuk mendapat pengecualian dari tentera untuk kategori B bukan wajib, wajib militer mesti mengalami kegagalan jantung kelas 2, 3, 4 yang berfungsi, gangguan irama jantung yang teruk, kegagalan pengaliran aliran darah, prolaps saluran mitral 2 dan 3 darjah.

Penyakit jantung kongenital tidak boleh menjadi alasan untuk pengecualian dari perkhidmatan wajib tentera. Untuk menerima kategori atau penundaan tanpa wajib, wajib wajib membuktikan adanya patologi jantung yang sesuai dengan perenggan khusus dari Artikel 42 dari Jadual Penyakit.

Ulasan

Pembaca yang dihormati, Adakah artikel ini bermanfaat? Apa pendapat anda tentang berkhidmat dalam tentera dengan penyakit jantung kongenital? Tinggalkan maklum balas anda dalam komen! Pendapat anda penting bagi kami!

Marat

“Saya menghadapi masalah jantung sejak kecil. Semasa saya dipanggil ke suruhanjaya di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera, saya menunjukkan semua dokumen yang membuktikan bahawa saya mengalami cacat jantung yang serius dengan peredaran darah yang lemah dan kegagalan jantung yang ketara. Seperti yang dijangkakan, kami menetapkan kategori B ".

Valentine

“Anak saya didiagnosis dengan injap aorta bicuspid. Mereka menyangka bahawa dengan cacat hati mereka akan dibebaskan dari tentera. Namun, komisi memutuskan bahwa dia akan bertugas di pasukan tertentu (kategori B), kerana dia tidak memiliki pelanggaran aliran darah ".

Adakah mereka dibawa ke tentera dengan regurgitasi injap mitral (prolaps)?

5 minit Pengarang: Elena Pavlova 79

  • Ciri-ciri penyakit ini
  • Prolaps darjah
  • Lulus pemeriksaan perubatan
  • Kes kontroversi
  • Video-video yang berkaitan

Penyakit jantung adalah masalah serius yang boleh menyebabkan hasil yang tidak dapat diramalkan. Prolaps injap mitral adalah alasan yang sah untuk pengecualian dari perkhidmatan.

Tetapi tidak dalam semua keadaan, wajib militer dapat menantikan jeda yang diinginkan. Oleh itu, persoalan sama ada mereka mengambil tentera dengan prolaps agak kontroversial dan memerlukan mempertimbangkan tahap penyakit, gejala dan komplikasi yang ada..

Ciri-ciri penyakit ini

Prolaps adalah fenomena dengan lokasi organ yang tidak khas atau penonjolannya melalui bukaan semula jadi. Kekalahan boleh mempengaruhi keempat-empat injap jantung: aorta, tricuspid, pulmonary, mitral. Sebilangan besar kes berlaku pada injap terakhir.

Dalam keadaan normal, atrium kiri mengeluarkan darah dengan menekan kawasan yang ditunjukkan, pada masa ini injap tutup terbuka dan melalui mereka darah diangkut ke ventrikel kiri. Selepas itu kepak ditutup, dan darah bergerak lebih jauh, berkat penguncupan ventrikel.

Prolaps injap mitral (MVP) mengubah fungsi normal. Dengan diagnosis ini, semasa pemampatan ventrikel, darah sebahagiannya kembali ke atrium kerana fakta bahawa pesongan (prolaps) mengganggu penutupan injap sepenuhnya.

Terdapat aliran darah terbalik (med. - regurgitasi), yang dapat memprovokasi kekurangan mitral. Sejauh mana regurgitasi dinyatakan bergantung pada jumlah aliran darah terbalik..

Tahap pertama tidak simptomatik, dan orang tidak menyedari kehadiran penyakit ini. Ia dikenal pasti oleh pakar kardiologi, yang tidak menganggap peringkat awalnya berbahaya bagi kehidupan dan ketenteraan. Penyebab sebenar penampilan patologi belum dikenal pasti, tetapi doktor memberi tumpuan kepada kecenderungan genetik.

Beberapa rekrut dihadapkan dengan regurgitasi tricuspid (injap tricuspid). Terdapat proses aliran darah yang serupa, tetapi di sebelah kanan. Ia dianggap lebih tidak berbahaya daripada kes pertama, tetapi dalam "Jadual penyakit" mereka dijelaskan sama, berada dalam kumpulan yang sama yang menentukan kategori kesesuaian.

Prolaps darjah

Untuk MVP, 3 darjah penyakit adalah ciri, berbeza dalam kerumitan kursus. Bergantung pada tahap yang ditentukan oleh pakar kardiologi, keputusan akan dibuat mengenai sama ada untuk berkhidmat sebagai lelaki muda..

Jadi, darjah dan ciri mereka:

  • prolaps 1 darjah - ikat pinggang membengkok hingga 6 mm, yang bukan merupakan pelanggaran serius dan tidak menyebabkan rasa sakit dan ketidakselesaan kepada seseorang. Dalam beberapa kes, pesakit disertai sesak nafas, demam, kelemahan;
  • MVP darjah 2 - penutup injap membengkok 7-9 mm. Darah dibuang ke tengah atrium. Selalunya tidak simptomatik, tidak berkembang, dan mempunyai bentuk jinak. Tetapi dalam beberapa kes, terdapat takikardia, aritmia, sakit di jantung. Dalam keadaan sedemikian, ubat-ubatan ditetapkan;
  • Gred 3 - pesongan risalah injap mitral lebih daripada 9 mm, terdapat regurgitasi tinggi. Ini adalah bentuk berbahaya di mana jantung berubah. Pembedahan diperlukan.

Dalam persoalan sama ada mereka akan dibawa ke tentera atau tidak, besarnya regurgitasi itu penting. Oleh itu, dengan regurgitasi, menyumbang 20-25% daripada jumlah darah sistolik, perkhidmatan tentera dibenarkan (1 darjah).

Pada 25-50% regurgitasi, beban biventikular meningkat, genangan darah di paru-paru dapat terbentuk, dan tekanan darah dapat meningkat. Nilai ini khas untuk kelas 2, dan pengenalpastiannya memerlukan elektrokardiogram. ECG mencatat murmur sistolik dan peningkatan had jantung.

Lulus pemeriksaan perubatan

Setelah menjelaskan intipati patologi dan perbezaan keparahannya, perlu menjalani pemeriksaan perubatan, kerana anda tidak mungkin dapat mendiagnosis penyakit ini sendiri. Pemeriksaan dilakukan beberapa kali untuk menghilangkan risiko salah diagnosis.

Sebilangan besar soalan dalam VVC disebabkan oleh kejatuhan darjah 2. Orang muda perlu menyesuaikan rejim mereka: mereka harus menahan diri dari tekanan dan kerja berlebihan, latihan fizikal yang berat, yang tidak mungkin dilakukan oleh tentera. Oleh itu, latihan ketenteraan intensif memudaratkan kesihatan wajib militer..

Semasa menentukan kategori kecergasan, anggota suruhanjaya tentera bergantung pada kriteria berikut:

  • manifestasi terang aritmia jantung;
  • kekonduksian yang tidak betul;
  • kegagalan jantung.

Sekiranya, dengan kegagalan jantung, tidak ada gejala khas (sesak nafas, kelesuan, degupan jantung yang dipercepat), mereka akan dibawa ke tentera dengan kategori "B-4". Pemuda itu akan ditugaskan untuk komunikasi, radio dan pasukan lain yang serupa. Sekiranya simptom-simptom ini muncul setelah melakukan senaman fizikal, walaupun mereka hilang selepas itu, wajib militer boleh bergantung pada pembebasan.

Tentera regurgitasi aorta gred 1

Prolaps injap mitral sahaja bukan alasan untuk pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan.
Prolaps diperiksa sesuai dengan artikel 42 dari Jadual Penyakit. Untuk dibebaskan dari tentera, prolaps harus diperiksa di bawah item "c" Artikel 42 dari RB.
Kami melihat syarat (klausa "dalam" Artikel 42):
Item "c" merangkumi:
prolaps utama injap jantung mitral atau jantung lain, kardiosklerosis miokarditis, disertai dengan gangguan irama jantung yang berterusan, pengaliran dan (atau) kegagalan jantung II FC;

Oleh itu, untuk pembebasan dengan prolaps injap mitral, ia juga mesti disertai dengan gangguan berterusan terhadap irama jantung, konduksi atau kegagalan jantung 2 FC.

Namun, dalam artikel ini ada indikasi bahwa dengan adanya gangguan irama jantung yang berterusan, konduksi, seseorang sudah dapat mengandalkan pengecualian dari tentara di bawah perenggan "c" Artikel 42 dari RB. Atas sebab ini, prolaps injap mitral secara amnya dapat diabaikan..

Artikel 42 memberikan penyahkodan apa yang dianggap pelanggaran irama yang berterusan, konduksi:
- Gangguan irama jantung yang berterusan termasuk aritmia yang berlangsung lebih dari 7 hari, memerlukan terapi antiaritmia dan disambung semula setelah menghentikan rawatan.
- Gangguan pengaliran berterusan termasuk blok AV darjah I dan II kekal, blok intraventrikular lengkap.
http://forum.armeyka.net/forum5/topic147/
© Armyka BERSIH

Bantuan dalam pengecualian dari wajib
ID ketenteraan. Kaedah undang-undang 100%.

Perundingan:
Yekaterinburg: 271-69-22
Novosibirsk: 383-03-20

Petikan
Dr Eduard Anatolyevich menulis:
Prolaps injap mitral sahaja bukan alasan untuk pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan.
Prolaps diperiksa sesuai dengan artikel 42 dari Jadual Penyakit. Untuk dibebaskan dari tentera, prolaps harus diperiksa di bawah item "c" Artikel 42 dari RB.
Kami melihat syarat (klausa "dalam" Artikel 42):
Item "c" merangkumi:
prolaps utama injap jantung mitral atau jantung lain, kardiosklerosis miokarditis, disertai dengan gangguan irama jantung yang berterusan, pengaliran dan (atau) kegagalan jantung II FC;

Oleh itu, untuk melepaskan injap mitral dengan prolaps, ia juga mesti disertai dengan gangguan berterusan terhadap irama jantung, konduksi atau kegagalan jantung 2 FC.

Namun, dalam artikel ini ada indikasi bahwa dengan adanya gangguan irama jantung yang berterusan, konduksi, seseorang sudah dapat mengandalkan pengecualian dari tentara di bawah perenggan "c" Artikel 42 dari RB. Atas sebab ini, prolaps injap mitral secara amnya dapat diabaikan..

Regurgitasi darjah 1 sama ada mereka memasuki tentera

Jawapan untuk soalan mengenai topik: "Adakah regurgitasi darjah 1 diambil ke dalam tentera" dengan komen dari profesional untuk orang. Kesesuaian data untuk tahun 2020 dapat diperiksa dengan pakar yang bertugas..

Adakah mungkin untuk menghidap kecacatan jantung

Diterbitkan oleh Kolej Perubatan Tentera

Seret tentera dengan kecacatan jantung? Kami akan menolong anda!
Beberapa pemuda yang telah menerima panggilan ke tentera bimbang dengan pertanyaan: adakah mereka dibawa ke tentera dengan cacat jantung? Perlu dipertimbangkan masalah ini dengan lebih terperinci..

Prolaps injap mitral

Sekiranya terdapat kecacatan injap mitral (MVP) tahap pertama, gejala ciri penyakit ini sering tidak ada. Keadaan kesihatan pesakit tetap memuaskan. Jawapan kepada persoalan sama ada mereka dibawa ke tentera dengan kecacatan injap mitral kongenital darjah 1 adalah positif. MVP darjah pertama bukanlah salah satu penyakit yang dikecualikan daripada tentera. Pada masa yang sama, dokumen yang disertakan menunjukkan maklumat yang sesuai mengenai kehadiran kecacatan injap mitral pada seorang lelaki muda.

Sekiranya terdapat kecacatan injap mitral kelas 2 atau 3, kebuluran oksigen mungkin berlaku. Ia boleh disertai dengan gejala buruk berikut:

  • berasa letih;
  • pening;
  • jantung berdebar-debar.

Seorang lelaki muda yang telah didiagnosis mengalami kecacatan injap mitral 2 atau 3 darjah, dalam kebanyakan kes, diberi kategori "B". Ini bermaksud bahawa pemuda itu dikecualikan dari perkhidmatan ketenteraan pada masa damai. Pemuda itu dikenakan wajib hanya sekiranya berlaku mobilisasi umum (semasa permusuhan).

Kecacatan jantung digabungkan dengan kegagalan jantung

Adakah sesuai untuk tentera dengan cacat jantung sekiranya terdapat kegagalan jantung? Harus diingat bahawa terdapat empat kelas fungsional patologi:

  • kelas fungsian pertama. Dalam bentuk kegagalan jantung ini, gejala buruk biasanya tidak ada. Pelanggan wajib diberi kategori "B" (sesuai dengan sekatan). Pemuda itu diakui layak untuk bertugas dalam tentera, tetapi diandaikan bahawa terdapat sekatan tertentu pada jenis pasukan;
  • kelas berfungsi kedua. Peserta dengan bentuk kegagalan jantung dalam kebanyakan kes diberi kategori "B" (tidak sesuai pada masa damai);
  • darjah tiga dan keempat. Pesakit mengalami komplikasi serius yang menjadikan perkhidmatan ketenteraan tidak mungkin dilakukan. Pelanggan yang mengalami kegagalan jantung kelas 3 atau 4 boleh menerima kategori "D".

Adakah mereka mengambil anggota tentera jika terdapat tingkap bujur yang terbuka?

Kemungkinan patologi serius seperti tetingkap bujur terbuka meningkat di bawah pengaruh faktor berikut:

  • keadaan ekologi yang tidak baik;
  • mengambil ubat yang tergolong dalam kumpulan ubat anti-radang bukan steroid semasa kehamilan;
  • merokok;
  • penggunaan minuman beralkohol yang kerap semasa mengandung;
  • kelahiran pramatang.

Gambaran klinikal yang diperhatikan dengan adanya tetingkap bujur terbuka bergantung pada ciri-ciri individu berikut:

  • saiz lubang;
  • kehadiran gangguan aliran darah.

Sekiranya saiz lubang tidak melebihi 5 mm, biasanya tidak ada gejala klinikal yang khas. Sekiranya aliran darah terganggu, pemuda itu diberi kategori "B-4".

Perkhidmatan ketenteraan dan aritmia

Seorang pemuda dibawa ke tentera dengan aritmia jika mengambil jenis berikut:

  • takikardia, disertai dengan degupan jantung yang cepat;
  • bradikardia. Dengan aritmia jenis ini, degupan jantung menjadi perlahan;
  • ekstrasistol. Dengan patologi ini, berlaku strok aritmik tunggal. Dengan extrasystole, tidak ada perubahan dalam kekerapan kontraksi jantung.

Sekiranya terdapat jenis aritmia tertentu, wajib militer mendapat hak untuk diberi kategori "D". Sudah menjadi kebiasaan merujuk kepada mereka:

  • takikardia paroxysmal. Dengan patologi ini, kontraksi jantung meningkat dengan mendadak. Gejala buruk seperti kelemahan, takut mati, sesak nafas, perasaan tekanan di kawasan dada mungkin muncul;
  • kehadiran serangan Adams-Stokes-Morgagni. Dengan patologi ini, komplikasi seperti kehilangan kesedaran atau pernafasan mungkin berlaku;
  • sindrom sinus lemah;
  • rentak pramatang ventrikel.

Gejala apa yang harus diperhatikan oleh pegawai perubatan semasa lulus komisen?

Pertama, doktor suruhanjaya perubatan tentera menjalankan pemeriksaan awal. Pemuda itu harus menerangkan secara terperinci gejala buruk yang dialaminya. Tanda-tanda berikut menunjukkan adanya kecacatan jantung:

  • peningkatan keletihan;
  • pengsan;
  • kecekapan rendah;
  • pucat kulit;
  • kehadiran edema;
  • tekanan darah tinggi;
  • sesak nafas walaupun melakukan kerja fizikal sederhana;
  • penurunan imuniti.

Gejala di atas dapat diperhatikan pada seorang pemuda sejak kecil. Setelah pemeriksaan awal, kakitangan perubatan terus mengkaji rekod perubatan pemuda itu, dengan fokus pada diagnosis yang dibuat dan penyakit sebelumnya..

Keputusan mengenai kesesuaian dibuat berdasarkan senarai rasmi penyakit ("Jadual penyakit").

Ini diikuti dengan pemeriksaan standard. Ia melibatkan prosedur diagnostik berikut:

  • mengukur tekanan darah;
  • mendengar hati;
  • penilaian keadaan kulit.

Sekiranya perlu, kaedah diagnostik yang lebih tepat digunakan untuk menetapkan diagnosis.

Penerapan kaedah diagnostik instrumental

Kaedah yang paling biasa digunakan untuk disyaki patologi jantung teruk termasuk:

  • sinar-x. Ia melibatkan pengenalan agen kontras khas. Gambar sinar-X membantu mengesan perubahan patologi di kawasan jantung; elektrokardiografi. Kaedah diagnostik ini digunakan untuk mengenal pasti pelbagai patologi jantung. Semasa melakukan elektrokardiografi, medan elektrik direkodkan yang berlaku semasa ayunan miokardium. Teknik diagnostik ini membantu mengenal pasti kehadiran penyimpangan dari norma pada bahagian sistem kardiovaskular;
  • ultrasonografi. Kaedah diagnostik ini dianggap sebagai salah satu kaedah yang paling selamat dan berkesan.

Adakah tali tambahan menjadi halangan kepada perkhidmatan ketenteraan??

Dalam beberapa kes, kord tambahan muncul di rongga ventrikel kanan atau kiri. Rekrut sering mengetahui tentang kehadiran patologi seperti itu semasa lawatan ke pakar kardiologi.

Kehadiran kord tambahan bukanlah asas untuk pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan: kecuali dalam kes di mana kecacatan itu menyebabkan perkembangan kegagalan jantung atau gangguan irama jantung.

Perlu dipertimbangkan adakah hati anda bersedia untuk menghadapi tentara yang sukar.

Tidak mustahil untuk menjawab dengan tegas sama ada orang muda akan diakui layak untuk menjalani perkhidmatan dengan cacat jantung tanpa mengkaji secara terperinci keadaan dalam setiap kes tertentu.

Tidak mudah mengesan kecacatan jantung jika patologi dikenal pasti semasa kelahiran anda. Selalunya, mengabaikan gejala, orang muda, hingga ke tahap tertentu, tidak menyedari adanya penyakit organ utama.

Pergi ke dewan perubatan, adalah kepentingan pihak wajib untuk menyediakan dokumen yang berkaitan, dan kemudian menerangkan secara terperinci kepada doktor mengenai kehadiran gejala yang membimbangkan. Malangnya, ini tidak selalu membantu mengelakkan layanan, melindungi jantung yang sakit dari tekanan dan tekanan..

Dalam keadaan seperti itu, lebih baik menggunakan perkhidmatan profesional dengan menghubungi syarikat Military Medical Collegium. Selama 11 tahun kewujudan organisasi kami, kami telah dapat membantu lebih daripada 5.000 anggota tentera, untuk membebaskan diri dari kewajipan kesihatan ketenteraan, setelah mendapat ID tentera sepenuhnya secara sah. Kakitangan termasuk peguam yang berpengalaman luas dalam bidang ini dan profesional perubatan yang berkelayakan yang akan memberikan bantuan menyeluruh, dengan mengambil kira nuansa situasi tertentu.

Daftar untuk mendapatkan konsultasi percuma dengan mengisi borang permohonan di laman web atau dengan menghubungi: 8 (800) 775 10 56 dan kami akan memberikan bantuan undang-undang, dengan positif menyelesaikan soalan anda.

Adakah mereka dibawa ke tentera dengan regurgitasi injap mitral (prolaps)?

5 minit Pengarang: Elena Pavlova 79

Penyakit jantung adalah masalah serius yang boleh menyebabkan hasil yang tidak dapat diramalkan. Prolaps injap mitral adalah alasan yang sah untuk pengecualian dari perkhidmatan.

Tetapi tidak dalam semua keadaan, wajib militer dapat menantikan jeda yang diinginkan. Oleh itu, persoalan sama ada mereka mengambil tentera dengan prolaps agak kontroversial dan memerlukan mempertimbangkan tahap penyakit, gejala dan komplikasi yang ada..

Ciri-ciri penyakit ini

Prolaps adalah fenomena dengan lokasi organ yang tidak khas atau penonjolannya melalui bukaan semula jadi. Kekalahan boleh mempengaruhi keempat-empat injap jantung: aorta, tricuspid, pulmonary, mitral. Sebilangan besar kes berlaku pada injap terakhir.

Dalam keadaan normal, atrium kiri mengeluarkan darah dengan menekan kawasan yang ditunjukkan, pada masa ini injap tutup terbuka dan melalui mereka darah diangkut ke ventrikel kiri. Selepas itu kepak ditutup, dan darah bergerak lebih jauh, berkat penguncupan ventrikel.

Prolaps injap mitral (MVP) mengubah fungsi normal. Dengan diagnosis ini, semasa pemampatan ventrikel, darah sebahagiannya kembali ke atrium kerana fakta bahawa pesongan (prolaps) mengganggu penutupan injap sepenuhnya.

Terdapat aliran darah terbalik (med. - regurgitasi), yang dapat memprovokasi kekurangan mitral. Sejauh mana regurgitasi dinyatakan bergantung pada jumlah aliran darah terbalik..

Tahap pertama tidak simptomatik, dan orang tidak menyedari kehadiran penyakit ini. Ia dikenal pasti oleh pakar kardiologi, yang tidak menganggap peringkat awalnya berbahaya bagi kehidupan dan ketenteraan. Penyebab sebenar penampilan patologi belum dikenal pasti, tetapi doktor memberi tumpuan kepada kecenderungan genetik.

Beberapa rekrut dihadapkan dengan regurgitasi tricuspid (injap tricuspid). Terdapat proses aliran darah yang serupa, tetapi di sebelah kanan. Ia dianggap lebih tidak berbahaya daripada kes pertama, tetapi dalam "Jadual penyakit" mereka dijelaskan sama, berada dalam kumpulan yang sama yang menentukan kategori kesesuaian.

Prolaps darjah

Untuk MVP, 3 darjah penyakit adalah ciri, berbeza dalam kerumitan kursus. Bergantung pada tahap yang ditentukan oleh pakar kardiologi, keputusan akan dibuat mengenai sama ada untuk berkhidmat sebagai lelaki muda..

Jadi, darjah dan ciri mereka:

  • prolaps 1 darjah - ikat pinggang membengkok hingga 6 mm, yang bukan merupakan pelanggaran serius dan tidak menyebabkan rasa sakit dan ketidakselesaan kepada seseorang. Dalam beberapa kes, pesakit disertai sesak nafas, demam, kelemahan;
  • MVP darjah 2 - penutup injap membengkok 7-9 mm. Darah dibuang ke tengah atrium. Selalunya tidak simptomatik, tidak berkembang, dan mempunyai bentuk jinak. Tetapi dalam beberapa kes, terdapat takikardia, aritmia, sakit di jantung. Dalam keadaan sedemikian, ubat-ubatan ditetapkan;
  • Gred 3 - pesongan risalah injap mitral lebih daripada 9 mm, terdapat regurgitasi tinggi. Ini adalah bentuk berbahaya di mana jantung berubah. Pembedahan diperlukan.

Dalam persoalan sama ada mereka akan dibawa ke tentera atau tidak, besarnya regurgitasi itu penting. Oleh itu, dengan regurgitasi, menyumbang 20-25% daripada jumlah darah sistolik, perkhidmatan tentera dibenarkan (1 darjah).

Pada 25-50% regurgitasi, beban biventikular meningkat, genangan darah di paru-paru dapat terbentuk, dan tekanan darah dapat meningkat. Nilai ini khas untuk kelas 2, dan pengenalpastiannya memerlukan elektrokardiogram. ECG mencatat murmur sistolik dan peningkatan had jantung.

Lulus pemeriksaan perubatan

Setelah menjelaskan intipati patologi dan perbezaan keparahannya, perlu menjalani pemeriksaan perubatan, kerana anda tidak mungkin dapat mendiagnosis penyakit ini sendiri. Pemeriksaan dilakukan beberapa kali untuk menghilangkan risiko salah diagnosis.

Sebilangan besar soalan dalam VVC disebabkan oleh kejatuhan darjah 2. Orang muda perlu menyesuaikan rejim mereka: mereka harus menahan diri dari tekanan dan kerja berlebihan, latihan fizikal yang berat, yang tidak mungkin dilakukan oleh tentera. Oleh itu, latihan ketenteraan intensif memudaratkan kesihatan wajib militer..

Semasa menentukan kategori kecergasan, anggota suruhanjaya tentera bergantung pada kriteria berikut:

  • manifestasi terang aritmia jantung;
  • kekonduksian yang tidak betul;
  • kegagalan jantung.

Sekiranya, dengan kegagalan jantung, tidak ada gejala khas (sesak nafas, kelesuan, degupan jantung yang dipercepat), mereka akan dibawa ke tentera dengan kategori "B-4". Pemuda itu akan ditugaskan untuk komunikasi, radio dan pasukan lain yang serupa. Sekiranya simptom-simptom ini muncul setelah melakukan senaman fizikal, walaupun mereka hilang selepas itu, wajib militer boleh bergantung pada pembebasan.

Regurgitasi darjah 1 sama ada mereka memasuki tentera

Peguam Perkhidmatan untuk Bantuan kepada Draftees di Krasnodar

Prolaps adalah lokasi organ yang tidak normal, prolaps atau penonjolan melalui bukaan semula jadi. Keempat-empat injap dipengaruhi oleh kelainan jantung: tricuspid (tricuspid), aorta, pulmonari, dan mitral. Patologi tiga injap pertama jarang dikesan - lebih kerap pakar kardiologi bertemu dengan kes keempat. Oleh itu, dalam artikel ini saya akan memberitahu dengan lebih terperinci bagaimana prolaps injap mitral dan perkhidmatan ketenteraan yang serasi..

Mengapa prolaps berbahaya?

Sebelum menjawab persoalan bagaimana prolaps injap mitral dan tentera saling berkaitan, mari kita cari tahu apakah bahaya penyakit ini..

Injap jantung mengatur pergerakan darah dan mencegah regurgitasi - aliran balik. Apabila injap terbuka, darah mengalir ke ventrikel. Selepas ini, injap ditutup, ventrikel berkontrak, darah mengalir ke aorta.

Apabila berlaku anomali, risalah injap mitral (MV) merosot di rongga atrium kiri semasa kontraksi ventrikel. Akibatnya, injap tidak memenuhi fungsinya, sebahagian darah mengalir kembali ke atrium.

Bergantung pada jumlah aliran keluar darah (regurgitasi), terdapat tiga peringkat penyakit ini:

  1. Pesongan injap MK minimum, tidak lebih daripada 6 mm. Aliran darah terbalik tidak signifikan. Pesakit berasa sihat, tidak ada gejala yang muncul. Penyakit tahap satu dapat dikesan dengan auskultasi (mendengar) atau ekokardiografi. Terungkap semasa pemeriksaan rutin. Tidak diperlukan rawatan perubatan pada peringkat ini.
  2. Pesongan injap MK adalah 9 mm atau kurang. Jumlah aliran darah pulangan meningkat. Gejala klinikal muncul. Bergantung pada regurgitasi, pesakit mungkin mengalami sesak nafas, berdebar-debar, sakit jantung, pingsan, pening, dan panik (krisis vegetatif). Pada peringkat ini, penyakit ini dikesan oleh ECG. Pesakit diberi ubat, mengambil ubat.
  3. Pesongan daun meningkat dan melebihi 9 mm. Aliran darah terbalik yang ketara. Gambaran klinikal lebih jelas. Intervensi pembedahan diperlukan untuk memperbaiki kesalahan dalam sistem bekalan darah.

Bergantung pada tahap penyakit, tahap regurgitasi dan gejala penyakit, rekrut diberi kategori "B", "C" atau "D".

Adakah mereka memasuki tentera dengan prolaps injap mitral 1 darjah

Dengan prolaps injap mitral 1 darjah, mereka dibawa ke tentera. Pada tahap ini, keadaan kesihatan hampir normal. Penyakit ini tidak menimbulkan kesulitan dan tidak menimbulkan keluhan subjektif.

Pada peringkat pertama, pesakit menjalani kehidupan yang memuaskan. Mereka tidak perlu menghadkan aktiviti fizikal (satu-satunya pengecualian adalah sukan profesional), membuat penyesuaian terhadap diet biasa atau mengambil ubat. Satu-satunya syarat untuk menjaga kesihatan adalah pemerhatian berkala oleh pakar kardiologi. Atas sebab-sebab ini, lelaki usia tentera dengan prolaps injap tidak dikecualikan daripada tentera..

Prolaps apa yang tidak diambil ke dalam tentera?

Tentera boleh dilarang dengan prolaps 2 dan 3 darjah. Bentuk-bentuk ini memerlukan penyesuaian besar dan sering disertai dengan disfungsi jantung. Pemilik tahap ini perlu menyesuaikan gaya hidup mereka: untuk berhenti bekerja terlalu banyak, tidak perlu gugup, untuk menahan diri dari latihan fizikal yang berat. Gaya hidup ketenteraan pada tahap ini boleh menjadi bencana bagi jantung wajib militer yang sakit..

Saya akan mempertimbangkan dengan lebih terperinci ciri-ciri panggilan untuk orang muda dengan diagnosis prolaps gred 2. Sama ada mereka mengambil tentera dalam kes ini bergantung pada manifestasi anomali. Syarat untuk pengecualian dari wajib militer ditentukan dalam artikel 42 dari Jadual Penyakit. Anggota suruhanjaya perubatan tentera menentukan kategori kecergasan, berdasarkan kehadiran anggota tentera:

  • Gangguan irama jantung yang teruk;
  • Gangguan konduksi;
  • Kegagalan jantung.

Semasa menilai kegagalan jantung, doktor mengambil kira kelas fungsinya (FC).

Terdapat 4 kelas:

  • FC I - penyakit jantung tidak memerlukan perubahan dalam aktiviti fizikal. Latihan biasa tidak menyebabkan gejala kegagalan jantung (sesak nafas, berdebar-debar jantung, kelemahan).
  • FC II - gejala muncul semasa aktiviti fizikal biasa, tetapi hilang ketika rehat.
  • FC III - sesak nafas, degupan jantung tidak teratur dengan sedikit latihan fizikal.
  • FC IV - gejala muncul walaupun dalam keadaan rehat.

Menurut Jadual Penyakit, dengan prolaps injap mitral, mereka dibawa ke tentera jika penyakit ini disertai dengan kegagalan jantung FC I. Prolaps jantung dan tentera serasi dan dalam kes di mana penyakit ini tidak simptomatik, tidak menyebabkan ketidakselesaan dan tidak memerlukan rawatan di hospital. Pengambilan pemuda yang didiagnosis dengan prolaps injap mitral darjah 2 ke dalam tentera dilakukan di bawah kategori "B-4". Rekrut tersebut boleh dihantar ke unit komunikasi, radio dan tentera lain.

Keadaan berbeza jika regurgitasi mitral meningkat. Dalam kes ini, prolaps mitral dalam tentera boleh menyebabkan komplikasi baru: kekurangan mitral, aritmia atau endokarditis infektif. Pengecualian dari penggunaan wajib juga diperuntukkan bagi golongan muda di mana penyakit ini disertai dengan pelanggaran irama jantung, konduksi atau kegagalan jantung FC II.

Tahap penyakit yang paling ketara adalah 3. Peningkatan pesongan dinding injap menyebabkan aliran keluar darah yang ketara. Dengan latar belakang peningkatan regurgitasi, kerusakan sistem peredaran darah yang ketara berkembang. Akibatnya, peredaran otak dan irama jantung terganggu, kegagalan jantung muncul. Sekiranya terdapat komplikasi serius, tentera dan prolaps tidak serasi.

Menjawab soalan "prolaps injap mitral - apakah mereka dibawa ke tentera", saya bergantung pada undang-undang. Walau bagaimanapun, berdasarkan amalan peguam Perkhidmatan Bantuan kepada Draftees, saya dapat memperhatikan bahawa pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera tidak selalu betul dari sudut undang-undang. Oleh itu, mustahil untuk mengatakan secara tegas kesimpulan apa yang akan dibuat oleh komisariat tentera. Ingat, jika anda tidak setuju dengan keputusan ini, maka anda berhak untuk mengajukan banding ke lembaga atau mahkamah draf yang lebih tinggi.

Dengan hormatnya, Artem Tsuprekov, Ketua Jabatan Hak Asasi Manusia Perkhidmatan untuk Bantuan kepada Draf.

Kami membantu merekrut untuk mendapatkan ID tentera secara sah: 8 (800) 333-53-63.

Regurgitasi darjah 1 sama ada mereka memasuki tentera

Video (klik untuk bermain).

Peguam Perkhidmatan untuk Bantuan kepada Draftees di St Petersburg

Penyakit jantung kongenital dan tentera: apa yang menentukan keputusan pejabat pendaftaran tentera

Kecacatan jantung kongenital dan yang diperoleh bukanlah diagnosis khusus, tetapi sekumpulan penyakit kardiovaskular. Ini termasuk kecacatan septum interventrikular, septum interatrium, kecacatan septum antara aorta dan arteri pulmonari, Tetralogi Fallot, dll..

Patologi seperti itu boleh berlaku dengan cara yang berbeza, jadi mustahil untuk mengatakan dengan tegas sama ada pesakit akan dipanggil untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan. Kategori kelayakan dan kemungkinan disusun bergantung kepada empat syarat:

  • mengalami kegagalan jantung,
  • tahap regurgitasi (aliran darah),
  • fungsi injap jantung,
  • status kesihatan pada masa pemeriksaan perubatan.

Bergantung pada gabungan faktor-faktor ini, seorang pemuda boleh dibebaskan dari tentera, disusun atau dikeluarkan sepenuhnya dari daftar tentera..

Pembebasan dari tentera di UPU

Adalah mungkin untuk mendapatkan pengecualian dari tentera menurut UPU hanya dalam dua kes: jika draf lembaga menyetujui kategori kesesuaian "B" atau "D".

Kategori bukan wajib "B" boleh didapati dengan kecacatan injap kongenital dan kecacatan septum atrium. Dalam keadaan seperti itu, orang muda didaftarkan di simpanan. Namun, jika negara mengumumkan mobilisasi umum, mereka dapat diserahkan ke dalam layanan..

Dalam kes yang paling sukar, draf lembaga harus memberikan kategori "D" kepada orang muda. Ini adalah tarikh luput terendah: ditetapkan untuk masalah kesihatan yang serius. Pemegang "D" tidak berkhidmat dalam tentera, tidak dipanggil untuk latihan ketenteraan dan tidak didaftarkan dengan pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera.

Anda boleh mendapatkan "D" dalam dua kes:

  1. dengan PS aorta terpencil dan kegagalan jantung II - IV FC;
  2. di hadapan PS kongenital dengan kegagalan jantung II FC, regurgitasi darjah kedua dan kekurangan injap aorta, mitral dan tricuspid.

FC adalah kelas yang berfungsi. Ini ditentukan oleh pakar kardiologi menggunakan sejumlah kajian perubatan.

Dalam apa kes dengan kecacatan jantung dibawa ke tentera?

Terdapat pengecualian untuk setiap peraturan, dan begitu juga dengan UPU. Diagnosis yang kelihatan serius pada pandangan pertama mungkin tidak menghalang panggilan. Sebagai contoh, saman tentera boleh diberikan dengan injap aorta bicuspid, jika berfungsi dengan betul, penyakit ini dikompensasi dan tidak ada tanda-tanda regurgitasi - aliran darah terbalik. Mereka tidak akan diterima dalam pasukan pendaratan atau infanteri dengan penyakit seperti itu, tetapi dalam unit ketenteraan dengan kekuatan fizikal yang minimum, pejuang akan merasa nyaman.

Kadang-kadang orang muda dan ibu bapa mereka menganggap penyakit seperti LLC, tingkap bujur terbuka, adalah cacat. Walaupun masih terdapat kontroversi di kalangan ahli kardiologi, diagnosis ini biasanya tidak disebabkan oleh penyakit jantung kongenital, tetapi pada anomali kecil perkembangan jantung (MARS).

Anomali ini juga menarik kerana tidak selalu disahkan semasa pemeriksaan tambahan. Pemuda itu, yang yakin dengan diagnosisnya sejak kecil, diperiksa oleh pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera dan setelah diagnosis dia mendapati dia sihat. Sebabnya ialah semasa pembuangan darah, doktor mungkin salah diagnosis. Walau bagaimanapun, walaupun patologi disahkan, pesakit masih boleh dibawa pergi. Dipercayai bahawa jika seorang wajib militer tidak mengalami pembuangan darah, maka dia dapat melayani.

Salam hormat kepada anda, Elvin Budagov, peguam Perkhidmatan Bantuan Pelanggan.

Kami membantu merekrut untuk mendapatkan ID tentera secara sah: 8 (800) 333-53-63.

Adakah mereka direkrut menjadi tentera dengan kekurangan injap aorta kelas 1

Injap aorta Bicuspid, wajib

Saya diperiksa oleh komisi bebas, dan ekokardiografi menunjukkan CHD, injap aorta bicuspid berfungsi dengan regurgitasi (+).

Di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera mereka menghantar saya ke klinik tempatan, pakar kardiologi menunjukkan "VPS. Injap aorta Bicuspid. Regurgitasi aorta kecil. Gangguan jantung sederhana sistem saraf autonomi ".

Adakah diagnosis ini cukup untuk mendapatkan tiket, atau adakah perlu untuk menunjukkan adanya regurgitasi?

Re: Injap aorta Bicuspid, wajib

Konsultasi percuma
Novosibirsk 8 (383) 213-66-83
Moscow 8 (499) 755-88-71

Re: Injap aorta Bicuspid, wajib

terima kasih untuk jawapan!
Pada pertemuan tambahan, dia menunjukkan kepada terapis bahwa regurgitasi harus ditunjukkan, yang dia lakukan.

Lebih jauh lagi, persoalannya bukan lagi perubatan.
Bertindak, hasilnya bergema dan amb. Mereka mengambil kad itu di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera, mereka tidak memberi saman di mana-mana, mereka memberitahu saya untuk datang dan mengetahuinya dalam 2 minggu. Ini adalah bagaimana seharusnya, atau wajib tidak membawa kardiologi ke KMO di RSP?

Maaf sekiranya saya menulis di tempat yang salah.

Re: Injap aorta Bicuspid, wajib

Konsultasi percuma
Novosibirsk 8 (383) 213-66-83
Moscow 8 (499) 755-88-71

Re: Injap aorta Bicuspid, wajib

Re: Injap aorta Bicuspid, wajib

Konsultasi percuma
Novosibirsk 8 (383) 213-66-83
Moscow 8 (499) 755-88-71

Re: Injap aorta Bicuspid, wajib

Re: Injap aorta Bicuspid, wajib

Konsultasi percuma
Novosibirsk 8 (383) 213-66-83
Moscow 8 (499) 755-88-71

Re: Injap aorta Bicuspid, wajib

Siapa dalam talian sekarang

Peguam Perkhidmatan untuk Bantuan kepada Draftees di Krasnodar

Prolaps adalah lokasi organ yang tidak normal, prolaps atau penonjolan melalui bukaan semula jadi. Keempat-empat injap dipengaruhi oleh kelainan jantung: tricuspid (tricuspid), aorta, pulmonari, dan mitral. Patologi tiga injap pertama jarang dikesan - lebih kerap pakar kardiologi bertemu dengan kes keempat. Oleh itu, dalam artikel ini saya akan memberitahu dengan lebih terperinci bagaimana prolaps injap mitral dan perkhidmatan ketenteraan yang serasi..

Mengapa prolaps berbahaya?

Sebelum menjawab persoalan bagaimana prolaps injap mitral dan tentera saling berkaitan, mari kita cari tahu apakah bahaya penyakit ini..

Injap jantung mengatur pergerakan darah dan mencegah regurgitasi - aliran balik. Apabila injap terbuka, darah mengalir ke ventrikel. Selepas ini, injap ditutup, ventrikel berkontrak, darah mengalir ke aorta.

Apabila berlaku anomali, risalah injap mitral (MV) merosot di rongga atrium kiri semasa kontraksi ventrikel. Akibatnya, injap tidak memenuhi fungsinya, sebahagian darah mengalir kembali ke atrium.

Bergantung pada jumlah aliran keluar darah (regurgitasi), terdapat tiga peringkat penyakit ini:

  1. Pesongan injap MK minimum, tidak lebih daripada 6 mm. Aliran darah terbalik tidak signifikan. Pesakit berasa sihat, tidak ada gejala yang muncul. Penyakit tahap satu dapat dikesan dengan auskultasi (mendengar) atau ekokardiografi. Terungkap semasa pemeriksaan rutin. Tidak diperlukan rawatan perubatan pada peringkat ini.
  2. Pesongan injap MK adalah 9 mm atau kurang. Jumlah aliran darah pulangan meningkat. Gejala klinikal muncul. Bergantung pada regurgitasi, pesakit mungkin mengalami sesak nafas, berdebar-debar, sakit jantung, pingsan, pening, dan panik (krisis vegetatif). Pada peringkat ini, penyakit ini dikesan oleh ECG. Pesakit diberi ubat, mengambil ubat.
  3. Pesongan daun meningkat dan melebihi 9 mm. Aliran darah terbalik yang ketara. Gambaran klinikal lebih jelas. Intervensi pembedahan diperlukan untuk memperbaiki kesalahan dalam sistem bekalan darah.

Adakah mereka memasuki tentera dengan prolaps injap mitral 1 darjah

Dengan prolaps injap mitral 1 darjah, mereka dibawa ke tentera. Pada tahap ini, keadaan kesihatan hampir normal. Penyakit ini tidak menimbulkan kesulitan dan tidak menimbulkan keluhan subjektif.

Pada peringkat pertama, pesakit menjalani kehidupan yang memuaskan. Mereka tidak perlu menghadkan aktiviti fizikal (satu-satunya pengecualian adalah sukan profesional), membuat penyesuaian terhadap diet biasa atau mengambil ubat. Satu-satunya syarat untuk menjaga kesihatan adalah pemerhatian berkala oleh pakar kardiologi. Atas sebab-sebab ini, lelaki usia tentera dengan prolaps injap tidak dikecualikan daripada tentera..

Prolaps apa yang tidak diambil ke dalam tentera?

Tentera boleh dilarang dengan prolaps 2 dan 3 darjah. Bentuk-bentuk ini memerlukan penyesuaian besar dan sering disertai dengan disfungsi jantung. Pemilik tahap ini perlu menyesuaikan gaya hidup mereka: untuk berhenti bekerja terlalu banyak, tidak perlu gugup, untuk menahan diri dari latihan fizikal yang berat. Gaya hidup ketenteraan pada tahap ini boleh menjadi bencana bagi jantung wajib militer yang sakit..

Saya akan mempertimbangkan dengan lebih terperinci ciri-ciri panggilan untuk orang muda dengan diagnosis prolaps gred 2. Sama ada mereka mengambil tentera dalam kes ini bergantung pada manifestasi anomali. Syarat untuk pengecualian dari wajib militer ditentukan dalam artikel 42 dari Jadual Penyakit. Anggota suruhanjaya perubatan tentera menentukan kategori kecergasan, berdasarkan kehadiran anggota tentera:

  • Gangguan irama jantung yang teruk;
  • Gangguan konduksi;
  • Kegagalan jantung.

Semasa menilai kegagalan jantung, doktor mengambil kira kelas fungsinya (FC).

Terdapat 4 kelas:

  • FC I - penyakit jantung tidak memerlukan perubahan dalam aktiviti fizikal. Latihan biasa tidak menyebabkan gejala kegagalan jantung (sesak nafas, berdebar-debar jantung, kelemahan).
  • FC II - gejala muncul semasa aktiviti fizikal biasa, tetapi hilang ketika rehat.
  • FC III - sesak nafas, degupan jantung tidak teratur dengan sedikit latihan fizikal.
  • FC IV - gejala muncul walaupun dalam keadaan rehat.

Keadaan berbeza jika regurgitasi mitral meningkat. Dalam kes ini, prolaps mitral dalam tentera boleh menyebabkan komplikasi baru: kekurangan mitral, aritmia atau endokarditis infektif. Pengecualian dari penggunaan wajib juga diperuntukkan bagi golongan muda di mana penyakit ini disertai dengan pelanggaran irama jantung, konduksi atau kegagalan jantung FC II.

Tahap penyakit yang paling ketara adalah 3. Peningkatan pesongan dinding injap menyebabkan aliran keluar darah yang ketara. Dengan latar belakang peningkatan regurgitasi, kerusakan sistem peredaran darah yang ketara berkembang. Akibatnya, peredaran otak dan irama jantung terganggu, kegagalan jantung muncul. Sekiranya terdapat komplikasi serius, tentera dan prolaps tidak serasi.

Dengan hormatnya, Artem Tsuprekov, Ketua Jabatan Hak Asasi Manusia Perkhidmatan untuk Bantuan kepada Draf.

Kami membantu anggota tentera untuk mendapatkan ID tentera atau penangguhan tentera kerana alasan undang-undang: 8 (800) 333-53-63.

Seret tentera dengan kecacatan jantung? Kami akan menolong anda!
Beberapa pemuda yang telah menerima panggilan ke tentera bimbang dengan pertanyaan: adakah mereka dibawa ke tentera dengan cacat jantung? Perlu dipertimbangkan masalah ini dengan lebih terperinci..

Prolaps injap mitral

Sekiranya terdapat kecacatan injap mitral (MVP) tahap pertama, gejala ciri penyakit ini sering tidak ada. Keadaan kesihatan pesakit tetap memuaskan. Jawapan kepada persoalan sama ada mereka dibawa ke tentera dengan kecacatan injap mitral kongenital darjah 1 adalah positif. MVP darjah pertama bukanlah salah satu penyakit yang dikecualikan daripada tentera. Pada masa yang sama, dokumen yang disertakan menunjukkan maklumat yang sesuai mengenai kehadiran kecacatan injap mitral pada seorang lelaki muda.

Sekiranya terdapat kecacatan injap mitral kelas 2 atau 3, kebuluran oksigen mungkin berlaku. Ia boleh disertai dengan gejala buruk berikut:

  • berasa letih;
  • pening;
  • jantung berdebar-debar.

Kecacatan jantung digabungkan dengan kegagalan jantung

Adakah sesuai untuk tentera dengan cacat jantung sekiranya terdapat kegagalan jantung? Harus diingat bahawa terdapat empat kelas fungsional patologi:

Adakah mereka mengambil anggota tentera jika terdapat tingkap bujur yang terbuka?

Kemungkinan patologi serius seperti tetingkap bujur terbuka meningkat di bawah pengaruh faktor berikut:

  • keadaan ekologi yang tidak baik;
  • mengambil ubat yang tergolong dalam kumpulan ubat anti-radang bukan steroid semasa kehamilan;
  • merokok;
  • penggunaan minuman beralkohol yang kerap semasa mengandung;
  • kelahiran pramatang.

Gambaran klinikal yang diperhatikan dengan adanya tetingkap bujur terbuka bergantung pada ciri-ciri individu berikut:

  • saiz lubang;
  • kehadiran gangguan aliran darah.

Perkhidmatan ketenteraan dan aritmia

Seorang pemuda dibawa ke tentera dengan aritmia jika mengambil jenis berikut:

  • takikardia, disertai dengan degupan jantung yang cepat;
  • bradikardia. Dengan aritmia jenis ini, degupan jantung menjadi perlahan;
  • ekstrasistol. Dengan patologi ini, berlaku strok aritmik tunggal. Dengan extrasystole, tidak ada perubahan dalam kekerapan kontraksi jantung.
  • takikardia paroxysmal. Dengan patologi ini, kontraksi jantung meningkat dengan mendadak. Gejala buruk seperti kelemahan, takut mati, sesak nafas, perasaan tekanan di kawasan dada mungkin muncul;
  • kehadiran serangan Adams-Stokes-Morgagni. Dengan patologi ini, komplikasi seperti kehilangan kesedaran atau pernafasan mungkin berlaku;
  • sindrom sinus lemah;
  • rentak pramatang ventrikel.

Gejala apa yang harus diperhatikan oleh pegawai perubatan semasa lulus komisen?

Pertama, doktor suruhanjaya perubatan tentera menjalankan pemeriksaan awal. Pemuda itu harus menerangkan secara terperinci gejala buruk yang dialaminya. Tanda-tanda berikut menunjukkan adanya kecacatan jantung:

  • peningkatan keletihan;
  • pengsan;
  • kecekapan rendah;
  • pucat kulit;
  • kehadiran edema;
  • tekanan darah tinggi;
  • sesak nafas walaupun melakukan kerja fizikal sederhana;
  • penurunan imuniti.

Gejala di atas dapat diperhatikan pada seorang pemuda sejak kecil. Setelah pemeriksaan awal, kakitangan perubatan terus mengkaji rekod perubatan pemuda itu, dengan fokus pada diagnosis yang dibuat dan penyakit sebelumnya..

Ini diikuti dengan pemeriksaan standard. Ia melibatkan prosedur diagnostik berikut:

  • mengukur tekanan darah;
  • mendengar hati;
  • penilaian keadaan kulit.

Sekiranya perlu, kaedah diagnostik yang lebih tepat digunakan untuk menetapkan diagnosis.

Penerapan kaedah diagnostik instrumental

Kaedah yang paling biasa digunakan untuk disyaki patologi jantung teruk termasuk:

  • sinar-x. Ia melibatkan pengenalan agen kontras khas. Gambar sinar-X membantu mengesan perubahan patologi di kawasan jantung; elektrokardiografi. Kaedah diagnostik ini digunakan untuk mengenal pasti pelbagai patologi jantung. Semasa melakukan elektrokardiografi, medan elektrik direkodkan yang berlaku semasa ayunan miokardium. Teknik diagnostik ini membantu mengenal pasti kehadiran penyimpangan dari norma pada bahagian sistem kardiovaskular;
  • ultrasonografi. Kaedah diagnostik ini dianggap sebagai salah satu kaedah yang paling selamat dan berkesan.

Adakah tali tambahan menjadi halangan kepada perkhidmatan ketenteraan??

Dalam beberapa kes, kord tambahan muncul di rongga ventrikel kanan atau kiri. Rekrut sering mengetahui tentang kehadiran patologi seperti itu semasa lawatan ke pakar kardiologi.

Kehadiran kord tambahan bukanlah asas untuk pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan: kecuali dalam kes di mana kecacatan itu menyebabkan perkembangan kegagalan jantung atau gangguan irama jantung.

Perlu dipertimbangkan adakah hati anda bersedia untuk menghadapi tentara yang sukar.

Tidak mustahil untuk menjawab dengan tegas sama ada orang muda akan diakui layak untuk menjalani perkhidmatan dengan cacat jantung tanpa mengkaji secara terperinci keadaan dalam setiap kes tertentu.

Tidak mudah mengesan kecacatan jantung jika patologi dikenal pasti semasa kelahiran anda. Selalunya, mengabaikan gejala, orang muda, hingga ke tahap tertentu, tidak menyedari adanya penyakit organ utama.

Pergi ke dewan perubatan, adalah kepentingan pihak wajib untuk menyediakan dokumen yang berkaitan, dan kemudian menerangkan secara terperinci kepada doktor mengenai kehadiran gejala yang membimbangkan. Malangnya, ini tidak selalu membantu mengelakkan layanan, melindungi jantung yang sakit dari tekanan dan tekanan..

Oleh itu, perunding pakar bekerja untuk anda sepanjang masa!

  1. Kemukakan pertanyaan melalui borang (di bawah), atau melalui sembang dalam talian
  2. Hubungi talian hotline: 8 (800) 775 10 56

Prolaps injap mitral dan pelepasan dari tentera

Prolaps difahami sebagai jenis penempatan organ yang tidak normal, ketika proses prolaps atau penonjolan terjadi melalui lubang struktur semula jadi. Di antara semua injap yang dimiliki seseorang, injap mitral paling mudah terdedah kepada keadaan ini. Oleh itu, terdapat banyak rekrut yang menderita patologi ini.

Ciri-ciri manifestasi penyakit ini

Dengan mengatur pergerakan darah, injap-injap membuat penghalang untuk aliran baliknya. Apabila injap dibuka, darah mengalir ke arah ventrikel, dan setelah ditutup - ke aorta kerana penguncupan ventrikel. Penyimpangan dalam keadaan injap mitral memprovokasi kenduran cuspsnya di kawasan atrium kiri semasa penguncupan ventrikel. Oleh itu, darah sebahagiannya kembali ke atrium. Memandangkan tahap regurgitasi, penyakit ini dibahagikan kepada 3 kumpulan:

  • PMK 1 dengan pesongan ikat hingga 6 mm dan arus terbalik yang tidak signifikan. Gejala tidak aktif.
  • PMK 2 - pesongan 6-9 mm. Gejala diperhatikan dalam bentuk sesak nafas, degupan jantung yang cepat, sakit jantung, pening dan pingsan.
  • PMK 3 dengan pesongan melebihi 9 mm. Kerana aliran darah terbalik aktif, simptomologi menjadi jelas, yang memerlukan campur tangan pembedahan..

Apa yang diambil kira semasa tinjauan

Anggota IHC dipandu oleh tiga kriteria utama ketika menetapkan kategori kecergasan:

  • keparahan penyimpangan pada kadar jantung;
  • kehadiran keadaan yang berbeza dari norma kekonduksian darah;
  • kegagalan jantung yang didiagnosis.

Faktor terakhir cukup ketara. Pakar dibimbing oleh penggredan kelas berfungsi:

  • FC I - wajib militer, kerana keadaannya, tidak memerlukan sekatan aktiviti fizikal, kerana tanda-tanda penyimpangan tidak terdapat pada tahap biasa;
  • FC II - peningkatan kadar denyutan jantung, manifestasi kelemahan dan sesak nafas berlaku semasa beban biasa, tetapi tidak lagi berehat;
  • FC III - walaupun tahap aktiviti fizikal yang lemah menimbulkan gejala;
  • FC IV - tanda-tanda penyakit ini terdapat pada waktu rehat.

Bilakah akan dibawa ke tentera

Semasa mendiagnosis prolaps injap mitral pada darjah 1, seorang lelaki akan dibawa ke tentera, kerana kondisinya hampir normal, dan manifestasi gejala tidak hadir, orang itu menjalani kehidupan yang normal. Pada masa yang sama, tidak ada sekatan aktiviti fizikal, walaupun pemeriksaan berkala oleh pakar kardiologi diperlukan. Sekiranya seorang prajurit didiagnosis dengan anomali injap mitral ini, ketika tahap kegagalan jantung tidak lebih tinggi daripada FC I, dia akan dimasukkan ke dalam pasukan dengan kategori "B-4". Kanak-kanak lelaki dengan penyakit ini tanpa tanda-tanda, apabila tidak ada rasa tidak selesa, dan tidak memerlukan rawatan, akan pergi melayani dengan cara yang serupa. Kehadiran prolaps darjah ke-2 akan menjadi asas untuk merujuk pesawat dengan sejumlah batasan.

Pembebasan dari tentera

Video (klik untuk bermain).

Apabila tahap regurgitasi mitral meningkat, risiko komplikasi sangat tinggi. Mungkin perkembangan regurgitasi mitral. Ada kemungkinan aritmia atau endokarditis infektif akan muncul. Oleh itu, wajib militer yang mempunyai pelanggaran berterusan terhadap irama jantung, penurunan konduksi dengan adanya kekurangan FC II, mempunyai setiap alasan untuk menuntut pengecualian dari perkhidmatan. Inilah seni. 42, menurut peraturan yang mana pemuda itu menerima kategori "B". Penyakit pada peringkat ke-3 mempunyai gejala yang lebih ketara. Kerana peningkatan pesongan, aliran keluar meningkat, dan kemudian regurgitasi memprovokasi gangguan sistem peredaran darah, memperburuk irama jantung dan meningkatkan kegagalan jantung. Dalam kes ini, wajib militer dibebaskan dari tentera..


Artikel Seterusnya
Pulmonary embolism (PE) - gejala dan rawatan